راهنمای سفر به دبی؛ نکات مهم و شرایط سفر

4.5
از 104 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نیویورک آسیا، در همین چند قدمی!
09 آبان 1402 08:00
42

راهنمای سفر به دبی، سرنخ‌های تجربه یک سفر رضایت‌بخش را به شما می‌دهد که بتوانید با توجه به آن، اطلاعاتتان را کامل کنید. همه می‌دانیم که گنجاندن صفر تا صد سفر به دبی در یک متن، تقریباً غیرممکن است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نیم‌نگاهی هم به مطالبی داشته باشید که در این راهنمای سفر به دبی، به آن‌ها لینک داده‌ایم. در این مطلب از لست‌سکند، یک راهنمای کامل سفر به دبی را برای شما آماده کرده‌ایم تا سفر اولی‌ها یا کسانی که خیلی وقت است به دبی نرفته‌اند، با صرف چند دقیقه زمان و چند کلیک، از جزئیات سفر به این شهر مدرن آسیایی آگاه شوند.

10.jpg

دبی کجاست؟

برای شناخت بهتر دبی، ابتدا به موقعیت جغرافیایی آن اشاره می‌کنیم. این شهر که در سواحل جنوب‌شرقی خلیج فارس قرار دارد، معروف‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر امارات متحده عربی است. دبی از سمت جنوب با شهر ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، از سمت شمال‌شرقی با شهر شارجه و از سمت جنوب‌شرقی با کشور عمان همسایه است. دبی شهری است پر از آسمان‌خراش‌ها، سواحل و بندرهای گوناگون که به‌تنهایی پرچم‌دار رونق تجاری و گردشگری منطقه شده و هرساله میزبان گردشگران فراوانی از جای‌جای دنیاست. مسافت کم ایران تا این شهر، یکی از دلایل مهم انتخاب این مقصد توسط ایرانی‌هاست. در آن روی سکه، نیاز به درخواست ویزا برای ایرانیان و آب‌وهوای گرم دبی، مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند تردیدهایی در انتخاب این مقصد برای ایرانیان ایجاد کنند.

تاریخ دبی؛ از دیروز تا امروز

حالا که قصد سفر به دبی را دارید، خوب است کمی هم راجع‌به تاریخش بدانید. امروزه، دبی به‌عنوان پایتخت گردشگری در خاورمیانه و شهری بسیار مدرن شناخته می‌شود؛ اما در گذشته نه‌چندان دور، وضعیت دبی به‌کلی متفاوت بوده است. این شهر، نخستین‌ بار در قرن 18 میلادی به‌عنوان یک روستای ماهیگیری تأسیس شد و تا سال 1822 میزبان 700 تا 800 نفر از اهالی قبیله بنی یاس بود تا اینکه در 9 ژوئن 1833 به حکمرانی شیخ مکتوم بن بطی، به‌طور رسمی به یک شهر تبدیل شد.

شاید اصلی‌ترین پرسش شما درباره تاریخ دبی، این باشد که چه زمانی و چگونه دبی تبدیل به یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان شد. جواب کوتاه این است که حدود 50 سال پیش و در نیمه دوم قرن بیستم، نفت در دبی کشف شد و این سرآغازی بر توسعه بی‌سابقه دبی بود. در دهه 1990، دولت این شهر به ساخت آسمان‌خراش‌ها، ساختمان‌های لوکس و ایجاد اماکن گردشگری بی‌مانندی روی آورد و در واقع تغییرات دبی، این شهر را از بیابان، به مدرن‌ترین شهر خاورمیانه تبدیل کرد.

به‌طور کلی به‌دلیل قدمت کمی که دبی نسبت به سایر شهرهای مهم توریستی جهان دارد، آثار باستانی و تاریخ زیادی هم در آن وجود ندارد. بااین‌حال، اگر به گردشگری فرهنگی علاقه‌مند باشید، موزه های دبی شما را سرگرم خواهند کرد؛ برای مثال در موزه الفهیدی، سبک زندگی مردم قدیم دبی با مجسمه‌های مختلف به تصویر کشیده شده‌ یا در موزه اتحاد، اسناد اقتصادی و سیاسی مهمی از دبی به شما نمایش داده می‌شود.

دبی لست‌سکند 3.jpg
الفهیدی، یکی از موزه‌های مهم دبی

چرا به دبی سفر کنیم؟

هرکس بنا به سلایقی که دارد، یک مقصد سفر و روش رسیدن به آن را انتخاب می‌کند. بدیهی است که هر مقصدی، ویژگی‌های خودش را دارد؛ بنابراین ابتدا کمی از ویژگی‌های دبی می‌گوییم تا با جزئیاتش بیشتر آشنا شوید و با انتظاراتی که از یک مقصد گردشگری ایدئال دارید، درباره سفر به این شهر تصمیم بگیرید. ضمن اینکه با مطالعه این قسمت، ممکن است تصورات شما درباره دبی تغییر کند و تصمیم بگیرید برنامه دیگری برای سفرتان تدارک ببینید؛ مثلاً تعداد روزهای اقامت بیشتری را انتخاب کنید تا تجربه‌های جذاب‌تری به دست آورید.

قیمت تور دبی 5 شب و 6 روز چقدر است؟

انگیزه‌ بیشتر توریست‌ها از سفر به دبی، جاذبه‌های شهری آن است. تماشای شهری مدرن با آسمان‌خراش‌ها و امکانات گوناگون در همسایگی خلیج فارس، می‌تواند دلیل سفر بسیاری از افراد به دبی باشد. بااین‌حال، دلیل نمی‌شود که طبیعت دبی را نادیده بگیریم. کویر و سواحل این شهر، موجب می‌شود دبی در زمینه جاهای دیدنی طبیعی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. به‌ویژه اگر به هوای گرم و کویری علاقه‌مندید، دبی برای شما مقصدی مناسب است.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره دبی، امکانات رفاهی فراوان این شهر است. این امکانات به‌قدری است که بیشتر گردشگران با رضایتمندی از آن صحبت می‌کنند. از سیستم حمل‌ونقل و دسترسی عالی گرفته تا هتل‌های لوکس و پنج‌ستاره‌ای که هر نیازی از گردشگران را پاسخ می‌دهند، در دبی مهیاست. بنابراین، می‌توان گفت این شهر، بهشت آن‌هایی است که برای سفر، امکانات لوکس و مجهز را ترجیح می‌دهند. شاید دیدن ویدئوی زیر، بهتر بتواند حق مطلب را درباره دبی و امکاناتش ادا کند.

ویدئویی از شهر دبی 

بهترین زمان سفر به دبی کی است؟

خوب است بدانید که در این شهر، فقط دو فصل وجود دارد: فصل گرم و فصل گرم‌تر! البته همه اماکن سرپوشیده، مانند مراکز خرید و وسایل حمل‌ونقل دبی، مجهز به سیستم تهویه هوا هستند و ازاین‌رو، مشکلی بابت گرما وجود ندارد. چنانچه شما علاقه‌مند به پیاده‌روی در سطح شهر هستید، آب‌وهوا کمی اذیت‌کننده خواهد بود؛ به‌ویژه در فصل تابستان که دمای هوا ممکن است تا 50 درجه سانتی‌گراد بالا برود. به همین دلیل، بهترین فصل و زمانی که برای سفر به دبی توصیه می‌کنیم، پاییز و زمستان است. در زمستان، هوای دبی بسیار مطلوب می‌شود و از پیاده‌روی زیر آسمان آبی لذت خواهید برد. البته اگر نگران افزایش قیمت‌ها در زمستان هستید، ازآنجاکه در پاییز قیمت‌ها معقول‌تر است، می‌توانید با تور دبی آبان سفر کنید تا هم از هوای مطلوب پاییزی بهره‌مند شوید و هم هزینه‌های سفرتان را مدیریت کنید.

نکته مهم دیگر این است که در فصل‌های گرم، فعالیت تعدادی از جاذبه‌های دبی که در فضای باز هستند، متوقف می‌شود؛ از مهم‌ترینشان می‌توانیم به باغ معجزه و دهکده جهانی اشاره کنیم. تنها مزیت سفر به دبی در تابستان، خلوتی شهر است که این موضوع، موجب کمتر شدن قیمت هتل‌ها و سایر مراکز می‌شود؛ اما در این فصل باید از طبیعت‌گردی و خیابان‌گردی در دبی به‌‌کلی منصرف شوید.

دبی لست‌سکند.jpg
دبی، شهری محبوب گردشگران

چگونه به دبی سفر کنیم؟

بعد از آشنایی نسبی با مقصد، نوبت به یکی از بخش‌های مهم راهنمای سفر به دبی، یعنی نحوه رسیدن به این شهر می‌رسد. معمولاً سفردوستان به 2 دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که از مسیر لذت می‌برند و افرادی که دوست دارند هرچه زودتر به مقصد برسند و از مقصد لذت ببرند. خوشبختانه سفر به دبی می‌تواند برای هر 2 دسته، گزینه داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که افراد مسیردوست می‌توانند راه دریایی را برای رسیدن به دبی انتخاب کنند و افرادی که دوست دارند سریع به مقصد برسند، با هواپیما سفر کنند.

