خلیج همیشه فارس (سفرنامه کیش)

3.7
خلیج همیشه فارس + تصاویر
01 خرداد 1400 09:00

کیش(خلیج همیشه فارس)

تاریخ : مهر 1398

مقصد : کیش

نام هتل : جام جم

سلامی به گرمی آب های خلیج فارس به دوستان عزیز لست سکندی، سفرنامه را با جمله (ایرانم زیباست) شروع میکنم. ایران دوست داشتنی ما بسیار جاهایی بکر و زیبایی دارد. که دیدن هر قسمت آن خالی از لطف نیست.

این قسمت: کیش

• لوازم مورد نیاز سفر

لباس نخی راحت و خنک  (در هر فصل سال کیش گرم است)

کفش مخصوص پیاده روی

کرم ضد آفتاب

کلاه آفتابی

دوربین عکاسی

لوازم شخصی

• درجه سختی سفر

سبک

• زمان مورد نیاز

چهار روز کامل ( شما در چهار روز کل جزیره رو کامل بازدید میکنید )

• بهترین فصل سفر به کیش

از لحاظ هزینه ای ( پاییز و بهار ) – از لحاظ آب و هوایی ( زمستان ) – فصل تابستان به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سفر ما در مهرماه 1398 شروع شد. مهر ماه وقت مناسبی برای کسانی که قصد سفر ارزان قیمت با آب و هوای نه چندان گرم را انتظار دارند برای کیش است. معمولا در اولین روز پاییز تخفیف های خوبی بلیط های هواپیما و هتل دارد.

جاهای تاریخی کیش

• شهر زیرزمینی کاریز
  • آب انبار
  • شهر قدیمی حریره
  • خانه مردم شناسی

تفریحات آبی کیش

• پارک آبی اوشن
  • ساحل اختصاصی بانوان و آقایان
  • قواصی، جت اسکی و ............

تفریحات کیش

• فوت کورت فودلند
  • کافه طهرون
  • کلبه انار ناردونه

قبل از سفر یه برنامه ریزی کردم برای جاهای دیدنی و گردشگری و قسمتی از بلیط ها رو از سایت کیش برگ از تهران خرید کردم، و شروع به جستجو برای یک هتل با قیمت مناسب، تمیز و نزدیک به مناطق گردشگری کردم. و در آخر بلیط هواپیما ...

هتل جام جم

من هتل جام جم رو انتخاب کردم . این هتل نزدیک اسکله تفریحی کیش بود . (15 دقیقه پیاده روی به اسلکه تفریحی و پاساژونوس – مریم – بازار چینی ها و... می رسید) امکانات هتل برای من که فقط در سفر به دنبال مکانی برای استزاحت هستم  عالی بود .

مزایا هتل :

قفل بودن پنجره ها و درب های تراس

صبحانه مختصر

روز اول:

برنامه روز اول: ورود به  هتل، ناهار در رستوران کوه نور، تماشای برنامه دلفینیوم، باغ پرندگان، آکواریوم، پاساژ گردی، خوردن شام دربومرنگ

ما پروازمون رو ساعت 7:30 صبح روز پنجشنبه گرفتیم، ساعت 4 صبح بیدار شدیم و با سرعت هر چه تمام تر شروع به بستن قسمت نهایی چمدان ها کردیم. ما باید از پردیس به فرودگاه مهر آباد میرفتیم. ساعت 6 صبح حرکت کردیم و با سرعت به سمت فرودگاه میرفتیم. گوگل رو چک کردم زده بود 45 دقیقه. خیالم راحت شد چون طبق برنامه ماشین رو داخل پارکینگ پارک میکردیم و تا قبل از ساعت 7 کارت پرواز رو میگرفتیم ولی مگه ترافیک تهران قابل پیش بینی است حالا میخواد صبح باشه یا نصف شب. از شانس ما هم در داخل اتوبان همت به ترافیک کمی برخوردیم. دل تو دلم نبود. هزار بار با خودم گفنم آخه تو که صبح زود بیداربشو نیستی بلیط 7:30 صبح چیه؟ به خودم قول دادم اگه به پرواز برسم بقیه سفر هام رو غروب یا شب حرکت بگیرم.

