گوشه هایی از مازندران زیبا ( سنگچال، فیلبند، الیمستان، دیوآسیاب) + سفرنامه صوتی

گوشه هایی از مازندران زیبا ( سنگچال، فیلبند، الیمستان، دیوآسیاب ) + تصاویر

پادکست سفرنامه

باز هم سفری در خطه سرسبز و زیبای مازندران داریم. این بار به ارتفاعات و جنگل های شهرستان آمل می رویم . قرار است که شما را از طریق یک جاده سرسبز و نیمه کوهستانی به بالادست روستای سنگچال در 45 کیلومتری جنوب آمل ببرم، سپس به روستای فیلبند برویم، یعنی همانجا که می توان اقیانوس ابر را در زیرپای خود دید. سپس اگر اهل کوهنوردی باشید با هم به قله حصین بن برویم و از آنجا به سمت امامزاده قاسم در ارتفاعات بالای جنگل الیمستان فرود بیاییم و بعد یک پیمایش جانانه در جنگل داشته باشیم تا به روستای لهاش در نزدیکی جاده هراز برسیم . در این سفر، یک برنامه دیگر هم تدارک دیده ایم و آن دیدار از چشمه و دریاچه دیو آسیاب در منطقه دشت لار در دامنه های غربی کوه دماوند است. در وسط این دریاچه، دو چشمه بزرگ آرتیزین از آبی با املاح معدنی به بالا فوران می کنند .

تصویر 1 : در مسیر جاده سنگچال و فیلبند

تصویر 2 : روستای سنگچال

تصویر 3 : قرار است این قاب از زیبایی ها را در این سفر مشاهده کنیم

تصویر 4 : در روستای فیلبند

تصویر 5 : طلوع خورشید بر فراز اقیانوس ابر، در حومه روستای فیلبند

تصاویر 6 و 7 و 8 : در مسیر قله حصین بن ( قله فیلبند )

تصویر 9 و 10 : در جنگل الیمستان

تصویر 11 : تپه سفیدفام از آب املاح دار در نزدیکی چشمه دیو آسیاب ( دشت لار )

تصویر 12 : چشمه و دریاچه دیوآسیاب در منطقه دشت لار در دامنه های غربی کوه دماوند

مازندران، پازلی از قطعات بهشتی

خطه زیبای مازندران، سرشار از قطعات بهشتی متعدد است. قبلا در سفرنامه های دیگری به توصیف و شرح مناطق زیبای دیگری در استان مازندران پرداخته ام :

از افراتخته تا دماوند ( خاطرات سفر در دیار گلستان و مازندران )

پیمایش در طبیعت ( از فَشَم تا سیسنگان )

از ساری تا دریاچه الندان و چشمه های باداب سورت

تالاب ارواح و  فراخین، جنگل دراسرا و غار دانیال ( سفری در جنگل های مازندران )

و حالا این بار به سفر و معرفی منطقه زیبای دیگری از این خطه بهشتی می پردازیم که در حوزه شهرستان آمل قرار دارد. و اگر خدا بخواهد این قصه همچنان ادامه خواهد داشت و سفرنامه های بیشتری از این منطقه از حاشیه ساحلی و جنگلی شمال کشورمان در پیش رو خواهیم داشت .

تصاویری از سفرهای بعدی و سفرنامه های پیش رو در استان مازندران

تصاویر 13 و 14 : در مسیر پریجا ( فیروزجاه ) در شهرستان بابل

تصاویر 15 و 16 : روستای سرخرود و قوهای فریاد کش

تصاویر 17 و 18 : ساحل سرخرود ( فریدونکنار ) و ورزش تفریحی پاراگلایدر و پاراموتور

تصاویر 19 و 20 و 21: در مسیر کینه رود و جواهرده و ییلاق گیاور ( ارتفاعات رامسر )

ماجرای این بار سفر ما

تابستان سال 92 است و همراه با دوستان جوانم در گروه کوهنوردی و طبیعت گردی اسپادانای اصفهان عازم یک سفر چهار روزه هستیم که از 7 تا 11 مرداد 92 به طول می انجامد. 17 نفر هستیم و از اصفهان با یک دستگاه مینی بوس عازم این سفر می شویم، مینی بوسی که برای جابجایی ها در طول سفر در اختیارمان خواهد بود.

