از کاندینسکی تا ابوظبی

از کاندینسکی تا ابوظبی
24 خرداد 1403 12:00

سلام به همه دوستان لست سکندی عزیز  من اتی هستم و عاشق سفر کردن هستم .ابان ماه 1402 سفری گروهی به دبی داشتم که دوست داشتم اطلاعات خودم رو با شما در میان بگذارم .

این تور که تور دبی و ابوظبی بود من به قیمت 29800 برای 5 شب و 6 روز تهیه کردم . البته ناگفته نماند که در حقیقت من 5 شب و 4.5 روز در سفر بودم .

نحوه دریافت ارز دولتی

اولین کاری که قبل سفر انجام دادم دریافت ارز دولتی بود . شما سالی یکبار به مبلغ 500 دلار میتونید ارز دولتی با قیمت مناسب دریافت کنید . البته در سال 1403 این مقدار افزایش پیدا کرده و به 1000 دلار رسیده .  اول از همه برنامه بله را نصب کنید .داخل برنامه ثبت نام کنید . فیلتر شکن باید خاموش باشه . وارد برنامه بشید و در قسمت خدمات و بعد خدمات بانکی قسمت ارز مسافرتی را انتخاب کنید .

بعد از وارد شدن درخواست ارز مسافرتی را انتخاب کنید . و فرم را پر میکنید . مبلغ را اینترنتی با رمز دوم پرداخت میکنید . برای شما یک شناسه فروش پیامک میشود . در فرودگاه امام خمینی بعد از رد کردن گیت دوم و زدن مهر خروج داخل پاسپورت ، پشت کافی شاپ فرودگاه پله هایی است که شما رو به طبقه پایین راهنمایی میکنه و با وارد کردن کد ملی و شناسه پرداخت ٍدلار خودتان را از دستگاه تحویل میگیرید .

تور اقساطی دبی

چی ببرم دبی

صد درصد اولین چیز،لباس خنک نخی برای تمام فصل ها می باشد . البته یه سویشرت نازک برای داخل مترو و پاساژها هم لازمه ، سیستم سرمایشی داخل این فضاها به اندازه ای فضا رو خنک میکنه که در بدو ورود یه ترک ریز میخورید . ورود از گرما به سرمای زیاد اصلا جالب نمیتونه باشه .

من همیشه برای سفر به دبی مقداری آب معدنی ، مقداری غذاهای کنسروی (اگه مثل من غذای تند و چرب نمیتونید بخورید )، اسپری قبل وپماد بعد از گزیدگی (تجربه نشون داده هتل ۵ستاره هم میرید اسپری قبل گزیدگی را ۱۵دقیقه قبل از خواب و استراحت  روی تخت کامل اسپری کنید . )،آجیل و داروهایی که مجاز به بردنشان هستید (حتما قبل سفر داروها چک شود ) و اگر دامن میپوشید کرم برای عرق سوز شدن پاها حتما همراهتان باشه (یک شلوارک نخی و کوتاه هم خیلی میتونه مفید باشه زیر دامن بپوشید . ) همراهم میبرم .

از ایران چه بلیطی بخرم

اگه میدونید از چه امکانات تفریحی میخواهید استفاده کنید از سایت های معتبر میتونید بلیط های تفریحات دبی را با تخفیف و با پرداخت ریالی تهیه کنید .

بلیط موزه لوور ابوظبی ۷۰ درهم (۹۸۷هزار تومان )

بلیط موزه آیا ۱۱۰درهم (۱۵۵۱هزار تومان )

بلیط آکواریوم +بازدید پنگوین ها ۱۸۵ درهم (۲۶۰۸هزار تومان )

بلیط پارک آبی آتلانتیس +آکواریوم اتلانتیس ۳۳۹درهم (۴۷۷۹۹۰۰تومان )

بلیط دهکده جهانی ۳۰درهم (۴۲۳هزار تومان )

بلیط باغ گل ۸۵درهم (۱۱۹۸۵۰۰تومان )

هر یک درهم در زمان سفر من ۱۴۱۰۰تومان بود .

دختر خواهر من زیر سه سال سن داشت و تمام ورودی ها برای اون رایگان بود . فقط سن رو میپرسیدن و پاسپورت نمیخواستن .

فرودگاه امام خمینی

صبح زود به سمت فرودگاه حرکت کردیم ،در ورودی گیت اول صدای داد و بیداد می آمد .این مطلب حتی یاداوریش برای خودم ناراحت کننده است ولی اینجا عنوان میکنم تا همیشه حواسمان به چمدان هایمان داخل فرودگاه باشه . بار هیچ کسی رو به عنوان امانت حتی برای لحظه ای نگاه نداریم و چمدان خودمان را لحظه ای تنها نگذاریم .

صدای داد از دختر جوانی بود که متاسفانه بار کسی را به امانت گویا گرفته بود که مقدار بسیار زیادی مواد داخلش بود که سفید رنگ بود و دست ماموران نیرو انتظامی فرودگاه بود . دلم برای دختر جوان بسیار میسوخت چون حتی اگه میتونست ثابت کنه که مواد برای خودش نیست پرواز و سفر رو از دست داده بود . چمدان ها رو تحویل دادیم و بلیط را گرفتیم از ما بلیط پرواز برگشت و ویزا و واچر هتل را خواستن نشان بدیم . به سمت گیت دوم رفتیم و مهر خروج را زدیم . بعد از گرفتن ارز مسافرتی از کافی شاپ چایی  دانه ای ۵۰هزار تومان خریدیم و با لقمه های صبحانه که از منزل گرفته بودیم خوردیم . و منتظر شدیم تا پرواز ما اعلام بشه .

قبل سفر حتما ممنوع خروج بودن خودتان را چک کنید . شما به راحتی میتونید از سایت این مورد را چک کنید. Exitban .ssaa.ir بسته رومینگ هم داخل فرودگاه فعال کنید . چون اعتبار بسته یک هفته است .

هواپیمایی فلای دبی

هواپیمایی های فلای دبی ، یه جورایی شبیه مترو خودمون هست و مهمان دارها هم شبیه فروشندگان بودن که شروع به فروختن خوراکی ها به مسافرها  میکردن  . صندلی هواپیمایی فلای دبی بسیار کوچیک هست و اصلا جای پای مناسب نداره به نظر من برای سفرهای نزدیک فقط مناسب میتونه باشه .. بلیط های پرواز یا با غذا یا بدون غذا ، که پرواز ما بدون غذا بود.

فرودگاه شارجه

پرواز ما از فرودگاه امام خمینی به شارجه بود . شارجه یکی دیگر از شهرهای امارات است و با ترافیک ما ۱:۳۰ ساعت  فاصله تا دبی داشتیم .  فرودگاه شارجه بسیار کوچیک هست . مهر ورود به سرعت زده شد و چمدان ها در یک مکان سربسته کوچک قرار گرفت که به پشت  ون بسته میشد . من حتما برای خرید بلیط در سفرهای بعدی دقت میکنم که فرودگاه شارجه را به چند علت انتخاب نکنم .

اگر شما ترانسفر نداشته باشید هزینه بسیار زیادی برای ون باید پرداخت کنید (نفری ۱۵۰درهم تا اول شهر دبی )اگر ترانسفر داشته باشید ، درسته هزینه مالی پرداخت نمیکنید ولی زمان که واقعا در سفر مهم است رو از دست میدید .  مورد آخر هم کوچک بودن فرودگاه است که امکانات کمتری در اختیار شما قرار میگیرد.

هتل ۴ ستاره Grand Central

ما در یک هتل چهار ستاره در منطقه دیره بودیم . تمامی هتل های دبی مالیات از مسافران دریافت میکنند که به عهده خود مسافر است. ما برای هر شب اقامت ،اتاقی 15 درهم مالیات پرداخت کردیم . هتل گرند سنترال صبحانه معمولی داشت و در حد یک هتل سه ستاره بود . استخر هم داشت که ما استفاده نکردیم .

