مسافران کامبوج

این منطقه‌ی دیدنی در جنوب شرق آسیا، می‌درخشد! +تصاویر

روز آخر/ پنوم پن

مثل همه لحظه های خوب و البته روزهای سفر؛ روزها مثل باد گذشت و روز آخر در پایتخت، سر رسید. گردش در شهر انتخاب امروز ما بود. بعد از صبحانه اولین توقف معبد Wat Langka بود. با ریکشا از جلوی هتل تا آنجا 1 دلار پرداختیم. داخل معبد مراسمی در جریان بود که نتوانستیم داخلش را ببینیم ولی از محوطه و نمای بیرونی آن بی نصیب نماندیم. بازدید رایگان بود.

181-شروع آخرین روز

182-معبد Wat Langka

183- بیرون معبد

چند قدم جلوتر از این معبد در میدانی با نماد شهر که به بنای یادبود استقلال است مواجه میشویم. برای رسیدن به آن باید از میدان عبور کرده و به بنای بلند و سرخ رنگی برسیم که سازه ای مشابه معابد قدیمی دارد. این بنا، نماد استقلال کامبوج از فرانسه است. در شب ها با رنگ های پرچم کامبوج نورپردازی میشود و دیدنی است البته بازدید در روز نصیب ما شد.

184-بنای یادبود استقلال

185-میدان اطراف بنا

186- به سمت بنای یادبود پادشاه

187- بنای یادبود پادشاه

188- نمایی نزدیکتر

بعد از آن نمادی مرتفع متشکل از معبدی بلند و چند مجسمه در پایین آن، که برای احترام به قربانیان جنگ ساخته شده را، میتوان دید تمامی این بناها نزدیک هم قرار دارد و با کمی پیاده روی قابل دسترسی است و تمامی آنها رایگان است.

189-بنای استقلال از فاصله ای دور

190-نماد قربانیان جنگ

بعد از عبور از پارک مذکور به نزدیکی کاخ پادشاهی میرسید که باید برای ورود به کاخ، به نشانه احترام،  لباس پوشیده به تن داشته باشید یعنی شانه ها و زانوها پوشیده باشد.

191- به سمت کاخ سلطنتی

192- از نمای دور

193- بیرون کاخ

194- بیرون کاخ

کاخ سلطنتی به عنوان محل اقامت رسمی شاه، محل برگزاری پاره ای مراسم و نماد پادشاهی است و برخی از بخش ها برای بازدید عموم مردم باز است. معبد نقره ای نیز در آنجا واقع است و به خاطر پوشش نقره ای اینگونه نامگذاری شده است. هم زمان با حضور ما گویا زمان عبور و مرور شخص خاصی بود که ورودی و راه های منتهی به کاخ را بسته بودند و جو امنیتی بود. کاخ را از فاصله کمی دورتر دیدیم و عکسی گرفتیم و به سمت مقصد بعدی راه افتادیم.

195-توک توکی های منتظر

196- خیابان کنار کاخ

197-کاخ سلطنتی

198- دیوار بیرونی

بازار مرکزی؛ Psar Thmei یا سنترال مارکت؛ بازار بزرگی است که در قلب شهر پنوم پن واقع است. در سال 1937 توسط معماری فرانسوی طراحی و ساخته شده و گفته شده است که در همان سال، بزرگترین بازار در سراسر آسیا بوده است. این بازار با سبک هنری زیبا طراحی شده  و متشکل از یک گنبد است که چهار راهروی وسیع از چهار سوی آن انشعاب میگیرد.

199- بازار مرکزی، نمای بیرونی

200-قسمت مرکزی داخل بازار

201- مواد غذایی

202-قسمت مواد غذایی

203-ماهی و میگوهای خشک شده

204-جریان زندگی در بازار

بازار مملو از توریست ها و مردم محلی است که برای داد و ستد آمده اند و یا شاید مثل ما فقط برای بازدید و تماشای بخشی از پایتخت که همیشه زنده و پر هیاهوست. هر گوشه را که نگاه میکنید؛ تعداد زیادی از کالاها از قبیل طلا و نقره، سکه های عتیقه، لباس های مردانه و زنانه، ساعت، کتاب، گل، غذا، پارچه، کفش، صنایع دستی، انواع غذاهای دریایی و ماهی، میوه و سبزیجات و خیلی چیزهای دیگر را میبینید. گردش در بازاری که زندگی در آن جریان دارد، حتی با وجود اینکه قصد خرید کالایی را نداریم لذت بخش است.

205- دسرهای کامبوجی

206-میزهای جلوی غرفه های غذا

207-غذاهای دریایی

208-موز و انبه

209-میوه های تازه

صدای رعد و برق هشدار شروع بارش باران سیل آسا را داد و ما برای فرار از خیس شدن مجبور به تغییر برنامه و رفتن به مرکز خرید آئون 1 شدیم. این مرکز خرید کمی دورتر از مرکز شهر است و برای رسیدن به آنجا هزینه ریکشا 1/5 دلار میشود. از انواع غذاهای محلی و بین المللی (با قیمت مناسب) گرفته تا بازیهای کامپیوتری و سرگرمی بچه ها اینجا پیدا میشود و برای فرار از گرمای هوا و یا باران های موسمی جای مناسبی است. اگر خرید هم مد نظرتان باشد اینجا انواع کالاها و برندهای مختلف پیدا میشود. البته با این وضعیت دلار فعلی شک دارم به کالایی بشود لقب ارزان داد ولی با این حال نسبت به تایلند و مالزی ارزانتر است.

210-در مسیر به سمت آئون

211-بیرون مرکز خرید و تفریحی آئون

212- قسمت بازی های بچه ها

213-دسرهای قسمت فود کورت

214- غذا

215- غذا

216-حشرات سرخ شده، ارزان!

آخرین شب را به مثابه شب های پیش در بازار شبانه پایتخت همراه با غذای 3 دلاری برای دو نفرمان و آب میوه های 1 دلاری تازه به آخر رساندیم. بازاری که با فرا رسیدن تاریکی شب ها؛ همراه با نور، موسیقی و عطر غذاهای محلی، به استقبال مردم خسته پس از یک روز کاری و گردشگران کنجکاو میرود.

217- بازار مسقف شده برای باران

218- میگو سوخاری

219- نودل همراه با مرغ

220-محوطه بازار

221- هیاهوی شب های بازار شبانه

222-محوطه ریور ساید

223-رودخانه در آخرین شب

جمع بندی کلی در مورد شهر پنوم پن

1. هتل: هتل Essence با امتیاز 8.2 از 10 در سایت بوکینگ هتلی چهار ستاره است. دارای استخر، باشگاه ورزشی و رستوران در طبقه بالای ساختمان هتل میباشد. قیمت هر شب اتاق دبل برای دونفر با صبحانه در ماه سپتامبر(2018) شبی 36 دلار بود. برخورد کارکنان هتل بسیار خوب و دوستانه بود. پذیرش اولیه بعد از آب میوه خوش آمد گویی؛ به سرعت انجام شد و اتاق تحویل داده شد.

224-ساختمان هتل

225-لابی هتل

اندازه اتاق قابل قبول و نورگیر و دارای امکانات مجانی قهوه، چای و وسایل بهداشتی مورد نیاز از جمله مسواک و خمیر دندان، کلاه حمام، گوش پاکن و ... بود که به صورت روزانه شارژ میشد. تلویزیون با اتصال به شبکه های داخلی کامبوج و تعدادی شبکه های اخبار بین المللی در اختیار مسافر بود. اتاق دارای مینی بار، گاو صندوق، کتری برقی، وای فای رایگان با سرعت خوب، دمپایی و دستشویی مجهز به شلنگ آب بود. آب داغ همواره برای حمام کردن برقرار بود(یکی از مشکلات بعضی هتل های دیگر با مطالعه نظرات مسافران این بود که هتل بعضی اوقات آب داغ برای حمام کردن نداشت بنابراین روی این مسئله در زمان انتخاب هتل دقت شود.) صبحانه هتل بسیار متنوع و با سلایق مختلف وفق داده شده به صورت انواع غذاهای سرد و گرم(کامبوجی و بین الملل) ، تخم مرغ انتخابی(نیمرو یا املت و ...)، انواع مربا، مارمالاد، عسل، شکلات و ...، انواع میوه ها، نان ، کیک و شیرینی همراه با چای و قهوه بود.

226- قسمت صبحانه هتل

227- صبحانه

باشگاه ورزشی هتل روباز درکنار استخر و در طبقه بالای ساختمان هتل قرار داشت تعداد وسایل و دستگاه های ورزشی مربوطه کم بود و گنجایش بیش از 3 نفر را نداشت ولی اکثرا کسی در آن قسمت نبود. استخر، نه آنقدر بزرگ مثل عکس های هتل در سایت بوکینگ ولی قابل قبول بود. تعداد تخت های کنار استخر اما کم بود و مطابقتی با تعداد اتاق های هتل نداشت. احتمالا در زمان های سیزن شلوغ باشد.

228-استخر هتل

نکات منفی هتل: اخذ 50 دلار دیپوزیت برای مدت اقامت در هتل (حتی با وجود پرداخت کامل مبلغ هتل) که مطابقتی با مبلغ اتاق که شبی 36 دلار بود نداشت.

