سفر به سرزمین عجایب و افسانه ای قشم و هرمز

در این نقطه از ایران، هرچیزی ممکن است! +تصاویر

ممکن است در اغاز سفر شما حرفی برای گفتن و نوشتن نداشته باشید،اما سفر در پایان از شما یک نویسنده می سازد.(ابن بطوطه)

مهر 98 بود که نگاهم به تقویم افتاد و دیدم یه تعطیلی عالیی داریم، بعد از سفرهایی که در 9 ماه گذشته به مالزی و لنکاوی و تایلند و دبی و استانبول داشتم و تعریف هایی که از جنوب ایران شنیده بودم تصمیم گرفتم یه برنامه قشم بذارم، تلفن و برداشتم به 2 تا از دوستای دیگه ام هم گفتم اونام که همیشه به من لطف دارن و تمام تصمیمات من رو برای سفر چشم بسته قبول دارن با استقبال پذیرفتن، ما 3 خانواده 3 نفره بودیم که هممون بچه هامون 8 سالشون بود.

بهترین فصل سفر به جنوب زمستون و بعد پاییزه، اولین کاری که کردم مستقیم رفتم سراغ سایت فروش پرواز. دیدم قیمت هواپیما به خاطر تعطیلات سر به فلک میکشه، نفری 1 میلیون و600 گزینه هواپیما حذف شد، دیدم زمانمون محدوده و تا بندرعباس 1200 کیلومتر راهه هم راننده ها خسته میشدن هم بچه ها اذیت میشدن پیشنهاد قطار دادم و بازم دوستان لطف کردن و گفتن هرچی تو بگی قبوله،نگم براتون با هزار بدبختی اونم با پارتی بلیط قطار رجا بدون پذیرایی برای پنج شنبه 2 ابان ساعت 12 به قیمت 175 تومان و برگشت بلیط قطار با پذیرایی برای دوشنبه 6 ابان به قیمت 225 تومان با کلی استرس خریدیم که ایا قطار خوبه یا نه، که باید بگم انصافا خوب بود و از این 20 ساعت هیچی نفهمیدیم.می تونم بگم این قطار بهتر هم بود کوپه ها 4 نفری با ال سی دی و چای و عصرونه و 1 وعده غذا که از فارسی بود و 2 انتخاب داشتیم کتلت و جوجه کباب در کل به نظر من اگر تو های سیزن بخوایید برید بهترین گزینه قطاره چون هواپیماخیلییی گرون میشه و نمیارزه.

روز سفر رسید و بچه ها پر از هیجان بودن ،پنج شنبه 2 ابان ساعت 12 قطار حرکت کرد و فردا صبح ساعت 8 ما رسیدیم بندرعباس و با 2 تا تاکسی به مبلغ 10 تومان اومدیم اسکله حقانی و بلیط کشتی تندرو به مبلغ 17 خریدیم و 50 دقیقه بعد اسکله ذاکری قشم بودیم و رفتیم هتل.

همین جا بهتون بگم که اژانس تو قشم هر جا بخوایید برید 8 تومان می گیره اگه ماشین در اختیار هم بخویید برای داخل شهر ساعتی 26 و بیرون شهر ساعتی 30 البته حداقل باید 5 ساعت اجاره کنید.

ما هتل 3 ستاره ریحان رو برای 3 شب رزرو کرده بودیم برای هر اتاق 3 تخته شبی 220 تومان البته همین اتاق تاریخ های غیر تعطیلی 150 تومان بود.انصافا هتل خوبی بود لابی تمیز و مدرنی داشت صبحانه هم در حد چای و عدسی و تخم مرغ و پنیر و کره و مربا و شربت و نون تازه بود تا ساحل هم 200 متر فاصله داشت ،تنها نقطه ضعف هتل سرویس هاش بود که خیلی حس تمیزی به ادم نمیداد ولی در کل ما راضی بودیم خصوصا از برخورد پرسنلش.هتل که گفت اتاقتون ساعت 2 تحویل میشه ما هم همون جا توی نمازخونه لباس عوض کردیم و یه ون کرایه کردیم.(تصویر1)

حالا براتون بگم از قیمت تورها تو قشم قیمت تور قشم گردی نفری 100 تومانه که تازه چاهکوه و لافت هم نمیبرن و قیمت تور هرمز نفری 150 با نهار و هنگام نفری 50 که من چون ته همه چیو درمیارم ما همه رو خودمون رفتیم با نصف این هزینه که راهنمایتون میکنم.