ساعت 6:55 دقیقه بود که تازه وارد محوطه فرودگاه شدیم قرار شد من با چمدون سریع به سمت گیت حرکت کنم و همسفرم ماشین رو ببره و پارک کنه. من سریع پیاده شدم و دوان دوان وارد سالن فرودگاه شدم. خدا رو شکر نفر اخر گویا بلیط اش مشگلی برخورده بود و در حال صحبت و رفع مشگل برای ایشان بودن که من خودم رو رسوندم. تا چمدون رو تحویل بدم و کارت شناسایی ها رو همسفرم هم ماشین رو پارک کرده بود و به من رسید و کارت پرواز گرفتیم. خوب خدا رو شکر سوار شدیم و به سمت کیش حرکت کردیم.

به محض ورود به سالن فرودگاه کیش، تبلیفات پارک اوشن خود نمایی می کنه. من پارسال که به کیش اومدم به خاطر اینکه همسفرم تمایلی به پارک آبی نداشت به اوشن نرفتم ولی این سری تصمیم گرفتم که حتما فرصت رو از دست ندم و اوشن رو تجربه کنم.

تبلیغات اوشن در فرودگاه کیش

وقتی داخل کیش هتل رزرو میکنید ، کافی با هتل تماس بگیرید از قبل و شماره پرواز رو اعلام  کنید. از طرف هتل با ماشین دنبالتون میان، البته برای رفت و برای برگشت باید خودتون تاکسی بگیرید.

این کار جنبه تبلیغاتی داره بیشتر. چون یه لیدر براتون کامل از تمام تفریحات کیش توضیح میده و در آخر شروع به قیمت دادن تورها براتون میکنه.

خوب رسیدیم هتل، تحویل اتاق ها ساعت 14:00 هر روز است ولی خدا رو شکر چون اتاق خالی داشتن به محض بدو ورود ما برامون داخل لابی چایی آوردن تا چایی را ما بخوریم اتاقمون حاضر بود.

متاسفانه اکثر هتل های 3 ستاره داخل کیش آسانسور ندارن و شما باید از پله استفاده کنید. البته کارمند هتل چمدان ها رو براتون تا داخل اتاق میاره. به ما یک اتاق با دید بسیار عالی در طبقه اول دادن.

خوب شروع کردم به باز کردن چمدون ها و چیدن وسایل.

اتاق ما دو تا اتاق داشت و در حقیقت یک اتاق سه تخته بود که شانس خوب ما، به ما دو نفر دادن. در اتاق اول یک تخت، یک کاناپه راحتی، یک تلوزیون و یک میز آرایش داشت. حمام و توالت هم در این اتاق بود.

اتاق بعدی یک تخت دو نفره و کمد لباس داشت که داخل کمد سیف باکس هم داشت. که داشتن این صندوق برای هتل سه ستاره یک امتیاز است.

یک مقدار استراحت کردیم که کمبود خواب صبح جبران بشه. ساعت یک ظهر بیدار شدیم و سریع دوش گرفتیم و لباس هامون رو عوض کردیم تا برنامه امروز رو انجام بدیم.

اول تاکسی گرفتیم و به رستوران کوه نور رفتیم (قیمت تاکسی به جز در دو مسیر همگی 10 هزار تومان بود).

رستوران کوه نور :

طراحی این رستوران هم از داخل و هم از بیرون به گونه ای است  که گویا شما وارد صخره ای شده اید البته شب ها موسیقی زنده هم داره که باید از صبح میز  رزرو بشه تا با پر شدن میزها روبرو نشید. قیمت ها برای ما مقداری بالا بود ولی کیفیت غذا بسیار عالی بود. سالاد بار هم داشت.

عکس از داخل رستوران کوه نور

بعد از خوردن یه غذای عالی کم کم باید به دلفینیوم کیش میرفتیم.

دلفینیوم کیش :

ما پکیج کامل خریدیم که شامل (باغ پرندگان – کلاسیک شو – دلفین شو – آکواریوم آب شور) بود.

