بیا باهم بریم دبی، دبی

بیا با هم بریم سفر، دبی، دبی

منو با خودت ببر دبی، دبی

یکمی راجع به دبی

دبی بزرگترین شهر کشور اماراته ،جمعیتش در سال 2019 در حدود سه میلیون و سیصد نفر بود، آب و هواش بیشتر گرم و مرطوبه و بهترین زمان سفر زمستونه.

پیش از سفر

اواخر مهر ۱۴۰۱ بود که با همسرجان تصمیم گرفتیم بریم دبی، پس در گام اول تحقیق و بررسی بود، من تقریبا تمام سفرنامه‌های دبی سایت لست سکند رو خوندم، البته اینو بگم بهتره سفرنامه‌های دو یا حداکثر سه سال اخیر رو بخوانید و اگه با اطلاعات کسانی که تو دبی زندگی می‌کنند و اطلاعاتی راجع دبی در اینستا میذارن ترکیب کنید که دیگه عالی میشه و یه چشم‌انداز عالی از دبی بهتون میده، من دسترسی به اینستا نداشتم و به همون سفرنامه‌ها بسنده کردم.

گام بعدی برنامه‌ریزی روزهای سفر بود که در هر روز چه کاری میخوایم انجام بدیم؟ کجا بریم؟ چطوری بریم؟ اینم اضافه کنم هدف اصلی ما خرید بود و در کنارش رفتن به جاهای دیدنی دبی بود، که در ابتدا بگم هر چند که دبی جز شهرهای گرونه، اما با صرف وقت در مراکز خرید می‌تونید لباس، کفش، لوازم آرایشی یا هرچی لازم دارید ، نه با برندهای خیلی تاپ اما برندهای معمولی ، پیدا کنید. فقط بدی ماجرا اینکه شاید جستجو در بهترین مراکز خرید دبی چیزی در حدود ۵ یا ۶ ساعت از وقت‌تونو بگیره.

قیمت لباس در دبی

بریم به ادامه سفرنامه بپردازیم، حالا نوبت رزرو هتل و بلیط و ویزا میرسه، که ما هتل چهار ستاره رزریحان رو که حدود پنج دقیقه با ایستگاه فاینانشیال سنتر ( financial center) فاصله داشت رو انتخاب کردیم که واقعا هتل خوب و تمیزیه در اطراف هتل داروخانه شبانه‌روزی، کافه 24 ساعته و سوپر مارکت و فست فود ویندیز ( windy's ) قرار داره، پروازمون فلای دبی بود، که هتل، پرواز و ویزا در قالب تور دبی که در حدود شش ساعته آماده شد برای هر نفر 16 میلیون و خورده‌ای شد.

هتل رزریحان

دو تصویر بالا مربوط به نمای بیرونی هتل از داخل اتاقمونه تصویر زیر هم نمونه ای از پریزهای داخل اتاق

من در یکی از سفرنامه‌ها خونده بودم بهتره از ایران با خودمون درهم بیارید، چون ایران با نرخ پایین‌تر چنچ میکنه، برای همین ما با خودمون حدود هشت هزار درهم بردیم، اینم اضافه کنم که درهم پول چندان رایجی برای مبادله نیست ما سه یا چهار تا صرافی رفتیم تا تونستیم این هشت هزار تا رو بگیریم ، در زمان سفر ما نرخ حدود ۹۲۰۰ تومن بود، بعد رفتیم یه صرافی تو ساختمان اسکان و حدود پونصد دلار هم ارز مسافرتی گرفتیم ، سفرهای با ویزا پونصد دلار و سفرهای بدون ویزا سیصد دلار می‌دادن، مدارک هم: بلیط رفت، اصل پاسپورت، کپی ویزا( ویزای امارات الکترونیکه و لیبل نداره، اما خود آژانس یه برگه بابت ویزا برامون ایمیل کرد) کارت ملی، کارت بانکی بنام شخص دریافت کننده دلار.

اینم مقدمات سفر. خِلاص. قبل از شروع جزییات روز به روز سفر یه چکیده‌ای از سفرمون رو اینجا میارم.

