از دریاچه سوها تا آبشار لاتون ( سیری در طبیعت اردبیل و آستارا )

از دریاچه سوها تا آبشار لاتون ( سیری در طبیعت اردبیل و آستارا ) + تصاویر

قبل از هرچیز ازتون تقاضا می کنم که ویدئوهای زیر را ببینید و حس و حالتان را بعد از دیدن آن ها ارزیابی کنید و اگه تمایل داشتید توی کامنت های انتهای سفرنامه هم نظرتون را بگین. لطف شما در این زمینه، هم برای من مهمه و هم باعث خوشحالیم می شه .

ویدئوی زیبایی های دریاچه سوها در استان اردبیل– قسمت اول مستند " از دریاچه سوها تا آبشار لاتون "

ویدئوی زیبایی های مسیر دریاچه سها به آبشار لاتون – قسمت چهارم مستند " از دریاچه سوها تا آبشار لاتون "

قصد من از درج این ویدئوها در سفرنامه، نشان دادن زیبایی های خیره کننده گوشه ای از طبیعت اغواگر سرزمینمان است و اینکه متوجه شویم که ما در مقابل این زیبایی و شکوه سرمایه های ملی خودمان، چه واکنشی خواهیم داشت؟ و به چه میزان رنگ و بو و حال سفرهایمان، تحت تاثیر این زیبایی و شگفتی ها شکل خواهد گرفت؟ به عبارت ساده تر به چه میزان، جذب این سبک سفرها و طبیعت گردی ها می شویم؟

در این سفر طبیعت گردی، از کجا به کجا می رویم؟

موضوع این بار سفرنامه مربوط به پیمایش طبیعت از ناحیه ای از استان اردبیل به ناحیه ای در منتها الیه شمالی استان گیلان و در شهرستان آستارا است. ما از دریاچه سُها ( Soha ) در ارتفاعات ناحیه ای از شرق استان اردبیل، تا آبشار لاتون در دل حنگل های لوندویل ( آستارا ) پیمایش خواهیم کرد و سپس با ادامه پیمایش به روستای کوته کومه ( Kuteh Kumeh ) در ارتفاعات نزدیک به شهرک لوندویل ( Lavandvil ) خواهیم رسید و با یک حمام آبگرم طبیعی و جانانه در این روستا، خستگی پیمایش دو سه روزه مان را از تن بدر خواهیم کرد.

تصویر 1 : موقعیت و مسیر کلی پیمایش ما از دریاچه سُها تا آبشار لاتون و روستای کوته کومه

تصویر 2 : در کنار دریاچه سُها

تصویر 3 : در کنار آبشار بلند لاتون

تصویر 4 : در آبگرم روستای کوته کومه

پیمایش در ارتفاعات کوه های البرز، و به سمت جنگل های گیلان

مجموعه رشته کوه های البرز و مناطق سرسبز و جنگلی دامنه  شمالی این رشته کوه ها، موقعیت مناسبی را برای پیمایش در دل طبیعت زیبای این مناطق فراهم آورده است.

کوهنوردان و طبیعت گردان، خود را به منطقه ای در ارتفاعات البرز می رسانند و پیمایش خود را از فراز ارتفاعات به سمت مناطق جنگلی و  پست تر حاشیه دریای خزر شروع می کنند. این پیمایش ها که معمولا دو تا سه روز به طول می انجامد، به علت زیبایی و بکر بودن طبیعت و آب و هوای خنک و مطبوع کوهستانی، بسیار لذتبخش است. این گونه پیمایش ها چون از ارتفاعات شروع و به مناطق پست تر خاتمه می یابد، عمدتا به صورت فرود و سرازیری، در مراتع و دشت و جنگل، خواهد بود و بنابراین سختی صعودهای کوهنوردی را به همراه ندارد، ولی به هرحال، این پیمایش ها یک برنامه ماجراجویانه تلقی می گردد و باید نقشه و راهنمای مسیر را به همراه داشت و احتیاط لازم را کرد تا دچار حادثه و یا گم کردن مسیر نشد.

