بیروت- عروس خاورمیانه

عروس خاورمیانه و اعجاز بی‎نظیرش! +تصاویر

اینجا بیروت- عروس خاورمیانه- لبنان

در درس جغرافیا خونده بودیم که بیروت پاریس خاورمیانه است وحالا در گوشه گوشه بیروت، نشانه هایی از این پاریس کوچک دیده می شود. مجسمه ها، سنگ فرشها، خیابان ها، کافه ها و رستوران ها، سبک متفاوت زندگی... همه و همه این شباهت را توجیه می کند. حتی خیابانی به نام پاریس، غرب بیروت را به شمال شرقی آن وصل می کند که یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین خیابان های ساحلی بیروت است که از منطقه روشه شروع می شود و تا مرکز نمایشگاهی بیروت ادامه پیدا می کند. سواحل زیبا و مناطق دیدنی جذابی در این خیابان به چشم می خورد. یکی از قلبهای تپنده بیروت که سرشار از زندگی و شور و هیجان است. افرادی که پیاده روی می کنند، دوچرخه سواری می کنند، از ساحل زیبای صخره ای بیروت لذت می برند یا در کنار این خیابان دل انگیز، به تماشای دریا و غروب زیبای مدیترانه نشسته و دمی استراحت می کنند. ریشه واژه بیروت، از لفظ عبری بِئِروت، جمع بِئِر، به معنای چاه می باشد، که به منابع غنی آب در بیروت اشاره دارد. فرهنگ لبنان تبلوری از فرهنگ چندهزارساله فینیقی ها، یونانی ها، آشوری ها، ایرانی ها، رومی ها، اعراب و ترک های عثمانی بوده و در این چند دهه اخیر، فرهنگ فرانسوی هم بخشی از آن شده است. لبنان بخشی از سرزمین مقدس است.

سفر به بیروت، سالها ذهن و فکر منو مشغول خودش کرده بود و هرچندوقت یکبار تورهای مختلف این شهر زیبا رو دنبال می کردم، تا اینکه در تیرماه 98، خیلی اتفاقی بلیط کنسرت موزیسین محبوب خودم رو برای بیروت در تاریخ 23 جولای- اول مرداد ماه دریافت کردم. چه فرصتی از این بهتر که هم در این کنسرت سراسر احساس و آرامش حضور پیدا کنم و هم بیروت را از نزدیک ببینم. بنابراین بدون هیچگونه درنگی و از دست دادن فرصتی، بلیط و هتل را تهیه کردم.

ازونجائیکه مدت اقامت من در بیروت بسیار کوتاه بود و امکان اقامت بیشتر میسر نبود، لذا از تورهای مربوطه نتونستم استفاده کنم و بلیط و هتل را برای 2 شب و 3 روز جداگانه تهیه کردم. طبیعتأ هزینه متعلقه برای این مدت زمان بیشتر از حد معمول بود.

بین ایران و لبنان توافقنامه لغو روادید وجود دارد. یعنی نیاز به وقت سفارت و اخذ ویزا نیست. کافی است بلیط گرفته و به لبنان بروید.

مبلغ بلیط اکونومی به صورت سیستمی با پرواز ایران ایر با تخفیف 5/000/000 ریال و مبلغ هتل در خیابان حمرا برای 2 شب 11/000/000 ریال درآمد. بعضی آژانس ها هم پرواز چارتری با مبلغ 4/000/000 ریال داشتند که وقتی متوجه شدم برای تاریخ 31 تیرماه که می خواستم پر شده بود. بنابراین به همین بلیط بسنده کردم، چرا که هدف من فراتر از مبلغ مابه التفاوت بلیط بود. هرچند که نمی تونم منکر اضافه پرداختی بشم. یکی از شانس های بزرگی که آوردم، محل قرار گیری هتل بود. هتل آسترا یکی از قدیمی ترین هتل های بیروت هست که در معروف ترین خیابان بیروت یعنی حمرا قرار داشت. هتل قدیمی بود و حداقل امکانات را داشت بدون صبحانه، ولی دسترسی راحت به اکثر نقاط دیدنی، بزرگ ترین مزیت هتل بود. البته حداقل از دیدگاه من که با هتل های لوکس مقایسه می کردم. اما برخورد پرسنل خیلی خوب بود و راهنمائی لازم را داشتند در کمال احترام و بسیار دوستانه. اینترنت پرسرعت هم که از الزامات این زمانه است در لابی و در اتاق در دسترس بود.

