قسطنطنیه پیوند فرهنگ و تاریخ شرق و غرب جهان (سفرنامه استانبول)

بهشتی که در آن مرز میان شرق و غرب، گم می شود! +‌تصاویر

سفرنامه استانبول ( قسطنطنیه پیوند فرهنگ و تاریخ شرق و غرب جهان )

فهرست  مطالب

•      برگشت به استانبول
    •      مرکز خرید Tepe Nautilu
    •      خیابان بغداد
    •      پل بغاز ( شهدای 15 جولای)
    •      پل گالاتا
    •      فرودگاه استانبول
    •      فرودگاه امام خمینی

مقدمه

با سلام به دوستان عزیزی که قصد دارند این سفرنامه را مطالعه کنند ،  در این سفر نامه سعی کردم   با جزییات کافی و بطور دقیق  از وقایعی که در سفرم به استانبول با آن مواجه بودم  اطلاعاتی مفیدی را به شما عزیزان منتقل نمایم ، امیدوارم اگر کمی و کاستی در آن وجود دارد بنده را عفو کنید . در این سفرنامه ابتدا به وضعیت جغرافیایی و نوع آب و هوا و  تاریخچه استانبول  بصورت خلاصه پرداخته شده ، سپس  از دلایل انتخاب این شهر به عنوان مقصد سفر و روال های که  قبل از  سفر باید انجام شود را بطور خلاصه بیان کرده ام و سعی کردم  با جزییات کافی  به آنها بپردازم ، اما برای اینکه خواننده  از خواندن متن زیاد خسته نشود  و تعداد صفحات سفرنامه خیلی طولانی نشود  خیلی کامل  به تاریخچه استانبول و تاریخچه جاهای تاریخی نپرداخته ام  چون برخی از آنها به حداقل 5 صفحه توضیح احتیاج دارد و من سعی کرده ام تاریخچه مسایل را خیلی خلاصه کنم  تا خسته کننده نشود، که امیدوارم عزیزانی که  علاقه به تاریخ دارند  مرا به خاطر اینکار نکوهش نکنند،  در این سفرنامه سعی کردم به نکات مهمی اشاره کنم ، که در صورتی که شما بخواهید به سفر بروید خیلی کاربردی است و باعث میشود که با هزینه کمتر و زمان کمتر به اهداف سفر خود برسید و از این نظر حائز اهمیت است  و اینکه با  مقاصد توریستی  متنوع ، مسیر دسترسی به آن و هزینه و زمان  مجاز برای بازدید آن آشنا خواهید  شد  . سعی کردم تعداد عکسهای این سفرنامه به حدود 120 قطعه عکس برسد  ولی حدود 2000 عکس در طول 12 روز  سفر گرفته شده که مجبور شدم  درصد خیلی کمی از آنرا منتشر کنم. در این سفر صدها قطعه فیلم نیز گرفته شده که بنده تعدادی از آنها را روی سایت آپارات آپلود کردم و لینک دسترسی به آنها را در طی سفرنامه قرار داده ام که مشاهده آنها  جذابیت سفرنامه را دو چندان خواهد کرد. لازم میدانم از شما عزیزان بابت وقتی که برای خواندن آن مبذول می­دارید سپاس گذار  باشم.

موقعیت جغرافيايى و اطلاعات شهر

استانبول كه در گذشته قسطنطنیه نام داشت بزرگترین شهر تركيه و پنجمین شهر بزرگ جهان است. این شهر تنها شهر دنياست كه در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. تنگه بسفروس كه باريكترين تنگه جهان است در حدود ٣٠ كيلومتر طول و ٧٠٠ متر عرض دارد و در شمال غربى تركيه واقع شده است. این تنگه استانبول را به دو بخش تقسیم می­کند كه بخش غربى آن در اروپا و بخش شرقى اش در آسياست. مساحت استانبول در حدود ١٨٣١ كيلومتر مربع می­باشد. و برای اینکه دقیقتر و مصداقی با ابعاد استانبول آشنا شویم باید بگویم به لحاظ طولی 6 برابر طول تهران و دو برابر عرض تهران است. یعنی  بطور تقریبی 12برابر تهران وسعت دارد.

pic (0).jpg

عکس نقشه استانبول

جمعیت

بر اساس آماری که در پایان سال 2014 به دست آمده، جمعیت شهر استانبول و حومه چهارده میلیون و سی هزار نفر می باشد. از این جمعیت 65 درصد در بخش اروپایی و 35 درصد در قسمت آسیایی ساکن هستند.

آب و هوا

استانبول دارای آب و هوای مدیترانه ای مرزی، آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب است. این امر به واسطه موقعیت جغرافیایی و گستردگی این شهر می باشد. در کل تابستان های استانبول گرم و مرطوب و زمستان هوای ش سرد، بارانی و برفی است.در نمودار زیر (قرمز) میانگین درجه حرارت استانبول در ماههای مختلف سال و در نمودار آبی میانگین میزان بارش باران در ماههای مختلف سال را مشاهده میکنید.

نمودار میزان دمای هوا در ماههای مختلف سال

بهترین زمان برای سفر از نظر من ماه اردیبهشت است البته خرداد هوا دلپذیر تر است ، اما ماه اردیبهشت چند مزیت دارد و آن اینست که هزینه سفر در ماه اردیبهشت پایین تر است و هر چه به سمت شهریور میرویم هزینه ها افزایش پیدا می­کند و البته ماه مهر هم خیلی مناسب است. پس در صورتی که دغدغه کودک مدرسه رو ندارید یا اردیبهشت یا مهر را برای سفر انتخاب کنید. اگر خرید هدف اصلی شما در سفر است ژانویه بهترین زمان است و شما میتوانید از تخفیفهای عالی محصولات کاملا لذت ببرید، ولی هوا هم سرد است.

نمودار میزان بارش باران  در ماههای مختلف سال

فرهنگ مردم ترکیه

ترک ها مردمانی بسیار مهمان نوازی هستند و آنها از دعوت مهمان به منازلشان کلی لذت می برند و با احترام هر چه تمام با آنها برخورد می کنند خوب است که بدانید اگر مهمانان زود از خانه بروند نوعی بی احترامی به میزبان تلقی میشود. ممکن است فقط یک چای تلخ شما را دعوت به خانه شان  یا یک کافه  کنند. توجه داشته باشید که در استانبول ورود به خانه با کفش مرسوم نیست و دقیقا همانند ما ایرانی ها هستند. به گفته یکی از دوستان ترکی که در کافه روبروی  سویت با وی صحبت کردم ، میگفت بهتر است اگر شما را برای شام کسی دعوت کند روز قبلش چیزی نخورید . چون خیلی مفصل پذیرایی میکنند و اگر کم غذا بخورید به میزبان بر میخورد ، بعد از غذای اصلی با  میوه و آجیل و در نهایت به چای و قهوه ترک به همراه حلوای ترکی یا باقلوا  از شما پذیرایی می کنند.

