بهترین و معروفترین جاهای دیدنی زنجان

4.4
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زنجان کجا بریم؟
07 تیر 1402 08:00
0

جاهای دیدنی زنجان، بسیار فراوان هستند، از موزه‌ها گرفته تا ابنیه تاریخی، فضاهای مختلفی برای بازدید وجود دارند. زنجان را با عنوان شهر «ترین»ها هم می‌شناسند؛ چراکه بسیاری از جاهای دیدنی زنجان در نوع خود، بزرگ‌ترین، خاص‌ترین یا به‌نوعی یک ویژگی منحصربه‌فرد دارند. با ما در این مطلب از مجله لست‌سکند همراه باشید تا گشتی در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و جاذبه های زنجان بزنیم و آن‌ها را بررسی کنیم.

جاهای دیدنی زنجان که نباید از دست داد؟

  • گنبد سلطانیه

  • موزه باستان شناسی و مردان نمکی

  • مسجد جامع زنجان

  • موزه رختشویخانه

  • بازار سنتی زنجان

  • کاروانسرای سنگی زنجان

  • معبد داش کسن

  • مسجد و حسینیه اعظم

بهترین تورهای زنجان به همراه قیمت

عمارت و باغ معین زنجان

زنجان، بناهای تاریخی فراوانی را در خودش جای داده است که از قلعه تا عمارت‌ها و خانه‌های شخصی را شامل می‌شود. عمارت و باغ معین، برای فردی با نام حاج محسن معین‌التجار بوده است. این عمارت، مربوط به دوره قاجار می‌شود و با سبک و سیاق معماری همان زمان ساخته شده است. ساختار اینجا به‌گونه‌ای است که عمارت در وسط قرار گرفته و دورتادور آن، باغ بزرگ و زیبایی است که یک حوض و چند جوی درون آن قرار دارند و همین‌ها آن را به یکی از جاذبه های گردشگری زنجان تبدیل کرده‌اند.

عمارت معین زنجان، خانه‌ای است که دو اتاق دارد و هر اتاقش مشرف به فضای باغ است. در قسمت زیرین خانه، یک زیرزمین سرتاسری وجود دارد که دو پنجره مشبک آبی‌رنگ، نور آن را تأمین می‌کنند. یک ایوان سرتاسری در ضلع جنوبی عمارت وجود دارد و قسمت‌های مختلف بنا، با تزیینات آجرکاری مزین شده‌اند. گفتنی است که درها و پنجره‌های این عمارت از چوب گردو ساخته شده‌اند و دور آن‌ها با آجرکاری زیبایی تزیین شده است. با بررسی و جست‌وجوی نظرات کاربران، باید بگوییم که امکان بازدید از ایت عمارت و باغ وجود ندارد و ملک، شخصی است.

  • آدرس عمارت و باغ معین زنجان: شمال زنجانرود و سمت غربی پل سردارخانه

موقعیت دقیق عمارت و باغ معین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-moeini.jpg
نمایی از عمارت معین از جاهای دیدنی زنجان؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، بهرام بیات

کاروانسرای سنگی زنجان

بعضی از بناهای تاریخی زنجان، همچنان مثل گذشته حفظ شده‌اند؛ اما بعضی دیگر از آن‌ها تغییراتی را داشته‌اند و کاربری‌های دیگری پیدا کرده‌اند. این کاروانسرا در قرن 11 قمری، یعنی در عهد صفویه و به دستور شاه عباس ساخته شده است. سبک معماری کاروانسرای سنگی، چهار ایوانی است و از سال 1398 پس از بازسازی، با کاربری رستوران و سفرخانه سنتی، پذیرای مردم شده است. در این رستوران، اجرای زنده موسیقی هم وجود دارد. کاروانسرای سنگی، در مکالمات محاوره با عنوان «داش کاروانسرا» هم نامیده و خوانده می‌شود. اگر سؤالتان این است که زنجان کجا بریم؟ می‌توانید اینجا را برای صرف غذا و گشت‌وگذار یا صرفاً حضور در بافتی تاریخی‌اش انتخاب کنید.

  • ساعت کاری کاروانسرای سنگی زنجان (رستوران و کافه): از 11 صبح تا 11 شب
  • صفحه اینستاگرام کاروانسرای سنگی زنجان: karvansara_sangi.zanjan@

  • شماره تماس کاروانسرای سنگی زنجان: 02433363150 و 02433363151 و 09128588427

  • آدرس کاروانسرای سنگی زنجان: اتوبان زنجان-میانه، روبه‌روی ایستگاه قطار

موقعیت دقیق کاروانسرای سنگی روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-sangi.jpg
نمایی از کاروانسرای سنگی

کوه‌های رنگی ماهنشان زنجان

کوه‌های رنگین کمان یا کوه‌های آلاداغلار، ازجمله جاهای گردشگری زنجان محسوب می‌شوند که در ماهنشان قرار گرفته‌اند. به‌سبب رنگی که این کوه‌ها دارند، به آن‌ها کوه‌های مریخی هم می‌گویند. رنگ‌های سبز، سفید، قرمز، نارنجی، زرد، قهوه‌ای و ترکیباتی اینچنینی، رنگ‌هایی هستند که می‌توانید در این کوه‌ها ببینید. با توجه به نظر کارشناسان، این رنگ‌ها بر اثر رسوب مواد معدنی در طی سالیان دراز ایجاد شده‌اند. موادی معدنی مانند آهن، مس و افزون‌بر آن‌ها، تغییراتی مثل فرسایش زمین و تغییرات وضعیت آب‌وهوایی هم روی ایجاد این رنگ‌ها به مرور زمان اثرگذار بوده‌اند. کارشناسان، قدمت این کوه‌های رنگی را تا 15 میلیون سال هم تخمین زده‌اند.

بومی‌ها می‌گویند که مردم برای سال نو، از میان این رنگ‌ها، انتخای می‌کرده‌اند و برای رنگ کردن خانه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کردند. همچنین بومی‌ها می‌گویند که در اینجا، آثاری از مادها پیدا شده که همین مطلب سبب شده تا به اینجا مادنشان می‌گفتند و بعدها طی سالیان متوالی، ماهنشان، نامی بوده که به این منطقه داده‌اند. در تکمیل توضیحات باید بگوییم که آلا در ترکی به معنای رنگارنگ و داغ به معنای کوه است.

فاصله این قسمت از زنجان تا تکاب و جاهای دیدنی تخت سلیمان حدود 3 ساعت است. بنابراین می‌توانید گشت‌های بیشتری را در برنامه‌تان بگنجانید. اگر از اتوبان رنجان به سمت میانه بروید، می‌توانید به این کوه‌ها برسید.

  • آدرس کوه‌های رنگی ماهنشان زنجان: اتوبان زنجان به میانه

موقعیت دقیق کوه‌های آلاداغلار روی نقشه

zanjan-colorful-mount.jpg
نمایی از کوه های مریخی در زنجان

گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه در 45 کیلومتری شرقی شهر زنجان قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی زنجان محسوب می‌شود. گنبد سلطانیه به دستور الجایتو، پادشاه مغول ساخته و در حدود 10 سال توسط 3 هزار نفر تکمیل شد. سال ساخت این بنا به سال 1302 تا 1312 میلادی برمی‌گردد و هدف از ساختنش، انتقال پیکر امام علی (ع) به این محل بوده که سرانجام موفق به انجام این انتقال نمی‌شوند و خود پادشاه الجایتو پس از مرگش که 2 سال پس از تکمیل‌شدن بنای گنبد سلطانیه بوده، همان‌جا دفن می‌شود.

گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری و نخستین گنبد دوجداره جهان است و هنگام ساخت، تحول بزرگی در معماری ایرانی ایجاد کرد. سبک معماری، تزیینات، ایستایی، مقاومت بنا، حجم بنا و فضاهایی که دارد، همگی این بنا را متفاوت کرده‌اند و بر اهمیتش افزوده‌اند. معماری گنبد سلطانیه، معماری آذری است و باید بگوییم که در میراث جهانی هم به ثبت رسیده است و از مهم‌ترین مکان های دیدنی زنجان محسوب می‌شود.

