راهنمای محور گردشگری غرب اصفهان ( از باغ بهادران تا سد چادگان ) + سفرنامه صوتی

راهنمای محور گردشگری غرب اصفهان ( از باغ بهادران تا سد چادگان) +تصاویر

راهنمای سفر به صورت گویا ( پادکست )

سلام مجدد خدمت تمام خوانندگان سفرنامه و دوستان لست سکندی.

این بار تصمیم دارم یک راهنمای سفر خدمتتان عرضه  کنم که به معرفی محور گردشگری غرب اصفهان اختصاص دارد.

محور گردشگری، به مجموعه مکان های دیدنی و جاذبه هایی گفته می شود که می توان در یک برنامه یکی دو روزه سفر از آنها بازدید کرد . یک محور گردشگری، مشتمل بر جاذبه های گردشگری متوالی و نسبتا نزدیک به یکدیگر است که می توان به ترتیب از آنها بازدید کرد.

رودخانه زاینده رود از محل سد زاینده رود ( سد چادگان ) در غرب اصفهان، تا انتهای مسیر خود یعنی شهر ورزنه در نزدیکی باتلاق گاوخونی در شرق اصفهان، مسافتی حدود 300 کیلومتر را می پیماید. از این مقدار حدود 200 کیلومتر آن مربوط به طول مسیر رودخانه در غرب اصفهان است و حدود 100 کیلومتر آن مربوط به مسیر رودخانه از اصفهان تا شهر ورزنه، یعنی آخرین شهر ساحلی بر حاشیه زاینده رود در شرق اصفهان می باشد.

تصویر 1 : مسیر زاینده رود از سد چادگان تا شهر ورزنه

محور گردشگری غرب اصفهان به مسیری گفته می شود که از روستاهای  واقع شده در حاشیه زاینده رود در قسمت غربی استان اصفهان می گذرد. بطور خاص، این ها عمدتا روستاهایی هستند که در حد فاصل سد چادگان و شهر باغ بهادران قرار گرفته اند و رودخانه زاینده رود از مجاورت آنها می گذرد. محور گردشگری غرب اصفهان، عمدتا یک محور طبیعت گردی است  که در تمام فصول سال می توان زیبایی های رود و بیشه و جنگل های دست کاشت کنار رودخانه را در مسیر نیمه کوهستانی که از مجاورت رود می گذرد به تماشا نشست.

تصاویر 2 و 3 و 4 : نماهایی از مسیر گردشگری غرب اصفهان

در طرف مقابل، محور گردشگری شرق اصفهان هرچند در مسیری به موازات رود زاینده رود ادامه دارد ولی عمدتا دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی، سوای رود زاینده رود است، جاذبه هایی مانند منار زیار، مسجد جامع تاریخی روستای برسیان، برج های کبوتر شهر اژیه، قلعه قورتان و کویر رمل و ماسه ای اطراف شهر ورزنه .

تصاویر 5 تا 10 : نماهایی از مسیر گردشگری شرق اصفهان ( منار زیار، مسجد جامع برسیان، برج های کبوتر اژیه، قلعه قورتان، شهر ورزنه، کویر ورزنه )

در این قسمت از راهنمای سفر به معرفی محور گردشگری غرب اصفهان می پردازم و معرفی محور گردشگری شرق اصفهان را در راهنمای سفر جداگانه ای تقدیم حضورتان می کنم.

چگونه برویم ؟

جاده اصفهان به شهرکرد، مبدا حرکت به سمت محور گردشگری غرب اصفهان می باشد.

تمام مسیری را که در این محور معرفی می شود دارای جاده آسفالته است، بنابر این می توانید این مسیر گردشگری را بصورت خانوادگی و با خودرو، طی کنید. علاوه بر آن، امکان دوچرخه سواری و سفر سایکل توریستی در این مسیر وجود دارد، مخصوصا با توجه به آنکه جاده ساحلی زاینده رود معمولا خلوت و کم ترافیک و مناسب دوچرخه سواری است . از طرف دیگر گروه های طبیعت گرد اصفهانی معمولا برنامه های پیاده روی یک روزه ای برای پیمایش قسمتی از جنگل و بیشه های ساحلی زاینده رود را در حد فاصل روستاهای این مسیر ترتیب می دهند. همچنین امکان قایق سواری ( رفتینگ چند ساعته ) در قسمت هایی از این مسیر گردشگری وجود دارد. بنابراین، محور گردشگری غرب اصفهان محوری است که می توان آن را با خودرو و یا با دوچرخه پیمود و یا قسمت هایی از مسیر آن را به صورت  قایق سواری و یا پیاده روی در بیشه های جنگلی پیمود.

تصاویر 11 تا 18.1 : روش های پیمایش در محور گردشگری غرب اصفهان : با خودرو، با دوچرخه، پیمایش در بیشه های جنگلی و قایق سواری

از کجا شروع کنیم ؟

شهر ساحلی باغ بهادران که در 60 کیلومتری غرب اصفهان بر حاشیه زاینده رود قرار گرفته است از طریق جاده اصفهان به شهرکرد قابل دستیابی است. برای شروع حرکت در مسیر روستاهای ساحلی زاینده رود، ابتدا می توانید از شهر باغ بهادران شروع کنید. ولی قبل از شهر باغ بهادران نیز می توانید از مناطق گردشگری دیگری از حاشیه زاینده رود بازدید داشته باشید که به معرفی دو منطقه از آن اکتفا می کنم :

دریاچه قایقرنی ذوب آهن

تصویر 19 : دریاچه قایقرانی ذوب آهن

دریاچه قایقرانی ذوب آهن در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. این دریاچه در حاشیه رود زاینده رود در منطقه لنجانات ( شهرک زاینده رود ) اصفهان، جایی در جنوب کارخانه ذوب آهن اصفهان و در حد فاصل زرین شهر و باغ بهادران قرار دارد.

هرچند کاربرد اولیه این دریاچه، تامین آب کارخانه ذوب آهن بوده ولی به تدریج به یک مکان گردشگری عمومی با امکانات تفریحی مانند قایق سواری و قلابگیری با لانسر تبدیل شده است. در حاشیه این دریاچه زیبا، فضای جنگل کاری ایجاد شده و رستوران و امکانات تفریحی دارد .

برای دسترسی به این ناحیه تفریحی باید در قسمتی از اتوبان اصفهان به شهرکرد و بعد از زرین شهر به سمت یک جاده فرعی بپیچید که تابلوی شهرک زاینده رود دارد.

تصویر 20 : موقعیت دریاچه قایقرانی ذوب آهن

تصاویر 20.1 و 20.2: چشم اندازی از کشتزارها  در شهرک زاینده رود و منطقه لنجانات

پل کله و روستاهای  مدیسه و باغشاد

در اتوبان اصفهان شهرکرد و بعد از گذشتن از ذوب آهن و قبل از رسیدن به باغ بهادران، به پل تازه ساز فجر می رسید که از روی زاینده رود می گذرد .

تصویر 21 : پل جدیدالاحداث در نزدیکی پل کله اصفهان، در مسیر اتوبان اصفهان به شهرکرد

در هنگام عبور از این پل اگر به سمت راست نگاه کنید علاوه بر نمای زیبای زاینده رود و جنگل بیشه ای مجاور آن، چشم اندازی از پلی قدیمی را خواهد دید که در فاصله نسبتا نزدیکی با پل جدید قرار دارد . این پل قدیمی که مربوط به دوره صفویه است به نام پل کَله مشهور است و قبل از احداث پل جدید مسیر تردد بین اصفهان و شهر کرد بوده است .

تصویر 22 : نمایی از پل تاریخی کله، با دورنمایی از شهرک مدیسه

چشم انداز گنبد زیبایی از یک مسجد در شهرک مدیسه، در پشت زمینه نمای پل کله، مزید بر زیبایی این صحنه شده است . صحنه زیبایی از رود و جنگل و پل و روستا و گنبد .

شهرک مدیسه در یک سوی پل کله قرار گرفته و شهرک باغشاد و بیشه های جنگلی آن در سوی دیگر پل کله قرار گرفته اند. جاده ای آسفالته ای که درست قبل از پل جدید فجر از اتوبان ذوب آهن ( همان اتوبان اصفهان شهرکرد ) منشعب می شود ابتدا به شهرک باغشاد و سپس در ادامه مسیر به حومه شهر باغ بهادران می رسد، هرچند این مسیر اصلی شهر باغ بهادران نیست.

