سفری جذاب به دبی بعد از کرونا

سفری جذاب به دبی بعد از کرونا

به نام خدا

من برای اولین بار در تاریخ 1401/6/17 به همراه مادرم با تور دبی ۵ شب و ۶ روز، به دبی سفر کردم. قبل از سفر شروع کردم به جمع آوری اطلاعات در مورد هزینه های سفر، یا اینکه کدام تفریحات دبی برای ما مناسب هست یا حمل و نقل در دبی با چه چیزی به صرفه تر هست و … از آنجائی که من کلا خیلی آدم پیگیری هستم، قبل از سفر تقریبا به اندازه ی کسی که چند سال آنجا زندگی کرده اطلاعات داشتم. نکاتی که قبل از سفر باید بدانید به چند دسته تقسیم می شود.

اولین مورد: تفریحاتی که دوست دارید آنجا داشته باشید.

در توضیح این مورد باید بگویم که من چون تجربه سفر به کیش رو داشتم ( یا اگر شما در آینده قصد سفر به کیش رو دارید) آمدم تفریحات کیش را که با هزینه ی بسیار پایینتر از دبی می توانستم در جزیره انجام بدهم رو، حذف کردم.  مثلا: غواصی؛ دریا که همان خلیج فارس خودمان هست، ماهی ها و لباس ها یکسان هستند، ممکن هست کمی متفاوت باشند ولی از نظر من به اختلاف قیمتش نمی ارزید. پس تفریحاتی مثل جت اسکی ، غواصی، فلای بورد ، هلی کوپتر و امثالهم باقی ماند برای وقتی بخواهم بروم کیش.

نکته دیگر اینکه از آنجایی که متاسفانه ارزش پول ما بسیار پایین هست، تفریحات دبی برای ما قیمت شان بسیار بالا محسوب میشود. پس با توجه به علایق تان، دسته بندی کنید که چه چیزهایی رو دوست دارید انجام بدهید که در ایران امکانش وجود ندارد. مثلا من خیلی دوست داشتم موزه آینده رو که تازه افتتاح شده بود ببینم. پس یکی از تفریحات سفرم شد موزه ی آینده یا موزه ی زمان.

نمای بیرونی موزه آینده

دومین تفریح مورد علاقه ام آکواریوم دبی مال بود. با اینکه آکواریوم مالزی و سنگاپور و ترکیه رو رفته بودم، ولی چون خیلی تعریف آکواریوم دبی مال رو شنیده بودم رفت تو برنامه تفریحات سفرم.

نمای داخل تونل آکواریوم

تفریح سوم دیدن برج خلیفه بود؛ اما برج خلیفه از بالا نمای زیبای خودش رو ندارد و با توجه به آلودگی هوای دبی احتمالا چیز زیادی مشخص نمیشود. (نظر شخصی من هست و شاید نظر شما متفاوت باشه) پس سرچ کردم و دیدم برجی هست به نام هتل آدرس یا اسکای ویو که روبروی برج خلیفه است (تقریبا مشابه برج های پتروناس مالزی) که با یک ستون شیشه ای به هم وصل میشود. خوبی اسکای ویو این بود که نمای برج خلیفه و برج های اطرافش رو داشت که برای عکاسی خیلی خوب بود. در ضمن یک پل شیشه ای جذاب دارد که میتوانید در ارتفاع حدود 220 متری از زمین روی آن راه بروید و همچنین یک سرسره ی تمام شیشه ای دارد که شما میتوانید سوار بشوید و یک طبقه از برج رو با سرسره پایین بروید که در نوع خودش خیلی جالب و هیجان انگیزهست.

پل شیشه ای اسکای ویو

تفریح بعدی انتخاب یک کشتی کروز یا یک قایق تفریحی بود .من عاشق کشتی های کروز خیلی بزرگ تفریحی هستم که در امریکا و کانادا زیاد دیده میشود، خیلی گشتم که یکی از اآنها رو پیدا کنم ولی متاسفانه همه کروزها کوچک بودند که مشابه آن در کیش هم پیدا میشد. بعدا از طریق تور لیدرمان متوجه شدم که این کروز های بزرگ برای سفرهای بین کشوری استفاده میشود و ظاهرا جنبه ی تفریحی ندارند. پس من با توجه به اینکه کشتی های کروز کوچک رو داخل کیش هم سوار شده بودم رفتم سراغ قایق های تفریحی. قایق زرد در سایت تریپ ادوایزر که یک سایت بین المللی هست (مردم از همه جای دنیا به تفریحات ، رستورانها ، هتل ها و سایر امکانات کل کشورهای دنیا امتیاز میدهند) بالاترین امتیاز رو برای تفریحات در تور دبی کسب کرده بود. پس انتخاب ما شد قایق زرد.

