سفر دو روزه گروهی به کویر مصر

به هیچ وجه به این منطقه از ایران تنها سفر نکنید! +تصاویر

سفردو روزه به کویر مصر:

با عرض سلام  به همه دوستان عزیزی که سفرنامه من رو میخونن ، هرجا که  هستید براتون آرزو میکنم سفرهای هیجان انگیزی پیش روتون باشه و از سفرهاتون لذت ببرید.

هدف من از نوشتن سفرنامم :

این دومین دفعه ای است که من تصمیم گرفتم سفرنامه بنویسم.هدف از نوشتن سفرنامم این است که هم به دوستانی که قصد سفر به کویر مصر را دارند کمی کمک کرده باشم و از طرفی هم خاطره سفر برای خودم و همسرم و همسفرام برای همیشه باقی میمونه. من توی سفرنامم سعی کردم تا آنجا که حافظم یاری کرد از مکان هایی که بازدید کردیم براتون بگم امیدوارم از خوندنش خسته نشید و بتونم کمک کوچیکی در مدیریت سفرتون داشته باشم .

قدم اول تهیه تور :

مدت خیلی زیادی بود که ما تصمیم داشتیم یکبار هم که شده از یکی از کویرهای کشورمون دیدن کنیم، بالاخره به پیشنهاد یکی از دوستانم با توجه به تعطیلی روز شنبه تصمیم گرفتیم به کویر سفر کنیم. با وجودیکه من و همسرم ترجیح میدیم سفر هامونو بدون تور بریم ،اما به این نتیجه رسیدیم این سفر رو بهتره از تورهای طبیعت گردی و ایرانگردی داخلی استفاده کنیم و در آخر هم از پیشنهادمون خیلی خیلی راضی بودیم .با توجه به اینکه من و همسرم پنجشنبه ها نیمه وقت سرکار هستیم باید توری پیدا میکردیم که از پنجشتبه ظهر یا پنجشنبه شب حرکت کنه و شنبه شبم تهران باشه.اولویتمون این بود با ماشین های آفرودی سفرمون رو پیش ببریم که متاسفانه به دلیل هزینه های بالاش منصرف شدیم و در نهایت از آژانس آریانا سیر دالاهو تور پنجشنبه شب به شنبه شب با اتوبوسهای VIP رو به قیمت 610.000 تومان به صورت آنلاین و از طریق سایتشون انتخاب و پرداخت کردیم.

روز اول سفر :

از روز چهارشنبه صبح پیامکی ازسوی آژانس در خصوص معرفی نام لیدر برامون ارسال شد.سپس خود لیدر از طریق پیامک و شبکه های مجازی مارا در کانال عضو کردند.روزی که تور رو تهیه کردیم تمام وسایل مورد نظر مکتوب شده بود اما باز هم لیدر با انرژیمون تمام وسایل شخصی و غیر شخصی که لازم بود رو اعلام کرد و در صورت هر گونه پرسش با صبر برامون توضیح میدادند.روز موعود فرا رسید و طبق برنامه ما می بایست ساعت 9:30 حرکت میکردیم.تقریبا ساعت 9 بود که ما به محل (میدان ونک) رسیده بودیم.اتوبوس آماده و منتظر مسافرها بود و وسایلمون را داخل اتوبوس قرار دادیم و خوراکی و وسایلی که مورد نیازمون بود را داخل اتوبوس بردیم.اتوبوس VIP 24 نفره بسیار تمیز و مجهز به مانیتور که کلی فیلم و بازی و آهنگ و امکان وصل به هندزفری یا هدست و شارژ موبایل رو داشت. ابتدا لیدر با انرژیمون خودشو معرفی کرد و برنامه سفر رو به صورت دیتیل گفت و از تک تک بچه ها خواست که خودشون رو معرفی کنند و علایقشون و جاهایی که تو ایران سفر کردند و لذت بردند رو معرفی کنند .چه جاهای زیادی بود که تو کشورمون هست و ما تاحالا بهش سفر نکردیم .من تقریبا نیم ساعت بعد از حرکت خوابم برد و تقریبا نردیک پلیس راه جندق از خواب بیدار شدم. همانطور که لیدرمون گفته بود پلیس راه جندق به دلیل وسایل و مواد غیر مجازی که ممکنه خلافکارها رد و بد کنند ، تحت نظر گشت بود و تقریبا اکثر وسایل داخل صندوق اتوبوس رو مورد بررسی قرار دادند.حتی از همه مسافرها خواستند که از اتوبوس پیاده بشوند و داخل اتوبوس رو هم مورد بررسی قرار دادند. تقریبا 2.5 ساعت بعد به اقامت های بومگردی واقع در شهر خور رسیدیم.من اولین تجربه اقامتم در بومگردی بود و واقعا لذت بردم.صاحبین اقامتگاه بسیار خونگرم و تمیز و مهمان نواز و دستپخت بسیار خوبی داشتند.

