تجربه اقامتگاه بومی و گشت‌و‌گذار در قشم!

4.1
تجربه اقامتگاه بومی و گشت‌و‌گذار در قشم!

سلامی به زیبایی و گرمی جنوب کشورمون

خیلی وقت بود که به اتفاق همسرم تصمیم سفر به جنوب رو داشتیم با کمرنگ شدن کرونا و واکسیناسیون  تصمیم ما برای رفتن به جزیره زیبای قشم در بهمن ماه 1400 قطعی شد و شروع کردم به تحقیق و خوندن سفر نامه های لست سکند که بنظرم جامع ترین منبع برای کسانی که قصد دارن برای اولین بار به شهر یا کشوری سفر کنند هستش وهمینطور پرس و جو از دوستانی که تجربه رفتن رو به قشم داشند. در این سفرنامه قصد دارم تجریبات مفیدی که توی این سفر بدست اوردم (مخصوصامحل اقامت)رو در اختیار کاربران قرار بدم تا سفر لذت بخش تری رو داشته باشن. در این سفر اولویت من تجربه و بازدید از جاهای دیدنی قشم و هرمز  بود بنابراین تجربه زیادی در رابطه با مراکز خرید ندارم

و اولین تجربه سفر نامه نوسیم هستش کم و کاستی هاشو ببخشین! راه های مختلفی برای رفتن به جزیره قشم وجود داره 1.با قطار یا اتوبوس یا ماشین شخصی به بندر عباس بروید و از اونجا با لنج به قشم برید2.با هواپیما مستقیم  با تور قشم به این شهر بروید. که انتخاب ما هواپیما بود پس  اقدام به خرید بلیط هواپیما از طریق سایت کردم (هزینه رفت و برگشت 2.500 تومان به ازای هرنفر)

برای اقامت هم میتونید داخل خود قشم به هتل بروید که به مراکز خرید و درگهان هم نزدیک هستند و یا در روستاهای اطراف در اقامتگاه های بومگردی اقامت داشته باشین که ما به پیشنهاد دوستامون اقامتگاه بومگردی بوم امینی در روستای سهیلی قشم رو انتخاب کردیم (هزینه هر شب اقامت برای 2 نفر 500 تومان) 16بهمن ساعت 11 صبح از فرودگاه مهرآباد تهران رو به مقصد جزیره زیبای قشم ترک کردیم (ساعت پرواز 10صبح) سفرمون رو طبق برنامه ریزی به مدت 4 شب و 5 روز آغاز کردیم...تقریبا ظهر  رسیدیم و با تاکسی به سمت اقامتگاهمون رفتیم. اقامتگاه های بوم گردی شامل چندین اتاق و یک حیاط هستند که به سبک اقلیم مناطق گرم ساخته شدند و فضایی گرم و صمیمی برای تعامل وارتباط با دیگران رو ایجاد میکنه و همین طور مقرون به صرفه هستند.

اقامتگاه بومگردی

بعد از تحویل اتاق برای ناهار به قشم رفتیم فاصله روستای سهیلی تا قشم با ماشین حدود 45 دقیقه بود (هزینه  150.000 تومان) برای ناهاربه رستوران دریایی سی رول  رفتیم که خیلی معروف و البته شلوغ هستش و  باید کمی منتظر بمونید اما به غذاش می ارزه ! ما میگو دوپیازه و قلیه ماهی خوردیم که واقعا خوشمزه بود حتما بهتون پیشنهاد میکنم(280 تومان برای 2نفر)

