سفر به قلب تاریخ و فرهنگ ترکیه

اینجا قلب تپنده یک کشور است، جایی میان دو قاره! +تصاویر

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزان

پیام برخورداری هستم سال گذشته با سفرنامه روسیه ( سفر به تاریخی مدرن و مدرنیته ی تاریخی ) در خدمت شما بودم و خدارا شاکرم که امسال توفیق پیدا کردم مجددا دست به قلم سفرنامه نویسی ببرم و یکبار دیگر شما عزیزان را در یک سفر دیگر با خودم همراه کنم

خوشبختانه سفرنامه قبلی بسیار مورد توجه شما عزیزان قرار گرفت و بسیار خوشحال شدم که توانستم اولا کمکی به عزیزانی که قصد سفر به روسیه را داشتند کرده باشم و اینکه آن سفرنامه نظر داوران و مردم را به خودش اختصاص داد و برنده اول سفرنامه نویسی خارجی (در بخش آماتور) شد چون فرصتش پیش نیامده بود از همینجا اعلام میکنم که قلبا بسیار علاقه مند بودم به شرکت در دورهمی بسیار زیبای سایت وزین لست سکند در گردهمایی هتل پارسیان اوین اما به دلیل مشکلات بیماری مادرم و درگیری هایی که در بیمارستان داشتیم نتوانستم حضور پیدا کنم و نمیخواهم حوصله شما عزیزان را سر ببرم با طلب ذکر یک فاتحه این بخش را به پایان میرسانم

همانطور که میدانید بنده علاقه ای به سفر با تور ندارم و شخصا علاقه مند به درگیر شدن با مسائل هستم به همین خاطر تجربیاتی که از این درگیری ها به دست آوردم را خدمتتان عرض میکنم با این تفاوت که سفرنامه قبلی بنده به دو بخش تقسیم شده بود که اولین بخش مقدمات قبل از سفر و دومین بخش برنامه ریزی روزانه در سفر بود اما این سفرنامه را میخواهم به سه بخش تقسیم کنم دو بخش اول مانند سفرنامه قبلی و بخش سوم نکات و راهنمایی هایی که در طول سفر کمک کننده خواهند بود پس اولین بخش مربوط به اطلاعات و ملزومات قبل از سفر و بخش دوم برنامه ریزی روزانه برای سفر و بخش سوم هم که نکات و راهنمایی های سفر است که بخش اول به نظر بنده بسیار مهم تر است و ضمنا اگر سفرنامه قبلی را خوانده باشید متوجه شدید که بنده خیلی اهل خلاصه نویسی نیستم بیشتر هدفم ارائه اطلاعات کامل و پوشش تمام جزئیات است به همین خاطر پیشاپیش از طولانی بودن توضیحاتم پوزش میطلبم

بخش اول

مقدمات قبل از سفر

خب بعد از تحمل حدود 15 ماه سخت ما تصمیم به سفر گرفتیم ایندفعه با خانواده برای عوض شدن وضعیتی که چند ماه تحمل کرده بودیم و شرایط سختی را که پشت سر گذاشته بودیم با پدرم. برادرم و عموم. اما خب شرایط خیلی نسبت به سفر روسیه تغییر کرده بود از افزایش بیشتر از دوبرابری دلار گرفته تا مشکلات اقتصادی جامعه .افزایش مخارج. ثابت ماندن درآمدها و خب خیلی مشکلاتی که واقعا سفرهای خارجی را بسیار برای ما ایرانی ها سخت کرده و امیدوارم این وضع به زودی بهبود پیدا کند

با تمام این تفاسیر ما باید مقصدی را انتخاب میکردیم که به هر حال به قول خودمانی به جبیمان بخورد و بتوانیم از پسش بربیایم

گزینه ها معمولا از کشورهای اطراف بود گرجستان . ارمنستان . ترکیه . امارات و خب چندجای دیگر که در نهایت با رای گیری و گرفتن نظر بقیه ترکیه به عنوان مقصد تعیین شد

حالا دو انتخاب داشتیم آنتالیا یا استانبول؟

آنتالیا به عقیده بنده بیشتر شهری توریستی برای استراحت و در واقع ریلکس کردن است که خب در مقایسه با استانبول طبیعت بسیار زیباتری دارد اما استانبول شهر صنعتی تر و پر رفت و آمدتری است در کنار تفریحات ساحلی و طبیعت میشود به عنوان قطب خرید ترکیه هم از این شهر نام برد به دلیل داشتن مرکزهای خرید بسیار بزرگ با شعبه از تمامی برندهای معتبر بین المللی و نکته دیگر اینکه پرواز استانبول مستقیم است اما پرواز های آنتالیا بجز موارد محدودی که در قالب تور برگزار میشود معمولا از ایران پرواز مستقیمی ندارد و خب شما باید هزینه ی بیشتری بابت دو پرواز اضافه تر از استانبول به آنتالیا و برگشت دوباره به استانبول را متحمل شوید

پس نهایتا انتخاب استانبول برای ما بهتر بود و ما مقصدمان استانبول شد

خوشبختانه ترکیه جز محدود کشورهایی است که هنوز رفت و آمدش برای ما ایرانی ها راحت است و شما با داشتن پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار میتوانید بدون ویزا وارد خاک ترکیه شوید البته این قانون مشروط بر این است که حداکثر مدت اقامت شما در خاک ترکیه کمتر از 90 روز باشد اگه شما بدون ویزا وارد خاک ترکیه شده و بیشتر از 90 روز در خاک ترکیه بمانید با توجه به مدت روزهایی که بیشتر از 90 روز در ترکیه بوده اید به تشخیص پلیس فرودگاه موظف به پرداخت جریمه و یا در شمول دیپورت به ایران هستید و دیگر اجازه سفر به ترکیه را نخواهید داشت پس برای اقامت های بیشتر از 90 روز حتما اقدام به اخذ ویزا کنید اما برای سفرهای توریستی نیازی به ویزا نیست و هزینه ای هم برای ورود به کشور ترکیه از شما اخذ نمیشود

درباره مدت کافی برای دیدن استانبول بنده قبل از سفر بسیار از بقیه شنیدم که استانبول نیاز به اقامت طولانی ندارد و 3 یا 4 روز برایش کافیست الکی پولتان را خرج نکنید در حالی که واقعا اینطور نیست استانبول به تنهای بسیار جاهای دیدنی زیادی دارد برای کسی که اولین بار به استانبول سفر میکند به نظر من حتی اگر 10 روز هم هر روز از صبح تا شب مکان های معروف را فقط بخواهد ببیند وقت کم میاورد اما خب با توجه به مشکلات کاری و مالی ما 7 روز را انتخاب کردیم برای ماندن در استانبول

