به شهر تاکسی های بادمجانی خوش آمدید! +تصاویر

سفر ما به باکو پایتخت کشور آذربایجان در مرداد ماه سال 98 بصورت زمینی و از مرز آستارا بود. هدف از نگارش این سفرنامه ارائه تجربه سفر بدون جزئیات اضافه و بیشتر تاکید بر روی کاربردی بودن سفرنامه برای دوستان عزیز است، امید است مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

معمولا در انتخاب مقصد سفر دلایل و اولویت هایی برای هر شخص بسته به علایق وجود دارد. سفر ما بصورت گروهی از دوستان بود. ما دنبال سفری تابستانه با هزینه متعارف و اقتصادی بودیم و باکو را انتخاب کردیم ! احتمالا اولین سوالی که به ذهن شما میرسد این است که با توجه به نرخ تبدیل بالای مانات(واحد پول جمهوری آذربایجان) به ریال خودمان، چطور ممکن است باکو مقصدی اقتصادی و ارزان باشد ؟

دلیل اول، امکان سفر زمینی به باکو با هزینه بسیار مناسب بود، چون در 99% موارد بهای بلیط هواپیما مخصوصا بین المللی بسیار بسیار گران تر از اجاره ماشینی در کشور مقصد است !

دلیل دوم، وجود و تعدد بسیار بالای آپارتمای با متراژ بسیار بالا در باکو بود که تعداد اتاق بالای 6 اتاق داشتند و اجاره آنها بسیار بسیار از اجاره هتل مناسب تر بود !

در ادامه به توضیحات و ترفندی(البته خوب میدونیم اینکار درست نیست اما مجبور به انجامش هستیم با توجه به شرایطی سختی از نظر دسترسی به سایت های رزرو آنلاین برای کشورمون ایران ایجاد کرده اند) جالب در اجاره آپارتمان خواهیم پرداخت.

ایران با کشور آذربایجان دو مرز زمینی دارد (غیر از مرز جلفا که با نخجوان دارد) مرز بیله سوار در استان اردبیل و مرز آستارا در استان گیلان.

فاصله بیله سوار تا باکو 205 کیلومتر و فاصله آستارا تا باکو 300 کیلومتر است. هر دو مرز 24 ساعت فعال هستند .مرز آستارا معمولا پر تردد و شلوغ است .اگر از تهران و استانهای شمالی و مرکزی عازم باکو هستید مرز آستارا برای شما مناسب تر است .مرز بیله سوار برای استانهای غرب و شمال غرب مناسب تر است (از نظر مسافت).

مبدا سفر ما ارومیه بود. بدلیل امکان اسکان راحت تر و وجود اقامتگاه های بسیار بهتر و بیشتر در آستارا و  البته چون از کیفیت جاده بیله سوار تا باکو اطلاع نداشتیم و میدانستیم که جاده آستارا -باکو تازه تاسیس و با کیفیت است ترجیح دادیم که ریسک نکنیم و مرز آستارا را انتخاب کردیم . اتوبانی که پارسال افتتاح شده است و اسمش ایران یولو یا جاده ایران است و بسیار باکیفیت و خلوت و عالی است و فاصله زمینی آستارا تا باکو را به حداقل ممکن رسانده است.

اقدامات قبل از سفر

• -اخذ ویزا
  • -رزرو محل اقامت در آستارا
  • -رزرو محل اقامت در باکو
  • ویزای کشور آذربایجان سه نوع است لیبلی،الکترونیکی،فرودگاهی

ما از طریق آژانس مسافرتی ویزای الکترونیک  را با اعتبار یک ماه و با پرداخت هر نفر 30دلار تهیه کردیم .مدارک مورد نیاز اصل پاسپورت یا اسکن با کیفیت و دقیق و فرمی که باید توسط هر شخص پر و امضا شود .از طریق سایت آسان ویزا هم میتوان ویزای الکترونیک را با پرداخت 23 دلار تهیه کرد اما نیاز به کارت بین المللی دارد .آژانس جدای از 7 دلار اضافه هر دلار را به جای 11500 تومان 12 هزار تومان حساب کردند.

