سفرتفریحی به استانبول

چرا این شهر محبوب‌ترین مقصد خارجی برای ایرانیان است؟ +تصاویر

سلام و عرض ادب خدمت شما دوستانی که قصد مسافرت به استانبول رو دارید. از اونجایی که من با خوندن سفرنامه ها اطلاعات بسیار خوبی برای سفرم گرفتم و توی طول سفر بصورت ملموس حرف و نظرات دوستان برام قابل تجربه بود لذا من هم تصمیم گرفتم تا تجربیات خودم رو از سفر به استانبول در حد توانم خدمت شما ارائه کنم ، امیدوارم مفید باشه براتون...

شاید باورتون نشه اما من برای این سفر چیزی در حدود دو  ماه  رو به تهیه اطلاعات گذروندم . من خودم راهنمای گردشگری هستم و از همکاران تا انواع سفرنامه و حتی لیدرتورهای فعال در استانبول و صفحه های مجازی و سایت های مختلف سر زدم تا برای سفرم اطلاعات بگیرم .سفر ما دونفره همراه با مادرم تعریف شد که  برای یک خانواده ایرانی در یک وضعیت ناپایدار اقتصادی، به لحاظ هزینه بسیارمهم بود و لذا برنامه ریزی دقیق و جامع تری رو می طلبید که بتونیم با هزینه مناسب از امکانات مناسبی هم برخوردار بشیم. و امنیت و رفاه کافی داشته باشیم و البته بیشترین استفاده از وقت مون رو داشته باشیم  و این نیازمند تحقیق و تامل بیشتربود.

اولین قدم شناسایی هتل بود که با سرزدن به سایت هایی همچون booking   و اطلاع از سطح کیفیت و نحوه رزرو برای من مناسب بود و تونستم انتخاب کنم  . بعد از انتخاب از اونجایی که رزرو ها تنها با مستر کارت میسر هست و خیلی ها از جمله ما به این گزینه دسترسی ندارن  باید به آژانس تون  برای رزرو اعتماد کنید و البته نکات مد نظرتون برای هتل رو حتما بگید

در استانبول هتل های سه ستاره منطقه تکسیم انتخاب بیشتر توریست ها هست و ما هم مستثنی نبودیم از این مقوله و البته چون من توی سفر زیاد اهل موندن توی هتل نیستم زیاد برام اهمیت خیلی خاصی لوکسی هتل نداره...من هتل رو در حد رفع نیاز استراحت، تمیزی، امنیت و منطقه اون براورد میکنم که ممکنه نظر شما با من فرق داشته باشه.

بگذریم ...بعد از انتخاب هتل از آژانس مربوطه پکیج سفر ما شامل هتل برای اقامت تقریبا یک هفته ای (6 روز و 5 شب)، پرواز از تهران به استانبول و ترانسفر فرودگاهی رفت و برگشت +یک گشت شهری با نهار انتخاب شد.

استانبول بر خلاف شهرهای آنتالیا و کوش آداسی که در هتل هاش سه وعده غذایی رو برای مسافران سرو می کنن، تنها وعده ی صبحانه رو در هتل ها میتونید داشته باشید و ماهم هتل رو با صبحانه رزرو کردیم.

مبالغ و فیش و قرارداد رو از طریق واتساپ هماهنگ کردیم و ما تقریبا سه هفته زودتر از تاریخ سفرمون اینکارهارو انجام دادیم. ووچر هتل و بلیت پرواز، اسم لیدر تورها همراه با شمارشون هم برای ما ارسال و تایید شد. پرداخت فیش خروج از کشور رو داشتیم و دلار تهیه کردیم و آماده سفر شدیم...

من موارد ممنوعه پرواز، میزان باری که هواپیمایی ما اجازه حمل میداد، ساعت حضور در فرودگاه، آب و هوای روزهای حضورمون در استانبول، مسیر مترو و حمل و نقل شهری، شماره و ادرس کنسولگری ایران، شماره های مهم مثل پلیس و بیمارستان، نقشه مکان های دیدنی از گوگل مپ، نقشه اطراف هتل مون، و نکات جزیی از این دست رو هم چک کردم که به مشکل نخوریم.....

نکته: بعضی از داروها، میوه ها و اجسام و اشیا خروج شون از کشور ممنوعه و اینارو باید بدونید ...میزان بار قابل حمل شما توسط ایرلاین هواپیمایی تون مشخص میشه و یک میزان هم بار قابل ورود به خود هواپیما رو دارید که حدود 7 کیلو برای هر نفر هست ....در حد یک ساک دستی یا چمدان کوچیک(توی فرودگاه میتونید چمدان ها و وسایل تون رو وزن و وکیوم کنید پس نگران نباشید)

بعد از بررسی این موارد و رسیدن روز سفر... حدود ساعت 2 نیمه شب از نیشابور به سمت تهران قطار داشتیم و حدود ساعت 14 رسیدیم تهران. راهی فرودگاه امام شدیم با اسنپ که حدود 40 دقیقه توی راه بودیم. نهارو خوردیم و منتظر شدیم... پرواز ما طبق اعلام قبلی شون با یکساعت تعجیل ساعت 18 و بدون تاخیر انجام شد....

توی فرودگاه ایران اصولا خیلی سردرگمی و مشکل نداشتیم اما برای استانبول این اتفاق افتاد که توضیح خواهم داد. توی پرواز شام سرو شد که خیلی کیفیت مناسبی نداشت و در حد یک پرواز خارجی اصلا نبود و از هواپیمایی تابان انتظار بیشتری میرفت.

ساعت 21 به فرودگاه آتاتورک استانبول رسیدیم. یک فرودگاه بزرگ که اگه حواستون نباشه ممکنه کمی گیج بشید برای مسیرها.اما راستش با دنبال کردن مسافران پرواز خودمون خیلی اذیت نشدیم و تونستیم بار مون رو تحویل بگیریم. اما قصه از پیدا کردن لیدر فارسی زبان مون شروع شد که قرار بود ترانسفر مارو به هتل انجام بده. خیل زیادی از لیدرتورهایی که تقریبا بیشترشون زبان انگلیسی متوجه نمیشدن و اجتماع کرده بودن و اسم هتل ها دستشون بود اما لیدر تور ما انگار سیار خطوط بود و ماهم به دنبال پیداکردنش نیم ساعتی رو هدر دادیم و دیگرتورلیدرها دست و پا شکسته راهنمایی مون میکردن (راستش خیلی ناامید شدم وقتی دیدم بلد بودن زبان انگلیسی اینجا انگار هیچ کارایی برای ما نداره).

توی فرودگاه ساعت هامون رو به وقت استانبول تنظیم کردیم(در نیمه اول سال یک ساعت و نیم و در نیمه دوم سال نیم ساعت تفاوت زمانی با ایران وجود داره). راستی توی فرودگاه مکان هایی برای چنچ کردن دلارهاتون و یا خرید سیم کارت و اینترنت وجود داره که توصیه میکنم عجله نکنید و خرید و چنچ تون رو اونجا حدالامکان انجام ندید.

بعد از پیدا شدن لیدر به سمت هتل راهی شدیم.توی راه توضیحات خوب و مفیدی به ما دادن و تورهای تفریحی رو هم معرفی کردن.پذیرش ما در هتل ساعت 11 انجام شد.

هتل ما هتل مونوپل یک هتل حوالی خیابان استقلال بود که انتخاب خود من بود. هتلی نه لوکس که با امکانات متوسط، قیمت مناسب و نزدیک به خط مترو و میدان تکسیم و خیابان استقلال ....برای من اهمیت شبگردی های خیابان استقلال و دسترسی به مترو و نزدیکی به قلب تپنده استانبول یعنی میدان تکسیم خیلی مهم بود...کنار هتل ما برندهای زیادی از هتل ها بود که تقریبا اسم بیشترشون رو زمان انتخاب هتل شنیده بودم و برام آشنا بودن....شلوغی و زنده بودن مسیر هتل امنیت خوبی روهم ایجاد کرده بود که ما حتی دوتا خانم بودیم آخرشب ها تردد داشتیم بدون کوچکترین ترس و نگرانی.

اتاق رو تحویل و قصد کردیم طبق برنامه شب اول رو به خیابان گردی در اطراف هتل بپردازیم.

