فِلامِنکو در سواحل مدیترانه (سفرنامه بارسلونا)

4.5
از 42 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
فِلامِنکو در سواحل مدیترانه سفر به بارسلونا + تصاویر
آموزش سفرنامه‌ نویسی
20 اردیبهشت 1400 09:00
40
16.9K

روز نهم سفر اروپا (دومین روز حضور در بارسلونا)

بیست و چهارم مهرماه 98، دیدار با شاهکارهای گائودی

ساعت 8 صبح بود که با صدای زنگ ساعت گوشی بیدار شدیم؛ برخلاف شب نخست که به سختی خواب را به چشمانمان دیدیم، شب گذشته با آرامش بهتری خوابیدیم و صبح انرژی خوبی داشتیم. اتاق همچنان غرق تاریکی بود و وجدانمان اجازه نداد چراغ‌ها را روشن کنیم تا مزاحم خواب دیگر مسافران نشویم. پس از آماده شدن کوله را برداشتیم و برای صرف صبحانه به سمت رستوران رفتیم. رستوران نسبتاً خلوت و میز صبحانه دقیقاً همانند روز قبل و بدون تغییر بود. در طبقه‌ای که رستوران واقع بود، یک میز بیلیارد و فوتبال دستی نیز قرار گرفته بود که البته استفاده از آن شامل هزینه می‌شد. پس از صرف صبحانه حدود ساعت 9 صبح بود که هاستل را به مقصد نخستین جاذبه امروز یعنی «کازا میلا» ترک کردیم.

 

7nOG5lIhcxLZodGocrhNNyMvVtFwcuP2vw5OKrrV.jpeg

میز بیلیارد و فوتبال دستی هاستل

ax11.jpg
نمای ورودی هاستل
xwIhpzfOjiPBdtDlsLbLlZ6QvqSqJkAGqrbOuLGE.jpeg

آرامش صبحگاهی در خیابان

از هاستل که به بیرون آمدیم مستقیم وارد خیابان لارامبلا شدیم و چیزی که نظرمان را جلب کرده بود، مواجه نشدن با تظاهرات کاتالان‌ها در روز گذشته بود اما چند قدم که جلوتر رفتیم آثار این تظاهرات نمایان شد. تظاهرکنندگان با آتش زدن اموال دولتی اقدام به بستن خیابان در شب گذشته کرده بودند و این باعث شده بود کارگران شهرداری پس از برقراری آرامش، مشغول به نظافت خیابان‌ها باشند.

 

lwutUJ3tp1p3xdYTF33BwLCzsrbepQPCQjWqEvSJ.jpeg

کارگران شهرداری مشغول نظافت خیابان پس از تظاهرات شب گذشته جدایی طلبان کاتالونیا

 به واقع مردم یک شهر توسعه یافته اروپایی چرا باید دست به چنین اقداماتی بزنند؛ اما حقیقت ماجرا این است که مردم به اندازه نداشته‌هایشان دست به اعتراض می‌زنند؛ یکی برای آزادی بیشتر و یکی برای سیر ماندن! پیاده در حرکت بودیم که به میدان کاتالونیا رسیدیم و از آنجا وارد خیابانی شدیم که پس از خیابان لارامبلا مشهورترین خیابان بارسلونا بود. خیابان «پسیج دِ گراسیا» با بوتیک‌های لوکس، کافه و رستوران‌های متنوع و از همه مهم‌تر آثار معماری چشم‌نواز، خود به یکی از جاذبه‌های توریستی بارسلونا بدل گشته است.

 

qnBpRgBtqEpfF61LxD2Bk7FsJkj3uMxqeGherVAv.jpeg

معماری باشکوه ساختمان‌های خیابان «پسیج د گراسیا»

 نخست به «کازا باتیو» رسیدیم که یکی از شاهکارهای گائودی شناخته می‌شود اما قصد بازدید از اینجا را نداشتیم و کمی جلوتر به کازا میلا رسیدیم.

 

FxUX0p1tAiz2rfoETTky8TP9HwMLfb5UwSOF29gn.jpeg

معماری رنگارنگ کازا باتیو، شاهکار گائودی

QRpqIJ1E6yEkx1xIDXR1KfQbwSmQPDtmQODPJeuM.jpeg

نمای کازا میلا، اثر مشهور گائودی

 گائودی، شخصی که یک شهر وامدار او هستند

 آنتونی گائودی جوان مِسگر اسپانیایی بود که از کودکی به معماری روی آورد و پس از فارغ‌التحصیلی از همین رشته بدنبال علاقه خود رفت تا جایی که آثار مشهور او در جای‌جای شهر بارسلونا به چشم می‌آید و این خود دلیلی برای حضور گردشگران در این شهر زیبا می‌باشد. این هنرمند پر افتخار که تا به امروز 7 اثر او در یونسکو به ثبت رسیده بدلیل آثار متفاوت خود در بین مردم شناخته شده می‌باشد و همگان را به تحسین وا داشته است.

 

RxsvNIXDHDONJCmDCUHxNQW2oU85VQN22kznw3DT.jpeg

آنتونی گائودی، معمار مشهور اسپانیایی (عکس از اینترنت)

 کازا میلا یکی از متفاوت‌ترین ساختمان‌های جهان می‌باشد که توسط این هنرمند طراحی شده است. نمای بیرونی ساختمان از سنگ با طراحی موجدار بود که به نظر می‌رسید امواج اقیانوس را به مخاطب القاء می‌کند.

 بلیت ورودی به این ساختمان را پیش از سفر به قیمت 22 یورو برای هر نفر تهیه کرده بودیم که استفاده از راهنمای صوتی نیز رایگان بود.

 

02 - Casa Mila-page-001 (1).jpg

بلیت ورودی «کازا میلا»

 وارد ساختمان شدیم که در کمال تعجب صفی برای ورود نداشت، ما به فرض شلوغی بلیت را از پیش خریده بودیم که در واقع نیازی به این کار نبود. سپس با نشان دادن بلیت و اسکن آن، یک راهنمای صوتی برای هر نفر دریافت کردیم و بازدید خود را شروع کردیم.

 ابتدا به زیر نورگیر ساختمان رسیدیم، جایی که وقتی سر خود را بالا ‌گرفتیم اوج دقت و هنر این معمار برای نخستین بار به چشممان آمد.

 

LR4pwTRd4j39RaGC7BgFmBvLWxQsEGAht2yjRWfA.jpeg

نورگیر «کازا میلا»

از آنجا بوسیله آسانسور مستقیم به پشت‌بام ساختمان رفتیم، جایی که کمتر کسی باور می‌کند در آنجا اثری از معماری مشاهده کند. معماری منحصر به فرد گائودی حتی تا پشت بام کازا میلا نیز کشیده شده بود و خطوط منحنی که وجه تمایز معماری او بودند حتی در طراحی دودکش‌ها و سیستم تهویه ساختمان دیده می‌شد.

 

HWyQsHVdBgce4BYI7GLcbsiBzEC6HY98bgSvVVh9.jpeg

پشت بام کازا میلا

 از پشت بام کازا میلا تعدادی از آثار تاریخی و مشهور شهر بارسلونا نمایان بود، از جمله کلیسای «ساگرادا فامیلیا»، خیابان «پسیج دِ گراسیا»، معبد «قلب مقدس عیسی» و کوه «تیبیدابو».

