از نیویورک آسیا (سنگاپور ) تا کوالالامپور (مالزی)

از نیویورک آسیا (سنگاپور ) تا کوالالامپور (مالزی) + تصاویر

بخش دوم : مالزی

روز اولی که مالزی رسیدیم تو مسیر مهسا خانم برگه هایی به ما دادند که معرفی تورهای شرکت سفیداری بود و اگر همه تورها را با این شرکت بگرفتیم یک تخفیف 25 دلاری شاملمون میشد. ما این برنامه را در سنگاپور مطالعه کردیم و پس از حساب کتاب و با توجه به وضعیت پام که خیلی درد میکرد و پوست انگشتم که کاملاً جدا شده بود با چونه زدن تونستیم همه تورها را با قیمت نفری 120 دلار به همراه یک ناهار بگیریم. تورها شامل : پارک آبی ، پوتراجایا ، گنتینگ ، دهکده فرانسوی ها و باتو کیو می شد.

برنامه سفر که دست خوش تغییر شد

اپلیکیشن های مورد نیاز

پس از نیم ساعتی با عبور از خیابان شلوغ و شب زنده دار بوکیت بینتانگ به هتل ایستانا کوالالامپور رسیدیم.

هتل 5 ستاره ایستانا کوالالامپور Hotel Istana Kuala Lumpur City Centre خیلی بزرگ و شیک بود و بر خلاف هتل سنگاپور تا پیاده شدیم کارکنان هتل خیلی مودب وسایل ما را تحویل گرفتند. با نوشیدنی آب لیمو و چای سرد از ما پذیرایی کردند و پس از آن به سمت پذیرش هتل هدایت کردند.

نمای هتل در روز

ورودی هتل

لابی هتل

قبل از سفر ایمیلی به هتل زده بودم  و از آنها درخواست اتاق در طبقات بالا و سوپرایز خانمم کرده بودم که وقتی به پذیرش هتل موضوع را گفتم تائید کرد که ایمیل رسیده و پس از چک کردن پاسپورت ها درخواست 100 دلار به عنوان ودیعه Deposits و 50 رینگت به عنوان مالیات کرد ، 50 رینگت که دادم گفت دپوزیت نمی خواد بدید و کلید اتاقی در طبقه 14 به همراه پاسپورتها تحویلمون داد و پس از توضیحاتی راجع به ساعت سرو صبحانه و فعالیت استخر و باشگاه ما رو تا آسانسور هدایت کردند.

هتل دارای  2 آسانسور می باشد که بوسیله کارت اتاق ها فعال می شوند . استخر در طبقه همکف هتل و در فضای آزاد و نزدیک رستوران محل سرو صبحانه قرار دارد.

هتل دارای 2 درب ورودی می باشد که یکی در خیابان جالان چولان و دیگری در خیابان جالان ناگاساری می باشد . البته ما این موضوع را وقتی که تاکسی گرفتیم متوجه شدیم.

هتل ایستانا از لحاظ تمیزی و کیفیت ارائه خدمات خیلی خوب و عالی بود ولی نسبت به 5 ستاره بودنش وسایلش مقداری قدیمی بود ولی خب دلیلی بر بی کیفیتی هتل نمیشه.

به طبقه 14 رسیدیم. اتاق ها در امتداد دو راهرو کشیده بزرگ قرار داشتند و اتاق ما تقریباً وسط یکی از راهرو ها قرار داشت. اول به خانمم گفتم برو تو که وقتی وارد شد جیغش رفت هوا و کلی خوشحال شد. بله ایمیل جواب داده بود و اتاق ما را با گلبرگ تزئین کرده بودند و یک کارت تبریک و یک اسلایس کیک نیز برای ما گذاشته بودند.

اتاق این هتل نسبت به هتل سنگاپور خیلی خیلی بزرگ بود و نمای زیبایی به سمت برج های دو قلو پتروناس داشت البته وسایل اتاق ما همچنین سرویس حمام و دستشویی قدیمی بودند و نسبت به هتل سنگاپور پایین تر بود.

اتاق دارای یخچال ، تلویزیون ، کتری برقی ، اتو ، سشوار ، دمپایی هتلی و ... بود و بر خلاف سنگاپور دستشویی هتل شیلنگ آب داشت. سرویس اتاق هر روز انجام میشد و آب معدنی ، چای و نسکافه به صورت رایگان شارژ میشد.

• امتیاز من به هتل Istana Kuala Lumpur City Centre : عدد 5 از 5 می باشد.

وسایلمون را گذاشتیم و به پیشنهاد آقا رسا برای شام به خیابان عین العربی در نزدیکی هتل رفتیم و به گفته ایشان از بهترین و شلوغ ترین شاورما فروشی اونجا به نام حَلَب Halab دو تا شاورما میکس گوشت و مرغ و نوشابه به قیمت 27 رینگت خریدیم .

خیابان عین العربی

شاورما حَلَب

هوای مالزی نسبت به سنگاپور گرم تر و مرطوب تر بود و برای من دیدن مالزی بعد از سنگاپور مثل سوار شدن از ماشین بنز به پراید بود :) . حجم بالای گداها و کارتن خواب ها ، کثیفی خیابان ها و گذرها ، کیفیت غذاها ، پاساژ ها و مراکز خرید اصلاً قابل قیاس با سنگاپور نبود.

جالان سلطان اسماعیل

در مسیر از فروشگاه  7eleven تلفنم را 10 رینگت شارژ کردم و از صرافی داخل فروشگاه 100 دلار را 417 رینگت مالزی تبدیل کردیم و برای خوردن شام به هتل رفتیم.

در این چند روز ما دلار آمریکا رو به قیمت های 417 تا 425 رینگت مالزی تبدیل کردیم و تقریباً هر رینگت مالزی 3000 تومان می شد.

برنامه فردای تور ، پارک آبی بود که چون من از قبل اطلاع داشتم روزهای سه شنبه بلیط نیم بهاست و خیلی شلوغ میشه با آقا رسا تماس گرفتم و گفتم فردا ما تور گنتینگ می خواهیم بریم و ایشان هم پذیرفت.

نیم ساعت بعد مهسا خانم پیامی داد و برای ساعت 8:30 صبح فردا و وسایلی که مورد نیاز بود هماهنگ کرد.

هزینه های روز پنجم.jpg

روز ششم ( سه شنبه 22 مرداد ) :

صبح ساعت 7:30 بیدار شدیم و بعد از جمع کردن وسایلمون برای خوردن صبحانه به لابی هتل رفتیم . صبحانه هتل ، هم از نظر کیفیت و هم کمیت عالی بود و هر آنچه که فکرش را میکردید اونجا میتونستید بخورید البته به جز صبحانه ایرانی. سه میز خیلی بزرگ به صورت جداگانه انواع صبحانه عربی و غربی را ارائه می دادند همچنین در فضای بیرون رستوران در یک باغ زیبا و کوچک در نزدیکی استخر افرادی به سفارش شما مشغول درست کردن انواع تخم مرغ بودند.

شخصی به نام آقا حامد نیم ساعت زودتر با ما تماس گرفت و گفت عباس آقا سر ساعت میاد دنبالتون. صبحانه را در فضای آزاد خوردیم و پس از آن در لابی هتل منتظر لیدر تور ماندیم.

فضای بیرونی رستوران

ساعت از 8:30 گذشته بود که عباس آقا تماس گرفت و گفت جلو درب هتل ایستاده ، بیرون رفتیم تا همان راننده روز اوله که ما را تا ترمینال رسوند. سوار ون که شدیم یک خانواده 4 نفره ایرانی هم نشسته بودند اتفاقاً جنوبی بودند و بعد ها با هم دوست شدیم.

خانواده آقا محسن که در اصل فسایی بودند از بندرعباس اومده بودند و بسیار خوش سفر و خوش صحبت بودند و با اطلاعات خیلی خوبی که داشت حسابی گرم صحبت شدیم.

