مسافران کامبوج

این منطقه‌ی دیدنی در جنوب شرق آسیا، می‌درخشد! +تصاویر

آخرین ایستگاه، آنگکور وات باشکوه

انگکور وات زیباترین معبد شهر تخریب شده انگکور است و مساحتی در حدود 2/5 کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. انگکور وات مجموعه‌ معابدی است که در اوایل قرن دوازدهم میلادی برای شاه سوریاوارمان ساخته شده‌اند. این پرستشگاه ابتدا معبد هندو بود و به ویشنو، خدای هندیان تقدیم شده بود اما بعدها با رواج یافتن آیین بودا به معبدی بودایی تبدیل گشت. انگکور وات بزرگترین بنای مذهبی جهان به شمار می‌رود که سراسر آن معماری اصیل خمری موج می‌زند. روح معنوی که در این مکان حاکم است، شما را مبهوت خود میکند.

486-آب های اطراف انگکور وات

ترجیح دادیم توقفی برای نهار نداشته باشیم به خصوص که گرمای هوا اشتهای آدم را هم کور میکرد. بنابراین یک راست به سمت انگکور وات رفتیم و از راننده توک توک خواستیم که ما را به ورودی غربی آن ببرد. با اینکه روز قبل و در غروب آفتاب آنجا بودیم ولی زیبایی محوطه در طول روز بی نظیر بود و برایمان همچنان تازگی داشت. دورتا دور انگکور وات توسط خندقی بزرگ و پر از آب احاطه شده است که این خندق محوطه‌ ای در حدود 5 کیلومتر را در محاصره‌ خود گرفته و 200 متر پهنا و 4 متر عمق دارد. گویی انگکور وات را به جزیره‌ای در وسط یک اقیانوس بزرگ تبدیل کرده است و زیبایی نفسگیر آن، هر بیننده ای را مبهوت میکند.

487-به سوی انگکور وات با عبور از روی آب ها

گرمای هوا و البته شکم های گرسنه باعث خلوتی فوق العاده انگکور وات شده بود که برای ما عالی بود. حتی میمون های بازیگوش هم زیر سایه درخت ها آرام گرفته بودند. از پلی که بر روی خندق پر آب اطراف انگکور وات قرار دارد تا ساختمان اصلی با برج های نوک تیز، فاصله زیادی است. کلا برای روزی که به مجموعه انگکور اختصاص میدهید خود را برای پیاده روی زیاد آماده کنید. چون هر معبد نه تنها وسیع است بلکه از ورودی آن تا بنای اصلی معمولاً راه زیادی است.

488-قسمت ورودی اولیه به محوطه اصلی

489-قسمت ورودی اولیه به محوطه اصلی

490-قسمت ورودی اولیه به محوطه اصلی

با گذر از تراس اصلی ورودی و معابد ابتدای راه، به سمت برکه سمت چپ رفتیم که باز هم تصویری زیبا از انگکور وات بر آن نقاشی شده بود. بعد از عکاسی از غرفه هایی که در همان نزدیکی بود آب میوه خنکی خریدیم که توشه راهمان در گرمای ساعت یک بعد از ظهر انگکور وات باشد. دختر بچه 7-8 ساله ای جلو آمد که از ما سفارش بگیرد. خیلی قشنگ انگلیسی صحبت میکرد. خودش را معرفی کرد و گفت چی میل دارید؟ دوست داشت با توریست ها صحبت کند. اسمش یایا بود و گفت که ساعت 2 باید به کلاس انگلیسی برود تا با همه توریست ها راحت بتواند حرف بزند. دختر بچه زرنگ و بانمکی بود و گفت که میخواهد موفق شود. ما مطمئن بودیم که همینطور خواهد شد.

491-به سوی انگکور وات

492-انگکور وات زیبا

493-برکه دیدنی و تصویر انگکور وات در آن

494-به سوی بنای اصلی

از پله ها بالا رفتیم و وارد محوطه ابتدایی بنای اصلی شدیم. چیزی که خیلی جلب توجه میکرد، نقوش برجسته ای بود که بر روی سنگ ها طراحی شده بود. همینطور ستون های ظریف کنده کاری شده که نور از آنها به داخل میتابید و راهروهای سنگی که برخلاف گرمای محوطه بیرونی، خنک بود. و سنگ هایی عظیم که با دقت کنار هم چیده شده و روی آنها زیباترین طرح ها نقش بسته، و یا روزمره هایشان که بر روی این سطوح قلم زده تا ما بعد از قرن ها لب به تحسین هنرشان بگشاییم. عظمت و شکوه هر قسمت از این بنای رازآلود ما را حیران کرده بود.

495-محوطه انگکور وات

496-سقف یکی از ساختمان ها

497- سنگ های منقش به طرح های بی نظیر

498-طرح های روی سنگ ها

معماران خمری در ساخت این بنای منحصر به فرد با ماسه‌ و سنگ (به جای خشت و آجر) به عنوان مصالح اصلی کار کرده بودند و استخراج ماسه و سنگ در آن زمان کار دشواری بوده است. در ساخت انگکور وات همچنین از خاک سرخ که در ابتدا نرم و سپس در مجاورت نور خورشید به ماده ای سخت و محکم تبدیل می شود، استفاده شده است. سنگ های پوششی معبد از جنس سنگهای آهکی هستند که برای انجام نقش و نگارهای این بنا بهترین میباشد.

499- قسمت های کنده کاری شده قسمت داخلی بناها

هر چقدر به سمت قسمت اصلی بنا میرفتیم عظمت آن بیشتر به چشم می آمد. قبل از رسیدن به قسمت اصلی انگکور وات و حیاط بزرگ آن، چندین بخش و نیز قسمت های مختلف پرستشگاه در ساختمانی که به سمت آن مسیر اصلی میرود، قرار گرفته است. راهروهای منتهی به بخش اصلی نیز با کتیبه ها و نقوش مختلف، طراحی شده است. این قسمت نیز با معماری منحصر به فرد هر بیننده ای را میخکوب میکرد.

500-بناهای داخلی قبل از رسیدن به حیاط و ساختمان اصلی انگکور وات

501-بناهای داخلی

502-سقف یکی از بناها

503- حکاکی های روی سنگ

504-گیاهان روییده از دل سنگ های بنا

کودکی که یک مانک(راهب بودایی) بود در گوشه ای نشسته بود و با خواندن دعا و بستن دستبند به دست افراد و پاشیدن آبی به نشانه پاکی به آنها، جلب توجه میکرد. به عنوان صدقه نیز دلاری میگرفت.

505-قسمت هایی از پرستشگاه های داخلی

506-دعا خوانی کودک مانک

507-مجسمه های بودا

قلب اصلی انگکور وات را برج مرتفع ۶۵ متری آن تشکیل میدهد که بر فراز آن، مجسمه خدای ویشنو قرار گرفته است. ورودی برج از پله هایی سنگی ساخته شده است که باید از آنها گذر کرد. مجسمه هایی از شیرهای نگهبان، که در آیین هندو به عنوان نگهبان منزلگاه خدایان هستند؛ در قسمت پایین پله ها و ورودی بنا قرار دارد. معبد انگکور وات 5 برج نوک ‌تیز به شکل شکوفه نیلوفر دارد و به دلیل بزرگی مساحت آنها و طریقه قرار گرفتنشان، در اکثر مواقع، تمامی برج ها در قاب یک تصویر جای نمیگیرد.

508-معماری بی نظیر ساختمان های بناهای انگکور وات

509-حکاکی های روی سنگ

حیاط محوطه اصلی نیز وسیع است و دیدنی و به پله هایی ختم میشود که تا بالای برج شما را همراهی میکنند. در اکثر مواقع برای بالا رفتن از پله ها صف تشکیل میشود که خوشبختانه در آن ساعت هیچ کسی در آن اطراف نبود و به راحتی میشد از این شاهکار معماری بهره برد.  از شاخصه‌های اصلی سبک معماری انگکور وات، برج ‌های نوک ‌تیز به شکل شکوفه نیلوفر، راهروهای هم‌ محور و ایوان‌های صلیبی شکل که به موازات محور اصلی معبد ساخته شده‌اند؛ هستند. همچنین تصاویر کتیبه ای و نقوش برجسته از اسطوره‌ها، وقایع تاریخی و زندگی روزمره مردمان آن زمان؛ بر دیواره‌های این معبد، نقش بسته است.

510- بنای اصلی انگکور وات

511-راهروهای داخل بنا

512-حکاکی های روی سنگ ها

513-راهروهای منتهی به کتیبه های سنگی

در انتها باز هم نمیشد از انگکور وات و تصویر آن در برکه دل کند و این، آخرین تصویری بود که در ذهن ما نقش بست. سرانجام بعد از یک روز طولانی و هیجان انگیزی که در مجموعه باشکوه انگکور گذراندیم، نزدیک ساعت 4 بعد از ظهر به هتل برگشتیم. مطمئن هستم این روز شگفت انگیز تا ابد در ذهن ما جای خواهد داشت و این تجربه منحصر به فرد را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

514-تصویر آخر، انگکور وات شگفت انگیز

بعد از کمی استراحت در هتل برای آخرین شبی که در سیم ریپ و خاک کامبوج بودیم به سمت مرکز شهر و بازار شبانه رفتیم.

515-آبراه های داخل حیاط هتل

516- آبراه پر از ماهی ها

517-ماهی های رنگارنگ

518-حیاط هتل

519-نیلوفرها

520-منظره استخر هتل

مرکز شهر و پاب استریت مثل همیشه پر جنب و جوش و پرهیجان، پذیرای مسافران بود. چون آخرین ساعاتی بود که در کامبوج بودیم، قصد داشتیم یادگاری های کوچکی از این کشور زیبا بخریم. متاسفانه با وضعیت دلار هیچ چیزی به صرفه نبود و ما به تعدادی مگنت با طرحی از انگکور وات و کامبوج، کمی لمون گرس خشک شده، فلفل سفید و چای در سبد حصیری بسنده کردیم و پرونده خرید و سوغات را بستیم.

521- بازار Made in Cambodia Market

522-فروش صنایع دستی و کیف های حصیری

523- آب میوه های تازه

524-صنایع دستی و چوبی

525-پل روی رودخانه شهر

526-نارگیل

527-غذاهای خیابانی

مشغول چرخیدن در بازار شبانه بودیم که برقی را در آسمان دیدیم. در فاصله ای که صدای رعد بیاید، چند زن فروشنده دستشان را روی گوششان گذاشتند و جیغ زنان فرار کردند! ما هم خنده مان گرفته بود هم از این حرکتشان تعجب کرده بودیم. ناگهان صدای رعدی پیچید که فکر کردیم بازار و تمام ساختمان ها فرو ریخته!!! تا به حال صدای رعد اینچنینی آسمان را نشنیده بودیم. بسیار وحشتناک و خیلی بلند بود. از برق بعدی ما هم گوشمان را میگرفتیم! (البته جیغ زنان فرار نکردیم!) بعد از رعد و برق باران شروع شد. باران که چه عرض کنم سیل! در عرض چند دقیقه تمام خیابان پر آب شد و مثل رودخانه سیل روان شد. ما در بازار یه گوشه ای پیدا کردیم و پناه گرفتیم به امید اینکه باران کمتر بشود که هر لحظه بیشتر و بیشتر میشد. در بازار چرخیدیم و اجناس را تماشا کردیم ولی باران بند نمی آمد. به حدی وحشتناک بود که از این سمت خیابان به آن سمت نمیشد رفت مگر کامل خیس میشدیم. ضمن اینکه ما نگران موبایل و دوربینمان هم بودیم و از آن طرف میخواستیم زودتر به هتل برویم که چمدانمان را ببندیم (قبل از اینکه از خستگیِ آن روز شلوغ، بیهوش شویم)

528-بازار شبانه

529-فروش پارچه و ابریشم

یک ساعت گذشت و آب در خیابان از مچ پا هم بالاتر رفت. تصمیم گرفتیم با توک توک سمجی که اون اطراف پرسه میزد به سمت هتل برویم. من با وسیله ها در ورودی بازار ایستادم تا همسرم زیر باران با چانه زنی توک توک را راضی کند. آخر هم نزدیک 1 دلار بالاتر از نرخ میگفت ولی چاره ای نبود. بالاخره سوار شدیم و در میان باران سیل آسا به هتل رسیدیم. جلوی درب ورود به ساختمان هتل وضعیت بدتر بود. تقریبا تا زیر زانو آب جمع شده بود و ما خیس خالی مجبور بودیم از آن قسمت عبور کنیم. بالاخره چکه کنان به اتاق رسیدیم. نصف شب دستگاهی آوردند و آب قسمت جلوی ورودی هتل را خالی کردند. تا نزدیکی صبح باران می آمد و ما نگران کنسل شدن پرواز بودیم. با رسیدن صبح اما باران قطع شد و در نهایت هیچ اثری از سیل دیشب جلوی درب هتل و در خیابان ها نبود.

530-شروع بارش سیل آسای باران

531-بارش شدید باران

پروازمان ساعت 9 صبح بود و هتل با فاصله کمتر از 10 دقیقه از فرودگاه قرار داشت. تصمیم داشتیم ساعت 7 به سمت فرودگاه برویم. آلارم گوشی که برای بیدار شدن به صدا درآمد دیدم یک پیامی بابت تاخیر از ایرآسیا آمده که هر چقدر کلیک میکردم چیزی نمایش نمیداد. رفتیم داخل سایت فرودگاه که خبری نبود. سایت خود ایرآسیا هم همینطور. صبح زود حسابی فکرمان را مشغول کرده بود. خلاصه زنگ زدیم به فرودگاه که گفتند نه پرواز کوالالامپور تاخیر نداره. مجدد رفتیم سایت ایرآسیا برای گفتگوی آنلاین که گفتند پرواز آن تایم هست. آخر هم نفهمیدیم آن پیام چی بود و برای چی ارسال کرده بودند. پیام اشتباهی باعث شد ما مجبور شویم بدو بدو کارها را بکنیم و صبحانه بخوریم تا سریع به فرودگاه برسیم. یک توک توک گرفتیم و سریع سوار شدیم. تا فرودگاه کرایه توک توک 2 دلار شد. 7:30 رسیدیم به فرودگاه.

532-فرودگاه سیم ریپ

ساختمان فرودگاه بیشتر شکل چند معبد بود که کنار هم قرار داشت. ساختمان ها به هم راه داشته و در یک طبقه همکف خلاصه میشدند. فرودگاه سیم ریپ فرودگاه کوچک ولی دوست داشتنی ای بود. به همین دلیل چند کانتر بیشتر نداشت و ما سریع رفتیم سراغ کوالالامپور. کارمندی که بار و مدارک ما را گرفت خیلی خوش اخلاق بود و با لبخند(برخلاف وحشت بعضی ها از دیدن پاسپورت ایرانی)، گفت که چون ایرانی هستید باید چک کنیم. ما هم هر چی گفتیم که ما برای ورود به مالزی ویزا نمیخواهیم و یک هفته پیش هم وارد خاک مالزی شدیم و ... ولی گوشش بدهکار نبود. طبق معمول پشت سر ما صف تشکیل شد. در نهایت با چک کردن پرواز برگشت ما به ایران قضیه ختم به خیر شد و کارت پروازمان صادر شد. این سر و کله زدن به دلیل پاسپورت ایرانی گاهی اوقات نه تنها کلافه کننده که دردناک است.

533-داخل فرودگاه قسمت کانترهای پرواز

534-فری شاپ و رستوران فرودگاه

535-گیت خروج

زمان چک کردن پاسپورت و نقش بستن مهر خروج از کامبوج هم افسر مربوطه پرینت ویزا را گرفت و پرسید کجا میروید؟ چند روز کامبوج بودید و چرا؟ کدام شهرها؟ (اگه اجازه بفرمایید داریم خارج میشویم!) خلاصه بالاخره از کامبوج خارج شدیم. پیاده هم به سمت هواپیما رفتیم که روبروی گیت قرار داشت.

536-به سمت هواپیما

537-نمایی دیگر از فرودگاه سیم ریپ

538-هواپیمای ایرآسیا

539-داخل هواپیما

سوار که شدیم آسمان از ابرهای سیاه پوشیده شد و باران گرفت. خدا را شکر کردیم که دیروز در انگکور باران نگرفته بود. بالاخره هواپیما بلند شد و در بین ابرهای سیاه و نم نم باران و سیم ریپِ سراسر سبزی و طراوت، از این کشور زیبا دل کندیم و خاطرات آن را با خود به یادگار بردیم.

540-نمایی از پنجره هواپیما

541-نمایی از پنجره هواپیما

542-شروع باران

543-آخرین تصویر از سیم ریپ، بر فراز شهر

جمع بندی کلی شهر سیم ریپ:

1. هتل : هتل Lotus Blanc Resort با امتیاز 9.2 از 10 در سایت بوکینگ هتلی پنج ستاره است. دارای استخری بسیار بزرگ، باشگاه ورزشی مجهز و رستوران بسیار وسیع میباشد. هتل دارای دو ساختمان یا اصطلاحاً دو بال میباشد. در ساختمان اصلی هتل، پذیرش مسافران انجام میشود و رستوران، مرکز ماساژ هتل، قسمت فروش تورها و همینطور تعدادی فروشگاه در آنجا قرار دارد.

544-ورودی هتل

این ساختمان اصلی اتاق های متفاوت و کوچک تر به نسبت ساختمان دیگر دارد. در سایت بوکینگ هم با نام Lotus Blanc Hotel مشاهده میکنید. ساختمان یا بال دیگر اتاق های بزرگتر و لوکس تر را در خود جای داده و طبیعتا خلوت تر است.

545-پذیرش هتل

هر دو ساختمان به هم از طریق ورودی اصلی و همینطور باغ و رستوران اصلی؛ راه دارد. تنها تفاوت این دو ساختمان در نوع اتاق هایشان است وگرنه استخر، باغ، باشگاه ورزشی و صبحانه برای هر دو مشترک است.

546-لابی

قسمت در بدو ورود دکوراسیون بسیار زیبا و هنرمندانه هتل جلب توجه میکند و بیشتر که میگذرد، در هرگوشه ای، با مبلمانی متفاوت، انواع تزیینات، مجسمه های زیبا و وسایل آنتیک را کشف میکنید. با اولین قدم که به محوطه هتل میگذارید؛ کارکنان هتل با لباس های سنتی به استقبال می آیند و همراه با تحویل گرفتن بارتان؛ شما را به سمت پذیرش راهنمایی میکنند.

547-لابی

جایی که با حوله مرطوب با عطر لیمو، نوشیدنی خنک و لبخندی زیبا انتظارتان را میکشند. مدیریت این بخش هم برای خوش آمد گویی و معرفی خود به نزدتان می آید. مراحل پذیرش به سرعت انجام میپذیرد و در معیت یکی از کارکنان اتاق تحویل میگردد.

548-قسمت اسپا هتل

549-دکوراسیون لابی

550-دکوراسیون لابی

قیمت هر شب اتاق دبل در ساختمان ریزورت برای دونفر با صبحانه در ماه سپتامبر(2018) شبی 42 دلار بود. اتاق بزرگ و نورگیر و دارای بالکنی به سمت جلوی ساختمان هتل بود. اتاق دارای امکانات رایگان بطری آب تک نفره، قهوه، چای و کلیه وسایل بهداشتی مورد نیاز از جمله مسواک و خمیر دندان، کلاه حمام، گوش پاکن، تیغ یک بار مصرف اصلاح و ... بود که به صورت روزانه شارژ میشد. تلویزیون با اتصال به شبکه های داخلی کامبوج و بین المللی در اختیار مسافر بود. اتاق دارای مینی بار، گاو صندوق، کتری برقی، وای فای رایگان با سرعت عالی و دستشویی مجهز به شلنگ آب بود.

551- اتاق هتل

552-اتاق هتل

553-نمایی از سیم ریپ از تراس هتل

در طبقه همکف ساختمان ریزورت و قبل از ورود به محوطه استخر، باشگاه ورزشی بسیار بزرگ و مجهز قرار دارد که با انواع دستگاه ها و تجهیزات پذیرای مسافران هتل است.

554-باشگاه ورزشی

بعد از باشگاه محوطه وسیع استخر است که بین دو بال هتل و در قسمت پشت ساختمان قرار دارد. استخر، بسیار بزرگ و زیبا بود با نمایی از باغ تماشایی هتل و درختان سرسبز. استخر هتل به گفته وب سایت آن، سومین استخر برتر در آسیا پاسیفیک است و اغراق نیست اگر بگوییم بی نظیر بود. سمتی از استخر مجهز به تعداد زیادی کابین های دوش و حمام بود و سمت دیگر قسمت بار استخر قرار داشت که آماده پذیرایی از مسافران صبح و شب میباشد.

555-استخر

بعد از استخر قسمت باغ هتل است که با وجود درختان نخل بلند، فضای سرسبز، آلاچیق های زیبا و یا نیمکت های متعدد برای گذراندن ساعاتی از روز عالیست. از امکانات هتل شرکت در کلاس آشپزی است که در فضای باز و محوطه باغ برگزار میگردد.

556- آلاچیق ها

علاوه بر آن میتوانید از امکانات ماساژ با پرداخت هزینه آن زیر درختان نخل و در آلاچیق ها را بهره ببرید. امکان کرایه دوچرخه و گشتن در اطراف شهر با آن وجود دارد. حتی میتوانید در قسمت باغ هتل با کرایه تجهیزات مورد نیاز، به ورزش بدمینتون بپردازید.هتل پیک آپ رایگان برای مسافران هوایی از فرودگاه را دارد که پس از مشخص شدن زمان ورود و پرواز و اعلام آنها به هتل؛ میتوانید از این امکان استفاده نمایید.

557-فضای سبز هتل

صبحانه هتل بسیار عالی، مفصل و متنوع به صورت انواع غذاهای سرد و گرم(کامبوجی و بین الملل)، تخم مرغ انتخابی(نیمرو یا املت و ...)،چند نوع سوپ و نودل، چندین مدل سالاد سبزیجات و سالاد میوه، اقسام مختلف و متنوع مربا و مارمالادها، عسل، شکلات و ...، انواع میوه ها، ماست های میوه ای و نیز آب میوه تازه، چندین مدل نان، کیک و شیرینی همراه با چای و قهوه بود. لازم به ذکر است صبحانه هم امتیاز بالایی را توسط مسافران هتل، به خود اختصاص داده و ضمناً قسمت رستوران بسیار بزرگ بود که حتی با وجود تعداد زیاد مسافران، شلوغ و آزاردهنده برای زمان صبحانه نبود.

558-صبحانه

موقعیت مکانی هتل: هتل با فاصله کمتر از 10 دقیقه از فرودگاه قرار دارد. مرکز شهر، رستوران و کافه های مناسب، خیابان معروف پاب استریت، بازار شبانه و دیگر بازارهای اطراف همگی در فاصله 2/5 کیلومتری از هتل قرار دارد. همچون پنوم پن، به راحتی با نرم افزارهای تاکسی میتوانید تاکسی بگیرید. انگکور وات نیز در فاصله 5 کیلومتری از هتل میباشد.

559- رستوران هتل

نکات منفی هتل: هیچگونه نکته منفی در مدت اقامت در هتل دیده نشد. در مجموع با توجه به کلیه موارد در مورد این هتل؛ انتخاب آن توصیه میگردد.

560-ورودی هتل

در زمان جستجو برای هتل، از تعداد بیشمار هتل های سیم ریپ با بهترین امکانات و قیمت های بسیار مناسب؛ حتما تعجب خواهید کرد. این حکایت از سرعت پیشرفت این کشور و البته این شهر محبوب توریستی؛ به سمت پیشرفت و نیز درآمد زایی از طریق گردشگری را دارد. شهر سیم ریپ همان شهری است که زمان فیلمبرداری فیلم مهاجم مقبره (Tomb Raider) با بازی آنجلینا جولی که در سال 2001 اکران گردید؛ به عنوان مکان فیلمبرداری انتخاب شد و عجیب آنکه در سال 2000 در زمان فیلمبرداری، این شهر تنها دو هتل داشته که به سختی گروه و عوامل را در خود جای داده. اگر فقط جستجوی ساده ای در بوکینگ داشته باشید، گوشه ای از پیشرفتی که گفتم را خواهید دید.

1. رستوران های مناسب(همگی در مرکز شهر): اگر از تعداد زیاد رستوران های سیم ریپ و انتخاب آن ها گیج شده اید این لیست گلچین شده شاید بتواند کمکی در انتخاب رستوران در این شهر بکند. (انتخاب براساس وب سایت های گردشگری و نظرات تیسترها و بلاگرهای معروف و نیز قیمت مناسب همچنین تطابق با ذائقه ما ایرانی ها، اکثرا شخصا نیز امتحان شده)
  • Try Me Restaurant رستوران فوق العاده ، با غذاهای خوشمزه محلی ارزان(9 صبح الی 10:30 شب)
  • Madam Moch Khmer Restaurant (ONH restaurant) غذاهای محلی کامبوج با قیمت مناسب در این رستوران سرو میشود. (10 صبح الی 10 شب)
  • Lilypop Restaurant رستوران بسیار محبوب و ارزان، با غذاهای محلی لذیذ (11 صبح الی 10 شب)
  • Bong Srey with Loar Restaurant انواع غذاهای جنوب شرقی آسیا و همینطور غذاهای خمر بسیار ارزان (هر پرس 1/5دلار) - (10 صبح الی 10 شب)
  • Atmosphere Siem Reap غذاهای عربی (حمص، کباب، مرغ و برنج، فلافل و ....) (11صبح الی 10 شب)
  • The Hideout Barista & lounge کافه و رستورانی مدرن با انواع غذاهای بین المللی و محلی(7صبح الی 11 شب)
  • Ecstatic Pizza اگر هوس پیتزا یا پاستا کرده باشید میتوانید به این رستوران سری بزنید. علاوه بر آن غذاهای کامبوجی هم دارد. (10:30 صبح الی 11 شب)
  • The Indian غذاهای لذیذ هندی اینجا منتظر شما هستند. (10 صبح الی 10 شب)
  • Great Punjab Celebration و باز هم رستوران بی نظیر هندی (8 صبح الی 10:30 شب)
  • The Red Angkor Restaurant رستوران محلی با غذاهای کامبوجی بسیار ارزان. (7 صبح الی 12 شب)
  • Hensa BBQ & Seafood restaurant باربیکیو خمری نوع خاصی از باربیکیو است که اجاق ویژه آن را در اختیارتان میگذارند و به دلخواه مواد خام(انواع گوشت، مرغ، ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی) را میتوانید باربیکیو و کباب کرده و یا بپزید و میل کنید. اطراف این اجاق خمری قابلیت ریختن آب و درست کردن سوپ و نودل را نیز دارد. ورودی هر نفر 5 دلار به صورت نامحدود هر میزان که تمایل داشتید میتوانید از غذاها استفاده کنید محدودیت زمانی هم ندارد. (5 بعد از ظهر الی 11 شب)
  • The Christa Restaurant & Bar رستورانی با غذاهای محلی کامبوجی با نرخ مناسب (11 صبح الی 10 شب)
  • Molop wat Damnak Restaurant رستوران مدرن با غذاهای جنوب شرقی آسیا (7 صبح الی 11 شب)
  • Sam Khmer Noodles (Nom Banh Chok) تجربه نودل های تازه و خوشمزه در فضایی محلی و دلنشین (7صبح الی 9 شب)
  • Genevieve’s Restaurant این رستوران کمی از مرکز شهر فاصله دارد ولی رستوران بسیار محبوبی در بین گردشگران است. این رستوران غذاهای محلی و بین المللی بسیار خوشمزه ای دارد که در فضای مدرن و در عین حال محلی آن پذیرای مسافران است. البته قیمت غذاها به نسبت کمی بالاتر است. (12 ظهر الی 9:30 شب- روزهای یکشنبه نیز تعطیل است)
  1. مناطق دیدنی: اینکه شما به سیم ریپ سفر کرده اید یک معنی دارد: بازدید از انگکور پارک و مجموعه معابدی که در آن، جا خوش کرده است و به قدری این معابد زیبا، نفسگیر و بی نظیر هستند که شک دارم جاذبه دیدنی دیگری به چشمتان بیاید. یکی از اشتباهاتی که گردشگران میکنند این است که فکر میکنند قسمت باستانی شهر که برای بازدید میروند، انگکور وات نام دارد که این اشتباه است. قسمت وسیع پارک باستانی که در فاصله کمی از سیم ریپ قرار گرفته، انگکور پارک نام دارد که مجموعه ای از معابد میباشد و انگکور وات یکی از آن معابد و البته بزرگترین و زیباترینشان است.