اتاق پشه زیاد داشت با وجود اینکه ما همراه خودمان دستگاه حشره کش(ویپ) برده بودیم ولی چون زمان تمیز کردن اتاق درب را باز میگذاشتند اتاق همچنان پر پشه بود. کلا در سفر کامبوج حتما مجهز به ابزار و ملزومات ضد پشه باشید هر دو شهر مقصد ما پر از پشه بود و طبیعتا خوشایند نیست که در طول سفر بارها گزیده شوید.

229- رستوران طبقه بالای هتل

توالت اتاق بوی نامطبوعی میداد که حتما باید درب آن را میبستیم که ظاهرا این بو از سیستم فاضلاب آنجا نشات میگرفت. اطراف هتل رستوران و یا کافه ای مناسب غذا خوردن نبود و برای هر مسیر باید از ریکشا استفاده میشد که نزدیکترین جا با هزینه 1 دلار برای ریکشا قابل دسترسی بود. اطراف هتل به دلیل گزارش های کیف قاپی امن نبود بنابراین توصیه، تردد با تاکسی در شب است. تاکسی به راحتی با نرم افزارهای اشاره شده قابل دسترسی است. کلا در شهرهای شلوغ جنوب شرقی آسیا که موتور هم زیاد تردد میکند مراقب کیف، دوربین و موبایلتان باشید. در مجموع توصیه برای انتخاب مکان هتل، قسمت مرکزی شهر است.

1. خرید : یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر خرید و انتخاب سوغاتی ها و یادگاری های کوچک از سفر به یک کشور و یا شهر جدید است. متاسفانه بالا رفتن روزانه نرخ دلار و درواقع پایین آمدن ارزش پول ملی ما باعث کمرنگ و یا حتی بتوان گفت نابود شدن بخش خرید در سفر هست. ولی میتوان گفت قدم زدن در بازارهای پر جنب و جوش محلی و قدیمی و تماشای فعالیت روزانه مردم در آنجا نیز به خودی خود لذت بخش است. بخصوص که بدانید قدم به یکی از قدیمی ترین بازارهای شرق آسیا گذاشته اید. بازارهایی که علاوه بر خرید میتوانید غذایی انتخاب کرده و از مزه بی نظیر آنها بی بهره نمانید. همچون سایر بازارهای محلی، زندگی ای که در آن جریان دارد؛ همراه با بوهای میوه ها، غذاهای پر ادویه و سبزیجات سرشار از تازگی برایتان شادی بخش و قابل لمس است. شاید مهم نباشد که خریدی نمیکنید چرا که همه اینها کوله باری از سوغاتی و خاطرات لذت بخش است. بعد از تحقیقات گسترده در این رابطه بهترین و معروفترین بازارها برای گشت و گذار، تماشا و یا بعضا خرید(به همراه فراموش نکردن چانه زنی رایج در جنوب شرقی آسیا!) را در ادامه مشاهده میکنید :
  • سنترال مارکت Central Market : بازار بزرگی در قلب پنوم پن که در سال 1937 در قالب یک گنبد ساخته شد که اطراف آن به چهار راهروهای وسیع متصل می شود. توسط معماری فرانسوی طراحی و ساخته شده است. علاوه بر انواع میوه ها، سبزیجات، دسرها و غذاهای تازه؛ همه چیز از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا جواهرات، طلا، کالاهای الکترونیکی و حتی گل نیز در آنجا یافت میشود. این بازار جزو بخش های دیدنی شهر محسوب میگردد و همه روزه از 7 صبح تا 6 بعد از ظهر فعالیت در آن جریان دارد.

230- سنترال مارکت

• بازار روس ها (Russian Market (Phsar Toul Tom Poung : این بازار یکی دیگر از مکان های محبوب توریستی است، که در آنجا از صنایع دستی و کالاهای دست ساز گرفته تا لباس، لوازم الکترونیکی، میوه و سبزی، لوازم خانگی و ... یافت می شود. این بازار همه روزه از ساعت 6:30صبح تا 5 بعد از ظهر برقرار است.

231-بازار روس ها

• بازار شبانه پنوم پن (Phnom Penh Night Market (Phsar Reatrey : در میان بازارهای شبانه این بازار که در نزدیکی رودخانه (ریور ساید ) قرار دارد بهترین مکان برای گذراندن زمان در غروب آفتاب تا تقریبا نیمه شب است. بازار روباز به همراه غرفه های غذا، نوشیدنی، شیرینی و نیز انواع پوشاک و کیف و کفش است. در مرکز بازار صحنه نمایش بزرگی قرار دارد که محل اجرای زنده در شب هاست و طبیعتا در شب های تعطیل بسیار شلوغ تر و پرجنب و جوش تر است. این مکان همه روزه از ساعت 5 بعد از ظهر تا 11 شب فعالیت میکند.