همواره دسترسی محل اقامت برای ما اولویت اول در رزرو اقامتگاه است، بدلیل اجتناب از استفاده از وسیله نقلیه برای گشتن داخل شهر و البته علاقه به پیاده روی طوری برنامه ریزی می کنیم که محل اقامت در بهترین نقطه شهر از نظر دسترسی مناسب باشد.

نکته ای در مورد آپدیت های جدید نقشه های گوگل وجود دارد این است که بافت توریستی و تاریخی شهرها با رنگ زرد کمرنگی متمایز شده است و این راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب محل اقامتگاه است !

(گردنه حیران در تابستان) p01

روز 25 مرداد از ارومیه به سمت آستارا حرکت کردیم و بعد از یک ساعت معطلی در ایلخچی، صرف نهار در اردبیل، استراحت در گردنه حیران حدود 8 ساعت بعد به آستارا رسیدیم.از قبل از طریق سایت های اینترنتی در آستارا یک خانه در مرکز شهر آستارا رزرو کرده بودیم .

(سواحل دریای خزر-شهر آستارا) p02

آستارا شهری است که خود به تنهایی مقصد خوبی برای مسافرت است، اگر بتوانید طوری برنامه تان را تنظیم کنید که حدود ظهر به این شهر برسید، و عصر و غروب را آنجا اقامت داشته باشید، جاذبه زیبای طبیعی تالاب استیل تقریبا جسبیده به شهر برای طبیعت گردی و بازار مرزی داخل شهر برای علاقه مندان به خرید بسیار جذاب خواهد بود.

(تالاب استیل آستارا در زمستان) p03

26 مرداد، شروع حرکت بسوی مرز

ساعت 8صبح به سمت پایانه مرزی حرکت کردیم ابتدا به پاساژی به نام بازار بزرگ ولیعصر رفتیم که پارکینگ سرپوشیده دارد اما ظرفیت تکمیل بود . این وضعیت در پارکینگ پایانه مرزی آستارا نیز وجود داشت و تقریبا پارکینگ پر بود ! و خلاصه با گذاشتن سویچ ماشینها توانستیم ماشین را در پارکینگ بگذاریم .

عوارض خروج از کشور را در پایانه مرزی پرداخت کردیم برای مهر خروج از کشور لازم است که همراه با فیش عوارض خروج و گذرنامه، ویزا نیاز به ارایه گردد. حدود 2ساعت در مرز به دلیل قطع بودن سیستم طرف آذربایجان معطل شدیم و چون هوا خیلی گرم و شرجی بود واقعا اذیت شدیم.

حدود ساعت 11 به وقت ایران (10:30به وقت آذربایجان) مهر ورود به کشور آذربایجان بر گذرنامه مان زده شد .

وسیله نقلیه آستارا -باکو

پس از عبور از مرز برای رسیدن به باکو، تقریبا بدون هیچ اطلاعاتی هم نداشته باشید مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد و با انبوه ماشین های موجود برای باکو مواجه خواهید شد، از تاکسی گرفته تا ون های خوب و حتی مینی بوس های قدیمی و نه چندان راحت. مردم دقیقا مانند آذری های داخل ایران صحبت می کنند و اگر حتی کمی آذری بلد باشید خیلی راحت ماشین مناسب برای باکو گیرتان خواهد آمد.

صاحب آپارتمانی که در باکو رزرو کرده بودیم با ما تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که وسیله نقلیه ای  برای بردن ما از باکو به مرز بفرستند ما هم قبول کردیم هر چند قیمت پیشنهادی کمی از ماشینهای مرز گرانتر بود . اما ماشین بنز اسپرینتر تمیزی بود که بجای گرفتن تاکسی های متعدد ما ترجیح دادیم با دوستانمان در یک ماشین باشیم.

اینجا لازم است نکته ای عرض کنم، فقط یک ایستگاه رفاهی خدماتی در طول اتوبان جدید باکو وجود دارد ! البته فعلا !! پس حتما قبل از حرکت توالت برید و اگر لازم بود آب و خوراکی همراه داشته باشید.

(رستوران و مرکز رفاهی خدماتی بین جاده ای حاجی اوغلو) p04

(منو رستوران حاجی اوغلو) p05

از مرز تا پدیدار شدن باکو حدود 3 ساعت و اندکی طول کشید. ابتدا کمی ساختمان ها و ویلا های کوچک و بالاخره اولین ساختمان هایی که از دور پدیدار شدند برج های مشهور شعله بود.