چکیده

اول راجع به حمل و نقل: حمل و نقل در دبی  یکی از طریق ماشینه که اجاره‌اش از روزی حدود ۱۸۰ درهم بود تا به بالا به اضافه ودیعه در حدود ده تا پونزده میلیون تومن که بعد از بیست تا بیست و پنج روز بعد از سفر، اگه جریمه نشده باشی بهت برمیگردونن. گزینه‌ی بعدی تاکسی، در دبی پنج شرکت تاکسی‌رانی هست که بدنه تمام ماشین‌ها کرم و تفاوت‌شون در رنگ سقف‌شونه : آبی، نارنجی، قرمز، سبز و صورتی، فرقی هم با هم ندارن ورودی همه شون از ۵.۵ درهم شروع میشه بستگی به کیلومتر مقصد، هزینه محاسبه میشه مثلا ما یه مسافت حدود 16 کیلومتری رو حدود 37 درهم پول دادیم و البته ورودی تاکسی در ساعات مختلف فرق داشت،برای ما اغلب با 5.5 درهم شروع میشد ولی یکبار که ساعت 12 شب سوار شدیم از 9 درهم شروع شد.

گزینه بعدی مترو و تراموا یا ترام ( مونوریل هم هست که فقط در قسمت نخل دبی یا palm، همون جزیره شبیه نخل ، استفاده میشه که پنج ایستگاه داره که هر ایستگاه قیمت متفاوت داره اما آخرین ایستگاه ۳۵ درهم است و بلیط جداگانه‌ای داره که تو خود ایستگاهش قابل خریدنه.)

مترو چهار تا کارت داره بنام نول کارت :قرمز، نقره‌ای، طلایی و یکی که رنگ‌شو نمیدونم فقط میدونم برای دانشجوها و محصلاست، کارت طلایی که از همه کارتها گرون‌تره و دارندگانش در واگن اول میشینن، صندلیش راحت‌تره و واگن خلوت‌تریه،کارت قرمز کارت یه بار مصرفه و قابلیت ده بار شارژ داره و اتوبوس این کارت رو قبول نمیکنه، بعدی نول کارت نقره‌‌ای که به صرفه‌ترین کارته و ما این کارت رو خریدیم و در اتوبوس و ترامو هم میتونید استفاده کنید، برای خریدش اول یه 19 درهم میدین که ازین مبلغ 6 درهمش پول خود کارته و بقیه‌اش شارژ داخلشه، اما هزینه‌ی جابجایی در مترو ،هزینه‌اش هم بین ۳ تا ۷ درهم است یعنی برای جابجایی در دو ایستگاه سه درهم کم میکنه، بین سه ایستگاه تا پنج ایستگاه پنج درهم و اگه بخوای ایستگاهی پیاده شید که از مبدا تا مقصد شش ایستگاه باشه یعنی بالاتر از پنج ایستگاه، هفت درهم یا هفت و نیم درهم از شارژ کارت‌تون کم میکنه.عکس زیر مربوط به کارت نقره ای

تراموا و اتوبوس هم از پنج درهم شروع میشه. ایستگاه‌های اتوبوس در نزدیکی ایستگاه‌های مترو هستند.

ایستگاه‌های مترو

مترو دبی از دو خط سبز و قرمز تشکیل شده، که تقریبا برای جاهای دیدنی و مالها و البته فرودگاه مترو ایستگاه داره در زیر نقشه مترو رو میذارم به اضافه یه توضیحی در مورد اینکه هر ایستگاه به کجا دسترسی داره.