غروب از اصفهان حرکت می کنیم و بعد از یک شب گذرانی در مینی بوس، صبح روز بعد در جاده هراز هستیم. در فاصله 25 کیلومتری مانده به آمل، به یک جاده فرعی در سمت راست وارد می شویم که به روستای فیلبند در ارتفاعات جنوب آمل و بابل می رسد. در این جاده هرچه که ارتفاع می گیریم بر  سرسبزی چشم اندازهای نیمه کوهستانی اطراف افزوده می شود . از مجاورت روستاهای ییلاقی زیبایی عبور می کنیم تا سرانجام  در یک محوطه زیبا و سبز،  درست در ارتفاعات بالای روستای ییلاقی سنگچال توقف می کنیم . از سر جاده هراز تا به اینجا حدود 20 کیلومتر را طی کرده ایم و از اینجا تا روستای فیلبند در انتهای همین جاده ، 12 کیلومتر فاصله است ولی ما قرار نداریم که مابقی مسیر را بوسیله مینی بوس برویم، بلکه تصمیم داریم این مسیر پیچا پیچ کوهستانی، جنگلی را به صورت میانبر و پیاده طی کنیم.

ساعت 9 صبح است و در این چله تابستانی، این قسمت از ارتفاعات جنوب آمل هوای مطبوع و فرح بخشی دارد . چشم انداز اطراف و نمای روستا به غایت زیباست. لطافت هوا و چشم انداز سبز و مخملین محیط پیرامون، شرایط را برای یک نرمش جانانه و سپس صرف صبحانه ای دسته جمعی و دلچسب مهیا کرده است . تنفس در این هوا و محیط بهشتی، تمام خستگی و کوفتگی ناشی از خواب نه جندان راحت شبانه بر روی صندلی های مینی بوس را از تنمان بیرون می کند.

تصویر 22 : چشم اندازهای سبز در جاده ای که از هراز به فیلبند می رسد

تصاویر 23 تا 26 : در ارتفاعات روستای سنگچال

در باره روستای زیبای سنگچال

روستای سنگچال از ییلاقات شهر آمل در بخش چلاو از شهرستان آمل  و در میانه مسیر جاده ای قرار دارد که از جاده هراز به سمت ارتفاعات  روستای فیلبند می رود .

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1320 متر است . مناظر طبیعت پیرامون این روستا بسیار زیبا است . ترکیبی از دشت و چمنزار و جنگل همراه با چشم انداز سقف های شیروانی و رنگی روستا .

مسیر رفتن به روستای سنگ چال :   در جاده هراز از تهران که به سمت آمل می آیید ،  25 کیلومتر مانده به آمل در سمت راست جاده ، یک جاده فرعی  به سمت سنگچال و فیلبند قرار دارد . این جاده  آسفالته بصورت پیچ و خم و سربالایی به ارتفاعات ییلاقی شهرستان آمل می رود . اگر 18 کیلومتر در این جاده به پیش بروید به روستای زیبای سنگچال می رسید .

این روستا آب و هوای معتدل و نسبتا خنکی دارد و از هوای شرجی آمل در اینجا خبری نیست . این روستای زیبا هم در تابستان و هم در زمستان قابل سکنی است .

بعد از نرمش و صبحانه، و قبل از حرکت پیاده به سمت ارتفاعات روستای فیلبند، گشت و گذاری در محیط زیبای پیرامون داریم. وه که چه زیباست اینجا،  و روستای سنگچال از این نقطه چه چشم انداز خارق العاده ای دارد!

تصاویر 27 تا 31 : روستای سنگچال و طبیعت پیرامون آن

نقشه مسیر ما

ما الان در حومه سنگچال و در 45 کیلومتری آمل هستیم که ارتفاعی حدود 1320 متر از سطح دریا دارد. باید به روستای فیلبند برویم که در 57 کیلومتری آمل و در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا است.  این به این معنی است که با پیمایش حدود 12 کیلومتر، بیش از نهصد متر هم افزایش ارتفاع خواهیم داشت. در طی این مسیر، بارها عرض جاده  کوهستانی جنگلی پرپیچ و خم مابین این دو روستا را قطع خواهیم کرد.

