فراز و فرود برنامه ریزی و تجربه سفر کوالالامپور و لنکاوی

فراز و فرود برنامه ریزی و تجربه سفر کوالالامپور و لنکاوی + تصاویر
28 خرداد 1397 09:00

برنامه امروز پارک آبی سان وی لاگون بود که در خصوص تهیه بلیط و شرایط تور قبلا توضیح داده بودم.

تصویر 26 پارک آبی سان وی لاگون

هزینه رفت و برگشت به پارک آبی به ترتیب 31 و 29 رینگت شد. با اونکه خیلی تاکید شده بود ورود مواد غذایی به پارک ممنوع هست اما کسی کوله هارو چک نمی کرد هرچند ما بر اساس توصیه ها چیزی با خودمون نبرده بودیم. کمد لباس تو جاهای مختلف پارک هست و منحصر به یه جای خاص نیست. هر نوع پوششی تو پارک مجاز هست و هیچ محدودیتی وجود نداره. اگه میخواین وقت کمتری تو پارک و تو صف بازیها تلف کنین میتونین با شارژ اضافه  دست بند رنگ زرد بگیرین که نیاز نیست تو هیچ صفی منتظر بمونین.

هزینه روز پنجم:

بلیط پارک آبی                   450      رینگت

ناهار                              33        رینگت

کرایه گرب                        60        رینگت

آبمیوه، بستنی و ...             26        رینگت

روز ششم

امروز آخرین روز اقامت تو کوالا بود. ساعت پرواز به کنکاوی 15:40 بود و برنامه ترانسفر بیرحمانه 11:30 تعیین شده بود. شاید این بدترین تصمیم شرکت پالم بیچ تو مدت سفر ما بود. با فرض دو ساعت حضور قبل پرواز تو فرودگاه و 40 دقیقه مسافت هتل تا فرودگاه ترانسفر میتونست ساعت 13 انجام بشه و جالب این بود که ما تنها مسافرین این ترانسفر بودیم.

به هر حال برنامه این بود قبل ترک هتل معبد Thean Hou رو بازدید کنیم. هزینه رفت و برگشت با گرب 21 رینگت شد.

تصویر 27 معبد تین هو

شنیده بودیم نرخ تبدیل تو صرافی های لنکاوی کمتر هست پس به اندازه نیاز 2 روز آتی یورو تبدیل کردیم. ترانسفر به موقع اومد و بعد چک اوت با ون راهی فرودگاه شدیم. برای کلیه پروازهای خروجی باید به طبقه 5 برین. در کمال تعجب ساعت پرواز رو 16 زده بود یعنی 20 دقیقه دیرتر از برنامه که خودش خیلی دیر بود. پروازهای مالیندو از ترمینال 1 انجام میشه و کانتر ردیف E مربوط به اونه و check in آنلاین ضروری نیست هر چند من نتونستم با دستگاه انجامش بدم. بار رو از همه کانترهای این شرکت میتونین تحویل بدین. بعد تحویل بار گیت A10 رو به راحتی پیدا کردیم. نزدیک ساعت پرواز اعلام کردن که به دلیل تاخیر در ورود از مسیر قبلی (تایلند) با 20 دقیقه تاخیر انجام میشه. نکته جالب این بود که خانوده های با کودک در اولویت سوار شدن به هواپیما بودن. هواپیما نسبتا نو و فاصله صندلی ها از پرواز ماهان بیشتر بود. تاخیر 20 دقیقه ای تبدیل به 30 دقیقه شد و هواپیمای Batik Malaysia که ظاهرا در اختیار شرکت مالیندو بود روی باند شروع به حرکت کرد.

تصویر 28 هواپیمای مالیندو

اما چه حرکتی که مثل خیابونهای تهران روی باند ترافیک بود و نیم ساعت طول کشید تا نوبت به ما برسه و بالاخره پرواز 15:40 ساعت 17 پرید. پذیرایی طول مسیر آبمیوه با طعم شربت تقویتی در لیوان یکبار مصرف پلاستیکی بود. کاش روزی برسه که شرکت های هواپیمائی ما هم به جای کترینگ گرم و... برای پروازهای 1 تا 2 ساعته فکری برای جایگزینی هواپیماهای از رده خارج بکنن.

تصویر 29 فرودگاه لنکاوی

به هر حال پرواز ساعت 18 تو فرودگاه لنکاوی نشست جالب این بود که ما تنها مسافرین ایرانی پرواز بودیم و ترانسفر 2 ساعتی معطل ما تو فرودگاه مونده بود. تا تحویل بار و پیدا کردن ترانسفر ساعت شد 18:30 و عملا برنامه ریزی امروز برای بازدید پل آسمان رو از دست دادیم. بنابراین با توجه به اینکه فقط یک روز کامل و یه صبح تا ظهر زمان برامون مونده بود و قصد داشتیم هم پل آسمان رو ببینیم و هم تور mangrove رو بریم چاره ای جر اجرای هر دو در یک روز نداشتیم و ناچارا باید با تور میرفتیم.

شاید لازم باشه یه توضیح کلی در مورد استفاده از تور بدم. منم مثل بیشتر شما عزیزان موافقم که تو خیلی از موارد قیمت تورهای اختیاری که آژانسها ارائه میدن بسیار نجومی و غیر واقعی هست و در سفرهای گذشته استانبول و دبی به هیچ وجه از برنامه های تور استفاده نکردم اما یه مواردی هست که باید بهش توجه کرد:

اولاز همه اینکه بعضی از تورها واقعا" نیاز به راهنما داره و اگه تسلط شما به زبان انگلیسی مناسب نباشه چاره ای جز استفاده از تورهای با لیدر فارسی زبان وجود نداره چرا که هر قدر تو هزینه صرفه جوئی بشه شاید به اندازه اطلاعاتی که لیدر در اختیارتون میذاره نباشه. برای نمونه تور بازدید شهر پوترا بدون لیدر مسلط اصلا ارزشی نداره.

نکته دوماینکه بعضی وقتها شما شاید با یه لیدر یا آژانس محلی هزینه به مراتب کمتری پرداخت کنین اما گذروندن 3 تا 4 ساعت تو قایق کنار 2 تا هندی و 4 تا چینی و  3 تا اروپائی بایه لیدر مالائی تو توری مثل mangrove حس خوبی به آدم القا نمی کنه. (اتفاقی که در عمل برای ما افتاد و لذت بودن کنار چند تا هموطن باحال با یه لیدر خوش ذوق کمتر از خود تور نبود)

نکته سومکه برای ما بیشتر تو لنکاوی به چشم اومد این بود که بچه هایی که اونجا کار میکردن همه از سر اجبار بهش مشغول بودن، یکی شون دانشجو بود برای تامین هزینه، اون یکی از کار قبلیش تعدیل شده بود، سومی برای کار دیگه ای اومده بود و این کار کمک خرجش بود در عین حالی که همه بچه های با مرام و باحالی بودن که حسب شرایط کشور خودمون مجبور به کوچ دائم یا موقت شده بودن. بنابراین وقتی یه خانواده 20 میلیون هزینه سفر خارجی میکنه شاید اتفاقی نیافته اگه 500 هزار تومن در راه کمک به هموطن های خودش و البته گرفتن سرویس بهتر بیشتر خرج کنه.

البته همه اینهایی که گفتم نظر شخصی منه.

به هر حال هزینه تور mangrove برای سه نفر ما با آژانسهای محلی حدود 400 رینگت می شد. هزینه بلیط تله کابین پل آسمان و آسانسورش 165 رینگت بود. ما برای این دو تور و تور بازدید شهر Kuah و میدان عقاب با 780 رینگت توافق کردیم. با احتساب کرایه تاکسی رفت و برگشت از هتل به مجموعه پل آسمان و Kuah شاید حدود 150 رینگت اضافه پرداخت کردیم اما در پایان روز کاملا" از انتخابمون راضی بودیم.

