خنکای گرمای تابستان

خنکای گرمای تابستان

در اواسط مرداد آدم واقعا دلش میخواد از شلوغی و استرس زندگی شهری در تهران دل بکنه و یه سفر درست و حسابی بره ولی گرمای هوا انتخاب مکان مناسب جهت سفر تابستونی را سخت میکند .در سفر آب و هوا خیلی مهم است و اگر هوا خوب نباشه بخش مهمی از سفر آدم اذیت میشه واسه همین بود که من تقریبا یک هفته داشتم بررسی میکردم که کجای ایران برم که آب و هوا مناسب باشه و قبلا هم نرفته باشم.این شد که یه سر به سایت windy زدم که اطلاعات آب و هوایی ساعات مختلف رو بررسی کردم و دیدم در شمال غربی ایران در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی میانگین دما حدود 25 درجه در روز است و میشه یه سفر مشتی رو برنامه ریزی کرد.

معمولا بعد از انتخاب محل سفر مهم ترین نکته اقامت گاه های اون شهر است.چون خانوادگی میرفتیم دوست نداشتم خانواده اذیت بشه و بخاطر همین کیفیت و نظافت محل اقامت برام خیلی مهم بود.واسه انتخاب محل اقامت میشه هم از سایت های رزرو هتل استفاده کرد و هم از خود گوگل که من البته گوگل رو ترجیه میدم بعد از کلی کلنجار تصمیم این شد که یک شب در اردبیل اقامت کنیم و یک شب در  مشگین شهر و یک شب در کلیبر و یک شب در سرعین.این برنامه 4 شب و 5 روز کمی رانندگی طولانی میخواست ولی همه شهر ها و محل هایی که برنامه ریزی کردم که ببینم انقدر جذاب هستن که ارزش چند ساعت رانندگی را داشته باشه.

حرکت کردیم به سمت استان اردبیل .برنامه این بود که در راه قبل از رسیدن به اردبیل بریم دریاچه نئور و پل شیشه ای هیر را ببینیم. صبح ساعت 7 راه افتادیم و حدود ساعت 12 رسیدیم به دریاچه نئور .هوای دریاچه بسیار مطبوع بود(حدود 25 درجه) و باد لذت بخشی هم میامد.

WhatsApp Image 2022-07-14 at 2.23.50 PM.jpeg

طبیعت اطراف دریاچه هم بسیار روح نواز بود بطوری که همون اول خستگی راه تهران تا نئور از تنمون در اومد و واقعا دوست نداشتم به این زودیا از اونجا برم. با توجه به اینکه اواسط هفته بود دریاچه خلوت بود و جز تعدادی از پرورش دهندگان زنبور و چند گردشگر اطراف دریاچه کسی نبود.

WhatsApp Image 2022-07-14 at 2.23.45 PM.jpeg

اینکه این موقع از سال اطراف دریاچه پر گل بود هم زیبایی دریاچه را دوچندان میکرد. بعد یکساعت پیاده روی و استفاده از فضای مطبوع اطراف دریاچه حرکت کردیم به سمت پل شیشه ای هیر.این پل هم تقریبا به فاصله زمانی نیم ساعت رانندگی تا اردبیل واقع شده و بین راه است .در محل پل امکانات رفاهی و گردشگری جهت کودکان و بزرگسالان احداث شده بود و تقریبا شلوغ بود که برای ما در  اواسط هفته تعجب برانگیز بود.  با دیدن پلاک ماشین هایی که در پارکینگ پل هیر بودن فهمیدیم که گردشگران زیادی جهت استفاده از هوای مطبوع و امکانات رفافی منطقه از سراسر ایران به سمت اردبیل اومدن. برای استفاده از پل شیشه ای باید بلیت تهیه کنید . و با توجه به لغزندگی شیشه کف پل باید کفپوش بپوشید که راحت بر روی پل راه بروید. پل از لحاظ ایمنی کاملا مطمئن است اما برخی بر روی پل شوخی میکردن که ماموران تذکر میدادن.

WhatsApp Image 2022-07-14 at 2.23.12 PM (1).jpeg

آب و هوا در این منطقه نسبت به دریاچه نئور گرم تر بود اما گرما اذیت کننده نبود و نسبتا مطبوع بود.ایستادن رو پل شیشه ای میان دره تجربه خوبی هست که ارزش رفتن را دارد.در اونور پل امکاناتی مثل رستوران و بوفه وجود داره . یکسری تفریح هیجانی مثل دوچرخه معلق و سقوط آزاد (بانجی جامپینگ) و امکاناتی شبیه به اینم هم هست که میتونین استفاده کنید.

