سفر اقتصادی به شیراز

سفر اقتصادی به شیراز

بسیار سفر باید / تا پخته شود خامی

سلام و ارادت خدمت تمامی دوستان گرامی به خصوص علاقه مندان به سفر و سفرنامه ، امیدوارم که حالتون خوب باشه ، سال نو را هم خدمت تمامی مردمان سرزمینم تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم که سالی همراه با سلامتی و موفقیت را داشته باشید .

مقدمه

در ابتدا هدفم ، توضیح مختصر در مورد اندیشه هایم و سبک نوشتاری ام ، نحوه جمع آوری اطلاعات در مورد مقصد ، برنامه ریزی ، متن اصلی سفرنامه ، توصیه ها و نتیجه گیری را در انتها خدمت شما بیان کنم .

در ابتدا باید اشاره کنم که هر نویسنده ای بر اساس سلیقه ، موقعیت و تخصص خود سبک متفاوت نوشتاری دارد . من با توجه به فضای نوشته و تلاش برای ایجاد شوق و انگیزه در خوانندگان محترم و علاقه مند ، سعی می کنم که متن سفرنامه را با توضیحات مفید و کامل ، به دور از حاشیه و بیراهه نویسی، متن حداقلی بدون حذف نکات مفید و ضروری ارائه کنم  در انتها باید این نکته را یادآوری کنم که بنده از نوشتن اطلاعات طولانی در مورد تاریخچه و مواردی که در اینترنت به وفور یافت می شود پرهیز می کنم ؛ در مقابل سعی بر بیان تجربیات ، اطلاعات دست اول و میدانی شخصی ام است .

« هر زمان که به اتاقم وارد می شوم ، ناخودآگاه چشمانم به سرعت برق به نقشه کشور های جهان کشش پیدا می کند . آرزو ها ، خیال ها و اهداف از کودکی تا الان در حال رشد و تغییر و بزرگ شدن بودند ؛ به این سمت و آن سمت می پریدند و هوش را از سرم می پراندند . رویاهایی از جزیره ساخالین ،  نیژنی نووگراد ، مسکو و سنت پترزبورگ تا شفق های قطبی مورمانسک در روسیه ؛ از ماردین ، آدانا ، فتحیه ، ازمیر و استانبول در ترکیه ؛ از صوفیه ، بلگراد ، بوداپست ، براتیسلاوا ، پراگ و وین در اروپا در ذهنم می گذرد . »

هر رویایی برای تبدیل به واقعیت باید آرام آرام به حقیقت تبدیل شود ؛ حال اهداف های بزرگ من در ابتدا سنگ بزرگ است و سنگ بزرگ علامت نزدن است و به همین دلیل با سفر های کوچک تر باید شروع کرد. زمان زیادی بود که با دوستانم در جستجو و تلاش برای پیدا کردن مقصدی برای سفر به صورت گروهی بودیم . با توجه به این که تمامی ما دانشجو بودیم و بودجه کمی در اختیار داشتیم ، تصمیم گرفتیم مقصدی را انتخاب کنیم که بین 1 تا 3 میلیون حدودا تمام شود ، حال مشکل کوچکی هم وجود داشت یعنی کلاس های دانشگاه که از شنبه تا سه شنبه برگزار می شد ، بنابر این ما تصمیم گرفتیم که در آخر هفته به دنبال مقصد بگردیم و شرایط را بررسی کنیم .

پیش از سفر

انتخاب مقصد

در ابتدا چند شهر توسط دوستان ارائه شد تا در موردشان به بحث و تجزیه و تحلیل بپردازیم :

1) شمال : تقریبا اکثرا افراد شمال را جزو مقاصد خود برای سفر انتخاب می کنند که تقریبا به کرج نیز نزدیک است اما سریع با شکست مواجه شد زیرا اصلی ترین مشکل ما نبودن وسیله نقلیه سواری بود و بدون ماشین در شمال بودن رنج و عذاب است و هزینه های حمل و نقل بسیاری را به وجود می آورد پس این گزینه حذف شد.

2) مشهد : با توجه به این که وسیله نقلیه در اختیار نبود سعی شد مقاصد ما بر اساس ایستگاه های قطار و خط ریل راه آهن باشد ، مشهد نیز مقصد پر طرفداری بود اما پس از بررسی و تحلیل قیمت ها که از بودجه ما بالاتر می رفت این گزینه نیز رد شد .

3) تبریز یا زنجان: با توجه به مسیر قطار ، تبریز و زنجان از مقاصد ما بودند . علاوه برآن با توجه به تورک زبان بودنم ، علاقه مند بودم که یکی از مقاصد را انتخاب کنیم که با سرما و بارش های متداوم و متاسفانه زلزله خوی و اوضاع اضطراری نیز از انتخاب این مقاصد نیز سر باز زدیم . ( خوی ، باشین ساغ اُولسون ، نفس آلدییم زامان یورگیمدسین )

4) شیراز : آخرین انتخاب ما شیراز بود که تا به حال به آن جا سفر نکرده بودم . در نهایت با توجه به بودجه و زمانبندی سفر و موافقت دوستان شیراز به عنوان مقصد سفر ما انتخاب شد.

دلایل انتخاب شیراز به عنوان مقصد

الف ) تنها مقصد موجود

ب) عبور قطار به شیراز ( البته هواپیما و اتوبوس نیز گزینه های دیگر هستند )

ت) قیمت مناسب با بودجه

پ) عدم تداخل با شلوغی های قبل از عید

د) پیدا کردن تور شیراز مناسب در آخر هفته

انتخاب تور ، هتل ، قطار

در ابتدا شروع به جستجو و بررسی سایت های داخلی مانند لست سکند کردیم . هدف ما بر این عقیده استوار بود که هتل را جدا رزرو کنیم و بلیط قطار را نیز جداگونه تهیه کنیم و بدون تور برویم .

1) بلیط قطار

تهران به سمت شیراز  و بلعکس دو نوع قطار رفت و آمد داشتند  : کوپه های 6 نفره به قیمت 220 هزار تومان / کوپه های 4 نفره به قیمت 350 هزار تومان

توصیه ها برای انتخاب قطار

1/1 ( کوپه های 6 نفره )

در کوپه های 6 نفره هیچ وعده غذایی به صورت رایگان برای شما سرو نمی شود و باید هزینه هر وعده را بپردازید ، به دلیل وجود 11 کوپه در یک واگن و حضور 6 نفر در هر کوپه انتظار محیطی آرام و ساکت برای استراحت را از ذهنتان بیرون کنید ، اختصاص یک سرویس بهداشتی برای هر واگن مشکلاتی زیادی نظیر صف ایستادن ، عدم رعایت بهداشت ، سیگار کشیدن بسیار طاقت فرسا بود ، تنها پذیرایی این نوع قطار ( یک بطری آب معدنی کوچک و یک بسته چی پف کوچک بود ) .

داخل کوپه فضای بسیار کوچک و تنگ و دلگیر است که به سختی باید نشست و دیگر از جای خود تکان نخورید ، دو تا جای آویز و دو پریز برق داشت البته باید حتما در مواقع شارژ سری محافظ جریان برق داشته باشید چون که خدای ناکرده ممکن است جریان برق کم و زیاد شود و مشکلاتی را به بار بیاورد ، فواصل بین تخت ها نیز بسیار کم بود .

کوپه 6 نفره.jpg
 قطار کوپه ای 6 نفره

1/2( کوپه های 4 نفره )

با توجه به این که ما این سفر را با این نوع کوپه طی نکردیم ممکن است برخی معایب و مزایا را از قلم بی اندازیم ، اما با توجه به پرسش ها و مشاهده ای که داشتیم . وعده های غذایی در این کوپه به صورت رایگان سرو می شود ، هر کوپه فضای بزرگ تری نسبت به کوپه های 6 نفره دارد که بسیار عالی است و از نظر سرویس بهداشتی و مشکلات سرو صدا به مراتب بهتر از کوپه 6 نفره ای است و داخل کوپه دارای تلویزیون 4 آینه که در 6 کوپه ای فقط 2 آینه بود. نورپردازی مناسب و وجود 2 میزچه کوچک برای گذاشتن وسایل ضروری و دم دستی بر روی آن و در نهایت راهرو های کف پوش شده و عریض تر که برای مشاهده مسیر بسیار عالی است. با توجه با این اطلاعات می توانید انتخاب خود را به شکل بهتری انجام بدهید انجام بدهید .