علیرغم اینکه خوانده بودم مینی بوس داخل شهر وجود دارد، من چیزی ندیدم. کوچه های بیروت خیلی باریک هستند و تعدد ماشین هم بسیار زیاد. بنابراین عبور و مرور ون و مینی بوس به سختی صورت می گیرد و نزدیکی هتل به مراکز دیدنی، یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

نشانی ها در بیروت خیلی تغییر دارد. آدرس هتل که در سایت بود برای 3 راننده واضح نبود و با نشانی جدیدی که رسپشن هتل داده بود توانستیم رفت و آمد داشته باشیم. بیشتر آدرس ها از روی گوگل مپ قابل دسترسی است و همان را که به راننده نشان دهید، مشکلی نخواهید داشت.

لـبنان یــک فـــرودگـــاه بین المللی بیشتر ندارد که آن هم در جنوب بیروت واقع شده است. فرودگاه بین المللی :«رفیق حریری» تا مرکز شهر حدود 10دقیقه فاصله دارد. فرودگاهی مرتب و قاعده مند. لبنان کشوری کوهستانی است و با کمبود زمین مسطح مواجه است. بخشی از باند فرودگاه در داخل دریا ساخته شده است. بنابراین هنگام فرود هواپیما، اگر صندلی شما به سمت ساحل نباشد، احساس می شود که در دریا فرود می آئید.

پرواز ما از تهران به بیروت، ساعت 8:45 دقیقه روز دوشنبه 31 تیرماه بود که به موقع و بدون کوچکترین مشکلی انجام شد. طول پرواز 2:20 دقیقه می باشد که البته زودتر از این زمان صورت گرفت. تعداد انگشت شماری ایرانی در پرواز بودند و بیشتر مبلغین مذهبی و لبنانی هایی بودند که خانوادگی به ایران سفر کرده بودند و حالا با کلی خرید و سوغات به کشور خودشان باز می گشتند.

کرایه تاکسی فرودگاه موقع رفتن به شهر، حدود 20 تا 25 دلار است چون  مشکل جریمه و توقف دارند. ولی از هتل به فرودگاه 20 دلار، اما اگر با یک تاکسی داخل شهر هماهنگ کنید تا 16 دلار یا 25000 لیر هم شما را به فرودگاه می برند.

بعد از ورود به هتل و انجام اقدامات معمول و فعال کردن اینترنت، ترجیح دادیم که از این زمان اندک سفر نهایت استفاده را ببریم و گشتی در خیابان حمرا- یکی از جذاب ترین و خاص ترین خیابان های بیروت داشته باشیم و آشنایی بیشتر با این شهر زیبا را شروع کنیم.

حمرا
به‌معنای سُرخ. به‌عنوان کانون پویایی‌ها و بهشت خریددوست‌ها شناخته شده است. خیابان‌های بِلس، حمرا، سوراتی و ژان دارک؛ هریک فروشگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های خود را دارد و سرشار از هیجان و اوج زندگی روزانه و شبانه است. شب که می شود، این خیابانها خالی از تردد ماشین شده و پیاده روی های شبانه و رستوران گردی ها شروع می شود که بسیار هم لذت بخش است. بجز توریست ها، شهروندان بیروتی هم از کافه ها و رستورانها بسیار استفاده می کنند و بیشتر قرارهای کاری و دورهمی ها را اینجا سپری می کنند. در خیابان حمرا، برندهای معروفی مثل H&M، MAX، CAPRI، ABC،INFINITIF، و .... به چشم می خورند. البته در فروشگاه های محلی و سنتی، لباسهای محلی عربی، صنایع دستی با لوگوی بیروت، قلیان و عطر و خوشبوکننده هایی با مشک و ختن وجود دارد که گشتن در آنها، بسیار لذت بخش است و بخشی از فرهنگ بیروت را به نمایش می گذارد.

