سفر زمینی 11 روزه با کودک به شهرهای جنوبی

سفر زمینی 11 روزه با کودک به شهرهای جنوبی

با سلام و ارادت به همه دوستان و علاقه مندان به سفر و سفرنامه نویسی ،بنده از خوانندگان ثابت سفرنامه های دوستان در لست سکند هستم . تصمیم گرفتم یکی از سفرهایی که رفتم را مکتوب کنم و با دوستان به اشتراک بگذارم. قبل از شروع نوشتن سفرنامه این نکته را متذکر می شوم که هر نویسنده ای براساس سلاﺋق و توانایی هایی خود؛ اولویت ها و شرایط سفر متفاوتی را تجربه می کند ، من هم به عنوان فردی که برای اولین بار سفرنامه خود را مکتوب می کنم .مطﻤﺋنا حاوی کم و کاستی و یا شاید اختلاف سلیقه با دوستان باشم. پیشاپیش ازهمراهان عزیزی که سفرنامه من را مطالعه و پیشنهادات و نظرات خود را اراﺋه می دهند تشکر می نمایم.

مقدمه

ما یک خانواده ۳ نفره هستیم. هم خودم و هم همسرم کارمند هستیم. یک فرزند پسرچهار ساله هم داریم.قبل از برنامه ریزی برای هر سفری براساس سه مورد زیر مقصد سفر را انتخاب می کنم

• زمان سفر : در زندگی کارمندی به خاطر محدودیت در گرفتن مرخصی معمولا بازه های زمانی را انتخاب می کنیم که در تقویم یک یا چند روز تعطیل داشته باشد
  • هزینه سفر: بررسی شرایط مالی خانواده هنگام سفر و انتخاب مقصد مناسب براساس شرایط مالی
  • فرزند: سفر با کودک سختیها و الزامات خاص خودش را دارد که قبل از برنامه ریزی سفر باید به آنها توجه شود

شروع سفر

چندسالی بود که دوست داشتم سفر زمینی به شهرهای جنوبی داشته باشم. چون بعضی از تورهای جنوب طولانی بودند و نیاز به مرخصی طولانی داشتند موفق به انجا این کار نشده بودم. با بررسی تقویم تعطیلات خوبی در شهریورماه دیدم و تصمیم گرفتم این سفر را انجام دهم. اما این سفر برای ما دو دغدغه  مهم داشت، یکی گرمای هوا و دیگری خسته کننده نبودن سفر برای کودک(این سفر نسبت به سفرهای قبلی ما طولانی تربود) بالاخره تصمیم نهایی شد. برنامه ریزی برای سفر انجام شد. سه شهر به عنوان مقاصد اصلی سفر(شیراز،عسلویه،بوشهر)  و سه شهر (اصفهان،یاسوج،نطنز)برای شب خوابی و کوتاه کردن مسیربین شهرها طبق تصویر زیر انتخاب شد.

برنامه سفر ما در یک نگاه
  • تاریخ شروع سفر: ١٥ شهریور ١٤٠٢
  • تاریخ پایان سفر:٢۵ شهریور ١٤٠٢
  • تعداد روزهای سفر: ٥ روز تعطیل رسمی و ٦ روز کاری
  • خودرو سفر: جک s5 turbo
  • کیلومتر خودرو: ٦٧٠٠
نقشه کلی مسیر(۲.۵۲۰ کیلومتر)

صبح روز ١۵ شهریور ساعت هشت صبح منزل را ترک کرده و به سمت شهر اصفهان حرکت کردیم.از منزل تا هتل آفتاب اصفهان(٢ستاره) حدود ٤٢٧ کیلومتر مسافت داشتیم که برای استراحت خودمان و کلافه نشدن هسفر کوچکمان طبق عادت همیشگی در مجتمع بین راهی مهر و ماه توقف کردیم و از کافه لمیز نوشیدنی تهیه کردیم.

فاصله منزل تا هتل اصفهان

مجموعه گردشگری مهر و ماه در چهارم شهریور ۱۳۹۵ افتتاح شد، در کنار یکی از اصلی‌ترین بزرگ‌راه‌های کشور قرار دارد و از نظر خدمات و سرویس‌دهی، تمیزی، زیبایی، مشتری‌مداری و غیره همچون نگینی در میان مجتمع‌های بین راهی می‌درخشد.

محیط داخلی مجموعه
غرفه های داخل مجموعه

بعد از کمی استراحت مسیرمان را ادامه دادیم تا حدود ساعت٢ ظهر که به هتل آفتاب اصفهان رسیدیم، هتل در شمال شهراصفهان و به دور از اماکن تاریخی قرار دارد اما هتل تمیز و نوساز و با رستورانی زیبا هست .این هتل درمقابل مبلغ پرداختی شما امکانات مناسبی ارایه می دهد.