ما 9 نفر بودیم و یه ون کرایه کردیم به مبلغ 350 تومان روزانه برای 8 ساعت که بسیارر میصرفه،ساعت 10 ون اومد و ما رفتیم به سمت جنگل های حرا ،چون از قبل تحقیق کرده بودم و می دونستم که حرا رو باید تو مد کامل رفت که بشه با قایق از بین درختا رد بشی و جزایر ناز رو تو جزر کامل که بشه کف دریا راه رفت،پس اپلیکیشن جزر و مد  nautide (نوتاید) رو ریخته بودم تو گوشیم وقتی رسیدیم حرا قایق روبرای حدود 50 دقیقه گرفتیم به مبلغ نفری 20 تومان و محو تماشای خلقت خدا شدیم، عمق اب تو بیشترین حالت بیشتر از 1متر و نیم نمیشه و مساحتش حدود 7500 هکتاره و این درختان بهترین علوفه خشک برای چهارپایان منطقه است و خاصیت بی نظیری که دارن اینه که بافت ساقه وتنه و ریشه طوریست که میتونه اب شور دریا رو تصفیه کنه و موارد مورد نیازش رو جذب و بقیه رو دفع کنه و کلا ریشه های درختا مثل سوزن از اب بیرونه (تصویر2)

وایییی نگم براتون که اونجا پر از مرغ ماهی خوار و پلیکان و لک لک و مرغابی و مرغ دریایی بود(تصویر3)

از اونجا راهی چاهکوه شدیم همون جایی که من بیشترین هیجان رو برای دیدنش داشتم و همیشه وقتی عکساشو میدیدم کیف میکردم،چاهکوه حدود 70 کیلوتر با قشم فاصله داره و حدود 1 ساعت راهه و ورودیشم نفری 5تومانه.حتما یادتون باشه که ابتدای راه اب بخرید چون حدود یه ربع تا تنگه پیاده روی دارید و اونجا هم اب نیست(تصویر4)

تنگه چاهکوه یکی از عجیب ترین جاذبه های قشمه که ارتفاع دیواره هاش حدود 100 متره و حفره ها و شیارهایی که بر اثر اب و باد و باران و فرسایش خاک طی سالیان سال تشکیل شده بی نظیره ، چاهکوه در ابتدا عریضه و ولی هر چی بیشتر وارد میشیم از عرضش کم میشه و بعضی جاهاش به نیم متر میرسه و دیگه نمیشه ازش رد شد.(تصویر5)

ابتدای تنگه یه اقای مهربونی هست که داره از چاه اب میکشه و رو دست و صورت عابرین میریزه.یه تکه از صخره ابتدایی غار خیلی عجیبه و بسیاررر شبیه صورت یه مرده که محلی ها اونو به عنوان نگهبان غار می شناسن.(تصویر6)

بعد از چاهکوه دیگه داشت غرغر بچه ها در میومد که گشنمونه به پیشنهاد اقای راننده رفتیم روستای سهیلی و رستوران خونه اقای حسینی، جای جالبی بود خونه خودشونو رستوران کرده بودن و یه اتاق به ما دادن و راحت بودیم اونجا لباس عربی و محلی هم بود که بپوشین و تو حیاط عکس بندازید ما  قلیه ماهی و ماهی سرخ شده و میگو دوپیازه گرفتیم قیمت هر پرس غذا حدود 50 تومان بود که به این قیمت نمیارزید ولی برخوردشون عالییی بود.

