سفر به دبی، جواهر بی بدیل خلیج فارس

سفر به دبی، جواهر بی بدیل خلیج فارس

به نام خدا

" دنیا مانند یک کتاب است و کسانی که به سفر نرفته اند، تنها یک صفحه آن را خوانده اند. (سنت آگوستین) "

سلام خدمت همه دوستان لست سکندی عزیز . امیدوارم حالتون خوب و ایام به کامتون باشه .

این اولین سفرنامه بنده هست و قصد دارم که مطالب مهم و کاربردی رو داخلش بیان کنم که انشاالله به درد عزیزانی که در آینده قصد سفر به دبی رو دارن بخوره و همچنین چون هزینه های سفر ( به علت ارزش پایین پول کشور ما و گران بودن هزینه ها در کشور امارات ) دغدغه خیلی از دوستان هست ، سعی میکنم ریز هزینه ها رو هم بذارم .

اما قبل از نوشتن سفرنامه وظیفه خودم میدونم از سایت لست سکند تشکر کنم که این بخش سفرنامه رو تدارک دیده تا همه بتونن از تجارب همدیگه در سفرهاشون استفاده کنن و همچنین از عزیزانی که سفرنامه هاشون رو داخل سایت میذارن چون واقعا به من که خیلی کمک خوبی کرد سفرنامه های دوستان .

خوب بریم سراغ ادامه مطلب

این اولین سفر بنده به دبی بود و ایده این سفر هم از اون جایی توی ذهنم شکل گرفت که یک روز اتفاقی توی فضای مجازی ، برنامه زمانبندی نمایشگاه های دبی رو دیدم و فهمیدم که یک نمایشگاه مرتبط با رشته ای که در اون تحصیل میکنم هم جزو اونها هست و این شد که تصمیم گرفتم برنامه ریزی کنم و با یک تیر دو نشون بزنم و هم نمایشگاه رو برم هم سفری به دبی داشته باشم .

خلاصه حساب کردم و دیدم حدود یک ماه تا نمایشگاه وقت دارم .  شروع کردم با توجه به بودجه خودم و محل و زمان برگزاری نمایشگاه به بررسی هتل ها و پرواز ها و سایر هزینه های سفر بدون تور دبی. بعد از چند روز تحقیق و خواندن سفرنامه ها و نظرات سایر عزیزان در سایت های گوگل ، بوکینگ ، لست سکند و ...  بالاخره هتل و پرواز رو انتخاب کردم .

هتل ibis one central و پرواز رفت هواپیمایی ماهان ساعت 6:50 روز دوشنبه 1 آبان 1402 و پرواز برگشت هواپیمایی ماهان ساعت 21:10 روز جمعه 5 آبان 1402. این طرز زمانبندی پرواز رفت و برگشت باعث شد که از روز اول و روز آخر بتونم نهایت استفاده رو ببرم و جا داره بگم هم پرواز رفت و هم پرواز برگشت راحت ، خوب و به موقع و بدون هیچ مشکلی انجام شدن .

اما درباره هتل ibis one central :

این هتل 3 ستاره 15 طبقه در منطقه world trade center دبی واقع شده و پیاده کمتر از 5 دقیقه تا ایستگاه مترویی به همین نام  ( world trade center) فاصله داره و علی رغم 3 ستاره بودنش فوق العاده هتل عالی و تمیز و مناسبی هست . از هر نظر ( صبحانه ، اینترنت ، کارکنان ، نظافت ، لوکیشن و ... ) میشه بهش نمره خیلی خوبی داد . دقت کنید که با توجه به 3 ستاره بودنش گفتم نمره خیلی خوبی میشه بهش داد وگرنه اگر بودجه کافی دارید و دغدغه مالی ندارید که حتما هتل های به مراتب بهتری رو برای اقامت میتونید در نظر بگیرید . ( با جستجوی نام این هتل در سایت لست سکند هم میتونید نظرات عزیزانی که در این هتل اقامت داشتند رو مطالعه بفرمایید )

هتل ibis one central ( عکس از اینترنت )
لابی هتل ( عکس از اینترنت )
محل صرف صبحانه هتل ( عکس از اینترنت )
راهرو هتل

در مجموع هزینه 4 شب هتل + پرواز رفت و برگشت + ویزای توریستی امارات برای من شد 32 میلیون تومان ( نرخ دلار در تاریخ سفر 50 هزار تومان و نرخ درهم امارات 14 هزار تومان )

