ییلاقات ماسال، رویایی و باور نکردنی + تصاویر

• 9 شهریور 1395 11:29
  • 142
  • 297.4K

ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. فاصلهٔ ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر است و با رشت از راه صومعه‌سرا ۵۵ کیلومتر فاصله دارد شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع، که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید. ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد و نهادهای اداری بخش ماسال و شاندرمن نخست از بی‌تم به شاندرمن و سپس از آن‌جا به ماسال انتقال یافتند.

شهرستان ماسال درگذشته بخشی از شهرستان وسیع تالش بود که در سال 1376به شهرستان ماسال تبدیل شد و شامل دو بخش، مرکزی و شاندرمن است. مردم ماسال به میهمان نوازی مشهور هستند، به زبان تالشی تکلم می کنند و پیرو مذهب شیعه هستند. طبیعت مناسب ماسال سبب رونق کشاورزی و دامداری در این منطقه شده است.

در این شهر زیبا ورزشکاران نام آوری همچون "فردین معصومی" کشتی گیر تیم ملی ایران که قهرمان جهان و آسیا شده پرورش یافته اند و همچنین خوانندگان تالش زبان زیادی در این شهر مشغول به خوانندگی هستند که از جمله آنان میتوان به " جهانگیر حاجی پور" و "هادی حمیدی "اشاره کرد.

غار طبیعی آویشو، منطقه جنگلی طلاسکو، سورکوم، آری دول، شالماء، چسلی، ییلاق تلارگاه، ییلاق خندیله پشت، ییلاق بیلگاه دول، ییلاق مورجونه، ییلاق اسپی دشت، ییلاق رشته پشت، ییلاق مولومه بند، ییلاق شنبه راه، ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق واشیار، ییلاق سی فی، ییلاق نمنه پشت و ییلاق سوچاله از مناطق طبیعی و گردشگری این منطقه است. جاذبه های گردشگری و تاریخی ماسال نیز شامل منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول ، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند، گردشگاه جنگلی ریزه مندان، ییلاق شالماء، چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزه و ویرگاه، خندیله پشت، مارجونه، رشته پشت و شنه راه، واشیار، اولسه بلنگاه، صی فی، نم نمه پشت، خشکه دریا، تلارگاه ملومه بند، غارآویشو، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا، وردم، منطقه یادمانی مشهد میرزا ( محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی )، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، دره خون، خندیله پشت است.

همچنین بقعه متبرکه "سبز قبا" از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)، بقعه " امامزاده میرزا" از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، بقاع متبرکه " پیر جلودار" و آقا سرای فومن، بقعه "عون بن علی" فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی (ع) از جمله مناطق زیارتگاهی و اماکن مذهبی شهرستان ماسال است.

در زیر میتوانید عکسهای بسیار زیبایی از ییلاقات ماسال را مشاهده بفرمایید:

ییلاقات ماسال

منبع : ویکی پدیا+سایتهای اینترنتی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (142 نظر)

× در حال پاسخ به:

علیرضا 14 فروردین 1399 ساعت 13:37

بسیاری بکرودیدنی بامردسن مهمان نواز وخوش روحمایت سرسری بزنید خودم بچه هامون منطقه آنقدر زیبای قشنگ هست که دریابان دروبین نمی گنجه

منصور 19 شهریور 1398 ساعت 11:25

بسیارعالی وبکربود

رضا 30 مرداد 1398 ساعت 19:59

سلام. برخورد روستاییان در مسیر ییلاقی ماسال بسیار بد بود. توصیه می کنم هرگز آنجا نروید

محمدبختیاری مرکیه معروف به نویسنده ماسالی 29 آذر 1397 ساعت 11:03

مرسی.عالی.
فوق تصور.

سید مصطفی ابوالقاسم 8 آذر 1397 ساعت 12:54

من یک باز نشسته هستم 62سال سن دارم تا به حال به ماسال واطراف آن نرفته بودم به اصرار باجناقم حمید خان رجبی اوایل مهر ماه به این بهشت روی زمین رفتم از همه چیز لذت بردم طبیعت زیبا وبکر مردم واقعا"مهمانواز وبا ادب وبا فرهنگ ومهربان پاکیزگی قابل رویت که ده بیست سال بود که در سفرهای به شمال آنرا لمس نکرده بودم وتقریبا"قیمتهای مناسب ومخصوصا" رستوان قدیمی خزر در خود شهر ماسال بسیار همه چیز عالی بود وفکر میکنم از این به بعد اگر به شمال بروم مقصدم فقط به فقط به این منطقه همه چیز عالی باشه امیدوارم در سالهای آتی مردم این خطه اصالت وادب وفرهنگ وپاگیزگیهای این بهشت را حفظ نمایند به امید حق

