سفر یک هفته‌ای به تفلیس و باتومی، مرز آسیا و اروپا

سفر یک هفته‌ای به تفلیس و باتومی، مرز آسیا و اروپا

سلام به دوستداران سفر و خانواده عزیز لست سکندی

هدفم از نوشتن این سفرنامه اشتراک گذاری تجربیاتم در این سفر می باشد تا شاید کمکی هرچند کوچک برای هموطنانم انجام داده باشم. سفر من و همسر و پسر کوچکمان با تور گرجستان، ساعت ده صیح 1402.6.4 از تهران به تفلیس بمدت چهار شب با پرواز آسمان آغاز شد و سپس بصورت زمینی به باتومی رفتیم و بمدت سه شب هم در باتومی اقامت داشتیم.

اینو هم بگم که ارز مسافرتی به هر نفر پانصد دلار تعلق گرفت و من با حواله ای که از بانک گرفته بودم بعد از اینکه مهر خروج در پاسم زده شد از دستگاههای عابر بانک فرودگاه با وارد کردن کد ملی و شماره حواله به راحتی پنج عدد صد دلاری  دریافت کردم. مدت زمان پرواز حدود یکساعت و چهل و پنج دقیقه می باشد،ضمنا ساعت گرجستان نیمساعت از ایران جلوتر است.

عکس 1.jpg
پرجم کشور گرجستان(عکس از اینترنت)
عکس 2.jpg
نقشه گرجستان (عکس از اینترنت)
نقشه گرجستان(عکس از اینترنت،سایت لست سکند)

فرودگاه تفلیس نسبتا کوچک می باشد و در زمان ورود ما خلوت بود .علیرغم مطالبی که خوانده بودم و یا شنیده بودم ،دریافت مهر ورود در فرودگاه تفلیس به راحتی و با احترام انجام شدو در رابطه با مقذار دلاری که همراه داشتیم سوالی پرسیده نشد البته بلیت رفت و برگشت و ووچر هتل و بیمه مسافرتی با دقت کنترل میگردد و لازم است در دسترس باشد.پس از تحویل چمدانها و در مسیر حروج به راحتی لیدر تورمان را پیدا کردیم و پس از جمع شدن سایر مسافرین تور تفلیس با ون به سمت هتل ها حرکت کردیم.

عکس 4.jpg
فرودگاه تفلیس
عکس 5.jpg

لیدر ضمن خوش آمد گویی توضیحات مختصری راجع به شهر تفلیس و برنامه های فروش تور داد.قبل سفر در رابطه با نقاط دیدنی تفلیس اطلاعات خوبی به دست اورده بودم و نیازی به خرید تور گشت شهری ندیدم و از بین تورهای پیشنهادی ، تور شام گرجی به قیمت 45 دلار و تور شام در کشتی به قیمت 50 دلار را برای هر نفر انتخاب کردم و جالب اینکه برای فرزند جهار سال و نیمه ام هم به قیمت بزرگسال مبلغ دریافت کردند.

هتل ما در شهر تفلیس هتل چهار ستاره Radius Hotel Tbilisi بود که به لحاظ موقعیت مکانی بسیار بسیار عالی بود.هتل در مجاورت مجتمع تجاری گالریا و بعبارتی طبقه ششم مرکز خرید گالریا می باشد و همچنین در حاشیه خیابان زیبای روستاولی قرار دارد که با چند قدم پیاده روی به میدان آزادی(لیبرتی)می رسیم.توضیحات کامل تر در رابطه با هتل را در قسمت نقد و بررسی هتل ها در سایت لست سکند نوشته ام.

عکس 6.jpeg
نمای هتل رادیوس (عکس از اینترنت)
عکس 7.jpg
قسمتی از لابی هتل رادیوس در طبقه ششم
عکس 8.jpg
اتاق هتل رادیوس

در مجاورت هتل دو صرافی وجود دارد که کمیسیون دریافت نمی کردند  و تا دیروقت باز بودند.نرخ تبدیل دلار به لاری 2.6 بود یعنی به ازای هر صد دلار دویست و شصت لاری دریافت می کردیم که با دلار حدود چهل و نه  هزار تومان در زمان سفر ما ، هر لاری حدود نوزده هزار تومان بود.نرخ تبدیل در فرودگاه به صرفه نبود.