سفر هوایی به دبی

در سفرهای خارجی، اولین و سریع‌ترین روش سفر، پرواز است. ازآنجایی‌که اغلب تورهای دبی به‌صورت هوایی برگزار می‌شوند و در این روش در زمان صرفه‌جویی می‌شود، پیشنهاد ما برای یک سفر دل‌چسب‌تر، استفاده از تورهای دبی و سفر هوایی به این شهر است. با خرید تور، وظیفه برنامه‌ریزی بخشی از امور مثل خرید بلیط و رزرو هتل، از دوش شما برداشته می‌شود و شما می‌توانید آسوده‌خاطر به امور دیگر سفر مشغول شوید. مدت‌زمان پرواز تهران به دبی، حدود 2 ساعت است و هزینه این روش نسبت به سفر با کشتی گران‌تر است.

قیمت تور دبی 7 شب و 8 روز

سفر دریایی به دبی

معمولاً کسانی به سراغ راه دریایی برای سفر به دبی می‌روند که یا اهل ماجراجویی هستند یا می‌خواهند به روش اقتصادی سفر کنند. شاید هم می‌خواهند هم‌زمان سفری ماجراجویانه و اقتصادی را تجربه کنند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارند. سفر دریایی به دبی، یک ماجراجویی به‌تمام‌معناست. این سفر حدود سه یا چهار برابر بیشتر از سفر هوایی به دبی طول می‌کشد که با توجه به شرایط جوی، ممکن است از این هم طولانی‌تر شود.

به‌طور معمول، سفر دریایی نسبت به پروازهای دبی، قیمت کمتری دارد؛ اما برای محاسبه قیمت نهایی، باید هزینه سفر به جنوب ایران را نیز در نظر بگیرید. یکی از مزایای این روش، آن است که مسافران می‌توانند بار بیشتری نسبت به سفر هوایی، با خود حمل کنند. البته نباید فراموش کرد که در فصل‌های گرم، چنین سفری به‌شدت دشوار است.

دبی لست‌سکند 2.jpg
سفر دریایی، یکی از روش‌های سفر به دبی

مدارک و شرایط سفر به دبی چیست؟

اولین کاری که لازم است برای سفر به دبی انجام دهید، گرفتن ویزاست. باید بدانید که دارندگان پاسپورت ایرانی باید پیش از سفر به دبی، درخواست ویزای توریستی دبی را ثبت کنند. البته توجه کنید که سفارت امارات متحده عربی ویزای گردشگری را با درخواست گردشگران صادر نمی‌کند و باید از طریق کارگزار این کار را انجام دهید. البته اگر بخواهید با تور به دبی سفر کنید، آژانس‌های مسافرتی این کار را برای شما انجام می‌دهند. برای گرفتن ویزای دبی به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • ویزای توریستی معمولی دبی 14 روز اعتبار دارد؛ اما اگر بخواهید مدت‌زمان طولانی‌تری در این شهر باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، ویزاهای یک‌ماهه و سه‌ماهه بگیرید.
  • علاوه‌بر مدارکی مثل پاسپورت (با حداقل اعتبار 7 ماه) و مدارک شناسایی، باید بیمه مسافرتی هم داشته باشید.
  • درحال‌حاضر، محدودیت جنسیتی و تأهل برای ویزای دبی وجود ندارد؛ اما احتمال پذیرفتن درخواست ویزا برای افراد کمتر از 18 سال که قصد دارند به‌تنهایی به دبی بروند، بسیار کم است.
  • اگر مدت‌زمان ویزای توریستی شما به پایان برسد، جریمه خواهید شد.
dubi.jpg
ویزا، بخشی از مدارک سفر به دبی

هزینه‌های سفر به دبی چقدر است؟

وقتی از سفر به دبی صحبت می‌کنیم، یک نکته بر کسی پوشیده نیست و این نکته چیزی نیست جز گرانی در دبی! به‌طوری که این روزها برخی از مسافران به‌عنوان شوخی، هوا خوردن در دبی را هم هزینه‌بر معرفی می‌کنند. اما باید به این مسئله هم توجه کرد که دبی همان اندازه گران است که دیگر شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان؛ برای مثال نیویورک، هنگ‌کنگ و سنگاپور همگی از دبی گران‌ترند و شاید بهتر باشد بگوییم که دبی حتی جزو 10 شهر گران جهان هم نیست.