نکته1: پول و پاسپورت هاتون رو توی باکس امنیتی هتل بذارید وبا خودتون حمل نکنید.

نکته2: باید بگم من دفترچه ای حاضر کرده بودم که علاوه بر برنامه روزانه سفرمون نکات خیلی زیادی  رو توی اون یادداشت کرده بود و درواقع طبق اون موارد برنامه سفر رو پیش میبردم. توصیه میکنم این کارو انجام بدید تا وقتتون بهینه مدیریت بشه.

من از روزهای سفر و مکان های دیدنی تا ساعت باز بودن اماکن تفریحی گردشی تا برنامه های و نکات خرد سفر یادداشت داشتم. ترجیحا مسیرها روحتی از روی گوگل مپ و خطوط مترو و تراموای استانبول یادداشت کرده بودم که سریعتر بتونیم برسیم به مقصدهای تعیین شده.

هرروز با دفترچه قرار بود پیش بره و تنها برنامه شب اول که استقلال گردی بود تموم شد. برگشتیم هتل و استراحت کردیم.(هتل ها اصولا وای فای دارن و شما در تایمی که در هتل هستین با لیدرتون و بقیه شبکه های مجازی تون ارتباط دارید پس اگر براتون مناسبه بهتره از خط تون به خاطر مقوله رومینگ وهزینه هاش استفاده نکنید توی طول سفرتون)

روز دوم:

صبح روز دوم یعنی روز پنجشنبه با صبحانه هتل آغاز شد که تنها صبحانه سرد بود البته تنوع خوبی داشت.از کانتر هتل نقشه و بروشورهای متعددی گرفتیم تا کمک کننده باشه برای روزهای سفر.

خودمون رو با چند دقیقه پیاده روی به میدان تکسیم رسوندیم و اولین کار تبدیل دلارها به لیر بود(باید مغازه هایی رو انتخاب کنید که علامت dovizروی سردرب اونها هست چرا که اینها چیزی بابت کارمزد کم نمیکنن و معتبر هستن).

شیوه براورد: بهترین کار اینه که مبلغ دلار مد نظرتون رو توی سایت های مبدل که براحتی با سرچ توی گوگل پیدا میشن به لیر برگردان کنید تا زمانیکه پول رو گرفتید بدونید چقد میبایست بهتون پرداخت میشده و آیا درسته مبلغ یا نه. یا اینکه کارمزدی ازتون کم کردن یا خیر.

(لیر در زمان سفر ما 2100 تومان بود که هر100 دلار 566لیر میشد).

بعداز تبدیل پول نوبت به خرید استانبول کارته که برای بیشتر موارد حمل و نقل از جمله مترو، تراموا، کشتی ، اتوبوس، تله کابین و دولموش ها گاهی استفاده میشه....شاید باورتون نشه اما بعضی از مکان های بهداشتی توی مسیر(مثلا ساحل فلوریا) با این کارت کار میکنن و برای استفاده از سرویس بهداشتی یک لیر کم میکنن از کارتتون. پس حتما باید بگیرید...باجه های تهیه اون هم داخل مترو و هم خیابان استقلال زیاده کافیه 20 لیری داشته باشید. زبان دستگاه کاملا قابل فهمه و هیچ کار سختی نیست. ابتدا درخواست استانبول کارت رو میزنید بعد پول رو قسمت بالا و ورودی دستگاه میگیرید تا اونو از تون قبول کنه . چند لحظه بعد استانبول کارت میاد براتون و بعد هم مبلغ شارژ رو نشون میده. مبلغ خود کارت7 لیر و شارژ اون به نیاز شما بستگی داره.

البته یک فرد کلاهبردار صبح روز اول کنار دستگاه ایستاده بود که به اشتباه اون، ما یک کارت یکبار مصرف اول گرفتیم و بعد فهمیدیم که چه اشتباهی کردیم.خیلی مراقب این مدل افراد باشید و ترجیحا خودتون کارهاتون رو انجام بدید.

ما دوباره مجبور شدیم از ایستگاه مترو استانبول کارت اصلی رو تهیه کنیم و اون کارت قبلی تنها یکبار برای ما استفاده شد.