عکس 1(اتوبوس VIP 24 نفره)

عکس 2(عکس از داخل اتوبوس VIP 24 نفره)

وسایل مورد نیاز جهت سفر به کویر مصر در صورت رزرو اقامتگاه بومگردی :

• دمپایی
  • کفش کتانی و صندل
  • دستمال سر یا کلاه لبه دار
  • وسایل خواب شامل ملحفه، رو بالشتی و پتو مسافرتی
  • یک دست لباس راحتی و لباس برای مسیر
  • لوازم شخصی شامل مسواک و خمیردندان و شامپو و...

اقامت گاه بومگردی :

اقامتگاه های بومگردی مکانی است که توسط افراد بومی منطقه مدیریت میشود وزیر نظر میراث فرهنگی می باشد. دارای چندین اتاق دارای وسایل خواب و سرویس بهداشتی و حمام تمیز می باشد.امکان صرف وعده های غذایی سنتی آن منطقه با پرداخت هزینه با آشپزی زنان منطقه می باشد.

عکس 3(حیاط اقامتگاه بومگردی)

عکس 4(داخل اتاق اقامتگاه بومگردی)

تقریبا ساعت 8 صبح بود که ما به اقامتگاه رسیدیم و با استقبال گرم و صمیمی خانواده ای که مالک اقامتگاه بومگردی بود روبرو شدیم. با صبحانه بسیار دلچسب شامل خیار و گوجه و پنیر و کره و مربا و عسل و نیمرو به همراه چایی و خرما از ما پذیرایی شد.پس از صرف صبحانه بسته به تعداد نفرات هر تیم و متراژ اتاق ها، اتاق داده میشد. اتاق ما 6 نفره بود، تشک و بالشت و پتو در اتاق ها قرار داشت و بنا به توصیه لیدر عزیزمون ما ملحفه و رو بالشتی و پتو مسافرتی با خودمون برده بودیم.وسایلمون رو در اتاق ها قرار دادیم و آماده رفتن به سمت کویر شدیم.

پس از سوار شدن مجدد در اتوبوس 1 ربع بعد به کارگاه کرباس و حوله بافی گل مریم واقع در شهر خور رفته و از نمایشگاه و کارگاه آنجا بازدید کردیم.بسیار زیبا و جالب انگیز بود.

عکس 5(ورودی کارگاه کرباس و حوله بافی گل مریم)

عکس 6(داخل کارگاه کرباس و حوله بافی گل مریم)

تقریبا بعد از 2.5 ساعت پس از صرف میان وعده میوه(نارنگی) به روستای مصر رسیدیم. روستایی پر از اقامت گاه های بومگردی و سوپرمارکت های کوچک و یک کافی شاپ بسیار کوچک سنتی .کمی جلوتر که رفتیم به محلی که همه توریست ها جهت پیاده روی و آفرود و موتور سواری و شتر سواری بودند رسیدیم. تقریبا 2 ساعت در آن محل اقامت داشتیم که صرف پیاده روی و عکاسی شد و از آنجایی که در سفرنامه قبلیمم نوشته بودم به دلیل علاقه نداشتن همسرم  به عکاسی عکس های بسیار محدودی گرفتیم و بیشتر از فضا استفاده کردیم. هزینه آفرود 35.000 تومان و هزینه موتور سواری 25.000 تومان بود و لیدرمون پیشنهاد میکرد سوار نشوید. واقعیت این است که آرامش و سکوت کویر به واسطه این دوستان به هم ریخته بود و هر از چند گاهی که حرکت نمیکردند احساس بهتری از محیط کسب میکردیم.

عکس 7(کویر مصر)

عکس 8(شتر سواری  در کویر مصر)

پس از خروج از آن منطقه برای صرف نهار به اقامتگاه بومگردی خاطره در شهر رفته و از خورشت قیمه سیب زمینی که به صورت سلف سرو میشد کمال لذت را بردیم. فضای بسیار زیبا با غذای دلچسب. کمی در شهر قدم زدیم و از 2 فروشگاه سنتی که آنجا بود بازدید کردیم. روستای بسیار زیبا با خیابان نسبتا پهن.