اولین مکانی که رفتیم باتوکیو بود.

اینجا در یک کافه رستوران هندی به گروه آقا حامد ملحق شدیم و ایشان توضیحاتی راجع به باتوکیو و یک نوع چای هندی که در این رستوران سرو و به فروش میرسید توضیحاتی را ارائه دادند و برای 1 ساعت بعد جنب ماشین ها قرار گذاشتند. سپس در شات های کوچک با این چای ها از ما پذیرایی کردند چای خوش طعمی بود و یه چیزی شبیه چای زنجبیل بود.

محوطه بیرونی باتوکیو

به سمت باتوکیو حرکت کردیم در ابتدا چندتا عکس از این معبد و غار زیبا گرفتیم سپس به سمت پله ها رفتیم.

این مکان از اماکن مقدس هندو ها می باشد و با پله های بسیار و رنگارنگ و منظره زیبا با یک مجسمه بزرگ از الهه ای هندو و چند معبد کوچک منظره ای بی نظیر پیش روی شما قرار می دهد.

باتوکیو

در ابتدا یک شال بزرگ به خانمم دادند که می بایست دور خودش می بست و برای آن مبلغ 10 رینگت از ما گرفتند.

نکته ایی که خیلی قابل توجه است اینکه هنگام ورود به این معبد شما با استقبال زیاد میمون ها مواجه میشید و حتماً وسایل خود خصوصاً مواد غذایی را از دید آنها پنهان کنید.

پله ها را در ازدحام جمعیت به سمت بالا طی کردیم تو مسیر میمون ها سراغ کوله یه توریست رفتن و از جیب کناری آن آب معدنی و یک کیسه رو برداشتن و بالای تیر برق رفتن. چندتا خوراکی دیگه هم از توریست های دیگه کش رفتن و فرار کردند.

به بالا و ورودی غار رسیدیم محیط بزرگ و تقریباً کثیفی بود. هوا گرم و شرجی بود و نور زیبایی از شکاف کوه محیط را روشن کرده بود.  اولین جایی که چشممان خورد محلی بود که هندوا در حال عبادت بودند. به پیشنهاد خانمم برای دیدن این مراسم نزدیک شدیم ابتدا کفش هایمان را در آوردیم سپس مانند بقیه دور محل مورد نظر حلقه زدیم و مسئول اونجا به مانند بقیه افراد تو صف از سینی که در دست داشت خاکستری را به پیشانی ما زد و 5 رینگت به آن دادیم.

محل عبادت هندوا

به دیدن بخش های دیگر غار پرداختیم و سپس به واسطه گرما یک نوشیدنی 100+ به قیمت 3 رینگت خریدیم و به پایین حرکت کردیم هنوز چند پله ایی را پایین نیومده بودیم که میمونی تشریف آوردند و نوشیدنی را برداشت و رفت. من درب نوشیدنی را خیلی محکم بسته بودم و تا جایی که میدیدم میمون مشغول باز کردن درب نوشیدنی بود و موفق نمیشد :).

پایین اومدیم و شال را تحویل دادیم و مبلغ 5 رینگت به ما پس دادند و سپس با دیدن مغازه هایی که اونجا بودند به سمت ماشین راه افتادیم.

یک نارگیل خنک به قیمت 12 رینگت نیز خریدیم که حسابی چسبید.

• امتیاز من به معبد باتوکیو : 4 از 5 می باشد. / ورودی رایگان
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : تقریباً 1 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 6 - 21

مسیر دسترسی در صورت بازدید بدون تور : از KL Sentral به طبقه بالا پاساژ رفته و با گرفتن بلیط به قیمت 2.6 رینگت سوار مترو خط 1KTM(آبی رنگ) شده و در ایستگاه آخرBatu Caves پیاده شده.

پس از تکمیل شدن مسافرها به سمت گنتینگ حرکت کردیم. الان دیگه دو ماشین بودیم ، یکی ون ما و دیگری یک مینی باس که مسئولیت هر دو ماشین به عهده آقا حامد بود.

آقا حامد انسانی بسیار مهربان ، خوش خنده و با اطلاعات فراوان بود که خیلی هم شبیه رامبد جوان بود.

از باتوکیو تا گنتینگ حدود 1 ساعت تو راه بودیم و پس از عبور از پیچ و خم های جاده و عبادتگاه های کوهی چین سو  Chin Swee Caves به محل تله کابین آوانا اسکای وی Awana SkyWay رسیدیم.

تله کابین Awana SkyWay

گنتینگ هایلند (Genting Highlands ) مکانی مجهز و جالب توجه می باشد که توسط کمپانی گنتینگ ساخته شده است. این منطقه بر بالای یکی از کوه های رشته کوه تیتی وانگ سا با آب و هوایی خنک و عالی واقع شده است.

در مجموعه گنتینگ هتل های متفاوت ، مجموعه پارک بازی در فضای باز که در حال تعمیر بود و همچنین پارک بازی در فضای بسته ، تعداد زیادی فروشگاه و رستوران متنوع ، سیرک بزرگ گنتینگ ، نمایشگاه دنیای سنگ‌ها و تنها کازینو کشور مالزی قرار دارد.

تله کابین Sky Way شامل 3 ایستگاه می باشد : تله کابین معمولی 16 رینگت و کف شیشه ایی 30 رینگت

1- Awana ایستگاه اصلی که باید بلیط تهیه کرد.

2- Chine Swee Caves Temple معبد بهشت و جهنم.

3- Sky Avenue ایستگاه آخر که باید بلیط برگشت را تهیه کرد.

پس از ورود به ایستگاه Awana SkyWay آقا حامد برای همه اعضاء تور بلیط تهیه کرد و جهت سوار شدن به تله کابین در صف ایستادیم. قبل از سوار شدن آقا حامد تاکید داشتند که در ایستگاه اول پیاده نشید و حتماً در ایستگاه آخر پیاده شده و منتظر باقی اعضاء بمونیم. به اتفاق خانواده آقا محسن در یک کابین نشستیم و بالا رفتیم. در مسیر از زیبایی های منطقه لذت بردیم و کم کم وارد ابرها شدیم.

در ایستگاه آخر Sky Avenue پیاده شدیم ، هوا خیلی سرد بود و سریع به داخل مجموعه که یک مرکز خرید بزرگ بود رفتیم. اونجا آقا حامد با ارائه توضیحاتی راجع به مجموعه گنتینگ ، خرید ، رستوران و کازینو برای ساعت 14:30 جلوی کازینو هماهنگ کردند. مبلغ 240 دلار بابت همه تورها به آقا حامد دادیم.

اوت لت گنتینگ هایلندز کوالالامپور در کنار ایستگاه تله کابین قرار دارد که قیمت های آن باز هم بالاست. گشتی در مغازه های مجموعه زدیم و چون خرید خاصی نداشتیم فقط به دیدن جای جای مجموعه پرداختیم. انگشت پام دیگه حسابی درد میکرد با پرس و جو به داروخانه رفتیم و یک پماد آنتی باکتریال و یک بسته چسب زخم را به قیمت 36 رینگت خریدیم و همانجا مشغول چسب زدن شدیم.

مجموعه گنتینگ

ناهار را در پیتزا هات Pizza Hot یک پیتزا پپرونی سایز بزرگ و دو نوشابه به قیمت 49 رینگت سفارش دادیم که خیلی خوشمزه بود و ما رو تا حدودی از مک دونالد دور کرد.

پیتزا هات

پس از ناهار به دیدن تنها کازینو کشور مالزی رفتیم.

نکته ایی که باید مد نظر داشته باشید در مراجعه به گنتینگ اگر قصد بازدید از کازینو را دارید حتماً اصل پاسپورت خود را همراه داشته باشید.

ورود به کازینو رایگان می باشد و شما را بازرسی میکنند از ما درخواست پاسپورت کردند که پس از ارائه اجازه ورود به ما دادند.