به هنگام ملاقات افراد باید با آنها دست بدهید ولی موقع خداحافظی لزومی بر دست دادن نیست. نوع پوشش در مناطق آسیایی ترکیه محافظه کارانه است ، یعنی تقریبا پوشیده هستند . البته منع قانونی برای انتخاب  پوشش در ترکیه وجود ندارد. پوشیدن دامن کوتاه برای خانمها به جز در گردشگاه های توریستی توصیه نمیشود و آقایان نیز نباید بدون پیراهن در اماکن عمومی ظاهر شوند. خانمها در زمان بازدید از مساجد باید لباس آستین دار و شالی همراه داشته باشند.

در صورتی که یک ترک شما را به رستوران دعوت کند، خود وی هزینه رستوران را پرداخت می کند. تقسیم کردن هزینه ها در ترکیه مرسوم نیست. بهتر است چند روز بعد شما هم میزبان خود را به رستورانی به انتخاب خود دعوت کنید. چای یا قهوه ترک در پایان غذاها به همراه شیرینی سرو می ‌شود. قهوه ترک یک نوشیدنی ملی بوده و باید حتماً آن را امتحان کنید. در اکثر محله های شهر  قهوه خانه وجود دارد  و از عادات مردهای ترک این بوده که ساعت ها با دوستان شان در این کافه ها و قهوه خانه ها بنشینند و در مورد همه مسائل صحبت کنند . ترکها در حین صحبت کردن ارتباط چشمی را حفظ میکنند و آنرا نشانه صداقت میدانند و تقریبا از این منظر با فرهنگ ما ایرانی ها متفاوت اند چون ما معمولا خیره شدن به چشم دیگری نشانه بی ادبی می دانیم .  ضمنا بهتر است بدانید ترکها اهل چانه زدن هستند و در هنگام خرید میتوانید با چانه زنی مقداری تخفیف بگیرید این امر مخصوصا در هنگام اجاره سویت بچشم می خورد .

فرهنگ غذایی مردم استانبول

فرهنگ غذایی  ترکیه بسیار غنی  است و مورد تحسین و زبانزد کل جهان هستند  و این شهرت  مدیون طعم و عطر بی‌ نظیر غذاها ، تاریخچه‌ غنی غذایی ، تنوع و گوناگونی مواد تشکیل دهنده‌ آن  میباشد. همچنین به نظر می‌ رسد عوامل مهمی چون تنوع محصولات کشاورزی ‌بومی ، فعل و انفعالات بی نظیر فرهنگی و تاریخی ، آشپزخانه‌ های به جا مانده از دوران سلجوقی و امپراتوری عثمانی و همچنین شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ، تأثیری بسیار شگفت انگیزی بر سبک و نحوه پخت و پز در میان مردم این سرزمین گذاشته است . با توجه به گوناگونی و تعدد غذاهای ترکیه برای سهولت آشنایی با برترین غذاهای ترکیه یک فیلم تهیه کرده ام و از لینک زیر میتوانید آنرا مشاهده نمایید.

◄  لیست غذاهای مهم ترکیه   ►

تاریخچه

استانبول را یونانیان مهاجر شهر مگارا در سال 667 قبل از میلاد بنا کردند و به افتخار بیزاس پادشاه خود آن را بیزانتیوم نامیدند. در طول جنگهای هخامنشیان با یونانیان، داریوش کبیر این شهر را به تصرف خود درآورد و تا قبل از تسلط امپراطوری روم بر این شهر، ایرانیان بر آن حکومت می کردند. در سال 395 میلادی کنستانتین کبیر به دلیل موقعیت استراتژیک، این شهر را به پایتختی برگزید و از آن پس بیزانتیوم پایتخت امپراطوری روم شرقی شد و روم جدید نام گرفت. پس از مرگ وی بود که این شهر را قسطنطنیه نامیدند.

سلطان محمد دوم فاتح پس از 53 روز محاصره در ماه مه سال 1453 توانست وارد قسطنطنیه شود. ارتش وی توسط توپ های خود حفره ای در دیوار شهر برای ورود خود، ایجاد کردند که بعد ها  به توپکاپی یعنی دروازه توپ، شهرت گرفت. اینگونه بود که استانبول توسط سلطان محمد فاتح، فتح شد و سومین پایتخت امپراطوری عثمانی گشت. کاخ توپکاپی، بازار استانبول و همچنین مدارس، حمام ها و بناهای معروف دیگری به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد که اغلب این بناها از شاهکارهای معماری می باشد.

جملات کاربردی ترکی استانبولی در سفر

اگر قصد دارید در سفرتان با افراد محلی گفتگو کنید ، یا در خریدتان از بازار تخفیفات خوب بگیرید بهتر است مقداری به زبان ترکی آشنا شوید. ب نظرم حدود30 جمله کاربری کفایت میکند که بتوانید تعامل خوبی با شهروندان ترک داشته باشید . من تعدادی جمله پر کاربرد را  در قابل یک فایل گرد آوردی کردم که برای خودم بسیار مفید بود. امیدوارم برای شما هم مفید باشد.

◄ مجموعه جملات و کلمات کاربردی ترکی در سفر  ►

سیستم حمل و نقل استانبول

در استانبول به هیچ  وجه برای جابجا شدن دچار مشکل نخواهید شد، چون  هم دارای مترو خیلی خوب و کارآمد ، هم دارای تراموا و هم دارای سیستم اتوبوسرانی  خوبی است. البته تاکسیرانی هم وجود دارد و یک مقدار پر هزینه است. یک سیستم حمل نقل بسیار خوب دیگری تحت عنوان B-TAXI  نیز وجود دارد که با هزینه خیلی کمتر از تاکسی های سنتی شما را جابجا میکند و چیزی شبیه به اسنپ خود ماست و فقط لازم است اپ آن را از اپ استور دانلود کنید . اگر تعدادتان 4  نفر باشد استفاد از BTAXI  بصرفه خواهد بود.راه دیگر برای حمل و نقل مخصوصا اگر اقامتگاهتان  دور از مرکز شهر است ، اجاره اتومبیل است. مخصوصا اگر به طبیعت گردی و ساحل علاقه مند هستید . دهها شرکت اجاره اتومبیل در ترکیه وجود دارد. برخی از آنها باید شخص راننده کردیت کارت داشته باشد و هنگام اجاره مبلغی از آن بلاک می شود و پس از چند هفته اگر جریمه نشده باشید از حالت بلاک در خواهد آمد . برخی از شرکتها کردیت کار شخص دیگر را هم قبول میکنند . برخی از شرکتها بجای کردیت کارت یک مبلغی تحت عنوان دیپوزیت از شما میگیرند و سپس آنرا پس میدهد ولی اندک شرکتهای نیز هستند که هیچی نیاز ندارند . فقط پول کرایه کل روزهای کرایه را از اول باید پرداخت کنید. دقت کنید که در برخی از شرکتها شما میتوانید از یک شهر ماشین را دریافت کنید و در شهر دیگر ماشین را تحویل بدهید .  مثلا میشه در فرودگاه استانبول ماشین را تحویل گرفت و در  دفتر آن شرکت در استانبول خودرو را تحویل داد که البته یک مبلغ زیادی را باید به همین دلیل بپردازید . مثلا شما از استانبول اتومبیل را بگیرید و  آنرا در شهر ازمیر تحویل دهید حدود 550 لیر باید بیشتر بپردازید. دقت کنید که بهتر است خودرو دیزل کم مصرفی اجاره کنید ، چون قیمت سوخت بسیار زیاد است و لیتری حدود 18 هزار تومان است ، پس اگر ماشین مدرن تر هیبرید و کم مصرفی با قیمتی بیشتری پیدا کردید آنرا بگیرید چون اولا ماشین مدرن تر و لوکس تری سوار شدید  و  دوما مصرف کم آن ماشین تفاوت قیمت آنرا جبران میکند. در ادامه سفرنامه در مورد اجاره خودرو بیشتر توضیح خواهم داد . قبل از توجه شما را به نقشه متر ، تراموا و ایستگاههای اتوبوس استانبول جلب میکنم.