باکو کاملا با دیگر پایتخت های امروزه منطقه قفقاز متفاوت بود...کاملا متفاوت با تفلیس و ایروان، شهری بسیار تر و تمیز، خیابان های عریض و منظره ای شیک و امروزی...

رانندگی مردم دقیقا منطبق بر کتابچه قوانین راهنمایی و رانندگی و کاملا اصولی، چون پلیس های امروز آذربایجان با اولین حرکت اشتباه شما جریمه های سنگینی برایتان در نظر خواهند گرفت و اصلا هم تخفیف نمی دهند !

در دیدار اول باکو براستی به دلمان نشست ! واقعا انتظار دیدن همچین شهر قشنگ و تر و تمیزی را نداشتیم.

(شهر ساحلی باکو) p06

سفر به آران و شروانشاهان

پس از حدود تنها 10 دقیقه و به لطف خیابان های عریض و جدید شهر به آپارتمان هایی که رزرو کرده بودیم رسیدیم.حدود چند دقیقه ای منتظر ماندیم تا صاحب آپارتمان آمدند و ما را به طبقه 10 از ساختمانی 15 طبقه راهنمایی کردند.

(خیابان های اطراف هتل وینترپارک و بافت تاریخی و بازسازی شده شهر) p07

آپارتمان که از طریق سایت بوکینگ رزرو کرده بودیم از چیزی که فکر میکردیم بسیار شیک تر و تمیزتر بود. یک واحد بسیار بزرگ 5 خوابه با داشتن حمام و توالت مجزا در اتاقها، چندین بالکن با ویوی برجهای شعله و داشتن تمام امکانات رفاهی نوید بخش یک اقامت راحت در باکو بود. این آپارتمان در فضولی پارک و نزدیک هتل وینتر پارک قرار داشت. موقعیت بسیار مناسبی داشت و تنها چند دقیقه پیاده از خیابان نظامی و میدان فواره ها فاصله داشت. مردم و تاکسی ها همچنین به این محله قشپارکی می گفتند که دقیقا به معنای وینترپارک در انگلیسی است و این نام هم بدلیل وجود هتل بزرگ و مشهور وینترپارک است.

پس از کمی استراحت و صرف غذایی که همراه مان داشتیم اولین گشت و گذارمان را در باکو با خیابان زیبای نظامی آغاز کردیم. پس از فقط حدود 10 دقیقه پیاده روی به نظامی رسیدیم که خیابانی سنگ فرش و بسیار شیک که پر است از کافه و فروشگاه های زیبا  که اکـثرا پوشاک و لوازم بهداشتی با کیفیت و از برندهای معتبر و صد البته گران قیمت بودند .

(عابرگذر نظامی) p08

(بافت زیبای ساختمان های خیابان نظامی) p09

(و معماری آشنا که در بسیاری از نقاط شهر دیده میشد) p10

قیمتها غذاها در نظامی بسیار بالا بود مخصوصا رستورانهایی که غذای آذری داشتند ،تنها غذای با قیمت مناسب دونر و شاورما بود. سپس به میدان فواره ها رفتیم میدان فواره ها چندین فواره زیبا از دوران شوروی است و تمام اطراف میدان کافه و رستوران است و برای قدم زدن در غروب بسیار مناسب است .

(با تاریک شدن هوا زیبایی خیابان نظامی دو چندان می شود و البته هوا هم خنک تر) p11

سفر به آران و شروانشاهان

27 مرداد (روز دوم در باکو)

با توجه به دسترسی مناسب آپارتمان ما تقریبا بیشتر گشت ها را پیاده انجام می دادیم.صبح ساعت 9 پیاده از آپارتمان شروع به پیاده روی کردیم و با کمی انحراف از مسیر دیروزی و قدم زدن در خیابان ها و معابری که دیروز ندیده بودیم به پارک نظامی رفتیم.و از ساختمان زیبای موزه ملی  ادبیات بازدید کردیم متاسفانه موزه در آن ساعت تعطیل بود و از ساعت 11 صبح تا 17 عصر فعال بود.

(علاوه بر خیابان های عریض، باکو چنین کوچه های تنگ و باریکی هم دارد) p12

(بخش عمده ای از بافت قدیمی شهر بازسازی و بهسازی شده است) p13

(نمای بیرونی موزه ملی ادبیات آذربایجان)p14

سپس پیاده روی تا رسیدن به دیوارهای ایچری شهر  که جز میراث جهانی یونسکو است ادامه دادیم. ترجمه مستقیم ایچری شهر به فارسی داخل شهر خواهد شد. نام دیگر ایچری شهر ارگ باکو است و درون دیوارهای شهر احاطه شده است.

(دیوارهای شمالی ارگ باکو و یکی از مشهور ترین پیچ های پیست فرمولا وان باکو) p15

(کوچه های زیبای ایچری شهر) p16

این شهر تاریخی از زمان پارینه سنگی محل زندگی انسان بوده است و بسیار دیدنی است .یکی از بناهای بسیار مهم ایچری شهر قلعه دختر (کیزکالاسی) است هزینه بازدید از این بنا 10منات (حدود 70هزار تومان) است .

(قزقالاسی یا قلعه دختر) p17

سفر به آران و شروانشاهان

این قلعه 8طبقه است و در تمام طبقات آن موزه برگزار شده است و اشیا تاریخی و سلاح و کتب الکترونیک به نمایش گذاشته شده است.بعد از طی پله های مارپیچی از بالای قلعه منظره زیبای شهر و کوچه پس کوچه های شهر بسیار زیبا بود و خستگی مان در رفت.قلعه دختر از ساعت 9صبح تا 18 عصر باز است.

(قدم زدن در سکوت کوچه های ایچری شهر را از دست ندهید !) p18

بنای مهم دیگری که در ایچری شهر قرار دارد کاخ شیروانشاهان است این کاخ در قرن 15 پس از زلزله شماخی و انتقال پایتخت به باکو توسط ابراهیم یکم ساخته شده است و یک مجموعه دیدنی و بزرگ است. ورودی کاخ شیروانشاهان 15 منات بود. در محوطه مجموعه شیروانشاهان موزه ابزار شکنجه قرون وسطی برپا بود و هزینه بلیط آن 8 منات بود. دوستان بازدید از موزه ابزار شکنجه را بر کاخ شیروانشاهان ترجیح دادند و به راستی که اشتباه بزرگی بود پرداخت 8منات برای دیدن صحنه های دردناک !

(نمای پشتی مجموعه کاخ شروانشاه) p19

(محوطه و حیاط کاخ شروانشاهان)p20

در میانه های ظهر بودیم که گرمای هوا به حد اذیت کردن رسید. باکو واقعا در تابستان و مخصوصا در ظهر هوای گرم و سوزانی دارد، لباس نخی و مناسب و اگر حوصله داشته باشید چتر و البته عینک آفتابی از لزومات گردش تابستانی در باکو است.

پس از حدود 4ساعت هوا خیلی گرم شده بود و با بادمجان تاکسی دلربای باکو و پرداخت 5منات به آپارتمان برگشتیم.

(منظره ای از ایچری شهر و برج های شعله) p21

سفر به آران و شروانشاهان

(باحال ترین اسم تاکسی در جهان ! بادمجان تاکسی !!! واقعا با مزه است. البته همون تاکسی های مشهور لندن هستند با رنگی متفاوت)

ما در سفر ها خیلی از وعده ها را خودمان آشپزی می کنیم. قیمت مواد اولیه در سوپرمارکت ها خیلی مناسب است و اختلاف نسبت به ایران چندان چشمگیر نیست، دقیقا برعکس رستوران ها که گاها براستی قیمت ها عجیب و غریب بالا بودند. نهار دسته جمعی واقعا چسبید...

ادامه روز را نیز به پباده روی اختصاص دادیم؛ اینبار نیز در مسیری جدید و منتهی به پارک ساحلی ملی باکو...پیاده روی در امتداد پارک و دیدن دریای خزر و منظره شهر و آرامش پارک واقعا لذت بخش بود، مخصوصا با خنک تر شدن هوا در نزدیک های غروب...