هتل گرند سنترال

منطقه دیره یک منطقه نسبتا پایین در شهر دبی است . که اکثرا کسانی که برای کار به دبی می آیند اینجا خونه دارن . پس اون روی دبی اینجا کامل مشخص است . مثلا این کلیپ ها که با جوراب سفید داخل شهر دبی راه میرن اینجا اصلا خبری نیست . شما اگه 5 دقیقه جوراب سفید بدون کفش داشته باشی یک جفت جوراب سیاه تحویل میگیری . گوشه های خیابان پر از فیلتر سیگار است در کل دبی در این منطقه برای شما یک شهر کثیف با کلی سیاه پوست می باشد .  یکی از خوبی های هتل نزدیک بودن به مترو بود (ایستگاه الرقه )alrigga با چند دقیقه پیاده روی به مترو میرسیدیم .

مترو دبی

یکی از راه هایی که هزینه را در سفر کم میکند استفاده از مترو دبی و حمل و نقل عمومی دبی است . اگر از مترو زیاد استفاده میکند . یک کارت بلیط تهیه کنید  بعد از کمی استراحت به سمت موزه آیا حرکت کردیم .مترو نزدیک موزه (dubai healthcare city metro)بود . از مترو تا پاساژ وافی مال  5 دقیقه پیاده روی است و موزه هم داخل پاساژ است . که ما البته مسیر رو یک مقدار اشتباه رفتیم . ولی از لابی یک هتل اجازه دادن که وارد پاساژ بشیم .

بهترین مراکز خرید دبی

خیابان نزدیک وافی مال

موزه آیا

مترو نزدیک : dubai healthcare city metro

ساعت بازدید: هر روز از 10 صبح تا 10 شب

هزینه ورودی : بلیط موزه آیا ۱۱۰درهم (۱۵۵۱هزار تومان )

مدت زمان بازدید : 3 ساعت

موزه آیا یکی از جاهای جذابی بود که خاطره اش برام همیشه زنده میمونه . در کل یک رویا با بازی نور و صدا و آیینه بود . در ورود به شما یک دفترچه کوچیک میدن که از هر قسمت که بازدید میکنید برچسب را در صفحه بازدید میزنید تا متوجه بشید کجاها رو دیدید و یک یادگاری جذاب هم از موزه است . در اتاق انتهایی وارد فضایی میشید که دراز میکشید هم خستگی رو برطرف میکنید وهم به بالای سرتان که مثل یک کهکشان است نگاه میکنید .

موزه آیا

روز دوم سفر

برنامه این روزبازدید از باغ گل . دبی مال .آب نمای دبی مال و آکواریوم دبی مال بود .

باغ گل

مترو نزدیک : Mall of the emirates + اتوبوس

ساعت بازدید : هر روز از 9 صبح تا 9 شب

هزینه ورودی : بلیط باغ گل ۸۵درهم (۱۱۹۸۵۰۰تومان )

مدت زمان بازدید : 5 ساعت

ما برای دیدن باغ گل اول با مترو به پاساژ امارت رفتیم و از پیست برفی داخل پاساژ دیدن کردیم . واقعیت هم وقت نداشتیم و هم ما در کشور خودمان برف داریم پس فقط به دیدن پیست از پشت شیشه راضی شدیم . گشتی داخل پاساژ زدیم و از اجناس گران دیدن کردیم . با اتوبوس ها که اسم باغ گل بالای اتوبوس نوشته شده و هر نیم ساعت حرکت میکند به سمت باغ گل رفتیم .

undefined

من اسم این مکان رو بهشتی در دبی می نامم. مکانی بسیاررویایی و زیبا بود .حسی که داشتم احساس کارتون آلیس در سرزمین عجایب بود . دیدن یک کاخ ،فیل های بزرگ،غول علاالدین و..... که همگی از گل بودن .