این بلیط رو از سایت خوب کیش برگ خرید کردیم که به جای پرداخت 240 هزار تومان نفری 140 هزار تومان پرداخت کردیم ( یعنی تخفیف 50 درصد ).

ساعت بازدید از 16:30 تا 20:30 بود که باید نیم ساعت زودتر در محوطه حضور داشتیم که من اصلا توصیه نمیکنم چون ساعت 5:10 درب باز شد و ما حدود 40 دقیقه در گرمای طاقت فرسا در انتظار بودیم

ورودی پارک دلفین  کیش

بعد از کلی انتظار درب باز شد و ما وارد باغ شدیم. ابتدا بازدید از باغ پرندگان داشتیم. گرمای بسیار زیادی بود ولی زیبایی باغ همه را محو کرده بود.

باغ پرندگان کیش

تمساح هم داشت و حتی راکون هم دیدیم که یاد کارتون رامکال افتادم. یادتون که هست این کارتون رو ؟

راکون باغ پرندگان
یکی از تمساح های باغ پرندگان

بعد از بازدید از باغ هدایت شدیم به سمت سالن برای دیدن نمایش کلاسیک شو که شامل پرواز طوطی ها در سالن و اجرای نمایش سیرک مانند بود.

طوطی های برنامه کلاسیک شو

و هیجانی ترین قسمت برنامه نمایش دلفین ها بود که اجازه فیلم برداری ندادن و ما هم گفتیم چشم ..

در قسمت آخر هم اکواریوم بود که من چون آکواریوم بندر انزلی رو رفته بودم اینجا اصلا هیجان نداشت. چون محوطه بسیار کوچیک بود و تعداد ماهی ها کم بودن.

آکواریوم کیش

در انتها موقع خروج هم کلی عکسی که ازت گرفتن رو بهت میفروشن. که البته ما خریدی نداشتیم.

خوب خسته بودیم حسابی، از درب که خارج شدیم یک مینی بوس با نفری 3000 هزار تومان ما رو برد مرکز خرید مروارید. یک مقدار داخل پاساژ گشتی زدیم و من یک پیراهن نخی با یک شلوار خرید کردم که قیمت مناسب تری نسبت به تهران داشت. نزدیک این مرکز خرید فروشگاه چینی ها بود باید وقت میگذاشتی تا اجناس مناسب و خوب را داخلش پیدا کنی که من مقدار کمی خرید کردم. حالا گشنگی امان نمیداد و ما خوشبختانه نزدیک فست فود بوم رنگ بودیم. در این فست فود میتونید با قیمت مناسب غذای خوبی بخورید. بعد از خوردن شام پیاده به سمت هتل جام جم رفتیم. وقتی رسیدیم هتل از خستگی سریع خوابمون برد.

روز دوم :

برنامه روز دوم

پارک اوشن، شهر زیر زمینی کاریز، آب انبار، شهر حریره، کشتی یونانی، اسکله تفریحی، دوچرخه سواری، کلبه انار ناردونه

تمام فکرم بود که به پارک آبی اوشن برم. صبح زود از خواب بیدار شدم و از لیدر داخل هتل درخواست کردم که برام بلیط پارک آبی بگیره ولی خوب با کلی انتظار اعلام کرد که نمیتونه وارد سایت بشه تا بلیط رو بگیره. من هم سریع وارد سایت کیش برگ شدم و بلیط رو خیلی سریع و با تخفیف به قیمت 108 هزار تومن خریدم. همسفرم در ثانیه آخر پشیمون َشد و من با سایت تماس گرفتم و آن ها هزینه یک بلیط رو برام واریز کردن. خوب تاکسی گرفتم و تنهایی به پارک رفتم. به خاطر اینکه مسیر این پارک دوره 40 هزار تومن هزینه تاکسی شد. البته سرویس رایگان هم داره از جاهای مختلف کیش که به خاطر اینکه لیدر عزیز کلی ما رو معطل کرد سرویس ها رفته بودن.