• خط قرمز ایستگاه شماره ۱۳ (air port terminal 3): ورودی و خروجی پرواز فلای دبی
  • خط قرمز ایستگاه شماره ۱۴ :( air port terminal 1)
  • خط قرمز ایستگاه شماره ۱۶ ( city Centre deire) : مرکز خرید سیتی سنتر
  • ایستگاه شماره ۱۸ قرمز یا ۲۰ سبز ( union): مرکز خرید دی تو دی
  • خط قرمز ایستگاه شماره ۲۵ ( burj Khalifa / Dubai mall): مرکز خرید دبی مال
  • خط قرمز ایستگاه شماره ۲۹ ( Al safa): مرکز خرید دی تو دی
  • خط قرمز ایستگاه شماره ۳۲ ( mall of emirates): مرکز خرید امارات
  • خط قرمز ایستگاه شماره ۳۹ ( ibn battuta): مرکز خرید ابن بطوطه
  • خط سبز ایستگاه شماره ۲۵ ( sharaf DG ): مرکز خرید کامپیوتر پلازا تخصصی کامپیوتر و لوازم و قطعاتش

قوانین مترو بطور خلاصه در عکس‌های زیر

IMG_2037.JPGIMG_1833.JPGIMG_1839.JPGIMG_1857.JPGIMG_1858.JPGIMG_1869.JPG

خیلی خلاصه طولانی شد.

حالا بریم سراغ روزهای سفر به تفکیک

پرواز ما ساعت ۹.۴۵ صبح بود و پرواز راس ساعت بلند شد. پروازمون خیلی خلوت بود حدودا سی نفر بودیم، ساعت حوالی یک رسیدیم، تور ما ترنسفر نداشت، از ترمینال سه مستقیم رفتیم مترو، همون‌جا کارت مترو خریدیم و رفتیم سمت هتل.

فرودگاه دبی
مترو داخل فرودگاه

حدود یه ربع بعد رسیدیم هتل و کارهای چک این رو انجام دادیم و شصت درهم بابت مالیات اتاق ازمون گرفتن، همون لحظه اتاق‌ رو بهمون دادن.

ایستگاه نزدیک هتل

بعد از یه استراحت کوتاه رفتیم ایستگاه الاتحاد  یا union ، همون از درب مترو که خارج شدیم دی تو دی مقابل‌مون بود، از یه پل هوایی رد شدیم، رفتیم اون‌ور خیابون، فروشگاه دی‌تو‌دی همون‌جا بود، نمیتونم بگم خیلی جنس‌های خوبی داره اما از مراکز خرید ارزان دبی هست و جنساش بدم نیستن، باید توش بچرخی، الان هم که حتی برندهای معتبر هم تو بنگلادش یا تایوان یا تایلند تولید میشن، یه مقدار خرید کردیم، بعد رفتیم ایستگاه سیتی‌سنتر دیره ، از فروشگاه سیتی سنتر دبی چیزی نخریدیم، اجناسش گرون بود البته خیلی هم نچرخیدیم و گرنه احتمالا پیدا میکردیم.

اینم اضافه کنم تو بیشتر مالها یه هایپر مارکت زنجیره‌ای هست بنام کارفور اونجام قیمتاش خوبه، همه چیز هم عرضه میشه، ما دو تا سوپ خریدیم و یه مرغ سوخاری که بردیم هتل، راستی پشت فاکتورهای کارفور کوپن‌های  راستی پشت فاکتورهای کارفور کوپن بعضی از فست‌فودها با تخفیف ارائه شده که میتونید ازشون استفاده کنید، همسر جان از تهران سرماخورده بود ، رفتیم از داروخانه دو بسته قرص سرماخوردگی خریدیم ، اونجا بهمون پودر شغلم هم پیشنهاد دادن که اونم خریدیم ، خوب بود، شب که استفاده کرد، فرداش خیلی بهتر شد.

هایپر کارفور

تو برنامه امروز یه اشتباهی کردم و اون اینکه خیلی راجع به اکسپو تحقیق نکردم و فکر کردم یه رویدادی که سالانه برگزار میشه، نگو کلا هر پنج سال یه بار اتفاق می‌افته و در مورد دستاوردهای جدید کشورهاست، سال ۲۰۲۰ در دبی قرار بود انجام بشه اما بخاطر کرونا انجام نشد و افتاد به سال ۲۰۲۱ از مهر ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ ، صبح رفتیم اونجا دیدم پرنده پر نمی‌زنه و فقط یه گروه فیلم‌برداری کره‌ای داشتن فیلم می‌گرفتن، بعد که پرسیدیم متوجه اشتباهم شدم ، و اینکه از ساعت هشت شب به بعد تا دوازده یه سری مراسم دارن ، دیگه هیچی فقط چند تا عکس گرفتیم و برگشتیم.عکسهای زیر مربوط به اکسپوست