اما بریم سراغ تهیه بلیط موزه ها و مکان های توریستی دبی :

من چون به تنهایی قصد سفر داشتم ، خیلی دنبال تهیه بلیط تفریحات هیجانی مثل پارک آبی و شهربازی و ... نبودم چون تنهایی لذتی نداره و تصمیم گرفتم بلیط چندتا از موزه ها و جاهای دیدنی دبی رو از همین ایران و از سایت های اینترنتی ایرانی تهیه کنم که با جستجو داخل گوگل میتونید همه این سایت ها رو پیدا کنید و قیمت هاشونو مقایسه کنید و از ایران بلیط های مد نظرتون رو تهیه کنید .

من تصمیم گرفتم بلیط های زیر رو تهیه کنم :

-      قاب دبی

-      آکواریوم دبی مال

-     برج اسکای ویو

-      موزه آینده

-     برج پالم ویو

که جمعا حدود 9 میلیون تومان هزینه تهیه این بلیط ها شد . درباره تهیه بلیط بازدید از برج خلیفه مردد بودم چون از یکی از دوستانم که قبلا رفته بود پرسیده بودم و گفت بهتره همون اسکای ویو رو بگیری که ویو خود برج خلیفه رو هم داشته باشه و من هم تصمیم گرفتم همین بلیط هارو تهیه کنم و اگر قرار شد برم داخل برج خلیفه ، از همون دبی بلیطش رو تهیه کنم که متاسفانه ظرفیت نداشت و نتونستم برم داخلش .

خوب سفر رو شروع میکنیم

ساعت 6:50 صبح دوشنبه پرواز انجام شد و حدودا ساعت 9 و نیم صبح هواپیما فرود اومد توی فرودگاه دبی و بعد از پیاده شدن همراه جمعیت رفتیم داخل صف قرار گرفتیم برای چک کردن پاسپورت .

برای چک کردن پاسپورت چندتا دستگاه وجود داره که شما صفحه اول پاسپورتتون رو روی اسکنر دستگاه قرار میدین و همزمان بدون عینک و کلاه ، باید داخل دوربینش رو نگاه کنید . اگر بعد از این کار گیت براتون باز شد که هیچ ، اما اگر مثل من براتون گیت نشد باید تشریف ببرید قسمت immigration  یا مهاجرت و اونجا کار ورودتون به دبی رو انجام بدید و مهر ورود داخل پاسپورتتون میخوره ( نگران نباشید اصلا مشکلی پیش نمیاد ) . توی این قسمت بعد از این که کارتون انجام شد یک سیمکارت از اپراتور Du بهتون میدن که این سیمکارت از لحظه ای که شما فعالش کنید تا 24 ساعت بعدش 1 گیگ اینترنت رایگان داره و میتونید استفاده کنید . ( طرز فعال کردن و همچنین سوزن سیمکارت داخل بسته هست )

پیشنهاد من این هست که سریع و همون لحظه فعالش نکنید چون اکثر مکان های عمومی دبی ( مال ها و موزه ها و مترو و ... ) اینترنت وای فای با سرعت خوبی دارن و بهتره سیمکارت رو نگه دارید اگر تشریف بردید جایی که اینترنت وای فای نداشت فعال کنید .  بعد از این مرحله و تحویل گرفتن چمدان ها رفتم سمت مترو فرودگاه و یک نول کارت نقره ای تهیه کردم .( برای توریست ها نول کارت نقره ای مناسب تر هست )

برای شارژ کردنش هم 2 تا راه هست یا به باجه های شارژ در ایستگاه مراجعه کنید و پول نقدی بدید متصدی براتون شارژ کنه یا اینکه با دستگاه خودتون شارژ کنید ( دستگاه ها منو زبان انگلیسی هم دارن و کار باهاشون خیلی سخت نیست . اینو گفتم چون من سال 1400 که به استانبول سفر کردم برای شارژ استانبول کارت چون دستگاه هاشون زبان انگلیسی نداشت خیلی اذیت شدم و یک نفر سواستفاده گر هم کنار دستگاه ایستاده بود و با گرفتن 10 لیر برامون کار شارژ رو انجام داد و خوب این موضوع خوبی نیست ) بگذریم .....