نقشه مسیر مترو استانبول

نفشه مسیر حرکت تراموا

نقشه مسیر حرکت و ایستگاه های اتوبوس شهری

شروع برنامه ریزی برای سفر

در بهمن ماه سال 97 تصمیم گرفتیم که به اتفاق خانواده به یک سفر برویم و اهداف مختلفی در ذهن مان شکل گرفت ، اکثر اعضای خانواده نظرشان بر سفر ده روزه  زمینی به  آنتالیا بود ، ولی من نظرم این بود که  یک سفر دو هفته ای به غرب تا جنوب ترکیه برویم  بطوری که از استانبول تا کوش آداسی را ببینیم ، و گمانم این بود 3-4 روز برای هر شهر کافی باشد اما خود استانبول به  دلیل تعدد جاذبه های گردشگری به بیش از 10 روز زمان نیاز دارد و البته اگر با آگاهی و اطلاعات کافی به استانبول سفر کنید در یک هفته هم می­شود به بسیاری از مراکز توریستی مهم استانبول سر زد .با توجه به دوری مسافت سفر زمینی بسیار خسته کننده به نظر میرسید و تصمیم بر این شد با هواپیما به استانبول برویم، از آنجا  اتومبیلی برای 10 روز اجاره کنیم و پس از طی چند روز در استانبول به سمت شهرهای جنوب و غرب ترکیه که شامل ازمیر  کوش آداسی ، بدروم و آنتالیا بود برویم ، سپس ماشین را در فرودگاه آنتالیا تحویل یکی از شعب همان شرکت بدهیم و از آنجا بصورت هوایی یا زمینی به تهران بر گردیم ، البته بازگشت زمینی  هم مزایای خودش را داشت و می­شد از شهر قونیه  که مزار مولانا است دیدن کنیم ،  البته سفر زمینی برای من سخت بود چون دچار مشکل حرکتی از ناحیه پا هستم و مسیر طولانی غیر قابل تحمل به نظر میرسید . متاسفانه در حال برنامه ریزی برای سفر بودیم که متاسفانه یکی از بستگان نزدیک فوت شدن و برنامه ما کنسل شد و تقریبا دو ماه سفر مان به تعویق افتاد . در این زمان مطالعاتی در مورد ترکیه کردم و متوجه شدم  شهر استانبول به تنهای بیش از 100 جاذبه گردشگری دارد  و   بازدید از یک چهارم از آنها به حدود 10 روز زمان احتیاج دارد،  به همین دلیل برنامه رو به همان بازدید از استانبول تقلیل دادیم و برای اینکه سفری انعطاف پذیر داشته باشیم بلیط برگشت را تهیه نکردیم. تا در صورت لزوم روزهای بیشتری در ترکیه بمانیم .که اینکار مان هم مزایای زیادی و هم معایب زیادی داشت. یکی از عیب ­های آن این بود که بلیط رفت و برگشت همیشه ارزانتر از بلیط یک طرفه است ، دوما ممکن است برای برگشت قیمت بلیط بطور چشمگیری افزایش پیدا کند ، به هر ترتیب ما فقط بلیط رفت را با قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان تهیه کردیم.

نکته ! اگر هدف تان سفری انفرادی یا دو نفره اس ،پیشنهاد من اینست که یک تور آماده استفاده کنید. ولی در صورتی که بیش از 4 نفر هستید بهتر است مثل ما یک سویت یا آپارتمان اجاره کنید. در  سفر قبلی که در سال 95 به امارات رفتم تصمیم گرفتیم از تور استفاده کنیم  که تقریبا به صرفه تر است ، چون دو نفر بودیم .

بهترین راه برای پیدا کردن  یک تور خوب  استفاده از دو سایت لست سکند و بوکینگ است ، سایت بوکینک شما را در  انتخاب بهترین و مناسبترین هتل کمک  می­کند و سایت لست سکند پیشنهاد های خوبی برای پیدا کردن تور مناسب به  شما میدهد. خیلی­ها ها مستقیما برای پیدا کردن تور مناسب به آژانسهای مسافرتی می­روند که مجبور هستند بدون بررسی همه جوانب به سرعت یک تور انتخاب کنند ، معمولا در این صورت  تعداد ستاره هتل و تایم  رفت و برگشت به عنوان پارامتر تصمیم گیری استفاده می­شود و بطور حتم اینچنین تصمیمی منطقی و درست نخواهد  بود ، چون پارامترهای خیلی مهمتری وجود دارد که آژانسهای مسافرتی آنها را به شما نمیگویند. پارامترهای مهم در انتخاب هتل عبارتند از ،  نزدیکی هتل به مرکز شهر، نزدیکی هتل به مترو ، ساحلی یا غیر ساحلی بودن آن، پارکینگ رایگان ، وای فای رایگان و از همه مهمتر  است ، امتیاز کسب شده آن هتل در سایت بوکینگ و یک عامل بسیار مهم دیگر اینکه نظرات سایر توریستها در مورد آن هتل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عکس از محیط  سایت بوکینک

پس اینکه هتل خود را پیدا کردید استفاده از نرم افزار گوگل ارت کمک میکند که بهتر با موقعیت جغرافیایی و جاذبه های گردشگری آن منطقه آشنا شوید. مزیت نرم افزار گوگل ارت اینست که بسیاری عکسها و تصاویر سه بعدی از مکانهای مورد نظر شما به شما ارائه می­دهد که در سایر سایت ها و برنامه ها به این گستردگی در دسترس نمی­ باشد .