انتخاب بهترین پرواز:

برای رفتن به استانبول پرواز های زیادی با تفاوت قیمتی زیاد وجود دارد شما میتوانید پرواز های مستقیم به استانبول را از ایرلاین های داخلی ایران یا ایرلاین های ترکیه بگیرید یا پرواز غیر مستقیم از سایر ایرلاین ها بین المللی اما خب طبیعتا منطقی ترین و کم هزینه ترین راه انتخاب پرواز مستقیم است ایرلاین های ترکیه که پرواز مستقیم ترکیه از ایران را انجام میدهند شامل پگاسوس . اطلس گلوبال و ایرلاین ملی ترکیه یعنی ترکیش ایرلاین هستند قیمت این پرواز ها برای رفت و برگشت در کلاس اکونومی معمولا بین 3 میلیون تا 4 میلیون تومان به ازای هر نفر متغیر است اگر هم قصد سفر با ایرلاین های ایرانی را دارید به دلیل نوسانات زیاد قیمت ها بهتر است که از چند ماه قبل قیمت هارا رصد کنید و در بهترین شرایط اقدام به خرید کنید معمولا پرواز های ایرانی قیمت کمتری نسبت به پرواز ایرلاین های ترکیه دارند و بیشتر ایرلاین ها هم در ایران پرواز استانبول را انجام میدهند اما خب فکر میکنم ماهان ایر . ایران ایر و تابان بیشترین پرواز استانبول را در بین ایرلاین های ایرانی داشته باشند البته اگر سایت های که بلیط هارا چارتر میکنند پیدا کنید خب با قیمت بسیار بهتری میتوانید بلیط را تهیه کنید من خودم بعد از چند ماه مقایسه قیمت ها در نهایت با سایت ایرانی آشنا شدم که بعضی از پرواز ها را چارتر میکرد و اتفاقا در تاریخ مد نظر ما بلیط تهران به استانبول توسط این سایت چارتر شده بود و من توانستم 4 بلیط را از ماهان به قیمت نفری دو میلیون و دویست هزار تومن برای تاریخ رفت 19 شهریور ماه و برگشت 26 شهریور خریداری کنم که برای هر چهار نفر هم بیمه مسافرتی به صورت رایگان هدیه میداد و به این صورت من بلیط و بیمه را با هم تهیه کردم ضمنا حداکثر بار مجاز برای این پرواز 30 کیلوگرم بود

توضیحات عکس : بلیط هواپیما و بیمه مسافرتی

انتخاب هتل مناسب در استانبول

قدم بعدی رزرو هتل است خب هتل ها به دو نوع تقسیم میشوند اول نوعی که معمول ترین نوع هتل هست اتاقی از مجموعه ی هتل که فقط مناسب استراحت است یعنی بدون آشپزخانه و وسایل آشپزی و دوم هتل آپارتمان است که معمولا دارای آشپزخانه با وسایل برای کسانی که میخواهند بعضی از وعده های غذایی را خودشان زحمت بکشند و علت آن صرفه جویی در هزینه ها یا ترجیح دادن دست پخت خودشان است از آنجایی که فرهنگ غذایی کشور ترکیه بسیار به کشور خودمان نزدیک است خیلی نگران از بابت تفاوت ذائقه ها نباشید اما در مجموع من اتاق آشپزخانه دار یا همان سوئیت را ترجیح میدهم خب قصد من گرفتن اتاقی بود که تمامی وسایل آشپزی را هم داشته باشد بهترین منابع برای انتخاب هتل در همه جای دنیا ( بجز ایران ) سایت های booking  و tripadvisor  هستند اگر مقدار بسیار کمی به زبان انگلیسی مسلط هستید و حوصله گشت و گذار در اینترنت را دارید حتما از این سایت ها غافل نشوید که بهترین انتخاب از همین سایت ها است البته مشکلاتی هم دارند که در ادامه توضیح میدهم

موضوع بسیار مهمی که در انتخاب هتل باید حتما مد نظر باشد محل استقرار هتل است نزدیکی به اماکن مهم شهر و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و امنیت و معتبری هتل سه مسئله ای است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد

یکی از بهترین مناطق برای رزرو هتل در استانبول، منطقه سلطان احمد است. با توجه به تجمع جاذبه های گردشگری مهم شهر استانبول نظیر مسجد آبی، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و بازار بزرگ این منطقه به دلیل دسترسی آسان به این جاذبه ها جز بهترین مناطق برای رزرو هتل در استانبول به شمار می رود. توجه داشته باشید که در منطقه سلطان احمد استانبول هیچ شور و هیجانی در شب ها وجود ندارد و خیابان های آن کاملا خلوت می شود از جمله جاذبه هایی که در منطقه سلطان احمد وجود دارند عبارت از مسجد آبی، ایا صوفیه، بازار آراستا، کاخ توپکاپی می باشد.

یکی دیگر از معروف ترین مناطق شهر استانبول که در بین ایرانی ها هم بسیار محبوب است، منطقه تکسیم می باشد. این منطقه به دلیل نزدیک بودن به خیابان استقلال و منطقه اروپایی استانبول در بین توریست ها بسیار معروف است. همچنین در این منطقه رستوران ها، بازارها، سینما مراکز خرید زیادی هم وجود دارد که از جمله دلایل انتخاب به عنوان بهترین منطقه برای رزرو هتل در استانبول محسوب می شود. توجه داشته باشید که اگر تصمیم به انتخاب منطقه تکسیم برای رزرو هتل در استانبول نمودید در این محل زندگی شبانه بسیار رونق دارد و ۲۴ ساعت شبانه روز هیاهوی بسیاری در محله و به خصوص خیابان استقلال برپا است

خب بعد از محله های سلطان احمد و تکسیم میرسیم به تنگه بسفر منطقه ای که دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می کند و جز مناطق جذاب گردشگری به شمار می رود. در دو طرف این منطقه بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که در طول شب می توانید با کشتی به بازدید از آن ها بروید این منطقه هم دارای دسترسی بسیار خوبی است و انتخاب خوبی برای رزرو هتل محسوب میشود

اگر عاشق کافه گردی های شبانه و شور و حال مردم در شب مخصوصا در کافه های زیبا و سنتی ترکیه هستید انتخاب محله فیندیک زاده هم جز گزینه های خوب برای شماست

اگر قصد نزدیکی به تکسیم را دارید اما از شلوغی های شبانه و سر و صدای ماشین و مردم تا صبح بیزارید میتوانید در منطقه شیشیلی اقدام به رزرو هتل کنید منطقه ای با دسترسی عالی و فاصله ی حدود 20 دقیقه ای از تکسیم که خب تمامی دسترسی های تکسیم را دارد و آن شلوغی و ازدحام شبانه را هم ندارد و شب های با خیال راحت میتوانید استراحت کنید

