تفریحات رایگان تهران که باید حتما امتحانشان کنید

4.1
از 17 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تهران را رایگان بگردید!
27 دی 1400 08:00
1

همه چیز را نمی‌توان با پول خرید! مثلا پیاده‌رَوی در طول خیابان ولیعصر، قدم زدن در باغ ملی یا ساعت‌ها خیره شدن به کل شهر از بام تهران... بله، در تهران فضاها و اماکنی وجود دارند که می‌توانید بدون صرف هزینه و کاملا رایگان از آن‌ها استفاده کنید و چند ساعتی را بدون هزینه کردن، لذت ببرید و به تفریح کردن بپردازید. شاید این تفریحات رایگان تهران ساده به نظر برسند امّا گاهی همین تفریحات حالمان را بیش از هر تفریح گرانی سر جا می‌‌آورند.

بنابراین سعی کرده‌ایم در یک لیست، تمامی تفریحات رایگان تهران را بیاوریم که در صورت تمایل، امکان برنامه‌ریزی و بازدید از آن‌ها را داشته باشید. البته این پیشنهادها ظرفیت این را هم دارند که برای بیشتر خوش گذشتن پول خرج کنید ولی اگر هم نخواستید هزینه کنید، این پیشنهادها برای خوش گذراندن فراهم هستند.

21.jpg

قدم زدن در طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه؛ تهران، ولیعصر

خیابانی که درختان چنار آن قدمتی بیش از تاریخ برخی کشورهای نوظهور خاورمیانه دارند. خیابان ولیعصر با تمامی پارک‌ها، کافه‌ها، کوچه پس کوچه‌های منشعبش و کلی آثار هنری مثل مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری، هر کسی را به چند ساعتی پیاده‌روی در آن دعوت می‌کند. از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش فاصله کمی برای قدم زدن نیست و قطعا سوژه‌های بسیاری هم سر راه وجود دارد که کمی از آن‌ها عکاسی کنید.

از پارک‌های متعددی مثل ساعی و ملت گرفته تا تئاتر شهر و پاساژ صفویه، طیف وسیعی از تفریحات رایگان تهران هستند که می‌توانید چندساعتی در هرکدام به گشت و گذار پرداخته و محدودیت زمانی هم نداشته باشید. این‌ها فارغ از جذابیتی است که خود خیابان ولیعصر دارد.

این خیابان چه در روز و چه در شب، زیبایی‌های خودش را دارد و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. یکی دیگر از فضاهای جذابی که در خیابان ولیعصر وجود دارد، پلکان‌های منحصر به فردی هستند که هر کدام با طرحی زیبا راه خود را از کوچه‌های اطراف به ولیعصر باز کرده‌اند. این پله‌ها را بیشتر حوالی پارک ساعی خواهید دید.

ولیعصر تهران
قدم زدن در ولیعصر از تفریحات رایگان تهران

 

بام تهران، محک و بوکان، بر بلندای تهران

حال که از قدم زدن صحبت کردیم، بهتر است گام‌هایتان را بر بلندای تهران بردارید و هوای نسبتاً خوش‌تری را استشمام کنید. بسیاری از تهرانی‌ها برای ورزش کردن، قدم زدن و دور شدن از هیاهوی خیابان‌های شهر به بام تهران یا جایی مانند آن می‌روند. بام بوکان و بام محک از جمله قسمت‌هایی از شهر هستند که فضایشان کمی شبیه به بام تهران است.

قرار گرفتن کل شهر زیر پا، وجود تفریحات و رستوران‌های مختلف، بام تهران را به یکی از مقاصد همیشگی خیلی‌ها بدل کرده است. فراموش نکنید که بام‌ها جزو تفریحات رایگات تهران هستند و همین مسئله باعث محبوبیت بیشتر آنها شده. حال باید توجه داشت که اگر می‌خواهید با ماشین به بام تهران بروید، باید پول پارکینگ بدهید، مگر اینکه خودرو خود را خارج از پارکینگ بگذارید. برای بام محک و بام بوکان نیز خیلی معضل جای پارک نخواهید داشت، البته این به معنای وفور جا پارک نیست.

 

 

پیاده‌روی با چاشنی کوهنوردی

صحبت از ورزش و پیاده‌روی شد، بهتر است کمی بالاتر برویم، چراکه همیشه لوکیشن‌های جذاب‌تری هم وجود دارد. کوه‌های تهران جزو تفریحات رایگان تهران هستند که مناظر بسیار زیبایی در بیشتر فصول سال در دلشان پنهان کرده‌اند.