برام خیلی جالب بود فضایی به این بزرگی با میز ها و بازی های فراوان که جمعیت زیادی را در خود جای داده بود. اولین بار بود که همچین صحنه ایی را میدیدیم چند تا بازی را رفتیم و دیدیم و پس از آن به طبقه بالا که بیشتر بازی های کامپیوتری بود رفتیم. این همه دوربین مداربسته و گارد امنیتی حاکی از اهمیت اونجا بود. عکس برداری داخل مجموعه مطلقاً ممنوع می باشد و برخورد جدی میکنند.

کازینو مجموعه گنتینگ

• امتیاز من به گنتینگ هایلندز : 5 از 5 می باشد./ ورودی : تله کابین معمولی 16 رینگت و کف شیشه ایی 30 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : تقریباً 5 ساعت

پس از آن به محلی که آقا حامد گفته بود رفتیم و به سمت پارکینگ و بازدید از Chine Swee Caves Temple معبد بهشت و جهنم رفتیم. حتماً لباس گرم همراه داشته باشید.

مسیر خروجی به سمت پارکینگ

آقا حامد و من

هوای خیلی خوبی بود و باران نم نم شروع به باریدن کرد. پس از توضیحات ابتدایی آقا حامد به دیدن بخش های مختلف این مکان رفتیم.

معبد بهشت و جهنم چینی ها یکی از دیدنی های مالزی است که بر روی کوه واقع شده است و با یک مجسمه بودای بزرگ از جمله مهم ترین و معروف ترین جاذبه های توریستی کشور مالزی به حساب می آید.

معبد بهشت و جهنم

در قسمت پشت بودا مجسمه های بسیار زیبایی از طبقات بهشت و جهنم را به تصویر کشیده اند و نام گناهان مخصوص هر عذاب هم در کنار آن ها نوشته شده است. شستن و غسل های تطهیر، سجده های عجیب، پیشکش کردن هایی از گل و میوه در سراسر این معبد به چشم می خورد.  این معبد یکی از عبادتگاه های چینی ها است و به دلیل نقاشی ها و مجسمه های خاص، این معبد به بهشت و جهنم چینی ها معروف شده است.

مجسمه لیم تو تانگ بنیانگذار منطقه گنتینگ

يك ساختمان چند طبقه شبيه برج نیز در مجاورت آن قرار دارد كه خاكستر مرده ها را در آنجا نگهداری میکنند و اعتقاد دارند هر چه طبقه بالاتر باشد به خدا نزدیک تر هستند.

محل نگه داری خاکستر مرده ها

• امتیاز من به معبد بهشت و جهنم : 5 از 5 می باشد./ ورودی رایگان
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : تقریباً 1/5 ساعت

مسیر دسترسی در صورت بازدید بدون تور :  حتما روز قبل از رفتن بلیط را از طبقه 1- KL Sentral و باجه Go Genting که شامل بلیط رفت و برگشت و تله کابین است تهیه کنید. بهترین زمان رفتن به مجموعه صبح اول وقت می باشد.

هنگام برگشت در ایستگاه Awana تابلوی Bus Express را دنبال کنید تا به محل سوار شدن اتوبوس ها برسید.

برنامه بعدی بازدید از دهکده فرانسوی ها و ژاپنی ها (دهکده کولمار - Berjaya Hills ) در مسیر برگشت بود. بنا به گفته آقا حامد دهکده ژاپنی ها در حال تعمیر بود و فقط دهکده فرانسوی ها امکان بازدید داشت که بعد چک کردم دیدم زمانی که ما میرسیم بازدید از دهکده ژاپنی ها تمام شده و عملاً تعمیری در کار نبوده.

ورودی دهکده فرانسوی ها

مالایی ها این دهکده رو به عنوان دهکده فرانسوی نمی شناسند و نام اون کولمار بوتانیکال است. کولمار نام دهکده ایی کوچک در ایالت آلزاس فرانسه است که بسیاری اون رو به عنوان یکی از زیباترین دهکده های اروپا قلمداد می کنند. همین موضوع سبب شده است که 2 کپی دیگر از این دهکده در شهر های پاتایا و کوالالامپور ساخته شود. این دهکده یکی از جاذبه های دیدنی این شهر هست که حدود یک ساعت با شهر کوالالامپور فاصله دارد نام محلی این منطقه Bukit Tinggi می باشد.

پس از توضیحات آقا حامد در بدو ورود با عبور از پلی شبیه سازی شده همچون پل عشاق فرانسه که با قفل های آویز رنگارنگ تزئین شده به ورودی دهکده رسیدیم. این دهکده در اصل هتلی با ساختمان های رنگارنگ و سقف های شیب دار، کانال های آبی باریک و یک پیاده رو سنگ فرش شده است که ساختمان های هتل ، رستوران ها و کافی شاپ های کوچک و زیبا در دو طرف آن صف کشیدند. از فروشگاه 7eleven دو عدد بستنی به قیمت 4.5 رینگت و سپس یک نماد از دهکده را به قیمت 24 رینگت خریدیم و به دیدن برج انتهای دهکده و گوشه کنار آن پرداختیم سپس به هتل برگشتیم.

دهکده فرانسوی ها

• امتیاز من به دهکده فرانسوی ها : 4 از 5 می باشد. / ورودی رایگان
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : تقریباً 1/5 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 9:30 - 20

مسیر دسترسی در صورت بازدید بدون تور :  تور Berjaya Hills یا Colmar Tropical را باید از مرکز خرید Tims Square به مبلغ 60 رینگت تهیه کرد.

زمان بندی رفت به دهکده ساعت 9:30 - 12 - 18-20 و برگشت 8 - 10:45- 16- 19:30

پس از استراحت ، برای فردا پارک آبی را با آقا رسا هماهنگ کردیم و حدود ساعت 20 برای دیدن خیابان شب زنده دار و پر رفت و آمد بوکیت بینتانگ و خرید از مراکز آن راهی شدیم. در نظر داشته باشید که مراکز خرید راس ساعت 22 تعطیل می شوند.

ما از خیابان جالان سلطان اسماعیل به خیابان بوکیت بینتانگ که مک دونالد نبش آن قرار داشت رسیدیم. این خیابان پر جنب و جوش تجسمی از قلب تپنده شهر هست که توریست ها از هر کشوری برای دیدن این خیابان ساعت ها وقت میگذارند. در اینجا همه چیز پیدا خواهید کرد از مراکز خرید (که معروف ترین آن می توان به پاویلیون کوالالامپور Pavilion KL اشاره کرد) و هتل های پنج ستاره گرفته تا رستوران های عالی و بی کیفیت ایرانی ، عربی ، مراکشی ، هندی و ژاپنی که با شروع شب زندگی شبانه‌ نیز در کافه ها و رستوران ها ‌ شهر جاری می شود. در گوشه ای‌از ‌خیابان هنرمندان‌ نقاش را‌ می بینید که آثار ‌هنری خود را عرضه ‌میکنند و در سمت دیگر‌ گروه های مختلف موسیقی در حال اجرای کنسرت های خیابانی هستند که جلوه خاصی به خیابان می دهد.

خیابان بوکیت بینتانگ

مرکز خرید پاویلیون

وقتی از کنار فروشگاه Lot10 و تلویزیون مکعب روبرو آن به سمت غرب (خلاف جهت پاویلیون) بروید با ده ها مرکز ماساژ و Spa روبرو خواهید شد که کارکنان آن مصرانه از شما می خواهند به داخل مرکز بروید. بوکیت به زبان مالایی به معنای تپه و بینتانگ به معنای ستاره است.

پس از گشت و گذاری در این خیابان و خرید از چند مرکز برای شام به مک دونالد بوکیت رفتیم که به واسطه برگزاری کنسرت در مقابل آن به سختی وارد شدیم .به خانمم گفتم برو طبقه دوم بشین و خودم در صف طولانی سفارش غذا ایستادم. سفارش ما دو عدد مک دونالد با سیب زمینی و نوشابه قیمت 24 رینگت شد.

پس از شام ساعت ها به دیدن کنسرت های خیابانی نشستیم که بهترین آن همان گروه مقابل مک دونالد بود و موزیک های اغلب کشورها را اجرا میکردند. در حال تماشا بودیم که یک آقا و خانم ایرانی با همکاری گروه موسیقی شروع به خواندن موزیک تو این زمونه کردند. حس خیلی خوبی بود شنیدن موزیک ایرانی تو کشور غریب. خرد و خسته به هتل برگشتیم و برای هیجان فردا استراحت کردیم.

کنسرت خیابانی مقابل مک دونالد

کنسرت خیابان بوکیت بینتانگ

• امتیاز من به خیابان بوکیت بینتانگ : 5 از 5 می باشد./ مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : خود خیابان 1/5 ساعت

مسیر دسترسی :  جهت رسیدن به این خیابان راه های مختلفی چون مترو ، تاکسی و اتوبوس وجود دارد. با MRT  خط 9 ( سبز رنگ) - ایستگاه Bukit Bintang

هزینه های روز ششم.jpg

روز هفتم ( چهارشنبه 23 مرداد ) :

پس از صبحانه ساعت 9 آقا حامد جهت ترانسفر به پارک آبی تشریف آوردند.

حدود ساعت 10 صبح جلو پارک آبی سان وی لاگون Sunway Lagoon رسیدیم و پس از تهیه بلیط توسط آقا حامد که به صورت دستبند بود و ارائه توضیحات مختصر برای ساعت 19 جلو پارک هماهنگ کردند و به هر خانواده یک نقشه دادند و هیجان شروع شد.

ورودی سان وی لاگون

Sunway Lagoon Park مجموعه تفریحی سان وی لاگون که بیشتر به خاطر پارک آبی آن معروف است یک مجموعه تفریحی و توریستی بزرگ می باشد که می توان یک روز کامل را در این پارک خوش بگذرانید و از 6 بخش تشکیل شده است :

بازیهای سان وای لاگون.jpg

بازیهای سان وای لاگون

پس از ورود به مجموعه با عبور از تونل صخره ایی و استفاده از پله برقی به پایین رفتیم. به سمت چپ رفتیم و در فروشگاه Sahara Boutique می بایست دست بندها رو برای استفاده از لاکرها ( باکس هایی جهت قرار دادن وسایل ) و خرید های احتمالی در طی روز شارژ میکردیم.

فروشگاه Sahara Boutique

نکته ی مورد توجه اینکه شما هر چقدر دست بند خود را شارژ کنید در هنگام خروج از پارک فروشگاهی بنام Nickelodeon باقیمانده پول شما را پس می دهد.

100 رینگت دست بند خانمم را شارژ کردیم که از بخت بد ما و دلیلی که آخر هم نفهمیدم چی بود به مشکل برخوردیم و مجبور شدیم به همراه همان فرد تا درب دیگر پارک که دقیقا سمت مقابل ما بود پیاده روی کنیم و پس از صحبت هایی که با هم کردند در نهایت یک دستبند دیگر با شارژ 100 رینگتی به خانمم دادند و ما مجدد به همان جای اولمون برگشتیم.

وسایلمون رو در یک لاکر متوسط گذاشتیم و به سراغ هیجان پیش رو رفتیم.

اینجا دیگه با تجربه ایی که از سنگاپور داشتیم دمپایی مخصوص شنا همیشه همراهمون بود. اولین جایی که رفتیم  سینما واترپلکس 5 بعدی Waterplexx بود. این سینما سفری مجازی و پر هیجان است که تنها شامل تصاویر و حرکت صندلی ها نمی شود و هر از گاهی بر روی شما آب پاشیده می شود. همچنین باد ، افشانه های آب ، لیزر و صدا خاطره ای متفاوت را برای شما می سازد. پس از آن مشغول بازی در پارک آبی شدیم. اینجا بر خلاف پارک آبی سنگاپور تمام بازی ها را به اتفاق خانمم انجام دادیم و به واسطه وزن از هم جدامون نکردند.

پارک آبی سان وی لاگون

اینجا اینقدر خوب بود و خوش گذشت که ما زمان را به کل فراموش کرده بودیم. در این پارک حتماً از طولانی ترین پل معلق مالزی که طولی 428 متری دارد و با آن منظره ای جذاب و دوست داشتنی از محوطه پارک و اطراف آن خواهید دید عبور کنید. به وسیله این پل به سمت دیگر پارک ، لاست لاگون (Nickelodeon Lost Lagoon ) رفتیم. پیشنهاد میدم حتماً از این پل عبور کنید.

پس از چند بازی در قسمت لاست لاگون ناهار را در فست فود Cubes Pizza پیتزا ، سیب زمینی و دو عدد نوشابه سفارش دادیم و سپس از باغ وحش دیدن کردیم و پس از چند بازی دیگر در صف موج سواری بودیم که آسمان رنگ عوض کرد و چنان بارونی شروع به باریدن کرد که انگار خدا شیرآب باز کرده. تمام بازیها تعطیل شدند و مردم برخی به زیر سایه بان ها پناه می بردند و برخی نیز همانند من و خانمم از این بارون حال میکردند و زیر بارون راه می رفتند.

Cubes Pizza

بارندگی در سان وی لاگون

ساعت 17 بود که خودمون رو خشک کردیم و پس از تعویض لباس منتظر ماندیم که شاید باران کمی کم شود ولی انگار نه انگار. دو تا دختر جوان غرفه ایی داشتند که با پارافین و مواد شمع سازی از دست و پا تندیس می ساختند. من و همسرم نیز یک تندیس از دست جفتمون به قیمت 83 رینگت ساختیم. یکی از دخترها پرسید که از کجا اومدید و برای ماه عسلتون اینجایید؟ وقتی بهش گفتم نه ما دو ساله عروسی کردیم تعجب کرد و براش جالب بود پرسیدم چرا تعجب کردی؟ گفت شما الان باید بچه داشته باشید ?. پرسیدم اینجا مگه چطوریه؟ گفت اینجا دختر پسر با هم دوست هستند و پس از چند سال اگر قصد ازدواج داشته باشند سال اول بچه باید همراه پدر و مادر باشه. خلاصه پس از کلی خنده و شوخی تندیس ما آماده شد و پس از بسته بندی به ما تحویل داد.

بارون ذره ایی کم نشده بود کاور کوله پشتی را کشیدم و خودمون هم 2تا روکش پلاستیکی به قیمت 5 رینگت خریدیم و به سمت خروج حرکت کردیم.

پیشنهاد میکنم اگر مقصد سفر شما سنگاپور و مالزی هست فقط و فقط پارک آبی سان وی لاگون را انتخاب کنید.

روبرو پارک آبی مرکز خرید پیرامید Sunway Pyramid قرار دارد ، خودمون رو به این مرکز خرید رساندیم کاور ها رو بیرون آوردیم و برای خوردن نوشیدنی گرم به استارباکس رفتیم.

مرکز خرید پیرامید

2 تا نوشیدنی ما 36 رینگت شد و پس از آن گشتی زدیم و خانمم مقداری خرید کرد. به نظرم مرکز خرید خوبی بود و ارزش وقت گذاشتن داشت. ساعت حدود 19 بود که بیرون آمدیم و آقا حامد به وسیله گرب Grab ( شبیه اسنپ خودمون ) خانواده ها رو راهی هتل ها کرد.

استارباکس

• امتیاز من به پارک آبی سان وی لاگون : 5 از 5 می باشد. / ورودی 202 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : 8 تا 9 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 10 - 18

مسیر دسترسی در صورت بازدید بدون تور :  KL Sentral - خط KTM2 - ایستگاه Setia Jaya پیاده شده و در طرف دیگر خیابان مجدد سوار BRT  شده و در ایستگاه سوم Sun Way Lagon پیاده شده.

