سفر به تمام آسیا در هفت روز!

اینجا کشوری‌ست که به تمام آسیا معروف است! +تصاویر

گرچه چون موج مرا شوق ز خود رستن بود      مـوج مـوج دل مـن تـشـنه ی پیوستن بود

یـک دم آرام نـدیـدم دل خود را همه عـمـر       بس که هر لحظه به صد حادثه آبستن بود

چـشـم تـا بـاز کـنـم فـرصـت دیدار گذشت      همه ی طول سفـر یک چمدان بستن بود

سفر به تمام آسیا در هفت روز!

«سفرنامه جامع کوالالامپور در عید فطر»

مقدمه

وقتی نگارش این سفرنامه را آغاز کردیم؛ انتخاب یک عنوان مناسب برای سفرنامه مالزی بسی دشوار بود. عنوانی که به خوبی این کشور را توصیف کند و بتواند تمام حسی که در این سفر داشتیم را یکجا به خواننده منتقل کند. چه خوب که گردشگران به این کشور لقب "تمام آسیا" را دادند که ما بتوانیم مالزی را در دو کلمه خلاصه کنیم!

مالزی یعنی تمام آسیا!

سفر به مالزی یعنی دیدن تمام فرهنگ های آسیا!

گردش در مالزی یعنی آشنا شدن با ادیان مختلف آسیا!

گشت و گذار در خیابان های کوالا، مثل قدم زدن در آسیا است و هر لحظه به کشوری جدید سفر خواهید کرد.

سفر روح زندگی است و خاطره ساز ترین لحظات عمر ما در سفر به وجود می آید. تک تک لحظات سفر حتی تلخی های آن، در آینده به خاطرات شیرینی تبدیل خواهند شد که بزرگترین دارایی ما در زندگی است. یک ماه پیش از ماه رمضان سال 96 بود که غلظت سفر در خون ما به پایین ترین میزان ممکن رسیده بود؛ تصمیم گرفتیم در اولین فرصت سفری را آغاز کنیم و اولین فرصت یعنی تعطیلات عید فطر. با توجه به های سیزن بودن زمان سفر، هر هفته که می گذشت پرواز ها گران تر می شد.  فرصت را از دست نداده، سایت های مختلف را چک کرده و در نهایت بلیت پرواز رفت و برگشت تهران - کوالا از شرکت ایر ایشیا (ایر آسیا) از سایت Respina24.com تاریخ 21 به 2017/6/28 را خریداری کردیم (پرواز رفت برای 4 روز پیش از عید فطر و 31 خرداد خریداری شده بود). هتل های مختلف بررسی شد و نرخ و رتبه هتل ها در تریپ ادوایزر و بوکینگ چک شد و در نهایت هتل 3 ستاره Citin sea care با توجه به رتبه و موقعیت و قیمت در سایت بوکینگ رزرو شد. موقعیت هتل بسیار مناسب و از لحاظ تمیزی شرایط خوبی داشت ولی صبحانه چندان دلچسب نبود. بهترین ساعت پروازهای مستقیم به مالزی حدود ساعت 22 تا 1 بامداد است، چرا که کمترین میزان وقت تلف شده را خواهید داشت و ساعتی در مالزی خواهید بود که تایم تحویل اتاق در هتل ها است. شرکت ماهان در اکثر روزهای هفته پرواز مستقیم به مقصد کوالالامپور را در برنامه خود دارد و ساعت پرواز این شرکت نیز مناسب و حدود 30 دقیقه بامداد است. فاصله هوایی تهران تا کوالالامپور 6331 کیلومتر است که این مسیر طی حدود 8 ساعت با هواپیما طی خواهد شد.

معرفی مالزی

فدراسیون مالزی کشوری است که در سال 1957 از  استعمار بریتانیا رهایی یافت و استقلال پیدا کرد. دین رسمی این کشور اسلام است ولی قانون اساسی این کشور کاملا سکولار می باشد و آزادی مذاهب را تضمین‌ می‌کند. پایتخت مالزی کوالالامپور است. سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا در نزدیکی کوالالامپور واقع شده اند. این کشور 13 استان دارد و استاندار هر استان اصطلاحاً "شاه" نام دارد. این کشور سرمایه گذاری خوبی در صنعت توریسم انجام داده است. مهمترین شهرهای توریستی مالزی "کوالالامپور" و "پنانگ" و "لنکاوی" است. از آنجائیکه این کشور مستعمره انگلیس بوده است، شرایط رانندگی به مانند انگلستان بوده و فرمان خودرو سمت راست و حرکت از سمت چپ جاده است.

تصویر شماره 1 - موقعیت مالزی در جهان

بافت جغرافیایی و جمعیتی مالزی

کشور مالزی، در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است و از طرف شمال با تایلند، از طرف جنوب با سنگاپور و از طرف غرب، با اندونزی همسایه است. سرزمین مالزی از دو بخش کاملا مجزا تشکیل شده که بین این دو بخش دریای جنوبی چین قرار دارد. 59درصد مالزی پوشیده از جنگل است و تنگه مالاکا در غرب مالزی مهمترین مسیر کشتیرانی دنیا محسوب می شود. در سرشماری سال 2016، این کشور دارای جمعیتی معادل 31 میلیون و 700هزار نفر است. حدود 69درصد مردم این کشور از نژاد مالایی، 23 درصد نژاد چینی، 7 درصد نژاد هندی و یک درصد نیز از سایر قومیت ها هستند.

تصویر شماره 2 - ترکیب نژادی و جنسیتی مالزی

بافت فرهنگی مذهبی مالزی

مالزی یک معجون فرهنگی است. مالزی یک از کشورهای "چند فرهنگی" است و از لحاظ مذهبی، حدود 67 درصد مسلمان، 18درصد بودایی، 9درصد مسیحی، 5درصد هندو، 1 درصد ادیان مختلف چینی و بی دینان و پیروان سایر ادیان، جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. این کشور نمونه خوبی از ایدئولوژی "Multiculturalism" یا چندگانگی فرهنگی است.

تصویر شماره 3 - نمودار ترکیب دینی مالزی

همانطور که ملاحظه می کنید تنوع قومی - نژادی و مذهبی در مالزی بسیار بالاست و به نظر ما، این تنوع مهمترین برگ برنده این کشور در حوزه گردشگری است.

بهترین زمان سفر به مالزی

در اینجا منظور ما از بهترین زمان سفر، از دیدگاه آب و هوا و فصل سفر نیست. در خصوص آب و هوای مالزی در ادامه سفرنامه مطالب خوبی بیان شده است. منظور ما از بهترین زمان سفر از لحاظ رویدادهای گردشگری است. ما پیش از سفر تحقیقاتی کردیم و 3 رویداد و عید مهم در تقویم مالایی ها را بدست آوردیم. به نظر ما بهترین زمان سفر به مالزی، یکی از این سه رویداد بود که پس از خواندن ادامه سفرنامه ممکن است شما مورد آخر را از این لیست خارج کنید:

تصویر شماره 4 - کوالالامپور لحظاتی پس از اعلام عید فطر

1-جشن تایپوسام:  جشن مذهبی هندوها محسوب می شود و همه ساله در بهمن ماه به مدت 3 روز برگزار می شود. بر اساس روایت هندو، این جشن زادروز مورگان پسر شیوا و پروتی (که از الهه های هندو هستند) است. این جشن در سال 2019 از 21 ژانویه آغاز می شود و در سال 2020 نیز شروع این جشن 8 فوریه خواهد بود. تاریخ برگزاری این جشن در بهمن ماه است و تاریخ دقیق آن هر سال اطلاع رسانی می گردد. محل برگزاری جشن در شهر کوالالامپور و در محل باتو کیوز (غارهای باتو) است. برخی اعمالی که در این جشن انجام می شود ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. هندوها در این جشن آداب مذهبی مخصوصی را به جا می آورند. در بخشی از این آداب، آنها سوزن و قلاب های فلزی را در بدن خود فرو می کنند. این خود آزاری در قبال بخشیدن آنها از سوی خدایان انجام می شود و نوعی توبه در مسلک آنها محسوب می شود. (برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این جشن میتوانید این سفرنامه را در سایت وزین لست سکند مطالعه نمائید.)

