سفری هیجان انگیز با وجود ویروس کرونا

3.5
سفری هیجان انگیز با وجود ویروس کرونا
18 اسفند 1401 12:00

سلام به لست سکندی های عزیز این دومین سفرنامه ای هست که مینویسم. اولی رو دو سال پیش برای مالزی نوشتم که به دلیل متفاوت بودن با سایر سفرنامه ها احتمالا مورد استقبال قرار نگرفت. هدف من از نوشتن سفرنامه صرفا ارائه اطلاعات لازم برای راحت و کم هزینه سفر کردن هست و برای تفریح نوشته نشده. این دفعه سعی کردم که کمی فان تر بنویسم. برای کسانی که قصد سفر کردن به دبی رو دارن، این سفرنامه کمکتون میکنه که بهترین تصمیم رو برای مسافرتتون بگیرید. این متن تقریبا جمع بندی سفرنامه های قبلی هستش و با نوشتن این سفرنامه میخواستم دینم رو به دوستان عزیزی که قبل از من لطف کردن برنامه مسافرتشون رو نوشتن، ادا کنم. واقعا ازشون تشکر میکنم که کمک میکنن تا بهترین سفر رو به نوبه خودمون داشته باشیم. البته متاسفانه تا الان تمامی سفرنامه ها برای قبل دوران کرونا بوده که خب سفر در این شرایط بسیار چالش برانگیز و پرماجراست و ما تقریبا بدون تجربه قبلی یه سری اتفاقات جدید رو رقم زدیم. امیدوارم از این سفرنامه لذت ببرید.

سالگرد عروسی ما در 17 آذر، بهترین موقع برای مسافرت رفتن در کشورهای گرمسیره چون کریسمسه و همه جا رو تزیین میکنن و جشن میگیرند. دو سال پیش ما به مالزی رفته بودیم و بهمون خیلی خوش گذشته بود. امسال تصمیم گرفتیم که به دبی بریم. از 40 روز قبلش من شروع به تحقیق کردم تا هتلمون رو انتخاب کنم. اولش به شدت گیج بودم و صرفا بر اساس قیمت و دسترسی به مترو و اتوبوس دسته بندی میکردم؛ اما بعدا متوجه شدم که اولش باید ببینم چه مکان های تفریحی قراره بریم که بهترین محل هتل رو انتخاب کنم. دو نرم افزار نقشه خوانی آفلاین google maps  و 2GIS رو نصب کردم و مکان های مورد نظر رو سیو کردم. لینک اکانت گوگل مپ خودم رو براتون میذارم تا ازش استفاده کنید:

لینک اکانت گوگل مپ نویسنده

مکان های سیو شده در نقشه

البته مشخص نبود که به همه جا میرسیم یا نه، پس اولویتم رو گذاشتم که رو مکان های اصلی. تا جایی که اطلاع دارم دبی به مناطق دیره، بردبی و سمت چپ نقشه منطقه شیخ زاید تقسیم میشه. من منطقه البرشا پشت امارت مال رو انتخاب کردم به دلایل زیر: نزدیک امارت مال و دبی اسکی، مسافت کمتر تا ابوظبی، داشتن ایستگاه اتوبوس اصلی برای رفتن به دبی مال، باغ گل و دهکده جهانی، نسبتا نزدیک به اکسپو، دبی مارینا، پارک آبی وایدوادی و نخل جمیرا.

هتلی که در نهایت انتخاب شد: citymax albarsha at the mall

این هتل 4 ستاره دقیقا پشت امارت مال بود و 10 دقیقه پیاده تا ایستگاه مترو یا اتوبوس بود. از نظر منطقه جغرافیایی مکان فوق العاده ای بود. در نتیجه یک ماه قبل سفر ، اقدام به رزرو کردیم. به دلیل وجود ویروس کرونا و احتمال گرفتن، نفری یک میلیون اضافه تر دادیم تا بتونیم اگر نتونستیم بریم هتل رو کنسل کنیم  در 17 آبان ماه من و همسرم تور دبی رو نفری به مبلغ 17 میلیون تومان رزرو کردیم که شامل بلیط هواپیما، هتل، ویزا و بیمه مسافرتی بود. به دلیل کرونا ترانسفر فرودگاهی روی تور نبود که گفتن اگه میخواید مبلغ 250 درهم برای رفت و برگشت میگیریم و با تاکسی میایم دنبالتون که ما ردش کردیم.

