روسیه، بهترین یا بدترین سفر من

آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
روسیه، بهترین یا بدترین سفر من

سلام به لست سکندی های عزیزم

بهترین یا بدترین سفر من!! انتخاب با شما...

این سومین سفرنامه من بعد از سفر به مالزی و دبی هست. دو سفرنامه قبلی رو بر اساس نیاز افرادی که میخواستند برند نوشتم و حالت داستان گونه کمی داشت. اما این دفعه تصمیم گرفتم که هم بتونم کمک مسافران روسیه باشم و هم کسانی که برای تفریح میخونند،ازش لذت ببرند. امیدوارم که در نهایت راضی باشید.  من تقریبا تمام سفرنامه های روسیه سایت لست سکند رو خوندم و واقعا دست مریزاد به کسانی که لطف کردند ونوشتند. سفرنامه من جمع بندی تمام سفرنامه های قبلی به اضافه تجربیات جدید من هستش که امیدورام بتونید ازش استفاده کنید.

من و همسرم از سال 97 که جام جهانی بود، دلمون میخواست روسیه بریم ولی هزینه ش برامون بالا بود . یادمه اون موقع از روسیه شروع کردیم و رفته رفته کشورهای ارزون تر رو بررسی می کردیم تا آخرش رفتیم ترکیه... هنوزم ازش به عنوان یک خاطره شیرین یاد میکنیم. آخرین سفرمون دبی بود و توقع ما رو به شدت بالا برده بود و دوست نداشتیم کشور معمولی بریم. تا اینکه در 22 خرداد 1402، جرقه ای تو ذهن من برای سفر روسیه زده شد، با همسرم صحبت کردم و قرار شد هزینه ها رو برآورد کنم. طی یک هفته پرفشار من شب و روز شروع به خوندن سفرنامه ها، نکته برداری و انتخاب هتل از سایت های مختلف کردم.حتی یک روز هم از شهر زنجان به تهران اومدیم که قیمت های تورها رو از آژانس های مختلف وحتی خرید بلیط هواپیما و گرفتن هتل بدون تور روسیه رو هم بررسی گرفتیم ولی چون روسیه کشوری با سخت گیری ها و قوانین خاص بود و من با آژانس های تهران آشنایی نداشتم، با وجود اینکه میدونستیم از زنجان اقدام کنیم گرون تر در میاد، مجبور شدیم این کار رو بکنیم.

پیش همون آژانس همیشگیمون رفتیم و دو تور هفت روزه با شروع قیمت از 40 تومن تا 55 تومن و ده روزه به قیمت 58 تومن بهمون نشون داد و گفت فقط همینارو دارم و نمیتونید عین دبی و مالزی بدون تور برید. صحبت هایی از این دسته که ایرانی ها یه سری هتل ها رو گارانتی کردند و همینجور برید به مشکل میخورید و چجوری میخواید از فرودگاه به هتل برید و از این حرف ها. بعد دو روز که سماجت من رو دید، لیستی از 10 هتل تو مسکو و سنت پترزبوک برام فرستاد گفت فقط از بین اینا انتخاب کن و تاریخ رفت و برگشت رو بگو ایرلاین ها رو چک کنم. با توجه به اینکه تولد من 24 مرداد بود گفتم جوری تنظیم کنه تولدم اونجا باشم و اینکه 10 روزه باشه. خدایی سفرنامه ها رو میخوندم میدیدم هر کی یک هفته رفته فقط بدو بدو کرده و به خیلی جاها نرسیده، گفتم می ارزه هزینه بیشتر بدیم چون احتمالا فقط یک بار روسیه رو میتونیم ببینیم.

برای تعیین تاریخ بزور بعد یک روز کشمکش قرار شد 15 مرداد با هواپیمای ماهان بریم و برگشت 26 مرداد با هواپیمای نوردویند. بماند که همش تو مسیرمون سنگ مینداخت و تا آخرین لحظه تلاشش رو کرد که ما با تور بریم. بهانه هایی مثل اینکه پرواز رفت و برگشت ماهان فقط برای تورهاست، قطار بین مسکو و سنت پترزبوک نمیتونم رزرو کنم برای تورهاست و هزار چیز دیگه. خلاصه آخرش به هواپیما برای جابه جایی بین مسکو سنت پترزبوک راضی شدیم و اکی کرد. حالا نوبت هتل ها بود. وای نگم از هتل ها جاهاشون یکی از یکی بدتر. هتل های مشابهی که تو سفرنامه های قبلی خونده بودم که چقدر دور بوده و کلی تو راه بودن. لیست رو میذارم ببینید که انتخاب من بین بد و بدتر بود ولی آیا چاره ای دیگه ای داشتم؟؟؟!! عوض اینکه آژانس منت من رو بکشه ، من داشتم منت آژانس رو میکشیدم؛ کافی بود نظری بدم، هی میگفت تو نمیدونی من میدونم، من کارم رو بلدم . لیست هتل ها رو میذارم ببینید:

مسکو:

8-PARK INN BY RADISSON PULKOVSKAYA HOTEL

9-COURTYARD BY NARRIOTT ST.PETERSBURG VASILIEVSKY

10-RIVER PALACE HOTEL

اولش سه چهار هتل تو هر شهر انتخاب کردم و قیمت داد و مجبور شدم ارزون ترین ها رو بردارم. یعنی هتل هالیدی این سوسچوسکی تو مسکو و هتل ازیموت تو سنت پترزبورگ. فقط قبل رزرو گفتم میشه ببینید که این هتل ها کتری برقی و یخچال دارند یا نه. برای مسکو که جزو واجبات بود، چون هتل رو بدون صبحانه میخواستیم و قرار بود از ایران وسایل ببریم. چک کرد گفت مسکو داره سنت پترزبورگ نداره. منی که ده روز در حال گشت و گذار مطالعه بودم واقعا داشتم دیوونه میشدم. گفتم پس هتل مسکو رو رزرو کنید تا من دوباره لیستتون رو چک کنم.دو بار دیگه چک کردم و نتیجه ای نرسیدم. از اونجایی که هم من و هم خودش خسته شده بودیم گفت اسم هتل دلخواهت رو بگو من چک میکنم جا داد میگیرم برات.

من رو نمیگی از یه طرف خوشحاااال که آخ جون از یک طرف هم من قبلا کل هتل های مسکو رو بررسی کرده بودم و خودم لیست داده بودم بهش که قبول نکرده بود، بخاطر همین من دیگه سنت پترزبورگ رو نگشته بودم اصلا.حالا من له لورده باید دنبال هتل جدید میگشتم. گفتم چندساعت فرصت بده پیدا می کنم. بعد 3-4 ساعت بالاخره هتل ibis st. Petersburg centre رو انتخاب کردم که مینی بار داشت و نزدیک خیابون نوسکی بود. بالاخره شب، بعد یک روز کندو کاو رزروهای اولیه تموم شد.آخرش پشیمون از این بودم که کاش نمیگفتم هتل مسکو رو زودتر رزرو کنه، اینجور نزدیک میدان سرخ یه جا رو پیدا می کردم ولی دیگه اتفاقی بود که افتاده بود ولی خوشحال از این بودم که تونستم با قیمت 103/465/00 تومان برای دو نفر این قضیه رو برای 12 روز فیصله بدم و به خودم افتخار میکردم.

لیست هزینه ها رو میذارم براتون، قطعا اگه از سایت ها خودمون خرید میکردیم ارزون تر در می اومد ولی واقعا جرئت نکردم که این کار رو بکنم.

هتل سنت پترزبورگ تاریخ ۱۹-۲۶ مرداد.۷شب.اتاق دوتخته استاندارد با صبحانه.قیمت ۴۲.۳۵۰.۰۰۰

هتل مسکو، تاریخ ۱۵-۱۹ مرداد.۴شب.اتاق دوتخته بدون صبحانه.قیمت ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان

‎پرواز تهران به مسکو.ایرلاین ماهان.تاریخ ۱۵ مرداد.ساعت ۰۵:۳۰صبح.قیمت بلیط هرنفر ۶.۸۵۰.۰۰۰

‎پرواز مسکو به سنت پترزبورگ.ایرلاین نوردویند.تاریخ ۱۹مرداد.ساعت ۱۹:۰۰.قیمت بلیط هرنفر ۵.۱۰۰.۰۰۰

‎پرواز سنت پترزبورگ به تهران ایرلاین نوردویند.تاریخ ۲۶ مرداد.ساعت ۱۰:۱۵صبح.قیمت بلیط هرنفر ۷.۶۵۰.۰۰۰

‎ویزای تک روسیه هرنفر ۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان

‎بیمه مسافرتی سقف ۱۰هزار یورو.قیمت برای هرنفر ۵۷.۵۰۰ تومان

(تو 29 خرداد 1402 که همه چیز رو رزرو کردیم، نرخ دلار حدود 500/48 و نرخ روبل 639 تومان بود.)

حالا بی صبرانه منتظر رسیدن وقت سفر بودم و تو این مدت باید سفرنامه ها رو جمع بندی می کردم.

یه جمع بندی از کارهایی که قبل سفر باید انجام بدین رو بهتون میگم:

.1. وسایل مورد نیاز برای صبحانه تو مسکو: شکلات صبحانه، کره بادام زمینی، ، شیرکاکائو ، حلوا ارده، نان سوخاری، بیسکوئیت ، کیک، نسکافه ، آبمیوه، کمپوت میوه و میوه خشک، نوشیدنی انرژی زا

خوردنی هایی که از ایران خریده بودیم.

2.اپلیکیشین های کاربردی:

google map جهت مسیریابی

Yandex map برای جهت یابی  yandex metroجهت اطلاع از خطوط متروUberجهت کرایه تاکسی اینترنتیyandex taxiجهت کرایه تاکسی اینترنتیgoogle translateجهت ترجمه زبان فارسی به روسی. (برای فهمیدن تابلو های روسی از قسمت camera translate  استفاده کنید به این صورت که زبان مبدا را روی روسی و زبان مقصد را روی فارسی یا انگلیسی تنظیم کنید و دوربین را جلوی نوشته ها بگیرید.)

( دو تا نرم افزار گوگل ترنسلیت و یاندکس مپ جز واجب ترین ها و اصلی ترین ها بود که بدون این دو تا هیچ کاری نمیتونید تو روسیه کنید)

نرم افزارهای هواشناسی: weatherbug،theweatherchannel، accuweather

(هر 3 نرم افزار رو هر روز چک کنید تا بتونید میانگین این ها رو برآورد کنید)

.3.اطلاع از انواع سیم کارت و قیمت آ نهالاین های اینترنت معتبر داخل روسیه ، tele2،beeline و   MTC است

.4. از پاسپورت، ویزا، برگه رزرو هتل ها و برگه دریافتی در فرودگاه  عکس بگیریم و همیشه پیشمان باشد .

.5. اگر دانشجو هستید گرفتن کارت دانشجویی بین المللی بدردتون میخوره. پس حتما بگیرید . یه سری از مکان های دیدنی روسیه برای دانشجویان تخفیف داره . در کل سفر ما حدود یک میلیون تومان برای من کمتر حساب شد که کارت رو با قیمت 350 هزار تومان گرفته بودم؛ پس در کل 650 هزار تومان به نفع من شد.