باغ گل دبی

در این گرمای دبی تمامی گل ها تازه بودن ، کلی غرفه برای فروش خوراکی هم بودن که اگه خسته و گشنه شدید میتونید ازشون استفاده کنید . ما از داخل پارک بستنی به سبک ترکی ،یک بادکنک ، و برای ناهار سیب زمینی و یک پیتزا خریدیم . از قیمت ها همین رو بگم که بادکنک 550 هزار تومان شد . به همین روش که اومدیم به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم . یعنی با اتوبوس به سمت امارات مال رفتیم و بعد با مترو به منطقه دیره رفتیم .

دبی مال

مترو نزدیک : Dubai mall

ساعت بازدید : هر روز از 10 صبح تا 12 شب

هزینه ورودی : رایگان

مدت زمان بازدید : بستگی دارد

شما در دبی مال میتونید کلی زمان بگذارید . از مغازه های مارک بازدید و خرید انجام بدید . به دیدن آبشار مصنوعی برید . از آب نما موزیکال در محوطه با نمای برج خلیفه دیدن کنید و به دیدن آکواریوم دبی مال برید یا حتی اسکی روی یخ انجام بدید .اگه گشنه شدید  به رستوران ها و کافه های گرون برید یا از رستوران ها و فست فوت های قیمت مناسب غذا تهیه کنید . در کل برای هر سلیقه ای تفریح وجود دارد .

آکواریوم دبی مال

مترو نزدیک : Dubai mall

ساعت بازدید : هر روز از 10 صبح تا 10 شب

هزینه ورودی : بلیط آکواریوم +بازدید پنگوین ها ۱۸۵ درهم (۲۶۰۸هزار تومان )

مدت زمان بازدید : 2 ساعت

آکواریوم

چندین سال بود که رویا دیدن پنگوین داشتم و آرزو میکردم که ای کاش روزی در طبیعت پنگوین ها رو از نزدیک ببینم . میگن خدا آرزویی در دلت قرار نمیده که امکان دستیابی بهش رو نداشته باشی . پس آرزو من هم برآورده شد و در آکواریوم دبی موفق به دیدن پنگوین ها شدم .  آکواریوم دبی کلا یک تونل بسیار کوتاه است . و اگر به دیدن تونل آکواریوم بندر انزلی خودمان رفته باشید این فضا برای شما بسیار کوچیک است.

ولی قسمت دوم که شما باید از آکواریوم خارج بشید و به طبقه دوم پاساژ برید متفاوت تر و جذاب تر است . در اینجا پاتریک باب اسفنجی رو میتونید ببینید . و به ماهی ها غذا بدید (ما بلیط غذا دادن به ماهی ها رو تهیه نکرده بودیم ولی به دختر خواهرم که سه ساله بود یک بسته غذای ماهی به صورت رایگان دادن تا با ماهی ها ارتباط برقرار کنه . کلا تمام تفریحات برای راحیل خانم رایگان بود و برای کالسکه که داشتیم بدون صف وارد هر فضایی میشدیم ، حتی در فرودگاه ، من کلا احترام به خانم ها و کودکان را در کشور امارات خیلی دوست دارم . توی آکواریوم دو قسمت برای من جذاب بود یکی دیدن پنگوین ها که رویام بود و دیگری هم ....

آکواریوم دبی

وارد سالن شدم و مجسمه یک تمساح غول پیگر رو دیدم که صداهای عجیب هم از بلندگو بخش میشد . خنده ام گرفت و تو دلم گفتم حداقل یه بچه تمساح میذاشتید . خجالت نمیکشن مجسمه گذاشتن که ناگهان چشم هام به شیشه شفافی افتاد که پشت شیشه پر آب بود و یک جسم غول پیگر به سمت روبرو حرکت میکرد . نفسم تو سینه حبس شد . سمت چپ هم یک تمساح بزرگ دیگه بود . به نظرم ترسناک ترین و حتی زیباترین قسمت آکواریوم همین قسمت بود . کنار شیشه نشستم تا عکس بگیرم تمساح هم صورت خودش رو به شیشه نزدیک کرده بود . درسته یک شیشه ضخیم بین ما فاصله بود ولی نفسم بالا نمیومد .دست هام عرق سردی کرده بود .