عکس 9.jpg
صرافی مجاور هتل

در گرجستان زنان بیشتر در مشاغل ،علی الخصوص در صرافی ها و فروشگاهها و مراکز تجاری فعالیت می کنند و رانندگی تاکسی را آقایان عهده داربودند. در کنار هتل پل زیرگذر عابر پیاده بود که تعدادی مغازه هم آنجا بودو مسیر جذاب و دیدنی برای عبور  و تماشا وجود دارد. از مغازه ای که شبیه فروشگاه لوازم موبایل بود یکعدد سیم کارت تلفن بهمراه یکهفته اینترنت نامحدود به مبلغ 33 لاری خریدم.روزهای بعد از فروشگاههای دیگر در خیابان روستاولی هم که پرسیدم همین قیمت بود.

عصر بازدید از خیابان سرزنده و زیبای روستاولی را انجام دادیم که به نظرم شباهتی با خیابان نوسکی سنت پترزبورگ در بعد کوچکتر داشت.حیابان روستاولی از خیابانهای اصلی تفلیس با معماری اروپایی می باشد،خیابانی که از میدان آزادی(میدان لیبرتی) شروع می شود و یک و نیم کیلومتر طول دارد و به میدان روستاولی ختم می شود .ساختمانهایی مانند پارلمان سابق گرجستان و هتل معروف بیلتمور در آن قرار دارد.در این خیابان عصرها  و همچنین شبها تغداد زیادی نوازندگان و خوانندگان خیابانی نیز هنرنمایی می کنند.

عکس 10.jpg
میدان آزادی یا میدان لیبرتی
عکس 11.jpg
قسمتی از خیابان روستاولی تفلیس
عکس 12.jpg
ساختمان پارلمان قدیم تفلیس در خیابان روستاولی

پس از آن با عبور از میدان آزادی(لیبرتی) و در ضلع مخالف میدان، وارد خیابان کوته افخازی Kote Apkkazi شدیم.این خیابان از میدان آزادی تا میدان اروپا(مجاور پارک ریکه) ادامه داردکه پر از کافه و رستوران و همچنین مغازه فروش سوغاتی میباشد.

عکس 13.jpg
ابتدای خیابان کوته افخازی که همیشه یک ماشین فراری قرمز رنگ برای اجاره دادن پارک بود
عکس 14.jpg
تابلوی ابتدای خیابان کوته افخازی
عکس 15.jpg
خیابان افخازی

پس از ده دقیقه پیاده روی به خیابان شاردنی معروف Jan Shardeni Street میرسیم.برای سهولت میتوان از نرم افزار گوگل مپ کمک گرفت.شاردنی خیابان سنگفرش و مشهوری است که شبها گردشگر زیادی دارد و کوچه و پس کوچه هایش پر از رستوران و کافه می باشد.

عکس 16.jpg
خیابان افخازی که از سمت چپ به سمت شاردنی میرود
عکس 17.jpg
خیابان زیبای شاردنی

در ادامه به صورت پیاده به سمت پل صلح Bridge Of Peace رفتیم که بر روی رودخانه کورا  و یا متکواری قرار دارد.آنطرف پل هم پارک ریکه قرار دارد که تله کابین نیز در آنجا واقع شده که ترجیح دادم در روز بعد و هوای روشن سوار شویم. این پل 150 متری منطقه شاردنی را به پارک ریکه و یا بعبارتی بخش قدیم شهر  را به جدید متصل می نماید.در محوطه اطراف پل افرادی هستند که برای فروش تور گشت رودخانه و کشتی تبلیع می کنند.به نظر من پل طبیعت تهران بسیار زیباتر میباشد اما پل صلح هم حال و هوای خاص و منحصر به فرد خودش را دارد.

عکس 18.jpg
عکسی که روز بعد از بالای تله کابین انداختم ، پل صلح در وسط تصویر و همچنین پارک ریکه در سمت راست پل می باشد(محل بالون اکسیژن co2 )

دو لوله فلزی و خرطومی شکل تصویر بالا هم سالن کنسرت و نمایش در پارک میباشد.مسیر برگشت را هم مجدد طی کردیم و در ابتدای خیابان افخازی با فاصله کم از میدان لیبرتی در رستوران ایرانی هزار و یک شب شام خوردیم که یک  پرس غذای گرجی و کشک بادمجان و سیب زمینی سرخ شده  به مبلغ 65 لاری شد.

بوسیله تاکسی از میدان آزادی تا محل تله کابین تفلیس رفتیم ،ضمنا در مجاور مجتمع گالریا ایستگاه مترو نیز قرار دارد .لازمه توضیح بدم که کرایه تاکسی در شهر حدود 5 تا 15 و نهایتا 20 لاری میباشد و همیشه قبل از سوار شدن کرایه را با چانه زدن و نشان دادن عدد( حتی در موبایل) و ذکر لاری ،فیکس کنید و صرف اینکه حالا سوار شوید و یا اینکه ترافیک است و ... زیر بار نروید. به گفته لیدرمون متاسفانه بعضی از تاکسی های تفلیس از مسافرین سوء استفاده و اخاذی میکنند،هرچند گرجستان کشور امنی میباشد و جای نگرانی نیست.با توجه به مشکل صحبت کردن  مردم گرجستان و حتی رانندگان به زبان انگلیسی بهتر است عکس مکانی را که میخواهید بروید در گوشی موبایل داشته باشید و به راننده نشان دهید.

اگر اپلیکیشن  Yandex و یا Bolt را نصب کنید ،مشابه اسنپ خودمان با مبلغ کمتر میتوانید تردد کنید.به نظرم برای تعداد بیشتر از دو نفر تاکسی گزینه بهتر از حمل و نقل عمومی است. با تهیه بلیط و یا بعبارتی کارت رفت و برگشت سوار تله کابین شدیم و پس از چهار دقیقه عبور از بالای شهر به محوطه بالا رسیدیم.

عکس 19.jpg
بالای تله کابین
عکس 20.jpg
مسیر به سمت مجسمه مادر پس از پیاده شدن از تله کابین

مجسمه مادر گرجستان(کارتلیس ددا) آنجا بر فراز تپه های سولولاکی قرار دارد که در یک دست کاسه و در دست دیگر شمشیر دارد.برای رفتن و یا امدن میتوان بجای تله کابین از پله نیز استفاده کرد.در بالا پس از طی مسیری به مجسمه مادر  که رویش به شهر است میرسیم.در طی مسیر دکه هایی برای فروش نماد و سوغاتی نیز قرار دارد.ما بخاطر پسر کوچکم مجددا با تله کابین برگشتیم.

عکس 21.jpg
نماد و سوغاتی در دکه های فروش
عکس 22.jpg
مجسمه مادر که عکس گرفتن از نزدیک مجسمه سخت میباشد
عکس 23.jpg
پله ها جهت رفتن به پایین به جای تله کابین
عکس 24.jpg
قلعه ناریکالا یا نارین قلعه که در دوره ساسانی ساخته شده

برای رسیدن به قلعه ناریکالا باید از کنار تله کابینی که به بالا اومدیم به سمت پله ای برویم که نزدیک آن است و با توجه به اینکه مسیر سختی بود به دیدن آن از دور بسنده کردیم.

عکس 25.jpg
تله کابین در بالا که از آنجا مجددا برگشتیم به پایین

به پایین که رسیدیم ،مدت کوتاهی در کافه ای که در پارک بود نشستیم و بستنی خوردیم.(هر بستنی شش لاری)

عکس 26.jpg
کافه فروش بستنی و دختر کوچولوی گرجی

از آنجا تا پل صلح پنج دقیقه بصورت پیاده روی از میان پارک است .وقتی از پل صلح عبور کنیم و خارج شویم از مسیر روبرویمان به خیابان شاردنی و نهایتا میدان لیبرتی می رسیم.