خب حالا برای گردش تو شهر مسکو برنامه ریزی می کنیم به این صورت که شهر رو به مناطق گردشگری بر اساس نزدیک بودن جاهای دیدنی مسکو به هم و روزهای دایر بودن ان ها تقسیم بندی کردیم :

مسکو:

6آگوست یکشنبه کلیسای کازان(30 دقیقه)-پاساژگوم(یک ساعت)-کلیسای سن باسیل(یک ساعت)- موزه تاریخی روسیه(نمای بیرونی)-خ واروارکا(یک ساعت)

7آگوست دوشنبه کاخ کرملین(3 ساعت)-پارک الکساندر(یک ساعت)-کلیسای عیسی منجی(یک ساعت)-میدان مانژ-تئاتر بولشویی-میدان سرخ-موزه پوشکین-خ آربات

8آگوست سه شنبه تپه گنجشک ها(یک ساعت)-گورستان نوودچی(یک ساعت)- دانشگاه مسکو(30 دقیقه)- مسکو جدید-موزه و طاق پیروزی

9آگوست چهارشنبه موزه هوافضا(3ساعت)-پارک ودنخا(یک ساعت)-بازار ایزمایلوفسکی(3 ساعت)- پارک گورکی(2ساعت)- کشتی تفریحی رادیسون

10آگوست پنج شنبه کاخ تزاریت سینو(3 ساعت)-مقبره لنین- کلیسای نوفوسپسکی- پرواز به سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ:

11آگوست جمعه موزه هرمیتاژ(6 ساعت)

12آگوست شنبه قلعه پیترو پائول(6 ساعت)

13آگوست یکشنبه پتروهوف(6 ساعت)

14آگوست دوشنبه کاخ کاترین(6 ساعت)- دهکده پوشکین

15آگوست سه شنبه کلیسای آیزاک- کلیسای کازان- کلیسای ناجی در خون- میدان کاخ

16 آگوست چهارشنبه گرند مارکت روسیه(6 ساعت)

17 آگوست پنج شنبه برگشت به تهران

(باغ تابستانی و السیف امپریوم در وقت های اضافی رفته شود.  هر شب که خسته نبودید برای دیدن پل کاخ برویم.)

بعد برنامه ریزی کردن برای سفر، من کمی نگران اضافی بار برای هواپیمایی نوردویند شدم. هواپیمایی ماهان که تا سقف 30 کیلو بار مجاز داشت و برای رفت عالی بود. چون قرار بود کلی خوردنی با خودمون ببریم و میدونستیم که اکثرش مخصوصا وسایل صبحونه خورده خواهد شد ؛ ولی برای جابه جایی بین دو شهر و برای برگشت نگران 20 کیلو بار بودم که نکنه بیشتر شه و جریمه شیم. برای همین میخواستم چمدان سایز کابین بگیرم که متاسفانه برای بلیط ما که اقتصادی بود، درج شده بود که باید سایز چمدان داخل کابین 40*30*20 سانتی متر باشه که خیلیییی کوچیکه و حتی در خیابان منوچهری تهران هم پیدا نکردیم و کلا بیخیال شدم و قرار شد همون کوله ببریم.

بالاخره 15 مرداد روز موعود رسید و ما خیلی هیجان زده بودیم. اولش کمی دیر به فرودگاه رسیدیم یعنی 2 ساعت و نیم زودتر و کمی دلهره گرفتیم که نکنه به نرسیم چون قرار بود دلار مسافرتی هم بگیریم. ولی خداروشکر مشکلی پیش نیومد. اولین اتفاق جالبی که در شروع سفر برای ما افتاد این بود که وقتی تو صف گرفتن کارت پرواز بودیم، تیم ملی بسکتبال ایران رو دیدیم. متاسفانه من خیلی نمیشناسمشون ولی همسرم خیلی ذوق زده نگاه میکرد. حدود 20 نفر از افرادی با قد بالای 2 متر ما رو جوری احاطه کرده بودند که بینشون اصلا دیده نمی شدیم  و خیلی برامون جالب بود. خلاصه چمد ان ها رو تحویل دادیم.

یکی از ساک ها 24 کیلو و دیگری 16 کیلو بود که خیالم راحت شد که برای پرواز بعدی به مشکل نمیخوریم. من از قبل پذیرش آنلاین رو از سایت هواپیمایی ماهان انجام داده بودم و همون اولا صندلی کنار پنجره رو انتخاب کرده بودم.بخاطر همین پذیرش حضوریمون سریع تر پیش رفت. انصافا همیشه هواپیمای ماهان خوب بوده و ما راضی بودیم.  ساعت 5/5 از تهران بدون تاخیر حرکت کردیم و5/9 به وقت مسکو وارد روسیه شدیم. پرواز 5/3 ساعت طول کشید و غیر تایم صبحانه، بقیه رو خوابیدیم که سرحال برسیم. چشمتون روز بد نبینه ، انقدر اونجا معطل شدیم که حد نداشت. مخصوصا صف طولانی چک کردن پاسپورت.یعنی تو گیت پاسپورت برای هر یک نفر 5 الی 10 دقیقه زمان میبرد.

بماند که گیت های دیگه هم دست کمی ازش نداشت. تو این حین دو نفر ایرانی رو نگه داشتند که گفتند پاسپورت هاشون مشکل داره و بردنشون. امیدوارم که مشکلشون برطرف شده باشه. این قضیه برای تمامی کشورها صدق میکرد و فرقی نمیکرد اهل کجا باشی؛ در حالی که من تو سفرنامه های قبلی خونده بودم که فقط به ایرانی ها گیر میدن. تو هواپیما برگه ای به زبان انگلیسی داده بودند که هر نفر باید مشخصات خودش و هتلش و مدت زمان اقامت رو مینوشت. ما پر کردیم ولی کسی ازمون برگه رو نخواست و نیازی نبود. تو این صف ها و معطلی ها با یک زوج دیگه آشنا شدیم و شماره همدیگه رو گرفتیم ولی متاسفانه قسمت نشد تو سفر ببینیمشون و هتلشون با ما فرق داشت.

بعد اینکه چمدان هامون رو گرفتیم  اول دنبال صرافی گشتیم. در سفرنامه های قبلی گفته بودند برای تبدیل کردن دلارها از صرافی خروجی فرودگاه استفاده کنیم چون با صرافی محل تحویل گرفتن بار ها (گیت ورودی) تفاوت قیمت دارد، در حالی که در زمان ما هر دو جا نرخ یکسان داشت. نرخ تبدیل دلار 75 روبل بود در حالی که در داخل شهر بالای 90 روبل بود، مجبور شدیم 30 دلار تبدیل کنیم که به مشکل نخوریم. توی فرودگاه زیاد پول تبدیل نکنید، ضرر می کنید. داخل شهر بانک ها بهترین گزینه هستند، صرافی ها کارمزد کم می کنن.  بعدش من دنبال مغازه های فروش سیم کارت گشتم ولی متاسفانه هیچیییییییی ندیدم و این خیلی عجیب بود.

در حالی که تو سفرنامه های قبلی همه گفته بودن تو فرودگاه حداقل کیوسک هایی هست ولی چیزی وجود نداشت. البته در دستگاه هایی که اتومات نوشیدنی و خوردنی میفروشند سیم کارت های مختلف به قیمت 300 روبل بود ولی هیچ توضیحاتی روش ننوشته بود که من ترسیدم بخرم و احتمالا اون ها شارژی نداشتند و ما رو تو دردسر می انداختند.حتی به اینترنت فرودگاه هم نمیشد وصل شد و شماره روسی میخواست. تو همین حین یک تورلیدر ایرانی ما رو دید و گفت دنبال چیزی میگردید و ما جریان رو گفتیم و ما رو برد پیش یک دست فروش سیم کارت mtc  به قیمت 1000 روبل، خیلی سعی کردیم تخفیف بگیریم ولی نداد که نداد.

من میدونستم خیلی گرون داره میگیره ولی آیا تو اون لحظه چاره ی دیگه ای داشتیم؟! ما گرفتیم ولی اون یکی زوج نگرفتند و گفتند با تاکسی میروند. اون ها رفتند به کیوسک یاندکس تاکسی و قیمت 1800 روبل رو بهشون گفته بود و بعدا به ما گفتند که از متصدی اونجا پرسیدند که با مترو و اتوبوس چجوری میشه رفت و ایشون راهنمایی کرده بود. اگه به ما هم زودتر میگفتند ما هم شاید سیم کارت نمیگرفتیم و اون لحظه من خیلی ناراحت شدم که هیچی نشده تو پاچه مون رفت ولی بعدا حتی یدونه هم مغازه برندهای سیم کارت تو روسیه ندیدیم و فهمیدیم کار درستی کردیم که از فرودگاه گرفتیم.

انواع سیم کارت ها:

*مگافون

* TELE2

* Beeline

نکته: جهت اطلاع از شماره روسی خود و فعال شدن اینترنت باید کد *110*10# را شماره گیری بفرمایید.(beeline)

* MTC

برای خرید سیم کارت دقت کنید که اعتبار سیم کارت چند روزه است و ایا تمام شهرهای روسیه تحت پوشش هستند و اینترنت نامحدود داشته باشه. طریقه شماره گیری در روسیه را از قبل بپرسید .ترجیحا برگه خرید را از فروشنده بگیرید که چیزی به ما ندادند.

سیم کارت ما یک ماهه با 30 گیگ اینترنت و تماس و 700 پیامک داخلی بود.

خلاصه بالاخره ساعت 1 ظهر ما از فرودگاه بیرون اومدیم.  دو تا راه داشتیم تا به مرکز شهر برسیم. اولی این بود که با قطارهای سریع السیر ائرواکسپرس(Aeroexpress)   بریم که یک قطار هوشمند بدون راننده هستش که به سه دلیل ما استفاده نکردیم. اولا در ترمینال F باید سوار میشدیم؛ در حالی که ما در ترمینال B بودیم و دوما مبلغ بالاتری نسبت به اتوبوس ها داشت . و سوما این قطارها هر نیم ساعت یه بار حرکت میکنن و حدود نیم ساعت هم طول میکشه تا به ایستگاه مترو  (  belorusskaya) در خط 5 مترو مسکو برسند، که در مسیر هتل ما نبود.

پس راه دوم رو انتخاب کردیم: طبق نرم افزار اول باید سوار اتوبوس شماره 1195 میشدیم و بعدش  از ایستگاه مترو خورینو به ایستگاه ریژسکایا میرفتیم. من قبلا خونده بودم که برای سوار شدن به اتوبوس میتونیم پول نقد بدیم ولی دوستان زوج ما گفتند که باید از دستگاه ها بلیط بخرید.  و اصلا به ما فرصت ندادند که ار نرم افزار مترجم استفاده کنیم. از یک فرد روسی که کمی انگلیسی میدانست پرسیدند و گفتند برای دو نفر بلیط میخوایم و گفت برای دو نفر 124 روبل میشه و گرفتیم ولی ای دل غافل که چقدر اشتباه کردیم. سوار اتوبوس شدیم راننده با ایما و اشاره گفت که کارت قبول نمیکنه و فقط پول نقد، اون هم نفری 300 روبل.یعنی فکر کنید هیچی نشده همینجور داشت پولامون خرج میشد.

بعد دو تا ایستگاه، به متروی خورینو رسیدیم و سراغ دستگاه های اونجا رفتیم. فهمیدیم کارتی که ما گرفته بودیم کارت دو سفره بوده و تو جست و جوها دیدیم که کارت های یک روزه، سه روزه و پنج روزه نامحدود با قیمت های خوب هستش ولی ما مجبور بودیم این کارت رو استفاده کنیم بخاطر همین یک دو سفره دیگه خریدیم تا فعلا به هتل بریم تا بعدا ببینیم چی میشه. البته ما حتی پول کافی برای خرید کارت های چند روزه هم نداشتیم.