 

mBcX1IBGYEEBcmbh6blYAurtwxb4cqjrVJfRO63T.jpeg

نمای شهر بارسلونا از پشت بام «کازا میلا»

RD7oWdIfRIWYDfGZsZM9q4FRJe3MrmmcOtV0pzWm.jpeg

نمای خیابان پسیج دِ گراسیا از پشت بام «کازا میلا»

lftT0CaUZARO5PeVdC7ptN9sUdItxgY433k6xPk4.jpeg

نمای کلیسای ساگرادا فامیلیا از پشت بام «کازا میلا»

YbDXM9JZ3krss2sumSeHGb1WZeunK1nzcrDrM6Ew.jpeg

نمای معبد قلب مقدس عیسی و کوه تیبیدابو از پشت بام «کازا میلا»

 معماری گائودی آنقدر خاص و زیبا بود که بیشتر شبیه به معماری آیندگان بود تا آثاری که در گذشته خلق شده است. پس از بازدید از پشت بام به سمت بازدید از طبقات آن راهی شدیم.

 

ZjpaIRLNFOYpAeijlN5nqak7usVkQvOzQOMIN4Yk.jpeg

به سمت بازدید از طبقات «کازا میلا»

PA8JoPauiGLLqFo17LxZ1bGrfvz40f1vtysSmQiV.jpeg

ماکت «کازا میلا»

 امروزه کازا میلا دفتر بنیاد فرهنگی بانک Caixa Catalunya می‌باشد که از سال 1980 میلادی مالکیت این ساختمان را در اختیار دارد. در زمان سفر ما بازدید از برخی طبقات کازا میلا امکان پذیر بود که عموماً زندگی خانواده ثروتمند و کارکنان ساختمان در زمان گذشته را به معرض تماشا گذاشته بود.

 

AdOPaTDDJuBJeeH0BG1Ygap7JPZeMnS2jwWb7Inz.jpeg

اتاق کارکنان «کازا میلا»

Im2UL9T1J5v1Ui7IWBCFH7oJvVXtQfgJ6RubEG8c.jpeg

اتاق خیاطی «کازا میلا 

dyoCEyn2mrjU3AIcPJ46YxJDf9aK4KjeGH6mPkDO.jpeg

اتاق کارکنان «کازا میلا»

TM3TzbXGdgpoN27UEEBCRCYOQZVq6tdnUBjpM29e.jpeg

آشپزخانه کارکنان «کازا میلا»

2Lf59WQuB3htcMySUqZA4jZ9Vj1QOkQ56kBexdFZ.jpeg

حمام «کازا میلا»

NtEFwU2ndiu16plDdE1SJE1Hlu9MuLYjYj2heEkG.jpeg

اتاق پذیرایی «کازا میلا»

WBimUtyLAhKvUGgKO6DjXljrjMkMS4wVrtiRN8Zi.jpeg

اتاق پذیرایی «کازا میلا»

Jpw6BEX48zxbRrNtSoLqb323a2VJU6TE8S7cXvoJ.jpeg

راهرو طبقات «کازا میلا»

تماشای نحوه زندگی کارکنان و اربابان ساختمان در کنار یکدیگر بسیار جذاب بود؛ اتاق‌های پرسنل در نهایت سادگی و در نقطه مقابل زندگی مرفه مالکان ساختمان.

 ساعت حدود 11:30 دقیقه بود که از ساختمان خارج شدیم و به سمت پارک زیبا و مشهور گوئل، دیگر یادگار آنتونی گائودی راهی شدیم. برای دسترسی به این پارک برای اولین بار در بارسلونا به سمت مترو رفتیم و با خرید یک بلیت ده‌تایی یا همان t10، در خط L3 در ایستگاه Diagonal سوار بر مترو شدیم و به ایستگاه Lesseps رسیدیم و با 10 دقیقه پیاده‌روی خود را در کوچه پرشیب منتهی به پارک یافتیم که در آن کلیسایی کوچک نظر ما را به خود جلب کرد و برای دقایقی تماشا و استراحت وارد حیاط بزرگ آن شدیم.

ax22.jpg
در مسیر مترو در خیابان «پسیج دِ گراسیا»
vW8pBOZnz8V4vgFsp3bGutwowgfZdfgWWdFfxQaA.jpeg

ایستگاه مترو Diagonal در خط L3

Ztifl5YSNkc1h6Oh1pI2pAeXhPh5cxJFLuqaiYc4.jpeg

دستگاه فروش بلیت مترو در ایستگاه Diagonal

RZ1EMYAXYgaqZKpdL2pqPgKiZiXJKsiTjqyXfT4M.jpeg

بلیت مترو T10

a87UgTPx8UyIU2DKTsY4nxDycgznwnjYIxwjVNIc.jpeg

درون واگن مترو به سمت ایستگاه Lesseps

SC5CXDEV2FaWb4Ar4ISTItSgZdG9ovW26sPYE6fz.jpeg

ایستگاه مترو Lesseps در خط L3

pYXTq2GS7neOvHcBaYyqKcbedwgDu06oK5k8mRWa.jpeg

کلیسای واقع در کوچه منتهی به پارک گوئل

X4o5ggBRRRzf6UsS4d4Vv4b50wdT9T6fLvuS7mp0.jpeg

کلیسای واقع در کوچه منتهی به پارک گوئل

vqDBE530ZDdoZU7jLzyG7sBS9kLYEWj4qyb8yege.jpeg

کلیسای واقع در کوچه منتهی به پارک گوئل

در میانه‌های کوچه چند فروشگاه خرید یادگاری قرار گرفته بود که از آن‌ها به رسم همیشه سفرها، چند مَگنِت خریدیم و به حرکت خود ادامه دادیم. شیب کوچه بسیار زیاد شده بود اما به لطف پله‌‌های برقی‌ قرار گرفته خیلی سریع و راحت به ورودی پارک گوئل رسیدیم.

 

YWczWaWXYTifWFPsh9G9rhDECZ4F3hRs2NesN1Zc.jpeg

پله‌برقی واقع در کوچه منتهی به پارک گوئل

F1ho6uo2jCloikUrAvTpy0Vwzv9tdl0EDvRMwSQs.jpeg

بلیت‌فروشی پارک گوئل در کنار ورودی

سمندر رنگارنگ بارسلون

بلیت ورودی پارک را پیش از سفر خریده بودیم برای همین در صف خرید بلیت معطل نشدیم، گرچه صف شلوغی هم ایجاد نشده بود. با اسکن بلیت وارد پارک شدیم، پارکی که تنها برای بازدید از آثار گائودی نیاز به تهیه بلیت آن را دارید و بازدید از سایر قسمت‌های آن رایگان می‌باشد.

03 - Guel Park-page-001 (1).jpg
بلیت ورودی پارک گوئل

 

2RCswdScpwUKa67w3F86r4UoidLfm2bQGLGmh8sp.jpeg

جمعیت زیاد گردشگران در پارک گوئل

dgvPRRXRVV0Bh1Cq8rYayNE4fm6493vKO57JZvEw.jpeg

پارک گوئل

npOZ36900HYFZk9j8FlwjQIbZoEUpgzBWPHbQ3AV.jpeg

کاشی‌کاری‌های خاص در پارک گوئل

گوئل یک تاجر مشهور بارسلونا بود که رویای ساخت یک مجموعه مسکونی سر سبز و لوکس را بر روی تپه‌ای بر فراز شهر در سر داشت و بدین منظور از هنرمند چیره دست زمان خود آنتونی گائودی خواست تا این رویا را به حقیقت تبدیل کند. گائودی با الهام از طبیعت و ایده‌های گوتیک ساخت مجموعه را آغاز کرد. زمانی که گائودی دو نمونه خانه را در این محل ساخت هیچکس حاضر به خرید آن‌ها نشد و این پروژه بزرگ با شکست روبرو شد و گائودی تا آخر عمر در یکی از این خانه‌ها در این محل زندگی کرد تا امروزه این پروژه به جای یک مجموعه مسکونی لوکس، تبدیل به یک پارک عمومی بسیار زیبا شود.

