دایره الباتومی ! تجربه سه بار سفر به باتومی

شهری ساحلی در نزدیکی ایران، با رنگ و بوی اروپایی! +تصاویر

09-Batumi-Blog cover (01-02-18).jpg

باتومی

از شهرهای توریستی در ساحل دریای سیاه و کشور گرجستان، که از طریق مسیر زمینی براحتی میتوانید به این شهر سفر کنید...جنگل و دریا و ساحل و غذاهای خوشمزه...

سفرنامه ای که مطالعه میفرمایید حاصل تجربیات  سه بار سفر من به شهر ساحلی باتومی و البته سفرنامه سفر سوم در سال 98 با ذکر تمام جزییات روزهای سفر است.

(غروب زیبای آفتاب در سواحل دریای سیاه-باتومی)

برنامه ریزی سفرهای ما معمولا بر اساس کمترین هزینه های ممکن است، چون درآمد ما محدود است و فقط در این صورت است که سالی چند بار میتوانیم سفر برویم...کاری که عاشقش هستیم.

برای سفر زمینی به باتومی، بهترین راه خروج از مرز بازرگان است، دیگر راه ها عبور از بدترین جاده های جهان در ارمنستان و سپس ورود به گرجستان است که البته این مسیر باید همراه با بازدید از تفلیس و ایروان انتخاب شود وگرنه هیچ توجیه دیگری در سفر به باتومی ندارد. مسیر دیگر سفر از طریق کشور آذربایجان است که وجود ویزا و طولانی تر شدن سفر بعید است از انتخاب ها برای سفر به باتومی باشد مگر اینکه زمان لازم برای سفر داشته باشید، خلاصه بهترین راه برای سفر مستقیم به باتومی خروج از مرز بازرگان و عبور از ترکیه است.

آخرین سفر ما به باتومی در خرداد ماه سال 1398 بصورت زمینی همراه چند نفر از دوستانمان بود .به چند دلیل سفر زمینی به باتومی برای ما بهتر بود :

1-مبدا سفر ما ارومیه است که تنها 306کیلومتر(3.5 ساعت) از مرز بازرگان فاصله دارد .فاصله بازرگان تا باتومی 560کیلومتر است .

2- نبود پرواز مستقیم یا قطاری از تهران به مقصد باتومی، البته با تور باتومی از طریق پرواز هم میشود به باتومی سفر کرد اما، مدت زمانی که طول میکشد ما خود را به تهران برسانیم و با پروازی غیر مستقیم حال از استانبول و تفلیس و حتی مسکو با قیمتی زیاد و با احتساب مدت زمان معطلی در فرودگاه و بین ترانسفرها...چندین بار از ارومیه به باتومی و در مسیری بسیار زیبا رسیده ایم !!!

3-ارزان تر بودن سفر زمینی

4-اتوبوسهای تهران باتومی روزهای شنبه ،یکشنبه،سه شنبه و چهارشنبه صبحها از تهران به سمت باتومی حرکت میکنند و بلیط آنها حدود 300هزار تومان است و غذای گرم هم جز خدمات است  ما به دلیل  زمان طولانی حدود 25 ساعت رسیدن به مقصد  و اینکه قبول نکردند که ما از بازرگان سوار اتوبوس شویم  و زمان زیاد رد شدن اتوبوس از مرز  (معمولا 5 ساعت )و کافی است یکی از مسافرها مشکل داشته باشد...میتونید حدس بزنید چقدر بد است در مرز بی دلیل خاص معطل شدن، پس این گزینه را رد کردیم .مخصوصا زمانی که کلی وقت و هزینه برای سفر گذاشته اید و میخواهید از تک تک لحظاتش استفاده کنید.

نکته مهمی که در سفر زمینی وجود دارد، خستگی است...از راه های اجتناب از خستگی در سفر به باتومی، استراحت در مرز بازرگان یا شهر ماکو و حرکت بسوی باتومی در صبح زود است. مرز خلوت و عبور به سرعت صورت میگیرد و تا رسیدن به باتومی هنوز انرژی خواهید داشت. مساله ای که در سفر با اتوبوس رعایت نمی شود و در رسیدن به باتومی رسما روز اول توانایی گردش ندارید...

ما صبح روز 1خرداد به سمت مرز بازرگان حرکت کردیم و شب در اقامتگاه بومگردی باباطاهر که از قبل رزرو کرده بودیم ماندیم.

(عکس شماره 01- محوطه و سوییت های اقامتی اقامتگاه بوم گردی باباطاهر)

باباطاهر تنها چند دقیقه از مرز بازرگان فاصله دارد برای هر نفر 70هزار تومان برای یک شب اقامت با صبحانه میگیرند که به ما تخفیف دادند و 50هزار تومان گرفتند .