(2) انتخاب تور و هتل

در نهایت به چند دفتر و آژانس های مسافربری و رزرو تور مراجعه کردیم و پس از صحبت و راهنمایی که دریافت کردیم که باعث شد تور پکیجی شیراز را از تاریخ 1401/12/9 تا 1401/12/12 را انتخاب کنیم . این تاریخ بسیار مناسب بود چون هفته از هفته بعد قیمت ها بالا می رفت و شلوغی قبل از عید نیز آغاز می شد .قیمت تور شیراز ( قطار کوپه ای 6 نفره رفت و برگشت از تهران به شیراز +  اقامت در هتل نصیر الملک 3 روز و 2 شب ) به قیمت 1/200/000 برای هر نفر بود .

موقعیت مکانی نصیرالملک.jpg
موقعیت هتل نصیر الملک

جستجو در مورد مقصد

با توجه به این که برای انجام هر کاری باید قبل از آن برنامه ریزی داشته باشیم ؛ سفر کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست پس به همین دیلی به بررسی مقاصد تفریحی و توریستی در شیراز پرداختیم . شیراز شهری دارای دیدنی های پر شمار و جذاب است پس به همین دلیل کار ما در اولویت بندی و حذف و اضافه کردن مقاصد تفریحی و تاریخی مورد نظر سخت است .
باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به مقصد ، جاهای تفریحی و گردشگری ، تعداد نفرات ، روز های اقامت ، وسیله های حمل و نقل ، آب و هوا ، هزینه ها و بودجه ، انفرادی و گروهی بودن سفر ، توان و انعطاف در برابر مشکلات پیشبینی نشده و علایق و سبک گردش بای برنامه خود را از قبل حاضر کنید و حتما باید برنامه ای معقول و انعطاف پذیری را آماده کنید ؛ زیرا ماهرترین افراد در سفر های خود به مشکلاتی بر خواهند خورد ؛ بنابراین باید از لحاظ ذهنی آماده باشید .

من با مطالعه سفرنامه های دوستان در لست سکند و استفاده از برنامه هایی مانند  google map  این برنامه ریزی را انجام دادم.

برنامه سفر به شیراز

1401/12/9 سه شنبه  - حرکت با قطار از تهران به شیراز  ساعت 19:35

1401/12/10 چهارشنبه - رسیدن به شیراز و تحویل گرفتن هتل 13:00  /  باغ ارم شیراز  / باغ دلگشاه / آرامگاه سعدی / آرامگاه حافظ / ارگ کریم خان

1401/12/11 پنجشنبه - تخت جمشید / بازار وکیل / حمام وکیل / حرم شاه چراغ

1401/12/12 جمعه - نارنجستان قوام / مسجد نصیر الملک / حرکت با قطار از شیراز به تهران ساعت 17:10

1401/12/13 شنبه - راه آهن تهران ساعت 10:00

شروع سفر  روز اول ( سه شنبه ) 1401/12/9

ساعت 18:00 در راه آهن تهران با دوستان بودیم ، پیشنهاد من این است که حداقل 1 ساعت زودتر در راه آهن حضور پیدا کنید . پس از اینکه جدول زمانبندی حرکت قطار ها را مشاهده کردیم به سمت گیت های ورودی و قطار ها حرکت کردیم ، حتما لازم نیست که هم شناسنامه و هم کارت ملی را همراه داشته باشید ، هرکدام به تنهایی نیز کارآمد هستند هم برای قطار هم برای هتل پس نگران نباشید. در طول سفر با قطار بلیط های شما 2 بار بررسی می شود : 1) هنگام وارد شدن به قطار 2) بعد از مستقر شدن در کوپه . هنگامی که کوپه قطار را دیدم بسیار جا خوردیم بسیار کوچک با نور ضعیف  بود به قول معروف اصلا یه وضعی ، خلاصه به سختی وسایل را جاگذاری کردیم و منتظر ماندیم تا هم کوپه ای هایمان را ببینیم .

راه‌آهن کرج به سمت تهران.jpg
 ایستگاه راه آهن کرج

پیشنهاد من این است که اگر گروهی سفر می کنید سعی کنید کوپه را کامل تهیه کنید  البته بسته به تعداد افرادی که سفر می کنید متغییر است متاسفانه قطار های کوپه ای 4 نفره تکمیل ظرفیت بودند و ما مجبورا بلیط کوپه ای 6 نفره را تهیه کردیم . توجه کنید که این مسیر حداقل 16 الی 17 ساعت در قطار هستید و اگر کمی سخت گیر هستید سعی کنید با کوپه ای 4 نفره سفر کنید تا سفری راحت تر داشته باشید.

حتما برای خود سرگرمی و تفریحی داشته باشید تا حوصله تان سر نرود مثل کتاب ، روزنامه، جدول و... از شانس خوب ما هم کوپه های ما افرادی خوش ذوق و جالبی بودند و تا آخر سفر با آن ها صحبت کردیم و ما را هم برای گشت وگذار در شهر راهنمایی کردند . با وجود تمام ایراد هایی که کوپه 6 نفری داشت اما واقعا از هم نشینی و صحبت با دوستان لذت بردیم و از تجربیات آن ها استفاده کردیم .

« گاهی ممکن است به لوکس ترین وسایل و وعده های غذایی عالی و بهترین جاها بروی اما اصلا لذت نبری و استفاده نکنی و ذوق و شور و اشتیاق نداشته باشی پس همه چی انتخاب های لوکس و خفن نیست باید سفر کردن در رگ هایت جریان پیدا کند اون موقع هست که حتی از سفر در شرایط سخت نیز لذت خواهی برد و همه چیز فقط رسیدن به مقصد نیست. »

در پیرو صحبت های قبلی ام ، باید هر وعده غذایی را که می خواهی تهیه کنید ، ما از قبل آذوغه ای همراه خودمان آورده بودیم و هر فرد در کوپه با یکدیگر تقسیم می کردیم ، صحبت و خنده تا آخر مسیر ادامه داشت . ساعت 1 شب شروع به آماده سازی تخت های کوپه و قرار دادن ملافه و پتو و بالشی که داخل کیفی بود که به هر فرد تحویل می دادند و فردا صبح آن را تحویل می گرفتند . فضای بین تخت ها کم بود اما هرچه که بود از شدت خستگی خوابیدیم.

طبقه سوم.jpg
تخت طبقه سوم کوپه 6 نفره

روز دوم ( چهارشنبه 1401/12/10 )

با سرو صدای کوپه های کناری بیدار شدیم ساعت 9 سپس یک فلاسک چای و 6 لیوان چای را به مبلغ 24 هزار تومان تهیه کردیم و صبحانه را سریع میل کردیم و ملافه و پتو و بالش را جمع و حاضر کردیم چون همان موقع در حال جمع آوری آن ها بودند و دوباره مشغول صحبت شدیم تا این مسیر باقی مانده را نیز بگذرانیم . آخرین راهنمایی ها را از هم کوپه ای هایمان گرفتیم و حدودا ساعت 11 به ایستگاه راه آهن شیراز رسیدیم و با هم کوپه ای هایمان خداحافظی کردیم .

داخل کوپه (2).jpg
تخت خواب قطار کوپه ای 6 نفره

راه آهن شیراز فاصله نسبتا زیادی تا شهر شیراز دارد ، زیرا که بیرون از شهر قرار دارد . برای رسیدن به شهر شیراز باید از تاکسی های خطی یا اتوبوس هایی که در ساعات منظم وجود دارند استفاده کنید ، حتی از مترو نیز می توان استفاده کرد که البته در نزدیکی راه آهن هست و باید با ماشین به آن جا رفت . ما پس از پرسش و چانه زنی با اسنپ به مقصد هتل نصیر الملک حرکت کردیم . اسنپ در شهر شیراز به نسبت تهران و کرج ارزان تر است . حدود 30 دقیقه مسافت طی کردیم و به هتل رسیدیم هزینه اسنپ 78 هزار تومان شد.

فاصله راه‌آهن تا شیراز.jpg

نکات - :

برخی اقلام صبحانه باقی مانده روز قبل بودند

اتاق کاملا تمیز نبود

عدم وجود سرویس بهداشتی ایرانی ( فقط در پارکینگ هتل وجود داشت )

عدم وجود اتاق نگهداری وسایل

عدم وجود  safe box

این هتل نبش میدان شاهزاده قاسم و تقاطع خیابان حضرتی و بلوار سیبویه قرار دارد که حدودا 10 دقیقه تا بازار وکیل و شاه چراغ فاصله دارد . ساعت 12 به هتل رسیدیم ، توقع هتل پنج ستاره و خفنی نداشتیم ، بسیار عادی و معمولی بود نمای ساختمان و درب ورودی این هتل در پشت ساختمان قرار داشت هتل نیز دارای پارکینگ بود . وارد هتل شدیم و پس از صحبت با رسپشن اعلام کردند که اتاق ساعت 14 حاضر می شود . به نظر من یکی از نکات منفی این هتل نداشتن اتاق نگهداری از بار ها و وسایل بود و ما هم نمی توانستیم برای صرف نهار این همه بار را بر دوش خود بگذاریم و به خیابان برویم هم از لحاظ امنیت و خستگی دچار زیان می شدیم .

وسایل را در محوطه لابی جلوی دوربین قرار دادیم و از رسپشن در مورد رستوران های خوب اطراف سوال پرسیدیم که رستوران صوفی را معرفی کردند که در نزدیکی شاه چراغ قرار داشت و رستوران خود هتل را نیز معرفی کردند که هنگامی که قیمت منو را دیدیم برق از سرمان پرید همه  غذا ها از 200 هزار تومان به بالا بودند و من هم طبق تجربه های دوستان و خودم ترجیح دادیم که از غذای هتل صرف نظر کنیم و به سمت رستوران صوفی که از بهترین رستوران های شیراز هست حرکت کنیم .

رستوران صوفی در نزدیکی حرم شاه چراغ قرار دارد ، و حتی به صورت پیاده نیز به هتل ما نزدیک بود فاصله ای حدود 10 دقیقه را باید می پیمودیم .واقعا به جرات می توانم بگم که یکی از بهترین رستوران هایی بود که رفتم . از لحاظ موقعیت مکانی بسیار عالی و قابل دسترس ، از لحاظ شکل و ساختار ظاهری بسیار عالی به وسیله حوضچه زیبا ، گلدان های رنگارنگ و متفاوت ، طرح های جالب و خیره کننده که محصور در آن هستید.

رستوران صوفی (2).jpg
رستوران صوفی

من به همراه دوستان 3 تا پوده کباب ( چلو کباب گوسفندی ) را سفارش دادیم  به همراه مخلفات دیگر که واقعا این وعده غذایی برای من بسیار به یادماندنی و لذیذ بود .

غذای رستوران صوفی.jpg
پوده کباب رستورا صوفی

بعد از صرف نهار و تقویت قوای از دست رفته در این مدت به سمت هتل روانه شدیم تا پس از کمی استراحت شروع به ماجراجویی در دل شیراز کنیم . پس از رسیدن به هتل پس از 10 دقیقه پیاده روی ، کارت ملی ها را تحویل دادیم و پس از پر کردن اطلاعات مورد نیاز و ضروری برگه رزرو اتاق هتل را تحویل رسپشن دادیم و با استفاده از کارت الکتریکی هوشمند که اکثر هتل های پیشرفته از آن برخوردار هستند با راهنمایی رسپشن وارد اتاق شدیم . فرد راهنما کننده نحوه استفاده از کارت در موقعیت های مختلف و یکسری اطلاعات ضروری را برایمان بازگو کرد .

امکانات داخل اتاق هتل نصیر الملک

سه تخت تک نفره / میز تحریر / تلفن / دراور / قفل الکترونیک درب اتاق / آباژور / یخچال و مینی بار /سشوار/حمام و سرویس فرنگی/ سیستم گرمایشی شوفاژ / سیستم اطفاء حریق / اسپلیت /میز توالت(آرایش) / تلویزیون

اتاق هتل نصیر الملک تصویر از اینترنت

توصیف اتاق هتل نصیر الملک

پس از ورود به اتاقمان تعجب نکردیم ، فضای اتاق بسیار ساده و معمولی بود . در ابتدای اتاق راهرو مانند کوتاهی بود که در سمت چپ آویز قرار داشت که فضای مناسبی را داشت و در سمت راست حمام و سرویس بهداشتی ( فرنگی ) در یک فضا قرار داشتند ، در ادامه تخت ها با فاصله از هم قرار داشتند و میز دراور و یخچال و آینه در گوشه اتاق قرار داشتند و پنجره های نسبتا بزرگ که نورگیر بودند و در آخر تلویزیون روبروی تخت ها قرار داشت .

وقتی وارد اتاق شدیم  بسیار خوشحال و هیجان زده بودیم و در همان حال خیال پردازی و صحبت می کردیم ، برنامه ریزی را چک می کردیم تا در صورت لزوم تغییر یا حذف یا حتی اضافه کنیم. حدودا نیم ساعت استراحت کردیم و جنگی زدیم بیرون تا از برنامه عقب نمونیم . با توجه به تعداد ما و ارزان بودن و سریع تر بودن اسنپ ما در تمامی نقاط از اسنپ استفاده کردیم  از اتوبوس و تاکسی های مختلف و حتی در صورت نزدیک بودن محل مورد نظر به مترو از مترو نیز می توانید استفاده کنید .حال در اولین اقدام به سمت باغ ارم شیراز رفتیم .

باغ ارم شیراز.jpg
 ساختمان اصلی باغ ارم شیراز

باغ ارم از جاذبه های گردشگری شیراز و نمونه‌ای از یک باغ - کوشک به حساب می‌آید که به‌واسطه درختان مرکبات و خیابان طویلی با سروهای باشکوه در طرفینش، محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد. علاوه بر کوشک اصلی عهد قاجار که هسته مرکزی این باغ را تشکیل می‌دهد؛ سرونازهای بلند و کهن، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. باغ ارم شیراز با مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید.

باغ ارم سبز (2).jpg
باغ ارم شیراز

ورودی به اعضای هر نفر 5 هزار تومان. یکی از مزایای سفر ما زمان سفر ما بود .چرا که از هفته بعد موئج شلوغی شروع می شد، بنابراین این هفته بسیار خلوت و مناسب برای عکس برداری و لذت بردن از درختان و گیاهان زیبا و محو کننده را دارا بود . هرچه قدر هم تعریف کنم واقعا در حروف نمی گنجد ، شما به راحتی می توانید حداقل 1 ساعت در باغ ارم گردش داشته باشید و از طبیعت و معماری زیبای آن استفاده کنید. متاسفانه به دلیل فشردگی برنامه مان و کمبود وقت نتوانستیم مدت زیادی به گردش در این باغ بمانیم.

پیش به سوی مقصد هایی که واقعا از کودکی در تصور حس و حال آن جا بودم و شوق بسیاری داشتم که وصف ناپذیر بود. البته ما دل نگرانی دیگر در مورد برنامه فردا یعنی بازدید از مجموعه تخت جمشید داشتیم به این دلیل که آیا می توانیم تخت جمشید ، نقش رستم و مجموعه پاسارگاد را داشته باشیم یا خیر ؟ هنگامی که با اسنپ در حالی که به سوی سعدیه و باغ دلگشا که در نزدیکی هم قرار دارند ، می رفتیم با راننده صحبت می کردیم و ایشون به چند نفر از دوستان خود زنگ زدند برای استعلام قیمت که در نهایت قیمت ناقابل 500 هزار تومان را برای مسیر رفت و برگشت و گردش این سه مجموعه اعلام کرد که گوشمان سوت کشید و به ایشون گفتیم که منتظر خبرمون باشه ، بنده خدا فکر کنم هنوز هم منتظره. بنده خدا ازش پرسیدیم که که آیا فاصله باغ دلگشاه و سعدیه نزدیک است یا خیر ؟ ایشون گفتند. نه بابا همین ساختمون رو می بینی ؟ ( 100 متر فاصله بود) همینه فاصله اش. خلاصه که بنده خدا مارو جلوی درب ورودی باغ دلگشا پیاده کرد و رفت.

باغ ایرانی ساختار و طراحی منحصربه‌فردی دارد: در مسیر عبور جوی آب قرار دارد، با دیوارهای بلند محصور است و در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. این سه مشخصه، باغ‌های ایرانی را متمایز می‌کند. در واقع جهانگردن اروپایی پس از مشاهده باغ‌های ایرانی، آن‌ها را با مشخصه و نام «پرشین گاردن» وصف کردند. باغ‌های ایرانی با تاریخ پیدایش قنات پیوند دارد و باغ‌سراها با ساختار و طراحی منحصربه‌فرد درون باغ‌ها جای می‌گیرند. اولین باغ‌های ایرانی در مسیر خروجی قنات‌ها شکل گرفته‌اند.

شما می توانید از کافه این مجموعه استفاده کنید و از این منظره زیبا لذت ببرید . این مجموعه نیز تا حدودی شبیه به باغ ارم است البته با خصوصیات خاص خود ، همانند باغ ارم در صورت داشتن وقت مناسب نیز می توانید حداقل 1 ساعت از محوطه جذاب این مجموعه استفاده کنید .

