Close

لبخند ژِکوند، به شیرینی ماکارون (سفرنامه پاریس)

4.9
از 36 رای
لبخند ژِکوند، به شیرینی ماکارون + تصاویر دیگر قسمت ها

فرقی نمی کند به کدام سمت رفته باشی

سفر همان سفر است

چه یک قدم از دل

چه هزار قدم از خانه

"سیروس جمالی"

 

به نام آفریننده زیبایی‌ها

 

آنچه بر ما گذشت ...

 در سفرنامه پیشین همراه من و همسرم در سفر به رُم، اولین مقصد ما در نخستین سفر اروپایی همسفر شدید. رُم شهری که کافه‌ها در تمدن باستانی آن غرق شده‌اند، شهری که در آن قدم به قدم تاریخ کُهن با ما سخن می‌گفت و در ادامه این شهر نور بود که ما را به سمت خود فراخواند و در نیم‌روز نوزدهم مهرماه 98 رُم را به مقصد پاریس ترک کردیم. اگر تاکنون سفرنامه ما به شهر رُم را مطالعه نکردید، می‌توانید در صورت تمایل این سفرنامه را با عنوان "سفر به شهر اَبَدی، رُم" مطالعه فرمایید.

 

kO8yMopjkjHzMEaXP5W5gMrgeN1EfEKsqUXlj7he.jpeg
در مسیر پرواز از رُم به پاریس

سه تفنگدار: شارل‌دوگل، اورلی و بووه تیه

 ساعت حدود 4 عصر بود که هواپیما آرام و آهسته در فرودگاه اورلی (Orly) به زمین نشست؛ فرودگاه اورلی در جنوب شهر پاریس قرار گرفته و حدوداً 45 دقیقه تا مرکز شهر پاریس فاصله دارد و به عنوان دومین فرودگاه شهر پاریس شناخته می‌شود. فرودگاه اصلی شهر پاریس فرودگاه شارل‌دوگل (Charles de Gaulle) نام دارد که به عنوان بزرگترین فرودگاه کشور فرانسه لقب گرفته و نام خود را از شارل‌دوگل رئیس جمهور کبیر فرانسه بر می‌گیرد. اما در نهایت فرودگاه بووه تیه (Beauvais) به عنوان سومین فرودگاه پاریس شناخته می‌شود که یک فرودگاه کوچک در نزدیکی شهر بووه بوده و معمولاً ایرلاین‌های ارزان قیمتی همچون Ryanair، Wizz Air و ... به آن پرواز دارند که پرواز ما در ادامه سفر از پاریس به بارسلونا نیز از این فرودگاه می‌باشد.
 از پنجره هواپیما بیرون را تماشا می‌کردم؛ آسمان پاریس آبی و تلألو نور خورشید نویدبخش یک سفر رویایی را در شهر عشاق می‌داد.

 

a1yjrcxurizdsmkUKXPqS4KZsSlnrDxiIEWANlMd.jpeg
نمای فرودگاه اورلی پاریس از جِت بریج

 پس از ورود به ترمینال با توجه به اینکه پروازمان در محدوده شنگن انجام می‌گرفت، هیچ گونه بازرسی و پاسپورت چک انجام نشد. بدون معطلی پس از تحویل گرفتن چمدان‌ با توجه به اینکه از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم تا بلیت 48 ساعته بازدید از موزه‌های پاریس را در فرودگاه خریداری کنیم، به سمت گیشه گردشگری فرودگاه رفتیم.

 

u2ntjUJv1ttPS6LIpJ7Xyf2isvaaAcFsCxoXBMvg.jpeg
گیشه گردشگری در فرودگاه اورلی پاریس

موزه‌گردی رایگان!

 در بسیاری از شهرهای توریستی اروپا همچون پاریس شما می‌توانید از کارت موزه‌ استفاده کنید و با خرید آن، از اکثر موزه‌ها و مکان‌های تاریخی آن شهر به رایگان بازدید کنید. اما ممکن است این خرید همیشه هم به صرفه نباشد و توصیه می‌کنم مانند ما ابتدا لیستی از مکان‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها ‌را دارید تهیه کنید و سپس هزینه ورودی آن‌ها را جمع کنید و با قیمت کارت موزه‌ها مقایسه کنید تا مشخص شود خرید آن توجیه اقتصادی دارد یا خیر. برای مثال برای ما استفاده از کارت موزه‌ها در شهر رُم به صرفه نبود اما این کارت در شهر پاریس برای ما باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شد. با خرید کارت موزه‌های پاریس این امکان برای گردشگران فراهم می‌شود که از حدود 50 موزه و مکان تاریخی در شهر پاریس و حومه آن به صورت رایگان بازدید کنند.

این کارت‌ها در فرودگاه‌ها و بیشتر موزه‌ها قابل خرید می‌باشند. قیمت کارت 48 ساعته (دو روزه) موزه پاریس 52 یورو، کارت 96 ساعته (چهار روزه) 66 یورو و کارت 144 ساعته (شش روزه) 78 یورو می‌باشد. متاسفانه برای استفاده باید این کارت را همواره به همراه داشته باشید و در صورت خرید اینترنتی نیز می‌بایست این کارت به محل اقامت شما ارسال شود اما مزیت اصلی این کارت این است که دیگر برای خرید بلیت نیازی نیست در صف‌های طولانی ورودی اماکن تاریخی و موزه‌ها ایستاده و وقت خود را هدر دهید، شما می‌توانید مستقیماً از صفی مجزا به راحتی وارد شوید. 

لیست موزه‌های قابل بازدید با در اختیار داشتن کارت موزه‌های پاریس

 پس از اینکه دو عدد کارت 48 ساعته موزه‌های پاریس را جمعاً به قیمت 104 یورو خریدیم در همانجا از طریق تلفن همراه در سایت موزه لوور تاریخ بازدید را مشخص کردیم. در لیست مکان‌های ورودی این کارت، تنها موزه‌ای که باید از قبل تاریخ و ساعت ورودتان را مشخص نمایید، موزه لوور می‌باشد.

 

eM3olh2eUQK0uS96i4EQwtkGMkjbLE3wQalpffYM.jpeg
کارت‌های موزه‌های پاریس (عکس از اینترنت)

برای استفاده از این کارت‌ها کافیست در هنگام ورود به موزه‌ها بارکد این کارت توسط متصدی ورودی موزه اسکن شود و سپس به راحتی و بدون معطلی وارد موزه شوید. در صورتی‌که شما کارت 48 ساعته را خریداری کرده باشید به محض اینکه وارد اولین موزه شوید دقیقاً کارت شما تا 48 ساعت بعد معتبر خواهد بود.
در ادامه سالن فرودگاه را ترک کردیم تا به مرکز شهر برویم؛ برای دسترسی به مرکز شهر پاریس چندین راه وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

uqjoGlq86dZP5BzWSMPtjAi6lBHBk47cihROBHtD.jpeg
روش‌های دسترسی به مرکز شهر پاریس از فرودگاه اورلی

با توجه به موقعیت هتل از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم بلیت اتوبوس لُ‌بوس‌دیغِکت (Le-Bus Direct) را به قیمت هر نفر 13 یورو بخریم و به سمت ایستگاه میدان شارل‌دوگل حرکت کنیم. تواتر این اتوبوس‌ها بسیار مناسب می‌باشد و تقریباً هر نیم ساعت حرکت دارند.

 

IJIoKyzPpniSmFQH4JlaADxW2UNOqm8TnRaD04SG.jpeg
محل سوار شدن به اتوبوس‌ها در فرودگاه اورلی
g545ynwwoiZUpqrhluq7TzB4MCOEBqc68t6SdBs4.jpeg
فضای داخل اتوبوس لُ‌بوس‌دیغِکت

 چه زمانی به پاریس سفر کنیم؟

 دو فاکتور اصلی در تعیین زمان سفر، آب و هوا و هزینه‌های سفر می‌باشند. بهترین زمان سفر به نظر من زمانی است که آب و هوا آنقدر سرد و غیر قابل تحمل نشده باشد و قطعاً در این زمان هزینه‌های پرواز و اقامت نیز بسیار مناسب خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تقریباً در ماه‌های اکتبر و آپریل آب و هوا مناسب و متعاقباً هزینه‌ها نیز نسبت به ماه‌های گرم پایین‌تر می‌باشد.

 

wzjj1rvP0itcDFwZGfkP920cHMdUYwDQHbNH5as1.jpeg
نمودار اقلیم پاریس

به شیرینی اولین بوسه!

 در مسیر در حالیکه بر صندلی اتوبوس لَم داده بودیم و بیرون را تماشا می‌کردیم یکی از چیزهایی که توجهم را به خود جلب کرد، مدرن‌تر بودن پاریس نسبت به رُم بود و این را از ساختمان‌ها و شهرسازی آن می‌شد به راحتی متوجه شد. در ادامه چشمان کنجکاو ما تنها بدنبال دیدن نماد اصلی این شهر یعنی برج ایفل بود و جالب اینکه دقایقی بعد اتوبوس از نزدیکی این برج عبور کرد و برای اولین بار چشممان به جمال او روشن شد. آن لحظه دوست داشتم قید چمدانمان را بزنیم و در همانجا از اتوبوس پیاده شویم تا بازدید خود را از این شهر آغاز کنیم. 