در رستوران اقامتگاه غذاهای محلی کوردهای ماکو را  امتحان کردیم که بسیار خوشمزه و لذیذ بودند شبها در حیاط اقامتگاه ساز و دهل و رقص کوردی برگزار میشود و جو خیلی خوبی دارد .

(عکس شماره 02- نمای داخلی سوییت های اقامتگاه باباطاهر)

اتاقهای اقامتگاه بصورت کف خواب است و هر شش نفر در یک اتاق ماندیم که به تعداد نفرات رختخواب موجود بود و در صورت نیاز رختخواب اضافه هم میاوردند. رختخوابها بسیار تمیز و نو بودند همه ملافه ها سفید و اتو کشیده بودند و باعث شد خواب بسیار راحتی داشتیم. البته پارس سگ های روستاهای دور و بر اگر نخواهید صبح زود بیدار شوید ممکن است خواب کامل شما را تحت تاثیر قرار دهد.

(عکس شماره 03- نمای طبیعت اطراف اقامتگاه و رستوران آن)

سرو صبحانه ساعت 7 صبح است ما ساعت 5 بیدار شدیم که به سمت باتومی حرکت کنیم که دیدیم آقای طاهریان هم بیدار شدند و برایمان خیلی سریع صبحانه حاضر کردند .از مهربانی و مهمان نوازی آقای طاهریان هرچه بگویم کم گفته ام .

آدرس اقامتگاه باباطاهر=ماکو -ابتدای جاده کوسج –یارماتپه

ساعت حدود 6صبح به مرز رسیدیم و ماشینها را در پارکینگ مرز گذاشتیم و با توجه به فاصله زیاد ورودی مرز تا ایستگاه خروج مسافر تاکسی گرفتیم هر تاکسی پنج هزار تومان کرایه دارد و تقریبا 2 دقیقه ای شما را جلوی سالن مسافری مرز پیاده میکنند.

عوارض خروج از کشور را  بوسیله دستگاههای مخصوص پرداخت کردیم هر شخص با وارد کردن کد ملی بدون نیاز به وارد کردن مبلغ میتواند عوارض را خیلی راحت پرداخت کند. سیستم آنلاین است و با وارد کردن کد ملی تعداد خروج از کشور در سال را اعلام می کند و جایی برای کلک زدن و پرداخت هر بار 220 هزار تومن باقی نمی ماند !!

فقط حدود 10 دقیقه طول میکشد تا عوارض پرداخت شده تایید شود پس حدود 10 دقیقه معطل خواهید شد که البته با حرف زدن با کسانیکه اصرار دارند برایشان سیگار جابجا کنید ودر عوض 20لیر بگیرید، میگذرد .

در مرز بازرگان عده ی زیادی را دستفروش و کسب و کارهای مرزی خواهید دید. اصلا پیشنهاد نمی شود بسته هایی که به شما پیشنهاد میشود در ازای دریافت وجه برایشان از مرز عبور بدهید، چون در ظاهر بله ممکن است فقط چند بسته سیگار باشد و مشکلی نداشته باشد اما هرچیزی ممکن است در بسته های سیگار جاسازی شده باشد...پس احتیاط کنید.

مهر زدن پاسپورت بدون هیچ معطلی ظرف 15 دقیقه انجام شد و وارد خاک ترکیه شدیم تا سفرمان را آغاز کنیم. ما برای مسیر مرز تا باتومی یک ون بنز اسپرینتر از ترکیه رزرو کرده بودیم که منتظرمان بود و بلافاصله حرکت کردیم، مقایسه کنید با معطلی چند ساعته اتوبوس... ماشین بسیار راحت و بی سر و صدا بود. با یخچال و وای فای و...

مسیر بازرگان تا باتومی

در رسیدن از بازرگان به باتومی می توان از چندین مسیر تردد کرد که ما 2 مسیر رو در این چند بار سفر تجربه کرده ایم. کوتاه ترین مسیر، عبور از شهرهای دوبایزید و رفتن به سوی شهر کارس، اردهان، آرتوین، و در نهایت هوپا و سارپی و باتومی...

این مسیر بسیار زیباتر است، اما گاه جاده ها باریک و پر پیچ و خم می شوند.

(عکس04-روستایی در مسیر رسیدن به باتومی در ترکیه)

مسیر کمی طولانی تر اما پر اتوبان تر که برای کمتر ماجراجو ها مناسب تر است، از ارزروم عبور میکند، و از پارک ملی اوزون دره به سمت آرتوین و باقی با مسیر کوتاه یکی است.

حدود ساعت 2بعد از ظهر به هوپا رسیدیم و در رستوران اوستاباش نهار خوردیم خوشمزه با حجم و قیمت مناسب بود .سپس به سمت مرز سارپی (مرز بین ترکیه و ایالت خودمختار آجارا ) حرکت کردیم.

(عکس05- شهر آرتوین، بزرگترین شهر در مسیر رسیدن به باتومی در شمال ترکیه)

مرز سارپی 24 ساعته است و معمولا خلوت است و بیشتر شبها شلوغ میشود .

و اما استرس دیپورت شدن...

در 2 بار قبلی سفر به باتومی که با ماشین شخصی بود، خیلی براحتی و بدون هیچ گونه سوال یا معطلی از مرز رد شدیم...اما با توجه به اتفاقات پارسال در فرودگاه تفلیس که دلیل و چند و چون داستان رو از اینترنت می توانید ببینید...استرس دیپورت شدن در مرز داشتیم، اما...

از تعدادی از دوستان که به تازگی به گرجستان سفر کرده بودند سوالاتی در مورد مشکلات بوجود آمده در مرزهای ورودی گرجستان  پرسیدیم و اطلاعاتی کسب کردیم.

ابدا بدون ووچر قطعی و بیمه و همراه داشتن پول کافی اقدام به سفر به گرجستان نکنید! سوالاتی مبنی بر هدف از سفر و برنامه سفر از ما پرسیدند، حتی پول همراهمون رو هم دیدند!! اما انصافا در کمال ادب و احترام این مساله انجام شد، اما خوب واقعا ناخوشایند بود...دلیلش هم طبق معمول کارهای نسنجیده و عجیب برخی هموطنان است.

خلاصه ما پس از حدود نیم ساعت معطل شدن و بررسی های لازم و پس از اطمینان حاصل کردن مامور مرزی که هدف ما از سفر فقط تفریح است و تماس با صاحب آپارتمان رزرو شده، از مرز سارپی برای سومین بار هم عبور کردیم... برای اقامت در باتومی در خیابان پوشکینی از طریق سایت بوکینگ آپارتمان رزرو کرده بودیم. آپارتمان ما شامل یک نشیمن و یک اتاق خواب و حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه با تمام امکانات بود بسیار تمیز و شیک، از جلو پنجره ها اتاقها تله کابین رد میشد و بعضی واحدها به دریا دید داشت .

آپارتمان ها امکان پخت و پز را در سفرها به شما میدهند که بصورت چشم گیری هزینه ها را کاهش میدهد. تصور کنید که هر لحظه که خواستید بدون نیاز از کافه و اینا دو دقیقه ای چای دارید !! امکان خوب دیگر وجود ماشین لباسشویی است که امکان شستشوی راحت لباس ها را به شما میدهد و میتوانید لباس کمتری با خود ببرید.

آپارتمان های اجاره ای ما. با قیمت شبی 50 لاری.

پس از کمی استراحت به بلوار ساحلی باتومی رفتیم و از میراکل پارک و مجسمه علی و نینو که نماد عشق است و بر اساس داستان عشق نافرجام علی پسر مسلمان  و نینو شاهزاده گرجی ساخته شده است بازدید کردیم.

(عکس07-پیکره های متحرک علی و نینو؛ البته تو عکس بزرگ دیده میشن و کوچکتر از این حرف ها هستند !)

از دیگر دیدنیهای این پارک چرخ و فلک و برج الفبا است ، برج الفبا یک برج 130متری است که به نشان قدمت الفبای گرجی حروف الفبای گرجی روی ساختمانی به شکل DNA طراحی شده اند. حدود 14 رسم الخط زنده در دنیا باقی مونده و بقیه یا لاتین شدند یا عربی...رسم الخط گرجی یکی از رسم الخط های قدیمی دنیا ست، که یکم پیچیده ست.

پارک ساحلی باتومی به طول 7کیلومتر در امتداد ساحل دریای سیاه  ساخته شده است در کل طول این پارک هرچند متر یک مجسمه،المان،فواره و یا نیمکتی زیبا توجه تان را جلب خواهد کرد.

و میشود هزاران عکس یادگاری زیبا گرفت . اما !! مثل تمام مناطق توریستی شهرها اینجا باید منتظر قیمت های عجیب و غریب هم باشید، مخصوصا در اقلامی مانند آب معدنی و نوشیدنی ها ! پس اگر می خواهید هزینه های نه چندان واجب سفر را کاهش دهید یکی از روش ها عدم خرید غیر واجب در این مناطق است.

روز دوم سفر

(عکس08-پس از کسب اجازه از ایشان،اولین عکس صبحگاهیی مون رو گرفتیم ازشون !)

صبح پس از صرف صبحانه ابتدا به دیدن  کلیسای مادر مقدس در خیابان بارتشویلی نیکولو 2 رفتیم .این کلیسا از نظر تاریخی دارای قدمت بالایی نیست در سال 1897 ساخته شده است و محل عبادت مسیحیان ارتدوکس است .معماری کلیسا به سبک گوتیک و بسیار زیباست که شاید همین معماری دلیل بازدید گردشگران از این کلیسا باشد. کلیسای مادر مقدس هزینه ورودی ندارد .