عکس 27.jpg
رودخامه کورا از بالای پل صلح
عکس 33.jpg
از پل که خارج میشویم از خیابان روبروی تصویر به سمت شاردنی و میدان لیبرتی میرویم

عصر با تاکسی و به مبلغ 15 لاری به خیابان مرجان ایشویلی Marjanishvili که از جاهای دیدنی تفلیس هست، رفتیم.خیابانی که خانه هایش تراس دارد و ارتفاع زیادی ندارند. تاکسی ما را در میدانی پیاده کرد که ابتدای خیابان مرجان بودو شعبه مکدونالد هم به چشم میخورد و با چند دقیقه پیاده روی به خیابانی رسیدیم که ماشین عبور نمی کرد و مسیر پیاده بود و دو طرفش رستوران و کافه بودو تا حدودی شبیه خیابان شاردنی بود و بیشتر توریست عرب به چشم میخورد. آنجا با یک زوج  گرجستانی صحبت کوتاهی داشتیم و پیشنهاد دادند اگر مایل به صرف شام هستید از رستوران و فست فود دور میدان استفاده کنید.

عکس 34.jpg
ابتدای خیابان مرجان ایشویلی که وسیله نقلیه عبور نمیکند
عکس 35.jpg
خیابان مرجان ایشویلی
عکس 36.jpg
خیابان مرجان ایشویلی و سگهایی خواب الود که در تمام شهر با پلاکی بر گوش مشاهده میشوند و بی آزار هستند
عکس 37.jpg
میدان مرجان ایشویلی که یک شعبه مکدونالد هم در آنجا قرار دارد و در تصویر دیده می شود

در هنگام برگشت در محوطه حیاط کافی شاپی مجاور میدان بستنی خوردیم و نفسی تازه کردیم و مجدد با تاکسی برگشتیم به سمت هتل و به گشت و گذار در اطراف هتل پرداختیم.

بعد صبحانه برنامه بازدید از برج ساعت تفلیس  The Clock Tower داشتیم.خوشبختانه رستوران هتل جهت صبحانه تا حدود ده صبح فعال بود و به لحاظ تنوع نیز خوب بود. با توجه به اینکه پسر کوچکمون برخی مواقع ممکن بود زود خسته شود ،  برنامه سفرمون فشرده نبود و تورهای روزانه لیدر را انتخاب نکرده بودیم. از میدان لیبرتی به سمت خیابان کوته افخازی رفتیم و با یکربع پیاده روی و عبور از کوچه های زیبا و شگفت انگیزی به محل ساعت رسیدیم.

عکس 38.jpg
عکس 42.jpg
برج ساعت از نزدیک که نمایش عروسکی در آن پنجره اجرا می شود
عکس 43.jpg
برج ساعت از نزدیک و ساعت کوچکی هم در تصویر دیده میشود که کار  میکند!
عکس 44.jpg
کوچه های نزدیک برج ساعت

محل ساغت هنوز خلوت بود و تعدادی گردشگر در حال عکاسی بودند.برج به شکلی بود که انگار در حال فرو ریختن است و با یک تیر مایل  اهنی  نگه داشته شده.بنا یک ساختمان قدیمی نیست و در واقع یک برج مدرن میباشد . راس ساعت 12 ظهر و  7 بعد از ظهر  شاهد نمایش موزیکال ساعت خواهید بود.

عکس 45.jpg
مجسمه هایی در ادامه کوچه برج ساعت به سمت خیابان اصلی
عکس 46.jpg
میدانی کوچک و متفاوت در ادامه خیبابان منتهی به برج ساعت

در نزدیک ما به فاصله پنج دقیقه پیاده روی به رستوران ایرانی شاندیز رسیدیم.یک پرس چلو ماهیچه و چلو خورشت قیمه بادمجان به مبلغ 99 لاری تمام شد که انصافا خوشمزه بود. در ادامه از حمام های سولفوری یا گوگردی شاه عباس با سقف های گنبدی شکل از بیرون و محوطه بازدید کردیم.