درب ورودی هتل
اتاق سه تخته
اتاق سه تخته هتل
سرویس بهداشتی و حمام هتل
سالن صبحانه خوری هتل

بعد از تحویل اتاق و صرف ناهار که همسر تدارک دیده بود تصمیم به استراحتی کوتاه با فرزند گرفتیم . ساعت پنج و نیم یک اسنپ از هتل تا میدان نقش جهان گرفتیم به مبلغ ٤١ هزارتومان ،شهر اصفهان اماکن تاریخی و دیدنی زیادی دارد که با توجه به اقامت کوتاهی که در اصفهان داشتیم تصیم گرفتیم به میدان نقش جهان سری بزنم(البته بار اولی نبود که به اصفهان و نقش جهان می آمدیم)

میدان نقش جهان پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه که ورودی اصلی بازارچه اصفهان است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است که عموماً جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان می‌باشند .

میدان نقش جهان

حجره های میدان نقش جهان

بعد از گشتن در میدان نقش جهان برای صرف شام به رستوران سنتی نقش جهان رفتیم.رستوران در نزدیکی مسجد شیخ لطف الله و در ضلع جنوبی نقش جهان واقع شده است .

فضای داخلی رستوران
سینی دو نفره

بعدازصرف شام با گرفتن اسنپ به هتل بازگشتیم و وسایل را جمع کرده و زودتر خوابیدیم تا صبح زودترحرکت کنیم. برنامه ما برای فردا این بود که در مسیر حرکت به سمت شیراز ، بین مسیر از پاسارگاد و تخت جمشید دیدن کنیم و بعد به هتل برویم به خاطر همین سعی کردیم شب زودتر بخوابیم تا صبح زودتر بتوانیم به مسیر ادامه بدهیم.

صبح روز ١٦ شهریور از هتل آفتاب راه افتادیم به سمت مقصد جدیدمان شهر شیراز و( هتل شیرازیس) شیراز ،از هتل اصفهان تا هتل شیراز حدودا ٤١٠ کیلومتر مسافت بود و بین راه از مجوعه پاسارگاد و تخت جمشید هم دیدن می کنیم.

فاصله بین هتل اصفهان و شیراز

حوالی ظهر بود که به مجموعه پاسارگاد و آرامگاه کورش رسیدیم.ابتدای ورود، باجه هایی قرار دارد که بلیط  مجموعه را به صوررت آنلاین صادر می کردند. این دستگاه ها در ورودی اکثر جاهای دیدنی شیراز  که ما در این سفر رفتیم موجود بود.مبلغ ورودی برای بزرگسال  ۵ هزارتومان و برای کودکان رایگان بود.

دستگاه تهیه بلیط اماکن گردشگری

پاسارگاد شیراز مجموعه ای بزرگ از سازه های باستانی مربوط به دوران هخامنشی است. این مجموعه در زمان حکومت کورش کبیر ساخته شده و امروزه به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. در محوطه مجموعه پاسارگاد چندین ساختمان وجود دارد که می توانید از همه آن ها دیدن کنید. از جمله این ساختمان ها می توان به باغ پادشاهی کوروش، بقایای یک پل، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کمبوجیه، آب نماهای باغ پادشاهی پاسارگاد و … اشاره کرد. بعد از ورود و ارایه بلیط اولین مکانی که در مقابل شما قرارمی گیرد ارامگاه کورش می باشد.

مقبره کوروش با تلفیقی از معماری ایرانی و معماری میان‌رودان، یونان و مصر، یکی از بناهای متمایز به‌جای‌مانده از دوران هخامنشی به حساب می‌آید. این بنا که تا حدود یک قرن پیش به نام آرامگاه مادر سلیمان معروف بود، با معماری پلکانی، شباهت زیادی به «زیگورات» دارد و در فاصله یک کیلومتری از کاخ‌های دیگر پاسارگاد قرار گرفته است.

ورودی مجموعه
آرامگاه کورش

بعد از دیدن مقبره کورش برای دیدن ما بقی اماکن محوطه تاریخی پاسارگاد از وسیله زیر برای انتقال مسافران استفاده می کنند. هزینه استفاده از آن برای هر نفر ٦٠هزارتومان می باشد.

قطار حمل مسافر در محوطه

کاخ بار عام یا کاخ پذیرایی یکی از کاخ های مهم در محوطه باستانی پاسارگاد
کاخ محل زندگی کوروش و بزرگترین کاخ در بین ساختمان های این مجموعه
ورودی های محوطه باغ شاهی

بعد از بازدید از مجوعه پاسارگاد ،استراحتی در کافه مجموعه کردیم و به سمت تخت جمشید به راه افتادیم. حدود ساعت ٤ بعدازظهر به تخت جمشید رسیدیم. درمجموعه پذیرایی ، برای ناهار از غرفه فست فود استفاده کردیم. بعد از صرف ناهار بلیط ورودی به مبلغ ٥هزارتومان برای هر نفر ( کودکان رایگان) تهیه کردیم و وارد محوطه شدیم.

در هر دومجوعه پاسارگاد و تخت جشید غرفه ای وجود داشت که عینک های سه بعدی،برای درک بهتر بناها و سازه های تاریخی اراﺋه می شود . در مجموعه پاسارگاد استفاده نکردیم ولی در مجموعه تخت جمشید استفاده کردیم که ایده جذاب و جالبی بود.قیمت عینک برای یک ساعت ١٠٠ هزارتومان و به ازای هر یک ربع ﺗﺄخیر ٢٥ هزارتومان به مبلغ اولیه اضافه می شد.