می‌توان گفت دبی و ابوظبی درحال‌حاضر گران‌ترین شهرهای خاورمیانه هستند و شما به‌عنوان مسافر باید مراقب هزینه‌های سفرتان باشید. البته همیشه می‌توان این هزینه‌ها را از راه‌هایی مدیریت کرد؛ مثلاً استفاده از تور اقساطی دبی یکی از این راه‌هاست. بهتر است به‌جای نگرانی بابت هزینه‌های سفر، به گزینه‌های مختلفی که در این سفر پیش روی شماست، فکر کنید؛ مثلاً با وجود گران‌ بودن قیمت غذا در این کشور، تقریباً همه برندهای بین‌المللی و فست‌فودها در دبی فعال‌اند و به‌جای رستوران‌های لوکس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به‌غیر از هزینه‌ای که شما برای خرید تور دبی صرف می‌کنید، هزینه خوردوخوراک و هزینه حمل‌ونقل از هزینه‌های اصلی سفر به دبی هستند. به‌طور کلی، می‌توان از 25 درهم تا 700 درهم را برای قیمت غذا در دبی در نظر گرفت. البته این بازه قیمتی برای تهیه یک وعده غذاست و با توجه به اینکه انتخاب شما غذای خیابانی باشد یا غذای یک رستوران مجلل، قیمت هم متفاوت می‌شود. بخش دیگری از هزینه‌های سفر، مربوط به هزینه حمل‌ونقل می‌شود. اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، هزینه‌اش در هر تردد، بسته به وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید، بین 2 تا 75 درهم متغیر است. مترو، اتوبوس، تراموا، فرابر، تاکسی دریایی و اتوبوس دریایی، تعدادی از وسایل نقلیه عمومی در دبی هستند. در بخش رفت‌وآمد در دبی به‌طور مفصل‌تر به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

درخصوص تفریح، شاید گمان کنید هر تفریحی در این شهر گران، هزینه فراوان دارد و وقتی از تفریحات رایگان دبی صحبت شود، آن را شوخی بگیرید؛ اما این‌طور نیست. دبی برای هر سبک سفری جاهای تفریحی دارد و شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برای سفرتان در نظر گرفته‌اید، از جاهای تفریحی آن بهره‌مند شوید.

چطور ارزان به دبی سفر کنیم؟

دبی لست‌سکند 8.jpg
تماشای فواره‌های دبی، یکی از تفریحات رایگان در سفر به دبی

اقامت در دبی چگونه است؟

اقامت در دبی یکی از دغدغه‌های مهم مسافران، به‌خصوص آن‌هایی است که بدون تور و به‌تنهایی به این کشور سفر می‌کنند. یک اشتباه کوچک در انتخاب محل اقامت می‌تواند کل برنامه سفرتان را به هم بریزد. از موقعیت و قیمت یک هتل گرفته تا سطح خدماتی که در آن ارائه می‌شود، همگی در کیفیت سفر شما نقش دارند. بهتر است پیش از سفر، بهترین محله های دبی را بررسی کنید و با انتخابی درست، بابت اقامت آسوده‌خاطر شوید. در این بخش با 2 دسته‌بندی، شما را در انتخاب محل مناسب اقامت در دبی راهنمایی می‌کنیم. بدین‌ترتیب می‌توانید با توجه به سبک سفرتان، اقامتگاه مناسب خود را انتخاب کنید.

هتل‌های لوکس دبی

بهترین هتل های دبی می‌توانند اقامت خاطره‌انگیزی را برای شما رقم بزنند. تاکنون بیش از 540 هتل در دبی ساخته شده‌ است که تعداد بسیاری از آن‌ها را هتل‌های لوکس و 5 ستاره تشکیل می‌دهند. شاید برایتان عجیب باشد، اما در دبی هتل 7 ستاره برج العرب هم پیدا می‌شود. پس اگر اهل سفرهای لوکس هستید و اقامت در هتل‌های مجلل برایتان اهمیت دارد، هرچه بخواهید در دبی برای شما فراهم است.

دبی لست‌سکند 7.jpg
اتاقی در هتل سوفیتل د آبلیسک، یکی از هتل‌های 5 ستاره دبی

هتل‌های مقرون‌به‌صرفه دبی

جدا از هتل‌های لوکسی که قیمت اقامت در آن‌ها سربه‌فلک می‌کشد، هتل‌هایی هم هستند که می‌شود با قیمت‌هایی حساب‌شده در آن‌ها اقامت کرد. اگر تصمیم دارید سفری ارزان و اقتصادی به دبی داشته باشید، بهترین هتل های 3 ستاره دبی را برای اقامت به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هتل‌ها خدمات خود را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند و هزینه‌های گزافی به شما تحمیل نمی‌کنند.