عکس 47.jpg
محوطه حمام های سولفوری گنبدی شکل
عکس 48.jpg
مسجد شاه عباس صفوی در محوطه حمام های سولفوری
عکس 49.jpg
پلی مملو از قفل که به پل عشق مشهور است که قفل ها را آنجا میفروشند و بیشتر جنبه سمیلیک دارد وگرنه خرافاتی بیش نیست

در ادامه مسیر پل دومی هم به همین شکل دیدم. از محوطه حمام های گوگردی که بیرون آمدیم به پارک کوچکی رسیدیم که برای یادبود حیدر علی اف رییس جمهور فقید آذربایجان می باشد و تندیس ایشان در این پارک قرار دارد.

عکس 50.jpg
پارک حیدرعلی اف
عکس 51.jpg

شب هم تور شبهای گرجی را داشتیم که داخل رستوران شیکی برگزار شد و ارزش دیدن داشت و شامل رقصهای محلی و سنتی گرجی و همچنین شام گرجی بود.نیمی از رستوران هم شامل مردم محلی بود و به گفته لیدر،گرجی ها به مراسم جمعی علاقه دارند و تولد و یا جشن خود را در چنین مکانهایی برگزار میکنند.اتفاقا در پایان مراسم شاهد تولد و برش کیک هم بودیم.

بازدید از تفلیس مال را در برنامه داشتیم و پس از نیمساعت با تاکسی به مرکز خرید رسیدیم.اتفاق جالبی که افتاد پسرم را بردم سرویس و در حین خروج دیدم چند نفر خانم در قسمت دستشویی هستند و زیر چشمی ما را نگاه می کنند و وقتی پس از خروج مجدد به دربها نگاه کردم متوجه شدم برای تفکیک مردانه و زنانه از علامت جدیدی استفاده شده.نداشتن شیر آب در دستشویی اکثر کشورهای خارجی از معظلات ما ایرانی هاست و بطری آب معدنی مشکل گشا!

عکس 52.jpg
تفلیس مال
عکس 53.jpg
علامت نامتعارف درب سرویس بهداشتی مردانه
عکس 54.jpg
سرویس بهداشتی زنانه

پس از گشت و گذار مجدد برگشتیم مرکز خرید گالریا که هتل ما در کنار آن قرار داشت و کمی خرید انجام دادیم. در کل گرجستان برای خرید مناسب نیست هرچند برخی مواقع جنس و یا لباس دلخواه و مناسبی به چشم میخورد و یا برای سوغاتی خریدی میکردیم.نهار را هم در فود کورت طبقه چهارم گالریا خوردیم .فست فود Wendys Tblilisi از بهترین فست فودهای گرجستان است که توصیه می کنم تجربه کنید.برای دریافت هر سس هم باید سفارش بدهید و مبلغ سه لاری پرداخت کنید. فود کورت گالریا از طریق مسیر کوتاهی به اسانسور هتل ارتباط دارد.

عکس 55.jpg
مرکز خرید گالریا
عکس 56.jpg
فست فود معروف گرجی،برند wendys

شب تور کشتی در رودخانه کورا راداشتیم که اولین بارندگی تفلیس را هم آن شب شاهد بودیم.باران شدید شد و فقط در قسمت مسقف کشتی که بی شباهت به قایق بود گذراندیم. در سایر روزهایی که در تفلیس بودیم هوا عالی بود.

ساعت ده صبح از مسیر زمینی به سمت باتومی حرکت داشتیم.مسیر حدود شش ساعت و نیم طول کشید .ماشینی که دنبالمان آمد ون بود که میشد به جای آن اتوبوس در نظر گرفته میشد اما به دلیل سود بیشتر آژانس، از ون استفاده شده بود.فاصله صندلی ها کم بود اما با توجه به زیبایی مسیر و سر سبزی که به شمال کشور خودمان شبیه بود به چشم نیامد .در اواسط مسیر ماشین در فروشگاه بین راهی نگه داشت که در قسمتی از آن ساندویچ گرم طبخ میکردند و هزینه با خودمان بود.هر چه به باتومی نزدیکتر میشدیم سرسبزی بیشتر میشد.

هتل ما در باتومی هتل پنج ستاره ایفوریا Euphoria Hotel Batumi بود.لابی مجلل و بزرگ بود.تحویل اتاق پس از زمان کوتاهی انجام شد.اتاق انصافا بزرگ و شبیه به سوییت بود.در ابتدا صندوق امانات کار نمیکرد که پس از گفتن به پذیرش به سرعت مشکل حل شد.

عکس 57.jpg
نمای هتل ایفوریا در باتومی
عکس 58.jpg
هتل ایفوریا و مرکزخرید متروسیتی که چسبیده به هم میباشندو مشاهده اسکوترهایی که در باتومی به وفور دیده میشد
عکس 59.jpg
اتاق بزرگ دو تخته در هتل ایفوریا
عکس 60.jpg
اتاق هتل ایفوریا و یخچال با درب شیشه ای

هتل در مقابل نوار ساحلی قرار دارد.بهتره کمی در رابطه با موقعیت هتل و جاهای دیدنی باتومی بگویم. به عبارتی ساده ،منطقه توریستی باتومی که یک توریست تور باتومی با آن سر و کار دارد مسیری ساحلی است که از یک سمت هتل ایفوریا و هتل لجند و در سمت دیگر مجسمه علی و نینو است و به موازات آن مسیر ماشین رو هم قرار دارد که با تاکسی حدود بیست دقیقه و پیاده نزدیک یکساعت زمان میبرد.

در مجاورت تندیس علی و نینو و به فاصله کم چرخ و فلک باتومی و برج الفبا و فانوس دریایی قرار دارد به این منطقه پارک ساحلی میراکل میگویند.به تاکسی با گفتن علی و نینو منظور مشخص می شود.هتل رادیسون بلو هم نزدیک همین منطقه قرار دارد.با یکربع پیاده روی از برج الفبا ، میدان اروپا و میدان پیازا قرار دارد که در مجاورت خیابان روستاولی میباشند. جالب اینکه هم در تفلیس و هم در باتومی خیابانی به نام روستاولی و میدانی بنام اروپا وجود دارد. منظور از مرکز شهر هم همین مناطق است.

عکس 61.PNG
مسیر اصلی ماشین رو و نقاط گردشگری شهر ساحلی باتومی که در گوگل مپ مشاهده میکنیم.نوار ساحلی هم درمحدوده  زردرنگ سمت چپ تصویر میباشد

پس از کمی استراحت رفتیم رستوران هتل جهت شام. هتل ما در باتومی بهمراه صبحانه و شام بود.زمان صبحانه از ساعت 7 الی 10:30 و شام از ساعت 18:30 الی 21:30 میباشد.هوا دیگر تاریک شده بود و از محوطه مقابل هتل تاکسی استیشن گرفتیم و با میلغ بیست لاری به محل تندیس علی و نینو رفتیم.در سفرنامه یکی از دوستان لست سکند خوانده ام که در باتومی ماشین های استیشن کرایه بیشتری از سایر تاکسی ها می گیرند که باید مورد توجه قرار دهیم.

پس از پیاده شدن از تاکسی و با نزدیک شدن به محل برج الفبا صدای موزیک بلندی به گوش میرسید و در محلی که تجمع بود، دی جی و جمعیت مقابلش در فضای باز به چشم میخورد ،فضایی شبیه الیس در سرزمین عجایب...حسی که نورپردازی ها و چرخ وفلک و برج الفبا و محیط پیرامون میداد شبیه شهربازی بود .

عکس 62.jpg
برج الفبا
عکس 63.jpg
محوطه حد فاصل برج الفبا و مجسمه علی و نینو که حال و هوای عجیبی داشت و در تصویر نمیگنجد

در ادامه به مجسمه متحرک علی و نینو در کنار اسکله رسیدیم.

عکس 64.jpg
مجسمه متحرک علی و نینو که از مهمترین اثار هنری گرجستان می باشد
عکس 65.jpg
چرخ و فلک باتومی

با اجاره دوچرخه و یا ماشین برقی میتوان در سراسر پارک و پیست طولانی خط ساحلی گردش کنید.تعداد زیادی هم غرفه های فروش نماد و سوغاتی به چشم میخورد.اکثر کنسرت ها و فستیوال ها در این پارک برگزار می شود و ما تا دیروقت در انجا بودیم .