تصویر 30 هتل آسینیا

برای دوشب هتل 26 رینگت مالیات و 200 رینگت دپوزیت پرداخت کردیم. اندازه اتاق مناسب بود تجهیزات کهنه بود و در با کلید معمولی باز میشد، اتاق اتو نداشت، آب گرم بوسیله یه تجهیز برقی خیلی کوچیک که داخل حمام نصب بود تامین میشد، صبحانه نسبت به هتل کوالا تنوع خیلی بهتری داشت و کنار استخر میشد میل کرد. هتل یه کافه مراکشی و رستوران دریایی داشت که البته ما مجال بازدید واستفاده پیدا نکردیم. بعد از جابه جائی لوازم راهی خیابون چینانگ شدیم تا شب اول رو بیشتر از این از دست ندیم. خیابون رو از هتل که در واقع یک سرش بود تا نزدیک هتل مریتوس که اون سر خیابون بود پیاده رفتیم و برگشتیم. میتونم بگم خیابون چینانگ در مقیاس کوچیک نقش خیابون بوکیت بینتانگ کوالا رو داره و شبها کاملا" سرزنده و بیداره.

تصویر 31 خیابون چینانگ

هزینه روز ششم

کرایه گرب                       21        رینگت

پیتزا فرودگاه                     27        رینگت

مالیات هتل                      26        رینگت

شام                              28        رینگت

میوه و آبمیوه                     9          رینگت

روز هفتم

طبق قرار البته با مقداری تاخیر اومدن دنبالمون و از جنوب غرب جزیره رفتیم سمت شمال شرق جزیره نزدیک ساحل هتل Tanjung Rhu اسکله برگزاری تورهای mangrove یا Kilim. با رسیدن سایر دوستان تور که شامل غذا دادن به عقابها و میمونها، بازدید غار کروکدیل و خفاشها و مزرعه پرورش ماهی و صرف ناهار بود شروع شد.

تصویر 32 مسیر هتل تا پارک کیلیم

تصویر 33 تور کیلیم

غذای اصلی ناهار برنج و نوعی جوجه کباب بود که تقریبا با ذائقه ما جور بود و شاید یکی از مزایای تور های ایرانی باشه که از قبل با آشپز هماهنگ شده بود. علاوه بر اون می شد انواع ماهی، خرچنگ و لابستر زنده سفارش پخت داد که قیمتها نسبتا زیاد بود. انواع ماهی بطور متوسط هر 100 گرم 15 رینگت!؟ ما به اتفاق یه زوج دیگه و به توصیه لیدر ماهی گروپر سفارش دادیم که حدود 800 گرم بود و بازم به توصیه لیدر پروانه ای بدون هیچگونه افزودنی خاصی سرخ و سوخاری شده بود. طعمش مثل ماهی های خودمون بود و چیز جدیدی نداشت هر چند قیمتش خیلی خیلی بیشتر بود!

تصویر 34 مسیر طی شده در تور کیلیم

بعد از اتمام تور mangrove بلافاصله به سمت شمال غرب جزیره برای بازدید پل آسمان حرکت کردیم. بلیط ترکیبی مجموعه شامل تله کابین، آسانسور ایستگاه تله کابین تا پل آسمان، سینمای 4 بعدی، نمایشگاه نقاشی های 3بعدی و گنبد آسمان هست که البته گنبد آسمان فعلا تعطیل هست.

برای صرفه جوئی در وقت قبل از اینکه سوار تله کابین بشین ببینین ایستگاه بالا و پل رو مه نگرفته باشه اگه هوای بالا مه آلود بود توصیه اینه اول سینما و نمایشگاه رو بازدید کنین تا بلکه مه بالا باز بشه و گرنه مثل ما 1 ساعت روی پل باید منتظر باز شدن ابر و مه برای گرفتن عکس بشین.

تصویر 35 پل آسمان

تو نمایشگاه عکسهای سه بعدی دقت کنید که برای هر عکسی یه نقطه برای عکاس تعیین شده که از اون نقطه بهترین عکس رو میشه گرفت. بعد از بازدید مجموعه پل آسمان به سمت شهر Kuah در جنوب شرق جزیره حرکت کردیم. هدف بازدید از میدان عقاب بود که چون هوا تاریک شده بود خیلی عکسهای خوبی نمی شد گرفت و فروشگاهduty free  به اسم billion که قیمت اجناسش مناسب بود به خصوص شکلات که از Central maeket کوالا تنوع و قیمت مناسب تری داشت.