232-بازار شبانه

• بازار اورسی Orussey Market : این بازار سرپوشیده و شلوغی است که مردم محلی زیادی هم در آنجا به خرید مشغول هستند همه چیز از لباس، مواد غذایی تازه، لوازم خانگی و ... در آنجا در دسترس است. این بازار همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر فعال است.

233-اورسی

• بازار قدیمی Old Market (Phsar Chas) : اگر علاقمند به سبک بازار روزهای خودمان هستید و میخواهید طعم زندگی محلی کامبوجی ها و یک بازار واقعی را بچشید باید به این بازار قدیمی سر بزنید که فقط مواد غذایی تازه دارد و خبری از خرید سوغات نیست. میوه های گرمسیری تازه، انواع سبزیجات و حتی سبدهای چوبی با ماهی های تازه حتما برایتان جالب است. با وجود مردم محلی در آنجا، بسیار شلوغ و پر جنب و جوش است.

234- بازار قدیمی

• مرکز خرید آئون AEON Mall 1 : اگر دنبال پاساژ گردی، خرید از برندهای معروف و یا فرار از شلوغی و گرمای بازارهای محلی هستید میتوانید به این مرکز خرید بروید که همراه با خرید از انواع غذاها با قیمت مناسب هم استفاده کنید. دقت کنید که مرکز خرید شماره 1 بهتر و مجهزتر است. ساعات کاری از 9 صبح تا 10 شب میباشد. ضمنا قسمت بزرگی برای بازی بچه ها و بازی های کامپیوتری هم دارد که شاید برایتان جالب باشد. قیمتها نسبت به کشورهایی مثل تایلند یا مالزی کمتر بود ولی در هر حال برچسب های قیمت به دلار دائماً یادآوری نرخ سرسام آور دلار را میکرد! (با نرخ دلار معقول کامبوج کشور خیلی ارزانی است)

235-آئون 1

رفت و آمد به این مراکز خرید با ریکشا و توک توک خیلی راحت است از مرکز شهر مکان های نزدیک مثل بازار مرکزی و بازار شبانه 1 دلار و مکان های دورتر مثل مرکز خرید آئون 1/5 دلار هزینه دارد.

236-رفت و آمد در خیابان های پنوم پن

1. غذاها و رستوران ها : همین ابتدا مطلب اصلی را خدمتتان عرض کنم که در کامبوج دنبال مک دونالد نگردید که نیست. سعی کنید از غذاهای تازه و محلی خوشمزه استفاده کنید و طعم خوراک های خمری را بچشید. برای تنوع هم میتوانید رستوران های دیگر ملیت ها را انتخاب کنید مثل هندی که به فراوانی یافت میشود. ولی سمت فست فودها و غذاهای اینچنینی نروید. البته شاید خالی از لطف نباشد که بگویم من و همسرم هم در ابتدای مسافرت هایمان همواره سراغ فست فودهای بین المللی میرفتیم و شاید از امتحان کردن غذاهای محلی میترسیدیم و با مزه های آشنای خودمان خو گرفته بودیم. یکی از اقوام قبل از سفری که به جنوب شرق آسیا داشتیم حدود 5 سال قبل از ما خواست که ترس را کنار بگذاریم و سراغ خوراکی های محلی برویم از غذا گرفته تا شیرینی ها و دسر. واقعا بعد از این تغییر در مسافرتهایمان؛ شاید بشود گفت که سفرهایمان کلی تغییر کرد انگار تازه رنگ و بویی گرفت و دنیایی از مزه ها برایمان آشکار شد به حدی که دیگر فست فودها و غذاهای آشنای قبلی برایمان هیچ جایگاهی ندارد. البته در این بین شاید غذایی باب میل نباشد ولی همانجوری که در بین غذاهای ایرانی اگر هر کدام را دوست نداشته باشید؛ به طور کل از چشیدن غذاهای ایرانی صرف نظر نمیکنید؛ پس اگر غذایی را دوست نداشتید از امتحان کردن سایر آنها دست نکشید. خوردن غذاهای محلی واقعا تجربه جالبی است که انگار سفر بدون آن کامل نمیشود.