رفتیم سمت ساحل جی‌بی‌آر ( JBR )، ایستگاه شوبا المقاربه ( SOHBA REALTY ) که میشه ایستگاه 36 خط قرمز، پیاده شدیم و رفتیم سمت تراموا ،اونجا از مسئولش پرسیدیم اونم گفت باید ایستگاه جمیرا بیچ 1 یا 2 ( JUMEIRA BEACH 1 OR 2 ) پیاده بشید، چند ساعتی تو ساحل موندیم.

عکس هایی از ساحل

بعد با تاکسی رفتی مرکز خرید ابن‌بطوطه، جای جالبیه و شامل 6 تا محوطه است که به نام کشورهایی که ابن‌بطوطه بهشون سفر کرده نامگذاری شده: ایران،مصر،چین،آندولس،هند و تونس. ازین مال هم خرید کردیم، دو تا چمدان سایز بزرگ و متوسط برند دلسی خریدیم نزدیک هزار درهم، یه قالی‌شو برند Bissel به قیمت هزار درهم، یه ساندویچ ساز بلک‌اند‌دکر به قیمت ۱۶۹ درهم، از مکس  و اسپلش هم خرید کردیم.عکس های زیر مربوط به این مرکز خریده

اگه خرید‌تون بالای ۲۵۰ درهم شد، درخواست تکس ریفایند کنید ( tax refund )، تا تو فرودگاه 5% مالیات رو بهتون برگردونن، ازتون عکس پاسپورت رو به همراه تلفن میخوان ، نمونه لیبل‌هاشو میذارم، تو فرودگاه بپرسید ، میگن کجا برید برای انجام کارهای مالیات، چیز پیچیده‌ای نیست، عکس زیر نمونه لیبل tax free

برنامه روز سوم :  فروشگاه outlet mall ، ace  و کامپیوتر پلازا

اوت‌لت یه مال تخفیفی برای همه برندهاست، که دوشنبه‌ها تخفیف بیشتری میدن برای همین ما دوشنبه رو گذاشتیم برای این کار، خود اوت‌لت شاتل رایگان داره که میاد میبردتون تا مال، چون تقریبا خارج شهره، فقط باید یا از هتل‌تون بپرسید که شاتل اوت‌لت میاد دم هتل‌تون یا اینکه به خود اوت‌لت مال دبی ایمیل بدین( تو گوگل بزنید اوت‌لت مال دبی سایت شو میاره، اونجا یه قسمت مربوط به خدمات مشتریان داره و یه سری اطلاعات در مورد شاتل به همراه آدرس ایمیل‌شون)، در ظرف یک روز جواب میدن و ساعت حرکت شاتل و برگشت‌شو بهتون میگن، از هتل ما هم شاتل حرکت می‌کرد، راس ساعت ۹.۱۳ حرکت کرد ، حتما به زمانش توجه کنید چون راس ساعت حرکت میکنه و صبر نمیکنه.

ما رو رسوند مال و گفت ساعت یک اینجا باشید، بهتره از پلاک مینی‌بوس عکس بگیرید که اشتباه نکنید و ضمنا راس یک حرکت میکنه حتما بموقع حتی پنج دقیقه زودتر برگردید پیش ماشین، اونجا ما خیلی نتونستیم خرید کنیم چون با وجود تخفیف بازم گرون بودن، فقط دو جفت کفش مارک اکو خریدیم ۶۰۰ درهم، و یه مقدار شلوار و تی‌شرت، کلا مالهای دبی خیلی بزرگن باید پنج یا شش ساعت وقت بذارید توشون. عکس های زیر مربوط به اوت لت مال و شاتل اونجا.