(عکس09-نمای بیرونی کلیسای مادر مقدس)

البته نمای داخلی کلیسا هم هرچند سقف بسیار بلند و زیبایی دارد اما اگر وقت کم دارید میتوانید به گرفتن چندتا عکس اکتفا کنید چون براستی ارزش صرف وقت زیاد را ندارد. و اینکه لطفا با پوشش مناسب به مکان های مذهبی وارد شوید و از بلند حرف زدن و شوخی کردن در این جور فضا ها بپرهیزید.

(عکس10-نمای داخلی کلیسا،با کمی توجه به اطراف میشه عکس های خوبی گرفت)

(عکس11-نمای داخلی و سقف و ستون های بلند کلیسا)

پس از قدم زدن در کوچه ها و خیابانهای زیبای شهر و عکاسی به دیدن میدان پیازا رفتیم .پیازا در مرکز بافت قدیمی شهر قرار دارد و برج هتل آن از همه کوچه های اطراف پیداست فضای میدان بسیار مفرح است دورتادور کافه و هتل است و در شبهای تابستان موسیقی زنده برگزار میشود .

(عکس12-نمای بیرونی میدان پیازا)

معماری پیازا ایتالیایی اروپایی است و در سال 2009 افتتاح شده است  از سرامیک های طرح دار کف میدان تا سقف کافه ها همه چیز پیازا زیباست ما در کافه لابریوچه با دوستانمان قهوه و نوشیدنی سفارش دادیم قیمت با توجه به قیمت ارز (هر لاری 5500تومان )کمی گران بود اما ارزش داشت و اوقات خوشی را به سربردیم (قیمت هر نوشیدنی 90هزار تومان)

(عکس13-سقف زیبای یکی از کافه های میدان پیازا)

(عکس14-شب های میدان پیازا-این عکس مربوط به سفر دوم به باتومی است)

میدان پیازا بیشتر شب ها پرطرفدار تر و شلوغ تر است و موسیقی هم تا نیمه های شب نواخته میشود. اگر علاقه مند به کافه نشینی باشید واقعا از فضای زیبای اینجا لذت خواهید برد. روبروی برج پیازا کلیسای یونانی سنت نیکولاس قرار دارد که در قرن 19 با اجازه سلطان عثمانی (در آن زمان بر باتومی حکومت میکرده است ) ساخته شده است.سپس به دیدن میدان اروپا و مجسمه مدیا رفتیم.

(عکس15- کلیسای سنت نیکولاس، که ما به دیدن از بیرون کفایت کردیم،چون قرار بود خیلی جاهای زیباتر و مخصوص تری بریم)

یکی از ویژگی های شهر باتومی داشتن خیابان های سنگفرش و باریک است که پیاده روی در آنها براستی خوب و لذت بخش است، هرچند عبور و مرور خودرو ها در این خیابان های باریک و قدیمی کماکان جریان دارد اما باز زیبا و دلنشین و پر از کافه و رستوران هستند...و این چهره ای ست که اکثر توریست ها می بینند...اما باتومی چهره دیگری هم دارد که در ادامه به شما نشان خواهیم داد.

(عکس16-خیابان های بخش توریستی و زیبای باتومی،عالی برای پیاده روی)

تقریبا مشهورترین مکان شهر میدان اروپایی است، میدانی که ساختمان های براستی زیبا با معماری خیلی جذاب دور تا دور آن وجود دارند، مجسمه میدیا در مرکز میدان و به نوعی اینجا فوریوم و میدان اصلی شهر محسوب می شود که همه فستیوال ها جشن های شهر اینجا برگزار میشود که ما نیز در این آخرین سفر شانس حضور در جشن ملی گرجستان رو در همین میدان تجربه کردیم.

(عکس17-ساختمان برج ساعت نجومی واقع در میدان اروپایی)

کم کم و پیاده بسوی ساحل دریای سیاه رفتیم.چندین ساعت در ساحل دریای سیاه و بلوار ساحلی به قدم زدن و شنا  و دوچرخه سواری گذراندیم.

اگر طرفدار دوچرخه سواری در پارک ساحلی هستید باید یکی از مبدا ها رو انتخاب کنید و در نظر داشته باشید که دوچرخه را پس از اجاره باید به همان شخصی تحویل بدهید که از وی کرایه کرده اید، یعنی اینطور نیست که مثل دوچرخه های شهری از نقطه الف دوچرخه را بردارید و پس از طی مسیر در نقطه ب تحویل دهید ! این مساله را در نظر داشته باشید چون بصورت ساعتی دوچرخه ها را کرایه میدهند، نصف زمان مورد توافق برای اجاره دوچرخه را جهت برگشت در نظر بگیرید تا پول اضافه بابت تاخیر از شما طلب نشود ! و اینکه زیادی هم خودتان را خسته نکنید !! هزینه کرایه دوچرخه ها نرخ ثابتی ندارد بسته به تر و تمیزی دوچرخه و انصاف کرایه دهنده دارد، ما از شخص ترک زبانی برای یک ساعت 30 لاری پرداخت کردیم که البته 20 دقیقه هم دیر آوردیم و ایشان گفتند ایرانی هستید برید خوش باشید لازم نیست اضافه پرداخت کنید. زمان غروب بهترین زمان برای اجاره دوچرخه و دوچرخه سواری در ساحل است، و لطفا از مسیر مشخص شده تردد کنید.