تصویر 23 : چشم انداز شهرک مدیسه از محل پل کله

تصویر 23.1 : موقعیت پل کله و باغ بهادران و رود زاینده رود و مسیرهای دسترسی به باغ بهادران

اگر علاقمند به اطراق و شب مانی در حواشی جنگلی زاینده رود هستید احتمالا در شهرک ساحلی باغشاد خواهید توانست یک اقامتگاه بوم گردی پیدا کنید.

معمولا گروه های طبیعت گردی اصفهان، تورهایی برای بیشه نوردی در حاشیه زاینده رود ترتیب می دهند. یکی از این برنامه ها اختصاص به پیمایش از جنگل های بیشه ای در حد فاصل پل کله تا باغ بهادران دارد.

فاصله پل کله و شهرک باغشاد تا اصفهان، حدود پنجاه کیلومتر است .

تصاویر 24 تا 27 : پیاده روی در مسیر پل کله تا باغ بهادران در بیشه و جنگل و روستا

رودخانه زاینده رود از محل سد چادگان تا باغ بهادران، بصورت همیشگی آب دارد، البته در مواقع خشکسالی و کاهش ذخایر آب سد چادگان، آب رودخانه نیز کاهش می یابد.

در محل روستایی به نام " چم آسمان " که مابین باغ بهادران و پل کله قرار دارد یک سد کوچک انحرافی بر روی رودخانه زاینده رود ایجاد کرده اند که قسمت زیادی از آب رود را به داخل حوضچه ها و سپس تونل هایی منتقل می کند تا آب شرب اصفهان و یزد و آب مورد نیاز صنایع پایین دست را تامین نماید. به همین علت بعد از سد چم آسمان، آب زاینده رود به میزان زیادی کاهش می یابد.

تصویر 27.1 : آب رود زاینده رود بعد از سد چم آسمان ( در محل پل کله در مواقع کم آبی )

تصویر 27.2 تا 27.4 : بستر نیمه جان و یا خشک رودخانه در مناطق نزدیک به اصفهان، در مواقع کم آبی زاینده رود

باغ بهادران

باغ بهادران یا باغبادران، شهرک نسبتا بزرگی بر حاشیه زاینده رود در 60 کیلومتری غرب اصفهان است . به علت وجود باغات و بیشه های کنار رودخانه، گردشگران و خانواده های زیادی برای گشت و گذار به این شهر می آیند . علاوه بر این ویلاسازی های زیادی در باغ بهادران و پیرامون آن صورت گرفته که متاسفانه در این ویلاسازی ها  حریمی برای رودخانه در نظر گرفته نشده و ویلاها حاشیه رود را به اشغال درآورده اند.

تصاویر 28 و 29 : ویلاسازی در حریم رود در باغ بهادران

تصویر 30 : پارک ساحلی باغ بهادران، کوچک و پر ازدحام

تنها پارک کوچک ساحلی شهر باغ بهادران معمولا پذیرای جمعیت زیادی است. به همین علت اگر فقط برای یک تفریح گذرا به این شهر می آیید توصیه من آن است که بجای آن، به روستاهای دیگر حاشیه زاینده رود بروید که فاصله چندانی هم با باغ بهادران ندارند.

در باغ بهادران، بجز ویلاهای شخصی و یا مربوط به ادارات ، آپارتمان و ویلاهایی هم در حاشیه رود از طرف شهرداری باغ بهادران برای اسکان شبانه اجاره داده می شوند.

تصویر 31

حرکت از باغ بهادران در امتداد رودخانه و پیچ و خم های آن

از باغ بهادران، یک جاده آسفالته باریک به موازات رود زاینده رود و به سمت بالادست این رود امتداد پیدا می کند که البته در قسمت هایی از مسیر از حاشیه رودخانه دور می شود و در قسمت هایی به رود نزدیک می شود و یا از طریق پل های باریک فلزی به این سو و آنسوی رود می رود. عرض این پل های فلزی فقط به اندازه عبور یک ماشین است.