 

dOmxrtVLmxMzcHAfE6VHdeZFkx55JOTp7BNvi5lF.jpeg

خطوط منحنی طراحی، وجه تمایز آثار گائودی

DjLNJZynbQXG4qR1uNIniSzsuscw7ojPTy1YSP1F.jpeg

پارک گوئل

yZcLKZHuQH1dN19XgrvAl6ftadrE7T2daOZdH3nF.jpeg

کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا در پارک گوئل

DHrB8nGSMsz6EUb7nPGYuai05UnAnAaHoHKF98GG.jpeg

کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا در پارک گوئل

oBzMCIbVr1O8OE0MHQ9T3GlxlM8N1tWPGf7AbftX.jpeg

سمندر مشهور پارک گوئل که به ظاهر از درب ورودی مجموعه حراست می‌کند

8xEorbVhIs9pJ4KWRpomlV6C8P5mniXSUnQQwRLK.jpeg

ستونن‎های عظیم کاخ مرکزی در پارک گوئل

YOEuzAPfG8lfWWZEFrR1xFmcIaIjrRlS0WJMY9pP.jpeg

پارک گوئل

pPiKYWlsx28ngCUN5vXXfTLUSvgQ8IjaIHY73znQ.jpeg

پارک گوئل

G1YOTgJtQbsYqN0wp1AuOkN8DLOlP55b0Z0ip3GX.jpeg

نمای شهر بارسلونا از تراس پارک گوئل

vjLcDQEnlZ6XmOkCQvHUDVDezsVc1Alld9uY04xI.jpeg

تراس پارک گوئل

3J2uCEa1CCZrJGN3ABJgJL3mfyyMJ6kVjHuEFMMc.jpeg

پارک گوئل

QAUfmlCtn54hvaiSgrvc4vx5C4wrLlsunVWdaRz9.jpeg

نیمکت‌های کاشی‌کاری شده در پارک گوئل

b6o638uvw6Ao4ZhMeX63uqykWGcoWHvQ5C2aECUW.jpeg

پارک گوئل

Qwb5S6WxStctOv7MzAWVkBHi4ZjDde4AAV4zmhUJ.jpeg

کاشی‌کاری‌های سقف کاخ مرکزی در پارک گوئل

J4EUNaWiFNaZGEAOAanwfeVgteazF8qawqD2tmZk.jpeg

پارک گوئل

FquRvecnC7tddiu9SW1T01xBIsI8TING6dw6hK84.jpeg

دالان خاص در پارک گوئل

GYZqsMJObU6JmMU0l17Mf5Sr0lZ827ANuin2RCW8.jpeg

دالان خاص در پارک گوئل

ساعت حدود 3 عصر بود که پارک زیبای گوئل را ترک کردیم و شاخص‌ترین مقصد ما در ادامه بازدید امروز، یادگار عظیم گائودی یعنی ساگرادا فامیلیا بود اما پیش از آن تصمیم گرفتیم برای صرف ناهار همچون روز گذشته به رستوران «بسم الله کبابش» برویم که روز گذشته از هر نظر حالمان در آنجا خوب بود.

 به سمت ایستگاه مترو Lesseps در خط L3 رفتیم و در ایستگاهی در نزدیکی رستوران پیاده شدیم تا قدم‌زنان به آنجا رسیدیم.

 

ZckFArGeC2LEEV9TUgRjBxe2cw62r2j5qI6p1DMJ.jpeg

در مسیر رستوران «بسم الله کبابش»

EkmdnK9U4OvnkmmsA50MLRNo7JZWsAAkr3r2HRAE.jpeg

در مسیر رستوران «بسم الله کبابش»

 پرسنل رستوران با دیدن مجدد ما، در همان ابتدای ورود لبخند گرمی نثار ما کردند به شکلی که خستگی یک روز بازدید از بدنمان بیرون رفت. باتری دوربین را به شارژ زدم و از منو دو غذا را انتخاب و سفارش دادیم.

 

0MwcRrgOyJHSTSaRV8sSuLJVAnud6peLVLitGUOd.jpeg

ناهار ما در رستوران «بسم الله کبابش»

lUagQ2yP7HES8COfozpcPeV9v9ABr8HVgAwvoSE5.jpeg

ناهار ما در رستوران «بسم الله کبابش»

 با توجه به اینکه از زمانبندی بازدیدمان جلو بودیم، پس از صرف غذا نیم ساعتی را در همانجا استراحت کردیم و سپس به مسیر خود ادامه دادیم و پیاده به سمت خیابان لارامبلا رفتیم و از کلیسای «سنت مری بِیت لَحم» که درست در نبش یک خیابان باریک و خیابان لارامبلا واقع شده بود دیدن کردیم.

 

WxoxEcpRNzdEN7AQOfFPZF2scz4IGhDJiLMPHUl2.jpeg

کلیسای «سنت مری بِیت لَحم»

کلیسا نسبتاً کوچک و به سبک باروک طراحی شده بود. در محل فعلی این کلیسا در گذشته یک مدرسه و کلیسای قدیمی قرار داشته که قدمتش به سال 1553 میلادی باز ‍‌می‌گردد. این کلیسا در گذشته بدلیل آتش‌سوزی تخریب شد و کلیسای کنونی در بین سال‌های 1680 تا 1732 میلادی بنا شده است.

 

NSqb9Sg8hpwVvVjh8BT4u8tO4ZWzeaq7l33URKZr.jpeg

کلیسای «سنت مری بِیت لَحم»

bknLMXJ6gWSXnK1uzdI4hTlFDFq0PbwvjtxXzXaW.jpeg

کلیسای «سنت مری بِیت لَحم»

lW6V5EiC2Yzcs3aGrgzpGBICieRmTxRIvSWsifd5.jpeg

کلیسای «سنت مری بِیت لَحم»

 از کلیسا بیرون آمدیم؛ بلیت بازدیدمان از کلیسای ساگرادا فامیلیا برای ساعت 17:30 دقیقه بود و هنوز زمان نسبتاً زیادی باقی‌مانده بود؛ به همسرم گفتم شانس خود را مجدداً امتحان کنیم و به سمت پارک سیوتادیا رفتیم اما مجدداً با درب‌های بسته مواجه شدیم و کاملاً قید بازدید از آن را زدیم.

 

Q8c2Gdtru61Sj9gXXqmmz8Z1Qrj2TtRD8xbahlD0.jpeg

در مسیر پارک سیوتادیا

 همینطور که در اطراف پارک و در محله اِل‌بورن قدم می‌زدیم به مجموعه‌ای تاریخی برخوردیم که «بورن» نام داشت.

 

IsLCbMyEStJ7Aw3bH45wQ2dGi4Ex6AOpnmNc6M0l.jpeg

مرکز تاریخی بورن

این مرکز که در گذشته به یک بازار مواد غذایی قدیمی تعلق داشته، در سال 2013 میلادی با وسعت 8000 متر مربع به عنوان مرکز تاریخی شهر بارسلونا آغاز به کار کرد تا بخشی از تاریخ این شهر را به بازدید کنندگان نمایش دهد. این مرکز به شکل یک میدان باز طراحی شده و تاریخچه شهر را در قرن 18 و 19 میلادی نمایش می‌دهد.

 

2z0WNDxDHT4t7G0lktyaR6Oqw0BwdwWO1w4WdWBn.jpeg

مرکز تاریخی بورن

 شاید جالب باشد که بدانید در سال 2001 میلادی ابتدا در این محل قرار بوده یک کتابخانه دایر شود اما زمانی که در حین ساخت به بقایای بمب‌هایی که در سال 1714 میلادی در شهر قدیمی بارسلونا قرار داده شده بود رسیدند، پس از کش و قوس‌های فراوان تصمیم به ساخت یک مرکز تاریخی گرفته شد.