بعد از کمی گشت و گذار در خیابان محبوب حمرا، ترجیح دادیم که اولین وعده غذایی عربی و بیروتی را تجربه کنیم. بیروت را می توان یکی از خوشمزه ترین شهرهای دنیا نامید؛ از لبنیات، میوه و سبزیجات تازه آن که بگذریم، غذاهای اصلی مثل کباب ها و پیش غذاهای لبنانی از خوش طعم ترین غذاهایی خواهــد بود که تا به حال خورده اید. با اینکه بیشتر رستوران های فست فود زنجیره ای دنیا، در بیروت هم شعبه دارند، شباهت ذائقه لبنانی ها به غذا های ایرانی و همین طور فراوانــی غذای حلال باعث شده کم تر مسافر ایرانی در این شهر سراغ فست فود های زنجیره ای را بگیرد. ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و به سراغ یکی از رستورانهای خیابان حمرا رفتیم که رستورانی بین المللی بود به نام SAM’S. ابتدا سعی کردم یک دوری داخل رستوران بزنم و منوی آن را ببینم و همچنین غذاهای طبخ شده را. انواع سوشی و برگر و غذاهای عربی با رنگ و بوی وسوسه انگیز وجود داشت. ما هم یک بشقاب بزرگ مشاوی سفارش دادیم که شامل 3 مدل کباب(چنجه، کوبیده و مرغ) به همراه 3 تکه پیتزای لبنانی یا مناقیش، 2 مدل نان و سیب زمینی و سایر مخلفات مثل: پیاز و جعفری و گوجه و خیارشور بود. پیش غذا هم حمص و ماست و سیر بود که انصافأ خوشمزه بود. من که قبلأ علاقه زیادی به حمص نداشتم، ولی از این پیش غذا نهایت لذت را بردم. همچنین طعم سیر تازه به همراه ماست فوق العاده خوشمزه با نان تازه عالی بود. حجم یک بشقاب غذا هم به اندازه ایی بود که برای 2 نفر کفایت می کرد. هزینه غذای روز اول به همراه 2 نوشابه قوطی مبلغ 17 دلار یا 25500 شد.

بعد از صرف این غذای خوشمزه و دلچسب، هیچ چیزی جز یک استراحت کوتاه، مقدور نبود. با چند قدم پیاده روی به هتل رسیدیم و با دوستم قرار گذاشتیم که ساعت 5 عصر برای دیدن جاذبه های دیدنی بیروت به منطقه معروف روشه برویم.

روشِة-  Raouche Rock
صخره‌های عشق یا صخره‌های کبوتر، از گیرایی‌هایی مشهور گردشگری بیروت است. با 20 دقیقه پیاده روی از کوچه پس کوچه های زیبای بیروت که فرهنگ اصیل چندهزارساله در آن موج می زد، به این صخره زیبا رسیدیم که در میان امواج نیلگون مدیترانه، خودنمائی می کرد. معروف است، عشاقی که به وصال معشوق خود نمی رسیدند، از این صخره خودشان را به پائین پرتاب کرده و خودکشی می کردند. قایق هایی هم مسافران را به اعماق این صخره ها برده و عجایب غارهای مخفی شده داخل صخره را به آنها نشان می دهند.

رستورانهای عربی با چشم انداز صخره و غروب زیبای مدیترانه با پخش موسیقی اصیل عربی، میزبان شما است. نستله، استارباکس،  کینگ برگر هم در این خیابان دیده می شود. قدم زدن و پیاده روی در این خیابان و آشنائی هرچه بیشتر با آداب و رسوم این مردم دوست داشتنی، واقعأ جذاب است.

رأس بیروت
غربی‌ترین بخش بیروت. معنایش بیروت‌سر است، چرا که جایگاهش سَرِ شبه‌جزیره بیروت است. فانوس دریایی مناره و باشگاه‌ها و مراکز تفریحی متنوع ساحلی دارد. شهر بیروت بندری است که با قرار گرفتن در ساحل دریای مدیترانه زیبایی های منحصر به فردی را داراست.

همینطور قدم زنان به سمت شمال غربی و شمال بیروت حرکت کردیم و از این همه پویایی و تحرک بیروتی ها لذت می بردیم. صدای خنده و شادی بچه ها در سواحل مدیترانه به گوش می رسید. دوچرخه سواران، یا پیاده هایی که از هوا و نسیم مدیترانه لذت می بردند. همینطور که به جلو می رفتیم، وارد خیابان پاریس می شدیم که عکس آن را در ابتدای سفرنامه آورده بودم. هتل های شیک و لوکس در اینجا زیاد به چشم می خورند. مک دونالد و فروشگاههای خوشمزه زنجیره ایی دیگر هم مثل نستله و استارباکس اینجا وجود دارند. هتل های بیروت ساحلی نیستند. در واقع ساحل اختصاصی آنها که البته با دریافت ورودی برای استفاده عموم هم آزاد است، روبری هتل و در طرف دیگر خیابان پاریس قرار دارد.

WxnpbdfwPWip6eUK0izH9jDBvWC8O25qyUBVCLZI.jpgi4qWy1HNh8ntm5HEHbS2Ql6tMrA4BN3LKNKoH4Pq.jpg

بعد از دیدن کلیه زوایای این منطقه زیبا و تناول میوه های تازه گرمسیری، به سمت هتل برگشتیم و مجددأ با کمی استراحت و تجدید قوا کردن، دوباره به بخش دیگری از خیابان حمرا رفتیم. ایندفعه رفتیم سراغ شیرینی های خوشمزه عربی: کنافه، قطایف، آجیل بوداده و باقلوا و خیلی چیزهای خوشمزه دیگر که اسامی آنها را بخاطر ندارم. ترجیح دادیم برای شام از این قسمت خوشمزه بیروت استفاده کنیم که به دلیل خستگی و گرسنگی، عکاسی فراموش شد.

روز دوم: امروز بعد از خوردن صبحانه که به یک فنجان قهوه و باقلوای عربی بسنده کردم در کافه یونس که روبروی هتل قرار داشت، به سمت پاریس کوچک یا داون تاون رفتیم. اکثر ساختمانها و مراکز دولتی، پارلمان، دانشگاه امریکائی بیروت که اولین دانشگاه ایالات متحده در خارج از کشور است، اسکله و بندر اصلی بیروت در این منطقه وجود دارد.

نکته جالب توجه اینکه دانشگاههای بیروت، به علت نزدیکی به ایران و قرابت دینی- فرهنگی، نخستین انتخاب محصلان ایران در قرن 19 بوده و کسانی همانند: قاسم غنی، محمدعلی جمالزاده، پروفسور محمود حسابی از تحصیل کردگان این دانشگاهها بودند.

نقشه بیروت.jpg

حدود ساعت 10:30 به میدان شهداء رسیدیم. مسیر هتل تا اینجا را با تاکسی اومدیم، چون به نسبت طولانی تر بود و حدود 20 دقیقه تو راه بودیم. پایه کرایه تاکسی داخل شهر دربست از 8000 لیر است. اما اگر تاکسی اشتراکی بگیرید یعنی یک یا 2 نفر دیگر هم داخل تاکسی باشند، تا 5000 لیر هم بسته به طول مسافت می توان پرداخت کرد.

با وجود کوچکی لبنان و مساحت کم آن، قومیت ها و مذاهب مختلفی در کنار هم زندگی می کنند. مسیحی، مسلمان، ارامنه، کلیمی، یهودی و ... فرهنگ بیروت بسیار غنی است و احترام به عقاید حرف اول را میزند. این در نوع پوشش افراد یک تیم به خوبی به چشم می خورد. نحوه صحبت کردن و برخورد با توریست و راهنمائی کردن و....

%95 از مردم لبنان را اعراب (مسلمانان شیعه و سنی)، 4% ارامنه و 1% هم سایر مذاهب هستند.  تفکیک بین مرز مسلمان نشین و مسیحی نشین از میدان شهداء به صورت تقریبی شروع می شود. میدان شهداء سمبل ترور رفیق حریری و یارانش می باشد، که در اکثر نقاط آن نیروهای نظامی و امنیتی به چشم می خورند. ضمن اینکه این منطقه یکی از سوق الجیشی ترین مناطق بیروت است. بیروت شهری بندری است که برروی دماغه ای کوچک و در کنار دریای مدیترانه، قرار گرفته است. بزرگترین مرکز بازرگانی لبنان.

داون تاون، پاریس کوچک
میدان ساعت و محله های اطراف آن به پاریس کوچک معروف است. میدان ساعت برگرفته از میدان اتوال پاریس است. یکی از میادین اصلی بیروت. شانزه لیزه بیروت که حقیقتأ این نام برازنده این منطقه است. کافه های لوکس و غربی با بزرگترین بازار بیروت که مملو از فروشگاهای شیک و برند است. این منطقه از قدیمی ترین و همچنین زیباترین مناطق بیروت هست که با خیابان ها و سنگ فرش ها و ساختمان هایی به سبک پاریس چشم نوازی می کند. اسم این خیابان اروگوئه است که مکانی دنج و زیبا هم برای پیاده روی و گشت و گذار در شانزه لیزه بیروت است و هم محلی برای دمی استراحت و لذت نوشیدن یک قهوه فرانسه به سبک عربی و دیدن فرهنگ و آداب و رسوم غنی این ملت.