تصویر 32 : پل های باریک فلزی بر روی زاینده رود

این جاده باریک از میان و یا از مجاورت روستاهای متعددی می گذرد که در حاشیه رود زاینده رود قرار گرفته اند و نام تعداد زیادی از آنها با واژه " چم " شروع می شود. چم به محل پیچ رودخانه ( پیچ و تاب خرامان رودخانه ) گفته می شود. دره ای که رود زاینده رود در این قسمت از مسیر خود در آن جاری است دره ای پهن و کم ارتفاع است و پیچ و خم نسبتا زیادی دارد.  برخی از روستاهای واقع شده در محل پیچ و خم رود نیز نام " چم " گرفته اند . مانند روستاهای " چم آسمان "، " چم علیشاه"، " چم نور "، "چم حیدر "، " چم طاق "، " چم کاکا ".

تصویر 33

روستای مورکان

در مسیر جاده باغ بهادران به سمت بالادست رودخانه ( به سمت پل زمانخان )، از روستاهای متعددی خواهید گذشت که برخی از آنها جاذبه های طبیعی و گردشگری شاخص تری دارند. روستای مورکان در هفت کیلومتری شهر باغ بهادران، یکی از این روستاهای شاخص گردشگری است.

روستای مورکان دقیقا در کنار جاده حاشیه ای باغ بهادران به پل زمانخان واقع نشده است بلکه با دیدن تابلو این روستا در کنار جاده باید به جاده فرعی سمت راست بپیچید که بعد از یکی دو کیلومتر و عبور از روی پلی بر روی رودخانه، شما را به روستای مورکان خواهد رساند.

تصویر 34 : مسیر دسترسی به روستای مورکان از طریق شهر باغبادران

روستای مورکان در شیب یک تپه قرار دارد و طبیعت بیشه و باغ و کشتزار هایی که در حاشیه رود در مجاورت این روستا قرار دارد زیبا و دلفریب است.

تصاویر 35 تا 38 : رودخانه زاینده رود در ناحیه روستای مورکان

علاوه بر این، روستای مورکان یک مسجد جامع بزرگ و نوساز هم دارد که در نزدیکی ساحل زاینده رود احداث شده و طبیعت زیبایی از جویبار و درختان در اطراف آن قرار دارند . این مسجد دارای صحن و ایوان نسبتا وسیعی است که در زیر سایه یک درخت بسیار تنومند و کهنسال قرار گرفته است .

ما در مسیر رکابزنی خود، شبی را در صحن و ایوان مسجد مورکان و طبیعت زیبای آن، کمپ شبانه برپا کردیم ( چادر زدیم ). سرویس بهداشتی تمیز و یک آبسرد کن نیز در مجاورت صحن مسجد و جویبار جلوی آن قرار دارد.

تصاویر 39 و 40 : مسجد جامع روستای مورگان

در نزدیکی همین مسجد، یک باغ اقامتگاه بوم گردی هم هست. علاوه بر آن ظاهرا امکان اجاره ویلا و خانه در روستا و یا پیرامون آن نیز مهیا است.

روستای مورکان یکی از بهترین گزینه های شب مانی و اطراق در مسیر گردشگری غرب اصفهان می باشد. این روستا فاصله چندانی هم با شهر باغ بهادران ندارد.

تصاویر 41 و 42 : باغ سنتی یا اقامتگاه بوم گردی در مجاورت مسجد جامع مورکان

تصاویر 43 تا 45 : در روستای مورکان

l

ویدئو روستای مورکان

به سمت پل زمان خان و عبور از روستاهای ساحلی

بعد از مورکان، جاده به سمت پل زمان خان ( سامان ) ادامه می یابد و در طی این مسیر از داخل و یا مجاورت روستاهای ساحلی متعددی خواهید گذشت مانند سعیدآباد ( کرچگان )، برنجگان، خشوییه، زرد خشوئیه، چم علیشاه، چم نور و چم طاق. این روستاها ظاهرا اقامتگاه بوم گردی ندارند.

در طی این مسیر دقت کنید که در دو محل به سه راهی جاده می رسید که اگر بخواهید مسیر ساحلی را ادامه بدهید باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید چون مسیر سمت چپ شما را از رودخانه دور کرده و به جاده سامان می برد. یکی از این سه راهی ها بعد از روستای برنجگان قرار دارد که باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید که به روستای ساحلی خشویه می رسد . سه راهی دیگر، بعد از روستای چم علیشاه قرار دارد که  مسیر مستقیم (مسیر سمت چپ )، از رودخانه فاصله می گیرد و به جاده سامان می رسد، در حالیکه اگر می خواهید مسیر ساحلی را ادامه بدهید باید جاده سمت راست را انتخاب کنید که به روستای ساحلی چم نور می رسد.