 دیگر زمان رفتن به سمت کلیسای ساگرادا فامیلیا بود بدین جهت به سمت ایستگاه Urquinaona در خط L1 رفتیم و با یک تعویض خط، در ایستگاه Sagrada Familia در خط L2 پیاده شدیم که درست در کنار کلیسا قرار گرفته بود.

 

zAucZ1cRD19l2rMScFWzLSjAOZVMq1S2PzSZcBfH.jpeg

در محوطه کلیسای ساگرادا فامیلیا

FIOIlbRvm4NZsD41pISYCQSRydWRJyrzzGWUn3xF.jpeg

کلیسای ساگرادا فامیلیا

 اوج تضاد در معماری اماکن مذهبی

 به نزدیکی کلیسا که رسیدیم با جمعیت پرشماری روبرو شدیم که برای بازدید آمده بودند و البته بیشتر آن‌ها بلیت نداشتند و به هر دری می‌زدند تا بتوانند از کلیسا دیدن کنند. دقیقاً راس ساعت 17:30 دقیقه که در بلیت قید شده بود پس از چک امنیتی وارد کلیسا شدیم. شاید جالب باشد بدانید ساخت این کلیسا از سال 1882 میلادی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تکمیل آن تا سال 2026 میلادی نیز به طول بینجامد اما با این وجود تا به امروز پربازدیدترین اثر تاریخی در کشور اسپانیا لقب گرفته است.

04 - La Sagrade Familya-page-001.jpg
بلیت ورودی کلیسای ساگرادا فامیلیا
rCvaoM2lFs4Aeb6yA2e1q8WPLdGlHFLjxip6QDze.jpeg

کلیسای ساگرادا فامیلیا که همچنان در دست ساخت و تکمیل می‌باشد

60sEv7tltKzQRl54FUJ0dyL4rQVWy1lgijfSVsZr.jpeg

ورودی کلیسای ساگرادا فامیلیا

5RWlLJtpBgRMasEnxtmcuuxn07IHScCw1e2Nel30.jpeg

کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا بزرگترین اثر تاریخی سفارش داده شده در دوران عمر گائودی بود و او تکمیل این اثر را همچون یک ماموریت الهی بر خود واجب می‌دانست از این رو حتی زمانی که بودجه ساخت کلیسا به اتمام رسید، گائودی با هزینه شخصی خود و حتی درخواست کمک از مردم عادی، به پیشبرد پروژه کمک می‌کرد.

 همانطور که انتظار می‌رفت گائودی این کلیسا را همچون معماری خاص سایر آثارش، به سبک باروک و مدرنیسم طراحی کرده و به جرئت می‌توان گفت شاهد اوج تضاد در طراحی در بین تمامی کلیساهای دنیا بودیم.

 

o9xwqIx8uXuvEpGZ2NqtTdc5hFOgnLVgQ1yclaUc.jpeg

حیرت بازدید کنندگان از تماشای کلیسای ساگرادا فامیلیا

whFeWoJkfyevr1faC9CtCTaEbE8osjX0Vf119SmP.jpeg

ستون‌های بسیار بلند کلیسای ساگرادا فامیلیا

d9wNc8E4IRYnVekbRL7eBfjeXHhlAIeyyjKD5h1V.jpeg

سقف فوق‌العاده تماشایی کلیسای ساگرادا فامیلیا

گائودی همواره اعتقاد داشت هیچ خط راستی در طبیعت وجود ندارد و با الهام از طبیعت در آثار خود نیز از هیچ خط راستی استفاده نکرده است. به طور نمونه در طراحی برج‌های کلیسا انحنایی قرار داد که آن را از قله‌های عجیب کوهستان مقدس «مونتسِرات» که در خارج از بارسلونا قرار دارند، الهام گرفته بود.

 

EaGbPiUU0qZwJUQvCGndKFg21XOXAI5KhQz2w7Eq.jpeg

کلیسای ساگرادا فامیلیا

6yZo5umOY218znhDKoeUtRctrJrCBiBlIPWoFU61.jpeg

پنجره‌های رنگین، وجه تمایز معماری گوتیک در کلیسای ساگرادا فامیلیا

q1rsqv9pS37de17onPsSOnWbguHMFigobHhXKsTu.jpeg

پنجره‌های رنگین، وجه تمایز معماری گوتیک در کلیسای ساگرادا فامیلیا

 گائودی این کلیسا را به نحوی طراحی کرده بود که پس از اتمام دارای 12 برج به نشانی از 12 حواری مسیح باشند و برج مرکزی نیز با ۱۷۰ متر ارتفاع نمادی از خود مسیح در نظر گرفته شده بود.

 در ادامه بازدید که همچنان مدهوش اوج معماری کلیسا بودیم به سمت طبقه زیرین رفتیم جایی که موزه‌ای کوچک و همچنین سردابه‌ای واقع شده که پیکر آنتونی گائودی در آن قرار گرفته بود.

 

96ckwTJrQ48lKnUYT3zZB2J4hRDCTMBZwogqNCHd.jpeg

کارگاه کوچک در زیرزمین کلیسای ساگرادا فامیلیا

xJ60lk3AmlHgJw5hyxeAof2SlTFC5x5cko59GVcg.jpeg

تصاویر بازدید پاپ بندیکت شانزدهم که کلیسا را طی جشن بزرگی در نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی تقدیس کرد

92VsRprUfB6pFYgl3ty5HJe7JY34gqlPHI8wabiG.jpeg

تصویر روند تکمیل کلیسای ساگرادا فامیلیا در گذر زمان

 از کلیسا که بیرون آمدم با خودم فکر می‌کردم چنین تضادی در طراحی یک کلیسا، آیا در طراحی یک مسجد هم می‌توانست پذیرفته شده باشد یا خیر. گرچه کلیسای ساگرادا فامیلیا نیز بارها در زمان ساخت و در جریان جنگ‌های داخلی توسط گروهی از آنارشیست‌ها (گروهی که با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند) فضای داخلی آن شامل کارگاه‌ها، نقشه‌ها و مدل‌ها به آتش کشیده شده و ویران شدند.

 بعد از خروج از کلیسا با مترو به هاستل بازگشتیم تا کمی استراحت کنیم و بتوانیم از شام رایگانی که در روف‌گاردن هاستل سرو می‌شد استفاده کنیم.

 

beSYPP1Zk6alETptucmg79K57JmzwR5iAX5XRG7g.jpeg

نمای تراس اتاق ما به سمت میدان Placa Reial

WiW1UeG414tDbpUnIxdf6P3YsVpKqYNyOE6FcGF9.jpeg

روف گاردن هاستل

stmwxvomqb9DLvgOLNFZI0AOXz7e9EspdRWx88bj.jpeg

روف گاردن هاستل

ax33.jpg
شام، پاستای رایگان در روف گاردن هاستل

 پس از صرف شام و کمی هم‌صحبتی با دیگر مسافرین هاستل، تصمیم گرفتیم یک پیاده‌روی شبانه در خیابان لارامبلا داشته باشیم و بدین منظور از هاستل خارج شدیم.

ax44.jpg
میدان Placa Reial در روبروی هاستل
kc1daS020X6Si2e0GSFc7luFgm7hR5r3IAOGLa7V.jpeg

به سمت خیابان لارامبلا

63WaFnElT00jztqwvCuSF06Nwk69mO10Y7WLlLnO.jpeg

گشت شبانه در خیابان لارامبلا

vwDEY5D2d3RmmFq4sVP5pjw0e4l3uHLM7u5TqLSx.jpeg

جدول هزینه‌های روز نهم سفر اروپا - بیست و چهارم مهرماه 98

 

 

نقشه مسیر طی شده در روز نهم سفر اروپا (بخش اول) - بیست و چهارم مهرماه 98

 

 

نقشه مسیر طی شده در روز نهم سفر اروپا (بخش دوم) - بیست و چهارم مهرماه 98

 

 

روز دهم سفر اروپا (سومین روز حضور در بارسلونا)

بیست و پنجم مهرماه 98، از زمین نیوکمپ تا بلندی‌های مونجوئیک

امروز آخرین روز بازدیدمان در شهر بارسلونا بود و طبق برنامه تصمیم داشتیم از ورزشگاه نیوکمپ، تپه‌های مونجوئیک و معبد قلب مقدس عیسی بازدید کنیم. صبحدمان از خواب بیدار شدیم و همچون روزهای گذشته در حالیکه دیگر هم اتاقی‌ها در خواب بودند اتاق را ترک کرده و برای صرف صبحانه به سمت رستوران هاستل رفتیم. شب گذشته دیگر کاملاً به فضای هاستل عادت کرده بودیم و توانستیم به خوابی عمیق فرو رویم، گرچه بدون داشتن چشم‌بند و گوش‌گیر شاید این مهم امکان‌پذیر نمی‌شد.

