سفر به قلب تاریخ و فرهنگ ترکیه

اینجا قلب تپنده یک کشور است، جایی میان دو قاره! +تصاویر

روز پنجم:

خب امروز ما باید هتلمان را عوض میکردیم هتل EPS Suite برای 4 شب رزرو شده بود و باید هتل را تحویل میدادیم و به هتل جدید میرفتیم صبح که از خواب بیدار شدیم صبحانه خوردیم و اتاق را جمع کردیم خیلی سریع کارهای چک اوت check out را انجام دادیم و چون وسیله زیادی داشتیم تصمیم گرفتیم با تاکسی به هتل جدید برویم که راحت تر بود  درخواست تاکسی دادم و تاکسی بعد از چند دقیقه جلوی درب هتل بود

تا هتل جدید با تاکسی راهی نبود تقریبا 20 دقیقه طول کشید تا به هتل Fraser Place Antasya Istanbul رسیدیم

هزینه تاکسی برای این مسیر 27 لیر شد و مارا جلوی درب هتل جدید پیاده کرد

هتل Fraser Place Antasya Istanbul بسیار هتل شیک و مجللی بود از امکانات هتل در بخش اول سفرنامه توضیحاتی دادم که نمیخواهم دوباره سر شما عزیزان را درد بیاورم بعد از ورود به هتل خیلی سریع کار چک این check in ما انجام شد و کارت های ورودی را دریافت کردیم حتی رسپشن هتل به ما گفت که در یکی از اتاق خواب ها تخت دابل گذاشته شده ( تخت دونفره ) که چون همه آقا هستید اگر مایلید میتوانیم تخت را با دو تخت تک نفره تعویض کنیم که من هم موافقت کردم و تقریبا 10 دقیقه ای این کار انجام شد و تخت دو نفره را با دو تخت یک نفره عوض کردند و بعد اتاق را تحویل گرفتیم اتاق ما در طبقه 38 هتل بود و تقریبا به تمام شهر دید داشت دو اتاق خواب داشت که داخل هر کدام دو تخت وجود داشت تهویه اتاق ها هر کدام جداگانه یک اسپلیت بود و برای پذیرای هم یک اسپلیت بزرگ تر بود آشپزخانه وسایل کامل آشپزی و نظافت را داشت حتی پودر لباسشویی و قرض ظرفشویی هم داخل سوییت موجود بود و ما بسیار از این انتخاب راضی بودیم سریع وسایل را گذاشتیم و از هتل خارج شدیم

توضیحات عکس : دور نمایی هتل Fraser Place Antasya Istanbul

برنامه امروز ما بازدید از ساحل کاراکوی karakiy و پل گالاتا galata bridge . برج گالاتا galata tower . خیابان استقلال istiklal cd . میدان تکسیم taksim square . شنبه بازار محلی بشیکتاش Besiktas Saturday market و مرکز خرید جواهیر cevahir mall بود

برای رفتن به پل گالاتا یا ساحل کاراکوی باید سوار اتوبوس شوید و در ایستگاه Karaköy پیاده شوید ما بعد از خروج از هتل سوار اتوبوس شدیم و با راهنمایی گوگل مپ بعد از چند بار خط عوض کردن در اتوبوس ها بعد از حدود 2 ساعت به کاراکوی رسیدیم

ساحل کاراکوی در نزدیکی پل گالاتا است و روی پل گالاتا رستوران های دریایی بسیار زیادی هستند که میتوانید استفاده کنید البته قیمت های تقریبا بالایی دارند ماهیگیران زیادی هم بر روی این پل مشغول ماهیگیری هستند میتوانید از کافه های زیر این پل هم استفاده کنید که نمای بسیار زیبای دارند

توضیحات عکس : پل گالاتا ( طبقه بالایی برای رفت و آمد ماشین و طبقه پایین رستوران ها)

ما میخواستیم این وعده را سبک بخوریم به همین خاطر نفری یک ساندویچ کباب ترکی ساده از یک ساندویچی گرفتیم

توضیحات عکس : ساندویچ کباب ترکی ناهار

قیمت این ناهار با نوشابه برای 4 نفر 80 لیر شد

برج گالاتا از این پل خیلی دور نیست و حدودا با یک ربع پیاده روی به پل گالاتا میرسید ما لیر هایمان تمام شده بود به همین خاطر دنبال صرافی میگشتیم برای تبدیل کردن پول ها پس تصمیم گرفتیم این مسیر را پیاده طی کنیم که در مسیر بتوانیم این کار را انجام دهیم پیاده راه افتادیم و بعد از حدود یک ربع به برج گالاتا رسیدیم صرافی هم در راه چندتا بودند که توانستیم پول هایمان را تبدیل کنیم البته 5 دقیقه آخر این مسیر خیلی شیب تند رو به بالایی دارد و اگر با افراد مسن یا با بچه سفر میکنید ممکن است این مقدار کم برای شما اذیت کننده باشد

توضیحات عکس : مسیر سر بالایی منتهی به برج گالاتا

به برج گالاتا رسیدیم تاریخ ساخت این برج به چیزی حدود هفتصد سال پیش یعنی سال ۱۳۸۴ میلادی بر می گردد. در آن زمان این برج با نام مسیح در دوران بیزانس، امپراطوری رم شرقی ساخته شد. برج مسیح و یا همان گالاتای امروزی با ارتفاع ۶۷ متر برای سال ها بلندترین برج استانبول و یا قسطنطنیه شناخته می شد. در سال ۱۴۶۱ جنوئزها با دستور امپراطور دوم و به نام او برجی دیگر در کنار برج اول ساختند. بعدها منجم تقی الدین با هدف رصد خانه از آن برج استفاده کرد، اما در سال ۱۵۷۹ این رصد خانه بسته شد. هدف از ساخت برج گالاتا نظارت بر حمل و نقل کشتی ها و شناسایی کشتی های دشمنان بود.

توضیحات عکس : برج گالاتا

سال ها بعد برج گالاتا به عنوان زندان و دیده بانی شناخته شده و برای بارها طبقات فوقانی آن تعمیر و بازسازی شد. برج گالاتا با ۹ طبقه دارای وزنی حدود ده هزار تن است. که در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی برای دو بار با آتش سوزی بزرگی مواجه شد. بادها و طوفان شدید به سقف برج آسیب رساند و سال ها بعد سقفی مخروطی شکل برای آن در نظر گرفته شد.

قدمت این بنای تاریخی به ۷۰۰ سال پیش بر می گردد و از همین رو صدمه های زیادی تاکنون دیده است. با وجود نا آرامی هایی که استانبول در قرن سیزدهم داشت و بلایای طبیعی ناگوار سبب شد تا این برج دچار آسیب های متعددی بشود. بیشتری میزان صدمه در سال ۱۵۰۹ میلادی به این برج وارد شد و تا حدودی رو به ویرانی نیز رفت. در این زمان معماری به نام هیرتین (Hayrettin) کار مرمت برج را بر عهده گرفت و به خوبی هم از پس این کار برآمد. این معمار از مشهورترین سازندگان استانبول و حتی سراسر ترکیه در قرن شانزدهم میلادی بود.در زمان های دور از این بنا به عنوان یک زندان مخفی نام می بردند که برای همین در کتب تاریخی آن چنان درباره آن صحبت نشده است، اما پس از این ویرانی عظیم برج گالاتا دیگر به عنوان زندان به کار نرفت.

اما این برج و ویرانی هایش به اینجا و این سال تمام نمی شود و در سال ۱۷۹۴ میلادی برای بار دیگر این برج دچار نابودی شد و در طی یک آتش سوزی آسیب زیادی دید. این بنا مجددا مورد بازسازی قرار گرفت و این بار یک اتاق کوچک چوبی هم به آن اضافه گردید. این برج بارهای دیگر هم دچار آتش سوزی شد ولی مجددا مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. اما به غیر از آتش سوزی و زلزله در سال ۱۸۷۵ درگیر یک طوفان هم شد که همین سبب شد به برج آسیب جدی وارد شود. مرمت و بازسازی انتهایی آسیب‌های طوفان تا سال ۱۹۶۰ میلادی ادامه یافت و توانست برج را به خوبی سر پا نگه دارد. آخرین مرمت در سال ۱۹۶۰ میلادی انجام شد و دلیلش تغییر کاربری برج و ساخت رستوران در این بنا بود.

ما قصد دیدن از داخل این برج را هم داشتیم اما به دلیل صف بسیار طولانی که داشت از این کار منصرف شدیم اگر قصد دیدن از این برج را دارید برای دیدن از داخل حدود یک ساعت و حدود یک ساعت هم باید در صف منتظر بمانید دیدن از داخل این برج رایگان نیست و بهای بلیط برای بزرگسالان 25 لیر و برای کودکان 12 لیر است همچنین ساعت کاری این برج هم از 9 صبح تا 20:30 عصر است برای اطلاعات بیشتر هم میتوانید به سایت این برج به آدرس  beltur.istanbul/tr/mekan/galata-kulesi  مراجعه کنید

بعد از دیدن از این برج میتوانید در همان کوچه ادامه مسیر بدهید این کوچه به خیابان استقلال ختم میشود و در نهایت به میدان تکسیم میرسد ما هم که قصد همینکار را داشتیم در همان مسیر ادامه دادیم بعد از حدود 20 دقیقه به انتهای خیابان استقلال رسیدیم و به سمت ابتدای این خیابان و میدان تکسیم ادامه دادیم

توضیحات عکس ها : انتهای خیابان استقلال و تراموای قدیمی و معروف این خیابان

خیابان استقلال İstiklâl Caddesi خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول در بخش بی‌اوغلو است. این خیابان به طول تقریبی ۳ کیلومتر مملو از کافه، رستوران، بوتیک و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. در روزهای آخر هفته حدود سه میلیون نفر در روز از این خیابان بازدید می‌کنند خیابان استقلال پس از جنگ استقلال ترکیه در سال ۱۹۲۳ نامیده شد اما در حوالی سال‌های ۱۹۷۰، غفلت مسئولان خیابان را به مکانی ناخوشایند تبدیل کرده بود. در سال‌های ۱۹۹۰، شورای محلی استانبول تصمیم گرفت در مورد این وضعیت اقدامی ‌کند و با خرج میلیون‌ها دلار خیابان به مکان تأثیرگذار کنونی اش تبدیل شد.

حدود سه ساعتی وقت برای دیدن این خیابان بگذارید این خیابان پر از مغازه های مختلف کافه های زیبا رستوران های فوق العاده و پاساژهای بزرگ است ما هم گشتی در این خیابان زدیم و مقداری خرید کردیم و در یک کافه هم استراحت کردیم که بسیار لذت بخش و زیبا بود

توضیحات عکس : چای در خیابان استقلال

توضیحات عکس : نمای زیبای از این خیابان

این خیابان بیشتر در شب ها رونق دارد سعی کنید برنامه ریزی کنید که بازدید از این خیابان به غروب یا شب که پر از جمعیت است موکول شود همچنین سرتاسر این خیابان پر از گروه های موسیقی خیابانی است که مردم زیادی معمولا دور این گروه ها جمع شده و میخوانند و میرقصند

توضیحات عکس : گروه های موسیقی خیابانی

تقریبا از تمامی برندهای معتبر هم حداقل یکی دو نمایندگی در این خیابان موجود است هم از اوت لت ها و هم نیوکالکشن ها همچنین بیشتر مغازه ها در این خیابان tax free  هستند یعنی معاف از مالیات . در فروشگاه هایی که عبارت tax free را مشاهده کردید از فروشنده درخواست فاکتور tax free کنید فروشنده یک فاکتور با نام و شماره پاسپورت شما با اسم کالای خریداری شده و قیمتش به شما میدهد که شما میتوانید در فرودگاه با استفاده از این فاکتور تا سقف 20 درصد این مبلغ را از گمرک پس بگیرید

برای نمونه من یک عینک خریدم که tax free بود و حدودا 180 لیر در فرودگاه با این فاکتور به من برگردانده میشد

توضیحات عکس : نمونه فاکتور tax free

همونطور که در عکس میبینید 18 درصد از مبلغ این محصول به عنوان مالیات به من برگردانده میشد

بعد از دو سه ساعت گشت زدن در این خیابان به میدان تکسیم رسیدیم

توضیحات عکس : میدان تکسیم

بنای این میدان یادبود جمهوریت است که توسط پیکرتراش مشهور ایتالیایی، پیئترو کانونیکا ساخته شده و در سال ۱۹۲۸ میلادی رونمایی شد یادبود جمهوریت، ادای احترامی است به تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ میلادی که در نتیجهٔ جنگ استقلال به دست آمد. این بنا همچنین محل دور زدن ترامواهایی است که از قدیم در این خیابان مسافران را جا به جا می‌کرده‌اند و اکنون تبدیل به تنها وسیله حمل و نقل در خیابان استقلال شده‌اند

در مقابل میدان تکسیم نمایشگاهی برپا شده بود که شبیه به نمایشگاه هنرهای دستی بود و محصولات جالبی داشت نمایشگاه بزرگی نبود ما هم نیم ساعتی وقت گذاشتیم و از این نمایشگاه دیدن کردیم یک نمایشگاه کوچک محلی بود و بیشتر از کار دستی های چوبی و حصیری و مجسمه ها تشکیل شده بود

توضیحات عکس : ورودی نمایشگاه

توضیحات عکس ها : داخل نمایشگاه

توضیحات عکس : هم زیستی مسالمت آمیر کبوترها با انسان در میدان تکسیم

بعد از دیدن از نمایشگاه به سمت ایستگاه اتوبوس رفتیم مقصد بعدی ما شنبه بازار محلی بشیکتاش بود این بازار را در گوگل مپ میتوانید به اسم Besiktas Saturday Market پیدا کنید سوار اتوبوس شدیم و باید در ایستگاه Teşvikiye پیاده و حدودا 10 دقیقه پیاده روی میکردیم حدودا بعد از 20 دقیقه اتوبوس به ایستگاه مورد نظر رسید و ما به سمت بازار شروع به حرکت کردیم در مسیر حرکت به سمت بازارچه کافه های بسیار زیبایی در کنار خیابان وجود داشت که پیشنهاد میکنم اگر وقت داشتید حتما به این کافه ها سر بزنید بعد از 10 دقیقه به این بازارچه رسیدیم یک بازارچه نسبتا بزرگی بود که شامل میوه و سبزی و انواع ماهی ها و لباس های خانگی و وسایل این چنینی بود جو بسیار زیبا و قشنگی داشت و شبیه بازارچه های ایران بود اجناس هم معمولا قیمت مناسب و پایین داشتند ما کمی سبزی و میوه و دو مایو شنا از این بازار خریدیم داخل این بازار ها کسانی هستند که یک سبد روی کولشان است این ها در قبال دریافت هزینه بار شما را تا کنار ماشین شما یا تاکسی حمل میکنند اگر خرید زیادی دارید نگران نباشید این افراد در ازای پرداخت هزینه به شما برای حمل بارتان کمک خواهند کرد

توضیحات عکس : نمایی از شنبه بازار

برای دیدن از این بازارچه حدودا یک ساعت وقت کفایت میکند بعد از دیدن از این بازار طبق برنامه باید به مرکز خرید جواهیر میرفتیم که فاصله زیادی هم با ما نداشت قصد ما این بود که هم این مرکز خرید معروف را ببینیم و هم شام را در فودکورت این مرکز بخوریم برای رفتن به این مرکز خرید باید سوار اتوبوس میشدیم و در ایستگاه Şişli Hamidiye Etfal پیاده میشدیم حدودا هم نیم ساعتی با ما فاصله داشت راه افتادیم به سمت ایستگاه اتوبوس متاسفانه اتوبوس ها بسیار شلوغ بودند و به سختی توانستیم خودمان را جا کنیم کلا در استانبول هم مثل تهران ساعت های عصر و غروب وسایل حمل و نقل عمومی و جاده ها خیلی شلوغ میشد بالاخره سوار شدیم و بعد از نیم ساعت جلوی مرکز خرید جواهیر پیاده شدیم

توضیحات عکس : دور نمای مرکز خرید جواهیر

خب این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید اروپا و ششمین مرکز خرید بزرگ دنیا است این مرکز که 15 اکتبر 2005 افتتاح شده توسط هلدینگ جواهر ساخته شد و سهام آن به یک شرکت انگلیسی با مالکان کویتی واگذار گردید،طراحی مجتمع تجاری-تفریحی جواهر استانبول توسط شرکت طراحی ومعماری آمریکایی مینورو انجام گرفته است. این مرکز دارای 10 طبقه و 343 فروشگاه و ظرفیت 2500 اتومبیل در پارکینگ سرپوشیده میباشد. بسیاری از مارك‌های معروف بین‌المللی چون: بنتون، ماسیمو دوتی، آدیداس، لیوایز، ریبوك، اسپریت و ... در این مركز شعبه دارند. و برای دیدن از این مرکز به حدودا 2 تا 3 ساعت وقت نیاز دارید قیمت ها هم معمولا نسبتا گران هستند ما هم یکی دو ساعتی در این مرکز گشتیم و شام هم در فودکورت این مرکز خوردیم قیمت این شام برای 4 نفر 100 لیر شد بعد هم با اتوبوس به هتل برگشتیم که حدودا یک ساعت و نیم طول کشید و به این ترتیب پنجمین شب اقامت ما در استانبول به پایان رسید

روز ششم

برنامه امروز ما بازدید از خیابان های مودا moda caddesi . بهاریه bahariye و خیابان بغداد Bağdat Avenue بود

امروز چون مقداری خسته شده بودیم و چند روز را پشت سر هم پیاده روی زیادی کرده بودیم تصمیم گرفتیم کمی برنامه را سبک تر بچینیم و مقداری استراحت کنیم و از امکانات هتل استفاده کنیم به همین خاطر صبح مقداری بیشتر در هتل ماندیم و استراحت کردیم صبحانه خوردیم حمام کردیم و حدودا ساعت 11 از هتل خارج شدیم اولین مقصد ما میدان گاو وحشی یا kadikoy bull statue بود که خیابان بهاریه و مودا از آنجا شروع میشد برای همین باید به ایستگاه Kadıköy میرفتیم .سوار اتوبوس شدیم و حدود یک ساعت بعد به این ایستگاه رسیدیم و با 5 دقیقه پیاده روی به مجسمه گاو وحشی رسیدیم

توضیحات عکس : مجسمه گاو وحشی

این مجسمه که سمبل آن منطقه به شمار میرود. گاوی است که سالهاست در فیگور حمله مانده. سالهایی به قدمت صدو پنجاه سال

این مجسمه در دهه ۱۸۶۰ توسط هنرمندی فرانسوی ساخته شده و نشان از قدرت فرانسه بوده است. بعد از شکست فرانسه در مقابل آلمان در دهه ۱۸۸۰ به آن کشور منتقل شده است. سپس در یکی از سفرهای قیصر آلمان به سلطان عثمانی هدیه شده است در کاخ ییلدیز، مدتی هم در کاخ بیلربیی و منطقه حاربیه بوده است و سپس به میدان مرکزی کادیکوی منتقل شده است. سفری طولانی در زمان و مکان در سالهای جنگ و صلح برای یک مجسمه گاو !!! نشان از قدرت یک اثر هنری که مرزها را در نوردیده است. اثری که در پاریس ساخته شده است اکنون سمبل یک محله در استانبول است... جالب است که بسیاری از مردم محلی تاریخچه آن را نمیدانند. اما این گاو یکی از غنی ترین میدان های استانبول از نظر تاریخی به شمار میرود

بعد از عکس گرفتن از این گاو به سمت خیابان بهاریه راه افتادیم خیابانی پر از رنگ ها و مغازه ها و کافه های خیلی زیبا که کمتر کسی در سفر استانبول از این خیابان دیدن میکند ولی بسیار قشنگ و تماشایی است

توضیحات عکس : نمایی از خیابان بهاریه

با حدودا 10 دقیقه پیاده روی در این خیابان به خیابان مودا میرسید خیابان مودا هم دقیقا مانند خیابان بهاریه پر از مغازه ها و بوتیک های زیبا و کافه های بسیار جذاب است

توضیحات عکس : کافه های بسیار شلوغ خیابان مودا

در انتهای خیابان مودا بستنی فروشی بسیار معروف و قدیمی به اسم علی اوستا وجود دارد که پیشنهاد میکنم از این بستنی ها نگذرید که بسیار خوشمزه هستند

توضیحات عکس : بستنی علی اوستا

بعد از خوردن بستنی هم به سمت ایستگاه اتوبوس راه افتادیم که گوگل مپ به ما از یک کوچه آدرس داد که این کوچه هم اتفاقا یک بازار کوچک و با قیمت های مناسب بود و ما اتفاقی با آن آشنا شدیم

توضیحات عکس : بازار محلی

نکته ای که برای من بسیار جالب بود صابون های بود که در  رنگ های مختلف در بیشتر مغازه های استانبول فروخته میشد و فکر میکنم از صابون های معروف برای حمام ترکی بود این صابون بسیار رنگ ها و بوی خوبی داشتند و بسیاری از افراد مسن اقدام به فروش این صابون ها به صورت دست فروشی میکردند

توضیحات عکس : صابون های محلی

کلا در خیابان بهاریه و مودا بیشتر مغازه ها و نمای ساختمان ها قدیمی و بافت سنتی هستند و شبیه به تصور استانبولی که در ذهن من بود داشت از تراموای قدیمی این خیابان تا کافه های بسیار زیبا و اتوبوس های قدیمی و دو طبقه ای که در این محل به وفور پیدا میشد

توضیحات عکس : اتوبوسهای دو طبقه و زیبای استانبول

خب ما بعد از حدود 20 دقیقه پیاده روی به ایستگاه اتوبوس رسیدیم برای رفتن به خیابان بغداد باید به ایستگاه Yeniyol میرفتیم دقت کنید که خیابان بغداد یک طرفه است و کل این خیابان معمولا پر تردد است اما قسمت اصلی این خیابان بین محله های Suadiye و Caddebostan قرار دارد و اکثر مراکز خرید و فروشگاه های برند و فشن در همین محدوده هستند پس به این نکته دقت کنید که مثل ما اشتباه نکنید

توضیحات عکس : خیابان بغداد

خیابان بغداد استانبول در بخش آسیایی شهر قرار گرفته و حدود ۱۴ کیلومتر طول دارد که در موازات دریای مرمره کشیده شده است. این خیابان یکی از باکلاس ترین و قدیمی ترین خیابان های استانبول است و سرتاسر این خیابان مملو از کافه، رستوران و برندهای مشهور و بین المللی است خیابان بغداد از شرق و غرب به دو منطقه مشهور استانبول، یعنی کادیکوی و مال تپه منتهی می شود و از نظر شهرت و اعتبار هم رده خیابان استقلال در بخش اروپایی استانبول است. در حقیقت، بخش اروپایی بیشتر مختص توریست هاست و خودِ مردم محلی استانبول برای خرید لاکچری به خیابان بغداد می آیند.. این خیابان مملو از مراکز خرید بزرگ و مدرن، فروشگاه ها و مغازه ها، بوتیک ها و نمایندگی های برندهای مختلف پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و … است. علاوه بر این رستوران های بسیار لوکس و سطح بالا، کافه ها، نمایشگاه های لوکس فروش اتومبیل و بانک های مختلف این خیابان را به یکی از خیابان های لوکس شهر استانبول تبدیل کرده است. خیابان بغداد استانبول به اعتقاد خیلی ها یک مرکز خرید بزرگ و روباز است! بسیاری از دستفروشان و خرده فروشان هر روز و هر هفته، حتی یکشنبه ها هم باز هستند و مملو از مشتری هستند. خیابان فعلی بغداد در گذشته های دور و در زمان امپراتوری بیزانس روم و بعدها در دوران امپراتوری عثمانی جاده ای ارتباطی بین کنستانیپول (قسطنطنیه) و آناتولی (بخش آسیایی) شهر بوده است.

توضیحات عکس : خیابان بغداد عکس از اینترنت

این جاده برای اهداف تجاری، بازرگانی و همین طور نظامی استفاده می شود. در سال ۱۶۳۸ و بعد از تصرف شهر توسط سلطان مراد چهارم این جاده به اسم «بغداد» نامگذاری شد. با این حال، جاده اصلی و اولیه از محله اوسکودار شروع می شد و در نهایت به کیزیل توپراک منتهی می شد. عثمانی ها در سرتاسر این خیابان چشمه ها و مساجد متعددی ساختند و هنوز هم برخی محله ها در خیابان بغداد استانبول به نام چشمه های قدیمی شناخته می شوند: سوگوتلو چشمه، سلامی چشمه و چاتال چشمه از جمله این محله ها هستند. در دوران سلطنت سلطان عبدل حمید دوم (۱۸۷۶-۱۹۰۹)، برخی مقامات بالارتبه که در دربار عثمانی پاشا نامیده می شدند و تجارت و داد و ستد زیادی در این خیابان انجام می دادند تصمیم گرفتند در همین حوالی سکونت داشته باشند. از این رو، پاشاها زمین های بایر اطراف خیابان بغداد استانبول را خریداری کردند و خانه های اربابی با شکوه و زیبایی ساختند که برخی از آن ها امروزه هم به جا مانده است. تا قبل از جنگ جهانی اول، این خیابان با سنگفرش پوشیده شده بود و حمل و نقل با کالسکه انجام می شد. با این حال، بعد از استقرار جمهوری در ترکیه، این خیابان آسفالت شد و خط تراموا بین کادیکوی و بوستانچی، وظیفه جابجایی و حمل و نقل مردم را بر عهده گرفت. خیابان بغداد استانبول هم از دهه ۱۹۶۰ به این طرف به خیابانی محبوب برای اتومبیل سواران حرفه ای تبدیل شد و جوانان با اتومبیل های آخرین مدلشان نیمه شب ها برای کورس گذاشتن و رقابت با هم به این خیابان می آمدند. با این حال، در اواخر ۱۹۹۰ این پدیده به دلیل سوانح رانندگی متعددی که پیش آمده بود رو به افول گذاشت و امروزه خیابان بغداد استانبول خیابانی امن برای رانندگی است. البته ناگفته نماند این خیابان هنوز هم خیابان دور دور استانبول به شمار میرود

برای دیدن از این خیابان حدودا 2 ساعت وقت نیاز دارید بعد از دیدن از این خیابان برنامه ما برگشتن به هتل و استفاده از امکانات هتل بود تصمیم داشتیم از استخر هتل استفاده کنیم و کمی ریلکس کنیم ولی هنوز خیلی زود بود ساعت حدودا 1 بود و وقت زیادی داشتیم تصمیم گرفتیم به کادیکوی برگردیم و سوغاتی ها مد نظر را بخریم چون وقت زیادی نداشتیم و فقط یک روز دیگر در استانبول برای ما وقت مانده بود از خیابان بغداد سوار اتوبوس شدیم و در ایستگاه kadikoy پیاده شدیم حدود نیم ساعت طول کشید به یک رستوران که خیلی هم شلوغ بود در محله kadikoy رفتیم و ناهار خوردیم من و پدرم ماکارونی سفارش دادیم عموم شامی کباب و داداشم پیتزا سفارش داد قیمت این ناهار برای 4 نفر با نوشیدنی 135 لیر شد

توضیحات عکس : ناهار ما در kadikoy

بعد از ناهار هم شروع به گشتن در بازار های اطراف این محل کردیم و حدودا دو سه ساعتی گشتیم

توضیحات عکس : خیابان های مملو از جمعیت kadikoy

بعد از این گشت زنی هم به هتل برگشتیم و حدودا ساعت 6 عصر هتل بودیم و از استخر و سونای هتل استفاده کردیم و شب هم پیاده روی کوچکی در محله ی عمرانیه کردیم که بسیار محله خوب و جالبی بود ولی ما ندیده بودیم و اصلا وقت نکرده بودیم محله هتلمان را بگردیم شب هم خیلی زود خوابیدیم و به این ترتیب ششمین شب هم به پایان رسید

روز هفتم

خب امروز آخرین روز ما در استانبول بود و باید از این روز نهایت استفاده را میکردیم برنامه امروز ما بازدید از اکواریوم معروف استانبول İstanbul Akvaryum و بازدید از مرکز خرید ونیزیا venizya mega outlet بود

صبح حدودا ساعت 8 از خواب بیدار شدیم صبحانه مختصری خوردیم و آماده شدیم

توضیحات عکس : صبحانه ما در هتل

بعد از خوردن صبحانه هم سریع از هتل خارج شدیم آکواریوم خیلی از ما دور بود و حدودا 2 ساعت و نیم وقت لازم داشتیم تا به آکواریوم برسیم باید چند خط عوض میکردیم و در ایستگاه İstanbul Akvaryum پیاده میشدیم ما هم راه افتادیم و بعد از دو ساعت و نیم به این ایستگاه رسیدیم آکواریوم استانبول در کنار یک مرکز خرید بزرگ بود که درب ورودی آن جدا بود اما درب خروجی آکواریوم داخل مرکز خرید بود ون های مخصوص آکواریوم هم هر روز از محله های خاصی رایگان اقدام به جابه جایی مسافران تا آکواریوم میکنند اما شرط سوار شدن به این ون ها این است که از قبل بلیط تهیه کرده باشید و در هنگام سوار شدن ارائه دهید

توضیحات عکس : برنامه حرکت ماشین های آکواریوم از محله های مختلف

بعد از ورود به ساختمان آکواریوم یک فروشگاه که وسایل و اسباب بازی ها و عروسک های دریای دارد در سمت راست شما و باجه بلیط فروشی در سمت چپ شما واقع شده است قیمت بلیط ورودی هم برای افراد زیر 2 سال رایگان برای افراد 2 تا 12 سال و معلم ها و دانش آموزان و افراد بالای 65 سال مشروط به ارائه مدارک هویتی 70 لیر . برای افراد معمولی بالای 12 سال نفری 99 لیر برای خانواده 3 نفره شامل والدین و یک بچه 210 لیر و برای خانواده چهار نفره شامل والدین و دو بچه 280 لیر است که اگر آنلاین اقدام به خرید بلیط ها کنید معمولا روی هر بلیط تا 20 لیر تخفیف دارد

ساعات کار این مجموعه هم در آخر هفته ها 10 صبح تا 8 عصر و روزهای عادی 10 صبح تا 7 عصر میباشد

توضیحات عکس : لابی و قسمت بلیط فروشی آکواریوم

آکواریوم استانبول در سال ۲۰۱۱ در فلوریا در جنوب غربی استانبول و در ۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی آتاتورک افتتاح شد و امروزه به دلیل تنوع و حجم بالای گونه های جانوران آبی اش که حدود ۱۵۰۰ گونه ی مختلف است، در بین شناخته شده ترین آکواریوم های دنیا قرار دارد. این آکواریوم در ساختمانی ۲ طبقه قرار داشته و حدود ۲۲ هزار متر مربع وسعت دارد.

ویدیو عروس های دریایی

توضیحات ویدیو : عروس های دریایی

این آکواریوم در حال حاضر بزرگترین آکواریوم موضوعی دنیاست و موجودات دریایی 17 منطقه جهان را در خود جا داده است و می توانید از 17 هزار جانور آبزی و خشکی‌ زی بازدید کنید.

ویدیو ماهی بسیار زیبای آکواریوم

حجم آب این آکواریوم در حدود 7 هزار متر مکعب بوده و در 64 تانک و مخزن جای گرفته است.

همان طور که گفته شد، آکواریوم بزرگ استانبول از 17 بخش مختلف ساخته شده که نمایانگر بخش های متفاوتی از جهان هستند. برای بازدید از این بخش ها، مسیری 1.2 کیلومتری را در پیش رو دارید که در طی آن از بخش هایی چون دریای سیاه، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، قطب جنوب و ... عبور کرده و در نهایت به بخش جنگل های آمازون وارد می شوید. من به دلیل محدودیت در انتخاب عکس و بخاطر اینکه خواندن سفرنامه از حوصله شما عزیزان خارج نباشد فقط چند بخش را توضیح میدهم

توضیحات عکس : این عکس یک عکس فوق العاده از استتار میگوهای دریایی است در نگاه اول این عکس فقط یک سنگ است اما اگر دقت کنید 8 میگو در این عکس وجود دارد که به استتار فوق العاده این موجودات برمیگردد

خب می خواهیم سوار بر کشتی لیبرتی، وارد بخش شرقی اقیانوس اطلس شویم. خوب است بدانید که کشتی های لیبرتی، نوعی کشتی باری بودند که در طی جنگ جهانی دوم ساخته شده و به سرعت به نمادی از صنعت آمریکا در زمان جنگ بدل شدند. این بخش درست در زیر بخش مرمره قرار گرفته در این مخزن، لوله هایی زنگ زده و صفحاتی اوراقی می بینید که ما را به یاد کشتی لیبرتی می اندازند، با این تفاوت که این یکی در زمان جنگ غرق شده و تنها بقایایی از آن باقی مانده است.

از کانال سوئز عبور کنید، حالا در میان کشورهای مصر و جیبوتی، به دریای سرخ خواهید رسید. این جا یکی از قشنگترین بخش های آکواریوم است که با طیف متنوعی از ماهی های رنگارنگ و کوچک و بزرگ تکمیل شده است و صخره های مرجانی زیبایی درون آکواریوم به چشم می خورد. خوب است بدانید که دریای سرخ به سبب شرایط جغرافیایی منحصر به فردش، برای رشد و زندگی مرجان ها، محیطی ایده آل محسوب می شود. در بخش دریای سرخ می توانید درباره مرجان ها بیشتر بدانید و از جزئیات زندگی این موجودات خاص آگاه شوید.

با گذر از دریای سرخ، وارد آب های قطب جنوب و قاره جنوبگان خواهید شد. در این بخش دمای هوا به وضوح پایین تر می آید و در نتیجه، زیستگاه و ساکنین متفاوتی پیش روی شما قرار دارند. پنگوئن های دوست داشتنی جنتو را می توانید در این جا ببینید و از دیدن این موجودات مهربان لذت ببرید. این بخش از آکواریوم استانبول ارتفاعی 2 متری دارد و کوه یخ کوچکی را درون مخزن خودش جای داده است.

توضیحات عکس : کوه یخ و پنگوئن های قطبی

آخرین بخشی که در آکواریوم استانبول به سراغش خواهید رفت، جنگل های بارانی آمازون است که وسعتی در حدود 1000 متر مربع را به خودش اختصاص می دهد.

این فضا که به شکل گلخانه ای جذاب ساخته شده، پوشش گیاهی آمازون را در خود به نمایش گذاشته و علاوه بر ماهی ها و موجودات آبزی منطقه، تعدادی از حیوانات خاص آمازون را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد.

به طور مثال در این بخش قورباغه های سمی و منحصر به فرد آمازون را خواهید دید که رنگ های متفاوتی دارند. حیوانی چون برگچه خوار نیز از حیوانات خاص آمازون است که قابلیت زندگی در آب و خشکی را دارد و شما در این بخش خواهید دید. از جمله ماهی های آکواریوم آمازون نیز می توان به پیرانا، ماهی گوشتخوار اشاره کرد.

جنگل آمازون بخش پایانی آکواریوم است جالب است بدانید دمای هوای این بخش به طور آنلاین با جنگل های آمازون تطبیق داده میشود مثلا زمانی که شما در بخش جنگل های آمازون هستید اگر در آمازون باران بیاید در این بخش هم به صورت شبیه سازی شده باران خواهد بارید و بسیار این بخش را جالب و منحصر به فرد میکند

برای دیدن از این آکواریوم به 3 ساعت وقت نیاز دارید

بعد از دیدن از آکواریوم به سمت درب خروجی حرکت کردیم که درب خروجی داخل مرکز خریدی که کنار آکواریوم بود باز میشد و ما داخل مرکز خرید شدیم قصد دیدن از این مرکز خرید را نداشتیم اما چون وقت ناهار بود و گشنه بودیم به فودکورت این مرکز خرید رفتیم و ناهار خوردیم اسکندر کباب سفارش دادیم که برای 4 نفر با نوشیدنی قیمت این غذا 80 لیر شد

توضیحات عکس : اسکندر کباب

بعد از خوردن ناهار به سمت مرکز خرید ونیزیا راه افتادیم حدودا دو ساعتی با ما فاصله داشت و باید دو بار خط عوض میکردیم و به ایستگاه Giyimkent میرفتیم بعد از دو ساعت و نیم و ترافیک سنگین استانبول بالاخره به این مرکز رسیدیم مسیر مرکز خرید ونیزیا و استانبول مال به دلیل دوری بسیار زیادی که از هتل ما داشتند بسیار برای ما خسته کننده بود

وقتی به مرکز خرید ونیزیا رسیدیم انتظار داشتم با مرکز خریدی بسیار بزرگ تر از این روبه رو شوم تقریبا نسبت به تمام مراکزی که دیده بودیم کوچک تر بود و شهرت این مرکز خرید فقط به واسطه نوع معماری این مرکز خرید است که به شکل شهر ونیز ایتالیا طراحی شده و یک مرکز خرید روباز است

توضیحات عکس : مرکز خرید ونیزیا عکس از اینترنت

این مرکز خرید در منطقه اروپایی شهر استانبول واقع شده و یکی از برترین هولدینگ های تجاری این شهر به نام گورسوی مسئول ساخت آن بوده است. میدان مشهور سن ‌مارکوی ایتالیا هم در این مرکز طراحی و ساخته شده است یکی از مواردی که سبب تفاوت این اوت لت با دیگر مراکز خریدی که در استانبول وجود دارد نه تنها سبک معماری آن است، بلکه وجود گندولاهایی است که در این مرکز خرید وجود دارند. گندولا در اصطلاح قایق‌ های مسافری کشیده و باریکی هستند که در ونیز ایتالیا معمولا برای جابه‌جایی مسافر از آنها استفاده می‌شود. شما هم می ‌توانید یکی از این گندولاها را کرایه کنید و سوار بر آنها از مغازه ها دیدن کنید این مرکز خرید هم یک اوت لت سنتر است و معمولا قیمت های مناسبی داشت برای دیدن از این مرکز خرید به صورت کلی 1 ساعت وقت کفایت میکند ساعت کاری این مرکز هم از 10 صبح تا 10 شب است برای اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز میتوانید به سایت رسمی این مجموعه به آدرس veneziamegaoutlet.com مراجعه کنید

ما چون هنوز خرید هایی داشتیم که انجام نداده بودیم و به قصد این مرکز گذاشته بودیم ولی نمایندگی این برندها در این مرکز نبود حسابی به دردسر افتادیم ساعت هم تقریبا 7 شب شده بود و آخرین ساعات اقامت ما در استانبول بود به برنامه های درخواست تاکسی نگاهی انداختم فاصله ای تا میدان تکسیم و خیابان استقلال نداشتیم و قیمت تاکسی ها از 70 لیر تا 80 لیر برای تکسیم متفاوت بود تصمیم گرفتیم تا دیر نشده به تکسیم برویم که هم شور و شلوغی شبانه خیابان استقلال را ببینیم هم از وقت باقیمانده استفاده کنیم و هم بقیه خرید ها را انجام دهیم و میدانستیم که مغازه ها و فروشگاه های خیابان استقلال حداقل تا ساعت 12 شب یا بیشتر باز هستند با یکی از اپلیکیشن ها درخواست تاکسی دادم و بعد از حدود 5 دقیقه تاکسی به موقعیت ما رسید قیمت تاکسی تا میدان تکسیم 68 لیر شد و حدودا نیم ساعت طول کشید تا ما به مقصد برسیم خیابان استقلال خیلی شلوغ تر از دفعه قبلی که آنجا بودیم شده بود و بسیار دیدنی و زیبا تر شده بود

توضیحات عکس : نمایی از خیابان استقلال

ما تقریبا کل خیابان را یکبار دیگر دیده بودیم و به قصد خرید برگشته بودیم به همین خاطر باید تا قبل از اینکه دیر میشد و آخرین فرصت ما از دست میرفت مابقی کارها را انجام میدادیم به فروشگاه های مد نظرمان رفتیم و کارهایمان را انجام دادیم حدودا تا 11 شب طول کشید

خیلی دیر شده بود و حسابی خسته شده بودیم باید زود به هتل برمیگشتیم و برای فردا آماده میشدیم پرواز ما فردا ساعت 10 صبح بود اما فرودگاه فاصله زیادی با هتل ما داشت و ما هنوز هیچ وسیله ای جمع نکرده بودیم

اول فکر کردیم که ساعت کاری اتوبوس ها به پایان رسیده ولی وقتی در برنامه ها نگاه کردم دیدم هنوز یک ساعتی وقت داریم به همین خاطر سریع به ایستگاه اتوبوس رفتیم و سوار شدیم و تقریبا یک ساعت و نیم بعد با دوبار خط عوض کردن تقریبا یک خیابان قبل از هتل پیاده شدیم چون آخرین مسیر ما دیگر اتوبوسی نداشت و ساعت کاری اتوبوس ها به پایان رسیده بود درخواست تاکسی دادم ولی هیچ تاکسی در محدوده درخواست را قبول نکرد و مجبور شدیم خیابان آخر را پیاده طی کنیم حدودا 45 دقیقه طول کشید تا به هتل برسیم در راه هم 4 ساندویچ کوکورچ خریدیم ( کوکورش ساندویچی است که از روده گوسفند و یک سری ادویه جات درست شده بسیار خوشمزه و چرب هست و از ساندویچ ها محبوب ترکی به حساب میآید) قیمت 4 ساندویچ کوکورچ 50 لیر شد

توضیحات عکس : ساندویچ کوکورچ

بعد از برگشتن به هتل هم سریع دوش گرفتیم و وسایل را جمع کردیم حدودا 3 ساعت با فرودگاه فاصله داشتیم و با احتساب سه ساعتی که قبل از پرواز میخواستیم حساب کنیم باید ساعت 4 صبح از هتل خارج میشدیم ساعت حدودا 2 شب شده بود و دو ساعت بیشتر وقت استراحت نداشتیم

توضیحات عکس : نمایی از شهر زیبای استانبول در شب از پنجره اتاق خواب هتل

دو ساعتی استراحت کردیم و ساعت تقریبا 4 از اتاق خارج شدیم حدودا نیم ساعت طول کشید تا کارهای چک اوت هتل را انجام دادیم و به ایستگاه اتوبوس رسیدیم سوار اتوبوس شدیم و به نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس های havaist رفتیم که مستقیما به سمت فرودگاه میرفتند با این که باید هر نیم ساعت یک اتوبوس میرسید اما ما حدودا یک ساعتی منتظر رسیدن این اتوبوس شدیم دقت کنید حتما استانبول کارت شارژ لازم را برای پرداخت این اتوبوس ها داشته باشد چون در ایستگاه اتوبوس های سطح شهر معمولا دستگاهی برای شارژ استانبول کارت تعبیه نشده و اتوبوس ها پول نقد قبول نمیکنند بعد از یک ساعت سوار اتوبوس شدیم و اتوبوس راه افتاد ترافیک بسیار سنگینی در راه بود و ما خیلی استرس رسیدن به پرواز را داشتیم حتما به این نکته توجه کنید ترافیک های استانبول بسیار سنگین هستند در بیشتر مواقع و برنامه ریزی کنید که برای رسیدن به پرواز دچار مشکل نشید

توضیحات عکس : ترافیک سنگین اول صبح استانبول از داخل اتوبوس

بالاخره بعد از حدود سه ساعت به فرودگاه رسیدیم شانس آوردیم که گیت های امنیتی خیلی شلوغ نبودند و تقریبا در این گیت ها خیلی معطل نشدیم وقتی به صف کارت پرواز رفتیم صف خالی بود و فقط مسئول باجه نشسته بود خیلی سریع بارهای مارا تحویل گرفت و تاکید کرد که خیلی سریع به قسمت سوار شدن هواپیما بروید حتی نتوانستند صندلی کنار هم برای ما صادر کنند و ما تا آخر پرواز هر کدام در یک نقطه از هواپیما نشسته بودیم

متاسفانه گیت هایی هم که به هواپیما و کارت پرواز برای پرواز ما اختصاص داده شده بود همه آخرین گیت ها بودند و باید سالن بزرگ فرودگاه جدید استانبول را همگی تا ته میرفتیم تا به گیت مربوطه میرسیدیم بعد از صدور کارت های پرواز سریع چک پاسپورت انجام شد و مهر خروج داخل پاسپورت های ما زده شد بعد هم خیلی سریع خودمان را به قسمت سوار شدن به هواپیما رساندیم و سوار هواپیما شدیم هواپیما هم تقریبا بدون تاخیر شروع به حرکت کرد اما حدودا یک ساعت منتظر اجازه تیک اف بود به علت شلوغی باند و فرودگاه حدودا یک ساعت معطل تیک اف شدیم و هواپیما در کنار باند ایستاده بود و پشت سر هم هواپیماهای مختلف فرود می آمدند

توضیحات عکس : ترافیک ورودی سنگین فرودگاه جدید استانبول

بعد از حدود یک ساعت بالاخره هواپیما اجازه تیک اف گرفت و استانبول را به مقصد تهران ترک کرد پرواز برگشت حدود سه ساعت و نیم طول کشید و در طول پرواز با برنج و خورشت قیمه از مسافرین پذیرایی شد

توضیحات عکس : پذیرایی هواپیمایی ماهان

توضیحات عکس : نمایی از آسمان استانبول

و اینگونه سفر 7 روزه ما به استانبول مثل تمامی سفرهای دیگر به پایان رسید اما ما در پایان این سفر انسان های متفاوتی بودیم با تجربه ای جدید و پنجره ای جدید از این دنیای بی کران. دیدن تاریخ های مختلف و ردپاهایی که این تاریخ ها بر سرنوشت ملت ها میزنند در نوع خود بسیار جالب و قابل تامل است و آن تاریخ ها زندگی امروز این مردم را ساخته نکته مشترک تمام این تاریخ ها جنگ سربازانی است که همدیگر را نمیشناسند ولی میجنگند برای کسانی که همدیگر را میشناسند و نمیجنگند در پایان امیدوارم از خواندن این سفرنامه نهایت استفاده را برده باشید و بنده را در سفرهای خودتان سهیم بدانید از طولانی شدن سفرنامه عذرخواهی میکنم اما هدفم بیان جزئیات به صورت دقیق و کامل بود

بخش سوم

نکات مهم در سفر با ترکیه:

• سعی کنید از تردد های آخر شب و اماکن خلوت پرهیز کنید
  • همیشه از مدارکتان به خصوص پاسپورت کپی داشته باشید اصل مدارک و پول ها را در safe box هتل بگذارید
  • از صحبت و اعتماد به غریبه ها دوری کنید
  • برای تبدیل پول حتما از صرافی ها قانونی و رسمی اینکار را انجام دهید
  • حتی المقدور پول نقد زیادی همراه نبرید فقط به اندازه نیاز روزانه یا اگر میتوانید از کارت های اعتباری بین المللی استفاده کنید
  • قبل از سوار شدن به تاکسی های گذری قیمت را طی کنید
  • به محل گرفتن هتل و مرجعیت و اعتبار و سابقه هتل و نظرات مسافرین قبلی دقت کنید
  • اگر بدون تور سفر میکنید بهتر است شماره یا آدرسی از یک لیدر در ترکیه برای روز مبادا داشته باشید
  • اگر قصد اجاره ماشین دارید از شرکت های معتبر اجاره کنید و ماشین را با بیمه خسارات بیمه ثالث و بیمه سرقت اجاره کنید
  • هرگز در مکان های عمومی سیگار نکشید
  • در شهر استانبول، سرویس‌ها بهداشتی مجهز عمومی تعبیه‌ شده است. به‌جز آن در مساجد و مراکز خرید نیز این امکان برای استفاده از سرویس بهداشتی فراهم ‌شده است سرویس های داخل مسجد معمولا ایرانی و بقیه عموما فرنگی هستند پس نگران این قضیه نباشید سرویس ها تقریبا همه جا در دسترس هستند
  • حتی الامکان سعی کنید به اصطلاح “توی چشم نباشید”. کوله پشتی، دوربین دور گردن و عینک دودی و صندل مشخصه‌های بارز یک توریست است که برای شما چیزی جز خطر سرقت و گرانفروشی به همراه نخواهد داشت.
  • از هرگونه دعوا دوری کنید.
  • حتما شماره و آدرس سفارت و کنسولگری ایران و شماره های ضروری هر کشوری را همراه خودتان داشته باشید.
  • هرگز در مورد مسائل سیاسی کشور ترکیه در طول سفرتان صحبت نکنید.
  • آدرس بیمارستان ها و مکان های اورژانسی برای مواقع اضطراری را ذخیره و همراه داشته باشید آدرس و مشخصات سه بیمارستان را در همین سفرنامه برای شما عزیزان نوشته ام
  • اگر از تاکسی برای رفتن به هتل استفاده میکنید سعی کنید دقیقا جلوی درب هتل پیاده شوید
  • آدرس هتل را روی یک برگ کاغذ نوشته و همیشه همراه داشته باشید و به همراهانتان هم جداگانه آدرس را بدهید
  • همیشه مقداری آب چند کیک و شکلات و شارژر و پاوربانک . چتر و مقداری پول اضافه همراه داشته باشید
  • سطح دانستن زبان انگلیسی در بین مردم ترکیه و استانبول بسیار پایین است و تقریبا باید قید انگلیسی را بزنید از هر 10 نفر شاید 1 نفر بتواند به زبان انگلیسی صبحت کند پس برنامه های ترجمه زبان ترکی همراه داشته باشید یا حداقل چند کلمه برای استفاده روزمره را یاد بگیرید
  • با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر استانبول، آب و هوای این ناحیه دارای تغییرات متعددی است. در این شهر شما می توانید شاهد آب و هوای مدیترانه ای، گرمسیری و آب و هوای اقیانوسی باشید. گرم ترین ماه سال در این کشور ۲۴ درجه سانتی گراد و سردترین ماه هم فوریه بوده که میانگین دما در این ماه ۶ درجه سانتی گراد است. میزان بارندگی در شهر استانبول ۱۰۰ میلی متر در ماه ژانویه اندازه گیری شده است. تقریبا همه ماه های سال برای سفر به استانبول مناسب است، اما بهترین زمان برای رفتن به این شهردر ترکیه بهار و پاییز است
  • در خرید هایتان در استانبول چانه زدن را فراموش نکنید گاها حتی تا نصف قیمت کل جنس هم میتوانید تخفیف بگیرید
  • من تقریبا هر روز استانبول کارت را بین 50 تا 150 لیر شارژ میکردم و استفاده میشد البته برای 4 نفر . برای شارژ استانبول کارت از مبالغ بالا استفاده نکنید
  • پیشنهاد میکنم چند کنسرو یا غذای آماده همراه داشته باشید هم برای صرفه جویی در هزینه ها و هم برای مواقعی که رستوران در دسترس نیست
  • کد تلفن کشور ترکیه +90 است شماره پلیس 155 اورژانس 112 و آتش نشانی 110 است واحد رسمی پول این کشور لیر است و حدودا یک ساعت و نیم با ایران اختلاف ساعت دارد و عقب تر است
  • ترجیجا یک نقشه از استانبول را همراه داشته باشید

مکان های دیگری هم البته در برنامه ما بود که به دلیل کمبود وقت حذف شد من اسم این مکان هارا اضافه میکنم که شاید شما بخواهید استفاده کنید

• جنگل بلگراد
  • بازار محموت پاشا
  • آب انبار قصر سلطنتی
  • خیابان نیشان تاشی
  • از حمام های ترکی و سنتی در استانبول غافل نشید معروف ترین این حمام ها Cukurcuma Hamami و Cagaloglu Hamami هستند

همانطور که میبینید استانبول پر از مراکز زیبا و مکان های دیدنی است و میتوانید از این لیستی که قرار دادم هم در برنامه بگنجانید تمام این مکان ها هم بسیار دیدنی و فوق العاده هستند طبق نظر مردم و رای سایت ها

از غذاهای معروف و سنتی ترکیه غافل نشید

بورک : بورک در واقع شامل پنیر و سبزیجات میان لایه‌های نازک خمیر است که اصطلاحا به آن یوفکا می‌گویند. ترکیب لایه‌های خمیر و پنیر و سبزیجات که تحت حرارت نیز قرار گرفته است.

اسکندر کباب : بشقابی است که در آن ورقه های نازکی از گوشت که با چربی گوشت گاو، گیاهان محلی و ادویه جات طعم دار شده اند، به سیخ زده شده و به صورت عمودی کباب می شوند.

لهمجون : پیتزای ترکیه کمی با تمام پیتزاهایی که تا به حال خورده اید فرق دارد، لهمجون یا همان پیتزای ترکی از گوشت قیمه شده، پیاز، و فلفل قرمز تهیه می شود، برای بهبود عطر و طعم آن معمولاً کمی جعفری و آب‌لیمو هم به آن اضافه می‌کنند. پیتزای ترکی را حتما با لیوان دوغ میل کنید.

سیب‌ زمینی شکم پر یا کمپیر :اورتاکوی شناخته ‌شده‌ ترین مکان برای خوردن کُمپیر یا همان سیب‌زمینی شکم پر پخته‌شده‌ی خودمان است. مواد رنگارنگ تشکیل‌دهنده کمپیر، مانند پنیر کاشار، سوسیس، غلات، سالاد مایونز، نخود و لوبیا، و چندین و چند خوراکی دیگر، ترکیب‌ها و طعم‌های مختلفی را در مقابلتان قرار می‌دهد.

ساندویچ کوکورچ : کوکورچ در واقع کباب روده‌ی گوسفند است که بصورت تابیده شده با فلفل ترکیب می‌شود و می‌توان آن را به‌همراه نیم یا یک چهارم قرص نان تهیه کرد. به طور حتم این غذا محبوب هر فردی نیست.

سیمیت : نان تازه ای است که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است ظاهری شبیه به پیراشکی دارد ولی مزه ی نان میدهد و دست فروش های زیادی اقدام به فروش این نان ها میکنند

بالیک : ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره که در ساندویچی ها میتوان خرید و به صورت ساندویچ عرضه میشود و بسیار خوشمزه است

دوروم : دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت، و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌شود

تانتونی : تانتونی نیز بصورت لقمه‌ای سرو می‌شود و محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. تانتونی را می‌توان در دو نوع تند و معمولی تهیه کرد

تاووک پیلاو : تاووک پیلاو همان مرغ و برنج است. و غذایی داغ و حجیمی است. معمولا حجم غذاهای ترکیه برای ما ایرانی ها مقداری کم به نظر میرسد ولی این گزینه برای شکموها بسیار مناسب است

میدیه دولما یا صدف : در واقع ترکیبی از نصف صدف دریایی و برنج بسیار تندی است که با لیموی تازه همراه می‌شود در سفرنامه عکس این صدف ها را قرار داده ام بسیار خوشمزه هستند

آدرس و تلفن این بیمارستان ها را برای احتیاط ذخیره کنید و همراه داشته باشید:

بیمارستان Amerikan Hastanesi

تلفن: ۰۰۲۱۲۴۴۴۳۷۷۷

وب سایت: www.amerikanhastanesi.org

آدرس: Teşvikiye, Güzelbahçe Sk. No:20, 34365 Şişli/İstanbul, Turkey

بیمارستان Alman Hastanesi

تلفن: ۰۰۲۱۲۲۹۳۲۱۵۰

وب سایت: www.uhg.com.tr

آدرس: Cihangir Mahallesi, Sıraselviler Cd. No:69, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

بیمارستان İstanbul Medipol Hastanesi

تلفن: ۰۰۲۱۶۳۲۷۹۶۹۶

وب سایت: www.medipol.com.tr

آدرس: E-5 Harem Yolu Üzeri, Koşuyolu / Kadıköy 34718 Istanbul

هزینه های سفر: هزینه این سفر برای 4 نفر حدودا 25 میلیون تومن شد که از این مبلغ 15 میلیون هزینه بلیط و هتل و عوارض و رفت و آمد شد و 10 میلیون هم خرج رفت و آمد و خورد و خوراک ها در استانبول شد این مبلغ بدون احتساب خریدهای شخصی است