هزار رنگ ترین پاییزها را در این دو نقطه از ایران ببینید! +تصاویر

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

قبل از شروع تشکر میکنم از تمام عزیزانی که منت میذارن و با نوشتن سفرنامه های خوبشون تجربیاتشون رو در اختیار دیگران قرار میدن و ممنون از تیم لست سکند که این بستر رو فراهم کردن ...

این اولین تجربه سفرنامه نویسی بنده هست، پس از خواننده های عزیز برای ایراداتی که وجود داره عذر خواهم ، راستش نوشتن این سفرنامه یهو به ذهنم رسید چون همیشه در سفرهام از این سایت بهره میبرم ، وظیفه دونستم که تجربیاتم در این سفر رو برای دیگران نیز به اشتراک بذارم. مطلبی رو که در همین ابتدا لازم میدونم عرض کنم این هست که برای طولانی نشدن سفرنامه از توضیحات تاریخی ابنیه اجتناب شده به این دلیل که اولا با حضور در این مکانها توضیحات کاملتری کسب خواهید کرد و در ثانی با یه جستجوی کوچک درباره هر کدام مسلما اطلاعات دقیقتری بدست خواهید اورد ، در مورد تصاویری هم که در این سفرنامه استفاده شده لازم میدونم عرض کنم تعدادی از اونها ( تقریبا ۲۰ درصد ) از اینترنت سرچ شده و مورد استفاده قرار گرفته و از همینجا از تصویربرداران اونها تشکر می کنم.

بریم بسراغ سفرنامه نویسی، برنامه سفر من بهمراه همسرم با خودرو شخصی به صورت زیر شکل گرفت:

اقامت ۱ روزه در کاشان ، اقامت ۳ روزه در اصفهان و اقامت ۴ روزه در شیراز

برای برنامه ریزی این سفر من تقریبا یک ماه فرصت داشتم پس شروع کردم با استفاده از سایتهای گوناگون و مطالعه سفرنامه های دوستان و برنامه بسیار خوب گوگل مپ به جستجوی اماکن دیدنی و هتل و رستوران در ۳ شهر مطرح شده ، از سایتهای رزرو هتل برای کاشان اقامتگاه سنتی آمیرزا و هتل سنتی نیایش برای شیراز رو انتخاب کردم و همسرم هم از طریق محل کار خودش هتل پارسیان عالی قاپو رو برای اصفهان رزرو کرد.  در این بین رستورانهایی رو هم من انتخاب کردم و در برنامه گنجوندم و برنامه سفر ۹ روزه من باتفاق همسرم به شکل زیر مشخص شد، که هر مورد رو در زمان خودش توضیح میدم.

روز اول :

سفر ما از تهران به سمت کاشان با طی کردن مسیر ۲۴۰ کیلومتری اغاز شد .

نقشه ا: مسیر و فاصله تهران تا کاشان

تصویر 2 : موقعیت مکانهای مورد بازدید در کاشان

اولین مکان دیدنی در کاشان  باغ فین هست که بسیار دیدنی و جذابه، پارکینگ در نزدیکی درب اصلی وجود داره. پس اگر در ایامی بجز تعطیلات بدیدن این باغ میروید نگرانی برای جای پارک نداشته باشید .

7OlGjKv6M9YyKxB9jVladPdaKxgdA9mJgCQAP7c3.jpeg  CbzPuvSbNOr4EuolVCue0A717VD2UhsRMLhTDTSI.jpeg

تصویر 3 : باغ فین

تهیه بلیت ۵۰۰۰ تومانی ( قیمت بلیت برای هر نفر ایرانی در سفرنامه  درج شده ) توسط دستگاههای خودپرداز موجود در باغ باعث سرعت بخشیدن در امر ورود شما میشه، البته توجه داشته باشید چون این بلیت ها بصورت انلاین صادر میشه میتونید با استفاده از برنامه ای  بنام تفریحاتی که توسط اداره میراث فرهنگی ارائه شده از قبل بلیت این مجموعه و حتی اماکن دیدنی شهرهای مختلف رو تهیه و در زمان ورود بارکد بلیت رو نشان دهید و از مجموعه استفاده کنید ، راهکار خوبی هست برای مکانهای شلوغ و خلاصی از صفهای طولانی تهیه بلیت ...

این هم نمونه یک بلیت تهیه شده از خودپرداز هست که میتونید برنامه معرفی شده رو از لینک زیر اون دانلود کنید

تصویر 4 : بلیت صادر شده

4 (2).jpg

تصویر 5 : اپلیکیشن تفریحاتی

خستگی راه و پیاده روی داخل باغ فین حسابی ما رو گرسنه کرده بود پس راه افتادیم بسمت رستوران مرشدی  برای صرف ناهار ، رستوران مرشدی در بافت سنتی شهر قرار داره و باید خودرو در ابتدای راه گذاشت و یه مسیر ۱۵۰ متری رو در کوچه پس کوچه های کاشان به سمت این رستوران طی کرد ( البته این رستوران هم مانند اکثر مکانهای واقع در کاشان منزلی مسکونی با بافت سنتی بوده که بازسازی شده و به شکل رستوران مورد استفاده قرار گرفته ) بعد از رسیدن با شلوغی این رستوران مواجه شدیم و البته خوشرویی پرسنل و میزبان باعث شد که چند دقیقه ای رو صبر کنیم تا میزی برامون محیا کنند و ناهار رو صرف کنیم ، منوی این رستوران همه مدل غذایی رو از قبیل غذاهای سنتی کاشان مثل گوشت و لوبیا تا انواع غذاهای کبابی و دیزی رو شامل میشه ، قیمتها هم رنج متوسطی داره در کل بسیار عالی و خوب بود و از اون بهتر میزبان خوبی بود که مجموعه داره ...

تصویر : رستوران مرشدی کاشان

پس از صرف ناهار بسمت اقامتگاه سنتی آمیرزا حرکت کردیم، یکی از اولویتهام برای انتخاب هتل داشتن پارکینگ بود، برای همین انتخاب هتلهایی که در بافت سنتی شهر پارکینگ اختصاصی داشته باشند هم در کاشان و هم در شیراز قدری جستجو رو مشکل میکرد، هتل سنتی آمیرزا کاشان در بافت سنتی شهر قرار داره و همچنین دارای یک معبر ورودی هست که مختص اقامتگاه میباشد و مجهز به روشنایی قابل قبول و دوربین مدار بسته است ، پس من با استفاده از کد تخفیف ۱۰ درصدی سایت اسنپ تریپ که برای مدتی محدود اجرا شد ، اقامت یک شب در این هتل رو به قیمت ۲۱۱۰۰۰ تومان رزرو کردم.  پس از عزیمت به سمت اقامتگاه و ورود و اشنایی با میزبان، اتاقی کوچک و دنج در گوشه حیاط به ما تعلق گرفت، اتاقی با متراژ ۱۵ متر که نیمی از ان را سرویس و حمام در بر میگرفت و نیمی دیگر تختی ۲ نفره با یک میز و صندلی کوچک و البته بسیار تمیز و مرتب ....