(پارک ساحلی ملی باکو) p23

سفر به آران و شروانشاهان

در انتهای پیاده روی رسیدیم به پارکی کوچک در امتداد پارک ساحلی به اسم ونیزکوچک...از اسم هایی که به محض شنیدن احساس می کنید با سواستفاده از نامی مشهور طرف هستید! و در این مورد هم دقیقا قضیه صادق است!!! اما خوب کماکان وسوسه می شوید و بعید است به دیدن این پارک نروید. ونیز کوچک شبیه سازی بسیار محدود از کانال های آبی ونیز است که می توانید به دقایقی قایق سواری و البته عکاسی در آن بپردازید.

(پارک ونیز کوچک)p24

(قایق سواری در ونیز کوچک چندان هم بد نبود !) p25

سفر به آران و شروانشاهان

برای سوار شدن قایق های ونیز کوچک  بلیط 3 مناتی تهیه کردیم و حدود 40 دقیقه در صف منتظر ماندیم چون تنها سه قایق برقی فعال بودند  وقتی نوبتمان شد و سوار قایق شدیم متوجه شدیم که ونیز کوچک خیلی کوچک است و ما 40دقیقه منتظر یک دور قایق سواری بودیم! البته لوکیشن مناسبی برای عکاسی بود و عکسهای خوبی گرفتیم .

(منظره برج های شعله از ونیز کوچک) p26

سپس به دیدن ساختمان موزه فرش  رفتیم طراحی بنا بسیار زیبا و خلاقانه بود. ورودی موزه فرش 7 منات بود و ما با خودمان فکر کردیم که هیچ فرشی به پای فرش ایران نمیرسد اما بعد فهمیدیم که اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم و این موزه از نظر ارزش و اهمیت فرشهای خزانه اش بزرگترین کلکسیون فرش دنیاست .

(ساختمان موزه فرش باکو) p27

سفر به آران و شروانشاهان

آن طرف خیابان به دیدن مجسمه بهرام گور رفتیم و بلیط 1 مناتی فونیکولار تهیه کردیم تا به دیدن زیباترین جاذبه باکو پارک آپلند ( در گوگل مپ هایلند!) برویم. پارک آپلند در مرتفع ترین بخش شهر باکو قرار دارد و منظره شهر در کنار دریای خزر از این پارک بسیار دیدنی است.این پارک در کنار برجهای شعله قرار دارد و نورپردازیهای زیبای برجها در شب جلوه ویژه ای به پارک می بخشد.برای رفتن به پارک آپلند میتوان با تاکسی به خیابان پارلمان رفت و از ورودی پایینی پارک وارد شد. حدود سه ساعت در پارک آپلند بودیم و نسیم خنک و جمع دوستان مان و ویوی زیبای شهر شبی بیادماندنی برایمان رقم زد.از خیابان پارلمان با پرداخت 6 منات به خانه قشنگمان در باکو برگشتیم .

(منظره شهر باکو برفراز پارک آپلند) p30

(معماری جذاب مساجد هماهنگ با معماری مناطق مدرن باکو) p31

سفر به آران و شروانشاهان

28مرداد (روز سوم در باکو )

روز سوم تصمیم گرفتیم پس از دو روز شهرگردی به ساحل برویم و پس از تحقیق در اینترنت کلوب ساحلی آمبوران را انتخاب کردیم .هزینه ورودی آمبوران از ساحل های دیگر گرانتر است اما لوکس تر و بسیار تمیز تر است هزینه ورودی در روزهای عادی 30منات و آخر هفته ها 35 منات است .

(کلوب ساحلی آمبوران)p32

سفر به آران و شروانشاهان

آمبوران در 44 کیلومتری مرکز شهر باکو قرار دارد و نزدیک بیلگاه است و جدای از هزینه ورودی هزینه تاکسی بالاتری نیز دارد اما واقعا ارزش دارد . از ساعت 10صبح تا 8 بعد از ظهر باز است .این کلوب دارای سه استخر بزرگ برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است و همچنین میتوان در دریا شنا کرد که اصلا ساحل جالبی نداشت و کف دریا بسیار سنگلاخ بود و ما ترجیح دادیم از استخر استفاده کنیم.