نول کارت نقره ای

توجه کنید که در مترو دبی واگن های دو سر قطار یکی برای دارندگان نول کارت طلایی هست و دیگری برای بانوان و ورود به این واگن ها جریمه داره . خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس در مترو ها نیز ممنوع هست .  با مترو از فرودگاه رفتم تا ایستگاه world trade center تا برم هتل ( هزینه مترو از فرودگاه تا ایستگاه ترید سنتر 5 درهم )

یک موضوعی که تا رسیدم من رو خیلی اذیت کرد هوای به شدت گرم و شرجی دبی بود . وقتی میومدم هوای تهران خنک بود و من لباس نسبتا گرمی پوشیده بودم و تا داخل فرودگاه دبی و مترو دبی به دلیل وجود کولر های قوی همچنان حس خنکی هوا داشتم لباس های گرم تنم بود اما وقتی از ایستگاه مترو خارج شدم و داخل فضای آزاد پا گذاشتم تازه اونجا فهمیدم ای دل غافل وسط پاییز هم میشه کباب شد .( خلاصه که آماده روبرو شدن با یک هوای به شدت گرم و شرجی و مرطوب باشید )

بعد رفتم هتل و اتاق رو تحویل گرفتم . ضمنا به ازای هرشب اقامت ، 10 درهم یعنی مجموعا 40 درهم مالیات توریستی همون موقع تحویل گرفتن اتاق پرداخت کردم .

(هتل های 3 ستاره شبی 10 درهم

هتل های 4 ستاره شبی 15 درهم

هتل های 5 ستاره شبی 20 درهم)

اتاق رو که تحویل گرفتم ، وسایل و چمدان رو گذاشتم داخل اتاق و چون برای روز اول دوتا بلیط خریده بودم ( قاب دبی و آکواریوم دبی مال) یه دوش گرفتم و آماده شدم برم بیرون . اولی قاب دبی بود که با استفاده از گوگل مپ فهمیدم دوتا ایستگاه مترو نزدیکش هستن ( ایستگاه های max و ADCB ) اما پیاده روی از این ایستگاه ها تا ورودی خود قاب نبستا زیاد هست و با توجه به هوای گرم وشرجی  تصمیم گرفتم از careem ماشین بگیرم تا قاب دبی . Careem کاملا مثل تاکسی های اینترنتی خودمون هست و کار باهاش راحته . یک ماشین گرفتم به مقصد قاب دبی که 20 درهم هزینش شد و حدودا کمتر از 10 دقیقه رسیدم به قاب دبی .

قاب دبی

قاب دبی یک سازه بسیار زیباست که در پارک زعبیل واقع و به شکل قاب عکس طراحی شده و طبقه پایینش یک موزه هست که در واقع گذشته امارات و زندگی سنتی اون رو نشون میده و بعد از بازدید از این موزه ، با آسانسور به بالاترین قسمت اون تشریف میبرید که ویو خیلی خوبی از بافت مدرن و سنتی دبی رو بهتون میده . کف این قسمت هم شیشه ای هست و راه رفتن روی شیشه در اون ارتفاع هم جذابیت خاصی داره . این نکته رو هم بگم که در اکثر جاهایی ک تشریف میبرید ( مثل همین قاب دبی ) ازتون عکس میگیرن و یک بارکد بهتون میدن و در آخر بازدید ، زمانی که میخواید اونجا رو ترک کنید ، عکستون رو بهتون نشون میدن یا حتی براتون چاپ میکنن و قاب میکنن و بهتون میفروشن . یه چیزی تو مایه های عکس هایی که توی مشهد میگیرن و پس زمینه حرم رو میندازن روی عکس . ( به طور میانگین قیمت هر عکس بالای 100 درهم هست )

داخل قاب دبی

نمای پارک زعبیل از قاب دبی
کف شیشه ای قاب دبی

بعد از بازدید از قاب دبی ، به همون دلیلی عرض کردم ( هوای بسیار گرم و شرجی ) و به دلیل در دسترس نبودن اینترنت ، مجبور به گرفتن تاکسی شدم و اون تاکسی هم که متوجه شد من توریستم و دنبال تاکسی میگردم سو استفاده کرد و با 50 درهم من رو برگردوند هتل . ( تاکید زیادی میکنم تاکسی و دربستی نگیرید مگر از careem ) خلاصه برگشتم هتل و چون بلیط آکواریوم دبی مال رو برای شب داشتم ، راه افتادم سمت مترو که برم به ایستگاه برج خلیفه / دبی مال .

