سفرنامه مختصر و مفید به کوالالامپور

سفرنامه مختصر و مفید به کوالالامپور + تصاویر
12 اسفند 1398 09:00

سفرنامه مفید و مختصر 8 روزه به مالزی:

سلام به دوستان عزیزم. سفرنامه من در واقع نکته برداری های سفرنامه های دوستان عزیزی ست که لطف کردند سفرنامه هاشون رو نوشتند و باعث شدند ما سفری به صرفه داشته باشیم و از زمانمون به خوبی استفاده کنیم . بخاطر همین وظیفه خودم دونستم که حتما این سفرنامه رو بنویسم تا بتونم دینم رو ادا کنم. این سفرنامه قطعا 80% کنجکاویتون رو برطرف میکنه( یه مسئله ی رو انقدر در سفرنامه ها خوندم که ملکه ذهنم شده  بود ،بخاطر همین ممکنه فراموش بشه ذکرشون ). متنی که براتون آماده کردم اصلش نکته های مهم مکان های دیدنی است (که من این مطالب رو پرینت گرفته بودم و همراه خودم در سفر در همه جا داشتم) و تجارب شخصی خودم هم کمی اضافه کردم .

سفر ما از 18 تا 26 آذر سال 98 بود. خیلی سفر عالیی بود. دومین سفر خارجی من و همسرم در سالگرد عروسیمون بود که به لطف دوستان برامون خاطره شد . سفرنامه من همه دسته بندی شده و تیتر واره.هر جاییکه براتون مهم تره رو میتونین استفاده کنید. اول یه توضیحات کلی میدم و بعد میرم سراغ سفرمون.

جاهای دیدنی کوالالامپور:

1. مجموعه غارهای باتو Batu caves -   باغ وحش نگارا zoo Negara
  2. برج های دوقلوی پتروناس petronas twin towers
  3. مرکز خرید سوریا کی ال سی سی  Suria KLCC Megamall
  4. پارک کی ال سی سی  KLCC Park    -  آبنمای پارک کی ال سی سی  Lake Symphony
  5. آکواریوم کی ال سی سی Aquaria KLCC
  6. باغ پرندگان KL Bird Park  - باغ پروانه ها KL Butterfly Park- پارک ارکیده
  7. ارتفاعات گنتینگGenting highlands   - معبد بهشت و جهنم Chin Swee Caves Temple
  8. محله چینی ها(خیابان جالان پتالینگ (JalanPetaling) china town ( - معبد سری ماهاماریامان sri mahamariamman temple
  9. معبد گوان دی guan di temple   - معبد کورتهیل سری گنسر Courthill Sri Ganesar Temple
  10. محله هند کوچک Little India  -معبد بودایی ماها ویهارا Maha Vihara Temple   -معبد تیان هو  Thean hou temple
  11. خیابان بوکیت بینتانگ Jalan Bukit Bintang
  12. خیابان جالان آلور ( خیابان غذا  )- مرکز خرید پاویلیون pavilion megamall-
  13. مرکز خرید برجایا تایمز اسکوئر Berjaya Times Square  (یک کیلومتر با خیابان بوکیت بینتانگ فاصله و در خیابان IMBI قرار دارد)
  14. میدان مردکا ( میدان استقلال)  Merdeka square
  15. ساختمان سلطان عبدالصمد Sultan Abdul Samad building  -گالری شهر کوالالامپور Kuala lumpur city gallery
  16. مرکز خرید میدولی Mid Valley Megamall
  17. پارک آبی سان وی لاگون Sunway Lagoon Water Park
  18. برجایا هیلز ( دهکده فرانسوی و باغ ژاپنی) Colmar Tropicale Berjaya Hill
  19. پایتخت سیاسی اداری پوتراجایا  putrajaya
  20. برج مخابراتی منارا   menara kuala lumpur

حمل و نقل عمومی:

1. خطوط حمل و نقل ریلی: شامل مترو ( KTM و KTM Komuter   ) و  منوریل ( LRT  و Rapid KL) می باشد. اگر بخواهید در ایستگاه و مقصدی متفاوت نسبت به آنچه بلیت خریده اید پیاده شوید، باید به باجه بلیت فروشی داخل ایستگاه مقصد مراجعه کنید و بلیت خود را تعویض نمائید (و اگر مابه التفاوت قیمت داشت پرداخت کنید) تا بتوانید از ایستگاه خارج شوید.

ایستگاه KL Sentral:

بلیت اتوبوس به  گنتینگ را می توانید در این ایستگاه خریداری کرده و در همینجا سوار اتوبوس شوید (یک یا دو روز قبل، بلیت اتوبوس را حتما به شکل "رفت و برگشت" بخرید). ایستگاه Pudu Sentral  و Masjid Jamek نیز ایستگاههای اصلی کوچکتری هستند که دو یا سه خط مترو را به هم متصل کرده اند. طبقه‌ی منفی یک هم ترمینال اتوبوس برای رفتن به مناطق خارج از شهر مانند ارتفاعات گنتینگ هست. اگر میخواید از ایستگاه KL Central سوار مونوریل بشید، از پله برقی به طبقه‌ی بالا برید و مستقیم به راهتون ادامه بدید، از کنار مغازه‌ها و فروشگاه‌ها رد بشید انقدر میرید که به پله‌های به سمت پایین میرسید پایین پله‌ها ایستگاه مونوریل هست.

برای تهیه‌ی بلیط ، روی صفحه‌ی لمسی اول نوع قطارتون رو انتخاب کنید. اگر توی ایستگاهی غیر از KL Central هستین کاملاً مشخصه نوع قطارتون چیه. بعد از انتخاب نوع قطار باید ایستگاه مقصدتون رو انتخاب کنید، مرحله‌ی بعد تعداد نفرات رو وارد میکنید و در نهایت مشخص میشه هزینه‌ی سفرتون چقدر هست. اسکناس یا سکه رو از جاهای مخصوصش وارد کنید و از قسمت پایین دستگاه بقیه پول و بلیط هاتون رو دریافت کنید.

2- اتوبوس اتوبوس‌های داخل شهری دو نوع هستن. یکی اتوبوس‌های معمولی به نام Rapid KL که تعداد و ایستگاه‌هاشون بیشتره و دیگری اتوبوس‌های GO KL . اتوبوس‌های GO KL اتوبوس‌های رایگانی هستن که در چهار رنگ بنفش، سبز، قرمز و آبی شما رو جابجا میکنن.

برنامه‌ی کاری اتوبوس‌های GO KL:

•  روزهای عادی: 6 صبح تا 11 شب،  هر 5 دقیقه یک بار میاد
  • روزهای تعطیل: 7 صبح تا 11 شب،  هر 10 الی 15 دقیقه یک بار میاد

3- تاکسی: تاکسی "قرمز و سفید ارزان ترین"  است. سپس تاکسی های آبی هستند که کمی گرانترند و تاکسی های سبز یا زرد که گرانتر از همه هستند. در مواقع ترافیک شدید هزینه آنها افزایش می یابد.

4- تاکسی های اینترنتی: نرم افزار گرب (Grab)، این تاکسی ها ارزان تر از تاکسی هستند (نرم افزار های uberو mycar هم هستند که به درد ما نخوردند).

هر سیمکارت چه ایرانی چه مالایی بعد نصب گرب در گوشی میتونه 1-2 سفر رایگان ( مثل اسنپ ایران ) به کمک کد تخفیف بگیره شما میتونید با سرچ Grab promo cod از طریق گوگل کد های مربوطه و جدید مربوط به اون زمان رو پیدا کنید.

خوردنی ها:

• رستوران ایرانی ناب در خیابان بوکیت بینتانگ (اگه حتما غذای ایرانی میخواید فقط اینجا رو میشناسم که غذاش تعریفی نداشت)
  • برای غذای سنتی مالایی و استوایی ، OTAK OTAK .  ماهی کوچکی را لای برگ درخت موز می گذارند و حرارت می دهند تا برگ به حد سوختن برسد و ماهی کباب شود. با کمی آبلیمو و نمک عالی ست.
  • ساتای غذایی مشابه جوجه کباب یا چنجه خودمان. گوشت در ادویه و سس های محلی خوابانده می شود تا طعمی دلچسب داشته باشد و سپس روی ذغال کباب می شود.
  •  دیم سام (به صورت بقچه‌های دلمه ماننده)، باتو مانگ ساتای (گوشت‌های مزه‌دار شده‌اس که تو سیخ‌های کوچیک چوبی زده شده و پخته شده)، زبان سرخ شده گوساله که اسمشو نمیدونم
  • در فست فود کنار سینمای KL Central ، هوگی (Signature Hoagie) با قیمت 17 رینگیت. در این فست فود خبری از نوشابه نیست و از همه مشتریان با شربت آبلیمو با لیموی تازه پذیرائی می شود.