WhatsApp Image 2022-07-14 at 2.23.12 PM.jpeg

بعد به سمت اردبیل حرکت کردیم.هتل که انتخاب کرده بودم واسه شهر اردبیل هتل شورابیل بود که دقیقا اطراف دریاچه شورابیل واقع شده است. هتل های واقع در استان اردبیل اونجور که من متوجه شدم اکثرا سیستم کولر و خنک کننده ندارن که این میتونه یکم اذیت کننده باشه البته من درخواست پنکه دادم و هتل برام آورد که واقعا کار راه انداز بود .هتل شورابیل هتل تمیزی بود ولی تعداد پرسنل خداتیشون کم بود و اگر کاری داشتین احتمالا با تاخیر جواب میگرفتین ولی رفتار پرسنل بسیار خوب بود.بعد از گذاشتن لوازم داخل هتل به مرکز شهر اردبیل رفتیم تا از بازار و آرامگاه شیخ صفی اردبیل بازدید نماییم. معماری آرامگاه شیخ صفی واقعا زبیبا بود و من انتظار نداشتم با این معماری فوق العاده مواجه شوم.محل شیخ صفی در اردبیل محل توریستی است و بازار اطراف شیخ صفی هست.

WhatsApp Image 2022-07-16 at 3.01.39 PM.jpeg

موضوع خوشحال کننده وجود گردشگران ترک و چینی در محل بقعه شیخ صفی بود و بعضی از بلاگر های خارجی در محل بقعه تولید محتوا میکردند.

WhatsApp Image 2022-07-16 at 3.00.09 PM.jpeg

WhatsApp Image 2022-07-16 at 3.01.36 PM.jpeg

بعد از بازدید از این محل زیبا به سمت بازار اردبیل حرکت کردیم . در ابتدای بازار حلوا سیاه فروش های زیادی بودن که اکثرا اسمشون ددوه رحمت بود.اما یکیشون شلوغ بود که مشخص بود اصلی ترین شعبشون اونه.اونجا حلوا سیاه گرفتیم که داغ بود و بسیار خوشمزه .حتما حلوا سیاه رو امتحان کنید. بعدشم رفتیم کاسه کباب حاج قربان اردبیل زدیم به بدن که معروف ترین رستوران اردبیل حساب میشه و کاسه کبابشون واقعا عالی بود .حجم غذا بسیار بود بطوری که دو نفر آدم بخور را سیر میکرد و کیفیت بالا بود.

آخر سر رفتیم سمت هتل و در اطراف دریاچه شورابیل پیاده روی کردیم .اطراف دریاچه شورابیل انواع رستوران و شهر بازی وجود دارد و محل گردشگری هست که امکانات مختلفی دارد. وقتی سفرتون انقدر فشرده هست بهتره هتل را در کنار مکان های تفریحی بگیرین که در هنگام سفر بتونین بیشترین استفاده را از مکان های تفریحی ببرین.واسه همین هتلی که من گرفته بودم اطراف شورابیل بود و هنگام شب در هوای مطبوع میتونستیم بریم پیاده روی اطراف دریاچه .من یک دور دور دریاچه قدم زدم و از دیدن شادی و هیجان مردم دور دریاچه کلی انرژی گرفتم.

WhatsApp Image 2022-07-16 at 3.01.43 PM.jpeg

اول صبح  بعد از میل صبحانه هتل و چک اوت به سمت تلکابین گردنه حیران حرکت کردیم .از اردبیل تا تلکابین حدود نیم ساعت راه است و تلکابین معمولا شلوغ است و هرچه زود تر حرکت کنید کمتر درگیر شلوغی میشوید.ما ساعت 9 رسیدیم به محل تلکابین و بعد 10 دقیقه صف وایسادن بلیت را تهیه کردیم و سوار شدیم ولی موقع برگشت از تلکابین صف بسیار طولانی جهت تهیه بلیت استاده بودن (حدود ساعت 12)هوا در بالای تلکابین بسیار مطوب است .تلکابین مسیر بسیار کمی را بالا میرود و تاکمپ بالای تلکابین نیز ماشین رو است به صورتی که وقتی به بالای دره رسیدیم دیدیم بسیاری مسیر را با ماشین شخصی خود آماده اند .هوا در ظهر تابستان حدود 24 درجه بود و باد مطبوعی می وزید و مناظر زیبایی از محل کمپ بالای تلکابین قابل مشاهده بود.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 12.22.31 PM.jpeg