این گونه پیمایش از ارتفاعات کوهستانی به سمت جنگل و حاشیه های پست تر دریای خزر، عمدتا مابین مناطق مختلفی از استان گیلان و استان های همجوار آن ( اردبیل و زنجان ) انجام می شود، در حالی که این نوع پیمایش ها در استان مازندران، چندان عمومیت ندارد. علت آن هم این است که رشته کوه های البرز در ارتفاعات استان گیلان، کم عرض تر و متراکم تر از ارتفاعات استان مازندران می باشد و بنابر این پیمایش و عبور از آنها، راحت تر انجام می پذیرد و به زمان کمتری نیاز دارد.

چند نمونه از این سفرهای پیمایشی، مابین استان گیلان و استان های همجوار آن را قبلا همراه با گروه های طبیعت گردی و کوهنوردی انجام  داده ام . سفرنامه پیمایش در طبیعت ( از فشم تا سیسنگان ) یکی از این گونه سفرهاست که  قبلا در لست سکند منتشر شده است و انشاءالله سفرنامه بقیه این پیمایش ها را هم به مرور آماده و ارسال خواهم کرد.

تصویر 5 : مسیرهای مختلف پیمایش مابین استان گیلان و ارتفاعات استان های همجوار آن : " دریاجه سوها به آبشار لاتون "، " دریاچه نئور به روستای سوباتان "، " خلخال به اسالم "، " آب بر زنجان به ماسوله "، " آب بر زنجان به قلعه رودخان "، " طالقان به سه هزار "، " فشم به بلده و کجور به سیسنگان "

تصاویر 6 تا 9 : تصاویری از پیمایش دریاچه نئور به روستای سوباتان

تصاویر 10 تا 13 : تصاویری از پیمایش خلخال تا اسالم

تصاویر 14 تا 17 : تصاویری از پیمایش آب بر زنجان تا ماسوله

تصاویر 18 تا 21 : تصاویری از پیمایش آب بر زنجان تا قلعه رودخان

تصاویر 22 تا 27 : تصاویری از پیمایش روستاهای طالقان تا حاشیه جنگل های سه هزار تنکابن ( مسیر معروف به طالقان به سه هزار )

تصاویر 28 تا 30 : تصاویری از پیمایش فشم تا بلده

ماجرای این بار سفر

اواخر شب 6 شهریور 97 به اتفاق پانزده نفر از دوستان گروه راهیان طبیعت که بعضا به صورت خانوادگی به این سفر می آمدند، بوسیله اتوبوس بین شهری عازم شهر اردبیل  شدیم. صبج فردا، قبل از رسیدن به شهر اردبیل از اتوبوس پیاده می شویم تا سوار مینی بوسی که قبلا هماهنگ کرده ایم، شده و به سمت شهرک بریس و سپس نیارق شده و تا روستای سُها پیش برویم. سها روستایی در 37 کیلومتری شرق اردبیل است و هر چند در استان اردبیل قرار دارد ولی فاصله چندانی با مرز استان گیلان ندارد . این روستا از سمت شمال، در نزدیکی مرز کشور جمهوری آذربایجان واقع است.

طبیعت این قسمت از استان اردبیل نیز مانند بقیه قسمت های این استان، سرسبز و زیباست . چهار کیلومتر بعد از روستای سها، آبگیری قرار دارد که به نام دریاچه سها شناخته می شود . اینجا دریاچه کوچکی است که از تجمع آب در پشت یک بند خاکی ایجاد شده است .

از روستا تا محل دریاچه را می توان بوسیله ماشین پیمود ولی ما دوست داریم با پیاده روی، زیبایی طبیعت مسیر را از نزدیک لمس کنیم.

تصاویر 31 و 32 : طبیعت سرسبز در مسیر مابین روستا و دریاچه سها

میز بیلیارد

ویژگی طبیعی اطراف دریاچه سها که زیبایی آن را منحصر به فرد می کند، پوشش سبز و مخملین زیبا و یک دستی است که تپه های اطراف دریاچه را پوشانده است . این فضای مسطح و مخملین سبز را می توان به زمین های بازی گلف انگلیسی و یا به پوشش سبز میز بیلیارد و یا به زمین های چمن پهناوری تشبیه کرد که جدیدا اصلاح و چمن زنی شده اند. این همگونی پوشش سبز این ناحیه، فوق العاده زیبا و چشم نواز است.