تصویر :  اقامتگاه سنتی آمیرزا کاشان

پس از استقرار در هتل و پارک خودرو در گوشه ای دنج پیاده بسمت مکانهای دیدنی کاشان براه افتادیم و با گذشتن از چند کوچه باریک و پیچ در پیچ به خیابان علوی رسیدیم، خیابانی که اکثر نقاط دیدنی کاشان در این خیابان قرار دارد. از گوشه ای شروع میکنیم به بازدید و اول از همه بسراغ حمام سلطان امیر احمد میرویم.  ورودی ۴۰۰۰ تومان، در ضمن بازدید از پشت بام زیبای حمام را فراموش نکنید ( درب ورودی ان از کنار درب اصلی مجموعه میباشد ) .

تصویر : حمام سلطان امیراحمد

بعد از بازدید از حمام امیر راهی سرای عامریها میشویم که یکی از هتلهای کاشان است. این سرای با داشتن ۷ حیاط اختصاصی بزرگترین هتل سنتی کاشان نیز هست البته برای بازدید شما فقط قادر به بازدید یک حیاط هستید که بزرگترین حیاط مجموعه میباشد ،  ورودی ۷۰۰۰ تومان .

تصویر : سرای عامریها

پس از سرای عامریها بسراغ خانه بروجردیها میرویم بهای بلیت ۴۰۰۰ تومان .

تصویر: خانه بروجردیها (عکس آخر از اینترنت)

پس از گذشتن از چند کوچه نزدیک به هم به خانه طباطبایی ها میرسیم بهای بلیت ۴۰۰۰ تومان .

تصویر : خانه طباطباییها

پس از بازدید از خانه طباطبایی ها برای صرف نوشیدنی به کافی شاپ خانه عباسیان رفتیم و بعد از کمی استراحت دوباره براه افتادیم. در راستای خانه عباسیان،   قرار دارد که متاسفانه بدلیل غروب زود هنگام افتاب و تاریک شدن هوا در فصل پاییز موفق به دیدن خانه تاج نشدیم. در نیمه دوم سال معمولا ساعت بازدید از ابنیه تاریخی ازساعت ۹ صبح هست تا ۱۷ پس طوری برنامه ریزی کنید که زمان کافی برای بازدید داشته باشید. روبروی سرای عامریها در کنار خیابان علوی نوعی بافت سنتی پارچه ای بفروش میرسد که به شعربافی معروف هست و در این مکان میتونید نحوه تهیه اون رو ببینید و در صورت تمایل خریداری کنید، مسیرمون رو بسمت مسجد اقا بزرگ ادامه دادیم. مسجد اقا بزرگ در خیابان بزرگی قرار دارد و در کوچه ای روبروی مسجد خانه کاج واقع است.

تصویر : مسجد اقا بزرگ

بعد از بازدید از مسجد چون هوا کامل تاریک شده بود به هتل برگشتیم و بعد از یه استراحت کوتاه با خودرو شروع به گشت زنی در شهر کردیم. قصد دیدن تیمچه صباغ و کاروانسرای امین رو داشتیم که بدلیل تعطیل بودن بازار در روز جمعه متاسفانه موفق به دیدن نشدیم و به سمت اقامتگاه و رستوران منوچهری برای صرف شام براه افتادیم. خانه منوچهری در خیابان محتشم ( کوچه ثابت ) واقع شده و باید از کوچه های تو در تو گذشت و اون رو پیدا کرد. هر چند که وارد کوچه اصلی که میشوید با تابلوهای کوچک و نصب در این کوچه شما رو راهنمایی میکنند ، خانه منوچهری هم رستوران هست و هم اقامتگاه که پارکینگ هم داره. پس از صرف شام در این رستوران از انتخابم پشیمان شدم که ای کاش دوباره به همان خانه مرشدی میرفتم، در رستوران منوچهری حجم و قیمت غذا نسبتا بالا بود اما کیفیت و نوع پخت مطلوب نبود.

(عکس از نت)

تصویر : رستوران منوچهری

روز دوم :

صبح روز شنبه بعد از صرف صبحانه در هتل آمیرزا که تشکیل شده بود از چند گزینه معمولی و سرد اتاق رو تحویل دادیم و بسمت ابیانه حرکت کردیم. مسیر کاشان تا ابیانه ۷۸ کیلومتر است و جاده اصلی روستا در پاییز بسیار زیبا، بعد از رسیدن به عوارضی روستا و پرداخت ۱۰۰۰۰ تومان ورودی قبضی به شما داده میشه که پشت ان نقشه روستاست و نقاط دیدنی در ان مشخص شده است.

تصویر : مسیر و فاصله کاشان تا روستای ابیانه

13 (2).jpg

تصویر 15 : نقشه ابیانه

پس از رسیدن به پارکینگ عمومی واقع در میدان اصلی خودرو را پارک کردیم و پیاده براه افتادیم بسمت مکانهای دیدنی و گشت زنی در ابیانه.

تصویر : روستای ابیانه

کوچه های سنگ فرش شده، دیوارهای کاهگلی برنگ سرخ ، زنان روستایی با پوشش رنگین و زیبا و مردان با لباسهای محلی و بساط رنگارنگ و جورواجور در کنار مسیر اصلی بسیار زیباست و طبق نقشه ای که به شما داده میشود، راحت میتوانید همه جا رو پیدا کنید و بازدید کنید و به چشمه اصلی روستا سر بزنید. در راه بازگشت دوباره از مسیری دیگر بازگردید و کامل از این روستا دیدن کنید. ما چون اول صبح وارد روستا شدیم خلوت بود و براحتی از روستا دیدن کردیم اما در بازگشت دیدیم که توریستها و بازدیدکنندها تازه در حال ورود به روستا بودن و به اصطلاح داشت شلوغ میشد. من برنامه رو جوری تنظیم کردم که ناهار رو در ابیانه صرف کنیم اما خلوتی دم صبح باعث شد که ما ۲ ساعته بازدید از روستا رو تموم کنیم و برای صرف ناهار اصفهان رو انتخاب کنیم.