(عکس18-پارک ساحلی باتومی که همیشه تمیز و زیبا است، و تقریبا در سراسر خط ساحلی شهر و بطول 5 کیلومتر کشیده شده است.)

در ساحل دریا پلاژهای زیادی وجود دارد، از پلاژهای خوب میشه به دانته در نزدیکی برج الفبا و پارک میراکل اشاره کرد، که علاوه بر دریا استخر هم دارد و البته رستوران و کافه....

(عکس19-باتومی ساحل شنی ندارد و همه سواحل نزدیک شهر سنگریزه ای هستند.)

همه سواحل نزدیک شهر سنگزیره ای هستند، که اگر شما هم از باقی مانده شن در کفش و جیب و لباس و روی پوست و قلب و مغز و روح تان بیزارید اینجا برای شما عالیه، تر و تمیز بعد از شنا میرید دنبال ادامه سفر تون...البته راه رفتن روی این سنگریزه ها واقعا بدون کفش سخت و ناخوشایند است پس!! ساحل رفتید صندل و کفش مناسب فراموش  نکنید که اذیت نشوید. خوشبختانه بخش بسیار کوچکی از ساحل را پلاژها اشغال کرده اند و امکان شنا در دریا بدون هزینه و ورودی هم در طول بسیار عظیمی از ساحل ممکن است.

(عکس20-راستی، تایم غروب  پارک ساحلی بسیار زیباست...)

دیگر وقت نهار بود و برای نهار به رستورانی در همان نزدیکی به نام واین تاون رفتیم که غذاها مخصوصا شیشلیک عالی بود سفارش ما خاچاپوری فاسولی (لوبیا)به قیمت 8لاری شیشلیک بیف به قیمت 15لاری بود که هر دو خوشمزه بودند و با شکمی سیر رفتیم که در پارک زیبای 6می که در کنار دریاچه نوریگلی قدم بزنیم. پارک 6می شامل یک دریاچه در وسط پارک، آکواریوم، دلفیناریوم است .در ورودی این پارک ستونهای یونانی و مجسمه یادبود اولین زن خلبان آجاریا که در جنگ جهانی دوم قهرمانانه شهید شد قرار دارد .نام دریاچه نوریگلی از داستان غرق شدن پسری به نام نوری گرفته شده است که مادرش سالها در کنار دریاچه کلمه نوریگلی به معنی نوری منتظرت هستم را با خود تکرار میکرد .

(عکس21-نمای هتل هیلتون در مجاورت دریاچه نوریگلی، پارک 6می)

آدرس:خیابان 51روستاولی-این پارک هزینه ورودی ندارد -هزینه دلفیناریوم 15لاری

برای دیدن غروب و شهر باتومی به تله کابین آرگو رفتیم تله کابین بر فراز کوه آنوریا قرار دارد .ایستگاه تله کابین در خیابان گوگباشویلی (نزدیک بلوار ساحلی) قرار دارد .در ایستگاه فوقانی تله کابین رستوران ،کافه و بستنی با قیمتهایی نسبتا بالا هست. پس از سوار شدن به تله کابین باتومی و پرواز بر فراز شهر، چهره ای دیگر از باتومی را خواهید دید...چهره ای که در پس منظره و ویترین توریستی شهر پنهان شده است و کمتر دیده می شود. خانه هایی در حومه و حتی نزدیک شهر وجود دارد که در هیچ حلبی آبادی در ایران پیدا نخواهید کرد ! دقیقا نصف غیر توریستی شهر حلبی ابادی بیش نیست و خانه ها و محله های زشت و کثیف منظره براستی زننده ای دارند...اگر نمی خواهید تصور فانتزی و زیبایتان از باتومی خراب شود سوار تله کابین نشوید...و اگر می خواهید واقعیت را ببینید حتما امتحان کنید.