همچنین اگر قصد اقامت در هتل های 5 ستاره و لوکس استانبول را دارید بهترین گزینه برای شما رزرو هتل در منطقه بشیکتاش است لوکس ترین و بهترین هتل های استانبول با قیمت های نسبتا بالا در این منطقه برای لوکس پسندان بهترین گزینه هستند

اگر هم فقط میخوایید که هتل خوب باشد و رفت و آمد خیلی برای شما دشوار نیست یا اینکه در استانبول ماشین در اختیار دارید و میتوانید راحت رفت و آمد کنید خب میتوانید در محله های غیر معروف اقدام به رزرو هتل کنید به طبع رزرو هتل در این مناطق از نظر قیمت هم به صرفه تر خواهد بود و تنها مشکل همین رفت و آمد است که با مقداری هزینه برای تاکسی یا اجاره ماشین میتوانید این مشکل را برطرف کنید

(پی نوشت : برای اجاره ماشین هم شرکت های زیادی هستند که این کار را انجام میدهند و بسته به نوع ماشین قیمت های مختلفی دارند اگر هفتگی یا ماهانه بخواهید اجاره کنید قیمت ها به طبع پایین تر هستند البته مشکلاتی هم برای این موضوع برای ما ایرانی ها وجود دارد مثلا یکی از شرایط دریافت ماشین داشتن کارت اعتباری به عنوان دیپوزیت و به اسم شخص اجاره کننده است کارت های اعتباری ایران قابل قبول نیست و باید حتما کارت اعتباری بین المللی باشد و درصدی از مبلغ خودرو به عنوان ضمانت داخل کارت توسط شرکت اجاره دهنده در مدت زمان اجاره مسدود خواهد شد به همین منظور یکی از این شرایط سخت داشتن کارت اعتباری بین المللی به نام اجاره کننده است دقت کنید که نام شخص اجاره کننده باید به صورت برجسته بر روی کارت درج شده باشد همچنین داشتن گواهینامه بین المللی هم از الزامات است البته این موضوع سخت نیست و هر کس که در ایران گواهینامه داشته باشد میتواند به راحتی به بین المللی تبدیل کند آژانس های مسافرتی این کار را در قبال مبلغی نه چندان زیاد انجام میدهند و احتیاجی به مدارک و یا امتحان و مورد خاصی نیست همچنین برای اجاره ماشین باید حداقل 18 سال داشته باشید ولی معمولا شرکت های اجاره دهنده به افراد بالای 21 سال اجاره میدهند یا برای افراد زیر 21 سال محدودیتی در انتخاب ماشین ها لحاظ میکنند و یا مبلغ دیپوزیت را بالاتر میبرند در هر حال اگر قصد اجاره ماشین دارید حتما در ایران گواهینامه را به بین المللی تبدیل کنید و کارت اعتباری به نام همراه داشته باشید و مقدار مورد نظر موجودی کارت را برای ماشین مورد نیازتان از قبل با شرکت اجاره دهنده هماهنگ کنید)

من که خودم بیشتر تمرکزم روی هتل و امکانات هتل بود البته این مبحث کاملا سلیقه ای است و بستگی به برنامه سفر شما دارد من در مجموع با جمع بندی که از سایت هایی که عرض کردم داشتم اقدام به رزرو دو هتل کردم که مجموعا امتیازات بالایی داشتند و برای هفت روز اقامت ما حالت تکراری و یک نواختی نداشته باشد

مشکلی که قبل تر عرض کردم برای سایت های booking و tripadvisor این است که خب رزرو از این سایت ها با کارت های بانکی ما در ایران امکان پذیر نیست و نیازمند مسترکارت یا ویزا کارت بین المللی است البته این مشکل قابل حل است سایت هایی هستند در ایران که این مبلغ را در قبال دریافت کارمزد کمی برای شما پرداخت میکنند به این صورت که میتوانید هتل را انتخاب کنید و تاریخ ورود و خروج را مشخص کنید و در نهایت پول را به ریال توسط درگاه های پرداخت بپردازید و آنها معادل ارزی را از حسابهای خودشان پرداخت میکنند راه دوم تهیه مستر کارت یا ویزا کارت هدیه و یا به اسم خودتان است این کارت ها به صورت مجازی و فیزیکی قابل صدور هستند کارت های مجازی فقط دارای اطلاعات برای پرداخت آنلاین هستند و عملا کارتی در اختیار شما قرار نمیگیرد این نوع حساب فقط برای پرداخت های اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد اما کارت فیزیکی دقیقا مشابه کارت های بانکی ایران هستند و بجز خدمات پرداخت آنلاین میتوانید به هر میزان که بخواهید آن را شارژ کنید و در کشورهای خارج از ایران پرداخت با کارت بانکی انجام دهید به این صورت دیگر نیازی به حمل پول نقد در خارج از ایران ندارید و امنیت بسیار بالاتری دارد. اما هزینه صدور این کارت ها و کارمزدهایی که دارد توسط سایت های صادر کننده از شما اخذ میشود فرق کارت هدیه فیزیکی با کارت به نام در این موضوع است که در کارت های هدیه نام شما برروی کارت درج نمیشود و برای شارژ کردن و مبالغ هم سقف های کمتری نسبت به کارت با نام در نظر گرفته میشود و کارمزدهای بالاتری دارد ولی کارت های با نام محدودیت کمتری دارند و سقف های بیشتری دارند اما هزینه صدور این کارت ها بالاتر است. بهترین سایت برای صدور این کارت ها و یا پرداخت های آنلاین به نظر بنده سایت تهران کردیت کارت است که قابل اعتماد و دارای نماد تجارت الکترونیک دو ستاره هستند و بنده خودم چندین بار با این سایت کار کردم و راضی بودم برای اطلاع از شرایط این نوع پرداخت ها یا صدور این کارت ها میتوانید به سایت تهران کردیت کارت یا سایت های مشابه مراجعه کنید

بجز مراحلی که عرض کردم راه حل دیگر استفاده از سایت های ایرانی است که اقدام به رزرو این هتل ها میکنند. میتوانید هتل مد نظرتان را در سایت پیدا کنید و پرداخت را به ریال انجام دهید و سایت مابقی کار را انجام میدهد و واچر هتل برای شما ارسال میشود البته قیمت هتل ها در این سایت ها مقداری بالاتر از قیمت ها در سایت booking است . با کمی جستجو میتوانید سایت های ایرانی زیادی که اقدام به رزرو هتل خارجی میکنند پیدا کنید و قیمت هارا مقایسه کنید