2- جشن سال نو چینی: این جشن همزمان با روز نخست سال قمری چینی آغاز می شود. مردم از یک هفته پیش از آغاز سال نو تا حدود یک هفته بعد از آن جشن می گیرند. شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۱۸ فوریه) است. در این بازه زمانی حلول ماه جدید (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است.در طول برگزاری این جشن کارناوال های رقص شیر و اژدها در برخی مناطق شهر شروع به حرکت می کنند و مردم با فانوس های چینی قرمز کارناوال را همراهی می کنند. آتش بازی های جالب نیز بخش مهمی از این مراسم را تشکیل می دهند.

3- جشن هری رایا عید الفطری: عید فطر که با نام هری رایا عید الفطری در مالزی شناخته می شود، عید اصلی مردم مالزی است. نه تنها مسلمانان که پیروان سایر ادیان نیز "هری رایا" را عید خود می دانند. همانطور که میدانید عید فطر پس پایان ماه رمضان برگزار می شود و تاریخ آن بطور دقیق مشخص نیست و عید فطر هر سال را باید در تقویم همان سال مشاهده کرد. تعطیلات اصلی کارمندان مالزی همزمان با عید فطر شروع شده و به مدت چند روز ادامه دارد. در طول تحقیق اینترنتی در خصوص جشن های عید فطر در مالزی، چیزی دستگیرمان نشد و در هیچ منبعی به محله یا بخش خاصی از شهر که دارای مراسمی خاص باشد اشاره نشده بود. فقط بصورت کلی در همه منابع ذکر شده بود که مردم مالزی این عید را بسیار گرامی میدارند.

بهترین فصل سفر به مالزی

مالزی کشوری تک فصل و استوایی محسوب می شود. هوا پیوسته گرم و مرطوب است و آنچه برای گردشگران هنگام سفر به مالزی اهمیت دارد، مصادف نشدن سفر آنها با فصل بارش باران است.

تصویر شماره 5 - مالزی کشوری تک فصل و استوائی است

دمای هوا در اغلب مناطق مالزی معمولا کمتر 22 درجه و بیشتر از  34 درجه سانتیگراد نمی شود. ولی میانگین دمای کوالالامپور در کل سال نوسان کمتری دارد و حدود 27 تا 28 درجه است. شهریور تا فروردین، فصل بارش باران در این کشور است. از اواسط مهر تا اواسط آذر میزان بارش باران به حداکثر خود که 290 میلیمتر در ماه است می رسد. فصل سفر را باید متناسب با شهری که قصد سفر دارید انتخاب کنید. این آمار در پنانگ و لنکاوی کمی متفاوت است. باران های این کشور با بارانهای کشور خشک ایران متفاوت است. حجم باران در این کشور گاهی چنان سیل آسا است که فقط باید به دنبال سرپناه گشت و چتر عملا از عهده وظیفه خود بر نمی آید!

در این سفر روزی ما کنار یک کانال بسیار بسیار بزرگ انتقال آب در حال قدم زدن بودیم. اولین چیزی که با دیدن کانال آب به ذهنم خطور کرد، این بود که آیا ساخت کانال به این بزرگی (مثلا به عرض 15 متر و عمق 6 متر) واقعا لازم بوده؟!

چند دقیقه بعد با شروع باران پاسخ سوال خود را بصورت عملی گرفتم و آن کانال عظیم تنها در عرض چند دقیقه به شکل وحشتناکی مملو از آب شد!!

چرا مالزی به عنوان مقصد سفر انتخاب شد؟

واقعیت این است که مالزی از لحاظ تنوع قومی و فرهنگی یک مقصد کم نظیر است. اگر برای گردشگری تاریخی به مالزی می روید شاید به اندازه کافی اغنا نشوید. چرا که اغلب جاذبه های توریستی مالزی برای تاریخ معاصر است و قدمت چندانی ندارد. گردشگری هنری و ورزشی در مالزی حرفی برای گفتن ندارد. گردشگری سلامت هم در مالزی مشتری زیادی ندارد. مالزی برای رشته گردشگری طبیعت گردی می تواند مقصد مناسبی باشد چرا که جنگل هایی مربوط به ماقبل تاریخ را در آنجا خواهید دید. ولی مالزی هر چه در برخی رشته های گردشگری قوی نباشد، در گردشگری قومی و فرهنگی و مذهبی بی اندازه خوب است! و اینها دقیقاً همانی چیزی است که مورد علاقه ما است. شما ممکن است در یک خیابان بتوانید مسجد - کلیسا - معابد هندو و معابد بودایی را ببینید و این بزرگترین حُسن مالزی در میان سایر کشورهای جنوب شرق آسیا است.

از لحاظ هزینه نیز باید گفت هزینه های سفر به این کشور معقول است. قیمت ها مثل شهرهای بزرگ ایران و شاید اندکی گرانتر است. هتل ها عموما از ایران ارزانتر و هزینه حمل و نقل در صورت صرفه جویی، فقط کمی گرانتر از ایران است. قیمت غذاها معقول است و در کل، مالزی کشور گرانی نیست. معقول بودن از لحاظ هزینه نیز یکی دیگر از مزیت های مورد نظر ما برای انتخاب مالزی بود. در میان شهر های توریستی مالزی، کوالالامپور نزدیکترین شهر به علایق ما بود و لذا این شهر بعنوان مقصد انتخاب شد؛ ضمن اینکه دوست نداشتیم فرصت کوتاه یک هفته ای سفر را برای ترانسفر بین شهرها از دست بدهیم و ترجیح ما این بود که به جای بازدید سطحی از چند شهر در این فرصت کم، یک شهر را عمیقا کاوش کنیم. پیشنهاد می کنیم اگر این کشور را برای سفر انتخاب می کنید، برخی کشورهای منطقه مانند اندونزی یا تایلند را هم به ادامه سفر خود وصل کنید.

یکی دیگر از نکات مهم برای ما در انتخاب مقصد سفر، چگونگی دریافت ویزا است. خوشبختانه مالزی امکان سفر بدون ویزای شهروندان ایرانی به این کشور را فراهم کرده است و این نیز یکی دیگر از موارد مهم مد نظر ما برای انتخاب مالزی بود. شهروندان کشورمان می توانند به مدت 14 روز بدون ویزا در این کشور اقامت کنند.

در مالزی چی بپوشیم؟ و چه لوازمی همراه خود ببریم؟

سعی کنید برای سفر به این کشور خنک ترین و سبک ترین لباس های خود را همراه داشته باشید. بدترین انتخاب لباسهای گرم و جذب است. هر چند این کشور اسلامی است، اما انتخاب نوع پوشش در آن آزاد است. اگر به کوالا سفر می کنید، تنها لباس گرمی که نیاز خواهید داشت، یک سوئیشرت است که برای بازدید از منطقه گنتینگ نیاز است. چرا که هوا در این منطقه کمی خنک است. به جز لوازم شخصی و همیشگی سفر، حتما کاور ضد باران کوله پشتی و کاور ضد باران کیف دوربین را همراه خود ببرید. چتر جزو نیازهای اساسی است و لیکن در مواقع باران های سیل آسا فقط پانچو میتواند از خیس شدن شما جلوگیری کند. پس سعی کنید اگر پانچوی معمولی ندارید، حداقل پانچوی نایلونی یکبار مصرف که بسیار سبک و کاربردی است را تهیه کرده (رنج قیمتی آن حدود 8 هزار تومان است)  و در تمام طول سفر همراه خود داشته باشید تا در صورت شروع باران شدید بتوانید از آن استفاده کنید.