پیشنهاد من اینست که دو هفته  قبل از سفر با استفاده از گوگل ارت جاهای دینی را کشف و مارک دار کنید. مزیت  گوگل در اینست که اگر آکانت داشته باشید همین مارکهای که در نرم افزار گوگل ارت قرار داده اید را به  اپ گوگل مپ گوشی شما انتقال می­دهد و میتوانید در طول سفر به این مکانها بروید . راه ساده تر و سریع تری هم برای گردشگری در استانبول نیز هست و آن اینست که از اپ استانبولگردی استفاده کنید که به زبان فارسی  است  و میتواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

کارهایی که باید قبل از سفر انجام دهید

• مهمترین کاری که باید انجام داد اینست که گواهی نامه خود را بین­ المللی کنید، فرایند بین ­المللی کردن گواهی نامه بسیار ساده است فقط لازم است اصل گواهی  و دو عکس را به یکی از آژانسهای هواپیمایی برده و آنها با دریافت 80 هزار تومان آنرا ترجمه کرده و در قالب یک دفترچه شبیه به پاسپورت به شما تحویل میدهند.
  • کار دوم اینکه  سعی کنید، حافظه گوشی خود را پاکسازی کرده و حتی اپ های اضافی را  حذف کنید، چون بسیاری از اپ ها  شارژ گوشی را مصرف کرده و همچنین باعث کندی عملکرد آن خواهد شد.
  • نکته سوم اینکه بهتر است یک پاوربانک و شارژر فندکی حتما با خودتان به همراه داشته باشید
  • همچنین یک اپ برای مسیر یابی نصب کنید . شما بهتر است که در ایران گوگل مپ را نصب کرده و همچنین بطور آفلاین مناطقی که قصد تردد در آنها را دارید دانلود کنید.  برای این کار گوگل مپ را اجرا کرده و استانبول را جستجو کرده سپس در منوی اصلی گزینه Offline map  را انتخاب کرده و سپس گزینه select your own  map  را بزنید و منطقه ای که میخواهید نقشه آفلاین داشته باشد را انتخاب کنید، هر چقدر این محدوده کوچکتر باشد  با سرعت بیشتری نقشه آن منطقه دانلود می شود .
  • در صورتی که بصورت جمعی سفر می­کنید یک سه راهی برق کوچک خیلی مفید است.
  • سعی کنید  یک چمدان نسبتا بزرگ برای سفر آماده کنید و البته نصف آنرا بیشتر پر نکنید، که در صورت خرید از ترکیه نیازی به خرید چمدان با قیمتهای گزاف در آنجا نباشید ، دقت کنید حداکثر 30 کیلو بار مجاز است با خود حمل کنید و برای بیشتر از آن باید کلی جریمه پرداخت کنید.
  • چتر فراموش نشود، البته  این بستگی به فصل سفر شما نیز دارد ، اما آن منطقه دارای آب و هوای مدیترانه ای است و  هر لحظه ممکن است باران ببارد .
  • یک کیف کمری مخصوص سفر به کارتان می آید. و مدار شناسایی و مقداری  لیر ترکیه( حدود 500 لیر در آن قرار دهید) دقت کنید سعی کنید پولهای تان را در چند جا نگه داری کنید ، گفته میشه در ترکیه دزدی زیاد اتفاق  می افتد حتی به هتل هم نمیشه اعتماد کرد.

شروع سفر

در روز 31 اردیبهشت ماه 98 سفر ما به همراه خانواده آغاز شد.  در روز نخست با اتومبیل شخصی وارد فرودگاه امام خمینی شدیم. هزینه پارکینگ فرودگاه امام مسقف روزی 24 هزار تومن بود که نسبتا زیاده ، پیشنهاد من اینه که اگر اتومبیل شما دارای چادر هست آنرا در سایر پارکینگ های محوطه قرار دهید که ظاهرا روزی 10 هزار تومان است که به صرفه تر است. پس از پرداخت عوارض خروج از کشور که نفری 220 هزار تومان بود و انجام امور خروج از کشور وارد ترمینال خروجی شدیم . پرواز ما پرواز شرکت آسمان بود و خدمات آن نسبتا رضایت بخش بود و بدون کوچکترین تاخیری پرواز انجام گرفت. کیفیت پرواز خیلی خوب بود و برخورد مهمان داران بسیار خوب بود  و دو نوع غذا مختلف سرو  میشد که غذای گرم و باکیفیتی بود . مقصد پرواز فرودگاه جدید استانبول  بود که اخیرا افتتاح شده و نام اون (Havalimanı Airport Istanbul)  می­باشد و فاصله ای حدود 80 کیلومتری با شهر استانبول دارد و فرودگاه بسیار مدرن و زیبایی  است. و به نظرم یکی از با کیفیت ترین فرودگاه های جهان باشد، معماری بی نظیر آن و وجود فری شاپ های متنوع  خودش را تبدیل به جاذبه گردشگری کرده، پیشنهاد می­ کنم پس از رسیدن به فرودگاه از فری شاپهای داخل فرودگاه حتما بازدید و خرید کنید، چون در این فروشگاه ها مالیاتی برای کالاهای خریداری شده اخذ نمی­گردد. ضمنا صرافی های در فرودگاه استانبول وجود دارد ولی نرخ تبدیل ارز در آنها به صرفه نیست بهتر است در تهران ارزهایتان را تبدیل کنید . در فرودگاه استانبول خرید و فروش محصولات با یورو انجام میگیرد. اما در خود استانبول بیشتر لیر مورد قبول است ،  نکته جالبی که در استانبول با آن روبرو شدیم این بود که بسیاری از صرافی ها دستگاه pos بانکهای ایرانی نیز دارند و حتما لزومی نداره همه پول را نقدا به استانبول بیاورید .

البته من کردیت کارت یکی از دوستانم هم از وی امانت گرفتم که در صورت لزوم برای اجاره خودرو و یا رزرو هتل از آن استفاده کنم . و البته از آن هرگز استفاده نکردم.

استانبول دو فرودگاه دیگر به نام فرودگاه آتاترک و صابیها نیز دارد که دقیقا در شهر استانبول قرار دارد و به راحتی و بدون صرف زمان میتوان وارد شهر استانبول شد. معمولا فرودگاه صابیها تعدادی اندک پرواز مستقیم از تهران دارد که تقریبا 20 درصد گرانتر از این فرودگاه است.

pic (2A).jpg

عکس  فرودگاه استانبول

متاسفانه مترو فرودگاه جدید هنوز افتتاح نشده است. اما از چند روش امکان آمدن به شهر استانبول می­باشد. اولین روش استفاده از تاکسی  است که هزینه آن 200 لیر ترکیه می­باشد که هر لیر 2400 تومن بود. که هزینه نسبتا زیادی است. راه دوم استفاده از اتوبوسهای هست که پس از خروج از فرودگاه به راحتی در دسترس است و هزینه آن برای هر نفر 18 لیر است. و دقیقا بیرون ترمینال خروجی فرودگاه قرار دارند و شما را در میدان تکسیم پیاده می­کنند.