* تقریباً همه‌ی رستوران‌های چینی تابلوی "غیرحلال" آویزون کرده بودن.

* بستنی و آب معدنی کوچک از 1 رینگیت شروع میشد ولی معمولا 1.6 رینگیت به بالا بود.

• یه سری کافی شاپ و نوشیدنی شیک shake هست. به نام برند های Tealive و Chatime که هرکدوم 7  رینگت و خیلی باحال، ارزون  و فوق العاده خوشمزست.

* روز آخر  با مونوریل به منطقه‌ی chow kit رفته و از هر میوه یکم بخرید با خودتون ایران ببرید. فقط رسیده نباشه تا له نشه. Chow kit بازار میوه و مرغ و ماهی هست که قیمت‌هاش نسبت به مناطق لوکس خیلی پایین‌تره و تماشاش یک جور تفریح به حساب میاد (اگه میوه جدید رو دوست دارید امتحان کنید، ما گرفتیم و خانواده ها پسند نکردند، معمولا قدیمی ها دوست ندارند چیزهای جدید امتحان کنند).

میوه ها:

1- ساپودیلا (شیرین و آبدار، قیافه‌اش شبیه سیب زمینی بود)

2- پَشِن فروت (خیلی شیرین)

3- دوریان (پوست خیلی بدبویی داره ولی اونجا میگفتن خودش شیرینه. در کل فک کنم زیاد جالب نباشه)

4- منگوستین (یکی از خوشمزه ترین میوه‌های استواییه، شیرینه)

5- جک فروت (شبیه دوریان ولی اندازه‌های خیلی بزرگتری داره. اینم پوست خیلی بدبو ولی طعم شیرینی داره که ما این دو تا رو امتحان نکردیم)

6- سالاک (مزه شیرین و یکم اسیدی شبیه مزه آناناس)

7- استار فروت (شیرین و خوشمزه)

8- رامبوتان (شیرین و آبدار شبیه مزه انگور)

9- لانگست (شیرین و آبدار شبیه مزه انگور)

* دراگون، انبه، آناناس، پاتایا و آووکادو تو ایران هم پیدا میشن.

مراکز خرید کوالالامپور

-1 مرکز خرید Sogo  ←  سوار monorail شده و ایستگاه medan tunku پیاده میشید. در خ عبدارحمان قرار داره یکی از بهترین مراکز خرید کولا و همواره جنس‌های تخفیف خورده، جنس‌های مارک دار اورجینال بعضاً با قیمت‌های خیلی عالی.(بهترین مرکز خرید از نظر قیمت)

2- خیابان عبدالرحمان ←  این خیابان یکی از خیابان‌های بسیار قدیمی کوالاست که دارای تعداد زیادی فروشگاه پارچه هست. این فروشگاه‌ها از بیرون خیلی بد نما هستن و فکر میکنید که فقط پارچه‌های زرقی برقی هندی دارن در حالی که انواع شال‌های حریر با جنس عالی و همچنین کیف‌های زنانه با قیمت‌های خیلی مناسب و جنس خوب هم میفروشن.

3- خیابان بوکیت بینتانگ ← مراکز خرید اینجا از شمال به جنوب (از بالا به پایین): Pavilion / Sephora / Starhill / Fahrenheit 88 / Lot 10 / BB Plaza / Sungei Wang  / Low Yet / Imbi plaza / Berjaya Times Square

4- مرکز خرید Pavilion ←. از داخل این مرکز راهروی سرپوشیده‌ای تا داخل برج وجود داره که این دو رو به هم متصل کرده. کنار پاویلیون مرکز خرید Sephora قرار داره که مرکز فروش لوازم آرایشه البته ما فرصت نکردیم این دو جا رو بریم.

5- مرکز خرید Starhill ← این مرکز خرید بزرگ، لوکس و بسیار شیک در مجاورت پاویلیون قرار داره

6- مرکز خرید Fahrenheit 88 ← این مرکز خرید در نزدیکی پاویلیون قرار داره. با جنس‌های نسبتاً خوب و قیمت‌های مناسب. بیشتر اجناس اینجا تولیدات خود مالزی هستن و انصافاً جنس خوبی دارند.

9- مرکز خرید Berjaya Times Square ←  سوار monorail شده و ایستگاه imbi پیامیشید.. از طبقه‌ی 2 به بالا اجناس با کیفیت‌های معمولی وجود دارن، شرکت‌های گردشگری که بلیط‌ در طبقه‌ی 8 این پاساژ قرار دارند. همچنین در طبقه‌ی پنجم شهربازی هیجان انگیز قرار داره که ما بعدا پشیمون شدیم نرفتیم. قیمت انواع ماساژ هم تو طبقه‌ی پنجم از بعضی جاهای دیگه تو مالزی بهتره. پله‌های طبقه‌ی همکف به طبقه‌ی 1- مثل پیانو موزیکال هستن و شما پا روی هر پله بگذارید یک نت نواخته میشه.

12- مگامال Midvally ←  یکی از بزرگترین مراکز خرید آسیاست. ابتدا به KL Central رفته و با خط 1 KTM (آبی رنگ) به ایستگاه midvally بروید. واقعاااا بزرگه و شما ممکنه با گشتن تو اولین فروشگاهش کاملاً خسته بشید و برگردید.

13- مرکز خرید Central Market ← این مرکز خرید 2طبقه و کوچک محل فروش انواع دکوری‌ها، سوغاتی‌ها، شکلات، صناایع دستی چوبی هندی و ... است.اگر اینجا برید دست خالی بیرون نمیاید چون برای خرید سوغاتی و شکلات جایی ارزانتر از اینجا پیدا نمیکنید.(تو بوکیت بینتانگ)

وسایل و چیزهایی که باید همراه داشته باشید

1) برای داخل هتل حتما دمپایی روفرشی به ازای هر نفر و یک دمپایی هم مخصوص سرویس بهداشتی بردارید. بهداشت دمپایی هتل رو ممنوع کرده.

2)  قبل از سفر ژل شستشوی دست رو از داروخانه‌های ایران بخرید و اونجا همیشه همراهتون داشته باشید چون اکثرا تو فضاهای عمومی و یا باغ وحش‌ها و باغ‌ها هستین و به هر گیاه و حیوانی ممکنه دست بزنید.

3) دوستانی که گوشی آیفون دارید یادتون باشه که حتما سوزن گوشی رو جهت تعویض سیم کارت با خودتون ببرید و تو کیف دم دستی تون قرار بدید چون تورلیدر تو مسیر فرودگاه تا هتل بهتون یک سیم کارت میده که بهتره همون موقع فعالش کنید تا خاطرجمع بشید. دقت کنید این سیم کارت‌ها 5 رینگیت شارژ اولیه دارند ولی باید خودتون هم اونو شارژ کنید تا اون 5 رینگیت هم آزاد بشه. به همون اندازه‌ای شارژ بخرید که میخواید اینترنت گوشیتون رو شارژ کنید. چون داشتن اینترنت خارج از هتل واقعا لازمه علی الخصوص برای استفاده ازgoogle map. تماس‌هاتون با ایران رو هم از طریق اپلیکیشن‌های اینترنتی مثل واتس اپ، ایمو، تلگرام و ... انجام بدید، چون احتمالا با خوندن این سفرنامه مثل ما نیازی به تماس گرفتن با تورلیدرتون ندارید. ما چون تماس هامون در بیرون هتل زیاد بود یه شارژ 30 رینگتی با اینترنت نامحدود گرفتیم.

4) متاسفانه هر جایی که اسم هند میاد یا اثری از هندی‌ها وجود داره سطح بهداشت پایین میاد. برای رفتن به داخل معابد به ازای هر نفر دو تا پلاستیک ببرید و روی جوراب یا پاهاتون بکشید.(من خریدم به دردمون نخورد، چون پوشیدیم بهشون برخورد و انداختنمون بیرون، کلا هندی ها پای لخت رو مقدس میدونن برای رفتن به معابدشون)

5) پماد گزش حشرات و اسپری دورکننده حشرات حتما همراه داشته باشید. خود من از 6 جا نیش خوردم.

6)خرید پانچو اجباری نیست ولی حتما نفری یدونه چتر داشته باشید.

نکات ابتدای سفر

1) حواستون باشه به محض رسیدن به هتل از اتوبوس پیاده شید و برای گرفتن اتاق اقدام کنید تا اتاق‌های خوب هتل پر نشه. همچنین از قسمت پذیرش اتاق‌های طبقات بالا و پنجره دار بخواید. اگر چیزی نگید اول از همه اتاق‌های طبقات اول و بدون پنجره رو پر میکنن. من توی یک سفرنامه خوندم که ظاهراً به ایرانی‌ها اتاق در طبقات بالا نمیدن و اونها از ایران برای هتلشون ایمیل فرستاده بودن و تقاضای اتاق در طبقات بالا رو کرده بودن و وقتی اونجا رفتن دیدن که به ایمیل شون عمل شده، شما هم میتونید این رو امتحان کنید. (مثلا بعضی هتل‌های 5 ستاره تا 20 طبقه هم هستن که واقعاً ارزش داره)

2) فقط از صرافی‌هایی پول change کنید که روی آنها نوشته license money changer. چون فقط اینها مجوز دارن. بهترین صرافی‌ها در خیابان بوکیت بینتانگ هستن که با بالاترین نرخ پول change میکنن. حتما فقط تو این خیابون چنج کنید.