(روزهای آخر انقدر من یاد گرفته بودم که برای دیگران و حتی ایرانی هایی که میشناختن و میفهمیدن ایرانی هستی ازم میخاستن براشون این کارت رو بگیرم .پس زیاد نگران نباشید چون سخت نیست گرفتن و شارژ کردن استانبول کارت).

بعد ازاین موارد راهی منطقه سلطان احمد (استانبول قدیم) شدیم که تجمع توریست ها و اماکن مهمی همچون توپکاپی و ایا صوفیه و .... بود.از تکسیم با مترو(که در میدان تکسیم با علامت M دیده میشه ) به سمت کاباتاش رفتیم و از اونجا با تراموای خط1 در ایستگاه سلطان احمد پیاده شدیم (پیداکردن مسیرها زیاد سخت نیست چراکه تابلوی راهنما در مترو زیاد هست).

بعد از پیاده شدن از تراموا به راحتی مکان های اطراف رو میتونید ببینید و با پیاده روی بازدید تون رو آغاز کنید.

• توپکاپی
  • ایاصوفیه
  • ایاصوفیه کوچک
  • مسجد آبی
  • بازار لالعلی
  • میدان هیپودروم
  • آب انبار باسیلیکا
  • پارک گلخانه
  • بازار بزرگ(کاپالی چارشی)
  • آب انبار قصر سلطنتی
  • میدان اسب دوانی
  • موزه موزاییک
  • آستارابازار

و چندمکان دیگه اطراف منطقه سلطان احمد برنامه روز اول ما بود.

photo_2019-10-10_20-44-28.jpgphoto_2019-10-10_20-44-42.jpgphoto_2019-10-10_20-44-35.jpgphoto_2019-10-10_20-45-19.jpgphoto_2019-10-10_20-45-16.jpg

نکات مورد نیاز برای این منطقه  یکی بحث حجاب برای مساجد هم برای آقایان و هم خانمها هست.که البته مکانهایی تعبیه شده که روسری به خانم ها و به آقایانی که شلوارک دارن دامن میده برای استفاده. و نکته بعدی در بازدید ها همراه داشتن آب و میان وعده چراکه هر بازدید شما ممکنه چندساعت طول بکشه. نکته بامزه دیدن این گربه ها در سراسر شهر هست که اتفاقا جلو درب مغازه ها براشون خونه ساخته شده اصولا و اب و غذا هم دادن...

نکته بعدی تهیه راهنمای صوتی از اماکن هست که توضیحات رو آماده و شما به زبان خودتون میتونید گوش بدید.

ورودی ها رو میتونید با خرید موزه کارت که تنها 5 روز اعتبار داره پرداخت کنید و اگر هم مایل نیستید برای هرقسمت جدا ورودی تهیه کنید.اونهایی که موزه کارت دارن توی صف نمی ایستن و این مزیت خوبی البته علاوه بر تخفیف مبلغی محسوب میشه.

روز اول پرحجم و جذاب بود.نهار سوپ و آدانا کباب با نوشابه  برای  دونفر سفارش دادیم  به مبلغ 45 لیر در رستورانی با فضای باز روبروی مسجد آبی.

اینم منوی رستوران که برای نمونه و قیمت ها براتون میزارم

بعداز ظهر با تراموا و همون مترو و مسیر صبح راهی تکسیم شدیم و استقلال شلوغ تر از دیشب محل خوبی برای صرف شام و گشت زنی بود. دوستان توی مسیر خیابون استقلال غذاخوری های جذاب و خوبی برای صرف غذا هست حتی غذای ایرانی که میتونید تست کنید.

انتخاب ما هم مرغ و سبزیجات و اسپاکتی همراه با ماست و نوشیدنی بود

بعد از شام پیاده به سمت هتل رفتیم تا برگ اولین روز سفر دفترچه ورق بخوره.

روز سوم:

باز هم صبحانه هتل.پیاده به سمت تکسیم.شارژ استانبول کارت امروزچون جمعه بود.

برنامه برای جمعه

• بازار فیندیک زاده
  • دلما باغچه
  • کاخ ییلدیز
  • جزایر پرنس

رو داشتیم...