نکته : شنبه و یکشنبه آخر هفته ها و سه شنبه ها به دلیل نیم بها بودن خیلی شلوغ می باشد./ کاور ضد آب موبایل همراه داشته باشید.

پس از استراحت برای رقص فواره ها با گرب به مبلغ 15 رینگت راهی برج های دو قلو پتروناس شدیم.

برج‌های دوقلو پتروناس یا همان برج‌های دوقلو کوالالامپور Petronas Twin Towers ، این برج ها به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین نماد مالزی مربوط به شرکت نفت پتروناس می باشد که با ارتفاع ۴۵۲ متر در لیست بلندترین برج‌های دنیا و در رتبه ۱۳ قرار دارد. در زیر این دو برج مرکز خرید سوریا Suria KLCC و آکواریوم کوالالامپور Aquaria KLCC قرار دارد که با پرداخت 69 رینگت می توان روزانه از ساعت 10 تا 20 بازدید کرد.

کم کم به برج ها نزدیک می شدیم و عظمت برج ها نمایان تر می شد. چون ساعت نزدیک 21:30 بود و زمان شروع شدن آخرین سانس رقص فواره ها سریع به قسمت فواره ها رفتیم و پس از خرید یک مجموعه لنز شامل واید – تله و الترا واید به قیمت 25 رینگت به سمت پارک KLCC رفتیم و در بهترین نمای فواره و برج به تماشای زیبایی های این برنامه که همراه با موزیک بود نشستیم. ما چون برنامه داشتیم کوالالامپور را از بالای KL Tower ببینیم از دیدن داخل برج صرف نظر کردیم که اشتباهی بزرگ کردیم و در ادامه خدمتتون عرض میکنم.

رقص فواره ها مقابل برج های دو قلو

برج های دو قلو پتروناس

برنامه رقص فواره ها هر شب در دو سانس در ساعات 19:30 و 21:30 در پشت برج های دو قلو برگزار می شود.

با گرفتن گرب به قیمت 23 رینگت به هتل برگشتیم.

• امتیاز من به برج های دو قلو پتروناس : 5 از 5 می باشد. / ورودی 80 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : تقریباً 2 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 9 - 21

مسیر دسترسی :  مترو خط LRT5 (قرمز رنگ) - ایستگاه KLCC یا اتوبوس های رایگان صورتی رنگ از خیابان بوکیت

در لابی هتل ایستانا هر شب به جز شنبه ها فکر کنم از ساعت 20 تا حدود 12 بامداد خانمی با همراهی یک نوازنده پیانو به اجرای موزیک می پردازند که فضای خوب و شادی را رقم می زنند. به هتل که رسیدیم چون خیلی خسته و گرسنه بودیم تصمیم گرفتیم شام را در رستوران هتل پیتزا سفارش بدیم. با مراجعه به مسئول رستوران و اطلاع از قیمت ها یک پیتزا ، سیب زمینی و دو عدد نوشابه سفارش دادیم با توجه به آماری که گرفتیم به جز نوشابه حدود 55 رینگت قیمت پیتزا و سیب زمینی میشد. در لابی تا آماده شدن سفارشمون به تماشای اجرای زنده موزیک نشستیم.

لابی هتل

حدود یه ربع بعد سفارش ما آماده شد که الحق کیفیتش عالی بود پس از شام درخواست صورتحساب کردم که در کمال ناباوری حساب ما مبلغ 107 رینگت شده بود به دقت که نگاه کردم دیدم بله 2 تا نوشابه ایی که در 7eleven میگرفتیم 7-6 رینگت اینجا 52 رینگت حساب کرده بود پول را پرداخت کردم و به این فکر کردم که این نوشابه اگر آب طلا هم بود قیمتش 150 هزار تومان نمیشد :).

شام معروف هتل

هزینه های روز هفتم.jpg

روز هشتم ( پنجشنبه 24 مرداد ) :

امروز برای ساعت 15 تور پوتراجایا را در برنامه داشتیم و چون قبل از آن گشت شهری بود ما از گشت شهر انصراف دادیم و پس از خوردن صبحانه جهت خرید راهی خیابان بوکیت و مرکز خریدهای آن شدیم.

در ادامه در مورد مرکز خرید های کوالالامپور به طور کامل توضیح میدم.

ناهار را در مرکز خرید پاویلیون از Sub way دو عدد ساندویچ کالباس میکس با نوشابه قابل شارژ به قیمت 37 رینگت سفارش دادیم و حدود ساعت 15 به هتل رسیدیم. خریدهامون را در اتاق گذاشتیم و در لابی منتظر آقا حامد نشستیم.

آقا حامد به همراه چند خانواده ایرانی تشریف آوردند و به اتفاق سمت پوتراجایا حرکت کردیم.

تا حرکت کردیم چنان بارونی شروع به باریدن کرد که برف پاک کن ماشین جوابگو نبود. از روز قبل تا روز آخری که بودیم حدود ساعت 15:30 هر روز این بارندگی را دیدیم.

پوتراجایا تقریباً 45 دقیقه با مرکز کوالالامپور فاصله دارد و به عنوان پایتخت سیاسی مالزی ، شهر مدرنیست که تمام کارهای اداری در آن به صورت الکترونیکی انجام می شود. این شهر با الگو گرفتن از معماری های جهانی ساخته شده است که از جمله آن می توان به : مسجد جامع با الهام از مساجد صفویه ، پل پوترا طولانی ترین پل پوتراجایا با الهام از پل خواجو اصفهان ، مسجد صورتی یا مسجد پوترا که از مسجد شیخ عمر بغداد الهام گرفته اشاره نمود.

این شهر 5 پل معروف دارد که شامل پل سری جمیلنگ (Seri Gemilang Bridge) با الهام از پل الکساندر سوم در پاریس یا همون پل خوشبختی /پل سری واواسان (Seri Wawasan) با الهام از پل کابلی سیدنی/ پل پوترا (Putra Bridge ) با الهام از پل خواجو اصفهان / پل گلدن گیت آمریکا / پل روتردام هلند می باشد.

به پوتراجایا که رسیدیم خوشبختانه بارندگی نبود اولین مکان بازدید بام پوتراجایا بود که تمام شهر از بالا نمایان بود.

نمای پوتراجایا از بالای بام این شهر

پوتراجایا

سپس به پل الکساندر سوم رفتیم تا پیاده شدیم عکس بگیریم خدا شیر و باز کرد. بارشی که تو کوالالامپور بود به اینجا رسیده بود سریع برگشتیم تو ماشین از صحبت های آقا حامد پیدا بود برنامه امروز کلاً کنسله که در نهایت به دور خوردن در شهر برای تور امروز رضایت دادیم چند پل را رد کردیم و به پل خواجو رسیدیم پیاده شدیم و دو تا کافی میکس و یک بیسکوئیت به قیمت 7.5 رینگت خریدیم و به تماشای بارون نشستیم که خوشبختانه بارون تمام شد و به دیدن بخش های مختلف پوتراجایا پرداختیم.

پل خواجو پوتراجایا

نماد پوتراجایا

مسجد پوتراجایا

• امتیاز من به شهر پوتراجایا : 5 از 5 می باشد. / ورودی رایگان
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : تقریباً 4 ساعت / ساعت بازدید هر روز

مسیر دسترسی در صورت بازدید بدون تور :  خط KLiA Transit خط 7 ( آبی روشن ) در ایستگاه Putrajaya پیاده شوید.

نکته :

• با پرداخت 30 رینگت از میدان اصلی می توان سوار کشتی کروز شد.
  • در آنجا برای دیدن شهر می توان از اتوبوس های گردشگری ، قایق ها و تاکسی استفاده نمود.
  • اتوبوس های توریستی گشت شهری هر نفر 55 رینگت و ساعت حرکت 11 و 15 می باشد و ایستگاه آن در کنار ایستگاه مترویی است که پیاده می شویم.