نکات حین سفر

1) معمولاً هتل‌های 5ستاره برای بعضی مکان‌های دیدنی یا بعضی نقاط شهر شاتل‌های رایگان دارند (به سرویس‌های جابجایی رایگان شاتل گفته میشه). حالا هر نوع هتلی هستید در این باره از پذیرش هتل سوال بپرسید ضرر نداره.

2) همچنین این نکته یادتون باشه که خرید اینترنتی بلیط ها ارزونتر از حضوری‌ست.

3) برای خرید بلیط ارتفاعات گنتینگ، پارک آبی و کولمار تروپیکال (دهکده فرانسوی) یک روز زودتر اقدام کنید.

4) حتما همه جا تابلوها به زبان انگلیسی وجود دارند ولی اگر نبود تابلوی Keluar تابلوی خروج است..

5)برای گنتینگ سوییشرت یا لباس کلفت ببرید . خیلی سرده اونجا.

داخل فرودگاه ها:

اینترنت ایران: بعد از پرسیدن کد ملی و شماره تلفن، اینترنتتون فعال میشه، سرعت چندان بالایی ندارد.

ایران: در بدو ورود و ايست بازرسي ميزان پولي كه همراهتان است بيشتر از پنج هزار دلار نباشد.

اینترنت مالزی: اینترنت رایگان فرودگاه (بسیار ساده وصل میشد و پرسرعت بود)

مالزی: داخل فرودگاه میتونیم چمدونهامون رو وزن کنیم (طبقه پنجم و کنار کانترهای هواپیمایی)

انتخاب هتل:

من بعد کلی گشتن هتل holiday inn express رو انتخاب کردم . خیلییییییییی راضی بودم از انتخابم و شوهرم مدام در حین سفر تحسینم میکرد. خود هتل یک هتل کاملا معقول و تمیز  و تازه ساخت بود. هتل 3 ستاره ولی عالی که البته قیمتش از بعضی 4 ستاره ها بیشتر بود. دلیل سه ستاره بودنش بخاطر نداشتن استخر که برای ما مهم نبود و اینکه 20 طبقه بود. مالزی معروفه به برج های بلندش. که هتل ما جزو هتل های کم ارتفاع تر بود ولی اصلا مهم نبود. حالا خوبی های هتل رو بگم. یک اینکه رسپشن فارسی به نام آقای پوریا داشت که واقعا ازش ممنونیم . هر سوالی پرسیدیم ازش راهنمایی مون کرد بدون کوچکترین اخمی و طبقه 20 م بهمون اتاق داد. صبحانه هتل عالی بود و همه چی داشت. اندازه خود اتاق کاملا استاندارد بود و هرروز اتاق تمیز میشد. آب معدنی چایی نسکافه هرروز رایگان شارژ میشد که دیگه نیازی به خرید آب نبود. از نظر منطقه حتما هتلتون رو نزدیک بوکیت بینتانگ انتخاب کنید چون یه جورایی همه جا به اینجا نزدیکه. هتل ما تو خیابون راجاچولان بود که 5 دقیقه با خیابون بوکیت بینتانگ فاصله داشت. مزیت دیگه داشتن پل های هوایی کنار  هتل بود که به راحتی میشد 5 دقیقه ای به پاویلون و 8 دقیقه ای به برج پتروناس رسید. یه سری از مراکز دیدنی کاملا به شما نزدیکه و اگه اهل پیاده روی هستید میتونید با استفاده از گوگل مپ پیاده برید: برج پتروناس، برج منارا، مرکز خرید سنترال مارکت، خ چینی ها، خ بوکیت بینتانگ، خ آلور، پاساژ برجایاهیلز.

نکته مهم دیگه هتل کنار مونوریل راجاچولان بود که رفت و آمد رو برای ما خیلی راحت کرد. حتما اگه قراره با تور و تاکسی رفت و آمد نکنید ، هتلتون نزدیک یکی از ایستگاه های مترو باشه، فرقی نمیکنه کجا، مهم اینه که بتونید راحت به  کی ال سنترال برید. حتی خود بوکیت بینتانگ هم مونوریل داره.

برنامه کلی سفر ما به شرح زیر بود:

• سه شنبه 19 آذر- 10 دسامبر: هند کوچک/معبدچینی تیان هو/معبد هندی ماهاویهارا
  • چهارشنبه 20 آذر- 11 دسامبر: باتوکیو/پاساز برجایاتایمزاسکوءر/محله چینی ها
  • پنج شنبه 21 آذر- 12 دسامبر: گنتینگ/پتروناس(پاساز سوریا)
  • جمعه22 آذر- 13 دسامبر: پارک آبی
  • شنبه 23 آذر- 14 دسامبر: پوتراجایا / پتروناس(داخل برج)
  • یک شنبه 24 آذر- 15 دسامبر: کولمار/باتوکیو
  • دوشنبه 25 آذر- 16 دسامبر:  باغ پرندگان/باغ پروانه ها/مردکا/پاساژمیدولی
  • سه شنبه 26 آذر- 17 دسامبر: پاساژ سوگو / خرید میوه

نکات مهم:

• روزهای شنبه یکشنبه گنتینگ، پارک آبی، کولمار شلوغ است
  • دوشنبه ها برج دوقلو و غار ویلا در باتوکیو تعطیل است.
  • سه شنبه ها پارک آبی شلوغ است و کولمار شو ندارد.
  • قبل از خرید بلیط گنتینگ، کولمار و پارک آبی دمای هوا چک شود.
  • برج پتروناس، خیابان بوکیت بینتانگ ، جالان الور (خیابان غذا)مراکز خرید را در وقت های اضافه شبانه بروید

--------------

روز اول:

شب ساعت ده از ایران پرواز داشتیم وبعد 8 ساعت، ساعت ده صبح به وقت مالزی رسیدیم. تا تور همه رو جمع کنه ساعت 12 شد. همانطور که دوستان گفتند تور خیلیییییییییی گرون تر میگیره اما به نظرم پوتراجایا رو با تور برید که در ادامه دلیلش رو میگم. ساعت 1 به هتل رسیدیم .70 رینگت مالیات هتل  برای 7 روز شد.  اتاق رو تحویل گرفتیم و راه افتادیم. ناهار رو در پاساژ پاویلیون خوردیم که بعدا فهمیدیم پاساژی هست که علاوه بر مرکز خرید گرون، قیمت غذاهاش هم گرونه. اول با مونوریل به کی ال سنترال رفتیم تا بلیط گنتینگ بگیریم و بعد به محله هند کوچک بریم. بلیط گنتینگ برای فردا تموم شده بود پس برای پس فردا گرفتیم. همه نکات در ادامه توضیح داده خواهد شد. بعدش از اونجا بیرون رفتیم . دقیقا پایین کی ال  سنترال محله هند کوچک است.

محله هند کوچک Little India

ساعات بازدید: از صبح تا حدود 9 شب فروشگاههای محله هند کوچک باز هستند

دسترسی: اگر از درب جنوبی KL Central خارج شوید، به خیابان Jalan Tun Sambanthan  و محله بریکفیلد خواهید رسید. با دو دقیقه پیاده روی به سمت غرب، به هند کوچک که در همین خیابان است خواهید رسید (هند کوچک بخشی از محله بریکفیلد است).

خیابون جالبی بود. احساس میکردی که توی هند هستی.

معبد بودایی ماها ویهارا Maha Vihara Temple

ساعات بازدید: 8 لغایت 18

دسترسی: مشابه محله هند کوچک است. معبد در خیابان Jalan Berhala قرار دارد.

(ما به سختی اینجارو پیدا کردیم و اصلا هم چیز خاصی نبود، بنظرم ارزش رفتن نداره)

معبد چینی تیان هو Thean Hou Temple

ورودیه: ندارد

ساعات بازدید: 8 الی 22 (بهتر است بازدید تا پیش از ساعت 20 انجام شود زیرا ممکن است معبد زودتر بسته شود.)

دسترسی: به ایستگاه KL Central  رفته از آنجا با تاکسی به معبد بروید.( ما پیاده رفتیم)

مترو: این معبد چینی زیبا و بزرگ روی یک تپه قرار داره. شما میتونید با monorail به ایستگاه Tun Sambathan یا با خط 1 KTM به ایستگاه midvalley برید. این دو ایستگاه نزدیکترین به این معبد هستند ولی از اونجا تا معبد باز هم فاصله هست که میتونید تاکسی بگیرید یا میتونید از هتل با grab برید و از 9 صبح تا 6 عصر از این معبد دیدن کنید (خیلی قشنگ و جالب بود).