تمامی کارت های مترو به این شکل بودند

خطوط مترو مسکو

نکات مهم مترو و اتوبوس مسکو:

برای سفر با مترو چند روش وجود داشت:1. سفر با ژتون تک سفره یا دو سفره: هر سفر 62 روبل2.کارت troika که برای مترو و اتوبوس قابل استفاده می باشد که حقیقتا حوصلم نکشید قیمت هاش رو بررسی کنم چون کارت سه روزه معمولی نامحدود قیمت خوب 524 روبل رو داشت و برای ما کافی بود

3. کارت های نامحدود چند روزه بدون محدودیت سفر(قرمز رنگ)

این رو بدونید که متروی روسیه وای فای رایگان داره و با شماره روسی خود می تونید با چند دستگاه به اینترنت رایگان وصل شید و اینکه ساعات کاری مترو مسکو از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد هستش.

برای خرید بلیط مترو دو روش بود . 1 – باجه های بلیط فروشی ( KACCA ) 2 – دستگاههای فروش بلیط که با زبان های انگلیسی و روسی  که کار باهاشون خیلی راحت بود و تا آخر سفر ما فقط از دستگاه ها استفاده کردیم.

• کارت های ترویکا یا کارت های قرمز نامحدود برای ۲ نفر کاربرد ندارند و برای هر نفر باید کارت جداگانه بگیرید.

مهمترین تابلو تابلوی выход  است به معنای مسیر خروج از ایستگاه مترو

•  هرباری که کارت رو روی دستگاه  برای بازشدن درها می‌زنید تاریخ و ساعت انقضای کارت را برای شما مینوسد و‌ دقیقا به تعداد روزهایی که میخواهید اعتبار دارد.
  • در سفرنامه های قبلی بعضی ها گفته بودند که کارت قرمز رنگ را تهیه کنید چون بصرفه تر از کارت آبی رنگ با نام ترویکا می هستش. کارت 1 روزه – 3روزه – 7 روزه.
  •  در ورودی هر ایستگاه مترو، پلیس کوله پشتی و چمدان ها را بازرسی میکند که فرآیندی عادی ست.
  • برای سوار شدن به اتوبوس کارت را روی دستگاه ها بگیرید و در صورت داشتن موجودی علامت تیک سبز رنگ رو مشاهده میکنید . تو هر اتوبوس مامور کنترل بلیط که اکثرا خانم های مسن هستند وجود داره که با دستگاهی چک میکند که شما کارتتان را زده اید یا نه در غیر این صورت ،بصورت نقدی پول را پرداخت کرده و  فیش های کوچکی به قیمت 65 روبل به عنوان بلیط به شما میدهد .

بالاخره ساعت 5/2 ظهر به متروی ریژسکایا رسیدیم و با استفاده از زیرگذرها به هتلمون رسیدیم.پذیرشمون خیلی سریع انجام شد. تو فرودگاه یه برگه بهمون دادن که برگه مهاجرتی پلیس بود که نگهداریش خیلی مهمه و هتل از ما همراه پاسپورت ها، اون برگه رو هم خواست. و اینکه خودمون باید از هر دو هتل ، برگه ریجستری هتل رو میخواستیم وگرنه بهمون نمیدادند. ولی در نهایت هیچ کدام از گیت های فرودگاه ها این برگه ها رو ازمون نخواستن.

اتاقمون کاملا خوب و تمیز و استاندارد بود. حمومون وان داشت که در این چند روز ازش استفاده کردیم و حسابی خستگی مون رو در میکرد.

هتل هالیدی این سوسچوسکیما

از ایران با خودمون کتلت آورده بودیم و انصافا چون خیلی خسته بودیم و میخواستیم نیم ساعتی استراحت کنیم خیلی بهمون چسبید که نیازی نبود بخاطر گرسنگی سریعا به بیرون بریم. حدود ساعت 4 از هتل زدیم بیرون و دنبال صرافی گشتیم. اما نمیدونستیم که امروز یکشنبه ست و روز تعطیله. یعنی حداقل ده جا رفتیم و همه بسته بودند.حتی من از رسپشن هتل هم پرسیدم و گفت برو سمت چپ. نگو منظورش این بوده که داخل هتل صرافی هست که من روز آخر فهمیدم ولی انقدر انگلیسیش ضعیف بود که نتونسته بود درست بیان کنه.خلاصه از پولمون خیلی کم مونده بود و قرار بود بریم کلیسای سن باسیل رو ببینیم که بیخیال شدیم و گفتیم فقط بریم تو میدان سرخ بچرخیم.

با مترو رفتیم و کارت دو سفره مون رو تموم کردیم. پولمون خیلی کم بود حدود 300-400 روبل دقیق یادم نمیاد ولی انقدر نگران بودیم که حتی آب هم نمیتونستیم بگیریم.هوای مسکو اون روز 32  درجه بود و به شدت باعث تشنگی میشد. دوباره کلی راه رفتیم و بعد یکی دو ساعت تو یکی از هتل های لوکس که پشت تئاتربولشویی بود صرافی باز پیدا کردیم به نرخ 88 تومان و 300 دلار چنج کردیم. نرخ خوبی نبود ولی انقدر تو فشار بودیم که گفتیم فقط بی پول نمونیم؛ چون روز دوشنبه هم تعطیل بود.ساعت 7 شده بود و تازه ما تونستیم گشتن رو شروع کنیم. دوباره به سمت تئاتر بولشویی رفتیم که از نمای ساختمانش دیدن کنیم و عکس بگیریم و بعدش به سمت میدان مانژ رفتیم که دارای گل آرایی خیلی زیبایی بود. کمی نشتیم و از مناظر لذت بردیم. از اونجا پشت ساختمان موزه دولتی روسیه هم دیده میشد که خیلی زیبا بود.

میدان جلوی تئاتر بولشویی
تئاتر بولشویی (در زمان ما تعطیل بود)

گل آرایی میدان مانژ
دید ساختمان موزه دولتی روسیه از سمت میدان مانژ
پشت ساختمان موزه دولتی روسیه

از نقطه صفر مسکو که تمامی فاصله ها رو از اینجا میسنجند و مسکو از اونجا شروع شده سکه ای برای خوش یمنی انداختیم و شروع به دیدن میدان سرخ کردیم . تمامی ساختمان ها زیبا و خیره کننده بود.

میدان سرخ

در آخر وارد پاساژ گوم شدیم تا بستنی معروف آن را بخوریم. نمیدونم جای اشتباهی رفتیم یا واقعا برای ما بستنی خوشمزه نبود. من کلی به همسرم وعده وعید داده بودم که یه بستنی خیلی خوشمزه عین همونی که تو مالزی خورده بودیم قراره بخوریم ولی اصلا به مزاج ما خوش نیومد و دیگه امتحان نکردیم.

پاساژ گوم
بستنی فروشی معروف داخل پاساژ گوم
انواع طعم های بستنی

بعد گشت و گذار حدود ساعت 9 شب قرار شد که از متروی پشت پارک الکساندر به هتل برگردیم که صدای موسیقی توجه ما رو جلب کرد. صدا رو دنبال کردیم و به استیجی رسیدیم که خواننده ای در حال خوندن و عده ای جلوی سن در حال رقصیدن بودند. با اینکه زبانشون رو نمیدونستیم نشستیم و واقعا لذت بردیم . حدود ساعت 10 شب تمام شد و ما به سمت هتل رفتیم.

فستیوال داخل پارک الکساندر

اطراف هتل رستوران kfc و burger king بود ، که به دلیل نزدیکی بیشتر برای شام به kfc رفتیم که غذای کاملا معمولی و سیب زمینی شوری داشت که خوشمان نیومد ولی به دلیل گرسنگی خوردیم و برای خواب به هتل برگشتیم. همینطور که دیدید از برنامه امروز عقب افتاده بودیم و فردا روز فشرده تری داشتیم. پس بدون اتلاف وقت سریعا خوابیدیم.

ترجمه نرم افزار گوگل ترنسلیت منوی فست فود kfc

کارت مترو سه روزه دو نفر جمعا ١٠٨٠

شام كي اف سي ٢٩٠

روز دوم:

صبح ساعت 7 از خواب بیدار شدیم، داخل هتل صبحانه خوردیم و ساعت 8:15 از هتل بیرون اومدیم. راجع به هتل بگم که هر روز دو بطری آب، چایی و نسکافه، شامپو و صابون در اتاق شارژ می شد. برنامه صبح بازدید از مجموعه کرملین بود. ساعت 5/9 به پارک الکساندر رسیدیم و نگران اینکه باید صف طولانی وایسیم ولی به طرز عجیبی هییچ صفی در کار نبود و من واقعا خوشحال شدم. بلیط اسلحه خانه و محوطه رو خریدیم که من چشمم خورد به اینکه موزه جواهراتش برای دانشجوها تخفیف خیلی خوبی داره و 200 روبل هستش که خواستم بگیرم ولی پول خرد نداشت و قبول نکرد.

اول اسلحه خانه رو دیدیم که فوق العاده زیبا بود مخصوصا قسمت کالکسه های سلطنتیش ولی متاسفانه اجازه عکاسی وجود نداشت. بعدش کل محوطه رو گشتیم که یهو من دیدم ساعت ده دقیقه به 12 هستش و ساعت 12 مراسم تعویض شیفت نگهبانان شهیدان گمنام هستش. با پرس و جو و بدو بدو بزور دقیقا راس 12 خودمون رو رسوندیم. جالب بود ولی ارزش این همه دویدن رو نداشت. بعدش به سمت مقبره لنین رفتیم ولی چون دوشنبه بود بسته بود و متاسفانه دیگه نتونستیم بریم.

تابلوی قیمت های بازدید از مجوعه
تابلوی قیمت های بازدید از مجموعه
تابلوی نقشه مجموعه کرملین
توپ جنگی داخل محوطه کرملین

محل تعویض شیفت نگهبانان شهیدان گمنام

کرملین مسکو (The Moscow Kremlin)

ارگ کرملین مسکو به روسی ( Московский Кремль)، یک قلعه تاریخی است که (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است. این مجموعه توسط سلسله روریک تأسیس شد و بنای آن در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید.

ارگ کرملین از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراه برج‌های کرملین تشکیل شده‌است. در داخل این مجموعه کاخ بزرگ کرملین قرار دارد که قبلاً اقامتگاه تزار در مسکو بوده‌است. این مجموعه اکنون اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه است .

اولین بناهای سنگی ثبت شده در کرملین بدستور ایوان کالیتا در اواخر دهه ۱۳۲۰ پس از آنکه پیتر، پایتخت راگ مسند حکومت خود را از کی‌یف به مسکو منتقل نمود، ساخته شدند. کلیساهای ساخته شده عبارت بودند از کلیسای اعظم دورمیشن (۱۳۲۷، برج زنگ کلیسای سنت جان کلیماکوس (۱۳۲۹)، صومعه کلیسای ناجی تجلی (۱۳۳۰)، کلیسای اعظم فرشته مقرب (۱۳۳۳) که تماماً بر سنگ آهک ساخته شده است..

در این کاخ پنج تالار ساخته شده که هرکدام از آن‌ها به نام یکی از امپراتوران روسیه است. تالارها با نام‌های گئورگفسکی، الکساندروفسکی، ولادیمیرسکی، آندریوفسکی و یکاترینسکی شهرت دارند و برای دیدارهای رسمی و دیپلماتیک استفاده می‌شوند.