ساعت یک هم سوار ماشین شدیم برگشتیم، یکم استراحت کردیم و رفتیم سمت مترو به سمت ایستگاه شرف دی‌جی، این دو روز و نیم که دبی بودیم یه وسیله که ما بشدت دنبالش بودیم لپ‌تاپ یا آل این وان بود، حدودا ده تا پونزده میلیون ارزون‌تر از ایران بود، تو مالهای بزرگ البته به غیر از اولت‌لت، یه قسمتی مربوط به قطعات و وسایل دیجیتالی بود که اسم‌ شرف دی‌جی بود، با وجود اینکه قیمتاشون بهتر از ایران بود ما هنوز نتوسته بودیم خرید کنیم چون هنوز دقیق نمی‌دونستیم چی بخریم.

من توی یکی از سفرنامه‌ها خونده بودم کامپیوتر‌پلازا هم عین پایتخت یا مرکز کامپیوتر ماست ، قطعات کامپیوتر از نو تا دست دوم توش پیدا میشه ، برای همین گفتیم اونجام بریم، خیلی از مترو شرف دی‌جی فاصله نداره در حد پنج دقیقه، واقعا هر چیزی توش پیدا میشه و بنظرم اگه واقعا اطلاعات سخت‌افزاری کسی بالا باشه، می‌تونه یه کامپیوتر با قیمت عالی پیدا کنه، نهایتا ما ازون جا یه مینی کیس مارک DELL به قیمت ۳ هزار و چهارصد درهم همراه موس و کیبورد خریدیم.

اونجا ما پول کم آوردیم رفتیم که هزار و پونصد یورو چنچ کنیم ، که بهمون گفتن باید پاسپورت همراه‌تون باشه بدون اون اصلا نمیشه به هیچ عنوان، منم داغون بودم از بس راه رفته بودم ، دیگه حوصله اینکه برم هتل و برگردیم نداشتم ، کلی اصرار که ما فقط یه کم پول کم آوردیم خرید کردیم، خداروشکر بنده‌خدا باهامون همکاری کرد همون عکس پاسپورت رو قبول کرد و پول ما رو چنچ کرد البته وقتی هزار و پونصد تا رو دادیم گفت شما که فقط یه کمی میخواستید،دیگه کلی تشکر کردیم، رفتیم کیس‌مونو گرفتیم و برگشتیم هتل و به سرعت وسایل‌مونو گذاشتیم و رفتیم فروشگاه ایس که  لوازمی مثل آچار و هر چی همین ردیف اینه میفروشه، که همسرم یه مقدار آچار و اینا خرید و له و درب و داغون برگشتیم هتل، این فروشگاه چند تا شعبه داره که بزرگ‌ترینش در خیابون فستیواله، که اگه بزنید تو گوگل مپ بهترین مسیر رو بهتون نشون میده، البته یه بخشی از مسیر رو باید با تاکسی برید.

برنامه امروز دهکده جهانی، نخل دبی، ساحل جمیرا، مدینه جمیرا

لیدر تور همون روز اول بهمون گفت دهکده جهانی از هفته آینده باز میشه، اما من که قبلا تو سایت نگاه کرده بودم میدونستم سوم آبان اولین روز افتتاحیه ست، رفتم باز از هتل هم پرسیدم اونا هم گفتن از چهارمه اما اولین روز از ساعت شش عصر شروع به کار میکنه تا دوازده شب، اینم اضافه کنم ما کلا لیدرمونو در حد ده دقیقه تو لابی هتل همون روز اول دیدیم و تمام.منظورم اینکه که الزامی به داشتن لیدر نیست ، اما بنظرم و الان که سفرمون تموم شده بهتر بود روز اول رو با تور گشت شهری میرفتیم، که 175 درهم بود از ساعت یک ظهر میومدن دنبالمون تا یازده شب شامل تایمز اسکور، مدینه الجمیرا، جزیره نخل، مارینا، ابن‌بطوطه(یک ساعت اونجا بودن)، دبی مال ، شام ۴۵ درهم، کشتی سواری که از تفریحات دبی هست ۸۰ درهم، کافی‌شاپ یخی ۶۵ درهم که این سه مورد به انتخاب خودت بود خواستی میری نخواستی نمیری، اگه بری به ۱۷۵ درهم اضافه میشه جمعا میشه ۳۶۵ درهم، که بنظر خوبه، هر چند ما نرفتیم چون خرید داشتیم، ترسیدیم به خریدامون نرسیم.