دوربین سه بعدی

تخت جمشید یادگار پادشاهان هخامنشی از ۲۵۰۰ سال پیش در ایران است. با توجه به عظمت امپراتوری هخامنشیان در ایران باستان که بخش قابل توجهی از شرق جهان را شامل می‌شد، می‌توان به شکوه مقر فرماندهی این پادشاهان در تخت جمشید پی برد. زمان آغاز ساخت بناهای تخت جمشید به سال ۵۱۸ پیش از میلاد یعنی در حدود بیش از ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. داریوش اول که سومین پادشاه هخامنشیان بود، دستور به ساخت کاخی عظیم در کوه‌های اطراف مرودشت داد؛ اما مراحل ساخت عمارت‌ها و مجسمه‌های تخت جمشید زمان زیادی به طول انجامید و در دوره پادشاهان بعدی نیز ادامه داشت.

در سال‌های اخیر به‌دلیل آسیب‌های زیادی که به بناهای تخت جمشید وارد شده بود، بارها این محوطه را مرمت کرده‌اند. در سال‌ ۱۳۰۹ بازسازی تخت جمشید زیر نظر گروه باستان شناسی آمریکایی قرار داشت که طی عملیات خاک‌برداری، کتیبه‌ خشایارشاه کشف شد و به این ترتیب توانستند کاخ ملکه خشایارشاه را شناسایی کنند. چند سال بعد و توسط گروهی آلمانی در سال ۱۳۱۴ کار بازسازی بخشی از کتیبه‌ها و استحکام بنای کاخ‌ها و ستون‌های کاخ آپادانا انجام شد.

ورودی تخت جمشید
محوطه تخت جمشید

بعد از بازدید از مجموعه به مسیرمان به سمت هتل ادامه دادیم. حوالی ساعت 7شب به هتل شیرازیس (4ستاره) رسیدیم. هتل شیرازیس در وقعیت مکانی خوب نزدیک مجموعه کریخان و بازار شیراز قرار داد . هتل از لحاظ نظافت و تمیزی نمره قابل قبول می گیرد.در ضمن  یک پارکینگ دوطبقه دارد و مناسب افرادیست که باماشین تردد می کنند، در اطراف هتل هم تعداد زیادی کافه و رستوران برای شب نشینی وجود دارد.

سوﺋیت هتل

سرویس بهداشتی هتل

ورودی هتل

بعداز تحویل اتاق به علت طولانی بودن مسیر امروز ، در هتل استراحت کردیم .برای شام به عمارتی به جا مانده از دوران قاجاربه نام فتح الملوکی رفتیم که در نزدیکی هتل قرار داشت .بعد از صرف شام به هتل برگشتیم و زودتر خوابیدم که روز سختی درپیش داشتیم.

ورودی عمارت
حیاط عمارت
محوطه داخلی عمارت

کلم پلو شیرازی

کته گوجه با کباب

صبح روز ١٧ شهریور بعد از خوردن صبحانه هتل،تاکسی اسنپ به مبلغ ٢۳ هزارتومان گرفتیم به مقصد باغ عفیف آباد شیراز، ساعت حدود ١٠ صبح درب ورودی باغ بودیم و از باجه بلیط فروشی مجموعه بلیط تهیه کردیم و وارد باغ عفیف آباد شدیم.(قیمت بلیط بزرگسال ١٠ هزارتومان و کودک رایگان بود)

این باغ در محله عفیف آباد در بلوار ستارخان شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ارتش خاورمیانه در آن وجود دارد. این باغ از املاک شخصی ایل ذوالقدر (یعقوب خان ذوالقدر)، حاکم فارس در زمان صفویه بوده‌است. باغ عفیف آباد نمونه کاملی از هنر گل‌کاری ایرانی است. سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍.ق آن را احداث نمود. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است که همگی برای بازدید همگانی فراهم هستند. البته برای دیدن موزه سلاح های قدیمی باید بلیط جداگانه تهیه شود.

نمای ورودی باغ
عمارت داخل باغ
نمای داخل باغ
نمای موزه اسلحه

برنامه بعدی بازدید از باغ ارم شیراز بود. از باغ عفیف آباد یک اسنپ گرفتیم به مقصد باغ ارم به مبلغ ٢٢ هزارتومان، از درب ورودی بلیط تهیه کردیم ( هر بزرگسال ٥ هزارتومان و کودکان رایگان). به نسبت باغ عفیف آباد شلوغ تر بود . وارد باغ شدیم و به سمت عمارت زیبای وسط باغ رفتیم،عمارت اصلی باغ ارم را می‌توانید در بخش غربی این مجموعه پیدا کنید که جذابیت زیادی برای گردشگران تور ایران دارد. باغ ارم به‌گونه‌ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان برای رسیدن به مرکز باغ و محل ساختمان اصلی باید از طول باغ عبور کنند.