پس راه افتادیم به سمت اصفهان، بعد از رسیدن به اصفهان چون هنوز تا وقت ناهار فرصت بود و از همه مهمتر در این شهر طرح ترافیک زوج و فرد در مرکز شهر در حال اجراست که زمان شروع ان از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ میباشد، ما برای رفتن به هتل باید بین ساعت ۱۳ تا ۱۶ برنامه ریزی میکردیم، خلاصه در مسیر به سمت هتل در خیابان بید ابادی به حمام علی قلی اقا رفتیم در محله ای به همین نام، خلوت بود و ارام و پارکینگی در نزدیکی همین محل قرار دارد و پس از پارک خودرو به سمت حمام رفتیم و مشغول بازدید شدیم، ورودی ۵۰۰۰ تومان.

تصویر : فاصله و مسیر روستای ابیانه تا اصفهان

تصویر : موقعیت مکانهای مورد بازدید در اصفهان

تصویر : حمام علی قلی اقا

پس از بازدید از حمام علی قلی اقا و بعد از گذشتن از کوچه پس کوچه ها به خیابان سید رسیدیم و ماشین رو در حاشیه خیابان پارک کردیم و به دیدن مسجد سید رفتیم، بازدید رایگان است.

تصویر: مسجد سید

بعد از بازدید از مسجد سید دیگه وقت ناهار بود و وقتی در خیابان سید قرار دارید و با شعبه اصلی بریانی اعظم کمتر از چند متر فاصله مسلما گزینه دیگه ای برای انتخاب وجود نداره ، پس برای صرف یک بریانی خوش طعم با ابگوشت و دوغ سنتی به بریونی اعظم رفتیم. بسیار عالی با قیمت مناسب.

تصویر : بریانی اعظم

بعد از صرف ناهار به سمت هتل عالی قاپو براه افتادیم و چون هتل در حاشیه بلوار چهارباغ بالا قرار گرفته باید از کوچه های فرعی به هتل رفت ( چهار باغ بالا مسیر تردد خودرو ندارد ) و وقتی کار مشکلتر میشه که پارکینگ هتل ۲ کوچه ( حدود ۲۵۰ متر ) با هتل فاصله داره، البته ماشین برقی وجود داره برای بردن وسایل و حمل و نقل اما...

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : هتل عالی قاپو (عکس از نت)

خلاصه به هتل رسیدیم و وسایل و به هتل بردیم و اتاق و تحویل گرفتیم و ماشین رو هم به پارکینگ افتخار که مورد تایید هتل بود منتقل کردم و رفتیم تا در اتاق استراحتی کنیم و برای گشت بعدازظهر اماده بشیم. درباره هتل عالی قاپو بخوام نظر بدم متاسفانه اصلا هتل خوبی نیست بعنوان هتلی ۴ ستاره که جزو مجموعه هتلهای پارسیان هم هست بنظر من با هزینه ای که در اینجا قرار صرف بشه میشه گزینه های بهتری انتخاب کرد. تنها مزیت این هتل رزرو اون توسط همسرم برای ۳ شب به مبلغ ۲۵۰ هزار تومان بود که بصورت معمول فک کنم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای هر شب اقامت اخذ میشه. خلاصه که هیچ نقطه مثبتی در این هتل بجز پرسنل خوبش وجود نداره، ساختمان قدیمی، اتاقهای قدیمی و بازسازی نشده، صبحانه های تکراری هر روز و ...

بعد از یه استراحت کوتاه شروع کردیم به برنامه ریزی برای گشت اصفهان، از اونجاییکه طرح ترافیک برقرار بود ما زودتر از ساعت ۴ از محدوده طرح خارج شدیم و رفتیم به سمت باغ گلها ، بسیار زیبا و بزرگ هست. ورودی ۵۰۰۰ تومان و پارکینگ هم در قسمت ورودی دارد.

(عکس از نت)

تصویر : باغ گلها (عکس از نت)

پس از بازدید از باغ گلها بسمت باغ پرندگان رفتیم و وقتی رسیدیم متاسفانه با درب بسته مجموعه مواجه شدیم و میخواستیم از تله سیژ استفاده کنیم که دیدیم اون هم تعطیل شد. کلا با غروب افتاب کل مجموعه تله سیژ و باغ پرندکان تعطیل میشه. خلاصه که رفتیم به سمت منطقه جلفا و شروع به خیابان گردی کردیم و بعد از گذشت یک ساعت تقریبا به نقطه اول برگشتیم و ماشین رو از پارکینگ برداشتیم و بعد از جستجو درباره بازدید از مجتمع‌های تجاری اصفهان به سمت سیتی سنتر اصفهان هدایت شدیم. مجموعه ای بزرگ با فروشگاههای بزرگ و برند و قیمتهای نسبتا بالا، بعد از گشت زنی در سیتی سنتر به فودکورت مجموعه رفتیم و در شعبه فست فود ( نو) پیتزا سفارش دادیم که البته نسبت به قیمت متوسطی که داشت کیفیت ضعیفی داشت و پشیمون بودم که چرا به یکی از فست فودهای خوب داخل شهر نرفتم، خلاصه که بعد از صرف شام به هتل برگشتیم و استراحت کردیم.

روز سوم :

صبح روز یکشنبه پس از صرف صبحانه متوسط هتل ( بدلیل مقایسه با دیگر هتلهای مجموعه پارسیان ) بطرف منطقه جلفا براه افتادیم. پارکینگهای مختلفی در منطقه جلفا قرار داره که من این یکی رو انتخاب کردم هم بدلیل ظرفیت بالا هم مسقف بودن و تایم کاری شبانه روزی.

تصویر : پارکینگ جلفا

بعد از پارک ماشین بسمت کلیسای وانک براه افتادیم و با پرداخت ورودی ۱۰۰۰۰ تومانی از ۳ قسمت این مجموعه دیدن کردیم.

تصویر : کلیسای وانک

بعد از کلیسای وانک بدیدن کلیسای بیت لحم رفتیم، ورودی ۵۰۰۰ تومان .

تصویر : کلیسای بیت لحم

پس از این کلیسا بسمت پارکینگ رفتیم و راه افتادیم بسمت باغ پرندگان، در اونجا هم در قسمت درب ورودی باغ پرندگان پارکینگ وجود داره و بعد از پارک ماشین و تهیه بلیت ۵۰۰۰ تومانی بسمت باغ پرندگان حرکت کردیم، متاسفانه محیط این باغ تمیز و مرتب نبود و میتونست بهتر باشه.