◄ فیلم فرودگاه استانبول  ►

pic (3).jpg

عکس اتوبوس فرودگاه استانبول

راه سوم استفاده از ترانسفر هتل است که اغلب در تورها رایگان در اختیار مسافرین قرار می­گیرد. اما راه آخر که ما از آن استفاده کردیم و قبلا بطور مختصر در مورد آن توضیح دادم اجاره اتومبیل در فرودگاه است.  در فرودگاه استانبول حدود 10 شرکت اجاره اتومبیل وجود دارد که براحتی میتوان از آنجا اتومبیل اجاره کرد.  بسیاری از شرکتها اجاره اتومبیل برای اجاره اتومبیل به کردیت کارت خود شما احتیاج دارند . که  یک مبلغی از پول کردیت کارت را بلاک می­کنند که در صورت جریمه یا نپرداختن عوارض آنرا برداشت کنند. برخی از شرکتها مثل یورو کار در ایران دفتر دارند و نیازی به کردیت کارت نیست فقط یک چک به عنوان ودیعه دریافت می­کنند و عملیات رزرو را انجام می­دهند . شرکت یورو کار  شرکت معتبری است ولی قیمت اجاره ماشین در آن نسبتا بالاست.  برخی از شرکتها یک مبلغ به عنوان بیعانه دریافت میکنند و در هنگام تحویل ماشین در صورت عدم جریمه و عدم خسارت آنرا پس می­دهند . ولی چند شرکت دیگر هست که نیاز به هیچکدام از اینها را ندارد و قیمت اتومبیل در آنها خیلی ارزان تر است. و اتومبیل های خیلی خوبی دارد. شرکتی به نام Cizgi  که فقط در ترکیه کار می­کند نیز وجود دارد،  این شرکت دهها ماشین دارد که قیمت آن بین 150 لیر  تا 400 لیر  می­باشد که ماشینهای لوکس یا ون ها گرانترین هستند.

خود ما  یک اتومبیل پژو 3008 اجاره کردیم که اجاره هر روز آن 270 لیر ترکیه بود که واقعاً ارزشش را داشت . چون ماشینی نیمه شاسی، مدرن و کم مصرف با جی پی اس بسیار خوبی بود . دقت کنید که حتما در ترکیه اتومبیل دیزل بگیرید چون مصرفش بسیار کمتر است  و بنزین و گازوئیل در ترکیه بسیار گرون است و لیتری تقریبا 8 لیر است. اما مصرف ماشینهای دیزلی حدود 3 لیتر در 100 کیلومتر است. قانون این شرکت اینست که اتومبیل با باک خالی تحویل داده می­شود و با باک خالی تحویل گرفته می­شود . البته جای نگرانی نیست دقیقا یک کیلومتر پس از فرودگاه پمپ بنزین وجود دارد.

این امکان نیز وجود دارد که شما در استانبول خودرو خود را بگیرید و در مکان یا شهر دیگری آن را پس دهید. اگر این شعبه داخل استانبول باشد 100 لیر باید اضافه بپردازید و اگر شهر دیگری تحول دهید بیش از 600 لیر باید بیشتر بپردازید که مبلغ خیلی زیادی است.  برای مثال اگر 3 روز خودرو پرو 3008 اجاره کنید 750 لیر هزینه کرایه سه روز میشود و اگر بخواهید در آنتالیا آن را تحویل دهید باید 650 لیر اضافه بدهید . اگر قصد اینطور سفری دارید بهتر است 7 روز ماشین را اجاره و در همان شعبه آنرا پس دهید .

pic (4).jpg

عکس  پژو 3008 اجاره ای

پس از اجاره  اتومبیل از فرودگاه خارج شدیم و به سمت استانبول حرکت کردیم ساعت حدود 7 عصر بود. دقت کنید که بهتر است در تنظیمات جی پس اس ماشین مسیری را انتخاب کنید که عوارضی نداشته باشد و ما به آن توجه نکردیم و از اتوبان  0-6  به سمت استانبول آمدیم که 50 لیر عوارض مجبور شدیم پرداخت کنیم و مستقیما وارد بخش آسیایی ترکیه شدیم و اگر از آزاد راه  0-7 می­­آمدیم نیازی به پرداخت عوارض نبود.

◄ فیلم پل سلطان سلیم  ►

البته  این اتوبان بسیار زیبا و مدرن بود و گذر از پل بسیار زیبای سلطان سلیم Yavuz Sultan Selim ارزش آنرا صد چندان کرده  بود.  آزاد راهی که  از این مسیر می­گذشت 0-6 نام داشت و  برای کسانی که در سمت آسیایی استانبول اقامت دارند مناسب تر است.  ولی به صرفه تر است که از اتوبان 0-7 به سمت استانبول وارد شوید که به مرکز شهر یعنی خیابان تکسیم و محله بشیکتاش می­رسید  و نیازی به پرداخت عوارض هم ندارد.

pic (5).jpg عکس  پل سلطان سلیم

ما برای اقامت حوالی میدان تکسیم را در نظر گرفتیم و توانستیم یک سویت بسیار خوب با قیمت 300 لیر اجاره کنیم . این سوییت در خیابانی تحت عنوان  آیدد  قرار داشت  که کمتر 2 دقیقه با میدان تکسیم و خیابان استقلال فاصله دارد. پیشنهاد می­کنم در این محل هتل یا سوییت بگیرید چون مرکزیت دارد و میتوانید تا نیم شب از زیبایی های زندگی در استانبول و نایت لایف خیابان استقلال بهره ­مند شوید. اسم این بخش از منطقه تکسیم کوچتپه Kocatepe است و سویت ما در خیابان  Aydede قرار داشت.

من قبل از سفر چندین هتل و هتل آپارتمان را جهت اقامت در  نظر گرفتم ، ولی متاسفانه رزرو نکرده بودم و آن هتل ها جای خالی نداشتند ، متاسفانه نه سیم کارت داشتیم در آن لحظه و اگر در لابی هتل از اینترنت برای جستجوی هتلهای دیگر نیز استفاده میکردم ، سایت بوکینگ در ترکیه غیر قابل دسترسی بود . و البته میتوان از سایت دیگری تحت عنوان اکسپدیا استفاده کرد و من در آن لحظه از آن مطلع نبودم .  اما جای نگرانی وجود ندارد وقتی در مناطق مختلف مخصوصا مرکز شهر استانبول دیدن می­ کنید ، بسیاری به شما سوییت ها، هتل ها و هتل آپارتمانهایی را معرفی می­کنند. به هر صورت پس از بازدید از چند سوییت و هتل آپارتمان یک سوییت بسیار خوب با موقعیت عالی پیدا کردیم.  با اینکه این سوبیت ورودی شیک و بزرگی نداشت ولی سویبت بسیار تمیزی بود  و مسئول پذیرش آن یک جوان ایرانی خوش اخلاق به نام سعید  بود. یکی از مهمترین ایرادهای این سوییت عدم وجود پارکینگ رایگان بود، پس در صورتی که اتومبیلی اجاره می­کنید، پیشنهاد میکنم که دنبال اقامتگاهی بگردید که پارکینگ رایگان داشته باشد. اما باز هم جای نگرانی نیست، در 200 متری اقامت گاه پارکینگ وجود داشت و با پرداخت  شبی 20 لیر امکان پارک ماشین فراهم بود. در رزرو اقامتگاه در استانبول هرگز فریب عکسهای سایتهای مختلف را نخورید ، چون ممکن است یک سوییت بسیار مجلل در محله ای بد قرار داشته باشد.

pic (6).jpg

عکس سوییت واقع در تکسیم

پس از پیدا کردن سوییت و استراحت مختصر چون ماشین داشتیم شروع  به گشت و گذار در خیابانهای منطقه تکسیم و امینو و فتیح کردیم .  این سه بخش بیشترین جاذبه های توریستی استانبول را در خود جای داده اند و سیتی سنتر استانبول محسوب می­شود . یکی از کارهایی که پیشنهاد می­کنم انجام بدهید اینست که یک سیم کارت ترکیه تهیه کنید و با استفاده از آن بتوانید دسترسی به اینترنت داشته باشید. با صد لیر میتوان یک سیمکارت ترکیه تهیه کرد که حدود 15 گیگ دیتا در اختیار شما قرار میدهد .