معروفترین غذاهای کامبوجی که باید امتحان کنید:

• Fish Amok : با اتفاق نظر تمامی مسافران کامبوج و نیز مردم محلی این غذا بهترین و محبوبترین غذای کامبوجی است و همیشه در صدر لیست قرار دارد. این غذا از ماهی که به بهترین شکل طعمدار و پخته شده است به حدی که در دهان آب میشود؛ غوطه ور در سسی خامه ای مانند است که از کره، زنجبیل، علف لیمو (Lemongrass)، زردچوبه و شیر نارگیل تشکیل شده است. با وجود ادویه ها ولی اصلا شیرین یا تند و پر ادویه نیست و بو و طعم عالی دارد. معمولا ماهی و سس آن در یک برگ موز که شبیه کاسه درست شده، در کنار برنج سرو میشود.

237-فیش آموک

• Lok Lak : یکی دیگر از غذاهای خوشمزه خمری لوک لک میباشد این غذای سنتی از گوشت گاو مخلوط شده در سس قهوه ای درست شده است که معمولا با برنج و سالاد سبز سرو می شود. این غذا اصلا تند و پر ادویه نیست.

238-لوک لَک

• Khmer Red Curry : برخلاف کاری تایلندی، تند و خیلی پرادویه نیست. اغلب با مرغ، گوشت گاو یا ماهی درست شده است، و با سبزیجات مانند بادمجان، سیب زمینی و لوبیا سبز پخته می شود و از غذاهای محبوب کامبوج است.

239-رد کاری

• Nom Banh Chok : این غذای محبوب خمری اغلب در وعده صبحانه خورده می شود و در صبح زود در خیابان ها فروخته می شود. این غذا از نودل برنجی نازک به همراه سبزیجات، به همراه جوانه های لوبیا، گل موز، خیار و مجموعه ای از سبزیجات سبز درست شده است. اگر چه به نظر می رسد عجیب و غریب باشد، ولی بسیار خوشمزه است.

240-نوم بان چوک(عکس از اینترنت)

• Lap Khmer : سالاد گوشت ، با برش های نازک گوشت گاو که در آب لیمو طعمدار گشته و با سیر، سس ماهی، ریحان، نعناع و فلفل دلمه ای و ادویه های ویژه مخلوط شده است.

241- لَپ خمر(عکس از اینترنت)

اینها لیست اسامی غذاهایی است که در سفر به کامبوج باید امتحان کنید (مخصوصا دو مورد اول). احتمالا در هر رستوران کامبوجی که بروید در منو این غذاها را میبینید و راحت میتوانید انتخاب کنید.

قبل از سفر لیستی از غذاهای معروف آن کشور (یا شهر) تهیه کنید و رستوران های خوب و قیمت مناسب را هم شناسایی کنید. بهترین راه نشانه گذاری آن ها ( save) در نقشه گوگل است که راحت در هر لحظه میتوانید آنها را که در نزدیکیتان هستند پیدا کنید. لیستی که من از بهترین رستوران های شهر پنوم پن با مناسب ترین قیمت پیدا کردم را در ادامه میبینید و میتوانید روی نقشه گوگل علامت بزنید. (درست است که شما در سایت تریپ ادوایزر به راحتی به لیست رستوران ها دسترسی دارید ولی لیست زیر با بررسی قیمت (با توجه به نرخ بالای دلار در حال حاضر برای ما)، بررسی نوع غذاها و مطابقت آن با ذائقه ایرانی ها، مطالعه نظرات مسافران و تیسترهای معروف دنیا و همچنین کیفیت و امتیاز بالای آنها و نیز تا حد امکان امتحان کردن آنها توسط خودمان در مدت محدود این سفر، گردآوری شده است)

مرکز شهر:

• 126 The Noodle House Factory همان جوری که از اسمش مشخص است انواع و اقسام نودل و غذاهای محلی و خمری را میتوانید اینجا پیدا کنید. قیمت بسیار مناسب و البته در ساعات ظهر بسیار شلوغ (5 صبح الی 6 بعد از ظهر)
  • David’s Home made Noodle این رستوران هم انواع غذاهای محلی را دارد ولی به نودل های تازه اش که خانگی هم هستند معروف است. نودل را جلوی چشم شما درست کرده و بسیار لذیذ و ارزان است. (9 صبح الی 10 شب)
  • Kabbas غذاهای محلی ارزان و فوق العاده خوشمزه. در خیابانی که این رستوران و رستوران قبلی قرار دارد پر از انواع رستوران و کافه هاست. (10 صبح الی 10 شب)
  • Mother India restaurant : رستوران هندی روبروی ریور ساید. با غذاهای عالی و پر ادویه هندی البته لازم به ذکر است نرخ رستوران های غیر کامبوجی به نسبت کمی بالاتر است ولی ارزش تنوع و امتحان کردن را دارد.(10 صبح الی 11 شب)