تصویر شماره 6 - پانچو یکی از نیازهای سفر به مالزی است

استفاده از کفش و کتانی نیز به جهت گرمی هوا کمی دشوار است و بهتر است صندل همراه داشته باشید. مثلا صندل های برند KEEN هم ارزان و هم مقاوم و ضد آب است و قیمتی حدود 150 هزار تومن دارد و در فروشگاههای میدان منیریه تهران به راحتی قابل تهیه است. پیشنهاد می کنیم لوسیون و پماد ضد گزش حشرات هم هنگام سفر به کوالا همراه داشته باشید.

تصویر شماره 7 - بهترین پاپوش برای سفر به مالزی صندل است

لوسیون های دور کننده حشرات قیمت زیادی ندارند و کمک زیادی به شما در طول سفر خواهند کرد. نظر به اینکه مالزی در منطقه ای استوایی قرار گرفته است، ممکن است مورد گزش حشرات قرار بگیرید. بنده یک روز پیش از پایان سفر مورد لطف حشرات موذی قرار گرفتم و ساق پایم شبیه نان تافتون کبود کبود شده بود!!

در کوالالامپور کجا اقامت کنیم؟

اگر یک مثلث فرضی روی نقشه کوالالامپور بکشیم، که اضلاع آن تقریبا در محدوده خیابان های  Jalan Roja Chulan و Jalan Imbi و Jalan Sultan Ismail و Jalan Bukit Bintang باشد، آنرا مثلث طلایی کوالالامپور می گویند. در این منطقه مهمترین هتل ها و مراکز خرید و بخش اصلی نایت لایف کوالالامپور قرار دارد. پیشنهاد می کنیم حتی المقدور محل اقامت خود را در منطقه مثلث طلایی انتخاب کنید. غالب مسافران ایرانی کوالالامپور از خدمات تورهای مسافرتی برای سفر به این شهر استفاده می کنند و از بابت اقامت نگرانی ندارند. اما اگر خواستید بدون تور به این شهر سفر کنید، سه روش برای اقامت پیش رو خواهید داشت.

تصویر شماره 8 - بهترین منطقه برای رزرو هتل در کوالالامپور منطقه مثلث طلائی است

• اقامت در هتل: ساده ترین روش اقامت در کوالا رزرو هتل است. نرخ هتل های کوالا نسبت به کیفیت آنها مناسب است. اگر کمی روی محل هتل منعطف باشید، می توانید با 7دلار یک اتاق دو تخته در کوالا رزرو کنید. اما اگر کیفیت و ستاره های هتل و همچنین صبحانه برایتان مهم است، می توانید با پرداخت شبی از 30 دلار هتلی با سطح خدمات مناسب در مثلث طلایی کوالامپور رزرو کنید. در هتل های لاکچری این رقم تا شبی 220 دلار هم میتواند افزایش پیدا کند.
  • اقامت در هاستل: اقامت در هاستل مشتریان پرو پا قرص خود را دارد. اما غالب کسانی که از هاستل استفاده می کنند، افرادی "سفرمند" هستند و با دشواری های اقامت در هاستل آشنایی کامل دارند. اقامت در هاستل خوب و تمیز در منطقه مثلث طلایی، از شبی 7 دلار به بالا خرج خواهد داشت.
  • اقامت در آپارتمان: هزینه اجاره یک آپارتمان شیک 50 متری در منطقه مثلث طلایی بین 20 تا 40 دلار برای هر شب است. اما اگر از مرکز شهر فاصله بگیرید می توانید یک آپارتمان 180 متری را با شبی کمتر از 15 دلار! هم رزرو کنید. رزرو آپارتمان می تواند ریسک هایی در پی داشته باشد. مثلا ممکن است شما بصورت اینترنتی آپارتمان رزرو کنید اما هنگام تحویل، مالک بهانه آورده و آپارتمان مشاهده شده را به شما تحویل ندهد و آپارتمانی با سطح پائینتر از آنچه شما دیده اید تحویل دهد. اگر قصد رزرو آپارتمان دارید، بهتر است حداقل دو جا را بصورت Free Cancellation رزرو کنید تا اگر در تحویل آپارتمان اول مشکلی پیش آمد، به آپارتمان بعدی مراجعه نمائید.

در کنار سایت های معتبر داخلی مانند Trip.ir که خدمات مناسبی جهت رزرو پرواز، هتل و اقامتگاه به شما ارائه می دهند، از سایت خارجی Booking.com نیز می توانید استفاده کنید. در سمت چپ صفحه اصلی سایت بوکینگ، می توانید تیک گزینه Book without credit card را زده و هتل هایی که بدون کارت اعتباری قابلیت رزرو دارند را مشاهده و بدون کارت اعتباری هتل را رزرو نمائید.

تصویر شماره 9 - با زدن تیک book with out credit card می توانید هتل هایی که بدون کارت اعتباری در سایت بوکینگ رزرو انجام می دهند را مشاهده کنید

جاذبه های گردشگری کوالالامپور

کوالالامپور جاذبه های گردشگری زیادی دارد که ما بر اساس مدت سفر، و همچنین اولویت های مورد نظرمان، تلاش کردیم از آنان بازدید نمائیم. لیست زیر مهمترین و پربازدید ترین جاذبه های توریستی این شهر زیبا را نمایش می دهد. در این لیست جاذبه هایی که در یک منطقه از شهر قرار دارند را در کنار هم و در یک ردیف درج کرده ایم تا خوانندگان محترم در صورت سفر به این شهر، بصورت بهینه تری بازدید های خود را انجام دهند. اغلب جاذبه هایی که در یک ردیف درج شده اند با فاصله اندکی از هم قرار دارند و غالباً می توان بصورت پیاده مسافت بین آنها را طی کرد. مثلا فاصله هند کوچک با معبد بودایی ماها ویهارا را می توان بصورت پیاده طی کرد و با تاکسی به معبد تیان هو که در نزدیکی آن دو است رفت. تنها غار باتو  و باغ وحش نگارا در خارج شهر و در امتداد یک بزرگراه قرار گرفته اند و ده کیلومتر با هم فاصله دارند.

• 1-مجموعه غارهای باتو Batu caves - باغ وحش نگارا zoo Negara
  • 2- برج های دوقلوی پتروناس petronas twin towers

مرکز خرید سوریا کی ال سی سی  Suria KLCC Megamall

پارک کی ال سی سی  KLCC Park  - آبنمای پارک کی ال سی سی  Lake Symphony

آکواریوم کی ال سی سی Aquaria KLCC

• 3-باغ پرندگان KL Bird Park - باغ پروانه ها KL Butterfly Park
  • 4-ارتفاعات گنتینگ Genting highlands - معبد بهشت و جهنم Chin Swee Caves Temple
  • 5-محله چینی ها(خیابان جالان پتالینگ) (JalanPetaling) china town - معبد سری ماهاماریامان sri mahamariamman temple

معبد گوان دی guan di temple - معبد کورتهیل سری گنسر Courthill Sri Ganesar Temple

• 6- محله هند کوچک Little India - معبد بودایی ماها ویهارا Maha Vihara Temple - معبد تیان هو Thean hou temple
  • 7-خیابان بوکیت بینتانگ Jalan Bukit Bintang

خیابان جالان آلور ( خیابان غذا ) Jalan Alor - مرکز خرید پاویلیون pavilion megamall

مرکز خرید برجایا تایمز اسکوئر Berjaya Times Square (یک کیلومتر با خیابان بوکیت بینتانگ فاصله و در خیابان IMBI قرار دارد)

• 8-میدان مردکا ( میدان استقلال) Merdeka square

ساختمان سلطان عبدالصمد Sultan Abdul Samad building - گالری شهر کوالالامپور Kuala lumpur city gallery

• 9-مرکز خرید میدولی Mid Valley Megamall

لیست بالا جاذبه هایی است که ما از آنها بازدید کرده ایم و توضیحات مبسوط هر جاذبه را می توانید در ادامه سفرنامه مطالعه فرمائید.

