سفر به جزیره هرمز، رنگین کمان خلیج فارس

سفر به جزیره هرمز، رنگین کمان خلیج فارس + تصاویر
10 خرداد 1399 09:00

قبل از اینکه سفرنامه رو شروع کنم اطلاعات و تاریخچه کلی از جزیره هرمز رو با هم مرور می کنیم:

اطلاعات عمومی

هرمز جزیره ‌ای بیضی‌ شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس به مساحت 42 کیلومترمربع و در ۱۶ کیلومتری بندرعباس است. بزرگ‌ترین قطر آن حدود 8 کیلومتر است و بلندترین نقطه آن ۱۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

همواره در طول تاریخ به علت موقعیت استراتژیک دارای اهمیت راهبردی و بازرگانی بوده است.

عکس 0: موقعیت جزیره هرمز

تاریخچه

هرمز نام بندری معتبر در خلیج فارس بوده ‌است (شهر میناب کنونی). بندر هرمز قدیم در اوایل عهد مغول تجارت پر رونقی داشته که با هجوم مغولان در حدود سال ۷۰۰ هجری، مردم شهر هرمز ابتدا به جزیره قشم و سپس به جزیره هرمز که در آن زمان زرون نام داشت کوچ نمودند و شهری در آن بنا کردند و نام آن را به یاد شهر قدیم خود هرمز گذاشتند.

شاه عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی‌ ها خارج ساخت. هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد.

زمین شناسی

جزیره هرمز در میان زمین شناسان به بهشت زمین‌ شناسی مشهور شده‌ است.

سطح جزیره هرمز را طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده ‌است. طبقات نمکی نیز به صورت تپه ‌هایی قسمت اعظم جزیره را پوشانده ‌اند و اغلب از جنس نمک خوراکی هستند. رنگ خاک و زمین و کوه در هر قسمتی از این جزیره به رنگ های سرخ و نارنجی و زرد و سفید و مشکی است .

جاهای دیدنی

دره سکوت و الهه نمک، غار نمکی، دره رنگین کمان، دره مجسمه ها، ساحل خاک سرخ، ساحل لاک پشت ها، جنگل حرا، قلعه پرتقالی ها، موزه دکتر نادعلیان و ساحل مفنق، ساحل محیط زیست، ساحل تک درخت، دشت جیبرها، ....

شروع سفر

همیشه عکس های زیبایی از طبیعت جزایر جنوب ایران، به خصوص هرمز می دیدم و دوست داشتم سفر به این جزیره های زیبا رو تجربه کنم. اواسط بهمن ماه 98 با توجه به مناسب بودن هوا تصمیم به سفر با ماشین شخصی گرفتم. از اونجا که سفر زمینی بدون همسفر صفای چندانی نداره به چند تا از دوستام پیشنهاد سفر دادم که به دلیل مشغله کاری و شخصی هیچکدوم همراه نشدن و بالاخره برادرم قبول کرد همسفرم بشه در این سفر خاطره انگیز. از اونجا که یکی از دوستام بندر عباس کار میکنه، مشکل شب مانی و جا در بندر عباس نداشتیم.

روز اول: حرکت از جهرم به سوی لار و بندرعباس

سفر ما از مبدا جهرم واقع در استان فارس آغاز شد و حدود ساعت 11:15 صبح حرکت کردیم.

عکس 1: جهرم به بندرعباس حدود 400 کیلومتر (مسیر آبی رنگ)

عکس 2: دریاچه فصلی نزدیک جهرم

عکس 3: جاده جهرم به لار

عکس 4: مزرعه زیبای کلزا

عکس 5: سگ گله دوست داشتنی و تمیز

هر چه که به مناطق جنوبی ایران و بخصوص منطقه لار نزدیک تر بشیم تعداد آب انبارها بیشتر میشن. این آب انبارها به دلیل آب و هوای گرم و خشک منطقه درست شدن و از آب باران تغذیه میشن و بهشون برکه هم گفته میشه. مصالح بکار رفته معمولا سنگ و ساروجه و از کاهگل و گچ برا پوشش اون استفاده میکردن.