561-نمایی از انگکور وات از بالا(عکس از اینترنت)

تور کوچک (Small Circuit)، 17 کیلومتری، برای بازدید یک روزه به ترتیب:

• انگکور وات، نماد کامبوج Angkor Wat اگر میخواهید طلوع آفتاب راببینید. لازم به ذکر است زمان طلوع آفتاب بسیار شلوغ است. از دروازه غربی وارد شوید و در کنار برکه سمت چپ منتظر طلوع باشید. و بعد از طلوع به بازدید انگکور وات نپردازید بلکه به نقطه بازدید بعدی بروید(برای بازدید بدون جمعیت)

562-انگکور وات

• معبد Phnom Bakheng اگر بی خیال طلوع آفتاب و شلوغی شدید بازدید را باید از این نقطه آغاز کنید (آماده کوهنوردی هم باشید) ساعت 7 صبح بازدید را شروع کنید و به سمت این مکان بروید.

563-معبد پنوم باخنگ

• South Gate دروازه جنوبی شهر باستانی انگکور

564-دروازه جنوبی

• انگکور تام Angkor Thom شهر باستانی، در درون این شهر باستانی تعداد زیادی معبد قرار دارد که میبایست همه آنها را بازدید نمایید:

معبد بایون Bayon

570-معبد چائو سای

• Thommanon
  • Ta Keo
  • تاپرُم Ta Prohm معبدی که با فیلم Tomb Raider و البته درخت هایی که ریشه های شگفت انگیزی بر روی زمین دارند؛ معروف شده است.

571-تاپرم

572-تاپرم

• Banteay Kdei
  • Prasat Kravan
  • انگکور وات Angkor Wat، آخرین بازدید انگکور وات است که در این زمان که شما به انگکور وات میرسید، خلوت ترین زمان ممکن است و هیچ نقطه از آن نه تنها صف، بلکه جمعیتی نیز مشاهده نمیکنید و راحت میتوانید به بازدید و عکاسی بپردازید.

تور بزرگ (Grand Circuit)، 26 کیلومتری، برای بازدید سه روزه :

علاوه بر تور کوچک، معابد زیر نیز در تور بزرگ نیز بازدید میشود:

• Preah Khan
  • Neak Pean
  • Ta Som
  • East Mebon
  • Pre Rup

573-معبد نیک پین

این معابد را با جزییات کامل، تمامی رانندگان توک توکی بلد هستند و همه آنها نقشه این تورها را دارند و کاملا به کلیه آن ها آشنا هستند. بنابراین هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید البته لیست معابدی که میخواهید بازدید کنید را همراه داشته باشید. ضمن اینکه بنابر سلیقه شخصی میتوانید لیست معابد مورد نظرتان را کمتر یا بیشترکنید. (انگکور وات، بایون، تاپرُم، دروازه جنوبی و پنوم باخنگ در لیست همه گردشگران وجود دارد و مابقی با سلیقه شخصی چیده میشود.)

1. خرید : اگرچه با همان داستان بالا رفتن نرخ دلار و در واقع بی ارزش شدن ریال ما، واقعا خرید در هیچ جا حتی کامبوجی که بسیار بسیار ارزان است؛ به صرفه نیست ولی میتوان از فضای پر هیاهو بازارها لذت برد و حتی چند یادگاری کوچک از آنجا خرید. بهترین مکان برای خرید در سیم ریپ بازارهای پر جنب و جوشی است که حتی با فرا رسیدن شب نیز از نفس نمی افتند و همواره زندگی در آنجا جریان دارد. به خاطر داشته باشید برای خرید در این بازارها باید مهارت چانه زنی را به کار بگیرید و قیمت را به کمتر از 20 درصد قیمت اولیه کاهش دهید! در ادامه اسامی معروف ترین و بهترین مراکز برای خرید در سیم ریپ را مشاهده میکنید.
  • Psar Chas ؛ بازار بسیار محبوب و پر جنب و جوش سیم ریپ که نزدیک خیابان مشهور پاب استریت قرار دارد. از لباس و پارچه و ابریشم گرفته تا مواد خوراکی، ادویه جات و حتی غذاهای محلی را میشود در اینجا پیدا کرد.7 صبح الی 8 شب)

574- Psar Chas

• Siem Reap Night Market ؛ این بازار شبانه نیز نزدیک پاب استریت واقع شده است. با اینکه اسمش بازار شبانه است ولی از نزدیکی ظهر کسب و کار در آنجا آغاز میشود و تا ساعت 10 شب ادامه دارد. هر چه را بخواهید از ادویه و فلفل کامبوجی گرفته تا انواع چای و قهوه و حتی صنایع دستی، هنری، مجسمه و اقلام دکوری، پوشاک، پارچه و ابریشم را اینجا میتوانید پیدا کنید و با چانه زنی با قیمت مناسب خریداری نمایید. (بدون توجه به داستان نرخ دلار البته)

575-بازار شبانه سیم ریپ

• Angkor Night Market؛ کمی با فاصله از دو بازار قبلی، بازار شبانه پرجنب و جوش انگکور قرار دارد که بیش از 200 مغازه را در خود جای داده. علاوه بر صنایع دستی و سوغات و نیز ادویه جات، خوراکی ها و ...؛ غذاهای خیابانی، رستوران ها، کافه ها و مراکز متعدد ماساژ و اسپا نیز در آنجا وجود دارد. نزدیک غروب آفتاب آغاز به کار کرده و تا پاسی از شب این بازار به کسب و کارش ادامه میدهد.

