سفر به عمق لرستان (سفرنامه خرم آباد)

3.8
از 24 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به عمق لرستان + تصاویر
آموزش سفرنامه‌ نویسی
26 خرداد 1400 09:00
17
25.8K

خرم آباد (سفر به عمق لرستان)

 

 

 

تاریخ سفر : 24مرداد 1399

مقصد:خرم آباد

نام هتل : بدون اقامت در شب

سلامی به نرمی عطر چمن زارها به دوستان عزیز لست سکندی، سفرنامه را با جمله (ایرانم زیباست) شروع میکنم. ایران دوست داشتنی ما بسیار جاهایی بکر و زیبایی دارد. که دیدن هر قسمت از آن خالی از لطف نیست. با تشکر از سایت لست سکند عزیز که من تمامی تجربه های قبل از سفر را از این سایت خوب کسب کردم و با خواندن هر سفرنامه در انتهایش همیشه فکر میکنم که گویا من در این سفرها بوده ام با سفرنامه نویس در کوچه ها راه رفتم و از کوه ها بالا رفتن در اون رستوران طعم غذاهای محلی رو چشیده ام. امیدوارم سفرنامه کوتاه بنده هم بتونه حس خوبی در خوانندگان ایجاد کند.

از دوستان عزیز لر زبان خواهشمند ام که اگر توضیحات کامل تری در مورد مطالب دارند عنوان کنند چون تمام اطلاعات بنده اطلاعات شخصی و برگرفته از کتاب های مختلف است در صورت اشتباه عذرخواهی بنده را بپذیرید.

 

این قسمت: فلک الافلاک دوست داشتنی

سفر ما در اوایل شهریور 1399 شروع شد ما برای بادام چینی به شهر ملایر رفته بودیم که تصمیم گرفتیم از لرستان استانی به قدمت تاریخ ایران بازدید کنیم.

ما ساعت 10 صبح از ملایر به سمت خرم آباد حرکت کردیم، در میان راه به شهر بروجرد یا براوگرد رفتیم تا بستنی بخوریم و خستگی به در کنیم. به بستنی فروشی معروف بروجرد رفتیم که متاسفانه اسمش را به یاد ندارم و هویج بستنی مخصوص آن را خوردیم راستی یادم رفت بگم که بستنی رو سطلی هم میفروختن. یکی از بهترین طمع های بستنی ای بود که تا به امروز خورده بودم.

 

vv2BS7MUUVBO9rk24sq0ZUF1FloB6RHpIFfTVzvF.jpeg
بستنی معروف بروجرد
aPaVhIpfSOBavSLU7ajmtsihEkcJOQbf2lLciqdZ.jpeg

شهر بروجرد

 بعد از جان دوباره گرفتن شروع به حرکت به سمت خرم آباد کردیم بعد از یک ساعت رانندگی به شهر زیبای خرم آباد رسیدیم. در بدو ورود چند تا اسب وحشی دیدیم.

 خیلی سریع مسیر فلک الافلاک را سرچ کرده و خودمان را به جلوی درب قلعه رساندیم. به نظر من در خرم آباد استفاده از گوگل خیلی کاربردی است چون تابلو ها در نیمه راه رهایت میکند و تو می مانی و کلی مسیر که نمیدانی از کدام راه بروی.

بلیط فلک الافلاک را با برنامه تاب خریدیم نفری 9 هزار تومانم بود.

 

tQbXLER2paS9iBVIeZEImpBqIyCI2twpDdAy9A9K.jpeg

فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک

زمان بازدید:  2 الی 3 ساعت

درجه سختی: 3 از 10

وسایل لازم: کفش مناسب پیاده روی ،آب خنک

بهترین زمان بازدید: اول صبح یا غروب

هزینه: 9 هزار تومان

 

ryPrKzmvuYCUrr0cMbUlWmA346Lgv03SBsxAHtSO.jpeg

ورودی قلعه فلک الافلاک

وارد فلک الافلاک شدم. رویا دیرینه من دیدن این قلعه بود که متاسفانه تا به امروز فرصت دیدن قلعه برای من به وجود نیامده بود.

حتما جلوی درب ورودی از دکه آب یخ تهیه کنید. بعد از تهیه بلیط و عبور از باغی ایرانی وارد فروشگاه های محلی و صنایع دستی شده که قیمت اجناس مقداری گران تر از بیرون بود.

qT8uIbHTkNsY9oeXQc3mZvVDhwU9Vh1n9Gk2B4lJ.jpeg

قلعه فلک الافلاک

بازدیدی از بازارچه کرده و از پله ها که به سمت قلعه می رفت بالا رفتیم. مسیر ده دقیقه پیاده روی دارد. پله و رمپ که به نظر من رمپ اصلا مناسب برای ویلچر نبود.