عکس 6: آب انبار های نزدیک شهر لار

عکس 7: آب انبار های نزدیک شهر لار

عکس 8: آب انبار های نزدیک شهر لار

هنگام عبور از جاده و نزدیکی شهر لار (شهرک صنعتی حسن لری) پل قدیمی در فاصله ای از جاده توجهمون رو به خودش جلب کرد. هیچ تابلو راهنمایی نداشت و مظلومانه در گوشه ای از شهرک داشت عمرش رو سپری میکرد. رودخانه کوچکی از زیر پل جاری بود، بخش های از پل خراب شده بود و بیشتر به نظر محل عبور آب بود.

عکس 9: پل قدیمی نزدیکی لار

عکس 10: پل قدیمی نزدیکی لار

عکس 11: کاروانسرای قدیمی نزدیک لار

عکس 12: آب انبار کوچک نزدیک لار

دوباره به جاده زدیم و حدود ساعت 14:00 به شهر لار رسیدیم. شهر لار به دو قسمت شهر قدیم و شهر جدید تقسیم میشه دلیل این موضوع هم ظاهرا زلزله ای بوده که در سال 1339 اتفاق افتاده و شدت خرابی اون بقدری بوده که تصمیم گرفتن ی شهر جدید بنا کنن. ما به سمت شهر قدیم لار رفتیم.

عکس 13: شهر قدیم لار (ساختمان بازسازی شده زیبا)

عکس 14: شهر قدیم لار (تپه قلعه اژدها پیکر)

عکس 15: شهر قدیم لار (تپه قلعه اژدها پیکر)

عکس 16: قلعه اژدها پیکر (عکس از اینترنت)

عکس 17: شهر قدیم لار (آب انبار واقع در وسط شهر)

عکس 18: شهر قدیم لار (خیابانی سرسبز و با صفا)

گرسنه بودیم و تصمیم گرفتیم ناهار رو در این شهر بخوریم. لازمه بگم که کباب لارستان بسیار معروفه و معروفترین کبابی این شهر هم کبابی محمد فولاد هست. اگه از این شهر رد شدین حتماً به این کبابی سر بزنین و کنجه لاری رو نوش جان کنین. (هر سیخ کنجه ماستی 12000 تومان، کوبیده هر سیخ 8000 تومن و جوجه هم 8000 تومان)

عکس 19: شهر قدیم لار (کنجه، کوبیده و جوجه لاری)

عکس 20: نمایی از شهر جدید لار

بعد از خوردن ناهار به سمت بندرعباس راه افتادیم. فاصله لار به بندرعباس حدود 245 کیلومتره. ما تصمیم گرفته بودیم با توجه به بزرگ بودن جزیره قشم و خستگی بعد از اون، روز اول از بندرعباس به جزیره هرمز بریم. کسانی که مستقیم قصد رفتن به قشم رو دارن حدود 70 کیلومتری مونده به بندرعباس از سمت لار،  به سمت بندر پل برن. البته از جزیره قشم هم میشه با کشتی به هرمز رفت و آمد کرد.

عکس 21: کوه نمکی نزدیک بندرعباس (دو راهی قشم و بندرعباس)

ورودی بندرعباس بنزین زدیم و حدود ساعت 18:00 هنگام غروب به اسکله شهید حقانی رسیدیم. کمی توقف کردیم و از غروب دل انگیز خلیج فارس لذت بردیم.

عکس 22: غروب و دریا (اسکله شهید حقانی بندرعباس)

همونطور که گفتم قبلا برای شب‌مانی با یکی از دوستام که بندرعباس کار میکنه هماهنگ شده بودیم و برای جا مشکلی نداشتیم. همون جاده ی ساحلی بندرعباس رو ادامه دادیم و به خوابگاهمون رسیدیم، کمی استراحت کردیم و شام خوردیم. بعدش به پیشنهاد دوستم به مجموعه گردشگری و توریستی بادگیران که مجموعه ای از رستوران ها با فضای بسیار دلنشین در جاده بندرعباس-میناب هست راهی شدیم.