ساختمان عمارت از سه طبقه با پشت‌بام شیروانی تشکیل شده است و از گچبری تا نقاشی، حجاری، پنجره‌های مشبک آهنی، منبت‌کاری و کاشی‌کاری در تزیینات آن به چشم می‌خورد. این عمارت نمونه بارز ساختمان‌های اواسط دوره قاجار است که با تبعیت از اصول معماری زندیه و صفویه انجام شده است.ورود به طبقات در زمان بازدید ما بسته بود.

تاریخچه باغ

محوطه باغ

برنامه بعدی بازدید از باغ جهان نما بود ،با یک اسنپ به مبلغ ٢١ هزاتومان خود را به باغ جهان نما رساندیم و از درب ورودی بلیط به ازای هربزرگسال ٥ هزارتومان و کودکان رایگان تهیه کرده و وارد مجموعه شدیم . باغ جهان نما، قدیمی‌ترین باغ شیراز است. باغی که در شمال این شهر واقع شده، در دوره‌ای به آن زینت الدنیا هم می‌گفتند و در چند قدمی آرامگاه حافظ واقع شده. این باغ زیبا در آن زمان در مسیر جوی آبی قرار داشته و برای همین آبادانی آن همیشه تضمین بوده. نهایت شکوه و جلال را اما کریم‌‌خان زند به باغ جهان نما هدیه کرده. کریم‌خان دستور داد دورتادور باغ را حصار بکشند و دو طرف خیابان منتهی به باغ را درخت‌کاری کنند. عمارت وسط باغ هم به دستور ایشان ساخته شد. این عمارت سقف چندضلعی دارد و از بهترین نمونه‌های معماری عصر خود به حساب می‌آید.

علاوه بر ساختمان‌ هشت ضلعی، هشت درخت سرو هم در هرکدام از خیابان‌های باغ قرار دارد. جوی آب بلند باغ هشت بخش دارد و هرکدام از این بخش‌ها هشت فواره کوچک دارد. با‌توجه‌به اینکه گفته می‌شود در ایران باستان عدد هشت عدد مقدسی بوده و نماد شانس و خوش‌یمنی محسوب می‌شده، به نظر می‌رسد تکرار این عدد تصادفی نیست. در جدیدترین اقدام صورت گرفته در این باغ، درختان خشک شده  روبروی کوشک با دستان هنرمند استاد حمید عمادی، جانی دوباره گرفته و حکاکی شده اند که  توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

نمای ورودی باغ
محوطه داخلی باغ
عمارت مرکزی باغ
درختان حکاکی شده داخل باغ

بعد از بازدید به خاطر همجواری باغ با حافظیه، پیاده تا حافظیه رفتیم،از درب اصلی بلیط تهیه کردیم و وارد مجوعه شدیم.ابتدا در کافه محوطه استراحتی کردیم و سپس به بازدید آرامگاه حافظ رفتیم. این بنا به فرمان رضاشاه به علی‌اصغر حکمت، وزیر آموزش و پرورش وقت و برپایه طرحی از آندره گُدار طراحی و بازسازی شد.

نمای حافظیه

برای ناهار به رستوران هفت خوان که در همان نزدیکی قرار داشت رفتیم ،تجربه خوشایندی نبود، از نوشتن درباره آن پرهیز می کنم. بعد از ناهار اسنپ گرفتیم و برای استراحت به هتل بازگشتیم. برای شب برنامه بازدید از سعدیه را داشتیم یک اسنپ گرفتیم از هتل به مبلغ ٤٨ هزارتومان .بلیط ورودی را به ازای هر نفر٥هزار تومان تهیه کردیم و وارد مجوعه شدیم.

این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنه کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند. از جمله مهمترین‌های آن می‌توان شوریده شیرازی را نام برد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌است.بعد از بازدید از مجموعه به پالوده سعدی (یکی از قدیمهای فالوده و بستنی در شیراز) رفتیم،فالوده و بستنی سفارش دادیم . سپس با اسنپ به هتل بازگشتیم.

نمایی از آرامگاه سعدی
بستنی و پالوده سعدی قابل درب ورودی سعدیه

شنبه ١٨ شهریور صبح بعد از صرف صبحانه در هتل با اسنپ به مبلغ ٢١ هزارتومان به موزه نارنجستان رفتیم. خانه قوام یا باغ نارنجستان قوام، در دوره قاجار محل اقامت حاکم شیراز بود. این عمارت توسط چند نسل از خاندان قوام پی‌ریزی، احداث و تکمیل شد. لقب «نارنجستان» هم از درختان نارنج حیاط این عمارت می‌آید. امروزه این مکان با عنوان موزه نارنجستان در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد.یکی از مواردی که در این عمارت جلب توجه می کرد آیینه کاریهای زیبایی بود که در سقف عمارت انجام شده بود.

ورودی مجموعه نارنجستان
تاریخچه نارنجستان
محوطه داخلی نارنجستان
عمارت واقع در نارنجستان
آیینه کاریهای به کار رفته در عمارت
فضای داخلی عمارت

بعد از بازدید از نارنجستان قوام به سمت حمام وکیل حرکت کردیم ،بعد از نیم ساعت پیاده روی به حمام وکیل رسیدیم و با پرداخت ورودی ٥ هزارتومانی وارد مجموعه شدیم.یکی از مکانهایی که در این سفر برای پسرم جذاب بود حمام وکیل بود. حمام وکیل در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به دستور کریم خان زند ساخته شد. این حمام در کنار بناهای دیگری همچون مسجد، بازار، ارگ، کاروانسرا، آب انبار و … در میدان اصلی که به میدان توپخانه شهرت داشت بنا شد. این حمام دارای ۱۱ هزار مترمربع زیربنا است که معماری آن نشان از هنر عالی دوران زندیه می‌باشد. نوع ساخت حمام وکیل شیراز و تزئینات به کار رفته در آن موجب شده‌اند که این بنای تاریخی به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل گردد.

نمای داخلی حمام وکیل

بعد از بازدید حمام، به بازار وکیل که در مجاورت آن قرار داشت رفتیم . این بازار ورودی‌های متفاوتی دارد که می‌توانید برای رسیدن به بازار از آن‌ها استفاده کنید. این ورودی‌ها در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده‌ است. ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

به نظر می‌رسد هنگامی که کریم خان زند برای سرکشی به شهر لار رفته بود، با دیدن بازار قیصریه شهر لار تصمیم می‌گیرد بازاری شبیه به آن در شیراز بنا کند تا محلی برای تجمع کسب و کار و امور اقتصادی مردم شیراز ایجاد کند. بر اساس نوشته‌های تاریخی ساخت بازار وکیل شیراز به دستور کریم خان زند در سال ۱۱۷۲ هجری قمری آغاز می‌شود و پس از گذشت ۲۱ سال در ۱۱۹۳ هجری قمری آخرین مراحل ساخت آن به پایان می‌رسد.

نمای بازار وکیل
حجره فرش فروشی بازار وکیل

برای صرف ناهار به خانه پرهامی رفتیم .خانه پرهامی یک خانه اعیانی قجری با قدمتی ٢٠٠ساله می باشد. در این رستوران ، ناهار در دو تایم مختلف ، ساعات یک  و  سه ظهر  سرو می شود که بین ساعت ٩ تا ١٠ صبح با شماره رستوران باید تماس گرفت و رزرو میز انجام داد. بعد از ناهار به هتل رفتیم و استراحت کردیم.

نمای داخلی خانه پرهامی
غذاها (کلم پلو شیرازی،غم بر پلو،کته گوجه )

شب از هتل کردیم به سمت ارگ کریمخان، بعد از یک ربع پیاده روی به محوطه ارگ رسیدم. محوطه شلوغ و پرجنب و جوش بود.بلیط ورودی را تهیه کردیم به ازای هر نفر۵ هزارتومان و وارد محوطه ارگ شدیم. این ارگ در زمان سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریمخان زند شیراز را به عنوان پایتخت و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم‌خانی معروف شد.

نمای ارگ کریمخان در شب
نمای عمارت داخلی
نمای گرمابه ارگ
نمای داخلی عمارت

صبح روز ١٩ شهریور بعداز صرف صبحانه در هتل چمدان ها را داخل ماشین گذاشتیم و به سمت مقصد جدیدمان عسلویه( هتل آپارتمان چریف ) راه افتادیم. فاصله بین هتل شیراز تا عسلویه ۳۵٠ کیلومتر می باشد.هوا گرم وجاده باریک و دو لاینه بود(یک لاین رفت و یک لاین برگشت)، از شهرستان جم به بعد اوضاع جاده یک مقدار بهتر می شد ولی به گرمای هوا ،رطوبت و آلودگی هم اضافه می شد.

فاصله هتل شیراز تا هتل عسلویه

ساعت حدود ۳ به هتل محل اقامتمان رسیدیم. رطوبت هوا به قدری زیاد بود که در فاصله کوتاهی که از ماشین پیاده شدم تا به سمت هتل بروم لباسهایم خیس شد. وارد هتل شدم و از رزرویشن هتل که خانمی جوان بودند درخواست  اتاق را کردم ،در کمال بهت در اون  شرایط و گرمای هوا و خستگی راه  فرمودند اتاق شما مشکل برقی داره و تمام اتاقهای هتل پر هست و اتاقی نداریم که به شما بدهیم و اینگونه بود که بدترین تجربه سفر ما رقم خورد ، با سایتی که رزرو هتل را انجام دادیم تماس گرفتم و جزییات را گفتم  و نارحتی خودم را از اینکه چرا به من زودتر اطلاع ندادید را مطرح کردم ، بعد از یک ساعت جروبحث در هتل توجه شدیم که اتاق را به مسافر دیگری داده اند و کتمان می کنند بالاخره هتل بی ﻣﺴﺌولیت اتاق را به ما برگردادند.