پیاده به کی ال سنترال برگشتیم و از آنجا با مونوریل به هتل رفتیم. در قسمت مخصوص غذای پاویلون بستنی خوردیم که خیلی خوب بود و احساس میکردی واقعا داری میوه میخوری. امتحان کنید حتما.

هزينه ها در مالزي  روز اول
١٠- بستني در پاويليون ٢٥.٨٥

----------- ----------- ----------- ----------- ----------- -----------

روز دوم:

ابتدا با مترو به باتوکیو رفته، سپس برای خرید بلیط پارک آبی و کولمار به پاساژ برجایاتایمز اسکوئر رفتیم و ناهار را آنجا خوردیم و گشتیم و در آخر به محله چینی ها رفتیم.

• باتو کیو Batu Caves

ساعات بازدید: 6 الی 21

تصویر1:داخل معبد هندی ها

تصویر2:بت هایی که هندی ها میپرستند

• طریقه‌ی رفتن:

ابتدا به KL Central برید. در اونجا بلیط ایستگاه Batu cave که آخرین ایستگاه خط 1 KTM  هست رو از دستگاه‌های خرید بلیط میخرید.

* ورودی غار رامایانا 5 رینگیت و غار معبد (انتهای 272 پله در کنار مجسمه مورگان) رایگان است.

*غار ویلا دوشنبه‌ها تعطیل است.

*فاصله حرکت قطارها از باتو کیو به سمت شهر کمی دیر به دیر و حدود 45 دقیقه یکبار است.حتما تایم حرکت قطار رو از قبل چک کنید تا معطل نشید. احتمالا باید تو اینترنت باشه. ما روز قبل رفتیم چک کردیم.

بعد برگشتیم تا به پاساژ برجایاهلیز بریم.

خرید بلیط پارک آبی و کولمار:

از پاساژ برجایا برای خرید بلیت پارک آبی(طبقه هشتم، مغازه al diuf al arabi)به قیمت 120 رینگت و بلیت دهکده فرانسوی، باغ ژاپنی و باتو کیو ( ترانسفر از هتل و برگشت تا هتل) رو نفری 60 رینگت بخرید . من یادم رفته بود که باتوکیو هم میبره بخاطر همین ما بعدا مجبور شدیم دوباره بریم که البته خالی از لطف نبود.

سپس به محله چینی ها رفتیم.

محله چینی ها(خیابان جالان پتالینگ (JalanPetaling) china town

مسیر دسترسی: از خط LRT در ایستگاه پاسار سِنی (Pasar Seni) پیاده شوید. پس از چنددقیقه پیاده روی به "انتهای" خیابان پِتالینگ خواهید رسید. اگر بخواهید از "ابتدای" این خیابان بازدید را آغاز کنید، میتوانید در ایستگاه pudu sentral (که نام دیگر آن plaza Rakyat است) پیاده شده و با کمی پیاده روی به آن برسید.

شبیه جمعه بازار بود و چیز خاصی نداشت.

معبد سری ماهاماریامانsri mahamariamman temple

دسترسی: مشابه محله چینی ها، در داخل یکی از خیابان های فرعی در بازار چینی ها به نام خیابان Tun HS Lee. (معبد 100 متر با معبد گوان دی فاصله دارد)

بدون کفش، امکان کثیف شدن جوراب ها هست )) 30 سن (تقریبا یک سوم یک رینگت) بابت نگهداری اونها ازتون میگیرن.

ساعات بازدید از معبد:  همه روزه ← 6 صبح تا 10:30 صبح / 11:30 صبح تا 1 ظهر / 4 ظهر تا 8:30 شب

جمعه‌ها ← 6 صبح تا 10:30 صبح / 11:30 صبح تا 1:30 ظهر / 4 ظهر تا 9:30 شب

یکشنبه‌ها ← 6 صبح تا 9 صبح

معبد قشنگی بود و ارزش دیدن داره.

معبد گوان دی guan di temple

ساعات بازدید: 7 الی 19

دسترسی: مشابه محله چینی ها. در داخل یکی از خیابان های فرعی در بازار چینی ها به نام خیابان Tun HS Lee معبد گوان دی قرار گرفته است. (معبد 100 متر با معبد سری ماهاماریامان فاصله دارد)

معبد رو کلا تعطیل کردند در حالی که قبلا یکی از دوستان رفته بودند.

معبد کورتهیل سری گنسر Courthill Sri Ganesar Temple

دسترسی: از بازار چینی ها خارج شوید و به سمت راست و در خیابان jalan pudu حرکت کنید، دقیقا پس از طی مسافت 250 متر و مقابل ایستگاه مترو Pudu sentral (که نام دیگر آن plaza Rakyat است) خیابان کوتاه jalan pudu lama قرار گرفته است. وقتی وارد این خیابان شوید معبد را مشاهده خواهید کرد.

معبدی معمولی بود و تکراری.

بعد طبق نقشه دیدیم هتل نزدیک بخاطر همین تصمیم گرفتیم پیاده برگردیم. که شانسی تو نقشه من فروشگاه سنترال مارکت رو دیدم. گفتم حالا که اینجاییم بریم سوغاتی هامونم بخریم خیالمون راحت شه. رفتیم شکلات خریدیم و بعدا دیدیم که واقعا ارزونتر از جاهای دیگه بهمون دادند.

هزینه های روز دوم:
١٠- بستني ٣.٤

----------- ----------- ----------- ----------- ----------- -----------

روز سوم:

ساعت 9خودمون رو به محل سوار شدن اتوبوس برای گنتینگ در کی ال سنترال رسوندیمو به راحتی رفتیم و برگشتیم. و سپس به برج پتروناس رفتیم تا هم بازدید داشته باشیم هم بلیط بازدید از برج رو بخریم.

گنتینگ:

*بهترین زمان برای انتخاب ساعت حرکت اتوبوس 9 صبحه، چون فرصت بیشتری برای اونجا میتونید بذارید. تقریبا 7-8 ساعت رو برای اونجا در نظر بگیرید.بلیط رفت و برگشتتون رو حتما از اول بگیرید تا وقتتون تلف نشه.

*قرص ضد تهوع ماشین با خودتون ببرید. راه با اتوبوس پیچ در پیچه.

*وقتی به اونجا رسیدید و از ایستگاه اتوبوس پیاده شدید وارد سالن ترمینال که اسمش awana هست میشید و همراه جمعیت 3-4 طبقه از پله برقی‌ها بالا میرید، تابلوی skyway رو دنبال کنید تا به محل فروش بلیط تله کابین و همچنین به محل سوار شدن کابین‌ها برسید.

*ایستگاه های تله کابین: ایستگاه awana ،chin swee و  sky avenue. ابتدا به (sky avenue) برید و بعد بلیط برگشت تله کابین رو خریده و به ایستگاه وسط (chin swee) برید، دوباره به محل تله کابین برگردید و به اولین ایستگاه (awana) برید.

*اگر به طور کلی قصد خرید دارید اینجا میتونید پوشاک با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. مخصوصاً از فروشگاه‌هایی که حراج خورده؛ به فروشگاه Nike در هتل first world سر بزنید، بعضی حراج‌هاش فوق العاده ست.

*   ناهار رو در رستوران‌های sky avenue بخورید، چون تو chin swee غذا نیست

* برای رفتن به معابد chin swee وقتی در ایستگاه chin swee پیاده شدید از پله‌های ایستگاه تله کابین پایین بیاید. بعد باید وارد دالان پله برقی‌ها بشید. حدوداً 7 یا 8 پله برقی طولانی و بلند پشت سر هم قرار دارن و شما رو از ایستگاه تله کابین به محوطه‌ی معابد میرسونن. که تمام این پله برقی‌ها مسقف و در فضای بسته قرار دارن و در اونها سیستم سرمایشی روشن هست. وقتی از پله برقی‌ها پایین اومدید وارد یک راهرو میشید؛ سمت چپ یک آب نما و راهرو و پله‌های کوچک و تنگی رو میبینید، از اون سمت نرید و بیاید داخل محوطه‌ی سمت راست.

*در حین بازدید از مجموعه‌ها نیم ساعت مونده به حرکت اتوبوس برگردید پایین چون مسیر تله کابین طولانیه واز اتوبوس جا نمونید.

*در awana و sky avenue برای راحت پیدا کردن تله کابین تابلوی sky way رو دنبال کنید.

* موقع برگشت از گنتینگ در ایستگاه ‌awana تابلوی bus express رو دنبال کنید تا به محل سوار شدن اتوبوس‌ها برسید.

