گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

4.5
از 24 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهشتی در ایران که چهار فصل سال در آن بهار است! +تصاویر
14 آبان 1398 13:40
16

بندر چابهار در استان زیبا و افسانه‌ای سیستان و بلوچستان برای گردشگرانی که آب‌وهوا را به‌عنوان شاخص اصلی انتخاب مقصد در نظر می‌گیرند، همواره به عنوانی مقصدی جذاب مورد توجه بوده است. درواقع نام چابهار به‌عنوان یک بندر اقیانوسی از آب‌وهوای همواره بهاری آن گرفته‌ شده است و به‌ نوعی هوای این بندر در زمستان گرمایی دل‌نشین و در تابستان خنکایی طراوت‌بخش را برای گردشگران به همراه دارد.شما میتوانید به صورت هوایی با تور های چابهار و یا به صورت گشت و با تور ایرانگردی چابهار به این مقصد جذاب و چهار فصل سفر داشته باشید.

بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است و به دلیل موقعیت راهبردی و دسترسی به آب‌های آزاد از اهمیت ترانزیتی فراوانی برخوردار است، همچنین این بندر علاوه بر موقعیت بازرگانی به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و آب‌وهوای مناسبی که دارد همواره و در تمام فصول سال گردشگران بسیاری را از سراسر کشور عزیزمان ایران به خود جذب می‌کند.

در رابطه با آب‌وهوای منحصربه‌فرد آن، بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مدار رأس‌السرطان و مسیر عبور بادهای موسمیِ شبه‌قاره هند، زمستان آب و هوایی نسبتاً گرم دارد و تابستان به‌عنوان خنک‌ترین بندر ایران شناخته می‌شود. به‌طورکلی آب‌وهوای چابهار طی سال تغییرات کمی دارد و یکی از معتدل‌ترین نقاط آب و هوایی ایران است. در لست سکند قصد داریم معرفی کوتاهی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بندر چابهار داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.

 

موج فشان

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد چابهار و ساحل این شهر بندری، وجود حفره‌هایی در کنار صخره‌های ساحلی است که پس از برخورد موج به صخره‌های ساحلی، این حفره‌ها آب را به‌صورت فواره تا ارتفاع 20 متر به هوا پرتاب می‌کنند. دلیل این پدیده بادهای موسمی بخصوص در فصل تابستان است که باعث می‌شود موج آب با شدت به ساحل برخورد کند. معمولاً منطقه دریا بزرگ در مرکز ساحلی چابهار بهترین منطقه و فصل تابستان بهترین زمان بازدید از موج فشان است.

 

بندر تنگ

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

عکس‌ها: جام جم آنلاین

بندر تنگ در 80 کیلومتری کنارک قرار دارد و به دلیل اینکه محل تلاقی کویر و دریاست بسیار مورد توجه قرارگرفته است. ازجمله دیگر جاذبه‌های این بندر می‌توان به تپه‌های گل‌افشان، ساحل زیبا و اسکله ماهیگیری بزرگ آن اشاره کرد.

 

گل‌افشان

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

در نزدیکی چابهار پدیده‌هایی طبیعی به نام گل‌افشان وجود دارد که مشهورترین آن‌ها گل‌افشان بندر تنگ است. گِل خروجی از این تپه‌ها که ارتفاع بعضی از آن‌ها به 50 متر می‌رسد به رنگ خاکستری است. این گل به‌صورت سرد است. همچنین گل‌ها هنگام خروج صداهایی شبیه به صدای ترکیدن یک حباب ایجاد می‌کنند.

 

باغات موز

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

عکس: رستم کریمی نژاد/ ایرنا

در شهرستان چابهار به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی باغاتی از میوه‌های گرمسیری وجود دارد که بیش از 3800 هکتار از آن را موزستان تشکیل می‌دهد. گردشگرانی که به چابهار سفر می‌کنند می‌توانند مدتی را نیز به بازدید از این باغ‌های زیبا و منحصربه‌فرد بپردازند. از این باغ‌ها معمولاً در تمام طول سال موز برداشت می‌شود.

 

بندر بریس

chabahar-9.jpgchabahar-10.jpg

عکس‌ها: نوا جمشیدی

بندر ماهیگیری بریس در 55 کیلومتری چابهار قرار دارد. مهم‌ترین جاذبه گردشگری این بندر صخره‌ای است که مشرف‌ به اسکله ماهیگیری بندر است و به ساحل تراسی مشهور است. همچنین از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به ساحل ماسه‌ای خرچنگ‌ها و قایق‌های کوچک ماهیگیری مستقر در بندر اشاره کرد. در بندر بریس صنعت ماهیگیری رونق دارد و انواع ماهی و میگو توسط صیادان محلی صید می‌شود.