تصویر 36 میدان عقاب

تصویر 37 موقعیت فروشگاه بیلیون

همونطور که پیش بینی میشد نرخ تبدیل ارز تو لنکاوی پایین تر از کوالا بود. نرخ تبدیل یورو به رینگت تو خیابون چینانگ 4.63 و تو فروشگاه بیلیون 4.55 بود.

هزینه روز هفتم

هزینه تور                         780      رینگت

ماهی ناهار                       65        رینگت

روز هشتم

امروز آخرین روز سفر بود. بعد از صبحانه تنهایی به سمت ساحل حرکت کردم اینبار ساحل موازی خیابون چینانگ رو پیاده رفتم و برگشتم. ساحل تقریبا خالی بود و تازه یکی یکی توریستها و ورزشهای آبی در حال اومدن بودن.

تصویر 38 ساحل چینانگ

نکته جالبی که اون صبح تو ساحل دیدم نحوه جلب رضایت توریستها بود. نمیدونم چه ساعتی بعد از ترک ساحل توسط توریستها، زباله ها تو کیسه پلاستیکی جمع و مرتب چیده شده بود. با یک تراکتور زباله ها جمع و از ساحل تخلیه شد. اما نکته جالب تر اینکه بوسیله یه نوع تراکتور خاص شنهای ساحل رو صاف میکردن و رد پاهای به جا مونده رو برای یه روز جدید پاک میکردن!؟  ظاهرا جذب توریست در دنیا فرمول خیلی پیچیده ای هم نداره...

تصویر 39 نظافت ساحل

تا زمان چک اوت و ترانسفر ترجیح دادیم از امکانات هتل استفاده کنیم

تصویر 40 هتل آسینیا

پرواز لنکاوی به کوالا ساعت 15:20 بود و ترانسفر ساعت 13:20 انجام شد. بجز فرود نه چندان خوب در باند خیس فرودگاه کوالا پرواز برگشت مثل پرواز رفت موضوع جدیدی نداشت. حدود ساعت 17 بارها رو تحویل گرفتیم و تا ساعت 20:15 و باز شدن گیت پرواز تهران زمان زیادی وقت بود که با گشتن تو فردگاه و صرف ناهار تو مک دونالد شعبه فرودگاه و هم صحبت شدن با هموطن های عزیز تو صف گیت سپری شد. نکته قابل توجه این بود که ظاهرا افزایش قیمت ها تو فرودگاه یه موضوع بین المللی هست چرا که حتی رستوران زنجیره ای با شهرت و سابقه مک دونالد هم قیمت هاش نسبت به شهر تفاوت آشکاری داشت. بستنی 1 رینگتی شعبه داخل شهر تو فرودگاه 1.5 رینگت فروخته می شد. و توصیه آخر اینکه اگه قصد ندارین دپوزیت برگشتی هتل رو نگه دارین قبل از ورود به فرودگاه براش فکری بکنین. قیمت شکلات تو فروشگاه duty free فرودگاه دو برابر لنکاوی بود و نرخ تبدیل تو صرافی ها واقعا ظالمانه. نرخ فروش دلار تو صرافی های بوکیت بینتانگ 3.92 بود و تو فرودگاه 4.23 در حالی که نرخ خرید دلار تو فرودگاه 3.55 یعنی هر 100 دلاری رو 355 رینگت میخریدن و 423 رینگت می فروختن!؟

هواپیمای برگشت ماهان از نوع A300-600 بود که مانیتور و دسته بازی هم داشت و تا زمان پیاده شدن ما نتونستیم بچه رو قانع کنیم که اینها صرفا واسه دکور هست نه استفاده مسافر برای 8 ساعت پرواز.

هزینه روز هشتم

تورها و ورودیه ها                           2435 رینگت

مالیات هتلها، غذا، کرایه تاکسی و ...     820 رینگت

خرید و سوغاتی                             به میزان لازم

با تشکر از وقتی که صرف خوندن این متن کردیدن.