در مجموع با تمام این تفاسیر من اولین هتل را برای 4 شب در محله ی مالتپه که یک هتل آپارتمان 4 ستاره بود به اسم EPS Suite رزرو کردم این هتل کوچک و نقلی دارای 4  طبقه و بسیار هم خلوت بود و امتیازات بالایی را در سایتها داشت و بیشتر مراجعین رضایت داشتند را انتخاب کردم و هتل را برای 4 شب بدون صبحانه به قیمت دو میلیون و چهارصد هزار تومن از سایت ایرانی رزرو کردم

توضیحات عکس : هتل EPS Suite

با توجه به برنده شدن سفرنامه قبلی بنده سایت لست سکند زحمت کشیدند و مبلغ سه میلیون تومن را بن خرید خدمات هتل و یا هواپیما به ما دادند که خب من تصمیم گرفتم برای رزرو هتل بعدی از این بن استفاده کنم برای استفاده از این بن دو راه وجود داشت اول استفاده از تور های موجود در سایت لست سکند که بنده هیچ علاقه ای به سفر با تور نداشتم و دوم خرید بلیط و یا رزرو هتل از سایت trip.ir من هم با سایت های که قبلا عرض کردم هتل سه شب آخر را انتخاب کردم و در سایت trip.ir اقدام به رزرو این هتل کردم با هماهنگی که با سایت لست سکند داشتم مبلغ 3 میلیون تومن حساب کاربری بنده شارژ شد که واقعا هم بسیار سریع و با پشتیبانی عالی اینکار انجام شد و مابقی مبلغ که حدود 200 هزار تومن بود خودم حساب را شارژ کردم

هتل انتخابی بنده هتل Fraser Place Antasya Istanbul بود این هتل 5 ستاره و هتلی بسیار لوکس و با امکانات عالی بود از جمله این امکانات استخر .سونا .جکوزی .باشگاه بدنسازی. پارک بازی کودکان .سالن همایش .سالن اجتماعات .وسایل کامل آشپزخانه. شامل قهوه ساز. چایی ساز .وسایل مورد نیاز آشپزی .ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی. یخچال .گاز. مایکروفر و مایروویو و امکانات رفاهی کامل بود در محله ی عمرانیه . واقعا هتل بسیار زیبایی بود و ما از سه شب اقامت در این هتل بسیار لذت بردیم قیمت این هتل برای 3 شب بدون صبحانه 3 میلیون و دویست هزار تومن شد

توضیحات عکس : هتل Fraser Place Antasya Istanbul

برنامه های مورد نیاز

خب دوستان من یک سری از اپلیکشن هایی که در سفر به خودم خیلی کمک کرده را معرفی میکنم حتما نصب کنید که به کارتان میآید

1 – اپلیکشن google map

این برنامه برای مسیریابی ها و نحوه استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و تراموا و کشتی خیلی به درد بخور است و روی بیشتر گوشی های اندرویدی هم به صورت پیش فرض نصب است

2 – اپلیکشن maps.me

این برنامه هم تقریبا شبیه به برنامه قبلی است و برای احتیاط به دردتان میخورد البته در ترکیه بسیار دقیق است و بهتر از گوگل مپ عمل میکند

3- اپلیکشن trafi

این اپلیکشن راهنمای بسیار دقیق و خوب برای استفاده از کلیه سیستم های حمل و نقل عمومی ترکیه است و مزیتی که نسبت به برنامه های قبلی دارد این است که به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت قابل استفاده است میتوانید قبل از ورود به ترکیه نقشه استانبول را یکبار دانلود کنید و دیگه نیازی به اینترنت نخواهد داشت

4 – اپلیکشن Istanbul metro

این برنامه هم برای استفاده از مترو است و به صورت آفلاین قابل استفاده است شما میتوانید ایستگاه مبدا و مقصد را وارد کنید و به صورت خیلی کاربردی و ساده راهنمایی مسیر و نقشه و ایستگاه هایی که باید خط عوض کنید تا به مقصد برسید و زمان تخمینی رسیدن به مقصد را کاملا برای شما نمایش میدهد و بسیار در استانبول کاربردی است

5 – اپلیکشن های Uber و BiTaksi و ITaksi

این سه اپلیکشن برای درخواست تاکسی در ترکیه بسیار عالی هستند حتی المقدور توصیه میشود در ترکیه اگر قصد استفاده از تاکسی دارید توسط این اپلیکشن ها باشد این برنامه ها چیزی کاملا مشابه برنامه اسنپ یا تپ سی در ایران هستند و توصیه میکنم هر 3 برنامه را نصب کنید چرا که در بعضی نقاط یک اپلیکیشن ماشین نزدیک ندارد و شما در آن لحظه میتوانید از دیگر برنامه ها برای درخواست تاکسی استفاده کنید یا حتی نرخ ها را مقایسه کنید و از بهترین نرخ ارائه شده درخواست کنید

توضیحات عکس : برنامه های نصب شده

تقریبا مقدمات قبل از سفر به پایان رسید دوستان توجه داشته باشند چون بیمه مسافرتی ما به صورت هدیه روی بلیط هواپیما به ما ارائه شد من توضیح مستقیمی درباره این موضوع ندادم دوستانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند حتما اقدام به خرید بیمه مسافرتی کنند هزینه های پزشکی در کشورهای خارجی بسیار بالاست و هیچوقت کار از محکم کاری عیب نمیکند نه وقت زیادی را مطلبد و نه هزینه ی زیادی دارد به صورت آنلاین میتوانید از سایر شرکت های ارائه دهنده این کار را انجام دهید قبل از خرید حتما تعهدات شرکت بیمه کننده و موارد تحت پوشش را مطالعه کنید و با توجه به نیازتان انتخاب کنید به عنوان مثال برای افرادی که سن و سال بالاتری دارند یا مشکل پزشکی خاصی دارند بهتر است که بیمه ای با سقف تعهدات بالاتر خریداری شود

برای پرداخت عوارض خروج از کشور هم طبق قانون جدید خروج از کشور.عوارض برای افرادی که اولین خروج را در یک سال از کشور انجام میدهند 220 هزار تومن دومین خروج 330 هزار تومن و سومین خروج و به بعد 440 هزار تومن است . داخل فرودگاه امام خمینی دستگاه هایی برای پرداخت عوارض بانکی تعبیه شده و شما میتوانید در روز پرواز با وارد کردن کد ملی یا شماره پاسپورت از طریق این باجه ها در فرودگاه عوارض را پرداخت کنید این دستگاه ها معمولا خلوت هستند و نیازی به انتظار برای پرداخت توسط این دستگاه ها نیست اما اگر میخواهید محکم کاری کنید میتونید از طریق وبسایت  sadadpsp.ir با وارد کردن اطلاعات اقدام به پرداخت کنید احتیاجی هم به پرینت رسید نیست و در فرودگاه از شما درخواست نخواهد شد همین که اطلاعات را درست وارد کنید در سایت پلیس ثبت و در هنگام خروج توسط پلیس گیت به صورت آنلاین بررسی خواهد شد