از بین روستاهای این مسیر، دو روستا ویژگی خاص تری دارند. روستای خشویه دارای بافت قدیمی و جذابی است که دیدار از آن خالی از لطف نیست. روستای چم نور نیز چشم انداز زیبایی برای عکاسی از طبیعت دارد و می توان از کنار جاده،  نمایی از روستا و رودخانه و درختان و مزارع کشاورزی را در درون یک قاب عکس ثبت کرد.

نکته قابل توجهی که در حین عبور از تعدادی از این روستاها مشاهده می کنید، وجود سرویس های بهداشتی تمیزی است که برای استفاده اهالی و رفاه مسافران در میان روستا و مجزا از مساجد ساخته اند و بصورت رایگان می توان از آن ها استفاده کرد.

تصاویر 46 تا 59 : نماهایی از طبیعت و روستاهای  ساحلی در جاده ساحلی باغ بهادران به سامان

تصاویر 60 تا 62.91 : نماهایی از روستای خشویه

تصاویر 63 تا 65 : چشم انداز طبیعت در روستای چم نور در حاشیه زاینده رود

از محل روستای چم طاق و با عبور از روی پلی از روی رودخانه، جاده از رودخانه زاینده رود فاصله می گیرد و وارد جاده ای به نام شوراب می شود که بعد از عبور از گردنه های کوهستانی کم ارتفاع، به جایی در جاده اصلی تیران به سامان می رسد. در مجاورت جاده شوراب، باغات فراوانی را خواهید دید که بویژه باغات هلو در ایام تابستان جلب توجه می کند. هلوهای بزرگ و شیرینی که به نام هلوی سامان مشهور هستند از باغات این منطقه بعمل می آیند.

تصویر 66

هنگامی که به جاده اصلی تیران به سامان رسیدید، باید به سمت چپ بپیجید که به پل زمان خان و شهر سامان می رود. در این مسیر و بعد از عبور از پلی بر روی رودخانه و سپس عبور از مجاورت روستای چلوان به میدانی خواهید رسید که جاده سمت راست، شما را به محل پل تاریخی زمان خان می برد و جاده سمت چپ به شهر سامان می رود.

ویدئو پیمایش باغ بهادران تا پل زمان خان با دوچرخه

پل تاریخی زمان خان

پل زمان خان یک پل تاریخی بر روی قسمتی از زاینده رود در نیمه راه بین سد چادگان و باغ بهادران است . این پل در فاصله حدود صد کیلومتری اصفهان قرار دارد و دو مسیر دسترسی به آن از اصفهان وجود دارد . مسیر اول و نزدیکتر،  مسیر اصفهان به نجف آباد و تیران است و سپس از تیران وارد جاده سامان می شوید که چند کیلومتر قبل از شهر سامان به پل زمان خان خواهید رسید. مسیر دوم از طریق اتوبان اصفهان به شهرکرد است. در این اتوبان، قبل از گردنه کلیشاد رخ وارد جاده ای می شوید که به شهر سامان می رسد و چند کیلومتر که از شهر سامان خارج شدید به پل زمانخان خواهید رسید.

اگر همانند آنچه در این راهنمای سفر آوردم از مسیر ساحلی زاینده رود به پل زمانخان آمده باشید مسافتی حدود پنجاه کیلومتر را در حد فاصل باغ بهادران تا پل زمانخان طی کرده اید .

تصویر 67 : مسیر رود زاینده رود در حد فاصل شهر باغبادران تا پل زمانخان

پل زمانخان ، توریستی ترین مکان زاینده رود در منطقه پایین دست سد چادگان تا باغ بهادران است . پل زمان خان فاصله چندانی با شهر سامان ندارد . ساخت این پل در زمان صفویه و به دست یکی از خوانین ایل قشقایی به نام زمانخان صورت پذیرفته است .

پل زمان خان 30 متر طول و جهار و نیم متر عرض دارد و دارای دو دهنه پل است . این پل از سنگ و آجر و ساروج ساخته شده است . از جمله ویژگی های جالب توجه پل زمانخان که باعث ماندگاری  این پل تاریخی در برابر امواج سهمگین رودخانه در این قسمت نسبتا تنگ و باریک  از رودخانه زاینده رود شده، این است که هم پایه های کناری و هم پایه میانی این پل در داخل آب قرار ندارد بلکه بر صخره های بزرگ و استواری قرار گرفته اند که در دو سو و در میان رودخانه در این تنگه باریک  قرار داشته اند .

تصاویر 68 تا 69.1 : پل تاریخی زمان خان

در اطراف پل زمان خان امکانات توریستی زیادی مهیا شده است . پارک و امکانات رفاهی و هتل و اقامتگاه و مسجد و سرویس بهداشتی و اغذیه فروشی و امکانات ورزشی تفریحی مانند رفتینگ ( قایق سواری ) و یک پل چوبی معلق از جمله این تدارکات هستند . خیل زیادی از گردشگران برای تفریح و یا استراحت میان راهی به پل زمانخان می آیند.

تصویر 70 : موقعیت پل زمان خان، نسبت به جاده های اطراف

از پل زمانخان به سمت سد چادگان

از پل زمان خان جاده ای به سمت بالادست رودخانه ادامه پیدا می کند که بعد از گذشتن از پلی از رودخانه، از ارتفاعات مجاور رودخانه به سمت سد چادگان می رود. طبیعت پیرامون این مسیر، چشم انداز زیبایی از دشت و تپه های سرسبز را در پیش چشمان شما قرار می دهد . گاه از فراز ارتفاعات، دورنمای زیبایی از  بیشه و جنگل های حاشیه زاینده رود را خواهید دید. این مسیر را ادامه دهید تا به روستای چم کاکا برسید . شهرک دشتی و روستای سوادجان نیز در همین نزدیکی هستند.

71.JPGتصویر 71 : چشم اندازی از روستاهای چم کاکا، دشتی و سوادجان در حاشیه زاینده رود

تصاویر 72 تا 78 : نماهایی از طبیعت مسیر پل زمان خان به سمت سد چادگان

در پیرامون پل زمان خان و در مسیر جاده ساحلی به سمت سد زاینده رود، اقامت گاه بوم گردی و یا باغاتی را که برای کمپ و چادر اجاره داده می شوند می توانید به مدد نقشه های گوگل مپ پیدا کنید . از فضای مدارس روستاها نیز می توانید در ایام تابستان و نوروز برای اسکان استفاده کنید . یکی از این مدارس در روستای چم کاکا قرار دارد.

تصویر 79

82.JPGتصویر 80 تا 82 : مدرسه ای درروستای چم کاکا در ایام نوروز

تصاویر 83 تا 85 : نماهایی در روستای چم کاکا

هوره و زیباترین چشم انداز رود زاینده رود

بعد از روستای سوادجان ( سودجان ) به ارتفاعات بالادست شهرک هوره می رسیم . در اینجا باید خودرو را در فضای باز کنار جاده متوقف کنید و از ماشین پیاده شوید و به لبه ارتفاعات نزدیک شوید، جایی که از فراز آن، یکی از زیباترین چشم اندازهای رود زاینده رود را می توانید مشاهده کنید. قاب بسیار زیبایی از رودخانه و پیچش آن و بیشه و جنگل پیرامون رود، همراه با نمای زیبایی از کوه ها و چشم اندازی از شهرک هوره در پیش چشمان شما قرار می گیرد . این منظره بویژه در اواسط آبان ماه که جادوی رنگ های طبیعت در این منطقه غوغا می کند بسیار تماشایی است.

تصاویر 86 تا 89 : چشم انداز رود زاینده رود در منطقه هوره در فصول مختلف

تصویر 90

بهشت طبیعت

از روستای هوره تا روستای بعدی که یاسه چاه نام دارد، جاده کاملا در نزدیکی رود زاینده رود امتداد پیدا می کند و همراه با پیچ و خم رودخانه، جاده هم از دل بیشه و جنگل می پیچد . در این قسمت از جاده زیباترین نماهای  طبیعت بیشه و درختان را به نظاره خواهید نشست که بویژه در فصل پاییز، پادشاه رنگ ها، بسیار اغواکننده است بویژه اگر قبلا بارندگی بوده باشد و یا مه رقیقی در منطقه باشد، نماهای بهشتی آفریده می شود . تصاویر، گویای زیبایی این منطقه هستند.