از مترو ترید سنتر تا دبی مال ، دو تا ایستگاه مترو فاصله هست و هزینه مترو برای این فاصله 3 درهم شد . وقتی رسیدم دبی مال گفتم اول یه سر برم برج خلیفه رو ببینم و بعد برم آکواریوم . به همین دلیل از روی تابلو های راهنمای داخل دبی مال ، مسیر رو به سمت آب نمای دبی مال (به عربی نافوره دبی) دنبال کردم و رسیدم به آب نما و برج خلیفه .

خوب من اولین بار بود که اون فضا رو میدیدم و واقعا برام زیبا و لذت بخش بود . یکی از زیباترین و باشکوه ترین برنامه های دبی که رایگان هم هست و حتتتما توصیه میکنم تشریف ببرید و از نزدیک ببینید ، رقص فواره های دبی مال هست که هر نیم ساعت یکبار انجام میشه و هر دفعه با یک موزیک متفاوت رقص فواره ها به زیبایی به مدت حدود 3 الی 4 دقیقه اجرا میشه و به شدت جذاب و قشنگه .

برج خلیفه
برج خلیفه در شب
<span class=
 رقص فواره ها
یکی از برج های اطراف برج خلیفه

بعد از اون با استفاده از تابلو های راهنمای داخل دبی مال رفتم به سمت آکواریوم و با نشون دادن بلیطی که از ایران تهیه کرده بودم وارد شدم ( در بدو ورود مثل قاب دبی ازم عکس گرفتن که من نخریدم ازشون ) .

علی رغم زیبایی و قشنگی و بزرگی آکواریوم ، به نظر من اگر علاقه به حیوانات و موجودات آبی ندارید ، بلیطش رو نخرید چون بعدش مثل من پشیمون میشید ( به دو دلیل : یک اینکه با همون مقدار پول میتونستم جاهای بهتر و جذاب تری رو برم ببینم و دو اینکه قسمت بزرگی از تونل و حیوانات داخلش از داخل محوطه دبی مال و بدون خرید بلیط قابل مشاهده هست )

بعد از بازدید از آکواریوم به دلیل احساس گرسنگی شدید رفتم فودکورت دبی مال و بین تعداد زیادی فست و فود ها و برند های مختلف ، یه ساندویچ بیگ مک + کوکا + سیب زمینی از مکدونالد گرفتم به قیمت 29 درهم و بعد از صرف شام راهی هتل شدم تا استراحت کنم و آماده بشم برای فردا .

روز دوم ( سه شنبه 2 آبان ) :

برای روز دوم ، بلیط برج اسکای ویو رو داشتم ( برای تایم غروب آفتاب ) و صبح تا حدود ساعت 2 رفتم به نمایشگاهی که مد نظرم بود و برگشتم هتل و آماده شدم که برم سمت اسکای ویو .  برای رسیدن به این برج ، باید ایستگاه برج خلیفه / دبی مال پیاده بشید و بعد از زدن کارت مترو و خروج از گیت ، وقتی به سمت دبی مال برید ، تابلو های راهنمایی هستن که نوشته Sky view observatory .

بعد از ورود به برج اسکای ویو ، با آسانسور به طبقه مورد نظر رفتیم و واقعا میشه گفت یک منظره خیلی جالب و جذاب میشه از برج خلیفه ، اتوبان شیخ زاید و ... داشت از اینجا . همچنین مثل قاب دبی ، کف طبقه به صورت شیشه ای هست و راه رفتن توی اون ارتفاع حس جالبی به آدم میده و میتونید عکس های خوبی هم بگیرید .

برج اسکای ویو ( عکس از اینترنت )
نمای برج خلیفه از اسکای ویو
نمای برج خلیفه از اسکای ویو در شب
نمای اتوبان شیخ زاید از اسکای ویو
کف شیشه ای اسکای ویو
قدم زدن بر لبه برج اسکای ویو
قدم زدن بر لبه برج اسکای ویو ( در صورت تمایل باید بلیط پیاده روی رو جداگانه بخرید )

همچنین با تهیه ورودی این برج ، میتونید از سرسره شیشه ای هم استفاده کنید که به نظر من خیلی جذاب نبود چون فقط یک طبقه پایین میره و خیلی سریع میرسه به طبقه پایین ( ولی به هرحال چون هزینش رو از قبل حساب کردن پس باید رفت ! ) . داخل سرسره هم ازتون عکس میگیرن که موقع خروج در صورت تمایل میتونید عکستون رو بخرید .