بعد از ناهار که تقریبا عصر شده بود  داخل شهر قشم گشتیم و بعد راهی اقامتگاه شدیم اما در راه برگشت در مورد موندن در اقامتگاه در روزهای بعدی سفرمون بدلیل فاصله زیاد تا مرکز شهر قشم و پاساژهای قشم هزینه های زیاد تاکسی  مردد  بودیم چون قشم  برعکس کیش جزیره بسیار بزرگی هستش و برای جابجایی هزینه تاکسی ها زیاد میشد اما وقتی رسیدیم دیدیم کلی همسفر جدید به اقامتگاه اومدن باهاشون ارتباط برقرار کردیم و وقتی متوجه صمیمیت و گرمی فضای اونجا شدیم تصمیمون برای موندن تو این اقامتگاه قطعی شد! انقدر فضا صمیمی بود که انگار از قبل آدم ها رو میشناختم و حتی صاحب اقامتگاه هم فردی بسیار مهمون نواز بود و برای ما تجربه ی متفاوت وبسیار دلنشینی بود. اگر اهل معاشرت با آدم ها و تجربه های  جدید هستید بی شک اقامتگاه های بومگردی رو بجای هتل انتخاب کنید. با شب نشینی در کنار دوستای جدید اولین روز سفرمون تموم شد.

از طریق سایت برای روز دوم تور کامل جزیره گردی بهمراه تمامی ورودی ها (هزینه برای دونفر 530 تومان)رو خریدیم با سرچ در گوگل میتونید این تور های روزانه رو با تخفیف تهیه کنید. از 7 صبح لیدرمون آقای رضایی با ماشین پرشیا بهمراه یک زوج دیگر که تور رو تهیه کرده بودن دنبالمون اومد. اولین مقصمون دره ستارگان بود همینجور که آقای لیدر توضیح میدادن ما  محو زیبایی اونجا شده بودیم.

دره ستارگان

بعد به سمت جزایر ناز رفتیم. جزایر ناز پدیده‌ای منحصربه‌فرد و یکی از عجایب هفت‌گانه قشم است و برای دیدن آن باید منتظر جزر دریا و پایین آمدن آب شوید.کنار ساحل خودرویی بود که میوه های استوایی میفروخت که قیمت ها مانند تهران بود.خانم هایی هم اونجا هستند که نقش های مختلف حنا رو طراحی میکنند و میتونید نقوش زیبایی رو روی بدنتون بدین طراحی کنند.

میوه های استوایی

ساحل جزیره ناز

وبعد هم به سمت جزیره هنگام که قرار بود بهمراه قایق سواری و دیدن دلفین های بازیگوش باشه اما بخاطر باد قایق سواری تعطیل بود و متاسفانه جزیره هنگام رو نتونستیم ببینیم. وقت ناهار شد و لیدر مارو به رستوران ناخدا محمد در روستای توریستی سهیلی برد و این بار ما پودینی کوسه و ماهی مرکب خوردیم(هزینه ناهار برای 2 نفر 390 تومتن) که حتما پیشنهادش میکنم مخصوصا ماهی مرکب خیلی خوشمزه بود . در کنار غذا بخاطر سردی غذاهای دریایی خرما بهمراه ارده مخصوص سرو میشه.

مشاهده بهترین رستوران های قشم

مقصد بعدی جنگل حرا بود که هزینه قایق سواری نفری 75000 تومان بهعده خودمون بود .قایق سواری دربین درختان محصور در آب و دیدن پرنده با گونه های مختلف بسیار زیبا بود. این درختان خاصیت تصفیه‌کنندگی دارند و آب دریا را می‌گیرند و با دفع نمک آن، بخش شیرین آن را جذب می‌کنند. درختان حرا را می‌توان یک تصفیه‌خانه آب شیرین‌کن طبیعی دانست.

و در آخر به تنگه چاهکوه رفتیم انقدر زیبا بود که قابل وصف نیست. تنگه چاهکوه قشم دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده اند. احتمالا شما در قشم و هرمز احساسات جالبی رو تجربه میکنید انقدر که جاذبه های شگفت انگیزی داره!

تنگه چاهکوه

حدود ساعت 6 بعد از ظهر به اقامتگاه برگشتیم و بعد از کمی استراحت برای قدم زدن داخل روستا رفتیم ومغازه فلافلی کوچکی رو پیدا کردیم و برای شام فلافل گرفتیم (2عدد ساندویچ 30 تومان)که واقعا طمش با همه ی فلافل هایی که خورده بودم فرق داشت اگه رفتید از فلافل های جنوب با سس انبه غافل نشید!