 

NC0pdzsD9Cy21f2NKibAbvmy8oOe0IGY4efaSF4y.jpeg
نمای پارک تروکادرو و برج ایفل از درون اتوبوس لُ‌بوس‌دیغِکت

 نهایت اتوبوس پس از دو توقف به ایستگاه نهایی یعنی میدان شارل‌دوگل رسید؛ میدانی که در ادامه سفر چندین بار از آن عبور کردیم و بیشتر از آن خواهید شنید.

 

9LsQtwJsRFtMp6dqv2grFtiaLy3bKlyUUiKgVKUj.jpeg
میدان شارل‌دوگل و نمای طاق پیروزی
E8A5tV8EHq4pjyPN1vxLWlaXZzcQ0jFxTwdiozl1.jpeg
محل توقف اتوبوس لُ‌بوس‌دیغِکت در میدان شارل‌دوگل

 پس از پیاده شدن چمدان‌ را در دست گرفتیم و با توجه به فاصله نسبتاً نزدیک تا هتل، پیاده سنگ فرش‌های خیابان‌ها و کوچه‌ها را پیمودیم و پس از 20 دقیقه به هتل شامپره‌الیزه (Champerret Elysees) رسیدیم.

 

نُقلی و دِنج

 ما قرار بود مدت سه شب را در این هتل سه ستاره با رتبه 8.4 از 10 (در وبسایت بوکینگ) اقامت داشته باشیم. هزینه اقامت ما در این هتل بابت هر شب اقامت بدون صبحانه اما با در نظر گرفتن مالیات و عوارض، 98 یورو بود که رزرو آن را نیز از طریق وبسایت بوکینگ و بوسیله مسترکارت یکی از اقوام انجام داده بودیم و به همین دلیل برای احتیاط در هنگام رزرو توضیحی در این مورد در قسمت درخواست‌های ویژه نوشتیم تا بعداً مشکل‌ساز نشود؛ متن درخواست را در واچر زیر مشاهده می‌کنید.

 

RZaGGEICpDkw0BXqqwEWYLo5iUl8ZzUlBWVYZLKT.jpeg
واچر هتل شامپره‌الیزه، رزرو شده از سایت بوکینگ

 هتل در خیابان ویلیر (Villiers) و منطقه 17 قرار گرفته بود که جزو مناطق نسبتاً خوب پاریس به حساب می‌آمد و دسترسی بسیار مناسبی به جاذبه‌های گردشگری همچون طاق پیروزی و خیابان شانزاِ‌ِلیزه داشت؛ همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه‌ مترو به هتل ایستگاه پُغت‌دُشامپِغه (Porte de Champerret) در خط 3 بود که تنها 5 دقیقه با هتل فاصله داشت. 
به روبروی ساختمان کوچک هتل رسیدیم و پس از ورود به لابی با برخورد گرم و مودبانه تنها پرسنل پذیرش روبرو شدیم. پس از گذشت چند دقیقه و گوش دادن به توصیه‌های دلسوزانه پرسنل پذیرش در خصوص جیب‌بری در پاریس، با پرداخت هزینه 3 شب اقامت کارت اتاق را دریافت کردیم و با آسانسور بسیار کوچک هتل به سمت اتاق رفتیم. فضای اتاق همچون خود هتل کوچک اما بسیار تمیز بود و برای ما که صرفاً انتظار یک خواب آرام را در طول شب داشتیم، رضایت بخش بود.

 

IfvXDDmrdBqIDHWHgWq6VIcIY7PnHp0ib4OHtIiW.jpeg
راهرو هتل شامپره‌الیزه
JydQBdleqUNr2ANDiRbua0chr37KP5s5yQZ7GI70.jpeg
اتاق نُقلی ما در هتل شامپره‌الیزه
mZK4rxDBIQQJhpsKOYtJpXtHrXQhVudE4tNafjNW.jpeg
اتاق نُقلی ما در هتل شامپره‌الیزه
724Vbm10B4yCOyHJkU4t1iy3W8H7LuWgJi6bJG3n.jpeg
حمام و روشویی اتاق ما در هتل شامپره‌الیزه
Be82kDiAYXejpGne6Krj4oxcEUDVPamHCwzC4E3c.jpeg
نمای کوچه پشت هتل شامپره‌الیزه از پنجره اتاق ما

 پس از استراحتی بسیار کوتاه، کوله و سه پایه دوربین را که برای عکاسی از برج ایفل در شب آورده بودم، برداشتیم و هتل را به قصد نخستین گشت شبانه در شهر پاریس ترک کردیم.

 

بُنژوغ پَغی

 پاریس شهر نورها، یکی از زیباترین شهرهای اروپا و شهری است که طی سال‌های طولانی همیشه به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان شناخته می‌شود. سیستم عالی حمل و نقل شهری و بین شهری و چندین فرودگاه باعث شده تا از نظر دسترسی و حمل ‌و ‌نقل یکی از برترین شهرهای توریستی اروپا باشد. پاریس را با نام شهر مُد و زیبایی نیز می‌شناسند زیرا بسیاری از برندهای مشهور دنیا در این شهر قرار دارند. زبان اصلی مردم شهر فرانسوی می‌باشد اما با این وجود بیشتر مردم با زبان انگلیسی نیز آشنایی دارند؛ از نظر اقتصادی نیز پاریس از بزرگترین شهرهای اقتصادی اروپا می‌باشد که نشان از زیر ساخت‌های مناسب آن دارد.

u092EfRbIWJy9t29Rx8x36vGV3sS7C53rJyVg59t.jpeg

نقشه توریستی پاریس

 پاریس شهر وسیعی می‌باشد که امروزه به 20 ناحیه تقسیم‌بندی شده است؛ این تقسیم‌بندی و شماره‌گذاری از مرکز شهر پاریس شروع شده و به صورت مارپیچ و ساعت گرد به پیش می‌رود.

 

SB0YQvu6zKNDw6h8yEBXnhRVrYdV5g4ZCqTcC5G8.jpeg
نقشه نواحی پاریس

 موقعیت هتل ما بسیار عالی بود و طبق برنامه قرار بود مسیر رفت را تا برج ایفل پیاده طی کنیم اما در ابتدا به‌دلیل گرسنگی برای صرف شام در مسیر به رستوران برگرکینگ در نزدیکی میدان شارل‌دوگل رفتیم.

 

FAcP7nDEU6woIuwY7Tyo5xboUTNZ39RFdpJy4T4U.jpeg
خیابان‌ واگرام
clRytUDip9tUNKSik9HohKNoBvuNfQpwhOscBuxF.jpeg
کافه‌ای در نبش خیابان‌ واگرام
0tV8YD8K3TEnHAxIH20nxgBpvzjDE2ehsNOmzfCr.jpeg

خیابان‌ واگرام

NXQczOh5JtfVbTos9KkeHWKKKr8DBHIEAc7lk46J.jpeg

گل‌فروشی در خیابان واگرام

 پس از حدود 25 دقیقه پیاده‌روی به برگرکینگ رسیدیم که به‌دلیل نزدیک بودن به یکی از جاذبه‌های مطرح شهر یعنی طاق پیروزی، ساختمان آن بزرگ و در دو طبقه واقع شده بود. سفارش ما یک ساندویچ دابل برگر، یک ساندویچ استیک دابل بهمراه سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه بود که جمعاً 19/5 یورو شد که به نسبت هزینه‌های سایر وعده‌های غذایی در این سفر، نسبتاً بالا بود.

 

TEAJFADIc8hw7wXkR9tKd6WueVCwQfotwb68bT5t.jpeg
رستوران برگرکینگ در نزدیکی میدان شارل‌دوگل
xKnjKpiqbqhpcRZwfnzWuYxeG88LmRZSJSRoZ1Ur.jpeg

شام ما در رستوران برگرکینگ در نزدیکی میدان شارل‌دوگل

پس از اینکه سیری بر گرسنگی مستولی شد با انرژی کامل به سمت میدان شارل‌دوگل حرکت کردیم تا به طاق پیروزی برسیم.

 

شاه میدان پاریس

سرشناس‌ترین میدان پاریس، میدان شارل‌دوگل (Place Charles de Gaulle) در ابتدای خیابان شانزاِ‌ِلیزه واقع شده که در واقع پس از مرگ شارل‌دوگل در سال ۱۹۶۹ میلادی به این نام برگزیده شده است. اما دلیل دیگری که باعث خاص بودن آن شده تعداد خیابان‌هایی است که به آن ختم می‌شود که تعداد آن‌ها به ۱۲ می‌رسد و همین نشان دهنده هیبت این میدان می‌باشد. طاق پیروزی (Arc de Triomphe) نیز با ۵۰ متر طول و ۴۵ متر عرض در وسط این میدان واقع شده و به عنوان بزرگترین طاق پیروزی فرانسه شناخته شده می‌باشد. این طاق به دستور ناپلئون و برای ارتش خودش ساخته شد و نام صدها مارشال و ژنرال او و همچنین عنوان 10 پیروزی آن‌ها برروی آن نقش بسته است. متاسفانه این طاق در طول تاریکی شب نورپردازی مناسبی نداشت و این برای شهری که لقب شهر نورها را گرفته کمی عجیب به نظر می‌رسید.