  • قیمت بلیط و ورودی به گنبد سلطانیه: 30 هزار تومان

  • ساعت بازدید از گنبد سلطانیه: شنبه تا چهارشنبه از 9 صبح تا 5 عصر و پنجشنبه، جمعه و تعطیلات، از 9 صبح تا 6 عصر

  • آدرس گنبد سلطانیه زنجان: سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان اریباد

موقعیت دقیق گنبد سلطانیه روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-soltanie.jpg
نمایی از گنبد سلطانیه، از جاهای دیدنی زنجان

حمام سنتی حاج داداش زنجان (رستوران حاج داداش)

این حمام در اوایل دوره قاجار ساخته شده و اطلاعات دقیقی از معمار و معماری اینجا مشخص نیست. بااین‌حال، بنابر اطلاعات مردم محل و ریش‌سفیدان، این حمام توسط فردی با همین نام، یعنی حاج داداش بنا شده است و امروزه به یکی از جاهای دیدنی زنجان تبدیل شده است. در حمام حاج داداش، بافت ساختمان همچنان حفظ شده و تغییرات اندکی در آن ایجاد و جذاب‌ترش کرده‌اند. تا سال 1368، اینجا کاربری حمام داشته؛ اما امروزه به‌عنوان سفره‌خانه از آن استفاده می‌کنند که از دیدنی های زنجان هم به حساب می‌آید. حمام سنتی حاج داداش، تزیینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌هایی دارد که جلوه این بنا هستند. از ملاتی که برای ساختن این بنا استفاده کرده‌اند، می‌توانیم ساروج، گچ، آهک، سنگ تراورتن و کاشی را نام ببریم.

  • ساعت کاری حمام سنتی حاج دادش زنجان (رستوران حاج دادش): از 11 صبح تا 11 شب
  • صفحه اینستاگرام حمام سنتی حاج داداش زنجان (رستوران حاج دادش): hajdadash_restaurant@

  • شماره تماس حمام سنتی حاج داداش زنجان (رستوران حاج دادش): 02433322020 و 09910207237

  • آدرس حمام سنتی حاج داداش زنجان (رستوران حاج دادش): خیابان امام جمعه، کوچه سیدلر

موقعیت دقیق حمام سنتی حاج داداش روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-hajdadash.jpg
نمایی از حمام سنتی حاج داداش

میل خوئین زنجان

میل خوئین با نام میل گنبد و میل کنبز هم شناخته می‌شود. میل خوئین بنایی است در روستای خوئین که در 60 کیلومتری جاده زنجان و بیجار قرار دارد. با اینکه از خود شهر زنجان کمی دور است، اما نزدیکی‌اش به جاذبه‌های دیگر روستا و قدمتی که دارد، آن را بسیار متمایز می‌کند. با توجه به ظاهر و معماری و ساختاری که میل گنبد یا میل خوئین دارد، سال ساختش احتمالاً بین قرن 5 و 7 بوده است. مصالحی که برای ساختنش به کار برده‌اند، سنگ، آجر، ساروج، گچ و آهک است.

بنای میل خوئین روی ارتفاعات غربی روستا واقع شده و ارتفاع خودش بیشتر از 10 متر است. محل قرارگیری و ارتفاع بنا، باعث می‌شده تا بتوانند چندین کیلومتر اطراف روستا را ببینند و به‌عنوان برج دیدبانی از آن استفاده کنند. کاربرد دیگر میل خوئین این بوده که کاروان‌ها و مسافران می‌توانستند از آن برای پیدا کردن مسیرشان استفاده کنند. در کنار این بنا، یک گورستان تاریخی هم وجود دارد. بنابر گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان، روستای خوئین از سال 1389 در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.

  • آدرس میل خوئین زنجان: شهرستان ایجرود، روستای خوئین

موقعیت دقیق میل خوئین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-mil-khouin.jpg
میل خوئین، از جاهای دیدنی های زنجان؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، بهرام بیات

شهر زیرزمینی دژمنده زنجان

دژمنده، یک شهر زیرزمینی یا به تعبیری یک غار است که عمق آن تا 40 متر زیر زمین هم می‌رسد و مساحتی حدوداً 4 هزار متر مربع دارد. این شهر زیرزمینی در دل کوه و در زیر روستای خوئین امروزی واقع شده است. دژمنده را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دست‌ساخته‌های زیرزمینی هم می‌دانند. درون این شهر زیرزمینی، اتاق‌های مجزا، تنور، اصطبل و قسمت‌های دیگری هم وجود دارد و پر است از دالان‌های تودرتو که در برخی از آن‌ها برای تهویه هوا، منافذی را طراحی کرده‌اند.

بازه تاریخی ساخت اینجا را دقیقاً نمی‌دانند؛ اما احتمال می‌دهند که بنابر یافته‌هایی مانند کوزه‌ها و برخی اشیاء دیگر در دژمنده یا در اطرافش، این شهر زیرزمینی متعلق به دوران میانی و متأخر اسلامی است. عده‌ای گمان می‌کنند که از این شهر به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کرده‌اند.

  • قیمت بلیط و ورودی شهر زیرزمینی دژمنده زنجان: اطلاعاتی در دست نیست.

  • آدرس شهر زیرزمینی دژمنده زنجان: روستای خوئین زنجان

موقعیت دقیق روستای خویین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-dezhmande.jpg
بخش‌هایی از شهر زیرزمینی دژمنده

پل میربهاءالدین زنجان

در زنجان، رودخانه‌ای هست که زنجان‌رود نام دارد. روی این رودخانه، پل‌های متعددی را برای سهولت رفت‌وآمد و ارتباط دو منطقه کناری رود، در زمان‌های گوناگون احداث کرده‌اند. پل میربهاءالدین زنجان، یکی از همین پل‌هاست که آن را با نام «پل کهنه» هم می‌شناسند. تاریخ ساخت و اتمام مراحل بناکردن این پل به اواسط دوره قاجار می‌رسد و برای همین است که به آن پل کهنه هم می‌گویند.

براساس شواهد و اسنادی که وجود دارد، روی دهانه وسطی پل که بزرگ‌ترین دهانه است، تاریخ اتمام ساخت پل میربهاءالدین زنجان به همراه عبارت «یا علی» با خط کوفی آورده شده است. طول پل حدود 100 متر است و ارتفاع آن در بلندترین نقطه به حداکثر 11 متر می‌رسد. پل، توسط شخصی به نام میربهاءالدین زنجانی ساخته شده است و ملات استفاده شده در آن شامل: سنگ و ملاتی از آهک است که بر ماندگاری بنا تأثیر مثبت گذاشته است. همه مواردی که گفتیم، سبب شده تا پل میربهاءالدین، جزو یکی از جاهای تاریخی زنجان باشد و گردشگران تاریخ‌دوست زیادی را به سمت خودش بکشاند. این پل، در ابتدای جاده بیجار و در سمت جنوبی زنجان و روی زنجان‌رود قرار دارد.

  • قیمت ورودی پل میربهاءالدین زنجان: رایگان

  • آدرس پل میربهاءالدین زنجان: امتداد رودخانه زنجانرود

موقعیت دقیق پل میربهاءالدین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-mirbahaoddin.jpg
نمایی از پل میربهاءالدین؛ عکس از Majid t62

پل سردار زنجان

پل دیگری که ازنظر تاریخی و ازحیث ساختار بسیار مهم و جالب توجه است و بین جاهای دیدنی زنجان قرار می‌گیرد، پل سردار زنجان است. این پل هم در ضلع جنوب غربی زنجان قرار دارد و روی زنجان‌رود ساخته شده است. دقیقاً مشخص نیست که پل سردار توسط چه کسانی ساخته شده است؛ اما دو روایت برای آن وجود دارد. طبق یکی از روایت‌ها، فردی با نام «سردار اسعدالدوله» و طبق روایت دیگر، فردی با نام «حاجیه قمر تاج خانم» این پل را ساخته‌اند. طراحی و ساخت آن مربوط به دوره قاجار است و تزیینات زیبایی دارد.

این پل را در زمان‌های قدیم با عنوان «دروازه قلتون» هم می‌شناختند و دلیلش، نزدیکی پل به دروازه جنوبی شهر، یعنی دروازه قلتون بوده است. بر دهانه میانی پل سردار هم کتیبه‌ای وجود دارد که عبارت «یا علی» و سال ساخت آن درج شده است. طول پل سردار، حدود 80 متر، ارتفاع آن 12 متر و عرضی برابر با حدوداً 5 متر دارد.

  • قیمت ورودی پل سردار زنجان: رایگان

  • آدرس پل سردار زنجان: امتداد رودخانه زنجانرود

موقعیت دقیق پل سردار روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-sardar-bridge.jpg
نمایی از پل سردار در زنجان

مسجد جامع زنجان

بخشی از جاهای دیدنی زنجان به مساجدش مرتبط است که در دوره‌های مختلفی ساخته شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان، مسجد جامع آن است که در قرن 13 هجری قمری ساخته شده است. مسجد جامع زنجان توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام «عبدالله میرزا دارا» ساخته شد و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. هدف از احداث آن، تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی بوده است. در این مسجد می‌توانید کاشی‌کاری‌ها، خطاطی، حوض، باغچه و عناصر جذاب دیگری را مشاهده کنید که هریک نمایانگر شاخه‌های مختلفی از هنر هستند. مسجد جامع زنجان را با نام‌های دیگری همچون مسجد جمعه، مسجد سید، مسجد دارا و مسجد سلطانی هم می‌شناسند.

  • قیمت ورودی مسجد جامع زنجان: رایگان

  • بهترین ساعت بازدید از مسجد جامع زنجان: هنگام اقامه نماز

  • آدرس مسجد جامع زنجان: خیابان امام خمینی، روبه‌روی خیابان طالقانی

موقعیت دقیق مسجد جامع زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-jame.jpg
مسجد جامع زنجان؛ عکس از Ali Kazemi Nia

مسجد خانم زنجان

سبک معماری، کاربرد و ویژگی‌های مساجد زنجان، آن‌ها را به جاذبه‌هایی دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. مسجد خانم در زنجان، یکی دیگر از جاهای تاریخی زنجان محسوب می‌شود که توسط استاد اسماعیل بنا ساخته شده است و فردی به نام جمیله خانم آن را وقف کرده است؛ به همین دلیل هم اسم آن را مسجد خانم گذاشته‌اند. این مسجد در دوره قاجار ساخته شده و قسمت‌های مختلفی دارد که شامل صحن، شبستان زمستانی و تابستانی، مناره، صحن و حجره‌های متعدد می‌شود.

ازجمله تزییناتی که در مسجد خانم به‌کار گرفته‌اند، کاشی‌کاری، گچ‌بری و آجرکاری است. گفتنی است که در مسجد خانم، کتیبه‌ای وجود دارد که تاریخ ساخت آن را در سال 1322 قمری عنوان می‌کند. نکته دیگر، در ارتباط با وقف‌نامه آن است در قالب یک طومار طراحی شده بوده و به ثبت ملی رسیده است. این مسجد درحال‌حاضر به حوزه تبدیل شده و برای بازدید از آن، به هماهنگی نیاز دارید.

  • قیمت ورودی مسجد خانم زنجان: رایگان

  • زمان بازدید از مسجد خانم زنجان: با هماهنگی قبلی

  • آدرس مسجد خانم زنجان: خیابان امام خمینی، کوچه فخیم‌الدوله

موقعیت دقیق مسجد خانم روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-khanom-mosque.jpg
بخش‌های داخلی مسجد خانم زنجان؛ عکس از Majid t62

مسجد و حسینیه اعظم زنجان

این محل، یکی از مراکز اصلی سوگواری محرم در ایران است که در جنوب زنجان قرار دارد. اسناد مختلفی وجود دارد که در هریک از آن‌ها تاریخچه جداگانه‌ای را برای پیدایش این حسینیه و مسجد مشخص کرده‌اند. برخی از اسناد، پیدایش اینجا را مربوط به پیش از دوره زندیه می‌دانند؛ سند دیگر، وجود یک عَلَم است که به «علم اصلی» معروف است و تاریخ 1221 قمری روی آن نوشته شده است. از دیگر اسناد، سنگ‌نوشته‌ای است که در این حسینیه تاریخ 1261 را نشان می‌دهد و برخی از موقوفات هم تاریخ‌های 1295 و 1322 قمری را نشان می‌دهند.

مسجد و حسینیه اعظم زنجان، بعد از مکه مکرمه، دومین قربانگاه جهان اسلام است که افراد بسیاری از سراسر ایران و حتی جهان، قربانیان خودشان را در اینجا ذبح می‌کنند. خیلی از گردشگران حتی از خودشان نمی‌پرسند که زنجان کجا بریم و مستقیم سراغ این حسینیه را می‌گیرند. مسجد اعظم زنجان، قسمت‌های مختلفی هم دارد که در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، درمانی، خدماتی و زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید، اینجا زمانی مدرسه هم بوده است.

  • قیمت ورودی مسجد و حسینیه اعظم زنجام: رایگان

  • بهترین زمان بازدید مسجد و حسینیه اعظم زنجان: هنگام اقامه نماز

  • آدرس مسجد و حسینیه اعظم زنجان: زنجان، خیابان فردوسی

موقعیت دقیق مسجد و حسینیه اعظم زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-azam.jpg
نمای خارجی از مسجد و حسینیه اعظم زنجان؛ عکس از خبرگزاری مهر، مهدی الماسی

مسجد چهل ستون زنجان

مسجد چهل ستون از تاریخی‌ترین مساجد زنجان است و براساس کتیبه‌ای که دارد، سال ساختش به 1284 قمری مربوط می‌شود. این مسجد در سال 1332 قمری مرمت می‌شود. ساخت مسجد چهل ستون که توسط ملاعلی قارپوز آبادی صورت گرفته، به سبک چهل‌ستونی طراحی شده است. طراحی‌ها و کاشی‌کاری‌های مسجد چهل ستون زنجان به سبک کاشی‌کاری‌های قاجاری است. این مسجد، از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در زمان قاجار هم محسوب می‌شده است. همچنان در مناسبت‌های مختلف، در اینجا مراسم برگزار می‌شود و می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

  • قیمت ورودی مسجد چهل ستون زنجان: رایگان

  • بهترین زمان بازدید مسجد چهل ستون زنجان: هنگام اقامه نماز

  • آدرس مسجد چهل ستون زنجان: ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان

موقعیت دقیق مسجد چهل ستون روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-40-sotoon.jpg
مسجد چهل ستون؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، عبدالرضا ولایی

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

بدون شک، موزه‌ها نماینگر تاریخ و سرگذشت هر قوم و منطقه هستند؛ حال اگر بتوانید بخشی از مردمان این تاریخ را ببینید، قطعاً تجربه متفاوت‌تری برای خودتان رقم می‌زنید. موزه باستان شناسی، یکی از موزه‌هایی است که درون آن امکان مشاهده مردانی از زمان‌های دور را دارید. بنای این موزه، زمانی محل سکونت یکی از حکمرانان وقت زنجان بوده و درحال‌حاضر، به موزه باستان شناسی و مردان نمکی تبدیل شده است. در بخش باستان شناسی، آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ تا پس از اسلام را می‌بینید که شامل: شمشیر، ظروف سفالی و مسی، سرنیزه و آثاری دیگر می‌شود.

در بخش مردان نمکی هم مومیایی‌هایی وجود دارند که مربوط به بازه‌های زمانی مختلف می‌شوند و حتی می‌توانید مومیایی‌هایی از زمان هخامنشیان هم در این قسمت ببینید. این مومیایی‌ها از معادن چهرآباد زنجان استخراج شده‌اند. برخی از این مردان نمکی، با لباس کامل هستند. ازجمله اطلاعاتی که در ارتباط با بعضی از این مومیایی‌ها درآورده‌اند، می‌توانیم به میزان قد و سن حدودی‌شان اشاره کنیم. در این بخش می‌توانید وسایل اکتشافی دیگری مانند میخ چوبی، طناب و سبد هم مشاهده کنید. اگر با تور ایرانگردی هم سرتاسر ایران را بگردید، شاید همچین موزه منحصربه‌فردی را پیدا نکنید.

  • قیمت بلیط موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: 20 هزار تومان
  • ساعات کاری موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: از 9 صبح تا 5 عصر و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 9 صبح تا 6 عصر

  • شماره تماس موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: 02433033412

  • آدرس موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: سبزه میدان، خیابان زینبیه

موقعیت دیق موزه باستان شناسی زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-bastan.jpg
بنای موزه باستان شناسی؛ عکس از خبرگزاری مهر، مهدی الماسی

موزه رختشویخانه زنجان

در موزه‌های زنجان به‌خوبی می‌توانید سایه گذر زمان را بر مناطق مختلف زنجان ببینید. موزه رختشویخانه زنجان، موزه‌ای متفاوت است که کاربری تقریباً منحصربه‌فردی داشته و در هیچ‌کجای دیگر ایران نمی‌توانید نمونه‌ای مشابه آن را بیابید. در زمان‌های گذشته، معمولاً خانم‌ها وظیفه پاک کردن لباس‌ها را داشته‌اند و برای اینکه این کار را انجام دهند، مجبور بوده‌اند که به کنار رودخانه‌ها بروند و سپس در آنجا لباس‌هایشان را بشویند. زنجان، زمستان‌هایی بسیار سرد داشته که همین امر باعث می‌شود تا شهردار وقت یعنی حاج علی اکبرخان توفیقی در سال 1317 شمسی، دستور ساخت مکانی را مختص لباس‌شستن برای بانوان بدهد. به این صورت بانوان در فضایی امن و گرم‌تر از محیط بیرون به شست‌وشوی رخت و لباس و امور دیگر مشغول می‌شدند.

در موزه رختشویخانه، می‌توانید با توجه به ماکت‌ها، نحوه استفاده مردم از رختشویخانه را در آن زمان مشاهده کنید. بنای این موزه، معماری متفاوتی دارد که می‌توانیم سبک آن را مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی بدانیم. درحال‌حاضر می‌توانید علاوه‌بر موزه، بخش‌های مختلفی از آن مانند بخش صنایع دستی را هم ببینید.

  • قیمت بلیط موزه رختشویخانه زنجان: 20 هزار تومان
  • ساعات کاری موزه رختشویخانه زنجان: از 9 صبح تا 5 عصر و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 9 صبح تا 6 عصر

  • صفحه اینستاگرام موزه رختشویخانه زنجان: rakhtshooykhaneh@
  • شماره تماس موزه رختشویخانه زنجان: 02433326020

  • آدرس موزه رختشویخانه زنجان: خیابان سعدی، کوچه فرهنگ

موقعیت دقیق موزه رختشویخانه روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-rakht.jpg
رختشویخانه و ماکت‌های آن؛ عکس از خبرگزاری مهر، مهدی الماسی

عمارت دارایی زنجان (موزه صنایع دستی زنجان)

عمارت دارایی، یکی از عمارت‌های مدرن در زمان خودش بوده که اوایل دوره پهلوی ساخته می‌شود و رده‌هایی از نفوذ معماری اروپایی را می‌توانیم در آن ببینیم. این عمارت را در سال 1316 شمسی ساخته‌اند و درحال‌حاضر گردشگران به‌عنوان موزه صنایع دستی از آن بازدید می‌کنند. آثاری مانند ظروف، چاقو، شمشیر و گلیم در این موزه به نمایش گذاشته‌اند. عمارت دارایی یا موزه صنایع دستی زنجان، در نزدیکی خانه ذوالفقاری‌ها و تعدادی دیگر از جاهای دیدنی زنجان قرار دارد.

  • قیمت بلیط عمارت دارایی زنجان (موزه صنایع دستی زنجان): 10 هزار تومان

  • ساعت بازدید از عمارت دارایی زنجان (موزه صنایع دستی زنجان): از 9 صبح تا 5 عصر و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 9 صبح تا 6 عصر

  • آدرس عمارت داریی زنجان (موزه صنایع دستی زنجان): ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان

موقعیت دقیق عمارت دارایی روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-darayi.jpg
قسمت بیرونی موزه؛ عکس از Yalchinyazir

بازار سنتی زنجان

بافت شهری به‌واسطه عمارت‌ها و جاذبه‌هایش، جاهای دیدنی زنجان را دل‌پذیرتر می‌کند. بازار سنتی زنجان، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است و در مرکز بافت قدیمی زنجان قرار دارد. ساختن این بازار در سال 1205 یعنی در دوره آقامحمدخان شروع و در دوره فتحعلی شاه قاجار یعنی در سال 1213 به اتمام رسید. در بازار سنتی زنجان، بخش‌های مختلف و غرفه‌های متعددی وجود دارند که مسجد، گرمابه و قسمت‌های دیگر، شامل آن می‌شوند. در بازار سنتی زنجان می‌توانید تزیینات آجرکاری، کاشی‌کاری و نمونه‌های دیگری از این دست هنرها را ببینید. این بازار، سبکی قاجاری دارد.

  • آدرس بازار سنتی زنجان: قسمت قدیمی شهر، روبه‌روی دروازه قلتوق

موقعیت دقیق بازار سنتی زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-bazaar.jpg
نمایی از بازار در ماه محرم

پیاده‌راه سبزه میدان زنجان

پیاده‌راه سبزه میدان، یکی از جاهای دیدنی زنجان است که در سرتاسر این خیابان، فروشگاه‌های متعددی وجود دارد و شما می‌توانید برای خریدکردن یا حتی تنها برای دیدن فروشگاه‌ها به این پیاده‌راه بروید. اگر قصد خریدن سوغات زنجان را دارید، رفتن به این محل نمی‌گذارد که دست خالی بازگردید. نکته دیگری که باید بگوییم، این است که برخی از جاذبه های زنجان به‌خاطر اهمیتی که در گذشته داشته‌اند، کنار هم ساخته شده‌اند که چهره شهری، قدم‌زدن و حضور در بافت شهری زنجان را جذاب‌تر می‌کند.