ساعت بازدید کرملین مسکو: 9:30 تا 18 (روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و فروش بلیط از 9:00 صبح آغاز می‌شود)ساعات بازدید از اسلحه خانه:10و12و14:30 و 16:30برای دانشجوها هیچ شرایط ویژه ای ندارند(فقط برای موزه جواهرات)·        زمان مورد نیاز: 3-4 ساعت

• قیمت بلیط: 1000 روبل برای اسلحه خانه، 700 روبل برای مجموعه کلیسای جامع (کاخ کرملین و موزه جواهرات)
  • اکثر بناهای مسکو روز دوشنبه تعطیل است ولی کاخ کرملین تعطیل نیست و بهترین جا برای دیدن اینجا است.
  • راس ساعت 12 مراسم تعویض گارد شهدا برگزار می شود.
  • یک ساعت قبل از باز شدن کاخ به آنجا بروید تا در صف های طولانی نمانید.
  • محل فروش بلیط در سالن شیشه ای در باغ الکساندر قرار دارد.
  • شماره باجه خرید بلیط قسمت های مختلف کاخ روی تابلو هایی بزرگ نوشته شده بود.

برای کرملین حتی بلیط محوطه هم کافی ست چون کلیساهای خیلی زیباتری از کلیساهای کرملین توی روسیه وجود داره و کلیساهای کرملین ظاهر جالبتری نسبت به داخلشون دارند.

میدان سرخ به کاخ کرملین راهی وجود نداره ولی از کاخ کرملین به اونجا مسیر خروجی وجود داره که میتونید از اونجا خارج بشید.

کلیسای جامع اسامپشن

کلیسای جامع اسامپشن (دورمیشن) ( در زمان بازدید ما تعطیل بود)

ساعت بازدید: 10:00 تا 17:00آدرس: داخل کرملینبرج ناقوس ایوان مخوف (The Ivan the Great Bell Tower) ( در زمان بازدید ما تعطیل بود)

ساعت بازدید: 10:00 تا 17:00 (پنج شنبه ها تعطیل)، ساعات ورود 10:15، 11:30، 13:45، 15 و 16آدرس:  خیابان الینکا ( داخل کرملین)باغ الکساندر:

·        هزینه:رایگان

·        ساعات بازدید:9 تا 11 شب هر روز

·        کنار باغ الکساندر مرکز خرید زیرزمینی بود که قیمت‌هاش نسبت به پاساژ گوم کمتر بود ولی باز هم گرون بود.

·        داخل این باغ ، ورودی کاخ کرملین ،مقبره ی شهدای گمنام قرار دارد و انتهای این پارک به میدانی می رسید که نزدیک موزه ی پوشکین، کلیسای عیسی منجی و پل عشاق بود.

مقبره لنین:

در میان جاذبه‌های زیبای میدان سرخ مسکو، مقبره لنین خودنمایی می‌کند. جسد مومیایی لنین که معروف‌ترین مومیایی جهان شناخته می‌شود، در این ساختمان قرار دارد. با اینکه انقلاب لنین سرانجام موفقیت‌آمیزی نداشت، بدن مومیایی شده او در پایتخت باقی ماند تا بخشی از تاریخ این کشور را به همگان نشان دهد. آرامگاه لنین به‌شکل هرم با سنگ‌های گرانیت و سنگ سیاه ساخته شده و زیارتگاه پیروان او است.

·        آدرس: میدان سرخ ، رو به روی پاساژ گوم

·        روزهای تعطیل:دوشنبه ها و جمعه ها

·        ساعات کاری:10 تا 13

·        هزینه: رایگان

میدان سرخ (Red Square)

ساعت بازدید میدان سرخ: تمام ساعات روزهزینه بازدید میدان سرخ: رایگانآدرس میدان سرخ: مرکز شهر مسکو، ایستگاه Okotny Ryad*مسیر هتل= خط نارنجی: پیاده شده در turgenevskaya و سوار شدن در chistie prudy                                                                                 (13 دقیقه)

خط آبی کمرنگ: پیاده شدن در sokolniki و عوض کردن خط (19 دقیقه)

بازار گوم مسكوآدرس: ایستگاه مترو میدان سرخ یعنی PLOSHCAHD REVOLYUTSII

*ایستگاه ploshchad revolyutsii دو تا خروجی به میدان سرخ دارد یکی از طرف خیابان nikolskaya(سمت راست)و دیگری از طرف باغ الکساندر (سمت چپ)

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

موزه تاریخ ملی مسکو (State Historical Museum)

موزه دولتی تاریخ روسیه در یکی از اضلاع میدان سرخ قرار گرفته است. با افتتاح در سال ۱۸۷۲، مجموعه موزه شامل گستره وسیعی از اشیای بازمانده از اقوامی می‌شود که در دوران ماقبل تاریخ در قلمروی امروزی روسیه زندگی می‌کردند. همچنین در موزه می‌توان از آثار هنری باارزشی را که توسط دودمان رومانوف جمع‌آوری شده‌اند، دیدن کرد. با مجموعه‌ای بیش از یک میلیون قطعه، از موزه دولتی تاریخ روسیه به‌عنوان یکی از موزه‌های مهم تاریخ این کشور یاد می‌شود.

ساعت بازدید موزه تاریخ ملی مسکو: 10:00 تا 18:00 ( جمعه و شنبه تا ساعت 21:00 باز است و روزهای سه‌شنبه تعطیل است)هزینه بازدید موزه تاریخ ملی مسکو: 500 روبل آدرس موزه تاریخ ملی مسکو: مرکز شهر مسکو، میدان سرخبرای دانشجوها تخفیف دارد.) آخرین یکشنبه هر ماه برای دانشجوها رایگانه)میدان مانژ (Manege Square)

ساعت بازدید میدان مانژ: تمام ساعات روزهزینه بازدید میدان مانژ: رایگانآدرس میدان مانژ: خیابان تورسکایا، خیابان موخاوایا*مرکز خریدی بزرگ (Okhotny Ryad) زیر میدان مانژ قرار دارد و کنار ورودی آن رستوران های kfc و مک دونالد هستند.

برای اینکه وقت رو از دست ندیم به سمت کلیسای سن باسیل رفتیم. داخل مجموعه کم نور و کوچک بود و حالت خفقان آوری داشت. در و دیوار پر از نقاشی های حضرت مریم و حضرت مسیح بود و مکان هایی برای عبادت تعبیه شده بود. دیدنی بود ولی ارزش 1000 روبل رو نداشت. در حین دیدن در یکی از عبادتگاه ها سه نفر شروع به خواندن موسیقی مخصوصا کلیسا کردند که بسیار زیبا و گوش نواز بود.

تابلوی قیمت های بازدید

عبادتگاهی دیگر
و باز هم عبادتگاهی دیدنی

کلیسای جامع سن باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل روسی:(  Собор Василия Блаженного) که با نام کلیسای جامع پکروفسکی نیز شناخته می‌شود، یکی از بناهای تاریخی و زیبای شهر مسکو است این کلیسای جامع در میدان سرخ، مسکو قرار دارد و به دستور ایوان مخوف ساخته شد و بلندترین بنای شهر مسکو تا سال ۱۶۰۰ میلادی به‌شمار می‌رفت. سازه اصلی «کلیسای تثلیث» است که هشت کلیسای دیگر دور آن هستند و کلیسای دهم نیز در سال ۱۵۸۸ ساخته شد.

این بنا در سال ۱۹۲۹ میلادی، در راستای سکولاریزاسیون به‌طور کامل تبدیل به موزه شد. از سال ۱۹۹۰ این بنا به همراه کاخ کرملین و میدان سرخ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شد. چنین نقل شده است که ایوان مخوف، چنان تحت تأثیر معماری این کلیسا قرار گرفت که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به این زیبایی طراحی کند، تا روزی رقیب این سازه نشود.

ساعت بازدید کلیسای سن باسیل: 9:00 تا 19:00 هزینه بازدید کلیسای سن باسیل:  1000روبلبرای دانشجوهای اهل روسیه تخفیف داردآدرس کلیسای سن باسیل: میدان سرخ مسکومکان باجه بلیط فروشی: رو به میدان سرخ/ پشت مجسمه سربازان در سمت چپ

بعد بازدید از این مجموعه به سمت کلیسای کازان رفتیم. روسری هایی در کنار در ورودی گذاشته بودند ولی اجباری نبود. یک اتاقک کوچک زیبایی بود که مردم در حال عبادت بودند.

کلیسای کازان:

درست شدن این کلیسا به سال ۱۶۱۲ برمی گردد زمانی که مسکو بالاخره موفق شد ارتش لهستان و لیتوانی را از شهر بیرون کند،  شاهزاده دمیتری پوژارسکی که این موفقیت را مدیون کمک های غیبی بانوی مقدس کازان می دانست با هزینه شخصی کلیسای چوبی کازان را در میدان سرخ بنا کرد. حدود ۷ سال گذشت تا اینکه در اتفاقی این کلیسای کوچک در آتش سوزی از بین رفت. تزار میخائیل یکم دستور داد که به جای آن یک کلیسای آجری ساخته شود. کلیسای جامع کازان یکی از مهمترین کلیساهای مسکو بود و هر سال در سالگرد آزادی مسکو از دست ارتش لهستان و لیتوانی مراسم رژه رسمی در آن برگزار می شد و تزار هم در حالی که صلیب مخصوص در دستش بود در این مراسم شرکت می کرد.

در سال ۱۹۳۶ شوروی تصمیم گرفت میدان سرخ را برای انجام رژه های نظامی آماده کند، در همین زمان بود که استالین دستور داد که هر چه کلیسا در میدان سرخ وجود دارد باید از بین برود! با وجود مخالفت های بارانوسکی این کلیسا خراب شد اما بعد از سقوط شوروی کلیسای کازان اولین کلیسایی بود که به طور کامل دوباره ساخته شد و در ساخت آن از اندازه ها و عکس های کلیسای اولیه استفاده شد تا کلیسا شبیه کلیسای اولیه شود. در ۴ نوامبر ۱۹۹۰ اولین سنگ بنای این کلیسا گذاشته شد و ۳ سال بعد کلیسای کازان با همان شکوه قبلی اش به میدان سرخ برگشت.

ساعت کاری:8 صبح تا 8 شب

هزینه:رایگان

عکس برداری ممنوع

سپس به سمت مک دونالد که در زیر میدان مانژ بود رفتیم تا ناهار بخوریم. ایتدا به دستگاه ها سفارشمون رو ثبت میکردیم سپس عکس میگرفتیم و به مسئول باجه نشان میدادیم. رستوران خیلی بزرگی بود. بعد غذا انقد مبل هاش راحت بود که نیم ساعت همونجا از خستگی خوابمون برد.

منوی سفارش رستوران مک دونالد

بعد صرف غذا با مترو به سمت کلیسا مسیح نجات دهنده که از جاهای دیدنی مسکو هست، رفتیم. نمای بیرونی کلیسا بسیار زیبا بود . کلی عکس گرفتیم و به داخل رفتیم. هرچقدر از زیبایی این کلیسا بگم کم گفتم. حیف که عکاسی ممنوع بود. پر از نقاشی ها و تابلوهای خیره کننده که فقط دلت میخواست بشینی و ساعت ها زل بزنی به در و دیوار و سقف. همسر من انقدر بالا رو نگاه کرده بود گردن درد گرفته بود. کلیسایی با ارتفاع خیلی زیاد و مبهوت کننده. سکوت و سکوت. هیچ کس حرفی نمیزد. حتی زمزمه ای هم شنیده نمیشد. افرادی خیلی جدی در حال عبادت بودن و بعضی ها عین ما مشغول دیدن.دیگه نمیتونستیم سرپا وایسیم و متاسفانه داخل صندلی وجود نداشت.