روز ششم

صبح با تاکسی مقابل هتل که شب قبل آشنا شده بودیم صحبت کردم تا با مبلغ شصت لاری ما را تا باغ گیاهشناسی باتومی یا بوتونیکال گاردن Botonical Garden ببردو پس از سه ساعت مجدد دنبالمان بیاید،شماره های همدیگر را هم گرفتیم تا قبل از آمدن هماهنگ کنیم.پارک دو درب ورودی دارد ،تاکسی ما را از یک درب پیاده کرد و از درب دیگر دنبالمان آمد.راننده تا محل درب ورودی با ما آمد و راهنمایی کرد .برای ورود از ما 40 لاری گرفتند .ابتدا کمی اطراف را پیاده رفتیم و کلی عکس زیبا گرفتیم و پس از خسته شدن از محل ماشینهای برقی،سوار ماشین برقی شدیم و تا درب بعدی رفتیم و در طول مسیر کلی فیلم جذاب هم گرفتیم .(کرایه ماشین برقی هر نفر 10 لاری)

عکس 66.jpg
عکس 71.jpg
بوتونیکال گاردن ،در انتهای این مسیر ماشینهای برقی دیده میشوند
عکس 72.jpg
بوتونیکال گاردن،محل زیپ لاین و نمای زیبایی از دریای سیاه که برای عکاسی مناسب است (در نزدیکی دربی که خارج شدیم)
عکس 73.jpg
بوتونیکال گاردن
عکس 74.jpg
ریل راه آهن که از کنار درب ورودی عبور میکرد
عکس 75.jpg
یکی از دو درب ورود و خروج باغ که ما  از آنجا خارج شدیم

عصر با تاکسی به میدان اروپا باتومی رفتیم .میدان اروپا از مکانهای زیبای باتومی هست ساختمانهای اطراف با معماری زیبا ، میدان را احاطه کرده است.در واقع یک ضلع این میدان مسیری برای عبورو مرور ماشین است.بنای یادبود مدیا Medea در این میدان قرار دارد.یک زن که پشم زرین را در دست دارد.عمارت ساعت نجومی هم در کنار میدان قرار دارد.این میدان در شب زیبایی دو چندانی دارد و محل بازدید گردشگران است.تعداد زیادی رستوران با نیمکت هم در پیرامون وجود دارد.

عکس 76.jpg
خیابانی در باتومی
عکس 77.jpg
میدان اروپا در باتومی و تندیس مدیا و عمارت ساعت نجومی (عکس از اینترنت)
عکس 78.jpg
میدان اروپای باتومی در شب
عکس 79.jpg
ساعت نجومی در میدان اروپای باتومی
عکس 80.jpg
ساعت نجومی از نزدیک

از آنجا پیاده به کمک گوگل مپ به سمت میدان پیازا رفتیم. این میدان در واقع یک محوطه بزرگ میباشد که اطراف ان را هتل پیازا این و برج پیازا و رستوران های اروپایی و گرجی احاطه کرده در زمان بازدید ما فضای وسط پر از میز و صندلی بود و موسیقی زنده برگزار می شد.ما سفارش بستنی از کافه ای در نزدیک میزمان را دادیم و یکی از بهترین شبهای سفرمان را در باتومی تجربه کردیم.

عکس 81.jpg
میدان پیازا(عکس از اینترنت)

مجدد به میدان اروپا برگشتیم و شام را در شعبه مکدونالد میدان اروپا خوردیم و تا دیر وقت آنجا بودیم.

روز هفتم

.چه زود یک هفته گذشت! امروز را به ساحل و دریا اختصاص دادیم.روبروی هتل بلوار ساحلی باتومی و ساحل دریا قرار داشت.ساحل سنگی میباشد .هوای امروز هم افتابی و عالی بود ،ساحل خیلی شلوغ نبود.امروز به واسطه آب بازی با پسرم به ما خیلی خوش گذشت.