  • آدرس پیاده راه سبزه میدان زنجان: تقاطع خیابان طالقانی و امام خمینی

موقعیت دقیق پیاده‌راه سبزه میدان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-sabze-meydan.jpg
سبزه میدان زنجان

معبد داش کسن زنجان

اگر می‌خواهید تلفیقی از معماری ایرانی و چینی را ببینید، معبد داش کسن زنجان، این فرصت را به شما می‌دهد. این معبد در سمت جنوب شرقی شهر است. یک معبد 700 ساله که می‌توانید هنر سنگ‌تراشی را در آن مشاهده کنید. در معبد داش کسن، فناوری به‌کار رفته، حاصل از تکامل فنی سنگ‌تراشی با ابزار فلزی است. اژدها در این میان نمادی از ارزش‌های مادی و معنوی است و علاوه‌بر آن، می‌توانید تزییات دیگری هم در این قسمت مانند مقرنس‌کاری، مشاهده کنید.

  • قیمت بلیط معبد داش کسن زنجان: 15 هزار تومان

  • ساعت بازدید از معبد داش کسن زنجان: از 8 صبح تا 6 عصر

  • آدرس معبد داش کسن زنجان: در 15 کیلومتری سلطانیه، روستای ویر

موقعیت دقیق معبد داش کسن روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-carved.jpg
نمایی از معبد داش کسن

امامزاده سید ابراهیم زنجان

آرامگاه‌ها و امکان مذهبی زنجان، این فرصت را ایجاد کرده‌اند تا بهتر توسط آن‌ها، هنر ایرانی و معماری‌مان را بشناسیم. امامزاده سید ابراهیم، یک جای دیدنی زنجان است که نمونه خوبی از برخی هنرهای ایرانی مثل کاشی‌کاری است. بر سر اینکه آرامگاه واقعاً متعلق به چه کسی بوده، از قدیم بحث‌هایی وجود داشته است؛ اما این بحث‌ها روی نظر مردم تأثیری نگذاشته و همچنان از اینجا به‌عنوان امامزاده سید ابراهیم یاد می‌کنند. معماری بنا ابتدا به سبک چهار طاقی بوده و پس از تغییراتی که روی آن انجام می‌دهند، دوباره آن را مانند قبل می‌کنند. تزیینات گنبد امامزاده از داخل، مقرنس است و سوره جمعه با خط زیبای ثلث درون آن نوشته شده است. در نمای بیرونی هم سوره اسماء ذات‌الخروج نوشته شده است.

باید بگوییم که گچ‌بری از دیگر تزیینات امامزاده است. از نکات جالب درباره اینجا، آن است که ضریح امامزاده سید ابراهیم در اصفهان ساخته شده است. قدیمی‌ترین بخش امامزاده، سردر ورودی سمت شمالی و مناره‌هایش است.

  • بهترین زمان بازدید از امامزاده سید ابراهیم زنجان: هنگام اقامه نماز

  • آدرس امامزاده سید ابراهیم زنجان: خیابان امام، بین چهارراه انقلاب و بلوار آذری

موقعیت دقیق امامزاده سید ابراهیم روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-seyed.jpg
امامزاده سید در زنجان

سفر به زنجان با تور

اگر به صفحه تور زنجان در لست‌سکند بروید، می‌توانید تورهایی را که با یک برنامه‌ریزی خوب به این مقصد می‌روند، مشاهده کنید. در این صفحه می‌توانید تغییراتی را اعمال کنید که سفرتان را برای شما دل‌پذیرتر یا ایدئال‌تر می‌کند. برای مثال می‌توانید تاریخ، مدت اقامت یا مواردی از این دست را برای خودتان معین کنید تا تور دلخواهتان را پیدا کنید. البته اگر باز هم موفق نشدید که تور دلخواهتان را پیدا کنید، می‌توانید با استفاده از سرویس سفرساز لست‌سکند، تور ایدئالتان را برای کارشناسان ما شرح دهید تا آن‌ها بهترین گزینه را پیش روی شما بگذارند.

سخن آخر

بسیاری از جاهای دیدنی زنجان را در این متن بررسی کردیم؛ با وجود این، همچنان جاهایی وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست و می‌توانند به لیست جاذبه های زنجان اضافه شوند. موقعیت قرارگیری زنجان و جاهای دیدنی فراوان آن، این امکان را به شما می‌دهند تا برای سفر به این شهر، برنامه‌ای کامل بچینید و چند روزی را در این شهر بگذرانید. شما کدام‌یک از جاهای دیدنی زنجان را پیشنهاد می‌کنید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!