در این تور با یک زوج شیرازی (آقا عادل و سمانه خانم)آشنا شدیم که پس از پایان تور به اتفاق در مرکز خرید برجایا تایمز اسکوئر Berjaya Times Square Shopping Mall پیاده شدیم.

در مورد این مرکز خرید باید گفت که محل فروش بلیط های پارک آبی و دهکده فرانسوی ها با قیمت پایین می باشد. شما می توانید با مراجعه به طبقه هفتم و هشتم این مرکز خرید از آژانس های  AL DIUF AL ARABIA/The Charou / The Chatcau / The Taurds که اغلب عربی هستند بلیط تهیه نمایید. ساعت کاری آژانس ها همه روزه تا ساعت 17 و روزهای تعطیل تا ساعت  13 است.

مسیر دسترسی : منوریل خط 8 ( سبز روشن )- ایستگاه IMBI دقیقا روبرو این مرکز قراردارد .

پس از گشت و گذار و خرید ناچیز در تایم اسکوئر پیاده به سمت خیابان بوکیت بینتانگ حرکت کردیم . آقا عادل و همسرشون می خواستند بعد از مالزی به سنگاپور تشریف ببرند و ما هم اطلاعاتی که داشتیم را در اختیارشون قرار دادیم.

شام را به پیشنهاد آقا عادل تصمیم گرفتیم چیز نان که یک غذای هندیه بخوریم. با آقا حامد تماس گرفتیم و ایشون آدرس یه رستوران هندی در خیابان بوکیت رو به ما داد این رو هم اضافه کرد که نگاه بیرونش نکنید غذاهاش خیلی خوبه.

رستوران SRI PAANDI Restoran دقیقاً روبرو هتل رویال چولان 4 ستاره Royale Chulan Bukit Bintang قرار داشت.

برای من که بد غذام با دیدن غذا خوردن هندی ها که همه با دست مشغول بودند ، این یه حرکت بد بود. آب را تو لیوان رویی می خوردند و غذا رو توی ظرف های سربازی سرو میکردند.

من گفتم نمی خورم و فقط برای خانمم و خانواده آقا عادل 2 تا سفارش دادیم. من یه خورده تست کردم نه خوشمزه بود و الان پیشنهاد میکنم یه بار تست کنید. شام امشب ما 22 رینگت شد که 2.5 رینگت هم یک آب معدنی گرفتیم.

چیز نان

پس از شام در کافه رستوران مطعم مروش Marosh Restaurant هر خانواده یک سرویس چای به قیمت 11 رینگت سفارش دادیم و به حرف زدن مشغول شدیم . حدود ساعت 23:30 به هتل برگشتیم و نیم ساعتی به تماشای موزیک پرداختیم.

هنرمندان نقاش در خیابان بوکیت

خیابان بوکیت بینتانگ

هزینه های روز هشتم.jpg

روز نهم ( جمعه 25 مرداد ) :

امروز اول برنامه بازدید از باغ گیاه شناسی را داشتیم صبح پس از صبحانه با بررسی مسیر تصمیم گرفتیم با گرب و پرداخت 15 رینگت به این مجموعه بریم.

وقتی رسیدیم توریست چندانی نبود و هر از گاهی یکی دو خانواده یا یک گروه به بازدید یکی از بخش های مجموعه می پرداختند.

باغ گیاه شناسی پردانا Perdana Botanical Garden که به Lake Garden معروف است از قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی مالزی است که مجموعه بزرگی از باغ های گل و پارک حیوانات را در خود جای داده است.

ورودی باغ پروانه ها

برخی از بخش های باغ عبارت اند از :

باغ ارکیده  Orchid Garden/ باغ سانکن Sunken Garden / مجموعه سرخس Fernarium/ باغ سیکاس Cycad Island/ باغ گیاهان علفی Herb Garden/ آبشار و حوض ماهی  Waterfall and Fish pond

اولین جایی که رفتیم باغ پروانه ها Kuala Lumpur Butterfly Park بود. بلیط ورودی این باغ نفری 25 رینگت بود که به جز یک گروه از بچه های خردسال هیچ توریستی نبود. هوا خیلی گرم بود و این پارک هم به جز 20-30 تا پروانه هیچ چیزی نداشت. سریع بیرون آمدیم و 2 تا آب معدنی به قیمت 8.5 رینگت گرفتیم که حسابی گرون بود.

باغ پروانه ها

• امتیاز من به باغ پروانه ها : 1 از 5 می باشد. / ورودی 25 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : 1 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 9 - 18

به سمت باغ ارکیده رفتیم. مسیر سربالایی بود و از کنار پارک گوزن ها رد می شد. باغ ارکیده در بالاترین قسمت Lake Garden واقع شده و محلی برای نمایش و حفاظت از گل های ارکیده و تحقیقات بر روی آنها است. این باغ هم مانند قبلی اصلاً چیزی برای دیدن و جذب شدن نداشت و به جز چند تا گل ماباقی خشک شده بودند فکر کنم فصل بدی رفته بودیم. چرخی تو این باغ زدیم و حسابی از اینکه باغ گلهای سنگاپور را به امید اینجا از دست داده بودیم پشیمون بودیم. هوا گرم بود و ما هم چون چیزی از این مجموعه جذبمون نکرده بود همین جا بازدید از این مجموعه را تمام کردیم.

البته ناگفته نماند من فکر کنم خود پارک اصلی ( همان عکس هایی که در سایت ها موجود است ) را ندیدیم به هر حال این جاذبه برای ما هیچ جذابیتی نداشت.

باغ پرندگان نیز در نزدیکی باغ ارکیده و پروانه ها قرار دارد که ساعت بازدید آن 9-18 هر روز با بهای بلیط 63 رینگت می باشد.

باغ ارکیده

• امتیاز من به باغ پردانا و ارکیده : 2 از 5 می باشد. / ورودی رایگان
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : 2 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 9 - 18

مسیر دسترسی : 1- مترو خط KTM1 (آبی رنگ) ایستگاه Kuala Lumpur پیاده شده و بقیه راه را پیاده یا با تاکسی به ورودی باغ می رسید.

2- از ایستگاه جالان سلطان محمد با اتوبوس آبی رنگ و خط شماره 30 به ورودی این باغ می رسید.

تصمیم گرفتیم به فروشگاه IKEA Damansara بریم. با گرب درخواست تاکسی دادیم و پس از نیم ساعت با 19 رینگت به فروشگاه رسیدیم.

فروشگاه های زنجیره ایی ایکیا یک برند سوئدی است که  انواع وسایل و لوازم مورد استفاده در منازل و ادارات از مبلمان و رختخواب گرفته تا لوازم آشپزخانه و تزئینات خانه ، دفتر کار حتی اتومبیل را می توان از این فروشگاه با کیفیت خوب و قیمت مناسب خریداری کرد.

فروشگاه ایکیا

چند ساعتی را در این فروشگاه جذاب به بازدید و خرید پرداختیم و پس از آن به مرکز خرید The Curve Shopping Mall که روبرو آن بود رفتیم و دو تا صندلی ماساژ را به قیمت 4 رینگت به مدت 10 دقیقه اجاره کردیم. پس از آن گشتی زدیم و از بستنی فروشی بسکین رابینز Baskin-Robbins که یک بستنی فروشی زنجیره ایی آمریکایست دو تا بستنی به قیمت 38 رینگت خریدیم که تو اون گرما حسابی چسبید.

بستنی بسکین رابینز

مسیر دسترسی : از ایستگاه Bukit Bintang  مترو خط 9 (سبز رنگ ) سوار شده و در ایستگاه Mutiara Damansara پیاده شده و پس از 8 دقیقه پیاده روی به فروشگاه می رسید.