576- بازار شبانه انگکور

• Siem Reap Art Center Night Market ؛ بعد از پاب استریت و بازارهای قبلی ، در آنسوی رودخانه سیم ریپ این بازارشبانه و مرکز هنری قرار دارد و همانطور که از اسمش پیداست میتوانید انواع و اقسام صنایع دستی، ابریشمی و همینطور آثار هنری کامبوجی و نقاشی های زیبا را اینجا پیدا کنید. (5 بعد از ظهر الی 11 شب)

577-بازار هنر و صنایع دستی

• Made in Cambodia Market این بازار نیز در امتداد رودخانه قرار دارد. مغازه ها به صورت غرفه غرفه در جای جای آن به چشم میخورند و نسبت به بقیه بازارها بسیار خلوت تر است. حتی قدم زدن بین غرفه های دیدنی و محصولات کامبوجی بسیار لذت بخش است. در این بازار بر خلاف بقیه که نام برده شد، از ساعت 12 ظهر کسب و کار آغاز میگردد. روزهای یکشنبه به رایگان میتوانید در این بازار از رقص سنتی کامبوجی و موسیقی زنده در فضای باز لذت ببرید. این مراسم تقریبا در ساعت 6 عصر آغاز میگردد.

578- Made in Cambodia Market

سوغات کامبوج:

• پارچه ها و محصولات ابریشم؛ کامبوج به خاطر ابریشم بی نظیرش و پارچه ها و لباس های ظریفی که دارد، چشم هر بیننده‌ای را خیره خواهد کرد. معروف ترین محصول ابریشمی آن، نقاشی های روی ابریشم است که شهرت جهانی دارد.

579-پارچه ها و محصولات ابریشم

• فلفل؛ شهر کامپوت به فلفل هایش مشهور است و انواع فلفل سیاه و سفید به صورت های مختلف در دسترس گردشگران قرار دارد.

580-فروش انواع فلفل

• چای و ادویه های مختلف؛ امکان ندارد که وارد بازارها و مغازه های مختلف شوید و چای ها و ادویه ها با بوهای اغوا کننده شان شما را مست و ترغیب به خرید نکنند.

581-چای و ادویه و میوه های خشک

• سبدهای حصیری دستباف؛ هنر دست کامبوجی ها که با قیمت های مناسب و شکل های گوناگون در بازارها موجود است.

582-سبد

• مجسمه های سنگی یا چوبی دست ساز

583-مجسمه

• جواهرات و نقره؛ با طراحی آسیایی و مطمئناً نه چندان ارزان

584-نقره و جواهرات

• منسوجات بخصوص پارچه معروف به Krama؛ دقیقا شبیه پارچه های لنگ خودمان با همان جنس که به عنوان روسری، عرق گیر و .. به سر میبندند و یا حتی به عنوان تزیین در منزل استفاده میکنند.

585- منسوجات مشهور کامبوج

دوباره کوالالامپور

(قصد ندارم که در سفرنامه کامبوج، کوالالامپور را هم بگنجانم فقط برای حسن ختام سفرنامه گردش یک روزه ای در کوالالامپور میکنیم که در صورت تمایل با من همراه شوید)

586-در آسمان مالزی

از فرودگاه بلیط اتوبوس گرفتیم به مقصد کی ال سنترال. قبلا بلیط 10 رینگت بود و 2 رینگت هم تخفیف میدادند برای کارت دانشجویی. ولی اکنون بلیط 12 رینگت شده بود و مسئول فروش بلیط با پوزخند گفت که تخفیفی در کار نیست. از کی ال سنترال و باجه مربوط به تاکسی، تاکسی گرفتیم تا هتل. البته اگر از نرم افزار گرب استفاده میکردیم ارزانتر میشد ولی ما اینترنت نداشتیم و مجبور شدیم 17 رینگت هزینه تاکسی را بدهیم(در برگشت و استفاده از گرب هزینه 6 رینگت شد!)

587-کی ال سنترال

588-تاکسی ها

برای یک شب اقامتمان هتل City Comfort Hotel Bukit Bintang را  انتخاب کرده بودیم که اسماً بوکیت بینتانگ بود ولی رسماً از آنجا خیلی فاصله داشت ولی برای یک شب اقامت مناسب بود و ضمن اینکه قیمت بالایی هم نداشت. با رسیدن به هتل برای اتاق دبل با صبحانه برای یک شب، 30 دلار پرداخت کردیم. (مقایسه کنید با هتلهای 4و یا حتی 5 ستاره کامبوج که همین قیمت است.) مالزی به نسبت کشور گرانی است در جنوب شرقی آسیا که با بالا رفتن دلار این مسئله به چشم می آمد. اتاق هتل جمع و جور و کوچک ولی تمیز و راحت بود. اتاق دارای امکانات رایگان بطری آب تک نفره، قهوه، چای بود. تلویزیون با اتصال به شبکه های بین المللی در اختیار مسافر قرار داشت. اتاق همچنین دارای کتری برقی و وای فای رایگان بود. در اتاق یا لابی سیف باکس وجود نداشت. مبلغ 50 رینگت بابت دیپوزیت نیز از ما گرفتند که زمان چک آوت پس داده شد. کارمندان هتل خوشرو و مهمان نواز بودند. مسیر هتل تا تایمز اسکوئر تقریبا 15 دقیقه پیاده روی داشت و طبیعتا تا بوکیت بینتانگ حدود 20 الی 25 دقیقه زمان میبرد. اطراف هتل رستوران های چینی زیادی وجود داشت.