شما در ابتدا باید بلیطی که خریدید به گیشه تحویل بدید که یک دستبند به شما میدن. به محض ورود گوشی ها رو هم باید تحویل بدید. بردن خوراکی و نوشیدنی در تمام پارک های آبی دنیا ممنوع است. پس در ابتدا کیف رو داخل داستگاه میزارید که گوشی و خوراکی همراهتون نباشه. البته در کشور های دیگه ورود گوشی موبایل به داخل پارک آبی مجاز است. بعد از بازرسی یک عکس یادگاری از شما میگیرن و وارد یک فروشگاه میشید که تمام وسایل آبی رو میفروشه که معمولا قیمت ها مقداری بالاتر است. در فروشگاه میتونید دستبندتون رو شارژ کنید. البته داخل رختکن هم میتونید این کار رو انجام بدید. خوب وارد رختکن شدم و سریع لیاس رو عوض کردم. دیدن یک پارک سر باز در کنار دریای خلیح فارس جذابیت های خاص خودش رو داره.

وسایل بازی داخل پارک

استخر موج :

شما گویا داخل دریا هستید. با سوت کشتی موج ها به سمت شما میان. جذاب بود...

جکوزی :

جکوزی سرباز با چند تا پله. آرامش خوبی داشت. چند تا زنبور مزاحم میشدن فقط.

رودخانه :

در ابتدا مسیر شما سوار یک تویوپ میشید و حرکت آرام آب شما رو حرکت میده. در بعضی قسمت ها گل ها و درختان زیبایی کاشته شده. در این رودخونه میتونید طعم آرامش رو بچشید. آرام بخش.

قسمت کودکان :

برای من با سی سال سن هم جای جذابی بود. یک سطل بزرگ پر آب میشه و روی سرت خالی میشه. تو گرمای جنوب کلی چسبید.

موج سواری :

لذت موج سواری را براتون فراهم میکند. برای استفاده از این وسیله باید جداگانه هزینه پرداخت شود و روی بلیط نیست.

آناکوندا :

سه نفر هم زمان سوار تیوپ میشید. هیجانی بود.

دینگل یا همون یو :

دو نفر سوار تیوپ میشید. هیجانی بود .

گرداب یا چاله :

دو نفر سوار تیوپ میشید. خوب بود .

مارپیچ :

تک نفره سوار تیوپ میشید.

پیچالوب یا سقوط آزاد :

کمی ترسناک بود برای من سوار نشدم.

سرسره رالی راید :

من این وسیله رو پیشنهاد نمیکنم چون شما باید روی شکم بخوابید و از یک لوله تنگ وارد استخر شوید گرما و شرجی بودن هوای کیش قدرت تنفس رو از من گرفت. البته گویا برای همه به همین حالت بوده و اکثر کسانی که خارج میشدن نیاز به چند دقیقه استراحت داشتن.

رستوران و کافه :

از رستوران ها و کافه ها میتونید کلی خوراکی های خوشمزه با دستبندی که داخل دستتون است و شارژ کردید استفاده کنید. خاک شیر هم داشت که برای جلوگیری از گرما زدگی توصیه میشه.

پارک بسیار هیجانی بود مخصوصا برای من که عاشق آب هستم. ساعت دو از محوطه خارج شدم و به یادگار لیوانی از فروشگاه اوشن خریدم.

ساعت 2:30 با دوستم جلوی شهر زیر زمینی کاریز قرار داشتیم.

هزینه ورودی کاریز 20 هزار تومان است که جلوی درب ورودی میشه تهیه کرد و همه روزه از ساعت 9 صبح الی 10 شب باز است.

آدرس :بلوار میر مهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور  شهر کاریز کیش

البته کافی به راننده ها فقط اسم مکان رو بگید. شما رو دقیقا جلوی درب ورودی پیاده میکنند .

ورودی کاریز
عکس از داخل کاریز

وای که هر چی از گرما بگم کم گفتم. ولی خوب باید حتما به دیدن این کاریز با شهرت جهانی باید می رفتیم. قدمت بنا 2500 سال است سقف کاریز پوشیده شده از مرجان های دریایی است. لازم به ذکر است در عمق 16 متری هوا بسیار خنک و مطبوع است که فکر نکنم کسی دلش بخواد خارج بشه از این فضا و وارد گرمای بیرون بشه.