با اینکه دلمون نمیاد بریم ولی رفتیم بیرون و کمی استراحت کردیم. دمای هوا کماکان بالای 30 درجه بود و نور خورشید اذیت کننده بود. تو بیرون وقتی نشسته بودیم مردی به سمت ناقوس کلیسا رفت و پس از زدن ناقوس شروع به نواختن سازی با صدای بلند کرد. اولش خیلی خوب بود ولی بعدش گوش هامون درد گرفت و تقریبا خوش بختانه آخرهای اجراش بود.  در حین عکاسی و دیدن پشت کلیسا بودیم که یهو چشمم به مجسمه ای بزرگ که بخشی از آن در آن طرف رودخانه دیده میشد، خورد. اولش عزممون رو جزم کردیم بریم ولی وقتی به پل رسیدیم دیدیم که خیلی دوره و پا درد و گرما اذیتمون میکنه. کمی از منظره از روی پل لذت بردیم و برگشتیم.

کلیسای مسیح نجات دهنده

مجسمه کشتی روی رودخانه

همسرم خیلی دلش میخواست موزه پوشکین رو که نزدیک بود ببینه ولی اون روز تعطیل بود و تصمیم گرفتیم بعدا دوباره بیایم. من قصد دیدن داخل موزه پوشکین رو نداشتم وگرنه اگه میدونستم روز دیگری به این محله میومدیم.

کلیسای مسیح نجات دهنده (Cathedral of Christ the Saviour)

این کلیسا با ارتفاع ۱۰۳ متر بلندترین کلیسای ارتدوکس جهان است و نمایی از مرمر و گرانیت با گنبدهای طلایی دارد. امپراطور الکساندر اول در ۲۵ م دسامبر دستور داد برای گرامیداشت حضرت مسیح که محافظ روسیه در برابر نیروهای فرانسه بود، کلیسایی بسازند. زیرا بر این باور بودند که اگر محافظت عیسی مسیح نبود، آن ها هرگز پیروز نمی شدند. ساخت این کلیسا بسیار به طول انجامید و طراحی آن ۲۰ سال بعد توسط تزار نیکولاس اول انجام گرفت. معماری بنا را نیز فردی به نام کنستانتین عهده دار شد که مورد تائید تزار نیکولاس بود.

ساعت بازدید کلیسای مسیح نجات دهنده10 تا 17 ، دوشنبه ها 13 تا 17هزینه بازدید کلیسای مسیح نجات دهنده: ورودی کلیسا رایگان (هزینه رفتن به تراس کلیسا 400 روبل)آدرس کلیسای مسیح نجات دهنده: خیابان ولخونکا در مرکز شهر مسکو، ایستگاه متروی kropotkinskaya·        بهتر است خانم ها اونجا روسری داشته باشند ،سر و صدا و عکس برداری اونجا هم ممنوعه

خلاصه بعدش که حدود ساعت 5 بود به سمت مترو پارتیزانسکایا و بازار ایزمایوکفسکی رفتیم تا سوغاتی بخریم. بعد خروج از مترو وارد محوطه هتل های ایزومایلو شدیم. یک طرف هتل سمت دیگر جنگل و کمی جلوتر دریاچه ای قبل ورود به بازار داشت. خیلی زیبا بود. وقتی اینجا رو دیدم پشیمون شدم که اینجا رو انتخاب نکرده بودم. چون در هر صورت راه هتل ما هم به میدان سرخ دور بود. حداقل اینجا زیبا بود و کنار بازار بود. وارد بازار شدیم دیدم 5-6 تا غرفه بیشتر باز نیست. با اینکه ساعت 6 بود. از این تعجب میکنم که دوستان گفته بودند بعد از ظهرها برید ولی مثل اینکه اکثرا صبح ها میایند. فقط یک مغازه چیزهای قشنگی داشت که خلیییی گرون بود . چیزهایی که تو عکس ها میبینید از 6000 روبل شروع میشد.ولی واقعا زیبا بودند. از بازار بیرون اومدیم و تصمیم گرفتیم دوباره بعدا بیایم.

گوشواره و گردنبندهای شبیه تخم مرغ

تخم مرغ های سلطنتی زیبا

بعدش به سمت پاساژی که سر راه دیدیم رفتیم که گفته بودند قیمت کتونی هاش خوبه ولی متاسفانه بسته بودند. حتی بعدا هم اومدیم بسته بود. کلا بنظر پاساژ متروکه ای بود و فقط قسمت هایپرمارکت و فودکورتش شلوغ بود. چون گرسنه بودیم به سمت فودکورت رفتیم و گفتیم غذای روسیه ای از رستوران ترموک بگیریم. پنکیک و پلمنی رو بعد کلی تو صف موندن گرفتیم که غذاهای خوبی بودند ولی چیزی نبود که دلمون بخواد دوباره بخوریم. سوپ بورش رو ترسیدیم ضرر کنه گفتیم بعدا میگیریم که دیگه فرصتش پیش نیومد.

بازار سنتی ایزمایلوفسکی آدرس: ایستگاه Partizanskaya

* پاساژ AST mall : قیمتهای خوب

(فست فود ترموک : فست فود زنجیره ای معروف روسیه/ اکثر فست فود های زنجیره ای منوی انگلیسی دارند که باید درخواست کنید وگرنه اولش بهتون نمیدن.)

غذای فست فود ترموک

غذاهای روسیه:

پیراشکی روسی/و غذای لذیذ پلمنی

سوپ سولیانکا و ماشروم جولیان که طعمی شبیه بیف استراگانف دارد با این تفاوت که در آن از گوشت استفاده نمی شود!

بلینی: پنکیک های نازکی که با گندم سیاه طبخ می شود و طعم شیری دارد.

پیروگ: نوعی کیک پای که با شیرینی جات پر می شود.

چبورک: نوعی پیراشکی مثلثی که داخل آن را با گوشت چرخ کرده ، ادویه و پنیر پر می کنند .

شاوارما: شاورما ی روسی با نوع ترکی و لبنانی اندکی تفاوت دارد و از گوشت کبابی خرد شده پیاز و نان تهیه می شود.

بیف استراگانوف: شامل تکه های بریده شده ی گوشت که پس از پخت در فر با پیاز و روغن تفت می دهند و به آن قارچ و سیب زمینی اضافه می کنند و بر روی این مواد خامه ی غلیط شده یا ماست ترش می ریزند.

بورش: یک سوپ روسی که با چغندر پخته می شود. رنگ بنفشی دارد و حاوی گوشت گاو و کلم می باشد.ساعت 9 بود،خیلی خسته بودیم ولی همیشه تو مسافرت ها عادت داریم حسابی از لحظاتمون استفاده کنیم. قرار شد بریم چندتا ایستگاه مترو ببینیم بعد بریم هتل. به دو ایستگاه ، ایستگاه رولوشن اسکویر و ایستگاه کیفسکایا رفتیم و حسابی با سگ معروف و نقاشی بزرگ مردم اوکراین عکس گرفتیم و بعدش به هتل برگشتیم تا دیگه استراحت کنیم.

ایستگاه مترو کیفسکایا

متروی مسکو

ساعت بازدید متروی مسکو: 5:30 تا 1:00

هزینه بازدید مترو مسکو: 62 روبل.زیبا ترین ایستگاه های مسکو : ایستگاه داستایوفسکایا ، ایستگاه الکتروزاوودسکایا ، ایستگاه بلوروسکایا ، ایستگاه کراسنوپرسننسکایا ، ایستگاه نووسلوبودسکایا ،  ایستگاه تاگانسکایا ، پروسپکت میرا،مایاکوفسکایا، ایستگاه رولوشن اسکویر(مجسمه های برنزی)، نووزلوبودسکایا(شیشه های رنگی)، ایستگاه کیفسکایا (نقاشی‌های زیبای کاشی‌کاری داخل قاب های مجلل که نشان دهنده زندگی مردم اوکراین است) و ایستگاه مترو کومسومولسکایا ( ایستگاه با دیواره های زرد رنگ)روز دوم

بليط كرملين ٢٠٠٠

سن باسيل ٢٠٠٠

ناهار ٦٨٩

شام ٤٠٩

آب طعم دار ٨٠

روز سوم:

برنامه امروز این بود که تپه گنجشک ها و بعدش مسکو مدرن و پارک پیروزی رو ببینیم. بخاطر همین صبح ساعت 9 راه افتادیم بریم، تو متروی وروبیووی گوری پیاده شدیم وارد به جنگل خوشگل شدیم.هوا شرجی بود ولی بخاطر درخت ها خنک بود و اون لحظه اولین باری بود که گرما اذیتمون نمی کرد. یک مسیر مشخص رو دنبال کردیم و رسیدیم به جایی شبیه ورودی ایستگاه مترو که مشخص بود تازه راه اندازی شده بود. تعجب کردیم که شاید راه رو اشتباه اومدیم ولی هیچ مسیر پیاده روی دیگه ای دیده نمی شد؛ به ناچار وارد شدیم تا از کسی بپرسیم که با پله برقی رو به رو شدیم. رفتیم بالا و دیدیم که دوباره وارد جنگل شدیم. اینجا بود که فهمیدم دوستان قبلی این همه راه رو قبلا با پله بالا میومدن و الان دولت روسیه اومده برای رفاه توریست های تور مسکو پله برقی گذاشته که چقدر واقعا کار خوبی کرده چون خیلی طولانی بود و قطعا اومدن اون همه پله کار راحتی نبوده.

خلاصه رفتیم بالا و رسیدیم به خیابون که من تعجب کردم چون دوستان قبلی همه از تو جنگل رفته بودند .کمی جلوتر رفتیم، از بیرون دیدیم که یه جاده جنگلی هست که دارن تعمیر میکنن و به موازات خیابونی بود که ما توش بودیم. خورد تو ذوقمون که دیگه نمیتونیم جنگل رو ببینیم. راه رفتیم و رسیدیم به قسمت تلکابین ها که اونور رودخونه یه صحنه ی آشنایی دیدم که یادم افتاد تو یکی از پیج های ایسنتاگرام دیده بودم که تو ورزشگاه لوژینکی فستیوال رایگان برگزار میشه و شب ها کنسرت داره و قرار بود یک شب بریم؛ ولی من اطلاعی از آدرسش نداشتم و نگو پایین تلکابین ها بوده. این بالا یدونه مونده بود دانشگاه مسکو که نمی ارزید این همه راه پیاده بریم و وقتمون تلف می شد. قرار شد برگردیم بریم جای دیگه و عصری برگردیم بریم دانشگاه و قبرستون نوویدچی و بعدش هم بریم فستیوال؛ که متاسفانه برنامه جذاب تری برامون پیش اومد و کلا این برنامه کنسل شد.

تپه اسپارو (واروبیووی گوری)تپه‌ گنجشک‌ها منطقه‌ای در جنوب غربی مسکو است که در ساحل شیب‌دار رودخانه مسکوا قرار دارد و به طور انبوه پوشیده از جنگل است و توسط دره‌های عمیق و چشمه‌های طبیعی مشخص شده است. تپه اسپارو یکی از هفت تپه مسکو، بلندترین نقطه شهر با ارتفاع 220 متر از سطح دریا است.

از سال 1935 تا 1999، تپه‌های اسپارو به تپه‌های لنین تغییر نام داد و یک پارک و سکوی دیدبانی در آنجا ساخته شد. از سال 1949 تا 1953، پردیس اصلی دانشگاه دولتی مسکو در فلات بالای تپه اسپارو ساخته شد. پل مترو لوژنتسکی و ایستگاه مترو وروبیووی گوری نیز برای پیوند دانشگاه و تپه اسپارو با مرکز شهر مسکو ساخته شده اند. سکونتگاه قرون وسطایی Vorobyovo سرانجام با تکمیل محوطه دانشگاه ناپدید شد.