تور ارزان دبی

خب در نهایت ما سفرمون 18 آذر آغاز شد. دو روز قبلش تست pcr دادیم که برگه ش رو همراه خودمون بردیم. ساعت 8 صبح پرواز هواپیمایی ماهان راس ساعت حرکت کرد. بعد از دوساعت، ساعت 30/10 به وقت دبی رسیدیم به فرودگاه. در اونجا دوباره تست pcr  دادیم. بارکدی به پاسپورت هامون چسبوندن که بعد گذر4 الی 10 ساعت، اگر آن را اسکن کنید جواب آزمایشتون رو میتونید ببینید. یادتون باشه نتیجه تست pcr و  کارت واکسنتون رو همه جا داشته باشید.

فرودگاه دبی

تابلوهای آبی قسمت luggage (محل گرفتن بار): این واگن متروی داخلی شما را به محل قرارگیری چمدانها میرساند.

راهنمای توریست : نقشه شهر و مترو را گرفتیم. فری شاپ برید.

اینترنت:  DXB Free wifi  یا quot;DWC Free & wifi & quot

صرافی : حتما مقداری پول ریزتر هم بگیرید (some small change). همه پول را درشت نگیرید. از قبل نرخ تبدیل روز را در سایت نگاه کنید. مثلا امروز هر دلار 3.67 درهم میباشد. از این مقدار 5% مالیات دبی را نیز کم کنید (بازنشر از سفرنامه : اشتراک ۳۰ نکته مهم در سفر به دبی، شهر رویاها از آقای آرمین غبرایی).

راه های دسترسی از فرودگاه دبی به هتل:

مترو: (در ترمینال ۱ یا ۳ ) هر ۳۰ دقیقه حرکت می کند. اتوبوس: راه سریع تر (در ترمینال ۱، ۲ و ۳ )

حمل و نقل عمومی دبی

تاکسی: حداقل کرایه ها: ورودی ۱۲ درهم + ۳ درهم به ازای 1 Km (تاکسی‌های خاکستری رنگ ارزان تراند: ورودی‌ پنج درهم )
مونوریل: مونوریل دبی فقط یک خط دارد که درون جزیره نخلی شکل جمیرا کشیده شده است.
تراموا: فقط یک خط دارد و از ایستگاه مترو دبی شروع می شود و به مونوریل جزیره نخل جمیرا می رسد.
تاکسی آنلاین: اوبر (Uber) و کریم (Careem)  (گوشه صفحه جایی که اصلا توی دید نبود گزینه ((TAXI)) است، تاکسی را انتخاب کن. اکونومی= ماشین راحت ولی گرون.). قیمت پیشنهادی در نرم افزار کریم بدلیل مالیات چند درهم بیشتر میشود.

راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در دبی

نول کارت ها:

نول کارت قرمز

با 90 روز اعتبار برای ۱۰ دفعه استفاده از مترو یا اتوبوس در دبی قابل استفاده است. قیمت = ۲ درهم.

نول کارت نقره‌ای

قیمت=11 درهم هزینه خود کارت و 14 درهم اعتبار داخل آن. از اول به ازای هر نفر 100 درهم شارژش کنید . زیر 15درهم کارت از کار خواهد افتاد (اعتبار اولیه 15 درهم است). در روز آخر به پیشخوان های فروش کارت در ایستگاه مترو رفته و درخواست برگرداندن مابقی پول خود را کنید.(البته پول مالیات را کم میکنند).