ساعت 5 صبح بیدار شدیم برای رفتن به جزیره هرمز... برای رفتن به این جزیره هم میتونید تور یکروزه بهمراه صبحانه و ناهار بخرید و یا اینکه خودتون رو به بندر شهید ذاکری در قشم برسونید و بلیط شناور تهیه کنید که ما تور نگرفتیم و خودمون رفتیم. شناور ها طبق ساعت مشخص حرکت میکنن پس خیلی مهمه که سر وقت برسید وگرنه از شناور جا میمونید (ساعت هارو از سایت بندر چک کنید) ما ساعت 6.30 رسیدیم و  بلیط رو حضوری از بندر ذاکری خریدیم  خیلی راحت با وارد کردن نام و نام خانوادگی و کد ملی بلیط شناور رو از باجه های الکترونیکی گرفتیم (نفری 67.500 تومان) وساعت 7  سوار شناور شدیم  که خیلی شیک و تمیز بود و بعد از 45 دقیقه به هرمز رسیدیم .

با یه زوج دیگه که درشناور آشنا شده بودیم موتور سه چرخ اجاره کردیم تا جزیره رو بگردیم که قرارشد تقریبا 5ساعت جاهای دیدنی هرمز رو نشونمون بده(هزینه اجاره موتور برای 4 نفر 500 تومان) اولین توقف برای صبحانه بود که خانم های بومی مشغول درست کردن صبحانه محلی بودند. سفارشمون رو گرفتیم و روی زمین که حصیر پهن کرده بودند خوردیم. توی سفر به قشم و هرمز توقع رستوران های لاکچری و شیک و نداشته باشین و باید خاکی باشین اینجوری بیشتر بهتون خوش میگذره.

بعد از خوردن صبحانه به سمت جاذبه های دیدنی هرمز رفتیم. اولین جاذبه کوه نمک یا الهه نمک بود که تصویرش رو براتون گذاشتم. در این سفرنامه سعی کردم اسم جاذبه های دیدنی روکه رفتیم براتون بنویسم و توضیحات اضافه ندم که وقتی به اونجا رفتید براتون جذابیت داشته باشه.

سنگ های نمک

هرچقدر از زیبایی این جزیره بگم کم گفتم همونطور که میدونید زیبایی بعضی مکان ها را حتی با عکس هم نمیتوان نشون داد. خیلی زیبا و رویایی بود. بعد از کوه نمک از دره مجسمه ها  دره رنگین کمان ها  دره لاکپشت ها  ساحل سرخ و نقره ای و غار رنگین کمان دیدن کردیم. این جزیره هفت رنگ و زیبا انقدر جذابه که پیشنهاد میدم یک شب  یا حتی 2 شب رو در هرمز سپری کنید و از آرامشش نهایت لذت رو ببرین. علت نامگذاری دره رنگین کمان، کوه‌های اطراف دره است که به انواع رنگ‌ها از جمله زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و حتی سبز و طلایی وجود دارند.

دره رنگین کمان

در مسیر دره مجسمه‌ها مناظر بی‌نظیری وجود دارند. خلق این مناظر طبیعی خارق‌العاده، برای طبیعت سال‌ها زمان برده است. این دره مجموعه‌ای بی‌نظیر از تندیس‌های زیبا را در دل خود جای داده است. افراد با تخیل خود این صخره را تراش بهتری می‌دهند و حیوانات از دل آن‌ها سربرمی‌آورند.

دره مجسمه ها

محیط دره مجسمه‌ها شگفت‌انگیز، ترسناک و تامل‌برانگیز است.

کنار ساحل سرخ غرفه هایی از صنایع دستی هستند که برای حمایت از بومیان حتما ازشون خرید کنید و یا حتی می تونید برای عزیزانتون سوغاتی بخرید.