 

l7DevLBCwcBWmaRP7w4F2PkbrKylPOskcMkohlwh.jpeg

میدان شارل‌دوگل و طاق پیروزی

 خاطره‌سازی از یک رویا

 پس از بازدید از میدان شارل‌دوگل به قصد رسیدن به میدان کُنکورد وارد خیابانی شدیم که آوازه‌ای جهانی دارد و شاید کمتر کسی نام آن‌را نشنیده باشد. خیابان شانزالیزه (The Avenue des Champs-Élysées) که در لیست پرآوازه‌ترین خیابان‌های جهان نیز قرار گرفته، از یک سمت به میدان شارل‌دوگل و از سمت دیگر به میدان کُنکورد ختم می‌شود و طول تقریبی آن 2/5 کیلومتر می‌باشد. باور اینکه در این خیابان قدم بر می‌داشتیم کمی سخت بود اما رویایی بود که رنگ واقعیت گرفته بود و دست در دست زیباترین خیابان پاریس را می‌پیمودیم.

 

F9xDPhdByAJO9w0ICRtZUkUE6OzUREulmTZzoQRe.jpeg
خیابان شانزاِ‌ِلیزه

  ساخت این خیابان از اینجا شکل گرفت که شخصی به نام ژنرال کولبرن که در دربار لوئی چهاردهم مشغول به کار بوده، ایده تبدیل این منطقه را به خیابانی مشهور و لوکس می‌دهد و به این صورت خیابان شانزاِ‌ِلیزه مشهور به وجود می‌آید، این خیابان از ابتدا لوکس و اعیان‌نشین بوده و این روند امروزه نیز ادامه دارد.

 در دو سمت این خیابان پیاده ‎راهی عریض قرار گرفته که برندهای مشهور پوشاک، عطر و اُدکلن و لوازم آرایشی، کافه و رستوران در کنار هم واقع شده‌اند که بدلیل قیمت نجومی حتی جرأت وارد شدن به آن‌ها را هم نداشتیم. این خیابان فریبنده در شب‌هنگام از جنب و جوش خاصی برخوردار بود و قدم زدن در آن برای ما بسیار جذاب بود.

 

VWrELTxrwxeEecI4Gv7FyV3bpNXpqxpKRgELyWgn.jpeg
خیابان شانزاِ‌ِلیزه
VGx6oKD7BiavuDjKi901PoicT36Gb4QeO2e5n8yA.jpeg
کالسکه‌سواری در خیابان شانزاِ‌ِلیزه
WLG62O3L7To5xIKPBGFcUgmYwcXiJdk6YKeftSmi.jpeg
پیاده‌رو عریض خیابان شانزاِ‌ِلیزه

 

 

 از اینکه در یکی از زبان‌زدترین خیابان‌های دنیا قدم زدیم مسرور بودیم و نهایت در ساعت حدود 10 شب بود که به میدان کُنکورد رسیدیم اما این میدان برخلاف خیابان شانزاِ‌ِلیزه در شب به‌دلیل نداشتن نورپردازی مناسب جذابیت چندانی نداشت. بنظر می‌رسید هزینه انرژی دست شهرداری را در فضاسازی شهری کوتاه کرده بود!

 

97OoA1YkAVRMYo7LcOJ064NUGAilDRwJyJN6hDHd.jpeg

مجسمه میدان کُنکورد

yrj3Kf46TbHGW9Kf9GOq4paD5gcJd49zXVEbay2X.jpeg

میدان کُنکورد غرق در تاریکی

 زمانی که به میدان کُنکورد رسیدیم قامت نورانی برج ایفل نیز از دور دست نمایان شد که ما را به سمت خود فرا‌ می‌خواند. در امتداد رود سِن از میدان کُنکورد به سمت پارک تروکادرو و برج ایفل حرکت کردیم تا نماد مشهور کشور فرانسه را در شب از نزدیک تماشا کنیم.

 

از بورگاندی تا کانال مانش

 رود سِن (Seine River) به طول تقریبی ۷۵۵ کیلومتر و عمق ۸ متر از شمال غربی فرانسه و رودخانه بورگاندی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به کانال مانش جاری می‌شود. گردشگران اغلب با سوار شدن بر قایق و کشتی کروز در این رودخانه از کنار زیباترین جاذبه‌های این شهر همچون برج ایفل، پل الکساندر سوم، کلیسای نوتردام و ... عبور می‌کنند و از تماشای آن‌ها لذت می‌برند. 
 قدم‌زنان از کنار رودخانه عبور می‌کردیم و همانطور که انعکاس نورها در سطح آب را نظاره می‌کردیم، لحظه به لحظه به برج ایفل نزدیک‌تر می‌شدیم.

 

harMrM7adczxiGvneSirW9JjPJZPxo1UEgzwFk8Y.jpeg

پل الکساندر سوم و نمای نورانی برج ایفل

RyXjxm9hMELo6MupTmvKo8bTZtdbeORzIcG8bISj.jpeg

پل الکساندر سوم و نمای برج ایفل

UUR1alY8tQMg5pvCFihCz3aSyYs0I4JpAkR3kRTV.jpeg

پل الکساندر سوم و نمای گنبد بزرگ کلیسای گنبد (مقبره ناپلئون)

8Z5mCWZgN4GXMawCZKUowLk8XK4r2f2tpWVYezeS.jpeg
نمای برج ایفل از کنار رود سِن
kumPwiVOMIMQlw9QUjrJYICvCOQjGwnyW9YsAm98.jpeg
نمای برج ایفل از کنار رود سِن

 منظره‌ای ناب از برج ایفل

 پارک تروکادرو (Jardins du Trocadéro) نام خود را از نبردی با این نام می‌گیرد که طی آن جزیره تروکادرو توسط نیروهای فرانسوی با رهبری Duc d'Angoulême پسر پادشاه آینده آن زمان فرانسه یعنی چارلز پنجم تصرف شد. این پارک بر فراز تپه‌ای در قسمت شرقی رود سِن قرار گرفته و چشم‌اندازی بی‌نظیر از برج ایفل دارد.
 ساعت حدود 11 شب بود که به این پارک رسیدیم و از پله‌های پارک بالا رفتیم و به جمعیت مشتاقی رسیدیم که همه در حال تماشای برج ایفل بودند و از شنیدن موسیقی زنده لذت می‌بردند.

 فارغ از هیاهوی دنیا برای دقایقی در اینجا به تماشای قامت نورانی برج ایفل نشستیم و سپس به نزدیکی آن رفتیم.

 

AFeSjGz03IJNoWHPyoInu3sIfCOqqAtXlN6GUFEE.jpeg

نمای برج ایفل از پارک تروکادرو

 نماد عشق و آهن

 برج ایفل (tour Eiffel) در سال ۱۸۸۹ میلادی و به منظور برگزاری مراسمی در پاریس در مدت ۲۶ ماه و با بکارگیری ۸۵۰ کارگر ساخته شد اما در آن زمان هدفی برای برپایی دائمی آن وجود نداشت. این برج که در کارنامه خود عنوان پر بازدید‌ترین بنای دنیا را دارد، در طول سال و به واسطه انبساط و انقباض تا ۱۵ سانتی‌متر تغییر ارتفاع می‌دهد. چراغ‌های این برج از ساعت ۱ شب به بعد برای صرفه‌جویی در مصرف برق خاموش می‌شود و در تاریکی مطلق فرو می‌رود؛ شاید به همین دلیل نیز میدان کنکورد و طاق پیروزی هم غرق در تاریکی باشند.

 

 

در پاریس با توجه به اینکه جمعیت مهاجرین زیاد می‌باشد، امنیت در برخی ساعات شبانه‌روز و در برخی مناطق پایین بوده به همین دلیل پس از تماشای برج ایفل حدود نیمه شب بود که تصمیم گرفتیم با مترو به هتل برگردیم. 

 

مترو، برترین روش حمل و نقل ارزان در پاریس

 متروی پاریس از قدیمی‌ترین خطوط متروی اروپا می‌باشد که عنوان دومین مترو پر تردد اروپا را پس از مسکو با خود یدک می‌کشد. این مترو که قدمتش به سال 1900 میلادی بازمی‌گردد، بسیار گسترده بوده به نحوی که گردشگران در سفر به این شهر می‌توانند به راحتی در هر نقطه‌ای از آن از مترو استفاده کنند، گرچه برخی واگن‌های مترو بسیار قدیمی بوده و البته در نوع خود جالب می‌باشند. امروزه این شبکه مترو دارای 16 خط، 214 کیلومتر خط ریلی و 302 ایستگاه می‌باشد و خطوط از 1 تا 14 نام‌گذاری شده‌اند که دو خط نیز به عنوان شاخه‌ای از خط 3 و 7 شناخته‌ می‌شوند که 3bis و 7bis نام دارند. همچنین پاریس دارای 5 خط مترو حومه می‌باشد که از A تا E نامیده می‌شوند که نسبت به سایر خطوط سریع‌تر و واگن‌های بزرگ‌تری دارند.
 مناسب‌ترین بلیت مترو برای توریست‌ها در پاریس بلیت T10 یا همان t+ می‌باشد که در واقع 10 عدد بلیت بوده که 15 یورو قیمت دارد و در مقایسه با بلیت تک سفره که 1/8 یورو قیمت دارد باعث می‌شود 4 یورو در خرید بلیت صرفه‌جویی شود.

