کامل‌ترین چک لیست سفر خارجی و داخلی + دانلود PDF

4.6
از 36 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برداشتن این وسایل و انجام این کارها را قبل از سفر فراموش نکنید!
28 اسفند 1401 17:00
27

 تا به حال برایتان پیش آمده به اول جاده که می‌رسید، یادتان بیوفتد چند وسیله مهم را با خودتان نیاورده‌اید؟ یا اصلا به مقصد برسید و یادتان بیوفتد شیر آب و گاز را نبسته‌اید! یا وقتی می‌خواهید پاسپورتتان را به مأمور فرودگاه تحویل دهید، هر چه بگردید، پاسپورت را پیدا نکنید و یادتان بیوفتد توی کشوی دراورتان جا مانده! چند بار تا به حال چنین اتّفاقاتی را تجربه کرده‌اید و اصلا راه حل‌تان در این شرایط چه بوده؟

گاهی اوقات چیزهایی که در سفر فراموش می‌کنیم قابل جبران و تهیه در مقصد هم هستند، مثل مسواک و خمیر دندان یا دستمال کاغذی که در هر سوپر مارکتی پیدا می‌شود. امّا گاهی هم مثل موارد بالا، چیزهایی که فراموش می‌شوند یا با عواقب جبران ناپذیر همراه می‌شود یا ممکن است به لغو سفر منجر شود. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم از اهمیت چک لیست سفر بگوییم و چک لیست سفر کاملی ارائه دهیم. همراهمان باشید.

01.jpg

کاربرد چک لیست سفر چیست؟

 هر چقدر هم عاشق سفر کردن باشید، ممکن است وقت جمع کردن وسایل سفر که می‌رسد کمی استرس بگیرید و مدام آن را به تعویق بیندازید. این حال کاملا طبیعی است زیرا تصمیم گرفتن و انتخاب کردن وسایل ضروری برای تعداد روزهای سفر، انرژی زیادی می‌گیرد و در نهایت ممکن است گیج و کلافه‌تان کند! این گیجی و کلافگی چندان ارتباطی با تعداد سفرهایی که رفته‌اید ندارد. ممکن است از دسته سفربروهای حرفه‌ای باشید امّا باز هم موقع جمع کردن وسیله مسافرت، ندانید کدام لباس را بردارید و چقدر وسیله بردارید که هم بارتان سنگین نشود و هم نیازهایتان رفع شود!

 در چنین شرایطی، چک لیست وسایل سفر می‌تواند راه حل گره گشایی باشد که شما را از کلافگی نجات دهد. چک لیستی که موضوع بندی شده باشد که بتوانید وسایل ضروری یک دسته را جمع آوری کنید و بعد سراغ دیگر چیزها بروید. مثلا لبس‌هایتان که جمع شد، سراغ وسایل الکترونیکی بروید و بعد سایر موارد. چون اگر قرار باشد به صورت پراکنده از کشوها و کمدهای مختلف وسیله بردارید، بعد از چند دقیقه خسته شوید. بنابراین، نظم در برداشتن وسایل سفر هم مهم است و باعث می‌شود دقیق‌تر و متمرکزتر وسایلتان را جمع کنید. در ادامه بخشی از کاربردها و فواید چک لیست وسایل سفر را بررسی می‌کنیم.

چیدن چمدان
چیدن چمدان بر اساس چک لیست سفر 

فراموش نکردن وسایل ضروری

داشتن چک لیست سفر باعث می‌شود چیزی را فراموش نکنیم. هر کدام از وسایل را که برمی‌داریم، تیک می‌زنیم تا تیک حواسمان به وسایلی که برنداشته‌ایم باشد. در صورتی که اگر بخواهیم به صورت ذهنی هر چه به نظرمان می‌رسد، برداریم در انتها یا وسایل ضروری را فراموش کنیم یا تصور کنیم آنها را برداشته‌ایم! بنابراین جمع کردن وسایل مسافرت از روی چک لیست وسایل سفر به ما کمک می‌کند چیزی فراموش نشود.

فراموش نکردن کارهای ضروری پیش از سفر

علاوه بر وسایل سفر که باید کامل باشد، از زمانی که تصمیم به سفر می‌گیریم با توجه به مقصدی که انتخاب می‌کنیم لازم است کارهایی انجام دهیم و برای سفر آماده وشویم. همچنین قبل از ترک خانه هم یک سری کارها باید انجام دهیم که در روزهای سفر، خطری خانه‌مان را تهدید نکند و چیزی آسیب نبیند. بنابراین لازم است لیستی از این کارها پیش رویمان باشد که چیزی فراموش نشود.