عکس از محوطه کاریز

هوا بسیار گرم بود پس داخل تاکسی از دور آب انبار را نگاه کردیم و راه افتادیم به سمت شهر حریره.

شهر حریره

شهر حریره کیش از جمله دیدنی‌ های مهم این جزیره است که قدمتی در حدود 800 سال دارد، این شهر با معماری زیبا و خاص در بخش شمالی کیش قرار گرفته.

حریره با حدود 120 هکتار وسعت روایتگر تمدن شهری بزرگ بوده، شهری که گفته می شود بعد از ویران شدن بندر سیراف توسط بازرگانان آن بنا شده است؛ بناهای به جا مانده بیشتر بخش‌های اعیانی، کارگاهی و حمام‌ها هستند اما در بین آن‌ها بناهایی ساحلی و راهرو‌هایی نیز کشف شده است، اکثر بناها سقف ندارند و تنها دیوارهایشان پابرجاست؛ بقایای شهر و آثار کشف شده نشان از قدمت این شهر به زمان ساسانیان و اوایل ورود اسلام نیز دارد.

عکس از  شهر حریره

به دیدن کهنسالترین درخت جزیره می رویم، درخت (لور یا انجیر معابد)، عمر این درخت به 500 تا 600 سال قبل میرسد. عده ای از محلی ها این درخت را مقدس می پندارند،دآن ها به خاطر برآورده شدن دعاهایشان به شاخه های درخت نخ و پارچه گره می زنند.

علاوه بر عمر طولانی درخت، این درخت متمایز با درخت های دیگر است گویا ریشه اش در آسمان و شاخ و برگش داخل خاک است .

این درخت در دوره ایلخانی و تیموری به جزیره آورده شده و کاشته شده.

به ساعت نگاه میکنیم . نزدیک به غروب خورشید است و ما باید خودمون رو به کشتی یونانی برسونیم.

کشتی یونانی

زمان مناسب بازدید : نیم ساعت قبل از طلوع و غروب خورشید

در ۴ مرداد ماه سال ۱۳۴۵ بود که کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و تا به امروز همان جا مانده است.

بعد از پیاده شدن از تاکسی، کشتی عظیمی بر روی آب های جزیره خود نمایی می کند. دلش بر روی موج ها جا مانده و تسلیم سرنوشت شده، روزگاریست تنها همدمش خورشید خانم روزی دو بار به او سر میزند. و صحنه ای شگفت انگیز به وجود می آورند.

کشتی یونانی (غروب خورشید )

بعد از دیدن غروب زیبای خورشید به اسکله دریایی میرویم تا دوچرخه سواری در کنار دریا داشته باشیم.

اسکله تفریحی

شب شده و باد ملایمی در حال وزیدن. دو تا سه چرخه کرایه می کنیم و شروع به گشت و گذار میکنیم. در کنار اسلکه ساحلی یه آب انار فروشی هست که فوق العاده طعم عالی داره. مخصوصا تو این گرمای هوا خیلی میچسبه.

کلبه انار ناردونه

شام را در عطاویچ نزدیک اسکله ساحلی میخوریم. متاسفانه کیفیت اش به خوبی شعبه های تهران نبود و ما نزدیک به یک ساعت برای اماده شدن شام انتظار کشیدیم با اینکه بسیار خلوت بود. به هتل برگشتیم .و خوااااب.

روز سوم :

برنامه روز سوم: ساحل بانوان، فودلند، غواصی، پاراسل، فلای بورد، قایق سواری، کافه طهرون، حرکت به سمت تهران

روز آخر بود و کلی برنامه ها هنوز مونده بود. صبح زود بلند شدیم و به ساحل بانوان رفتیم . بلیط نفری 50 هزار تومن بود . بعد از خرید بلیط گوشی ها را باید تحویل میدادیم. بعد کیف ها را داخل دستگاه گذاشته میشود.