 

z0WBbpWQ4d49tHXOPfY8RjN0htmV77hDtEF8ON2J.png

نقشه مترو پاریس 

 به سمت ایستگاه مترو شام ‌دُ مَغ ‌تور ایفل (Champ de Mars Tour Eiffel) راهی شدیم اما پس از اینکه مشاهده کردیم خط C1 از سرویس خارج شده به ناچار به ایستگاه بیغ-اَکَم (Bir-Hakim) در خط 6 رفتیم. برای خرید بلیت به سمت دستگاه فروش رفتیم اما نتوانستیم بر روی مانیتور بلیت T10 را پیدا کنیم و به ناچار 2 عدد بلیت تک سفره خریدیم و به ایستگاه شَغْل دُ گُل اِتوال (Charles de Gaulle Etoile) رفته و با تعویض خط، در خط 2 به ایستگاه ویلیر (Villiers) رفتیم و در نهایت در خط 3 به ایستگاه پُغت‌دُشامپِغه (Porte de Champerret) رسیدیم و با 2 دقیقه پیاده‌روی در ساعت حدود 1 بامداد بود که به هتل برگشتیم.

 

arucAEpzbFS2CLasxohi8cqUbgANxnSW8FnuwPiE.jpeg

ایستگاه مترو بیغ-اَکَم

EIY5FTdabLkGGhZWWbXw70w0soYb6heom4BjpI5A.jpeg

ایستگاه مترو ویلیر

2vGp7eYlx6ycTLpT8TLBN5nFto3jVVqiO4Vad3du.jpeg

ورودی هتل شامپره‌الیزه

 

نقشه مسیر طی شده در روز  چهارم سفر - نوزدهم مهر 98

 

nXXe5R32TTTSuETM1eSAApIr6lZh76BVfMSnCq1K.jpeg

جدول هزینه‌های روز  چهارم سفر - نوزدهم مهر 98

روز پنجم 

بیستم مهرماه 98، از شانزاِ‌لیزه تا سَن‌ژِرمَن

 ساعت 7:30 دقیقه صبح همزمان با طلوع دل‌انگیز خورشید از خواب بیدار شدیم. آنقدر هیجان و انگیزه برای گشت در شهر پاریس در وجودمان داشتیم که خستگی روز قبل را کاملاً از یاد برده بودیم. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، هتل را بدون صبحانه رزرو کرده بودیم و از کیک و شیرینی که به همراه خود آورده بودیم با یک لیوان چای، صبحانه مختصری میل کردیم و دل به خیابان‌های پاریس زدیم.
 از هتل که خارج شدیم نور خورشید هنوز بر خیابان‌ها نتابیده بود و سیاحت روز دوم را در حالی شروع کردیم که هوا نیمه ابری و مسیر حرکت ما همان مسیر شب گذشته بود و با عبور از خیابان واگرام به سمت میدان شارل‌دوگل آغاز می‌شد.

 

OmoMc52mAXr8HQZSjkHfP5x9DzidCzxkImAAFXPX.jpeg

خیابان واگرام در صبح زود هنگام

N1NGXdkc39DmS1yHh1mTCNlzxwxGwz9K3quYvA3P.jpeg
ساختمان‌های زیبای خیابان واگرام
sDtG3y9S12c0reJV53Q9TOU60FXdrlgzGMzzasiT.jpeg

ساختمان‌های زیبای خیابان واگرام

 در پاریس همچون بسیاری از شهرهای اروپا در بسیاری از نقاط شهر آبخوری قرار گرفته که گردشگران را از خرید آب‌معدنی بی‌نیاز می‌سازد.

 

vkrXa6HTofrxGY2nhAd128Lv2z5iij8k8hTrTroR.jpeg

آبخوری در خیابان واگرام

همین‌طور که در خیابان واگرام قدم می‌زدیم با دوچرخه و اسکوترهای اشتراکی بسیاری روبرو شدیم که به نظر می‌رسید جایگاه مهمی در حمل و نقل پاریس دارند. تاریخچه سیستم دوچرخه اشتراکی به حدود ۱۲ سال پیش باز می‌گردد و اگرچه این روزها قاره اروپا دارای پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در زمینه دوچرخه اشتراکی نسبت به دیگر کشورهای دنیاست، با این حال در کشور خودمان نیز تاکنون در شهرهای تهران و شیراز شاهد حضور این دوچرخه‌ها هستیم.

 

3vBHnXr7STDPS1UOg5i1umjdfobOKx7exwA7yaHW.jpeg

اسکوتر اشتراکی شرکت اوبر

 تارزان بازی در میدان شارل‌دوگل!

 پس از 30 دقیقه پیمایش به میدان شارل‌دوگل و طاق پیروزی رسیدیم و با خِیل عظیمی از گردشگران چینی روبرو شدیم که همچون ما در ساعات اولیه صبح بازدید خود را شروع کرده بودند.

 

wbJn3ZeHWOxrLHq52DlUss4tYxsftc7pAQFKbHVn.jpeg

گردشگران چینی در میدان شارل‌دوگل

حضور ما در شهر پاریس تقریباً همزمان شده بود با تجمعات اعتراضی برخی شهروندان فرانسوی که به جنبش جلیقه زرد مشهور شده بودند. این جنبش در نوامبر ۲۰۱۸ در زمان ریاست جمهوری امانوئل مکرون همزمان با اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها به وجود آمد و طی آن جلیقه زردها با مسدود کردن جاده‌ها باعث هرج و مرج ترافیکی شدند و همین باعث شده بود تا پلیس حضور پر‌رنگ‌تری در خیابان‌های اصلی شهر داشته باشد.

 

AffxCnlr2VT355A2oKiFFuLlDWjl4NWE1iwxRi4n.jpeg

حضور پلیس برای مقابله با حضور احتمالی جلیقه زردها در میدان شارل‌دوگل

 کنار میدان ایستاده بودیم و همچون کسانی برای اولین بار قصد عبور از خیابان را دارند برای رسیدن به مرکز میدان اطراف را نگاه می‌کردیم اما مسیر عبور خاصی برای عابر پیاده مشاهده نکردیم؛ نه پلی و نه خط عابر پیاده‌ای، هیچ چیز نبود. اینجا بود که از خلوتی خیابان استفاده کرده و دست همسرم را دست گرفته و عرض میدان را با سرعت دویدیم تا به طاق پیروزی برسیم؛ بگذریم که بعد متوجه شدیم زیرگذر عابر پیاده درست در زیر پایمان قرار داشته!
 این طاق همانطور که پیش‌تر درمورد آن صحبت کردم، دستور ساختش را ناپلئون در سال ۱۸۰۶ میلادی پس از پیروزی در نبرد اوستِرلیتز صادر کرد. امروزه در زیر این طاق مشعلی روشن می‌باشد و گل‌های رنگارنگی به یاد سربازهای گمنام فرانسوی کشته شده در جنگ جهانی اول قرار گرفته است.

 

JxUfzNMsEEi413GF0wcZZuYziNuJtWqxOeeQtz6q.jpeg

مشعل و گل‌های قرار گرفته در زیر طاق پیروزی به یاد سربازان کشته شده فرانسوی در جنگ جهانی اول

 آرامش صبح پس از هیاهوی شب

 مقصد بعدی ما بازدید از خیابان وینستون چرچیل بود؛ بدین منظور وارد خیابان شانزاِ‌ِلیزه شدیم، خیابانی که دیدن آن هم در روشنایی روز و هم در تاریکی شب جلوه‌های زیبای خود را دارد گرچه در صبح هنگام از اوج جنب و جوش شب خبری نبود.

 

Hi8UYfPLjQJ23s7Mx1BXpq6GVlbdJHRjl8PuAZbP.jpeg
تلألو تماشایی نور خورشید از لابه‌لای درختان در خیابان شانزاِ‌ِلیزه

 

 

G3FxMy9sLI8CTYPp3o9UG5tRRlGkfeS7lYgKCOjH.jpeg
کافه و رستوران‌های خیابان شانزاِ‌ِلیزه
Ql7Q6NzaY9TZRjoMFxKrXRAEam9R4FNd1FHBGvgw.jpeg
فروشگاه برند‌ مشهور فرانسوی "دیور" در خیابان شانزاِ‌ِلیزه
uCWK7EyFvmon7MmX8ZrZjkPHwbG3X5WDCRTdtZtq.jpeg
صف ورود برای خرید از فروشگاه برند مشهور فرانسوی، "لویی ویتون"
iMP10DFkOPoH3P2nfipluJ2wh8crG73BKUycgbJj.jpeg
پیاده‌رو خیابان شانزاِ‌ِلیزه
sSFeBCYlFGiRzFxqferVlUWBMQO9c0LQ6Alj8Aud.jpeg
نمای طاق پیروزی از خیابان شانزاِ‌ِلیزه
Tmh2GoQo6usQpkM3EExTQi8nm07NMPcDqoVyun02.jpeg
ساختمان‌های زیبای خیابان شانزاِ‌ِلیزه
Gw4o2HSjqPX6oVFtdQxHQSERdo6HMh0eLFUKxKKL.jpeg

خیابان شانزاِ‌ِلیزه

نام نیک وطن در این سوی گیتی

 اما خیابان شانزاِ‌ِلیزه یک جاذبه‌ی ویژه برای ما ایرانیان دارد، دفتر فروش هواپیمایی هُما که با وجود اینکه این روزها حال و روز خوشی ندارد و با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنان این دفتر فروش را در این خیابان مهم حفظ کرده است.

 

hKTq9oWBW9hhnnHAzlnBUw2yN4LtGHfBo5HYZBVA.jpeg

دفتر فروش هواپیمایی هُما در خیابان شانزاِ‌ِلیزه

CtJuaFNp27KA4b1cXDXVyar18XI0hgN9XyooJEUB.jpeg

نمایندگی رِنو در خیابان شانزاِ‌ِلیزه

VDe3faCAFhltw0WvaVzZQkbA41ZDxWSEHo3rG9wO.jpeg

فروشگاه باشگاه ورزشی پاری‌سَن‌ژِرمَن فرانسه در خیابان شانزاِ‌ِلیزه

 سرآغاز موزه‌گردی در پاریس

 در انتهای خیابان شانزاِ‌ِلیزه و نرسیده به میدان کُنکورد خیابانی با نام وینستون چرچیل قرار گرفته که در خود جاذبه‌های مشهوری قرار داده است.

 

p7XLHvAN6dnm85bI6gkAjC2V1RTMdWrkaH01NQTs.jpeg

ساختمانی زیبا در نزدیکی خیابان وینستون چرچیل

tYrjZaPR6rFjfg693U1SWGSxwMV1wWvmpNcBz1uo.jpeg

در نزدیکی خیابان وینستون چرچیل

tCKjMHi5tVCzXhfW4y3aNQGIJvOJqPoaevuLzjPz.jpeg

فندق‌هایی که در فصل پاییز به زمین افتاده بودند

 در ورودی خیابان وینستون چرچیل با مجسمه‌ای یادبود متعلق به ژنرال شارل‌دوگل روبرو شدیم. شارل آندره ژوزف ماری دوگل ملقب به شارل‌دوگل، رییس جمهور مشهور فرانسه و یک ناسیونالیست واقعی که در سال ۱۸۹۰ میلادی به دنیا آمد. شارل‌دوگل در سال ۱۹۵۸ میلادی در جریان شورش در الجزایر به نخست‌وزیری فرانسه رسید و پس از آن طرحی را معرفی کرد که در آن با تغییر در ساختار سیاسی فرانسه، سمت رییس جمهوری در فرانسه شکل گرفت. شارل‌دوگل پیش از این سمت در جایگاه وزیر دفاع و فرماندهی ارتش به کشورش در جنگ‌های فراوانی چون جنگ جهانی خدمت می‌کرد.

 

9v0NTToQ1zTRkGxBSgp4bqSeHtyQRpPJyQmm8boP.jpeg

مجسمه ژنرال شارل‌دوگل در ورودی خیابان وینستون چرچیل و نمای ساختمان گرندپَله

qf8ON1pUoRYwPXeynhVJc4tsGmuv2CELrGM0B2dW.jpeg

ساختمان گرندپَله در خیابان وینستون چرچیل 

 اما برترین جاذبه واقع شده در این خیابان بدون شک موزه پُتی‌پَله می‌باشد که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

 

EpEgNyW1buvJ45wMVdvf7E5gY5fF1Pv1rKnxYAyu.jpeg

ساختمان موزه پُتی‌پَله

lVMVM4TZscIhxky0tnjMWof76rMNYvUfX0XzfmvT.jpeg

ورودی موزه پتی‌پله

 ورودی این موزه برای ما با داشتن کارت موزه‌های پاریس، رایگان بود و پس از اسکن کارت موزه و بازرسی وارد موزه شدیم. ابتدا به سمت طبقه زیر‌زمین رفتیم تا با سپردن کوله خود به امانات از شر سنگینی آن رهایی یابیم و سپس بازدید خود را آغاز کنیم.

 

هنر به سبک فرانسوی

 موزه پُتی‌پَله (Petit Palais) که در لغت به معنای "کاخ کوچک" می‌باشد در کاخی به غایت زیبا برپا شده که در سال ۱۸۹۴ میلادی و به دلیل میزبانی پاریس از نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ میلادی و با طراحی شارل گیرول معمار مشهور فرانسوی در مدت ۲۰ سال ساخته شد. معماری این کاخ بسیار زیبا و چشم نواز بوده و امروزه به عنوان موزه هنرهای شهر پاریس فعالیت می‌کند.

نقشه موزه پُتی‌پَله

 از آثاری که در این موزه دیدن کردیم می‌توان به تابلوهای فاخر نقاشی، اشیا تاریخی کم‌نظیر و مجسمه‌های نیم تنه‌ی گچی اشاره کرد که اگر می‌خواستیم از تک تک این آثار در این موزه دیدن کنیم به ساعت‌ها زمان نیاز می‌داشتیم.

 

qL48bl5F1gNly42mPTMo4fP8OWHJw6Uwhjt7CFnv.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش اشیاء قدیمی

BGnGg9ozsjorQkx9ijFTfWvlZreArzNvUtgiuhdC.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

KbSr407VzTQriAxRb3s5w2S2r48ByBUiS9OLlWd4.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

2QENCBuTPnFR9nSlNE9havRInW45MEXeg9b1PyBH.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

Yh8DrRP3BYsmTIxG0w3LBljr04UeCUkTaFJt3HsO.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

KAgVeKDwhfMpjC8NrARgf0k2aplpb3lkgoZnyBBU.jpeg

راه‌پله مارپیچ موزه پُتی‌پَله

gqBVnewIF0cuEez6yFsNyYvcyi0WUpgatAPUUWxG.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

JB9jIR8hIsj5va05SSsFIgXAWK6VFHc6xzg5h14Z.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

ZF8uyDlOEzDlbf5qGnbFobig77mpEQyRBuZlTD9b.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

xYalUGk4Ss473acOeLIGZ6pvltpsvhIYz0g9EQDo.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش مجسمه‌ها

G1eqKD41zZOUUrwf9xlmL5xSm6YGrITY5c3VBEL5.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش تابلوهای نقاشی

nbxqoBIqIw3sDhkwlYgToprp0YcsuZ8EPqyXciyb.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش مجسمه‌ها

ObvVdCIrgooks0ViU0VnRrrminlrWMoD8LBVz6Vz.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش مجسمه‌ها

JQEXI8AkeYpX7czFoqxwawqdHIgeARxpxkUJoWqO.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش مجسمه‌ها

0RzqocnlGHAKIKWeDYglqbW6J3Kr07i2Zgx1LpFO.jpeg

موزه پُتی‌پَله – بخش مجسمه‌ها

 

 

بازدید مختصر و مفیدمان که تمام شد پس از خروج از موزه به سمت رود سِن حرکت کردیم و با مجسمه‌ای از وینستون چرچیل روبرو شدیم که او را عصا به دست و جسور نمایش می‌داد.

 

nbKXlKl3a9cEEii8CeRgigc8kE6WN06CD4MB99Nu.jpeg

مجسمه یادبود وینستون چرچیل

سیاست مداری با لُکنَت زبان

نام کامل او وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل می‌باشد که در سال ۱۸۷۴ میلادی در انگلستان به دنیا آمد. او یک سیاست مدار برجسته و نویسنده بریتانیایی بود که بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ میلادی در طول جنگ جهانی دوم نخست وزیر بریتانیا بود. او جزو معدود سیاست مدارانی بود که نقشی در ادبیات هم داشت و همین باعث شد تا در سال ۱۹۵۳ میلادی جایزه نوبل ادبیات را نیز دریافت کند. چرچیل نزد مردم فرانسه یک قهرمان بود، دلیل آن هم حمایت‌های او در جنگ جهانی دوم از این کشور بود و همین باعث شد تا در سال 1958 میلادی مارشال دو گل او را بهترین دوست مردم فرانسه بنامد.

 

NaPhJf15OPVy5HWbKXOcy7DXy0STA1azLDbrtm7L.jpeg

مجسمه یادبود وینستون چرچیل

 هوا کاملاً ابری شده بود که به سمت پل مشهور الکساندر سوم حرکت کردیم که درست در مقابل خیابان وینستون چرچیل قرار گرفته بود. 

 

پل پرآوازه شهر پاریس

 پل الکساندر سوم (Pont Alexandre III) بین سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۰ میلادی بر روی رود سِن و به مناسبت میزبانی پاریس از نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ میلادی ساخته و به افتخار تزار الکساندر سوم، فردی که نقش بسزایی در اتحاد روسیه و فرانسه داشت نام گذاری شده است.