لیست زیر نیز جاذبه هایی است که شرایط بازدید از آنها برای ما فراهم نشد ولی هر کدام از آنها دارای جذابیت خاصی هستند.

1-پارک آبی سان وی لاگون  Sunway Lagoon Water Park

2-برجایا هیلز ( دهکده فرانسوی و باغ ژاپنی) Colmar Tropicale Berjaya Hills

3-پایتخت سیاسی اداری پوتراجایا putrajaya

4-برج مخابراتی منارا menara kuala lumpur

5-پارک ارکیده orchid park (جنب باغ پرندگان و باغ پروانه ها قرار دارد)

در این سفرنامه تلاش خواهیم کرد ضمن معرفی اجمالی جاذبه های گردشگری مهم کوالالامپور و همچنین درج مسیر دسترسی به جاذبه ها و ذکر نرخ ورودیه آنها؛ خاطرات تلخ و شیرین و آنچه در این سفر بر ما گذشته است را بصورت سلسله وار و ترتیب وقوع به رشته تحریر در آوریم. به جهت رعایت اصل خلاصه نویسی، از تصاویر و موضوعاتی که اهمیت زیادی ندارند در سفرنامه کمتر استفاده شده و امیدواریم با مطالعه این سفرنامه، همسفر ما در کوالا شوید. هنگام نگارش این وجیزه، تلاش کردیم برخی جاذبه ها که معرفی آنها در سایر سفرنامه ها مغفول مانده است را بیشتر و بهتر توضیح دهیم تا خوانندگان محترم بتوانند برای برنامه ریزی سفرهای آتی خود، از آن استفاده کنند. ممکن است در برخی موارد بین نرخ ورودیه درج شده در ابتدای معرفی هر جاذبه با نرخ درج شده در سفرنامه کمی تفاوت وجود داشته باشد. علت این تفاوت این است که نرخ ورودیه های درج شده در ابتدای معرفی هر جاذبه، به روز رسانی شده و برای اکنون است و نرخ ها در زمان سفر متفاوت بوده است.

چند نکته درباره مالزی

1-واحد پول این کشور رینگیت مالزی(Malaysia Ringit) است که به اختصار MR نوشته میشود. در حال حاضر هر یک دلار تقریبا برابر با چهار رینگیت است. از آنجائی که این کشور تحت استعمار بریتانیا بوده است؛ اکثر مردم میتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

2-اختلاف ساعت کوالالامپور با تهران 3.5 ساعت است و ساعت کوالا 3.5 ساعت جلوتر از تهران است. در نیمه دوم سال که در ایران ساعت ها 1 ساعت به عقب کشیده می شود، اختلاف ساعت با کوالالامپور 4.5 ساعت خواهد شد.

تصویر شماره 10 - نمای کوالالامپور از بالای برج های دو قلوی پتروناس

3-ولتاژ برق در مالزی مشابه ایران است. ولی پریزها غالباً سه شاخه ارت دار هستند و باید مبدل به همراه داشت.

4-یکی از نقاط قوت مالزی که باعث شده این کشور سه-هیچ از سایر کشورهای جنوب شرق آسیا جلوتر باشد، توالت های آن است!! در اکثر سرویس های بهداشتی در مالزی، توالت هم به شکل فرنگی و و هم به شکل اسلامی موجود است.

5-وضعیت امنیت در مالزی مناسب است. اما همیشه باید مراقب اشیاء گرانبهای خود حتی در هتل ها بود. همه وجوه نقد نباید همراه یک نفر باشد و بین افراد تقسیم شود. همه وجوه نقد را نباید در یک جیب گذاشت.

6- در مالزی آب زیاد بنوشید. به علت آب و هوای استوایی این منطقه و تعریق زیاد، بدن ما پیوسته در خطر از دست دادن آب و املاح قرار دارد. نخستین پیامد این موضوع سردردهای شدید است. بهتر است در تمام مدت اقامت در مالزی آب همراه داشته باشید. به جهت دفع نمک از بدن هنگام تعریق، نمک را از غذای خود در طول مدت اقامت حذف نکنید.

7-ایرانسل و همراه اول سرویس رومینگ در این کشور ارائه می دهند اما هزینه آن بسیار بسیار گران است. مثلا برای مکالمه رومینگ همراه اول (تماس با ایران) با استفاده از اپراتور Celcom یا Maxis مالزی، باید 37800تومان! برای هر دقیقه بپردازید. مکالمه با استفاده از اپراتور Digi نیز دقیقه ای 3000تومان است. تنها یک مگابایت استفاده از اینترنت رومینگ همراه اول، 1500 تومان خواهد بود. به عبارت دیگر یک گیگابایت اینترنت رومینگ همراه اول در مالزی یک میلیون و پانصد هزار تومان آب خواهد خورد!! پس مراقب استفاده از تلفن همراه با سیم کارت های ایرانی باشید. بهتر است هنگام ورود به مالزی و در فرودگاه سیم کارتهای 10 رینگیتی اپراتور سلکام را خریداری کنید. این سیم کارت ها 6 رینگیت شارژ دارند و می توانید 200 مگابایت از اینترنت در مدت یک هفته استفاده کنید. اینترنت در مالزی پر سرعت است و همه هتل ها به وای فای مجهز هستند.

گاهشمار سفرنامه

"آغاز سفر"

حدود ساعت نه شب و سه ساعت پیش از پرواز به فرودگاه رسیدیم. بعد از انجام چک های امنیتی و دریافت کارت پرواز منتظر باز شدن گیت شدیم. گیت کمی دیر باز شده و چمدان ها را تحویل دادیم. برخلاف سایر ایرلاینها که معمولا کوله را وزن نمی کنند، پرسنل ایرایشیا درخواست کردند کوله را هم روی ترازو قرار دهم. وزن مجاز کوله 7 کیلو بود ولی کوله ما 8 کیلو بود. ابتدا گفتند وزن کوله سنگین است. من هم دو بطری آب معدنی جیب کناری کوله را خارج کردم و وزن کوله 7 کیلو شد! حالا اینکه این بطری آب دست ما باشد یا روی کوله، چه فرقی روی وزن پرواز دارد خدا میداند!

پرواز با یک ساعت تاخیر و ساعت 1 بامداد آغاز شد. ایر اِیشیا (Air Asia) در زمره ایرلاین های اقتصادی محسوب می شود و نرخ پروازهای این شرکت نسبت به سایر شرکت ها کمی ارزان تر است. ولی انجام برخی خدمات مانند حمل بار یا پذیرایی، بصورت آپشنال است و در صورت تقاضای مسافر این خدمات با هزینه جداگانه ارائه می گردد. پس از برخواستن هواپیما پذیرائی آغاز شد و مهمانداران طبق لیستی که در دست داشتند شروع به پذیرائی از  برخی مسافران کردند. علی رغم اینکه در هنگام رزرو بلیت، برای هر سکتور دو وعده غذا خریداری کرده بودیم و وجه آنرا نیز پرداخت کرده بودیم، مهماندار از پذیرائی خودداری کرد. پس از صحبت با مهماندار مشخص شد نام ما در لیست پذیرائی مهمانداران نیست. نه میتوانستیم در آن شرایط ثابت کنیم که وجه غذا را پرداخت کرده ایم و نه اخلاق مهمانداران (معمولا دو تن از مهمانداران پروازهای مسیر ایران شرکت ایر اشیا ایرانی هستند) طوری بود که بتوانیم در خصوص این موضوع بیشتر صحبت کنیم. در کتابچه راهنمای پرواز نیز به کرات یادآوری شده بود که صرف غذای شخصی در پروازهای این شرکت ممنوع است. به ناچار بابت "یک تکه" پیتزای نه چندان خوشمزه، بابت هر نفر 18 رینگیت پرداخت کردیم. برای وعده دوم پذیرایی هم برای هر نفر 16 رینگیت دیگر دادیم.

