شوش در میان قدیمی ترین شهرهای دنیا

4.6
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شهری از ایران در میان 10 تا از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا! +تصاویر
08 خرداد 1398 10:00
0

این شهرها به عنوان 10 مورد از قدیمی‌ترین مکان‌هایی که به شکل مستمر به عنوان زیستگاه بشر بر روی زمین مورد استفاده قرار داشته،‌ در این فهرست قرار گرفته‌اند و بعضی از آنها چنان نزدیک هستند که می‌شود به عنوان مقصد سفر بعدی در تعطیلات پیش رو به آنها فکر کرد. البته همه‌ی آنها برای بازدید چندان امن نیستند، پس قبل از برنامه ریزی برای سفر، از مشاوره‌های اهالی سفر مطلع شوید. باهم این شهرها را بررسی می‌کنیم، پس همراهمان باشید!

 

  • واراناسی - هندوستان

واراناسی - هندوستان

ساکنان اولیه این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.

واراناسی، که در جبهه غربی رود گنگ واقع شده و تحت عنوان بنارس هم شناخته می‌شود، یکی از شهرهای بسیار مهم و مقدس است؛ هم برای هندی‌ها و هم برای بودایی‌ها. بر اساس افسانه‌ها، واناراسی، توسط خدای هندوها، شیوا و در حدود ۵۰۰۰ سال قبل تاسیس شد، البته محققان جدید، بر این باورند که این تاریخ، مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش است.

مارک تواین (نویسنده آمریکایی) در این مورد گفته است: «بنارس، از تاریخ هم قدیمی‌تر است، از سنت هم قدیمی‌تر است، حتی از افسانه‌ها هم قدیمی‌تر است و انگار قدمتی دارد به اندازه‌ی دو برابر کل سن تاریخ و سنت و افسانه.»

 

  • آتن - یونان

آتن - یونان

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ 1400 سال پیش از میلاد مسیح.

میراث آتن، به عنوان مهد تمدن غرب و زادگاه دموکراسی، هنوز هم واضح و آشکار است. سرزمینی که از یادبودهای یونانی، رمی، بیزانسی و عثمانی پر است؛ یادبودهایی که همگی، به مقاصد گردشگری فوق‌العاده محبوبی تبدیل شده‌اند.

اسکندر مقدونی در مورد آت گفته است: «چه خطرهای بزرگی که برای پیروزی و به جا گذاشتن نام نیک در آتن، با آنها رو به رو شدم.»

 

  • بلخ - افغانستان

بلخ - افغانستان

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ 1500 سال پیش از میلاد مسیح.

بلخ که برای یونانیان باستان، به نام BACTRA شناخته می‌شود، در شمال افغانستان واقع شده و اعراب، عنوان "مادر شهرها" را به آن داده‌اند. این شهر، بین سال‌های ۲۵۰۰ و ۱۹۰۰ قبل از میلاد و پیش از شکوفایی امپراتوری پارس و ماد به اوج خود رسیده بود. بلخ مدرن و امروزی، مرکز صنعت پنبه در منطقه است.

 

  • کرکوک - عراق

کرکوک - عراق

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ 2200 سال پیش از میلاد مسیح.

کرکوک، در فاصله‌ی 240 کیلومتری شمال بغداد و در واقع بر روی منطقه‌ای بنا شده که در گذشته، پایتخت باستانی تمدن آشور بوده است. اهمیت استراتژیک آن در ابتدا توسط بابِلی‌ها و بعدا توسط مادها کشف شد؛ یعنی گروه‌هایی که این شهر را در گذشته کنترل می‌کرده‌اند. ویرانه‌های یک قلعه باستانی ۵۰۰۰ ساله همچنان در این منطقه به چشم می‌خورد و این در حالی است که کرکوک مرکز فرماندهی صنعت نفت عراق به حساب می‌آید.

 

  • بیروت - لبنان

بیروت - لبنان

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ 3000 سال پیش از میلاد مسیح.

پایتخت لبنان، که مرکز فرهنگی، اداری و صنعتی آن هم به شمار می‌رود، تاریخی به قدمت حدود ۵۰۰۰ سال دارد. کاوش‌های انجام گرفته در شهر، بقایایی از تمدن‌های فنیقی، هلنی، رمی، عرب و عثمانی را از زیر خاک بیرون آورده است، کما اینکه در برخی نامه‌های قدیمی که در اوایل قرن ۱۴ قبل از میلاد، به مصر نوشته شده، به این نکات اشاره شده بوده است. لبنان پس از پایان جنگ، کم کم به یک مقصد توریستی سرزنده و جذاب تبدیل شد.