اینجا میخواستم نکته ای را عرض کنم، متاسفانه هموطنان ایرانی مان، هرچه را در بیرون از مرزهای امروزه ایران می بینند خوشایند تصور می کنند ! این تصور سطحی نگرانه را دارند که بله ! کسی که اینجا و در شهری مثل باتومی زندگی می کند چقدر خوب است که کل زندگی اش را این طور مثل ما تفریح می کند !! ابدا اینطور نیست، شما در مسافرت و تفریح هستید !!! باتومی شهری است کوچک که ساحل تر و تمیز دارد و رستوران ها و طبیعت خوب ولاغیر !! ابدا زندگی مردم بهتر از ایران نیست از هیچ منظری، چهره ی واقعی شهر کثیف و زشت و بدبو است ! سری به خیابان های غیرتوریستی شهر بزنید. لطفا از ملیت و وطن خود در همه جای دنیا دفاع کنید، بله ایرانی بودن افتخار است، شهروند کشوری بودن که هزاران سال است وجود دارد افتخار است. چطور عده ای از هموطنان به این اندازه ساده نگر هستند که با پوشیدن شلوارکی در خیابان شروع به بدگویی از خاکی و کشوری می کنند که مادران و پدرانشان را پرورش داده است ؟ ببخشید کمی حاشیه رفتیم. دلمان کمی از صحبت های عده ای پر بود.

برگردیم به باتومی !

پس از کمی استراحت برای درکردن خستگی روز پر گشت و گذارمان به مرکز ماساژتایلندی در خیابان پشتی پیازا رفتیم هزینه هر ساعت تای ماساژ 40لاری بود . متاسفانه اتفاق بدی برای تایلند افتاده و اینکه مردم دنیا هرجا تایلندی می بینند فکر میکنند میشود با آنها هر طور که میخواهد رفتار کند. این هم بلای جانشان شده است و در چند دقیقه ای که با کسانی که در مرکز ماساژ کار میکرند عده ای معلوم الحال آمدند و مرکز ماساژ را با جای دیگری اشتباه گرفته بودند ! صرفا به خاطر دیدن اسم تایلند !!! کار تا زنگ زدن به پلیس هم پیش رفت که البته آن عده رفتند...کمی پیش ما گلایه کردند که چرا باید ما را اینطور تصور کنند، ما هم برای اینکه به آنها دلداری بدهیم و بگوییم که تایلند در ذهن ما چیست عکس های واقعا خوبی که از بانکوک و معابد آن گرفته بودیم به ایشان نشان دادیم و گفتیم تایلند در ذهن ما این خلوص و زیبایی ناب شرقی است...خیلی خیلی با دیدن عکس ها خوشحال شدند و اتفاقا یکی از آنها متولد بانکوک بود...خلاصه. ماساژ هم خیلی حالمان را جا آورد.

شام دیر وقت مان در فست فود آنتالیا گزلمه(رول نان لواش و پنیر به قیمت 7لاری که گران بود ) خوردیم که تنها غذای موجود در آن ساعت شب بود . که چون تنها گزینه ی موجود بود نباید ازش بد بگوییم چون ممکن بود گرسنه بمانیم !

روز سوم سفر

به دیدن باغ گیاه شناسی رفتیم یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان با تنوعی بالا از گونه های گیاهی سراسر جهان .باتومی آمدن بدون دیدار از این باغ رسما ناقص است ! این باغ در ده کیلومتری باتومی عینیت وصفی ست از بهشت که در ذهن داریم. زیباترین قسمتهای باغ ،باغ شکوفه ها،باغ شکسپیر،باغ ارکیده و تپه نرگس است .دیدن دریای سیاه از ویو پوینتهای مسیر پیاده روی باغ لذتبخش است .مکانی فوق العاده برای عکاسی است .حدود 6ساعت برای دیدن بخشهای اصلی تعیین شده در  نقشه زمان لازم است .باغ سه درب دارد در ورودی A بوفه و رستوران و در پارک ساحلی بوفه و سرویس بهداشتی هست .در برگشت چون خیلی خسته بودیم با ماشینهای برقی به ورودی A برگشتیم برای هر نفر 2لاری میگرفتند .

هزینه ورودی این باغ 15لاری است و در متسوانا کنتشکی قرار دارد.

این باغ را حتما در برنامه داشته باشید ! از سکوت و طبیعت و مناظر آن براستی لذت خواهید برد، حداقل 6 ساعت برای بازدید از اینجا وقت لازم خواهید داشت که البته این بشرطی است که پیاده به دیدار از باغ بروید. در انتهای باغ ساحل دریای سیاه هم در دسترس است و می توانید شنا کنید، البته در نظر داشته باشید که این ساحل سالم سازی نشده است و کاملا احتیاط کنید.

(عکس22-مشهورترین منظره در باغ گیاه شناسی باتومی)

(عکس23-نمایی از شهر باتومی از باغ گیاه شناسی)

(عکس24-باغ ژاپنی گیاه شناسی باتومی و مدیتیشن یکی از همسفران...)