احتمال اینکه صحبت از بیرون رفتن بشود و دربند بین گزینه‌هایتان نباشد، خیلی کم است. رفتن به دربند چند هدف مختلف را باهم به دنبال دارد! بهترین و سالم‌ترین هدفی که می‌توان از رفتن به دربند داشت، استفاده از آب و هوا و پیاده‌روی در باریکه‌راه‌های آن است. اما باید انرژی از دست رفته خود را هم به نحوی جبران کنید، چه چیزی بهتر از غذاهای لذیذی که در رستوران‌های متعدد دربند انتظار شما را می‌کشند تا در بتوانید لحظاتی را در کنار آب رودخانه و روی تخت‌های رستوران‌ها نشسته و به صرف غذا بپردازید. علاوه بر دربند، درکه هم چنین فضایی دارد و می‌توانید این لحظات را در آنجا هم تجربه کنید. برای هیچ‌کدام از این دو جا نیازی به پرداخت ورودی نیست و می‌توانید با خیالی راحت از آن‌ها استفاده کنید.

اگر به فضای کوهستانی علاقه دارید و می‌خواهید زمان خود را در ارتفاعات بگذرانید، از تفریحات رایگان تهران در کوهسار، سرخ‌حصار و کن و سولقان هم غافل نشوید که آن‌ها هم به شما این امکان را می‌دهند که هم پیاده‌روی داشته باشید و هم اندکی از آلودگی تهران دور شوید. گرچه شاید جذابیت دربند و درکه در کوهسار و... وجود نداشته باشد، اما آن‌ها هم ویژگی‌ها و زیبایی‌های خود را دارند.

به لیست بالا پارک جنگلی چیتگر و همچنین دریاچه چیتگر را هم اضافه کنید تا چیزی از قلم نیفتد. فراموش نکنید که برای هیچ‌کدام از جاهایی که معرفی شد، نیاز به پرداخت ورودی و وجه نیست و همه از تفریحات رایگان تهران هستند، مگر بخواهید از امکاناتشان استفاده کنید.

کوه‌های تهران
تفریح رایگان تهران در کوه‌های تهران

 

پل طبیعت، تلاقی پارک جنگلی طالقانی و پارک آب و آتش

اگر دیدن شهر را از بلندی دوست دارید، پل طبیعت یکی دیگر از تفریحات رایگان در تهران است که می‌توانید بخشی از شهر را از بلندی آن تماشا کنید. پل طبیعت پارک جنگلی طالقانی و آب و آتش را به یکدیگر وصل می‌کند و معماری متمایز کننده و جذاب آن، بسیاری از افراد را برای عکس گرفتن و گذران اوقات به اینجا می‌کشاند. عبور از این پل نیاز به هیچ‌گونه ورودی و پرداخت مبلغی ندارد.

همان‌طور که اشاره شد، در دو سوی پل نیز پارک‌هایی وجود دارد که می‌توانید بر حسب سلیقه و علاقه خود، یکی از آن‌ها را برای ادامه مسیرتان انتخاب کنید و چند ساعتی را در آن بگذرانید. هر دوی این پارک‌ها برای ورزش کردن و قدم زدن مناسبند ولی از بافت متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردارند. 

پل طبیعت تهران
پل طبیعت تهران

 

پارک‌های جذاب و وسیع تهران

از سرآمدترین تفریحات رایگان در تهران که می‌توان ساعت‌ها در آن سرگرم شد و اوقات خود را به بهترین نحو گذراند، پارک‌ها و بوستان‌ها هستند. پارک قیطریه با میزهای پینگ پنگ و شطرنجش، پارک لاله با زمین‌های خط‌کشی شده بدمینتون، پارک ساعی با موزه حیات وحش جزئی خود، پارک ملت با زمین‌های بازی متعدد، همه و همه شرایط مناسبی را برای شهروندان مهیّا کرده‌اند تا هم بتوانند تفریح کنند و لذت ببرند و هم هزینه چندانی برای آن نپردازند و تنها با صرف مبلغی اندک برای تهیه لوازم مورد نیاز خود، به گذران اوقات بپردازند.

در این میان خانه هنرمندان با گالری‌هایش، هنردوستان را به سمت و سوی خود می‌کشاند و آن‌ها را به تماشای هنر دعوت می‌کند. بازدید از خانه هنرمندان رایگان است. گفتنی است که گاهی در اینجا گالری‌های مختلفی برگزار می‌شود، همچنین تئاترهای گوناگونی هم در سالن‌هایش برپا می‌شود که تهیه بلیط و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

پارک های تهران
پارک های تهران برای تفریح رایگان در تهران

 

باغ‌های رایگان تهران

شهر تهران، کم باغ ندارد، باغ کتاب، باغ ایرانی، باغ ملی از نمونه‌های این باغ‌ها هستند. شاید معنا و مفهوم بعضی از آن‌ها با تعریفی که از باغ در ذهن داریم متفاوت باشد، اما به هر ترتیب باید گفت که هر سه باغی که نام برده شد، در لیست تفریحات رایگان تهران قرار می‌گیرند.