نخل دبی که چیز خاصی نداشت، نرفتید هم نرفتید، هتل آتلانتیس که بزرگ‌ترین هتله اونجاست بعلاوه پارک آبی که بنظرم نمی‌ارزید. حتی رفتن به پارک آبی‌اش هم نمی‌ارزه چون خیلی دوره. پارک آبی داخل شهر مثل وایلد وادی دسترسی‌اش بهتره و یکی از بهترین پارک های آبی دبی هست.نحوه دسترسی رو بالا براتون توضیح داده بودم.

رفتیم منطقه جمیرا که منطقه بشدت وسیعیه و ما اصلا نفهمیدیم دقیقا کجاست، ساحل جمیرا هم همینطور ساحل وسیعیه،اختصاصا یه ساحل خاص و مشخص نیست. بعد رفتیم ایستگاه امارات مال اونجا اتوبوس‌های اختصاصی دهکده رو داره میتونید سوار شید و یا با استفاده از گوگل مپ ببینید کدوم شماره اتوبوس اونجا میره، البته دقیقا اونجا که نمیره تا یه مسیری رو میره بعدش باید تاکسی بگیرید، ما متوجه اتوبوس‌های خود دهکده نشدیم و با اتوبوس شماره اف 30 یا 32  رفتیم و بعد تاکسی گرفتیم، حتما گوگل مپ بزنید خیلی کمک‌کننده است.

حالا دهکده جهانی یا GLOBAL VILLAGE چیه ؟ یه محوطه خیلی وسیع که شامل چندین چند کشوره که سر در هر کشور رو با استفاده از نمادهای اون کشور تزیین کردن و داخل محوطه هر کشور محصولاتش و خیلی چیزای دیگه بفروش میرسه، ساعت کاری‌شون از ۴ تا ۱۲ شبه و در نیمه دوم سال برگزار میشه، جو شاد و جالبی داره ، قیمت بلیطش ۲۰ درهمه، پنج یا شش ساعت زمان لازمه که تمام جاهاشو ببینید ، پر از نور و صدا و آهنگ و آوازه ، هر کشور موسیقی و گروه رقص و آواز هم داشت که داخل محوطه خودشون و گاهی خارج محوطه اجرا میکردن.

IMG_2093.JPGIMG_2096.JPGIMG_2109.JPGIMG_2111.JPGIMG_2163.JPGIMG_2164.JPG

برنامه امروز امارات مال و دبی مال بود، امروز یکمی دیر رفتیم صبحانه، یه نکته بد هتل رز ریحان رستورانشه که با توجه به حجم مسافر کوچیکه و وقتی جا نباشه میفرسته رستوران طبقه دوم که همون بوفه بدون آشپز برای سرو نیمرو یا املت رو داره. صبحانه خوردیم و وسایلمونو جمع کردیم اتاق رو تحویل دادیم و رفتیم امارات مال اونجام مقداری لباس خریدیم و بعد رفتیم دبی مال و دیدن آکواریوم دبی، اگه وقت بذارید میتونید چیز خوب و قیمت مناسب بخرید، فقط اینکه خیلی بزرگه و پا می‌خواد.عکس های زیر مربوط به دبی ماله

ساعت حوالی شش برگشتیم هتل چمدونهامونو گرفتیم با مترو رفتیم فرودگاه ، اونجا پرسیدیم کجا بریم برای تکس، راهنمایی‌مون کردن، چون تمام تکس‌ها بنام من بود، پاسپورت‌رو دادم تمام فاکتورها اومد ، فقط برای نمونه گفت کیس رو ببینم که نشون دادیم و گفت بعد از گرفتن کارت پرواز و زدن مهر خروج برید به قسمت travelex و پولتونو بگیرید ، باز از کس دیگه پرسیدیم که گفتن سمت گیت B6، اونجا پولومنو به دلار گرفتیم، هر چی درهم هم داشتیم دادیم و دلار گرفتیم که بهتر بود میاوردیم تهران چنچ میکردیم،مثلا در سه هزار درهم، یه تومن تفاوت داشت.آهان به ما گفته بودن عطر و لوازم آرایشی از فرودگاه بخرید ارزون‌تر از داخل شهره، اما ما واقعا ندیدیم تازه گرون‌تر هم بود من یه رژلب مارک دیور از دبی مال پرسیدم گفت 120 درهم اونجا گفت 140 درهم،ساعت ۲۲ پروازمون بود که با نیم ساعت تاخیر بلند شد.