(ساحل دریای خزر در کلوب ساحلی آمبوران)p33

با پرداخت هزینه ورودی  امکان داشتن یک حوله و یک تخت و چتر آفتاب گیر خواهید داشت اما برای کمد هزینه جداگانه باید پرداخت کنید .هزینه هر کمد 13 منات (90هزار تومان ) بود .بردن هرگونه خوراکی به آمبوران ممنوع است .در محوطه آمبوران کافه و رستوران وجود دارد که قیمت غذا مناسب و تقریبا در حد رستورانهای داخل شهر بود اما نوشیدنیها بسیار گرانتر و حدود سه برابر قیمت کافه های داخل شهر بود .عصر برنامه ها و مسابقات جذابی برگزار شد که بسیار سرگرم کننده و شاد بودند .حدود ساعت 5 عصر از آمبوران دل کندیم و به خانه رفتیم. برای رفتن با آمبوران با راننده ایی که روز اول از مرز تا باکو ما را آورده بود هماهنگ شدیم و با پرداخت نفری 6منات برای رفت و برگشت به توافق رسیدیم. هزینه ما ( دو نفر ) برای این روز در آمبوران کلا 700 هزار تومان شد که راضی بودیم و روز بسیار عالی داشتیم .

(وعده نهار ما در آمبوران، واقعا خوب و خوشمزه بود ! با قیمت 150 هزار تومان برای هر دو) p34

سفر به آران و شروانشاهان

29 مرداد (روز سوم در باکو )

برنامه روز چهارم

بازدید از یکی از مشهورترین بناهای شهر یعنی مرکز فرهنگی حیدر علی اف بود.صبح با پرداخت 6 منات تاکسی گرفتیم و پس از حدود 10 دقیقه به این بنای واقعا متفاوت و زیبا رسیدیم .زیبایی این بنا انسان را به وجد میاورد حدود 1ساعت از بیرون و از همه جهات به تماشای بنا مشغول بودیم .طراحی این بنا اثر معمار بریتانیایی عرب تبار خانم زها حدید است و با الهام از امضای آقای حیدر علی اف طراحی شده است.

(معماری جذاب نمای بیرونی مرکز فرهنگی حیدر علیف) p35

(مرکز فرهنگی حیدر علیف، ضلع شرقی)p36

بلیط مرکز فرهنگی حیدر علی اف 15 منات است که برای بازدید از 7بخش مختلف این مرکز بود.یک قسمت که نمایشگاه خودروهای کلاسیک بود هزینه جداگانه داشت .این نمایشگاه در طبقه سوم برپاست و هزینه بازدید از آن 10 منات است .

(بلیط های ورودی مرکز به قیمت 10 منات، 70 هزار تومن در زمان سفر ما)p37

سفر به آران و شروانشاهان

ما از بازدید نمایشگاه ماشین صرفنظر کردیم .بخشهای مختلف این مرکز شامل گنجینه های آذربایجان (موج تاریخ در طبقه اول که زندگینامه و اقدامات آقای حیدر علی اف به نمایش گذاشته شده بود و طراحی زیبایی داشت).مینی آذربایجان ( ماکت تمام بناهای مهم آذربایجان در طبقه دوم )،نمایشگاهی به نام زندگی کن (طبقه دوم )،نمایشگاه عروسک ها هنری (طبقه سوم )نمایشگاه ابعاد ممکن (آثار زوراب تسرلی در طبقه سوم )و....بود .

(نمای داخلی سالن اصلی مرکز حیدر علیف) p38

(معماری و دیزاین مدرن مرکز حیدر علیف)p39

سفر به آران و شروانشاهان

تمامی بخشهای این مرکز بسیار جالب و دیدنی بودند و یکی از جذاب ترین قسمتها برای من بخش آلات موسیقی بود که با ایستادن جلو هر ساز قطعاتی که با این ساز نواخته شده بود پخش میشد.در طبقه همکف مجسمه ها و آثار انتزاعی زیبا ،فرشهای دستباف و ماشینهای زیبای کلاسیک قرار دارد. در این مرکز یک کافه زیبا به نام وایت گاردن هم هست که قیمتهایش مناسب بود به جز آب که سه برابر بیرون بود.بازدید ما از مرکز حیدرعلی اف حدود 5ساعت طول کشید .