کمی فاصله تا مرکز شهر(نزدیک برخی مکان های دیدنی و موزه ها) :

• Banh Mi & Bros : رستوران ویتنامی با غذاهای خوشمزه و ساندویچهای ارزان . البته غذاهای غیر ویتنامی هم دارد ولی به ساندویچ هایش معروف است. (10 صبح الی 10 شب)
  • Mr. Mediterranean : انواع غذاهای مدیترانه ای را میتوانید اینجا پیدا کنید (11 صبح الی 2 بامداد)
  • Irrawaddi : رستوران با غذاهای میانماری و قیمت مناسب (10 صبح الی 10 شب- روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • Eleven One kitchen : یکی از رستوران های محبوب پنوم پن که هر غذایی بخواهید اینجا یافت میشود (7 صبح الی 9:30 شب) این رستوران چند شعبه در شهر دارد که میتوانید با توجه به بعد مسافت یکی را انتخاب کنید.
  • Kazu Japanese BBQ : تجربه باربیکیو ژاپنی در فضایی دلنشین بسیار هیجان انگیز است. غذاهایی که به صورت خام انتخاب میشوند، به همراه منقل کوچکی روی میزتان قرار میگیرد که به دلخواه موارد انتخابی تان را بپزید. قیمت ها متنوع و از 3 دلار تا 8 دلار میباشد(به نسبت رستوران های کامبوجی کمی گرانتر است) . هر مدل غذای ژاپنی که بخواهید اینجا میتوانید پیدا کنید. (روزهای عادی 10 صبح الی 2 بعد از ظهر و 5 بعد از ظهر تا 10 شب. روزهای تعطیل یک سره از 10 صبح الی 10 شب)
  • Coriander Indian Restaurant : رستوران هندی (11 صبح الی 10:30 شب)
  • Taste of the Middle East reastaurant : شعبه دو این رستوران نزدیک بازار روس هاست که میتوانید بعد از گشت و گذار در بازار سری به این رستوران با غذاهای خاور میانه ای بزنید. بیشتر غذاهای عربی و عراقی دارد. (11 صبح الی 9 شب)

البته غذاهای خیابانی، دکه های فروش انواع شیرینی ها ، بستنی و آبمیوه ها و همچنین غذافروشی های بازار شبانه را نیز فراموش نکنید.

1. بخش های دیدنی شهر :
  • (The Killing Fields (Cheoung Ek Genocidal Center مزارع کشتار (چونگ اک) یادآور تاریخ غم انگیز کامبوج است. گور دسته جمعی قربانیان بیگناه که بین سالهای 1975 و 1979 کشته شدند. این مکان حدود 15 کیلومتری جنوب پنوم پن، قرار دارد.

ساعات بازدید: همه روزه از 7:30 صبح الی 5:30 بعد از ظهر

هزینه بلیط ورودی:  هر نفر 6 دلار (3 دلار ورودی و 3 دلار راهنمای صوتی)

242-مزارع کشتار

• (Tuol Sleng Genocide Museum (S-21 Prison مهم‌ترین بنای تاریخی پول پوتیسم، مدرسه بزرگی است در قلب پنوم پن که در سالهای‌ سلطه خمر سرخ به یک شکنجه‌گاه مخوف و بزرگ با نام توئول اسلنگ یا زندان اس ۲۱ بدل شد.

ساعات بازدید: همه روزه از 8 صبح الی 5 بعد از ظهر

هزینه بلیط ورودی:  بزرگسالان نفری 5 دلار؛ زیر 18 سال نفری 3 دلار

243-مدرسه زندان

• Royal Palace and Silver Pagoda کاخ پادشاهی و معبد نقره ای؛ کاخ سلطنتی به عنوان محل اقامت رسمی شاه، محل برگزاری پاره ای مراسم و نماد پادشاهی است. با این حال، برخی از بخش ها برای عموم مردم باز است. معبد نقره ای نیز در آنجا واقع است و به خاطر پوشش نقره ای اینگونه نامگذاری شده است. به مثابه سایر معابد بازدیدکنندگان باید شانه ها و زانوهایشان به نشانه احترام با لباس مناسب پوشیده باشد.

ساعات بازدید: همه روزه از 8 صبح الی 5 بعد از ظهر؛ به جز تعطیلی های خاص و یا مراسم ویژه

هزینه بلیط ورودی: نفری 6/5 دلار ، با راهنما نفری 10 دلار

244-کاخ سلطنتی

• (Central Market (Phsar Thmey بازار مرکزی ؛ بازار بزرگ در قلب پنوم پن که در سال 1937 توسط معمار فرانسوی طراحی و ساخته شده است. همه چیز از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا جواهرات، طلا، کالاهای الکترونیکی و حتی گل، انواع میوه ها، سبزیجات و غذاهای تازه؛ در آنجا یافت میشود.