علیرضا 22 شهریور 1397 ساعت 14:10

سلام
گیلان عشق من باشه
من غم عجله دارم

احمدیان 27 مرداد 1397 ساعت 14:16

ما قرار بود به ییلاق اولسبلنگاه بریم. که ایشون (آقایی که در هتل مرزبانی بودند) به ما منطقه ای رو معرفی کردن (الیزه) و گفتن خیلی قشنگتر از ولسبلنگاهه و دو ساعت راهه. بعد که ما رفتیم چهار ساعت طول مسیر بود باجاده ای بسیار بد. وقتی به بلدچی راه گفتیم چرا اول مسیر نگفتید مسیر انقدر طولانیه گفت اگه میگفتیم شما نمیومدید.
منطقه خیلی بکر نبود که ارزش این همه خطر رو داشته باشه.
از ما 350 هزار تومن شبی گرفتن در حالی که محلی ها می گفتن ما اینجا شبی 100 تومن خونه هامونو اجاره می دیم.
در هر حال این عین شیادی بود و به هیچ عنوان توصیه نمیکنم
خواهش می کنم از ادمین محترم چاپ شه که مشکل ما برای بقیه تکرار نشه

mina 13 مرداد 1397 ساعت 19:53

قیمت یه خانه روستایی در اینجا چقدر هست؟

مهدی 19 خرداد 1397 ساعت 20:17

سلام.من میخواستم برم ماسال.کجاها میشه اقامت داشت؟جای تروتمیز واس موندن داره؟

Zahra 9 خرداد 1397 ساعت 05:21

با سلام
ما اردیبهشت۹۷ رفتیم ییلاق ماسال ،خیلی عالی بود ،برای ورودیش یه مبلغی گرفتن که نوش جونشون ،بهمون کیسه زباله دادن .تنها جایی بود تو شمال که اصلا زباله ندیدم ،همه جا سطل زباله ومنقل داشت .
پیشنهاد میکنم حتما برید ،طبیعت عالی وبکری داره.

Esi 3 خرداد 1397 ساعت 09:22

دوستان عزیز ما به این نقطه سفر کردیم ؛ فوق العاده طبیعت زیبایی داره لذت بردیم و شب یکی از کلبه های ییلاق خریدول را کرایه کردیم حالا بگذریم از اینکه داخل کلبه چقدر کثیف بود ، صبح وقتی اومدیم که بریم متوجه شدیم کاپوت ماشین رو سوراخ کردند ، برخورد محلی ها با این قضیه فوق العاده بد بود و سریع موضع می گرفتند خلاصه از چشمم در اومد توصیه می کنم شب رو نمونید روز برید لذت ببرید و برگردید ولی اصلا شب نمونید. چون اصلا امنیت نداره اونجا نه موبایلی خط میده و پلیسی هست ، هر اتفاقی بیوفته خودتونید و خودتون.

احسان 3 خرداد 1397 ساعت 09:03

من اینجا رفتم بسیار زیبا بود ، اما اصلا امنیت نداشت شب را در یکی از کلبه های ییلاقی موندیم صبح که بیدار شدیم کاپوت ماشینم را سوراخ کرده بودند ، برخودار محلی هایی اونجا با این قضیه فوق العاده بد بود سریع موضع عصبی می گرفتند ، توصیه می کنم اصلا شب رو در ییلاق نمونید خصوصا در ییلاق خریدول

محمدرضا شهاب 25 دی 1396 ساعت 22:25

با سلام
زيباست ولي جاذبه هاي گردشگري داخلي تنها و تقريباً براي مردم ما كه گردشگر خارجي نبوده اند زيباست.
بهتر است در جهت جذاب كردن هرچه بيشتر مناطق گردشگري خود هرچه بيشتر درجهت حفظ منابع طبيعي با ارج نهادن به حفاظت از آب و خاك و هواي پاكيزه كشورمان، همگي تلاشي وافر داشته باشيم......

رضا رفسنجانی 10 دی 1396 ساعت 19:00

فتبارک الذین احسن الخالقین

خدا خالق بهترین زیباییهاست.