تصویر 32

مدتی که می گذرد هوا مه الود می شود و سپس بارندگی پراکنده شروع می شود. تعدادی از دوستان، پانچوهای خود را به تن می کنند ولی برخلاف آنها من ترجیح می دهم که حتی لباس کم کنم و با یک زیرپوش، از برخورد باران تابستانی با پوست و بدن خود لذت ببرم.

جنگل و جاده در هوای مه آلود، جلوه وهم آلود و زیباتری پیدا کرده اند. در این هوا و در این محیط، بازار عکس های یادگاری هم داغ داغ است. بویژه عکس هایی که دسته جمعی بر کف آسفالت جاده ولو شده ایم، خاطرات فراموش نشدنی را برایمان رقم خواهد زد.

تصاویر 33 تا 40

سرانجام به روستای فیلبند نزدیک می شویم، هنوز مه است و بارندگی، و باید سرپناهی پیدا کنیم . خوشبختانه در روستای فیلبند، تکیه ای شبیه حسینیه و یا امامزاده وجود دارد که اتاق هایی دارد که به مسافران و گردشگران کرایه داده می شود. اینجا مقبره امامزاده ای نیست ولی گویا محل عبادت یکی از افراد زاهد و معروف این محل بوده است و اهالی روستا به پاس احترام و یاد او،  این محل را مقدس می شمرند و مکانی می دانند برای راز و نیاز و حاجت گرفتن.

تصاویر 41 تا 50 : در نزدیکی روستای فیلبند

بعد از ظهر و با وجود بارندگی، ولی در طبیعت پیرامون روستای فیلبند، یک برنامه پیاده روی ترتیب می دهیم، و صد البته حیف که به علت مه فراوان، نمی توانیم چشم اندازهای زیبای پیرامون روستا را به خوبی از دریچه دوربین ثبت کنیم.

در باره روستای فیلبند

روستای فیلبند در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا ، ییلاقی برای شهرهای بابل و آمل تلقی می شود. بدون شک، روستای فیلبند از بهترین نقطه های ایران است  که می توانید در طی روزهای فصل بهار و تابستان ، دریایی از ابر را در زیر پای خود ببینید . همین موضوع باعث جذب گردشگران فراوانی به این روستا شده است .

فیلبند حدود 56 کیلومتر با آمل فاصله دارد . بهترین مسیر دسترسی به فیلبند از جاده روستای چلاو در جاده هراز است . این جاده در 25 کیلومتری آمل از جاده هراز جدا می شود و بعد از 30 کیلومتر به انتهای جاده یعنی روستای فیلبند می رسد که در مرتفع ترین قسمت این ناحیه قرار گرفته است .

ما در تکیه ای در فیلبند که شبیه امامزاده  است، اتاقی برای اسکان شبانه مان گرفته بودیم. با آنکه 7 مرداد بود ولی بعد از ظهری سرد و مه گرفته همراه با باران را در فیلبند تجربه کردیم .

تصاویر 51 تا 57 : طبیعت پیرامون روستای فیلبند در یک هوای مه آلود

شب را در اتاقی در تکیه شرق فیلبند اطراق می کنیم . فردا پیاده روی سنگینی را به سمت قله حصین بن و سپس به سمت جنگل الیمستان در پیش خواهیم داشت. قله حصین بن در ارتفاع 3270 متری از سطح دریاست و برای رسیدن به آن باید مسافتی حدود ده کیلومتر را از روستای فیلبند به سمت ارتفاعات جنوب  این روستا کوه پیمایی کنیم و در طی این مسیر، حدود 1000 متر افزایش ارتفاع خواهیم داشت.

تصویر 58 : مسیر کوه پیمایی از روستای فیلبند تا قله حصین بن ( قله فیلبند )

طلوع خورشید از افق اقیانوس ابر

صبح زود فردا حرکت خود را به سمت قله حصین بن در ارتفاعات جنوب روستای فیلبند شروع می کنیم . درست همزمان با روشن شدن هوا، بر فراز ارتفاعات مجاور فیلبند ایستاده ایم، جایی که اقیانوسی از ابر در دره ای پهناور شکل گرفته و خورشید از افق این اقیانوس طلوع کرده است، در حالی که توده های ابر این اقیانوس، همچون امواج دریا در حال نوسان هستد. زیباترین صحنه ای است که تا بحال از طلوع خورشید بر فراز دریایی از ابر مواج دیده ام. زوج جوانی از گروهمان، دست در دست هم، حلقه گل عاشقانه ای به دور خورشید ایجاد می کنند و از این صحنه، قاب عکس زیبایی می سازیم.