کلیسای سنت جرج- Saint George Marinate Cathedral

کلیسای ارتدکس و یونانی در کنار میدان ساعت، شکوه و جلال این کلیسا مثال زدنی است. فضای معنوی و روحانی آن و خانمی که توضیحات موردنیاز را ارائه میداد، واقعأ جو خاصی را ایجادکرده بود. داخل کلیسا نمی توانید از دوربین موبایل یا عکاسی استفاده کنید، ولی از جلوی درب ورودی و قبل از ورود به کلیسا، می توانید عکس بندازید که به صورت کلی زوایای کلیسا را در بر می گیرد. جلوی ورودی کلیسا هم می توانید شمع روشن کنید و از صنایع دستی با لوگوی کلیسا خرید کنید. بازدید از این کلیسا رایگان است.

بعد از یک ساعت پیاده روی در این قسمت و بازدید از چند فروشگاه لوکس و شیک، به سمت محلی رفتیم که لوگوی زیبای بیروت در آن منطقه قرار دارد نزدیک به دانشگاه آمریکائی بیروت. ضمنأ در میدان شهداء اتوبوس های 2 طبقه توریستی می باشد که وظیفه بیروت گردی را به عهده دارد و از خیابان اشرفیه که یکی از مناطق اشرافی و لوکس نشین بیروت هست این بازدید شروع می شود که البته ما به دلیل کمبود وقت نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

لوگوی بیروت.jpg

مسجد محمدالامین Mohammad Al Amin Mosque

در نزدیکی میدان شهدا در مرکز شهر، یکی از معروف ترین و زیباترین مساجد بیروت و شاید یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین مساجد در لبنان که می‌تواند همزمان، پنج هزار نفر را در خود جای دهد، بچشم می خورد. عزمی فاخوری معمار این مسجد، از تلفیق هنر عثمانی گنبد این مسجد را فیروزه‌ای رنگ انتخاب کرد، از این رو به مسجد آبی نیز معروف است. معمولأ این مسجد با مسجد سلطان احمد در استانبول مقایسه می شود. در کنار این مسجد؛ مدفن رفیق حریری، نخست وزیر لبنان و یارانش که در حادثه بمب گذاری کشته شدند مشاهده می شود. این مسجد از معروف ترین و زیباترین مساجد بیروت هست که به فرمان رفیق حریری ساخته شده ولی تا زمان ترور رفیق حریری تکمیل نشده بود و بعد از او توسط سعد حریری به اتمام می رسد. برای ورود به کلیسا باید حجاب کامل داشت و این شامل آقایان هم می شود که می توان از لباسهای مخصوصی که جلوی درب ورودی گذاشته شده است استفاده کرد. معماری زیبای مسجد، نظم و ترتیب و صفوف زیبای نمازگزاران و بازدیدکنندگان بسیار چشم نواز و جذاب بود و می توانست ساعتها هر بازدیدکننده ایی را به خود مشغول کند. زمان بازدید از مسجد، به هنگام اذان و وقت نماز است. بازدید از این مسجد رایگان است.

تا حدود ساعت 13:30 گشت و گذار در این منطقه طول کشید و با تاکسی به سمت هتل برگشتیم. برای ناهار به همان رستوران Sam’s رفتیم و اینبار ساندویچ های لبنانی را امتحان کردیم. ساندویچ چیزبرگر و مرغ سزار، به همراه یک سالاد فتوش فوق العاده خوشمزه با یک سس فوق العاده و سیب زمینی و 2 نوشابه به مبلغ 20000 لیر یا کمی بیشتر از 13 دلار. انصافأ نان ساندویچ سزار که کمی تست شده بود، خوش طعم بود و عطر سیر داشت. نوشابه بطری هم روی غذا است و هزینه اضافی دریافت نمی شود.

از آنجائیکه امشب، شب موعود بود و اصلی ترین دلیل سفر من به بیروت، یعنی کنسرت یانی، تصمیم گرفتیم که زودتر به هتل برگردیم و استراحت کنیم که برای شب و ملاقات با این اسطوره موسیقیایی، قبراق و سرحال باشیم.

یانیس کریسومالیس معروف به Yanni، آهنگساز اهل یونان و ساکن آمریکا. تور 25 یانی، پیرو  اولین کنسرت زنده در  آکروپلیس یونان در سال 1994 بود که 23 جولای 2019- مصادف با اول مرداد ماه در مجموعه نمایشگاهی بیروت برگزار گردید.