*بهترین ایستگاه مترو Vorobyovy gory است. البته ایستگاه luzhniki هم پایین رودخانه و تلکابین است اما ایستگاه اولی حالت جنگلی و ویو زیبایی به رود مسکوا دارد! با استفاده از تله کابین لوژنیکی براحتی میتوانید به بالای تپه  و ایستگاه  مترو وروبیووی گوری بروید .

*زمان مورد نیاز: نیم روز

موزه پیروزی:

یکی از دیدنی ترین بناهای یادبود جنگ در سراسر جهان ، پارک پیروزی در مسکو است. این پارک در سال 1995 به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم افتتاح شد. این مجموعه شامل مجسمه های زیادی از نمادهای جنگ ، کلیسای کاتولیک اسپانیا ، مسجد ، کنیسه و کلیسای ارتدکس روسیه برای بزرگداشت سربازان از آیین های مختلف است. ساختمان نیم دایره وسیع موزه بزرگ میهنی در بالای پارک پیروزی مورد توجه گردشگران از سراسر جهان است. این موزه شامل شش دیاراما شامل نبردمسکو ، نبرد استالینگراد ، محاصره لنینگراد ، نبرد کورسک ، عبور از دنیپر و نبرد برلین است. این موزه با فضاسازی های جذاب و جلوه های ویژه و کمک گرفتن از آخرین متدهای نورپردازی و نمایش، یکی از تاثیرگزارترین موزه های مربوط به جنگ جهانی دوم در دنیا است

هر روز از 10 تا 22، سه شنبه ها از 13 تا 22، دوشنبه ها تعطیل – هزینه:300 روبل

آدرس:از کنار نیو مسکو یا مسکو مدرن بگذرید تا به تپه Poklonnaya Hill و پارک ویکتوری برسید.

دانشگاه مسکو:

آدرس:1-در ایستگاه universt سوار اتوبوس شوید.

۲-در ایستگاه lomonos با ۱۵ دقیقه پیاده روی به دانشگاه مسکو می رسید.

کلیسای جامع نوودیچی مسکو (Novodevichy Convent)

صومعه نوودویچی که نام آن به عنوان صومعه دختر جدید ترجمه می شود، در سال 1524 به دستور شاهزاده بزرگ واسیلی سوم مسکو برای جشن گرفتن جشن روسیه تأسیس شد. قدمت این مجموعه به اوایل قرن شانزدهم بازمی‌گردد .

این مجموعه شامل 14 ساختمان، از جمله 8 کلیسای جامع (یک زیارتگاه، 4 کلیسا، یک ناقوس با کلیسای Barlaam و Josaphat و دو نمازخانه) و تعدادی ساختمان مسکونی و خدماتی است. این صومعه گاهی اوقات "کرملین مسکو در مینیاتور" نامیده می شود. قدیمی ترین ساختمان آن یک کلیسای جامع سنگی است که به نماد خدای مادر اسمولنسک اختصاص داده شده است .

در اواسط قرن هفدهم، راهبه‌هایی از سرزمین‌های مختلف روسیه به صومعه منتقل شدند و راهبه‌های سالخورده که جنبش مومنان قدیمی را کنار گذاشتند، در این صومعه پناه گرفتند. در سال 1812 ارتش ناپلئون سعی کرد صومعه را منفجر کند، اما راهبه ها توانستند صومعه را از نابودی نجات دهند. پس از انقلاب 1917، صومعه تعطیل شد و راهبه ها بیرون راندند تا جایی برای موزه آزادی زنان باز شود. این صومعه بعداً به عنوان موزه بازگشایی شد و به اقامتگاه رسمی متروپولیتن کرویتسکی و کولومنسکی کلیسای ارتدکس تبدیل شد.

صومعه نوودویچی به لحاظ تاریخی معتبر است، زیرا تا به امروز بدون تغییرات چشمگیری باقی مانده است و تنها چندین مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. علاوه بر این، این مجموعه توانسته است طرح کلی خود و ساختمان‌های فردی خود را با همان ساختار اولیه حفظ کند. همچنین، ساختمان‌های مقدس در حال حاضر نقش مذهبی را برعهده دارند، در حالی که ساختمان‌های مسکونی به عنوان موزه‌های فرهنگی عمل می‌کنند که توسط راهبان محافظت شده‌اند.

ساعت بازدید کلیسای جامع نوودیچی: 7:00 تا 19:00هزینه بازدید کلیسای جامع نوودیچی: 300 روبلبرای دانشجوها نصف قیمت است.آدرس کلیسای جامع نوودیچی: خیابان نوودویچ در کنار رود موسکوا، گذرگاه نوودویچ، ایستگاه sportivnaya ، کنار قبرستان نوودیچیگورستان نوودویچی  :

گورستان صومعه نوودویچی یکی از جاذبه‌های مهم در این صومعه است. این قبرستان واقع در نزدیکی صومعه قرار گرفته است و به عنوان مکان خاکسپاری افراد معروف، هنرمندان، نویسندگان و شخصیت‌های تاریخی معروف استفاده شده است. این قبرستان محل استراحت و خاکسپاری بسیاری از افراد مهم و تاریخی است .

ساعات بازدید:9 تا 19

عکاسی از آنجا: 100 روبل

دو تا قبرستان در دو سمت می بینید : قبرستان سمت راستی خلوت تر است و سمت چپی بهتر است.

در حین برگشت به مترو در حال فکر بودم که الان کجا بریم بهتره با توجه به اینکه وقتمون تلف شده بود. یادم افتاد دیشب تو پیج یک تور لیدر روسیه تو اینستاگرام، عکس هایی که از شهربازی مسکو دیده بودم که خیلی جذبم کرده بود. توگ.گل مپ نگاه کردم دیدیم ساعت کار شهربازی از 12 ظهر تا 10 شب هستش و الان بهتین موقع است که بریم اونجا، چون به اونجا نزدیک بودیم و راس 12 می رسیدیم. این تصمیمی بود که آنی گرفته شد و هیچ برنامه قبلی براش نچیده بودیم و واقعا خوشحالم که این کار رو کردیم چون تو طول سفرمون بیشترین جایی که بهمون خیلییی خوش گذشت شهربازی بود.

از متروتکنوپارک پیاده شدیم و باید از خود داخل ایستگاه از پل هوایی استفاده می کردیم و بعد گذر از خیابون ورودی پارک که خیلی زیبا و رویایی بود دیه می شد. انبوجمعیت رو در مسیر میدیم که اکثرا در کنارشون بچه بود. نگم براتون از لحظه ای که از در ورودی به داخل رفتیم. زیبایی بیش از حد اونجا باعث بهت ما شده بود. انگار وارد دنیای کارتون های مختلف شده بودیم. همه چی شاد بود انگار هیچ غمی اونجا وجود نداشت. یه عالمه مغازه های خوشگل که با تم هر انیمیشنی درست شده بود و وسایل مربوط بهش فروخته می شد. از ترس اینکه تو صف بمونیم دنبال ورودی شهربازی گشتیم که بعدا بیایم از داخل مغازه ها دیدن کنیم .امان از این همه زیبایی که فرصتی برای دیدن مغازه ها هم پیش نیومد برامون و واقعا یکی از افسوس هام هستش.کاش روز آخر به اینجا برمیگشتیم.

در حین راه رفتن مغازه ای رو دیدم که همه داشتن از دستگاه های اونجا بلیط تهیه می کردند. متاسفانه منو انگلیسی نداشت و از یکی از افرادی که اونجا شاغل بودند درخواست منوی انگلیسی کردیم و ایشون بهمون کمک کرد. سه مدل بلیط نشون داد با قیمت های 2900،5900 و 7900 روبل. من که از قبل اطلاعی از قیمت ها نداشتم بهتم زد. کمی مکث کردیم و با همسرم مشورت کردیم که دیگه نمیشه از اینجا گذشت و قیمت 2900 رو انتخاب کردیم با اینکه نمیدونیم چی بود. دو تا بلیط گرفتیم . انصافا به این قیمت واقعااا می ارزید و راحت میتونم بگم هم قیمت با ایران میشد. تو ایران هر وسیله ای که سوار میشید حداقل 50 هزار تومان پولش هست. با این ورودی که ما پرداخت کردیم و سوار شدن خیلی از وسیله ها این پول مفت بود و نوش جونشون.

تو راه اتاق های کمدهای امانت که میتونستید کوله هاتون رو بزارید دیدیم که ساعتی 50 روبل بود. تصمیم گرفتیم که اول شهربازی رو پیدا کنیم و بعد ببینیم که کوله رو کجا بزاریم. خوب شد که این کاررو نکردیم. چون هر وسیله ای که سوار میشیدیم قفسه مخصوص کوله داشت و تو کوله خوردنی و آب و سه پایه عکاسی داشتیم که هر لحظه به دردمون میخورد. آخرش وارد شهربازی شدیم و دوباره محو زیبایی ها. هر قسمت پارک رو یک شکل خاصی درست کرده بودند. وسایل های بازی مخصوص بزرگسالان بیشتر سمت پارک ژوراستیک بود. خوش بحال بچه های کوچیک که مطمئننا انقدر وسیله اونجا بود براشون که دو روزه به زور تموم شد. اولش دوییدیم چون خلوت بود سریع سه تا وسیله هیجانی که هیچ صفی نداشت سمت تم لاکپشت های نینجا سوار شدیم پشت سرهم ولی ای دل غافل که همسرم حالت تهوع گرفت.

قبل وارد شدن به شهربازی نوشیدنی انرژی زا خورده بودیم و ضرر کرده بود . حال من هم چندان رو به راه نبود ولی اصلا به روی خودم نیاوردم. تا همسرم کمی استراحت کنه به اینترنت رایگان شهربازی وصل شدم و با خانواده تماس تصویری برقرار کردم تا اونجا رو نشونشون بدم. در همین حین میدیدم جلوی هر دستگاهی داره صف هایی تشکیل میشه و نگران گذر وقت شدم. به همسرم گفتم بیا بریم سمت یه وسیله آروم تا حالت جا بیاد . وارد صف قایق های تیوپی مانند شدیم. 7 تا قایق بیشتر نبود و حداقل 50 نفر آدم تو صف بودند. فکر کنم یه ساعت صف وایسادیم تا نوبتمون بشه. وسیله ای شبیه ماشین برقی خودمون بود منتهی تو آب؛ باحال بود ولی صف خسته مون کرده بود. همسرم که حالش خوب شده بود دیگه شروع کردیم به سوار شدن به دستگاه هایی مثل یو خومون و غیره.

ولی این دستگاه انقد پیشرفته درست شده بودند حتی اگر شبیه دستگاه های داخل ایران بودند ولی اصلا کیفیت و جذابیتش خیلی بیشتر بود و انگار دستگاهی کاملا جدید سوار شده بودیم. مثلا تم دستگاه یو این بود که زیرش کلا آب بود و دیوارش اینجور بود که انگار وارد یه فیلم تخیلی شدی که تو جنگل یه خونه قدیمی هست و دنبال گنج هستی.  یه چندتا عکس با فیلتر براتون گذاشتم. حیفم اومد نبینید. امیدوارم حتما یه روزی بیتونید برید. بعد چندتا وسیله سوار شدن و صف های طولانی به شدت گرسنه بودیم و نمیدونستم که میشد از پارک بیرون رفت و دوباره برگشت یا نه ، از یه طرف هم تو راه فست فودی برندهای معروف که قیمت معقول دارند رو ندیده بودیم پس تصمیم گرفتیم همونجا غذا بخوریم.