عبور از کنار دیوارهای قلعه هر انسان تاریخ دوستی را به فکر فرو می برد. معماری و قدرت ایران را به خوبی میتوان مشاهده کرد.

این دژ در زمان ساسانیان بنا شده است. به درب ورودی قلعه که رسیدیم متاسفانه نه بروشور و نه راهنمایی وجود داشت که این نقطه ضعف خیلی بزرگی برای اماکن گردشگری است.

 

eG9hoJp3ALZ7x2PJ5VkLsdLopk6M5CqDiErqHYTg.jpeg

درب ورودی قلعه

بعد از عبور از درب بلند قلعه وارد یک هشتی می شویم. مسیر توسط تابلو های چاپی روی دیوار مشخص است که از یک سو مسر ورود را مشخص کرده است. از این قلعه به این بزرگی فقط امکان بازدید از دو حیاط وجود دارد. در حیاط دوم ورودی موزه قرار گرفته است که بعد از بازدید از موزه مجددا به حیاط اول می رسید و خروج و تمام.

 

bLTPlIRHnhnCDSSo6LajvsXiLmpN4kY5qzaEgayU.jpeg

کف ورودی هشتی

RnV6TFkesLbs5ACxbHGB8edKsLwbsAJ7RVSxs5Gn.jpg

حیاط اول

موزه

موزه بسیار جالبی از فرهنگ اقوام لر عزیز کشورمان بود. در اتاق اول یکسری وسایل از باورها و اعتقادات بود که توسط طلسم و جادو اجرا میشده وسایلی مثل مهره مهر، کاسه طلسم جوشی، مهره آل و .... را میتوان دید. یک کار بسیار خوب که شده بود علاوه بر نام هر چیزی گویش محلی رایج هم کنارش نوشته شده بود.

و اما اتاق اول:

  • باورها و اعتقادای در مورد تولد وجود داشت.
  • مهره آل ( زنان زائو را از آسیب های آل مصون میداشت).
  • دعای بارداری (دعایی بلند بوده که سر تا پا زن زائو را در برگرفته، و از زن زائو تا چهل روز اول مراقبت میکرده است).
  • کاسه چهل کلید (ظرف متبرکی بوده است که که اولین غسل بعد از زایمان با این کاسه انجام میشده تا چهل بلا از آن ها دور بماند).

و کلی دعاهای جالب دیگه. همه رو تعریف نمیکنم که در بازدید از موزه خودتون ببینید.

 

wmnCBKwtGn8hPAU42JGVixKcE4jSTYiu0vO3QGhc.jpeg

اعتقادات در مورد زایمان

در همین اتاق در ویترینی دیگر یک سری مهره و وسایل قرار دارد که داستان جالبی دارد.

  • مهره مار ( هرکس این مهره را در اختیار داشته از نفوذ کلام بهره مند میشده و دارای جذبه میشده است).
  • دندان گراز (این شی حرام بوده است ولی به خاطر اینکه دندان گراز دارای خاصیت دافعه بوده و بلاها را دفع میکرده خیلی ها پیش خودشون نگاه میداشتند).
  • مهره عسل (اگر زنی با بی مهری شوهرش مواجه میشده این مهره را نزد خودش نگاه میداشته تا مثل عسل شیرین شود و نامهربانی شوهرش برطرف شود).
vNUG559EHQVtmo4xM2kc0PkQT0bVkaZDDZGjjQn2.jpeg

عکس مهره عسل

9yxWOZTIugx1n9wMmmlPs6xOe1dFn6lrEf6UIsnM.jpeg

نام محلی

مقداری از مجسمه ها هم مربوط به شغل ها بود.کولیها یا ابزار سازان دوره گرد.

کولیها در حقیقت همان ابزارسازان دوره گردی هستند که همیشه در حاشیه زندگی روستاییان و عشایر لرستان حضور داشتند و و ابزار ها توسط این صنعت گران ساخته میشده است.

 

lBj2QTfn6ivEZyA96uJ4dl8EnEXHd1UGnKd94zAu.jpg

زن و مرد کولی در حال ساختن ابزار

6nqGTQtcHBCKzyaTl9ngYf6sNYFyNtup1YeFVLzt.jpg

خرمن کوب

rf9TxbxSDa98qrix6JoxJUh6fQ1rqwqR1IkdQkQP.jpg

آهنگر

در لرسان کارگاهی وجود داشته به نام (موتایی) که کار کارگاه تاباندن موی بز برای نخ های موین بوده است. زنان لر هم از موی سیاه بز تابیده شده داوار (سیاه چادر) می بافتن. سیاه چادر یا داوار همان خانه های عشایر است.