اما گویا اصلأ استراحت کردن در این سفر، امکانپذیر نبود. چرا که تا به هتل رسیدم یعنی حدود ساعت 15، متوجه پیغامی از سوی تیم یانی در واتساپ شدم که یک برنامه ملاقات خصوصی برای طرفداران خاص از اقصاء نقاط دنیا که در این تور حضور داشتند،  تدارک دیدند و اگر می خواستیم در این برنامه حضور داشته باشیم، باید ساعت 15:30 در هتلی در منطقه روشه باشیم تا از آنجا به اتفاق بقیه طرفداران با ملیت های مختلف به سمت هتل محل اقامت یانی حرکت کنیم. تمام هماهنگی ها برای این گروه که در هتل سیتی سوئیت اقامت داشتند، از قبل انجام شده بود، و به لطف یکی از افراد تیم یانی که هماهنگی های قبلی را برای ما انجام داده بود، مطلع شدیم و هرجور که بود و با هرسختی و به سرعت جت آماده شدیم که این فرصت طلایی رو از دست ندیم.

برنامه ملاقات خصوصی با یانی و گرفتن عکس یادگاری و بعد از آن صرف شام که میهمان یانی بودیم، در هتل فنیسیا- هتل محل اقامت یانی، از ساعت 17 عصر تا 19:30 طول کشید. بعد از آن به سمت محل برگزاری کنسرت حرکت کردیم. از اینجا به بعد بود که بنرهای کنسرت و معرفی یانی به چشم می خورد. متاسفانه هیچ کجای دیگر از بیروت، هیچ اطلاع رسانی راجع به این رویداد مهم مشاهده نشد که برای من کمی عجیب بود. چرا که برای کنسرت مصر که 3 روز بعد از این کنسرت بود، در تمام منطقه اسکندریه مصر، بنرهای تبلیغاتی و بیلبورد یانی به چشم می خورد که در پیج اینستای رسمی یانی هم پست های زیادی بود.

از آنجائیکه از لحظه اولین دیدار با موزیسین محبوبم تا پایان کنسرت، خودش دنیایی بود که هنوز برای خودم باورکردنش کمی سخته و شاید از حوصله خوانندگان خارج باشد.

صرفأ به همین بسنده می کنم که تواضع و فروتنی این موزیسین نابغه در قیدحیات، با تک تک طرفدارانش که در همه کنسرت ها به صورت ویژه دعوت می شوند و مورد مهمان نوازی یانی قرار می گیرند، مثال زدنی بود، به گونه ایی که اگر بادی گاردها یا مدیر برنامه ها، اعلام می کرد که وقت یانی بیش از حد توسط یک هواخواه گرفته نشود، یانی و دخترش- کریستالان می گفتند که مشکلی نیست و اجازه بدهند که افراد از نزدیک صحبت کنند و او هم با دقت گوش می داد و به هرکس با هر ملیتی که بود، یک سخن دلنواز می گفت. یانی را هنرمند جهان حقیقی می نامند. موسیقی او بازتابی از فلسفه "یک دنیا، یک نفر" است. او در خلق موسیقی خود از موسیقیدانانی با ملیت های مختلف و سازهای متنوع بهره می گیرد.

شهر بیروت، یکی از‌ قدیمی ترین شهرها در منطقه خاورمیانه به شمار می رود. همچنین کانون فرهنگی منطقه خود است و از دیدگاه رسانه‌ای، تئاتر، فعالیت‌های فرهنگی و زندگی شبانه در جهان عرب نام‌دار است. موسیقی عرب، جزء موسیقی های فاخر است.

کنسرت در سالن Music hall Waterfront که در منطقه نمایشگاهی بیروت قرار داشت و در کنار صخره های عظیم دریای مدیترانه، برگزار شد. از قبل نمایی از این سالن کنسرت را در گوگل مپ دیده بودم و برایم جای تعجب داشت که چطور یانی که همیشه در محل های خاص و فضایی به مراتب بزرگتر کنسرت برگزار می کند، اینجا به اجراء خواهد پرداخت. اما بعد از ورود به سالن، دیدم که چطور کل این فضا را تغییر دادند. از بزرگ کردن استیج، تا صندلی هایی که به وفور از عرض و طول تا نزدیک به صخره کنار ساحل چیده شده بودند. دقیق نمی توانم بگویم که چند نفر در کنسرت حضور داشتند، ولی خیل عظیمی از مشتاقان این رویداد هنری، از ساعتها قبل در محوطه حضور داشتند و نیروهای امنیتی و نظامی که مسئولیت حراست را به عهده داشتند، در همه جای منطقه نمایشگاهی به چشم می خوردند.

سالن کنسرت قبل از اجراء.jpgسالن کنسرت برای اجراء یانی.jpg

عکس محل برگزاری کنسرت قبل و در احین اجراء

کنسرت متاسفانه با 45 دقیقه تأخیر شروع شد که به دلیل بزرگی سالن و ورود لحظه به لحظه تماشاچیان حتی بعد از شروع برنامه بود. اما بعد از حضور یانی روی استیج و نواختن کیبورد و بعد از آن خوشامدگوئی، فقط و فقط تمام توجهم به سن و اجراء فوق العاده و تمامأ احساسی یانی بود. کنسرت 2 ساعت بود و تمام لحظه ها و آهنگ هایی که نواخته شد، دنیایی خاطره برای من داشت، به گونه ایی که این 23 سال آشنایی با موسیقی یانی، تمامأ تداعی و زنده شد.

هماهنگی ترانسفر از محل برگزاری کنسرت تا هتل از قبل صورت گرفته بود و از آنجائیکه آخرین شب اقامت ما در بیروت بود، تصمیم گرفتیم نهایت استفاده را ببریم. ساعت حدود 1 نیمه شب بود که به هتل رسیدیم و قدم زنان به خیابان حمرا رفتیم. قبلأ هم اشاره کرده بودم که این خیابان یکی از مراکز تفریحی شبانه بیروت هم هست. کلأ خلوتی و سکوت در این خیابان در هیچ زمانی وجود ندارد. روزها مملو از خوردو و افراد پیاده که در مراکز خرید به سر می برند و شب ها پیاده روی و البته رستورانها که هر زمانی درطول شبانه روز شلوغ  هستند. برای خوردن بستنی ارگانیک به بخش کافی شاپ رستوران Sam’s رفتیم. هر اسکوپ بستنی 2000 تا 2500 لیر، بسته به طعم آن داشت. بعد از کمی پیاده روی و خرید از فروشگاه 24 ساعته Score Market که در اکثر نقاط بیروت شعبه دارد به هتل برگشتیم.

روز سوم و آخرین روز سفر: امروز متأسفانه آخرین روز این سفر خاطره انگیز و جذاب بود. تا زمانیکه اتاق را تحویل بدهیم، بیشتر وقت به جمع کردن وسایل گذشت. ساعت 12 اتاق را تحویل دادیم و بعدازینکه چمدانها را به رسپشن به امانت دادیم، برای صرف ناهار و آخرین گشت و گذارها به بخش دیگری از حمرا رفتیم. خیابان حمرا خیابانی طویل است که دنیایی جای دیدنی دارد. با یک تاکسی هم هماهنگ کردیم برای ترانسفر به فرودگاه به مبلغ 16 دلار. صرفأ برای اینکه آداب سوغاتی ادا شود، چند تکه کوچک هدیه خریداری کردم که شامل، شال نخی از یک فروشگاه محلی به قیمت 5 دلار یا 7500 لیر و قهوه عربی که در حضور خودم و با ترکیبی از 2 دانه کاملأ سیاه و تلخ و دانه دیگر کمی ملایم تر، آسیاب کرد. 200 گرم قهوه خالص و ناب با عطر مدهوش کننده، مبلغ 10000 لیر- حدود 7دلار. ساعت 15:15 با تاکسی که هماهنگ کرده بودیم به سمت فرودگاه حرکت کردیم. مسیر ورودی به فرودگاه ترافیک زیادی داشت. برخلاف هنگام ورود به بیروت که صرفأ پرواز ما به زمین نشسته بود، پروازهای زیادی از بیروت به همه جا بود، آنتالیا، لندن، اسکندریه مصر و یک کانتر پروازی هم صرفأ مختص مسافرین برج العرب بود. بعد از انجام مراحل لازم و گرفتن کارت پرواز، یک گشتی درDuty Free  فرودگاه زدیم. مقداری لیره لبنان همراه داشتم و از آنجائیکه در ایران این واحد پول در صرافی ها مبادله نمی شود، ترجیح دادم همانجا خرجش کنم. یک بسته شکلات معروف کیت کت به  ارزش تقریبی 19000 لیره خریداری کردم.