عکس 9(اقامتگاه بومگردی خاطره)

عکس 10(نهار اقامتگاه بومگردی خاطره)

عکس 11(نهار اقامتگاه بومگردی خاطره)

عکس 12(روستای مصر)

عکس 13(روستای مصر)

پس از خروج از آن منطقه به سمت  دهکده نمکی بسیار زیبای پتاس روانه شدیم. واقعا منطقه جالب و خاص و منحصری بود.کوهی از نمک که آب شور به صورت آبشار از بالای آن به سمت پایین روانه میشد. در آنجا  نیز به صرف چای از قهوه خانه آن مجموعه بازدید کردیم.

دهکده نمکی پتاس: دهکده توریستی پتاس خور، در ابتدای مسیر گردشگری معدن پتاس شهر خور استان اصفهان قرار دارد. عملیات عمرانی طرح جامع دهکده نمکی پتاس در قالب برنامه کوتاه مدت از آذرماه ۱۳۹۴ شروع و ظرف مدت سه ماه و در آستانه آغاز سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. از امکانات و بخش‌های دهکده نمکی می‌توان به نمایشگاه صنایع‌دستی، مزارع و نخلستان‌ها، حوضچه‌ شن، آب‌انبار، آلاچیق، رستوران و کافی‌شاپ، استخر شنا، حمام نمک، حوضچه‌های تبخیری برای تولید نمک، پیست موتور سواری، امکان استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های افرود و یک رصدخانه برای تماشای آسمان زیبای کویر در شب اشاره کرد. همچنین در این مجتمع در کنار مزارع، بوستانی تحت عنوان بوستان پتاس نیز ایجاد شده است.

عکس 14(دهکده نمکی پتاس)

عکس 15(دهکده نمکی پتاس)

نیم ساعتی در آن منطقه بسیاز زیبا اقامت داشتیم و پس از آن به سمت دریاچه نمک خور روانه شدیم.منطقه بسیار زیبا که سوژه عکاسی بسیار زیبایی هم بود.

دریاچه نمک خور :

دریاچه نمک یا دریاچه نمک مسیله نام دریاچه‌ای در منطقه کویر مرکزی ایران است. گاهی با دریاچه حوض سلطان که میان قم و تهران واقع است اشتباه می‌گردد.

موقعیت جغرافیایی این دریاچه مابین سه استان اصفهان، قم و سمنان واقع است و در فاصله (مستقیم) ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق تهران ، ۶۲ کیلومتری شرق قم و ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است. این دریاچه از غرب به کوه‌های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است. انتخاب این نام به دلیل شوری بسیار زیاد دریاچه‌ است به گونه‌ای که در فصل تابستان قطعات نمک روی آن شناور می‌شود. این دریاچه، با طول ۸۰ و پهنای ۳۰ کیلومتر، یک فرونشست زمین‌ساختی است که در ارتفاع حدود ۷۹۵ متر از سطح دریای آزاد تشکیل شده است. وسعت این دریاچه در حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد. این دریاچه شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است. طول قاعده این مثلث ۳۵ کیلومتر و ارتفاع آن ۳۸ کیلومتر می‌باشد. زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلابها و آبهای سطحی در طول قرنها پدید آمده‌است. عمق نمک این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر متغیر است که توسط لایه‌های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند. با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمکهای موجود کرت‌بندی‌های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می‌دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.

عکس 16(دریاچه نمک خور)

عکس 17(دریاچه نمک خور)

بعد از بازدید از این مناطق به سمت اقامتگاه بومگردی خور جهت استراحت و شام و آتش بازی و  خواب روانه شدیم. ابتدا کمی استراحت کردیم و تا آماده شدن شام با همسفران پانتومیم بازی کردیم. از شانس خوبمون همه همسفرهامون خونگرم و مهربان و خوش سفر بودند.انگار همدیگر رو مدت زیادی میشناختیم و با هم خیلی صمیمی و دوستانه بازی کردیم. سپس جهت صرف شام خوشمزه لوبیا پلو آماده شدیم و پس از آن آماده مراسم آتش روشن کردن شدیم. همه همسفران به محلی نزدیک اقامتگاه جهت روشن کردن آتش و دورهمی و گپ دوستانه روانه شدیم. از قضا تولد یکی از همسفران هم بود و مراسم تولدی نیز کنارهم داشتیم. پس از آن به صورت سورپرایز آش رشته ای توسط مدیریت مهربان و خونگرم اقامتگاه میل کردیم و به محل اقامتگاه جهت خواب برگشتیم. البته جا داره بگم شانسمون  از نظر آب و هوایی خیلی خوب نبود و ستاره های زیادی رو به دلیل نیمه ابری بودن هوا ندیدیم.