منوی صبحانه هر روز همچون روز گذشته تکرار می‌شد و از هاستل بیش از این هم نمی‌شد توقع داشت. جالب اینجا بود اگر کمی دیر به میز صبحانه می‌رسیدیم دیگر از میوه خبری نبود و شاید این جایزه‌ای برای سحرخیزان بود. هاستل هر روز یک برنامه برای مسافرین داشت اما ما آنقدر سرمان با برنامه‌های بازدیدمان گرم بود که زمانی برای برنامه‌های هاستل نداشتیم.

 

OqX8ibAC56K1jYnqNEGFE2qrzuYYIXzntiqzD6w2.jpeg

قاب‌های دیوار رستوران هاستل

Vh9v8DIsAEGkO1hiDTlXW6q6XLKBD1o5VoUUfgAM.jpeg

برنامه تفریحی روزانه هاستل

 از هاستل بیرون آمدیم و به سمت ایستگاه مترو Liceu در خط L3 که در نزدیکی هاستل قرار داشت رفتیم. در نهایت در ایستگاه Maria Cristina که در نزدیکی ورزشگاه نیوکمپ واقع شده بود پیاده شدیم و با 10 دقیقه پیاده‌روی به ورزشگاه رسیدیم.

 

UTFWTetFwuf5ftDJafxbNSOBIzqKkl04GbnkCWiz.jpeg

ورودی ورزشگاه نیوکمپ

آبی و اناری پوشان کاتالونیا

 بلیت بازدید از ورزشگاه را پیش از سفر بصورت اینترنتی خریده بودیم و بدون معطلی در صف ورود قرار گرفتیم. گرچه به شخصه طرفدار باشگاه رئال مادرید بودم اما دلیلی نبود که از ورزشگاه اختصاصی زیبای تیم رقیب دیدن نکنم.

05 - Camp Nou-page-002 (1).jpg
بلیت ورودی ورزشگاه نیوکمپ
D4ymu7MeHS5WjFamAQmsnq3n69aXyZB5973vW43H.jpeg

صف بلیت فروشی ورزشگاه نیوکمپ

9SRoqvLOVdGsNh3JXNicjKBGf0wf8Sv5UaJCyCKA.jpeg

صف ورود به ورزشگاه نیوکمپ

HfreiTRic2Gy12tXo1JFt5JaThWiXMfPDwD3bkTg.jpeg

عکس یادگاری در هنگام ورود به ورزشگاه نیوکمپ

 بازدید از ورزشگاه در یک مسیر از پیش تعیین شده انجام می‌گرفت و در طول مسیر نیز راهنمایان ورزشگاه قرار گرفته بودند. ابتدا وارد موزه باشگاه شدیم جایی که افتخارات تمام ادوار از تمامی تیم‌های باشگاه گردهم آمده بودند؛ از فوتبال گرفته تا بسکتبال و والیبال و ... .

 

PYRrOqGZzyzN3QXTUgtCbEx1xjqh4zC60QduswSw.jpeg

بخش جام‌های قهرمانی در موزه ورزشگاه نیوکمپ

OepQJJoGdi5XH7dlGt9OaIxPi5pjSOxVRcWhIS8l.jpeg

لباس قدیمی باشگاه در موزه ورزشگاه نیوکمپ

QERW6XlQcq8JAGyKOYAeIyF3f9CGBbXBRJA3k9mC.jpeg

بخش جام‌های قهرمانی در موزه ورزشگاه نیوکمپ

aCbEnpqFuarDjTMMxOpIDaxk7iEyD4HfydHEClQu.jpeg

موزه ورزشگاه نیوکمپ

LJKBRlP6Y0zLhOEIrShRD2CJqcBrerzpAHHjTztS.jpeg

پیراهن خوان کارلوس ناوارو، بازیکن سابق تیم بسکتبال بارسلونا

Nk1OWYEtGpHAwlrvXAhFGSRq4OSjNaxaAyQeJhRv.jpeg

چهره کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم فوتبال بارسلونا

id4DiixB6HLdXQyov6Uxsszo9x1i7Juj5I9kdm9c.jpeg

بخش جام‌های قهرمانی در موزه ورزشگاه نیوکمپ

 باشگاه بارسلونا در سال 1899 میلادی توسط «خوان گمپر» که خود زمانی کاپیتان تیم فوتبال بازل سوئیس بود افتتاح شد. رنگ آبی و اناری پیراهن این تیم نیز به احترام موسس باشگاه، از رنگ پیراهن بازیکنان تیم فوتبال بازل گرفته شده است.

پس از خروج از موزه به سمت سکوها در طبقه دوم رفتیم، صحنه جذاب تماشای ورزشگاه در این لحظه هیچ‌گاه از خاطرم نمی‌رود و خوشحال بودم که تیم محبوبم یعنی رئال‌مادرید توانسته بارها در مقابل هزاران تماشاگر کاتولونیا در نیوکمپ دروازه بارسلونا را باز کند.

 

2oMbghQ0Q97O71n2F23Td7CY2ohUHLX0dpXCDtiK.jpeg

زمین چمن یکدست ورزشگاه نیوکمپ

WRExV1COgafH43CWIsjykBwnUZZ7IsCfVk9PCaeZ.jpeg

سکوهای ورزشگاه نیوکمپ

WT0ops8VWDqBeGRwJGauAViMakXitdanvdspuPJC.jpeg

تصویر پانوراما از ورزشگاه نیوکمپ

 پس از تماشای ورزشگاه از نمای طبقه دوم، به سمت رختکن رفتیم تا بیشتر با حس و حال و هیجان بازیکنان آشنا شویم. در این قسمت از بازدید، از سالن کنفرانس مطبوعاتی، رخت‌کن که شامل رخت‌کن اصلی، حمام و جکوزی بود، دیدن کردیم. جالب‌ترین بخش به نظر من قرار گرفتن اتاقی کوچک برای عبادت در نزدیکی دالان ورودی به زمین چمن بود که در نوع خود بسیار جالب بود.

 

36t4gtUmf1BnsSmnVq7wnR9C3o7bDL6VUuCwCp73.jpeg

سالن کنفرانس مطبوعاتی در ورزشگاه نیوکمپ

X9gIOC5SCmngK2NZXfzwzPJ3bNkhbCq1BlPWv6l5.jpeg

تخته کوچ فوتبال در ورزشگاه نیوکمپ

EwWyGig6IjaYcl9chqeBWgvyOP22WFfQIkdH8EAM.jpeg

جکوزی کوچک در رختکن ورزشگاه نیوکمپ

NYFt28tlHmveER21sjR54T89zOAnz0XQxRhoSdSL.jpeg

دوش‌های حمام در رختکن ورزشگاه نیوکمپ

ru9U1WQOi6dq7BDmCvUbYcrJ9sbhe0Z2Z6aBjxvD.jpeg

رختکن ورزشگاه نیوکمپ

Aclygvru7KlFypDcQFPmFB0qePZKONGu5FcFoUJB.jpeg

دالان ورود به زمین چمن ورزشگاه نیوکمپ

1pJQmvvqzcWHromhQhbFRieV03gscgf1IK1oKedZ.jpeg

اتاق عبادت کوچک در کنار دالان ورود به زمین چمن ورزشگاه نیوکمپ

 پس از بازدید از رختکن، از دالان اصلی به کنار زمین چمن رفتیم و نیمکت تیم‌ها را از نزدیک تماشا کردیم و با نشستن برروی آن‌ها، احساس جذاب یک تیم فوتبال در کنار زمین را بدست آوردیم.