آسان شدن جمع کردن وسایل مسافرت

 همانطور که پیشتر هم اشاره شد، از کاربردهای چک لیست سفر، آسان شدن جمع کردن بار سفر است. در واقع چک لیست سفر به کارتان نظم و تمرکز می‌دهد که وسایل لازم هر دسته بندی را جمع کنید و بعد سراغ سایر وسایل بروید. ضمن اینکه با چک لیست سفر لازم نیست زمانی جدا برای فکر کردن و انتخاب وسایل بگذارید و سریع می‌توانید از روی  لیست وسایل سفر جلو بروید، بنابراین چک لیست سفر در سرعت کارتان هم اثر دارد. 

آگاهی از وسایل ضروری سفر

 گاهی ممکن است ندانید برای سفری که می‌خواهید بروید، چه وسایلی لازم است. این مسئله معمولا برای افرادی پیش می‌آید که سابقه سفر در آن زمینه را نداشته‌اند بنابراین در اینکه چه وسایلی لازمشان می‌شود، ابهام دارند و گیج هستند. در این شرایط، داشتن چک لیست سفر سبک سفری که می‌خواهند تجربه کنند، کلید کارشان می‌شود و بر اساس آن می‌توانند وسایل ضروری سفر را جمع کنند. پس در کنار چک لیست مسافرت عمومی، لازم است برای چنین سفرهایی، چک لیست تخصصی آن سبک سفر را بررسی کنید و حتّی اگر تجهیزاتش را ندارید قبل از سفر اقدام به تهیه تجهیزات کنید.

مرور سریع وسایل مسافرت و کارها

چک لیست مسافرت به شما امکان مرور سریع وسایل را می‌دهد، به این صورت که بعد از تمام شدن کارتان، می‌توانید چک لیست را از ابتدا دوباره بررسی کنید و همه مواردش را در وسایلتان بررسی کنید که حتما گذاشته باشید! 

چک لیست سفر
چک لیست سفر و آسان شدن چمدان بستن

چطور چک لیست سفر بنویسم ؟

اغلب افراد فکر می‌کنند نوشتن یک چک لیست از وسایل ضروری سفر نباید چندان مشکل باشد؛ اما درست زمانی که در سفر به دنبال یکی از مهم‌ترین وسایلشان می‌گردند و می‌فهمند که فراموشش کرده‌اند تازه به این نتیجه می‌رسند که نوشتن این چک لیست مسافرت آنقدرها هم ساده نیست. اگر قصد دارید خودتان چک لیست آماده کنید، اول به سراغ برنامه سفرتان بروید. پیشنهاد ما به شما این است که برای یک سفر حداقل 7 روزه حتما برای یک بار هم که شده برنامه کلی سفرتان را روی کاغذ بیاورید، از ساعت بلیت گرفته تا مسائلی مانند مهم‌ترین جاهای دیدنی مقصد می‌تواند دید نسبتا کاملی به شما بدهد. پس از نوشتن برنامه سفر به این فکر کنید که با توجه به سلیقه شخصی شما، میزان باری که می‌توانید حمل کنید و صد البته نوع سفر و مقصد باید چه وسایلی را به همراه بیاورید. 

در قدم بعدی با توجه به اولویت و اهمیت آن‌ها را بنویسید؛ اما باید بدانید که چک لیست سفر شما نیازمند یک بخش دیگر هم هست. وسایل ضروری که در هر سفر حتی یک روزه هم مورد نیاز شماست! مواردی مانند مدارک و وسایل بهداشتی ضروری که هر شخص ممکن است در طول سفر به آن ها نیاز داشته باشد. هرچند امروز سایت‌های به ویژه خارجی زیادی این لیست‌ها را در قالب فایل یا حتی اپلیکیشن در اختیار شما می‌گذارند اما اگر بخواهید لیست‌های فارسی مانند چک لیست سفر لست سکند هم در دسترس و  آماده وجود دارد.

moving-abroad-packing-list-featured.jpg
نوشتن چک لیست سفر از کارهای ضروری سفر

 چک لیست سفر لست سکند

حالا که با چک لیست و کاربردش آشنا شدید، اگر دنبال یک چک لیست مسافرت کامل و دسته‌بندی شده هستید، لست سکند سعی کرده چک لیست سفر جامع و کاملی را برایتان تهیه کند که راهنمای جمع کردن وسایلتان شود. ضمن اینکه کارهای قبل از سفر هم در این چک لیست آمده. چک لیست سفر لست سکند مناسب همه سفرهای داخلی و خارجی است و شامل وسایل ضروری همه سبک سفر می‌شود. صفحه آخر را هم گذاشته‌ایم برای هر چیز ویژه‌ای که لازم دارید در سفر همراهتان باشد امّا در لیست نیامده.