این هتل دارای واحدهای یک خواب و دو خواب می باشد که هر واحد امکانات پخت و پز،ماکرویو،ماشین لباسشویی و یخچال را دارا می باشد. صبحانه هتل به تعداد نفرات و شبهای اقامت (کره ،پنیر،مربا،تخم مرغ)  و یک ظرف میوه یخچال موجود بود .

آشپزخانه واحد یکخوابه
پذیرایی واحد
اتاق خواب واحد یکخوابه
نمای اسکله روبروی هتل
اقلام داخل یخچال

بعد از خوردن ناهار در هتل استراحت کردیم،نزدیک غروب بود از هتل بیرون زدیم،تصمیم گرفتیم به سمت ساحل نایبند برویم، هوا تاریک شده بود و مسیر از نیمه راه روشنایی نداشت،تصمیم گرفتیم از میانه راه برگردیدم و فردا برای دیدن ساحل برویم. سپس درشهر گشتی زدیم و در رستورانی به نام آرسین شام خوردیم و به هتل رفتیم.

ماهی شوریده و میگو سوخاری

صبح روز دوشنبه ٢٠ شهریور بعد از صرف صبحانه به سمت ساحل نایبند رفتیم. از هتل تا ساحل تقریبا چهل دقیقه راه بود.به ساحل نایبند رسیدیم ،هوا گرم و شرجی و فقط خودمان در ساحل بودیم. ساحل تمیز  و  دریا شفاف و زیبا بود مقداری در ساحل شنی شنا کردیم و بعد از آن به دماغه نایبند رفتیم .

ساحل شنی نایبند

ساحل صخره ای نایبند

بعد از آن به طرف غار بنود که از جاهای دیدنی عسلویه هست، حرکت کردیم . تا نزدیکیهای غار که می شد با ماشین رفتیم بقیه مسیر را درکنار خط ساحلی پیاده حرکت کردیم . به خاطر گرما و رطوبت زیاد،در میانه راه پسرم  دچار گرمازدگی شد و تصمیم گرفتیم که دیدن غار بنود را به سفرهای بعد موکول کنیم و برگردیم.به سمت هتل بازگشتیم و از کترینگ نزدیک هتل ناهار گرفتیم و تا بعدازظهر در هتل استراحت کردیم.

ساحل بنود

بعداز ظهر برای خرید به فروشگاه ته لنجی رفتیم ، گشتی در آن زدیم و  مقداری سوغاتی خریدیم. فروشگاه بزرگ و با تنوع اجناس زیادی بود.

فروشگاه ته لنجی عسلویه
نخل تقی مال(لوازم آرایشی و بهداشتی)

Dark Blue Gradient Travel Banner Landscape (5).jpg

صبح روز سه شنبه ٢١ شهریور هتل را تحویل دادیم و به سمت بوشهر (هتل ناکو) راه افتادیم. فاصله بین هتل عسلویه تا بوشهر۲٨۰ کیلومتر می باشد .دو مجتمع بین راهی در مسیر وجود داشت که یکی از آنها فعال نبود ،  ترجیح دادیم توقف نکنیم، نزدیک ظهر به بوشهر رسیدیم،دمای هوا تقریبا۳٩ درجه بود و از شرجی و آلودگی هوا کاسته شد.

فاصله بین هتل عسلویه و هتل بوشهر

برای ناهار به رستوران قوام بوشهر رفتیم.قوام از رستورانهای قدیمی بوشهر هست که قدمت ١۵٠ ساله دارد، این رستوران درگذشته آب انبار بوده است

ورودی رستوران قوام
فضای داخلی رستوران قوام
میگو پلو بوشهری
ماهی شیر

بعد از صرف ناهار به سمت هتل ناکو رفتیم و اتاقمان را تحویل گرفتیم.هتلی ۳ستاره روبروی اسکله جلالی که در سال ٩٨ افتتاح شد.

اتاق سه تخته هتل
امکانات اتاق

بعداز استراحت کافی در هتل  به سمت چرخ و فلک بوشهر که در نزدیکی هتل قرار داشت و از جاهای دیدنی بوشهر هست، رفتیم.چرخ و فلک بوشهر ،بزرگ ترین چرخ و فلک ساحلی ایران به ارتفاع ٧۵.۵ هست ، یک دور چرخیدن آن ١۵ دقیقه طول می کشد و داخل هر کابین به کولر گازی مجهز شده.قیمت بلیط هر نفر ٨٠ هزار تومان است.

نمای چرخ و فلک
داخل کابین چرخ و فلک

بعد از دیدن چرخ و فلک به سمت ساحل ریشهر رفتیم.ریشهر از مهم ترین سواحل بوشهر است که در امتداد خیابان ریشهر به سمت دریا قرار گرفته است. پارک ساحلی ریشهر نیز از زیباترین پارک های این شهر به حساب می آید ، ظاهرا ریشهر ترکیبی از دو کلمه ری و اردشیر می باشد و نام شهری در دوران ساسانیان بوده است .

نمای ساحل از بالا
پله های به سمت ساحل
ساحل ریشهر

برای شام به رستوران میداف رفتیم.رستورانی سه طبقه که شامل بخشهای سنتی ،فست فود و کافه می باشد.بخشی ازرستوران کلکسیون ماشین های فلزی بود که برای کودکان جذاب می باشد.