تصاویر 91 تا 108

ویدئو پاییزانه زاینده رود

یاسه چاه

اکنون به روستایی به نام یاسه چاه می رسیم . جاده از یک تپه در مجاورت روستا می گذرد و بنابر این از فراز جاده می توان خانه های روستایی و داخل حیاط و ساختمان آنها را دید . خانه ها به گونه ای در مجاورت هم قرار گرفته اند که تصور می کنی هیچ کوچه ای میان آنها قرار ندارد. این ویژگی ها باعث جذابیت گردشگری برای این روستا شده است و غالبا گردشگران در جاده توقف می کنند و عکس های زیبایی از بافت ویژه این روستا می گیرند.

یاسه چاه تقریبا در نیمه مسیر 45 کیلومتری جاده پل زمانخان تا سد زاینده رود قرار دارد.

تصاویر 109 تا 114 : نماهایی از روستای یاسه چاه

ادامه مسیر به سمت روستای مارکده

از یاسه چاه که از روی پلی به آن سوی رود حرکت کنیم به روستای صادق آباد می رسیم که باز باید به مسیر خود در جاده حاشیه رود ادامه دهیم . روستای صادق آباد محل تلاقی جاده دیگری هم هست که بطور مستقیم از نزدیکی شهر تیران تا روستای صادق آباد کشیده شده است.

با ادامه حرکت در جاده ساحلی زاینده رود به روستای نسبتا بزرگ مارکده می رسیم.  طبیعت پیرامون روستای مارکده، محل مناسبی برای پیمایش پیاده از میان جنگل و بیشه حاشیه رودخانه می باشد . این بیشه و جنگل  بویژه در فصل پاییز ( نیمه آبان ماه ) ، فوق العاده زیبا و سحر انگیز می شود

در روستای مارکده ، پلی برروی رودخانه زاینده رود وجود دارد که به جاده ای منتهی می شود که به سمت بن و بقیه نقاط چهار محال و بختیاری می رود.

تصویر 115 : موقعیت روستای مارکده

125.JPGتصاویر 116 تا 125 : نماهایی از روستای مارکده و طبیعت پیرامون آن

پل معلق گَپَز در نزدیکی روستای گرمدره

در ادامه مسیر جاده ساحلی ، بعد از روستای مارکده به روستای گرمدره می رسیم . درست مقداری بعد از این روستا به یک پل معلق باریک بر روی رودخانه زاینده رود می رسیم که چشم انداز زیبایی دارد. این پل به نام پل گرم دره یا پل گپز معروف است .

به عنوان ستون های پل ،چهار پایه های فلزی ساده در میان رودخانه گذاشته شده و پل بوسیله ده عدد کابل فلزی ضخیم مابین این چهارپایه ها استوار شده است و سطح پل با چوب های سپیدار پوشانده شده .

عمر این پل بیش از چهل سال نیست و ابتدا تنها برای تردد کشاورزان ساخته شده بوده  ولی به علت زیبایی آن مورد توجه گردشگران قرار گرفته است .

متاسفانه این پل از ایمنی کافی بویژه برای تردد خودرو برخوردار نیست و مسئولان باید تمهیدی بیندیشند که این پل فقط جاذبه گردشگری پیدا نماید و از تردد خودرو روستاییان از آن ممانعت بعمل آید .

طول پل گَپَز ( پل گرمدره )، 70 متر و عرض آن باریک و فقط به اندازه تردد یک خودرو است . حفاظی نیز در بدنه پل وجود ندارد که همین موضوع سبب جذابیت پل شده است .در هنگام حرکت روی پل ، بدنه پل می لرزد .

در آنسوی پل گپز، روستایی به نام قراقوش قرار گرفته است.

