در سفر به باکو، این جاذبه های دوست داشتنی را فراموش نکنید

4.4
از 19 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تا فرصت هست، اعجاز زیباترین کشور همسایه‌ی ایران را از دست ندهید! +تصاویر
11 مرداد 1398 08:00
0

پایتخت آذربایجان در کنار دریای خزر ترکیبی از شهری قرون وسطایی با کاخ های اروپایی قرن نوزدهم و ساختمان های مدرن امروزی است. آذربایجان قبل از این مقصد گرانی محسوب می‌­شد، اما این روزها به نسبت سایر مقاصد خارجی، مقرون به صرفه‌تر است، مقصدی نسبتا ناشناخته که برای همه، از دوست­داران تاریخ گرفته تا طرفداران غذا مناسب است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با چند تا از زیباترین جاذبه‌های این منطقه آشنا کنیم، پس اگر قصد سفر با تور باکو را دارید همراهمان باشید.

برج مایدن باکو (Maiden’s Tower)

برجی استوانه‌­ای که داستان مرموزی دارد. کارشناسان معتقدند که قدمت این برج به بیش از هزارسال قبل باز می­‌گردد. طبق نظر کارشناسان این برج در فهرست آثار یونسکو به عنوان یک معبد زرتشتی شناخته شده است. البته در قرن هجده میلادی کاربری آن به برج مراقبت تغییر یافته است. با بالا رفتن از پله های مارپیچی این برج به ارتفاع 29 متر، بهترین منظره شهر ایچِری شِهر (شهری تاریخی در باکو)( Icheri Sheher) را می‌­توانید ببینید.

برج مایدن باکو (Maiden’s Tower)

 

کاخ شروان­شاهان (The Palace of the Shirvan Shahs)

کاخ شروان­شاهان (سلسله پادشاهان محلی در شروان یا قفقاز) که حدود 800 سال بر منطقه‌ی قفقاز و حوالی آن حکمرانی می­‌کردند، پشت اسکنان 10 مناتی چاپ شده است. مجموعه‌های قرن پانزدهم میراث جهانی یونسکو دارای کاخ، مسجد، گورستان‌های گنبدی و مقبره است. که این­ها یکی از جاذبه‌های اصلی باکو در ایچِری شِهِر محسوب می­‌شوند.

کاخ شروان­شاهان (The Palace of the Shirvan Shahs)

 خیابان نظامی (Nizami Street)

این خیابان 3.5 کیلومتری که به عنوان منطقه خرید اصلی باکو شناخته می‌­شود، به افتخار نظامی گنجوی، شاعر پرآوازه ایرانی اهل گنجه‌ی آذربایجان (از شهر­های سابق ایران)، نامگذاری شده است. با قدم زدن در آن متوجه گذشت زمان و تغییر معماری از باروک، نئو­­گوتیک و نئو­رنسانس به سبک استالینیستی می­‌شوید.

خیابان نظامی (Nizami Street)

 ونیز کوچک (Mini Venice)

اگر تا الان از شهری که با کانال‌های آب ساخته شده دیدن نکرده‌اید، ونیز کوچک امکان چشیدن طعم این بازدید را به شما می­‌دهد. ناحیه کوچکی در تفرجگاه باکو که دو جزیره کوچک و بزرگ دارد، و این دو جزیره با پل با یکدیگر در ارتباط هستند. مردم محلی و توریست‌ها برای گوندولا سواری(نوعی قایق پارویی باریک که در ایتالیا استفاده می‌­شود) در نمونه‌ی آذربایجانی ونیز که از طریق کانال‌های مصنوعی در دهه 60 میلادی افتتاح شده است، هزینه کمی می­‌پردازند.

ونیز کوچک (Mini Venice)

 راه آهن کابلی باکو (Baku Funicular)

این راه آهن کابلی مسافران را از خیابان نِفت­چیلار به خیابان شهدا می­‌برد. چشم‌­انداز آن، شهر باستانی در کنار آسمان خراش­‌های جدید است.

راه آهن کابلی باکو (Baku Funicular)

 کاخ اسماعیلیه (Ismailiyya Palace)

این کاخ به سبک گوتیکی ونیزی داستان عجیب و غم‌­انگیزی دارد. موسی نقی­یف (میلیاردر آذربایجانی) در اوایل قرن بیستم میلادی پسرش اسماعیل را در اثر بیماری سل از دست داد، او جوزف پلوسکو (Jozef Plosko)، معمار شهیر لهستانی را برای طراحی ساختمان یادبود پسرش استخدام کرد و این ساختمان در سال 1913 افتتاح شد. سپس این مرکز به خیریه‌­ای اسلامی اهدا شد. در ابتدا محل یک انجمن و برگزاری جلسات بود و در حال حاضر، دفتر رییس آکادمی علوم آذربایجان است.

کاخ اسماعیلیه (Ismailiyya Palace)

 موزه فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum)

یکی دیگر از اولین‌های آذربایجان، موزه فرش این کشور است که در سال 1967 به عنوان اولین کشور جهان، این موزه را افتتاح کرد. ساختمانی که شبیه یک فرش لوله شده با نقوش تزیینی، ساخته شده است و شما با بازدید از آن می­‌توانید راجع به فرش سنتی و اهمیت آن در فرهنگ آذربایجان بیاموزید.

موزه فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum)

 سفر دریایی در خزر (The Caspian Sea Cruise)

چه چیزی از سفر دریایی در خزر و دیدن دورنمای شبانه‌ی شهر، می‌­تواند بهتر باشد؟ پایانه‌ی آن در مرکز تفرجگاه باکو است. این سفر دریایی یک ساعته، حدود 3.5 دلار هزینه دارد. از جمله نکات جالبش می‌­توان به تماشای برج‌های باشکوه شعله اشاره کرد.

10 جاذبه باکوی آذربایجان که حتما باید ببینید

 موزه ادب و هنر نظامی (Nizami Museum of Literature)

در انتهای پیاده‌روی خیابان نظامی و در نزدیکی شهر ایچِری شِهر، موزه ادب و هنر نظامی قرار دارد. نام گذاری این موزه به افتخار شاعر فارسی زبان قرن دوازده است و ساختمانش نمادی جذاب با شش مجسمه از شاعران و نویسندگان معروف دارد.

موزه ادب و هنر نظامی (Nizami Museum of Literature)

 ساحل بیلگاه (Bilgah Beach)

بیشتر سواحل باکو دارای آلودگی‌های نفتی هستند. اما می‌­توانید با رفتن به سمت بیلگاه در 35 کیلومتری شمال باکو، ساحلی تمیز و شنی در دریای خزر پیدا کنید.

ساحل بیلگاه (Bilgah Beach)

امیدواریم این لیست کوتاه بتواند راهنمای مختصری باشد برای دوستانی که قصد سفر به باکو را دارند.

منبع: theculturetrip.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی