سفر به قلب تاریخ و فرهنگ ترکیه

اینجا قلب تپنده یک کشور است، جایی میان دو قاره! +تصاویر

روز دوم :

برنامه امروز ما بازدید از مسجد فاتح Fatih Mosque . چهارشنبه بازار محلی carsamba pazari . بازار ادویه spice bazzar . پل اتاتورک ataturk bridge و بازار امینونو Eminono و در آخر مرکز خرید هیستوریا hostoria بود

حدود ساعت 8 صبح بیدار شدیم و صبحانه مختصری در هتل خوردیم و سریعا آماده شدیم و به سمت مسجد فاتح حرکت کردیم برای رفتن به مسجد فاتح میتوانید مقصد را ایستگاه İst.Büyükşehir Beled انتخاب کنید که نزدیک ترین ایستگاه به مسجد فاتح است و دقیقا مقابل مسجد فاتح قرار دارد ما هم با استفاده از برنامه مسیریابی این کار را انجام دادیم و بعد از حدود 2 ساعت به ایستگاه İst.Büyükşehir Beled رسیدیم و در مقابل مسجد فاتح پیاده شدیم چند پله داشت که با بالا رفتن از پله ها نمای مسجد معلوم شد.

توضیحات عکس : مسجد فاتح

اگر تاریخ استانبول را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که سلطان محمد فاتح کسی است که نام وی را به عنوان فاتح استانبول ثبت کرده اند. بعد از فتح استانبول اولین مسجدی که امپراطوری مربوطه ساخته این مسجد است که به خاطر فتح استانبول به نام این سلطان یعنی سلطان محمد فاتح ثبت شده است. در فاصله سال های ۱۴۷۰ و ۱۴۶۳ یعنی به مدت ۷ سال این مسجد بزرگ ساخته شده است . برای ساخت این مسجد بالاترین تپه در استانبول را یافته اند، و بر بالای آن مسجد را ساخته اند. در واقع در این محل قبل از ساخت مسجد فاتح یک کلیسا و مدفن کنستانتین بوده است.

البته این مسجد تا سال ۱۷۶۶ و قبل از زلزله برپا بود و بعد از این زلزله ساختمان مسجد دوباره بازسازی شد همچنین نمای اصلی کنونی هم مربوط به آتش سوزی بعد از ۱۷۸۲ است. در واقع می توان گفت این مسجد رویداد های زیادی را پشت سر گذاشته است. در زمان عبدالحمید اول بود که این مسجد از اول ساخته شد و نقشه آن با نقشه قبلی متفاوت شد. از مسجد اصلی تنها حیاط و دروازه ورودی باقی مانده که یاد آور زمان سلطان محمد است. در پشت مسجد می توانید مزار سلطان محمد و همسرش گلبهار را مشاهده کنید

توضیحات عکس : نمایی بیرونی مسجد فاتح

توضیحات عکس : فضایی که برای گرفتن وضو در مسجد تعبیه شده و تقریبا تمامی مسجد ها چیزی شبیه به این را دارند

این مسجد یک مسجد فعال است و هنوز بسیاری از نمازگزاران برای اقامه نماز به این مسجد مراجعه میکنند برای دیدن مسجد و محوطه اطراف تقریبا یک ساعت زمان کفایت میکند

در اطراف این مسجد هر چهارشنبه ها بازار محلی دایر میشود به نام carsamba pazari که یک بازار محلی و بسیار زیبا است و من به همین دلیل بازدید ازمسجد فاتح را برای روز چهارشنبه برنامه ریزی کرده بودم این بازار شبیه به یک بازار روز است و محصولات خوراکی .میوه .سبزیجات .ماهی های تازه .تنقلات .لباس های خانگی و محصولات دست ساز را میتوانید در این بازار با قیمت مناسب تهیه کنید این بازار بسیار بزرگ تر از تصور من بود و برای دیدن کامل این بازار بین 2 تا 3 ساعت وقت نیاز دارید

توضیحات عکس ها : نمایی از بازار محلی

ما هم حدودا 2 ساعتی در این بازار گشتیم و مقداری خرید کردیم حدودا ساعت 1 شده بود و قصد داشتیم برای ناهار به یک رستوران خوب برویم از قبل من رستورانی در همان حوالی پیدا کرده بودم که رستوران بسیار خوبی بود و امتیازات بالایی داشت و مردم بسیار تعریف کرده بودند حدود نیم ساعت پیاده رویی داشت تا رستوران و ما پیاده به سمت رستوران حرکت کردیم

اسم این رستوران Old Ottoman Cafe & Restaurant بود که اگر مایل بودید میتوانید به همین اسم در گوگل مپ سرچ کنید

و برای غذاهای محلی و ترکی در سایت معروف بود ما هم معروف ترینه این غذاها را سفارش دادیم کباب کوزه ای . علی نازیک کباب . آدانا کباب و اورفا کباب و واقعا خوشمزه و عالی بودند اما قیمت های رستوران تقریبا بالاتر از معمولی و رو به گران بود

توضیحات عکس : ناهار ما در رستوران Old Ottoman Cafe & Restaurant

ویدیو سرو کباب کوزه ای

توضیحات ویدیو : کباب کوزه ای و سرو جالب آن

بعد از ناهار هم 4 چایی با یک کیک مخصوص که بسیار هم خوشمزه بود به صورت رایگان از طرف رستوران به ما داده شد

چایی های خوشمزه ی ترکی

قیمت این ناهار برای 4 نفر 281  لیر شد

بعد از خوردن ناهار پیاده به سمت پل اتاتورک راه افتادیم مسافت زیادی نبود و کلا مقاصد امروزمان بهم نزدیک بودند پل اتاتورک پلی موازی پل معروف گالاتا است و بسیار زیبا و دیدنی از روی خلیج شاخ طلایی محله کادیکوی را به امینونو متصل میکند از روی این پل دید بسیار زیبایی به مسجد فاتح و شهر استانبول دارید و دیدن ماهیگیر های روی این پل که به ماهیگیری مشغول هستند بسیار دیدنی و جذاب است

توضیحات عکس ها : نمایی از استانبول از پل اتاتورک

بعد از دیدن از پل وارد بازار امینونو شدیم لیرهایی که از ایران برده بودم تقریبا تمام شده بود و دنبال صرافی برای تبدیل دلار به لیر میگشتم که یک صرافی را داخل بازار پیدا کردیم و نرخ بسیار خوبی هم داشت و مقداری از دلار ها را به لیر تبدیل کردیم

توضیحات عکس : رسید دریافتی از صرافی

واژه Doviz به معنای صرافی است و هر جایی این واژه را دیدید میتوانید برای تبدیل پول استفاده کنید

در خیلی از مکان های استانبول چرخی هایی را میبینید که محصولات گرد و کوچکی شبیه به گردو اما سیاه رنگ میفروشند و مردم زیادی از آنها خرید میکنند این محصولات کستانه نام دارند و در واقع شاه بلوط تفت داده شده هستند. بسیار خوشمزه هستند و به راحتی در تمام خیابان ها چرخی هایی که این محصول را میفروشند میتوانید پیدا کنید حتما طعم این بلوط ها را امتحان کنید قیمتش هم به ازای هر 100 گرم 10 لیر است

من هم 200 گرم خریدم و بسیار خوشمزه بود

توضیحات عکس : چرخی های فروشنده کستانه که در استانبول به وفور یافت میشوند

به بازار ادویه رسیدیم اسم این بازار را میتوانید Spice Bazaar در گوگل مپ سرچ کنید بازاری بسیار بزرگ و شلوغ مملو از جمعیت و بسیار زیبا و دیدنی در واقع این بازار. بازار مصری ها است که در میدان امینیو استانبول واقع شده است. البته میدان امینیو در محله ی فاتح استانبول قرار گرفته است و به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای سنتی شهر استانبول شناخته می شود. این بازار بعد از بازار بزرگ استانبول،  بزرگ ترین مجموعه ‌ی سرپوشیده‌ ی موجود در شهر استانبول است. از جمله شاخصه های این بازار این است که بسیار بوی خوب دارد و از ادغام عطر ادویه های موجود در بازار بویی به وجود آمده که حتی از فاصله های زیاد هم میتوان آن را حس کرد در سال ۱۶۶۰ میلادی و در زمان حکومت عثمانی ها این بازار در امینیو که گویی از اول هم جز محلات قدیمی استانبول بوده است، ساخته شد. پس از پایان، ساختمان های مسجد جدید طی سال های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ توسط ملکه تورهان خدیجه و مادر سلطان محمد فاتح راه اندازی گردید و تصمیم گرفته شد تا این بازار نیز ساخته شود تا درآمد حاصل از اجاره ی مغازه های آن برای تعمیر و نگهداری مسجد جدید استفاده و خرج بشود.به زبان ترکی به این بازار میصیر چاریشی (Mısır Carsisi) می گویند نام میصیر که تلفظ ترکی مصر است به این دلیل بر روی این بازار گذاشته شده است که با همان بودجه‌ ی مالیات ‌های دریافتی از مردم مصر ساخته شد و علاوه بر آن، کاروانی بزرگ از قاهره هر سال که به استانبول می آمد، انواع بسیار زیادی از ادویه‌ جات را با خود به این شهر می ‌آورد تا با تجار ترک به وسیله ی آن ها وارد داد و ستد شود و علاوه بر آن نیز، به این خاطر که شهر استانبول در مسیر تجارت میان سرزمین های شرق و قاره ی اروپا واقع شده بود، مصری ها بسیار مشتاق داد و ستد با ترک ها و این بازار بودند.

توضیحات عکس : نمایی از بازار ادویه

تا مدت های بسیار زیادی نام این بازار، بازار مصری ها بود اما در گذر زمان، بازدیدکنندگان خارجی که از استانبول بازدید می کردند، نام این بازار را به بازار ادویه تغییر دادند زیرا آنان به دور از سبقه و تاریخ این بازار، در اکثر مواقع در این بازار تجارت و خرید و فروش ادویه در استانبول را دیده اند و در روایت های خود طبیعتا، از بازار ادویه استانبول نام می بردند نه بازار مصری ها برای دیدن کردن از این بازار حدود 2 تا 3 ساعت وقت نیاز دارید سوغاتی هایی خوبی را میتوانید در این بازار پیدا کنید

توضیحات عکس : مغازه ای متفاوت در بازار ادویه

بعد از گشت و گذار مفصل در بازار ادویه برنامه آخر ما برای امروز رفتن به مرکز خرید هیستوریا بود که خیلی دور نبود و با اتوبوس و بدون نیاز به تعویض خط میتوانستیم حدودا 20 دقیقه ای به این مرکز خرید برسیم برای رفتن به این مرکز خرید باید سوار اتوبوس شماره 97GE  میشدیم و در ایستگاه İskenderpaşa که ششمین ایستگاه بود پیاده میشدیم ما هم همینکار را انجام دادیم و بعد از 20 دقیقه جلوی درب این مرکز خرید پیاده شدیم مرکز خرید خوبی بود و بسیاری از برندهای معروف در این مرکز نمایندگی داشتند این مرکز دارای 6 طبقه بود و بجز مغازه های برند دارای فود کورت .سینما . شهر بازی و کافه هم بود ما هم گشتی در این مرکز خرید زدیم و در آخرین طبقه ی این مرکز شام خوردیم قیمت شام هم برای 4 نفر از رستوران کی اف سی 100 لیر شد

توضیحات عکس : مرکز خرید هیستوریا

پی نوشت : ساعت کار تمام پاساژ ها و مراکز خرید در ترکیه عموما تا 10 شب است و راس ساعت 10 شب تعطیل میشوند حتما به این موضوع دقت داشته باشید که در برنامه ریزی ها دچار مشکل نشوید

بعد هم با مترو به هتل برگشتیم و حدودا 2 ساعت و نیم در راه بودیم تا به هتل رسیدیم و به این صورت دومین شب اقامت ما در استانبول به پایان رسید

روز سوم:

برنامه امروز ما بازدید از بازار بزرگ . و منطقه سلطان احمد شامل مسجد آبی و میدان سلطان احمد و بازار اراستا . ایاصوفیه . تنگه بسفر و مرکز خرید بزرگ استانبول مال بود

صبح حدود ساعت 8 از خواب بیدار شدیم و بعد از صبحانه مختصری راه افتادیم مقصد اول ما بازار بزرگ استانبول بود برای رفتن به این بازار از اپلیکیشن های گوشی استفاده کردیم و بعد از حدود 2 ساعت به مقصد رسیدیم

بازار بزرگ یا اصلاحا grand bazar یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده ای دنیا است و دارای ۳۰۰۰ مغازه بوده که با در برگرفتن ۶۱ خیابان استانبول به جرات می تواند بزرگترین بازار استانبول به شمار بیاید.جالب است بدانید که این بازار در سال ۲۰۱۴ با ۹۱ میلیون بازدید کننده، پر بازدید ترین جذبه ی گردشگری جهان شد این بازار بزرگترین بازار سرپوشیده ی دنیا و از محبوب ترین جاذبه های استانبول به شمار می رود و محل خوبی برای خرید سوغاتی و صنایع دستی ترکی است و حتی اگر اهل خرید نیستید فضای تاریخی بسیار جذاب این بازار ارزش دیدن را دارد

این بازار در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است پس حتما در برنامه ریزی به این نکته توجه کنید

توضیحات عکس : بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول در سال های ۱۴۵۵-۵۶ به دستور سلطان مهمت دوم و بعد از فتح استانبول به دست امپراطوری عثمانی، ساخته شد. در ابتدا، در این بازار فقط کالاهایی مثل منسوجات و جواهرات فروخته می شد، این بازار یک سازه ی چوبی و آجری بود که از گچکاری سنگ و آجرها ساخته شده بود و ستون های قدرتمندی داشت. چند سال بعد، سلطان مهمت دوم دستور ساخت بازار سرپوشیده ی دیگری را داد که به بازار «Sandal Bedesten» مشهور شد، نام این بازار برگرفته از نوعی نخ است که در بورسا بافته می شود و رنگ چوب صندل را دارد. بعد از ساخته شدن این بازار، بخش فروش منسوجات و پارچه در همان بازار بزرگ استانبول باقی ماند در صورتی که بازار صندل بدستان به عنوان جایی برای فروش کالاهای لوکس تبدیل شد. در ابتدا، هر دو بازار تقریبا کساد بودند اما کمی بعد کم کم فروشنده ها مغازه های خود را در این بازارها و اطراف آن ها برپا کردند و این چنین شد که یک بخش بزرگ از بازار شکل گرفت و تجارت در آن رونق گرفت. در ابتدای قرن هفدهم بازار بزرگ استانبول دیگر به پختگی ای که باید رسیده بود و کاملا سرو سامان گرفته بود. گستردگی امپراطوری عثمانی در ۳ قاره و کنترل راه های ارتباطی آسیا و اروپا باعث شد تا کاروان های زیادی در اطراف این بازار ساخته شود و به یک قطب تجارت مدیترانه تبدیل شود. در این بازار میتوانید محصولاتی از قبیل انواع کیف و کفش .پوشاک چرم و پوست. ادویه ها و گیاهان دارویی .وسایل عتیقه. قالی و قالیچه و  صنایع دستی سنتی ترکیه را ببینید ساعت کاری این بازار هم در روزهای کاری از ساعت 9 صبح تا 19 عصر است و برای دیدن این بازار به حداقل 3 ساعت وقت نیاز دارید

عکسی از نمای داخلی بازار بزرگ عکس از اینترنت

بعد از دیدن از بازار بزرگ ساعت حدودا 1 شده بود و وقت ناهار بود در گوگل مپ نزدیک ترین رستوران کی اف سی را پیدا کردیم که حدودا 15 دقیقه از ما فاصله داشت ما هم به سمت کی اف سی راه افتادیم و ناهار را در رستوران کی اف سی خوردیم

توضیحات عکس : ناهار ما در کی اف سی

قیمت این ناهار برای 4 نفر 115 لیر شد

بعد از خوردن ناهار به طرف میدان سلطان احمد راه افتادیم فاصله زیادی نداشت و با اتوبوس کمتر از یک ربع راه داشت ماهم سوار اتوبوس شدیم و خیلی سریع به میدان سلطان احمد رسیدیم

خب مجموعه سلطان احمد از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است و توضیحاتش در چند خط نمیگنجد من برای اینکه مطلب از حوصله شما عزیزان خارج نباشد سعی میکنم خلاصه کنم اما برای دیدن از این مجموعه حتما با اطلاعات کامل وارد شوید که بسیار جذاب تر میشود

بی شک یکی از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی است. این مسجد که به دستور سلطان احمد اول ساخته شده، به نام همین سلطان شناخته می شود؛ اما به سبب کاشی های آبی رنگ و جذاب درون ساختمانش، به عنوان مسجد آبی نیز شهرت یافته است. در کنار کاشی های آبی رنگ، مسجد سلطان احمد یک ویژگی متمایز دیگر هم دارد و آن وجود 6 مناره در مسجد است؛ به طوری که سلطان احمد اولین مسجدی است که با 6 مناره در ترکیه بنا شد. نمای خارجی و فوق العاده‌ این مسجد شامل ۵ گنبد، با آرایشی آبشارگونه است که هشت گنبد کوچک تر در اطراف آن به چشم می خورد. فضای داخلی مسجد آبی بسیار وسیع است و حیاطی نیز به همین وسعت در خارج از بنا دیده می شود. دور تا دور حیاط نیز رواق های بسیاری به چشم می خورد که به صورت قرینه ساخته شده اند.

توضیحات عکس : نمایی از مسجد سلطان احمد عکس از اینترنت

اگر در اطراف این مسجد گشتی بزنید، مقبره‌ سلطان احمد را در قسمت شمالی ساختمان و درست رو به روی پارکی به همین نام خواهید دید. خوب است بدانید که مسجد سلطان احمد تنها یک مسجد نبود و در واقع مرکز اجتماعی شهر قسطنطنیه محسوب می شد. در این مجموعه در گذشته علاوه بر مسجد، ساختمان ها و بخش های دیگری چون مدرسه و مکتب، غرفه پادشاهی، حمام ترکی، آبنما و وضوخانه، بیمارستان و اتاق های اجاره ای وجود داشت. جالب آن که مسجد آبی هنوز هم کاربری خود را حفظ کرده و علاوه بر گردشگران، روزانه در نوبت های صبح، ظهر و شب پذیرای نمازگزاران و مسلمانان است. امروزه مسجد آبی نه تنها در کشور ترکیه که در دنیا یکی از خاص ترین مساجد قلمداد می شود و نامش را می توان در لیست زیباترین مساجد از نگاه نشنال جئوگرافیک یا دیگر سایت های معتبر دید. معماری مسجد سلطان احمد را هنرمندی به نام محمد آقا صدفکار به عهده داشت. او که شاگرد معمار سنان بود، ایده های هنرمندانه استادش را با استعداد خود ترکیب کرد و برای ساخت مسجدی وسیع، با ابهت و باشکوه دست به کار شد. محمد آقای معمار برای ساخت نمای بیرونی سازه از مسجد سلیمانیه الهام گرفته است

توضیحات عکس : مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد چندین ورودی دارد که اصلی ترین ورودی مسجد در قسمت شمال غربی و درست هم راستای ورودی مرکزی بخش میدان قرار دارد. اگر بخواهید از ورودی شمال غربی به داخل مجموعه بروید، ردیفی از میله های آهنی در بالای ورودی توجه تان را جلب می کند. تنها شخصی که اجازه داشت سوار بر اسب وارد این مسجد شود، سلطان احمد اول بود؛ اما با همه این ها جایگاه امپراتوری، آداب ورود به مسجد و خانه خدا را تغییر نمی داد. معمارهای مسجد آبی این میله های آویزان و آهنی را به این دلیل در قسمت ورودی تعبیه کرده بودند تا سلطان به هنگام ورود سر خم کند و با رنگی از تواضع و خشوع وارد مسجد شود. اگر بخواهید از میدان سلطان احمد (یا هیپودروم سابق) به مسجد آبی بروید، سه ورودی مختلف پیش روی شماست. البته این تمام ورودی های مسجد نیست و در بخش شمال شرقی مجموعه نیز سه درِ دیگر خواهید دید. شمالی ترین درِ این بخش شما را به سوی مدرسه و مقبره سلطان احمد هدایت می کند، در حالی که دو در دیگر به مکان دارالفنون، نخستین دانشگاه عثمانی راه می یابند.

بازدید از این مسجد رایگان است و نیازی به تهیه بلیط ندارد فقط در هنگام اقامه نماز امکان بازدید وجود ندارد و فقط نمازگزاران میتواند وارد بشوند حتما طوری برنامه ریزی کنید که برای بازدید در ساعاتی غیر از ساعات اقامه نماز به این مسجد برسید برای دیدن از این مسجد حدودا دو ساعت وقت نیاز دارید

در اطراف مسجد سلطان احمد هم کافه های زیبا و شلوغی هستند که در فضای بسیار قشنگی با دید به این مجموعه بسیار زیبا واقع شده اند حتما از این کافه ها غافل نشوید و حداقل یک چایی خودتان را مهمان کنید که بسیار میچسبد

ما هم بعد از خوردن چایی به سمت درب خروجی مجموعه سلطان احمد که به سمت بازار آراستا میرفت رفتیم

توضیحات عکس : نمایی از درب خروجی سلطان احمد

بعد از حدود 10 دقیقه پیاده روی به بازار آراستا میرسید

این بازار در کنار ورودی موزه موزائیک قرار گرفته است. و بازاری سنتی، ساده و کوچک است در این بازار در دو طرف خیابان غرفه‌هایی وجود دارد که به فروش اجناس سنتی، فرش و موزائیک می پردازند. این بازار در قرن ۱۷ و همزمان با مسجد آبی ساخته شد و پس از مدتی از آنجا به عنوان اصطبل و محل نگهداری اسب‌ها استفاده می‌شد. بعد از آن در قرن ۱۸ این مکان دوباره بازسازی شد و از آن به عنوان بازار استفاده کردند که تا به امروز هم پا بر جا بوده برای دیدن از این بازار نیم ساعت وقت کفایت میکند و وقت زیادی لازم نیست

توضیحات عکس : بازار آراستا

بعد از دیدن از بازار آراستا به سمت موزه ایا صوفیه رفتیم پیاده حدود 5 دقیقه از بازار آراستا فاصله دارد و خیلی راحت به این موزه میرسید این مکان تاریخی که به نوعی تبدیل به نماد شهر استانبول شده است و تقریبا همه آن را می شناسند، از جمله شاهکارهای معماری دوره ی بیزانس است. این مسجد تاریخی در واقع در حال حاضر موزه ی ایاصوفیه است موزه ی ایاصوفیه در ابتدا یک کلیسا بوده و بعد به یک مسجد تغییر کاربری داده است و در حال حاضر بیشتر حالت یک موزه را دارد. از لحاظ تاریخی اگر نگاهی بیندازیم، فرمانروایان مختلفی در این شهر آمده و رفته اند و این بنای منحصر به فرد و زیبا همچنان سر پا است . برای قرن ها، مسجد ایا صوفیه و تا قبل از اینکه موزه شود، به عنوان بزرگ ترین حرم در جهان شناخته می شد. البته امروزه گنبد این مسجد و یا به عبارتی دیگر موزه، به عنوان بزرگ ترین موزه ی دنیا شناخته می شود. ساختمان اصلی موزه ی ایاصوفیه در استانبول در سال ۳۶۰ میلادی به عنوان یک کلیسای چوبی ساخته شد. این کلیسا که به نام مگال کلیسای به معنای کلیسای بزرگ هم نیز خوانده می شد، در سال ۴۰۴ سوزانده شد. فرمانروای وقت در سال ۴۱۵ میلادی آن را با یک باسیلیکای بسیار بزرگ جایگزین کرد اما، در سال ۵۳۲ میلادی در هنگام قیام نیکا در برابر جاستینیان سوزانده شد. اما دقیقا ۴۰ روز پس از هنگام شورش، جاستینینچ دوباره بازسازی ایا صوفیه را آغاز کرد. امپراطور آن قدر به خود و ساخته اش قره شده بود که گفت ما با ساختن این مکان از سلیمان نبی هم که یکی از زیباترین سالن های جهان را داشت، زیباتر ساخته ایم.

توضیحات عکس : نمای داخلی ایاصوفیه عکس از اینترنت

موزه ی ایاصوفیه در استانبول زمانی که برای اولین بار توسط امپراطوری بیزانس و در سال ۵۳۶ میلادی افتتاح شد، هیچ وقت فکرش را نمی کرد که این کلیسای سابق، در طول سالیان و قرن ها کاربری خود را عوض خواهد کرد. زمانی ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد که ارتش عثمانی توانست قسطنطنیه را فتح کند و در خلال بسیاری از اقداماتش، این کلیسا را با تغییر کاربری به یک مسجد تبدیل کند. پس از آن که ایاصوفیه به مدت ۹۱۶ سال کلیسا بود، در سال ۱۴۵۳ پس از تسخیر کنستانتینپول توسط سلطان محمد دوم عثمانی بلافاصله به ایا صوفیه رفت و دستور تبدیل آن را به مسجد داد و پس از آن ایا صوفیه تا قرن ها به عنوان مسجد باقی ماند. در قرن بعد، ترمیم و ساختن عناصر اسلامی در ساختمان توسط معمار سینان انجام شد. مناره ها، میر آب و منبرها نیز در این دوران اضافه شدند و بخش های مختلفی نظیر کتاب خانه، مقبره ها و فواره ها نیز اضافه شد. با تغییر کلیسا به مسجد، ۴ مناره به ساختمان اصلی اضافه شد و آثار و نمادهای مسیحیت در این بنا کنار گذاشته شد. سال ‌ها بعد در زمان سلطان سلیمان، به علت نامناسب تشخیص دادن نقاشی ‌ها و تزئینات داخلی بنا، روی آن ها را با گچ پوشاندند. در زمان سلطنت پادشاهان سلطانی بنای ایاصوفیه همواره با تغییراتی روبرو بود. البته در قرن ۲۰ میلادی نیز کلیسا و یا مسجد ایاصوفیه به یک موزه تبدیل شد.

توضیحات عکس : نمای بیرونی موزه ایاصوفیه عکس از اینترنت

در سال ۱۹۳۵میلادی، مسجد ایاصوفیه به دستور آتاتورک رئیس جمهور فقید ترکیه به یک موزه ی فرهنگی با نام موزه ی ایاصوفیه تبدیل شد. این موزه از هر دوره ای که در استانبول گذشته ودیعه ای در خود دارد و از این رو یکی از مهم ترین بناهای کشور ترکیه است. از جمله آثاری که در این موزه وجود دارد می توانیم به موزاییک ‌های بیزانسی و سپرهای بسیار بزرگ دایره ‌ای شکل عثمانی که روی آن ها اسامی مقدس و آیات قرآنی نوشته شده است اشاره کرد دیدن از این موزه نیازمند تهیه بلیط است و قیمت بلیط ورودی این موزه 72 لیر است از 1 آپریل تا 31 اکتبر ساعات بازدید از این موزه 9 صبح تا 19 عصر و بلیط فروشی تا ساعت 18 ادامه دارد و از تاریخ 1 نوامبر تا 31 مارس 9 تا 17 ساعات بازدید از موزه و تهیه بلیط تا ساعت 16 است همچنین بلیط برای افراد مقیم زیر 18 سال و غیر مقیم زیر 8 سال و افراد بالای 65 سال رایگان است برای بازدید از این موزه حدودا 2 ساعت وقت نیاز دارید و برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت رسمی این مجموعه مراجعه کنید

توضیحات عکس : نمای داخلی موزه ایاصوفیه عکس از اینترنت

بعد از دیدن از موزه ایاصوفیه به سمت تنگه بسفر راه افتادیم که شنیده بودیم بسیار فضای جالب و شلوغی در کنار دریا دارد و حدودا 20 دقیقه ای راه داشتیم و در مسیر از یک پارک بسیار زیبا به اسم گل حانه یا گل خانه رد شدیم که فضای خیلی زیبایی داشت و ما کلی عکس گرفتیم و لذت بردیم

توضیحات عکس ها : مسیر پیاده روی به سمت تنگه بسفر

و بعد از حدود 20 دقیقه به تنگه بسفر رسیدیم تنگه بسفر دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند. این تنگه، طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر دارد که در جاهایی به ۳۵۵۰ متر هم می رسد. درست در وسط آبراه بسفر، یک جریان تند آب با سرعت ۳ کیلومتر و نیم در ساعت از دریای سیاه به طرف دریای مرمره وجود دارد.

توضیحات عکس : نمایی از تنگه بسفر

این تنگه باعث شده یک قسمت شهر در بخش آسیا و قسمت دیگر شهر در قاره اروپا قرار بگیرد و در واقع ۲ قاره ی اروپا و آسیا را از هم جدا می کند این تنگه بسیار زیباست و دید بسیار زیبایی به دریا و کشتی ها دارد و رستوران های زیادی هم در امتداد این تنگه وجود دارند که میتوانید با دید به دریا از غذا خوردن هم لذت ببرید البته با قیمت بالا .ماهیگیر های زیادی هم در امتداد تنگه هستند که به ماهیگیری مشغولند و برخلاف ایران بیشتر این ماهیگیرها دست پر میگیرند و نتیجه کار هر کدام را که نگاه میکردم کلی ماهی گرفته بود همچنین میتوانید اقدام به تهیه بلیط کشتی ها کروز کنید دکه ها و افرادی هستند که این بلیط ها را میفروشند که با توجه به امکانات کشتی قیمت های مختلفی دارد از سرویس های معمول این کشتی ها شام و چند ساعت گشت در دریا و برنامه های رقص و جشن و موسیقی است هر چقدر کشتی لوکس تری انتخاب کنید طبیعتا قیمت هم بالاتر خواهد بود

توضیحات عکس : تنگه بسفر و شهر استانبول

اگر هم به ماهیگیری علاقه مندید و وسایل همراه ندارید نگران نباشید چون در این فضاها یک سری افراد اقدام به فروش و اجاره قلاب و وسایلش میکنند و میتوانید چند ساعت اجاره کنید و ماهیگیری کنید ماهم حدودا یک ساعتی نشستیم و از این منظره زیبا لذت بردیم

توضیحات عکس : کشتی های کروز بسیار زیبا

مقصد بعدی ما استانبول مال بود که خیلی از ما دور بود ولی من به شخصه خیلی دوست داشتم که این مرکز خرید را ببینم حدودا 2 ساعتی با ما فاصله داشت و ماهم خودمان 2 ساعت با هتلمان فاصله داشتیم اما چاره ای نبود من متاسفانه در مورد ساعت کار این مرکز خرید اطلاعی نداشتم و تصورم بر این بود که تا ساعت 12 شب باز باشد که خب اینطور نبود ما چون خسته بودیم ترجیح دادیم که این مسیر را با تاکسی طی کنیم که بتوانیم مقداری استراحت کنیم و بتوانیم در این مرکز خرید گردشمان را انجام دهیم با برنامه هایی که عرض کردم درخواست تاکسی دادم اما هیچ تاکسی قبول نمیکرد مجبور شدیم مقداری از مسیر را با مترو طی کنیم و بقیه را با تاکسی ادامه دهیم نزدیک ترین ایستگاه مترو را پیدا کردم که حدودا 10 دقیقه با ما فاصله داشت ما به سمتش رفتیم و بعد از 10 دقیقه به این ایستگاه رسیدیم و طبق چیزی که در برنامه وجود داشت به سمت مقصدمان حرکت کردیم حدودا نیم ساعتی را با مترو طی کردیم و در ایستگاهی که باید خط عوض میشد پیاده شدیم و درخواست تاکسی دادیم که سریع تاکسی قبول کرد و بعد از 5 دقیقه به ما رسید و بقیه مسیر را با تاکسی ادامه دادیم قیمت این تاکسی 50 لیر شد و بعد از حدود 30 دقیقه به مقصدمان رسیدیم

توضیحات عکس : نمایی از استانبول مال عکس از اینترنت

مرکز خرید استانبول مال یا mall of Istanbul یکی از بزرگترین و زیبا ترین مرکز خرید های استانبول است این مرکز خرید دارای 4 طبقه بسیار بزرگ است که تمام مغازه های آن را برند ها و مارک های معروف بین المللی تشکیل داده اند همچنین این مرکز خرید دارای فودکورت است که میتوانید از رستوران های معروف ارزان یا گران قیمتش هم استفاده کنید و لذت ببرید اگر هم اهل فیلم دیدن هستید میتونید از 16 سالن سینمای این مرکز خرید برای دیدن به روز ترین فیلم های دنیا استفاده کنید همچنین این مرکز خرید یکی از بزرگ ترین شهر بازی های دنیا را هم در خودش جا داده و اگر اهل بازی و سرگرمی هستید میتوانید ساعت ها در شهربازی سر پوشیده این مرکز خرید سرگرم باشید به نظرم اگر قصد استفاده از شهربازی و دیدن کامل و خوب از این مرکز را دارید به حداقل 4 تا 5 ساعت وقت نیاز دارید و ساعت کار این مرکز خرید هم تا 10 شب است حتما به این موضوع در برنامه ریزی هایتان دقت کنید

توضیحات عکس : نمایی خارجی استانبول مال عکس از اینترنت

جالب است بدانید به جز موارد گفته شده مجموعه ی بولینگ آتلانتیس، اتاق مادر و کودک، پارکینگ خانوادگی، اینترنت بی سیم نا محدود و رایگان در محوطه ی استانبول مال، مجموعه ی موی صحنه، مرکز اورژانس و کمک های اولیه، نمایندگی گلوبال بلو، پارکینگ رایگان و بسیاری از امکانات دیگر وجود دارد و همچنین در این مرکز خرید نزدیک به ۵۰ آسانسور و نزدیک به ۹۰ راه مخصوص پله برقی در ۴ طبقه ی مجزا وجود دارد که در نوع خود یک رکورد است برای اطلاعات بیشتر هم میتوانید به سایت رسمی این مجموعه به آدرس www.mallofistanbul.com مراجعه کنید ما وقتی به این مرکز رسیدیم ساعت تقریبا 8 شب شده بود حدود یک ساعتی به صورت خیلی اجمالی مغازه هارا دیدیم و اجناسی که از قبل نظرش را داشتیم و نیازی به انتخاب نداشت خریدیم با تصور اینکه پاساژ تا آخر شب باز است تصمیم گرفتیم به فودکورت برویم و بعد از صرف شام ادامه مرکز خرید را بگردیم اما متاسفانه اشتباه فکر کرده بودیم و تا شام را خوردیم پاساژ تعطیل شد و ما تقریبا یک دهم از این مرکز را هم ندیدیم و خیلی حیف شد بخاطر مسافت دوری هم که نسبت به ما داشت و اینکه برنامه روزهای دیگر کامل بود به ناچار مجبور به حذف این بخش و قانع شدن به همین مقدار اندک شدیم شام را ما در فودکورت این مرکز خوردیم که قیمتش برای 4 نفر 90 لیر شد

توضیحات عکس : نمای داخلی استانبول مال عکس از اینترنت

بعد از ترک پاساژ به دلیل مسافتی زیادی که وجود داشت و تعطیلی مترو و نزدیک نبودن ایستگاه اتوبوس مجبور به استفاده از تاکسی شدیم و درخواست تاکسی دادیم که حدودا 5 دقیقه طول کشید تا تاکسی به ما برسد و بعد از رسیدن تاکسی حدودا یک ساعت و نیم تا هتل در راه بودیم قیمت تاکسی از استانبول مال تا هتل 150 لیر شد و بعد از رسیدن به هتل هم چون خیلی خسته بودیم سریع خوابیدیم که برای روز بعد آماده باشیم و به این صورت سومین روز اقامت ما به پایان رسید

پی نوشت:متاسفانه برای دوربین من مشکلی پیش آمده بود و بیشتر عکس هایی که امروز توسط دوربینم گرفته شده بود دارای کیفیت قابل قبولی نبودند به همین دلیل من ناچار به استفاده از عکس های اینترنت شدم

روز چهارم:

برنامه امروز ما بازدید از جزیره بیوک آدا یا همان پرنسس و مرکز خرید اپتیمم بود برای رفتن به این جزیره باید از کشتی هایی که به اسم ferry شناخته میشوند استفاده کنید سوار شدن به این کشتی ها از اسکله های مختلفی در استانبول انجام میشود شما فقط کافی است با استفاده از گوگل مپ نزدیک ترین اسکله را به هتلتان پیدا کنید من قبل از سفر وقتی سفرنامه های دیگر را میخواندم دیدم که دوستان فقط به اسکله کادیکوی و بسفر اشاره کرده بودند و برداشت من به این صورت بود که فقط از این اسکله ها کشتی به مقصد بیوک آدا وجود دارد ولی وقتی به سایت رسمی این کشتی ها مراجعه کردم دیدم اینطور نیست و از چندین نقطه به این جزیره کشتی وجود دارد. پس فقط نزدیک ترین اسکله را به هتلتان پیدا کنید استفاده از این کشتی ها هزینه زیادی ندارد و جز حمل و نقل رسمی ترکیه محسوب میشوند و حتی با استانبول کارت هم میتوانید هزینه را پرداخت کنید هزینه استفاده هم برای هر نفر با استانبول کارت 5 لیر است و هر نیم ساعت یک کشتی از هر اسکله به سمت بیوک آدا حرکت میکند البته ایستگاه اول کشتی ها بیوک آدا نیست کشتی ها اول در ایستگاه HEYBELIADA توقف و بعد به سمت ایستگاه بیوک آدا حرکت میکند HEYBELIADA هم جزیره کوچک و بسیار زیبایی است که اگر وقت دارید میتوانید در این ایستگاه هم پیاده شده و این جزیره را هم ببینید ولی جزیره بیوک آدا به نسبت بزرگ تر و معروف تر است و ما هم تصمیم داشتیم مستقیم به این ایستگاه برویم پس دقت کنید که اگر قصد رفتن به بیوک آدا را دارید در اولین توقف کشتی پیاده نشوید

توضیحات عکس : اسکله بوستانسی

توضیحات عکس : محل مسافرگیری کشتی

نزدیک ترین اسکله به هتل ما اسکله بوستانسی BOSTANCI بود و چون مسیر کمی بود و مسیر مترو و اتوبوس نبود ما تصمیم گرفتیم با تاکسی به این اسکله برویم به همین منظور صبح بعد از خوردن صبحانه درخواست تاکسی دادیم و بعد از تقریبا یک ربع به این اسکله رسیدیم حدود نیم ساعت منتظر شدیم تا کشتی مسافرگیری کند و بعد کشتی حرکت کرد هزینه تاکسی از هتل تا این اسکله 27 لیر شد و حدودا یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول میکشد تا کشتی به بیوک آدا برسد

توضیحات عکس : کشتی در حال مسافرگیری به مقصد بیوک آدا

توضیحات عکس : نمای داخلی کشتی

توضیحات عکس : نمایی از جزیره HEYBELIADA که کشتی قبل از بیوک دا در آنجا توقف میکند

بعد از حدود یک ساعت و نیم کشتی در اسکله بیوک آدا توقف کرد و از کشتی پیاده شدیم

جزیره بیوک آدا بزرگ ترین جزیره از مجموعه جزایر پرنسس است و در مقابل قسمت آسیایی استانبول و در دریای مرمره قرار دارد این جزیره حدود 5 کیلومتر مربع مساحت دارد در این جزیره استفاده از ماشین ممنوع است و بجز موارد محدودی برای باربری یا اورژانس .ماشین دیگری در جزیره نمیبینید وسیله تردد ساکنین جزیره درشکه .دوچرخه و موتورهای برقی است گشت زدن در جزیره بسیار لذت بخش است و مناظر و هوای این جزیره این لذت را چند برابر میکند شما میتوانید پیاده جزیره را دور بزنید یا از درشکه و دوچرخه استفاده کنید یا میتوانید مثل ما نصف مسیر را با درشکه و مابقی را پیاده بگردید دور جزیره ایستگاه های درشکه در نقاط مختلفی وجود دارند که میتوانید تا هر جا که خواستید از این درشکه ها استفاده کنید قیمت درشکه ها هم با توجه به مسیر از 20 لیر تا 120 لیر متغیر است

توضیحات عکس : ایستگاه درشکه ها

چون ساعت تقریبا ظهر شده بود و ما گشنه بودیم تصمیم گرفتیم اول ناهار بخوریم بعد بازدید از جزیره را شروع کنیم رستوران های زیادی در اطراف اسکله ای که پیاده میشوید وجود دارند همه نوع غذایی هم پیدا میشود در این رستوران ها . ولی غالب این رستوران ها رستوران های دریایی هستند از این رستوران ها غافل نشوید که بسیار غذاهای خوشمزه ای دارند

ما وارد یکی از این رستوران های شدیم که اتفاقا یک گارسن ایرانی داشت ما یک ماهی قزل آلای پرورشی یک قزل آلای دریایی میگوی کبابی و صدف سفارش دادیم که بسیار هم خوشمزه بود . قیمت ماهی ها و میگو ها را کیلویی حساب میکنند یعنی شما از داخل یخچال ماهی و میگو مورد نظرتان را انتخاب میکنید و وزن میکنند و قیمت با توجه به وزن حساب میشود مقدار کمی برنج و سیب زمینی و مخلفات هم به صورت رایگان در کنار غذا سرو میکنند

این هم اضافه کنم که این قزل آلایی که خوردیم چه پرورشی و چه دریایی کاملا مزه و شکل متفاوتی نسبت به قزل آلایی که در ایران میخوریم داشت و به نظرم بسیار خوشمزه تر بود

صدف هم در خیلی از قسمت های استانبول توسط دست فروش ها فروخته میشود قیمت هر صدف 5 لیر است و داخلش را با برنج و ادویه های خاص پر میکنند تقریبا طعمی مثل طعم دلمه ی خودمان دارد خود مردمان ترکیه به این صدف ها میدیه دولما میگویند