در بالای تلکابین گردنه حیران جنگل های فندقلو را میتوان مشاهده کرد.یک کافه هم با منظره ی جنگل در کمپ وجود داره که میتونین هنگام لذت بردن از منظره چای یا قهوه نوش جان بفرمایید. در زمانی که ما رفتیم چای به صورت مجانی سرو میشد.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 12.21.52 PM.jpeg

در محل کمپ میتونین پیمایش داشته باشین و از طبیعت لذت ببرین .اطراف ویو بسیار زیبایی دارد و در اواسط مرداد هوای مطبوع و لذت بخش بود.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 12.21.52 PM (2).jpeg

پس از تلکابین به سمت مشگین شهر راه افتادیم .در مشگین شهر اکوکمپ دورنا را رزرو کرده بود .اکوکمپ در محل پایین دست قله سبلان واقع شده و در این مسیر آب گرم و محل های اقامتی و توریستی بسیاری ساخته شده است. بنده  از قبل عکس و فیلم های اکو کمپ را در شبکه های اجتماعی دیده بودم و حتما میخواستم یک شب به این اکو کمپ بروم. پس از رسیدن به مشگین شهر اولین کار بازدید از پل معلق مشگین شهر که به قولی بلند ترین پل معلق ایران است بازدید کردیم .

WhatsApp Image 2022-07-15 at 4.49.21 PM.jpeg

به به سمت اکوکمپ دورنا حرکت کردیم .در مسیر آبگرم های بسیاری دیدیم که ظاهرا کیفیت آب گرم در این منطقه از کیفیت آب گرم در سرعین طبق گفته محلی ها بالاتر است.خود اکوکمپ دورنا به صورت اختصاصی استخر آب گرم داشت.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 7.41.27 PM (2).jpeg

در این محل اقامتگاه های مختلفی با قیمت های مختلف ساخته شده بود.بنده اول مستقیم به خود اکوکمپ جهت رزرو تماس گرفتم بعد متوجه شدم در سایت های رزرو اینترنتی قیمت به مراتب پایین تری ارائه میشود و از طریق اینترنت رزرو کردم.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 7.41.28 PM.jpeg

اکو کمپ وعده های اصلی غذایی را سرو میکردن و واقعا کیفیت غذاش به خصوص صبحانه بسیار بالا بود و اول صبح با سرشیر و عسل بسیار با کیفیت و نیمرو با کره محلی و شربت آلبالوی طبیعی با چای خوش عطر پذیرایی میشد. در طول روز هم دمنوش به خصوص دمنوش محلی به نام کهلی یورتی(فکر کنم در فارسی آویشن میشود) سرو میشد که طقم بسیار لذت بخش و آرامش بخشی داشت. بنظرم این محل برای استراحت چند روزه بدور از هرج و مرج شهری گزینه بسیار مناسبی است.

در هنگام سرو شام نیز موسیقی آذری توسط هنرمندان محلی (عاشیق ها) اجرا میشود و یک شب رویایی را برایمان میسازد. چون 5 نفر بودیم بنده محل شاه نشین اکوکمپ را رزرو کردم که حمام و سرویس بهداشتی مستقل داشت . اتاق ها کیفیت و امکانات متفاوتی داشتن ولی فضای اکوکمپ فوق العاده آرام و زیبا بود و پرسنل خدمات خوبی  ارئه میکردن.

WhatsApp Image 2022-07-15 at 11.03.34 PM.jpeg

نکته مثبت وجود آب گرم تمیز و اختصاصی بود که میتوانستیم به دلخواه در ساعت های مختلف استفاده کنیم .یک شب در این کمپ استراحت کردیم و روح مان تازه شد. اول صبح روز بعد به سمت کلیبر حرکت کردیم .دلیل سفر به کلیبر بازدید از جنگل های ارسباران و قلعه بابک و همچنین استفاده از آب و هوای مطوع منطقه بود.هتل ائل یوردی را در کلیبر رزرو کرده بودم که هتل تمیزی بود. پس از رسیدن به کلبیر با هماهنگی هتل یک پاترول رزرو کردیم که ما را تا نزدیکی قلعه بابک ببرد .محلی که پاترول ها میبرند نزدیکی ییلاق عشایر است و از آنجا تا قلعه 1 ساعت پیاده روی دارد اما از محل پایین (جاده اصلی) تا قلعه حدود 2 ساعت پیاده روی دارد.