سیم کارت دو :

برای مشاهده اعتبارتان می توانید *۱۳۵# را شماره گیری کنید. نرخ استاندارد دیتا در این سیم کارت ها ۱ درهم به ازای هر مگابایت است.
همچنین بسته های رومینگ خوبی در ۶۶ کشور ارائه می دهد که با پرداخت ۲۰۰ درهم می توانید ۱ گیگابایت اینترنت داشته باشید که برای یک هفته قابل استفاده است. برای فعال سازی می توانید کد *۱۳۵*۲۰# را شماره گیری کنید.

قبل سفر من اطلاع پیدا کردم که خود فرودگاه در قسمت چک کردن پاسپورت سیم کارت دو را میدهند. ولی متاسفانه سیم کارت رو نتونستیم فعال کنیم و به درد نخورد و تا آخر سفر ما سیم کارت نگرفتیم. یک بار در دبی مال خواستیم بگیریم گفتن اصل پاسپورت میخواد. یک بار هم در ابوظبی اقدام کردیم که گفتن علاوه بر پاسپورت ویزا هم میخواهند که کلا بیخیالش شدیم. با اینکه همسر من به خاطر شغلش مدام باید با ایران در ارتباط بود، چون همه جا اینترنت رایگان داشت کارمون راه افتاد ولی خب اذیت شدیم. چون بعضی پاساژها برای وصل شدن به اینترنت نیاز به شماره تلفن امارات داشت ولی اکثرش رو با ایمیل میتونستیم وصل شیم. مصرف شخصی من صرفا برای ووچر بود. همونجور که اطلاع دارید برای برنامه های تفریحی تون حتما قلبش ووچر تهیه کنید که سفرتون از نظر هزینه کمتر بشه. من دو روز قبل سفر از سایت های ایرانی، ووچر ها رو تهیه کرده بودم.
سایت های مختلفی وجود دارند که کافیه تو گوگل سرچ کنین تا بهشون برسین .خب خوبیش این بود که هم خیلی ارزون تر درمیومد و هم اینکه نیاز به تهیه دلار به مبلغ بالا نبود. از سایت، با تهیه یک ووچر میتونید در باجه بلیط مکان مورد نظرتون ، به جای پرداخت دو بلیط پول یک نفر را بدهید. از سایت دیگه هم میتونید بلیط هاتون را با تخفیف بگیرید. من تمام بلیط های مکان های تفریحی و اکثر ووچرهای غذا رو از این سایت‌ها تهیه کرده بودم که شامل موارد زیر بود:

1. تور 90 دقیقه ای قایق عشق برای دو نفر
  12. کوزینا
  13. چیک چیکن
  14. بستنی کولداستون

مجموع قیمت این ها 10 میلیون و 500 هزار تومان شد.

خب برگردیم به سفرمون

بعد از خروج از فرودگاه دو عدد نول کارت نقره ای خریدیم و با مترو به سمت هتل رفتیم که حدود نیم ساعت تو راه بودیم. در بدو ورود مبلغ 70 درهم بابت 7 شب مالیات دادیم و در طبقه 11 امم اتاق گرفتیم. هتلمون از نظر کیفیتی هتل خوبی بود، نسبت به قیمتش واقعا عالی بود. هتل های این منطقه خیلی گرون هستند. خود هتل کاملا نوساز نیس ولی در کل خوب بود. تمیز بود، صبحانه متنوعی داشت، استخر داشت که متاسفانه فرصت نشد استفاده کنیم. ما چون میدونستیم زیاد تو هتل نیستیم صرفا تمیزی و صبحانه برامون مهم بود.ممکنه سایر دوستان ملاک های دیگه ای رو داشته باشند و هتل های بهتری رو بگیرند.

قبل از شروع سفر اصلی یه سری موارد مهم رو در زیر میگم:

هتل

درخواست کنید که طبقات بالاتر به شما اتاق تحویل دهند. در نزدیکی فضای اسموکینگ روم اتاق تحویل نگیرید (بازنشر از سفرنامه: اشتراک ۳۰ نکته مهم در سفر به دبی، شهر رویاها از آقای آرمین غبرایی)، میتوانید هم مالیات و هم هزینه آسیب را (در صورت درخواست) به جای درهم، دلار دهید. از هتل از شرایط و زمان استفاده از استخر، صبحانه، وای فای و ... سوال کنید و یا درخواست دفترچه راهنمای هتل را انجام دهید.