تمساح هم زیر چشمی بهم نگاه میکرد . یاد خودم افتادم بچه که بودم و میرفتم مهمونی اینقدر زیر چشمی به سینی شیرینی نگاه میکردم و مزه هاش رو تو دلم بررسی میکردم تا بهم تعارف کنند و بخورمش . احساس میکنم لقمه خوبی برای تمساحه بودم . به طبقه بالا رفتم و روی صفحه شیشه ای که بالاسر تمساح بود راه رفتم و یک موجود هم بدون حرکت پایین پاهام ایستاده بود و سنگینی نگاهش رو احساس میکردم . من به خاطر این تمساح و پنگوین های شیطان که تند تند سر میخوردند و وارد آب میشدن از دیدن آکواریوم لذت بردم .

بعد از خوردن شام و مقداری پیاده روی داخل پاساژ به هتل برگشتیم . به نظر من داخل دبی مال میشه از بعضی مغازه ها خرید های مناسبی انجام داد .

گشت ابوظبی

امروز ،روز سوم سفر است و ما یک گشت رایگان شهری به ابوظبی داشتیم البته که ورودی ها به عهده خودمان بود .

اول به دیدن مسجد شیخ زاید قرار بود . زمانی که ما رسیدیم زمان نماز ظهر بود و گفتن باید بعد از نماز بیایم . اتوبوس به سمت یک روستای گردشگری به نام هریتیج ما رو برد . ورودی این مکان رایگان است . وارد امارات قدیم گویا شدیم . اینجا از ساختمان های لوکس خبری نبود . یک روستا در کنار دریا با خانه های کاه گلی که وارد هر اتاق میشدیم کلی از تاریخ امارات را به صورت اشیا که داخل ویترین بودن دیدن کردیم .  البته ما فقط یک ساعت در این مکان بودیم که اگر 2 ساعت بود خیلی بهتر میشد . به سمت موزه لوور رفتیم .

روستای هریتیج

ورودی موزه را از تهران تهیه کرده بودیم . وارد موزه شدیم ،گویا کتاب تاریخ هنر را در حال ورق زدن بودیم . آثاری از داوینچین ،ون گوگ ،پیکاسو و .... را میشد دید . به نظرم بهترین مکان در ابوظبی همان مکان بود .

موزه لوور

غروب ابوظبی

برای خوردن ناهار که حکم عصرانه هم داشت به یک مرکز خرید ما رو بردن به طبقه بالا رفتیم و ناهار را با سرعت هر چه تمام تر تمام کردیم که به دیدن شاهکار معماری یعنی مسجد شیخ زاید بریم . متاسفانه همین را بگویم که دیدن مسجد برای تمام اعضا گروه فقط از بیرون اتفاق افتاد . برای ورود به مسجد شما باید لباس مناسب بپوشید . ما هم لباس مناسب پوشیده بودیم . البته گویا لباس مناسب اون ها با لباس مناسب ما فرق میکرد .

به سمت هتل برگشتیم واستراحت کردیم.

روز چهارم روزی که من لیدر میشوم

حاضر شدیم که یک گشت داخل شهر بزنیم . داخل لابی چند تا از همگروهی ها رو دیدم و به ما پیوستن . به بقیه هم خبر دادن تا برای یگ گردش گروهی بیرون بریم .  اول از همه یک ون برای کل روز از لابی هتل کرایه کردیم . به دیدن موزه آینده دبی که از جاهای دیدنی دبی هست، رفتیم و از محوطه و طبقه اول موزه دیدن کردیم . بازدید از این اماکن رایگان است. برای طبقات بالا شما باید بلیط تهیه کنید . که متاسفانه این بلیط را حداقل دو هفته قبل باید رزرو میکردیم . دیدن دلفین پرنده در طبقه اول همه را به وجد میاره . موزه آینده شبیه چشم انسان طراحی شده و روی آن پر از کلمه های عربی نوشته شده . این موزه برعکس تمام موزه های دنیاست چونکه اینجا خبری از گذشته نیست و فقط آینده را میتونید ببینید. شما برای رفتن به موزه از مترو هم میتونید استفاده کنید