تصاویر 126 تا 129.1 : نماهایی از پل گپز ( پل گرمدره )

روستای حجت آباد، محل سد تنظیمی زاینده رود

ادامه مسیر جاده حاشیه ای زاینده رود، شما را به روستای نسبتا بزرگ حجت آباد می رساند . روستای حجت آباد ، اولین روستا بر حاشیه زاینده رود در پایین دست سد چادگان محسوب می شود . در نزدیکی این روستا، تاسیسات سد تنظیمی زاینده رود قرار گرفته است. بجز آن، یک حوضچه پروش ماهی قزل آلا هم در پیرامون این روستا وجود دارد که برای دسترسی به آن باید از روی پلی از زاینده رود گذشت.

تصاویر 130 تا  134 : روستای حجت آباد

تصاویر 135 تا 137 :  سد تنظیمی زاینده رود در نزدیکی روستای حجت آباد

آبی که در پشت سد تنظیمی جمع می شود، رود زاینده رود را در این قسمت، شبیه دریاچه ای زیبا و طویل در می آورد . از ارتفاعات جاده ای که بعد از روستای حجت آباد ادامه می یابد می توان این چشم انداز زیبا را به نظاره نشست. علاوه بر فصول دیگر سال، در ایام زمستان نیز چشم انداز یخ زده این "رود دریاچه" در پای کوه های سپید پوش اطراف، بسیار دیدنی است . در این دریاچه، مرغان آبی را هم می توان دید.

تصاویر 138 تا 140 : چشم انداز رود زاینده رود در پشت سد تنظیمی در فصول محتلف سال

اکنون دیگر به انتهای محور گردشگری غرب اصفهان نزدیک می شویم و حالا می رویم که یکی از زیباترین چشم اندازهای زاینده رود را در پایان این سفر ببینیم .

چشم انداز افسونگر پارک جنگلی سد چادگان

در پایین دست سد چادگان، محوطه وسیعی را به یک پارک جنگلی اختصاص داده اند. تنوع درختان این پارک جنگلی، باعث ایجاد چشم انداز بسیار زیبایی از رنگ های متنوع می شود که بویژه در فصل پاییز بسیار اغوا کننده است. برای اینکه این چشم انداز زیبا را به نظاره بنشینید لازم است که در مسیر جاده حاشیه ای زاینده رود ادامه مسیر بدهید تا به ارتفاعات این جاده برسید . حالا در قسمتی از مسیر،  نمایی از درختان پارک جنگلی را در حد فاصل بین تپه های دست چپ جاده خواهید دید . خودرو یا دوچرخه خود را در کنار جاده پارک کنید و خود را از شیب تپه ها به ارتفاعات بالای رودخانه برسید . اینجا جایی است که مناظر دلفریبی از پارک جنگلی را خواهید دید که می توانید قاب عکس های زیبایی از آن بیافرینید.

146.jpgتصاویر 141 تا 146 : چشم انداز زاینده رود و پارک جنگلی پایین دست سد چادگان

تصویر 147 : موقعیت پارک جنگلی سد چادگان .( نقطه قرمز رنگ، محل عکاسی از چشم انداز پارک جنگلی را نشان می دهد. )

ویدئو پیمایش سوادجان تا حجت آباد و سد چادگان با دوچرخه

پایان

در اینجا مسیری را که به عنوان محور گردشگری غرب اصفهان نامگذاری کرده ایم به پایان می برم . اکنون مسافت صد کیلومتری باغ بهادران تا سد چادگان را در عرض یک روز و با توقف مناسب در نقاط شاخص گردشگری این مسیر به پایان رسانده اید .

ادامه مسیر جاده بعد از سد زاینده رود به جاده چادگان می رسد که از یک سو به شهر و شهرک توریستی چادگان می رسد و از سویی دیگر به سمت اتوبان اصفهان به داران می رود، مسیری که اگر قصد برگشت به اصفهان را دارید، با انتخاب آن بعد از دو ساعت به اصفهان خواهید رسید. ولی چنانچه قصد دارید مسافرت خود را طولانی کنید می توانید از ویلاهای اجاره ای شهرک توریستی چادگان برای اسکان شبانه استفاده کنید.

148.JPGتصویر 148

شهرک توریستی چادگان، زیبایی و جذابیت های ویژه خود را دارد که مطمئنا اگر شب و روزی را در آن طی کنید برایتان خاطره انگیز خواهد شد . البته  ویلاهای اجاره ای این شهرک را قبلا باید رزرو کرده باشید . شماره تماس و روش رزرو این ویلاها را می توانید در اینترنت جستجو کنید.