عکس 23: مجموعه بادگیران بندرعباس

عکس 24: مجموعه بادگیران بندرعباس

عکس 25: مجموعه بادگیران بندرعباس

فیلم بادگیران

بعد از بادگیران هم در خیابان ساحلی بندر عباس و بازار شبانه بندر عباس گشت زدیم.

عکس 26: مکان ساحلی مشهور به نیم دایره در بندر عباس 25qL3Y8JQyWLTOzTGCTbBOUTSYxtL5O1kTJ72kOg.jpeg

روز دوم: جزیره هرمز

برای سفر به هرمز به اسکله دریایی شهید حقانی رفتیم. فاصله بندر عباس تا هرمز حدود 24 کیلومتر دریاییه.

عکس 27 : فاصله بندر عباس تا هرمز

عکس 28: اسکله شهید حقانی بندرعباس

عکس 29: کشتی های مسافربری اسکله شهید حقانی بندرعباس

بلیط رو از دستگاه های شبیه خودپرداز در سالن اسکله با وارد کردن کد ملی و پرداخت مبلغ بلیط گرفتیم. (هزینه هر نفر 15000 تومان)

عکس 30: بلیط صادر شده مسیر بندر عباس به هرمز

زمان حرکت کشتی ها بسته به تکمیل بودن مسافران و وجود کشتی متغیره. زمان انتظار ما حدود 15 دقیقه شد  و حدود ساعت 9:20 دقیقه حرکت کردیم.

عکس 31: کشتی های مسافربری و مرغان دریایی به خط شده

عکس 32: کشتی ما به نام "نوروز 21"

عکس 33: سوار شدن مسافران به کشتی هرمز

عکس 34: نمای شهر بندر عباس از دریا

عکس 35: مسیر بندرعباس به هرمز

فیلم شماره ۲: مسیر بندرعباس به هرمز

عکس 36: ناخدای کشتی بندرعباس به هرمز

عکس 37: نمای جزیره هرمز از دریا

فیلم شماره ۳: جزیره هرمز از کشتی

عکس 38: پیاده شدن مسافران از کشتی (جزیره هرمز)

حدود ساعت 10:30 دقیقه به جزیره هرمز رسیدیم (یعنی حدود 1:10 دقیقه). در مسیر خروجی اسکله دست فروش های محلی هستن که کارهای صنایع دستی و خاکهای رنگی هرمز رو به صورت زیبا درست کردن و میفروشن.

عکس 39: صنایع دستی هرمز – خاک های رنگی (نمونه سوغاتی)

در خروجی اسکله بومی ها موتورسیکلت رو ساعتی کرایه میدن. (کرایه موتورها ساعتی 20 تا 35 هزارتومان)، موتورهای سه چرخ با راننده هم هستن با سیستم صوتی، ظرفیت 6 نفر که کلا 250 هزار تومان می گیرند. ما دو نفر بودیم و یه موتورسیکلت 150 سی سی به قیمت ساعتی 20 هزارتومان کرایه کردیم. قبل از تحویل گرفتن موتور از سالم بودن قسمت های مختلف اون مطمئن شدیم و به دیدن جزیره زیبای هرمز رفتیم.

عکس 40: موتورهای سه چرخ

عکس 41: مسیر کلی بازدید از جزیره هرمز (حدود 30 تا 35 کیلومتر با فرعی ها)

عکس 42: طبیعت جزیره هرمز

فیلم شماره ۴: مسیر هرمز

اولین مکانی که توجه ما رو به خودش جلب کرد ساختمان های رنگی و زیبایی شبیه خونه کوتوله ها بود که ظاهراً طرح اقامتگاه بوم گردی بود و هنوز کامل نشده بود.

عکس 43: طرح اقامتگاه بوم گردی هرمز

عکس 44: ساختمان های رنگی طرح اقامتگاه بوم گردی هرمز

عکس 45: نمایی از ساحل زیبای هرمز و طرح اقامتگاه بوم گردی

مسیرمون رو ادامه دادیم و به یک مسیر فرعی و خاکی سمت چپ جاده رسیدیم که هیچ تابلویی نداشت و با پرس و جو متوجه شدیم مسیر رفتن به "دره سکوت و الهه نمک" هست. حدود 5 دقیقه با موتور و بخشی از مسیر رو حدود ده دقیقه پیاده رفتیم تا به کوه الهه نمک رسیدیم.

عکس 46: دره سکوت هرمز

عکس 47: دره سکوت و الهه نمک

عکس 48: الهه نمک هرمز

بالا رفتن از کوه الهه نمک به خاطر بافت نمکی و سست این کوه کمی مخاطره آمیزه و توصیه نمیشه.

به جاده اصلی برگشتیم و به مسیرمون ادامه دادیم.

عکس 49: مسیر بازدید از هرمز

عکس 50: مسیر بازدید از هرمز

به دره رنگین کمان رسیدیم. متاسفانه تابلویی نبود و با پرس و جو متوجه میشدیم کجا هستیم. از جاده اصلی تا دره حدود 5 دقیقه پیاده روی داشت. دره به دوشاخه تقسیم میشه و کلا حدود 20 دقیقه طول کشید تا از کل دره بازدید کردیم. دره بسیار زیبایی بود و از رنگ سفید نمک تا رنگ سرخ آهن رو میشه تو دره دید.

عکس 51: دره رنگین کمان

عکس 52: دره رنگین کمان

عکس 53: دره رنگین کمان

عکس 54: دره رنگین کمان

عکس 55: دره رنگین کمان

عکس 56: دره رنگین کمان

عکس 57: دره رنگین کمان

نکته منفی در نگهداری این دره، عدم وجود مسیرهای تعیین شده جهت عبور بازدیدکنندگان بود که متاسفانه به تدریج باعث ویرانی این دره زیبا خواهد شد. مورد منفی دیگه ای که میشه بهش اشاره کرد برداشتن سنگ های نمکی چند صد ساله توسط بازدیدکنندگان به عنوان یادگاری هست.

مکان دیدنی بعدی غار نمکی کوچکی با فاصله کمی از دره رنگین کمان در کنار جاده اصلی بود با عمقی حدود 10-15 متر و دیواره نمکی که قطرات آب در ابتدای غار از سقف چکه می کرد. عدم وجود نور از مشکلات بازدید از این غار بود و بازدیدکنندگان از نور تلفن همراه استفاده می کردند.

عکس 58: غار نمکی هرمز

عکس 59: غار نمکی هرمز

عکس 60: غار نمکی هرمز

بازدید از این غار حدود 10 تا 15 دقیقه وقت گرفت و مسیرمون رو ادامه دادیم.

عکس 61: مسیر بازدید از هرمز (خرابه های قلعه)

عکس 62: مسیر بازدید از هرمز

عکس 63: مسیر بازدید از هرمز و شلوغی که خبر از مکان دیدنی بعدی میداد

مکان دیدنی بعدی دره مجسمه ها بود. موتورمون رو پارک کردیم و راهی دره شدیم.

عکس 64: مسیر دره مجسمه ها

عکس 65: دره مجسمه ها

عکس 66: دره مجسمه ها

عکس 67: دره مجسمه ها

پیاده روی دره مجسمه ها نسبتا زیاد بود و بعضی جاها اگه کفش مناسب نداشتیم اذیت میشدیم. توی مسیر هم تعدادی از کوله گردها موسیقی مینواختن یا کارهای دستی شون رو در معرض فروش گذاشته بودن. زیباترین غافلگیری این دره انتهای اون بود که با صحنه زیبای دریا مواجه شدیم و به تماشای دریا از بالای کوه نشستیم.

عکس 68: انتهای دره مجسمه ها و منظره زیبای دریا از ارتفاع

فیلم  شماره پنج: : مسیر دره مجسمه ها

عکس 69: انتهای دره مجسمه ها و منظره زیبای دریا و بازدیدکنندگان

عکس 70: انتهای دره مجسمه ها و منظره زیبای دریا از ارتفاع

کل مدت زمان بازدید ما از این دره حدود 30 تا 40 دقیقه طول کشید.

عکس 71: مسیر بازدید از هرمز

70.jpgتابلوی لب جاده خبر از مکان دیدنی بعدی ساحل گل سرخ می داد.

عکس 72 : تابلو ساحل گل سرخ

همونطور که از تابلو مشخصه این ساحل محل برداشت خاک سرخ بوده، که کاربردهای رنگ سازی، آرایشی، شیشه و سرامیک داره و صادر می شده که ظاهرا صادرات اون رو محدود کردن. (این ساحل بخاطر خاکبرداری ها حالت گودی پیدا کرده) علت قرمز بودن خاک اکسید آهن هست. نکته جالب دیگه خوراکی بودن این خاک هست که مردم محلی بهش گِلک میگن و برای درست کردن ادویه ازش استفاده میکنن.

عکس 73: جاده دسترسی به ساحل گل سرخ

عکس 74: ساحل گل سرخ و محل برداشت گل سرخ

فیلم شماره ۶: ساحل خاک سرخ

عکس 75: ساحل گل سرخ

عکس 76: ساحل گل سرخ (رنگ آب دریا هم در نزدیکی ساحل سرخ رنگ شده)

دیدن زیبایی های این ساحل نیاز به کمی پیاده روی داره. بازدید از این ساحل حدود 30 دقیقه طول کشید و به سمت مکان بعدی راه افتادیم.

مقصد بعدی ساحل لاک پشت ها بود. که ظاهرا محل تخم گذاری لاک پشت ها بود.

عکس 77: تابلو ساحل لاک پشت ها (تخم گذاری اواخر زمستان تا اوایل بهار)

عکس 78: ارتفاعات صخره ای ساحل لاک پشت ها

عکس 79: ساحل لاک پشت ها

بازدید از این ساحل از ارتفاعات صخره ای حدود 15 دقیقه طول کشید.

عکس 80: مسیر بازدید از هرمز (موتور های سه چرخه بازدیدکنندگان)

عکس 81: مسیر بازدید از هرمز (دریاچه فصلی زیبا)

عکس 82: مسیر بازدید از هرمز (جنگل حرا)

در ادامه مسیر به قلعه پرتغالی ها رسیدیم. قبل از اینکه به بازدید این قلعه بزرگ بریم در ساحل روبروی قلعه کمی تجدید قوا کردیم و از ساحل زیبای اون دیدن کردیم.

عکس 83: ساحل هرمز (روبروی قلعه پرتغالی ها)

عکس 84: ساحل هرمز (روبروی قلعه پرتغالی ها)

عکس 85: ساحل هرمز (روبروی قلعه پرتغالی ها)

عکس 86: ساحل هرمز (روبروی قلعه پرتغالی ها)

بعد از تجدید قوا به بازدید قلعه رفتیم. برای بازدید از این قلعه نفری 2500 تومان ورودی دریافت میشه.

عکس 87: قلعه پرتغالی ها

عکس 101: قلعه پرتغالی ها

عکس 102: قلعه پرتغالی ها - ساحل

عکس 103: قلعه پرتغالی ها

بازدید از قلعه پرتغالی ها حدود 40 دقیقه طول کشید.

عکس 104: مسیر بازدید از هرمز (دیوار روستا)

ساعت حدود 3:15 عصر شده بود و حسابی گرسنه بودیم که چشم مون به تابلو غذا حاضر است روی دیوار یک خانه محلی افتاد. غذاهای دریایی داشتن مثل چلو ماهی، قلیه ماهی، قلیه میگو، چلو میگو و ...با رنج قیمتی 40 تا 50 هزار تومان. ما قلیه ماهی سفارش دادیم که بسیار خوشمزه بود و حسابی چسبید.