تله کابین گنتینگ Genting Sky Way

ورودیه: 9 رینگیت رفت و 9 رینگیت برگشت برای کابین های عادی (بهتر است بلیت رفت و برگشت در ابتدای مسیر خریداری گردد)

18 رینگیت رفت و 18 رینگیت برگشت برای کابین های کف شیشه ای

ساعت کار: همه روزه 7 الی 24

دسترسی: از طریق ایستگاه KL Central  بلیت اتوبوس تهیه کرده و سوار اتوبوس شوید. کرایه اتوبوس 12.3 رینگیت برای بزرگسالان است.( از روزهای پیش باید بلیت بخرید)

خرید بلیط:

كانترهاي فروش بليط بلندي هاي گنتينگ با رنگ قرمز با نام ..Go genting مشخص شده ولي ما چون بعد از ساعت 5 عصر رسيديم، كانتر تعطيل شده بود و راهنماييمون كردن به تنها كانتري كه بعد از ساعت 5 عصر باز بود و دقيقاً جايي بود كه اتوبوس ها مسافرها رو پياده و سوار مي كردن. راحت كانتر پيدا كرديم و بليط اتوبوس و تله کابین خریدیم. 70 دقیقه راه هست تا گنتینگ.

نكته: تله كابين گنتينگ دو لاين جداگانه داره. لاين قرمز و لاين آبي.

لاين قرمز: همونجايي كه از اتوبوس پياده ميشيد به سمت لاين قرمز كه Awana sky central هست هدايت ميشيد. اين لاين ايستگاه مياني ،كه معبد چين سويي (بهشت و جهنم ) توقف داره و بعد از بازديد معبد ميتونيد مجدداً تله كابين سوار بشيد و ايستگاه پاياني Sky avenue station (رستوران، مجتمع خريد) پياده بشيد.

لاين آبي: ما چون خط قرمز دنبال كرديم دقيقاً محل سوار شدن لاين آبي نميدونم اما لاين آبي ايستگاه چين سويي توقف نداره و مستقيم به ايستگاه High lands station ( هتل و Sky casino ) ميره. اگر از لاين آبي استفاده كنيد براي رفتن به چين سويي بايد ون يا اتوبوس سوار بشيد.

در مرکز خرید، کازینو است. عکسبرداری و فیلمبرداری هم در کازینو ممنوع است. برای ورود اصل پاسپورت لازم است.

معبد بهشت و جهنم ( معبد غارهای چین سویی) Chin Swee Caves Temple

ساعات بازدید برج پاگودا: 7 الی 17:30

بليط تله كابين بعد از اسكن اوليه نگه داريد كه براي سوار شدن مجدداً از همون استفاده كنيد.

اگه تکنولوژی، انواع تفریحات نظیر شهربازی کازینو و پاساژگردی براتون مهمه اول ایستگاه آخر پیاده شید ولی اگه  اهل معبد و طبیعت گردی هستید اول ایستگاه وسط پیاده شید. چون احتمال بدید که وقت کم بیارید. ما 9 راه افتادیم و ساعت 4.5 برگشت اتوبوس بود .که بنظرم اگه میخواید کامل استفاده کنید تا آخر وقت بمونید.

تصویر3:شهربازی گنتینگ

تصویر4:تزئینات مربوط به کریسمس

پس از برگشت به کی ال سنترال با مترو به کی ال سی سی رفتیم.

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas twin tower)

ساعات بازدیدش هم از 9 صبح تا 5 عصر ،آکواریوم رو پشت سر بگذارید، داخل مجتمع KLCC Suria بشید و تا انتها برید. دقیقاً مقابل بخش ورودی از پارک KLCC راهروی سمت چپ رو ادامه داده تا به تابلوی کوچک محل فروش بلیط برسید، سپس در سمت راست وارد یک راهروی تنگ میشید و با پله برقی به زیرزمین میرید. روبروی شما یک محل برای فروش الکترونیکی بلیط با کارت اعتباری‌ست و در انتهای سمت چپ باجه‌ی فروش بلیط وجود داره.

دیدن کل مجموعه‌ی آکواریوم حدوداً 3 ساعت زمان میبره و بهترین ساعات 11 صبح، 2:30 ظهر و 4:30 بعد از ظهره که امکان غذا دادن رایگان به ماهی‌ها وجود داره.

برج‌های دوقلو رو بعد از ظهر برید که عکس‌هایی از روز با برج بگیریدو تا آکواریوم رو ببینید شب شده.

تصویر5:نمای بیرونی برج در شب قبل کریسمس

ساعت کار:  10  الی 20 ( آخرین ساعت ورود 19)

ورودیه: 69 رینگیت برای بزرگسالان

دسترسی:. ورودی اصلی آکواریوم در خیابان پینانگ است.بلیت خریداری شده فقط برای روز جاری معتبر است ( ادامه پل های هوایی که قبلا ذکر کردم به اینجا میرسه).

ما نرفتیم چون آکواریوم ترکیه رو دیده بودیم.

• مرکز خرید سوریا کی ال سی سی Suria KLCC Megamall

ساعت کار:  همه روزه از 10 صبح تا 10 شب

از داخل مرکز خرید راهرویی به سمت ایستگاه مترو KLCC وجود دارد .پاساز شیک با قیمت های فضایی که دیدنش خالی از لطف نیست.

• برج های دوقلوی پتروناس Petronas Twin Towers

ورودیه: 80رینگیت

ساعات کار: بازدید از ساعت 9 الی 21 ( آخرین سانس ورود 20:30 است)

دسترسی: از داخل ایستگاه KLCC مستقیما به داخل برج های پتروناس راه وجود دارد. روی مانیتوری که به دیوار نصب شده بود، سانس های بازدید نمایش داده می شود.

دوشنبه ها بازدید از برج تعطیل است و سانس ورود 30 دقیقه یکبار است و ابتدای صبح بلیت را تهیه کنید. در کنار باجه خرید بلیت، مانیتوری نصب شده و ساعت سانس های ورود و ظرفیت باقی مانده در آن به نمایش در می آید. ابتدا سانس مورد نظر را انتخاب و به باجه مراجعه نمائید. برای خرید بلیت نیاز است پاسپورت خود را ارائه نمائید. حمل کیف در مراحل بازدید ممنوع است. لذا در محل مشخص شده کیف های خود را تحویل امانت داری بدهید..

تصویر5:ماکت شهر در داخل برج

تصویر 7: ماکت برج های پتروناس

( ما روز دیگه رفتیم ولی همینجا توضیح دادم. بلیطش برای امروز تموم شده بود)

• پارک کی ال سی سی KLCC Park - آبنمای پارک کی ال سی سی Lake Symphony

بهترین لوکیشن برای عکاسی از برج های دوقلو پل کوچکی است که روی این دریاچه قرار دارد. هر نيم ساعت رقص فواره ها انجام ميشد. يكبار با موزيك و يك بار بدون موزيك در شب . شب ها در حدود ساعت های 7، 8 و 9 شروع به اجرا می کنن.که بنظر من اصلا چیز خاصی نبود.

هزینه های روز سوم
١-نهار   ٣٧
٢- نهار پرس اضافه ١٢.٦
٣-  خرید عينك آفتابی از پاساژ گنتینگ ٣٩
٤- استارباكس لاته ٢١.١
٥-بستني ٢.٤
٦- خرید بليط پتروناس ١٦٠

روز چهارم:

کل روز رو پارک آبی رفتیم که عالیییییییی بود.

پارک آبی:

هزینه گرب= 46 رینگت ( راننده Grab هزينه عوارض بين راه از مسافر ميگيره)

اين پارك از 6 قسمت تشكيل شده:

• نيكلديون لاست لاگون ( Nickelodeon  Last Lagoon ):  پارك موضوعي با شخصيت هاي كارتون هاي آمريكايي.
  • پارك آبي سان وي لاگون ( Sunway Lagoon Water  Park ): پارك آبي.
  • شهربازي سان وي لاگون ( Sunway Lagoon Amusement Park ): طولاني ترين پل معلق مالزي در اين قسمت پارك قرار داره.
  • باغ وحش سان وي لاگون ( Sunway Lagoon Wildlife Park )
  • پارك هيجان سان وي لاگون ( Sunway Lagoon Extreme Park ): طولاني ترين زيپ لاين مالزي و بانجي جامپينگ در اين قسمت قرار دارد و هزينه بعضي از بازي هاي مهيج مثل كارتينگ بايد جداگانه پرداخت شود.
  • پارك وحشت سان وي لاگون ( Sunway Lagoon Scream Park ):

ساعت كار پارك از10 صبح تا 6 عصر هست و ساعت 6 عصر سرسره ها و وسايل بازي تعطيل ميشه و اجازه ي بازي داده نميشه اما تا زمان خروج همه ي بازديد كننده ها پارك باز هست.

براي موج مصنوعي كه تقريباً ساعت 4 شروع شد و پل معلق وقت بگذاريد..