غذاهای محبوب در شهر دبی:

هریس: (مثل حلیم) برای پختش از گندم و گوشت استفاده میشود.

حمص: با نخود، ارده، آبلیمو، روغن زیتون، سیر و نمک درست میشود.در کشورهای دیگر از ماست، زیره و نعناع هم استفاده میشود.

مجبوس: برای تهیه این غذا از گوشت بره، برنج و گوجه استفاده می شود.

مهلبیه: نوعی پودینگ عربی

قوزی: برنج و گوشت بره

مراکز خرید شهر دبی

به ازای خرید بالای 200 درهم در هنگام خروج از فرودگاه دبی، پولی رو که بعنوان مالیات از شما گرفته شده پس بگیرید. فقط هنگام خرید و گرفتن فاکتور باید از فروشنده بخواهید که برچسب مربوط به برگشت مالیات (TAX REFUND) رو بر روی فاکتور بچسبونه.حتما قبل از خرید از فروشنده بپرسید که همچین برچسبی رو داره یا نه و اگر نداشت از فروشگاه های دیگه خرید کنید.

کارفور: یه سری فروشگاه های زنجیره ای هستن که در شعب کوچک فقط مواد خوراکی و در شعب بزرگتر علاوه بر مواد خوراکی، پوشاک و لوازم خانگی با قیمت مناسب و تخفیف خوب پیدا می شه.

اوت لت مال | Dubai Outlet Mall: ساعات کار اوت لت مال دبی: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۲  و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح  الی ۱۲ شب. در وسط مسیر در مترو برجمان، برای سوار شدن به اتوبوس، چند تا فروشگاه بزرگ که برچسب "تنزیلات" داشتند را دیدیم. تصمیم گرفتیم از همین فروشگاه ها دیدن کنیم و دیگه به اوت لت نریم.

شاتل های مخصوص اوتلت مال : .فقط کافیه تاریخ و اسم هتل رو براشون ایمیل کنید تا اونها نزدیکترین ایستگاه شاتل رو براتون بفرستن ولی هتل ما شاتل نداشت (فروشگاه اوتلت مال: این فروشگاه روزهای دوشنبه تخفیف های زیادی داره و خود فروشگاه سرویس رایگان برای توریست ها داره که میشه ازش استفاده کرد tourism@dubaioutletmall.com.  در ایمیل گفتم ما اول آگوست میخوایم بیایم فروشگاه، شما راهنمایی کنید که چطور میتونیم از سرویس های شما استفاده کنیم، فردای همون روز جواب دادن که ما دوتا سرویس برای شما داریم یکی ساعت 11 صبح تا سه بعد از ظهر و یکی ساعت سه و نیم بعد از ظهر تا هشت شب). در هنگام خروج از اطلاعات مال پرسیدیم که میتونیم با شاتلهای مال برگردیم که گفتن تا ساعت 16 تمام شاتلها پر هستن. سعی کنید هنگام ورود ابتدا در قسمت اطلاعات برای برگشت اسم نویسی کنید.

مرکز خرید مرکاتو: مرکز خرید مرکاتو، با ظاهر و معماری ایتالیایی، با سقفی طاقی شکل و شیشه‌ای که نور بسیاری دارد. قیمت ها معمولی است.

دی تو دی: چندتا فروشگاه دی تو دی در دبی وجود داره که دوتا از مهمترین اونها یکی روبروی خروجی مترو ایستگاه سی تی سنتره و دومی هم در میدان اتحاد.فروشگاه کنار سی تی سنتر دیره بزرگتر و اجناس بیشتری داره و محدوده قیمتها از 1 تا 20 درهمه ولی فروشگاه میدان اتحاد رنج قیمتی 1 تا 10 درهم رو داره.کیفیت جنسا خوب نیست ولی اگه حوصله داشته باشید میتونید چیزهای خوبی رو برای سوغاتی پیدا بکنید. سعی کنید صبح ها برای خرید به این فروشگاه ها برید چون بعد از ظهر ها و شبها فوق العاده شلوغ هستن.