عکس 18(آتش بازی)

روز دوم سفر:

بنا به برنامه ریزی لیدر اکتیومون ساعت 7 آماده صرف صبحانه بودیم و تقریبا همه وسایلمون رو جمع کردیم. پس از صرف صبحانه خوشمزه به مانند صبحونه قبلی از آن اقامتگاه خونگرم خارج شدیم و به سمت روستای بیاضه جهت بازدید از قلعه بیاضه رفتیم. 1 ساعتی در قلعه بیاضه صرف بازدید و عکاسی گذراندیم و سپس به صرف بستنی کمی زیر طاق استراحت کردیم.

عکس 19(تزئینات داخل اقامتگاه بومگردی)

قلعه بیاضه:

قلعه بیاضه یا ارگ بیاضه قلعه‌ای قدیمی است که در روستای بیاضه قرار دارد. این بنای چند طبقه و خندق عریض و عمیق و مجموعه خشتی گسترده و به هم پیوسته پیرامون آن، نمونه ارگ و دژ کویری است. مربوط به دوره ساسانیان - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان خور و بیابانک، روستای بیاضه واقع شده است.

این قلعه باستانی با سبک معماری ساسانی، قرن‌ها کارکردهای دفاعی و مسکونی داشته و در دوره اسماعیلیه پایگاه هواداران حسن صباح بوده است. اتاق‌های متعدد و طبقات مختلف قلعه تا چند سال قبل به عنوان محل نگهداری اموال و انبار غله روستاییان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عکس 20(قلعه بیاضه)

عکس 21(قلعه بیاضه)

عکس 22(قلعه بیاضه)

پس از بازدید از قلعه بیاضه مجددا سوار اتوبوس شدیم و به سمت روستای گرمه حرکت کردیم. تقریبا 1.5 با روستای بیاضه فاصله داشت. پس از رسیدن به روستای گرمه تقریبا 1 ربع تا قنات فاصله داشتیم. در طول مسیر بسیاری از زنان جهت فروش محصولات بومی منطقه جهت فروش آب انار و انار و سبزی های خشک آویشن و نعنا و جعفری و بسیاری چیزهای دیگر و سبد و تخم شربتی و ... بساط کرده بودند. پس از رسیدن به انتهای مسیر به قناب آب رسیدیم. آب بسیاز زلال به همراه بسیاری ماهی هایی که پای توریست هارا ماساژ می دادند.

روستای گرمه:

این روستا دارای نخلستانهای بسیار زیبا است. از نقاط دیدنی این روستا می توان به تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخلهای بلند محصور شده اشاره کرد. از دیگر دیدنیهای روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا خودنمایی می کند. نام روستای گرمه با نام مازیار عجین شده است.

عکس 23(روستای گرمه)

عکس 24(قنات روستای گرمه)

پس از بازدید از روستای گرمه وارد اتوبوس شدیم و به شهر خور جهت صرف نهار رقتیم. این بار برخلاف دفعات قبل زرشک پلو با مرغ به عنوان نهار بدون کیفیت و اصلا خوشمزه نبود.پس از صرف نهار سوار اتوبوس شده و به سمت تهران حرکت کردیم. خداروشکر همه افراد تور خونگرم و دوست داشتنی بودند و  به دلیل نزدیکی و دوستی که بینمون پیش اومده بود تقریبا 3-4 ساعت در اتوبوس پانتومیم و مافیا بازی کردیم. در طول مسیر یکبار در اردستان به صرف چایی و بیسکویت و یکبار در یکی از اقامتگاه های نزدیک قم(مارال ستاره) توقف کردیم و حدودا ساعت 12:30 در میدان ونک پیاده شدیم.

امیدوارم از خوندن سفرنامم خسته نشده باشید، هر سوالی داشتید میتونم در خدمتتون باشم و خوشحال میشم که بتونم هر کمکی که از دستم براتون بر میاد انجام بدم.