• ورود هر گونه خوردنی و آشاميدنی غير از نياز پزشکی و دارويی ممنوعه غیر از آب
  • چون آب و هوای مالزی گرمسيريه طوفان های رعد و برقی در اين کشور زياده و در اين جور مواقع فعاليت ها و تفريح های فضای باز تعطيل ميشه و پولی که در ازای آن پرداخت کرديد به شما پس نميدن.
  • لباس هايی که می تونيد در پارک پوشيد، انواع لباس شنا زنانه و مردانه و بلند و کوتاه، شلوار چسب بلند يا کوتاه و تی شرته.
  • از جمله وسايل و لباس هايی که در استخرها و سرسره ها نمی تونيد استفاده کنيد: لباس زير، انواع پدهای بهداشتی، جواهرات.

اول شهربازی، باغ وحش برید بعد پارک آبی، کمدها پولیه. بازیهایی که خیلی هم هیجان داشت وو وو زلا، کامرون و سینما 5 بعدی بود. در ضمن استخر موج و surf beach هم رفتیم که دومی ساعت چهار شروع میشد.

طریقه‌ی رفتن:

1- از نزدیکترین ایستگاه مترو به هتل تون ابتدا به KL Central میرید. سوار خط 2 KTM  شده و در ایستگاه setia jaya پیاده میشید. به سطح خیابون اومده و ایستگاه BRT رو پیدا میکنید. بلیط رو برای ایستگاه sunway lagoon به تعداد نفراتتون میخرید، سوار شده و ایستگاه sunway lagoon پیاد میشید.

* دستبندهایی که به دستتون میبندن قابلیت شارژ شدن دارن. وقتی وارد میشید مستقیم میرید، به پله برقی که رسیدید سمت چپ فروشگاه Sahara boutique محل شارژ دستبند شماست. نگران شارژ اضافه‌ای که ممکنه از پولتون بمونه نباشید. موقع خروج از پارک، در قسمت خروجی، سمت چپ فروشگاهی به اسم nickelodeon هست که باقیمانده پول شما در دستبند رو بهتون پس میده. حواستون باشه این بازپرداخت فقط در همون روز و قبل از ساعت 19 (7 عصر) قابل پرداخته.

* حداقل بیعانه برای دستبند 50 رینگیت است.

* اگر گوشی تون ضد آب نیست میتونید از داخل شهر روکش‌های پلاستیکی برای گوشیتون بخرید.

*در قسمت‌های مختلف پارک اجاره‌ی تیوپ دو نفره 26 رینگیت، تیوپ مخصوص 45 رینگیت، تخته موج سواری 52 رینگت

*احیاناً اگر خیلی از این پارک خوشتون اومد میتونید از تخفیف 50% ی دو روز پشت سر هم استفاده کنید. یعنی با نشون دادن بلیط روز قبل بلیط اون روز رو با نصف قیمت تهیه کنید.

ساعت 9/5 اونجا باشید که تا مراسم قبل باز شدن پارک آبی رو ببینید .که ما متاسفانه به دلیل تاخیر مترو از دست دادیم. باغ وحش اونجا کوچیکه خیلی روش حساب نکنید. از اول لباستون رو عوض کنید چون تمام وسایل بازی آبی هستند.

هزینه روز چهارم:
١- منوريل به کی ال سنترال ٥.٦
٢- كارت كي تي ام به ستيا جايا ١٢
(نفری 3 رینگت هزینه کارت مترو گرفتن ازمون)
3- بي ار تي به سان وي ٣.٦
٤- هزينه خوردنی سان وي لاگون ٥٤
٥- بي ار تي به ستيا جايا ٣.٦
٦- هزينه كمد کوچک داخل پارک آبی برای گذاشتن وسایل ٢٥
(کمد بزرگتر 45 رینگت بود)
7- مترو به كي ال سنترال ٦
٨- منوريل به راجاچولان ٥.٦
٩- هاندرد پلاس ٢.٩

روز پنجم:

ابندا با گرب به پوتراجایا رفتیم و سپس به پتروناس برای بازدید برج.

پوتراجایا (Putrajaya)

* پوتراجایا رو جمعه نرید. چون یکی از بناهای زیبا و دیدنی‌اش مسجد پوتراجایا (مسجد صورتی) هست که تقریباً از 11-12 ظهر تا حدودای 3 درگیر نمازجمعه‌اس و امکان بازدید تو اون ساعات براتون وجود نداره.

نرسیده به مسجد سیلور یه پارکی هست که میتونید با پرداخت نفری 70 رینگیت سوار بالنی بشید که البته تا ارتفاع مشخصی بالا میره و به واسطه اون میتونید کل پوتراجایا رو رویت کنید ، البته ما سوار نشیدم.

* طریقه‌ی رفتن:

ابتدا خودتون رو به ایستگاه KL Central میرسونید. ابتدا برای نوع قطار گزینه‌ی KLIA translate رو انتخاب میکنید. ایستگاه Putrajaya & Cyberjaya رو انتخاب کرده. حدوداً نیم ساعت تا پوتراجایا فاصله‌اس. از مترو خارج شدیم و پله ها رو پایین اومدیم اونجا یه دکه بود با نام پوتراجایا سنترال. پرسیدیم چطور میشه رفت مرکز شهر و مسجد صورتی یه کارت های بلیطی به ما داد به قیمت 20 رینگت برای جفتمون که توضیح داد با اتوبوس های شماره مشخصی میشه رفت اونجا سوار اتوبوس شدیم رسیدیم مسجد صورتی و بعد از گشت و گذار و همچنین دیدن کاخ نخست وزیری از بیرون ، پیاده به سمت پل های مختلف رفتیم

نکته: اگه اهل پیاده روی هستید از مسجد صورتی به سمت پل های مختلف ( منظورم همون پل های کپی شده ست) حرکت کنید که فکر کنم یک ساعت ونیم پیاده روی داره کلا تا برسید به مسجد سیلور!

* قیمت بلیطش برای هر نفر 14 رینگیت برای یک سفر می‌باشد..

معروفترین‌ترین بناهای پوتراجایا:

1- پردانا پوترا (ساختمان نخست وزیری ← با الهام از تاج محل هند)

2- مسجد پوترا (ایرانی‌ها اونو به نام مسجد صورتی میشناسن چون تموم کاشی‌ها، سنگ‌ها، فرش‌ها و حتی گچ بری‌های مسجد به رنگ صورتیه)

3- ساختمان اجلاس مالزی (با الهام از طرح کمربند پادشاه مالزی که البته بیشتر شبیه کلاه مکزیکیه)

4- ساختمان دادگستری (با الهام از تاج محل هند)

5- ساختمانی که با الهام از برج العرب دوبی ساخته شده که البته از نظر من شبیهش نیست.

6- مسجد سیلور

7- ساختمان مهاجرت

*معروفترین پل‌های پوتراجایا:

1- پل پوترا (اصلی ترین پل شهر ← با الهام از پل خواجو اصفهان)

2- پل کابلی سری واواسان (با الهام از پل روتردام هلند)

3- پل سری جملینگ (معروف به پل آرزوها که رسمه عروس دومادها کل پل رو پیاده روی کرده و آرزوی خوشبختی کنن ← با الهام از پل الکساندر پاریس)

4- پل سری ساجانا (با الهام از پل کابلی سیدنی)

5- پل جامباتان مونورل (با الهام از پل گلدن گیت سانفرانسیسکو)

حتما به فکر روش برگشت باشید. مثلاً grab گزینه‌ی مناسبی میتونه باشه. ما اونجا تاکسی گرفتیم و یکراست اومدیم کوالا (با قیمتی مناسبتر از گرب تونستیم توافق کنیم). ضمناً ساعت برگشتتون رو با ساعت حرکت قطار هماهنگ کنید.

اتوبوس‌های توریستی گشت شهری وجود داره که با دریافت 55 رینگیت به ازای هر نفر شما رو به مکان‌های دیدنی برده تا شما از اونها بازدید کنید. در مجموع این بازدید حدوداً 2 ساعت طول میکشه. ساعات حرکت این اتوبوس‌ها شنبه تا پنجشنبه 11 و 15 و جمعه‌ها فقط ساعت 15 هست (جمعه‌ها به دلیل نماز جمعه سانس ساعت 11 تعطیله). ایستگاه این اتوبوس‌ها کنار ایستگاه مترویی است که پیاده میشید.

* اتوبوس‌های معمولی هم کنار ایستگاه مترو وجود دارن که با پرداخت نفری 1.5 رینگیت شمارو به میدان اصلی پوتراجایا میبره. دور تا دور میدان مسجد صورتی، عمارت نخست وزیری و پل خواجو قرار داره که میتونید ازشون بازدید کنید. پل سری واواسان (روتردام هلند) نیز از سمت پل خواجو از دور دیده میشه. ساعت حرکت این اتوبوس‌ها هم شنبه تا پنجشنبه ساعت 11 و 15 و جمعه‌‌ها ساعت 15 است.