تصاویر 59 تا 64 : دریای ابر در ارتفاعات حومه روستای فیلبند

یار وفادار

به مسیرمان به سمت قله ادامه می دهیم و در همان ابتدای مسیر، سگی را می بینیم که آزاد و ولگرد به نظر می رسد. تکه ای نان و یک عدد شوکولاتی که دوستان گروه به او می دهند، باعث می شود که همراه گروه ما شود و تمام 31 کیلومتر پیمایش امروز ما در کوه و جنگل را پا به پای ما بیاید. در خیلی از عکس های گروهی امروزمان، حضور این سگ وفادار نیز به چشم می خورد. سگی ساکت و آرام که با حضورش، احتمالا مانع از تعرض سگ های دیگر و یا حیوانات وحشی جنگل به ما شد.

در طی مسیرمان به سمت ارتفاعات کوهستانی این منطقه، گل سنگ های بسیار زیبایی را مشاهده می کنیم که نمونه آن را در کمتر جای دیگری دیده ام . تصاویر، گویای زیبایی های این مسیر هستند.

تصاویر 65 تا 90 : در مسیر قله حصین بن

امامزاده قاسم و گودال های رستم چال

از فراز قله حصین بن ( قله فیلبند ) ، پیمایش ما از ازتفاعات کوهستانی به سمت امامزاده قاسم ادامه پیدا می کند. امامزاده قاسم، بقعه کوچکی است که بر روی قله ای در ادامه یال شمال غربی کوه حصین بن و البته در ارتفاعی پایین تر ( 2450 متر از سطح دریا ) قرار گرفته است. از ویژگی های دیگر این امامزاده آن است که درست در بالای ارتفاعات جنگل الیمستان ( Alimestan ) قرار گرفته و دو گودال بزرگ شهاب سنگی که به نام رستم چال معروف هستند در روی تپه مسطحی در پایین دست همین امامزاده قرار دارند.

ساعت چهار بعد از ظهر است که به محل امامزاده قاسم می رسیم . هوا سرد و مه آلود است و با آنکه بعد از پیمایش سنگین امروز، هنوز ناهاری نخورده ایم ولی با توجه به آنکه ده کیلومتر دیگر پیمایش در جنگل را در پیش رو داریم و باید قبل از تاریکی هوا از آن سوی جنگل خارج شده باشیم فرصت چندانی برای ناهار و استراحت نداریم. این است که غذای مختصری به عنوان ناهار می خوریم و سریع آماده ادامه پیمایش خود می شویم .

تصاویر 91 و 92 : در محل امامزاده قاسم، در بالادست جنگل الیمستان

کمی پایین تر بر روی تپه ای،  گودال های گرد عریض و عمیقی وجود دارند که به نام رستم چال معروف هستند، با تداعی این افسانه که این حفرات، جای کاسه زانوهای رستم هستند که در این منطقه زانو زده تا آب بنوشد. ولی این گودال های پهن و عمیق، ظاهرا جای برخورد شهاب سنگ های بزرگی هستند که در این منطقه سقوط کرده اند.

تصویر 93 : گودال های  عریض و عمیق ناشی از برخورد شهاب سنگ که به نام "رستم چال" معروف شده اند. ( عکس از اینترنت )

حالا درست به حاشیه غربی جنگل الیمستان در مجاورت ارتفاعات امامزاده قاسم رسیده ایم و قبل از ورود ( فرود ) به جنگل، یک عکس یادگاری دسته جمعی می گیریم.

تصویر 94 : موقعیت امامزاده قاسم و جنگل الیمستان، نسبت به روستای فیلبند و قله حصین بن

تصاویر 95 تا 97 : قبل از ورود به جنگل الیمستان و در ارتفاعات حاشیه غربی این جنگل

جنگل الیمستان ، جنگل خزه زده عنکبوتی  ، وهم آلودترین جنگلی که تا بحال دیده ام

در طی سال های زیادی که طبیعت گردی داشته ام، جنگل های مختلفی را پیمایش کرده ام ولی جنگل الیمستان را متفاوت تر از بقیه جنگل ها دیدم .