چک لیست سفر لست سکند را می‌توانید هم به صورت الکترونیکی استفاده کنید یا اگر اهل کاغذ و قلم هستید، پرینت بگیرید و هر کدام را انجام می‌دهید، با مداد علامت بزنید. برای راحتی شما صفحات در اندازه A4 طراحی شده‌اند. 

 

چه زمانی از چک لیست سفر باید استفاده کنیم؟

 اینکه چه زمان‌هایی از چه لیست سفر استفاده کنید و اساسا چند بار لازم است آن را مرور کنید، کمی به ترجیح و سلیقه خودتان هم برمی‌گردد امّا ما پیشنهاد می‌کنیم حتما این سه بار را برای چک کردن لیست وسایل مسافرت در نظر بگیرید که چیزی از چشمتان دور نماند:

  1. پیش از جمع کردن وسایل سفر: پیش از سفر لازم است نگاهی به چک لیست مسافرت بیندازید و هر کدام از موارد ضروری را ندارید، قبل از سفر تهیه کنید. اگر این مورد را به تعویق بیندازید ممکن است موقع سفر فرصت کافی پیدا نکنید وسایلی که ندارید را تهیه کنید. بنابراین حتما چند روز قبل از سفر از داشتن وسایل لازم سفرتان مطمئن شوید.

  2. برای جمع کردن وسایل سفر: معمولا چک لیست سفر برای جمع کردن وسایل استفاده می‌شود و پرکاربردترین موقع استفاده از آن، همین زمان جمع کردن وسایل است.

  3. پس از جمع کردن وسایل سفر: فراموش نکنید که بعد از جمع کردن وسایل سفر، باز هم چک لیست سفر را چک کنید و از برداشتن همه وسایل مطئمن شوید. بعضی افراد فکر می‌کنند این چک کردن دوباره غیرضروری است امّا هنگام سفر متوجه می‌شوند چند مورد را تصور می‌کردند برداشته‌اند، امّا همراهشان نیست!

بررسی چک لیست سفر
بررسی چک لیست سفر

انواع چک لیست سفر

 همانطور که گفتیم، چک لیست سفر انواع مختلفی دارد و این انواع به سبک سفر شما برمی‌گردد. چک لیست سفر خارجی و داخلی یا به طور کلی هر سبک سفری، به شما یادآوری می‌کند که برای آن سفر خاص چه تجهیزات و لوازمی نیاز دارید که بتوانید لذت کافی را از سفر ببرید. البته یک سری وسایل سفر همیشه ضروری هستند و در هر سبک سفری باید همراهتان باشد؛ مانند مدارک شناسایی، وسایل بهداشتی و لباس‌های مناسب.

امّا علاوه بر این وسایل ضروری ممکن است تجهیزاتی هم نیاز داشته باشید. به عنوان مثال در سفرهای طبیعتگردی، با توجه به مقاصدی که انتخاب می‌شود، تجهیزات ضروری شما هم ممکن است متفاوت شود. اگر بخواهید با کفش شهرگردی به طبیعت هم بروید، بدون شک کل مسیر اذیت می‌شود! پس مهم است که قبل از هر سفری، چک لیست تجهیزاتش را چک کنیم و هر چه نداریم، پیش از سفر تهیه کنیم. در زیر تعدادی از چک لیست‌های سفر را برای نمونه نام برده‌ایم:

چیدن چمدان
چیدن چمدان بر اساس سبک سفر

سخن آخر

 در این مطلب از چک لیست سفر گفتیم و ضرورت استفاده از آن. سعی کردیم با طراحی چک لیست سفر لست سکند به شما کمک کنیم که در کمترین زمان ممکن، کامل‌ترین چمدان را ببیندید و چیزی را جا نیندازید. جا گذاشتن وسایل موقع سفر یا فراموش کردن کارهایی که قبل از سفر باید انجام دهیم، از لذت سفر ما می‌کاهد زیرا ذهنمان را درگیر وسایل و کارهای فراموش شدن می‌کند و نمی‌گذارد از سفر لذت ببریم! بنابراین با کمی دقت و حواس جمعی، می‌توانید با خیال آسوده سفر کنید.

به مرور چک لیست‌های تخصصی سفرهای مختلف هم با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا بتوانید با استفاده از آنها به راحتی وسایلتان را برای سفرهای تخصصی هم جمع‌آوری کنید. خوشحال می‌شویم بعد از دیدن و استفاده از چک لیست سفر لست سکند، نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.