با آقا عادل هماهنگ کردم که برای خرید به مرکز خرید سوگو SOGO Shopping Mall بریم. با گرب و هزینه 24 رینگت به سوگو رفتیم. این مرکز با تخفیفات خیلی خوبی که همواره داره محل مناسبی برای خریده و پیشنهاد میکنم حتماً یه سری به این پاساژ بزنید.

وقتی رسیدیم ، به اطلاعات طبقه اول کنار استارباکس رفتیم و یک کارت تخفیف گرفتیم و طبقه به طبقه بالا رفتیم.

کارت تخفیف سوگو

مرکز خرید سوگو

خریدهای خوبی انجام دادیم .آقا عادل همراه خانمش از ما جدا شدند و ما برای ناهار به طبقه ششم رفتیم.

روز قبل آقا حامد تعریف تگزاس چیکن Texas Chicken که شبیه KFC بود را خیلی داد ناهار را اونجا مرغ سوخاری به قیمت 33 رینگت سفارش دادیم.

ساعت 16 بود از مرکز خرید بیرون آمدیم که خوشبختانه بارون هم قطع شده بود با گرب به قیمت 20 رینگت به سمت هتل حرکت کردیم که خریدها رو بذاریم و به دیدن KL Tower بریم.

مسیر دسترسی به Sogo : منوریل خط 8 سبز رنگ - ایستگاه Medan Tuanku پیاده شده و پس از 12 دقیقه پیاده روی به این فروشگاه می رسید.

طول مسیر ترافیک خیلی سنگین بود و کم کم روشنی هوا به سمت تاریکی میرفت که با راننده صحبت کردم و مسیر را به سمت برج KL Tower تغییر دادم.

KL Tower

KL Tower به عنوان برج مخابراتی کوالالامپور با ارتفاعی برابر 421 متر بر روی تپه های جنگل بوکیت ناناس (Bukit Nanas Forest) واقع شده است که همانند برج های دو قلو به عنوان جاذبه گردشگری این شهر به حساب می آید و با دو جایگاه یکی سکوی آسمان که فضایی تراس مانند دارد و دیگری سکوی بازدید با دوربین های چشمی که در فضایی سرپوشیده واقع شده است.

ما به امید اینکه صرافی در محدوده برج قرار داره بالا رفتیم. وقتی که برای تهیه بلیط رفتم متاسفانه متوجه شدم که اینجا صرافی وجود نداره و دو راه جلوی ما گذاشتند یکی رفتن به صرافی در اول جاده و دیگری تبدیل کردن دلار به وسیله کارگر خدماتی که با نرخ خیلی پایین تبدیل میکرد.

من چون پام درد میکرد به خانمم گفتم تا از همین یارو بگیریم و بریم بالا که خانمم گفت نه خیلی پایینه به وسیله گوگل مپ من سراشیبی رو پایین اومدم و متاسفانه پس از حدود نیم ساعت پرس و جو و خستگی بیشتر دست خالی و عصبانی به بالا برگشتم حالا طرف شیفتش تموم شده و ما در به در دنبالش که خوشبختانه پیداش کردیم و 50 دلار برام تبدیل کرد. برای تهیه بلیط به باجه های الکترونیکی مخصوص رفتم که دیدم بلیط جایگاه آسمان نمی فروشند و تنها فروش همان فضای سربسته را دارند دلیل را پرسیدم گفتند به دلیل اینکه قراره وزش باد شروع بشه. این تبدیل پول کارمون رو خراب کرد.

دو تا بلیط به قیمت 98 رینگت تهیه کردیم و در صف آسانسور ایستادیم. بالا که رسیدیم هوا رو به تاریکی بود. خیلی تو ذوقمون خورد برج میلاد خودمون 100 درجه بهتر و تمیز تره ، اینجا انگار توی قفس بودیم . فکر کنم 10 دقیقه بیشتر بالا نبودیم سریع پایین اومدیم و برای شب آخر مجدد به KLCC رفتیم.

• امتیاز من به KL Tower : عدد 2 از 5 می باشد. / ورودی 49 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : 1 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 9 - 21

مسیر دسترسی : 1-  منوریل خط 8 (سبز کم رنگ ) - ایستگاه Bukit Nanas پیاده شده و پس از نیم ساعت پیاده روی به برج خواهید رسید.

2- استفاده از اتوبوس های رایگان Go-KL City و پیاده شدن در ایستگاه KL Tower

با یک گرب به قیمت 7 رینگت به KLCC رفتیم و چون زمان تا اجرای رقص فواره ها بود در مرکز خرید سوریا Suria KLCC گشتی زدیم و شام را در Subway همان ساندویچ خوشمزه و دو عدد نوشابه به قیمت 39 رینگت سفارش دادیم و بعد از شام برای آخرین بار به دیدن رقص زیبای فواره ها در مقابل برج های دو قلو پتروناس نشستیم و پس از پایان این برنامه با یک گرب به قیمت 17 رینگت به هتل برگشتیم.

مرکز خرید سوریا KLCC

تو مسیر مشغول صحبت با راننده که یک جوان مالایی بود شدم و پس ازاینکه فهمید از ایران اومدیم یه کم سوال پرسید و بعد تعریف کرد که فارغ التحصیل شهر منچستر انگلیسه و وقت های خالیش میاد و گرب کار میکنه. از شرایط ثبت نام گرب پرسیدم گفت ما باید 2 تا آزمون بدیم و در صورت قبولی میتونیم کار کنیم. و نکته جالب دیگه ایی ، گفت مالایی ها برای سفر به آمریکا ویزا نمی خوان منتهی من چون اسمم محمد باید ویزا بگیرم حالا چقدر این حرف صحت داره نمی دونم و زمان پیاده شدن یک خوشبو کننده که بوی فوق العاده میداد را به عنوان هدیه به ما داد.

هدیه راننده گرب

من دوست داشتم برای شب آخر خیابان بوکیت بینتانگ هم ببینم به خانمم که پیشنهاد دادم گفت من خیلی خسته ام و نمیام. ساعت حدود 22:30 بود خودم تنها راهی شدم پس از دیدن کنسرت ها به خیابان Changkat Bukit Bintang رفتم. این خیابان جزء فرعی های خیابان اصلی بوکیت بینتانگ محسوب می شود که به خاطر کافه ها ، موسیقی های زنده خیابانی ، باشگاه های شبانه و خیابان معروف جالان آلور معروف است .

Jalan Alor Street که به خیابان بهشت غذا نیز مشهور می باشد همه روزه از ساعت 17 تا نیمه شب و برخی 24 ساعته باز می باشند. این خیابان مملو از رستوران ها ، کافه ها ، دکه ها و ماشین های کوچک مخصوص فروش غذاست و به عنوان یکی از جاذبه های کوالالامپور شناخته می شود. در این خیابان مردم به راحتی پشت میزها و بر روی صندلی های پلاستیکی بدور از هر گونه کلاسی نشسته اند. در این خیابان شاید برای امثال من که بد غذا هستم غذایی پیدا نشود ولی مطمئن باشید ارزان ترین غذا ها رو اینجا تجربه می کنید. در این خیابان انواع غذاهای سوخاری شده همانند مرغ سوخاری، بال سوخاری، انواع میگو سوخاری و ماهی های گریلی را می تونید پیدا کنید.

خیابان غذا ( عکس از اینترنت )

خیابان غذا Jalan Alor Street

ساعت از 12 رد شده بود به دلیل مسائل امنیتی برگشتم هتل و استراحت کردم.

هزینه های روز نهم.jpg

روز دهم ( شنبه 26 مرداد ) :

قبل از اینکه راجع به روز آخر بنویسم توضیحات مختصری راجع به خرید در کوالالامپور خدمتتون عرض کنم.