دو اسلایس پیتزا خوردیم تا خیلی هم شکممون پر نشه و بتونیم وسایل های هیجانی هم سوار شیم. ساعت 6 بود و تازه ناهار خورده بودیم و فقط 4 ساعت وقت داشتیم. کمی انرژی گرفتیم و بدوبدو وارد صف های دیگه شدیم. از ساعت 8 به بعد ، کم کم شهربازی خلوت تر میشد و صف های کوتاه تری داشتیم و بیشتر از قبل بهمون میچسبید .ساعت 5 دقیقه به 10 شب بود که آخرین دستگاه رو سوار شدیم و راس 10 دستگاه خاموش شد. یه کم شهربازی رو گشتیم و عکاسی کردیم و جزء آخرین نفراتی بودیم که بیرون رفتیم. بعدش هم با بیرون شهربازی کلی عکس گرفتیم و با دلی شکسته بیرون اومدیم.

تم دستگاه یو

دکور تم قسمت پارک ژوراستیک
تم خانه کیتی

ناهار شهربازی

تم هتل ترانسوانیا

تم کارتون فروزن

آخرین دستگاهی که سوار شدیم

خروجی شهربازی

کمی بیرون تو هوای آزاد کنار فواره ها نشستیم و استراحت کردیم. چراغ های ساختمون روشن شده بود و همه جا زیبا بود. بعد نیم ساعت استراحت به سمت مترو رفتیم تا شام رو کنار هتل بخوریم و راه دوری نریم. متاسفانه برگرکینگ بسته بود و مجبور شدیم باز هم به kfc بریم.

ساختمان شهربازی دریم آیلند

منوی kfc

هزینه های روز سوم

شهربازي ٥٨٠٠

ناهار پيتزا ٤٥٠

شام كي اف سي ٦٩٠

روز چهارم:

امروز صبح خستگی شب قبلش تو جونمون بود ولی چون آخرین روز کاملمون بود بزور بیدار شدیم و راه افتادیم. برنامه امروز موزه هوافضا و موزه پوشکین بود.

ساعت 10 خودمون رو به موزه هوافضا رسوندیم. موزه جالبی بود. پر از دستگاه ها و وسایل مربوط به فضانوردی و اولین سفر به ماه بود. یه سالن سینمایی کوچیکی هم داشت که هر نیم ساعت یه بار فیلمی علمی پخش میکردند که متاسفانه چون به زبون روسی بود خیلی متوجه نشدیم ولی توش نحوه غذا خوردن و کاشتن سبزیجات و اینجور چیزا رو تو جاذبه صفر نشون میداد که دیدنش خالی از لطف نبود. باید دونه دونه تابلوها رو میخوندی تا میفهمیدی که تا حدودی جریان چی بوده. وسطا دو تا مومیایی سگ دیدیم که خیلی بامزه بودند و اولین سگ هایی بودند که همراه انسان ها به فضا رفته بودند تا اون ها احساس تنهایی نکنند. حتی لباس فضانوردی و قفسه های مخصوص خودشون رو هم داشتند.

نمای بیرونی موزه هوافضا

نمونه های مشابه

دکورهای زیبا

سقف ورودی موزه

موزه کیهان شناسی مسکو (Museum of Cosmonautics)

موزه یادبود کیهان نوردی یا موزه فضانوردی مسکو در سال ۱۹۸۱ همزمان با بیستمین سالگرد پرتاب «یوری گاگارین» اولین کیهان نورد به فضا افتتاح شده است. این موزه ۸۵ هزار جزء مختلف از جمله کپسول فضایی مورد استفاده «گاگارین» و یک ماه نورد از مأموریت‌های «لونوخود» (ماه نوردهای رباتیک شوروی) در دهه ۱۹۷۰ را در خود جای داده است. در موزه هوافضا مسکو که سالانه میزبان ۳۰۰ هزار گردشگر است، نمونه‌ای از اولین ماهواره روسی؛ اسپوتنیک، لباس‌های فضایی اصلی، تاریخچه سگ «لایکا»، ابزارهایی که «یوری گاگارین» اولین انسان در فضا با آنها آموزش داده شده، اسناد و مدارک، عکس، تقویم، دست نوشته‌های فضانوردان و …. به نمایش گذاشته شده است. این موزه در واقع ادای احترامی برای اکتشاف فضایی روسیه در مسکو است.

ساعت بازدید موزه کیهان شناسی مسکو: همه روزه از 10:00 تا 19:00 (پنجشنبه‌ها و شنبه ها تا 21:00) دوشنبه ها تعطیلهزینه بازدید موزه کیهان شناسی مسکو  350 روبل و 210 روبل برای دانشجویانآدرس موزه کیهان شناسی مسکو: خیابان پراسپکت میرا، پارک تفریحی ویستاوکا دوستیژنی (VDNKh) مدت زمان بازدید:1 و نیم ساعت در دو ایستگاه ، ( VDNKH و Vystavochnyy tsentr ) پیاده و وارد پارک و سپس موزه شوید.سومین یکشنبه هر ماه رایگان است. برای دانشجوها تخفیف دارد.

حدود دو ساعت اونجا بودیم. بعدش به ایستگاه مترو کومسومولسکایا که نزدیک بود رفتیم. سقف کلا پر از کاشی های طراحی شده بود و لوسترای درخشان خیلی بزرگی داشت. در کل متروهای مسکو واقعا ارزش دیدن داشتند. حتی بعضی ایستگاه هایی که صرفا مقصد موردنظرمون اونجا بود هم زیبا بودند.

امروز آخرین روز کاملمون بود، بخاطر همین سریع خودمون رو دوباره به بازار ایزمایلوفسکی رسوندیم تا خرید کنیم. باز هم خیلی از غرفه ها بسته بودند. بعد یک دور چرخیدن و خسته شدن و چیزی نخریدن، همسرم گفت حساسیت نشون نده و هرچیه بخر.من هم با بی میلی دو تا ماتروشکا، یه نماد سن باسیل و یک تخم مرغ سلطتنی که توش نماد مسکو رو داشت با تخفیف خیلی خوب با قیمت هر کدوم 1000 روبل از یه مرد تاجیکستانی گرفتم. بماند سر اینکه کاش تخم مرغ بازم بیشتر میگرفتم و کادو میدادم خیلی ناراحت شدم. چون جاهای دیگه کمتر از 5000 روبل ندیدم. وقتی اونجایی سوغات اونجا به چشمت عادی میاد چون همه جا ریخته، ولی وقتی برمیگردی میبینی که چقدر زیبا بودند و چقدر حیف که کم نخریدی. من فکر میکنم خستگی هم تو ذهن آدم تاثیر میذاره و نمیتونی درست تصمیم بگیری.

مسئله ی دیگه ای که امروز برامون پیش اومده بود این بود که اینترنتمون کار نمیکرد و من شانس آوردم یادم بود که برای رسیدن به بازار باید کدوم ایستگاه مترو بریم. نداشتن اینترنت تو اونجا به شدت آدم رو عصبی میکنه ، چون حتی نمیتونی از کسی بپرسی که چرا این کار نمیکنه. خدا خیر بده مردان تاجیسکتانی رو که واقعا آدم های خوبی بودند، بعد اینکه نرم افزار رو بررسی کردند گفتند نوع سیم کارت شما اینه که هر روز اتومات 26 روبل ازتون کم میکنه و باید شارژ کنید. بدون اینکه از ما پولی بگیره 50 روبل شارژ کرد و گفت به فکر سیم کارت جدید باشید که این میخواد اذیتتون کنه. ما هم از این ناراحت که سیم کارت رو بهمون انداختن ، به سمت پاساژ رفتیم تا ناهار بخوریم و خرید سیم کارت جدید رو به سنت پترزبورگ محول کردیم. تو برگرکینگ ناهار خوردیم که البته من به دلیل اینکه حال معده م خوب نبود کمپوت سیب خوردم ولی باز هم بهم ضرر کرد.

بعد بازدید به سمت موزه پوشکین حرکت کردیم. ورودی خیلی زیبا و پر از مجسمه داشت که ذوقمون رو بیشتر میکرد.چون تا الان بیشتر کلیسا دیده بودیم و خیلی مجسمه های اروپایی به چشممون نخورده بود. در ورودی در طبقه پایین وسایل هامون رو تحویل دادیم و وارد شدیم. همون اتاق اول به قدری زیبا و دارای ریزه کاری های ظریف بود که همونجا نشستیم و محو تماشا شدیم. تو اون اتاق شاید فقط حدود ده تا مجسمه بود ولی به قدری بزرگ و غول پیکر بودند که ابعاد اون ها و ظرافت و دقتی که برای تراششون به کاربرده بودند واقعا تحسین برانگیز بود.به قدری این موزه دیدنی بود که عکاسی رو فراموش کرده و محو زیبایی ها شده بودیم. با توجه به اینکه ما ساعت 5 رسیده بودیم. ساعت 8 بزور و بدوبدو همه جا رو دیدیم و جزء آخرین نفراتی بودیم که بیرون اومدیم. دوست داشتیم با نمای وردی هم عکس بگیریم ولی متاسفانه در خروجی سمت دیگه بود و اون یکی در رو بسته بودند.

موزه پوشکین مسکو (The Pushkin State Museum of Fine Arts)

این موزه پس از هرمیتاژ دومین موزه بزرگ روسیه است. موزه هنرهای زیبا در بدو تأسیس به افتخار الکساندر سوم، تزار روسیه به‌نام وی نام‌گذاری شد. پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و سقوط دودمان رومانوف، تا سال ۱۹۲۳ نام موزه به موزه هنر دانشگاه مسکو تغییر یافت و نهایتاً در سال ۱۹۳۷، دولت روسیه نام موزه را به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین به نام کنونی تغییر داد. موزه هنرهای پوشکین دارای بیش از دو میلیون اثر هنری است که از طریق پنج دسته بندی مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها شامل نقاشی، مجسمه، کتاب‌های گرافیکی، عکاسی و همچنین مجموعه ایکون ها و طلافروشی های قدیمی است.

ساعت بازدید موزه پوشکین: 11:00 تا 20:00 (پنج شنبه و جمعه‌ها تا 21:00)، دوشنبه ها تعطیلهزینه بازدید موزه پوشکین: 500 روبل برای ساختمان اصلی و 550 روبل برای آخر هفته هاآدرس موزه پوشکین: خیابان ولخونکا، روبروی کلیسای مسیح ناجی، ایستگاه kropotkinskaya، نزدیک خ آربات برای دانشجوها نصف قیمت است.) احتمالا پنج شنبه ها برای دانشجوها رایگانه)

بعد از کمی پیاده روی در اطراف از دور چششممون به ساختمان کرملین افتاد. تصمیم گرفتیم برای آخرین بار میدان سرخ رو ببینیم و بعدش با مترو به سمت خیابان معروف آربات بریم. از این خیابون انتظار بیشتری داشتم و فکر میکردم خیلی دیدنی باشه ولی بعد 4 روز گشتن تو مسکو واقعا چیز خاصی نداشت. این خیابون پر از کافه ها و رستوران ها و مغازه بود.به چندتا مغازه سوغات فروشی هم سر زدیم ولی به قدری قیمت ها بالا بود که بیخیال شدیم .بعد از اینکه به انتهای خیابون رسیدیم.در حال گشتن دنبال ورودی مترو بودیم که با یه ساختمان به شدت خفناک روبه رو شدیم.همسرم جامون رو در اینترنت سرچ کرد و متوجه شد که ساختمون نخست وزیری هستش. ساختمون باابهتی بود که از دور شبیه ساختمان های اتاق وحشت بود. شب با بدنی کوفته به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم و فردا برای تحویل دادن اتاق آماده بشیم.