برنامه به شکلی شد که از دیدن باغ دلگشا صرف نظر کردیم و به سمت سعدیه حرکت کردیم پس از 15 دقیقه پیاده روی به سعدیه رسیدیم ، هر چه توانستیم نثار راننده اسنپ کردیم و همینطور راه می رفتیم ، در صورتی که راننده فاصله نسبتا طولانی با پای پیاده این دو مجموعه را می دانست و اصرار براین که کرایه کم است و فلان و هزار بهانه دیگر باعث به وجود آمدن این قضایا شد . هرچند که ازش ایشون بسیار ممنونم که درس بزرگی رو به ما دادند .

قبر سعدی.jpg

داخل آرامگاه سعدی

پس از رسیدن به به آرامگاه سعدی به سرعت در حال پیاده کردن تخیالات و هیجانات گذشته بودم و از منظره و حس و حال آن موقع تا ابد یاد خواهم کرد . آرامگاه سعدی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و همیشه مورد توجه ادب‌دوستان و اهالی شعر بوده است. حال و هوای خاص این مجموعه برای هر گردشگری جذابیت دارد و بنای منحصر‌به‌فرد آن با ترکیبی از معماری قدیم و جدید، ستون‌های افراشته و کاشی‌های لاجوردی، دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

در خروجی سعدی.jpg
 نمای بیرونی از داخل آرامگاه سعدی
سعدی (2).jpg
 آرامگاه سعدی

به جرات می توانم بگم که می توان ساعت ها در این محل بود و از حس و حال و فضای دل انگیز این محیط استفاده کرد و باز هم فشردگی زمان بر ما غلبه کرد. مانند همیشه به وسیله اسنپ به سمت حافظیه حرکت کردیم . یکی از عادت های ما صحبت با راننده و کسب اطلاعات در مورد راه ها و جاهای دیدنی و ضروری بود که خدارو شکر این داداشمون خیلی روال بود.

خورشید تازه غروب کرده بود . یکی از نکات جالبی که سهوا مشاهده کردم همجوار بودن دانشگاه ادبیات شیراز با آرامگاه حافظ بود که بسیار شگفت زده شدم از این عمل هوشمندانه و جالب برای احداث دانشگاه دراین موقعیت اما حتی در خلوت ترین زمان سال نیز گردشگران و علاقه مندان زیادی در آنجا حضور داشتند .

ورودی شیرازیه.jpg
ورودی حافظیه

حافظیه از مشهورترین جاهای دیدنی در شیراز است. این مکان که به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام معروف شده است، در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز، دروازه قرآن است. حافظ که شخصیتی جهانی دارد، هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای بازدید به‌سمت این مجموعه می‌کشاند و حتی کنسرت‌های بزرگی در محیط حافظیه برگزار شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کنسرت محمدرضا شجریان در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۷۰ و کنسرت استاد ناظری اشاره کرد.

امروزه با تغییرات بسیاری که از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، این مجموعه گسترش یافته است. حافظیه فقط به آرامگاه حافظ محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلفی دارد که از معماری و فضای سبزی بسیار زیبایی بهره می‌برند. آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سقف حافظ (2).jpg
سقف آرامگاه حافظ

هنگام ورود به آرامگاه حافظ شور و شوقم به مراتب بیشتر شده بود . حس و حالی وصف ناپذیر بعد از غروب خورشید و نسیم خنکی که در آغوشمان لحظه ای را سپری می کرد و می رفت ، نغمه های سنتی و قدیمی گوش را قلقلک می داد ، گل های زیبا و خوش بو  خودمان را از خود بی خود می کرد .

حافظ (2).jpg
 آرامگاه حافظ

در ادامه نگاهی به مغازه هایی که در داخل مجموعه بودند انداختیم که برای سوغاتی و یادگاری برای خود یا عزیزان مناسب هستند البته باید از قیمت ها خبر داشته باشید برخی اجناس همتراز با مغازه های داخل شهر یا حتی ارزان تر و برخی بلعکس بودند . داخل کافه این مجموعه رفتیم و جای دوستان خالی فالوده شیرازی رو امتحان کردیم گرچه هوا هرچه به نیمه شب نزدیک می شد سردتر و نسیم های خنک تر می وزید اما بسیار تجربه خوبی بود. محیط کافه سنتی بود و خبری از میز و صندلی و فلان نبود اما فضا فضای بی نظیری بود.

یکی از نکات جالب امروز این بود که هم در سعدیه و هم در حافظیه برخی از هم واگنی هایمان را دیدیم و مشغول صحبت با آن ها شدیم و پس از خداحافظی با آن ها تصمیم گرفتیم که پیاده به سمت هتل برویم تا شهر شیراز را نیز به شکل زنده در شب مشاهده کنیم . یکی از گوشزد هایی که همه افراد شیرازی به ما می کردند این بود که سعی کنیم کمتر از مناطق نا شناخته و پایین شهر عبور و مرور داشته باشیم و همیشه حواسمان به پول و گوشی مان باشد اما باز هم ما به راهمان ادامه دادیم و از طریق گوگل مپ و برنامه نشان مسیرمان را پیدا می کردیم .

هنگامی که از پارکی در نزدیکی حافظیه عبور می کردیم به سمت هتل از دور کودکی را دیدیم اول فکر کردیم که فرزند آقا و خانم جوانی است که بسیار دور تر از بچه قرار داشتند و بچه هم سردرگم بود به همین دلیل شاخک هایمان تیز شد و به قول معروف جنگی رفتیم و پرسیدیم که آیا این دختر فرزند شماست که منفی جواب دادند . دختری کوچولو و بامزه و خجالتی که 3/4 ساله بود . ما خودمان با زور نقشه های آنلاین راهمان را پیدا می کردیم اما مصمم شدیم تا کمک کودک کنیم تا به پدر و مادرش برسد .

از بچه سوال می پرسیدیم که پدرش کجاست ؟ کی او را دیده است و... اما تماما متناقض جواب می داد . به همراه آن زوج جوان به دنبال پدر او در پارک گشتیم اما خبری نبود از طرفی برنامه ما که فشرده بود باید می رفتیم به بازار و حمام وکیل اما صرف نظر کردیم و تلاش خود را به کمک به کودک کردیم ، سرانجام او را طبق گفته اش به محل بازی سرسره بادی و مسئولش تحولی دادیم و کمی از دور مراقب اوضاع بودیم که سرانجام پدرش آمد و دخترش را تحولی گرفت و ما هم از این اتفاق خرسند بودیم و با خیال راحت به راهمان یعنی ارگ بم کریمخان رفتیم چون که برنامه مان باید دچار تغییر می شد و بازار وکیل نیز در حال بسته شدن بود.

در زمان حرکت به سوی ارگ کریم خان از خیابانی عبور کردیم که تقریبا یک سمت خیابان را افراد کارتن خواب و نیازمند بودند و در طرف دیگر رستوران های غذا خوری تماما در چشم می خورد و این تضاد معانی عمیقی را درونم خراشید .

ارگ کریمخان.jpg
ارگ کریم خان

ارگ کریمخانی از جاذبه‌های دیدنی شهر شعر و ادب است. این بنای باشکوه و زیبا را کریمخان زند معروف به وکیل الرعایا در در سال ۱۱۸۰ هجری قمری بنا کرد. وی بعد از به قدرت رسیدن و انتخاب شیراز برای مقر فرمانروایی خود، تصمیم گرفت به مانند میدان نقش جهان اصفهان، میدانی وسیع در شمال شیراز قدیم بسازد. این میدان در گذشته توپخانه نام داشت که در ضلع شمال آن دیوانخانه کریمخان، در ضلع شرقی میدان بازار وکیل و چندین کاروان‌سرا، در جنوب میدان حمام و مسجد وکیل، در جنوب غربی آن باغ و در غرب میدان ارگ و اندرونی قرار داشت.

در سرتاسر این قلعه در هنگام شب نورپردازی بسیار حرفه ای انجام شده بود که باعث ابهت بسیار زیاد این ارگ می شد . خانواده های در کنار یکدیگر نشسته بودند و صحبت و خنده ها جریان داشت ، برخی قلیان و سیگار به دست و برخی مشغول تفریح و ورزش ، برخی در فکر فرو رفته و برخی مشغول صحبت و خنده بودند .

