تکه ای از اروپا و آسیای جنوب شرقی در گیلان ( قلعه رودخان و خانه های چوبین امامزاده ابراهیم و اسحاق )

تکه ای از اروپا و آسیای جنوب شرقی در گیلان! +تصاویر

شرایط جوی و ......... لغو برنامه

تعطیلات نیمه خرداد سال 93 است و همراه گروهی از دوستان اصفهانی، عازم زنجان هستیم تا همراه با گروهی از کوهنوردان و طبیعت گردهای زنجانی، از طریق ارتفاعات بالادست روستای آب بر طارم، پیمایشی به سمت قلعه رودخان داشته باشیم . یعنی از ارتفاعات شهرستان طارم زنجان، به سمت جنگل های گیلان در شهرستان فومن، پیمایشی به صورت پیاده روی ( ترکینگ ) دو روزه در طبیعت داشته باشیم.

تصویر 1 : نقشه پیمایش ترکینگ از ارتفاعات آب بر زنجان تا قلعه رودخان گیلان

شب هنگام با اتوبوس های بین شهری از اصفهان به سمت زنجان حرکت می کنیم و صبح زود در ترمینال اتوبوس رانی زنجان سوار بر مینی بوسی می شویم که سرپرست زنجانی برایمان تدارک دیده است . به سمت روستای آب بر در شهرستان طارم زنجان حرکت می کنیم . روستای آب بر در دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز غربی و در شهرستان طارم قرار گرفته است و رود قزل اوزن در پایین دست این روستا جاری است . رود قزل اوزن به سمت دریاچه سد منجیل ( سد سفید رود ) جاری است و به موازات آن جاده ای نیز از شهر طارم ( دَرام ) زنجان به سمت منجیل کشیده شده است . بنابراین مسیر سر راست تر برای رسیدن به روستای آب بر، مسیری است که از منجیل ( در جاده قزوین به رشت ) به سمت طارم می رود.

در روستای آب بر، سوار نیسان می شویم تا از طریق یک جاده خاکی کوهستانی به ارتفاعات این منطقه برویم. ساعتی را  در نیسان طی می کنیم تا تقریبا به بالاترین ارتفاع منطقه که به گردنه دیزاب معروف است می رسیم. هوا کاملا مه گرفته و سرد است ولی با وجود این، جمعیت زیادی از کوهنوردان و طبیعت گردها در این تعطیلات میان خردادی به این منطقه آمده اند . پشت سر هم یک نیسان آبی می رسد و ده پانزده نفری همراه با کوله هایشان از پشت نیسان پیاده می شوند. در کنار جاده خاکی، لباس و کفششان را عوض می کنند و گاهی هم همین جا صبحانه و غذای مختصری می خورند و به راه می افتند.

تصاویر 2 و 3 : در ارتفاعات گردنه دیزاب در بالادست آب بر زنجان

در یک مه نسبتا غلیظ به راه می افتیم . با وجود مه فراوان ، گل های شقایق را در کنار مسیر پاکوب ( مال رو ) کوهستانی می توان مشاهده کرد . اگر مه نبود چشم اندازهای زیبایی در پیش رویمان بود .

هرچه پیش می رویم بر غلظت مه و سردی هوا افزوده می شود و وقتی به دشت مسطح بالای ارتفاعات منطقه می رسیم ، قطرات بارانی ریز را بر روی لباس ها و صورتمان حس می کنیم . ما کاملا در داخل ابرها هستیم و این قطرات ریز آب، در حقیقت بارش های ریز داخل ابر هستند که از بالادست نمی آیند بلکه در جایی در همان ارتفاع بدن خودمان شکل می گیرند . حس باران در داخل ابر، حس شگفتی است.

تصاویر 4 و 5 :  در مسیر بالای ارتفاعات، در یک مه غلیظ

تصویر 6 : مه شدید و سرما و بارش های ریز

گرسنگی امانم را بریده است و بنابراین با وجود سرما و بارش های ریز، از داخل کوله نان و ارده ای در می آورم و می خورم . تعدادی از دوستان زنجانی ما از شب قبل در اینجا اطراق کرده اند و منتظر ما هستند . سرما و بارش از شب قبل تا حالا ادامه داشته و ظاهرا قرار نیست به این زودی تمام شود . با وجود این هوا و سرما و مه، ادامه مسیر در ارتفاعات، عملی منطقی و معقول نیست و سرپرست زنجانی گروه، نظر به برگشت و  لغو ادامه مسیر  می دهد.