برای ارز همراه هم از آنجایی که اولین جایی که شما در ترکیه میبینید فرودگاه است و صرافی های فرودگاه معمولا دارای نرخ پایین تری نسبت به صرافی های داخل شهر و قیمت واقعی ارز دارند بهتر است که مقداری لیر همراه داشته باشید برای تاکسی و یا خرید های اولیه اما در مجموع قالب پول خودتان را به صورت دلار یا یورو ببرید به دلیل نوسانات ارزی ترکیه و کاهش اخیر قیمت دلار و یورو در ایران در حال حاضر خرید دلار یا یورو برای سفر به ترکیه از خرید لیر بهتر است پس مقدار کمی در حد مورد نیاز برای یک روز لیر همراه داشته باشید و مابقی را دلار یا یورو بخرید و در ترکیه تبدیل کنید و نه در صرافی های فرودگاه بلکه در صرافی های داخل شهر . قوانین جدید خرید ارز در ایران هم از صرافی ها و بانک ها به این صورت است که فرد با داشتن کارت ملی و کارت بانکی و سیم کارت همگی الزاما به اسم فرد خریدار به صرافی مراجعه میکند سقف خرید برای عموم 2200 دلار یا معادل این مقدار است و فقط یکبار در سال و فقط یک نوع ارز یعنی شما مجاز به خرید سالانه تا سقف 2200 دلار هستید اما اگر امسال یکبار 400 دلار خریده باشید دیگر نمیتوانید تا پایان سال ارزی بخرید و فارغ از مقدار ارز خریداری شده فقط یکبار در سال میتوانید خرید ارز انجام دهید و این خرید باید حتما فقط یک نوع ارز باشد یعنی نمیتوانید 1500 تا به صورت دلار و مابقی را لیر بخرید باید یا کل خرید شما دلار و یا کل خرید به صورت لیر یا هر ارز دیگری باشد همچنین میتوانید با پاسپورت و بلیط به بانک ها مراجعه و اقدام به خرید حواله ارز مسافرتی کنید که البته در حال حاضر نرخ ارز مسافرتی تقریبا مساوی با نرخ بازار و گاها حتی بیشتر هم هست و این مورد اصلا پیشنهاد نمیشود با نرخ فعلی.

همچنین نرخ برابری ارز در تاریخ سفر ما به استانبول به این صورت بود قیمت دلار امریکا 11300 . لیر ترکیه 2150 و نرخ تبدیل دلار به لیر در ترکیه به ازای هر 100 دلار بین 550 لیر تا 575 لیر متغیر بود.

کل هزینه های بخش اول سفرنامه به صورت دقیق به شرح زیر بود

• بلیط هواپیما برای 4 نفر : 8.960.000  هشت میلیون و نهصد و شصت هزار تومن
  • هتل EPS Suite : 2.335.000 دو میلیون و سیصد و سی و پنج هزار تومن
  • هتل Fraser Place : 3.169.000 سه میلیون و صد و شصت و نه هزار تومن
  • عوارض خروج از کشور برای 4 نفر : 880.000 هشتصد و هشتاد هزار تومن
  • مجموعا : 15.334.000 پانزده میلیون و سیصد و سی و چهار هزار تومن

و اما بخش دوم

بالاخره روز 19 شهریور رسید پرواز ما ساعت 9 صبح بود و چون منزل کرج بود ما حدودا ساعت 6 صبح از منزل راه افتادیم و تقریبا بعد از یک ساعت و نیم در فرودگاه بودیم ماشین را در پارکینگ شماره 3 پارک کردیم از پارکینگ شماره 3 پلی وجود دارد که مستقیم و بدون نیاز به استفاده از شاتل شما را به داخل سالن اصلی فرودگاه میرساند و دسترسی راحتی دارد اما مجموعا فرودگاه امام خمینی دارای 5 پارکینگ است تعرفه استفاده از این پارکینگ ها به شرح زیر است

توضیحات عکس : تعرفه ی پارکینگ های فرودگاه امام خمینی

بعد از پارک ماشین و رسیدن به سالن فرودگاه ساعت حدودا 8 شده بود خیلی سریع از گیت ها رد شدیم و کارت پرواز را گرفتیم حدودا نیم ساعت وقت مانده بود که از این فرصت استفاده کردیم و داخل یکی از کافه های فرودگاه صبحانه خوردیم و بعد سریعا به گیت سوار شدن هواپیما رفتیم ما تقریبا جز آخرین مسافر هایی بودیم که سوار هواپیما شدیم و هواپیما کاملا پر شده بود ضمنا این پرواز توسط هواپیمای ایرباس 340 هواپیمایی ماهان انجام میشد که هواپیمایی به نسبت جدید .بزرگ . دوربرد و واقعا زیباست

توضیحات عکس : هواپیمای ایرباس 340 ماهان

هواپیما بدون تاخیر و طبق برنامه راس ساعت 9 حرکت کرد و بعد از حدود 15 دقیقه تیک اف کرد مدت پرواز حدودا 4 ساعت بود در طول پرواز با ساندویچ املت .سالاد و آبمیوه از مسافرین پذیرایی شد پرواز بسیار خوب بود و هوا آفتابی بود

توضیحات عکس : نمای زیبای ابرها از داخل هواپیما

و بالاخره استانبول

استانبول بزرگ ‌ترین و پرجمعیت ‌ترین شهر در کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قارهٔ جهان گسترده شده‌ است. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است. این کلان ‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان در ۲۰۱۰ انتخاب شد جمعیت این شهر طبق آمار سرشماری که در  سال ۲۰۱۶ انجام شده، ۱۴۸۰۴۱۱۶ نفر بوده است قدمت استانبول به ۶۶۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. این شهر را بیزانس ها و مستعمره نشینان یونانی تاسیس کردند، ۳۲۴ سال بعد از میلاد جنگ هایی در این شهر رخ داد و امپراطور روم کانستانتین توانست رغیب خود را شکست دهد و خود امپراطور شهر استانبول شود و حکومت خود را برپاکرد. در سال ۱۴۵۳ میلادی هفتمین شاه عثمانی سلطان محمد دوم شهر کنستانتینوپل را فتح کرد و نام شهر را به استانبول یعنی جایگاه وفور اسلام تغییر داد. پس از برقراری جمهوری در ترکیه، شهر آنکارا به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد ولی استانبول همچنان اهمیت خود را در اقتصاد، تجارت وگردشگری کشور حفظ کرد و بتدریج نوسازی‌های بسیاری در آن انجام شد