تصاویر 33 تا 36 : طبیعت پیرامون دریاچه سها

جایی در بالای تپه های اطراف دریاچه، زیراندازها را پهن می کنیم. قرار است امشب در همین فضای زیبا کمپ بزنیم و بنابر این فرصت کافی برای پخت غذا و گشت و گذار در محیط دشت و جنگل پیرامون داریم.

تصاویر 37 تا 40

عاشقانه ها

تعداد زیادی اسب در پیرامون دریاچه مشغول علف چرانی و بازی های عاشقانه هستند. طبیعت زیبا و آب و هوای خوش این منطقه، حیوانات را هم سرمست کرده است. از این سرمستی و سرخوشی اسب ها و گوسپندان، تصاویر و فیلم هایی زیبا و به یاد ماندنی می گیرم.

تصاویر 41 تا 45

بعد از غذا، یک نیم روز کامل را به پیاده روی در دشت و جنگل های پیرامون می گذرانیم. برای پیدا کردن چشمه آب به اطراف می روم . چوپان جوانی، راهنمای ما می شود و ما را تا پای چشمه آب همراهی می کند چشمه آبی است بسیار گوارا و خنک، که خاطره طعم گوارای آن هنوز در خاطرم باقی است.

تعدادی کلبه های عشایری در فاصله نه چندان دوری از ما مستقر هستند. بانوان مسن محلی مشغول چیدن و جمع آوری گیاهان خوراکی و دارویی در مراتع اطراف هستند.  نزدیک به غروب آفتاب، انعکاس پرتوهای خورشید از سطح دریاچه، تلالو خاصی را می آفریند.

تصاویر 46 تا 54

ویدئو گشت و گذار در حاشیه دریاچه سوها – قسمت دوم مستند

طلوعی زیبا

شبی آرام و خوش را در این محیط بهشتی به سر می کنیم . صبح فردا باید براه بیفتیم و خود را از طریق دشت و جنگل و فراز و نشیب کوه های منطقه به آبشار لاتون برسانیم.

صبح زود و قبل از آنکه دوستان برای حرکت آماده شوند، به اتفاق یکی دیگر از دوستان به پیشواز طلوع آفتاب به فراز تپه مجاور می رویم. تعداد زیادی کمپ گردشگران و طبیعت گردان در روی این تپه برپا شده است، گردشگرانی که اکثرا جوان هستند و اهل بازی و سر و صدا و شیطنت.

تصاویر 55 و 56

حرکت به سمت آبشار لاتون

. دریاچه سها در ارتفاعی حدود 1650 متر از سطح دریا قرار دارد، در حالی که ارتفاع آبشار لاتون از سطح دریا حدودا 850 متر می باشد . این بدان معنا است که در طی مسیر حدود 15 کیلومتری از محل دریاچه سها تا آبشار لاتون، باید حدود هشتصد متر هم ارتفاع کم کنیم و این یعنی آنکه بیشتر مسیر به صورت سراشیبی خواهد بود.

عکس هایی دسته جمعی به یادگار می گیریم و به راه می افتیم. در همان ابتدای حرکت، به خانواده ای از عشایر، بر می خوریم و سلام وخوش و بش می کنیم. از دو دختر جوان عشایری، فقط یکی از آنها زبان فارسی می داند.

تصاویر 57 تا 60

به حرکت ادامه می دهیم و از کنار روستای کوچک ییلاقی می گذریم. روستاییان، پشته های بزرگی از الوار و چوب و هیزم را جمع کرده اند و روی آن را با پلاستیک پوشانده اند. بعدا در طی مسیر باز هم به این الوار بری و قطع شاخه های درختان برمی خوریم. ظاهرا منابع چوب جنگلی، یک منبع رایگان و در دسترس برای اهالی این منطقه است ولی اینکه کارشان تا چه حد قانونی است، خبر ندارم.

تصاویر 61 تا 65

دالان بهشت

به جاده ای می رسیم که درختانی که در دوطرف آن روییده اند، سر برهم آورده و فضایی شبیه یک تونل درختی ایجاد کرده است . اینجا به نام دالان بهشت معروف شده است . دالان بهشت، عنوانی است که عموما برای نام گذاری مسیرهایی زیبا و تونل مانند در طبیعت بکار می رود. به این دالان های بهشت در نقاط مختلفی از طبیعت ایران عزیزمان برخورد کرده ام.