پرواز برگشت ساعت 17:15 دقیقه و به موقع انجام شد و از مسیر دمشق- سوریه، عراق به تهران رسیدیم و این سفر دلچسب به پایان رسید.

اطلاعات ضروری:

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰-

فاصله پروازی تهران تا بیروت و بالعکس: 2:20 ساعت

زبان رسمی: عربی ولی اکثرأ به زبان انگلیسی و حتی فرانسه هم تسلط دارند.

واحد پول: لیره لبنان (LBP) و به دلیل نظام پولی این کشور، به راحتی دلار در همه جا قابل استفاده است. در فرودگاه بقیه پول خرید را به دلار برمی گردونند، ولی داخل شهر به لیره حساب می کنند.  هر دلار امریکا در زمان اقامت ما در این شهر، 1500 لیر لبنان بود و اینکه داخل فروشگاه چنج کنید یا صرافی، نرخ تبدیل هیچ تفاوتی ندارد. قابل ذکر است لیره لبنان در ایران خرید و فروش نمی شود.

فرودگاه: فرودگاه بین المللی رفیق حریری (BEY)

اطلاعات تکمیلی:

بهتر است درخصوص مسائل سیاسی و روابط بین شیعه و سنی و مسیحیان، خیلی صحبتی انجام نشود. خودشان هم اصلأ وارد این موضوع نمی شوند. وقتی متوجه می شوند که ایرانی هستید، در وهله اول برایشان جالب است که بدانند چرا به بیروت سفر کردید. بعد هم بیشتر بحث غذاهای خوشمزه ایرانی و انواع کباب و مردمی با فرهنگ قدیمی را به زبان می آورند و هیچ اشاره ایی به روابط بین 2 کشور نمی کنند.

با وجود اینکه سالها لبنان درگیر جنگهای داخلی بود، اما ارزش پول بسیار بالاست و مردم از سطح زندگی خیلی خوبی برخوردار بودند.

جنوب و شمال بیروت دو جو کاملاً متفاوت دارد، در شمال بیروت شاهد خانه های شیک و ماشین های آخرین مدل،  فروشگاه های برند و کافه و رستوران هستید ولی جنوب بیروت کاملاً همه چیز برعکس است. خانه هایی که آثار گلوله به عنوان یادگاری از جنگ همچنان روی آن هست و بازسازی نشده است، به چشم می خورد.

بیروت امروزی مملو از فروشگاه ها و برندهای معروفی است که قیمت هایشان هم به خاطر اسم و رسمشان بالاست. به همین خاطر برای خرید لباس، بیروت شهر شیک پوشان اســــت. اگر به  دنبال خرید برند هستید، بیروت گزینه خوبی نیست. همان برندها و مارکهای معروف در ترکیه با قیمت بسیار کمتری قابل دسترسی است، ضمن اینکه از همان کیفیت بالا هم برخوردار هستند. فروشگاه های زنجیره ای الدورادو به نسبت قیمتهای پائین تری دارد که بازهم با تبدیل آن به تومان، مبلغ گزافی استخراج میشد که متاسفانه برمی گردد به افت شدید ارزش پول ایران و ارزش بالای پول لبنان. اما با وجود قیمتهای بالا در لبنان، شیرینی های خوشمزه و قهوه عربی ناب، یکی از بهترین گزینه های سوغات است.

2 ایراد بزرگ مردم بیروت: سیگار کشیدن بیش از حد در همه اماکن عمومی بدون اینکه سئوالی یا اجازه ای گرفته شود، داخل تاکسی و فروشگاههای سرپوشیده و رستوران و مورد دوم بوق زدن ممتد و کم صبری در رانندگی.

کلام آخر: سفر به بیروت به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز بود، اما حضور در کنسرت موزیسینی که سالها با نوای دل انگیز سازش زندگی کردم و خاطره دارم، این سفر را در نوع خود بی نظیرتر، به یادماندنی تر و خاص تر از هر سفر دیگری کرد.

بیروت، مهرش را به تو می زند، اثرش را در تو می گذارد و بعد به تو می گوید: برو که تا آخر عمرکار تو را ساختم!

مطمئن هستم بیروت زیبا، انتخاب مجدد من برای سفرهای بعدی خواهد بود.

برای خوانندگان محترم این سفرنامه، لحظاتی خوب و سرشار از خاطره و احساسات ناب آرزو می کنم.