تصویر : باغ پرندگان

بعد از باغ پرندگان بسمت تله سیژ پارک رفتیم و بلیت رفت و برگشت و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان تهیه کردیم. تجربه جالبی بود حرکت از روی پارک با تله سیژ.  البته مسافت نسبتا طولانی داره بدون توقف، بعد از پایان مسیر به نقطه مبدا برگشتیم و با کرایه دوچرخه به مبلغ ۵۰۰۰ تومان بسمت پارک خزندگان و اکواریوم حرکت کردیم. اگر قصد پارک دوچرخه ها رو دارید حتما از مسئول اون قفل دریافت کنید، بعد از رسیدن به اکواریوم دوچرخه ها رو بهم قفل کردیم و وارد اکواریوم شدیم. بلیت ۲۵۰۰۰ تومان که البته این ارزش رو نسبت به اون محیط نداشت.

تصویر : اکواریوم

بعد از بازدید از اکواریوم  از اون منطقه خارج شدیم. برناممون رفتن به منزل ملاباشی بود، جایی که با یه جستجوی کوچیک مناظر و عکسهای جالبی از اون میتونید ببینید. پس براه افتادیم بسمت منزل ملاباشی ( معتمدی ) بعد از رسیدن با درب بسته مواجه شدیم که دیدیم باید منتظر بمونیم تا تعداد بازدیدکنندگان کم بشه تا ما بتونیم بریم داخل. خلاصه با صرف هزینه ۱۵۰۰۰ تومانی بداخل رفتیم و خانمی راهنمای مجموعه بود و قسمتهای مختلف خانه رو به ما نشون داد و ما هم عکسهای زیبایی گرفتیم و پس از تقریبا ۳۰ دقیقه از خانه خارج شدیم.

تصویر : خانه ملاباشی

وقت ناهار بود و بهترین فرصت برای رفتن به رستوران سنتی ترنج، قیمت مناسبی داشت با غذایی خوش طعم و خوب و از همه مهمتر موسیقی زنده سنتی که خیلی عالی بود و ما رو وادار کرد در روز اخر سفر هم به این رستوران سر بزنیم، برای پارک ماشین میتونید از خیابان پشتی رستوران ( چهارسوقها ) استفاده کنید. البته در روزهای غیر تعطیل...

تصویر : رستوران ترنج

پس از صرف ناهار به هتل رفتیم که استراحت کنیم. بعد از ظهر هم با تاکسی رفتیم برای خرید گز از شعبه اصلی گز کرمانی در خیابان عبدالرزاق و از اونجا هم دوباره تاکسی گرفتیم و به سمت پل خواجو رفتیم. لذت بخش ترین قسمت اصفهان جاری بودن رودخانه زاینده رود بود که بسیار خوشحال بودیم که با این صحنه روبرو شدیم هر چند که حجم رود زیاد نبود اما باز هم از حالت خشکی خارج شده بود. از پل خواجو براه افتادیم پیاده به سمت پل چوبی و سی و سه پل و بعد به بلوار چهار باغ پایین رفتیم وبرای صرف شام بطرف مستر برگر واقع در خیابان میرفندرسکی راهی شدیم ، بسیار عالی با قیمتهای متوسط.

تصویر: فروشگاه گز کرمان

تصویر : پل خواجو

تصویر : پل چوبی

تصویر : سی و سه پل

تصویر : مستربرگر

بعد از شام هم دوباره تاکسی گرفتیم و میدان انقلاب پیاده شدیم و پیاده به سمت هتل براه افتادیم. در تاکسی هایی که سوار شدیم راننده ها اتفاق نظر داشتن برای خرید از مجتمعهای اطراف میدان انقلاب استفاده کنیم چون هم اجناس خوبی دارن و هم قیمتها مناسب هست. ما چون قصد خرید نداشتیم ذهنمون رو درگیر این موضوع نکردیم.

روز چهارم :

روز دوشنبه برنامه مربوط به مرکز اصفهان بود و از هتل براه افتادیم به سمت باغ هشت بهشت و از این مجموعه دیدن کردیم ( ورودی موزه باغ ۴۰۰۰ تومان).

تصویر : عمارت باغ هشت بهشت

بعد از باغ هشت بهشت به سمت چهلستون حرکت کردیم و ورودی چهلستون ۵۰۰۰ تومان.

تصویر : چهلستون

بعد از چهلستون وارد میدان نقش جهان شدیم و از سمت عمارت عالی قاپو شروع به بازدید کردیم. البته اگر اول از همه از مسجد شیخ لطف الله بازدید میکردیم بهتر بود چون در هنگام اذان ظهر مسجد به مدت ۱ ساعت تعطیل است ( از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ ) ورودی عالی قاپو ۵۰۰۰ تومان است .

تصویر : عالی قاپو

پس از عالی قاپو به سمت مسجد امام رفتیم و اینجا نیز ورودی ۵۰۰۰ تومانی داره .

تصویر : مسجد امام (عکس از نت)

پس از مسجد امام به سمت مسجد شیخ لطف الله رفتیم که متاسفانه با درب بسته روبرو شدیم، در این لحظه به سراغ کافه حاج میرزا در بازار رفتیم و از گوشفیل و دوغ این کافه استفاده کردیم. البته این کافه صبحانه و نهار وشام هم سرو میکنن اما در زمان حضور ما بساط نهار هنوز اماده نبود .

تصویر : مسجد شیخ لطف الله

تصویر : کافه ازادگان

بعد از گشت زنی در بازار زرگرها و مسگرها و سرای قیصریه به سمت رستوران شهرزاد براه افتادیم برای صرف ناهار. رستوران شهرزاد در خیابان عباس اباد واقع شده که پارکینگ اختصاصی نیز دارد و معمولا شلوغ هست و ایام تعطیل بمراتب شلوغتر. وقتی ما رسیدیم تقریبا شلوغ بود ولی ما برای تهیه میز معطل نشدیم. متاسفانه همین شلوغی باعث میشه که خدمات این رستوران ضعیفتر باشه، مثلا غذایی که ما انتخاب کردیم با مواد اولیه خوب و با کیفیتی طبخ شده بود و خوش طعم بود اما دورچین غذا فراموش شده بود. منو انتخابی ما کلا ناقص سرو شد و در لحظه اخر توقع بیجای پرسنل بابت دریافت انعام البته با نگاههای خاص بسیار جالب بود چرا که هیچ کدوم از خواسته های ما رو براورده نمیکردن، از غذا و هزینه نسبتا بالای اون میشه گفت راضی بودیم اما برخورد پرسنل که فقط جنبه از سر باز کردن مشتری رو داشتن جالب نبود.

تصویر : سرای قیصریه

تصویر : رستوران شهرزاد

خلاصه بعد از نهار بسمت هتل رفتیم برای استراحت و عصر هم چون صبح خیلی خسته شده بودیم به گشت زنی اطراف سی و سه پل بسنده کردیم و برای شام به فست فود کروک در خیابان میرفندرسکی رفتیم و با خوردن شام مجدد به هتل برگشتیم تا چمدونها رو جمع کنیم و با یه استراحت خوب و کافی صبح زود به سمت شیراز حرکت کنیم ( کافه و فست فود کروک بسیار عالی و با کیفیت هست باقیمتهای متوسط ). در خیابان میرفندرسکی هر دو مسیر رفت و برگشت حاشیه خیابان برای پارک خودرو فضا وجود دارد، شخصا ترجیح میدادم مسیر های نزدیک و شبها رو از تپسی استفاده کنم بدلیل در دسترس بودن و قیمت مناسب نسبت به دیگر سرویسها ...

تصویر : فست فود کروک

روز پنجم :

صبح روز سه شنبه پس از تحویل اتاق و استفاده از بوفه صبحانه تکراری هتل عالی قاپو به سمت پاسارگاد حرکت کردیم. در پاسارگاد اولین چیزی که به چشم میومد تعداد توریستهای مختلف از کشورهای گوناگون بود که همه دور مقبره کوروش جمع شده بودن. اها مطلبی که برام جالب بود این بود که در کل مسیر اصفهان بسمت شیراز فقط ۲ بار تابلوی مسیر یابی به سمت این بنا رو دیدم. یکی اول راه و دیگری در نزدیکی بنا که مشخص میکرد باید مسیر رو تغییر داد و البته نحوه نگهداری از بناهای باقیمانده در پاسارگاد نیز خیلی جالب بود، چرا که بناها و سازه هایی که ۲۵۰۰ سال و شاید بیشتر قدمت دارن به شکلی بسیار ضعیف در بیابان نگهداری میشوند، شاید وقتی بهمون میگن و میشنویم که اثار تاریخی کشورمون به تاراج رفته و در بزرگترین موزه های دنیا نگهداری میشه بهمون بر میخوره و ناراحت میشیم اما وقتی نحوه نگهداری اثار باقی مونده رو میبینیم من شخصا خوشحال میشم که مکانی وجود داره که از ما بهتر به تاریخ اهمیت میده.

خلاصه که بلیت پاسارگاد رو به مبلغ ۵۰۰۰ تومان تهیه کردیم و بدیدن مقبره کوروش رفتیم، البته ناگفته نمونه که پارکینگی برای پارک ماشین وجود نداشت در این زمان و ما نیز مثل بقیه ناچار به پارک ماشین در حاشیه جاده شدیم.

تصویر : مسیر شیراز تا پاسارگاد

تصویر : مقبره کوروش=

تصویر : ارامگاه کمبوجیه

تصویر :  کاخ اختصاصی

پس از اون مسیری وجود داره که اتومبیلهای برقی در اون تردد میکنن و میتونید بلیت رفت و برگشت رو به مبلغ ۳۰۰۰ تومان تهیه کنید و از ۲ ایستگاه واقع در مسیر دیدن کنید. بنظر من برای بازدید از پاسارگاد ۳ ساعت زمان رو در نظر داشته باشید و همچنین داشتن کلاه افتابگیر و عینک شدیدا توصیه میشه. البته در فصول پاییز و زمستان حتما لباس گرم همراه داشته باشید چون دارید وسط یک بیابان بزرگ قدم میزنید. پس از بازدید از ایستگاه ۲ به درب اصلی مجموعه باز خواهید گشت.

پس از پاسارگاد به سمت سعادت شهر رفتیم که در فاصله ۲۱ کیلومتری از پاسارگاد قرار داره و ناهار رو در رستوران کبیر صرف کردیم که با توجه به قیمتهای نسبتا پایین این رستوران توقع غذای انچنانی رو نداشتیم و میشه گفت غذا خوب بود. بعد از صرف ناهار بسمت نقش رستم حرکت کردیم و با فاصله ۵۱ کیلومتری به نقش رستم رسیدیم، نقش رستم تشکیل شده از ۱۵ بنای مختلف که تاریخچه هر کدام نگاشته شده و بسیار زیباست. ورودی مجموعه ۵۰۰۰ تومان ، پارکینگ در محل وجود دارد. مطلبی که در سفرنامه های دیگه هم به اون اشاره شده وجود راهنمای اختصاصی در ابنیه تاریخی هست که با صرف هزینه شما راهنمایی رو در اختیار میگیرید. در پاسارگاد و نقش رستم و تخت جمشید حضور دارند ( بطور مثال هزینه راهنمای اختصاصی در نقش رستم بمدت ۴۰ دقیقه ۶۰۰۰۰ تومان بود ).

تصویر : نقش رستم

پس از نقش رستم به سمت نقش رجب حرکت کردیم. پیدا کردن نقش رجب از سمت نقش رستم مقداری دقت نیاز دارد و هوشیاری برای پیدا کردن محل پارک مناسب چون در ضلع یک چند راهی پر ترافیک هست و باید هنگام عبور و مرور دقت کنید ، بلیت این مجموعه ۲۰۰۰ تومان هست و باید برای پارک ماشین محل خوبی پیدا کرد .

تصویر : نقش رجب

پس از نقش رستم بسمت تخت جمشید ( پرسپولیس ) رفتیم که در فاصله ۱۰ کیلومتری از نقش رجب قرار دارد. مجموعه دارای پارکینگ شبانه روزی هست و فاصله پارکینگ تا ورودی اصلی مجموعه قدری زیاد هست هزینه ورودی ۵۰۰۰ تومان و مدت زمان مورد نیاز حدود ۱۸۰ دقیقه میباشد. در نیمه دوم سال که از ساعت حدود ۱۶ هوا شروع به تاریک شدن مینوماید برای رفتن به تخت جمشید برنامه ریزی کنید که طرف صبح حتما برای بازدید تشریف ببرید. از ساعت ۱۶ درب ورودی مجموعه بسته میشه و بازدید کننده به داخل راه نمیدن ، هر چند که ما ساعت ۱۶:۳۰ از مجموعه خارج شدیم و علی رغم اینکه بلندگو فقط تذکر میداد که بازدیدکننده ها خارج بشن هنوز افرادی بودن که در دورترین نقطه تخت جمشید قرار داشتن.

تصویر: تخت جمشید

بعد از بازدید بسیار خوب و عالی از تخت جمشید و باز هم افسوس برای نحوه نگهداری از این بنای عظیم تاریخی به سمت شیراز براه افتادیم و تا رسیدن به شیراز ۶۵ کیلومتر فاصله داشتیم، به هتل سنتی نیایش رسیدیم. هتلی که در بافت سنتی و در سه راه نمازی و گذر سنگ سیاه قرار دارد و در واقع تشکیل شده از چند عمارت قدیمی بازسازی شده زیبا و چشم نواز. هتل شلوغ بود و توریستهای زیادی در اونجا اقامت داشتن از همه مهمتر پارکینگ خوبی داره که من خوشحال بودم ازین مورد، چون در اون منطقه هتلی که پارکینگ اختصاصی داشته باشه وجود نداره و البته هتلهایی که این مورد رو بیان میکنند به استفاده از معبرهای عمومی بسنده میکنند که مسلما نمیشه اطمینان خاطر داشت. در هر صورت ما اتاقمون رو در عمارت یاسین که چند کوچه اونطرف تر بود تحویل گرفتیم و با یکی از پرسنل به سمت اتاق رفتیم.

در ابتدا بگم که کوچه های اطراف هتل قابل تردد با ماشین نیست اما مجهز به روشنایی خوب و دوربین مداربسته میباشد. به عمارت یاسین رسیدیم با حدود ۲ دقیقه پیاده روی و این عمارت فوق العاده خوب و تمیز و عالی بود و کلید درب ورودی عمارت به صورت الکترونیکی به ما تحویل شد تا برای تردد راحت باشیم، این عمارت پرسنل مخصوص بخود را برای انجام وظایف روزانه داشت. در کل هتل خوبی بود و مسلما پرسنل خوب و خونگرمی داشت ازین انتخاب بسیار راضی بودم. من اتاق ۲ تخته سرویس داری رو برای ۴ شب از سایت ایران هتل با تخفیفی خوب به ارزش ۷۷۰۰۰۰ تومان با صبحانه خریداری کردم اما در کمال تعجب یک سویت ۴ نفره به من تحویل دادن و دیگه همه جوره خستگی پیاده رویهای اون روز از تنم در اومد.

تصویر : هتل سنتی نیایش و عمارت یاسین

تصویر : موقعیت مکانهای مورد بازدید در شیراز

بعد از کمی استراحت برای صرف شام به رستوران کته ماس که در نزدیکی هتل بود رفتیم ، رستورانی سنتی همراه با موسیقی زنده ، منوی تکمیل و خوبی داشت و همچنین پرسنلی خوشرو و خوش برخورد، قیمتها نیز مناسب هست و غذاهای سنتی شیراز نیز موجود است.

تصویر : رستوران کته ماس

بعد از صرف شام باز هم بدلیل نزدیکی به سمت شاهچراغ رفتیم و پس از زیارت و بازدید از این مکان پر نور و درخشان به سمت هتل قدم زنان براه افتادیم ...

تصویر : بارگاه شاهچراغ

روز ششم:

صبح روز چهارشنبه بعد از صرف صبحانه در بوفه هتل که میشه گفت بالاتر از سطح انتظار ما بود ( قرار داشتن چند نوع غذای سنتی از جمله حلوای کاسه و اش سبزی ، دوپیازه و چند مدل صبحانه سرد و گرم گوناگون ) به دیدن مکانهای تاریخی رفتیم. برای این روز اماکنی رو انتخاب کردیم که در نزدیکی هتل واقع شده اند و نیاز به خودرو نداشته باشند. در ابتدا به مدرسه خان رفتیم که پس از دیدن نمای ظاهری و حیاط مسجد زمان زیادی رو برای بازدید صرف نکردیم .

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : مدرسه خان (عکس از نت)

به سمت مسجد نصیرالملک رفتیم که توصیه شده حتما در صبح اول وقت به اونجا سر بزنید، بلیت ۴۰۰۰ تومانی و مدت زمان ۶۰ دقیقه ای رو برای بازدید در نظر بگیرید. این مسجد مسجدی کوچک است اما رنگارنگ ، حضور در ساعات اولیه صبح باعث میشود نور افتاب به شیشه های رنگی دربهای این مسجد برخورد کند و چنان نقشی بیافریند که هر ببیننده ای را خیره خواهد کرد. البته ناگفته نماند که همین ساعات اولیه ساعاتی شلوغ برای بازدید ازین مسجد میباشد .

تصویر : مسجد نصیرالملک (عکس از نت)

در کوچه ای که مسجد قرار گرفته، رستوران سلطنت بانو قرار دارد که عمارتی قدیمی و زیباست که ما اینجا را برای ناهار انتخاب کردیم البته پس از بازدید روزانه، در مسیر به نارنجستان قوام رسیدیم. عمارتی بسیار زیبا در جلوی روی ما قرار گرفت و با تهیه بلیت ۵۰۰۰ تومانی به بازدید پرداختیم.

تصویر : نارنجستان قوام

سپس به دیدن خانه زینت الملک رفتیم که درب اصلی ان در کوچه کناری نارنجستان قوام ( کوچه ساعت ) قرار دارد و با تهیه ورودی ۵۰۰۰ تومانی به بازدید عمارت مشغول شدیم .

تصویر : خانه فروغ الملک

بعد از ان به دیدن مجموعه وکیل رفتیم که تشکیل شده از بازار ، مسجد و حمام وکیل. در مسیر از بازار اردو وارد بازار وکیل شدیم و با استراحتی چند دقیقه ای در سرای مشیر بسمت مسجد وکیل براه افتادیم. وارد مسجد وکیل شدیم و بلیت ۲۰۰۰ تومانی تهیه کردیم وبه دیدن این مسجد تاریخی و زیبا مشغول شدیم.

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : بازار وکیل (عکس از نت)

تصویر : سرای مشیر

تصویر : مسجد وکیل

پس از خروج از درب اصلی مسجد به حمام وکیل میرسیم ، ورودی ۴۰۰۰ تومان .

تصویر : حمام وکیل

بعد از حمام وکیل بدیدن موزه پارس ( باغ نظر ) رفتیم و بلیت ۴۰۰۰ تومانی مجموعه رو تهیه کردیم و از باغ و موزه دیدن کردیم.

تصویر : باغ نظر

پس از موزه پارس بلیت ۵۰۰۰ تومانی ارگ کریم خانی رو تهیه و بدیدن ارگ رفتیم که بزرگ بود و باشکوه و البته در دست مرمت و تعمیر .

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : ارگ کریمخانی (عکس از نت)

دیگه وقت ناهار بود، پس به رستوران سلطنت بانو در خیابان لطفعلی خان واقع در کوچه مسجد نصیرالمک ( ۳۷ ) رفتیم و با غذایی سنتی و خوب با قیمتی مناسب و پرسنلی خوشرو محترم روبرو شدیم.

تصویر : رستوران سلطنت بانو

بسمت هتل قدم زنان براه افتادیم و پس از استراحتی کوتاه دوباره در کوچه پس کوچه های شیراز شروع به قدم زدن کردیم. اینبار بسمت ارامگاه سیبویه و خانه سعادت رفتیم که با بازدیدی چند دقیقه ای زمان زیادی رو صرف نکردیم و به سمت خانه فروغ الملک و موزه مشکین حرکت کردیم. بلیت ۵۰۰۰ مجموعه رو تهیه کردیم و با صرف ۴۵ دقیقه ای زمان هم از خانه فروغ دیدن کردیم و هم از موزه مشکین که در این منزل واقع است، سپس بسمت مسجد نو و مسجد عتیق رفتیم.

تصویر : ارامگاه سیبویه

تصویر : خانه سعادت (عکس از نت)

تصویر: خانه فروغ الملک

تصویر : مسجد عتیق

تصویر : مسجد نو

از مسجد عتیق بسمت عمارت شاپوری در خیابان انوری براه افتادیم و پس از طی مسافتی ۱۷۰۰ متری به عمارت شاپوری رسیدیم. عمارت در ۲ طبقه که یکی کافه و دیگری رستوران هست واقع شده و ما که قصد بازدید فقط داشتیم با تهیه بلیت ۲۰۰۰ تومانی وارد مجموعه شدیم، پس از ان به سمت پشت ارگ کریم خان رهسپار شدیم برای صرف فالوده شیرازی از شعبه شکرریز شیراز که انصافا عالی و خوش طعم بود. در کنار عمارت شاپوری همبر ۱۱۰ قرار داره ، خود شیرازیا میگن شیراز گردی یه طرف و رفتن همبر ۱۱۰ یه طرف. هر چند که ما قصد رفتن داشتیم و تو برنامم بود ولی تسلیم نظر همسر شدیم و برناممون عوض شد.

تصویر : عمارت شاپوری

تصویر : همبر 110

تصویر : بستنی شکرریز

هنوز زمان داشتیم و برنامه امروز مون به پایان رسیده بود، با مشورت یار به سمت حافظیه رهسپار شدیم و با تاکسی بسمت حافظیه رفتیم، هوا تاریک شده بود و من در خاطر داشتم که دوستان توصیه کرده بودن بازدید از سعدیه در روز زیباست و بازدید از حافظیه درشب، در ضمن  فال حافظ و شربت بهارنارنج در فصول گرم و دمنوشهای گیاهی در هوای خنک پاییز در کافه پشت حافظیه رو فراموش نکنید ، ورودی ۵۰۰۰ تومان است .

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : حافظیه (عکس از نت)

پس از حافظیه دوباره تاکسی گرفتیم و بسمت رستوران کته ماس حرکت کردیم ( نظر شخصی من برای شام محلی متفاوت بود ، ترجیحا همبر ۱۱۰ ، اما نظر یار در دیدار دوباره از کته ماس و استفاده از موسیقی این رستوران بود که بنده هم اطاعت کردم )، بعد از صرف شامی خوش طعم در رستوران کته ماس به هتل رفتیم تا اماده شیم برای روزی جدید.

روز هفتم :

روز پنج شنبه صبح زود با تاکسی به سعدیه رفتیم ( استفاده از تپسی صرفا بدلیل راحتی بود هر چند که بعد از بازدید از مکانهای مختلف بطور مثال در حافظیه و سعدیه پارکینگ به چشم من نخورد و نکته دیگه ارامش خیال و نداشتن استرس ازینکه جای پارک مناسب پیدا نکنید و از همه مهمتر صرفه جویی در زمان  و همچنین برابری نسبی نرخ کرایه تپسی با هزینه پارکینگ مکانهای مختلف ) پس استفاده از تپسی رو پیشنهاد میکنم. ورودی سعدیه ۵۰۰۰ تومان .

تصویر : سعدیه

از سعدیه قدم زنان بسمت باغ دلگشا رفتیم، ورودی ۱۵۰۰ تومان، عمارت داخل باغ بشکل موزه درامده بود با ورودی ۴۰۰۰ تومان .

تصویر : باغ دلگشا (عکس از نت)

پس از باغ دلگشا با تاکسی به باغ جهان نما رفتیم و بلیت ۳۰۰۰ تومانی مجموعه رو تهیه کردیم .

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : باغ جهان نما(عکس از نت)

پس از باغ جهان نما در برنامه مون ناهار بود و بازدید از دروازه قران، اما چون زمان تا وقت ناهار زیاد بود بدیدن باغ ارم رفتیم. در باغ دلگشا بدلیل قرار گرفتن در حاشیه رمپ بلوار محل پارک وجود نداره متاسفانه متوجه پارکینگ نشدم در اون نزدیکی، در باغ جهان نما هم که پشت حافظیه قرار گرفته و درب اصلی اون داخل خیابان حافظ  قرار داره میشه. از حاشیه خیابان بمنظور پارک استفاده کرد، در باغ ارم هم میشه از حاشیه بلوار ارم که درب ورودی باغ در این بلوار قرار داره برای پارک خودرو استفاده کرد، از باغ جهان نما با تاکسی به باغ ارم رفتیم و بلیت ۵۰۰۰ تومانی باغ رو تهیه کردیم و حدود ۶۰ دقیقه بازدید باغ با ان عمارت زیبا و جوی های پراب زمان برد.

تصویر  : باغ ارم

پس از بازدید از باغ ارم به باغ عفیف اباد رفتیم و در این مکان نیز بدلیل فاصله درب اصلی از خیابان ستارخان پارکینگ به چشم نخورد مگر اینکه از پارکینگ مجتمعهای تجاری اطراف و یا خیابانهای اطراف کمک گرفت. با ورود به منطقه ۱ شیراز که خیابان عفیف اباد و باغ عفیف اباد در ان واقع شده تغییر نوع معماری و مدرنیته شدیدا به چشم میخوره و ساختمانها و مجتمعهای شیک و جالب در این منطقه فراوان دیده میشود. پس از تهیه بلیت ۵۰۰۰ تومانی زمانی در حدود ۴۵ دقیقه را در باغ عفیف اباد صرف کردیم که بدلیل خرید این باغ توسط ارتش و وجود الات جنگی در این باغ کلا حال و هوای نظامی دارد.