این جنگل، فضای غریبی دارد . شاخه های درختان زیر بار خزه ها خم شده اند ، انگار که خزه مانند تارهای عنکبوت ، شاخه و پیکره درختان را در سلطه خود گرفته است. این درختان خمیده شده در خزه ،  فضای شگفت و درعین حال ترسناکی ایجاد کرده است . در جنگل که قدم می زنی، انگار که در یکی از جنگل های قبل از تاریخ قدم می زنی و حالاست که سر و کله دایناسورها پیدا شود.

تصاویر 98 تا 101 : نماهایی از جنگل خزه بسته الیمستان

در باره مسیر دسترسی به جنگل الیمستان از طریق جاده هراز

جنگل الیمستان  در نزدیکی شهر آمل قرار گرفته و فاصله زیادی با جاده هراز ندارد .

برای ورود به جنگل الیمستان باید از تهران به جاده هراز آمد و در حدود 30 کیلومتری نرسیده به آمل و در سمت راست جاده،  وارد جاده فرعی روستای لهاش شد تا بعد از طی هفت کیلومتر جاده آسفالته ولی پرفراز و نشیب به روستای لهاش رسید و بعد از آن با طی پنج کیلومتر جاده خاکی به روستای الیمستان می رسید که مبدا ورود به جنگل است . از اینجا می توان پیمایش پیاده را در جنگل الیمستان شروع کرد .

با چند ساعت پیاده روی در این جنگل می توان به ارتفاعات بالادست جنگل رسید و از جنگل خارج شد و با ادامه مسیر در خارج از جنگل به محل گودال های چال رستم و سپس به امامزاده قاسم رسید و در ادامه می توان به قله کوه فیلبند ( حصین بن ) نیز صعود کرد.

نکته مهم برای عبور از جنگل الیمستان، توجه به راهنما و علائم داخل جنگل برای جلوگیری از خطر گم شدن در این جنگل است . همچنین باید از نظر وجود گراز و حیوانات وحشی نیز مراقبت کرد. معمولا سگ های ولگردی که به دنبال گروه های طبیعت گرد حرکت می کنند برای هشدار و مراقبت از خطر برخورد با گراز و حیوانات وحشی، کارآیی خوبی دارند.

تصاویر 102 تا 106 : تصاویر دیگری از جنگل الیمستان

رها کردن یار وفادار

حوالی غروب است که در نزدیکی روستای الیمستان از جنگل خارج می شویم. با هماهنگی قبلی، مینی بوس در اینجا منتظر ما توقف کرده است . سوار می شویم و حرکت می کنیم، در حالی که سگ همراهمان را بجا گذاشته ایم و در دل برایش غصه می خوریم . ولی ظاهرا همراه شدن این سگ ها با گروه های طبیعت گرد در حین پیمایش از جنگل الیمستان، به امر متداولی تبدیل شده است. پاداش سگ ها، همان چند لقمه نان و غذایی است که در این همراهی نصیبشان می شود و پاداش طبیعت گردها و گردشگران، احساس امنیتی است که همراهی سگ ها برای عبور از این جنگل وهم آلود، نصیبشان می کند.

شب را درخانه ای که در روستای لهاش کرایه کرده ایم ، سپری می کنیم. امروز حدود سی و یک کیلومتر کوهنوردی و جنگل نوردی داشته ایم و استفاده از حمام و آب گرم برای شادابی و رفع خستگی دوستان گروه، مفید و یا حتی ضروری است.

تصویر 107 : مسیر پیمایش ما در دو روز گذشته از روستای سنگچال به فیلبند و سپس به قله حصین بن و جنگل الیمستان

کل و بز ها در ارتفاعات جاده هراز

صبح هنگام با مینی بوس به سمت جاده هراز حرکت می کنیم. در کنار یکی از تونل های جاده هراز، مینی بوس پنچر می شود و در مدت زمان تعویض تایر، ما هم بیکار نمی نشینیم و یک نرمش گروهی از نوع اروبیک آن را در کنار جاده ترتیب می دهیم . لیدر این نرمش هم یکی از خانم های هم گروهیمان است که مربی ایروبیک است. نرمش با حال و انرژی بخشی است که در عین حال توجه رانندگان عبوری را هم به خود جلب می کند. البته سرعت حرکت ماشین ها در این قسمت جاده هم خیلی زیاد نیست.