پس از عکس برداری از این مجموعه از بازدید از داخل ارگ سرباز زدیم و به سمت جایی رفتیم که بتوانیم وعده شام را صرف کنیم . اصرار من و یکی از دوستان صرف غذای خیابانی و به قول معروف فلافل کثیف بود اما دوست دیگر بر بهداشت تاکیید می کرد و سرانجام گزینه اولی را عملی کردیم . تازه برای راند دوم ساندویچ ها آماده می شدیم که متاسفانه نان باگت تمام شد و مایٌوسانه به سمت هتل رفتیم و به شکل اتفاقی به یکی از ورودی های حرم شاه چراغ رسیدیم . آب نطلبیده مراد است وارد شاه چراغ شدیم البته گیت های امنیتی را رد کردیم و پس از بازرسی و چک کردن خاموش یا روشن بودن تلفن وارد شدیم .

شاه چراغ عکس از اینترنت

در میان دیدنی های شیراز حرم حضرت شاهچراغ (ع) چون ستاره‌ای پرفروغ می‌درخشد. حضرت شاهچراغ (ع)، برادر امام رضا (ع) و فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع) هستند که آرامگاه ایشان به‌عنوان بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران به حساب می‌آید. این زیارتگاه علاوه بر معماری حیرت‌انگیزش، با تزیینات فوق‌العاده زیبایی از کاشی‌کاری و آینه‌کاری، شاهکار بی‌نظیری را پیش روی گردشگران و زائران قرار می‌دهد؛ به‌طوری که بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی آن را به‌عنوان یکی از زیباترین مساجد و آرامگاه‌های ایران می‌شناسند.

حدودا ساعت 23 به سمت هتل در حال رفتن بودیم ، یکی از مزایا هتل نزدیکی به شاهچراغ بود که باعث شد با خیال راحت تر برویم به سمت هتل اما همیشه گوشزد های شیرازی های عزیز در ذهنمان بود . هنگام عبور از خیابان حضرتی به یاد شهرمان می افتادیم و مقایسه می کردیم حتی ماهی و سبزه های عید نیز در خیابان به فروش می رسید بوی عید به مشام می رسید سرانجام پس از 15  دقیقه پیاده روی به هتل رسیدیم و از فرط خستگی به استراحت پرداختیم و برنامه ها و دخل و خرج را بررسی کردیم.

هزینه های روز اول

اسنپ 153 +  وعده نهار 686 +ورودی های ( برای یک نفر ) باغ ارم 5+ سعدیه 5+ حافظیه 5 + فالوده 75 + خرید از مغازه 81 = 1 میلیون و 40 هزار تومان ( مجموعا برای 3 نفر )

روز سوم  ( پنجشنبه 1401/12/11 )

از فرط خستگی ، به طور مداوم آلارم گوشی را 10 دقیقه تمدید می کردیم و باز هم می خوابیدیم . ساعت حدودا 8 بود که بلاخره بزور از خواب شیرین بلند شدیم و در عرض سه سوت آماده و به سمت سالن غذاخوری که در طبقه اول که دقیقا روبروی اتاق ما بود برای صرف صبحانه رفتیم. باز هم از دیدن مخلفات صبحانه تعجب نکردیم ، (( هر چه قدر پول بدی همون قدر آش میخوری )) صبحانه بسیار معمولی ولی کار راه انداز بود . چای ، شیر ، تخم مرغ ، املت و پنیر و مربا و.. که مناسب و خوب بود. در مجموع اقامت ما در هتل ، 10 خانوار شاید کلا حضور داشتند که باعث خلوتی هتل بود که بسیار خوب بود. سالن صبحانه هم تقریبا کوچک بود . حدودا 10 میز و 4 نفره وجود داشت .

سبحانه (2).jpg
صبحانه هتل نصیر الملک

پس از صرف صبحانه به اتاق رفتیم و وسایل را برداشتیم و سریع از هتل خارج شدیم ، حتی از رسپشن هتل نیز اطلاعاتی در خصوص رفتن به تخت جمشید دریافت کردیم و بیرون از هتل نتیجه گیری کردیم که سفر با اسنپ بهتر و به صرفه تر است . به خاطر این که اول صبح بود کمتر پیشنهاد ما را قبول می کردند بلاخره به زور و بالا بردن قیمت اسنپ ، یه بنده خدایی زحمت این را کشید و با مبلغ 100 هزار تومان از هتل نصیر الملک به سمت مجموعه تخت جمشید حرکت کردیم.

بعد از گذشت حدود 1/30 ساعت به مقصد رسیدیم سپس بعد از پیمودن 10 دقیقه پیاده روی و گذشتن از 2 گیت و تهیه بلیط ورودی به اعضای هر نفر 5 هزار تومان وارد مجموعه شدیم برخی به صورت گروهی، برخی خانوادگی و انفرادی حضور داشتند. قبل از شروع ماجراجویی باید ذکر کرد که دو نوع راهنما وجود داشت راهنمای صوتی و راهنمای خصوصی . با پرداخت مبلغ 40 هزار تومان و نصب برنامه ای خاص وقتی به هر بنای تاریخی می رسید با تلفن همراه و خواندن بارکد آن بنا راهنمای صوتی به شکل خودکار و صوتی در مورد آن بنا توضیح می دهد که بسیار جالب بود.

راهنمای دیگر که یک فرد راهنما و با اطلاعات مناسب در مورد این مجموعه بود به شکل اختصاصی در مورد هر نقطه توضیح خواهد داد که البته وقت نشد در مورد مبلغ این نوع راهنمایی اطلاعات کسب کنیم اما به صورت احتمالی بالای 200 هزار تومان یا بیشتر باید باشد. دیگر مورد جالبی که با آن برخورد کردیم عینک واقعیت مجازی بود که به اعضای هر 1 ساعت استفاده مبلغ 60 هزار تومان را باید پرداخت کرد ، شبیه سازی این به و انسان های درونش در گذشته را انجام می دهد که بسیار جالب و هیجان انگیز برای علاقه مندانش است.

تخت جمشید. (2).jpg
تخت جمشید

اکثر افراد به صورت گروهی مشغول به بازدید بودند و ما ترجیح دادیم که به صورت انفرادی حرکت کنیم و این مجموعه را مشاهده کنیم ، زیرا اگر با گروه به بازدید می پرداختیم به طور قطع 3/4 ساعت باید دور می زدیم و این کار برای ما سخت و طاقت فرسا کننده خواهد بود به دلیل کمبود وقت ، خستگی ، تابش آفتاب و گرمای هوا که بر علیه ما بودند .

اردشیر (2).jpg
آرامگاه اردشیر سوم

تخت جمشید نمادی از شکوه و عظمت در ایران باستان و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. شاید بتوان منطقه تخت جمشید و بناهای باقی مانده در آن را از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن در جهان دانست. ازاین‌رو، دانشمندان و باستان‌شناسان برجسته‌ای از سراسر جهان برای بازدید از تخت جمشید به ایران سفر کرده‌اند.

پله تخت جمشید (2).jpg
پله های ورودی تخت جمشید

تخت جمشید یادگار پادشاهان هخامنشی از ۲۵۰۰ سال پیش در ایران است. با توجه به عظمت امپراتوری هخامنشیان در ایران باستان که بخش قابل توجهی از شرق جهان را شامل می‌شد، می‌توان به شکوه مقر فرماندهی این پادشاهان در تخت جمشید پی برد.

آنچه باعث جلب توجه جهانیان به تخت جمشید می‌شود، تنها قدمت تاریخی این شهر باستانی نیست. باستان‌شناسان از مطالعه دقیق روی کتیبه‌ها و آثار به دست آمده از این منطقه، به پیشرفتگی تمدن در ایران باستان پی برده‌اند. قوانین اجتماعی دوران هخامنشیان نیز تعجب بسیاری از تاریخ‌دوستان را برانگیخته است.

دروازه ملل (2).jpg
دروازه ملل

از مهم‌ترین آثار کشف شده در منطقه تخت جمشید می‌توان به سنگ نوشته‌ها و نقش برجسته‌هایی اشاره کرد که در قسمت‌های مختلف کاخ‌ها و بناهای این منطقه حک شده‌اند. به‌دلیل قدمت تخت جمشید، این یافته‌ها از مهم‌ترین سندهای تمدن‌های اولیه برای تاریخ در جهان به شمار می‌روند و دانشمندان و پژوهشگرانی از سراسر جهان سعی در رمزگشایی و خوانش این کتیبه‌ها و آثار داشته و دارند. بخش‌های زیادی از خطوط حک شده بر کتیبه‌ها امروز خوانده شده‌اند؛ اما هنوز هم در نقاط مختلف جهان رمزگشایی از این کتیبه‌ها ادامه دارد.