سرسره شیشه ای اسکای ویو ( عکس از اینترنت )

ضمنا یه کافه رستوران هم به اسم sky52 توی همون طبقه هست که با ویو بی نظیر برج خلیفه میتونید از اون هم استفاده کنید .  بعد از خروج از اسکای ویو ، با اینکه بازدید از منطقه دبی مارینا رو گذاشته بودم برای پنجشنبه ، اما دل رو زدم به دریا و سوار مترو شدم و از ایستگاه برج خلیفه / دبی مال رفتم به سمت ایستگاه شوبا  (sobha) برای رفتن به دبی مارینا . ( هزینه این مسیر که 8  تا ایستگاه فاصله داشت شد 5 درهم )

واقعا دبی مارینا خیلی جذاب و زیبا و چشم نواز بود برای من .  یه کانال آب مصنوعی که دور تا دورش پر از برج های سر به فلک کشیده و زیبا هست و البته پر از رستوران و ها و کافه های متنوع و قایق های تفریحی که میتونید سوار شید و از گشت آبی در این منطقه لذت ببرید . ( من قایق ها رو حقیقتا سوار نشدم اما توصیه ای که دارم برای افرادی که میخوان سوار شن این هست که از همین ایران بلیط هاش رو تهیه کنن )

برج معروف cayan یا infinity هم در این منطقه قرار داره . یه نکته جالب درباره دبی مارینا هم این هست که مثل دربند خودمون ، افرادی هستن که منو رستوران هاشون رو در دست دارن و کنار دریاچه ایستادن و ممکنه با دیدن شما پاپیچ بشن و منو رو بدن دست شما و خلاصه چشم باز کنید و ببینید نشستید دارید داخل رستورانشون غذا میخورید . ( البته اون منطقه و اون منظره ارزش یک بار غذا خوردن رو داره )

خلاصه حدود 2 ساعتی اونجا هم پیاده روی کردم و هم نشستم کنار دریاچه و از منظره زیبا و آرامشش لذت بردم و برگشتم سمت مترو ( حقیقتا دلم نمیومد از این منطقه دل بکنم اما چه کنم که هم هتلم خیلی دور بود و هم اینکه خودم رو با این فکر راضی میکردم که قراره دوباره پنجشنبه بیام اینجا )

برگشتم به ایستگاه مترو شوبا و سوار شدم که برم هتل اما سر راه به خودم گفتم مگه چند شب قرار هست توی دبی بمونی که حالا هم میخوای زود بری هتل ، بنابراین سر راه ایستگاه برج خلیفه پیاده شدم و رفتم که رقص فواره های زیبا رو در کنار برج خلیفه تماشا کنم .

بعد از اون هم برگشتم به سمت مترو که برم هتل و شانسی که آوردم ( به دلیل دیر وقت بودن ) مسئولین ایستگاه داشتن برای جمعیت توضیح میدادن که به سمت اکسپو2020 قطار دیگه نداریم و به سمت سنترپوینت ( سمتی که من میخواستم برم ) هم آخرین قطار تا یک دقیقه دیگه میرسه و با عجله رفتم و با آخرین قطار خودم رو رسوندم به هتل .

آخرین قطار مترو در ساعت 23:34

روز سوم ( چهارشنبه 3 آبان ) :

برای روز سوم ، بلیط موزه آینده رو برای ساعت 14:30 تهیه کرده بودم و بعد از رفتن به نمایشگاه ، برگشتم به هتل و چون هتل به موزه آینده خیلی نزدیک بود ( حدود 15 دقیقه پیاده روی ) دیگه مترو استفاده نکردم و با اینکه هوا هم گرم و شرجی بود اما پیاده رفتم تا موزه آینده ( البته اگر با مترو بخواید برید ، ایستگاه ابراج الامارات باید پیاده بشید و دیگه از ایستگاه خارج نشید چون ایستگاه و موزه رو با یک راهرو به هم متصل کردن ) .

راهرو متصل کننده ایستگاه مترو ابراج الامارات به موزه آینده

درباره موزه آینده میتونید کامل داخل اینترنت بخونید و دیگه من نمگیم چون تکرار مکررات هست . فقط در این حد بگم که موزه آینده در حال حاضر زیبا ترین ساختمان جهان هست و شبیه انگشتر طراحی شده و نوشته های روش هم ، سخنانی از حاکم دبی هست .