نهار رو که خوردیم راه افتادیم به سمت روستای بادگیرها،لافت زیبا(تصویر7)

یه جوری تنظیم کنید که غروب لافت باشید و از دیدن صحنه غروب و ارامش اونجا لذت ببرید. وقتی رسیدید لافت بیایید چاه های تلا که بغلش اب انباره و یه سری پله هست بالای پله ها که بیایید کل لافت زیر پاتونه و من بهتون قول میدم یکی از زیباترین غروب های زندگیتون رو می بینید.(تصویر8)

وقتی برگشتیم هتل ساعت 6 شده بود و تازه اتاق رو تحویل گرفتیم وبعد از یه استراحت کوتاه راهی سیتی سنتر 1و2 شدیم و تا 10 شب اونجا بودیم،قشم مرکز تجاری زیاد داره که بهترینش همین سیتی سنتره و همشون تا 12 شب بازن ، که من شخصا اینم نپسندیدم چون به نظرم کیفیت پایینه و اوناییم که بهتره هم قیمت تهرانه، من که خریدی نکردم.

بعد اومدیم دم در سیتی سنتر لبنان شاورما برای شام، از قبل تحقیق کرده بودم و می دونستم خوبه اگه دیر برسید شاورما گوشت تموم شده به ماهم فقط مرغ رسید دونه ای 12 تومان که یه دونه اش کمه و سیر نمیکه  لای نون بسیارر لطیفی میذارن با یه سس ماست و سیر بی نظیر، بعد شام راهی هتل شدیم و خوابیدیم .

صبح شنبه 4 ابان ساعت 8 ون اومد دنبالمون و راه افتادیم به سمت اسکله که بریم هنگام برای دیدن دلفین ها باید صبح زود برید تا هوا گرم نشده که متاسفانه تنها نقطه بد سفر ما همین بود که اونروز دلفین ها نبودن، قیمت قایق هنگام نفری 20 تومان بود برای 1 ساعت.(تصویر9)

کلی از دیدن دریا و قایق سواری لذت بردیم و کنار یه ساحل زیبا پیاده شدیم و برای چند دقیقه دهنمون باز موند شن ها واقعااا نقره ای بودن.(تصویر10)

اونجا اقایون خرچنگ هم گرفتن، برای اولین بار بود که خرچنگ میدیم باورم نمیشد این موجود انقدر بامزه باشه.(تصویر11)

بعد از چند دقیقه قایق سواری مجدد جایی پیاده شدیم که چند تا دکه کوچیک بود که سمبوسه و فلافل می فروختن و زن های محلی صدف و گوش ماهی و کارای دستی میفروختن، همین جا میخوام ازتون خواهش کنم برای حمایت از کارافرینی این عزیزان زحمت کش ازشون حتما خرید کنید.(تصویر12)

ما چند تا چیز خریدیم و دستامونم نقش حنا زدیم و کلی به خنده و شوخی گذروندیم.(تصویر13)

توی تمام مسیر قایق سواری کنار خطی ساحلی پر از اهو بود(تصویر14)

یه جا کنار ساحل وایستادیم وفقط کافی بود چند تا تکه نون تو اب بندازیم که پر از ماهی بشه،اونجا به اکواریوم معروف بود(تصویر 15)

بعد از اونجا وقتی قایق سواری تموم شد سوار ون شدیم و رفتیم به سمت غار خوربس در کل چیزه خاصی نداشت.