سنگ‌نگاره (2).jpg
یکی از سنگ نوشته های تخت جمشید

آثار به جا مانده در تخت جمشید از دوران پادشاهی داریوش اول بین سال‌های ۵۵۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد، پادشاهی خشایارشاه بین سال‌های ۴۸۶ تا ۴۶۵ پیش از میلاد و پادشاهی اردشیر اول بین سال‌های ۴۶۵ تا ۴۲۵ پیش از میلاد باقی مانده‌اند. گرچه آرامگاه این پادشاهان در منطقه نقش رستم در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد، کاخ‌های محل سکونت و پادشاهی آن‌ها در تخت جمشید واقع بوده است و این پادشاهان مدت زیادی از دوران حکومت خود را در تخت جمشید گذرانده‌اند.

سنگ نوشته (2).jpg
 سنگ نوشته

با بررسی دقیق تندیس‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها و سایر حفاری‌های موجود در منطقه تخت جمشید و با توجه به اشیای یافت شده از این منطقه، کارشناسان توانسته‌اند به ابزار استفاده شده در کنده کاری‌ها دست پیدا کنند. در بیشتر آثار حفاری شده از سرب آب شده برای حفاطت از این آثار و همین طور چرم استفاده کرده‌اند. در میان ابزار معماری باقی مانده، ابتدایی‌ترین وسایل مهندسی نیز به چشم می‌خورند که تصویری از شیوه مهندسی بناها را ارائه می‌دهند.

ارتفاع دیوار های تخت جمشید

بعد از گردش و عکاسی و مشاهده این آثار ارزشمند و زیبا کمی بر روی نیمکت های نزدیک کاخ آپادانا نشستیم تا کمی استراحت کنیم و سپس به سمت هتل برگردیم اما ماجرای عجیب و غریبی را با دوستانمان مشاهده کردیم که بسیار مایه تاسف بود. گروهی از گردشگرانی که با راهنمایشان در طرف ممنوعه برای گردشگران بودند و هنگامی که افراد نگهبان دستور خارج شدن از آن منطقه بسیار حساس و باستانی را دادند ، گردشگرد به راحتی پاسخ داد که ما با فلان آقا که کاوشگر بود هستیم و ایشان به ما اجازه دادند و همراه ایشان هستیم و نگهبان دیگر کاری با آن ها نداشت .

قشنگ و آسته آسته داخل کاخ آپادانا رفتند و عکس می گرفتند و آثار باستانی را لمس و تکیه و جیغ و هورا می کشیدند . متاسفانه از دست کسی هم کاری بر نمی آمد تا از این کار ناشایست جلوگیری بشه ، وقتی پول داشته باشی حتی داخل کاخ آپادانا هم میتونی بری ، حرف دیگری نمی مونه.

کاخ آپادانا.jpg
کاخ آپادانا

نکات ضروری در خصوص بازدید از تخت جمشید

بازدید از تخت جمشید در فصل‌های گرم سال به‌دلیل باز بودن محوطه تخت جمشید و تابش مستقیم آفتاب می‌تواند آزار دهنده باشد. بهترین زمان سفر به تخت جمشید در نیمه دوم سال است و تا اواخر فروردین ماه نیز می‌توان از تخت جمشید دیدن کرد. برای بازدید از محوطه تاریخی تخت جمشید بهتر است ساعات ابتدایی روز را انتخاب کنید یا بعد از ظهر و پس از خنک‌تر شدن هوا از تخت جمشید بازدید کنید.

در فصل‌های سرد سال، پس از غروب خورشید محوطه تخت جمشید و اطراف آن بسیار سرد هستند؛ پس لباس مناسب به‌همراه داشته باشید. روزهای ابری نیز برای بازدید از تخت جمشید بسیار مناسب هستند؛ زیرا تابش مستقیم نور خورشید وجود ندارد. برای سهولت بیشتر بهتر است کلاه و عینک آفتابی همراه داشته باشید.

در صورت داشتن وقت و علاقه زیاد سعی شود که به صورت گروهی به بازدید بپردازید و با کمک راهنمای خصوصی تمامی نکات را متوجه شوید و سوالی هم اگر داشتید می توانید بپرسید اما اگر به صورت انفرادی و چند نفر بودید نیز می توانید از راهنمای خصوصی استفاده کنید یا برای سهولت کارتان راهنمای صوتی را نصب کنید و به دور از شلوغه و هر جایی که خواستید می توانید بارها و بارها گوش بدهید و استفاده کنید .

وقت برگشت سر رسیده بود باز هم عجایب دست از سرمان بر نمیداشت ، اسم علمی این حیوان آگامای صخره ای فلس است اما ما بهش اسکار لقب دادیم . بسیار جالب و کمی هم ترسناک به نظر می رسید .

اسکار در حال خداحافظی

پس از خداحافظی از اسکار به سمت خروجی رفتیم و حال مردد بودیم که آیا می توانیم به نقش رستم برویم و سپس به پاسارگاد یا خیر ؟ در همین حال رانندگان محترم به دنبال مشتری بودند و قیمت های مختلفی می دادند .البته باید در نظر داشت نقش رستم در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد ولی پاسارگاد مسافت طولانی تری دارد . راننده باز هم قیمت های فضایی را پیشنهاد می کرد یعنی بردن ما به نقش رستم و پاسارگاد و برگردوندن ما به شیراز 500 هزار تومان ، پس از مشورت با دوستان و پرسش در مورد نقش رستم و در نهایت با توجه به ساعت که 16 را نشان می داد و تا شیراز هم حدودا 1/30 راه داشتیم تصمیم به برگشت به شیراز را گرفتیم.

از بدشانسی اسنپ هم پیدا نمی شد که به سمت شیراز برود چون بسیار بد مسیر هست و مگر این که به شکل تصادفی فرد بخواهد به سمت شیراز برود شاید قبول کند پس از 30 دقیقه علافی بلاخره به وسیله اسنپ از تخت جمشید به هتل نصیرالملک به مبلغ 60 هزار تومان برگشتیم و از شدت خستگی و آفتاب سوختگی خوابیدیم تا به شیراز برسیم.

ساعت 18 به هتل رسیدیم و کمی به استراحت پرداختیم تا دوباره توان گردش را داشته باشیم . پس از کمی استراحت به سمت بازار وکیل راه افتادیم با توجه به این که مسافت زیادی با هتل نداشت پیاده به سمت بازار به راه افتادیم . تمرکز تعداد زیادی از جاهای دیدنی نظیر بناهای تاریخی، باغ‌های دل‌انگیز، مقبره‌ها و موزه‌های متنوع، شیراز را به یکی از برترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌ است. در میان انبوه این دیدنی‌های، بازار وکیل شیراز از معروف‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است، اکنون در مرکز شهر قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند.

بازار وکیل عکس از اینترنت

کمتر کسی سفر به شیراز را در زندگی خود تجربه می‌کند، بی‌آنکه از بازار وکیل بازدیدی نداشته باشد.در گذشته، تمام کارهای بازرگانی، خریدوفروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات همگی در حجره‌‌های این بازار انجام می‌گرفت. در واقع بازار وکیل در آن دوران مانند قلب واقعی شیراز بود که تمام امور بازرگانی در آنجا به جریان می‌افتاد. بازار وکیل در ردیف آثار تاریخی کشور به شماره ۹۲۴ به ثبت ملی شده است.

بازار وکیل بسیار بزرگ و گسترده است و 1 روز کامل را می توان در آن به گشت و گذار و خرید سپری کرد اما پس از چند ساعت دور زدن و خرید سوغاتی و یادگاری دیگر وقت نشد که به حمام وکیل برویم زیرا وقتی رسیدیم بسیار دیر بود و در حال بستن و تعطیل کردن بودند . دوباره به سمت همان ساندویچی که قبلا رفته بودیم رفتیم . چراکه بسیار عالی و نزدیک هتل بود و دیگر مارا می شناخت .

پس از صرف غذا به سمت هتل با سوغاتی ها و دست های پر و خسته برویم تا این روز هیجان انگیز نیز به پایان برسد. آن شب الکلاسیکو بود اما از فرط خستگی بین نیمه خوابم برد. از طرفی از کسب تجربه این همه چیز های جدید و لذت بخش و گردش های فراموش نشدنی خوشحال بودیم و از طرفی ناراحت چرا که امشب آخرین شب حضورمان در شیراز بود و باید فردا برمی گشتیم ناراحت بودیم اما همیشه سعی کردیم تا آخرین لحاظ نیز از این سفر استفاده کنیم و لذت ببریم.