با مترو تکسیم به کاباتاش رفتیم و تا دلما باغچه پیاده قدم زدیم.

بعد از بازدید دلما باغچه و کاخ ییلدیز که نزدیک هم بودن و خیلی زیبا هم بودن، مسیر کنار دلما باغچه روقدم زدیم. اومدیم به اسکله کاباتاش و از همون اسکله بلیت کشتی های جزایر پرنس رو گرفتیم که هر بیست دقیقه یک ربع راهی میشن....

کشتی در هر سه جزیره توقف داره و مسافر پیاده و سوار میکنه

حدود یک ساعت و نیم این مسیر ها طول میکشه و انقدر جذابیت داره  که اصلا خسته نمیشید...

مرغ های ماهی خواری که دنبال کشتی ها راه میفتن و مسافرها براشون خوردنی پرت میکنن...هوای خوب و اینکه بین سه طبقه کشتی میتونید رفت و آمد کنید و کلی عکس های زیبا بگیرید و از هوا  و آفتاب عالی لذت ببرید (البته برای احتیاط اگه مثل ما اوایل پاییز سفر میکنید یک لباس گرم سبک برای این قسمت سفرتون پیش بینی کنید).

جزایر ساحل آفتاب گرفتن و شنا هم دارن که با توجه به اینکه ما فصلی رسیدیم که آب کمی سرد بود این پلاژ ها تعطیل بودن که داخل استانبول و چه در جزایر....اما فضای پراز آرامش، غذای دریایی و رستوران های ساحلی و کلی مکان زیبا در این جزیره ها شما رو انقدر محسور میکنه که از پلاژها بی شک یادتون میره.

ساعت ها در این جزیره ها بخصوص آخرین جزیره(بیوک آدا) وقت گذروندیم. نهار به حاشیه خوری گذشت. سیب زمینی سرخ کرده خوردیم و کنارساحل قدم زدیم و بستنی مخصوص خوردیم و درشکه سواری کردیم  ..واقعا عالی بود

IMG_20190927_164447.jpgIMG_20190927_162136.jpgIMG_۲۰۱۹۰۹۲۷_۱۶۰۱۱۳.jpg

آخرین کشتی رو که ساعت 19 حرکت میکرد سوار شدیم و برگشتیم اما اینبار بجای اسکله کاباتاش اسکله امینونو پیاده شدیم...اصولا کشتی ها به هردو اسکله میرن و فرق نداره شما از کجا سوار شده باشید.پس ما فرصت رو غنیمت دونستیم و برای لذت شبهای اسکله امینونو که معروف هم هست اونجا پیاده شدیم و شام رو ساندویچ ماهی خوردیم کنار فضای شلوغ اسکله با یک ترشی مخصوص البته.هر ساندویچ به قیمت 20 لیر جمعا برای دونفر40لیر.

گشت اطراف اسکله خیلی طول کشید و بعد از اون باز با تراموا به تکسیم و هتل مون برگشتیم. توی این روز اشاره کنم که از جمعه بازار فیندیک زاده جا موندیم و نرسیدیم که بریم...

روز چهارم :

صبحانه هتل+شارژ استانبول کارت+پیاده روی 10 دقیقه ای تا تکسیم

برنامه امروز

• تپه پیرلوتی
  • مسجد سلیمانیه
  • مسجد فاتح و حوالی اون
  • محله بالات
  • گشت تنگه بسفروس

امروز مسیر مترو از روزهای دیگه کمی پیچیده تر بود.از تکسیم به سمت پنی کاپی  مترو سوار شدیم و ایستگاه هالیک پیاده شدیم.پل رو پایین اومدیم و سوار اتوبوس شدیم  و ازش خاستیم ایستگاه پیرلوتی مارو خبر کنه که پیاده بشیم.

ایستگاه روبروی تله فریک یا همون تله کابین بود.با پرداخت از طریق استانبول کارت با تله فریک که هر کدومش 8 نفر ظرفیت داره در عرض 3 دقیقه بالا رفتیم . منظره زیبا و کافه هایی که با این مناظر ساعتی وقت مارو به خودشون گرفتن و قدمی هم در قبرستان منطقه و قبرهای باغچه ای معروف استانبول زدیم.

