سفرنامه متفاوت استانبول-بخش دوم

سفرنامه متفاوت استانبول-بخش دوم

روز سوم : صبح با تراموا از ایستگاه سلطان احمد عازم ایستگاه کاباتاش شدیم تا از آنجا به سمت جزائر پرنسس (آدلار) و جزیره بیوک آدا برویم. ما از سرویس‌های شرکت شهیر هاتلاری (Şehir Hatları) که متعلق به شهرداری استانبول هست برای رفتن به جزیره استفاده کردیم که استانبول کارت هم قبول میکردند اما شرکتهای دیگری هم هستند که سرویس های بیشتری دارند و قیمتشان هم گرانتر است. با استانبول کارت هر سفر 4/4 لیر است (رفت و برگشت 8/8) و حدود 1 ساعت و 45 دقیقه هر طرف مسیر به طول می انجامد. آخرین وضعیت سرویس های جزایر بیوک آدا به شرح جدول زیر است.

استانبول، شهر مساجد

جدول زمان بندی سرویس های رفت از کاباتاش به بیوک آدا (2016)

جدول زمان بندی سرویس های برگشت از بیوک آدا به کاباتاش (2016)

کمی تو ایستگاه معطل شدیم تا کشتی رسید. در مسیر مرغان دریائی کشتی را همراهی میکردند و مسافران روی عرشه برایشان تکه‌های نان به هوا می‌انداختند و آنها با مهارت بسیار نان‌ها را در هوا می‌گرفتند.

مرغان دریایی

پس از ورود به جزیره به سمت غرب پیاده حرکت کردیدم تا بتونیم از بافت مسکونی و ویلاهای زیبای جزیره دیدن کنیم، حدود 2 ساعت پیاده روی و عکاسی کردیم و بعد به یک پارک جنگلی رسیدیم. دقیقا نمی¬دونستیم کجای جزیره هستیم. وارد پارک شدیم. کنار گیت کسی نبود که بلیط بخریم ما هم همینطوری وارد شدیم. اول کمی روی نیمکت ها نشستیم و بعد دیدیم یکی داره ترکی حرف میزنه و میاد، فهمیدیم بلیط فروشه و بلیط خریدیم نفری 8 لیر. بعد از یه راه سنگی به پائین صخره ها رفتیم و به ساحل مرمره رسیدیم. منظره بسیار زیبائی بود، کمی در کنار ساحل نشستیم و بعد برگشتیم بالای صخره ها.

جزیره بیوک آدا

کم کم داشت دیر میشد. نزدیک غروب بود نه هنوز ناهار خورده بودیم نه میدونستیم تا برگشتن به اسکله چقدر دیگه راه مونده. یه نقشه روی زمین پیدا کردیم و دیدیم هنوز یک سوم مسیر رو هم نرفتیم واسه همین یه درشکه کرایه کردیم 40 لیر تا برگردیم به میدان اصلی جزیره. البته کرایه درشکه از میدان اصلی شهر 70 لیر است و می توانید دوچرخه هم کرایه کنید، اما همه خیابان های جزیره سراشیبی های تندی دارند که دوچرخه سواری را اندکی مشکل می کند. سواحل اختصاصی هم برای شنا در جزیره هست که فکر کنم پولی هستند.

بالاخره به میدان اصلی جزیره بازگشتیم و در یکی از رستوران های ساحلی ناهار خوردیم (قیمت رو به خاطر ندارم متاسفانه). هنگام خروج از جزیره هم بستنی قیفی خوردیم که به جای اینکه اسکوپش گرد باشه بستنی هاشون مربع شکل بود اما خیلی خوشمزه بود. حوالی عصر به استانبول برگشتیم و شب را به گشت و گذار در خیابان های منطقه سلطان احمد، حوالی پارک گلهانه و آراستا بازار گذراندیم.

روز چهارم : صبح با تاکسی به منطقه یهودی نشین بالات و فنر رفتیم تا هم کنیسه یهودیان (Ahrida Synagogue) و هم کلیسای قدیمی چورا (Chora Church) را ببینیم. کرایه تاکسی از سلطان احمد تا کلیسای چورا در محله فقیر نشین بالات 30 لیر شد که به نظرم خیلی زیاد بود و بر اساس اطلاعاتی که داشتم نباید بیشتر از 20 لیر می گرفت، اما دیگه چاره ای نبود چون از اول طی نکرده بودیم و هتل برایمان تاکسی گرفته بود. ورودی کلیسای چورا (موزه کاریه) هم 30 لیر هست. کلیسای کوچکی است اما بسیار زیبا. برای من که عاشق در و دیوارم جای بسیار خوشایندی بود.