هزینه های روز دوم

اسنپ 176 هزار تومان +  ورودی تخت جمشید ( برای یک نفر ) 5 هزار تومان + وعده نهار 200 هزار تومان + سوغاتی و یادگاری 600 هزار تومان ( فردی ) + وعده شام 190 هزار تومان = 581 هزار تومان در مجموع برای سه نفر

روز چهارم (به تعبیری آخر ( 1401/12/12) )

به سبب این که روز آخر بود ما باید هتل را ساعت 12 تحویل می دادیم و 1 ساعت قبل در راه آهن شیراز حضور داشته باشیم ، قطعا برنامه بسیار مختصر و فشرده انجام خواهد شد و به دلیل پشت سر گذاشتن 2 روز پر فشار ، تصمیم داشتیم بیشتر استراحت کنیم یعنی تا ساعت 9 سپس به صرف صبحانه بپردازیم و به سرعت به اتاقمان برگردیم و تمام وسایلمان را جمع و مرتب و بررسی کنیم تا چیزی از قلم جا نماند ، یکی از نکات ضروری سفر و تحویل هتل این است که سعی کنید از چند ساعت یا حتی شب قبل از ترک هتل وسایلتان را آماده کنید تا موقع تحویل اتاق با عجله چیزی را جا نگذارید . ساعت 10 بود و وقت آنچنانی نداشتیم تنها مقصد های ما باغ نارنجستان قوام و مسجد نصیر الملک بود و به دلیل صرفه جویی در زمان و مدیریت انرژی با اسنپ به سمت باغ نارنجستان قوام رفتیم .

داخل بنای اصلی نارنجستان قوام (2).jpg
داخل ساختمان اصلی نارنجستان قوام

این قسمت از شهر منطقه ای با فرمت بسیار قدیمی و جالبی بود که به طور قطعی در صورت داشتن وقت به شما پیشنهاد می کنم تا در این خیابان به بازدید و گردش بپردازید. پس از پرداخت ورودی به مبلغ 10 هزار تومان بر اعضای هر نفر وارد شدیم.

حوضچه نارنجستان قوام. (2).jpg
 حیاط نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام از جاهای دیدنی در شیراز است و در محله «بالاکفت» و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد. این محدوده تقریبا در نقطه انتهایی و شرقی شهر قدیم واقع شده است؛ محلی که در گذشته دروازه دولت، دروازه منذر و کل شیخ ابوذرعه قرار داشته‌اند. از دیگر دیدنی‌های تاریخی اطراف این مجموعه می‌توان به خانه‌ زینت‌الملوک، مسجد نصیرالملک و خانه‌ سنتی پرهامی اشاره کرد که با فاصله‌ کمی با هم در خیابان لطفعلی‎‌خان زند واقع شده‌اند.

آیینه کاری نارنجستان قوام.jpg
آیینه کاری بنای داخل نارنجستان قوام

بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام فصل بهار است. طبیعت دل‌انگیز این باغ در فصل بهار به اوج خود می‌رسد؛ چراکه عطر شکوفه‌های بهارنارنج، لذتی وصف‌ناشدنی را به علاقه‌مندان تقدیم می‌کند. در فصل تابستان نیز باغ نارنجستان قوام جلوه‌ای تماشایی دارد؛ بااین‌حال، دمای بالای هوا ممکن است آزاردهنده باشد. پاییز باغ قوام منظره‌ای بدیع برای عکاسی به دوست‌داران فضاهای سنتی و معماری ایرانی می‌دهد.

باغ نارنجستان قوام (2).jpg
باغ نارنجستان قوام

در هنگام عکاسی  به توریست هایی از کشور های اسکاندیناوی ، آسیای جنوب شرقی نیز حضور داشتند ، برخوردیم و بسیار جالب و غرور انگیز بود برای ما . در سمتی کافه ای زیبا بین نخل ها و درختان سرسبز وجود داشت و در سمت دیگر عکاسخانه ای که با لباس های دوران قدیم به عکاسی می پرداختند ، در زیر زمین بنای اصلی نیز غرفه مانند های کوچکی وجود داشت برای سوغاتی و یادگاری و موزه  قدیمی که بسیار جالب بود.

یکی از دوستانمان بلاخره در لحظه رفتن تصمیم گرفت که از عکس های مدل قدیمی بندازد و تا چاپ شدن عکس ممکن بود تا 1 ساعت زمان بگیرد ، بنابراین برای عدم اتلاف وقت به سمت مسجد نصیر الملک که در نزدیکی نارنجستان قوام بود ، رفتیم .

حوضچه نارنجستان قوام (2).jpg
حوضچه نارنجستان قوام

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این مسجد در محله‌ای واقع شده است که پیشتر به خانواده قوام تعلق داشت و تعدادی از آثار تاریخی آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه این مسجد دوست‌داشتنی که با نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی در شیراز به شمار می‌رود و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک و تماشای بازی نور و رنگ از ساعت ۸ تا ۱۰ است. در این فاصله زمانی می‌توانید بهترین عکس‌ها را از شبستان دوست‌داشتنی مسجد بگیرید.

نصیرالملک مسجد.jpg
بازی نور و رنگ مسجد نصیر الملک

اما مشکلی دیگر به وجود آمده بود این که باید اتاق هتل را تحویل می دادیم و وسایلمان را می گرفتیم پس جنگی به سمت هتل رفتیم و پس از رسیدن به هتل باز هتل را چک کردیم و هتل را تحویل دادیم و مدارکمان را گرفتیم و پس از خداحافظی به کارکنان به سمت نارنجستان فوام رفتیم . شاید بپرسید چرا ؟ اما مشخص است به خاطر عکس های دوستمان که حاضر شده بودند .

حال مشکلی دیگر اضافه شده بود یعنی بار ها و سوغاتی هایی که گرفته بودیم که همچون یک تن بر روی دوشمان بودند . به سختی به مسجد نصیر الملک رسیدیم و وسایل را به امانات تحویل دادیم و مشغول تماشای رقص نور های رنگارنگ بودیم که منظره بسیار زیبایی را فراهم کرده بود . هیچ فکر نمی کردم که پس از تماشای عکس های این مسجد در شبکه های اجتماعی بلاخره از نزدیک می توانم محو تماشای این زیبایی بشوم .

حیاط نصیر الملک (2).jpg
حیاط مسجد نصیرالملک

به سرعت به سمت مرکز انرژی یعنی رستوران صوفی رفتیم تا نهار آخر را در آنجا صرف کنیم . در بین راه با دوستان به گفتگو می پرداختیم و من می گفتم وکه واقعا رستوران خوبی است با این قمت ها در شیراز و سطح بالایی دارد شاید همین غذاها در شهر های تهران و کرج دو برابر باشد . همین که رسیدیم سالن گردان این رستوران مارا می شناخت وقتی بار و وسایل را در دستمان مشاهده کرد از کارکنان خواست تا کمکمان کنند و جای مناسبی را در اختیار ما قرار داد .

همین که منو را نگاه انداختیم چشمانمان 4 تا شد روی هر آیتم غذا 20 الی 30 هزار تومان افزایش خورده بود و وقتی از ایشان دلیل افزایش قیمت را پرسیدیم با خوشرویی پاسخ دادند که منوی جدیدشان است برای عید که اتفاقا همین امروز تغییر دادند و من و دوستان لبخند ملیحی زدیم و تیکه کلام های معروفمان در شیراز یعنی (( ضرر کردم ضرر کردم بد ضرر کردم )) را زمزمه کردیم و دوباره مانند قبل پوده کباب سفارش دادیم چون واقعا بسیار عالی بود و ارزش امتحان دوبار را نیز داشت .

رستوران صوفی. (2).jpg
 رستوران صوفی

پس از صرف غذا ساعت حدودا 2 بود . اسنپ را به مقصد راه آهن زدیم و منتظر ماندیم تا درخواستمان قبول شود و پس از مدت کوتاهی به سمت راه آهن راه افتادیم و با راننده صحبت می کردیم و ایشان هم در مواقع گذر از هر ساختمانی در موردش توضیح مختصری می داد و ایشان به ما پیشنهاد تا داد قبل از حرکت قطار برای این که وقتمان به هدر نرود و حوصله مان سر نرود به مجتمع تجاری و خرید خلیج فارس برویم و دور بزنیم البته فاصله زیادی ها با راه آهن نداشت با ماشین حدود 5 دقیقه ، اول مردد بودیم ولی قبول کردیم و سپس راننده که خدا ازش راضی باشه مارا تا دم آسانسور مجموعه رساند .