جان موریس (تاریخ نگار و سفرنامه نویس اهل ولز) درباره‌ی بیروت گفته است: «برای افرادی که برای عاشق شدن زیادی سخت گیر و عبوس هستند، بیروت یک پدیده محسوب می‌شود. شاید گول زننده باشد، اما کاملا غیرممکن است که آنجا باشید و خطی از عشق بر وجودتان شکل نگیرد.»

 

  • پلوو دیو (Plovdiv) - بلغارستان

پلوو دیو (Plovdiv) - بلغارستان

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.

پلوو دیو، دومین شهر بزرگ بلغارستان است که در اصل و قبل از اینکه به یک شهر بزرگ رمی تبدیل شود، زیستگاهی برای  Tracian (گروهی از قبایل هند - اروپایی) بوده است. بعدها و قبل از اینکه به عنوان بخشی از بلغارستان به حساب بیاید، به دست بیزانسی‌ها و عثمانی‌ها افتاد. این شهر، یک مرکز بزرگ فرهنگی و صاحب بقایای باستانی فراوانی است، از جمله یک آمفی تئاتر و یک قنات رُمی و یک حمام قدیمی عثمانی.

لوسین (نویسنده رمی) درباره‌ی پلوو دیو گفته است: «این بزرگ‌ترین و دوست داشتنی‌ترین شهر دنیاست. زیبایی‌های آن از دوردست‌ها می‌درخشد و به چشم می‌آید.»

 

  • فیوم - مصر

فیوم - مصر

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.

فیوم، واقع در جنوب غربی قاهره، بخشی از Crocodilopolis را اشغال کرده است. Crocodilopolis یک شهر باستانی مصری است، که در آن، نوعی کروکودیل مقدس به نام پِتسوچو را پرستش می‌کنند. فیوم امروزی، از بازارهای متعدد و بزرگ، مساجد و حمام های سنتی تشکیل شده و هرم های لهین و هاوار هم در همین نزدیکی کشف شدند.

هرودوت (تاریخ نویس یونانی) درباره‌ی فیوم می‌گوید: «مصر یک کشور حاصل خیز و ثروتمند است و همه این ثروت هدیه رودخانه است.»

 

  • شوش - ایران

شوش - ایران

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ 4200 سال پیش از میلاد مسیح.

شوش، قبل از اینکه تحت سلطه‌ی آشوریان دربیاید، پایتخت امپراتوری ایلام بود. بر اساس یک تراژدی آتِنی که توسط آسکلیوس نوشته شده و قدیمی‌ترین متن موجود در تاریخ تئاتر نیز هست، شوش بعدها توسط هخامنشیان، به پادشاهی کورش کبیر، گرفته شد و این آغاز سلطه‌ی پارسیان بود. شهر جدید شوش، حدود ۶۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

فرانسیس بیکن (نویسنده و فیلسوف انگلیسی) درباره‌ی شوش و ایران گفته است: "ایران کشوری است پوشیده از کوه‌هایی که رو به دریا دارند، کشوری که در قلب دنیا واقع شده است."

 

  • حلب - سوریه

حلب - سوریه

ساکنان اولیه‌ی این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ ۴۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.

حلب، پر جمعیت‌ترین شهر سوریه است، با حدود ۴/۴ میلیون نفر ساکن که حدود ۴۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پایه گذاری شد. حالا که شهر باستانی حلب جای خود را به شهر جدید و مدرن داده است، دیگر امکان بررسی مدام توسط باستان‌ شناسان به سختی فراهم می‌شود. حلب از حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، تا قبل از اینکه بین آشوریان، یونانیان و ایرانی‌ها دست به دست شود، تحت کنترل Hittite ها بوده است. بعدها حلب، توسط رمی‌ها، بیزانسی‌ها و اعراب اشغال شد و توسط مغول‌ها و عثمانی‌ها مورد محاصره قرار گرفت. بسیاری از شاهکارهای معماری شهر، به خاطر درگیری‌ها و مناقشات اخیر ویران شده‌اند.

 

  • اریحا (Jericho) - فلسطین

اریحا (Jericho) - فلسطین

ساکنان اولیه این منطقه چه زمانی در آن ساکن شدند؟ ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.

اریحا، قدیمی‌ترین شهر دنیاست که به شکل پیوسته، محل سکونت انسان بوده است. بنا به گفته‌ی منابع تحقیقی، باستان شناسان پس از حفاری در اریحا، بقایای ۲۰ سکونتگاه متوالی را از زیر خاک بیرون آوردند؛ سکونتگاه‌ها و خانه‌هایی که قدمتشان به ۱۱۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این شهر، در کرانه‌ی غربی رود اردُن کشف شد و امروزه محل زندگی بیش از ۲۰۰۰۰ نفر است.

منبع: telegraph.co.uk

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.