تو اپلیکیشن نوتاید چک کرده بودم جزر کامل برای بهترین موقع دیدن جزایر نازساعت 3 بود پس اول راهی دره ستاره گان تو روستای برکه خلف شدیم ،دوستان تا یادم نرفته بهتون بگم دره ستاره ها شنبه ها تعطیله و اون هفته استثنا به خاطر تعطیلات باز بود.اینجام ورودیش نفری 5 تومان بود یاداوری میکنم که اول راه اب بخرید که اونجا اذیت نشید.(تصویر16)

دره ستارگان با قدمت 2 میلیون سال بر اثر فرسایش خاک و ماسه و ناشی از باد و باران ورگبارها بوجود اومده که اهالی قشم عقیده دارن که ستاره ای از اسمان به قلب جزیره افتاده و اشکال عجیبی درست شده و خوبه که بدونید نظیر این پدیده بی نظیر فقط در کشور امریکا (گرند کانیون) وجود داره.(تصویر17)

کم کم داشتیم به ساعت 3 و زمان جزر کامل نزدیک میشدیم پس راهی جزایر ناز شدیم ،صبح که از کنارش رد شدیم هیچی معلوم نبود و الان باورم نمیشد داشتم کف دریا راه میرفتم.(تصویر18)

جزایر ناز جزو عجایب هفتگانه قشم هست و این ساحل با تمام ساحل هایی که تو عمرتون دیدید فرق داره اینجا به هنگام جزر باریکه ای از شن های درخشان و 3 صخره بیرون اومده از اب رو به قشم وصل میکنه، محلی ها به این جزیره دو کرده میگن(تصویر19).

جالب اینجاست که وقتی اب پایین میره کلی سفره ماهی و عروس دریایی و توتیا و موجودات دریایی همون جا کف دریا باقی میمونن و شما قدم به قدم اونارو می بینید.(تصویر20)

اونجا کلی تفریحات ابی مثل جت اسکی و پارسل هم هست که ما با بچه هامون شتر سواری کردیم و کلی خندیدیم.

ساعت 4 شده بود و از صبح انقدر محو زیبایی های قشم بودیم کلا یادمون رفته بود گشنه ایم و باز هم به پیشنهاد من راهی خوشمزه ترین قسمت سفر شدیم وایییییییی نگمممممم براتونننننن اونجا جایی نبود به جز شب های دفاری، یه رستوران محلی عربی بزرگ که توش فروشگاه ادویه و ترشی و ... هم داشت.

غذاهاش بی نظیر بود و البته گرون ،هر خانواده 2 غوزی بره هر پرس 100 تومان ومتفی صافی (غذای کویتی بی نظیر) به قیمت هر پرس 75 تومان سفارش  داد و در اخر برای اولین بار بود که دسر رنگینک رو خوردیم با طعمی بهشتی....(تصویر21)

خسته و کوفته حدود ساعت 7 رسیدیم هتل و چون فردا برای رفتن به هرمز باید 5 صبح پامیشدیم دیگه از هتل بیرون نیومدیم و اقایون رفتن دوباره از لبنان شاورما غذا گرفتن و اوردن .

صبح یکشنبه 5 ابان ساعت 5 صبح پاشدیم چون قایق به سمت هرمز فقط روزی یه دونه میره اونم ساعت 6 و 45، قیمتشم نفری 20 تومان بود ، 1 ساعت بعد هرمز بودیم یادتون اول سفرنامه بهتون گفتم تور هرمز نفری 150 تومانه با نهار ،حالا خودتون حساب کنید ما 9 نفر بودیم و میشد1 میلیون 350 ولی همون جا که از کشتی پیاده شدیم یه ون گرفتیم 300 تومان کلا ،یعنی نفری 33 تومان  به اسم اقا رضای گل که ماشالا از 100 تا لیدر بهتره.

اونجا موتورهای سقف دار هم هست که 6 نفر جا میشه و ساعتی 30 تومان میگیره، جالبه ،ولی تو گرما اذیت میشید.

هرمز در 16 کیلومتری بندر عباس قرار گرفته و به علت موقعیت جغرافیاییش و مجاورتش با تنگه هرمز اونو کلید خلیج فارس می دانند.در هرمز کوه های به رنگ زرد وسفید و قرمز دیده میشه که از خاک سرخش به عنوان ادویه در تهیه غذایی به عنوان سوراغ  و برای پختن ماهی و نان و ترشی و مربا و سس استفاده میشه.