ساحل سرخ

جزیره هرمز دنیای جاذبه های رنگارنگ است و جالبه بدونید خاک سرخ خوراکی هستش ! حتما حواستون باشه به کفشتون باشه کفش های سفید نپوشید چون رنگ میگیره و رنگش هم دیگه پاک نمیشه. همونجا کنار ساحل سرخ سمبوسه میگو با لیموناد خنک خوردیم و حسابی بهمون چسبید.

بعد از کلی گشت و گذار ساعت 3 بعد از ظهر سوار شناور شدیم و به قشم برگشتیم. به مرکز خرید سیتی سنتر قشم رفتیم که قیمت ها تقریبا مناسب بود و بعد با تاکسی به مرکز خرید درگهان رفتیم و بعد از کمی خرید سوغاتی به اقامتگاه برگشتیم.بازار درگهان شامل چندین پاساژ بزرگه که گشتن اونجا چند روز طول میکشه و انواع لوازم خونگی و لباس و کتونی رو میتونید از اونجا تهیه کنید.

بازار درگهان

هرشب اقامتگاه بوم امینی موسیقی زنده با ساز های بومی داشت و همه مسافر ها داخل حیاط جمع میشدیم و خیلی خوش میگذشت و باعث میشد شب ها حوصلمون سر نره.

بلاخره روزی که براش هیجان داشتم رسید و بعد از خوردن صبحانه در حیاط اقامتگاه از طریق اقامتگاهمون به سمت جنگل حرا برای پدل برد رفتیم. پدل برد یکی از تفریحات قشم و ورزش آبی پرهیجانه بهمراه ایجاد حس بینظیر و تکرارنشدنی است. وقتی به کلوپ ورزش های آبی کلودنگ رسیدیم اول آموزش های لازم برای پدل برد رو مربی برامون کامل توضیح دادند و بعد بهمراه مربی رفتیم داخل آب !تجربه فوق العاده متفاوت و هیجان انگیزی در میان درختان جنگل حرا بود حتما پدل برد رو توی برنامه هاتون درنظر بگیرید مخصوصا اگر عاشق ورزش های آبی هستید(هزینه برای دونفر با ناهار 1 میلیون) مربی همراهتون میاد و اصلا جای نگرانی نیست و خیلی زود این ورزش رو یاد میگیرید.

برای شام به پیشنهاد بومیان برای اولین بار کباب بز رو امتحان کردیم که واقعا لذیذ و خوشمزه بود (برای 2نفر 250 تومان) رستوران جی جیان جزو معروف ترین رستوران ها در قشم هستش و یکی از اون جاهاس که باید حتما یه سر برید...

روز پنجم (روز آخر)

صبح بعد از خوردن صبحانه به اتاقمون رفتیم و شروع کردم به چمدون بستن چون ساعت 14 پروازمون بود.

وسیله ها رو که جمع کردیم مسول اقامتگاه پیشنهاد داد که برای ساعت های باقیمونده خودش مارو ببره به یکی از ساحل های اطراف ماهم با کمال میل رفتیم و ساعت های آخر رو به تماشای دریا گذروندیم.

در روستایی که اقامت داشتیم کوچه ای بود به اسم کوچه رنگین کمان که دیوار های این کوچه به دست هنرمندان این روستا با رنگ های زیبا نقاشی شده که این نقوش نشان دهنده اداب و رسوم این منطقه است.اینجا یکی از قشنگ ترین لوکیشن ها برای عکاسی است.

کوچه رنگین کمان روستای سهیلی

همونطور که شنیده بودم جنوب واقعا مردم مهربون و مهمون نوازی داره البته که کلا ایرانیا مهمون نواز هستند و من یه تیکه از وجودم اونجا موند. ممنون که همراه من بودید امیدوارم که سفر نامه من براتون مفید باشه . باتشکر از سایت خوب لست سکند که این فضا رو فراهم کرده تا از تجربیات هم استفاده کنیم.