 

dkMitiUEgs3N17RDIC9wAypq6WlBObLXgXfrrk3w.jpeg
زمین چمن ورزشگاه نیوکمپ
P3MyZOwfOrwEvXC6YIn01XnGWTpLh4jom1nSqHrr.jpeg

صندلی‌های کنار زمین چمن ورزشگاه نیوکمپ

 بلیتی که از پیش تهیه کرده بودیم شامل استفاده از دوربین‌های واقعیت مجازی نیز می‌شد برای همین به سمت طبقه اول ورزشگاه رفتیم تا با زدن این عینک‌ها بیشتر با حال و هوای ورزشگاه در زمان بازی آشنا بشیم.

 

MGrDgRJIdBVQlWN9v5ugLvuVvOdFFL8xYXGWkKNn.jpeg

زمین چمن ورزشگاه نیوکمپ از نمای سکوهای طبقه اول

OPvTDT2GLcTNmMgiZvaQhAOuUdnrUd7T1FNb3HqI.jpeg

دوربین‌های واقعیت مجازی در ورزشگاه نیوکمپ

EEV2DPSguKGjtlNTiT9TcFO29T79tnfEtm7k5xFg.jpeg

جایگاه ویژه گزارشگران در ورزشگاه نیوکمپ

ax55.jpg
نمای نیمکت تیم‌ها در ورزشگاه نیوکمپ

 کم‌کم بازدید ما رو به اتمام بود و همچون رسم همیشگی سایر مکان‌های دیدنی، پیش از خروج وارد فروشگاه مجموعه شدیم اما چون قصد خرید نداشتیم گشت مختصری در فروشگاه زدیم و از ورزشگاه خارج شدیم.

 

y0xJlgGpojkgtdh5UfrL1TiZ5XL547q7HtpDbf9H.jpeg

ال سی دی های خروجی ورزشگاه نیوکمپ

0ZLZ0EvGuU51inFzmW5W8e7VgRrlRJD71nt0mWWE.jpeg

فروشگاه ورزشگاه نیوکمپ

BDTOJDVlbeT6FdOeKbkD4dDmSYn7DpuTm9PXDuAH.jpeg

لباس‌های مسی در فروشگاه ورزشگاه نیوکمپ

sHG5SvLvYQJcmrNsDZzGjmpyrfeRrnuhKyORFlEe.jpeg

فروشگاه ورزشگاه نیوکمپ

S1TtHrOq1sKybcloI4I0uggQUqMW4cqDnapiytU2.jpeg

نمای بیرونی ورزشگاه نیوکمپ

LRcmMtXiu8NW9G03vccxHPrWfSBZ4qiST4wqIHXC.jpeg

یادبود لاسلو کوبالا از اسطوره‌های تیم فوتبال بارسلونا

بازدید ما به اتمام رسیده بود و قدم‌زنان از ورزشگاه دور می‌شدیم؛ در چهره هر دوی ما خستگی 10 روز سفر فشرده نمایان بود و اگر می‌خواستیم انرژی برای انتهای سفر اروپا یعنی بازدید از میلان باقی بماند می‌بایست برنامه‌ها را کمی سبک می‌کردیم برای همین تصمیم گرفتیم امروز بازدید از معبد قلب مقدس عیسی را از برنامه حذف کنیم.

 برای رسیدن به تپه‌های مونجوئیک به سمت ایستگاه مترو Maria Cristina رفتیم و در ایستگاه Espanya پیاده شدیم. پس از میدان کاتالونیا، میدان اسپانیا مشهورترین میدان شهر بارسلونا می‌باشد که به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در سال 1929 میلادی ساخته شده و در وسط آن نیز فواره‌ای بزرگ با مجسمه‌هایی زیبا که اثر هنرمندان مشهور اسپانیایی می‌باشند، قرار گرفته است. اگر به یاد داشته باشید در شبی که وارد بارسلونا شدیم اتوبوس فرودگاه بدلیل تظاهرات کاتالونیا به جای اینکه ما را به میدان کاتالونیا ببرد، در میدان اسپانیا توقف کرد اما در آن لحظه آنقدر کلافه و خسته بودیم که به دیدنی‌های اطراف کمترین توجهی نکردیم.

 

cTGLZqYHrXk74Sg2ZAI8sExaD7IBfFaj0VvViSrr.jpeg

میدان اسپانیا و فواره dels Tres Mars در مرکز آن

L5IQ9U0U71E9jmJOVp8ZNDvqjisewp6g8m7RYJt4.jpeg

محل توقف اتوبوس‌های فرودگاه در نزدیکی میدان اسپانیا

 برای رسیدن به تپه مونجوئیک می‌بایست از میدان اسپانیا وارد خیابان عریض «ماریا کریستینا» می‌شدیم و سپس با پله از دامنه تپه بالا می‌رفتیم. در این خیابان جاذبه‌های مهمی همچون برج‌های دو قلوی Torres Venecianes که در ساخت آن از برج کنار کلیسای جامع سنت مارک در ونیز الهام گرفته شده، بزرگترین فواره بارسلونا با نام فواره مجیک و چهار ستون مشهور قرار گرفته، که در ادامه به دیدن از آن‌ها رفتیم.

 

qm99zxlGs1QOyfTbC2SMEDaCW75QgEEdhQuuNWTZ.jpeg

ساختمان‌های مشهور در اطراف میدان اسپانیا

w73NwWHfk53KBT55cAVhjz4LBtypatJuofjomAbU.jpeg

ساختمان‌های مشهور در خیابان ماریا کریستینا

dW2B1SnbisQIj8jsngcB4jFG2J6G0Ic9akICqdub.jpeg

برج‌های دو قلوی Torres Venecianes در خیابان ماریا کریستینا

fqUpZUzjqHk0gnvRVCfJARPiuYB0se2ZzDYREQSK.jpeg

چهار ستون مشهور قرار گرفته در کنار فواره مجیک با نمای ساختمان مجلل موزه ملی هنرهای کاتالونیا

InueP270k0hEsD57evDcATv9Vt3DaQgLUh8mkkUg.jpeg

کافه‌های اطراف فواره مجیک

ESJ9MbS159jJRx1MfpxeyylpffJLvJDQv5raE0Df.jpeg

چهار ستون مشهور با نمای ساختمان مجلل موزه ملی هنرهای کاتالونیا

azV7TI44GwC4A08dncBSzP6UeHQ2UB16L873dbiP.jpeg

ساختمان مجلل موزه ملی هنرهای کاتالونیا

9hr7VPiCxHFT3OBZcAHcYaJHWb1JziMfbT8GXc6g.jpeg

فواره مجیک که گفته می‌شود شب‌ها در ساعاتی مشخص نمایش دارد

به فواره مجیک که رسیدیم شیب مسیر شروع شد و خوشبختانه با قرار گرفتن چندین پله‌برقی کار سختی برای رسیدن به بالای تپه نداشتیم. در بالای تپه و درست روبروی خیابان ماریا کریستینا، ساختمان مجلل موزه ملی هنرهای کاتالونیا قرار گرفته که بهترین مکان برای تماشای میدان اسپانیا و خیابان ماریا کریستینا می‌باشد.