استخراج خاک سرخ جزیره یکی از مهمترین منابع درامد اهالی هرمزه.

از خاک های هرمز 72 رنگ تولید میشه و در بین زمین شناسان به علت اینکه از انواع خاک ها وکانی های مختلف تشکیل شده به بهشت زمین شناسی مشهور شده.

اول از همه راهی قلعه پرتغالی ها شدیم ، که اقای البوکرک در سال 912 از اینجا خوشش میاد با کشتار وحشیانه موفق به گرفتن هرمز شد و قلعه رو ساخت و در سال 1301 توسط امام قلی خان اشغال خارج شد.(تصویر22)

جالب ترین جاش اب انبارش بود که تمام سقفش از مرجان بود و خاصیت مرجان اینکه نمیذاره جونور موذی وارد بشن و اب کثیف بشه.(تصویر23)

تو راه برگشت بازم زنای دست فروش محلی رو دیدیم و از این خاک های رنگی بی نظیر هرمز خریدیم.(تصویر24)

بازم برای حمایت از این عزیزان یاداوری می کنم(تصویر25)

رفتیم به سمت ساحل لاک پشت ها و یه کارت پستال به معنای واقعی دیدیم.(تصویر26)

و بعد ساحل محیط زیست و روزنه دریا.(تصویر27)

و به سمت معدن خاک سرخ که شهرت جهانی داره و تو کل کره زمین بعد از اسپانیا نمونه نداره راهی شدیم و اونجاست که شاعر میگه خدایااااا مگههه داریممممم!!!!!!(تصویر 28)

خاک سرخ سرخ بود و دریا رو هم قرمز کرده بودو ساحلش شناش نقره ای بودن و می درخشیدن.مهم ترین خاک های هرمز  رو اکسیدهای اهن تشکیل داده که تو صنایع رنگسازی و ارایشی و کاشی و سرامیک و سفال و لعاب سازی و نوارهای کاست و ضد زنگ و... استفاده میشه وتنها ساحل خوراکی ایرانه.(تصویر29)

دوستای خوبم فراموش نکنید که برداشتن شن های نقره ای اینجا ممنوعه.

تو راه که داشتیم به سمت دره تندیس ها میرفتیم کوه های رنگین کمان رو هم دیدیم که رنگی بودن ولی از فرط گرما پیاده نشدیم عکس بندازیم و رسیدیم به دره تندیس ها که به نظر من از نظر زیبایی نقطه عطف سفر بود.(تصویر30)

چند صد متری پیاده روی داره تا بهش برسید ولی اگه قوه تخیلتون رو راه بندازید تو کل مسیر سنگ های شگفت انگیزی می بینید که هر کدوم به شکل یه حیوونی هستن و یه راه باریک و نسبتا سخت رو بین صخره ها میرید تا به یه پرتگاه عمیق میرسید که حدودا 50 متر بالاتر از دریاست و به نظر من تنها سفر به این نقطه هست که می تونید سکوت مطلق و ارامش و در کنار یه تصویر رویایی در کنار هم تجربه کنید.

وقتی سوار ماشین شدیم نفهمیدیم چطوری به غار نمک رسیدیم چون فقط داشتیم راجب زیبایی های هرمز حرف میزدیم ، غار نمک مثل یه نگین الماس سفید درخشان میمونه وسط خاک های رنگی هرمز ،که مردم محلی اونو به اسم غار الهه نمکی می شناسن که طیف های رنگی وسیعی رو روی بدنه اش می بینید که نشون میده مملو از مواد معدنیه.(تصویر31)

برای وارد شدن به غار باید چند قدمی سرتون رو خم کنید تا به یه تالار برسید که پر از کریستال های نمکیه و پر از قندیل های بلوری نمکیه که از سقف اویزونه.