پس از هتل‌های مقرون‌به‌صرفه، ارزان‌ترین گزینه برای اقامت، هتل‌آپارتمان‌های دبی هستند. این مراکز اقامتی معمولاً امکاناتی مثل آشپزخانه و حداقل وسایل ضروری را دارند. به همین دلیل اگر قصد داشته باشید که مدتی طولانی در دبی بمانید، هتل‌آپارتمان‌ها بهترین انتخاب شما خواهند بود. تاکنون بیش از 180 هتل‌آپارتمان در دبی ساخته شده که درجه آن‌ها از سه تا پنج ستاره متغیر است.

اقامت از طریق کمپ کردن در دبی از موارد نادر است. این شهر هیچ مرکز رسمی برای کمپ مسافران نساخته است و علاوه‌بر آن، کمپ در محیط شهری، سواحل و پارک‌های عمومی دبی ممنوع است. بااین‌حال، کمپ کردن در برخی از بخش‌های خارج از شهر مثل منطقه دیبا، فجیره و ساحل جبل علی، امکان‌پذیر است. اگر عاشق طبیعت هستید، بهتر است چند ساعت در روز را به طبیعت‌گردی اختصاص دهید و به‌دلیل وجود خطرات مختلف، از کمپ کردن بپرهیزید.

رفت‌وآمد در دبی چگونه است؟

دبی شهر نسبتاً کوچکی است و تنها 35 کیلومتر مربع وسعت دارد. برای اینکه درک بهتری از این رقم داشته باشید، این‌گونه فرض کنید که تهران با مساحت 730 کیلومتر مربع، حدود 20 برابر بزرگ‌تر از این شهر است؛ بنابراین گشت‌وگذار در شهر، زمان‌گیر نخواهد بود. البته این موضوع تا حدودی هم به جاهایی بستگی دارد که قصد دارید بروید. در ادامه روش‌های رفت‌وآمد در دبی را بررسی می‌کنیم.

اجاره خودرو در دبی

اگر از شمال دبی تا جنوب آن رانندگی کنید، کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. اجاره خودرو یکی از روش‌های تردد در شهر است که توسط شرکت‌های متعددی انجام می‌شود و قیمت نسبتاً مناسبی هم برای آن در نظر گرفته‌اند؛ اما یکی از پیش‌نیازهای آن، داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی است که در مطلب جهانگردی با خودرو شخصی، به روش دریافتش اشاره کرده‌ایم. همچنین مسیرهای رانندگی در دبی، استانداردهای بالایی دارند و از نظر قوانین و فرهنگ رانندگی با سایر کشورها در بعضی ابعاد، متفاوتند که باید به آن‌ها توجه کنید.

وسایل نقلیه عمومی در دبی

از نکات مهم در سفر به دبی این است که اگر شما تمایلی به کرایه خودرو در دبی نداشته باشید، وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌قدری متنوع و در دسترس هستند که نیاز شما را برطرف می‌کنند. در مطلب راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در دبی به‌طور دقیق، انواع وسایل حمل‌ونقل در این شهر را معرفی کرده‌ایم و گفته‌ایم که هرکدام از این وسایل، تا چه اندازه می‌توانند عهده‌دار رفت‌وآمدهای شما در سطح شهر شوند. توجه داشته باشید با استفاده از نول کارت می‌توانید علاوه‌بر تردد با وسایل نقلیه عمومی، از برخی خدمات هم بهره‌مند شوید.

حمل و نقل عمومی در دبی
وسایل حمل‌ونقل عمومی در دبی

چه غذاهایی در دبی بخوریم؟

امتحان کردن غذاهای مخصوص هر مقصد، یکی از لذت‌های اصلی هر گردشگر محسوب می‌شود. دبی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در این شهر توریستی می‌توانید شانس امتحان کردن معروفترین غذاهای دبی را داشته باشید. با این کار، علاوه‌بر آشنایی با فرهنگ غذایی مردم دبی، از دایره امن عادت‌های غذایی خود خارج می‌شوید و فرصت امتحان طعم‌های تازه را در سفر پیدا می‌کنید. تعداد رستوران‌های شناخته‌شده در دبی کم نیست. حتی رستوران های ایرانی در دبی هم تعداد درخور توجهی دارند؛ بااین‌حال، برخی از غذاها و خوراکی‌ها هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن‌ها را امتحان کنید، ازجمله قوزی (غذای ملی امارات)، مجبوس، قهوه عربی و شاورما.