 

kNponOGVEjID9KdqLkElK9KmKy29R07UDCDPSqjA.jpeg

کارگاه موتایی

gQtXVkwyyjooXGLpEQlbk8RiL0AZVWJJUP1prQrV.jpeg

زنان عشایر در حال بافتن سیاه چادر

شکار کپک با دی جومه

شکارگری در لرستان قدمتی چندین هزار ساله دارد. شکار انواع پرندگان به شیوه های مختلف بین اهالی لرستان مرسوم بوده است. یکی از ایم روش ها شکار کپک با دی جومه است.

 

دی جومه چیست؟

دی جومه پرده ای است سفید رنگ که قامت شکارچی در پشت آن پنهان می شود. بر روی پارچه سفید تکه هایی از پارچه های رنگی قرار دارد. زمانی که شکارچی به آرامی به کپک نزدیک می شود این رنگ ها توجه کپک را به خود جلب می کند و شکارچی می تواند به راحتی با تفنگ ساچمه ای شکار کند.

 

Op0VmhMINjYBlUf8Txb2eYmkKnoH0sf44Umh5Q8X.jpg

پنهان شدن شکارچی در پشت دی جومه

9fpOdqRiXeuEFJP2U6k7RirnRfXPsgNMUyOkpUok.jpeg

پارچه های رنگی دی جومه

در اتاقی رسوم عروسی یک زوج لر را کامل به نمایش گذاشته بودن.

ابتدا آوردن (ببی) یا همان عروس از خانه پدر است.

 

xIIm2yYcxLxHFUkOnOlUYhc9ikNJ6OtxHGit9Bed.jpeg

آوردن عروس (ببی) از خانه پدر

مهمان ها درحال بازی یا باخته (رقص و رقصیدن) هستن و لوطه ی ها (نوازندگان محلی) در حال نواختن موسیقی و رقص های محلی مثل (سنگین سما – دو پا – سه پا – شونه شکی و مرد شواکو (شاد باش کننده) اجرا میشود.

 

kEiATuGogkNSDbquSdhKJaCjCkEDBgJni3sN5sXH.jpg

مراسم عروسی

qDZ90wUQPSQUoxvrsSxqhsTtpPVBZHpsAA32qsqr.jpg

مراسم عروسی

NbU5rvcGFxueg8JN0wyc9sTuHKal0XN0amtH0j09.jpg

مراسم عروسی

در اتاق دیگر مراسم سوگواری یا (پرس) در قوم عزیز لر دیده میشد.

این مراسم در لرستان بسیار باشکوه برگزار میگردد.

زنان شیون گر که صورت های خود را میخراشند در صفی ایستاده اند تا از زنانی که برای همدردی آمده اند استقبال کنند.

در مرگ مردان جوان یا افراد شاخص اسبی را سیاه پوش میکنند که اسم این کار را (کتل) می نامند لباس ها و وسایل شخصی متوفی را از زین و بر اسبی آویزان میکنند.

همسایگان و آشنایان به عنوان همدردی دست از کار میکشند و یوغ را وارونه به گردن گاوها میبندند.

مردان به عنوان همدردی بر شانه های خود گل می مالند و صاحب عزا با احترام گل ها را از شانه آن ها پاک میکند.

 

URdBBCzBFAxmp8YZE0GCndaDyrCLSumvTCqeIiNq.jpg

زن لر در حال سوگواری و خراشیدن صورت

Ho2gwhV4EOoe4p9DcLUhQ6lG5Mro1z0E6ffxJh6j.jpg

انداختن یوغ وارونه به گردن گاو

 در اتاقی دیگر عکس های جاذبه های گردشگری دیده میشد .که شما میتونید بسیار اطلاعات خوبی از جاهای دیدنی بدست بیارید.

در اتاقی دیگر ادوات موسیقی را میتوان مشاهده کرد (کمانچه – سرنا – کرنا ) سازهای اصیل لری هستند.

سرنا در مراسمات سور و سوگواری نواخته میشود در حالیکه کرنا به همراه دهل در مراسمات سوگ و سوگواری نواخته می شود.

 

ffWsMGdTrsj8Doqw0Bo2vfsvBAtEQ8RPtCW9yjs4.jpeg

سرنا -کرنا -کمانچه

 

در اتاقی دیگر نمونه گورای قدیمی دیده می شود.

گورستان های قدیمی بخشی از فرهنگ مردم هر منطقه را به نمایش میگذارند .گورنگاره ها در حقیقت متاثر از فرهنگ ارزشی مردمانی هستند که در آن گورها دفن شده اند. در لرستان انواع مختلفی از گورنگاره ها وجود دارد.