استانبول در حال حاضر دارای 3 فرودگاه است فرودگاه صبیحا . فرودگاه اتاتورک و فرودگاه جدید استانبول

در حال حاضر پرواز هایی که از ایران به استانبول وجود دارند در فرودگاه جدید استانبول به زمین خواهند نشست

خب فرودگاه جدید استانبول که در 29 اکتبر 2018 در روز ملی ترکیه توسط رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به طور رسمی افتتاح شد یکی از مدرن ترین و بزرگ ترین فرودگاه های جهان است طراحی بخش‌های مختلف فرودگاه جدید استانبول چند جایزه معماری را به خود اختصاص داده است مثلا طراحی منحصربه ‌فرد برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی فرودگاه که در طراحی آن از یک گل لاله که از نمادهای فرهنگ ترکی - اسلامی و سنتی استانبول به شمار می‌رود، الهام گرفته شده، موفق به دریافت جایزه معماری شده است

جالب است بدانید که فرودگاه جدید استانبول پس از فرودگاه بین‌المللی المکتوم در دبی، بزرگ ‌ترین فرودگاه در جهان است. در حال حاضر، این فرودگاه توانایی سرویس‌دهی به ۹۰ میلیون مسافر در سال را دارد؛ که این آمار در آینده افزایش پیدا کرده و این فرودگاه قادر خواهد بود تا ۲۰۰ میلیون مسافر در سال را سرویس دهد. خطوط هوایی ملی ترکیه، عهده ‌دار ۸۰ درصد از کل پروازهای فرودگاه استانبول است

توضیحات عکس : نمایی از سالن اصلی فرودگاه جدید استانبول

ما هم بعد از حدود 4 ساعت به این فرودگاه رسیدیم و به سرعت مراحل ورود و چک پاسپورت انجام شد و مهر ورود را داخل پاسپورت های ما زندند خوشبختانه هم گیت ها در فرودگاه امام و هم در فرودگاه استانبول خلوت بودند و معطلی خاصی نداشتیم بعد هم سریعا چمدان هارا تحویل گرفتیم و آماده رفتن به هتل شدیم اما قبل از رفتن نیاز به اینترنت داشتیم برای استفاده از برنامه های مسیریابی . استفاده از اینترنت سیم کارت های همراه اول یا ایرانسل در خارج از ایران به دلیل استفاده از رومینگ هزینه بسیار بالایی دارند و به صرفه تر این است که از سیم کارت های همان کشور استفاده شود به خاطر همین من تصمیم داشتم قبل از خروج از فرودگاه سیم کارت تهیه کنم که مبادا در مسیر مشکلی پیش بیاد و اینترنتی نداشته باشیم که بتوانیم استفاده کنیم.

سه اپراتور اصلی در ترکیه عبارتند از ترکسل ( turkcell ) . ودافون ( vedafone ) و ترک تلکام ( turk telecom ) که هر سه اپراتورهای خوب و قابل اطمینانی هستند و اینترنت خوب و پوشش دهی عالی دارند اما درمجموع ترک سل بیشتر از دو رقیب دیگر پیشنهاد شده است و دارای شعبه های بیشتر و در دسترس تر و همچنین پوشش دهی بیشتری است شما میتوانید این سیم کارت ها را در فرودگاه تهیه کنید قبل از درب خروجی فرودگاه بعد از تحویل گرفتن بارها ترکسل و ودافون دارای نمایندگی هستند احتمالا ترک تلکام هم داشته باشد اما من ندیدم ضمنا نرخ خرید سیم کارت یا بسته ها و شارژ کردن سیم کارت در همه جای ترکیه ثابت است و طبق تعرفه آن شرکت حساب میشود پس برای خرید سیم کارت فرقی ندارد که از فرودگاه بخرید یا داخل شهر نرخ ها ثابت هستند پیشنهاد بنده خرید از فرودگاه است اگر قصد خرید سیم کارت دارید . بنده هم یک سیم کارت ترکسل با 10 گیگ اینترنت 4.5 G  از باجه ی فرودگاه خریدم به قیمت 170  لیر .برای خرید سیم کارت هم پاسپورت از شما خواسته خواهد شد و یک فرم حاوی مشخصات شما با کپی پاسپورت به شما داده میشود که باید امضا کرده و تحویل باجه بدهید سیم کارت هم از بدو تحویل فعال است و مشکلی برای استفاده از اینترنت ندارد

راه های مختلفی برای رسیدن به استانبول از فرودگاه وجود دارد که توضیح میدهم.

البته این روش ها در صورتی به دردتان خواهد خورد که مثل ما بدون تور سفر کنید چون ترنسفر فرودگاهی معمولا روی بیشتر تورها وجود دارد و از طرف تور شما را به هتلتان میرسانند

راه اول که راحت ترین روش است استفاده از تاکسی است خب شما میتوانید از اپلیکشن های درخواست تاکسی که در قسمت اول گفتم درخواست تاکسی کنید و با توجه به فاصله هتل شما از فرودگاه نرخ تقریبی را به شما نمایش خواهد داد اما معمولا بسیار بالاست و به صرفه نیست

البته سر و کله زدن با تاکسی دار ها هم دردسر های خودش را دارد مثلا اگر از تاکسی های فرودگاه استفاده کنید با نرخ های دوبرابر و سه برابری مواجه میشوید یا اینکه ممکن است راننده اصلا از تاکسی متر استفاده نکند و خودش نرخ بدهد که حتما نرخ بسیار بالاتری از نرخ معمول است یا اصلا تاکسی متر دستکاری شده و خراب باشد پس اگر در هر جایی از استانبول یا ترکیه قصد استفاده از تاکسی داشتید اولا سعی کنید حتما از اپلیکشن های درخواست تاکسی استفاده کنید و بعد حتما دقت کنید که تاکسی متر توسط راننده فعال شود. تاکسی متر تاکسی های ترکیه داخل آینه وسط ماشین قرار دارد وقتی سوار میشوید راننده باید فعال کند و به ازای کیلومتری که حرکت میکند نرخ ثابتی روی تاکسی متر بیندازد ضمنا عدد تاکسی متر از 5 شروع میشود و آن 5 هزینه ورودی شما به تاکسی است حتما دقت کنید که با یک سیر ثابت کیلومتر و قیمت بالا برود و عدد جهش یک دفعه ای و ناگهانی نداشته باشد در غیر اینصورت تاکسی متر دستکاری شده است و باید اعتراض کنید اگر راننده زیر بار نرفت پلیس را خبر کنید تاکسی های ترکیه در 3 نوع با رنگ های مختلف وجود دارند تاکسی های مشکی که تاکسی های پریمیوم محسوب میشوند بالاترین نرخ را دارند تاکسی های آبی که اصطلاحا به آن ها نوع B گفته میشود نرخی ارزان تر از تاکسی های مشکی دارند و ارزان ترین نوع تاکسی های زرد یا اوکونومی هستند که به آن ها نوع C گفته میشود پس حتما به رنگ تاکسی ها دقت کنید