* وقتی به میدان اصلی رسیدید میتونید با کشتی کروز توی رودخونه گشت بزنید و پل‌های پوتراجایا رو از نزدیک ببینین. قیمت بلیطش هم بین 25 تا 30 رینگیت به ازای هر نفر هست.

* * ساختمان پردانا پوترا (نخست وزیری) که شبیه تاج محل هست و ساختمان اجلاس مالزی ورود ممنوعه و فقط از فاصله‌ای دور میتونید اونو ببینید.

مسجد پوتراجایا ساعت‌هایی هست که فقط مسلمونها حق ورود دارند.

وقتی از قطار پیاده شدیم، بنری کنار دیوار زده بودن و روی اون در مورد tur bus نوشته بود، مثل ساعت‌های حرکت، عکس‌هایی از بناهای معروف شهر و همچنین نرخ بلیط که برای بزرگسال 50 رینگیت بود. اتوبوس ما رو تا میدون مرکزی شهر برد. تو این مسیر زیبا از کنار ساختمان دادگستری (تاج محل)، ساختمونی که شبیه برج العرب دوبی بود و پل جامباتان (گلدن گیت سانفرانسیسکو) عبور میکنید. همچنین از روی پل سری واواسان (روتردام هلند) هم رد میشید. این شهر تازه تاسیس و مدرنه، حتی چراغ برق‌ها هم خاص هستن. بعد از پیاده شدن به سمت مسجد رفتیم(1.5 رینگت).

بعد از بازدید نهایی و رسیدن به مسجد سیلور یه گرب گرفتیم به قیمت 12 رینگت برگشتیم به مترو PUTRAJAYA ... با توجه به اینکه اون کار بلیطی که از پوتراجایا گرفتیم برای رفت و برگشت بود جهت عودت مابقی به باجه مراجعه کردیم که اعلام کرد قابل برگشت نیست اما میتونید با بخشی از باقی مانده اعتبار که حدود 12 رینگت بود با اتوبوس هایی که همونجا بود به کی ال سنترال برگردید !!

اینایی که نوشتم برای مسافران قبلی بود. ما خودمون با گرب رفتیم که رفت و برگشت حدود 100 رینگت برامون دراومد و فقط تونستیم مسجد صورتی و پل پوترا رو ببینیم. اون روز هوا بارونی بود وقتی رسیدیم اونجا خیلییییییی شدید شد و واقعا توان گشتن نبود . ولی در کل اینجا چون جاهای دیدنیش از هم دوره و پیاده رویش زیاده بنظرم با تور برید که همه جا رو نشونتوت بده و توضیح بده. چون در هر صورت باید هزینه کنید. البته اگه حتما میخواید ببینید برای ما ایرانی ها دیدن مسجد مسلمون ها جذابیت نداره . فرق این مسجد با مال ماها فقط صورتی بودنش بود که بنظرم به هزینه رفت و آمدش نمی ارزه. البته میگم ما نتوستیم همه جا رو ببینیم.

برگشتیم پاساژهای بوکیت بینتانگ رو گشتیم و درنهایت به برج رفتیم. داخل برج واقعا چیز خاصی برای دیدن نداره صرفا برای بک بار دیدن خوبه. امروز چون کلا بارونی بود فقط میشد محیط های بسته مثل پاساژ ها رو رفت.

هزینه روز پنجم
١- گرب به پوتراجايا ٥٠.٥
٢- گرب به بوتيك پينگ تانگ  ٤٤.٥
٣- نهار رستوران ناب ايراني ٩٣.٥
٤- اب ميوه14.9

روز ششم:
ساعت ده صبح ماشین تور عربی با یک ساعت تاخیر دنبالمون اومد و برد کولمار و بعدش باتوکیو. من بعد پارک آبی شدیدا سرما خورده بودم و امروز روز اوج مریضیم بود. در کل خودم رو مجبور کرده بودم که نادیده ش بگیرم  و با قرص های زیاد که از قبل برده بودم سرپا مونده بودم ولی عصر به بعد بخاطر تب ولرز دووم نیاوردم و استراحت کردم تا بتونم فرداش رو بگردم. البته هوا بارونی بود و کار خاصی هم نمیشد کرد.

کولمار تروپیکال (Colmar Tropicale)

قرص ضد تهوع ماشین با خودتون ببرید

نحوه‌ی تهیه‌ی بلیط: سوار مونوریل شده و ایستگاه imbi پیاده میشید. از ایستگاه imbi مستقیم وارد "برجایا تایمز اسکوئر" شده و به طبقه‌ی 8 میرید. شرکت the chatcau یا شرکت the Taaras رو پیدا میکنید. از هر دوی این شرکت‌ها میتونید بلیط تهیه کنید. ساعت کاری شرکت‌های این مرکز همه روزه تا 5 عصر و یکشنبه‌ها تا 1 ظهره.

* 1 ساعت رفت و 1 ساعت برگشت رو تو جاده هستید.

* قیمت بلیط برای هر نفر 60 رینگیت بوده و شامل بلیط رفت و برگشت اتوبوس بوده  و ورودی به ازای هر نفر 16 رینگت بود که خودتون باید میدادید.

* پیشنهاد من به شما اینه که وقتی رسیدید ابتدا با شاتل به باغ ژاپنی برید، بعد برگردید و با فراق بال از دهکده فرانسوی دیدن کنید و حسابی عکس بگیرید.

برنامه‌ی زمان بندی show خیابونی:( به دلیل بارندگی کنسل شد)

شنبه  و یکشنبه ← 12 ظهر ، 3 بعدازظهر ، 7 غروب ، 10 شب

دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ← 12 ظهر ، 4 بعد از ظهر ، 9:30 شب

سه شنبه ← show ندارد

اونجا لباس ژاپنی هم اجاره میدن، برای هر نفر 20 رینگیت و اجازه میدن 10-20 دقیقه همون اطراف قدم بزنید و از خودتون عکس بگیرید.

وسط راه رسیدیم به یه دوراهی؛ سمت چپ باغ ژاپنی و سمت راست بوتانیکال گاردن (باغ گیاه شناسی).

نكته2: اگه با Grabبه دهكده فرانسوي و ژاپني ميريد حتماً با راننده طي كنيد كه منتظر بمونه و شما رو برگردونه چون براي برگشت از اونجا نميتونيد تاكسي يا Grab بگيريد. شام رو در رستوران عربی که کنار رستوران ناب ایرانی در بوکیت بینتانگ بود خوردیم تا غذای مقوی خورده باشیم. عالی بود و البته گرون.

هزینه روز ششم
١- ورودي كولمار ١٦
٢- نارگيل در باتو كيو ٦
٣- نهار در باتو كيو ٢٠
٤- موز ٥
٥- شام ٢٠ و ١٠.٥ و  ٥٦

روز هفتم:

امروز آخرین روز کامل ما بود بخاطر همین خیلی بدوبدو کردیم و نهایت استفاده رو بردیم. صبح با مترو به باغ پرندگان سپس برای اینکه خسته نشیم از اونجا تاکسی گرفتیم به باغ پروانه ها، باغ ارکیده هم تعطیل بود. موقع برگشتن پیاده به مردکا رفتیم. بعد با مترو به پاساژ میدولی به قصد خرید و در نهایت آخر شب به خیابان آلور رفتیم.

باغ پرندگان:

شامل: 1- پارک پرندگان / 2- پارک ارکیده‌ها / 3- پارک پروانه‌ها / 4- موزه‌ی ملی / 5- نمایشگاه فضایی / 6- پارک آهوها / 7- باغ استوایی پردانا / 8- مسجد ملی / 9- آمفی تئاتر جشن / 10- موزه‌ی گیاه شناسی / 11- موزه‌ی هنرهای اسلامی / 12- مقبره‌ی یادبود عبدالرزاق / 13- بوتانیکال گاردن / 14-  پردانا و ... می‌باشد.

رفتن با مترو: ابتدا از نزدیکترین ایستگاه مترو هتل تون به ایستگاه KL Central برید. بعد سوار خط 1 KTM یا خط 2 KTM شده (فرقی نداره کدوم خط) و ایستگاه Kuala Lumpur پیاده میشید. (قاعدتاً اگر ایستگاه نزدیک هتل‌تون روی یکی از این دو خطوط بود نیازی نیست به KL Central برید). از پل هوایی که بیرون از ایستگاه قرار داره بالا میرید و وقتی پایین اومدید به سمت چپ خیابون برید و دنبال یک مسجد بگردید، پشت مسجد به مجموعه‌ی Lake Garden میرسید.(مسجد نگارا) که میتونید از اونجا تا پارک پرندگان رو پیاده یا با تاکسی برید. برای هر چه بهتر پیدا کردن مسیر ازGoogle map کمک بگیرید. از اتاقک اطلاعات در بالای پل هوایی هم سوال بپرسید.

* ماشین‌های tram بین این مجموعه‌ها شما رو رایگان جابجا میکنن.

* بلیط ورودی پارک پرندگان یک دستبند کاغذیه که دور دستتون میبندن.

*پارک ارکیده‌ها و پارک آهوها بلیط ورودی ندارند.

* حتما با خودتون نوشیدنی 100 plus ببرید یا اونجا بخرید

* پماد قبل از گزش و بعد از گزش حشرات رو هم همراه خودتون ببرید.

پارک ارکیده‌ها اولین گزینه‌ی بازدید بعد از پارک پرندگان هست. ورودیش رایگانه و روبروی درب ورودی پارک پرندگان قرار داره، یعنی اونور خیابون.

در انتهای مجموعه مینی بوس توریستی که دور تا دورش بازه بازدیدکننده‌ها رو بین پارک‌ها جابجا میکنه و 5 رینگیت میگیره، تموم قسمت‌های LakeGarden رو میبره. بعد از بازدید تا هوا روشنه به ایستگاه مترو Kuala Lumpur برید. این ایستگاه در قدیم ایستگاه راه آهن کوالالامپور بوده. از ایستگاه که بیرون میاید به سمت راست و بالا حرکت کنید تا به بناهای قدیمی و زیبای شهر برسید.

باغ پرندگان KL Bird Park

به دلیل بارندگی ما فقط این دو مجموعه رو دیدیم که خیلی زیبا بود

میدان مردکا (میدان استقلال Merdeka Square

ساعات بازدید: شبانه روزی

دسترسی: ایستگاه LRT مسجد جامک (Masjid  و در masjid Jamek یا Pasar Seni پیاده بشید ( از ایستگاه مترو کوالالامپور پیاده ده دقه راه است)

ساختمان سلطان عبدالصمد Sultan Abdul samad Building

دسترسی: (ضلع شرقی میدان مردکا) امکان بازدید از داخل ساختمان برای عموم وجود ندارد.

گالری شهر کوالالامپور Kuala Lumpur City Gallery

ورودیه: 10 رینگیت (که پس از ورود می توان به میزان ده رینگیتی که بابت ورودیه پرداخت شده است، از خدمات کافی شاپ استفاده و یا از فروشگاه خرید کرد)

ساعات کار: 9 الی 18:30

دسترسی: (ضلع جنوبی میدان مردکا)

ما نرفتیم. برای کسایی که روز اولشونه میتونه جالب باشه.

بعد به قصد خرید به پاساژ میدولی رفتیم خیلی بزرگ بود و گیج کننده. اگه سرحال برید حتما چیزی پیدا میکنید. ما چند تیکه وسایل راحتی و کوچیک خریداری کردیم. طبقه پایین در انتها  کنار هایپرمارکت قسمتی هست انواع اقسام غذاها حتما اونجا برید.

خیابان غذا (خیابان جالان الور)Jalan Alor

دسترسی: در خیابان بوکیت بینتانگ وارد فرعی Changit Bukit Bintag شوید و به خیابان جالان الور بروید. این خیابان موازی خیابان بوکیت بینتانگ است.

(یکی از بهترین دسرهای عمرتان را می توانید در اینجا میل کنید. نارگیل نارس تازه را از وسط به دو نیم تقسیم می کنند. داخل نارگیل نصف شده که به شکل کاسه است را با چنکگی مخصوص می تراشند و از بستنی پر کرده و با سس شکلات تزئین می کنند. مخلوط بستنی و نارگیل و سس شکلات بی نظیر است.)

ما فقط بلال خوردیم که خیلی خوشمزه بود، غذاهای عجیب و غریب داشت که ما خوشمون نمیومد.

هزینه روز هفتم:
٢٢- بستني ٥.٥

-------- -------- -------- -------- -------- --------

روز هشتم:

چون دیشب تا دیروقت بیرون بودیم و خسته شده بودیم ، صبح دیر پاشدیم و تا ساعت 12 طول کشید اتاق رو تحویل بدیم. ساعت 11/5 شب حرکت هواپیما بود و بزور تور رو راضی کردیم ساعت 6 دنبالمون بیاد. همش میگفت ساعت 5 که آخرش هم ساعت 7.5 اومد و ما استرس نرسیدن داشتیم چون ترافیک شدید بود ولی یک ساعته رسیدیم. بخاطر اینکه من قصد خرید داشتم دیگه به برج منارا نرفتیم و به مرکز خرید سوگو رفتیم که انصافا قیمت هاش بهتر از جاهای دیگه بود و همه جور جنسی داشت و ما کمی خرید کردیم . ناهار رو همونجا در مک دونالد خوردیم .در انتها به چویی کیت رفتیم و میوه هم خریدیم.

تصویر9:کیک به شکل درخت کریسمس در داخل پاساژ

تصویر10:نمونه غدای مک دونالد
هزینه های روز هشتم :
١- منوريل به ميدان تاناكو ٤
٢- نهار مك دونالد ٤٣
٣- خريد  ٢٦٨
٤- ميوه ١٨.٨
٥- منوريل به راجا چولان ٥

باغ وحش نگارا و خانه وارونه رو که نتونستیم بریم نحوه ی رفتنش رو میذارم هر کی دوست داشت استفاده کنه:

"باغ وحش نگارا" و "باتو کیو"  هر دو در امتداد بزرگراه Jalan Lingkaran Tengah 2 به فاصله 10 کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته اند. این بزرگراه در شرق کوالامپور قرار دارد. مسیر پیش بینی شده برای رسیدن به باغ وحش، رفتن با مترو به ایستگاه تیتیوانگسا و سوار شدن به اتوبوس در پایانه اتوبوسرانی تیتیوانگسا برای رسیدن به باغ وحش است.( با اتوبوس رفتن و اعتماد بابت راهنمایی مردم سخت است)

باغ وحش نگارا Zoo Negara

ورودیه: 85 رینگیت

ساعت بازدید: 9 الی 17

مسیر دسترسی: با توجه به اینکه خارج از شهر قرار دارد از تاکسی استفاده گردد. یا با خط 5 LRT به ایستگاه Wangsa Maju رفته و از اونجا تا باغ وحش تاکسی بگیرید.

باغ وحش هر روز ساعت 11 صبح و 3 عصر نمايش حيوانات داره .

از باغ وحش به باتو کیو : از باغ وحش خارج شدیم و مسافت 200 متری تا بزرگراه را پیاده رفتیم. راننده تاکسی تاکسی متر را روشن کرد و به راه افتاد. بعد از 10 کیلومتر دقیقا مقابل درب باتو کیو توقف کرد. کرایه با تاکسیمتر فقط  14 رینگیت شده بود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

برج مخابراتی منارا: (کنار برج های دوقلو در منطقه بوکیت ناناس)

خانه وارونه:

خانه وارونه کوالالامپور در كنار برج مخابراتي قرار داره

ورودي : 24 رينگيت

نكته: مسئله مهمي كه اونجا برام جلب توجه كرد اين بود كه هر گروهي كه وارد خونه ميشه نيم ساعت وقت داره و اين به اين معنا نيست كه گروه قبلي خونه رو تخليه كرده و همين مسئله باعث ميشه كه زمان از دست بدي چون در هر لوكيشن بايد منتظر بموني كه گروه قبلي عكاسيشو تموم كنه.

برج مخابراتي كوالالامپور: ایستگاه مونوریل بوکیت ناناس

نکته جالب اینکه در منطقه اطراف برج های مخابراتی یه سری پل های هوایی مسقف درست کردن که داخلش کاملا راهنما و تهویه داره که می تونیم با اونها عملا تمامی مناطق اطراف رو بگردیم.

هزینه کلی ما 600 دلار شد که اگه خرید نمیکردیم و پوتراجایا نمیرفتیم حدود 400 دلار میشد. که واقعا بنظرم خیلی مقرون به صرفه هست. ما با دلار 13800 رفتیم و اونجا با نرخ 4.14 تا 4.16 به رینگت تبدیل کردیم. هزینه بلیط هواپیما و هتل هم نفری  .6.330 شد که اگه شاید زودتر بلیط میخریدیم ارزون تر در میومد چون ما ده روز قبل خریداری کردیم. اکثر هزینه های ما شامل رفت و امد و غذا شد.

قبل رفتن حتما آب و هوا رو چک کنید. اونجا همیشه بارونیه ولی سعی کنید موقعی برید که کمتر بارون میاد مثل ماه دی و بهمن.

ببخشید اگه کم نوشتم. سعی کردم مفید و مختصر باشه. اگه جایی کمبود داشت عذرخواهی میکنم. حتما قبلا حداقل یک سفرنامه معمولی رو بخونید تا بدونید چی به چیه. ممکنه از اول با خوندن این سفرنامه گیج بشید چون من فقط نکته برداری کردم.