غذای ملی دبی
خوزی یا قوزی، غذای ملی دبی

فرهنگ و آداب‌ورسوم در دبی چگونه است؟

بیش از 80 درصد از جمعیت دبی را افراد غیربومی تشکیل داده‌اند که اغلب از کشورهای آسیایی هستند. همچنین این شهر به‌عنوان پایتخت گردشگری در خاورمیانه، سالانه میزبان گردشگران خارجی بسیاری است که تعداد آن‌ها به بیش از 5 برابر جمعیت شهر هم می‌رسد. با وجود این گوناگونی‌ها، دبی فرهنگ منحصربه‌فرد خود را که غالباً ریشه اسلامی دارد، به‌خوبی حفظ کرده و گردشگران و ساکنان غیربومی نیز موظف‌اند به این فرهنگ احترام بگذارند. علاوه‌بر قدم زدن در محله‌های قدیمی و بازارهای سنتی دبی که جایی برای آشنایی با فرهنگ بومی شهر هستند، فستیوال های دبی هم نشان‌دهنده بخشی از فرهنگ مردم این شهر هستند و با شرکت‌کردن در آن‌ها می‌توانید تا حدودی با فرهنگ مردم دبی آشنا شوید.

دبی لست‌سکند 6.jpg
تصویر یکی از فستیوال‌های دبی

چطور در دبی سیم‌کارت بخریم؟

با توجه‌ به هزینه‌های گران استفاده از خدمات رومینگ، خرید سیم‌کارت یکی از ملزومات سفر به دبی است که خواه‌ناخواه به فکرش می‌افتید. گرچه در بیشتر رستوران‌های دبی و مراکز اقامتی آن به اینترنت دسترسی دارید؛ اما به‌دلیل محدودیت پوشش این اینترنت‌ها، بسیاری ترجیح می‌دهند که از سیم‌کارت استفاده کنند. به‌طور کلی، 2 اپراتور مهم سیم‌کارت در دبی وجود دارد که آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سیم‌کارت اتصالات دبی (Etisalat)

اگر سرعت و پوشش گسترده آنتن‌دهی برایتان مهم است، سیم‌کارت اتصالات دبی بهترین گزینه پیش روی شماست. شاید این سیم‌کارت از نظر قیمت، کمی گران‌تر از سیم‌کارت «دو موبایل» به نظر برسد، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که با توجه‌ به تفاوت خدمات، مقایسه قیمت این 2 اپراتور کمی دشوار است. بااین‌حال، اگر به‌دنبال یک میانگین قیمت هستید، باید بدانید که اتصالات بابت ارائه 4 گیگ اینترنت، از شما حدود 80 درهم دریافت می‌کند. اگر بخواهید از اپلیکیشن های دبی استفاده کنید، سیم‌کارت اتصالات، استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل «کریم» را رایگان کرده است.

Etisalat-offices-in-Dubai-Cover-26-11-1.jpg
سیم‌کارت اتصالات دبی

سیم‌کارت دو موبایل (Du Mobile)

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، سیم‌کارت دو موبایل از نظر قیمت، کمی ارزان‌تر از اتصالات است؛ برای مثال، این اپراتور بابت ارائه 6 گیگابایت اینترنت، حدود 100 درهم دریافت می‌کند. اما برای انتخاب، فقط قیمت ملاکتان نباشد و سعی کنید تمام خدمات جدید این 2 اپراتور در دبی را بررسی و مقایسه کنید. مثلاً یکی از خدماتی که ممکن است در دو موبایل دریافت کنید، اینترنت رایگان در برخی از جاذبه‌های دبی، مثل برج خلیفه یا دبی آکواریوم است.

سیم کارت دبی.jpg
نرخ برخی از بسته‌های اینترنتی در دبی

در شرایط اضطراری، چطور در دبی کمک بگیریم؟

بی‌شک، آگاهی از شماره‌تلفن‌های اضطراری در دبی، از نکات مهم برای سفر به این شهر است. اکنون که از خرید سیم‌کارت در دبی گفتیم و تلفن همراهتان را برای استفاده در این شهر آماده کرده‌اید، می‌توانید درصورت نیاز، در چند ثانیه درخواست کمک کنید. در جدولی که در ادامه آورده‌ایم، چند شماره کاربردی در دبی برای مواقع اضطراری را می‌بینید. پیشنهاد می‌کنیم برخی از آن‌ها را در موبایلتان ذخیره کنید تا در سریع‌ترین حالت ممکن بتوانید با سازمان‌های مختلف ارتباط بگیرید.