افسوس می خوریم که به علت شرایط جوی، برنامه زیبا و لذت بخشی را از دست داده ایم، هرچند بعدها که در سال 96 ، مجددا به این منطقه می آییم، سرانجام  موفق به دیدار از این منطقه زیبا و پیمایش تا قلعه رودخان می شویم.

ویدئوی زیبایی های ارتفاعات زنجان تا گیلان

ناگزیر برمی گردیم و با همان نیسان ها، خود را به روستای آب بر می رسانیم . در این روستا هوا کاملا آفتابی است، ولی سرپرست زنجانی ما برنامه جایگزینی به جای برنامه لغو شده ارائه نمی دهد و شرکت کنندگان در این برنامه باید به خانه های خود برگردند.

برنامه جایگزین ما

ولی ما از اصفهان به اینجا نیامده ایم که با لغو برنامه بخواهیم به اصفهان برگردیم . این است که یک برنامه جایگزین تدارک می بینیم . حالا که نتوانسته ایم از طریق ارتفاعات به قلعه رودخان برسیم با گرفتن تاکسی به آنجا خواهیم رفت . تنها تفاوتش این است که ما از طریق ارتفاعات با طی 35 کیلومتر پیاده روی به قلعه رودخان می رسیدیم ولی حالا از طریق جاده باید 165 کیلومتر می پیمودیم تا از راه منجیل و فومن در جنوب  رشت به محل قلعه رودخان برسیم .

دو تا تاکسی می گیریم تا جمع 9 نفره ما را به قلعه رودخان برسانند. راننده تاکسی ما جوانی حدودا سی و چند ساله است که تمام مسیر را به حرافی در مورد زندگی خود و روابطش می گذراند. ظاهرا قبلا سابقه ازدواج ناموفقی داشته است و حالا آزاد می گذراند.  از قضا در حین رانندگی، گوشیش هم زنگ می خورد تا با نفر پشت گوشی برای آخر شب امشب قرار بگذارد. به هرحال گوش دادن به صحبت های لمپنی او،  این حسن را داشت که فاصله دو ساعته مسیر خسته مان نکند و بر تحربیات جوان مداری خودمان هم افزوده شود  D:)

تصویر 7 : دریاچه سد منجیل ( سفید رود ) و نیروگاه بادی این منطقه

تصویر 8 : مزارع زیبای برنج

حوالی غروب به منطقه قلعه رودخان می رسیم و شب را در منطقه مسطحی در نزدیکی  پارکینگ این محل، کمپ می زنیم.

تصاویر 9 و 10 : شب های منطقه قلعه رودخان ( بازارچه ای در محیط باز در ابتدای مسیر قلعه رودخان )

قلعه رودخان، قلعه ای شبیه دژ های اروپایی

در بیست و پنج  کیلومتری جنوب فومن  و بر فراز ارتفاعات جنگلی این قسمت از استان گیلان، قلعه ای تاریخی وجود دارد که دو و نیم هکتار وسعت دارد و برج و باروهای این قلعه همراه با دیواری به طولی بیش از یک کیلومتر در شیب کوه های پوشیده از جنگل، هنوز باقی است. اینجا قلعه رودخان نام دارد. این قلعه دارای دروازه ای زیبا است و فضاهای داخل این قلعه بزرگ هنوز تا حد زیادی پابرجا باقی مانده است. برج و بارو و دیوارهای قلعه بر اثر رطوبت جنگلی این ناحیه، پوشیده از خزه و گیاهان است که این موضوع علاوه بر زیبایی ظاهری ، نمایی شبیه دژ های تاریخی اروپایی و قرون وسطایی به این قلعه داده است. قلعه رودخان در ارتفاعی حدودا 700 متر از سطح دریا واقع شده است.

تصاویر 11 و 12 : قلعه رودخان در دل ارتفاعات جنگلی جنوب فومن گیلان

گفته می شود که احتمالا ساخت اولیه این قلعه در دوره ساسانیان انجام شده و سپس در دوره سلجوقیان، بازسازی شده است.

زیبایی و شکوه این قلعه همراه با جذابیت طبیعی جنگل های این منطقه، باعث جذب گردشگران زیادی به این محل شده است و چون محل قلعه در شیب کوه های پوشیده از جنگل قرار گرفته، برای تسهیل آمد و شد گردشگران به محل قلعه، پله های زیادی در شیب جنگلی مسیر ساخته اند که می گویند به تعداد هزار پله است، هرچند واقعیت آن، احتمالا کمتر از این تعداد است.

تصاویر 13 و 14 : مسیر سنگفرش شده و پلکانی صعود به قلعه رودخان

وجود انبوه گردشگران قلعه رودخان، باعث شده که در منطقه مسطح  تر ابتدای مسیر و نیز در طول مسیر دسترسی به قلعه، بازارچه های غذایی و خوراکی و رستوران و آلاچیق و عکاسخانه و صنایع دستی ایجاد شود . بهر حال هنگامه ای است این بازار، که زیبایی و جذابیت ویژه ای نیز به این منطقه داده است.

تصاویر 15 تا 19 : بازار و مغازه و آلاچیق های مجموعه گردشگری قلعه رودخان

صبح فردا بعد از نرمشی دسته جمعی و نسبتا موزون، عازم مسیر صعود به قلعه می شویم.

ویدویی از نرمش موزون صبح گاهی ما در قلعه رودخان

تصاویر 20 تا 24 : در مسیر صعود به قلعه رودخان

ولی بعد از ساعتی که به محل قلعه می رسیم، درب قلعه را بسته می بینیم . ظاهرا به علت مناسبت های نیمه خرداد، بازدید از قلعه در این ایام مجاز نیست.

تصویر 25 : در جلوی درب بسته قلعه رودخان

هر چند در این برنامه موفق به دیدار از داخل قلعه نمی شویم ولی من قبلا در خرداد سال 90 از این قلعه دیدار کرده بودم و در اینجا تصاویر قلعه مرتبط با آن دیدار را می آورم.

تصاویر 26 تا 37 : تصاویری از داخل قلعه رودخان

تصویر 38 : آب انبار و چشمه ای در قسمت غربی قله رودخان

در مسیر بازگشت از قلعه رودخان، این بار فرصت بیشتری داریم تا به زیبایی های طبیعی مسیر و صحنه های زیبایی از گل سنگ ها در بستر رودی که به موازات مسیر قلعه جریان دارد، بپردازیم.

تصاویر 39 تا 41 :  زیبایی های جنگل و  بستر رودخان ( در مسیر قلعه رودخان )

گروهی از گردشگران آذری هم در قسمتی از مسیر نشسته بودند و مشغول هنرنمایی به صورت نواختن و خواندن بودند.

ویدئوی خوانندگی آذری های عزیز در مسیر قلعه رودخان

و در ادامه مسیر، باز هم جذابیت بازار و مغازه های های آلاچیقی مسیر آنقدر هست که بتوان عکس های زیبایی از آنها تهیه کرد. ساعتی نیز بر تخت های سنتی زیر آلاچیق ها می آساییم و آز آن آش دوغ های خوشمزه و غذاهای محلی گیلکی نوش جان می کنیم.

تصاویر 42 تا 48 : بازار روباز و  آلاچیق و اتاقک های چوبی در مسیر قلعه رودخان

تصاویر 49 تا 51 : در فضای پرهیاهو و شلوغ بازار روباز قلعه رودخوان، خانمی را دیدیم که با وجود معلولیت کامل از ناحیه پاها و محدودیت حرکات دست، بافتنی می بافت و می فروخت. آفرین به همت و اراده و شرف این یانو .

به سوی روستاهای امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم

قبل از ظهر است که عازم برگشت می شویم . مقصد بعدی خود را دیدار از روستاهای امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم، در دل جنگل های همین منطقه از گیلان، انتخاب کرده ایم . اینها مکان های گردشگری معروفی در جنگل های فومن و شفت گیلان هستند که عمدتا به علت خانه های چوبی و رنگی چند طبقه خود مشهور شده اند.

تصویر 52 : خانه های چوبی و رنگی چند طبقه در روستای امامزاده ابراهیم

با آنکه از نظر هوایی، فاصله چندانی بین قلعه رودخان و روستاهای امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم وجود ندارد ولی برای رسیدن به این روستاها باید از مسیر آسفالته ماشین رو استفاده کنیم که از محل قلعه رودخان، 38 کیلومتر تا روستای امامزاده اسحاق فاصله دارد. بعد از آن تصمیم داریم  که فاصله بین روستای امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم را به صورت میانبر و از دل جنگل های منطقه طی کنیم.

تصویر 53 : نقشه مسیر ما برای روز دوم و سوم سفر، رفتن به روستای امامزاده اسحاق و سپس پیاده روی در جنگل به سمت روستای امامزاده ابراهیم

برای برگشت از قلعه رودخان تصمیم می گیریم که قسمتی از ابتدای مسیر را به صورت پیاده روی طی کنیم . کوله بر پشت در امتداد جاده آسفالته ورودی قلعه رودخان به راه می افتیم . در حین پیاده روی به ازدحام زیادی از ماشین ها در لاین روبروی جاده برمی خوریم که برای دیدار از قلعه رودخان آمده اند و راننده و سرنشینان آنها با دیدن ما ابراز احساسات می کنند و با بوق و تکان دادن دست و گاهی ادای جملات محبت آمیز، تشویقمان می کنند . عجب حالی دارد این تشویق ها ..... کلی انرژی می گیریم و عجیب اینکه هر کدام از دوستان گروه هم بطور ناخوداگاه، خودش را کانون این پیام و تشویق های محبت آمیز می داند، و خوب، به این ترتیب کلی هم از این قهرمان پردازی ذهنی برای خودش کیف می کند.