در ساحل بانوان شما میتونید شنا، آفتاب، غواصی، ماساژ، بافت مو، حنا و ......  انجام بدید. در ساحل بانوان می تونید همراه خودتون خوراکی ببرید یا از بوفه های داخل ساحل استفاده کنید.

من بستنی برفی رو برای اولین بار در این ساحل خوردم. یه ظرف پر از برف هست که با شهد میوه سرو میشه. تو گرمای کیش واقعا می چسبه. توصیه می کنم حتما امتحان کنید.

برای اینکه برنامه روز مون فشرده بود ظهر از ساحل خارج شدیم و به سمت رستوران فود لند رفتیم تا ناهار بخوریم. کیفیت غذا خوب بود. جلوی درب رستوران یه گربه از شدت گرما روی علف ها خوابیده بود. دلم لک زد جای گربه ها بودم.

گربه خوشبخت

بعد ازناهار به سمت هتل رفتیم تا چمدان ها رو جمع کنیم و اتاق رو تحویل یدیم. بعد به سمت اسکله تفریحی رفتیم تا شاتل و غواصی و قایق سواری و فلای بورد که از تهران بلیط هاش رو گرفته بودیم رو انجام بدیم.

قایق سواری

اول قرار شد که قایق سواری کنیم در کنار پایه های پل زمانی که منتظر قایق بودیم یه خرچنگ دیدیم. سوار قایق شدیم و به قسمتی رفتیم که میتونستیم به ماهی ها غذا بدیم. این قسمت بقدری جذاب بود که همه تصمیم گرفتیم در لحظه زندگی کنیم و گوشی ها در نیاریم.

خرچنگ

پاراسل

پاراسل کیش یکی از هیجان انگیزترین و ترسناک ترین تفریحات آبی جزیره بوده که در عین القای حس هیجان و ترس، احساس آرامش وصف ناشدنی را به ارمغان می آورد. با پوشیدن جلیقه ی نجات و بستن چندین کمربند ایمنی به یک چتر بزرگ وصل می شوید. این چتر به وسیله ی یک طناب بلند 150 متری به یک قایق تند رو وصل شده و پس از حرکت سریع قایق، آرام آرام باد به داخل چترش پیچیده شده و باعث بلند شدن آن می شود. مدت زمانی که با پاراسل کیش شما در آسمان هستید، حدود 10 دقیقه می باشد و در انتها اگر مایل باشید، ناخدا شما را به داخل آب می اندازد تا دقایقی را به آبتنی در آب های نیلگون خلیج فارس نیز بپردازید. توصیه میشود خیلی زیاد.

پاراسل سواری

غواصی

به نظر من یکی از بهترین و ترسناک ترین تفریحات در کیش است. نگران نباشید یک غواص ماهر در تمامی مراحل همراه شما است.

فلای بورد

فلای بورد (Flyboard) از مهمترین جنبه های تفریحات دریایی کیش است. با کمک این وسیله فرد بالای سطح آب می رود و به صورت ایستاده به پرواز در می آید. فلای بورد کیش در واقع کفش هایی است که باید به پا کنید. این کفش ها به لوله هایی بزرگ وصل است و آن لوله ها به جت اسکی متصل شده است. لوله ها به کمک پمپاژ آب به حرکت در می آیند و کفش ها و فردی را که آن ها را پوشیده کنترل می کنند. البته من فقط یک بار تونستم بالا باشم .

بعد از استفاده از تفریحات آبی میتونید دوش بگیرید و لباس هاتون رو عوض کنید. حسابی خسته شدیم به کافه طهرون رفتیم تا آخرین غروب خورشید را در آب های نیلگون خلیخ فارس ببینیم. در کافه طهرون با قیمت های مناسب میتونید غذا و نوشیدنی با کیفیت داشته باشید.

به سمت هتل برگشتیم و بعد از دریافت چمدان ها به سمت فرودگاه رفتیم.

عکس از فرودگاه

خدا رو شاکرم که دوباره فرصتی به من داد تا دوباره قسمتی از خاک ایران عزیزم رو ببینم.