راه دوم استفاده از اتوبوس های Havaist است این اتوبوس ها که در فرودگاه جدید مستقر هستند هر نیم ساعت یکبار از فرودگاه به چندین نقطه شهر حرکت کرده و مسافرین را جابه جا میکنند نرخ این اتوبوس ها برای دورترین نقطه 30 لیر است و بقیه نقاط نزدیک تر تا 15 لیر هم کاهش پیدا میکند این اتوبوس ها دارای مانیتور . وای فای و پورت شارژ موبایل هستند پیشنهاد بنده برای جا به جایی از فرودگاه به شهر استفاده از این اتوبوس ها است برای استفاده از این اتوبوس ها زمانی که به درب خروجی فرودگاه رسیدید باید با آسانسور به طبقه پایین تر یا -2 ( منفی دو ) بروید آن جا ایستگاه این اتوبوس ها را مشاهده خواهید کرد که از هر ایستگاه به نقاط مختلف شهر در حال مسافر گیری هستند من راهنمای ایستگاه های این اتوبوس هارا با نرخشان برای شما عزیزان در عکس زیر قرار دادم در صورتی که به جزئیات بیشتری احتیاج داشتید به سایت رسمی حمل و نقل havaist مراجعه کنید

نکته: اتوبوس هایی که روی آنها کلمه havaist نوشته شده در رفت و آمد به فرودگاه جدید و اتوبوس های که روی آن ها کلمه havabus نوشته شده در رفت و آمد به فرودگاه صبیحا هستند

توضیحات عکس : راهنمای اتوبوس های havaist

در عکسی که مشاهده کردید اسم ایستگاه ها با نرخشان وجود دارد مثلا شما برای رفتن به بشیکتاش باید در فرودگاه به ایستگاه ist-5 مراجعه کنید که نرخش 16 لیر به ازای هر نفر است و اتوبوس در این مسیر در 5 ایستگاه توقف دارد که اسم ایستگاه ها در قسمت مشکی رنگ نوشته شده شما باید نزدیک ترین ایستگاه را به هتلتان انتخاب کنید و طبق عکس سوار شوید ضمنا این اتوبوس ها دو طرفه هستند یعنی از تمام آن ایستگاه ها هم به فرودگاه هر نیم ساعت یکبار اتوبوس حرکت میکند پس برای برگشت به فرودگاه هم میتوانید از این اتوبوس ها استفاده کنید فقط کافی است نزدیک ترین ایستگاه را به محل اقامتتان پیدا کنید

نکته بسیار مهم:اتوبوس ها پول نقد از شما قبول نخواهند کرد یا باید کارت اعتباری داشته باشید و یا استانبول کارت تهیه کنید. تهیه کردن استانبول کارت بسیار در سفر به کار شما خواهد آمد این کارت در واقع کارت گردشگری ترکیه محسوب میشود و هزینه های حمل و نقل شمارا تقریبا 20 درصد کاهش میدهد از این کارت ها میتوانید در مترو اتوبوس کشتی مارمارای تراموا و تمام وسایل حمل و نقل عمومی ترکیه استفاده کنید هزینه صدور این کارت 6 لیر و اعتبار آن دو ساله است قابل شارژ متعدد است و نیازی به تهیه یک کارت برای هر نفر نیست اگر به صورت گروهی یا خانوادگی سفر میکنید تا هر 5 نفر میتوانند از یک کارت استفاده کنند نرخ هایی که در عکس مشاهده کردید با استفاده از استانبول کارت است یادتان باشد کارت هارا زیاد شارژ نکنید فقط در حد نیاز چون اگر شارژی داخل کارت بماند در آخر قابلیت نقد کردن ندارد.

برای تهیه این کارت ها میتوانید هم از طریق دکه های سطح شهر و هم با استفاده از دستگاه های مخصوصی که در تمام ایستگاه ها وجود دارد استانبول کارت را تهیه و شارژ کنید این دستگاه ها زرد رنگ هستند عکس این دستگاه ها و نحوه خرید و شارژ کردن کارت را به شما آموزش خواهم داد و برای خرید هم مثلا اگر برای اولین بار شما 50 لیر داخل دستگاه قرار دهید 6 لیر بابت خرید کارت و 44 لیر هم کارت شارژ میشود و پولی به شما بازگردانده نمیشود دقت کنید که از اسکناس های مناسب استفاده کنید چون قابلیت انتخاب مبلغ برای شارژ ندارید و تمام مبلغ شارژ میشود همچنین این دستگاه ها معمولا در خواندن اسکناس ها مقداری ضعیف هستند هر اسکناسی که داخل دستگاه میندازید معمولا دو سه بار توسط دستگاه بیرون داده میشود این مشکل از دستگاه ها است و من تقریبا هر دفعه در کل سطح شهر با این مشکل برخوردم اگر اسکناس شما بیرون داده شد آن را زیر و رو کرده یا برعکس دوباره داخل دستگاه بفرستید و چند بار با جهت های مختلف امتحان کنید تا عمل کند.

توضیحات عکس : دستگاه های خرید و شارژ استانبول کارت

توضیحات عکس: استانبول کارت

ویدیوی آموزشی تهیه استانبول کارت

آموزش تهیه استانبول کارت از دستگاه های سراسر ایستگاه ها

توضیحات عکس : آموزش شارژ استانبول کارت ( بعد از انجام این دو مرحله روی نمایشگر دستگاه مقدار شارژ شده و باقیمانده شارژ نمایش داده میشود و اصلا احتیاجی به استفاده از دکمه های دستگاه نیست برای شارژ )

به غیر از این دو راه شما میتوانید از پیکاپ های شخصی که با ماشین ها لوکس و با تشریفات انجام میشود استفاده کنید که به طبع قیمت بسیار بالایی دارد استفاده از مترو هم در این فرودگاه در حال حاضر امکان پذیر نیست البته پیش بینی ها برای اینکار انجام شده ولی هنوز افتتاح نشده و در حال حاضر مترویی برای استفاده در این فرودگاه وجود ندارد طبق گفته مسئولین ترکیه قرار بر این بوده که تا آخر سال 2019 مترو این فرودگاه به بهره برداری و استفاده برسد ولی فعلا خبری نیست