WhatsApp Image 2022-07-16 at 9.41.09 PM.jpeg

مسیر تا قلعه کاملا مشخص است و نیاز به راهنما  و یا نرم افزار های ترکینگ نیست .مسیر زیاد سخت نیست البته بران مسن تر ها زیادم آسون نیست ولی با پیاده روی آرام و لذت بردن از طبیعت مسیر میتوان یک پیمایش خاطره انگیز داشت. در مسیر خانواده ها با سنین مختلف در حال پیمایش جهت رسیدن به قلعه بودن. مسن تر ها یکم اذیت میشدن ولی میشد دید از بچه  ساله تا پیر مرد در هال عبور از این مسیر بودن. در نزیدکی قلعه هم بوفه ای وجود داره که میتونین از اونجا آب و چای تهیه بفرمایید.

WhatsApp Image 2022-07-16 at 9.41.09 PM (1).jpeg

مسیر اطراف قلعه بسیار زیبا است و اطراف قلعه حیوانات از جمله سنجاب و سایر پرندگان دیده میشوند.WhatsApp Image 2022-07-16 at 10.39.31 PM.jpeg

از بالای قلعه جنگل ارسباران پیدا بود.

WhatsApp Image 2022-07-16 at 9.37.59 PM (1).jpeg

شب در هتل ائل یوردی استراحت کردیم .خوبی این هتل این بود که سوئیت های بزرگی داشت به همراه بالکن که امکاناتش بسیار کامل بود.مثلا در بالکن یک صندلی تاب شو گذاشته بودن به همراه میز ناهار خوری کامل .داخل هتل هم سوپر مارکت جهت تهیه اقلام ضروری وجود داشت.صبحانه هتل هم راضی کننده بود.روز بعد به سمت سرعین راه افتادیم تا یک کله به سمت تهران حرکت نکینم و در سرعین هم استراحت کنیم. یک شب نیز در هتل پارس سرعین اقامت داشتیم و از آب گرم گاومیش گلی استفاده کردیم و بیشتر قدر آب گرم مشگین شهر رو از لحاظ نظافت و تمیزی دونستیم .

در سرعین توصیه میشه سرشیر عسل با نون فطیر را حتما امتحان بفرمایید .در خیابان اصلی شهر که کلی مغازه وجود دارد میتوانید لبنیات تازه بهمراه نان فطیر تهیه کنید که بعد از یک آب گرم خسته کننده حسابی میچسبه .آب گرم های سرعین در روز های شلوغی تا دو صبح خدمت رسانی میکنند .سعی کنید ساعات های شلوغ بعد از ظهر نرین که واقعا اذیت کننده هست بجاش یا صبح تشریف ببفرین یا شب ساعت 7 به بعد. مردم سرعین مردم مهمان نوازی هستن و از مهمانان به نحو احسنت پذیرایی میکنند.

شهر سرعین شهر بسیار زنده ای است و آبگرم های فراوانی دارد اما با توجه به تعداد زیاد مسافران و شلوغی، آب گرم های عمومی کیفیت بهداشتی بالایی ندارند صد البته میتوان از آب گرم های اختصاصی با صرف هزینه بیشتر استفاده کرد.پس از سرعین به سمت تهران حرکت کردیم مسیر بازگشت تا کرج حدود 6 ساعت به طول انجامید البته با توجه به آنکه جمعه شب به نزدیکی تهران رسیدیم از کرج تا تهران نیز  3 ساعت طول کشید بنظرم اگر جمعه شب از سفر برمیگردین حتما قبلش برنامه ریزی بفرمایید که در ساعات اوج ترافیک به نزدیکی تهران نرسید. در هر حال این سفر برای ما تجربیات ارزشمندی به همراه داشت و دوباره به ما یاد آوری کرد که ایران زیبایمان چه مکان های فوق العاده ای جهت دیدن و لذت بردن دارد.