قایق زرد در ساحل مارینا

قایق زرد کلا اندازه ی ۸ تا صندلی دو نفره دارد و شما موقع قایق سواری هیجان و لذت بیشتری رو نسبت به کشتی  تجربه میکنید ( نظر شخصی من هست و نظر شما ممکنه متفاوت باشد) سایر تفریحات به پول ما آنقدر گران میشد که من ترجیح دادم در صورت امکان داخل ایران یا ترکیه تجربه کنم ( مثل اسکای دایوینگ، زیپ لاین، بالن سواری)البته در شهریور ماه که ما دبی رفتیم متاسفانه باغ گل دبی و دهکده جهانی تعطیل بود و قرار بود اواسط آبان ماه بازگشایی بشود. در غیر این صورت یکی از اولویت های سفر ما بازدید از باغ گل بود که یکی از جاهای دیدنی دبی هست. چرخ فلک العین دبی هم از شانس ما خراب و در دست تعمیر بود.

نمای چرخ فلک العین از داخل قایق زرد

این چرخ و فلک بزرگ ترین چرخ و فلک جهان هست و بازدید از آن قطعا خالی از لطف نیست که قسمت ما نشد. از اینجا به بعد ما دو راه برای خرید تفریحات داشتیم. هم میتوانستیم از ایران بلیط بخریم و هم میشد ووچر تهیه کنیم و آنجا هزینه ی یک بلیط رو برای دو نفر بپردازیم . (ووچر برای کسانی که دو نفر هستند گزینه ی خوبی محسوب میشود) من بعد از بررسی چهار تا سایت پیدا کردم که تفریحات دبی رو داشتند و از آنجا که قیمت ها رقابتی هست، گاهی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و گاهی تا ۲۰۰ هزار تومان باهم اختلاف قیمت دارند. در ضمن بعضی از این سایت ها تفریحات بیشتری برای انتخاب دارند. با توجه به قوانین سفرنامه نویسی لست سکند، امکان درج آدرس سایت‌ها رو ندارم ولی با یک سرچ خیلی ساده در گوگل، میتونین سایت های مختلف رو ببینین و با هم مقایسه کنین.

خوبی تهیه بلیط از ایران این هست که دلار یا درهم شما برای سفر پس انداز میشه و اینجا با پول ایران خرید میکنید. دومین مورد: انتخاب محل هتل و درجه ی هتل هست. ببینید من شخصا خیلی به این مورد اهمیت میدهم که اگر چند سال یکبار هم قصد سفر رفتن دارم، باید هتل خوبی رو برای اقامت انتخاب کنم. چون برعکس عده ای که میگن هتل زیاد مهم نیست چون شما صبح تا شب بیرون هستید، من معتقدم اشتیاقی که برای بازگشت به هتل دارم یا استفاده از امکانات هتل در همان تایم محدودی که داخل هتل هستم یا حتی خوردن یک صبحانه خیلی کامل و متنوع در صبح که شاید بتواند جایگزین وعده ی ناهار هم باشد جزو لذت های سفر محسوب میشود و برای من دارای اهمیت زیادی هست.

شهر دبی قسمت های مختلفی دارد که شما اول باید محل اقامت خودتان را انتخاب کنید تا بتوانید راحت تر هتل مورد نظرتان رو پیدا کنید. من چون تا به حال دبی نرفته بودم به اندازه ی دو روز همه جای دبی رو داخل گوگل مپ جستجو کردم. آن قدر که اگر کسی از من آدرس میپرسید میتوانستم راهنمایی کنم? دبی شهری هست که فقط یک سری مناطق مثل جمیرا ، مارینا ، شیخ زاید و چند جای دیگر برج ها و ساختمان های بلند دارد و بقیه اش کاملا بافت قدیمی و سنتی دارد و این موضوع چه از بالای برج خلیفه و چه اسکای ویو به وضوح مشخص است.

ویو منطقه ی دیره از اتاق هتل

اگر دغدغه ی مالی ندارید یا فقط دوست دارید برج های لوکس و بلند ببینید هتل های منطقه شیخ زائد، مارینا و... رو انتخاب کنید. ولی اگر مثل من براتون مهم هست که گشت و گذار و خرید در اطراف هتل، تو تایم های پرت رو داشته باشید، منطقه ی دیره انتخاب خوبی برای شماست.

قسمتی از خیابان شیخ زاید

با توجه به انتظاراتم از هتل که اولین مورد آن نزدیکی به مترو و دسترسی راحت به ایستگاه اتوبوس بود، شروع کردم به حذف گزینه از هتل هایی که نزدیک به مترو نبودند. چون همانطور که میدانید هزینه ی تاکسی در دبی بسیار بسیار بالاست و گاهی تا یک میلیون برای یک مسیر ۲۰ دقیقه ای میرسد. پس نزدیکی به مترو و اتوبوس اولویت مهمی بود. خوشبختانه هتل های دبی برعکس هتل های استانبول سطح استاندارد بالاتری دارند. مثلا هتل های ۵ ستاره استانبول از نظر کیفیت با ۳ ستاره های دبی برابری میکنند. من دیدم هتل های ۳ ستاره تاپ با امتیاز بالا، اختلاف قیمت حدودا 4 تا 5 میلیون تومان با هتل های ۵ ستاره دیره دارند، که در اصل قیمت، تفاوت چندانی نداشتند و همین موضوع باعث شد من هتل ۵ ستاره انتخاب کنم.( اگر برای شما همین رقم هم مهم هست دنبال هتل های ۳ ستاره با امتیاز بالای ۸ در سایت بوکینگ یا بالای ۴ در گوگل مپ باشید)

پس انتخاب من محدود شد به هتل های ۵ ستاره با امتیاز بالای مردمی در بوگینگ و گوگل مپ که نزدیک ایستگاه مترو هم باشند. دوتا هتل به اسم هتل پولمن و هتل سویسوتل الغریر رو پیدا کردم با امتیاز بسیار بالا؛ بسیار نزدیک به مترو و هر دو دیوار به دیوار مرکز خرید. یکی مرکز خرید سیتی سنتر و دیگری مرکز خرید الغریر. من خیلی بین این دوتا هتل تحقیق کردم و چون از هر نظر خیلی شبیه هم بودند. روی گوگل مپ بررسی کردم و دیدم موقعیت مکانی هتل سوئیس الغریر کمی بهتر هست. چون هم فروشگاه های اطرافش بیشتر بود و هم دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی دبی و دو ایستگاه مترو (خط قرمز و خط سبز) داشت. از نظر قیمتی هم هر دو هتل در یک سطح بودند. البته ظاهرا هتل پولمن قدیمی تر هست و سوئیس نوساز تر. پس انتخاب نهایی من شد هتل سوئیسوتل الغریر.

سومین مورد: هزینه های رستوران برای شام و ناهار هست. با توجه به قیمت غذا در دبی و اینکه ارزش پول ما پایین هست و دبی هم کلا شهر گرانی در جهان محسوب میشود ( دوست من یک خانم انگلیسی هست و از گرانی های سرسام آور دبی در سفرش برای من میگفت) من ترجیح دادم مقداری مواد غذایی و آب معدنی با خودم ببرم. البته تو فروشگاه های مواد غذایی کنسروهای ایرانی هم پیدا میشد ولی با دو تا سه برابر قیمت ایران .من برای کم کردن هزینه های سفر تا جایی که میشد برای یک وعده غذا در روز به تعداد نفرات خوراکی و کنسرو و آب با خودم بردم. البته حتما باید داخل چمدانی که داخل بار هواپیما میدهید بگذارید، چون داخل خود کابین اجازه بردن ندارید. من این مورد رو صرفه جویی عاقلانه ای میدانم چون ما میتوانیم با کیفیت بهتر و قیمت پایینتر در کشور خودمان برای صرف غذا در بهترین رستوران هزینه کنیم. پس من ترجیح میدم در این مورد کمتر هزینه کنم.?