توضیحات عکس : ناهار ما در بیوک آدا

قیمت این ناهار برای 4 نفر 181 لیر شد

بعد از ناهار به ایستگاه درشکه ها برگشتیم خب قیمت گشت کامل جزیره 120 لیر بود اما ما میخواستیم نصف مسیر را پیاده برگردیم اسم تمامی ایستگاه ها و موقعیتشان در جزیره روی یک عکس خیلی بزرگ در همین ایستگاه درشکه ها وجود داشت که میتوانید ببینید و تصمیم بگیرید ما ایستگاهی که تقریبا وسط بود را انتخاب کردیم قیمتش 50 لیر بود پرداخت کردیم و سوار درشکه شدیم

توضیحات عکس : خیابان های بسیار زیبای بیوک آدا

حدودا 45 دقیقه طول کشید تا درشکه به ایستگاه مورد نظر ما برسد اما برای گشت زدن کامل در جزیره اگر بخوایید پیاده بگردید حدود 4 تا 5 ساعت وقت نیاز دارید

و کشتی های برگشت از جزیره هم تا ساعت 8:30 مسافر گیری میکنند حتما به این نکته توجه کنید که مجبور نشوید شب را در جزیره بمانید البته جزیره هتل ها و مسافر خانه های زیادی هم دارد اگر برنامه ریزی کرده باشید میتوانید یک شب را به این جزیره اختصاص دهید

توضیحات عکس : نمایی از طبیعت زیبای جزیره

ما هم در ایستگاه مورد نظرمان پیاده شدیم و شروع به قدم زدن کردیم مناظر فوق العاده زیبایی در مسیر وجود داشت که عکس گرفتیم و بسیار لذت بردیم بعد از حدود 2 ساعت به اسکله رسیدیم و میتوانستیم سوار کشتی شویم و به استانبول برگردیم ولی هنوز خیلی زود بود و وقت زیادی داشتیم تصمیم گرفتیم وقتی را درکافه های زیبای این جزیره بگذرانیم کافه ای پیدا کردیم که بیشتر شبیه چایی خانه بود چایی های محلی داشت با کلوچه های سنتی ترکی .مقداری کلوچه و 4 تا چایی سفارش دادیم و کمی استراحت کردیم و از هوای بسیار زیبای جزیره لذت بردیم

توضیحات عکس : چایی و کلوچه محلی

قیمت این چای و شیرینی برای 4 نفر 30 لیر شد

موضوعی که خیلی در این جزیره به چشم میاید وجود حیوانات زیاد است به خصوص سگ و گربه که معمولا همگی خواب هستند و خیلی تنبل تر از گربه و سگ های ایرانی هستند تقریبا هر جایی را که نگاه کنید چند گربه روی زمین ولو هستند و حتی اگر نازشان هم کنید عین خیالشان نیست و تقریبا بی تفاوت هستند

توضیحات عکس ها : گربه های تنبل استانبول

بعد هم به سمت اسکله رفتیم که به استانبول برگردیم ولی از شانس ما کشتی تازه حرکت کرده بود و ما باید نیم ساعت صبر میکردیم

از قبل به ساعت حرکت کشتی ها دقت کنید که معطل نشید

توضیحات عکس : ساعت حرکت کشتی ها از جزیره بیوک ادا در روزهای هفته

توضیحات عکس : ساعت حرکت کشتی ها از جزیره بیوک ادا در آخر هفته ها و تعطیلات

بعد از حدود نیم ساعت هم سوار کشتی شدیم و به سمت استانبول برگشتیم

توضیحات عکس : نمای دور از جزیره بیوک ادا از داخل کشتی

کشتی بسیار بزرگ و 3 طبقه بود و رستوران و بوفه هم داشت اما تقریبا خالی بود و جمعیت مسافران خیلی کم بود

توضیحات عکس ها : نماهای زیبای از داخل و خارج کشتی

حدودا یک ساعت و ربع طول کشید تا کشتی به اسکله BOSTANCI برسد وقتی رسیدیم ساعت حدودا 5 شده بود . برنامه بعدی ما برای امروز در ساعات باقی مانده بازدید از مرکز خرید optimum بود که این مرکز خرید هم یک مرکز خرید اوت لت بود و فاصله زیادی هم با اسکله نداشت با حدودا 5 دقیقه پیاده روی به ایستگاه اتوبوس رسیدیم و حدودا نیم ساعت سوار اتوبوس بودیم و به مرکز خرید اپتیمم رسیدیم

این مرکز خرید در 5 طبقه شامل مغازه ها و فروشگاه های لباس و کفش زنانه، مردانه و بچگانه، جواهرات، عطر و لوازم آرایشی، انواع برند‌ها، لوازم الکترونیکی و کامپیوتری، زیبایی و بهداشتی . فوت کورت .سینما و زمین یخ برای هاکی بود قیمت های مناسبی داشت و کلا مرکز خرید خوبی بود همچنین دسترسی به این مرکز خرید هم بسیار راحت است از آنجایی‌ که این مجتمع خرید در نزدیکی بزرگراه تی ای ام (TEM) قرار دارد، به راحتی و از هر گوشه ‌ی شهر قابل دسترسی است. علاوه بر این از خط متروی کادیکوی کارتال (Kadikoy- Kartal) نیز می‌توانید به راحتی خود را به این مجتمع برسانید. برای دیدن از این مرکز خرید حدود 2 تا 3 ساعت وقت نیاز دارید داخل این مرکز خرید هم هایپرمارکت وجود دارد و میتوانید ملزومات روزانه خودتان را از این مرکز خرید تهیه کنید

توضیحات عکس : مرکز خرید اپتیمم عکس از اینترنت

این مرکز خرید در انکارا هم شعبه دارد برای اطلاعات بیشتر درباره مغازه های موجود و تخفیف های حال حاضر این مرکز میتوانید به وبسایت رسمی این مرکز خرید به آدرس www.optimumoutlet.com مراجعه کنید ما هم حدودا تا ساعت 9 شب در این مرکز خرید بودیم و بعد برای شام به هتل برگشتیم و شام را در هتل خوردیم به این ترتیب چهارمین شب اقامت ما هم در ترکیه به پایان رسید