ساعات بازدید: همه روزه از 7 صبح الی 6 بعد از ظهر

245-بازار مرکزی

• Independence Monument & Statue of King Father Norodom Sihanouk بنای یادبود استقلال(نماد شهر پنوم پن) در مرکز شهر و در وسط میدانی قرار دارد. این بنا، نماد استقلال کامبوج از فرانسه است. روز استقلال 9 نوامبراست که هر سال جشن های پر جنب و جوشی در آن روز برگزار میگردد. در فاصله کمی از بنای یادبود استقلال؛ مجسمه یادبود پادشاه نوردوم سیهانوک، پادشاه سابق قرار دارد. مجسمه برنز 4.5 متر ارتفاع دارد و در مرکز بنای بودایی واقع شده است. این مجسمه در پارکی در شرق بنای یادبود استقلال قرار دارد.

ساعات بازدید: 24 ساعته

246-بنای یادبود استقلال

247-بنای یادبود پادشاه

• (Riverside park (Tonle Sap & Mekong river)-(Sisowath Quay پارک و محوطه کنار رودخانه که از کاخ سلطنتی تا بازار شبانه امتداد می یابد. همانطور که پیشتر هم گفتم در صورت تمایل میتوانید با پرداخت هزینه، از کروزهای رودخانه هم استفاده کنید و شام را همراه با موسیقی بر روی رودخانه میل نمایید.

ساعات بازدید: 24 ساعته (عصرها و در زمان غروب آفتاب شلوغ میشود)

248-ریور ساید

• Wat Langka از معابد زیبای مرکز شهر و قبل از بنای یادبود استقلال قرار دارد و این زیارتگاه رنگارنگ در سال 1442 تأسیس شده است. ورود به معبد رایگان است ولی برای صدقه 1 دلار دریافت میکنند. هر یکشنبه در ساعت 8:30 بازدید کنندگان میتوانند در جلسات مدیتیشن شرکت کنند که توسط راهبان انگلیسی زبان برگزار میگردد.

ساعات بازدید: همه روزه از 6 صبح الی 7 بعد از ظهر

هزینه بلیط ورودی:  1 دلار(صدقه)

249-معبد وات لانگکا

• National Museum of Cambodia موزه ملی کامبوج مجموعه برتر تاریخ و فرهنگ کامبوج است. همچنین به عنوان بزرگترین موزه معماری کامبوج نیز مشهور است و در سال 1920 در دوره استعمار فرانسه افتتاح شد. برخی آثار فرهنگی که در آنجا نگهداری میشود؛ به قرن 4 برمیگردد. ساختمان موزه در وسط باغ دیدنی و سرسبزی قرار دارد. عکاسی در داخل موزه مجاز نیست فقط در محوطه بیرونی امکان استفاده از دوربین وجود دارد.

ساعات بازدید: همه روزه از 8 صبح الی 5 بعد از ظهر

هزینه بلیط ورودی:  بزرگسالان نفری 10 دلار؛ زیر 18 سال نفری 5 دلار

250-موزه ملی(عکس از اینترنت)

• Wat Phnom معبد زیبایی که در مرکز پنوم پن و در بالای تپه بلندی در قلب پارکی سرسبز قرار دارد.

ساعات بازدید: : همه روزه از 8 صبح الی 6 بعد از ظهر

هزینه بلیط ورودی:  1 دلار

251-معبد وات پنوم (عکس از اینترنت)

• Phnom Penh Post Office ساختمان زرد بزرگ پستخانه یادآور پست مرکزی در شهر شهر هوشی مین ویتنام است چرا که هر دو توسط فرانسوی ها در طول دوره استعماری ساخته شدند. این ساختمان یکی از بهترین نمونه هایی از این معماری فرانسوی است که هنوز در پایتخت کامبوج وجود دارد.

ساعات بازدید: همه روزه از 7:30 صبح الی 5:30 بعد از ظهر

هزینه بلیط ورودی:  رایگان

252-پستخانه (عکس از اینترنت)

1. خیابان های واکینگ و پر جنب و جوش شب ها

علاوه بر بازار شبانه پنوم پن خیابان های زیر را میتوان از جمله مناطق پرجنب و جوش شهر برشمرد:

• (Seng Thuon (Street. 104 خیابان 104 بالای بازار شبانه
  • Street 136 خیابان 136 روبروی ریور ساید.
  • (Ly Yoat Lay (Street.172 خیابان 172 (هتل و رستورانهای ارزان هم در این خیابان زیاد وجود دارد.)
  • Rue Pasteur No. 51 خیابان 51 نزدیک بازار مرکزی