ساختمان کرملین

موزه پوشكين ١٣٠٠

کارت مترو ٢٤٨

روز پنجم:

صبح ساعت 10 بزور از خواب بیدار شدیم. من کمی سرماخوردگی داشتم. کاملا مشخص بود که بخاطر فشار شلوغی این چند روز بوده. بعد از خوردن صبحانه و دوش آب گرم گرفتن سریعا چمدان ها رو تا 12 ظهر جمع کردیم و اتاق رو تحویل دادیم. پس از تحویل اتاق و تحویل چمدان ها به هتل، وقتی من برای دستشویی رفته بودم دیدم که ای دل غافل اینجا صرافی داشته و با نرخ 5/95 چنج میکنه. مثل اینکه اون دوره ای که ما روسیه بودیم ، روسیه به شدت تورم و ناثباتی اقتصادی داشته و روبل تا 100 تومان هم رفته ولی ما برای تبدیل کردن پولمون عجله کرده بودیم و برای اخرین بار اینجا هم 200 روبل چنج کردیم.

کلا اولین تجربه بی پولیمون باعث شده بود که دل خوشی از صرافی نداشته باشیم و میخواستیم همیشه پول داشته باشیم. در حالی که در مسافرت های قبلی ما همیشه 100 دلار 100 دلار چنج میکردیم. به خاطر بی حالی من تصمیم گرفتیم امروز خیلی به خودمون فشار نیاریم. قرار شد در حد دو ساعت بریم پارک گورکی و برگردیم. ساعت 4 باید به فرودگاه میرفتیم. پارک قشنگی بود پر از وسایل بازی برای بچه ها و حوضچه بود و آخرش به رودخونه میرسید. انقدر خسته بودیم که اصلا نمیتونستیم راه بریم.اونجا تو کیوسک های غذا، بلال 200 روبلی گرفتیم و کمی گشتیم و برگشتیم.

پارک گورکی

پارک فرهنگی تفریحی گورکی مسکو (Gorky Central Park of Culture and Leisure)

پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت گورکی( که بزرگترین پارک در مرکز شهر مسکو است و به افتخار ماکسیم گورکی نام‌گذاری شده‌است. پارک گورکی در سال ۱۹۲۸ بازگشایی شد. این پارک در کنار رود مسکو قرار دارد. بنای این پارک را کنستانتین ملنیکوف، معمار معروف شوروی گذاشت.

ورودی رایگان، پوشش اینترنت بیسیم، محوطه تفریحی تازه طراحی شده، فضای مناسب برای استراحت، تسهیلات ورزشی، امکان بازی و رقص در فضای روباز همگی از عواملیند که مانند آهنربا در جذب این سیل عظیم از جمعیت به این مکان افسانه ای عمل می کنند. این پارک به دو بخش اصلی تقسیم می شود. در طراحی بخش اول پاک بیشتر علاقمندی های کودکانه و سرگرمی های هیجان انگیز در نظر گرفته شده، سرگرمی هایی نظیر یک چرخ و فلک عظیم، امکانات لازم برای قایقرانی و اسب سواری، بانجی جامپینگ و کلوپ ورزشی. در فصل زمستان قسمت عمده ای از این پارک به میدان اسکیت روی یخ و جایگاه علاقمندان به این ورزش مهیج تبدیل می شود. در تابستان نیز محوطه ساحلی این پارک بسیار محبوب است و این قسمت از آن به یک کلوب ساحلی روباز تبدیل می شود.

بخش دوم و قدیمی تر پارک دارای فضای پرآرامش تری است و شامل باغ های رسمی و زمین های جنگلی می باشد که نِسکوچنی و گالیتسونسکی (Golitsynskiy) نامیده می شوند. در این قسمت از پارک چندین ساختمان قدیمی مربوط به اواخر قرن هجدهم یا اوایل قرن نوزدهم، دو خانه تابستانی اثر معمار معروف میخائیل کوزاکوف Mikhail Kazakov)) و اولین بیمارستان شهر به چشم می خورد. در نزدیکی این باغ ها گرین تیاتِر (Green Theater) بزرگ قرار دارد، یک آمفی تئاتر روباز که در فصل تابستان میزبان برگزاری جشن ها و کنسرت های مختلف است.

ساعت بازدید از پارک گورکی مسکو: 10:00 تا 23:00 (روزهای دوشنبه تعطیل است)هزینه بازدید از پارک گورکی مسکو: رایگان (قیمت ورودی موزه‌ها حدود 300 روبل است)آدرس پارک مرکزی گورکی مسکو: خیابان کریمسکی وال، ایستگاه مترو kultury parkیا oktyabrskaya  تورهای کشتی رودخانه مسکوا از این محل هم برگزار می‌شود(اسکله کشتی تفریحی رادیسون بلو نیز اینجاست) تور های قایق هم در روز و هم در شب برگزار می شود .

مکان های دیدنی دیگه ای هم تو لیست من بود که متاسفانه فرصت کم بود ،میذارم تا هر کی دوست داشت استفاده کنه:

پاساژ آتریوم: (ساختمان زرد رنگ)

چسبیده به متروی kurskaya، دارای فودکورت و هایپرمارکت، بستنی تاجیکی که ترکیبش را خودتان انتخاب میکنید.(دوره)

صومعه نوفوسپاسکی (Novospassky Monastery)

می توان از صومعه نووسپاسکی یا نجات دهنده جدید به عنوان یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسکو نام برد، کلیسایی که در قرن چهاردهم در کرملین قرار داشت و بعد از اینکه جایگاهش توسط صومعه مدرن دانیلوف اشغال گردید در سال 1491 به دستور ایوان کبیر به مکانی جدید بر کرانه های رود مسکوا (Moskva) نقل مکان کرد. از آن دوران در مسکو هیچ سازه ای نجات نیافته، به همین دلیل می توان از این صومعه به عنوان قدیمی ترین بنای مسکو نام برد.

ساختار این صومعه بیشتر شبیه به یک قلعه قدرتمند با دیوارهای سنگی عظیم می باشد، ساختاری که دلیل استفاده از آن به عنوان اردوگاه زندان در اوایل دوران قدرت حکومت بلشویک بود. کاخ سفید کوچکی در شمال برج ناقوس این کلیسا وجود دارد که جایگاه بقایای راهب قبلی صومعه آیوانوفسکی (Ivanovskiy Convent)، که گفته می شود دختر غیر شرعی اِمپراتریس الیزابت (Empress Elizaveta) و کنت رازوموفسکی (Count Razumovskiy) بوده، می باشد. کسی که بیشتر عمرش را در کلیسا سپری کرد.

ساعت بازدید صومعه نوفوسپاسکی10:00 تا 20:00هزینه بازدید صومعه نوفوسپاسکی: رایگانمدت زمان بازدید: 2 ساعتآدرس صومعه نوفوسپاسکی: خیابان کرستیانسکایا پلوشاد، جنب رود موسکوا، ایستگاه متروkrestyanskaya zastava  )نزدیک تر) یا taganskaya یا paveletskaya

موزه تساریتسینو مسکو (Tsaritsyno Museum)

موزه تساریتسنو که به صورت سریتینو تلفظ می شود، یکی از موزه هایی است که با بازدید از آن علاوه بر تماشای موزه می توانید از پارک تساریتسنو نیز دیدن کنید. این مکان مجموعه ای از کاخ های سلطنتی یکی از خانواده های اشرافی قرن شانزدهم بوده که امروزه به شکل موزه در آمده است.  گلخانه‌های آن علاوه بر دوشنبه‌ها، سه‌شنبه‌ها هم تعطیل است. پارک این مجموعه بدون پرداخت هزینه ورودی می‌توانید از یازده درِ ورودی مختلف، وارد آن شوید.

ساعت بازدید موزه تساریتسینو: شنبه‌ها 10:00 تا 20:00، یکشنبه‌ها 10:00 تا 19:00 و سه شنبه تا جمعه، 10:00 تا 18:00 ، پارک: 6 صبح  تا 24 شب ، دوشنبه ها تعطیلهزینه بازدید موزه تساریتسینو:  grand palace and bread house 630 روبل و کل مجموعه1120 روبل( برای دانشجوها تخفیف دارد)آدرس موزه تساریتسینو: خیابان دولسکایا 1، ایستگاه‌های مترو تساریسینو و orekhovoمدت زمان بازدید:1/5 الی 2 ساعت·        نکته: بازدید کاخ تزاریت سینو در آخرین یکشنبه هرماه رایگان است

نگارخانه ترتیاکوف (The State Tretyakov)

پاول ترتیاکف از ۱۸۵۶ تابلوهای نگارگران روس و برادرش سِرگِی آثار مربوط به هنرمندان خارجی را گردآوری کردند. این کار آنها به پدید آمدن گنجینهٔ هنرهای ملی انجامید. علاقه‌مندان برای بازدید کامل باید از ۵۲ تالار موزه که هریک به دوره زمانی ویژه‌ای تعلق دارد عبور کنند. تابلوهای گنجینه هنری ترتیاکف نه تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می‌توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده‌های گذشته آشنا شد.

ساعت بازدید نگارخانه ترتیاکوف: سه شنبه، چهارشنبه و یکشنبه، 10:00 تا 6:00 / جمعه و شنبه 10:00 تا 18:00

هزینه بازدید نگارخانه ترتیاکوف: بزرگسالان 500 آدرس نگارخانه ترتیاکوف: یاکیمانکای مسکو، کوچه لاوروشینسکیکافه پوشکین : به دلیل ازدحام بهتر هست که از قبل میز رزرو کنید .رزرو رایگان است .

ادرس اینترنتی کافه پوشکین : cafe-pushkin.ru

سالن کتابخانه : مربوط به ناهار: دارای dress code (با تیپ رسمی)

مربوط به صبحانه: عادی

پل عشاق:

با مترو ایستگاه  Tretyakovskaya)  ) و کمی پیاده روی

باغ پاولوسک :

کاخ پاولوسک یک اقامتگاه امپراتوری روس در قرن هجدهم بوده که به دستور کاترین کبیر برای پسرش گرند دوک پال درپاولوسک شهر سنت پیترزبورگ ساخته شد. پس از مرگ وی، این محل به خانه بیوه وی ماریا فدورونا تبدیل شد. کاخ و باغ بزرگ انگلیسی آن توسط یک موزه ملی روسیه و پارک عمومی احاطه شده اند.

در نزدیکی همین باغ، باغ پوشکین هم قرار دارد که آن هم زیباست.

هزینه بازدید از موزه و باغ پاولوسک: نفری 500 روبل

دیر کرده بودیم و وقت ناهار خوردن نبود. به هتل رفتیم و چمدان هامون رو برداشتیم و به سمت فرودگاه رفتیم. . 2.5 ساعت قبل پرواز رسیدیم و استرس داشتیم که نکنه دیر رفته باشیم، چون با قوانین این کشور آشنا نبودیم. ولی خیلی زود رفته بودیم و بدون هیچ صفی کارت پرواز رو گرفتیم. تو پرواز هیچ پذیرایی انجام نمیشد مجبور بودیم از فرودگاه ناهار بگیریم. یه جا غذای ترکیه ای میفروخت که توی سیب زمینی کباب شده هر موادی که میخواستی میریختن .اول فکر کردیم قیمتش مناسبه ولی بعدش که فیش رو دادن خیلی شکه شدیم ولی محبور بودیم که بگیریم.