عکس 105: قلیه ماهی محلی

عکس 106: محیط سنتی و زیبای رستوران (خانه محلی)

در مسیر برگشت به اسکله پیرمرد صاحب موتور که خونشون که کنار ساحل بود نشسته بود و ما رو صدا زد. محلی ها بسیار خونگرم و مهربان هستن. کمی خوش و بش کردیم و کرایه موتور رو به حسابش واریز کردم. خونه هم گفت کرایه میدیم از شبی 80 تا 200 هزار تومن. کل زمان کرایه موتور حدود 5 ساعت و 10 دقیقه شد که 10 دقیقه رو تخفیف گرفتیم و 100 هزار تومان به حسابش واریز کردیم و به سمت اسکله راه افتادیم و حدود ساعت 4 عصر به اسکله رسیدیم.

عکس 107: میدان هرمز

عکس 108: باجه های الکترونیکی صدور بلیط کشتی

عکس 109: بلیط صادر شده هرمز به بندرعباس (به مبلغ نفری 15000 تومان)

عکس 110: نمای قلعه پرتغالی ها از ساحل اسکله هرمز

عکس 111: ساحل اسکله هرمز

عکس 112: ساحل اسکله هرمز

عکس 113: ساحل اسکله هرمز

حدود یک ساعت و 20 دقیقه در اسکله منتظر کشتی موندیم تا کشتی رسید.

عکس 114: سوار شدن به کشتی هرمز- بندرعباس

عکس 115: کشتی هرمز - بندرعباس

عکس 116: جزیره هرمز از دریا

عکس 117: به سوی بندرعباس

عکس 118: اسکله شهید حقانی بندرعباس

عکس 119: پیاده شدن از کشتی هرمز- بندرعباس

کل زمان هرمز به بندرعباس با احتساب سوار و پیاده شدن حدود یک ساعت و ده دقیقه شد.

عکس 120: اسکله شهید حقانی

با هماهنگی که با دوستم کرده بودم در خروجی اسکله منتظرمون بود و رفتیم بندر عباس شام بخوریم. در خیابان امتداد ساحل چشم مون به شاورما لبنان افتاد و همونجا اتراق کردیم.

عکس 121: شاورما لبنان (ساحلی بندرعباس)

عکس 122: شاورما لبنان (ساحلی بندرعباس)

عکس 123: شاورما گوشت (هر ساندویج به مبلغ 15 هزار تومان)

سفر یک روزه ما به جزیره رنگارنگ هرمز به پایان رسید و هرمز به خاطره های زیبامون پیوست.

نکته ها :

• کل مدت زمان بازدید ما از هرمز حدود 5 ساعت و نیم طول کشید.
  • سفر ما در اواسط بهمن بود ولی با این وجود هرمز آفتاب سوزنده ای داشت هر چند از شانس خوب ما بیشتر هوا ابری بود بنابراین لوازم مورد نیاز مثل کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب داشته باشین همراهتون.
  • بیشتر جاهای دیدنی جزیره هرمز مثل دره سکوت، دره رنگین کمان، دره مجسمه ها و ... همونطور که از اسماشون هم پیداست نیاز به پیاده روی در مسیرهای ناهموار داره بنابراین کفش مناسب میتونه کمکتون کنه که لذت بیشتری از مسیر ببرین.
  • با توجه به پیاده روی نسبتا زیاد هرمز پیشنهاد میکنم قبل از شروع بازدید میان وعده ای برا خودتون تهیه کنین یا از دست فروش های محلی که در همه جاهای دیدنی هستن خرید کنین و به رونق اقتصاد محلی کمک کنین.
  • فصل تخم گذاری لاک پشت ها اواخر زمستان و اوایل بهار هست پس اگه علاقه دارین این موجودات نازنین رو از نزدیک ببینین همون ایام عید و نزدیک اون به هرمز برید و در ساحل لاک پشت ها به تماشا بنشینین.
  • قشنگی و معروفیت هرمز به جشنواره و فرش رنگی اونه که متاسفانه در زمان بازدید ما برقرار نبود. برای دیدن این جشنواره زیبا در ایام نوروز به این جزیره سفر کنید. البته این کار به دلیل محدود بودن خاک جزیره و آسیبی که به بافت طبیعی جزیره میزنه با مخالفت حامیان محیط زیست روبرو شده.