اندکی بعد بابت یک بطری آب آشامیدنی کوچک 1 دلار ناقابل برای هر نفر پرداخت کردیم.

کمی بعد هوا سرد شد و برای رو انداز نفری 10 رینگیت پرداخت کردیم. اولش فکر کردم این قیمت واسه خرید رواندازه! ولی آخر پرواز مهماندار با لیست وارد شد و تک تک رو اندازها را حلقوممون کشید بیرون و فهمیدیم اون 10 رینگیت واسه اجاره روانداز بوده!!!

تا درس عبرتی باشد برای آیندگان که برای 90-80 هزار تومان بلیت ارزانتر، از ایرلاین اکونومی بلیت نخرن! ( تازه این اول داستان ما با پرواز ایر ایشیا است. دیگه از پرواز برگشت براتون نگم...!)

بعد از 7.5 ساعت پرواز، هواپیما در فرودگاه کوالالامپور فرود آمد.

فرودگاه بین المللی کوالالامپور

فرودگاه بین المللی کوالالامپور به اختصار KLIA نگاشته می شود و مخفف عبارت Kuala Lumpur International Airport است.

این فرودگاه حدود یک ساعت با شهر فاصله دارد و دو ترمینال اصلی دارد. ترمینال دوم اختصارا  KLIA2 نامیده می شود و مخصوص پروازهای ایر ایشیا است. ترمینال اصلی و اول که KLIA نامیده می شود، مخصوص پروازهای سایر شرکت های هواپیمائی است.

تصویر شماره 11 - نمای هوایی فرودگاه کوالالامپور (از اینترنت)

پس از پیاده شدن بلافاصله به صف گذرنامه رفته و مهر ورود در گذرنامه هایمان نقش بست. سالها قبل برای ورود به مالزی نیاز به پر کردن فرمی مخصوص بود ولی خوشبختانه الان هیچ تشریفاتی وجود ندارد و فقط نشان دادن بلیت پرواز برگشت نیاز است. چمدان را تحویل گرفته راهی درب خروج از سالن شدیم. مقابل درب خروج ، تور لیدرهای ایرانی منتظر مسافرهایشان بودند. در کنار درب خروجی ساختمان فرودگاه کانترهایی قرار دارد که میتوان از آنها بلیت اتوبوس فرودگاه به داخل شهر و یا تورهای شهری را خریداری کرد. از کانتر مربوطه، بلیت اتوبوس به ایستگاه پودو سنترال با قیمت 12 رینگیت برای هر نفر خریداری کردیم و به ایستگاه درج شده روی بلیت که مقابل درب خروجی سالن فرودگاه قرار گرفته بود مراجعه کردیم. پس از دقایقی معطلی اتوبوس حرکت کرد.

تصویر شماره 12 - کانترهای فروش بلیت اتوبوس و تاکسی و تور در فرودگاه کوالالامپور

حمل و نقل عمومی کوالالامپور

شهر زیبای کوالالامپور، از لحاظ حمل و نقل عمومی از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است. شما از سه طریق می توانید در شهر تردد نمائید:

1- خطوط حمل و نقل ریلی: خطوط حمل و نقل ریلی کوالا شامل مترو (خطوط مترو با نام KTM و KTM Komuter شناخته می شود) و منوریل (خطوط منوریل با نام LRT و Rapid KL شناخته می شود) و ایستگاههای آن تقریباً در همه شهر وجود دارد. بلیت حمل و نقل ریلی را میتوان از طریق دستگاههای اتوماتیک و یا باجه بلیت فروشی موجود در ایستگاهها خریداری کرد. بلیت به شکل ژتون است و شما برای خرید بلیت باید مقصد خود را انتخاب نمائید و نرخ بلیت بسته به مقصد متفاوت است.

تصویر شماره 13 - ژتون های استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی داخل شهری

اگر احیانا بخواهید در ایستگاه و مقصدی متفاوت نسبت به آنچه بلیت خریده اید پیاده شوید، باید به باجه بلیت فروشی داخل ایستگاه مقصد مراجعه کنید و بلیت خود را تعویض نمائید (و اگر مابه التفاوت قیمت داشت پرداخت کنید) تا بتوانید از ایستگاه خارج شوید. فاصله زمانی حرکت قطارها عموماً مناسب است اما در برخی خطوط مانند خط ایستگاه میدولی تا 45 دقیقه ممکن است منتظر قطار بمانید. دسترسی از فرودگاه تا کوالامپور با استفاده از مترو اکسپرس میسر است و بلیت یک سفره 55 رینگیت و رفت و برگشت 100 رینگیت است.

تصویر شماره 14 - متروی کوالالامپور

2- استفاده از اتوبوس: اتوبوس نیز یکی از وسایل حمل و نقل عمومی فراگیر در کوالا است. ایستگاهای آن در سطح شهر فراوان است و دسترسی خوبی در سطح شهر ایجاد کرده اند. سفرهای درون شهری با اتوبوس مقرون به صرفه است. وضعیت اتوبوس ها مناسب است و با توجه به هوای گرم کوالا، همه اتوبوس ها از کولر برخوردارند. تجربه شخصی ما این بود که استفاده از اتوبوس برای تردد در داخل شهر کوالالامپور کمی دشوار است. چون در برخی مواقع نه تنها رانندگان، بلکه مسئولین پایانه هم نمی توانند شما را درست راهنمائی کنند و ممکن است زمان را از دست بدهید و هم در انتها مجبور شوید از تاکسی استفاده کنید. امکان رفتن از فرودگاه به ایستگاههای اصلی سطح شهر از جمله کی ال سنترال با استفاده از اتوبوس "به راحتی" فراهم است و کرایه آن بسته به مقصد حدود 12 رینگیت است.

3-استفاده از تاکسی: تاکسی های کوالا به سه رنگ متفاوت هستند و ارزان ترین آنها تاکسی های "قرمز و سفید"  است. که عموماً آنها در سطح شهر مشاهده می شوند. سپس تاکسی های آبی هستند که کمی گرانتر هستند و سپس تاکسی های سبز یا زرد که گرانتر از همه هستند. سعی کنید در مواقع ترافیک شدید از تاکسی استفاده نکنید. چراکه هزینه آنها بسیار افزایش می یابد. در کوالالامپور هرگاه سوار تاکسی می شوید توجه کنید راننده تاکسیمتر را روشن کند. اگر راننده از تاکسی متر استفاده نمی کند و اصرار دارد از ابتدا قیمت را با شما توافق کند، به تجربه می توانم بگویم حداقل سه برابر کرایه تاکسیمتر را پیشنهاد خواهد داد. پس رودربایستی را کنار بگذارید و سراغ تاکسی بعدی بروید. استفاده از تاکسیمتر در کوالا کاملا همه گیر شده است.