نمای داخلی رستوران
کلکسیون ماشین رستوران
ماهی شیر
دوپیازه میگو

صبح روز چهارشنبه ٢٢ شهریور تصمیم گرفتیم برای خرید به شهر گناوه برویم، بعد از خوردن صبحانه راهی شهر گناوه شدیم. تقریبا یک ساعت و نیم فاصله بین دوشهر هست، حوالی ظهر به گناوه رسیدیم، ابتدای ورودمون اندکی داخل ترافیک ماندیم،شهر شلوغ و مسافران درحال خرید بودند. به سختی جای پارک پیدا کردیم از ماشین پیاده شدیم تا گشتی در بازارها بزنیم متاسفانه بد موقع به شهر رسیده بودیم،مغازه ها کم کم در حال بستن بودن، هوا گرم بود و نمی توانستیم منتظر بازشدن مغازه ها باشیم تصمیم گرفتیم ناهار بخوریم و برگردیم .

شهر گناوه
شهرگناوه

برای ناهار به رستوران سلطانیه رفتیم.داخل رستوران زیبا و تاریخی بود .رستوران میز اردو داشت که به ازای هر نفر جداگانه می توانستیم سفارش دهیم .به نسبت هزینه پرداختی و کیفیت یکی از خوشزه ترین غذاهای دریایی را در این رستوران تجربه کریدم بعد از آن به هتل برگشتیم و استراحت کردیم

نمای ورودی

نمای داخلی رستوران
سینی دریایی

بعداز استراحت در هتل به پارک تی وی (یا سیادت ) رفتیم . در بندر بوشهر، پارک‌های ساحلی متعددی وجود دارد و پارک تی وی یکی از آن‌هاست. علت نامگذاری این پارک به خاطر نمایشگر بزرگی‌ست که داخل پارک واقع شده است این پارک زیبا در کنار بلوار خلیج فارس قرار دارد و چشم‌اندازی تماشایی از سواحل خیلج فارس را پیش روی گردشگران می‌گذارد.

محوطه داخلی پارک
ساحل پارک مناسب شنا کردن

برای شام به کنار ساحل جفره رفتیم . تعدادی دکه فلافل فروشی در آنجا وجود داشت ما هم شام امشب را از آنجا تهیه کردیم .  طعم فلافل خوب و به صورت سلف سرویس ارایه می شد. بعد از آن به هتل رفتیم وسایلمان را جمع کردیم تا فردا زودتر هتل را تحویل دهیم و به مسیرمان ادامه بدهیم.

فلافلی بوشهر

Dark Blue Gradient Travel Banner Landscape (6).jpg

صبح روز پنج شنبه ۲۳ شهریور بعد از صرف صبحانه در هتل به مسیرمان به سمت یاسوج(هتل پارسیان) ادامه دادیم. از هتل بوشهر تا هتل یاسوج  ۳٠٠ کیلومتر راه درپیش داشتیم . ابتدای مسیر با جاده ای پرپیچ و خم ونخلستانهای زیبا روبروشدیم در ادامه کم کم از گرمای هوا فاصله گرفتیم و جاده ای سرسبز و زیبا در مقابلمان نمایان شد.

فاصله هتل بوشهر تا هتل یاسوج
مناظر ابتدای مسیر
مناظر انتهای مسیر

برای ناهار از رستورانهای بین راهی که منوی غذایی همه یکسان بود (دمپخت و کباب) یکی را انتخاب کردیم و ناهار خوردیم .غذا خوشمزه و چرب بود ولی رستوران نظافت مناسبی نداشت . بعد از صرف ناهار مقداری استراحت کردیم و دوباره مسیر ادامه دادیم

ورودی رستوران
محوطه رستوران
غذای رستوران دمپخت  و کباب

بعد از حدود ۱ ساعت به هتل رسیدیم . اتاقمان را تحویل گرفتیم. هتل پارسیان یاسوج با اینکه یک هتل چهارستاره می باشد اما خدمات ضعیفی ارایه می دهد . اتاقها قدیمی و فرسوده می باشد، حوله و پتو بدون بسته بندی و صبحانه ضعیف سرو می شود ،نکته مثبت هتل موقعیت آن می باشد که بر روی تپه ای مشرف به شهر می باشد.

نمای ورودی هتل

نمای داخلی اتاق

سرویس بهداشتی

بعد از استراحت در هتل تصمیم گرفتیم به آبشار یاسوج برویم. آبشار یاسوج در فاصله ۲ کيلومتری مرکز شهر یاسوج و در شمال این شهر واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از آب چشمه‌های موجود در كوه‌های زاگرس می‌جوشد.تا ابتدای مسیر  ترافیک  روان بود اما از ابتدای جاده آبشار با مسیری باریک و شلوغ و پرترافیک که مملو از رستوران در دو طرف جاده بود روبرو شدیم. ترافیک را پیمودیم و با پرداخت ورودی ۲٠ هزار تومان وارد پارکینگ شدیم. ازماشین پیاده شدیم و حدود نیم ساعت پیاده روی کردیم تا به آبشار برسیم. تا نزدیکی آبشار رفتیم و به خاطر تاریکی هوا و نبود روشنایی اطراف آبشار . آبشار به خوبی نمایان نبود. در راه برگشت از دکه میانه راه آش خریدم و بعد از خوردن به هتل برگشتیم.