سیمیت و چای خوردیم و برگشتیم با تله فریک(برای برگشت هزینه ای نمیپردازید).

درست کنار تله فریک مسجد ایوب بود و از کوچه های اطرافش بازدید کردیم.بعد از اون توی مسیر اتوبوس سوار شدیم وبه منطقه فاتح رسیدیم(دوستان به اتوبوس ها که منطقه مد نظرتون رو میگید یا ازتون میخان سوار شید یا اینکه دست و پا شکسته راهنمایی میکنن چه خطی رو منتظر باشید).

منطقه فاتح وهم با مساجد بی نظیر و البته بازارش ساعتها مارو مشغول لذت کرد. محله بالات هم برای صرف نهار و گشت زنی عالی و جذابه.....

بعد از بازدید از مسجد سلیمانیه  نهار رو در شعبه برگر کینگ گذروندی. برگر و سیب زمینی همراه با نوشابه برای دونفر به مبلغ 64لیر.

همونطور که گفتم قدم زدن توی محله ی بالات عالیه.....

بعد ازظهربا اتوبوس راهی اسکله امینونو شدیم مجدد و بلیت گشت تنگه بسفر  رو با کشتی رو خرید کردیم هرنفر50 لیر. حدود دوساعت رو آب بودیم و در مکان های خاص برای عکس هم توقف کوتاهی داشت کشتی....

از پل بغاز تا پل آتاتورک، منظره برج گالاتا، بازدید برج دختر و قلعه روملی حصار و ساحل ببک رو  داشتیم  و بسیار برنامه خوبی بود.

ساعت 18 برگشتیم هتل تا کمی استراحت داشته باشیم و بعد از اون ساعت 20 راهی استقلال و یک شام خوب شدیم . برنج و بلغور همراه مرغ و یک پرس هم اسپاگتی همراه مخلفات و نوشیدنی برای دونفر به مبلغ 85لیر.

من کمی دستی بر ساز دف دارم و توی خیابون استقلال گروه های مختلفی میان و اون شب برحسب اتفاق دوتا خانم جوون دف میزدن که من هم درخواست همراهی کردم و استقبال کردن و این شد یک تجربه جالب دیگه...

گپ وگفت اخرشبی هتل و چای کمرباریک اون شب رو به اتمام برد.

روزپنجم:

امروز همون روز گشتی بود که روی پکیج تور داشتیم

بازدیداز اوت لت ها(5 مرکز بزرگ) از 9 صبح با اومدن لیدر به لابی هتل استارت خورد و تاساعت 18 عصر همراه بود...فرصت خوبی برای خرید بود و ماهم برنامه مون استفاده از این روز برای خرید کل سوغاتی بود که مد نظر داشتیم بخریم.

نهارو در جاست چیکن در اوت لت کاروسل صرف کردیم که اون هم بد نبود.

با خریدامون جلوی هتل پیاده شدیم و چون یکشنبه بود و طبق برنامه دوست داشتیم کلیسا رو بریم سریع خودمون رو به کلیسای سنت آنتوان خیابون استقلال رسوندیم و در مراسم زیبای یکشنبه شرکت کردیم که بسیار برامون هم جالب بود(بالاخره بعد از این همه مسجد دیدن،یک کلیسا رفتن هم گزینه جالبی میتونه باشه).

ساعت 19 مراسم کلیسا تموم شد و ما راهی برج گالاتا  و موزه مولوی خانه گالاتا شدیم در انتهای خیابون استقلال....تا پاسی از شب کنار گالاتای زیبا بودیم . چون فردا روز آخرمون بود باز هم به استقلال و تکمیل مقوله خریدهامون مثل قهوه و باقلوا و چنج کردن باز مانده دلارهامون گذشت.

روز ششم

صبحانه هتل+بستن چمدونها+تحویل اتاق + شارژاستانبول کارت+پیاده روی تا تکسیم

امروز طبق برنامه ای که توی ایران نوشته بودم باید پارک آبی میرفتیم اما از 15 شهریور به بعد پارکهای آبی تعطیل و تا سال بعد باز نمیشن. کسایی که میخوان پارک آبی و ساحل برن بهتره با تور استانبول مرداد بیان. پس رفتیم سراغ برنامه جایگزین که ساحل و پلاژ ساحلی و آکواریوم بود.