ما چون صبحانه هتل رو داشتیم و بسیار کامل و مفصل بود تقریبا تا بعد از ظهر گرسنه نمی شدیم و طبق برنامه ریزی زودتر شام میخوردیم. البته این بین هر روز مقداری خوراکی و آب هم با خودمان میبردیم که اگر گرسنه شدیم بین راه بتوانیم چیزی بخوریم تا شام. ما به تعداد روزهای اقامتمان برای هر نفر کنسرو، شیرکاکائو پاکتی، کیک و آب معدنی بردیم که موقع برگشت هم مقداری اضافه آمد. من برای دو وعده غذا هم ووچر تهیه کردم که یکی از آنها برای روز اول که صبحانه هتل رو نداشتیم بود (ووچر رستورانی در فود کورت مرکز خرید الغریر سنتر تهیه کردم که دیوار به دیوار هتل مان بود) و یکی برای روزی که دبی مال هستیم و احتمالا به دلیل دوری مسافت دیر به هتل بر میگردیم. ( ووچر رستورانی در دبی مال رو انتخاب کردم)

فود کورت الغریر سنتر روز اول

من خرید تفریحاتم رو از ایران انجام دادم (من بلیط تخفیف دار برای تفریحات تهیه کردم چون نیازی به خرج کردن درهم نبود) و ووچرهای رستوران رو هم خریدم و از همه شان پرینت گرفتم و داخل ساک دستیم گذاشتم.زمان پرواز رو اول صبح به آخر شب انتخاب کردم تا از زمان سفر نهایت استفاده رو ببریم. پروازمان ماهان بود. خیلی راضی بودم. اصلا تاخیر نداشت و پذیرایی شان خیلی خوب بود. من اینجا از صرافی به جای دلار درهم خریدم چون از چنج کردن پول در سفر راحت میشدم و اختلاف قیمت چندانی هم نداشت. در ضمن کمی از قبل دلار داشتم که با خودم بردم و چون همه چیز خیلی گران بود دلار ها به کارم نیامد? یادتان باشد حتما عوارض خروج از کشور رو قبل از رفتن به فرودگاه بدید چون آنجا خیلی معطل میشوید و استرس میگیرید. از سایت سداد قبل از سفر پرداخت کنید.

کارت واکسن الکترونیکی به زبان انگلیسی رو هم در گوشی تان ذخیره داشته باشید. از سایت: vcr.salamat.gov.ir همه ی آژانس های مسافرتی و دوستانم که قبلا دبی رفته بودند به من گفتند که از دبی نمیتوانم زیاد خرید کنم. چون همه چیز چندین برابر ایران هست. پس من رفتم و از همین جا برای دخترم چند تا اسباب بازی که دوست داشت خریدم و قایم کردم که اگر آنجا امکان خرید فراهم نبود چشم انتظار نباشد?( این هم یک راهی هست به هر حال?) قبل از سفر یک کیف دستی کوچک تهیه کنید که بتوانید یک بطری آب معدنی یک شیر و کیک و کیف پول تان رو (همچنین دستمال کاغذی در صورت نیاز) داخلش بگذارید که اگر تشنه و گرسنه شدید خدا تومان پول آب معدنی و کیک ندید. حتما کلاه لبه دار و ضد آفتاب و عینک آفتابی و کفش مناسب با خودتون ببرید. دبی شهر گرمی هست.  البته شهریور ماه که ما رفتیم گرما تقریبا مشابه تهران بود.

حداقل ۳ ساعت زودتر باید فرودگاه باشید. مقداری زودتر راه بیفتید که زمانی رو هم برای اتفاقات پیش بینی نشده در نظر گرفته باشید. ما ۳.۵ ساعت زودتر رسیدیم و مراحل تحویل چمدان و سوار شدنمان به هواپیما خدا رو شکر با آرامش انجام شد. فرودگاه دبی جوری طراحی شده که شما بعد از خروج از هواپیما باید سوار مترو بشوید و بعد از پیاده شدن از مترو وارد گیت های مشخص شده برای کارهای تایید ویزا و تحویل بار بشوید. ترجیحا بعد از رسیدن به فرودگاه از جمع جدا نشوید که مسیر رو بدون استرس طی کنید. موقع چک این، نفری یک سیم کارت عربی به شما میدهند که هر کدام ۲۴ ساعت اینترنت رایگان دارد. البته خود فرودگاه و‌ هتل و تقریبا تمام مراکز خرید وای فای رایگان دارند که بعد از وارد کردن اسم و ایمیلتون میتوانید از آن استفاده کنید.

پس ترجیحا اگر چند نفر هستید هر ۲۴ ساعت یک سیم کارت رو فعال کنید که همیشه اینترنت داشته باشید . (سوزن سیم کارت موبایل رو فراموش نکنید، که من چون فراموش کرده بودم کمی اذیت شدم)از روی مانیتور شماره گیت رو نگاه کنید و نقاله پروازتان رو پیدا کنید و چمدان هایتان را بردارید. از آنجا که هزینه ی تاکسی در دبی بسیار بالاست، ترجیحا تور رو با ترانسفر تهیه کنید که در هزینه ی سفرتان صرفه جویی شود. اگر ترانسفر داشته باشید بعد از اینکه چمدان هاتون رو تحویل گرفتید افرادی رو میبینید که هر کدام از آنها یک برگه دستشان هست که مشخصات هتل یا فردی که دنبالش هستند روش نوشته شده. این برگه ها، رو به شماست. پس نگاه کنید و اسم هتل رو پیدا کنید و اگر پیدا نکردید نگران نباشید، پرینت ووچر هتل رو که آژانس مسافرتی برایتان می فرستد در دست داشته باشید و به یکی از راننده ها نشان بدهید. آنها همدیگر رو می شناسند و به شما راهنمایی میکنند که ترانسفر شما کدام هست. (راننده ها فارسی بلد هستند نگران نباشید)

بعد از رسیدن به هتل، تور لیدر به استقبالتان میاید که فارسی زبان هست. کارهای چک این رو برایتان انجام میدهد و سوالی داشته باشید راهنمایی تان می کند. تور لیدر هتل ما دختری بسیار خوش اخلاق و مهربان به نام احلام بود که خیلی کار ما رو راه انداخت. و تمام سوالات مان رو با دقت و دلسوزانه جواب داد. قیمت هایی که آنجا به شما پیشنهاد میدهند قطعا از قیمت تهیه ووچر در ایران بالاتر هست. پس ترجیحا اگر از ایران خریدتان رو انجام دادید به آنها نگویید. چون شما رو می ترسانند که سرتان رو کلاه گذاشتن و این حرفا، یا بلاخره یک جوری اذیت میکنند. بهشون بگید تفریحات رو بررسی میکنین و اگر خواستید بهشون اطلاع میدید. (البته تور لیدر ما این طور نبود ولی چیزی نگویید بهتر هست)

برای همه ی هتل های دبی شما در روز اول باید کل مالیات چند شب اقامتتان رو بپردازید. هتل های ۳ ستاره شبی ۱۰ درهم برای هر اتاق و هتل های ۴ ستاره شبی ۱۵ درهم و هتل های ۵ ستاره شبی ۲۰ درهم. (این مبلغ به جای مبلغ دپوزیت هست که به صورت امانی از شما گرفته میشد و در پایان اقامت به شما تحویل داده میشد.) پس ترجیحا اگر دلار و ارز مسافرتی تهیه میکنید مقداری درهم برای تاکسی در صورت نداشتن ترانسفر، و مالیات هتل در لحظه ی ورود داشته باشید که مجبور نشوید دنبال صرافی بگردید. اتاق هتل روزانه یک بطری بزرگ آب معدنی برای هر نفر در نظر میگیرد. چای ساز و کافی ماشین هم داخل اتاق هست.اگر امکانش رو دارید در هر هتلی که اقامت میکنید ترجیحا اتاق بهتری رو بگیرید.

بخشی از صبحانه

اتاق ما دیلاکس بود که درجه کیفی بالاتری از اتاق های استاندارد هتل داشت که باعث شد طبقات بالاتر و ویو بهتری داشته باشند که خیلی دلچسب بود. (من این رو از سایت بوکینگ چک کرده بودم. چون اتاق هایی که در سفر ترکیه به ما داده بودند ذره ای شباهت به عکسهای اتاق های هتل در سایت بوکینگ نداشت و من بعدا فهمیدم که اتاق ها استاندارد بود و آنها عکس اتاق های بهترشان رو داخل سایت میگذارند) قانون این هتل برای تحویل اتاق در بدو ورود ساعت ۳ بود، ولی ساعت 1.5 به ما اتاق رو تحویل دادند.

پس روز اول ما بعد از استقرار چمدان ها داخل اتاق و استراحتی کوتاه برای گشت اطراف هتل شروع شد. شعبه ی فروشگاه دی تو دی نزدیک هتل محل اقامت ما و روبروی متروی الاتحاد بود. از نظر خرید با توجه به پول ما قابل خرید بود و برای خرید اسباب بازی و سوغاتی های کوچک مثل لوازم التحریر و گل سر و امثالهم مناسب بود ولی غالب اجناس بی کیفیت و مرجوعی به دلیل ایراد از کمپانی های مختلف بودند. برای همین خیلی خیلی باید در خرید اجناس دقت کنید یا از همه نظر بررسی شان کنید که ایراد نداشته باشند. بعضی چیزها مثل لباس هم اغلب، انگار دست دوم بود و سمتشان هم نمیشد رفت!

پاساژ الغریر که از مراکز خرید دبی هست خیلی عالی بود ولی قیمتها بسیار بالاست. ولی شعبه ی هایپر مارکت کارفور داخل فروشگاه هست که میتوانید سوغاتی های خوراکی مثل شکلات و … رو با قیمت خوب تهیه کنید. یک نکته دیگر اینکه اگر ووچر فودکورت الغریر سنتر رو داشتید حتما سیم کارت عربی تان را با اینترنت داشته باشید. چون برای ارائه ی ووچر رستوران اینترنت نیاز هست و داخل فود کورت وای فای آنتن نمی دهد. روز دوم ما با صبحانه مفصل هتل شروع شد که آنقدر متنوع بود که با اینکه شاید نصف غذاها با ذائقه ی ما جور نبود ولی نصف دیگر به قدری مفصل بود که شما یک صبحانه کامل و عالی رو صرف میکردید.

بخشی از صبحانه ی متنوع هتل

حتما برای صرف صبحانه صبح زود و نهایتا تا ساعت ۸.۳۰  مراجعه کنید. چون بعد از ساعت ۹ صف صبحانه تقریبا تا وسط لابی هتل میرسید ما برای خرید کارت مترو به داخل مترو الاتحاد مراجعه کردیم و نفری ۲۵ درهم برای خرید نول کارت نقره ای که مثل کارت مترو خودمان هست و هم برای مترو و هم اتوبوس کاربرد دارد تهیه کردیم و نفری ۲۵ درهم دیگر هم برای شارژ اضافه دادیم، چون میدانستیم این چند روز زیاد از مترو استفاده میکنیم. با مترو به سمت موزه ی آینده رفتیم که با خط قرمز مترو باید ایستگاه emarates tower پیاده میشدیم.

موزه آینده از داخل مترو

این موزه رو پیشنهاد میکنم حتما ببینید. خیلی جالب هست و ارزش دیدن دارد. ۷ طبقه دارد و یک تور لیدر گروه شما رو طبقه به طبقه همراهی میکند و همه چیز رو برایتان به زبان انگلیسی توضیح میدهد. تعریف نمیکنم که اسپویل نشود.  فقط این که خیلی جالب هست و بخشی از موزه شبیه سازی فضا هست. بازدید از موزه حدودا دو تا سه ساعت  زمان می برد.

آسانسور شیشه ای موزه آینده
 قسمتی از برنامه های نجوم موزه
شبیه سازی فصا در موزه
بازسازی ِDNA تمام موجودات

بعد از آن با مترو به ایستگاه dubai mall رفتیم که دو تا ایستگاه با موزه آینده فاصله داشت. از مترو به داخل دبی مال راه دارد و با تابلو مشخص هست ولی مسافت زیادی رو باید پیاده روی کنید. برای همین توصیه میکنم قبل از سفر کفش کتانی مناسب تهیه کنید. چون در غیر این صورت پاهایتان اذیت میشود. به دبی مال که رسیدیم؛ دیدیم تقریبا نمیشود سمت فروشگاه ها رفت. چون قیمت ها واقعا فضایی هست! ولی از آنجا که بسیار زیبا و دیدنی هست، گشت زدن داخل مال خالی از لطف نیست.

قسمتی از دیدنی های دبی مال

آکواریوم دبی مال بسیار بزرگ و پر عمق هست، ولی تونل آکواریوم بسیار کوتاهه. به طوری که اگر باغ وحش زیر آب یا غار پنگوئن ها رو هم همراهش نگرفته بودم واقعا از دادن پول بلیط پشیمان میشدم. در ضمن قسمت بزرگی از آکواریوم هم رو به عموم مردم هست و میتوانند رایگان تماشا کنند ولی اجازه ورود به تونل رو ندارند.

قسمتی از تونل آکواریوم
قسمتی از باغ وحش زیر آب

آکواریوم سنگاپور بسیار بزرگتر و طولانی تر از دبی مال بود ولی با اینهمه اگر پکیج آکواریوم به همراه باغ وحش زیر آب و غار پنگوئن ها رو انتخاب میکنید به نظرم ارزش دیدن دارد. ( به جای غار پنگوئن ها قایق کف شیشه ای هم داشت که چون کیش هم این قایق رو دارد، دیگر من آن را انتخاب نکردم) باغ وحش زیر آب چند طبقه بالاتر از آکواریوم هست و باید با پله برقی بالا بروید و بعد از دیدن باغ وحش زیر آب، وارد یک قسمت دیگر میشوید برای دیدن پنگوئن ها‌. قسمتی هم هست که شما به ماهی های غول پیکر غذا میدید که آن هم جالب بود.