4-تاکسی های اینترنتی: نرم افزار گرب (Grab) و اوبر (Uber) مشابه اسنپ هستند. پیش از سفر به کوالا بهتر است این نرم افزارها را دانلود و نصب کنید. عموماً هنگام استفاده از این تاکسی ها، کرایه کمتری را در مسیر مشابه نسبت به تاکسی های سطح شهر پرداخت خواهید کرد.

تصویر شماره 15 - نقشه سیستم حمل و نقل ریلی کوالالامپور (جاذبه های نزدیک هر ایستگاه مشخص شده است)

معرفی ایستگاه KL Sentral

ایستگاه اصلی ترانزیت داخل شهری در کوالالامپور، ایستگاه KL Sentral است که میتوان گفت هاب اکثر خط های قطار و اتوبوس محسوب می شود و دسترسی به سراسر کوالالامپور از طریق وسایل نقلیه عمومی این ایستگاه بزرگ فراهم است. بلیت اتوبوس به برجایا هیلز و گنتینگ را می توانید در این ایستگاه خریداری کرده و در همینجا سوار اتوبوس شوید. ایستگاه Pudu Sentral  و Masjid Jamek نیز ایستگاههای اصلی کوچکتری هستند که دو یا سه خط مترو را به هم متصل کرده و دسترسی خوبی دارند.

تصویر شماره 16- ایستگاه KL Sentral

اگر بتوانید در تهران ویزای سنگاپور را تهیه کنید، در KL Sentral میتوانید بلیت اتوبوس تهیه کرده و همینجا سوار اتوبوس شوید. این اتوبوس ها فاصله 360 کیلومتری تا سنگاپور را در 6-5 ساعت طی میکنند. نرخ کرایه اتوبوس به سنگاپور بسته به نوع اتوبوس از ۳۵ تا ۱۱۸ رینگیت است. در صورتی که در ایام شلوغ سال به مالزی سفر میکنید لازم است حداقل یک یا دو روز قبل، بلیت اتوبوس را حتما به شکل "رفت و برگشت" به مقاصد گردشگری ای که در خارج شهر قرار دارند (مثل برجایا هیلز و یا ارتفاعات گنتینگ) در این ایستگاه رزرو کنید. چالش بازگشت هیجان انگیز ما از گنتینگ و این که به علت عدم رزرو بلیت برگشت دچار مشکل شدیم -که در ادامه سفرنامه درج شده است- اگر چه کمی دشواری و تلخی به همراه داشت، اما اکنون به یکی خاطره انگیز ترین بخش های سفر ما تبدیل شده است...

همانطور که عرض شد در فرودگاه سوار اتوبوس شدیم پس از چهار حرکت در مسیر پر ترافیک به ایستگاه پودو سنترال رسیدیم. مسیر بصورت عادی حدود 1 ساعت است اما به علت نزدیکی به عید فطر، ترافیک زیادی در مسیر وجود داشت. هتل را دقیقا مقابل ایستگاه انتخاب کرده بودیم تا برای آمد و شد در شهر وقت کمتری از دست بدهیم. هتل به فاصله چند ده متری هتل ساندپیپر که در اغلب تورهای ایرانی پیشنهاد می شود قرار داشت. از اتوبوس پیاده شدیم و خوشحال از درایتی که بابت انتخاب محل هتل به خرج داده بودیم! به سوی دیگر خیابان رفته و وارد هتل شده و اتاق را تحویل گرفتیم. قائدتا بعد از 7-8 ساعت پرواز و طی کردن مسیر پرترافیک فرودگاه تا شهر، بایستی استراحت می کردیم. اما چون عهد کرده بودیم کوالالامپور را وجب به وجب بگردیم و نمیخواستیم با خواب، فرصت های طلایی سفر یک هفته ای را از دست بدهیم، از هتل بیرون آمده و طبق نقشه گوگل با اندکی پیاده روی به خیابان جالان پتالینگ یا محله مشهور چینی ها رفتیم. پلن نخستین روز سفر ما بازدید از: جاذبه های میدان مردکا - محله چینی ها - معبد سری ماهاماریامان -معبد گوان دی - معبد کورتهیل سری گنسر است.

نخستین روز سفر

محله چینی ها ( خیابان جالان پتالینگ) China town(Jalan Petaling)

ورودیه: ندارد

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این محله می توانید از خط LRT استفاده کنید و در ایستگاه پاسار سِنی (Pasar Seni) پیاده شوید. پس از چنددقیقه پیاده روی به "انتهای" خیابان پِتالینگ خواهید رسید. اگر بخواهید از "ابتدای" این خیابان بازدید را آغاز کنید، میتوانید در ایستگاه pudu sentral (که نام دیگر آن plaza Rakyat است) پیاده شده و با کمی پیاده روی به آن برسید.

تصویر شماره 17 - لوکیشن محل قرار گیری جاذبه های نزدیک محله چینی ها

خیابان پتالینگ یا به زبان مالایی "جالان پتالینگ" (جالان در زبان مالایی به مفهوم خیابان است) با طول حدود 500-600 متر یکی از نقاط محبوب گردشگری در کوالالامپور است. خیابانی که به اشغال فروشندگان چینی در آمده و علی رغم اینکه در بیشتر منابع از قیمت های خوب و مقرون به صرفه فروشگاههای این خیابان صحبت شده بود؛ ولی واقعیت نداشت. قیمت ها توسط فروشندگان چینی عموما بالا اعلام می شد و گاها تا 50 درصد هم از قیمت اولیه کم میکردند. ولی معلوم نبود حتی با 50 تخفیف هم کالا را به قیمت خریده باشید! توقع اجناس برند از محله چینی ها نداشته باشید. از کیف و کفش زنانه و ساک و چمدان و لباس؛ تا بدلیجات و میوه های استوایی. خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازار یافت می شود. نکته خوب این خیابان، اتمسفر و جو چین زده! این خیابان محسوب میشود. تزئینات خیابان با هنر مردم چین و با استفاده از فانوس های قرمز و سایر لوازم چینی، حال و هوای خاصی را بوجود آورده که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر علاقمند به غذاهای چینی هستید، فرصت را از دست ندهید و رستوران های بازار چینی ها را تست کنید.

تصویر شماره 18 - محله چینی ها (بازار چینی ها)

اگر قصد خرید سوغاتی در کوالالامپور دارید از همین جا شروع کنید.

سوغاتی در مالزی چی بخریم؟

اگر قصد خرید سوغاتی دارید پیشنهاد می کنیم از همان ابتدای بازدید از شهر، هر جا کالایی توجهتان را جلب کرد خرید کنید. نخستین چیزی که می توانید برای سوغات تهیه کنید صنایع دستی و مجسمه است. در کنار بسیاری از معابد و جاذبه های گردشگری می توانید مجسمه های بودا و الهه های هندو و ماکت جاذبه های گردشگری را خرید کنید. مجسمه های برنزی گران و پلاستیکی ارزان هستند.

پارچه های مالزی و هندی بسیار زیبا هستند. در مراکز خریدی مانند مید ولی یا محله هند کوچک می توانید پارچه های زیبائی بخرید.

اگر اهل زیورآلات بدلی هستید بهترین مکان برای خرید آنها محله هند کوچک است. زیورآلات بسیار زیبائی را می توانید در آنجا بیابید.

کارخانه های زیادی برای تولید ظروف پیوتر در مالزی وجود دارند که محصولات آنها را میتوانید برای سوغات تهیه کنید. ولی قیمت ظروف پیوتر عموماً گرانتر از ایران است.

همانطور از نام سفرنامه پیداست، سفر به کوالا؛ سفر به تمام آسیاست.

فعلا یک بازدید کوتاه از چین کردیم و در محله چینی ها، مردم و فرهنگ چین را از نزدیک دیدیم!!

با پای پیاده و با 100 متر پیاده روی از چین یک راست به هند می رویم!

