تجربه کریسمس در استانبول

3.9
تجربه کریسمس در استانبول
11 خرداد 1403 12:00

روزای سخت زمستان در راه بود ولی کریسمس زیبای استانبول رو نباید از دست میدادیم .  چند سال قبل نیز در همچین روزایی ما استانبول رو بطور مفصل گشته بودیم ولی چه چیزی زیبا تر از سفر ..... خیلی از دوستان سفرنامه هایی بسیار دقیق ، عالی و  مفصل ثبت کردند که بعد از مطالعه آنها از هرگونه کمک و مطلبی بی نیاز میشیم ، بنده هم در سفر قبل و این سفر از همین راهنمایی دوستان استفاده کردم ولی خواستم در این سفرنامه اول نکات جمع آوری شده رو یکجا در اختیار باقی بزرگواران قرار بدم و بعدش اندکی به شرح سفر خودمان میپردازم

1. بازار ها :

بازار های استانبول به چند دسته تقسیم میشوند

A.      انواع برند ها که در تمامی شهر در روئیت شما قرار دارند وتقریبا همچون یکجا در خیابان استقلال هستند و هیچ تفاوتی قیمتی  در بین آنها وجود نداره و شاید اندکی تفاوت تنوع باشه مانند LCW ، ZARA  ، KOTON  ، NIKE ، DEFACTO و .......

B.      اوتلت ها : به پاساژ های بزرگی گفته میشه که اجناسی که طرح یا مدل قدیمی شدن یا تک سایز موندن در آنجا با تخفیف فروخته میشوند و عمدتا هم فاصله زیادی تا میدان تکسیم دارند. نکته ای که باید به آن توجه کرد قیمت اجناس در شعبه های هر برند در اوتلت ها هم همون قیمت معمولی است . مانند : ونزیا ، کاله ، 212 ، اپتیمیوم ، اولیویوم ، دپوسایت

C.       پاساژ ها : که انواع برند ها و مغازه ها در ان ها وجود داره و ممکنه اجناس تخفیف هم پیدا کنید و به نظر بنده بهترین مکان برای خرید همین مراکز خرید استانبول هستند مانند جواهیر ، عمار ، فروم ، ایکیا و .....

D.      بازار های روز : در تمامی روزهای هفته بازارهای روز در استانبول برقرار است که میتوانید اجناس ارزان تر رو خرید کنید مانند : شنبه بازار باکرکوی ، بشیکتاش  ، سه شنبه بازار کادیکوی ، جمعه بازار اسکودار ، چهارشنبه بازار یشیلکوی ، فاتیح

E.       بازار های سرپوشیده محلی مانند بازار ادویه ( مصری ها ) و بازار بزرگ ( grand bazar  )

2.  رستوران ها :

سلیقه غذایی مردم ترکیه به مردم ایران نزدیک است و میتونیم خیلی از غذاها رو تست و استفاده کنیم در ضمن خیلی از برند های مطرح دنیا نیز در بسیاری از محله ها و اماکن دیدنی و پاساژ ها شعبه دارن ( KFC ، BURGER KING ،MDONALDS  و BURGER YIYELIM , KOFTECI YUSUF ، pidem) رستوران نصرت و اسکندر 1867 هم جزو گزینه ها باشد ،   همچنین  در مکان های مشخص رستوران شهرداری هم وجود داره که قیمت مقرون به صرفه داره و کیفیت قابل قبول که میتونید با سرچ SOSYAL TESISLERI  در گوگل از مکان های آن مطلع بشید .

3.مساجد :

از جمله مساجد معروف و در دسترس میتوان موارد ذیل را نام برد :

مسجد ایاصوفیه ، مسجد سلطان احمد ، مسجد سلیمانیه ،   مسجد رستم پاشا ، مسجد ینی جامی ( مسجد جدید ) ، مسجد اورتاکوی

4. کاخ ها :

دیدن تاریخ و مخصوصا کاخ ها و موزه های درون آنها جذابیت خاصی به سفر میبخشد از جمله انها میتوان موارد ذیل را ذکر کرد : کاخ توپکاپی ، کاخ دلما باغچه ، کاخ ( قصر ) بیلربی

5. کلیسا :

کلیسای سنت ، کلیسای ارتدکس بلغارین

6. محله ها  :

محله بالات ، خیابان بغداد ، خیابان کادیکوی و میدان گاو

7.مقبره :