 

qu9PBdCRzzC1FGdNSTxFct8Sc0xSlchxfvxmoXi4.jpeg

پل الکساندر سوم و نمای گنبد طلایی رنگ کلیسای گنبد (مقبره ناپلئون)

 در یک سمت این پل زیبا خیابان وینستون چرچیل و در سمت دیگر آن موزه نظامی پاریس واقع شده است و زمانی که بر روی این پل و به سمت موزه نظامی می‌ایستید گنبد طلایی رنگ و زیبنده مقبره ناپلئون از دور خودنمایی می‌کند.

 

Rre35YFcMWAXmOOI7yZw4cnKtY5BhBcp5iKPU3iz.jpeg

پل الکساندر سوم از مشهورترین پل‌های پاریس

 همچنین بر روی این پل مجسمه‌های درخشان طلایی رنگی را می‌بینید که آن ‌را نسبت به سایر پل‌های شهر متمایز کرده است.

 

zua3UhmilIKcWD8IXvNETT98qZnwauiDYU7OsrQF.jpeg

مجسمه‌های طلایی رنگ بر روی پل الکساندر سوم

 پس از بازدید از این پل باشکوه مسیر خود را در امتداد رود سِن و به سمت برج ایفل ادامه دادیم. شب گذشته به بدلیل تاریکی هوا از تماشای زیبایی حاشیه رود سِن ناتوان بودیم اما امروز بخوبی این زیبایی بر ما نمایان شده بود.

 

Xl9FsMKEGWMSlJVdeqcKVRBC3sRErduk25ilteBE.jpeg

فضای سبز در حاشیه رود سِن

NyqnZPT09qVCshrUetPcSvNy2WFcN0VHJXxTaPRE.jpeg

فضای سبز در حاشیه رود سِن

 در حاشیه رود سِن فضای سبزی قرار گرفته که در آن تعدادی مجسمه یادبود واقع شده که یکی از آنها لافایت نام دارد. 

 

eKtsUW7aX8wZClQkFvgAXyOs6yuHnoaxJpsyzSmC.jpeg

مجسمه یادبود مارکی دو لافایت (Lafayette Monument) 

 مارکی دو لافایت سیاست مدار و یک ژنرال فرانسوی بود که قهرمان آزادی بخش آمریکا و چهره‌ای تاثیر گذار در قبل و بعد از انقلاب فرانسه بود. او تنها فرانسوی بود که این چنین در سیاست آمریکا نقش داشته است. 
 در ادامه به بنای یادبود ادای احترام به کومیتاس رسیدیم که برای یادبود ارمنیان کشته شده قرار داده شده بود.

 

f1xY1mCkCAr0sGc3BRKXvs8jLIhnI8r2unIXcQWi.jpeg

بنای یادبود ادای احترام به کومیتاس (Memorial to the Armenian Genocide)

 فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که قتل عام ارامنه را محکوم کرد. این کشتار در طول جنگ جهانی اول و توسط عثمانی‌ها و در قلمرو تحت حکومتشان انجام گرفت که طی آن برآورد می‌شود بین یک تا یک و نیم میلیون ارمنی کشته شدند. 

 

rQWwzV9xWe6kEs1scUwnHs6Z1J5PTC6s1xJzhkXd.jpeg

بنای یادبود ادای احترام به کومیتاس (Memorial to the Armenian Genocide)

UP7vGLwYpQbPBKPbX4SM1AHOZaxEBjgPmw1VWcGX.jpeg

بنای یادبود ادای احترام به کومیتاس (Memorial to the Armenian Genocide)

 در ادامه به نزدیکی پل دُ لَلمَ (Pont de l’Alma) رسیدیم که مشعل آزادی روبروی آن واقع شده است.

 

PdXQk1cSUZ83t8C9SvNLU7iCYSp7gEuyssr5qFOi.jpeg

مشعل آزادی

یادگار امریکایی

 مشعل آزادی (Flame of Liberty) از جنس مس و روکش طلایی رنگ در سال ۱۹۸۶ میلادی در قسمت شمالی پل دُ لَلمَ و در خیابان نیویورک بر روی پایه‌ای از سنگ مرمر مشکی قرار گرفته است که از طرف ایالات متحده آمریکا و به نشانه روابط دوستانه دو کشور به فرانسه اهدا شد. اما قرار گرفتن تعدادی عکس در کنار این نماد توجه ما را به خود جلب کرد که متوجه شدیم مربوط به شاهزاده دیانا فرزند خاندان سلطنتی بریتانیا و مادر شاهزاده ویلیام و هری بود که در تصادفی در شهر پاریس در سال ۱۹۹۷ میلادی جان خود را از دست داده بود.

 

0mN7BaCxtUg23XGHBI02i3rytf2GZ3fmxtcaHsXq.jpeg

یادبود شاهزاده دیانا فرزند خاندان سلطنتی بریتانیا در کنار مشعل آزادی

 در ادامه به یکی از مشهورترین پل‌های عابر پیاده پاریس به نام پل دبیلی (Debilly Footbridge) رسیدیم و برای دقایقی از روی این پل نظاره‌گر برج ایفل شدیم.

 

X3cMPVpjUcOeZWIHImC1BEfNjjbQlp15Tcs9Mwl9.jpeg

قفل‌های بسته شده بر روی پل دبیلی

mIAipVciypOlriOZ23WegIPNxScKUkRtHqL4wWQ3.jpeg

نمای زیبای برج ایفل از پل دبیلی

6y3ghpIaAKWIFcBMc09UWuhR6jTUJ7zFFxxHb2ig.jpeg

تردد کشتی‌های تفریحی در رود سِن

 در نهایت ساعت حدود 12 ظهر بود که به پارک تروکادرو و برج ایفل رسیدیم، درست همان‌جایی که شب گذشته در آن قرار داشتیم.

 

KIlVNZ3oLUO16Dzadqempu4hPKSiW27hdGwneFxZ.jpeg

پارک تروکادرو

yivaQqHTGNaiGVq56HNtd5V732lnvp21bJNQfHQJ.jpeg

پارک تروکادرو و مکانی که در بالای پله‌ها مردم برای تماشای برج ایفل به آنجا ‌می‌روند

1G8QAZYRcVk7sZw4GDkrYFOq0Jr5QU1gNuXCOmU2.jpeg

برج ایفل، نماد عشق و آهن

0bz6XEcy3LuyZL0E0Gyk5T536r9QO1XSNHMxrV94.jpeg

برج ایفل، نماد عشق و آهن

xdYTJU706m61IYC8vdNO2jiIy3H9CoKfjUSJNMPI.jpeg

برج ایفل، نماد عشق و آهن

چشم‌ها باز، گوش‌ها تیز!

 از جیب‌بری در پاریس بخصوص کلاه‌برداری برخی سیاه‌پوستان در کنار برج ایفل زیاد شنیده بودیم و به همین خاطر در نزدیکی برج زیاد توقف نکردیم و پس از گرفتن چند عکس مسیر خود را به سمت پارک شان دو مارس ادامه دادیم. 

 

ZKIDushMT4XvKrmkolu6janqcZZo1Z97sBXBSnfJ.jpeg

فروشندگان دوره‌گرد در نزدیکی برج ایفل

photo_2021-02-02_08-47-05.jpg
دکه‌های نزدیک برج ایفل

 پارک شان دو مارس (Champ de Mars) با وسعت حدود ۲۴ هکتار درست روبروی برج ایفل و در طرف مقابل پارک تروکادرو قرار گرفته و یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی از این برج می‌باشد. از شانس بد ما در این لحظه به‌دلیل ابری بودن آسمان نتوانستیم عکسی دلچسب از برج ایفل بگیریم و تقریباً ناکام این پارک را ترک کردیم. به واقع هیچ چیز به اندازه یک آسمان آبی و نور خورشید به تصاویر رنگ و جلوه نمی‌بخشد.

 

jE8gQ6QuKEw8GA8I7E8NvjInY0iD2oYNWsNqMkz8.jpeg

نمای برج ایفل از پارک شان دو مارس

4R6dMZGdOCLTIBBBqhRrNXpH1iKkgbbazmcj4x5v.jpeg

نمای برج ایفل از پارک شان دو مارس

NcPdQv98AJI01tVMV1tn2xk4N0miSia5gcDcNqCr.jpeg

صف طولانی خرید بلیت ورودی به طبقات بالای برج ایفل

FxhGKw1yIN6eJf7l1khNXYjWhFsZQBEXWfZEtfby.jpeg

پارک شان دو مارس

KuBzoIqiZMb8DccCYC4tWvkHSEv3vtcDGzmvoS9f.jpeg

آب‌نمای پارک شان دو مارس

weqz7JY0vmVp6YzbCovuM59TDUGvkF9HNKIk0BwH.jpeg

پارک شان دو مارس

V3ZDH1CfzbgqBsai6FFR04Y6NQTxWMbbl0IGSxlj.jpeg

درشکه سواری کودکان در پارک شان دو مارس

aZfbaRZj7cpxo1jbBR4pontMAsfW8KGjC1DHcMzg.jpeg

دوچرخه‌های اشتراکی برقی شرکت اوبر در پارک شان دو مارس

 پس از بازدید از این پارک و اندکی استراحت به سمت موزه رودن یکی دیگر از موزه‌های برتر پاریس حرکت کردیم و ساعت حدود 13:30 دقیقه بود که به این موزه رسیدیم.

 

ArIunH3yoyl5wy0PnCr7Sq0d3ILOb64oKaKeUGK9.jpeg

ورودی موزه رودن

 ورودی موزه برای دارندگان کارت موزه‌های پاریس رایگان بود و بلافاصله پس از بازرسی برای تحویل کیف کولی به بخش امانات رفتیم که در کمال تعجب مشاهده کردیم مسئول آن یک ایرانی هست و پس از کمی خوش‌ و‌ بِش وارد حیاط موزه شدیم.

 

مجسمه‌ها سخن می‌گویند

موزه رودن (Musée Rodin)، یکی از موزه‌های مطرح پاریس بوده که در آن آثار هنری آگوست رودن و شاگردش کامیل کلودل به نمایش درآمده است. عمارت این باغ بزرگ مربوط به قرن ۱۸اُم می‌باشد و در آن کپی یکی از مشهورترین آثار خود آگوست رودن به نام متفکر و دروازه‌های دوزخ نگهداری می‌شوند.

نقشه موزه رودن

 

VlSUqj4IUVX9WwOGGGSneLs7DMunlyCmy9bfM9wb.jpeg

عمارت باشکوه موزه رودن

RKg4zOTjyfsn69C4BXP28fvO6LCZEOKCWgK5RIpB.jpeg

مجسمه‌های موزه رودن (عکس فوق برای داشتن قابلیت انتشار ویرایش شده‌ است)

 

Re4hoDXTcy1FW4Ys3mmGD1Lib7d28erymXoQdoQy.jpeg

مجسمه‌های موزه رودن  

8CHAkjzbyXn3Dd7BqfiOuzGIezPQ5B9gwceBRfk3.jpeg

مجسمه‌های موزه رودن  (عکس فوق برای داشتن قابلیت انتشار ویرایش شده‌ است)

WrdFYSFSipuMD09LWVnY3O8ALtth74zAzur4tP1C.jpeg

مجسمه‌های موزه رودن  (عکس فوق برای داشتن قابلیت انتشار ویرایش شده‌ است)

1CZ3AWUTPkjPErZTJwKOZ42mMwQKsDe2EB7DmKU3.jpeg

مجسمه‌های موزه رودن  

 آنقدر در طراحی مجسمه‌ها ظرافت وجود داشت که گویی با ما سخن می‌گویند و هر یک رازی را در درون خود مخفی کرده‌اند. اما علاوه بر مجسمه‌ها و تابلوهای زیبایی که در این موزه قرار گرفته، تماشای خود عمارت و باغ زیبای آن نیز خالی از لطف نبود.

 

rzEcL0w91JrqcGWJlqXbEyDjdVr0IkEwsEjHSkUb.jpeg

باغ عمارت موزه رودن

1ReJgVU76gaTMFeHg0pOFshH4i7II8pX3ufqxYYN.jpeg

باغ عمارت موزه رودن

zOfvz1aM9Rqqo2EKZVGzplRpeHQlc28LBO6KwCU5.jpeg

مجسمه متفکر اثر مشهور آگوست رودن در موزه رودن

ouMptYCAsS1TE6iXk1b32pBN8KfGhY3EoXe9QnLO.jpeg

دروازه جهنم اثر مشهور آگوست رودن در موزه رودن

s5vBXUOsfJIM2faIH0hy8dGPaSZneFigXylArbbH.jpeg

باغ عمارت موزه رودن و نمای گنبد طلایی رنگ کلیسای گنبد (مقبره ناپلئون) در دور دست

 چند دقیقه‌ای در باغ این عمارت بر روی یکی از نیمکت‌ها به استراحت پرداختیم و به گنبد طلایی رنگ مقبره ناپلئون که از دور دست خودنمایی می‌کرد، خیره شدیم. پس از یک ساعت بازدید و رفع خستگی در ادامه برنامه به سمت موزه نظامی در نزدیکی موزه رودن حرکت کردیم. 

 

T7q6EHSRwzLsfiwe8rYZVIDMxmNh00CZDcycVU1q.jpeg

ساختمان‌های پاریس در مسیر موزه نظامی 

photo_2021-02-02_08-46-45.jpg

مجسمه دفاع از همسر که در سال ۱۸۸۷ میلادی توسط مجسمه ساز مشهور Emile-André Boisseau از سنگ مرمر سفید ساخته شده است

(عکس جهت انتشار ویرایش شده است)

rd1eLB5Odo40lpywyFihQ8J1C1ss2ydmbmK5QW40.jpeg

اتوبوس‌های گردشگری در مسیر موزه نظامی 

crFzVBwhF8frGTLKZLJTVm21cekeDRMpUsoBgYOz.jpeg

گنبد بزرگ و طلایی رنگ کلیسای گنبد (مقبره ناپلئون)

oQCYO6bJipnk6WxQpePvzR7raHrLakj5JGPnRVx8.jpeg

نمای موزه نظامی

X8q9cR3tnmLga4wxNmOiNLABgOG2nRXCEdTjMoZq.jpeg

حیاط موزه نظامی

 وارد حیاط بسیار بزرگ موزه شدیم که در گوشه‌ای از آن کلیسایی کوچک با نام سَن‌لوییس واقع شده بود که تصمیم گرفتیم در ابتدا از آن بازدید کنیم.

 

سفرنامه های مرتبط

نظرات کاربران (28 نظر)

× در حال پاسخ به:

سعید ا. 5 اسفند 1399 ساعت 12:49

جناب اقتداری عزیز! درود بر شما. توصیف پاریس "خاص"، به چنین روایتگر "خاص" هم نیاز دارد!
سفر و سفرنامه تان بسیار پربار بود. در مدت زمان محدود، دیدار کمی و کیفی از جاذبه های بی پایان این شهر، شرح اطلاعات جزء به جزء و کاربردی، تصاویر گویا و جذاب و حرفه ای، و .... همچون همیشه سفرنامه تان را در شمار بهترین ها قرار داد. اگر چه داغ سفر را در دل همه، تازه و سوزان کردید!
بسیار سپاسگزارم و بی صبرانه منتظر ادامه آن و توصیف بارسلون زیبا هستم.
تندرستی و سفرهای پربار همیشگی برایتان آرزومندم.

ویدا مهین پو 28 بهمن 1399 ساعت 10:40

آقای اقتداری عزیز
با قلم زیبا و روان شما همسفرتان در پاریس شدیم. علاقه شما به آثار تاریخی و هنری در لابلای نوشته ها کاملا مشهود است. چقدر عالی بود که توضیحات تاریخی کوتاه و مختصر بود و زیاده گویی نداشت. سفرنامه تان برای تاریخ دوستانی چون خودم نکات جذابی داشت مانند مزار بزرگان در سرداب پانتئون، نیلوفرهای آبی کلود مونه و داستان بازماندگان کشتی مدوسا، مجسمه‌های موزه رودن و ده ها نکته دیگر. تنها اندکی به نظرم ادیت تصاویر در تعدادی عکسها (به خصوص قسمت آسمان) کمی نقص داشت یا ادیت موزون نبود. مشخص است زحمت زیادی برای نگارش و تهیه کشیدید و سفرنامه تان بسیار با ارزش و آموزنده بود. سفرهای خوبی را برای شما و همسر گرامیتان آرزو میکنم.

نوید مکوندی 27 بهمن 1399 ساعت 10:21

پوریا جان مثل همیشه عالی بود . فکر میکنم یک راهنمای عالی برای افرادی که قصد سفر به پاریس دارند باشه ، البته بعید میدونم کسی بتونه مثل شما اینهمه جاذبه رو در مدت محدود تماشا کنه ، اما با توجه به توضیحات خوبی که دادی و عکس های بینظیری که ارائه دادی هر فردی میتواند با توجه به علایقش مکان هایی را انتخاب و بازدید کند .
مشخص هست وقت زیادی برای تهیه این سفرنامه صرف کردید که جا دارد دست مریزاد اساسی گفت . بی صبرانه منتظر سفرنامه بارسلونای شما هستیم . با آرزوی شادی و سلامتی برای شما و همه مردم جهان .