 

7u8iRKAclZWDSrGF4PwKVZMipz4s2aysydxjPFPp.jpg

گورنگاره ها

dKRzrgEvkuGGqpTl69PWmabGCynGJO7Rwx4cOduc.jpg

گورنگاره ها

قلبمان در فلک الافلاک جا ماند. ولی چه میشود کرد باید رفت.

 

گرداب سنگی

زمان بازدید:  30 دقیقه

درجه سختی: 1 از 10

بهترین زمان بازدید: اول صبح یا غروب

هزینه : رایگان

به دیدن گرداب سنگی رفتیم. ماشین تا دم گرداب شما رو می برد پس نگران پیاده روی نباشید.

گرداب سنگی یکی از آثار تاریخی بر جای مانده از دوره ساسانیان در شمال غربی شهر خرم‌آباد است. گرداب سنگی در مرکز شهر خرم‌آباد و در میان بافت قدیمی شهر در کنار میدان تختی واقع شده‌است. بنای گرداب سنگی دایره‌ای شکل است و به دور چشمه‌ای با استفاده از سنگ و ساروج (آهک و گچ) ساخته شده‌ است تا آب خارج شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپور خواست منتقل کند.

چشمه گرداب سنگی تقریباً در تمام ایام سال آب دارد. قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر است. بنای گرداب سنگی دارای یک دریچه‌ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای انتقال آب از گرداب به کانال‌ها توزیع آب است. این بنا در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. چشمه‌ای که گرداب سنگی از آن تغذیه می‌شود، از اواسط زمستان تا اواسط تابستان پرآب است و در سایر مواقع خشک و خاموش است. آبدهی این چشمه ۱۷۰ لیتر در ثانیه است که این میزان در اوایل فصل بهار افزایش می‌یابد

 

zk088kTszy6iUnJWK1sJwt405eB2o1C1uT2cECit.jpg

گرداب سنگی

به دیدن سنگ نوشته خرم آباد رفتیم.

سنگ نوشته یک اثر تاریخی سنگی در شهر خرم‌آباد است. این کتیبه، به خط کوفی و بر قطعه سنگ بزرگی به ارتفاع سه و نیم متر نوشته شده‌است و قدمت آن به قرن ششم قمری و دوره سلجوقیان می‌رسد. این سنگ مربوط به دوره ابوسعید برسق کبیر از امرای محمود اول سلجوقی است و در حدود سال ۵۱۳ هجری قمری نوشته شده‌است. این کتیبه در خیابان شریعتی قرار دارد.

کتیبه خرم‌آباد، به زبان فارسی و خط کوفی نوشته شده‌است و با جمله بسم الله شروع می‌شود. در این کتیبه، یکی از حاکمان سلجوقی احکامی را دربارهٔ بخشش مالیات چراندن دام در چراگاه‌های شاپور خواست و ممنوع کردن برخی سنت‌های ناپسند می‌نویسد.

 

PMpLQeO0tPNw6riISJ4rvcDHSzBfkNZwBzcyNij3.jpg

سنگ نوشته

با ماشین دریاچه کیو را دور میزنیم و به بازار میرویم.

به دنبال مکانی برای استراحت در داخل بازار میگشتیم که به حمام گپ رسیدیم، این حمام در حال حاضر تبدیل به رستوران شده است. وارد حمامی میشویم که در زمان صفوی پی آن بنا شده است و چه زمانی بهتر از صفوی، اوج حمام سازی در ایران .

آدرس : خرم‌آباد، میدان گپ، در مجاورت خیابان حافظ

این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 

M3MYzavUByAJWMmQDa0vJJ2FJwBZfPoUP9vYi6IN.jpeg

حمام گپ

P7Y23b2GqP1SBYgcqbnDsJcScTu5c5rpZwL9pgzp.jpeg

حمام گپ

برای ورود به حمام از دالانی با پله های زیاد به سمت پایین میروید .به محض ورود کاشی های آبی دلربایی می کنند. از خوراکی ها و شیرینی های محلی هر چی بگم کم گفتم. از مهمان نوازی لر زبان های عزیز ممنونم.

سفر یک روزه من به پایان رسید. امیدوارم توانسته باشم حال خوش یک روز در لرستان را با شما به اشتراک بگذارم.

بسیار ممنونم که تا انتهای سفرنامه همراه من بودید.

 

نویسنده: عاطفه حاجی آبادی

 

این سفرنامه برداشت و تجربیات نویسنده است و لست‌سکند، فقط منتشر کننده متن است. برای اطمینان از درستی محتوا، حتما پرس‌وجو کنید.

اطلاعات بیشتر