خدمات

تلفن

پلیس

999

آتش‌نشانی

997

اورژانس

998

گارد ساحلی

996

FesfCCiVIAA8SS2.jpg
گارد ساحلی دبی

امنیت در دبی چگونه است؟

آمار چشمگیر رفت‌وآمد گردشگران به دبی، می‌تواند نشانه‌ای برای اثبات سطح بالای امنیت در این شهر باشد. شاید بارها از کسانی که سفر به دبی را تجربه کرده‌اند، شنیده‌اید که موج هیاهوی شهری همیشه در این شهر جاری است و همراه با تمام اعضای خانواده‌تان می‌توانید با خاطری آسوده در خیابان‌های دبی قدم بزنید؛ اما نباید فراموش کنیم که در فصول پربازدید، تقریباً از همه جای دنیا افرادی با فرهنگ‌های متفاوت، به دبی سفر می‌کنند و در هر شرایطی، احتیاط شرط عقل است. در ادامه راهنمای سفر به دبی، امنیت دبی را از چند جنبه بررسی می‌کنیم و نکاتی را ارائه می‌دهیم که کمتر به آن پرداخته‌اند.

m5dtAUHK-Dubai-Police-5.jpg
عبور ماشین‌های پلیس در دبی

آمار جرم در دبی

آمار ارتکاب جرم در دبی به حدی پایین است که بسیاری از جهانگردان آن را امن‌ترین شهر می‌دانند. هر گردشگری که از قانون دبی تخطی کند، به‌سرعت دیپورت می‌شود. همچنین تعداد نیروهای پلیس در مناطق گردشگری دبی و تراکم دوربین‌های مداربسته در این نقاط، به‌قدری زیاد است که به‌محض خروج از دیدرس یک دوربین، وارد محدوده دوربین دیگری می‌شوید.

با وجود همه این‌ها، باز هم آمار ارتکاب جرم در دبی به صفر نمی‌رسد. آنچه بیش از هرچیز امنیت توریست‌ها را در سفر به دبی تهدید می‌کند، جیب‌برها هستند؛ به‌ویژه در مناطق شلوغ و سواحلی مثل جمیرا. توجه داشته باشید که هیچ‌وقت چشم از وسایلتان برندارید و همیشه هوشیار باشید؛ چراکه هیچ‌کس بهتر از شما، توانایی حفاظت از خودتان و اموالتان را ندارد.

کارهای ممنوع در دبی

شاید به‌دلیل قرارگیری در خاورمیانه، بیشتر گردشگران ایرانی تصور کنند که با فرهنگ دبی آشنایی کامل دارند و در معاشرت با مردم این کشور هیچ مسئله نخواهند داشت؛ اما باید بدانید که از نوع پوشش گرفته تا رعایت نکات ریز در زبان بدن، همگی در هنجارهای اجتماعی دبی جایگاه ویژه‌ای دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مطلب قوانین دبی را بخوانید تا به‌صورت کامل از کارهای ممنوع در دبی مطلع شوید.

محله‌های ناامن دبی

دبی هم مثل هر شهر دیگری در جهان، محله‌هایی دارد که بهتر است به‌کلی از رفتن به آن‌ها صرف‌نظر کنید؛ برای مثال، محله سوناپور (Sonapur) دبی، پر از کارگران بین‌المللی است و جاذبه خاصی برای تماشا ندارد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت توریست‌ها در آنجا رفت‌وآمد کنند و امنیتش مانند نقاط دیگر شهر باشد. خوب است اشاره کنیم که مناطق بر دبی و دیره هم از مناطق قدیمی هستند که در آن‌ها باید کمی بیشتر از معمول مراقب باشید.

دبی لست‌سکند 4.jpg
محله سوناپور دبی

چه وسایلی به دبی ببریم؟

معمولاً افراد پیش از سفر، چند سؤال مهم دارند و احتمالاً یکی از این سؤالات درباره دبی این است که برای سفر به دبی چه ببریم. پاسخ به این سؤال، ساده است. دبی شهری مدرن با امکانات فراوان و صدالبته گرم است؛ بنابراین کافی است لباس‌های بهاره، تابستانی و وسایل شخصی‌تان را به‌همراه ببرید و درباره وسایل دیگر نگران نباشید.
البته نکته‌ای که نباید فراموش کنید، به‌‌همراه‌ داشتن وسایل برقی و الکترونیکی در این سفر است؛ چراکه دبی اساساً مقصدی گران‌قیمت محسوب می‌شود و همراه نداشتن وسایلی مانند شارژر موبایل یا باتری دوربین می‌تواند به‌سادگی هزینه‌های شما را بالا ببرد. آن‌وقت مجبور خواهید بود زمانی را که برای سر زدن به یک جاذبه در نظر گرفته بودید، به جست‌وجو برای پیدا کردن وسایل ضروری اختصاص دهید.