مسیر پیاده روی تا آبشار
دکه های بین راه
محوطه اطراف ابشار
مسیر پیاده روی آبشار
دکه آش فروشی
آش کارده

Dark Blue Gradient Travel Banner Landscape (7).jpg

صبح روز جمعه ۲۴ شهریور بعد از خوردن صبحانه از هتل خارج شدیم و به سمت آخرین مقصد سفرمان نطنز(بوتیک هتل کوهاب) حرکت کردیم. یک شب اقامت برای یاسوج کم بود، به خاطر دیدنیهای فراوانی که داشت. انشالله در سفرهای بعدی دوباره به بازدید این شهر زیبا می رویم

فاصله هتل یاسوج تا هتل نطنز

فاصله هتل یاسوج تا هتل نطنز حدودا ۴۵٠ کیلومتر می باشد که یکی از طولانی ترین مسافت های طی شده ما در روزهای آخر این سفر می باشد. در مسیرمان تا مقصد جدید از شهر زیبای سی سخت و جاده زیبای آن گذر کردیم و از طبیعت زیبای یاسوج استفاده کردیم.

جاده اطراف سی سخت

ساعت حدود ۴ بعدازظهر خسته به هتل رسیدیم . اتاق دوتخته رزرو کرده بودیم که مسیول رزرو فرمودند اتاق دو تخته پر شده و بدون هزینه اضافه یک اتاق شش تخته به ما دادند. بوتیک هتل سنتی کوهاب مربوط به دوران صفویه و با قدمت 420 ساله می باشد که میزبان تاجرها و مسافران بین راهی بوده  وگاهی هم محل استقرار پیاده نظام در زمان  سکونت شاه در منطقه ییلاقی نطنز بوده .در سال 98 بازسازی و در سال 1401 به بهره داری رسیده است.

از داخل حیاط کاروانسرا ناحیه گنبدی شکلی بر روی کوه دیده می شود (مشابه تصویر زیر) که به گنبد باز معروف می باشد. شاه عباس صفوی به شکار پرندگان علاقه زیادی داشت و برای این کار از بازشکاری استفاده می کرد.یکی از بازهای شکاری شاه عباس بازی بود به نام  "لَوَند" که به‌علت جَلدی و چالاکی‌اش به‌این نام خوانده می شد.شاه عباس که به این باز علاقه زیادی داشت دستور داد که برروی قله کوه برجی به یادگار بنا کردند

ورودی کارونسرا(برامدگی روی کوه محل یادبود باز می باشد)
محوطه داخلی کاروانسرا

ورودی اتاق۶تخته

فضای داخلی اتاق
حمام اتاق

ورودی سرویس بهداشتی

بعد از کمی استراحت در اتاق به سمت محوطه کاروانسرا رفتیم و گشتی در آن زدیم سپس به شربتخانه کاروانسرا که در طبقه دوم و با دید کل کاروانسرا بود رفتیم و نوشیدینی سفارش دادیم و از هوا و انرﮊی مثبت محیط استفاده کردیم .

محوطه کاروانسرا از بالا
فضای شربتخانه کاروانسرا

بعد از بازدید از کاروانسرا و اطراف آن برای صرف شام به رستوران سنتی کاروانسرا رفتیم. منوی غذایی محدود و کیفیت آن قابل قبول بود بعد از صرف شام به حیاط کاروانسرا رفتیم که در آن کارگاه ستاره شناسی و رصد در حال برگذاری بود و برای مسافران رایگان بود. اولین باری بود که در همچنین جمعی شرکت می کردیم و  برای همگی ما جذاب بود خصوصا برای فرزندم..

محوطه رستوران کاروانسرا

کشک بادمجان،قرمه،جوجه کباب

پوستر برنامه رصد آسمان کوهاب

صبح روز شنبه ۲۵ شهریور بعد از خوردن صبحانه اتاقمان را تحویل دادیم و به سمت تهران حرکت کردیم . حدودا ساعت ۱ به منزل رسیدیم و این سفر به پایان رسید.

پی نوشت

1. زیباترین مسیری که در این سفر تجربه کردیم جاده یاسوج به سمت نطنز بود.
  2. تمیزترین و با کیفیت ترین هتلی که در این سفر تجربه کردیم شهر شیراز(هتل شیرازیس) بود.
  3. متفاوت ترین هتلی که تجربه کردیم هتل کوهاب نطنز با فضایی زیبا و متفاوت بود.
  4. بهترین وعده غذایی را در رستوران سلطانیه بندر گناوه صرف کردیم.
  5. کیلومتر ماشین در ابتدای مسیر ۶۷۰۰ و در انتهای مسیر ۹۷۰۰ کیلومتر بود.