باغ کتاب را که تقریبا همه می‌شناسند و کسی نیست که حداقل یکبار به آنجا نرفته باشد. وجود سالن‌های سینما، فضای کار اشتراکی، قفسه‌های مملو از کتاب و کلی امکانات دیگر، همگی در فضایی قرار دارند که بدون هیچ ورودی می‌توانید به آنجا رفته و هر بخش را بازدید کنید. باغ ملی هم که با بناهای زیبایی که در اطراف خود دارد، شما را مجذوب خود می‌کند. ساختمان وزارت امور خارجه، سردر باغ ملی (که زمانی نماد تهران بوده) و کلی موزه که پذیرای گردشگران هستند دورتادور این فضای فتوژنیک قرار گرفته‌اند.

باغ ایرانی هم که از نامش پیداست و در فصل‌های مختلف زیبایی خاص خودش را دارد. نکته مهم این است که بازدید از این باغ رایگان است و می‌توانید تمامی زیبایی این مکان را بدون صرف هزینه بازدید کنید. 

باغ ملی تهران
باغ ملی فضایی زیبا برای تفریح رایگان در تهران

جاذبه‌های رایگان تهران

عکس گرفتن و بازدیدی کلی از جاذبه‌ها و محوطه‌های تهران هم از تفریحات رایگان برای تهرانی ها محسوب می‌شود. از جمله معروف‌ترین این فضاها، محوطه برج آزادی است. برجی که یکی از برجسته‌ترین نمادهای تهران است. حضور در میدان آزادی به هیچ بلیطی نیاز ندارد و شما می‌توانید با خیالی راحت در محوطه چرخ بزنید و عکاسی کنید. در صورت تمایل می‌توانید از موزه برج آزادی هم دیدن کنید. البته اگر بخواهید وارد موزه شوید دیگر تفریح رایگان محسوب نمی‌شود.

برج میلاد تهران هم همین‌گونه است. حضور در محوطه و فضای آن هیچ هزینه‌ای را برای شما نخواهد داشت و تنها اگر بخواهید از قسمت بالای برج و برخی گالری‌ها بازدید کنید، باید بلیط بخرید. اگر محوطه موزه‌ها هم برای شما جذاب هستند و علاقه چندانی به دیدن محتویات خود موزه ندارید، می‌توانید از محوطه موزه آبگینه، سعدآباد و گلستان دیدن کنید و هزینه‌ای بسیار ناچیز برای آن پرداخت کنید.

البته قدم زدن در محله‌های قدیمی مثل منطقه 15 خرداد و منطقه 12 برای آنهایی که عاشق محله‌ها و بافت قدیمی تهران هستند، گردش مفصلی محسوب می‌شود. ضمن اینکه بازدید از بعضی جاذبه‌ها مانند امامزاده یحیی که یک امامزاده بسیار قدیمی است یا عبادتگاه‌های قدیمی دیگر در این محله‌ها هم رایگان است. کافیست کمی کنجکاو باشید و چشمتان به دنبال جاذبه‌ها بگردد.

محوطه برج آزادی
محوطه برج آزادی

پاساژگردی‌های پایتخت را فراموش نکنید

حال که در شهر تهران پر است از پاساژهای مختلف و روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، بد نیست که گردش در آن‌ها را نیز به عنوان یک نوع تفریح رایگان در تهران در نظر بگیریم. البته دیدن ویترین فروشگاه‌ها (Shop Viewing) خود نوعی تفریح است. بهترین پاساژهای تهران هم چیزی کم از تفریح ندارند و یک گردش حسابی را برای شما مهیا می‌کنند. اطلس مال، تیراژه، کوروش، ایران مال، پارک سنتر و... از جمله پاساژهای تهران هستند که دیدن آن‌ها می‌تواند چند ساعتی از وقت شما را پر کند. 

غیر از این چند موردی که به آن‌ها اشاره کردیم، پاساژهایی هم هستند که خودشان یک اثر هنری به حساب می‌آیند، مانند پاساژ صفویه که روبه‌روی پارک ملت است، یا پاساژ چهل‌ستون واقع در خیابان منوچهری که برخی از کاشی‌کاری‌های آن از اصفهان به تهران آورده شده‌اند و اکثر کسبه هم به فروش عتیقه مشغول هستند. در این میان گردش در بازار تجریش و بازار پانزده خرداد هم خود حال و هوایی دارد.

 

سخن آخر

گاهی بدون خرج کردن پول و هزینه‌های آنچنانی هم می‌توان گردش و تفریح کرد و چند ساعتی را به سیاحت و قدم زدن پرداخت یا حال و هوای خود را عوض کرد. زندگی امروز به شکلی درآمده که انگار نمی‌توان کوچک‌ترین کارها را بدون صرف هزینه انجام داد، اما واقعیت این نیست و تفریح کردن می‌تواند خیلی ساده‌تر از چیزی باشد که ما فکرش را می‌کنیم. بنابراین در این متن سعی کردیم لیستی از تفریحات رایگان در تهران ارائه دهیم که اگر خواستید بدون هزینه حالتان را تغییر دهید، آنها را امتحان کنید. نظر شما چیست؟ آیا تا به حال تفریحات رایگان تهران را برای دقایقی استراحت و تغییر حال و هوا انتخاب کرده‌اید؟ 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.