لیست قیمت تورهای ۵ شب و ۶ روز دبی

چند توصیه

• اولین روز رو اختصاص بدین به گشت شهری با تور یا هر وسیله‌ی دیگه‌ای، مهم گشت شهری برای روز اوله.
  • سعی کنید از ایران درهم بیارید و درهم از دبی اگه براتون مونده بود تو ایران چنچ کنید. اگه خواستید دبی پول چنچ کنید پاسپورت همراه‌تون باشه.
  • اگه قصد خرید مثل ما دارید واقعا فرصت چندانی برای تفریحات براتون باقی نمیمونه، مگر اینکه ۸ روز یا بیشتر اونجا بمونید، یا برعکس اگه قصد تفریح دارید وقتی برای خرید براتون نمیمونه.
  • از ما تست پی‌سی‌آر نخواستن، اما تو ایران موقع خروج کارت بین المللی واکسن رو خواستن.
  • ما سیم‌کارت نخریدیم ،اول بسته رومینگ همراه اول خریدیم که خیلی داغون بود، ما بیشتر با اینترنت مالها یا هتل کارمون رو انجام میدادیم، اغلب مالها و حتی فروشگاه‌های داخلشون به طور مجزا اینترنت دارن، اگه وصل نشدین، به یکی از کارمنداشون بگید، رمز خودشو میزنه و شما وصل میشید، البته ابن‌بطوطه باید سیم کارت امارات باشه تا به اینترنتش وصل بشید، بعدش بسته ایرانسل گرفتیم که اون باز بهتر بود اما بهتره از اول سیم کارت امارات رو بخرید، اینم بگم ما همزمان با یه خانم و آقایی وارد دبی شدیم اونا از ترمینال یک و ما از ترمینال سه، به اونا سیم‌کارت رایگان داده بودن که بیست و چهارساعت اینترنت رایگان داشت بعدش باید شارژ میکردن ، اما به ما ندادن، بنظرم بهتره به ماموری که پاسپورت رو مهر میزنه بگید چون اونا این سیم کارتها رو میدن.
  • ساعت کار فروشگاه‌های از ساعت 10 صبح تا 12 شبه.
  • اگه چهار نفر هستید بهترین گزینه برای جابجایی و حمل و نقل تاکسیه، چون مترو هم چندان ارزون نیست و البته بیشتر مواقع شلوغه ،اما با تاکسی هزینه سرشکن میشه، البته اگه تو کار دنگی و دنگی هستید.
  • ما خیلی بیرون غذا نخوردیم فقط تو ابن‌بطوطه کی اف سی رفتیم که داغون بود ،یه شاورما هم خریدیم که داغون‌تر بود، فست فود WINDY'S خوب بود‌، خودمون غذا آورده بودیم ، غذاهایی که تو کارفور هم میدادن خوب بود. (قیمت غذا در دبی)
  • اگه اهل بیرون رفتن هستید بنظرم هتل سه ستاره هم گزینه خوبیه برای اقامت ،چون ما که فقط برای خواب هتل بودیم و بقیه ساعت بیرون بودیم حتی نتونستیم بریم استخر هتل.
  • با خودتون آب ببرید ما دو باکس آب آوردیم برای دونفرمون، که البته یک باکس هم جواب کارمون رو میداد چون هتل هم هر روز دو تا بطری آب داخل اتاق قرار می‌داد.

امیدوارم سفرنامه‌ی من کمکی هر چند کوچیک بهتون بکنه.