(گالری های مرکز حیدر علیف)p40

(گالری و نمایشگاه های مرکز حیدر علیف) p41

(مجموعه ماکت آذربایجان کوچک در مرکز حیدر علیف)p42

(محوطه و پارک بیرونی مرکز حیدر علیف) p43

عصر روز آخر سفر با دوستانمان تصمیم گرفتیم تا هرکس جداگانه به گردش برود من و همسرم ابتدا به بازدید مسجد تازه پیر رفتیم و تصمیم گرفتیم تا از

کوچه پس کوچه ها شهر که محل زندگی مردم عادی است پیاده تا مقصد برویم .شروع ساخت مسجد تازه پیر سال 1905 بوده است پس از اتمام ساخت مسجد و وقوع انقلاب اکتبر درهای مسجد بسته میشود و به عنوان انبار استفاده می گردد.محراب و گنبد مسجد از سنگ مرمر و بالای مناره ها از طلا است .

(مسجد تازه پیر)p44

سفر به آران و شروانشاهان

سپس به  دیدن رفتیم که مقصد اصلی گردش روز آخرمان بود،رفتن بر سر مزار رشید بهبودوف خواننده پر آوازه آذربایجان! پارک مفاخر آرامگاه 400 نفر از نامداران کشور آذربایجان از جمله حیدر علی اف است .

(پارک مفاخر آذربایجان) p45

سپس پیاده به سمت یادمان شهدا که در فاصله کوتاهی از پارک مفاخر قرار دارد رفتیم .خیابان شهدا یادمان 15000شهید آذربایجان است و به یادشان شعله ای جاویدان در این محل روشن شده است .

بعد به پارک آپلند رفتیم تا چند عکس یادگاری بگیریم و برای آخرین بار منظره زیبای باکو را تماشا کنیم .

(شعله جاویدان و یادمان شهدای باکو)p46

(نمایی دیگر از باکو)p47

مقصد بعدیمان مرکز خرید پارک بلوار بود از بس که قیمتها بالا بود فقط پول چنج کردیم( که نرخ تبدیل آن 1/68 ) و فرار را بر قرار ترجیح دادیم .با قدم زدن در پارک ساحلی تا خیابان نظامی رفتیم و شام به رستوران دونر کباب رفتیم . روز بسیار پربار دو نفره مان به پایان رسید و وقتی به خانه برگشتیم با صورتهای عبوس دوستانمان مواجه شدیم که به ساحل شیخوف رفته بودند و اینقدر آنجا کثیف و بدبو بود که هیچکدام حاضر نشده بودند حتی داخل آب بروند (ورودی ساحل شیخوف برای هر نفر 15منات است)! بهتربن مکان برای تفریحات ساحلی بعد از آمبوران پارک آبی دالغا بیچ است (هزینه ورودی دالغا بیچ 30 منات است ) .

باکو شهری بود دوست داشتنی و نه چندان بزرگ که آنقدر خوب بود که باز هم به دیدنش برویم. فاصله بسیار کوتاه از مرز ایران و دسترسی ارزان و راحت این شهر را برای به مقصدی مناسب تبدیل کرد.

در انتها توجه شما را به برخی نکات دیگر که در ادامه آمده است جلب می نمایم.

حمل و نقل

باکو دارای یک شبکه کوچک مترو با 4خط و 25 ایستگاه است و برای استفاده باید باکی کارت تهیه کنید باکی کارت انواع مختلفی دارد و از 2 تا 8 منات است هزینه بلیط تک سفر متر 2000 تومان است . ما اکثر جاها را پیاده رفتیم و از مترو استفاده نکردیم .هزینه اتوبوس برای هر مسیر حدود 1000 تومان بود.حداقل هزینه تاکسی داخل شهر 5 منات بود.

هزینه ها

• ویزا هر نفر 30 دلار (با بالاتر حساب کردن قیمت دلار توسط آژانس هر نفر 387000 تومان)
  • هزینه آپارتمان (هر نفر برای 4 شب 700هزار تومان)
  • ون مرز تا باکو و بالعکس ( هر نفر 35 منات )