تصویر 66 : دالان بهشت

جنگل و مه

حالا به دامنه کوه اسپیناس یا اسپینه رسیده ایم و از اینجا به بعد وارد محوطه جنگلی می شویم که  دره و یال کوه را پوشانده است. مسیرمان سراشیبی است و باید به مرور ارتفاع کنیم. در طی مسیر به قارچ های وحشی زیبایی برمی خوریم. سپس جنگل را مه می گیرد که زیبایی وهم آلودی به جنگل و چشم اندازهای  اطراف آن می دهد. در همین هوای مه آلود، بر صخره ای مسطح و بزرگ و بر فراز دره ای ژرف و چشم اندازی سرسبز می نشینیم و ناهار می خوریم.

تصاویر 67 تا 74

به مسیرمان ادامه می دهیم، درحالی که زیبایی های مسیر، تمامی ندارد. به مرور به جنگل های بالای آبشار لاتون نزدیک می شویم .

تصاویر 75 تا 79

ویدئو زیبایی های مسیر دریاچه سها به آبشار لاتون – قسمت سوم مستند

برفراز آبشار لاتون

حالا به رود کوچکی می رسیم که بر روی سنگ های صیقلی سفید در کف دره جنگلی در جریان است . مسیرمان را در کنار رود ادامه می دهیم تا سرانجام به پرتگاه ژرفی می رسیم که آب رود از آن پایین می ریزد، حالا ما بر بالای آبشار رفیع لاتون ایستاده ایم . آبشاری که 105 متر ارتفاع دارد. منظره بسیار پر ابهت و در عین حال وهمناکی از انبوه درختان بر شیب شدید دامنه های کوه در دره روبرو و در زیر پایمان قرار دارد. مدتی به نظاره می نشینیم و سپس به دنبال راهی برای فرود از این ارتفاع پرشیب و خطرناک به سمت پایین آبشار برمی آییم.

تصاویر 80 تا 82 : منطقه بالادست و بر فراز آبشار لاتون

در کافه حاجی خلیفه

یک راه بسیار پرشیب وتقریبا عمودی در دل دیواره های کنار آبشار به سمت پایین وجود دارد ولی حقیقتش ترسیدیم که از این راه فرود بیاییم بویژه آنکه وجود خانم ها در گروهمان لزوم رعایت ایمنی را دوچندان می کرد. مسیری را انتخاب کردیم که با سراشیبی قابل قبولی از روی یال کوه به پایین می آمد. با انتخاب این راه  مسیرمان طولانی تر می شد و جایی  دورتر از آبشار به پایین می رسیدیم و باید برای رسیدن به پایین آبشار، مسافتی قابل توجه را برمی گشتیم ولی خوب، ارزشش را داشت که  یک مسیر نسبتا  امن را برای فرود انتخاب کرده بودیم. حالا دیگر شب شده بود و به علت طولانی شدن مسیر و خستگی ناشی از آن، دوستان متفرق شده بودند و از یکدیگر فاصله گرفته بودند. ولی مسیر تقریبا مشخص بود و خطر گم شدن وجود نداشت.

شب هنگام به کافه حاجی خلیفه در پایین آبشار می رسیم . حاجی خلیفه، پیرمرد مهربان و خوش برخوردی است که کافه و کلبه ای در پایین آبشار لاتون دارد و پذیرای گردشگران این منطقه است.

بعد از یک روز پیمایش در کوه و جنگل، چای داغ حاجی خلیفه واقعا می چسبد. سرگرم صحبت و گفتگو و خنده و  شوخی می شویم . با حاجی خلیفه هم سرگرم صحبت می شویم. پیرمرد قهوه چی غمگین است که دو هفته قبل ، خرسی به پسرخاله اش در جنگل حمله کرده و او را از پا در آورده است .

شب را در همین قهوه خانه و در یکی از کلبه های بیرون آن، اطراق می کنیم.