معبد سری ماهاماریامان Sri Mahamariamman Temple

ورودیه: ندارد

دسترسی: دسترسی از طریق حمل و نقل ریلی , مشابه محله چینی ها است . در داخل یکی از خیابان های فرعی در بازار چینی ها به نام خیابان Tun HS Lee معبد سری ماهاماریامان قرار گرفته است. (معبد 100 متر با معبد گوان دی فاصله دارد)

کفش هایمان را به کفشداری تحویل می دهیم و با پای برهنه وارد معبد می شویم.

تصویر شماره 19 - نمای دروازه باشکوه معبد سری ماهاماریامان از داخل معبد

تصویر شماره 20 - سرای اصلی معبد سری ماهاماریامان

تصویر شماره 21 - تندیس خدایان هندو بر روی دیواره های داخلی معبد سری ماهاماریامان

معبد سری ماهاماریامان در سال 1873 بعنوان یک عبادتگاه خصوصی و توسط یک خانواده اصیل و متمول هندی ساخته شد. سالها بعد آنها تصمیم گرفتند درب های این عبادتگاه را به روی همه بگشایند و اداره آنرا به یک هیئت امنا بسپارند. حدود یک قرن بعد و در سال 1972 دروازه باشکوه این معبد که یکی از شاهکارهای سبک معماری هندی است در 5 طبقه ساخته شد. پرستش و طواف دور الهه های هندو بخشی از اعمال مذهبی هندوان است. زیر لب با صدایی حزن آلود، ورد میخوانند و چند بار سر را به جلو می آورند. عبادت الهه های هندوئیسم توسط آنها، زیبائی و راز آلودی خاصی دارد که فقط باید دید و لذت برد.

فیلم شماره 1 - طواف خدایان هندو

همان اول بازدید غافلگیر می شویم: یک هندی خودش را روی زمین پرت کرد و بصورت سینه خیز به سوی الهه هندو حرکت کرد و همانجا خوابیده روی زمین شروع به مناجات کرد!

تصویر شماره 22 - یک هندی سینه خیز به سوی الهه رفته و مناجات می کند

در یکی از اتاق های معبد، تندیس های کوچک چند الهه روی یک سکو قرار گرفته و هندوان دور آنها طواف میکنند و ذکر می گویند. همچنان که ورد می خوانند، زیر چشمی غریبه های دوربین به دست را زیر نظر دارند و به نظر می رسد از فیلم گرفتن ما زیاد راضی نیستند. محو تماشای عبادت آنها می شویم و دقایقی را با روحانی معبد به گفتگو می گذرانیم. روحانی کمی اعتقادات هندوان را توضیح می دهد و می پرسد دین شما چیست؟ وقتی پاسخ ما را شنید، گفت در دین ما بهشت و جهنم به شکلی که در اسلام بیان شده وجود ندارد و همه چیز در این دنیا و با تناسخ اتفاق می افتد. روحانی معبد ادامه داد که ما به خدای بزرگ یا خدای خدایان (احتمالا همان مفهوم الله در میان ما) اعتقاد داریم و هر یک از الهه ها جلوه ای از خدای خدایان هستند و وظیفه ای بر دوش آنها است اما متاسفانه مردم به مرور زمان فقط الهه ها را پرستش کرده اند و الان مفهوم خدای بزرگ کمرنگ شده و در باور عامه مردم جایی ندارد. صحبت کمی به درازا کشید و پس از پایان صحبت با روحانی معبد، بازدید از سایر بخش های معبد را ادامه دادیم.به مقابل سرویس بهداشتی که رسیدیم، جلوه ای دیگر از هنر هندوان برایمان هویدا شد! مردم با پای برهنه وارد دستشویی شده و همانطور با پای خیس و کثیف وارد معبد شده و عبادت خودشون را ادامه میدادند. از درب معبد خارج شدیم و کفش ها را تحویل گرفتیم. جورابهایمان را از پا در آوردیم و داخل سطل زباله انداختیم و کفش را پوشیدیم!

در کوالالامپور افراد دستفروش و برخی فروشگاهها، اسلایس میوه بسته بندی شده می فروشند. مثلا نیمی از یک انبه را اسلایس شده بسته بندی می کنند و به قیمت 2 تا 5 رینگیت می فروشند. ایده جالبی است، چرا که کودکان و نوجوانان مالایی به جای مصرف چیپس و پفک، بیشتر عادت کرده اند از اسلایس میوه استفاده کنند. میوه های استوایی مالزی را از دست ندهید. قیمت میوه های استوایی نسبت به کشور خودمان بسیار ارزان تر است. در اینجا برخی میوه ها مثل دراگون فروت، جک فروت، استار فروت، رامبوتان و ... را می توانید بصورت اسلایس یا بسته بندی شده در ظروف یکبار مصرف بخرید و مزه آنها را بچشید. طعم انبه های مالزی واقعا متفاوت و بهتر از انبه سایر کشورها است. اینجا گیلاس میوه ای لاکچری است و هر کیلو از آن قیمتی معادل 80 رینگیت دارد.

تصویر شماره 23 - میوه های استوائی مالزی طعم بی نظیری دارند. گیلاس اینجا میوه ای لاکچری است

به نقشه نگاه می کنیم و از نقشه، معبد گوان دی را پیدا میکنیم و با چند دقیقه پیاده روی به معبد می رسیم.

معبد گوان دی Guan di Temple

ساعات بازدید: 7 الی 19

دسترسی: دسترسی از طریق حمل و نقل ریلی , مشابه محله چینی ها است . در داخل یکی از خیابان های فرعی در بازار چینی ها به نام خیابان Tun HS Lee معبد گوان دی قرار گرفته است. (معبد 100 متر با معبد سری ماهاماریامان فاصله دارد)

130 سال از تاسیس این معبد می گذرد و محل نگهداری گوان دائو " Guan Dao " (یک نوع سلاح نبرد چینی) افسانه ای می باشد که 59 کیلوگرم وزن دارد. عده ای از مردم دائما در این معبد رفت و آمد می کنند زیرا باور دارند که شمشیر افسانه ای قدرت خاصی را در اختیار دارد که اگر آن را بلند کنند یا آن را لمس کنند به آن ها برکت می دهد یا از آن ها محافظت می کند. عده ای باور دارند که این شمشیر قدرت این را دارد که شانس و بخت فردی را به طور کل برگرداند. وقتی به معبد می رسیم، ساعت کار معبد به پایان رسیده است و فقط می توانیم قسمت ابتدایی معبد را ببینیم. کارگزار معبد از ورود ما به بخش های بعدی جلوگیری کرد. اصرار ما هم بی نتیجه بود و می گفت ساعت کار خیلی وقت است تمام شده و منتظرم مردم هستیم تا از معبد خارج شوند و درب را ببندیم.

تصویر شماره 24 - ورودی معبد گوان دی

به لطف پایه بودن همسر و عدم ابراز خستگی توسط ایشان، 3 بازدید از پلن امروز سفر، اجرا شده بود. تصمیم گرفتیم بازدید از جاذبه بعدی از پلن امروز که فقط 400 متر با ما فاصله داشت را اجرا کنیم. پس پیاده به حرکت خودمان ادامه دادیم.

معبد کورتهیل گانش سری گنسر Courthill Ganesh Sri Ganesar Temple

ورودیه: ندارد

دسترسی: از بازار چینی ها خارج شوید و به سمت راست و در خیابان jalan pudu حرکت کنید، دقیقا پس از طی مسافت 250 متر و مقابل ایستگاه مترو Pudu sentral (که نام دیگر آن plaza Rakyat است) خیابان کوتاه jalan pudu lama قرار گرفته است. وقتی وارد این خیابان شوید معبد را مشاهده خواهید کرد.