(عکس25-ساحل باغ گیاه شناسی، که البته در روزی که ما آخرین بار اونجا بودیم مواج بود و زیباترین حالتی بود که تا الان دیده بودیم)

شام به رستوران استانبول در کوچه کوتایسی نزدیکی تنها مسجد باتومی رفتیم دلمه، لاماجون و کوفته سفارش دادیم قیمتها نسبت به ترکیه بالاتر بود کیفیت غذاها متوسط متوسط رو به بالا بود. این رستوران خیلی بزرگ است و به احتمال زیاد اینجا را خواهید دید، اینجا هم تا دیر وقت باز است. البته معمولا غذاهای ترکیه اینجا به دلیل ذبح حلال مورد استفاده بعضی ها قرار می گیرد، وگرنه غذاهای گرجی خیلی خوب و خوش طعم هستند.

روز چهارم سفر

همیشه طبیعت گردی بخش مورد علاقه ما در سفر است ! سال های قبل از دره های جنوبی باتومی دیدن کرده بودیم و آخرین بار یعنی امسال، تصمیم به دیدن طبیعت بکر تر و جذاب تری گرفتیم و بسوی قفقاز کوچک در نزدیکی باتومی رفتیم...صبح زود برای دیدن پارک ملی متیرالا از خواب بیدار شدیم پارکی که کمتر برای ایرانیان شناخته شده است .متیرالا به معنی گریان است و دلیل نامگذاری هوای بسیار مرطوب آنجاست .

(عکس26- ورودی پارک ملی متیرالا)

متیرالا از شگفتیهای طبیعت است ترکیب آب و هوای شرجی و صخره های رسوبی آتشفشانی . دو مسیر برای گردش در پارک وجود دارد مسیری که ما انتخاب کردیم مسیر گردش نیم روزه بود و حدود 5 ساعت زمان برای دیدنش کافی بود.

(عکس27-شروع مسیر پیاده روی...)

مسیر پیاده روی راحت بود جز در چند جا که شیب مسیر زیاد بود کل این مسیر حدود 6 کیلومتر است و پیچکها راهروهایی سبز تا رسیدن به آبشار ....خلق کرده اند .

(عکس28-این پارک طبیعی براستی تمیز و عاری از زباله است...)

در مسیر برگشت هم از دریاچه رویایی ....دیدن کردیم و در محل کمپینگ کنار دریاچه کمی استراحت کردیم و غذا خوردیم.مسیر دیگر برای گردشهای چند روزه و افراد حرفه ای مناسب است در این مسیرمکانهای مناسب خواب، سرویس بهداشتی در نقشه مشخص شده است. در این مسیر علاوه بر گیاهان حیواناتی چون گوزن و خرس قهوه ای را میتوان دید .

(عکس29-دریاچه کوچک در دل جنگل، البته بیشتر یه برکه بود. آرامش عجیبی اینجا حکمفرما بود...)

نزدیک ورودی پارک رستوران و محل اقامت هست .از دیگر امکانات این پارک زیپ لاین است . قیمت تقریبی هر کدام بیش از 5 لاری نیستند.

نکاتی که در مورد این پارک باید مورد توجه قرار دهید، حتما کفش مناسب همراه داشته باشید، با توجه به علایم و راهنماهای مسیر حرکت کنید، البته تابلوها بحدی دقیق و زیاد است که بعید است گم شوید اما مواظب باشید. راهنما هم وجود دارد اما فقط به زبان روسی و گرجی مسلط بود...خوراکی و نوشیدنی همراه داشته باشید و نیم وعده ای اینجا بتوانید غذا بخورید چون مسیر شما را خسته خواهد کرد. اینجا برای طبیعت دوستان  جای تمیز و خوبی است و هوای بسیار عالی هم دارد. ویدیویی از اینجا هم تهیه کرده ایم که میتوانید ببینید.

این پارک در 28کیلومتری باتومی در جاده تفلیس -باتومی قرار دارد . و هیچ مشکلی برای رسیدن به اینجا نخواهید داشت ! و مسیر آسفالت است و هر خودرویی راحت میتواند عبور کند. و اینکه در مسیر هم فرصت دیدن روستاهای باتومی را هم خواهید داشت. پس از چند ساعتی، خسته به سمت شهر و محل اقامتمان بازگشتیم.

همه تردد های ما با ماشینی که از ترکیه اجاره کرده بودیم انجام شد و این چند روزه بصورت دربست ماشین را در اختیار داشتیم که در مجموع حساب کردیم این ماشین برای ما از تاکسی و تور گرفتن مناسب تر بود.

پس از چند ساعتی استراحت رفتیم بسمت ساحل برای استراحت بیشتر !!!

غروب در پارک ساحلی باتومی دوچرخه سواری کردیم و برای شام به مک دونالد شعبه میدان اروپا رفتیم که به مناسبت جشن استقلال گرجستان تخفیف ویژه داشتند و با خرید هر چیزبرگر یک چیزبرگر رایگان هدیه میدادند .(قیمت هر چیزبرگر +سیب زمینی+نوشابه  12لاری بود)

در میدان اروپا از غروب تا ساعت 12 شب با حضور خوانندگان و گروههای هنری و آتش بازی سالروز جشن استقلال گرجستان جشن گرفته شد و برایمان بسیار لذتبخش و سرگرم کننده بود و برای اتمام سفر باتومی شبی بینظیر بود .