ساحل کیلیوس از ما کمی دور بود و باتوجه به پرواز مون باید سر موقع هتل می بودیم پس انتخاب مون به سمت ساحل فلوریا کشیده شد. از تکسیم با مترو پنی کاپی در ایستگاه ینی کاپی پیاده و بعد از اون باز با متروی مارماری به سمت فلوریا  و آکواریوم راهی شدیم (آکواریوم ایستگاه جدا و بعد از اون ایستگاه ساحل فلوریاست)

آکواریم و ساحل هم باعث شد روز خوبی رو تا ظهر داشته باشیم. برای صرف نهار به سمت هتل برگشتیم با همون خط متروهایی که صبح رفته بودیم.

به روش کاملا ایرانی گونه و اینکه تنها یکساعت برای نهار وقت داشتیم از هایپر شوک که نزدیک هتل مون بود، روز آخر تن ماهی با نان و مخلفات خرید کردیم وتوی لابی رستوران  هتل مون خوردیم.....(این هایپر ها تو بیشتر جاها دیده میشن و مایحتاج مردم استانبول رو تامین میکنن، قیمت های خوب و تنوع زیادی دارن)

ساعت 16/30 لید تورمون برای ترانسفر اومد و مارو به فرودگاه صبیحه گوکچن برد...فاصله زیاد بود وساعت 18رسیدیم و ساعت 19 هم چک این باز شد ......دلگرفتگی برگشت از سفرمارو همراهی میکرد.

پرواز برگشت هم هواپیمایی تابان بود که ساعت 22 بدون تاخیر پرواز کرد.شام رو در پرواز صرف کردن و این دفعه کیفیت بهتری داشت...جوجه کباب با کمی تنقلات و پوره میوه برای دسر.......

ساعت 3 صبح تهران بودیم و ما 6صبح  بلیت قطار برای برگشت به نیشابور داشتیم. پس بعد از دریافت بارمون سریع خودمون رو به ایستگاه راه آهن رسونیدم....

و با قطارهای تندور که باز هم صبحانه و نهار هم روی بلیت مون درج بود ساعت13 نیشابور بودیم.

و واقعا سفر تموم شده بود دیگه........

و در آخر باید بگم کل هزینه ها بستگی به نوع سفر شما،ذائقه و البته مکانها و تفریحات انتخابی شماداره ...پکیج سفر ما برای هردو نفر و در طی این چندروز حدود 15 میلیون شد که به نسبت دیگران فکر میکنم مقرون به صرفه تر بود.

نکات :

• آب مصرفی تون باید تنها آب معدنی باشه  چون آب لوله کشی برای اشامیدن مناسب نیست
  • مراقبت از پاسپورت و دلارو لیرهاتون توی اماکن شلوغ خیلی مهمه.
  • پرداخت پول به بهانه گشت و تور حتی به ایرانی زبان ها اشتباهه.
  • اینترنت شهرداری توی شهر فعاله اما با شماره پاسپورت باید وارد بشید که البته ما نتونستیم و قبول نکرد.
  • اگر اهل رفتن به مکان هایی مثل کلاب یا اماکن این سبکی هستید بیشتر به امنیت و سلامت خودتون باید فکر کنید.
  • تهیه فهرست از مکان ها و مسیرهای مدنظرتون کمک بزرگی بهتون میکنه.
  • در استانبول لذت یک چای نوشیدن توی اسکله و تماشای غروب خورشید از هزار تور و تفریح گران قیمت میتونه براتون جذاب تر باشه.پس همش به دنبال تور و گشت های گرون نباشید.
  • قیمت دارو کمی زیاد هست پس در حد نیاز و البته به دور از ممنوعیات های ورود به کشور داروهاتون رو همراه خودتون بیارید.
  • سعی کنید از هردو بخش آسیایی و اروپایی استانبول دیدن کنید.
  • ترجیحا چندکلمه ای برای راه افتادن کارتون ترکی یاد بگیرید چون همونطور که گفتم انگلیسی رو اصلا متوجه نمیشن و البته انگار علاقه هم به یادگیری و استفادش ندارن.