محله بالات

کلیسای چورا یا موزه کاریه

پس از بازدید کلیسای چورا به کمک نرم افزاری که نصب کرده بودیم و به صورت آفلاین و فقط با GPS موقعیتمان را نشان میداد، از کوچه پس کوچه های تنگ این محله گذشتیم تا به کنیسه Ahrida رسیدیم اما متاسفانه مدتها بود که این کنیسه تعطیل بود و کلی حالمون گرفته شد. به کناره ساحل گلدن هورن (آبراهه شاخ طلایی) رسیدیم و در پارک ساحلی اش قدم زدیم. کلیسای بلغاری هم که در این مکان قرار داشت و برای بازدیدش نقشه کشیده بودم در حال بازسازی و تعطیل بود.

کنیسه Ahrida – عکس از اینترنت

کلیسای بلغاری- عکس از اینترنت قبل از شروع مرمت

داربست بر روی برج ناقوس کلیسای بلغاری

هنگام بازگشت از کالج یونانی ارتدکس هم بازدید کردیم که خیلی جالب بود. خوش به حال اون دانش آموزهایی که اینجا درس میخونن.

کالج یونانی ارتدکس

پس از دیدن نمای بیرونی کالج پیاده به سمت ایستگاه امینونو حرکت کردیم تا ازآنجا با تراموا به هتل برگردیم. بالاتر از میدان امینونو وارد بازار ادویه مصری (مسی چارشی) شدیم و از مسجد رستم پاشا هم بازدید کردیم. پس از خروج از بازار و درست در مقابل پل امینونو از مسجد جدید (ینی کامی) هم دیدن کردیم. البته داخل مسجد در حال نماز خواندن بودند که دیگه ما داخل نشدیم.

مسجد رستم پاشا

مسجد جدید (ینی کامی) – عکس از اینترنت

بعد از ظهر رو به خرید در مرکز خرید فوروم اختصاص دادیم. با تراموا به ایستگاه آکسارای رفتیم و از آنجا سوار مترو (خط M1) شدیم که اولین ایستگاه اون هم آکسارای نام داشت و در ادامه در ایستگاه Kartaltepe' -Kocatepe پیاده شدیم و وارد فروم شدیم. یک سوله بزرگ در پشت این مرکز خرید به فروشگاه لوازم خانگی ایکیا (Ikea) اختصاص داده شده که اون هم برای خرید لوازم منزل واقعا عالیه.

مرکز خرید فوروم

روز پنجم: امروز تصمیم گرفته بودیم که از تور بلند بُسفر استفاده کنیم. تورهای کشتی بسفر انواع مختلف دارند بعضی نیم روزه هستند، بعضی در شبهای تابستان شام سرو می کنند و یک تور بلند هم هست که تا غروب آفتاب طول می کشد. شرکت های مختلفی این تورها را ارائه می دهند ولی ما بازهم از شرکت شهیر هاتلاری استفاده کردیم. همه روزه ساعت 10:30 این تور آغاز می شود و پس از گذر از چندین ایستگاه، حدود ساعت 12 در آخرین ایستگاه که دهکده ای ساحلی به نام آنادلوکاواگی Anadolu Kavagi است توقف خواهد کرد. پس از 3 ساعت توقف، تور بازگشت راس ساعت 3 انجام می شود. همینطور که گفتم تورهای شبانه بسفر هم همراه با شام و موزیک هست که خوب ما دیدن استانبول و بسفر در صبح را ترجیح دادیم. در مسیری که به سمت دریای سیاه می روید و باز می گردید می توانید بناهای مهمی از شهر را ببینید. مثل کاخ دُلمباغچه، مسجد اورتاکوی زیر پل بغاز، قلعه رومی (روملی حیصاری) و ....

قیمت انواع تور بسفر

مسیر و ساعت تور بلند بسفر

ساعت تور کوتاه بسفر

مسیر تور کوتاه و نیم روزی بسفر

محل آخرین ایستگاه تور بلند بسفر (آنادلو کاواگی)

قصر دلمباغچه

روملی حیصاری و پل روی بسفر

مسجد اورتاکوی پایین پل بغاز

آنادلوکاواگی دهکده ساحلی بسیار زیبایی است که شغل غالب مردم آن ماهیگیری است و پر است از رستورانهایی که غذاهای دریایی ارائه می دهند. دهکده روبروی آن هم Rumeli kavagi نام دارد که یک ایستگاه قبل از Anadolo Kavagi هست. در ارتفاعات این دهکده یک قلعه قدیمی قرار دارد که یوروس (Yoros) نامیده می‌شود و اطراف آن هم رستورانهای زیبایی قرار گرفته اند.

با پیمودن مسافتی شیب دار که برای پدر و مادر و عمه خانم بیشتر حکم کوهنوردی داشت به پای قلعه رسیدیم. یه کمی عکاسی کردیم و برای ناهار به کافه رستوران یوروس در پای قلعه رفتیم. متافانه کیفیت ناهار خوب نبود و ماهی ها تقریبا نپخته و خام بودند اما منظره ای که از آن بالا دیده می شد واقعا بی نظیر بود. هر پرس ماهی با سالاد و نوشیدنی تقریبا 30 لیر قیمت داشت.

دهکده روملی کاواگی

دهکده آنادلو کاواگی

مسیر دسترسی به قلعه و کافه یوروس

قبل از اتصال تنگه بسفر به دریای سیاه، یک پل بزرگ در حال ساخت است که هنوز نیمه کاره است و میانه آن باز می باشد. پل و کشتی های بزرگ عبور کننده از آن، منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده بودند.

آخرین پل در دست ساخت بسفر

هنگام بازگشت، نزدیکی اسکله امینونو غروب آفتاب بسیار زیبایی دیدیم و به هتل بازگشتیم و این آخرین فعالیت گردشگری ما در این شهر زیبا بود.

غروب آفتاب

نکات مهم:

1) کاخ دلماباغچه : این کاخ زیبا که البته بلیطش نفری 40 لیر هست و کمی گران، کاخ آتاتورک بوده و پس از مرگ آتاتورک تمام ساعت های کاخ در همان ساعت تنظیم شده و از حرکت باز ایستاده اند. چلچراغ بزرگی در این کاخ وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. چون اجازه عکاسی داخل کاخ را نمی دهند بازدید از این کاخ به مذاق من خوش نیامد و از خیر آن گذشتم. برای رفتن به دلمباغچه از تقسیم یا سلطان احمد خودتان را به اسکله کاباتاش برسانید و با پیمودن مسافتی کمتر از 1 کیلومتر موازی ساحل به این قصر زیبا خواهید رسید. کاخ دلمه باغچه به جز دوشنبه و پنج شنبه، هر روز از 9 صبح تا 3 بعد از ظهر برای بازدید باز است.

2) پارک مینیاتور: این پارک زیبا که در آن ماکت تمام مناطق و سازه های مهم ترکیه در مقیاس کوچک ساخته شده اند هم دیدنی است اما کمی دور هست و بهتر است با تاکسی بروید. بلیط 10 لیر هست و پارک از 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز هست.

3) ایاصوفیه دوشنبه ها تعطیل است. بازدید به جز دوشنبه ها از 9 صبح تا 4:30 بعد از ظهر امکان پذیر است.

4) کلیسای چورا (موزه کاریه) به جز چهارشنبه ها، همه روزه از 9 صبح تا 4:30 بعد از ظهر باز است.

5) قصر توپکاپی سه شنبه ها تعطیل است. به جز سه شنبه ها همه روزه 9 تا 7 بعداز ظهر برای بازدید آماده است. اما بازدید از حرم تنها بین ساعات 9:30 تا 4 بعد از ظهر مهیاست که همراه با تور هر نیم ساعت یکبار اجرا می شود. بلیط ورودی 30 لیر است و بلیط حرم 15 لیر اضافه که باید داخل محوطه قصر خریداری شود

6) چند مرکز خرید مهم دیگر نیز در استانبول هست که من راه دسترسی به آنها توسط مترو و تراموا را در نقشه نشان داده ام.