پنج کیلومتری را به این صورت در کنار جاده پیاده روی می کنیم و سپس استراحتی می کنیم تا بقیه مسیر تا روستای امامزاده اسحاق را سوار بر عقب نیسان طی کنیم.

تصاویر 54 تا 57 : در پیاده روی کنار جاده ای از قلعه رودخان

تصاویر 58 تا 60 : پیش به سوی روستای امامزاده اسحاق در دل جنگل های جنوب شفت گیلان

روستای امامزاده اسحاق روستایی در انتهای یک مسیر آسفالته در دل جنگل های جنوب شفت گیلان و بر فراز یک کوه جنگلی قرار گرفته است. روستای امامزاده اسجاق، حدودا یک هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد، در حالی که روستای امامزاده ابراهیم در ارتفاعی پایین تر قرار گرفته است. امشب در محوطه مسطحی در حاشیه روستای امامزاده اسحاق کمپ زده و اطراق می کنیم تا فردا پیاده روی جنگلی خود را به سمت روستای امامزاده ابراهیم شروع کنیم.

در باره روستای امامزاده اسحاق

روستای امامزاده اسحاق روستای کوچکی در دل ارتفاعات جنگلی در 25 کیلومتری جنوب شهر شفت در استان گیلان است. این روستا در ارتفاع حدود 1000 متر از سطح دریا قرار دارد و پیرامون آن پوشیده از جنگل های زیبا و انبوه است. امامزاده اسحاق و خواهرش خیرالنسا که فرزندان امام موسی کاظم هستند در این محل مدفون هستند .

مسیر دسترسی به روستای امامزاده اسحاق از دل جنگل و کوهستان می گذرد و در طی مسیر و در محل روستا کلبه های چوبین و رنگین و زیبای روستاییان را خواهید دید .

روستای امامزاده اسحاق در همان منطقه جنگلی قرار دارد که روستای معروف امامزاده ابراهیم قرار گرفته است . البته جاده مستقیمی بین این دو روستا وجود ندارد، چون این منطقه شامل دره و کوهستانی پوشیده از جنگل است .

برای دسترسی به روستای امامزاده اسحاق از  شهر رشت می توانید از جاده شفت و یا  جاده آقا سید شریف در جنوب رشت اقدام کنید.

تصویر 61 : مسیرهای دسترسی به روستای امامزاده اسحاق از رشت

لینک گوگل مپ روستای امامزاده اسحاق :

تصاویر 62 و 63 : نماهایی از روستای کوچک امامزاده اسحاق بر فراز یک کوه جنگلی در جنگل های شفت و فومن گیلان

تصویر 64 : کمپ ما در حاشیه روستای امامزاده اسحاق

صبح فردا بعد از جمع کردن چادر و وسایل، آماده حرکت در یک مسیر جنگلی به سمت جاده امامزاده ابراهیم می شویم . قبل از حرکت به اتفاق یکی دیگر از دوستان، نرمشی موزون دارم. خوشی و سرمستی زندگی در همین لحظات گذرا نهفته است و از طرفی زندگی را نباید سخت گرفت تا زندگی نیز بر شما سخت نگیرد.

ویدئوی شادی ما در صبح گاهان در محل روستای امامزاده اسحاق گیلان

تصاویر 65 تا 75 : تصاویری در حین پیمایش از جنگل از روستای امامزاده اسحاق به سمت روستای امامزاده ابراهیم

به نزدیکی جاده امامزاده ابراهیم می رسیم ولی هنوز چند کیلومتر تا این روستا فاصله داریم . بقیه مسیر را با استفاده از نیسان طی می کنیم.

روستای امامزاده ابراهیم گیلان ، دهکده چوبی رنگین ، شبیه یک روستای آسیای جنوب شرقی

روستای امامزاده ابراهیم روستایی در دل جنگل های زیبای جنوب شهر شفت در استان گیلان است. این روستا در 57 کیلوتری جنوب رشت و در 23 کیلومتری جنوب شفت قرار دارد .