بخشی از غار پنگوئن ها که به ماهی های بزرگ غذا میدادیم

توضیحات تورلیدر به زبان انگلیسی هست که اگر زبان بلد باشید قطعا خیلی جالب هست برایتان، ولی اگر متوجه نشدید هم میتوانید از دیدن حیوانات لذت ببرید. فواره ی دبی مال هر روز از ساعت ۶ عصر، هر نیم ساعت یکبار برنامه رقص فواره با موسیقی دارد که خیلی جالب هست و دیدنش برای عموم آزاد هست، پس از دستش ندید. راستی دبی مال بعد از ایران مال بزرگ ترین مال دنیاست و اگر ایران مال رفته باشید برنامه رقص فواره با موسیقی آنجا هم بسیار جالب. فقط دبی موسیقی عربی دارد و شاید فضا کمی شاد تر باشد. البته مادر من چون ایران مال رو نرفته بود برنامه ی فواره برایش جذابیت خیلی بیشتری داشت. بعد از دیدن فواره چون خیلی خسته بودیم با مترو به هتل برگشتیم ؛ شام خوردیم و خوابیدیم .

روز بعد نوبت خرید از اوتلت مال بود چون مسیر اوتلت مال دور هست یک روز کامل رو براش اختصاص دادیم. با خط ۶۶ اتوبوس میتوانید به اوتلت مال که یکی از مراکز خرید ارزان دبی هست، برید و با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی به فروشگاه برسید. ( روز اول که هتل رسیدید از رسپشن هتل در مورد شاتل های رایگان هتل سوال کنید ، بعضی هتل ها به اوتلت مال و سواحل عمومی و غیره شاتل رایگان دارند.)

برنامه شاتل رایگان هتل ما

این مرکز خرید برای کسانی که دوست دارند برند بخرند ولی با قیمت پایینتر مناسب هست. البته با توجه به ارزش پول ما قیمت ها بازهم خیلی بالاست ولی اگر خیلی خوب بگردید میتوانید چیزهای خوبی پیدا کنید. بعد از خرید چون خیلی خسته بودیم خواستم‌ اوبر بگیرم که دیدم تا هتل ما ۱۱۰ درهم ناقابل دریافت میکند! یعنی حدود یک میلیون . پس خیلی سنگین و رنگین با اتوبوس و مترو برگشتیم هتل? روز بعد نوبت قایق زرد بود، من آخرین تایم رو رزرو کرده بودم چون هم هوا بعد از ظهر خنک تر هست و هم میتوانستیم غروب زیبای خلیج فارس و شب زیبای ساحل مارینا رو ببینیم. ( آخرین تایم حرکت ساعت ۱۷ بود و زمان قایق سواری ما ۹۹ دقیقه بود.)

ساحل زیبای مارینا

صبح رفتیم گشت و گذار و خرید اطراف هتل و بعد از ظهر با مترو به ایستگاه sobha realty رفتیم و از آنجا از مسئول مترو پرسیدیم که باید از کدام سمت بریم و ایشان هم راهنماییمون کردن. حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی داشت. اگر اینترنت داشتید داخل گوگل مپ سرچ کنید the yellow boat و بعد به راحتی مسیر رو دنبال کنید. خلاصه رسیدیم و پرینت بلیط ها رو دادم و سوار قایق شدیم ( حتما سر ساعت آنجا باشید) تور لیدر ما یک پسر تایلندی بود ظاهرا که بسیار خوش اخلاق و بذله گو بود و باعث شد به همه خیلی خوش بگذرد.

تور لیدر خوش اخلاق قایق زرد که برای امتیازدهی از اسمشان عکس گرفتیم

ازش پرسیدم میشه ما جلوی جلو بنشینیم؟ گفت جلوی قایق خیلی ضرب دارد و ممکنه کمر مادرم درد بگیرد. پس ما ردیف سوم نشستیم و هیچ کسی جرات نکرد ردیف اول بنشیند.خیلی عالی و لذت بخش بود هر قسمت قایق می ایستاد و برایمان توضیح میداد راجع به چگونگی ساخت هتل ها و ساختمان ها و هزینه های نجومی اقامت در هتل هایی مثل برج العرب و هتل آتلانتیس و … و اینکه تا چند سال پیش اینجا همه بیابان بوده و الان این همه توریست از سراسر دنیا برای دیدن این شهر می آیند.