وارد موزه که بشید ، اگر بلیط رو از قبل تهیه کرده باشید ، دستگاه هایی وجود دارن که QR CODE روی بلیطتون رو اسکن میکنه و یک جعبه کوچیک بهتون تحویل میده که داخل این جعبه ، مچ بندی هست که در واقع تا آخر مسیر باید به مچتون ببندید و در ادامه اگر جایی لازم شد استفاده کنید .

با اسکن بارکد بلیط ، این دستگاه به شما مچ بند ورود به موزه را تحویل میدهد
جعبه حاوی مچ بند ورود به موزه آینده

داخل موزه ، بخش های مختلفی هست ، از فضایی گرفته تا زیست شناسی و مدیتیشن و ... که حضوری تشریف ببرید و ببینید بهتر هست چون هم از حوصله این بحث خارج هست و هم توضیحات به مراتب مفصل تر و با جزییات تر داخل اینترنت موجود هست .  بازدید شما از طبقه 5 شروع میشه و تا طبقه اول ادامه پیدا میکنه و یک قسمت جالب و سرگرم کننده هم برای کودکان داخل طبقه 1 وجود داره .

انیمیشن آینده دبی
شیشه های حاوی DNA موجودات
انسان در آینده

این موزه ، یک تراس به شدت زیبا و جذاب و با ویو فوق العاده هم در طبقه 2 داره که واقعا توصیه میکنم بازدید ازش رو از دست ندید چون هم منظره چشم نوازی داره و هم میتونید عکس های خوبی بگیرید .

طبق معمول ، در موزه آینده هم ازتون عکس میگیرن و در آخر بازدید ، با اسکن مچ بندتون ، عکسی که از شما گرفتن با پس زمینه های متفاوت بهتون نشون میدن و اگر مایل بودید میتونید بخرید عکستون رو . من چون خیلی از موزه آینده خوشم اومد و هیچ جای دیگه هم عکسم رو نگرفته بودم ، اینجا تصمیم گرفتم به عنوان یادگاری عکسم رو بخرم که خانومی که مسئولش بود اول میگفت 150 درهم که با کلی چک و چونه و تخفیف راضی شد به 75 درهم و عکسم رو خریدم ( 1 میلیون و 50 هزار تومان ناقابل برای چاپ یک عکس )

بعد از موزه آینده به هتل برگشتم و یک مقدار استراحت کردم و شب رو طبق معمول رفتم پای برج خلیفه و فواره ها و رقص قشنگشون ( که اگر هزار شب دیگه هم میموندم باز هم میرفتم اونجا ).

اگر دوست دارید به دور از جمعیت و در یک جای آرام تر و بهتر رقص فواره ها و برج خلیفه رو ببینید ، توصیه من رفتن به board walk آب نمای دبی مال هست . این پیاده رو ( که البته بیشتر برای نشستن و تماشا کردن مناسب تر هست ) روبروی سوق البهار ، اون طرف آب نما قرار داره و 20 درهم ورودی داره ولی خیلی راحت تر و نرم تر بقیه جاها هست و میتونید بشینید ( و حتی من افرادی رو دیدم که خوابیده بودن اونجا ) و همچنین کنارش قایق هایی هستن که داخل آب نما دور میزنن و میتونید با سوار شدن اونها رقص فواره ها رو از نزدیک تر تماشا کنید ( اگر اشتباه نکنم و درست یادم باشه این قایق ها هزینشون 68 درهم بود )

تماشای <span class=
تماشای رقص فواره ها از boardwalk

یه توصیه دیگه اینکه اگر مثل من هزینه رفت و آمد براتون مهم هست ، تا دیروقت بیرون نمونید و حتما برنامتون رو با مترو هماهنگ کنید چون من این شب رو تا دیروقت بیرون موندم و به مترو نرسیدم و مجبور شدم careem بگیرم که از برج خلیفه تا هتل 20 درهم هزینه داشت .

روز چهارم ( پنجشنبه 4 آبان ) :

برای این روز بلیط برج پالم ویو رو از ایران تهیه کرده بودم . این برج 52 طبقه دقیقا روبروی جزیره نخل جمیرا قرار داره و از سکوی دید بازش ، یک ویو خیلی خوب از این جزیره مصنوعی خواهید داشت .