253- خیابان های واکینگ

254-خیابان های واکینگ

در جاده

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد برای رفتن به شهر سیم ریپ از پنوم پن بلیط اتوبوس را از شرکت اتوبوسرانی Giant Ibis به وسیله کارت اعتباری به مبلغ نفری 15 دلار خریداری کرده بودیم. این شرکت بهترین از نظر حمل و نقل بین شهرها با اتوبوس است. مسیر بین این دو شهر 320 کیلومتر است و مدت زمان سفر با اتوبوس 6 ساعت میباشد. دارای دو نوع اتوبوس روزانه و شب رو است که با توجه به اینکه صبح خیلی زود به مقصد میرسید و طبیعتا در آن ساعت هتل به ما تحویل داده نمیشد و موجب خستگی مضاعفی میگردید؛ ما اتوبوس روزانه را انتخاب کرده بودیم. اتوبوس ها در مسیر دو توقف دارد یکی توقف کوتاه برای سرویس بهداشتی و دیگری توقفی 45 دقیقه ای برای نهار. مبدا حرکت، ترمینال خود این شرکت در پنوم پن است و در نهایت در ترمینالشان در سیم ریپ این سفر جاده ای به انتها میرسد. برای بسیاری از هتل ها در مبدا، به صورت رایگان پیک آپ دارند که خوشبختانه اسم هتل ما هم در لیست آنها بود و در هنگام خرید بلیط، اسم هتلمان را نیز ذکر کردیم و از ما خواسته شد که 45 دقیقه قبل از زمان حرکت اتوبوس در لابی منتظر باشیم و به قسمت پذیرش نیز اطلاع دهیم.

255- آخرین تصویر از پنجره اتاق

8 صبح بعد از چک آوت و تحویل اتاق هتل، منتظر نشستیم که راس ساعت شخصی با ون به همراه چند مسافر دیگر دنبالمان آمد و ما را به ترمینال اتوبوس برد. از آنجا بلیطمان را چک کردند و سوار شدیم. اتوبوس نیمه پر از توریست ها، راس ساعت مقرر یعنی 8:45 صبح ترمینال را به سمت سیم ریپ ترک کرد. بسیار منظم و راس ساعت مقرر این سفر جاده ای شروع شد. به هر نفر یک آب مجانی و شیرینی انبه رایگان دادند. اتوبوس مجهز به پریز برق، وای فای رایگان، دستشویی، صندلی های راحت و تهویه بود و مسافران و بار آنها نیز تحت پوشش بیمه بودند.

256- آسمان خراشی در پنوم پن

257-داخل اتوبوس

258-شیرینی انبه

259-در حال خروج از شهر، بر روی رودخانه مکونگ

اولین توقف ساعتی بعد از حرکت، در کنار فروشگاهی برای استفاده از سرویس بهداشتی بود ولی به حدی آنجا زیبا بود که بهتر بود در همان زمان اندک از مناظر اطراف لذت برده میشد. پشت فروشگاه دریاچه ای وسیع بود که تا چشم کار میکرد آب دیده میشد. بر روی دریاچه آلاچیق هایی با سقف های چوبی قرار داشت که زیبایی آنجا را دوچندان میکرد و نیز قایقی که در احاطه گیاهان سرسبز؛ گوشه ای بسته شده بود.

260-منظره رویایی پشت توقفگاه

261-پشت توقفگاه

262-آلاچیق های روی آب

263-منظره رویایی پشت توقفگاه

264-قایق

265-قسمت ورودی

266-گلدانی سرسبز

توقف آخر برای صرف نهار در رستوران بین راهی بود. غذاها بین 3 الی 4 دلار قیمت داشت و هم غذاهای کامبوجی و هم غذاهای بین المللی داشت. سهم ما یک پرس ماهی و سیب زمینی (فیش اند چیپس) بود که البته به جز سیب زمینی هایش بقیه سهم دوستان پشمالوی اطرافمان شد که با همه توریست ها دوست شده بودند و از هر غذایی، سهمی گرفتند. بعضی ها هم در آرامش به خواب رفته بودند.

267- رستوران بین راه

268-داخل رستوران

269-فیش اند چیپس

270-دوست پشمالو

با اینکه مدت زمان سفر جاده ای 6 ساعت بود ولی اصلا خسته کننده نبود و به سرعت همراه با لذت بردن از مناظر سرسبز و دریاچه ها و رودخانه های پرآب اطراف، گذشت و بالاخره در ترمینال اتوبوس سیم ریپ پیاده شدیم. هوا به شدت گرم بود.