عکس سیم کارت ترک تلکام ( عکس از منابع اینترنتی)

نباید نگرانی‌ای از بابت خرید سیم کارت داشته باشید چون به محض پیاده شدن از هواپیما میتوانید در غرفه های امپراتورهای مختلف ترکیه، سیم کارت موردنیاز خود را تهیه کنید. از معروف‌ترین اپراتورها می‌توان به ترکسل، ترک تِله‌کوم  اشاره کرد. اگر به هر دلیلی نتوانستید در فرودگاه سیم کارت بخرید، اپراتورهایی که عنوان شدند در بیشتر نقاط استانبول و مراکز خرید مختلف شعبه دارند. سعی کنید سیم کارت را در شعبه‌ای نزدیک به محل اقامت‌تان تهیه کنید تا اگر مشکلی در راه اندازی سیم کارت پیش آمد به راحتی بتوانید به آنجا مراجعه کنید.

اینجا لازم است بگویم هیچ لیدری بهتر از گوگل مپ نیست. بهترین مراکز خرید ، مراکز توریستی و رستورانها ، اقامتگاه­ ها را می­توان با گوگل مپ پیدا کرد و مطالعه ریویو ( نظر کاربران) در هر بخش کمک شایانی در تصمیم گیری شما می­کند، برای مثال شما در منطقه سلطان احمد (امینو) دنبال یک رستوران می گردید خیلی راحت گوگل مپ را فعال کنید و بدنبال رستورانها بگردید و در تنظیمات مثلا بزنید که رستورانهای که 5 ستاره هستند را فقط نشان دهد و پس از آن ریوییو و نظرات کاربران نسبت به آن رستوران را مطالعه کنید و نگاهی به منوی آن رستوران از طریق گوشی بیاندازید و این در تصمیم گیری و استفاده از زمان بسیار کار آمد است. همینطور در مورد مکانهای سیاحتی این اهمیت دارد. مثلا از ساعت باز بودن، قیمت بلیط و ... میتوانید اطلاعاتی کسب کنید.

پس از خرید سیم کارت خرید یک عدد استانبول کارت یا کارت مترو الزامی است، براحتی در ایستگاههای مترو می­توان یک استانبول کارت تهیه کرد و براحتی قابلیت شارژ دارد. دقت کنید در زمان شارژ باید اسکناس لیر استفاده کنید و در دستگاه مخصوص قرار دهید و هم کارت تهیه کنید و هم کارت را شارژ کنید؟ در ترکیه از این کارت در مترو، اتوبوس شهری، اتوبوس فرودگاه و کشتی های ترابری و تراموا قابل استفاده است. هر بار استفاده از مترو 2.5 لیر شارژ برای هر نفر میباشد.

عکس استانبول کارت ( عکس از منابع اینترنتی)

با استفاده از استانبول کارت، هزینه رفت و آمد شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اما این کاهش دقیقا به چه ترتیب است؟ شما زمانی که برای اولین بار از استانبول کارت استفاده می‌کنید، 2.6 لیر از شارژتان کم می‌شود. اما اگر ظرف 2 ساعت دفعات دیگری هم از این کارت استفاده کنید، به طور پلکانی هزینه کرایه تان کمتر میشود.مثلا دفعه بعد که از استانبول کارت در مترو، تراموا، اتوبوس یا… استفاده می‌کنید، 1.85 لیر از شارژتان کم می‌شود. این عدد در بار سوم به 1.4 لیر می‌رسد. در نوبت چهارم و پنجم کمتر از یک لیر یعنی 0.9 لیر از شارژتان برداشته می‌شود.

پس از پارک خودرو در منطقه امینو و خیابان دیوانی اُعلو که به سختی جای پارک پیدا می­شود و هزینه اتوپارک هم زیاد است. اقدام به گشت و گذار در آن منطقه کردیم با اینکه ساعت 11 شب بود اما زندگی در آن منطقه جاری بود  و واقعاً پیاده روی در آن منطقه فرح بخش بود .

◄ فیلم بازدیداز خیابان دیوان اعلو ( منتهی به سلطان احمد)  ►

این منطقه پر است از کافه و رستوران و بعد از غروب آفتاب پر از جمعیت است. پس از صرف چای و باقلوا در یکی از کافه ها به گشت و گذار ادامه دادیم  در آن شب قصد گشت از مکانهای توریستی نداشتیم اما استانبول پر است از مکانها با سابقه توریستی به صورت تصادفی به ستونی رسیدیم که ستون کنستانتین نام داشت که در خیابان دیوانی اُعلو  قرار دارد.

ستون کنستانتین یا چِمبِرلیتاش در دیوانی اُعلو در منطقه چِمبِرلیتاش که نام این ستون را از روی آن گذاشته اند قرار دارد. این ستون از معبد آپولو توسط کنستانتین اول به استانبول آورده شده است. در بالای این ستون بر طبق سنت بت پرستی مجسمه آپولو قرار داشت که در یکی از دستهایش یک نیزه و در دست دیگرش یک صلیب بود. این مجسمه در اثر صاعقه ویران شد و بعدها به جای آن یک صلیب مرمری گذاشتند.در طول دوران عثمانی این صلیب برداشته شد ولی خود ستون دست نخورده باقی ماند.

بلوک های به کار رفته شده در ساخت این ستون همگی سنگ ها و بلوک هایی هستند که تنها و فقط در مصر پیدا می شوند و در ساخت اهرام مصری استفاده می شده اند! فکرش را بکنید، از سرزمین مصر تا استانبول امروزی چه راهی طی شده است تا این بلوک های سنگی بسیار سنگین را بیاورند.این ستون در حال حاضر تنها ۳۵ متر ارتفاع دارد. البته لازم به ذکر است که با وجود دو مجسمه ی نمادینی که قبل ترها در نوک آن وجود داشته، ارتفاعش بیشتر هم بوده است.

pic (8).jpg

عکس ستون کنستانتین

اگر از این مسیر به سمت شرق حرکت کنید به مراکز بیشتر توریستی وارد می­شوید  پس از طی حدود 100 متر به مقبره سلطان محمود دوم میرسیم که بنای زیبایی است  چون دیر وقت بود امکان بازدید از داخل آن وجود نداشت و بازدید از آن را به آینده موکول کردیم.

pic (9).jpg

عکس مقبره سلطان محمود دوم

◄ فیلم روش پخت پیده( فیلم از منابع اینترنتی)  ►

نکته ! در بخش غذاهای ترکی یک فیلم تهیه شده که در آنجا در مورد غذاها مفصل توضیح داده ام

pic (10).jpg

عکس شام شب اول

پس از صرف شام به سوییت برگشتیم . استراحت کردیم. صبح آن روز پس از استحمام و صرف صبحانه به سمت میدان تکسیم حرکت کردیم.