سفر به باتومی تقریبا به برنامه هر سال تابستان ما تبدیل شده است. آخرین بار سفر ما در خرداد ماه بود کمی هوا برای شنا و تفریحات تابستانه هنوز زیادی خنک بود، که البته برای گردش در طبیعت و پیاده روی این هوا مناسب تر بود. هدف خود را از سفر به باتومی تعیین کنید، اگر برای دریا و ساحل و تابستان میایید از نیمه ی دوم تیرماه تا اواخر مرداد بهترین زمان است !

اگر بیشتر برای دیدن شهر و طبیعت اطراف میایید اوایل خرداد تا نیمه دوم تیر و نیمه ی دوم شهریور تا اواسط مهر بهتر است تا گرمای هوا پیاده روی هایتان را سخت نکند!

در خرید هایتان در نظر داشته باشید که حتی سوپرمارکت های منطقه های توریستی اجناس را به شما گران تر خواهند فروخت و این مساله را بارها دیده ایم. برای حمل و نقل در باتومی که شهر کوچکی است پیاده روی کاملا کفایت می کنید و اگر آخر شب ها خسته شدید تاکسی ها اصلا نرخ زیاد بالایی ندارند.

در پارک ها و معابر از ریختن آشغال پرهیز کنید، چون پلیس هایی وجود دارد و براحتی با جریمه مواجه خواهید شد.

از بدگویی کردن در مورد کشور و وطنتون در خارج از کشور مخصوصا کشورهای کوچک همسایه اجتناب کنید و همیشه زیبایی های ایران را به بقیه نشان دهید، عکس هایی همیشه همراه داشته باشید تا در صورت هم صحبت شدن با دیگران که شهرهایی چون باتومی توریست از کشورهای مختلف مخصوصا اروپای شرقی کم ندارد، به آنها نشان دهید و از زیبایی های سفر به ایران برایشان بگویید.

همیشه شاد و تندرست و در سفر باشد.

در پایان لازم دانستم تا نکاتی که حاصل تجربه و تحقیقات من در باره سفر به باتومی است را ذکر کنم

فهرست داروهای ممنوعه در ورود به گرجستان

• مینی بوس درون شهری 0.5 لاری
  • تاکسی ورودی 3لاری +هر یک کیلومتر 1لاری

معروفترین غذاهای گرجی

1-خینکالی (بقچه ای از خمیر حاوی گوشت و آب گوشت ،اول باید خمیر را سوراخ کنید و آب گوشت را میل کنید بعد محتویات داخل بقچه را نوش جان کنید .)

2-خاچاپوری( یک نان قایق شکل است که داخلش مواد مختلف قرار دارد انواع مختلفی دارد که یکی از معروفترینها خاچاپوری آجارولی است. نوع آجارولی استخری از پنیر است که رویش زرده تخم مرغ خام و کره میگذارند  و بهترین ش را در باتومی پیدا میکنید)

3-متسوادی (کباب گوشت ،غذای مخصوص جشنها)

4-ساتیسوی مرغ (شبیه فسنجان است.سس ترکیبی از گردو ،سیر و سرکه است و با دانه های انار تزیین میشود)

5-چکمرولی ( مرغ سرخ شده با سیر و ادویه های تند )

6-آجاپ صندل (یک خوراک متشکل از بادمجان، سیب زمینی و گوجه فرنگی)

7-آجاخوری (خوراک گوشت خوک و سیب زمینی سرخ شده )

8-چورچخلا ( تنقلات تسبیح شکل  تهیه شده از میوه های خشک ،فندق و گردو در شیره انگور )

9-شیشلیک ( تکه های گوشت بره ، گاو و خوک که خوشمزه ترین غذای گرجستان است و مزه تندی دارد )

10-چیکن تاباکا (مرغ سرخ شده در تابه مخصوص )

11-قزل آلای طبخ شده با سس انار

12-شکمرولی (مرغ سرخ شده غوطه ور در سسی مرکب از شیر و سیر )

13-پخالی (کوفته های کوچک اسفناج ، گردو و سیر و سرکه )

بهترین غذا از نظر من شیشلیک و شکمرولی است

پارک ملی متیرالا                              تندیس علی نینو

پارک آبی                                      کلیسای سنت نیکولاس

میدان پیازا                                   برج چاچا

رفتینگ ( رودخانه های ماچاخلیس،چرخی،آجاریستسکالی)

قلعه گونیوپترا                      منطقه کنتریشی

دره مارتویلی                        برکه سبز  متسوانا

برترین جاذبه ها از نظر من :

باغ گیاه شناسی ، بلوار ساحلی، کلیسای مادر مقدس،پارک ملی متیرالا،میدان پیازا است .