مقبره سلطان احمد ، ارامگاه خرم سلطان

8. اسکله ها :

گشت در تنگه بسفر جذابیت ها وصف ناشدنی دارد که شما میتوان از طریق اسکله های موجود علاوه بر جابجایی از منطقه اروپایی به اسیایی ، گشت زنی نیز انجام دهید . اسکله امینونو ، اسکله کاباتاش ، اسکله کادیکوی ، اسکله اورتاکوی ، اسکله اوسکودار

جاهای دیدنی استانبول را از لحاظ موقعیت جغرافیایی میتوان به چند دسته تقسیم کرد :

A.      میدان تکسیم ، خیابان استقلال ، کلیسای سنت ،  برج گالاتای ، پل گالاتای

B.      محله سلطان احمد : مسجد آبی ( سلطان احمد ) ، مسجد ایاصوفیه ، مقبره سلطان احمد ، کاخ توپکاپی ،  خیابان سوگک چشمه ، ستون ها ، ابلیسک توتمس سوم ، آب انبار

C.       مسجد سلیمانیه ، ارامگاه خرم سلطان ، گرند بازار

D.      اسکله امینونو ، مسجد رستم پاشا ، مسجد ین جامی ( مسجد جدید ) ، بازار ادویه

E.       مجموعه جزایر بالاخص جزیره بیوک ادا

F.       کاخ و مسجد دلما باغچه ، اسکله کاباتاش

G.      اسکله کادیکوی ، میدان گاو

قیمت ها :

یکی از مسائل اصلی سفر به خارج از کشور دونستن قیمت ها است تا با برنامه ریزی دقیق تری بتونیم پیش برید .  به اختصار قیمت بعضی از اقلام و قیمت غذا در ترکیه رو برای نیمه دوم سال 1402 با لیر 1700 تومان و دلار 50 هزار تومان بیان میکنم .

قیمت

کیفیت پوشاک در استانبول درجه بندی های متفاوتی داره ولی برندهای شناخته شده برای ما که ازشون خرید کردیم شامل zara . koton .  mango . h&m . polo . lcw  , …. بود

• برند zara . polo  کیفیت خوب و قیمت متوسط به بالا
  • برند mango کیفیت خوب و قیمت متوسط به بالا
  • برند koton & h&m  کیفیت خوب و قیمت متوسط
  • برند defacto و lcw  کیفیت هم خوب داشتن هم معمولی قیمت خوب
  • کفش رو میتونید از نمایندگی ها تهیه کنید یا مغازه های به نام sport in street  و sneaks up  که کفش های تک سایز رو با اف خوب میفروشن و تا 50 یا 70% هم تخفیف دارن روی بعضی محصولات .

چند نکته :

•  از هتل های استانبول انتظار بالایی نداشته باشید . هتل های 5 ستاره در حد 4 ستاره / هتل های 4 ستاره در حد 3 ستاره و در صورت امکان از گرفتن هتل 3 ستاره خودداری کنید که کیفیت مناسبی ندارند .
  • معمولا هتل ها برای سرویس بهداشتی دمپایی ندارند و اگر این موضوع برای شما مهمه از ایران دمپایی همراه خودتون داشته باشید یا میتونید از دمپایی رو فرشی هتل استفاده کنید .
  • حتما قبل سفر نقشه استانبول رو از برنامه map  یا maps me  بصورت افلاین دانلود کنید .
  • عکس پاسپورت و کارت هتل همیشه همراهتون باشه .

undefined undefined undefined

و اما سفر ما:

به نظر من اگر یکبار کریسمس به دبی یا ترکیه سفر کرده باشید وقت دیگه بهتون خوش نمیگذره برای همین با وجود سرما و بچه 4 ساله تصمیم بر این شد که شب یلدا استانبول باشیم . استانبول در روزهای منتهی سال میلادی و با نزدیک شدن به کریسمس  سرشار از زیبایی و چراغانی و جشن و پایکوبی و بابانوئل و .... است .  قبل از سفر حتما باید مشخص کنید که هدف اصلی چیه و زمان موجود رو چطور میخواید مصرف کنید  برنامه ما مشخص بود و چون در سال های گذشته اماکن دیدنی و تاریخی رو دیده بودیم هدف اصلی خرید بود و کمتر به گشت پرداختیم .

در نیمه دوم سال 1402 قیمت دلار 50 هزار تومان بود و لیر 1700 قیمت داشت . ولی به ازای هر نفر بزرگسال 500 دلار  ارز مسافرتی به حدود قیمتی 43 هزار تومان تعلق میگرفت .

بعد از چک کردن آب و هوا از 22 اذر ماه1402  به مدت 4 شب تور استانبول رو از آژانس مقتدر سیر در لست سکند رزرو کردیم به قیمت بزرگسال 13.300.000 و کودک بدون تخت 6 میلیون . پرواز ترک به نام تلویند که چ پروازی شد !! با اتوبوس میرفتیم بهتر بود ، پرواز رفت ساعت 2.30 بامداد به وقت ایران پروازی که هیچ چی سر جای خودش نبود و حدود سی دقیقه ای هم تاخیر داشت ، حتی پذیرایی نمیکرد و آب معدنی رو به قیمت 2 یورو میفروخت .

اگر که عوارض خروج از کشور رو پرداخت نکرده باشید در سالن اصلی لاین دریافت کارت پرواز دستگاه هایی هست که عوارض رو پرداخت میکنید و بعد از حدود نیم ساعت میتونید از گیت گذرنامه عبور کنید .  برای دریافت ارز مسافرتی اگر از بانک ملت حواله گرفته باشید دستگاه های این بانک گیت اخر بعد از بازرسی آخر هست اگر هم از برنامه بله حواله گرفته باشید بعد از چک کردن گذرنامه و ورود به سالن باید از پله ها پایین برید و از دستگاه های بانک ملی ارز دریافت کنید . ارز تعلق گرفته برای هر نفر تا سقف 500 دلار است برای دریافت ارز از دستگاه ATM  بعد از وارد کردن شماره گذرنامه یا اسکن بارکد آن کد پیامک شده را وارد کنید .

حدود ساعت 6صبح رسیدیم فرودگاه جدید استانبول و بعد از چک کردن پاسپورت که خودش پروسه طولانی بود و حدود سی دقیقه منتظر بودیم رفتیم سراغ چمدان ها . بعد از تحویل گرفتن چمدان ها برای استفاده از ترانسفر شما باید از درب شماره 14 خارج بشید .

ما به همراه حدود 40-50 نفر دیگه تو سرمای 2-3 درجه استانبول ساعت 7 صبح منتظر اتوبوس و ترانسفر به هتل  بودیم که به لطف لیدر محترم ( تیسفان ) حدود 1 ساعت معطل شدیم  . خیلی ها داشتن یخ میزدن و اعتراض هم فایده نشد و چاره ای نبود . ساعت 9 شده بود که رسیدیم هتل ، هتل فرونیا با حدود 5-6 دقیقه فاصله از میدان تکسیم با توجه به اینکه آژانس گفته بود فصل شلوغ هتل نیست و 9 صبح اتاق رو تحویل میدن و لیدر هم این جمله رو تکرار کرد ما چون تور از لیدر خریداری نکردیم هیچ همکاری برای ما انجام نشد و هتل اتاقی به ما تحویل نداد !! ما حدود 24 ساعت بود که بیدار بودیم به همراه بچه منتظر ساعت 14 برای تحویل اتاق و خواب ........

در مورد هتل فرونیا این نکته رو بگم که من شخصا به هیچکدوم از هموطنان پیشنهاد نمیکنم چون دیوار ها عایق نیست و صدا به شدت رد و بدل میشه و صبحانه بسیار معمولی و بدون تنوع و ثابت و شارژ هم نمیشه - ساعت 9 به بعد همه صبحانه رو به اتمام است .و آب و چای هم برای اتاق شارژ نمیکردن .

بعد از تحویل چمدان به رسپشن هتل رفتیم سراغ صبحانه در خیابان استقلال . اولین کار چنج کردن پول بود به ازای هر صد دلار 2900 لیر تحویل ما شد . بعد تو یکی از کوچه ها رستورانی به نام nakhla-x   پیدا کردیم و صبحانه سفارش دادیم که از لحاظ کیفیت قابل قبول بود ،  املت و چای و مخلفات مجموعا300 لیر هزینه داشت .  بعد از صبحانه و گشت در خیابان استقلال و کلیسای سنت ، ساعت 13 رفتیم برای تحویل اتاق و خوابیدن . غروب بود که بیدار شدیم و پر انرژی حرکت کردیم به سمت مرکز خرید جواهیر ، زیاده گویی نمیکنم که این مرکز خرید محبوب ما ایرانی ها است و دسترسی راحتی داره .