میدان تقسیم به ترکی استانبولی (Taksim Meydanı) در بخش اروپایی شهر استانبول واقع است و یکی از مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر به شمار می‌آید که به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های متعددش شناخته شده‌ است. این میدان شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین مرکز مدرن شهر استانبول است. میدان تقسیم، قلب استانبول مدرن در نظر گرفته می‌شود و ایستگاه مرکزی شبکه متروی استانبول در این میدان قرار دارد.  در جوار این میدان یک مسجد بسیار بزرگ در حال ساخت است و به نظر میرسد بزرگی آن از مسجد ایاصوفیه نیز بیشتر باشد ، در اطراف میدان سنگ فرش شده و خطور حرکت ترامو به چشم میخورد ، نکته جالب اینکه دور میدان تکسیم پر از کبوتر است که ظاهرا با انسانها سازگار شده اند و از انسانها نمیترسند و میشه برایشان از گندم ریخت.

در ترکیه قوانین متعددی در حمایت از حقوق حیوانات وجود دارد و در کوچه و خیابان سگها و گربه ها شجاعانه در حال تردد هستند. انگار به حقوقی که قوانین ترکیه به آنها داده پی برده اند. برای مثال یکروز در روبروی سوییت یک ماشین آیودی خیلی لوکس پارک کرده بوده و دو تا گربه رفتن زیر ماشین راننده ماشین جرات نداشت حرکت کند و چند دقیقه معطل شد که گربه ها از زیر ماشین بروند حتی کاپوت ماشین را باز کرد که نکند گربه ها داخل موتور رفته باشند. وقتی پرسیدم چرا اینگونه حساس است، صاحب سوییت به من گفت طبق قانون صدمه به حیوانات مجازات سنگینی دارد.

pic (11).jpg

عکس میدان تکسیم

یادبود جمهوریت که توسط پیکر تراش مشهور ایتالیایی، پیئترو کانونیکا ساخته شده و در سال ۱۹۲۸ میلادی رونمایی شد نیز در میدان تکسیم و در ابتدای خیابان استقلال واقع شده ‌است. یادبود جمهوریت، ادای احترامی است به تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ میلادی که در نتیجه جنگ استقلال به دست آمد. این بنا همچنین محل دور زدن ترامواهایی است که از قدیم در این خیابان مسافران را جا به جا می‌کرده‌اند و اکنون تبدیل به تنها وسیله حمل و نقل در خیابان استقلال شده‌اند که عمدتاً توسط توریست‌ها و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

◄ فیلم بازدید از میدان تکسیم در شب  ►

پس از گردش مختصری در همان حوالی  چون اتومبیل در اجاره بود تصمیم گرفتیم به مسیرهای با فاصله دورتر برویم. برای همین به سمت منطقه امینو حرکت کردیم ، برای رفتن به منطقه امینو دو پل وجود دارد، یکی پل گالاتا و  دیگری پل آتاترک که معمولا عریض تر و  خلوت تر است . و هر دو این پلها در فاصله چند کیلومتری از هم قرار دارند.

توصیه میکنم در سفر به ترکیه حتی برای یک روزم که شده اتومبیلی اجاره کنید ، بطور حتم لذت سفر با وجود ماشین دو چندان خواهد شد، نکته جالب توجه در مورد استانبول اینست که بسیاری از خیابانهای استانبول هنوز دارای بناهای تاریخی است که بعنوان مراکز تاریخی مطرح شناخته نمی­شود و توریستها معمولا زمانی برای مشاهده آنها اختصاص نمیدهند، ولی در صورتی که اتومبیلی داشته باشید میتوان از دیدن آنها لذت برد .

pic (12).jpg عکس پل آتاترک

در سمت ورودی پل آتاترک مسجد سلطان محمد پاشا قرار دارد، خوشبختانه ویزیت از این مسجد رایگان است و برای دیدن آن به زمان زیادی احتیاج ندارید ، و ما به سرعت از آن دیدن کردیم.

pic (14).jpg عکس مسجد سلطان محمد پاشا

پس از بازدید از این مسجد  به راه مان ادامه دادیم و از پل اتاترک عبور کردیم و پس از طی حدود 3 کیلومتر به یک اثر تاریخی بسیار زیبا رسیدیم که به آن قنات والنس میگفتند و یک دروازه با ده ها ورودی و دو طبقه بود که ماشینها از زیر آن عبور میکردن ، ترکیب تاریخ باستان و مدرنیته را میتوان در این اثر تاریخی  رویت کرد. و حس بسیار جالبی دارد. قنات والنس (Valens) در اواخر قرن چهارم میلادی توسط والنس امپراتور رومی شهر ساخته شد که نامش را روی قنات گذاشت. در طول زمان بارها این قنات تخریب شد و پادشاهان عثمانی آن را بازسازی کردند. این قنات یکی از برجسته‌ترین آثار باستانی شهر استانبول است. از این قنات برای انتقال  آب در دوران باستان استفاده می­ شده است، این شبکه با بیش از ۲۵۰ کیلومتر طول، بزرگترین قنات‌ باستانی است که در ترکیه  آب مردم پایتخت را تامین می‌کرد. نکته جالب در این قنات اینست که در طول مسیر شیب یکسان بسیار کمی دارد . هم اکنون حدود 900 متر از این قنات هنوز پابرجاست.

pic (13).jpg

عکس قنات والنس

پس از عبور از این قنات زیبا در فاصله یک کیلومتری از آن به مسجد ولید سطان خواهید رسید که به دستور  همسر سلطان محمود دوم  که پرتونیال السطنه نام داشت در سال 1871 ساخته شده است . به دستور وی یک مدرسه نیز در کنار آن می­سازند که بقول مورخین 3520 سکه طلا هزینه ساخت آن شده است. کنده کاری بسیار ظریفی که روی سنگهای مرمر سفید آن انجام شده انسان را به شگفتی وا می­دارد. متاسفانه به دلیل تعمیرات نتوانستیم از داخل آن دیدن کنیم.

◄ فیلم قنات والنس  ►

pic (15).jpg

عکس بیرون  مسجد پرتونیال السطنه

pic (16).jpg

عکس داخل مسجد پرتونیال السطنه

pic (17).jpg

عکس ورودی مدرسه پرتونیال السطنه

پس از بازدید در این قسمت از تقاطع بلوار اتاترک و خیابان اردو وارد منطقه آکسارای شدیم، که به بخشی از آن بیگ بازار میگفتند و هزاران فروشگاه لباس و کیف کفش و ... بود که ما از آنها گذر کردیم و به سمت اقامتگاه مان برگشتیم و تصمیم گرفتیم  ناهار را در یک رستوران در نزدیکی آنجا  انتخاب کنیم ، در حقیقت تصمیم گیری در مورد رستوران کار بسیار دشواری بود. چون اکثر رستورانها منوهای مشابهی را عرضه میکردن و اینکه کدام رستوران بهتر است کار سختی بود، برای همین از گوگل مپ برای تصمیم گیری استفاده کردیم و  رستورانی به نام beyoglu halk doner که در انتهای  پارک تکسیم واقع شده بود  رو جهت صرف ناهار انتخاب کردیم، خوشبختانه کیفیت و قیمت ناهار قابل قبول بود .

pic (18).jpg عکس نهار رستوران بیگلو هالک دونر

اسکندر کباب این رستوران واقعاً لذیذ بود و حتما سعی کنید که یک وعده را در این رستوران میل کنید. قیمت غذای این رستوران جمعا 120 لیر شد و البته برای 5 پرس که رضایت بخش بود.پس از صرف ناهار و نوشیدن چای و باقلوا پس از ناهار در رستوران تصمیم گرفتیم چند ساعتی استراحت کنیم و سپس به گرند بازار برویم، گرند بازار که به آن کاپلی چارشی هم میگفتند یک بازار سنتی است سنتی در منطقه امینو واقع شده است. ما با ماشین به آنجا رفتیم ولی با مترو هم براحتی میتوان به آن رسید و از میدان تکسیم سوار مترو شد و پس از سه ایستگاه در ایستگاه Vezneciler پیاده شد و پس ده دقیقه پیاده روی به گرد بازار رسید. البته از مترو خیابان کاباتاش هم میشه به این بازار رسید که نیاز به پیاده روی کمتری دارید. ما حدود ساعت 6 به آنجا رسیدیم و متاسفانه از ورود به آنجا منع شدیم.

pic (19).jpg

عکس گرند بازار

بجای آن وارد مسجدی به نام نورعثمانیه  که دقیقا در کنار بازار کاپلی چارشی واقع شده و بسیار دیدنی بود و نیاز به خرید بلیط برای بازدید از آن نبود  و دارای معماری بسیار زیبایی بود. مسجد نورعثمانیه داری یک گنبد بزرگ و باشکوه ۲۶ متری است که بر روی ۱۲ ستون قرارگرفته است. این گنبد دارای ۳۲ عدد پنجره است و بر روی آن آیه ۳۵ سوره نور حک شده است. جالب است بدانید در این مسجد سلطان محمود دستور ساخت آرامگاهی برای خود را داد اما قبل از اتمام آن عمر سلطان به پایان رسید و سلطان در مکان دیگری دفن شد.

pic (20).jpg

عکس مسجد نور عثمانیه

pic (21).jpg

عکس  محوطه  مسجد نور عثمانیه

pic (22).jpg

عکس داخل مسجد نور عثمانیه

pic (23).jpg

پس از بازدید از مسجد نور عثمان مقداری در آن منطقه پیاده روی کردیم و سپس با اتومبیل به سمت سوییت برگشتیم و پس از کمی استراحت و صرف شام به میدان تکسیم رفتیم.  بهترین زمان برای رفتن به میدان تکسیم شب است و انسان از میزان زنده بودن این بخش از شهر شگفت زده می­شود. مخصوصا در خیابان استقلال که دقیقا کنار میدان تکسیم می­باشد. این خیابان به طول تقریبی ۳ کیلومتر مملو از کافه، رستوران، بوتیک و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. در روزهای آخر هفته حدود سه میلیون نفر در روز از این خیابان بازدید می‌کنند. در طول این سفر شاید 8 بار از این خیابان زیبا تردد کردم.  چیزی که بیشتر از همه جلب توجه میکند ، تعدد گروه­های موسیقی خیابانی است که در این خیابان موسیقی های متنوعی از همه ملیتها اجرا میکنند و در میان آنها ایرانی ها بیشترین سهم را دارند.

pic (25).jpg

عکس موسیقی خیابانی خیابان استقلال

◄ فیلم موسیقی خیابانی خیابان استقلال  ►

5yhZNq8XM7uwCMaAxntDupOgfILw9EsMydlEwwjq.jpeg عکس خیابان استقلال

چندین کلیسا در این منطقه قرار دارند اما بزرگترین و بهترین آن‌ها کلیسای سنت آنتونی پادوا است. متاسفانه در آن ساعت این کلیسا تعطیل بود و بازدید از آن را به آینده موکول کردیم.

◄ فیلم خیابان استقلال در شب  ►

خیابان استقلال پر است از کافه ها و شیرینی فروشی های خوب . یکی از معروف ترین شیرینی فروشی های ترکیه  حافظ مصطفی نام دارد  که در سال 1868 تاسیس شده و دو شعبه در این خیابان دارد و بهترین باقلوا و شیرینی جات ترکیه را تولید و بفروش میرساند و البته امکان صرف باقلوا و چای در شعب آن نیز وجود دارد. که پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید . البته قیمت شیرینیجات و باقلوا در ترکیه بسیار بالاست مخصوصا باقلوای حافظ مصطفی که قیمتی بین 100 تا 200 لیر برای هر کیلو دارد.  اما با حدود 25 تا 30 لیر می­شود یک چای و باقلوا یا سایر شیرینی ها رو تست کرد که واقعاً ارزشش را دارد. البته این  فروشگاه دهها نوع شیرینی دیگر نیز دارد که میتوان گفت ترکیه بیشترین تنوع شیرینیجات را دارد و همگی لذیذ هستند . با اینکه من زیاد علاقه به شیرینی ندارم ولی شیرینی های ترکیه واقعاً خوشمزه و بی نظیر هستند

pic (27).jpg

عکس شیرینی فروشی حافظ مصطفی

pic (29).jpg

عکس باقلو و چای حافظ  مصطفی

پس از صرف باقلوا و چای در شیرینی فروشی حافظ مصطفی به سمت میدان تکسیم حرکت کردیم و در یک رستوران  بنام کیزکایالار  که دقیقا در  ضلع شرقی میدان تکسیم قرار داشت ، هر کدام یک عدد ساندویچ دونر یا همبرگر  خیس که پر  بود از سس کچاپ سفارش دادیم و کیفیت خیلی خوبی داشت ولی خیلی کوچک بود.هر عدد ساندویچ کوچک دونر به قیمت  15 لیر یا همبرگر  به قیمت 18 لیر و دوغ هم  3 لیر بود. با توجه به اینکه کلی باقلوا خورده بودیم کاملا سیر شدیم و سپس به  سوییت مراجعت کردیم . بجای خوابیدن شروع به برنامه ریزی و مطالعه برای بازدید از سایر مکانهای دیدنی استانبول شدم. بدون شک سفر آگاهانه و با برنامه ریزی خیلی لذت بخش تر است و من هر شب حدود یکساعت در مورد جاهایی که باید دیدن کنیم تحقیق میکردم و این باعث شد به بیشتر اهداف سفر دست پیدا کنیم.