وقتی در تریپ ادوایزر دنبال تحقیق در خصوص جاذبه های مد نظرمان بودیم، در یکی از نظرات، تاریخ امروز را برای اجرای مراسم مذهبی نوشته بود ولی ما زیاد جدی نگرفته بودیم و فکر نمی کردیم مراسمی در کار باشد و اصلا موضوع مراسم مذهبی را تقریبا فراموش کرده بودیم. بخت با ما یار بود که وقتی به معبد رسیدیم، برنامه مذهبی هندوان هنوز در حال اجرا بود. به محض ورود من و همسرم، ابراز لطف دوستان هندی و میهمان نوازی آنان آغاز شد. برای پذیرائی از میهمانان مسلمانشان هر آنچه از دستشان بر می آمد انجام دادند. مراسم اطعام با غذای نذری نیز برقرار بود و دورتادور ضریح یا اتاق الهه، هندوان نشسته و مشغول صرف غذا بودند.

تصویر شماره 25 - به جز نیازمندان، همه از این خوان نعمت بهره می برند

صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان مختلف در کوالالامپور واقعا ستودنی است. اینکه یک حکومت بتواند چنان فرهنگ سازی کند که افراطی ترین پیروان ادیان و مسلک های مختلف بتوانند اینچنین در صلح و آرامش کنار هم زندگی کنند، کاری است که فقط از دولت مالزی و ماهاتیر محمد بر می آید.

حُسن دیگر این تنوع فرهنگی _ نژادی و دینی، این است که اگر شما به یکی از معابد هندو یا بودایی و ... مراجعه کنید و متوجه شوند که شما هم کیش آنها نیستید، تلاش میکنند به بهترین وجه مرام و مسلک خود را تشریح کنند و برای معرفی بهتر، با رویی گشاده از شما پذیرائی می کنند. می توان گفت رقابتی میان پیروان ادیان مختلف برای معرفی دین خود شکل گرفته است.

تصویر شماره 26 - بانویی ساری پوش، شمع روشن کرده و رو به معبد دعا میکند

در ابتدای ورودی معبد، خانمی مشغول روشن کردن شمع است و پس از روشن کردن شمع، مشغول مناجات می شود. هندوان با حلقه های گل وارد معبد شده و آنرا به کارگزار معبد می دهند تا به دور گردن الهه بیاندازند. در سطل هایی به ارتفاع نیم متر، انواع غذاهای نذری توزیع می شود. فردی یک فندک از جیب خود در می آورد و الیاف روی نارگیل خشک را آتش زده و روی هوا می چرخاند و تقدیم خدا می کند! افرادی با ظروف پیراشکی و دونات وارد شده و نذر خود را تقدیم کارگزاران معبد می کند. اینجاست که میتوان پی برد چرا بیشتر کارگزارن معبد چاق و چله هستند!! مردم ظروف مختلف نذری شامل برنج خشک و نارگیل و ... را به معبد می آورند و تقدیم خدایان می کنند.

تصویر شماره 27 - الیاف نارگیل را مشتعل کرده و در هوا می چرخانند و پیشکش خدایان می کنند

"آقایی خوش اخلاق" که لحظه ورود به ما خوش آمد گفت، مدام ما را زیر نظر دارد. با دو فنجان قهوه نزدیک می آید و تعارف میکند.  قهوه را برداشته و ولی چون آخر شب است نمی نوشیم. دقایقی بعد چند پیراشکی و دونات در ظرفی گذاشته و می دهد کسی برایمان بیاورد. دقایقی بعد خودش با دو ظرف غذا بر می گردد و تعارف میکند. غذاها را برداشته و در کوله می گذاریم. کسی از این معبد دست خالی بیرون نمی رود و همه با کوله باری از نذری راه خود را گرفته و می روند. اما بیرون از معبد فقیری سبد به دست "چشم به راه" کمک است. اما در حقیقت "چشمی" وجود ندارد که به راه باشد. او نابینا است. سر صحبت را با او باز میکنم. هموطن او که در کنارش ایستاده با زبان اشاره می گوید که او ناشنواست.

وای خدای بزرگ!!!

او هم نابینا است و هم ناشنواست. حتی قدرت تکلم ندارد...

تصویر شماره 28 - بیرون معبد فقیری چشم به راه کمک است، اما چشمی ندارد که به راه باشد...

دقایقی محو او می شویم. همچون تندیس، بی حرکت سر جایش ایستاده و تکان نمی خورد. پلکی ندارد که حتی بخواهد پلک بزند.

"آقای خوش اخلاق" باز هم نزدیک می آید و با لهجه غلیظ هندی توضیحاتی ارائه می دهد. به قدری تند صحبت می کند که ابتدا از حرف هایش هیچ نمیفهمیم. وقتی به او می گویم لطفا کمی آهسته صحبت کن! از ابتدا شروع می کند.

او در خصوص فرد فقیر صحبت می کند و می گوید:

هر کس نتیجه کار خود را در دوره ایی که مجدداً در روحی دیگر حلول می کند خواهد دید و این وضعیت فرد فقیر نتیجه کارهای خودش است و اساساً وضعیت فعلی او نتیجه کارهایی که در زندگی قبلی خود کرده و لایق این سختی و مشقت است... کمی بیشتر توضیح می دهد و هر کلمه از اعتقاداتش چون پتکی بر سرم فرود می آید. وقتی از اعتقاداتشان می گوید، دیگر "آقای خوش اخلاق" خوش اخلاق به نظرم نمی آید. او از قانون کارما برای ما می گوید. بر اساس قانون کارما (Karma)، آدمی نتیجه اعمال خود را در دوره های بازگشت مجدد خود در این جهان می بیند. کسانی که کار نیک انجام داده اند، در مرحله بعد زندگی مرفه و خوشی دارند و آنان که کار بد می کنند، در بازگشت با بینوایی و بدبختی دست به گریبان خواهند بود و چه بسا به شکل حیوان بازگشت کنند.

دیگر دلم نمی خواست حرف های او را بشنوم. کمی رینگیت در جیب فقیر می گذاریم و غذای نذری را از کوله در آورده و در نایلون گذاشته و به او می دهیم.

همه و همه، حتی مسلمانان از این سفره و خوان نعمت بهره می برند اما نیازمندی که چشم به راه جرعه ای محبت و وعده ای غذاست، گرسنه می ماند. به کدام آئین چنین ظلمی رواست؟؟؟!!

تصویر شماره 29 - روی به خدایان کرده و مناجات می کنند...

اسفناک تر اینکه اینگونه افراد وضعیت فعلی را حق خود پنداشته و باور دارند که این تیره بختی زاییده بدکرداری آنان در زندگانی پیشین است که از طریق تناسخ آنرا دریافت کرده اند. یاد جمله معروف انیشتین می افتم:

" دو چیز را پایانی نیست، یکی جهان هستی و دیگری حماقت انسان. البته در مورد اولی مطمئن نیستم"

تصویر شماره 30- نذورات مردم تقدیم کارگزاران معبد می شود

برای امروز و امشب، همه چیز داشت خوب پیش می رفت ولی موضوع فقیر هندی حالمان را دگرگون کرد. بخاطر تاخیر پرواز و ترافیک مسیر فرودگاه به شهر، وقت زیادی را از دست داده بودیم و عملاً بازدید از میدان مردکا طبق برنامه زمان بندی شده امکانپذیر نشد. نقشه گوگل را باز می کنیم و به دنبال هتل می گردیم. فقط چند صد قدم با هتل فاصله داریم. پیاده به سمت هتل راه می افتیم و در KFC شام را صرف میکنیم. پس از رسیدن به هتل و سپری کردن یک روز پر ماجرا، به خواب عمیقی می رویم.