عکس 82.jpg
ساحل روبروی هتل پس از عبور از خیابان(عکس از تراس رستوران هتل گرفته شده)

شب آخر سفرمان را هم رفتیم خیابان روستاولی باتومی و همچنین دیدن آبنمای نپتون Neptune Fountain. خیابان روستاولی در باتومی بسیار زیبا می باشد اما به شلوغی و سرزندگی خیابان روستاولی در تفلیس نیست و کمی خلوت بود.فواره نپتون روبروی تئاتر باتومی واقع شده و نسخه اصلی این مجسمه در ایتالیا می باشد.

عکس 83.jpg
آبنمای نپتون
عکس 84.jpg

در سمت دیگر این میدان با عبور از وسط خیابان روستاولی به فواره های رقصان در بلوار ساحلی میرسیم که رقص آب از ساعت هشت شب آغاز می شود که برای من (با اختلاف زیاد) تداعی آبنمای موزیکال دبی را داشت.

عکس 85.jpg
خیابان روستاولی در باتومی
عکس 86.jpg
عکس 87.jpg
محل فواره های رقصان
عکس 88.jpg
فواره های رقصان

در وسط آنهم پلی فلزی قرار دارد که برای شادی و کمی خیس شدن و هیجان عالی است.اگر فرصت دیدن این فواره را داشته باشید خالی از لطف نیست. از آنجا هم با طی کردن مسیر زیبای بلوار ساحلی و  طی ده دقیقه پیاده روی میتوان به محوطه شلوغ پیرامون برج الفبا رسید. آخرین شب خاطره انگیز سفرمان را هم در همان منطقه و بلوار ساحلی سپری کردیم.

عکس 89.jpg
برج چرخ و فلک باتومی(دلیل منحصر به فرد بودن آن ، چرخ و فلک در طبقه های بالایی است که هنوز استفاده نمی شود) در نزدیکی برج الفبا
عکس 90.jpg
هتل رادیسون بلو در نزدیکی برج الفبا
عکس 91.jpg
نمای هتل ایفوریا در شب آخر
عکس 92.jpg
هتل ایفوریا و مسافری در انتظار

روز برگشت...امروز ساعت 14:30 به ایران پرواز داشتیم.در مجاورت هتل مرکز خرید متروسیتی قرار دارد که از لابی و همچنین طبقه اول به یکدیگر ارتباط دارندو روز آخر را به گشت و گذار و خرید کمی شکولات و سوغاتی در آنجا سپری کردیم. در این مرکز خرید هم یک صرافی وجود داشت که نرخ آن مناسب و مشابه تفلیس بود.

در یکی از سفرنامه ها خوانده بودم که در باتومی باید مراقب جیب بری پسر بچه های کوچکی باشید که شبیه بچه های فیلم الیور توریست هستند.جالب اینکه در فروشگاه هایپر مرکز خرید متروسیتی چند تا از این بچه ها که با هم به آنجا آمده بودند را به چشم دیدم که بی شباهت به کولی ها هم نبودند.

اما چند نکته که برای سفر به گرجستان باید رعایت شود:

1-همراه داشتن پول کافی (هر نفر برای هر روز اقامت صد دلار همراه داشته باشد زیرا احتمال دارد در بدو ورود کنترل شود)

2-از تصویر برداری در مبادی مرزی و همچنین مناطق حساس در گرجستان خودداری شود.

3-ورود برخی داروها از جمله استامینوفن کدیین و دیازپام و ژلوفن و .... ممنوع است.

و در رابطه با هزینه سفر به صورت کلی :

هزینه تور شامل هتل و پرواز و ترانسفر رفت و برگشت فرودگاهی و ترانسفر تفلیس به باتومی برای  هر نفربزرگسال 30 میلیون تومان و کودک 14 میلیون تومان شد و همچنین هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل و دو عدد تور  و کمی هم خرید و سوغاتی جمعا 1300 دلار شد.

امیدوارم سفر خوبی در پیش داشته باشید...