در دبی کجا برویم؟

دبی مقصدی پر از جاذبه‌های گوناگون است و همین موضوع موجب می‌شود هرگز حوصله‌تان در این سفر سر نرود. چه دوستدار جاذبه‌های فرهنگی باشید و چه علاقه‌مند به پاساژگردی، چه مشتاق تن به آب زدن در پارک های آبی دبی باشید و چه اهل سافاری و طبیعت‌گردی، دبی مقصدی است که رضایت شما را به دست می‌آورد.

جاهای دیدنی دبی

همان‌طور که گفتیم، جاهای دیدنی دبی فراوان است و شما می‌توانید با توجه به سبک سفر و نیازهایتان برنامه بازدید از آن‌ها را بچینید. اگر دوست داشته باشید در تاریخ و فرهنگ مردم شهر کنکاش کنید، تماشای موزه‌ها و آثار تاریخی می‌تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند. اگر هم به تماشای آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های مدرن علاقه‌مند باشید، در دبی به جاذبه‌های دل‌خواهتان خواهید رسید.

Depositphotos_48918619_XL-scaled.jpg
برج خلیفه؛ از جاهای دیدنی دبی

جاهای تفریحی دبی

نمی‌شود از دبی صحبت کرد و تفریحات دبی را نادیده گرفت. این شهر پیشرفته برای هر گردشگری با هر سلیقه و بودجه‌ای، تفریحاتی در نظر گرفته است. شاید انتظار نداشته باشید که تفریحات دبی برای کودکان آن‌قدر متنوع و گسترده است که مجبورید از بین آن‌ها انتخاب کنید؛ زیرا امتحان کردن همه آن‌ها در فرصت محدود سفر میسر نیست.

اگر هم از افرادی هستید که هیچ‌چیز به‌اندازه خرید کردن برایشان هیجان ندارد و تفریح محسوب نمی‌شود، دبی مقصد محبوب شماست. گشت‌وگذار در بهترین مراکز خرید دبی، می‌تواند اوقات لذت‌بخشی را برای شما بسازد. تنوع مرکزهای خرید در این شهر باعث می‌شود شما با هر بودجه‌ای بتوانید خرید کنید؛ مثلاً اگر انتخاب کرده‌اید که اقتصادی سفر کنید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید صرف کنید، می‌توانید با رفتن به مراکز خرید ارزان دبی خریدی به‌صرفه داشته باشید.

مرکز خرید امارات
مرکز خرید امارات، یکی از مراکز خرید دبی

خرید تور دبی

با خواندن این راهنمای سفر به دبی، احتمالاً دلایل بیشتری برای سفر کردن به این شهر مدرن و منحصربه‌فرد پیدا کرده‌اید؛ اما پیش از سفر بهتر است ساده‌ترین مسیر را برای مسافرت انتخاب کنید و این مسیر چیزی به‌جز خرید تور دبی نیست. بسیاری از افراد، پیش از سفر این سؤال برایشان پیش می‌آید که بهتر است دبی با تور برویم یا خودمان. ازآنجاکه اغلب آژانس‌های برگزارکننده تور دبی به‌خوبی از شرایط این شهر اطلاع دارند و پکیج‌های متنوعی برای مسافران در نظر می‌گیرند، پیشنهاد ما به شما، سفر به دبی با تور است. شما می‌توانید به صفحه تور دبی لست‌سکند بروید و با توجه‌ به زمانی که برای سفر در نظر گرفته‌اید و با استفاده از فیلترهای گوناگونی که در این صفحه وجود دارد، بهترین قیمت و هتل را انتخاب کنید.

سخن آخر

در مطلب راهنمای سفر به دبی سعی کردیم به اطلاعاتی که پیش از سفر به دبی نیاز دارید، پاسخ دهیم. بدون شک دبی یکی از پرطرف‌دارترین مقاصدی است که بسیاری از گردشگران سراسر دنیا مشتاق سفر به آن هستند. در آخر برای اینکه تصویر درست‌تری از دبی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه مطلب راهنمای سفر به دبی، نیم‌نگاهی‌ هم به تعدادی از سفرنامه‌های دبی داشته باشید تا از تجارب و اطلاعات دیگر گردشگرانی که به دبی سفر کرده‌اند، مطلع شوید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.