مجتمع خلیج فارس عکس از اینترنت

مجتمع خلیج فارس شیراز، واقع در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا، از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و به عنوان ششمین مرکز خرید بزرگ دنیا، دارای وسعتی به بزرگی ۵۰۰ هزار متر مربع است. در این مجتمع ۲۵۰۰ فروشگاه بزرگ و کوچک، سینما، شهربازی، هتل ۵ ستاره، هایپرمارکت و سالن‌های ورزشی وجود دارد. علاوه بر فضای داخلی جذاب، فضای بیرونی مجتمع خلیج فارس شیراز را با حوض و آبنماهای بزرگ و موزیکال، و ستون‌هایی که به شکل ستون‌های تخت جمشید ساخته شده‌اند، به زیبایی چیدمان کرده‌اند.

این مجموعه بسیار بزرگ بود و ما بر اساس برنامه خود به هایپر مارکت رفتیم تا آذوقه سفر برگشت را تامین کنیم . تنوع جناس بالا بود و وقت نداشتیم قفسه به قفسه بگدیم و پس از خرید سریع وسایل مورد نیاز به سمت خروجی رفتیم و منتظر اسنپ ماندیم تا به راه آهن برسیم . درخواست قبول شد و کمتر از 5 دقیقه به راه آهن رسیدیم و پس از خداحافظی با راننده بسیار با شخصیت اسنپ به سمت سالن انتظار رفتیم.

من که بسیار خسته بودم به سمت صندلی آخر رفتم و همین که دراز کشیدم خوابم برد و حس کردم بچه ها دارند صدام می زنند که باید حرکت کنیم به سمت قطار ، واقعا تعجب برانگیز بود برام  که چجور آنقدر سریع زمان گذشت . خلاصه پس از چک کردن بلیط به سمت قطار رفتیم که بسیار جالب بود که دقیقا همان واگن و همان کوپه برای ما بود که تعجب کردیم و چشم بسته کوپه را پیدا کردیم و مستقر شدیم .

راهروی قطار (2).jpg
راهروی قطار کوپه ای 6 نفره

دعا دعا می کردیم تا کوپه ما خالی باشد تا استراحت کنیم و فضای بیشتری داشته باشیم اما خیال باطل بود و پنج نفر شدیم و نفر ششم نیز ایستگاه بعدی سوار شد و تکمیل شدیم ، این بار کنار پنجره نشسته بودم ولی هوا تاریک شده بود و بسیار سخت بود تحمل این همه راه را اما با صحبت و آشنایی بیشتر با هم کوپه ای هایمان توانستیم ارتباط بهتری بر قرار کنیم.

یکی از دوستان که از مرو دشت بود به ما اطلاع داد که بهتر بود برای گردش به سمت تخت جمشید و نقش رستم از تاکسی های خطی شیراز به سمت مرو دشت استفاده می کردیم و سپس از مرودشت به تخت جمشید و نقش رستم می رفتیم که ماشین هم وجود داشت کمی هم ارزانتر تمام می شد اما آنچنان فرقی برای ما نداشت ، این نوع حرکت بیشتر به کارایی افرادی که به صورت انفرادی سفر می کنند و برای کاهش هزینه حمل و نقل می توانند از این شیوه استفاده کنند . شماره همراهش را ارائه کرد تا در سفر بعدی در شیراز راهنمایی مان کند. اکثر مردم شیرازی افرادی خونگرم و مهربان و در تلاش برای کمک به دیگر افرادند که قدردان آن ها هستم.

راه طولانی بود و شب دراز به طور اتفاقی یکی از هم کوپه ای هایمان بازی فکری آورده بود و تا آخر شب مشغول صحبت و خنده و تفریح بودیم . واقعا تجربه بسیار عالی بود همچون قطار رفت .باز هم کوپه های اطرافی سر و صدا می کردند و هر ایستگاه پیاده می شدند و دست و رقص و شادی می کردند و دوباره به قطار بر می گشتند که از نظر من جالب و عجیب بود . تا ساعت 1 مشغول بودیم و همزمان هرکس چیزی آورده بود تقسیم می کردیم و خوش و خرم بودیم . براستی همین لحظات است که باقی می ماند .دیگه عادت کرده بودیم به این تخت خواب ها و راحت خوابیدیم .

تخت خواب قطار.jpg
داخل کوپه 6 نفره هنگام برگشت به سمت شیراز

هزینه های روز سوم

اسنپ 110 هزارتومان + وعده نهار ( 683 هزار تومان ) + خرید از هایپر مارکت 104 هزار تومان + ورودی مسجد نصیر الملک و نارنجستان قوام هر کدام به اعضای هر نفر 10 هزار تومان

مجموع هزینه های امروز = 917 هزار تومان

روز پنجم ( شنبه 1401/12/13 ) پایان ماجراجویی

ساعت 9 که دوباره سرو صدای این واگن بیدارمان کرد و به سرعت جایمان را جمع کردیم و بسته های ملافه و بالش را تحویل دادیم و صبحانه را با چند کیک وچای صرف کردیم و قرار بود ساعت 10 برسیم که با 1 ساعت تاخیر رسیدیم . پس از چک کردن وسایل  ها و راهنمایی دوستانمان در خصوص خطوط مترو و مقصد های مورد نظر از ایستگاه راه آهن خارج شدیم و سوار مترو به مقصد ایستگاه کرج راه افتادیم و هوا بارانی شده بود و قطره های باران به صورت پودری به صورتمان می خورد و این بود پایان سفر ما

نتیجه گیری

_ مجموع تمامی هزینه های ما در این سفر = هزینه تور پکیجی ( هتل 3روز و 2شب اقامت + قطار رفت و برگشت ) نفری 1/200/000 هزار تومان + هزینه های خوراک + حمل و نقل + ورودی ها به صورت انفرادی نفری حدودا 1/500/000 همه این ها مجموعا = 2/700/000 میلیون تومان برای هر نفر

البته من سوغاتی ها را حساب نکردم چراکه هر یک از ما به مبالغ و سوغاتی های مختلفی را تهیه کرده بودیم .

_ در مورد حمل و نقل باید بگم که بستگی به بودجه ، هدف و زمان در اختیار فرد است که با ( اتوبوس ، هواپیما یا قطار ) سفر کند ؛ هرکدام مزایا و معایب خود را دارا هستند ؛ حال اگر باز م بخواهم به شیراز سفر کنم قطعا با قطار خواهد بود منتها با قطار کوپه ای 4 نفره و سعی می کنم روز های بیستری بیایم و دقیقا در در این موقع سفر کنم چرا که بسیار خلوت و مناسب برای بازدید است .

_ درمورد رفت و آمد در شهر شیراز نتوانستیم از آن ها استفاده کنیم چرا که تمامی مقاصد را یا با اسنپ یا پیاده رفتیم اما خط مترو ایستگاه های اتوبوس در اکثر نقاط موجود بودند و دسترسی های مناسبی را در اختیارتان قرار می دهند .

_ اگر برنامه منعطف نداشته باشید قطعا دچار مشکل خواهید شد و همین موضوع باعث برهم خوردن توانایی تصمیم گیری در زمان ها مهم می شود و دچار سردرگمی خواهید شد ، هیچ وقت نمی توانید برنامه خود را 100 % انجام دهید اما با آمادگی های مورد نیاز می توانید جبران کنید.

_ اکثر مردمان شیراز بسیار خونگرم هستند و اگر سوالی داشتید می توانید از آن ها راهنمایی بخواهید .

_ از سوغاتی های شیراز می توان به مسقطی ، یوخه ، کلوچه شیرازی ، بادام سوخته ،فالوده و حلوا شیرازی و صنایع های دستی زیبا و ظریف

_ همیشه باید توجه داشته باشید مقاصد تفریحی و تاریخی مثل مسابقه دو  و میدانی نیستند که برسیم و عکس بگیریم و برویم ؛ کمیت مهم نیست کیفیت مهمه با این توضیح باید بگم که باید از تماشا و لذت و غرق شدن در سِیر و تفکر در آن بپردازیم و حتی اگر شده است 1 دقیقه بدین شکل عمل کنیم و آن را زنده درک کنیم اگر نه خب چه کاری است عکس های هر جایی را که می خواهیم برویم در اینترنت هست .

_ در پایان باید ذکر کنم که من با توجه به تجربیات ، نحوه سفر و مدت اقامتم سعی کردم که سفرنامه ای مبتنی بر اطلاعات ارزشمند و دست اول را حدمت دوستان عرض کنم و امیدوارم که این سفرنامه مورد توجه تان قرار بگیرد و حتی اگر شده است یک نکته تازه به شما انتقال داده باشم.امیدوارم کم و کاستی ها را نادیده نگیرید و اگر نقطه نظر ، انتقاد یا نظری داشتید خوشحال می شوم که در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

با تشکر از نگاهتان ( آیدی اینستاگرام:  619 Mmd )