روستای امامزاده ابراهیم ، یک تجربه گردشگری کاملا متفاوت و بسیار جذاب برای شما خواهد بود . فرم روستا به صورت یک دهکده با خانه های چوبی چند طبقه و رنگین است که نمونه آن را در منطقه دیگری در ایران نمی توان یافت . در بازدید از این دهکده گاهی تصور می کنید که سرگرم دیدار از یک روستای چوبین در جنوب شرقی آسیا هستید . یک دهکده چوبی رنگین در دل یک کوهستان جنگلی با فضایی رویایی و منحصر بفرد .

امامزاده روستا نیز در چند طبقه ساخته شده که یکی از طبقات برای اجاره سوییت به مسافران است. ساختمان های چوبی متعددی نیز برای اجاره به گردشگران مهیا است . فضای سوییت ها در هر طبقه بدون دیوار و در و پنجره است و اتاق ها فقط با پرده های رنگین از هم جدا شده اند. البته برخی از اتاق ها هم بطور کامل با دیوارهای چوبی محصور شده اند. فضای داخلی هر خانه از طرفین به جنگل و دشت، دید دارد. از تراس های چوبی هر طبقه می توان منظره جنگل و کوه و روستا را به تماشا نشست .

بازاری که به صورت روباز در تنها خیابان سنگفرش شده روستا وجود دارد از دیگر جذابیت های این روستاست . این بازار گاهی هر شب تا نزدیک صبح فعال و پویاست و می توانید خاطره یک شب مانی لذت بخش را در این دهکده چوبین داشته باشید .

ساختار رنگین روستای امامزاده ابراهیم ، سرزندگی و نشاط زیادی را به این روستا داده است . چوب های رنگین ، پرده های طرح دار و رنگین و حتی گلدان ها و آویزها و چراغ های رنگین . این همه تنوع رنگ در دل سبز طبیعت ، موجب نشاط و سرور می شود .

امامزاده ابراهیم بسیار مورد احترام اهالی روستا و گیلان قرار دارد و به ابوالفضل گیلان مشهور است. اهالی روستای امامزاده ابراهیم عمدتا تالشی هستند . در زمستان ها به علت سردی هوای منطقه، جمعیت روستا کاهش می یابد. روستای امامزاده ابراهیم حدود 630 متر از سطح دریا ارتفاع دارد .

تصاویر 76 تا 94 : نماهایی از روستای امامزاده ابراهیم و خانه های چند طبقه چوبی رنگین

از همه زیباتر، چشم انداز جنگل های انبوه در شیب کوهستانی پیرامون روستای امامزاده ابراهیم است که کلبه های چوبین روستا را احاطه کرده اند. این شکوه طبیعت با وجود آبشاری کوچک ولی زیبا در یک کیلومتری حومه روستا تکمیل می شود .این آبشار از دل یک تنگه کوهستانی جنگلی بیرون می آید و آب آن در ادامه مسیر خود به سمت روستا روانه می گردد.

تصاویر 95 تا 100 : آبشار امامزاده ابراهیم در مسیر آن به سمت روستا

جدای از زیبایی های روستای امامزاده ابراهیم، مسیر دسترسی به این روستا از طریق شهرهای رشت و شفت، یک مسیر بسیار زیبا در دل کوه و جنگل است. ما سوار بر عقب نیسان این مسیر زیبای بیست کیلومتری را در هنگام برگشت از روستای امامزاده ابراهیم طی کردیم و فرصت داشتیم تا تمام زیبایی های این منطقه را از نزدیک مشاهده کنیم . در سرتاسر مسیر از کنار شالیزار و جنگل و رودخانه و کلبه های روستایی  عبور می کنید و چشم انداز توامان جنگل و دشت و کوه در معرض دید شماست. در سرتاسر این مسیر می توانید تصاویر زیبایی از چشم اندازهایی سبز و باطراوت و اغوا کننده ثبت کنید .

تصویر 101 : مسیرهای دسترسی به روستای امامزاده ابراهیم از شهر رشت

تصویر 102 : روستای امامزاده ابراهیم و جنگل های پیرامون آن، در گوگل مپ

بعد از نیم روز گشت و گذار در روستای امامزاده ابراهیم و آبشار مجاور آن، عصر هنگام با استفاده از نیسان به شهر رشت باز می گردیم تا سپس با استفاده از اتوبوس های بین شهری، خود را به اصفهان برسانیم.

تصویر 103 : سوار بر پشت نیسان در هنگام برگشت از روستای امامزاده ابراهیم

تصویر 104 : سفر برگی از خاطرات است در دفتر زندگی ........ دفتر زندگیتان پر از برگهای رنگین باد!