 

دریاچه صورتی لیپار

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانchabahar-11.jpg

عکس: نوا جمشیدی

این دریاچه زیبا در 15 کیلومتری چابهار، در مسیر گواتر و در دره‌ای صخره‌ای مشرف‌ به کوه قرار گرفته است. نام دریاچه از رنگ صورتی آن گرفته‌ شده است که به دلیل وجود پلانکتون‌های گیاهی در منطقه اطراف دریاچه و وجود مواد آلی و معدنی در آب دریاچه است. علاوه بر پوشش گیاهی خاص، گونه‌های جانوری مانند حواصیل، تیهو و باقرقره نیز در منطقه اطراف دریاچه لیپار دیده می‌شوند.

 

کوه‌های مریخی

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانchabahar-13.jpg

عکس: نوا جمشیدی

 

کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی چابهار، کوه‌هایی با ساختار و شکل خاص در مسیر گواتر هستند. فاصله این کوه‌ها با چابهار حدوداً 40 تا 50 کیلومتر است. کوه‌های مریخی به دلیل فرسایش خاک و گونه رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل به این نام مشهور شده‌اند. از مواد اصلی تشکیل‌دهنده رسوبات این کوه‌ها می‌توان به بقایای جانداران دریایی همراه با ماسه و خاک رس اشاره کرد. رنگ این کوه‌ها، رنگی میان طوسی و سفید است.

 

خلیج گواتر

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

این خلیج یکی از آخرین نقاط مرزی ایران است و میان دریای عمان و ساحل مکران قرار گرفته است. دریایی آبی و آرام به همراه ساحلی زیبا و بکر در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده جنگل‌های حرا جاذبه‌ای منحصربه‌فرد را در مرز کشورهای ایران و پاکستان به وجود آورده است. در سمت ایران رودخانه باهوکلات و در سمت پاکستان رودخانه نهردشت به خلیج گواتر می‌ریزند.

 

جنگل حرای پاکستانی

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

حرا درختی زیبا و هم نام ابوعلی سینا است (نام علمی آن در کتاب‌های علمی اوی سینا مارینا است) که در مرداب‌های جنوب ایران ازجمله شهرستان چابهار (در ساحل خلیج گواتر) می‌روید. از مشخصات حرا این است که دانه‌اش بر روی درخت مادر رشد اولیه را طی کرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جداشده و به مرداب می‌افتد. درخت حرا برگ‌های همیشه‌سبز، بسیار بادوام و بیضی‌شکلی دارد. ازجمله تفریحات این منطقه می‌توان به قایق‌سواری اشاره کرد.

 

قلعه تیس

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

قلعه تیس یا قلعه پرتغالی‌های چابهار در 5 کیلومتری چابهار و در روستای تاریخی تیس با قدمتی حدوداً 2000 ساله قرار گرفته است. این قلعه مربوط به دوران اسلامی در محوطه‌ای به ابعاد 54 در 26 متر بر بلندای تپه‌ای قرار دارد و در ساخت آن از آجر، سنگ و گچ استفاده‌ شده است. این قلعه را پرتغالی‌ها برای دفاع از خود هنگام شورش مردم محلی ساخته‌اند.

 

پزم و تیاب

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

عکس‌ها: باشگاه خبرنگاران جوان

پزم و تیاب روستایی بندری با ساحلی زیبا در نزدیکی شهرستان کنارک است. ازجمله جاذبه‌های دیدنی این ساحل زیبای دریای عمان می‌توان به سنگ‌هایی اشاره که از صدف پوشیده شده‌اند و زیبایی خاصی به ساحلی بخشیده‌اند.

 

درک

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

درک روستایی با جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده در نزدیکی شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان است. دلیل شهرت روستای درک علاوه بر نام ایهام‌برانگیز روستا، تلاقی کویر و دریا در ساحل روستای درک است که هنگام طلوع و غروب آفتاب مناظری چشم‌نواز را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورند.

 

بازار سنتی

گردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایرانگردشگری در چابهار، خنک ترین بندر ایران

بازار سنتی چابهار از بازارهای قدیمی است که در آن صنایع‌دستی مثل سوزن‌دوزی و لوازم موردنیاز آن و همچنین پارچه‌های مناسب برای لباس‌های هندی و پاکستانی ارائه می‌گردد.

 

همان‌طور که با هم دیدیم جاذبه‌های چابهار آن‌قدر متنوع و فراوان است که مطمئناً در نوشته‌ای کوتاه نمی‌توان همه آن‌ها را معرفی و بررسی کرد، پس اگر علاقه‌مندید بیشتر با جزئیات جاذبه‌های معرفی‌شده و سایر جاهای دیدنی چابهار آشنا شوید، می‌توانید با کیلک بر روی لینک صفحات ویدئوهای چابهار، جاهای دیدنی چابهار و سفرنامه های چابهار به این صفحات مراجعه کنید و از آشنایی با دیدنی‌ها و جاذبه‌های این بندر خارق‌العاده لذت ببرید.

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی