جاهای دیدنی قزوین؛ بیش از 30 جای دیدنی + قیمت و عکس

4.3
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید
04 فروردین 1402 09:00
1

جاهای دیدنی قزوین به‌گونه‌ای در شهر پراکنده شده‌اند که می‌توانید با دیدن هر یک از آن‌ها، چند جاذبه دیگر را هم ببینید. دیدنی های قزوین در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و افراد با سلیقه‌های گوناگون می‌توانند برای دیدن این جاذبه‌ها برنامه‌ریزی کنند. قزوین، سال‌ها پایتخت ایران بوده و بسیاری از مورخین، معتقدند که جاهای دیدنی اصفهان، ادامه‌دهنده مکتب معماری در قزوین بوده‌اند. شهر قزوین، آن‌قدرها هم وسعت ندارد، پس اگر در هر چند متر پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن با یک اثر تاریخی و یکی از جاذبه های گردشگری قزوین برخوردید، اصلا تعجب نکنید.

در این مطلب از مجله لست‌سکند، جاهای دیدنی قزوین را معرفی می‌کنیم و اطلاعات مورد نیاز شما برای بازدید را بیان می‌کنیم. بسیاری از جاذبه‌های قزوین رایگان هستند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن این موضوع، برنامه بهتری برای بودجه‌تان بچینید. همچنین با اطلاع از ساعات بازدید، روز خود را بهتر تقسیم‌بندی کنید. ما تمامی این موارد را به‌اضافه نکاتی جالب توجه در این متن آورده‌ایم تا بهترین تجربه را از سفر به قزوین کسب کنید.

عمارت‌ها، کاخ‌ها و ابنیه تاریخی قزوین

قزوین، به‌واسطه اینکه سال‌ها پایتخت ایران بوده، دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است. بسیاری از این دیدنی‌ها مربوط به دوران صفویه هستند و قدمت برخی از آن‌ها به دوران پیش از صفویه و تعدادی دیگر هم مربوط به زمان قاجار می‌شوند. آنچه مسلم است، هنر و ظرافت به‌کار رفته در آثار و مکان های دیدنی قزوین است که آن را به یکی از دیدنی‌ترین مقاصد بین گردشگران بدل می‌کند.

پیش از هر چیز، باید به این نکته توجه کنید که ساعت بازدید جاذبه های گردشگری قزوین در نیمه اول و دوم و همچنین در ایام نوروز و ماه رمضان متغیر است. ساعت بازدید بیشتر جاهای دیدنی قزوین از جمله موزه‌های میراث فرهنگی در نوروز، طبق اعلام این وزارت از 10:00 صبح تا 21:00 شب هستند و این مدت در طول سال کاهش پیدا می‌کند. نکته دیگر این است که در سال جدید، احتمال افزایش نرخ بلیط‌ها هم وجود دارد. 

کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه، بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده و شهری در ایران است که سنگ بنای ابتدایی این سرا در دوره صفویه گذاشته شده است. بعدها و در دوره قاجار، قسمت‌های دیگری به این کاروانسرا اضافه شد و باید بگوییم که هر سرا با توجه به کاربردی که داشته با نام مخصوصی شناخته می‌شده است. سعدالسلطنه را با نام‌های دیگری از قبیل سرای سعدیه و سرای سعادت هم می‌شناسند. محل قرارگیری سعدالسلطنه بین چند راه تجاری بوده و به‌خاطر همین این محل بیشتر حالت تجاری داشته است.

در دو طرفِ بیشترِ راهروهای سرای سعدالسلطنه، مغازه‌های مختلفی وجود دارند که اجناس متنوعی را می‌فروشند و برای تهیه سوغات و موارد دیگر، مناسب هستند. نمای بیرونی این مغازه‌ها و حجره‌ها که در راهروها قرار گرفته‌اند از پنجره‌ها و درهای چوبی است و فضای داخلی آن‌ها بیشتر مدرن است. در سرای سعدالسلطنه حیاط‌هایی مشجر هم وجود دارند که از طریق راهروها می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. در برخی از این حیاط‌ها، میزها و صندلی‌هایی چیده‌اند که می‌توانید از رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌هایشان، خوراکی بگیرید و در حیاط کاروانسرا میل کنید. گفتنی است که برخی از حجره‌های اطراف حیاط، محل اسکان بوده‌اند یا به‌عنوان انبار استفاده می‌شده‌اند.

  • ساعت بازدید از کاروانسرای سعدالسلطنه: از حدود 09:30 تا 22:30
  • آدرس کاروانسرای سعدالسلطنه: میدان آزادی، خیابان امام خمینی
  • شماره تلفن سرای سعدالسلطنه: 02833245093

موقعیت دقیق کاروانسرای سعدالسلطنه روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-sadosaltane.jpg
نمای داخلی از سرای سعدالسلطنه، عکس از Foad-Kr

سردر عالی قاپو

در ابتدا بهتر است که عالی قاپو را به فارسی ترجمه کنیم! کلمه «قاپو» به معنای «در» و کلمه «عالی» به معنای «باشکوه» است. در زمان شاه طهماسب، این سردر ساخته شد و در زمان شاه عباس دوم به حالت کنونی در می‌آید. البته نباید فراموش کنیم که این سردر در طی زمان، تغییراتی هم داشته است. در قسمت بالایی سردر عالی قاپو، یک کتیبه معرق کاشی‌کاری هست که به خط ثلث یکی از خوشنویسان عهد صفوی مزین شده است.

سردر عالی قاپو روبه‌روی خیابان سپه قرار گرفته است و مسیر اصلی ورود شاه به دولتخانه بوده است. وقتی که شاه می‌آمده، خدمتکارانش در طرفین این خیابان به او خوشامد می‌گفتند و نقاره‌زن‌ها در محل‌های مخصوصی روی این سردر، می‌نواختند. با رفتن به سردر عالی قاپو می‌توانید به چند جاذبه دیگر هم در دولتخانه صفوی دسترسی پیدا کنید و برنامه کامل‌تری را برای تفریح خود بچینید. پیش‌تر باید بگوییم که جاذبه‌های اطراف، بیشتر تاریخی هستند و نیاز به پیاده‌روی دارند. گفتنی است که در محوطه اطراف سردر عالی قاپو، گاهی جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که حضور در آن‌ها بسیار جذاب است. در نوروز هم تعداد این مراسم و جشنواره‌ها بسیار بیشتر می‌شود. در حال حاضر، پس از ورود به سردر، می‌توانید موزه سنگ و سفال را ببینید.

  • قیمت بلیط سردر عالی قاپو: رایگان
  • قیمت بلیط موزه سنگ: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید از سردر عالی قاپو و موزه سنگ:
    • نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00
    • نیمه دوم سال: 09:00 تا 16:30
  • آدرس سردر عالی قاپو: ابتدای خیابان سپه

موقعیت دقیق سردر عالی قاپو قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-awli-ghapoo.jpg
سردر عالی قاپوی قزوین، عکس از آرشیو لست سکند؛ امید خدایاری

گراند هتل قزوین

گرند هتل یا گراند هتل، از قدیمی‌ترین هتل‌های مدرن ایران محسوب می‌شود. پیش از این هتل، مهما‌ن‌خانه‌هایی هم در سطح شهر بوده‌اند؛ اما هیچ‌کدام امکانات و خدمات درخور یک هتل کامل و تمام‌عیار را نداشته‌اند. این هتل در اواخر دوره قاجار و هم‌زمان با روی کار آمدن پهلوی ساخته شد و در طراحی آن از معماری اروپایی هم الگوبرداری شده است. از همین رو نام آن فرنگی است. هتل شامل قسمت‌های مختلفی از قبیل اتاق استراحت مهمان، رستوران، فروشگاه و حتی سالن سینماست. از این بنا که تا پیش از انقلاب اسلامی تا حدودی همان کاربرد هتل را داشته، پس از انقلاب کاربری‌های مختلفی می‌گیرند. یکی از این کاربری‌ها، اسکان دادن به جنگ‌زده‌ها بوده است.

گرند هتل تقریباً تمامی امکانات هتل‌های مدرن زمان خودش را داشت. در حال حاضر امکان بازدید از این هتل وجود ندارد؛ اما گرند هتل در غرب مجموعه دولت‌خانه صفوی قرار گرفته است و می‌توانید نمایی دور را از آن ببینید. گراند هتل قزوین، اکنون در حال مرمت است و امیدواریم به‌زودی امکان بازدید از آن مهیا شود. در این صورت به یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی قزوین بدل می‌شود.

  • آدرس گراند هتل قزوین: خیابان امام خمینی، خیابان پیغمبریه

موقعیت دقیق گراند هتل روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-grand-hotel.jpg
بخش‌هایی از درون گراند هتل، عکس از Alireza Pourabedin

کاخ چهل‌ستون قزوین

شاید خیلی‌ها فکر کنند که نام این کاخ از عمارت چهل‌ستون اصفهان گرفته شده، اما این‌گونه نیست. کاخ چهل‌ستون قزوین خیلی پیش‌تر و به‌دستور شاه طهماسب صفوی ساخته شده است. البته در این محوطه تعدادی عمارت و کاخ وجود داشته‌اند، اما به مرور زمان از بین می‌روند و تنها عمارت کلاه‌فرهنگی یا همان کاخ چهل‌ستون باقی می‌ماند. این کاخ با عنوان‌های «ارشی خانه» و «هشت بهشت» هم در زمان صفویه شناخته می‌شده است. در زمان قاجار نام‌های دیگری هم به آن می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توانیم «کلاه فرنگی شاه طهماسب» و «کلاه فرنگی صفویه» را نام ببریم.

از کاخ چهل‌ستون قزوین برای برگزاری مجالس تشریفاتی، جشن‌های شاهی و به‌ویژه نوروز استفاده می‌کردند. از آنجایی که قزوین از مراکز مهم خوشنویسی در ایران است، در حال حاضر از کاخ چهل‌ستون به‌عنوان موزه خوشنوسی استفاده می‌کنند. علاوه بر این آثار می‌توانید ارسی‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و نقاشی‌های مختلف در این بنا را هم مشاهده کنید و از آن‌ها لذت ببرید. در این موزه سه لایه نقاشی کشف شده که مربوط به مجالس بزم در طبیعت و شکار است. نقاشی‌ها مربوط به دوره‌های صفوی و قاجاری هستند و نمونه صفوی آن‌ها را می‌توانید در کاخ‌های عهد صفوی اصفهان مشاهده کنید. متأسفانه تزییناتی هم در این کاخ بودند که دیگر وجود ندارند، اما زیبایی بنا و نزدیکی آن به جاذبه‌های دیگر، دلیل خوبی برای گشت‌وگذار در کاخ چهل‌ستون است.

  • قیمت بلیط کاخ چهلستون قزوین: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید کاخ چهلستون قزوین: نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00؛  نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30
  • آدرس کاخ چهلستون قزوین: میدان آزادی، دولتخانه صفوی

موقعیت دقیق کاخ چهلستون روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvinchehel-sotoon.jpg
نمایی از کاخ چهلستون قزوین، عکس از آرشیو لست سکند، پرستو عطرسایی

عمارت بلدیه (عمارت شهرداری قزوین)

بنای عمارت بلدیه، قبل از جنگ جهانی اول گذاشته و توسط روس‌ها ساخته شد. زمانی از این ساختمان به‌عنوان موزه بهره‌برداری کردند و در حال حاضر برای شهرداری استفاده می‌شود و همین طور این عمارت، اولین شهرداری ایران بوده است. عمارت بلدیه در نزدیکی کلیسای کانتور واقع است که می‌توانید به‌راحتی از هردوی آن‌ها بازدید کنید. البته بازدید از عمارت بلدیه، صرفاً به بازدید از نمای خارجی آن محدود می‌شود، چراکه در حال حاضر کاربری اداری دارد.

  • آدرس عمارت بلدیه قزوین: بلوار آیت‌الله مدرس، خیابان شهرداری

موقعیت دقیق عمارت بلدیه قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-shahrdari-palace.jpg
نمای بیرونی از عمارت شهرداری (عمارت بلدیه)، عکس از پرستو رشوند

عمارت باغ سپهدار

این عمارت در دوره قاجار و به دستور محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی ساخته شده است. ساختمان عمارت به‌گونه‌ای طراحی شده که مانند یک کوشک است. این بنا در طی زمان مرمت هم شده و در حال حاضر، زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. از این بنا به‌عنوان کتابخانه تخصصی کشاورزی هم استفاده می‌شود. بازدید از این عمارت به‌خاطر کاربری اداری‌اش، صرفاً از محوطه بیرونی امکان‌پذیر است.

  • آدرس عمارت باغ سپهدار قزوین: بلوار میرعماد، خیابان فلسطین، جهاد کشاورزی باغستان

موقعیت دقیق عمارت سپهدار روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-sepahdar-mansion.jpg
نمای خارجی از باغ سپهدار

دروازه درب کوشک

این دروازه یکی از سه دروازه قدیمی کشور است که احتمالاً قدمت بنای آن مربوط به 1000 سال می‌شود. با این حال شکل ظاهری و فعلی آن مربوط به قاجار است. قزوین در زمان گذشته و تا دوره قاجار، 9 دروازه داشته که دروازه درب کوشک یکی از این دروازه‌ها بوده است. کاربرد دروازه‌ها برای حفظ امنیت، دفاع کردن، تجارت، اعلان قوانین و مقررات و مواردی از این قبیل بوده است.

دروازه کوشک از بناهای به‌جای مانده با نقش اصیلش است و طراحی آن به شکلی است که انگار با آغوشی باز به استقبال یا بدرقه مسافران می‌رود. متأسفانه ساخت یک ساختمان چند طبقه و ایجاد ترافیک در اطراف این میدان و توجه ناکافی به آن، دروازه کوشک را با بی‌توجهی روبه‌رو کرده؛ اما این موارد، روی ارزش بنا هیچ اثری نگذاشته است. دروازه کوشک به‌سمت الموت و شکارگاه‌های سابق شمالی قزوین راه پیدا می‌کند. قرارگیری دروازه درب کوشک در فضای شهری، این موقعیت را ایجاد کرده که بتوانید در هر زمان از شبانه‌روز، آن را بدون پرداخت بلیط ببینید.

  • آدرس دروازه درب کوشک قزوین: انتهای خیابان آزادی

موقعیت دقیق دروازه درب کوشک روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-kooshk-gate.jpg
نمایی از دروازه کوشک، عکس از امین فداکار

دروازه تهران قدیم

یکی دیگر از دروازه‌های برجای مانده در قزوین، دروازه تهران است که امروزه به آن دروازه تهران قدیم می‌گویند. این دروازه در زمان قاجاریه ساخته شده است و تزئینات کاشی‌کاری هفت‌رنگ دارد که در همان زمان قاجار تکمیل شده است. این دروازه در سمت شرقی شهر قزوین بوده و ورود و خروج از ضلع شرقی، توسط این دروازه صورت می‌گرفته است. کاشی‌کاری‌ها و تزئینات این دروازه، در زمان قدیم، نشان‌دهنده شکوه شهر برای مسافران بوده است. برای دیدن این دروازه و دروازه درب کوشک، نیازی به پرداخت هزینه ندارید و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • آدرس دروازه تهران قدیم قزوین: میدان تهران قدیم، ابتدای خیابان خیابان تهران قدیم

موقعیت دقیق دروازه قدیم تهران روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-darvze-tehran.jpg
نمایی از دروازه تهران قدیم قزوین

مساجد و مدارس قزوین

تعداد درخور توجه مدارس و مساجد این شهر، نشان از این دارد که مردم تا چه حد به آموزش و امور دینی اهمیت می‌دادند. برخی از این مدرسه‌ها و مسجدها در کنار هم هستند و برخی دیگر از آن‌ها جداگانه طراحی شده‌اند. نکته جالب اینجاست که تعدادی از آن‌ها همچنان کاربری‌شان را حفظ کرده‌اند و همین مورد است که آن‌ها را به مکان های دیدنی قزوین بدل می‌کند.

مسجد جامع قزوین

در ارتباط با مسجد جامع قزوین، روایت‌های تاریخی مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این مسجد، روی پایه‌های یک آتشکده پیش از اسلام ساخته شده است، اما برخی دیگر بر این باورند که مسجد جامع قزوین بنایی دارد که نمونه‌ای برجسته از تمدن اسلامی است و مساجد جامع شهرهایی مثل شیراز، اصفهان و گلپایگان، با الگوبرداری از این مسجد ساخته شده‌اند. احتمال این می‌رود که بنای ابتدایی این مسجد در دوره هارون‌الرشید عباسی ساخته شده باشد. طبق کاوش‌های انجام شده در محوطه مسجد، پژوهشگران احتمال وجود یک مسجد در طبقه زیرین مسجد جامع قزوین را می‌دهند.

در مسجد جامع قزوین که آن را با نام مسجد جامع عتیق قزوین هم می‌شناسند، می‌توانید ترکیبی از معماری دوره‌های مختلفی را مثل دوره سلجوقی، صفوی و کمی قاجاری ببینید. درون مسجد، یک موزه با عنوان موزه دریچه وجود دارد که درهای قدیمی و آن‌هایی را که ارزش هنری دارند، به نمایش گذاشته‌اند. مسجد جامع قزوین در خیابان سپه واقع شده است.

  • قیمت ورودی مسجد جامع قزوین: رایگان
  • ساعت بازدید مسجد جامع قزوین: معمولا از صبح تا مدتی بعد از نماز عشاء
  • آدرس مسجد جامع قزوین: خیابان سپه (خیابان شهدا)

موقعیت دقیق مسجد جامع روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-philippe chavin.jpg

نمای بیرونی مسجد جامع، از دیدنی های قزوین؛ عکس از Philippe Chavin

مسجدالنبی

بانی ساخت مسجدالنبی را فتحعلی شاه قاجار می‌دانند؛ اما برخی معتقدند که بر اساس نشانه‌های یافت شده، این مسجد مربوط به دوره صفوی است. مسجدالنبی به‌صورت چهار ایوانی ساخته شده است و با توجه به مساحت حدودا 14 هزار متر مربعی آن، یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای ایران است. در مسجدالنبی که آن را با نام‌های مسجد شاه و مسجد سلطانی هم می‌شناسند، می‌توانید کاشی‌کاری‌ها، آجرکاری‌ها، خطوط ثلث و نستعلیق را ببینید و از آن‌ها لذت ببرید.

  • قیمت ورودی مسجدالنبی قزوین: رایگان
  • ساعت بازدید مسجدالنبی قزوین: معمولا از صبح تا مدتی بعد از نماز عشاء
  • آدرس مسجدالنبی قزوین: خیابان مولوی، خیابان امام خمینی
  • شماره تلفن مسجدالنبی قزوین: 02833234769

موقعیت دقیق مسجدالنبی روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-omid-hendupur.jpg
کاشی‌کاری‌های مسجدالنبی قزوین، عکس از حامد هندوپور

مسجد و مدرسه صالحیه

مسجد و مدرسه صالحیه توسط یکی از علمای بزرگ به‌نام محمد صالح برغانی قزوینی در سه طبقه ساخته شد. مساحت این مسجد و مدرسه حدود 4670 متر مربع است و از بزرگ‌ترین مدارس حوزه علمیه در ایران محسوب می‌شود. یک مسجد در شمال این مدرسه قرار دارد که از داخل کوچه هم امکان دسترسی به آن هست. این مدرسه، ظرفیت 300 دانش‌آموز را دارد و از جمله شخصیت‌هایی که در آن تحصیل کرده‌اند، افرادی مانند اسدآبادی، میرزای شیرازی و میرزا کوچک‌خان جنگلی است. مدرسه صالحیه یک کتابخانه با ظرفیت 15 هزار جلد کتاب را هم دارد. متأسفانه نمی‌توانید از این مدرسه بازدید کنید، اما ممکن است در نوروز این امکان مهیا شود.

  • آدرس مسجد و مدرسه صالحیه قزوین: نواب، خیابان انصاری، خیابان صالحیه
  • شماره تلفن مسجد و مدرسه صالحیه قزوین: 02833223132

موقعیت دقیق مسجد و مدرسه صالحیه روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-salehie.jpg
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین، عکس از خبرگزاری تسنیم؛ امیرحسین نظری

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

این مسجد و مدرسه در دوره ایلخانی ساخته شده بوده. بعدها یکی از وزیران محمدشاه با نام میرزا مسعود شیخ‌الاسلام که در همین مدرسه تحصیل می‌کرده است، بنای آن را تعمیر می‌کند و بخش‌هایی هم به آن اضافه می‌کند. نام این مدرسه، یعنی شیخ‌الاسلام از همین سبب انتخاب شده است. البته مدرسه و مسجد را با نام مسعودیه هم می‌شناسند.

بنای این مجموعه کاملاً از آجر ساخته شده است و حیاطی مربع‌شکل دارد که در اطراف آن حجره‌هایی برای تحصیل طلاب وجود دارد. در مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام، کاشی‌کاری و کتیبه‌هایی با خط نسخ کار شده‌اند که به زیبایی بنا افزوده‌اند. متأسفانه گردشگران نمی‌توانند از این محل بازدید کنند.

  • آدرس مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین: خیابان محمدیه، خیابان کرمانی، خیابان پزشکیان

موقعیت دقیق مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-sheikholeslam.jpg
حیاط و بخشی از حجره‌های مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

مدرسه امید

نخستین مدرسه نوین در قزوین که در آن به شیوه جدید به محصلان درس می‌دادند، مدرسه امید بود. در ساخت این مدرسه کسانی که کار خیر انجام می‌دادند هم دخیل بودند که به همین سبب بچه‌هایی که توان مالی خوبی نداشتند هم می‌توانستند در این مدرسه درس بخوانند. مدرسه امید در دوره قاجار تأسیس شد و یکی از بانیان آن، از آزادی‌خواهان صدر مشروطه بود.

مدرسه امید در کنار سردر عالی قاپو و در خیابان سپه ساخته شده و در حال حاضر مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی است. نمای این مدرسه با آجرکاری‌های زیبایی که دارد، توجه شما را جلب می‌کند و نزدیکی آن به سایر جاهای دیدنی قزوین، بهانه خوبی برای بازدیدش است. درون مدرسه امید بازدید ندارد؛ اما زیبایی ظاهر بنا از بیرونش مشهود است و آن را به یکی دیدنی های قزوین تبدیل کرده است.

  • آدرس مدرسه امید قزوین: خیابان سپه، کنار سردر عالی قاپو

موقعیت دقیق مدرسه امید روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-omid-school-edris-bahrami-pour.jpg
آجرکاری‌های مدرسه امید، عکس از آرشیو لست سکند؛ ادریس بهرامی‌پور

حمام‌های قزوین

در حمام‌های قزوین می‌توانید آداب‌ورسوم و فرهنگی را که بین مردم وجود داشته، بسیار بهتر درک کنید و به این شکل، شناخت خودتان را از گذشته و رفتار مردم این شهر افزایش دهید. برخی از این حمام‌ها به موزه تبدیل شده‌اند و فرصت خیلی خوبی را برای دیدن گذشته قزوین در اختیارتان می‌گذارند و برخی دیگر به‌سبب معماری و فرمی که دارند این فرصت را به شما می‌دهند. از این‌رو است که حمام‌ها از جمله مکان های دیدنی قزوین به‌حساب می‌آیند.

حمام قجر (موزه مردم‌شناسی)

شاید تصور کنید که با توجه به نام «قجر»، این حمام را در عهد قاجاریه ساخته باشند، اما این‌گونه نیست. ساخت حمام قجر در عهد صفویه و در زمان حکمرانی شاه عباس دوم صورت گرفت. در آن دوران، نام این حمام را «حمام شاه» گذاشته بودند که به مرور و بعدها تغییر کرد. حمام سه بخش اصلی دارد که هر کدام برای اموری خاص استفاده می‌شدند. این قسمت‌ها شامل سربینه، میان‌در و گرمخانه بوده است و به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می‌شده است.

حمام‌ها در قدیم، علاوه بر این که محلی برای شستشو بوده‌اند، مکان مناسبی هم برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط بین همسایه‌ها و مردم محلی محسوب می‌شدند. در حال حاضر، این حمام که یکی از کامل‌ترین حمام‌های زمان خود بوده به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. در حمام قجر می‌توانید با اقوام مختلف ایرانی مثل کردها، آداب و رسوم گوناگون مانند مراسم سیزده‌به‌در و شغل‌هایی از جمله حجامت و مواردی دیگر، آشنا شوید. روی پشت‌بام این حمام، فروشگاه‌هایی هستند که می‌توانید صنایع دستی و اجناس مختلف دیگری را تهیه کنید.

  • قیمت بلیط حمام قجر قزوین: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید حمام قجر قزوین: 09:30 تا 18:30
  • وب‌سایت حمام قجر قزوین: qajarmuseum.com
  • صفحه اینستاگرام حمام قجر قزوین: qajarmuseum@
  • آدرس حمام قجر قزوین: بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، کوچه درگاهی
  • شماره تلفن حمام قجر قزوین: 02833233155

موقعیت دقیق حمام قجر روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-qajar-bath.jpg
حمام قجر و موزه مردم‌شناسی قزوین

حمام بلور

نمی‌توانیم در ارتباط با تاریخ ساخت حمام بلور با قطعیت صحبت کنیم. با این وجود، طبق کشفیات مختلفی که از این حمام به‌دست آمده است، آن را مربوط به دوره صفویه و قاجاریه می‌دانند. سفال‌ها و نقاشی‌های حمام بلور، نشان از دوره صفویه دارند، اما تمثال‌های انسانی در این حمام، نمایانگر هنر دوره قاجاریه است.

  • ساعت بازدید حمام بلور قزوین: تا اطلاع ثانوی بازدید ندارد
  • آدرس حمام بلور قزوین: خیابان عطاری، خیابان نظامی، خیابان بهارک

موقعیت دقیق حمام بلور روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-hammam-bolur-seyed-mehdi-miri.jpg
بخشی از حمام بلور قزوین، عکس از سید مهدی میری

حمام صفا

طبق کتیبه‌ای که در این حمام پیدا کرده‌اند، ساخت حمام صفا مربوط به دوره قاجار است. این بنا قسمت‌های مختلفی دارد که در هر کدام از آن‌ها کارهای به‌خصوص استحمام را انجام می‌دادند. روایتی وجود دارد که بر اساس آن، حمام صفا قسمت مردانه و زنانه جداگانه داشته است و هم مردان و هم زنان می‌توانستند هم‌زمان از آن استفاده کنند. روایت دیگر، حاکی از آن است که مردان و زنان، هر کدام ساعت خاص و معینی را برای استفاده داشته‌اند و به همین سبب هم دستگیره‌های کار گذاشته شده روی درها، دستگیره‌هایی بوده‌اند برای تشخیص دادن اینکه پشت در یک مرد است یا زن.

  • ساعت بازدید حمام صفا قزوین: تا اطلاع ثانوی بازدید ندارد
  • آدرس حمام صفا قزوین: خیابان منتظری، خیابان مولوی، خیابان امین

موقعیت خیابان مولوی روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-safa-bath.jpg
بخشی از حمام صفا و نحوه معماری آن

کلیساهای قزوین

شاید تعداد کلیساهای قزوین خیلی زیاد نباشند، اما این ذره‌ای از جذابیت یک کلیساگردی در این شهر نمی‌کاهد. زمانی که بدانید یکی از کوچک‌ترین کلیساهای ایران در این شهر جا خوش کرده یا اینکه همچنان هم در برخی از این کلیساها آیین‌ها و مراسم مختلف برگزار می‌شود، بازدید از آن‌ها را در برنامه خود جای می‌دهید.

کلیسای کانتور

برخی به اشتباه، قدمت این کلیسا را از زمان جنگ جهانی دوم می‌دانند؛ اما در اصل این کلیسا پیش از جنگ جهانی اول ساخته شده است و سال ساخت آن به 1900 میلادی و حضور روس‌ها در قزوین بازمی‌گردد. نام دیگر این کلیسا، برج ناقوس است که ناقوس آن را روس‌ها هنگام ترک آنجا با خودشان می‌برند. نمای کلیسا آجری است و فرم‌های تزئینی هندسی و معماری زیبا و جذابی دارد. معماری کلیسا قاجاری است و آن را با الهام از نمادهای غربی ساخته‌اند و طی سفرهایی که به غرب می‌رفتند از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند.

کلیسای کانتور را به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین کلیساهای ارتودکس در ایران می‌شناسند. برای کوچکی این کلیسا، دلایل مختلفی آورده‌اند. یکی از این دلایل، کم بودن تعداد مهندسین روسی و کسانی بود که از این کلیسا استفاده می‌کردند. دومین دلیل هم به ارتدوکس بودن این کلیسا مربوط بوده است. ارتدوکس‌ها ایستاده عبادت می‌کردند و برای همین، نیازی به نیمکت نبوده تا فضای بیشتری را اشغال کنند، در نتیجه فضای کلیسا آن‌قدرها بزرگ نیست. درون کلیسا هم چند ویترین وجود دارد که می‌توانید صنایع‌دستی و زیورآلات مختلفی را از آنجا تهیه کنید.

  • ساعت بازدید کلیسای کانتور قزوین: 09:00 تا 20:00 و پنج‌شنبه‌ها از 09:00 تا 17:00
  • آدرس کلیسای کانتور قزوین: خیابان طالقانی، خیابان دارایی، جنوب پارک لاله‌ها

موقعیت دقیق کلیسای کانتور روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-cantor-church.jpg
کلیسای کانتور قزوین، از کوچک‌ترین کلیساهای ایران

کلیسای رفیع

کلیسای رفیع در اواخر قاجار و اوایل پهلوی ساخته شده است و با نام دیگر هریپسیمه مقدس هم شناخته می‌شود. این کلیسا در حیاط یک مدرسه با همین نام احداث شده و محوطه‌ای دارد که از گذشته تا به امروز، محل آموزش و عبادت بوده است. کلیسای رفیع، نمازخانه و سالن اجتماعات هم دارد. ساختمان کلیسای رفیع آجری است و نمای بیرونی و درونی کلیسا زیبایی خاص خودش را دارد.

در این کلیسا همچنان آیین‌های دیدنی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مراسم و جشن‌های باداراک، تحول حضرت مریم و ارتحال و معراج حضرت مریم اشاره کنیم. کلیسای رفیع تحت نظارت شورای خلیفه‌گری قزوین است و بازدید از آن ممکن نیست، مگر با تصمیم این شورا.

  • آدرس کلیسای رفیع قزوین: خیابان طالقانی، بین خیابان دانش چهارم و میدان آزادی

موقعیت دقیق کلیسای رفیع روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-rafie-church.jpg
نمای خارجی کلیسای رفیع، عکس از خبرگزاری ایسنا؛ اعظم داداشی

کلیسای آسوریان

در سال 1915 میلادی، کلیسای آسوریان ساخته شد. این کلیسا را با نام کلیسای کاتولیک آشوری حضرت مریم هم می‌شناسند. در اینجا، علاوه بر انجام دعاها و امور دینی، مراسم مذهبی هم برگزار می‌کردند. به این ترتیب، مهاجرانی که در قزوین بودند، از این کلیسا بهره‌مند می‌شدند؛ اما به مرور زمان این کلیسا رونقش را از دست داد. در کلیسای آسوریان قزوین، مجسمه‌ها و تابلوهایی زیبا وجود دارند که جلوه دیگری به کلیسا داده‌اند.

در کنار این کلیسا، یک سالن اجتماعات هم هست که در صورت نیاز از آن استفاده می‌کنند. آسوریان غیر از کلیسایی مستقل، مدرسه‌ای هم به‌صورت جداگانه در اختیار داشتند و فرزندانشان را به آن می‌فرستادند. این کلیسا هم مانند کلیسای رفیع بازدید ندارد و دیدن کلیسا با توجه به نظر شورای خلیفه‌گری ممکن می‌شود.

  • آدرس کلیسای آسوریان قزوین: خیابان طالقانی، بین دانش چهارم و خیابان خیام

موقعیت دقیق کلیسای آسوری روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-Asoorian-church.jpg
نمای داخلی کلیسای آسوری

موزه‌های قزوین

در قزوین می‌توانید موزه‌هایی با موضوعات مختلف پیدا کنید و با توجه به علاقه و سلیقه‌ای که دارید، از آن‌ها بازدید کنید. برخی از این موزه‌ها هستند که علاوه بر اشیاء تزئینی و دیدنی، بنا و ساختمانی زیبا و جذاب هم دارند. در نتیجه، می‌توانید با شناخت قبلی از هر موزه، تصمیمات بهتری برای بازدید از جاذبه های قزوین بگیرید.

موزه قزوین

موزه شهر یا موزه قزوین، جایی است که در آن می‌توانید به‌راحتی سیر تاریخی شهر قزوین و برخی دیگر از نقاط کشور را مشاهده کنید. این موزه که در شرق دولتخانه قرار گرفته است، ساختمانی نوساز دارد و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود در چند دسته‌بندی از دوران مختلف قرار می‌گیرند.

اشیا موزه شامل سفال‌ها و مفرغ‌ها، سکه‌های دوره اشکانی، مهرهای ارزشمند، اشیا تزئینی و مواردی از این دست هستند. در این موزه می‌توانید لوح‌هایی را از دوره هخامنشی مشاهده کنید و بخشی هم در موزه قزوین هست که در آن درهای قدیمی را گذاشته‌اند و حسی خوشایند را به شما القا می‌کنند. این نکته را باید اضافه کنیم که همه این اشیا متعلق و کشف شده در قزوین نیستند و در شهرهای دیگر هم کشف شده‌اند. مانند پیکره مرد سومری که در قزوین پیدا نشده است.

  • قیمت بلیط موزه قزوین: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید موزه قزوین: نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00؛  نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30
  • آدرس موزه قزوین: خیابان هلال احمر، کنار دولتخانه صفوی

موقعیت دقیق موزه قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-qazvin-museum-nader-mazrae-shadi.jpg
سردر موزه قزوین، عکس از آرشیو لست سکند؛ نادر مزرعه شادی

موزه ملت (موزه علی اکبر صالحی)

دکتر علی اکبر صالحی از سال 1389 تا 1392 وزیر امور خارجه ایران بود و پس از آن هم در سمت‌های مختلفی مثل معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کرد. او در این مدت، هدایای مختلفی از کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکایی و اروپایی دریافت کرد که آن‌ها را اهدا کرد و در حال حاضر این هدایا در موزه‌ای با عنوان موزه ملت به‌نمایش گذاشته شده‌اند. آثار موزه ملت شامل صنایع دستی، شمشیر، مدال، تابلوفرش، تابلو نقاشی، سکه، ساعت، گلدان و مواردی از این دست هستند.

  • قیمت بلیط موزه ملت قزوین: رایگان
  • ساعت بازدید موزه ملت قزوین: نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00؛   نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30
  • آدرس موزه ملت قزوین: خیابان پیغمبریه، خیابان خوئینی

موقعیت دقیق موزه ملت روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-mellat-museum-nader-mazrae-shadi.jpg
موزه ملت از جاذبه های گردشگری قزوین، عکس از آرشیو لست سکند؛ نادر مزرعه شادی

موزه شهدای قزوین

این موزه در دو طبقه و فضایی 300 متر مربعی ساخته شده است و بیش از 500 اثر را در آن به‌نمایش گذاشته‌اند. آثار موزه شهدای قزوین مربوط به لوازم شخصی شهداست و شامل وسایل مختلفی می‌شود؛ از کارت شناسایی گرفته تا دست‌نوشته و وصیت‌نامه شهدا در این موزه در معرض نمایش هستند. همچنین شما می‌توانید افتخاراتی را مشاهده کنید که هر شهید پیش از جنگ کسب کرده که از بین آن‌ها می‌توانیم به مدال‌های ورزشی اشاره کنیم.

  • آدرس موزه شهدای قزوین: خیابان منتظری، خیابان مولوی، خیابان باب‌الجنة

موقعیت دقیق موزه شهدای قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-shohada-museum-akharin-khabar.jpg
نمای خارجی موزه شهدا، عکس از آخرین خبر

آب‌انبارهای قزوین

قزوین از گذشته شهر کم‌آبی بوده و بیش از 100 تا آب‌انبار داشته، اما به‌مرور زمان این آب‌آنبارها تعدادشان کم می‌شود. در زمان قدیم، به‌خاطر کمی آب، حتی در خانه‌ها هم آب‌انبارهای خانگی وجود داشته. در آب‌انبارهایی که برای محله‌ها بودند، یک شخص مسئولیت آن‌ها و رسیدگی به آب‌انبارها را بر عهد داشته است که به آن میرآب می‌گفتند. آب‌انبارها به‌دلیل فضایی که دارند، بین لیست جاهای دیدنی قزوین در زمستان قرار نمی‌گیرند، چراکه معمولاً هوایی سرد دارند و این حالت کمی وضعیت را برای برخی از افراد سخت می‌کند.

آب‌انبار سردار بزرگ

این آب‌انبار، بزرگ‌ترین آب‌انبار تک‌گنبدی در ایران است. آب‌انبار سردار بزرگ در محله راه ری قرار گرفته و سازنده‌های آن دو برادر با نام‌های محمدحسن خان و محمدحسین خان سردار بزرگ بودند. این دو برادر از امرای فتحعلی شاه محسوب می‌شدند.

آب‌انبار سردار بزرگ، مخزن آبی به شکل مربع دارد که گنجایشش حدود 4900 متر مکعب بوده است. ارتفاع در بیشترین مقدار خود به تقریباً 28 متر می‌رسد و باید بگوییم که روی گنبدش چهار روزنه مشبک قرار گرفته است که فرایند تهویه هوا را انجام می‌داده‌اند. آب‌انبار سردار بزرگ، تزئینات آجرکاری و کاشی‌کاری دارد و با اینکه از جاهای دیدنی قزوین محسوب می‌شود، اما بازدید از آن فعلاً امکان‌پذیر نیست. عملکرد آب‌انبارها، نحوه کاربری آن‌ها را در گذشته نشان می‌داده است. می‌توانید این سیستم را در آب‌انبار سردار کوچک ببینید که بازدید دارد، در ادامه به آن هم اشاره کرده‌ایم.

  • آدرس آب‌انبار سردار بزرگ قزوین: محله راه ری، خیابان راه‌آهن، کنار کوچه شهید علوی

موقعیت دقیق اب انبار سردار بزرگ قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-sardar-bozorg.jpg
گنبد آب‌انبار سردار بزرگ، عکس از آرشیو لست سکند

آب‌انبار سردار کوچک

این آب‌انبار را هم برادران سردار ساخته‌اند. آب‌انبار سردار کوچک از نظر عظمت و ظریف‌کاری‌هایی که دارد، بسیار مهم است. این آب‌انبار شامل چهار گنبد و چهار بادگیر و همه پله‌های آن سنگی است. گنجایش آب‌انبار سردار کوچک 3800 متر مکعب است و نسبت به سردار بزرگ مقداری کمتر است. درونش هم با آجرهای کاشی تزیین شده است و کتیبه‌ای از سنگ مرمر دارد که به خط نستعلیق با اشعاری مزین شده و دیدنش خالی از لطف نیست. اینجا، یکی از گزینه‌های خوب برای بازدید جاهای دیدنی قزوین در تابستان است.

  • قیمت بلیط آب‌انبار سردار کوچک قزوین: رایگان
  • آدرس آب‌انبار سردار کوچک قزوین: محله قملاق، کنار خیابان تبریز، روبه‌روی مدرسه سردار

موقعیت دقیق آب انبار سردار کوچک روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-sardar-koochak.jpg
بخشی از فضای داخلی آب‌انبار سردار کوچک

آب‌انبار حاج کاظم

آب‌انبار حاج کاظم، زیباترین و قدیمی‌ترین آب‌انبار قزوین است که توسط فردی به‌نام حاج کاظم کوزه‌گر ساخته شده است. این آب‌انبار، به‌دلیل کاشی‌کاری‌هایی که دارد، بسیار زیباست و لیست دیدنی های قزوین را پروپیمان‌تر می‌کند. دو بادگیر هم در اطراف این آب‌انبار هستند که تزئینات کاشی‌کاری دارند و دلیل دیگری برای زیباتر شدن آب‌انبار حاج کاظم محسوب می‌شوند. کارایی این هواکش‌ها یا بادگیرها هم خنک کردن آب بوده است. اینجا یک کتیبه سنگی از مرمر دارد که رویش با خط نستعلیق نوشته شده است و جلوه متفاوتی به بنا داده است.

در ارتباط با وسعت آب‌انبار حاج کاظم، باید به این نکته هم اشاره کنیم که این آب‌انبار به‌گونه‌ای بوده که آب محله مغلاوک را برای حدود یک‌سال تأمین می‌کرده است. متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از درون این آب‌انبار وجود ندارد و فقط می‌توانید نمای خارجی آن را مشاهده کنید.

  • آدرس آب‌انبار حاج کاظم قزوین: حمام بلور، خیابان منتظری، خیابان تبریز

موقعیت دقیق آب‌انبار حاج کاظم روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-haj-kazem-yanar.jpg
نمایی از بادگیرهای آب‌انبار حاج کاظم، عکس از Yanar

بازارهای قزوین

یکی از مهم‌ترین شریان‌های هر شهر، بازارهای آن است. جایی که شما می‌توانید سوغاتی دلخواهتان را تهیه کنید و با نحوه برخورد فروشنده‌ها، تعاملشان، وسیله‌ها و شیوه معامله کردنشان آشنا شوید. در بازارها، این فرصت برای شما فراهم است که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تجربه‌هایی خوب را به‌دست آورید.

بازار قزوین

بازاری بزرگ با معماری شکوهمند که مربوط به دوره صفویه است. البته در تکمیل توضیح این بازار، باید بگوییم که بنای اولیه مربوط به دوره صفویه است و در دوره قاجاریه، قسمت‌های مختلف بیشتری به آن اضافه شده است. بازار قزوین از لحاظ گوناگون با دیگر بازارها وجه تمایز دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به داشتن مدرسه، مسجد، گرمابه و آب‌انبار اشاره کنیم. این مورد را هم باید اضافه کنیم که سرای سعدالسلطنه، سرای وزیری و خیلی از جاهای دیدنی قزوین در قسمت‌های مختلف همین بازار جای گرفته‌اند. بازار قزوین به بازارهای سنتی شیراز و اصفهان هم شبیه است.

  • آدرس بازار قزوین: خیابان امام خمینی

موقعیت دقیق بازار قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-qazvin-grand-bazar.jpg
سقف بخشی از بازار، از جاذبه های قزوین

بافت شهری و باغ‌های قزوین

خیابان‌ها و خانه‌های قدیمی، خودشان گواهی از تاریخ و نحوه زندگی مردم در گذشته و حال هستند. پرسه‌زدن در این کوچه‌ها و حتی گم شدن در مسیرشان، تجربه‌ای بسیار متفاوت است و حتی خاطره‌ای به‌یادماندنی را برایتان رقم می‌زند. اگر از آن دسته افرادی باشید که پیاده‌روی را به بازدید از جاهای دیدنی قزوین ترجیح بدهید، این بخش به شما کمک می‌کند مسیرهای ویژه در قزوین را قدم بزنید و از مواجهه با شهر لذت ببرید.

خیابان سپه

خیابان سپه، بر اساس روایت‌های تاریخی مختلف، اولین خیابان طراحی شده ایران در عهد شاه طهماسب صفوی است که زمانی در دو طرفش درخت بوده و از میان آن هم جویی عبور می‌کرده است. هنگام عبور شاه، خدمتکاران و درباریان در طرفین این خیابان می‌ایستادند تا به شاه خوشامد بگویند. به‌سبب در نظر گرفتن زیرساخت‌های مختلف برای این خیابان و الحاقاتی که به آن اضافه شد، این گذرگاه تغییر کرد و به اولین خیابان دولتی و اصلی تبدیل شد. همچنان هم خیابان سپه قزوین، یکی از معروف‌ترین خیابان‌های ایران است.

در خیابان سپه، رژه نظامیان انجام می‌گرفت و برخی مراسم و جشن‌ها برگزار می‌شدند که به‌خاطرشان خیابان را تزیین می‌کردند. ساختن کاخ‌های مختلف و ویژگی‌هایی که به خیابان و اطراف آن اضافه کردند، همگی باعث ایجاد این تمایز شدند. توسعه خیابان با آمدن شاه‌های دیگری همچون ناصرالدین شاه ادامه پیدا کرد. امروزه می‌توانید از طریق این راه به بسیاری از جاهای دیدنی قزوین بروید. ضمن اینکه پیاده‌روی در خود خیابان سپه هم لذت دارد.

خیابان سپه قزوین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-sepah-ave-mohsen-khormayipour.jpg
اولین خیابان ایران، خیابان سپه

محله پنبه ریسه

پنبه ریسه یکی از محله‌های قدیمی قزوین است که در زمان‌های قدیم، در بخشی از آن، ارامنه زندگ می‌کردند. این محله از سمت شرق دولتخانه صفوی شروع می‌شود و تا آرامگاه حمدالله مستوفی ادامه پیدا می‌کند. در این بین بسیاری از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قزوین را می‌توانید مشاهده کنید که جذابیت بسیاری دارند از لحاظ تاریخی، ارزشمند هستند.

بافت تاریخی این محله بسیار درخور توجه است و حتی اسمش در کتیبه‌ای آمده که در مسجد عتیق قزوین قرار دارد. طبق منابع تاریخی، سکونت در این محله و محدوده، بیش از 1000 سال بوده است. محله پنبه ریسه گذرگاه‌های مهمی را هم در خود جای داده که برخی از آن‌ها از نظر تاریخی بسیار مهم هستند. مساجد تاریخی، آرامگاه‌ها، خانه‌های قدیمی، حمام‌ها و بعضی دیگر جاهای دیدنی قزوین را می‌توانید در این محله پیدا کنید. یکی از این جاهای دیدنی، خانه عارف قزوینی است که متأسفانه چندان حال خوشی ندارد.

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-panbe-rise.jpg
قسمت‌های مختلف محله پنبه ریسه

باغستان سنتی قزوین

این باغستان در گذشته دورتادور شهر قزوین را فرامی‌گرفته است. باغ‌ها، قزوین را از غرب، جنوب و شرق احاطه می‌کردند و این کار مزایای فراوانی داشت. برخی می‌گویند که این باغ‌ها قدمتی 200 ساله دارند؛ اما نوشته‌های ناصر خسرو و حمدالله مستوفی حاکی از عمر 1000 ساله باغ‌ها دارد. باغستان سنتی قزوین حدود 2500 هکتار وسعت داشته و به‌خاطر توسعه غیراصولی شهری، در خطر است. این باغ‌ها دیوار نداشتند و با مرزهای طویلی تقسیم‌بندی شده بودند که نگهداری از آن‌ها سینه‌به‌سینه بین مردم منتقل شده است.

مرزبندی‌ها باعث هدایت آب‌های حاصل از سیلاب‌های بهاری و زمستانی بوده‌اند و کار ذخیره‌سازی آب را هم انجام می‌دادند. این ساختار امکان آبیاری دیمی را هم برای باغستان‌ها فراهم می‌کرد. از جمله اهداف احداث این باغ‌ها، کمک به پالایش هوا، جلوگیری از سیلاب، حذف گردوغبار، تعدیل هوا، مرطوب کردن هوا و بهره‌وری‌های اقتصادی بوده است. همچنان می‌توانید از این باغ‌ها دیدن کنید و خود را با نوع شهرسازی و تدابیر گذشته، بیشتر آشنا کنید.

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-qazvin-garden-hamed-ahmadi.jpg
نمایی از باغستان، از جاهای دیدنی قزوین در بهار؛ عکس از حامد احمدی

باغ صفوی قزوین

دولتخانه صفوی یا باغ صفوی قزوین در قلب این شهر قرار گرفته است. شاه طهماسب صفوی که قصد داشت پایتخت را از تبریز به قزوین منتقل کند، این باغ را از مالکش خریداری می‌کند و به دستور او ظرف مدت 10 سال، عمارت‌های مختلفی را در آن می‌سازند. تعابیر مختلفی از تعداد عمارت‌ها وجود دارد که برخی می‌گویند تعداد 14 عمارت در این باغ بوده و برخی دیگر تعداد آن را 21 عمارت می‌دانند.

در حال حاضر، باغ صفوی تقریباً شش هکتار وسعت دارد و می‌دانیم که شهر را دورتادور آن توسعه داده‌اند. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق، چندتا از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین را در همین دولتخانه یا باغ صفوی مشاهده کنید و تجربه کامل‌تری را از دیدن این شهر برای خودتان رقم بزنید.

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-bagh-safavi-garden.jpg
بخشی از باغ صفوی، از جاهای دیدنی قزوین

آرامگاه‌ها و اماکن مذهبی قزوین

شهر قزوین، نامداران و افراد مشهور فراوانی را در خود جای داده است که بازدید از مقبره هر کدام از آن‌ها شما را بیشتر با این عارفان قزوین آشنا می‌کند. از جنبه دیگر، برخی از این آرامگاه‌ها و اماکن مذهبی، از نظر معماری و تاریخی هم بسیار مهم هستند که در زمره جاذبه های گردشگری قزوین قرار می‌گیرد. در ادامه، تعدادی از این آرامگاه‌ها و اماکن مذهبی را معرفی می‌کنیم.

حسینیه امینی‌ها

خانه‌ای تاریخی که از جذاب‌ترین دیدنی های قزوین است و ساختش در دوره ناصرالدین شاه قاجار حدود 27 سال طول کشیده است. ساخت بنای حسینیه امینی‌ها 18 سال و ساخت پنجره‌های ارسی حدود 9 سال طول کشیده است. این خانه را یکی از تجار بزرگ فرش در قزوین، یعنی حاج محمدرضا امینی ساخته و از آن برای برگزاری مراسم مذهبی به‌ویژه محرم استفاده می‌کردند. از همین رو نام اینجا به حسینیه امینی‌ها شهرت پیدا کرده است.

خانه امینی‌ها، سه تالار بزرگ دارد که با ارسی‌ها و گره‌چینی‌هایی بسیار زیبا از یکدیگر جدا شده‌اند. خانه با گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های بسیار زیبایی تزیین شده است و شما را محو تماشا می‌کند. این خانه، چند حیاط دارد و علاوه بر آن، یک سرداب هم بخشی از آن است که هنگام فصول سرد به آنجا می‌رفتند و از آن استفاده می‌کردند. یکی از مزیت‌های این بنا، آن است که از جاهای دیدنی قزوین در بهار، تابستان و زمستان محسوب می‌شود و محدودیتی در بازدید از آن به‌خاطر وضعیت جوی وجود ندارد. نکته‌ای که برای بازدید از حسینیه و خانه تاریخی امینی‌ها وجود دارد، این است که باید پیش از رفتن به اینجا، با مجموعه تماس بگیرید و هماهنگ کنید که حسینیه باز باشد. احتمال دارد که در تعطیلات نوروز، این جای دیدنی قزوین از صبح تا عصر و بین ساعت‌های 13:00 تا 16:00 هم پذیرای گردشگران باشد.

  • قیمت بلیط حسینیه امینی‌ها: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید حسینیه امینی‌ها قزوین: از 09:00 تا 13:00 و 16:00 تا 18:00
  • آدرس حسینیه امینی‌ها قزوین: خیابان امام خمینی، خیابان مولوی
  • شماه تلفن حسینیه امینی‌ها قزوین: 02833571064

موقعیت دقیق حسینیه امینی‌ها روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-aminiha-mohsen-khormayipour.jpg
ارسی‌های حسینیه امینی‌ها، عکس از آرشیو لست سکند؛ محسن خرمایی‌پور

آرامگاه حمدالله مستوفی

حمدالله مستوفی یکی از مورخان، جغرافی‌دانان و ادیبان بزرگ ایرانی است که آرامگاه او در محله پنبه‌ریسه قرار گرفته است. این آرامگاه، قدمتی حدوداً 700 ساله دارد و در دوره ایخانی ساخته شده است. نمای آجری و کاشی‌کاری‌های گنبد مخروطی آن که در دوره‌های بعدی صورت گرفته، از جذابیت‌هایش است. آرامگاه حمدالله مستوفی در دوره‌های مختلف، مرمت و تعمیر هم شده است. از جمله هنرهایی که می‌توانی در این آرامگاه ببینید، خطوط گچ‌بری نستعلیق و منبت‌کاری‌هایی است که زیبایی چشم‌نوازی دارند.

  • آدرس آرامگاه حمدالله مستوفی قزوین: بلوار مدرس، خیابان محمدیه، خیابان حمدالله مستوفی

موقعیت دقیق آرامگاه حمدالله مستوفی روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-.hamdelah-mostofi.jpg
نمایی از آرامگاه حمدالله مستوفی، عکس از خبرگزاری ایسنا؛ مهدی معتمد

پیغمبریه

پیغمبریه را با نام چهار انبیا هم می‌شناسند. روایت‌های مختلفی درباره این بقعه و افرادی وجود دارد که در آن دفن شده‌اند؛ اما طبق کتیبه‌ای که در آن پیدا کرده‌اند، در پیغمبریه، چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل در این محل دفن شده‌اند. البته علاوه بر این چهارتن، افراد برجسته و مهم دیگری هم در پیغمبریه دفن شده‌اند و در اینجا مزارهایی برای بزرگان دین یهود می‌بینید. بر اساس نوشته‌ای از حاج سید تقی قزوینی، از دانشمندان قزوین، نام این چهار پیامبر از قرار سلام، سلوم، سهونی و القیا بوده است که از آزارهای قوم بنی‌اسرائیل دوری می‌کنند و برای ترویج شریعت به قزوین می‌آیند.

در پیغمبریه می‌توانید سبک‌های معماری اسلامی، صفوی و ترکیبی از هنرهای دیگر را ببینید. پیغمبریه منسوب به شاه اسماعیل صفوی است. همچنین مجموعه‌ای از جاهای دیدنی قزوین در این نقطه جمع شده‌اند که مسجد و مدرسه و بقعه پیغمبریه، این مجموعه را تشکیل می‌دهند و شما می‌توانید در آن واحد این جاهای دیدنی را ببینید. آخر هر ماه قمری، مردم بنا بر رسوم گذشته به این بقعه می‌روند و به‌تعبیری دیدوبازدید می‌کنند. احتمالاً دیدن این حال و هوا برای برخی از گردشگران جالب باشد.

  • آدرس بقعه پیغمبریه قزوین: خیابان پیغمبریه، بین امام خمینی و خیابان خوئینی

موقعیت دقیق پیغمبریه روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-peighambarie-omid-khodayari.jpg
آینه‌کاری‌های زیبای بقعه چهار انبیاء

امامزاده شاهزاده حسین

امامزاده شاهزاده حسین، یکی از جاهای دیدنی قزوین است که برای مردم هم بسیار اهمیت دارد. طبق متون تاریخی، شاهزاده حسین، فرزند امام رضا (ع) بوده که هنگام عبور از شهر قزوین و در راه سفر به مشهد، فوت می‌کند. البته طبق برخی از متون صفوی و قاجاری، شاهزاده حسین، فرزند امام موسی کاظم (ع) بوده است. از نسب شاهزاده حسین که گذر کنیم، باید به این موضوع بپردازیم که این آرامگاه، یکی از مهم‌ترین آرامگاه‌های قزوین است که مردم برای آن اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بسیاری از آن‌ها در طول دوران مختلف، نذورات خود را وقف اینجا کرده‌اند و حتی ملک و سرمایه‌شان را هم برای این امامزاده وقف کرده‌اند. برخی از پادشاهان صفوی هم این کار را انجام داده‌اند.

امامزاده حسین قزوین، بنایی از دوره صفوی است که می‌توانید در آن کاشی‌کاری‌های متعددی ببینید و آرامگاه‌ها و حجره‌های خانوادگی برخی از بزرگان، از جمله تعدادی از خوشنویسان و شاهزادگان عهد صفوی را هم در آنجا مشاهده کنید. سردر این امامزاده، از نمادهای قزوین هم به‌حساب می‌آید.

  • آدرس امامزاده شاهزاده حسین قزوین: خیابان سلامگاه، خیابان باب‌الجنة

موقعیت دقیق امامزاده شاهزاده حسین روی نقشه

lastsecond.ir-best-attractions-of-qazvin-shahzade-hossein-yare-zaman.jpg
ورودی امامزاده شاهزاده حسین از مکان های دیدنی قزوین، عکس از Yare-Zaman2000

سخن آخر

قزوین شهری است که جاذبه‌های بسیاری دارد، اما شاید آن طور که باید، برای بازدید از دیدنی های قزوین و جای‌جای این شهر برنامه وجود نداشته باشد. با کسب اطلاعات از جاهای دیدنی قزوین، می‌توانید بهترین خاطرات را برای خود و خانواده و دوستانتان رقم بزنید. سعی ما در این متن، معرفی بیشتر جاذبه های قزوین با حداکثر اطلاعات و جزئیات به‌دردبخور بود، اگر شما هم جایی را از این شهر می‌شناسید که بهتر است در این لیست جای گیرد، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!