در اواخر آذر ماه 1402 استانبول کارت 100 لیر و هر سفر با مترو 15 لیر قیمت داشت از تکسیم خط m2  به ایستگاه sisli میرید مرکز خرید همون جا است .انواع برند ها رو میشه خرید و دست خالی از این پاساژ برنمیگردید . من پیشنهاد میکنم در سفر به استانبول کالا یا پوشاکی رو هر جایی که پسند کردید بخرید و منتظر این نباشید که ممکنه جایی بهتر ، قشنگ تر  یا ارزونتر از این پیدا کنید . شام هم در طبقه اخر فوت کورت همون مجموعه با تنوع خیلی بالا میشه میل کرد  . شام ما شامل  1 ظرف مرغ گریل و مخلفات و 2 عدد شاورما شد با نوشابه حدود 500 لیر ساعت 22 مغازه ها تعطیل میکنند و فقط کافه ها و رستوران ها و بار و از این دست اصناف حق دارند باز باشند پس ما هم ساعت حدود 21.30 از مرکز خرید جواهیر خارج شدیم و حدودا 30-40 دقیقه ای هم در راه بودیم تا به هتل رسیدیم .

undefined undefined undefined

روز دوم : 5 شنبه

امروز رو اختصاص دادیم به دیدن منطقه سلطان احمد ،  صبح ساعت 8.30 بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه حرکت کردیم اول ایستگاه مترو تکسیم ، از تکسیم به کاباتاش که یک خط بیشتر نیست و از اونجا با خط t1  به ایستگاه و منطقه سلطان احمد .

نکته قابل عرض : شما در خط T1  ایستگاه امینونو میتوانید اسکله امینونو ، مسجد جدید ، مسجد رستم پاشا ، بازار ادویه ،  و ایستگاه ( biyazit ) میتوانید گرند بازار ، مسجد سلیمانیه ، ارامگاه خرم سلطان را  مشاهده کنید .  ما به علت اینکه در سفر قبل این اماکن رو بازدید کرده بودیم به طور مختصر گشتی زدیم  و عکس های 2 نفره رو با بچه تمدید خاطره کردیم . در زمان سفر ما کاخ حدود 500 لیر قیمت داشت و بازدید از الباقی اماکن رایگان بود . اگر بخواید بطور مفصل از این مساجد و ارامگاه و کاخ دیدن کنید حدود 5-6 ساعتی وقت نیاز داره .

undefined undefined

در راه برگشت در ایستگاه امینونو پیاده شدیم ساعت حدود 13.30 بود پس رفتیم سراغ ناهار که شامل اسکندر کباب و ادانا کباب و مخلفات بود که مجموعه 750 لیر شد بعد از ناهار و قدم زدن در کوچه پس کوچه ها و بازار های اطراف رفتیم به بازار ادویه و قهوه فروشی Mehmet effendi  که بسیار پیشنهاد میشه . بعد از اون هم از  مساجد جدید و رستم پاشا دیدن کردیم و حرکت کردیم کنار اسکله و همون مسیر رو تا تکسیم برگشتیم . ساعت حدود 18 بود که رسیدیم هتل و نیاز به استراحت داشتیم .

امشب رو اختصاص دادیم به گشت و گذار در خیابان استقلال که با حال و هوای کریسمس هر روز و شب هم قدم میزدیم خسته نمیشدیم . شام رو در شعبه KFC خیابان استقلال خوردیم که باید توجه کنید قیمت های روی تابلو با قیمتی که میفروشند مقداری متفاوت است . یک شام برای 2 نفر بزرگسال و یک کودک در حدود 500 لیر شد .

روز سوم : جمعه

طبق بررسی آب و هوا مشخص بود که جمعه پیش از ظهر هوا بارونیه پس تصمیم ما بر این شد که امروز رو اختصاص بدیم به بازار و اوتلت صبح قبل از بارون از اسکله کاباتاش حرکت کردیم به کادیکوی تا گشتی با کشتی زده باشیم به نظر من یکی از زیباترین قسمت های سفر گشت با کشتی ها است . شما میتونید هم تور کشتی از لیدر خریداری کنید هم اینکه هر زمان که دوست داشتید از یکی از اسکله ها به دیگری برید ، اگر برنامه مپ رو دانلود داشته باشید میتونید بگونه ای برنامه ریزی کنید که غروب با کشتی ها از پل بغاز عبور کنید که زیبایی خودش رو داره

بعد از بازدید از میدان گاو و خیابان های اطراف با کشتی  به اسکله بشیکتاش رفتیم و از اونجا با مترو حرکت کردیم به سمت ونزیا برا رسیدن به ونزیا کافی است خوردتون رو به خط M7  برسونید ( صورتی رنگ ) و ایستگاه KARADENIZ MAHALLES  پیاده بشد  اگر از تکسیم میاید باید خط M2  رو سوار بشید و ایستگاه مجیدیه کوی پیاده بشید و خط عوض کنید .

ونزیا یکی از زیباترین اوتلت های استانبول هست ولی در زمان حضور ما تخفیف خاصی نداشت و قیمت ها با باقی پاساژ ها یکی بود ولی نکته قابل توجه اینه که طبقه همکف اون که قایق در اون هست مسقف نیست و شما اگر در زمان بارون یا برف حضور داشته باشید نمیتونید بطور کامل از پاساژ دیدن کنید . ما ناهار رو در رستوران pidem  خوردیم به قیمت حدودا 420 لیر و عصرونه هم در یکی از کافه ها کنافه و چای و بستنی حدودا 400 لیر ، تا حدود ساعت 19 ما در این بازار مشغول خرید بودیم و برای برگشت به همون خط رو تا ایستگاه مجیدیه کوی اومدیم و از اونجا خط سبز M2  رو تا تکسیم برگشتیم و بعد از استراحت 2 ساعتی در هتل  شام رو در خیابان استقلال شعبه BURGER KING  به قیمت هر عدد ساندویچ و نوشابه حدود 200 لیر خریداری کردیم .

undefined

رو چهارم : شنبه

برنامه امروز ما  گشت در جزیره بیوک ادا بود و عصر خرید و بازار  ولی چون دیروز بارون اومده بود و امروز هوا سرد شده بود یه مقدار برنامه متفاوت شد و از رفتن به جزیره منصرف شدیم . پس حرکت کردیم به سمت مرکز خرید فروم استانبول و ایکیا .این دو مرکز در کنار هم قرار دارند و برای رسیدن کافیه خط سبز مترو M2  رو سوار بشید و خودتون رو برسونید به خط M1A  یا M1B  و در ایستگاه کوجاتپه ( KOCATEPE  ) پیاده بشید .

مرکز خرید خوبی بود و تنوع بالایی داشت و ما بسیاری از خرید ها رو اینجا انجام دادیم و یک لوگو لند هم به همراه اکواریوم داره که میتونه برای بچه ها جالب باشه که قیمت مجموعه کامل 800 لیر بود . در کنارش هم مرکز خرید ایکیا هست که تمامی کالاهای خانه و اشپزخانه رو موجود داره .

برای خرید و دیدن 2 مجموعه حدود 4-5 ساعتی وقت نیازه و و تا عصر در مجموعه بودیم  . در فروم کافه ای وجود داشت که ما از اون بستنی با قطعه های میوه و قهوه و باقوا ه خریداری کردیم که مزه لذیذی داشت بستنی حدود 250 لیر و قهوه و باقلوا 350 لیر قیمتشون بود.  ما چون خوراکی و تنقلات و بستنی خورده بودیم ناهار و شام رو ساعت 4.30-5  در فودکورت مجموعه خوردیم خوراک مرغ ، برگر و پیتزا مجموعا 650 لیر

چون که شیرینی کشتی سواری و غذا دادن به مرغان دریایی برای کودک ما تمامی نداشت پس تصمیم بر این شد که دوباره گشتی با کشتی بزنیم و به مرغ های دریایی غذا بدیم . پس به اسکله امینونو رفتیم و سوار کشتی شدیم و غروب رو در کشتی گذروندیم که حدودا 2 ساعتی وقت نیاز داشت و ساعت 8 – 8.30 شب رسیدم به میدان تکسیم  ، میخواستیم مستقیم به هتل بریم ولی صدای موسیقی در خیابان استقلال این پیام رو به شما میرسونه که اخرین شب حضور در استانبول رو از دست ندیم پس به خیابان استقلال رفتیم و بعد از گشت ، در کافه باقلوا و چای گرفتیم و حدود ساعت 10 به هتل برگشتیم و مشغول جمع کردن چمدان ها شدیم  .

روز پنجم : یکشنبه

پرواز برگشت ما ساعت 22 بود و ما شب قبل به لیدر پیام داده بودیم که از ترانسفر برگشت استفاده میکنیم و ایشون بیان کردند که راس ساعت 17 از درب هتل حرکت میکنند و 15 دقیقه قبل در لابی باشیم و دیر کردن به منزله این است که قصد برگشت با لیدر رو نداریم .

تخلیه اتاق ساعت 12 بود پس ما بعد صرف صبحانه و چک کردن نهایی چمدان ها و وسائل ساعت 11 چمدان ها رو تحویل رسپشن هتل دادیم و خروج رو زدیم و حرکت کردیم به سمت خیابان استقلال ، این روز اخر در فصل زیبایی زمستان ولی هوا بسیار خوب و بهاری بود ، قدم زنان تا برج گالاتای رفتیم و در  نزدیکی برج  در کافه ای نشستیم و چای گرفتیم و واقعا دلچسب بود ، در راه بازگشت  اخرین سوغاتی ها رو خریداری کردیم و باقوا و سیمیت هم گرفتیم و در ساعت 16.30 در هتل منتظر ترانسفر برگشت شدیم .

undefined undefined

لیدر ساعت 17 ما به همراه چند خانواده دیگر رو سوار اتوبوس کرد وتوضیحاتی داد و  به خدا سپرد و خودش هم تا فرودگاه نیومد . و حدود 40 دقیقه ای در راه بودیم و خیلی زود رسیدیم و گیت در حدود ساعت 19.30 باز شد یکی از خانواده ها دراتوبوس درمورد tax free  ( تکس فری ) از لیدر سوال کرد که گفتند انجام ندید و دردسر داره و شلوغه و گم میکنند چمدان رو و ارزش نداره و ...  ولی چون ما از قبل اطلاع داشتیم به روندش انجام دادیم و کار بسیار راحتی بود که به شرح ذیل است :

Tax free : در بسیاری از فروشگاه های بزرگ و برند ها و مغازه ها این امکان وجود داره تا شما در ازای خرید از مبلغی بالاتر مالیاتی که از مردم ترکیه دریافت میشود برای شما کسر گردد و روند به این شکل است که اولا شما باید یک عکس از پاسپورت همراهتون باشه . دوما در زمان تحویل اجناس به صندوق دار همون اول اعلام کنید تکس فری میخواید ، به شما فاکتور های مجزایی داده میشود . شما فاکتورها رو نگه میدارید تا فرودگاه . سعی کنید که اجناس رو داخل چمدان مجزا قرار بدید .

وقتی به فرودگاه رفتید اول به باجه دریافت کارت پرواز خودتون برید و هنگام دریافت کارت پرواز اعلام کنید که میخواید از تکس فری استفاده کنید و ایشون چمدان که میخواید جدا کنید رو مشخص میکنند و لیبل جدا میزنن و پس میدن به خودتون ، بعد دریافت کارت پرواز به همراه فاکتور ها ، پاسپورت و کارت پرواز میرید گیت k  اونجا باجه تکس فری هست زمانی که ما رفتیم 1 نفر جلومون بود و اصلا شلوغ نبود ، اونجا فاکتور ها رو از شما میگیرن و تو سیستم با شماره  پاسپورت چک میکنن و چمدان رو از شما تحویل میگیرن و میفرستن به پرواز . بعد این مرحله شما از گیت چک پاسپورت که عبور کردید به صرافی مراجعه میکنید و به شما مبلغ مشخص شده رو پرداخت میکنن برای ما حدود 50 دلار برگشت دادند .  شاید کل زمان برای کارهای تکس فری 15-20 دقیقه بیشتر طول نکشید و به نظرم ارزشش داره .

پرواز با حدود 1 ساعت تاخیر در ساعت 23 به وقت استانبول به سمت فرودگاه امام خمینی پرواز کرد و این سفر هم به پایان رسید . امیدوارم تونسته باشم اطلاعات کافی در اختیاز شما عزیزان قرار داده باشم .

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست ..........