امیر رحیمی 23 بهمن 1399 ساعت 09:01

جناب آقای اقتداری
با سلام و احترام
سفرنامه جذاب و زیبای شما با تصاویر کارت پستالی اش را خواندم و حظی بردم وافر. چون تصاویر بسیار زیبا بودند، مجدداً برگشتم و سفرنامه رم شما را هم مرور نمودم؛ به نظرم تصاویر این سفرنامه حِس هنری بیشتری دارد و شاید هم کمی ویرایشهای انجام شده روی تصاویر حرفه ای تر است و به زیبایی آنها افزوده است، در هر حال دست مریزاد. تصویر کالسکه سواری در قسمت اول بسیار حرفه ای بود و خیلی آن را پسندیدم. علیرغم این که تا الان چندین بار در زمان برنامه ریزی سفرهایمان، پاریس در لیست قرار گرفته ولی هر بار به دلیلی حذف شده است و ما تاکنون نتوانستیم که آن را از نزدیک ببینیم ولی سفرنامه شما، از عطش تماشای ما کاست، حتی در سفر سال گذشته به اسپانیا، قرارداد خرید بلیط بارسلونا به پاریس و پاریس به تهران را هم امضا کردیم ولی بعداً بدلیل سرمای هوا آن را با پرتغال جایگزین نمودیم!
واقعاً برنامه ریزی دقیقی داشته اید که در این فرصت کم توانستید تعداد زیادی از جاذبه های پاریس را تماشا کنید، از این بابت هم به شما تبریک می گویم. در این روزهای سرد و سکون سفرنامه های لست سکند همزمان با پاندمی کرونا، سفرنامه شما بسیار دلچسب بود. به نظرم اگر امسال مسابقه ای برگزار می شد به احتمال قوی شما با این سفرنامه، یکی از برندگان آن بودید.
صحت و سلامتی توأم با نیکبختی و بهروزی برایتان آرزومندم
ایام به کام و روزگارتان پر از سفرهای رویایی

سعید عسکریان 21 بهمن 1399 ساعت 19:01

پوریای عزیز سلام
مطمئنا یک برنامه ریزی مدون و کلی تحقیق، صرف وقت و فکر و اندیشه میتواند همچنین سفری با بهترین بهره وری را فراهم نماید که آن هم تنها از یک عاشق سفر دارای همت زیاد بر خواهد آمد.
علاوه بر آن تهیه و تنظیم این سفرنامه با یک دنیا اطلاعات و مطالب قابل ارائه، ستودنی است واقعا دست مریزاد ....
مطمئنا این سفرنامه راهگشای خیلی از دوستان علاقمند به سفر به پاریس خواهد بود.
سپاس از تو دوست عزیزم برای نگارش این سفرنامه که بهانه ای بود خاطرات سفرمان به این شهر زیبا یادآوری گردد. بماند که من هم پس از دیدن و حضور در شهر پاریس و دیدن پلشتی هایش دچار سندروم معروفش گشتم و برای بازدید از این شهر به همان یک بار تجربه حضور اکتفا کنم.
و اما آنچه که بیشتر دوست داشتم....
نام سفرنامه بسیار زیبا، مرتبط، جذاب و عالی است.
همانطور که بارها به خودت گفتم عکس هایت بسیار بسیار زیبا، چشم نواز و دوست داشتنی است و بدون شک نقطه عطف سفرنامه هایت است. سپاس که زیبایی های پاریس را با این تصاویر با ما به اشتراک گذاشتی.
روزگارت در کنار همسر محترم پر از سفر و شادی
برقرار باشی دوست من.

رضا 18 بهمن 1399 ساعت 17:37

سفرنامه شما بنده را یاد دو روز اقامتم در پاریس انداخت وقتی سه ماه در المان ماموریت
کاری داشتم.اولا بسیار شهر گرانی است.مثلا یک صبحانه مختصر مثل مربا و کره کوچک
با یک باگت و قوه 15 یورو در رستوران معمولی بود.تمیزی و جاذبه های این شهر واقعا
نسبت به المان پایین بود . خرید بسیار گران و به نظر بنده به جای یک سفر هفت روزه
پاریس می شود دو سفر تایلند و مالزی و هند رفت با جاذبه های زیبای شرقی و غذاهای
متنوع و خرید ارزان.موفق باشید.

روزبه شهنواز 16 بهمن 1399 ساعت 20:15

سلام خدمت آقای اقتداری عزیز. لذت فراوان بردم از سفرنامه‌ی خوب، کامل و کاربردی شما با عکس‌ها و فیلم‌های بسیار زیبا. برای من جذاب‌ترین بخش سفرنامه بازدید از قبرستان پرلاشز و آرامگاه صادق هدایت بود. تشکر حسابی از شما بابت زحمت زیادی که برای نگارش این مطلب جذاب کشیده بودید🙏

شیلان صادقی 16 بهمن 1399 ساعت 19:17

سلام جناب اقتداری
واقعا از خوندن سفرنامتون لذت بردم و با ثبت تصاویر زیبا و اطلاعاتی بسیار مفید بیشتر از پیش آرزوی دیدن پاریس زیبا را کردم .
امیدوارم که سفرهای این چنین پرمحتوا و ارزشمند پیش رویتان باشد.

مژده 16 بهمن 1399 ساعت 10:24

بسیار عالی بود و یاد آور تمامی خاطرات خوب
به امید سفرهای بیشتر

رامتین 16 بهمن 1399 ساعت 01:37

بسیار عالی بود👌

سیامک 15 بهمن 1399 ساعت 21:43

با سلام جناب اقتداری
باز هم شاهد یک سفرنامه فوق‌العاده از شما بودیم. همه چیز را به خوبی و به همراه عکسها و فیلمهای عالی توضیح دادید.
در اینجا می‌خواهم یک نکته را عرض کتنم که احتمالاً به درد شما (اگر دوباره به پاریس سفر کردید) و دیگران می‌خورد.
ارزانترین روشی که می‌توانید از فرودگاه اورلی پاریس به شهر بروید به شرح زیر است. جالب این است که این روش را نه در سایتهای ایرانی و نه حتی در سایتهای خارجی ذکر نکرده‌اند.
از طبقه (1-) فرودگاه می‌توان با استفاده از خط ترموا T7 به ایستگاه Villejuif - Louis Aragon در انتهای خط شماره 7 مترو رسید. از این ایستگاه هم می‌توان با تعویض خط به هر ایستگاه دلخواه در سراسر پاریس رسید. با این روش فقط به دو بلیت t+ نیاز دارید (یکی برای ترموا و یکی برای مترو). بنابراین هزینه شما فقط 3/8 یورو خواهد شد (در زمان مسافرت شما که 3/6 می‌‌شد). مثلاً در مورد شما می‌توانستید با استفاده از خط 7 به ایستگاه Opéra بروید و در آنجا خط مترو شماره 3 را انتخاب و در نهایت به ایستگاه نزدیک هتل یعنی Porte de Champerret برسید.
البته درصورتی که بار سنگین و چمدانهای بزرگ داشته باشید، به خصوص در ساعات شلوغ، کمی سخت خواهد بود.
من این سعادت را داشتم که بیش از 15 مسافرت به پاریس داشته باشم و هر بار که گذارم به اورلی افتاد از همین روش استفاده کردم که ابداً مشکلی نداشتم.
در خاتمه باید به عرض برسانم شما حقیقتاً عکاس قابلی هستید چون من در تمام سفرهایی که به پاریس داشتم، این شهر را تا این حد زیبا نیافتم😊😁

یاسر 15 بهمن 1399 ساعت 19:03

خسته نباشید واقعا خسته نباشید بی انصافیه محضه اگه کسی بخواد از سفرنامه شما ایراد بگیره بنظرم اگر شخصی قصد سفر به پاریس رو داره با خوندن سفرنامه شما با چشم های بسته هم تو پاریس گم نمیشه

farideh 15 بهمن 1399 ساعت 14:49

یکی از بهترین و کاملترین سفرنامه هایی که تاحالا خونده بودم. زنده باد واقعا دست مریزاد. کیفیت و مهارت و دقت موج میزنه داخل این سفرنامه. ممنون از سایت لست سکند که چنین شاهکاری رو منتشر کرد. واقعا خسته نباشید جناب اقتداری خاطرات سفر پاریس من در سال 2014 کاملا زنده شد.

هومان باقریان 15 بهمن 1399 ساعت 13:58

پوریا خان سلام
فکر می کنم کامل ترین متنی بود که از پاریس خوانده بودم. حتی تصور اینکه در 4 روز بشود از این همه جای دیدنی بازدید کرد هم بسیار مشکل است چه برسد به اینکه بتوان واقعا آن را انجام داد.
سفرنامه جالبی بود و مثل همیشه عکس های بسیار زیبایی داشت که با دیدن آنها واقعا دلم برای پاریس تنگ شد.
همین عکس های خوش آب و رنگ شماست که سندرم پاریس را به جان خلق الله می اندازد :)
از شوخی که بگذریم، نامگذاری قسمت های مختلف سفرنامه را دوست داشتم و اینکه همت کرده بودی و همه اسامی را با تلفظ صحیح نوشته بودی هم بسیار خوب بود. فکر نمی کنم کسی قبل از این، این کار را در مورد پاریس انجام داده باشد.
کماکان دوست داشتم از تجربیات شخصی و حس و حال خودت بیشتر بخوانم که می ماند برای بارسلونای دوست داشتنی.
در ضمن فرودگاه بووه هم همیشه همین بساط است و من هم بارها اسیر تاخیرهای طولانی و بعضا تا 8 ساعت شده ام ... ولی به قول تو به آن قیمت خارق العاده بلیتش می ارزد.
شاد و سلامت و برقرار باشی و همواره در سفرهای دور و دراز