مراکز خرید.jpg

امروز روز آخری بود که در کوالالامپور بودیم و طبق هماهنگی با آقا رسا ترانسفر ما به فرودگاه ساعت 17 بود. پس از صبحانه به اتاق برگشتیم ، چمدان هامون رو جمع کردیم و پس از چک اوت به انبار هتل تحویل دادیم و بیرون زدیم.

اینجا هم مثل سنگاپور بدون معطلی و چک کردن اتاق کلید را تحویل گرفتند و برای انتخاب هتل تشکر کردند.

به پیشنهاد خانمم اولین برنامه محله چینی ها بود. از هتل که بیرون آمدیم دقیقاً ایستگاه اتوبوس جلوی آن بود با پرسیدن از چند نفر با استفاده از اتوبوس های رایگان Go-KL City و خط Purple Line  به سمت  Pasar Seni حرکت کردیم و نهایتاً در ایستگاه Bangkok Bank پیاده شدیم.

اتوبوس های رایگان Go-KL City که دارای 4 خط هستند و می توانید به رایگان شهر کوالالامپور را بازدید کنید . ساعت کار آنها ( 23:00- 06:00 ) و هر 5 دقیقه یک سرویس دارد.

نقشه اتوبوس های Go KL

نقشه مترو کوالالامپور

ساعت 10:30 بود ، محله چینی ها خلوت و کم کم مغازه ها داشت باز میشد. یه چرخی زدیم راستیتش اصلاً به دلمون ننشست و محله چینی های سنگاپور خیلی خیلی بهتر و تمیز تر از اینجا بود.

محله چینی ها

مسیر دسترسی به محله چینی ها : خط LRT5 (قرمز رنگ) - ایستگاه Pasar Seni یا Masjid Jamek پیاده شده ، انتهای خیابان محله چینی ها می باشد.

مجدد با چک کردن گوگل مپ و سوال گرفتن سوار اتوبوس شدیم و به سمت میدان مردکا رفتیم.

ایستگاهی که پیاده شدیم نمای خیلی زیبایی از مسجد جامع داشت و توریست های زیادی مشغول عکس گرفتن بودن.

پس از عبور از کنار موزه ملی کوالالامپور ( National Textiles Museum ) به گالری شهر کوالالامپور ( Kuala Lumpur City Gallery ) رسیدیم .

موزه ملی کوالالامپور

در بدو ورود سازه زیبای I Love KL که یکی از محبوب ترین سوژه های عکاسی کوالالامپور است نظر هر بیننده ایی را به خود جلب می کند ما هم پس از عکس گرفتن با پرداخت 20 رینگت وارد گالری شدیم. در این گالری مجموعه‌ای از نقاشی‌ها و عکس‌هایی از تاریخ کوالالامپور به تصویر کشیده شده است ، همچنین ماکت کوچکی از چشم‌اندازهای شهر نمایش داده شده و محلی که شما خود را بین آسمان خراش ها می بینید.

ورودی گالری شهر

محل فروش سوغاتی داخل گالری شهر

از گالری بیرون آمدیم و به علت گرمی هوا یک نوشیدنی 100+ به قیمت 3 رینگت خریدیم .کمی رفرش شدیم و به سمت میدان مردکا که چند قدمی گالری بود رفتیم.

• امتیاز من به گالری شهر کوالالامپور : 4 از 5 می باشد. / ورودی 10 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : 1 ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت 9 - 18:30

مسیر دسترسی : خط LRT5 (قرمز رنگ) - ایستگاه  Masjid Jamek پیاده شده ابتدای خیابان مسجد قرار دارد.

میدان مردکا Dataran Merdeka که به میدان استقلال نیز شناخته می شود برای مالزیایی ها از بعد تاریخی بسیار ارزش دارد این میدان که دقیقاً در مقابل ساختمان سلطان عبدالصمد و در کنار باشگاه سلطان سلانگور
 Selangor ( Royal Selangor Club) واقع شده است برای نخستین بار در نیمه شب ۳۱ آگوست سال 1957 پرچم دولت استعماری انگلیس به پایین کشیده شد و پرچم مالزی برافراشته شد و از آن پس محلی برای برگزاری رژه روز ملی و 31 آگوست به عنوان جشن استقلال مالزی شناخته شد. به گفته بومیان بلندترین میله پرچم جهان در این میدان قرار دارد که پرچم مالزی را به احتزاز در آورده است .

میدان مردکا ( میدان استقلال )

پرچم مستقر در میدان

از میدان به سمت مسجد جامع کوالالامپور رفتیم.

• امتیاز من به میدان مردکا : 5 از 5 می باشد. / ورودی ندارد
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : 1 ساعت / ساعت بازدید هر روز

مسیر دسترسی : خط LRT5 ( قرمز رنگ) - ایستگاه Masjid Jamek پیاده شده و با 8 دقیقه پیاده روی به این میدان خواهید رسید.

مسجد جامع مالزی Jamek Mosque که به عنوان مسجد نگارا Masjid Negara هم شناخته می شود از کهن ترین مساجد مالزی و قدیمی‌ترین مسجد کوالالامپور است که در محل به هم پیوستن دو رود کلانگ و گومباک واقع شده است با پرداخت ورودی فکر میکنم نفری 10 رینگت وارد مسجد شدیم.

مسجد جامع

به مراجعه کنندگان آقا که با شلوارک بودند پارچه هایی می دادند که به عنوان پوشش دور خود ببندند و برای خانم ها از روپوش های رنگی استفاده میکردند.

تنها نکته ی این مسجد عدم وجود مایع دستشویی بود محل عبادت مسلمانان که خیلی هم راجع به نظافت صحبت میکنند فاقد مایع شست و شو بود.

هنگام خروج از مسجد یک کره زمین گذاشته بودند که بازدید کنندگان به وسیله پونس پلاستیکی از هر کشوری که آمده اند علامت گذاری کنند منم یکی به افتخار ایران و بوشهر چسباندم.

• امتیاز من به مسجد جامع : 3 از 5 می باشد. / ورودی 10 رینگت
  • مدت زمان مورد نیاز جهت بازدید : نیم ساعت / ساعت بازدید هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰

هوا گرم شده بود و ساعت هم نزدیک 13 به سمت ایستگاه اتوبوس راه افتادیم که ناخودآگاه در محله هندی ها سر در آوردیم. در یکی از شعب مک دونالد 2 تا بستنی به قیمت 4 رینگت خریدیم. و پس از آن با پرس و جو به ایستگاهی که به سمت خیابان بوکیت میرفت راه افتادیم.

ناهار را در مرکز خرید پاویلیون از Sub way به قیمت 34 رینگت سفارش دادیم و حدود ساعت 15 به هتل رسیدیم. از خستگی تو لابی هتل خوابمون برد. ساعت 16:20 دقیقه آقا حامد تشریف آوردند و به همراه سایر هموطنای عزیزمون به سمت فرودگاه حرکت کردیم.

پرواز ما ساعت 23:15 بود و ما حدود 5 ساعت در فرودگاه سرگردان بودیم که صدای همه مسافرها در اومده بود ولی چه میشد کرد سفر ما تمام و پول ها هم پرداخت شده بود.

سالن ورودی فرودگاه کوالالامپور

قبل از سوار شدن به هواپیما

هزینه های روز دهم.jpg

در خاتمه از وقتی که گذاشتید و نوشته های بنده را مطالعه کردید سپاسگزارم من سعی کردم تا جایی که امکان داره برای شما عزیزان که قصد سفر دارید کامل و گویای تمام سوالات باشه. و اگر بخوام بین این دو کشور یکی را پیشنهاد بدم و یا اینکه مجدد سفر کنم بدون شک سنگاپور را انتخاب میکنم.

امیدوارم شرایط هر چه زودتر ردیف شه و هر کسی به هر جایی که دوست داره بدون دغدغه ارز و ویزا بتونه سفر کنه. مجدد بابت طولانی شدن سفرنامه پوزش می طلبم و آرزوی بهترینها رو برای همه دوستان لست سکندی عزیز دارم .