در دره ای در مجاورت جاده که رود هراز در آن جریان دارد، عملیات ساختمانی ( احتمالا راه سازی ) در جریان است . نگاهم به ارتفاعات آن سوی جاده می خورد، جایی که حرکت حیواناتی بر روی دیواره های بلند کوه توجهمان را به خود جلب می کند . دقت که می کنم می بینم که اینها کل و بزهای وحشی هستند که بر روی دیواره های بلند و عمودی کوه، جست و خیز می کنند. با استفاده از بزرگنمایی دوربین، تصاویری از آنها ثبت می کنم.

تصاویر 108 و 109 : در کنار جاده هراز

تصاویر 110 تا 112 : در ارتفاعات مجاور جاده هراز

چشمه و دریاچه ( حوضچه ) دیو آسیاب

مقصد امروز ما منطقه ای در دشت لار در دامنه های غربی کوه دماوند است. ما به دیدار یک دریاچه کوچک آب معدنی ( آب املاح دار ) می رویم که در وسط آن دو چشمه آرتیزین ( جهنده ) به بیرون می آید . این چشمه ها و این منطقه به نام دیو آسیاب معروف است.

یکی از شگفتی های طبیعت در غرب کوه دماوند ودر شمال پارک ملی لار ، دریاچه کوچک مدوری  به رنگ فیروزه ای و به قطر حدود پانزده متر است. این دریاچه کوچک در بالای تپه ای قرار دارد و دو چشمه جوشان ( آرتیزیین ) ، درست در میان این حوضچه به بالا می آیند بدون آنکه سطح آب حوضجه تغییری کند و یا از نظر ظاهری، سرریزی به جای دیگر داشته باشد .

نام این دریاچه کوچک و  این چشمه ها " دیوآسیاب " است با آبی به رنگ  فیروزه ای، که  مملو از ترکیبات معدنی وترش مزه است .

تصاویر 113 و 114 : چشمه و حوضچه دیو آسیاب در منطقه دشت لار

مسیر دسترسی به چشمه های دیو آسیاب

از شهر پلور در جاده هراز، مسیری به ارتفاعات دامنه های دماوند می رود. از همین مسیر می توان به محل سد لار و پارک ملی لار هم رفت . بعد از عبور از محیط بانی منطقه، وارد دشت لار می شوید و مسیر جاده خاکی پیرامون دریاچه را در پیش می گیرید . از روی پل رودخانه دلیچای می گذرید . دره و رود بعدی که به آن می رسید، سفید آب نام دارد.  در همین محل می توانید خودرو را پارک کرده و بقیه مسیر را پیاده و در امتداد آبراهه سفید آب به سمت سرچشمه های آن ادامه دهید تا بعد از چند کیلومتر به تپه ای در سمت چپ رود برسید که در بالای آن چشمه و دریاچه دیو آسیاب قرار دارد . البته یک جاده خاکی ماشین رو نیز از محل دشت لار تا مجاورت منطقه دیو آسیاب وجود دارد، ولی ما ترجیح داده ایم که این مسیر زیبا را در مجاورت رود سفیدآب به صورت پیاده طی کنیم.

تپه چشمه های دیو آسیاب با ارتفاعی حدود ده متر، از رسوبات خود این چشمه ها ایجاد شده است، بدین ترتیب که به مرور و در طی ده ها هزار سال، املاح ناشی از چشمه ها روی هم رسوب کرده و به تدریج تپه ای از این رسوبات ایجاد شده که چشمه ها هنوز از بالای آن با فشار به بیرون می جوشند. وضعیت جوشش این چشمه ها درست شبیه به دو دهانه لوله آب چند اینچ است که مانند فواره از وسط استخری وسیع به بیرون می آید و سطح اب را متلاطم می کند .

آب این چشمه ها به حوضچه دیو آسیاب وارد می شود ولی با این وجود سطح آب دریاچه ثابت باقی می ماند و بالا نمی آید، علت این امر آن است که ظاهرا آب از فضاهایی مخفی در اطراف حوضچه به پایین نشت کرده و سرانجام به رود کوچک سفیدآب در پایین این تپه ریخته می شود.