تصویر : باغ عفیف اباد

پس از باغ عفیف اباد دیگه وقت ناهار بود و بهترین و نزدیکترین گزینه رستوران صوفی واقع در خیابان ستارخان بود که با باغ عفیف آباد ۱۵۰۰ متر فاصله داره و پیاده هم میشه رفت ، شاید نام رستوران صوفی در شیراز زیاد بگوشتون بخوره، اما تاکید بیشتر بر همین صوفی خیابان ستارخان هست که مجموعه غذایی هست شامل رستوران سنتی و فست فود ، ما از رستوران سنتی‌ش استفاده کردیم که بسیار عالی و با کیفیت بود البته قیمت نسبتا بالا و کمی شلوغ.

تصویر : مجموعه غذایی صوفی ستارخان

بعد از صرف ناهار با تاکسی به سمت هتل براه افتادیم و در هتل استراحت کوتاهی داشتیم و مجدد حرکت کردیم و اینبار بسمت مجتمعهای تجاری شیراز ، با تحقیقی کوچک و مختصر مجتمع ستاره فارس عفیف اباد معرفی شد که در خیابان عفیف اباد قرار دارد و با تاکسی به انجا رفتیم، اجناس معمولی با قیمتهای مناسب و همینطور شلوغ بودن مجتمع دلایل خوبی برای خرید بودن و نسبت به بقیه جاهایی که دیدیم کسب و کار رونق بیشتری داشت ، پس از مجتمع ستاره مجدد با تاکسی به سمت مجتمع افتاب در بلوار معالی اباد رفتیم که این مجتمع نیز اجناس معمولی با قیمتهای مناسب داشت.  مجتمعی هم بنام خلیج فارس در بلوار صدرا قرار داره و طبق شنیده ها میگن ۲۵۰۰ عدد واحد تجاری داره متاسفانه فرصت نشد از اون بازدید کنیم بدلیل دور بودن و ترافیک ۵ شنبه شب، درهمان بلوار معالی اباد قدم میزدیم و از مغازه ها و مجتمعهای اطراف بلوار دیدن کردیم تا دیگه خسته شدیم و قصد برگشت کردیم و اول شروع کردم به دادن درخواست تاکسی که دیدم بعد از چند دقیقه بدلیل شلوغ بودن مسیر و طولانی بودن و ترافیک مثل اینکه کسی قرار نیست بداد ما برسه ، کمی جلوتر رفتیم و با ایستگاه مترو دکتر شریعتی شیراز روبرو شدیم بلافاصله نظرمون جلب شد که با مترو به ایستگاه زندیه بریم و از اونجا برای شام به رستوران شرزه سر بزنیم. پس بدون معطلی وارد ایستگاه شدیم و با خرید ۲ بلیت یکطرفه منتظر امدن مترو شدیم، بماند که خیلی زود مترو اومد و ما از ایستگاه زندیه سر دراوردیم و پیاده بسمت رستوران شرزه راه افتادیم.

پاییز هزار رنگ در اصفهان و شیراز

تصویر : مجتمع ستاره فارس ( عفیف آباد )

تصویر : مجتمع افتاب فارس ( معالی اباد )

رستوران سنتی شرزه ، با داشتن موسیقی سنتی زنده و منویی خوب با قیمتهایی متوسط شب خوبی رو برای ما رقم زد و با برخورد خوش پرسنل و سرو سریع شام ما رو خوشحال کردن.

تصویر 114: رستوران شرزه

بعد از صرف شام بسمت هتل قدم زنان براه افتادیم وپس از مشورت با همسرم و اینکه ما هنوز یک روز دیگه برای اقامت در شیراز زمان داریم و دیگه جایی برای دیدن باقی نمونده بود ( البته طبق برنامه ای که خودمون تهیه کرده بودیم، اگر نه مسلما شیراز دیدنی بسیار داره که ما فقط بخشی از اون رو بازدید کرده بودیم )، صلاح دیدیم که جمعه روبه تهران برگردیم و شنبه رو به استراحت بپردازیم.

روز هشتم:

صبح جمعه اتاق و تحویل دادیم و از فروشگاه اشک رز در نزدیکی هتل مقداری شربت و عرقیات تهیه کردیم و بسمت اصفهان براه افتادیم، در مسیر از دروازه قرآن و ارامگاه خواجوی کرمانی هم بازدید کردیم، البته ناگفته نمونه که در راه با شوک بزرگی در پمپ بنزین مواجه شدیم ( سهمیه بندی بنزین و ....) که دیگه نگم براتون. برای صرف ناهار چون به نزدیکی اصفهان رسیدیم گفتیم دوباره به رستوران ترنج در اصفهان بریم و از موسیقی این رستوران استفاده کنیم که خوشبختانه فاصله زیادی از مسیر اصلی ما نداشت و بلافاصله بعد از صرف ناهار بسمت تهران براه افتادیم و دفتر سفر ما به اصفهان و شیراز بسته شد.

تصویر : مسیر و فاصله شیراز تا تهران

تصویر : دروازه قرآن

تصویر 87 : ارامگاه خواجوی کرمانی

در پایان عذرخواهم اگر تاکید زیادی روی مسایلی همچون محل پارک خودرو داشتم ( پارکینگ مکانهای مختلف ) دلیلش مشخص هست و حساسیت اقایون روی خودرو شخصیشون نیاز به گفتن نداره و همچنین معرفی رستورانهای گوناگون، چون مواردی هستند که در عین سادگی بسیار با اهمیتند البته از نظر من ، شاید برخی دوستان نظرشون این باشه که سفر رو عشق است و هر چه پیش اید خوش اید اما خود من و همسرم یکی از اهداف سفرهامون جدا از ایرانگردی، رستوران گردی هم هست که دوستداریم با رستورانهای خوب ( البته با استفاده از توصیه دوستان ، برنامه های رستوران یابی و امتیازات و نظرات کاربران به رستورانهای مختلف در گوگل مپ و تریپ ادوایز و ... ) اشنا بشیم و اونها رو بدیگران هم پیشنهاد کنیم .