برمیگردیم به اتوبوس ها نزدیک ترین ایستگاه به هتل ما ایستگاه Goztepe Koprusu بود ما باید در این ایستگاه پیاده شده و بقیه مسیر را با مترو ادامه میدادیم برای اینکار ما باید خط Ist – 7 را سوار میشدیم و در سومین ایستگاه پیاده میشدیم که هزینه آن برای هر نفر 25 لیر بود من هم در همان ایستگاه اتوبوس ها استانبول کارت را تهیه و 200 لیر شارژ کردم و سوار اتوبوس شدیم حدودا 1 ساعت طول کشید تا اتوبوس به داخل استانبول رسید و بعد از نیم ساعت 3 ایستگاه طی شد . زمان ورود به اتوبوس بار شما توسط راننده تحویل گرفته میشود و به شما رسید ارائه میدهند این رسیدها به صورت برچسب دوتایی هستند که یکی از آن ها را به چمدان شما میزنند و دیگری را تحویل شما میدهند این رسیدهارا پیش خودتان نگه دارید که برای تحویل گرفتن بار وقتی پیاده شوید باید رسید را تحویل داده و بار را تحویل بگیرید

توضیحات عکس : رسید تحویل بار

توضیحات عکس : نمایی از داخل اتوبوس های havaist

بعد از رسیدن به ایستگاه Goztepe Koprusu از اتوبوس پیاده شدیم و سوار مترو شدیم با استفاده از برنامه مترو و گوگل مپ ایستگاه مقصدمان را پیدا کردیم و بعد از حدود نیم ساعت به هتل رسیدیم

توضیحات عکس : نقشه مترو استانبول

ساعت تقریبا 2 ظهر شده بود وارد هتل شدیم بسیار خلوت و دنج بود و رسپشن برخورد خوب و محترمانه ای داشت و حدود 15 دقیقه طول کشید تا اتاق به تحویل داده شد . اتاق کوچک تر از انتظار من بود اما قابل قبول بود وسایل آشپزی کامل بود چایی ساز ماشین ظرفشویی و لباسشویی یخچال سایز بزرگ اتو و زیر اتویی در اتاق وجود داشت سوییتی که ما گرفتیم یک خوابه بود و دو تخت یک نفره داخل اتاق بود و دو تخت دیگر به صورت کاناپه بود ( Soda Bed ) تهویه به صورت اتوماتیک بود و در مجموع هتل خوبی بود اما نه در حد و اندازه 4 ستاره و نه در حد و حدود تعریف هایی که مردم در سایت ها کرده بودند از معایب هتل میشد به نداشتن تهویه در اتاق خواب و استفاده از دو کاناپه به جای تخت و فضای کوچک تر از فضای انتظار داشته اشاره کرد البته موردهای کوچک تری هم بود مثلا پریز های برق در کنار تخت ها نبود و حتی در فضای اتاق و پذیرایی تعبیه نشده بود و تنها راه استفاده از پریزی بود که تلویزیون به آن وصل بود اینترنت هتل اینترنت خوبی بود و البته رسپشن بسیار هماهنگ و پشتیبانی عالی داشت به عنوان مثال بنده از 2 ماه قبل با رسپشن هماهنگ کردم که یک بسته از سایت علی اکسپرس که در چین است و تحویل به ایران ندارد سفارش دهم و درخواست کردم که بسته را تا زمان رسیدن من تحویل بگیرند و نگه دارند و پول پست را هم پراخت کنند که با این کار موافقت کردند و همین کار هم انجام شد زمانی که من به هتل رسیدم مبلغ پستی که پرداخت کرده بودند را تسویه کردم و بسته را تحویل گرفتم

ما که از ساعت 5 صبح بیدار بودیم خیلی خسته شده بودیم و تصمیم گرفتیم کمی استراحت کنیم دوش گرفتیم و استراحت کردیم قرار بر این شد که تا 5 عصر استراحت کنیم و بعد به برنامه هایمان رسیدگی کنیم

حدود ساعت 5 بیدار شدیم و از هتل خارج شدیم چون تقریبا نصف بیشتر روز را از دست داده بودیم و وقت زیادی نداشتیم نمیتوانستیم جای دوری برویم پس باید جای نزدیکی را انتخاب میکردیم از آنجایی که امروز سه شنبه بود و من میدانستم که سه شنبه ها در مرکز خرید الیویوم olivium که یک outlet market است تخفیف های خوبی به پا میشود و یک سه شنبه بازار است تصمیم گرفتیم به این مرکز خرید برویم

پی نوشت :outlet market یا اوت لت به معنای فروشگاه هایی است که محصولات قدیمی تر یک برند را با قیمت پایین تر عرضه میکنند مثلا اگر برند زارا یک کالکشن جدید معرفی کند محصولات کالکشن قبلی در فروشگاه های معمول زارا قابل دسترس نیست و شما برای خرید محصولات قدیمی تر باید به فروشگاه های اوت لت زارا مراجعه کنید

با استفاده از برنامه هایی که عرض کرده بودم توانستیم با مترو به این مرکز خرید برویم حدود 1 ساعت و ربع طول کشید تا ما از هتل به این مرکز خرید رسیدیم برای رفتن به این مرکز خرید میتوانید از مارمارای استفاده کنید ( نوعی وسیله حمل نقل عمومی شبیه به مترو ) و در ایستگاه Marmaray Kazlıçeşme İstasyonu پیاده شوید و حدودا با 10 دقیقه پیاده روی به این مرکز خرید میرسید

توضیحات عکس : نمای بیرون مرکز خرید الیویوم

توضیحات عکس : نمای داخلی مرکز خرید الیویوم

حدودا دو ساعتی در این مرکز خرید گشتیم برای من خیلی جالب نبود و به نظرم قیمت های مناسبی هم نداشت . در سایت ها و سفرنامه خیلی از این مرکز خرید و قیمت هایش تعریف شده بود اما به نظر من در حد آن تعریف ها نبود تنها دو مغازه کیف و چمدان فروشی بودند که تخفیف های بسیار خوبی زده بودند و قیمت ها بسیار بهتر از ایران برای خرید کیف و چمدان در این دو مغازه بود اما بقیه مغازه ها تقریبا قیمت های بسیار بالاتری داشتند برای دیدن این مرکز خرید بین 1:30 تا 2:30 ساعت وقت لازم دارید

بعد از دیدن از این مرکز خرید هم به یک هایپر مارکت که در طبقه زیر زمین این مرکز وجود داشت رفتیم و کمی خرید کردیم و به هتل برگشتیم و حدودا ساعت 10 شب به هتل رسیدیم و به این ترتیب اولین شب اقامت ما در استانبول به پایان رسید