ایستگاه مترو : Emirate tower

موزه آینده

سوار ون شدیم و به ساحل رفتیم . بعضی از بچه ها شنا کردند . بعضی ها در ساحل پیاده روی کردند .  نوبتی هم باشه نوبت خرید از یک فروشگاه قیمت مناسب روبروی قاب دبی بود . تمام اجناس این فروشگاه 10 درهم است و گفته میشه صاحب این فروشگاه یک ایرانی است . از شما داخل فروشگاه با آب پذیرایی میشه تا خستگی و تشنگی فراموشتون بشه و راحت خرید کنید . اسم این مغازه gifts village مترو نزدیک به اینجا ADCB است .

خرید ها رو داخل ون گذاشتیم تا به سمت دهکده گردشگردی بریم . داخل دهکده اول رفتیم ناهار و عصرانه خوردیم وبعد شروع به گردش کردیم تا آخر شب یعنی ساعت 12

دهکده گردشگری

مترو نزدیک : ندارد ولی اتوبوس دارد

ساعت بازدید : هر روز از 4 غروب تا 12 شب (6  ماه دوم سال فقط باز است )

هزینه ورودی : ۳۰درهم (۴۲۳هزار تومان )

مدت زمان بازدید : نامحدود

در دهکده گردشگری دبی اکثر کشورهای دنیا غرفه دارند و اداب و رسوم ، انواع خوراکی ها و غذاهای کشورشان را به نمایش میگذارند . برای گردش و دیدن غرفه ها یک روز زمان بسیار کمی است . علاوه بر غرفه ها دو تا سن بزرگ است که برای شما نمایش اجرا میکند . یک شهربازی هم داره که کلی زمان میشه داخلش گذروند . من ترس از ارتفاع دارم ولی تصمیم گرفتم دوباره به  ترس از ارتفاع خودم غلبه کنم و سوار چرخ و فلک بشم . بار اول که تصمیم گرفتم نترسم دو سال پیش داخل همین شهر دبی بود . اون زمان چرخ و فلک دبی رو سوار شدم که بسیار بزرگ بود . البته گفته میشه برای اینکه زمین زیرش نشست کرده بسته شده . این بار هم چرخ و فلک دهکده گردشگری رو سوار شدم . تجربه جالبی بود .

دهکده گردشگری
بانوی هندی

آکواریوم و پارک آبی اتلانتیس

صبح یک ون کرایه کردیم و به سمت پارک آبی اتلانتیس رفتیم اول به دیدن آکواریوم رفتیم  آکواریوم بسیار بزرگ و زیبا بود . مخصوصا قسمتی که پنجره های بزرگ شیشه ای بود و بعضی افراد داخلش غواصی میکردند . نزدیک  پنجره ها که ایستاده بودیم گویا داخل خود دریا هستیم .

اکواریوم اتلانتیس

به سمت پارک آبی رفتیم و از گیت ورودی داخل شدیم . در ابتدا برای اینکه پاها روی زمین داغ نسوزه بهمون پاپوش دادند که رایگان بود . ما یک تخت خالی پیدا کردیم و وسایل و پول و گوشی هامون را روی تخت گذاشتیم و بعد روی آن را با حوله پوشاندیم . امارات امن ترین کشور دنیاست و شما به راحتی میتونید وسایل خود را بدون اینکه استرس دزدیده شدن داشته باشید رها کنید . برای بچه ها داخل پارک کلی قسمت برای بازی بود.

پارک آبی

روز آخر یعنی صبح اول وقت

اتاق ها رو تحویل دادیم و به سمت ایران برگشتیم . برگشت داخل هواپیما همه گروه با هم دوست شده بودیم و زمان را اصلا متوجه نشدیم .یک سفر خوب توسط همسفرهای خوب ،سفر خوب میشه . ممنون هستم که تا انتها سفرنامه همراه من بودید برای دیدن عکس های بیشتر سفر به دبی میتونید پیج اینستا بنده (atefehhajiabadi) را مشاهده کنید .