 

ZOOyvxuCODPn3nHp5Ya8BcNplRzXunl7GPGE9T7Z.jpeg

پله‌برقی برای رسیدن به بالای تپه مونجوئیک

KDHZ8MZd3u0scmECblzfn7v1RjI8qkrjpo9BtnmJ.jpeg

پله‌های قرار گرفته برای رسیدن به تپه مونجوئیک

zradvzgcTQL8Ay0q7X9ToiKcZgKkfqNGUYjSt8By.jpeg

نمای جاذبه‌های خیابان «ماریا کریستینا» در یک قاب

zZUVMUZZc3dNB1Ifa9ScH8djgZASyvwHEylj802H.jpeg

بدون شرح

nj3dEFKGP8rCupGdWJQUUqMMvO3AyYGB1imrrMy5.jpeg

ساختمان موزه ملی هنرهای کاتالونیا

تپه‌ای استراتژیک در کنار بندر بارسلونا

 به بالای تپه مونجوئیک (Montjuic Mountain) رسیدیم، جایی که در گذشته با داشتن یک قلعه نظامی، نقشی پررنگ در دفاع از بندر بارسلونا داشته است اما امروزه ورق کاملاً برگشته و قلعه تبدیل به موزه شده و جاذبه‌های فراوانی همچون قبرستان یهودی‌ها، ورزشگاه، چندین موزه، تلکابین و باغ‌های زیبا در آن جای گرفته است. قدم‌زنان و بدون اینکه به زمان توجهی کنیم از مسیر سر سبز لذت می‌بردیم و به پیش رفتیم.

ax66.jpg
بالای تپه مونجوئیک
pDZavn1cq78x6hLOATIcdTxfusnSpdkI0dXuKGhm.jpeg

ناقوس نمادین قرار گرفته در تپه مونجوئیک

7835e2WCNA6KHf0hBDhef5l5ECvwM4vMx0TpJUYP.jpeg

فضای سبز زیبای تپه مونجوئیک

Nd8cdag4s6HPGDR6LXzfCyACzwnoeEEvJZg0T6oy.jpeg

راهنمای مسیر در تپه مونجوئیک

aZNER68WCdqQYJE52xC7U8N2XsSjxsDnFulhp9sY.jpeg

استادیوم فوتبال المپیک که میزبان المپیک تابستانی سال 1992 میلادی بوده

SEt9ueDejtQmwYwZL0L1eX2WBgAeMbuGQ4158IwX.jpeg

باغ‌های سر سبز تپه مونجوئیک

8LsG7Nghhp8n4d4zyTUABDv5OXjezlR1ez0eNKmx.jpeg

تلکابین تپه مونجوئیک

wjYaAnXVWeOyTkIOw86ovbsW85btC51UDYoA68FO.jpeg

تلکابین تپه مونجوئیک

MXgsioS0Rui2XzRmZ47AER9MKkvw1Q7zgoA2kxhF.jpeg

نمای زیبای شهر بارسلونا از تپه مونجوئیک

7pA7ESydbG6T5gBy8lbCxNefLDLCvlVHGuWrEM2J.jpeg

سُرسُره بازی بچه‌ها در تپه مونجوئیک

5gRmreCkh3LbzGfCJBTuvu1UfgqGwuVKKlxWzFey.jpeg

پرچم کاتالونیا بر فراز تپه مونجوئیک

 با کمی دشواری از مسیرهای پر شیب بالا رفتیم تا به بلندترین نقطه تپه یعنی قلعه مونجوئیک رسیدیم. این قلعه در سال ۱۶۴۰ میلادی یعنی زمانی‌که اسپانیا یکی از بزرگترین امپراطوری جهان محسوب می‌شد ساخته شده اما در ادامه در قرن نوزدهم میلادی تبدیل به زندان شد و در آن مجرمین را نگهداری می‌کردند.

 تصمیم گرفتیم از داخل قلعه دیدن نکنیم و در عوض زمان بیشتری را بر روی تپه نشسته و از تماشای منظره زیبای بندر بارسلونا لذت ببریم.

 

rrGNmETlj0PnAVf5j7wI94u3w7bclDRKUN0xUhAo.jpeg

توپ جنگی قرار گرفته در کنار قلعه مونجوئیک

RpuwI4QjUW5AVuXpSVyaiMiAi6BCLgIkV0hoddIJ.jpeg

قلعه مونجوئیک

ZW5O1wmBaybFx0ZwQT6In5812o8xmSCQwvLTx2Z3.jpeg

ورودی قلعه مونجوئیک

MbViyIV4n2tlf4r9WftsmkSBqqZP8JeqUZK1s6Mi.jpeg

نمای بندر زیبای بارسلونا از فراز تپه مونجوئیک

 دقایقی با تماشای این منظره زیبا سپری شد و این ‌بار مسیر برگشت را که سرازیری بود، به مراتب آسان‌تر از مسیر رفت طی کردیم تا به پایین تپه رسیدیم.

 

srGy0RTpIZ1FhBEssausRAnmVIZIjviJei85SLbs.jpeg

باغ‌های زیبا در مسیر برگشت در تپه مونجوئیک

b7GlwWa6L5cSFXijSCq6PDt1gVaRatnU9slIzLFY.jpeg

مرغان دریایی در باغ‌های تپه مونجوئیک

 زمان نهار رسیده بود؛ تصمیم سختی بود انتخاب یکی از رستوران‌هایی که از قبل در نقشه نشان کرده بودیم و یا صرف مجدد نهار در رستورانی که تا به امروز دو بار در آن غذا خورده بودیم؛ در نهایت تصمیم گرفتیم برای بار سوم به همان رستوران برویم تا در قلب اسپانیا هم گریزی به پاکستان زده باشیم. این‌بار هم با مترو خود را از تپه‌ مونجوئیک به رستوران «بسم الله کبابش» رساندیم. پرسنل رستوران با دیدن ما برای سومین روز پیاپی مطمئن شدند که حسابی غذای آن‌ها بر دل و جان ما نشسته و در دلشان از این بابت خشنود بودند و لبخندی گرم به ما تحویل دادند.

 

AuZSJ5dejPDKxu2txznuu39JPq8KFtPo46XRTaD1.jpeg

نهار روز آخر اقامت ما در بارسلونا در رستوران بسم الله کبابش

دیگر زمان برگشت به هاستل و جمع کردن وسایل و چمدان بود، سخت‌ترین کاری که در پایان هر سفر انجام می‌دهیم اما خوشبختانه برای ما چون شروع سفری به شهری دیگر بود آنچنان هم ناخوشایند نبود. همان‌طور که در ابتدای سفرنامه شهر رُم ذکر کردم، با توجه به اینکه ویزای ما از سفارت ایتالیا صادر شده بود تصمیم گرفته بودیم ورود/خروج ما به/از محدوده شِنگن، از کشور ایتالیا باشد برای همین شهر میلان را به عنوان نقطه پایانی سفر در نظر گرفتیم زیرا ماهان‌ایر نیز از آنجا به تهران پرواز داشت.