بازار الغریر: من از بازار الغریر از نمایندگی مکث و اسپلش کلی خرید کردم هم قیمت ها مناسب بود هم واقعا شیک و خوب بودن مثل کوسن ها و زیربشقابی ها و شکلات خوری و ...

مرکز خرید جمیرا: اگر دوست دارید به مرکز خلوتی بروید که هر آن‌چه نیاز دارید تامین شود، مرکز خرید جمیرا بهترین گزینه است.

بازار مرشد: نام بازار مرشد دبی با فروشندگان ایرانی، اجناس ارزان و رستوران‌های محلی گره خورده است.

سیتی لند مال: با یک مجموعه همه چیز تمام روبرو هستید؛ پارک آبی، آمفی تئاتر، باغ روی بام، مسیرهای پیاده روی و ی عالمه برندهای مختلف.

مارینا مال دبی: مارینا مال یکی از مراکز خرید محبوب دبی بین بومیان، گردشگران و حتی خرده‌فروشان است. در این مرکز خرید همه چیز پیدا می‌کنید

انصار مال :هم قیمت اجناسش پایین‌تر است هم کیفیت بهتری هم تنوع اجناس بیشتری دارد

بازارهای محلی دبی مثل چهارشنبه بازار مارین، پنج‌شنبه بازار پارک السطوه ۳، جمعه بازار زعبیل، بازار محلی ساحل JBR، بازارچه سیلیکون اوسیس، مینا بازار، بازار پارچه دبی، بازار ادویه، شنبه بازار البراشا و شنبه بازار پارک زعبیل را از دست ندهید. خرید ارزان را می‌توانید در این بازارها تجربه کنید.

نکته:در محله تاریخی دبی می توانید از موزه هایی مثل موزه شتر، موزه قهوه، موزه اسب، موزه سکه و … دیدن کنید. قسمت قدیمی دبی (بستکیه) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی دبی محسوب می‌شود. هزینه‌ها در این قسمت نسبت به قسمت مرکزی دبی بسیار ارزان‌تر است. می‌توانید با سه درهم از موزه دبی دیدن کنید و با یک درهم به گشت و گذار با قایق بروید. به دفاتر گردشگری محلی دبی سر بزنید و کارت گردشگری بگیرید تا از تخفیف یا ورودی رایگان مکان‌های مختلف دبی مثل موزه‌ها، جاذبه‌های گردشگری، هزینه وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

با هر بار پول چنج کردن در صرافی باید مبلغ ۳ درهم کارمزد بپردازید البته در هتل ۲۰ درهم کارمزد می گیرن پس بهتره کل دلاری که می خواین خرج کنید رو یکبار چنج کنید تا کمتر کارمزد بپردازین. هرجا رفتین ساعت کاری اونجا و اخرین حرکت اتوبوس مترو و ... رو از مسئولین اونجا بپرسید. تمام راننده های اتوبوس و مامورای حراست مترو نرم افزاری رو موبایلشون دارن که می تونن اخرین باری که کارت زدین و موجودی کارت رو چک کنن پس هر مشکلی‌ پیش اومد به اونا مراجعه کنین و سر خود کاری انجام ندین. اگه اشتباهی کارت زدین و وارد ایستگاه شدین 3 دقیقه فرصت دارین تا از گیت خروجی کارت بزنین و خارج بشین بعد از سه دقیقه 3 درهم از کارتتون کم می شه.

اگه قصد دارید در ابوظبی از اتوبوس استفاده کنید باید بلیط بخرید و کارت نول اینجا کاربرد نداره. هنگام عبور از خیابان حتما روی خط عابر پیاده راه روید. مراقب چراغ های عابر پیاده باشید. میتوانید دکمه wait را از تابلوهای چراغ راهنمایی بزنید تا خودروهای اتوبان بابت حضور شما بایستند و شما رد شوید. هیچ مایعات یا تیوپی (مثل ضد آفتاب) به داخل هواپیما نبرید. مسئولین آن ها را برداشته و به دور می اندازند.آب معدنی مسافی جز ارزانترین آب ها است. قیمت هر عدد 1.5 درهم (نیم لیتریش) و هر 350 سی سی 1 درهم است. از سایت هایی مثل zomato و tripadvisor غذاها و منوها و رستوران ها را چک کنید. چاپ مدارک مثل کارت واکسیناسیون انگلیسی و فارسی، پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و داشتن عکس این ها در گوشی هر دونفر.

از سایت checkin.mahan.aero از 24 ساعت تا 1 ساعت قبل از پرواز، صندلی خود را از طریق پذیرش آنلاین رزرو کرده و صندلی خود را در جلوی هواپیما بگیرید تا هنگام پیاده شدن زودتر به فضای فرودگاهی برسید.

خرید وچر:

اپلیکیشن The ENTERTAINER: واچرهایی که از سایت خریدم به اکانتی که در این اپلیکیشن ساختم ارسال شد. مسئول سایت توضیح دادند که برای هر اکانت فقط میتوانند 3 واچر ارسال کنند و اگر واچر بیشتری میخواهیم باید با یک ایمیل دیگر یک اکانت دیگر بسازیم. روز قبل از سفر نیز تمامی بلیط ها و وچر ها برای شما ارسال میشود. کافی است فقط نرم افزار Entertainer را نصب کرده و منتظر ارسال یوزر و پسورد از طرف دو سایت فوق الذکر باشید. تمام راهنمایی ها و روش کار برای شما در واتس آپ ارسال میشود.

خب حالا برای جمع بندی، برنامه کلی سفرمون رو تو جدول زیر همراه با قیمت ها و ساعت کاری هر مجوعه براتون آوردم:

اسکی امارات مال: 275 درهم

دبی مال: یکشنبه تا پنج شنبه :10 صبح تا 11 شب/جمعه: 9 صبح تا 10 شب/ شنبه: 9 صبح تا 11 شب

قایق داخل فواره برج خلیفه: 20 درهم ساعت 17:45 تا 22:45

برج خلیفه + آکواریوم: 225 درهم

آکواریوم: 120 درهم/10 صبح تا 12 شب

برج خلیفه: 135 درهم از 8:30 تا 15:30 و 19 تا 24

فریم دبی: 50 درهم/9 صبح تا 9 شب

باغ درخشان: 65 درهم/5 عصرتا 10 شب

دهکده جهانی: 15 درهم/ شنبه تا چهارشنبه:4 عصر تا 12 شب/پنج شنبه و جمعه:4 عصر تا 1 شب

میراکل گاردن: 55 درهم/ یکشنبه تا پنج شنبه :9 صبح تا 9 شب/جمعه و شنبه:9 صبح تا 11 شب

فراری لند: 295 درهم/ یکشنبه و دوشنبه :تعطیل /سه شنبه تا شنبه: 12صبح تا 8 شب

وایلدوادی: 310 درهم/  دوشنبه :تعطیل /سه شنبه تا یکشنبه:10 صبح تا 18 شب

اکسپو: 120 درهم / یکشنبه تا چهارشنبه :10 صبح تا 12 شب/پنج شنبه وجمعه :10 صبح تا 2 شب

پنج شنبه 9 دسامبر: دبی مال، برج خلیفه، فواره

جمعه 10 دسامبر: وافی مال، خ الرقه، سیتی سنت، دی تو دی، فریم دبی

شنبه 11 دسامبر: ابوظبی(فراری لند، مسجد شیخ زاید)

یکشنبه 12 دسامبر: پارک آبی وایلدوادی، مدینه جمیرا، مرکز خرید تایم اسکوییر

دوشنبه 13 دسامبر: میراکل گاردن، دهکده جهانی

سه شنبه 14 دسامبر: اکسپو

چهارشنبه 15 دسامبر: ابن بطوطه، مارینا مال و کشتی، ساحل jbr

پنج شنبه 16 دسامبر: اسکی امارت مال

روز اول:

بعد از تحویل اتاق در ساعت 2 ظهر، سریع آماده رفتن به دبی مال و برج خلیفه شدیم. با مترو از ایستگاه امارات مال به ایستگاه برج خلیفه رفتیم. ورودی این ایستگاه به دبی مال باز می شود. چون تا تاریکی هوا فقط یک ساعت مانده بود، ابتدا عکس هامون رو گرفتیم بعد رفتیم ناهار خوردیم. اینجا وای فای رایگان داشت و من با ووچر برگر کینگ غذا رو گرفتم. بعد قسمت های مختلف دبی مال رو گشتیم. چون قبلا آکواریوم استانبول رو دیده بودیم و به بالای برج های پتروناس مالزی رفته بودیم، به آکوریوم دبی مال و بالای برج خلیفه نرفتیم و رو سفر بعدی که ایشالا بعد چندسال دوباره بیایم، حساب کردیم. همین اولش بگم که دبی فوق العاده جاهای دیدنی داره و تو یک هفته تموم نمیشه. پس به ناچار یه سری برنامه هاتون رو باید کنسل کنید. در نهایت به دیدن فواره های دبی در جلوی برج خلیفه پرداختیم که هر نیم ساعت اجرا میشد. ساعت 11 شب با خستگی زیاد برگشتیم هتل تا برای فردا سرحال باشیم.

نمای نزدیک آکواریوم
یکی از فروشگاه های جذاب دبی مال

برج خلیفه:

ورودی برج خلیفه توی طبقه زیرزمین دبی مال قرار گرفته. بعد از مطابقت دادن بلیط و پاسپورت به ما اجازه ورود دادند. اون بالا نه چیزی برای خوردن هست و نه جایی برای نشستن. روی لبه ی سکو نشستیم و منتظر موندیم تا غروب شد و چراغها روشن شدند.

فواره دبی

نمایش رقص آب از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۱ شب هر نیم ساعت برگزار می شود. دو نمایش دیگر: ۱ بعدازظهر و ۱ و نیم بعدازظهر (۱ و نیم بعدازظهر و ۲ بعدازظهر در جمعه ها).

همان اطراف سری به بازار سوق البهار بزنید (روبروی فواره است). بیشتر از نیم ساعت وقت شما را نخواهد گرفت. مردم در دو بخش برای تماشای فواره ها جمع میشوند. یکی روبروی دبی مال که از ازدحام قفل شده و دیگری روبروی سوق البهار که خلوت تر بوده. یک قسمت دیگری نیز به نام city walk وجود دارد که همین اطراف برج خلیفه و سوق البهار هست.

دبی مال:

از متروی امارات مال به سمت تابلوی ایستگاه راشدیه رفته و بعد از 35 دقیقه به متروی برج خلیفه رسیدیم.کسایی که عشق فیلم هستند میتونند به سینما Vox که در امارات مال و دبی مال هست برند.  در این مرکز خرید فروشگاه  Max به نسبت برای خرید کردن مناسب بودن. قسمت تراس دبی مال بود که از اپل استور میشد به این تراس رفت. از صبح تا قبل از ظهر این تراس با دیوارهایی مشبک محاصره شده ولی از ساعت 13 این دیوارها حرکت میکنن و به عقب میرن. حرکت این دیوارهای غول پیکر به صورت همزمان خیلی جالب بود. به سمت حوض فواره ها رفتیم تا این محیط رو در روز هم ببینیم، ولی متاسفانه اینجا رو کلا بسته بودند که احتمالا بخاطر کرونا بود.

آکواریوم دبی مال:

تمام مراحل آکواریوم دبی مال و بازدید از قسمت های مختلف طبق تحقیقات من حدود 3 ساعت می شود.

هزينه های دبی

فرودگاه چنج دلار ١٠٠ دلار ٣٦٠ درهم، خريد ٢ عدد نول كارت مجموع با شارژ ٢٠٠ درهم، مترو به هتل نفری ٧.٥ درهم، مترو به برج خليفه نفری ٥ درهم، غذا برگر كينگ با وچر مجموع ٢٨ درهم و ٥٠ هزار تومان، تبديل ٢٠٠ دلار به ٧٢٠ درهم در دبی مال، دونات با وچر  ٢٧ با وچر ٤٠.٠٠٠ تومان، مترو تا هتل نفري ٥ درهم

صبح به دلیل خستگی زیاد دیرتر ساعت 10 راه افتادیم. اول با مترو به موزه آینده رفتیم که متاسفانه هنوز افتتاح نشده بود و صرفا برای عکس رفتیم ولی اطرافش هم به دلیل خاک برداری ناجور بود. با این وجود بعد از گرفتن چند عکس به فریم دبی رفتیم که در پارکی به ورودی 5 درهم بود که باید با نول کارت پرداخت میشد. کمی در پارک استراحت کرده و به دیدن فریم دبی از بیرون بسنده کردیم. سپس به پاساژ سیتی سنتر رفتیم و ناهار خوردیم و کمی گشتیم و بعدش به دی تو دی و وافی مال رفتیم و خرید کوچیکی انجام دادیم. همینطور که میدونید قیمت اجناس در دبی خیلی گرونه و خرید کردن با درهم 8 هزار تومان اصلا منطقی نیست. در فروشگاه دی تو دی کیفیت اجناس پایین است ولی نماد های شهر دبی با قیمت های خیلی پایین را میشود تهیه کرد.

موزه آینده
فریم دبی

وافی مال و قصر زعبیل: (فریم دبی)

در ایستگاه World Trade Center

قصر زعبیل تا ایستگاه مترو، نیم ساعتی پیاده روی دارد و اتوبوس خور هم نیست و مجبورید با حدود 20 درهم تاکسی بگیرید. ما با متروی خط سبز DUBAI HEALTHCARE CITY به وافی مال رسیدیم. قیمت اجناس نسبتا خوب است. یکشنبه شب ها هم در پشت بام این مال بر روی بالشتهای مخصوص میتوانید دراز کشیده و به تماشای فیلم رایگان بپردازید. بازار خان مرجان نیز (مجاور وافی مال) به نسبت قیمت اجناسش بد نیست.

دیره:

با متروی union یا الاتحاد به این مکان می رسید . از آنجا چند قدم پیاده تا رودخانه خور دبی فاصله است. این رودخانه دبی را به دو قسمت بر دبی و بر دیره تقسیم میکند. با قایق کوچک چوبی (ابرا) با 2 درهم و زمانی در حدود 5 دقیقه با استفاده از نول کارت عرض رودخانه را طی کرده و از اینجا میتوانید به بازارهای طلا، ادویه، عطر، بازار مرشد و سوق نایف بروید. تمامی مکان های نام برده را حتی اگه نزدیک باشند باید با استفاده از گوگل مپ و با استفاده از تابلوهای راهنما با پای پیاده بروید. چون همه نزدیک به هم بوده ولی با توجه به شلوغی و ازدحام، پیدا کردن آنها خیلی آسان نیست (بخصوص سوق نایف) که ما متاسفانه به دلیل فشردگی برنامه نتونستیم اینجا بریم.

خیابان الرقه :

شب های زنده ای داره. نزدیک مرکز خرید Reef Mall

مترو به برج امارات ٥ درهم نفري، مترو تا مكس فريم دبي ٣ درهم، پارك زعبيل ٥ درهم با نول كارت، مترو به سيتي سنتر ٥ درهم، نهار  در سيتي مكس ٤٣ درهم با وچر، بستني بسكين رابين ١٥ درهم، مترو به امارت مال ٧.5