تصویر 83 : در کافه حاجی خلیفه در زیر آبشار لاتون

صبحی دل انگیز، در زیر آبشاری رفیع

با آنکه در فصل تابستان هستیم، ولی  شب در کافه حاجی خلیفه ، بخاری هیزمی روشن است تا از سرمای هوا اذیت نشویم . صبح فردا  که بیرون می روم خود را در یک طبیعت بهشتی می بینم . فضای پایین آبشار،  ابهت غریبی دارد. آب آبشار از یک دیواره رفیع کوه به پایین می ریزد و درفصا بر اثر وزش باد تغییر جهت می دهد. درختان جنگلی، شیب کوه را در دو طرف آبشار فرا گرفته اند . آبی که از آبشار فرو می ریزد بعد از عبور از سنگ های صیقلی و پلکانی زیر آبشار، مجددا از پرتگاه دیگری به پایین می ریزد و آبشار دوم را تشکیل می دهد که البته این آبشار دوم در محلی که هستیم از چشم ما پنهان است. ما اکنون در زیباترین و درعین حال خوفناکترین قسمت جنگل های کوهستانی منطقه لوندویل آستارا ایستاده ایم.

تصاویر 84 تا 87 : در زیر آبشار لاتون

ساعتی را در طبیعت زیر آبشار به گشت و گذار مشغول هستیم . سپس صبحانه ای دسته جمعی می خوریم و عازم ادامه مسیر به سمت روستای کوته کومه می شویم که تا محل آبشار، شش کیلومتر فاصله دارد.

ویدئوی آبشار لاتون – قسمت پنجم مستند

راز بقاء

در طی مسیر تا روستای کوته کومه به گردشگران و طبیعت گردان زیادی برمی خوریم. چند کافه هم در میانه راه قرار دارند .

آبشار لاتون، یک منطقه گردشگری طبیعی شناخته شده و معروف است که کوهنوردان و طبیعت گردهای زیادی برای دیدار از آن و پیمایش مسیر جنگلی زیبای این ناحیه اقدام می کنند . مسیر معمول دسترسی به این آبشار از شهرک ساحلی لوندویل است که در میانه جاده تالش به آستارا قرار دارد. سپس با طی یک جاده فرعی به طول 9 کیلومتر به روستای کوته کومه می رسید و بعد از آن پیمایش به سمت آبشار لاتون شروع می شود .اما در این برنامه ما بطور معکوس و از طریق جنگل های بالادست آبشار لاتون به این آبشار رسیده بودیم و حالا داشتیم به سمت روستای کوته کومه فرود می آمدیم.

شوخی و شیطنت های دوستانه در بین دوستان گروه ما باب است و با هم در این زمینه راحت برخورد می کنیم و به هر مناسبتی اسباب خنده و تفریح های، البته کنترل شده و در حد نزاکت و ادب را، فراهم می آوریم . این بار نیز یکی از دوستان گروه در حین پیاده روی جمعی، روایتی خنده دار از ماجرای پیمایش ما و طبیعت منطقه را به لحنی شبیه نریشن راز بقاء، ارائه داد که تا مدتها اسباب خنده ونشاط ما بود.

تصویر 88

آبگرم روستای کوته کومه و شیطنت های ما

حالا به روستای کوته کومه رسیده ایم و برای حمام آب گرم طبیعی این روستا، سراز پا نمی شناسیم تا خستگی این دو سه روزه پیمایش در کوه و جنگل از تنمان بیرون بیاید . در حمام و استخر کوچک آن، شیطنت هایمان گل می کند و با صدای بلند و ریتمی ضربدار دم می گیریم :

الا یا ایهالساقی .... ادر کاسا و ناولها .... که عشق آسان..... نمود اول .... ولی افتاد و مشکل ها .

صدای دسته جمعیمان آنقدر بلند است که به حمام زنانه هم رسیده است و آنها تشخیص داده اند که حالا این صداها به تفکیک مال کدام یک از آقایان گروه است.

ویدئوی آبشار لاتون تا روستای کوته کومه – قسمت ششم مستند

و باز هم به پایان آمد این دفتر، و به امید گشودن دفتری دیگر از سفر و تجربیات سفر

از روستای کوته کومه بوسیله یک نیسان به شهرک لوندویل می آییم تا سوار اتوبوس شهری به مقصد اصفهان شویم. این اتوبوس را قبلا به صورت تلفنی هماهنگ کرده ایم و هزینه بلیط را به صورت اینترنتی پرداخت کرده ایم.

و این بار نیز به شکر خدا، سفری خوب و خاطره انگیز و بی حادثه را پشت سر گذاشتیم تا سر به پیش معبود گذاریم و به شکرانه نعت سلامتی و برخورداری از زیبایی های سرزمین عزیزمان، سپاسش گوییم.