متاسفانه صحنه های دلخراشی اونجا دیدیم دوستانی که روی دیواره ها یادگاری نوشته بودن و به سرمایه های ملی احترامی نمیذارن و یا تیکه هایی از قندیل ها رو کنده بودن.

ساعت 12 شده بود ومام چون صبحونه نخورده بودیم حسابی گشنه بودیم و رفتیم به سمت رستوران اقای خنجی زاده بهترین رستوران قشم، به به. (تصویر32)

از خوردن غذا لذت بردیم قلیه ماهی و ماهی شیر سرخ شده و هواری میگو و میگو دوپیازه که قیمت هر پرس حدود 50 تومان بود.(تصویر33)

از ترشی انبه خوشمزشون هم خریدیم و اوردیم.(تصویر 34)

دیگه موقع خداحافظی از اقا رضا شده بود چون تعطیلات بود 2 تا کشتی میرفت به سمت قشم ساعت 1 و ساعت 3 ولی روزهای دیگه فقط ساعت 3 میره. ما به کشتی 1 رسیدیم و ساعت 2 قشم بودیم و رفتیم هتل از خستگی چشمامون باز نمیشد تصمیم گرفتیم تا 5 بخوابیم و چون شب اخره  بریم لب دریا.

ساعت 6 بود که با چایی و میوه و اجیل و خوراکی رفتیم ساحل تفریحی زیتون قشم بچه ها تا ساعت 9 رفتن تو اب و بازی کردن و ماهم گرم صحبت بودیم.

بعدش رفتیم رستوران خاله که تو قشم معروفه و سمبوسه و فلافل و عنکاس(ماهی مرکب) و پودینی (کوسه) خوردیم که کلا 150 تومان شد و خیلی ارزون بود برای 9 نفر و بعد برگشتیم هتل و چمدون بستیم.

صبح دوشنبه 6 ابان راهی اسکله شدیم و اومدیم بندر عباس و همه دغدغه من این بود که چرا تو این 3 روز نتونستیم نون تمشی بخوریم.

وقتی تو بندرعباس پیاده شدیم و منتظر تاکسی بودیم که بریم راه اهن انگار یهو دنیا رو به من دادن یه مغازه کوچیک دیدم که یه اقایی داره تمشی میپزه با وجود اینکه تازه صبحانه خورده بودیم 5 تا تمشی به قیمت دونه ای 4 تومان خوردیم ولذت بردیم.

حالا براتون بگم از این نون تو دل برو که کلی طرفدار داره،تمشی یه نون بسیار نازکیه که روش پنیر میریزن و تخم مرغ میشکونن و عسل میریزن بعدش از وسط میبندنشون میشه باقلواااا (تصویر35)

البته اصلش با سس مهیاوه ماهی هست که من چون ترسیدم خوشمون نیاد گفتم نریزه.

دیگه ساعت اخر سفر بود  و ساعت 12 قطار حرکت کرد و ما با یه کوله بار از خاطره برگشتیم به شهرمون تهران. اگه دوست داشته باشید و طبق این برنامه پیش برید کل جاهای اصلی قشم و هرمز و هنگام و لافت رو تو 3 روز می بینید. دوستای خوبم سرتون رو حسابی درد اوردم و هر کم و کاستی بود ببخشید چون اولین تجربه سفرنامه نویسم بود. باید بهتون بگم که تو ابان 98 قیمت بلیط قطار 4 تخته ما رفت بدون پذیرایی 175 و برگشت 225 با پذیرایی بود

هتل 3 ستاره ریحان 3 تخته شبی 220 تومان

و کل هزینه های ما در طول این سفر برای یک خانواده 3 نفری 1 میلیون و 500 شد

و توصیه من به عنوان یک دوست اینه که تا جایی که می تونید سفر کنید و لذت ببرید،تا زمانی که می تونید،

و یادتون باشه که زندگی برای زیستن در یک نقطه نیست 3!!!!!!