نمای زیبای آتلانتیس هتل از داخل قایق زرد
نمای زیبای برج العرب از داخل قایق زرد

کنار برج العرب و هتل آتلانتیس قایق می ایستد و از شما با گوشی خودتان کلی عکس می اندازند. آب معدنی رایگان هم داخل قایق بهتون میدهند ولی اجازه خوردن خوراکی ندارید. در نهایت ما بعد از ۱.5 ساعت قایق سواری به ساحل زیبای مارینا رسیدیم که شب بسیار زیبایی داشت.

شب بسیار زیبای ساحل مارینا وکروز های تفریحی

بعد از آن هم به هتل برگشتیم و شام و استراحت. فردای اون روز بعد از صبحانه نوبت اسکای ویو بود که ما چون تایم غیر پیک گرفته بودیم تا ساعت ۳ بیشتر برای بازدید وقت نداشتیم. هوای دبی بدتر از تهران به شدت آلوده است و متاسفانه به علت بدی هوا و آلودگی زیاد، عکس هایمان بسیار غبار گرفته افتاد. ما با مترو به ایستگاه دبی مال رفتیم و از ایستگاه مترو دبی مال که به سمت خود دبی مال میروید بزرگ تابلو زده اسکای ویو. داخل میشوید و پرینت بلیط ها رو نشون میدید و با آسانسور به طبقه ۵۳ ام از هتل زیبای address میروید. بعد از گرفتن عکس از ویو برج خلیفه و برج های اطراف با سرسره ی شیشه ای از طبقه ی ۵۳ ام به طبقه ۵۲ ام میروید که خیلی جالب و هیجان انگیز هست. طبقه ۵۲ ام هم برای عکاسی مناسب و بعد از آن مهمترین قسمت یعنی عبور از پل شیشه ای هست که اولش جرات نمی کنید پا روی شیشه بگذارید ولی کم کم ترس تان از بین میرود و تجربه ی خاطره انگیزی برایتان باقی میگذارد.

نمای قسمتی از شهر از اسکای ویو

بعد از اسکای ویو دوباره به دبی مال رفتیم. بعد از گشت و گذار به تماشای فواره ی زیبای دبی مال نشستیم و دوتا اجرا دیدیم و بعد هم به فود کورت رفتیم و ووچرها رو تحویل دادیم و شام خوردیم ( برای ووچر ها باید اپلیکیشن روی گوشیتون نصب کنید که موقع خرید از ایران راهنمایی تان میکنند)

شام رستوران دبی مال

بعد از شام به هتل برگشتیم و استراحت کردیم. روز آخر هم قبل از خروج از هتل اتاق رو تحویل دادیم و چمدان ها رو امانت گذاشتیم و رسید گرفتیم. آن روز رو برای گشت و گذار داخل سیتی سنتر گذاشتیم و خرید از هایپر مارکت کارفور که قیمت هاش به نسبت تهران مناسب هست. قبل از اینکه ترانسفر برگشت به دنبال مان بیاید، خودمان رو به هتل رساندیم و چمدان ها رو تحویل گرفتیم، ترانسفر خوش اخلاق مان که یک آقای هندی بود ما رو به فرودگاه رساند . یک نکته مهم این هست که خیلی ها ممکن هست به شما بگویند که از فرودگاه که مالیات نمی گیرد خرید کنید چون قیمتها مناسب تر هست. در حالی که قیمت های فرودگاه بدون گرفتن مالیات حدود دوبرابر کارفور با ۵ درصد مالیات بود! راستی دبی شهر امنی هست خدارو شکر و برعکس ترکیه شما لازم نیست دائما نگران دزدیده شدن پول و گوشی موبایل تان باشید.

در آخر ببخشید از اینکه سفرنامه کمی طولانی شد. دیدم بعد از کرونا سفرنامه ی جامعی برای دبی وجود ندارد و خواستم مهمترین و کاربردی ترین مراحل سفرم رو در اختیارتان بگذارم. اگر یادتان ماند و این مطالب به دردتان خورد من رو هم دعا کنید. امیدوارم کلی خوش بگذرد.