589-لابی هتل

590-لابی هتل

591-اتاق هتل

592-اتاق

593-لابی هتل

594-ساختمان هتل

تصمیم داشتیم آن شب را همان اطراف بوکیت بینتانگ بچرخیم. به سمت مرکز خرید تایمز اسکوئر رفتیم. قبلا هر وقت وارد اینجا میشدیم تعداد زیادی از هموطنان را میدیدیم مخصوصا سمت شهربازی سرپوشیده اش و رستوران مک دونالد. ولی متاسفانه حتی به تعداد انگشتان دست هم کسی را ندیدیم و راستش را بخواهید دلمان بدجوری از این مسئله و بازی این روزهای دلار و نرخ های نجومی سفر گرفت.....

595-به سمت مرکز خرید تایمز اسکوئر

596-مرکز خرید تایمز اسکوئر

597-مرکز خرید تایمز اسکوئر

598-شهربازی تایمز اسکوئر

599-در مسیر بوکیت بینتانگ

600-در مسیر بوکیت بینتانگ

راهمان را به سمت خیابان جالان آلور(Jalan Alor) کج کردیم. خیابانی که بهشت غذاهای خیابانی و مقصدی برای شکم گردان در کوالالامپور لقب گرفته است. پر از غذاهای چینی، تایلندی، هندی، مالایی و ویتنامی است که با هر سلیقه و ذائقه ای نیز سازگار است. البته قیمت ها کمی بالا بود و مثل قدیم نبود که به چشم نیاید. خیابان پرهیاهویی است که با نزدیک شدن به شب حسابی شلوغ میشود. کمی در خیابان گشتیم و بال مرغ کبابی معروف چینی خوردیم و بعد قدم زنان تا بوکیت بینتانگ رفتیم و بالاخره به هتل رسیدیم.

601-خیابان جالان آلور

614-مرکز خرید پاویلون

615-برج های پتروناس از دور

دفتر آخر

خوشبختانه پرواز برگشت ما 9 شب بود و آخرین روز را میتوانستیم در شهر بگردیم. صبحانه هتل خیلی کم بود و چنگی به دل نمیزد. البته شاید در مقایسه با کامبوج؛ دیگر به چشممان نمی آمد.

616-صبحانه هتل

617-صبحانه هتل

618-صبحانه هتل

619-ورودی قسمت رستوران

به سمت چاینا تاون و سنترال مارکت رفتیم. نه برای خرید که برای تماشا. مخصوصاً که سنترال مارکت بازار رنگارنگی است که نظر هر بیینده ای را جلب میکند.

620-به سمت سنترال مارکت

629-داخل سنترال مارکت

631-به سمت چاینا تاون

632-چاینا تاون

زمان مثل برق و باد گذشت و مثل تمام سفرهای دیگر با کلی خاطره و یادگار؛ سوار بر هواپیمای عمان ایر به سمت خانه رهسپار شدیم و سفر به کامبوج به انتها رسید...

633-داخل هواپیما

634-پذیرایی داخل هواپیما

635-پذیرایی داخل هواپیما

636-پذیرایی داخل هواپیما

راستی آن دوستان پیشکسوت ورزشکار که در مسیر رفت همراهمان بودند و برای مسابقات به مالزی میرفتند؛ در مسیر برگشت نیز با ما بودند و به گردن خیلی از آن ها مدال هایی آویخته شده بود و با افتخارآفرینی به وطن بازمیگشتند.

هزینه ها :

1)بلیط عمان ایر از فرودگاه امام خمینی به کوالالامپور نفری یک میلیون و پانصد هزار تومان تهیه شده از سایت لست سکند.

2)هزینه صدور ویزای الکترونیک نفری 36 دلار

3)بلیط ایرآسیا از کوالالامپور  به پنوم پن نفری 37 دلار (به همراه رزرو بار و صندلی)

4)بلیط ایرآسیا از سیم ریپ به کوالالامپور نفری 70 دلار (به همراه رزرو بار و صندلی)

5)بلیط اتوبوس از شرکت اتوبوسرانی Giant Ibis از پنوم پن به سیم ریپ نفری 15 دلار

6)سیم کارت Metfon با اینترنت نامحدود برای یک هفته 5 دلار

7)هتل پنوم پن برای سه شب اقامت دو نفر در اتاق دبل به همراه صبحانه 110 دلار

8)هتل سیم ریپ برای سه شب اقامت دو نفر در اتاق دبل با بالکن به همراه صبحانه 127 دلار

9)هتل کوالالامپور برای یک شب اقامت دونفر در اتاق دبل به همراه صبحانه 30 دلار

10)کل هزینه استفاده از ریکشا و توک توک 65 دلار (به جز مسیرهای طولانی فرودگاه پنوم پن به هتل/7 دلار، مزارع کشتار و زندان اس 21/ 10دلار، از هتل سیم ریپ تا فروش بلیط انگکور و انگکور وات و بازگشت به هتل/7دلار، کرایه یک روزه توک توک برای انگکور پارک/15 دلار، هتل سیم ریپ تا فرودگاه/2دلار؛ بقیه مسیرها متوسط یک الی یک و نیم دلاری بود. )

11)  کل هزینه غذا برای دو نفر به مدت یک هفته 50 دلار

12)  کل هزینه بازدید مکان های دیدنی در طول سفر برای هر نفر 48 دلار

هزینه بازدید هر مکان دیدنی را در طول سفرنامه نوشتم که بسته به سلیقه میتوانید انتخاب کنید، گرانترین نرخ ورودی مربوط به مجموعه انگکور است که نفری 37 دلار باید بپردازید. متوسط غذا برای هر نفر را میتوانید حدود 3 الی 3/5 دلار در نظر بگیرید. در مجموع کامبوج کشور ارزانی در حوزه گردشگری است (اگر نرخ دلار این روزها اجازه بدهد) و میتواند به عنوان مقصدی ارزان مورد توجه مسافران قرار گیرد. اگر برای سفر آتی خود و کشف یک مکان جدید و شگفت انگیز، کامبوج را انتخاب کردید مطمئن باشید که پشیمان نمیشوید.

توک توک توک توک توک توک ...... !