برج پالو ویو ( عکس از اینترنت )
جزیره مصنوعی نخل جمیرا ( عکس از اینترنت )
نمای جزیره مصنوعی نخل جمیرا از سکوی دید باز برج پالم ویو

برای رسیدن به برج پالم ویو ، باید ایستگاه مترو شوبا پیاده بشید و از روی تابلو ها برید به سمت تراموا ( تابلو هایی که به عربی نوشتن الی الترام ) و بعد با تراموا حرکت کنید به سمت ایستگاه نخله جمیرا ( ایستگاه 09 تراموا ) و وقتی از ایستگاه 09 تراموا پیاده شدید ، برید به سمت مونوریل و با مونوریل به ایستگاه نخیل مال تشریف ببرید .

نقشه مترو دبی ( برای رفتن به پالم ویو باید در ایستگاه sobha realty پیاده شوید )
تابلوی راهنمای مسیر به سمت تراموا دبی
نقشه تراموا دبی

( هزینه مترو از ترید سنتر به شوبا = 5 درهم

هزینه تراموا از شوبا به نخله جمیرا = 13 درهم

هزینه مونوریل دو طرفه به نخیل مال و برگشت = 15 درهم )

وقتی ایستگاه نخیل مال پیاده شدید ، با استفاده از تابلو هایی که داخل نخیل مال هستن و نوشتن palm the view  به برج پالم ویو میرسید . توی این برج ابتدا اطلاعاتی رو درباره جزیره مصنوعی نخل جمیرا بهتون میدن و تصاویر و فیلم های مربوط به زمان ساخت اون رو براتون پخش میکنن و بعد با آسانسور به سکوی دید بازش میرسید که یک ویو فوق العاده زیبا از این جزیره بهتون میده و میتونید کلی لذت ببرید و عکس بگیرید .

بعد از حدود 1 ساعت بازدید و لذت بردن از هوای بارونی اون روز و منظره زیباش ، تصمیم گرفتم برم سمت دبی مارینا . (به هم نزدیک هستن ) با استفاده از مونوریل و تراموا برگشتم به دبی مارینا و حدود 2 ساعتی رو اونجا گذروندم و چون دیگه هوا داشت طوفانی میشد و باد شدیدی میومد برگشتم به سمت دبی مال و برج خلیفه و شب هم اونجا بودم و شام هم از kfc دبی مال سفارش دادم ( حدود 35 درهم ) و رفتم به board walk  و از آخرین شب کنار برج خلیفه و رقص فواره ها لذت بردم و بعد هم برگشتم هتل و وسایلم رو تقریبا جمع و جور کردم تا فردا صبح اتاق رو تحویل بدم .

روز پنجم و آخر ( جمعه 5 آبان ) :

این روز به خاطر این که روز آخر بود ساعت 21:10 پرواز برگشت به سمت تهران داشتم ، تصمیم گرفتم صبح زودتر بیدار شم تا نهایت استفاده رو ببرم . حدود 8 صبح رفتم برای صبحانه و بعد اتاق رو تحویل دادم و چمدانم رو گذاشتم داخل قسمت امانت هتل و رفتم به سمت مترو که آخرین روز حضورم در دبی رو شروع کنم .

برای جمعه چون نه نمایشگاه دایر بود و نه بلیط موزه و برج خاصی داشتم ، هدف خاصی نداشتم و تصمیم گرفتم برم برای آخرین بار محل های مورد علاقم رو خوب بگردم . ( ناگفته نماند که تلاش کردم برای برنامه تماشای طلوع خورشید از بالای برج خلیفه بلیط تهیه کنم اما ظرفیت نداشت و جور نشد ) پس راهی دبی مارینا شدم و صبح جمعه رو تا ظهر اونجا گذروندم ( شاید بگید چرا این آدم همش رفته دبی مارینا ؟ اما واقعا انقدر از منظره و آرامشش و قدم زدن کنار دریاچش لذت می بردم که اگر عمری باقی باشه ، در سفر بعدی هم حتما دبی مارینا و قدم زدن توی فضای زیباش  جزو برنامه های اصلیم خواهد بود ) و بعد راهی دبی مال شدم تا برای خانواده سوغاتی تهیه کنم و وداعی هم با برج خلیفه و فواره ها و آب نمای دلرباش داشته باشم ( که برج خلیفه و رقص فواره ها در شب نیز مثل دبی مارینا خیلی برام لذت بخش بود و این مورد هم انشاالله در سفر بعدی پای ثابت برنامه هام خواهد بود ) .

بعد هم سری به سالن اپرای زیبای دبی زدم ( کنار برج خلیفه ) که البته به دلیل نداشتن بلیط ورودی و نداشتن زمان ، فقط از بیرون تماشا کردم و بعد از اون هم برای آخرین ناهار در دبی خودم رو در فودکورت دبی مال مهمان کردم و پس از خرید سوغاتی ، به هتل برگشتم و وسایل رو تحویل گرفتم و با مترو به سمت فرودگاه حرکت کردم تا به این سفر 5 روزه تنهایی به دبی خاتمه بدم .

سالن اپرای دبی که در کنار برج خلیفه قرار دارد ( عکس از اینترنت )

ممنون از این که سفرنامه بنده رو مطالعه رو کردید و امیدوارم اگر کم و کاستی داره یا نحوه نگارش بنده مناسب نیست، به بزرگواری خودتون ببخشید ، چرا که این اولین باری هست که سفرنامه مینویسم .

در ادامه یک سری نکاتی که به نظرم میتونه تا حدودی در سفر به دبی برای عزیزان مفید باشه رو به طور خلاصه بیان میکنم .

•      اگر ارز موردنظرتون رو به صورت دلار تهیه کردید و قصد دارید در صرافی های دبی تبدیل کنید ، حتما از ایران مقداری درهم با خودتون ببرید تا از فرودگاه به سطح شهر برسید و بعد در صرافی های داخل شهر دلار هاتون رو با نرخ بهتری به درهم تبدیل کنید .
  •      احتمالا در خرید از سوپر مارکت ها یا استفاده از careem و تاکسی و .... بهتون به عنوان باقی پول مقداری سکه 1 درهمی بدن ، این سکه ها رو برای شارژ کارت مترو استفاده کنید تا از شرشون خلاص شید چون جای دیگه خیلی به کار نمیان .
  •  اگر آب معدنی خریدید ، بعد از استفاده بطری اون رو دور نندازید و با استفاده از دستگاه هایی که در سطح شهر هستن و آب آشامیدنی رایگان ارائه میدن ، دوباره بطری خودتون رو پر کنید و استفاده کنید ( آب معدنی کوچک که در ایران 5 هزار تومان هست ، در دبی حدود 30 هزار تومان هست )

دستگاه تهیه آب آشامیدنی

- همونطور که بالاتر هم عرض کردم ، تا جایی که مجبور نشدین تاکسی نگیرین و از  حمل و نقل عمومی دبی، مترو یا نهایتا careem استفاده کنین ، چون تاکسی به شدت گران هست .

- داخل واگن های مترو ، از خوردن و آشامیدن و همچنین جویدن آدامس خودداری کنید .

- اگر نول کارت نقره ای برای مترو تهیه کردید ، واگن های اول و آخر قطار های مترو سوار نشید .

- حتی توی آبان ماه هم آمادگی مواجه شدن با یک هوای گرم و شرجی رو داشته باشید .

- بلیط جاهایی که میخواید تشریف ببرید رو ترجیحا از همین ایران تهیه کنید تا اونجا دیگه وقتتون برای داخل صف ایستادن تلف نشه یا ظرفیت اون مکان ها پر نشه ( مثل برج خلیفه که من میخواستم برای روز آخر برم و نشد )

- اگر اونجا متوجه انگلیسی حرف زدن افراد نشدید ، اصلا ناراحت نشید و از سطح زبان خودتون ناامید نشید احتمالا مشکل از لهجه اون هاست نه ما  !

- حتما اگر شرایطش رو دارید ، ارز مسافرتی رو تهیه کنید تا یه مقدار در هزینه هاتون صرفه جویی بشه

- من تعریف موزه aya universe رو شنیده بودم اما چون به امید بازدید از برنامه طلوع خورشید از برج خلیفه بودم ، بلیط این موزه رو تهیه نکردم وگرنه برای صبح روز آخر دوست داشتم این موزه رو تهیه کنم . راجع بهش تحقیق کنید و اگر دوست داشتید تشریف ببرید .

نهایتا تشکر میکنم از اینکه وقت گذاشتید و این سفرنامه رو مطالعه کردید . امیدوارم تونسته باشم با نوشتن این سفرنامه به عزیزانی که مثل من برای اولین بار هست تشریف میبرن دبی کمکی کرده باشم و همچنین امیدوارم از سفرتون نهایت لذت رو ببرید و خاطرات خوبی ازش براتون به جا بمونه .