تصاویر 115 تا 118 : پیمایش در کنار رود سفیدآب به سمت چشمه های دیو آسیاب، در منطقه دشت لار

در فاصله نزدیکی از تپه دیو آسیاب ، تپه دیگری قرار گرفته که یک چشمه آب معدنی بر فراز آن جاری شده و همانند یک جویبار آب چکان به پایین جاری می گردد. این چشمه در مسیر سر ریز شدن خود، رسوبات سفید زیبایی بر روی شیب این تپه ایجاد کرده است، به گونه ای که نمایی شبیه چشمه های باداب سورت ( چشمه های رنگی معروفی که مابین ساری و سمنان قرار دارند )، اینجا و در این تپه نیز ایجاد شده است.

تصاویر 119 تا 121 : تپه و چشمه آب معدنی سفیدفام در نزدیکی  چشمه دیو آسیاب در دشت لار

علاوه بر این چشمه ها، موضوع جالب توجهی که در تپه های این منطقه به چشم می خورد، بافت لایه لایه ای از رسوبات است که بطرز ظریف و  زیبایی روی هم قرار گرفته اند، به گونه ای که بر روی این تپه های رسوبی، نمایی شبیه  شیرینی ناپلئونی ایجاد شده است.

تصاویر 122 تا 124 : بافت لایه لایه ای رسوبات در اطراف چشمه های دیو آسیاب

تصویر 125 : رسوبات رنگی حاصل از تراوشات چشمه های دیو آسیاب و تپه آب معدنی

فیلمی از چشمه و دریاچه دیو آسیاب ( دشت لار )

نکته بسیار مهم

این گونه پدیده های منحصر بفرد طبیعی مانند چشمه دیو آسیاب و یا چشمه های باداب سورت، در طول شاید هزاران و یا ملیون ها سال شکل گرفته اند و بنابر این بیشترین احتیاط را باید کرد تا در حین بازدید از این مکان ها ، هیچ گونه خسارتی به آنها وارد نشود. هر گونه خسارت به این پدیده های نادر طبیعی، جبران ناپذیر خواهد بود.

متاسفانه دیده شده که برخی از گروه های آفرود، با خودروهای خود به بالای تپه چشمه ها می روند که این موضوع می تواند موجب خسارات جبران ناپذیری به این گونه گنجینه های طبیعی کشورمان گردد.

و اکنون بعد از این تذکر مهم زیست محیطی، نقشه دسترسی به چشمه های دیو آسیاب و لینک گوگل مپ آن را خدمتتان ارائه می دهم .

و این هم آدرس این پدیده طبیعی شگفت انگیز، بر روی گوگل مپ

تصویر 126

بعد از گشت و گذاری کامل در منطقه چشمه های دیو آسیاب، اکنون عازم بازگشت می شویم تا شب را در جایی از دشت لار، در نزدیکی محل تلاقی  رود سفیدآب با رود لار، کمپ بزنیم. در مسیر برگشت، تصاویر دیگری از این منطقه زیبا از سرزمینمان ثبت می کنم.

تصاویر 127 تا 131

روز چهارم سفر و بازگشت

امروز آخرین روز از سفرمان است و باید به سمت اصفهان برگردیم . چون فرصت داریم تا دو سه ساعتی از امروز را به دیداری از جاذبه دیگری در مسیر اختصاص دهیم، به این منظور، سرپرست برنامه دیدار از آبشار کوچکی به نام آبشار تیزاب، در پنج کیلومتری شمال شهر دماوند را در نظر گرفته است . آب این آبشار، تند و گس است و خواص درمانی دارد.

با تصاویری مرتبط با این آبشار، سفرنامه ام را به پایان می برم.

تصویر 132 : در مسیر آبشار و تنگه تیزاب دماوند

تصاویر 133 و 134 : آبشار و تنگه تیزاب دماوند

تصویر 135 : امیدوارم که سفرنامه های متوالی من موجب ملالت خاطری برای مخاطبان عزیز آن نباشد. بهر حال هدفم شناساندن گوشه هایی از زیبایی طبیعت و فرهنگ و تاریخ مرز و بوم عزیزمان است و در این راه اگر کاستی و کژی داشته باشم، بر من ببخشایید.