عکس 124: فرش رنگی هرمز (عکس از اینترنت)

• کسانی که علاقه مند به کمپ زدن و ماندن در کنار ساحل این جزیره زیبا هستن، میتونن با بردن امکانات مورد نیاز از فضای بکر و دور از شهر این جزیره استفاده کنن. فقط جذر و مد دریا رو مد نظر قرار بدین و آب و غذای کافی همراه داشته باشین و محل های مناسب کمپ را بررسی کنین.
  • جاهای دیدنی دیگه هرمز که در سفرنامه من نیست: موزه نادعلیان، خانه جری پولاک، ساحل محیط زیست، ساحل مفنق، ساحل تک درخت، ارتفاعات تنگه هرمز و ... . غیر از دو مورد اول که خود هرمز هست بقیشون کمی از مسیر اصلی فاصله داره و برای دیدن همه اونا حداقل دو روز باید زمان گذاشت.

عکس 125: موزه نادعلیان (عکس از اینترنت)

عکس 126: خانه جری پولاک (عکس از اینترنت)

• پیشنهاد میکنم حتماً در رستوران های خونگی طعم غذاهای محلی مثل ماهی، قلیه ماهی، میگو، قلیه میگو و ... رو بچشین. غذاهای محلی مثل تموشی، نان دستی، نان بالاتابه، سوراغ و ... هم میتونید امتحان کنین.
  • طبق شنیده ها بعد از بارندگی جزیره هرمز زیبایی های خودش رو بیشتر به رخ میکشه و رنگ ها رو با وضوح بیشتری میشه دید.
  • بردن ماشین شخصی به جزیره هرمز امکان پذیر نیست، اگر هم باشه نیاز به مجوز داره.
  • سوغاتی هرمز صنایع دستی و شیشه های رنگی بسیار زیباست که از صدف ها و گوش ماهی های کنار ساحل و خاک های رنگی جزیره به شکل های مختلف و زیبا درست شده اند. در نزدیکی اسکله و تقریباً همه جاهای دیدنی هرمز میشه این سوغاتی ها رو تهیه کرد. در همین مکان ها هم خانم ها میتونن پوشیدن لباس های بومی رو تجربه کنن و باهاش عکس بگیرن و یا نقش حنا بزنن رو دستاشون.

عکس 127:سوغاتی هرمز (عکس از اینترنت)

• با توجه به گرمای هوا و آفتاب سوزنده جنوب بهترین فصل سفر به هرمز از اواسط پاییز تا اوایل بهار هست، حتی در این زمان ها هم مراقب آفتاب سوزنده هرمز باشید.
  • حتماً قبل از سفر به جزیره هرمز، وضعیت آب و هوا، طوفانی بودن دریا و وضعیت حرکت کشتی ها رو بررسی کنین.
  • ساعت حرکت کشتی از بندرعباس به هرمز ساعت های 6:45، 9:00 و 12:00 و 14:00، 17:00 و 21:30 هست. مطمئنا اگه بتونین با سرویس 6:45 برید بهتره. ما با سرویس 9:00 رفتیم. برای تهیه بلیط اینترنتی میتونین به سایت user.hamidticket.ir مراجعه کنین یا به صورت حضوری از باجه های الکترونیک تهیه کنین. ساعت حرکت کشتی از هرمز به بندرعباس ساعت های 7:00، 10:00، 13:30، 15:30 و 19:00 هست. که البته این ساعت ها با توجه به تعداد مسافر و وجود کشتی کمی متغیر هست.
  • کل هزینه سفر ما به جزیره هرمز از بندرعباس شامل بلیط کشتی (رفت و برگشت) نفری 30 هزار تومان، کرایه موتور نفری 50 هزار تومان، نهار نفری 45 هزار تومان، سوغاتی حدود 20 هزار تومان، هزینه های متفرقه 15 هزارتومان در مجموع نفری حدوداً 160 هزارتومان شد.