پس از اینکه وسایلمان را در هاستل جمع و جور کردیم مسیر دسترسی به فرودگاه را با رسپشن هتل مجدد چک کردیم چون بدلیل محدودیت‌های برقرار شده بابت تظاهرات مردمی استقلال‌طلبان ممکن بود پرواز را که در ساعت 12 ظهر بود از دست بدهیم. پس از آن تصمیم گرفتیم آخرین پیاده‌روی خود را در خیابان لارامبلا انجام دهیم و شیرینی آخرین گشت بارسلونا را با خود به میلان ببریم. خیابان لارامبلا را تا انتها طی کردیم و با خرید چیپس و نوشیدنی از فروشگاه کارفور به سمت اسکله رفتیم تا دقایقی را در آنجا سپری کنیم.

ax77.jpg
آخرین گشت ما در خیابان رویایی لارامبلا
NZ0qBXfvvStwPqxxEge1OgcI9bJw77JEk9fHX4GL.jpeg

گل‌فروشی‌های خیابان رویایی لارامبلا

m2Mm3RGwYdVpOSU7c62fPe10RrAfspmWmFzVmZTU.jpeg

صرف تنقلات در کنار اسکله بارسلونا

2wnzIT6R6hWHodTBpgpXEcMazsYDrCxLT7f1SoSb.jpeg

جدول هزینه‌های روز دهم سفر اروپا - بیست و پنجم مهرماه 98

 

 

نقشه مسیر طی شده در روز دهم سفر اروپا - بیست و پنجم مهرماه 98

 

 

روز یازدهم سفر اروپا (روز ترک بارسلونا و اولین روز حضور در میلان)

بیست و ششم مهرماه 98، چائو میلانو، آدیوس بارسلونا

صبح ساعت 8 بیدار شدیم و چمدان و کوله را برداشتیم و به سمت رستوران رفتیم؛ پس از صرف صبحانه به سمت پذیرش رفته و Check-Out کرده و با دریافت Deposit که در هنگام ورود پرداخت کرده بودیم از این هاستل دوست‌داشتنی اما پر سر و صدا خارج شدیم.

چمدان‌کشان به سمت ایستگاه مترو Liceu رفتیم تا خود را به ایستگاه راه‌آهن Passeig de Gracia برسانیم و از آنجا با قطار به فرودگاه برویم؛ این روش در آن زمان ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به فرودگاه در میان محدودیت‌های اعمال شده بدلیل تظاهرات برای ما بود.

 

a7BJk5lj5gFg3u7J97P78xMMAfB3yMfrSxiYTzgd.jpeg

ایستگاه راه‌آهن Passeig de Gràcia

s8an5hqZIHhjFX13JoYT69i5wEiQou9mD5QcL8mm.jpeg

تابلو نمایش اطلاعات قطارها در ایستگاه راه‌آهن Passeig de Gràcia

Mqlp1fVyqyaeWdTElbTw9vbo20lW3TgcZPphiZoY.jpeg

درون قطار به مقصد ترمینال شماره 2 فرودگاه بارسلونا

ساعت 09:30 دقیقه بود که قطار فرودگاه رسید و ما به همراه یک خانواده دیگر سوار بر قطار شدیم و پس از 30 دقیقه به فرودگاه «ال پرات» بارسلونا رسدیم. با توجه به اینکه از قبل Check-In را انجام داده بودیم و کارت پرواز را دریافت کرده بودیم بدون معطلی و پس از تحویل چمدان‌ وارد سالن انتظار شدیم.

خوشبختانه آسمان آبی بود و پرواز هم هیچگونه تاخیری نداشت از این رو راس ساعت 12 ظهر فرودگاه «ال پرات» بارسلونا را با بوئینگ 737 رایان‌ایر به مقصد فرودگاه «اوریو آل سریو» در شهر بِرگامو ترک کردیم. همان‌طور که پیش‌تر هم توضیح دادم اکثر پروازهای ایرلاین‌های ارزان قیمت، به فرودگاه‌های کوچک در نزدیکی شهرهای بزرگ انجام می‌شود؛ برگامو نیز شهری کوچک به فاصله زمانی حدود یک ساعتی از شهر میلان می‌باشد.

 

hiKX0ejcDmx7EttlxyXJ4vHiNNxqAdNB59HKys8K.jpeg

ترمینال شماره 2 فرودگاه «ال پرات» بارسلونا

xWiP22TIoFILcmXnYiTw3XKwpMDDqa9bBPW4IqeL.jpeg

تابلو اطلاعات پرواز فرودگاه «ال پرات» بارسلونا

j4ZOVaCOXDfx3P84gHaxbUm0m8m2X4ZYw4wlaEq2.jpeg

کارت پرواز ما به مقصد فرودگاه شهر «برگامو» در نزدیکی میلان

ax5NYSDynZuDJebFa2KxLG4tGFft2mzCyQxnbpkz.jpeg

بوئینگ 737 رایان‌ایر در فرودگاه «ال پرات» بارسلونا

X2nFUhExcJNwT2fO6CFdmBssOfaiWFEwRaIyfiUb.jpeg

گیت ورودی به هواپیما در فرودگاه «ال پرات» بارسلونا

kW5SfGomoqqa8TOLqBnEFk8j1pEV92ZT0wvAvxXi.jpeg

نمای فرودگاه «ال پرات» بارسلونا از قاب پنجره هواپیما

N7WkJDqId7VYwmpdkHDne8KkJuu0Ic2UUpDZitWc.jpeg

آدیوس بارسلونا

flight.jpg

مسیر پروازی از فرودگاه «اِل پرات» بارسلونا به فرودگاه «اوریو آل سریو» برگامو

 

 

 بارسلونا را با ماسه‌های طلایی رنگ ساحلش، با هنر رقصان معمار چیره دست، آنتونی گائودی و تک تک خاطره‌های تلخ و شیرینی که در این 3 روز برایمان رقم خورد، ترک کردیم.

در پایان از شما بابت مطالعه این سفرنامه تشکر می‌کنم و برایتان در دوران بیماری کرونا، آرزوی سلامتی دارم. امیدوارم از مطالعه سفرنامه لذت برده باشید و در آینده‌ای نه چندان دور با مطالعه سفرنامه پایانی ما در این سفر اروپایی به شهر میلان، با ما همسفر شوید.

 

دانلود فایل pdf برنامه سفر

 

(*) پی‌نوشت:

فِلامِنکو (به اسپانیایی: Flamenco) سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی است. این نوع موسیقی تحت تأثیر سبک‌ها و فرهنگ‌های مختلف به شکل امروزی درآمده‌ و می‌توان گفت که بیشترین تأثیر خود را از کولی‌های اسپانیا گرفته‌است. در شکل‌گیری و تکامل این سبک نمی‌توان از تأثیرگذاری موسیقی مورها، مسلمانان شمال آفریقا، موسیقی عربی و حتی موسیقی لاتین چشم پوشی کرد. (منبع ویکی‌پدیا فارسی)

 

آدرس پیج من در اینستاگرام:

Pouria_Eghtedari

آدرس پیج من در لستگرام:

Pouria.Eghtedari

 

لینک سفرنامههای پیشین من:

1) لبخند ژکوند به شیرینی ماکارون (سفرنامه پاریس)

2) سفر به شهر اَبَدی، رُم

3) از چشمه‌های شگفت انگیز باداب سورت تا دریاچه رویایی چورت

4) کاشان، منزلگاه خانه‌های پر فروغ

5) سفر به روستای گلگون ایران، ابیانه (کاندیدای مسابقه سفرنامه ‌نویسی سال 98)

6) سفر به جزایر عاشقانه‌ها با کشتی کروز (از بندر کوش آداسی تا سانتورینی شگفت انگیز)

7) سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی) (برنده مسابقه سفرنامه ‌نویسی سال 97)

8) از سیر تا پیاز سفر زمینی به گرجستان و ترکیه (کاندیدای مسابقه سفرنامه ‌نویسی سال 96)

9) سفر به سرزمین سیام (سفرنامه تایلند) (کاندیدای مسابقه سفرنامه ‌نویسی سال 96)

 

نویسنده: پوریا اقتداری

این سفرنامه برداشت و تجربیات نویسنده است و لست‌سکند، فقط منتشر کننده متن است. برای اطمینان از درستی محتوا، حتما پرس‌وجو کنید.

اطلاعات بیشتر