بهترین جاهای دیدنی استانبول + 7 جای کمتر دیده شده

4.2
از 52 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی مهم و ناشناخته استانبول را بشناسید + تصاویر
25 آذر 1402 12:00
5

جاهای دیدنی استانبول، طیف گسترده‌ای از بناهای تاریخی، موزه‌ها، کاخ‌ها و آثار باستانی را در بر می‌گیرد و هرکدام، داستان‌هایی را از این شهر زیبای ترکیه، روایت می‌کند. بسیاری از مسافران این شهر، فرصت نمی‌کنند همه جاهای دیدنی استانبول را ببینند و زمان کم می‌آورند. در این مطلب از بلاگ لست‌سکند علاوه‌بر معرفی جاذبه‌های مهم و معروف استانبول، جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی استانبول را به شما معرفی می‌کنیم که کمتر شناخته شده‌اند و نام آن‌‌ها برای بسیاری از سفردوستان آشنا نیست. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول ترکیه آشنا کنیم.

06.jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
بهترین جاهای دیدنی استانبول کجاست؟مساجد استانبول1. مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia)2. مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque)موزه‌‌های استانبول 1. موزه کورا (Chora Museum)2. موزه باستان‌شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)موزه اسباب‌بازی استانبول (Istanbul Toy Museum)کاخ‌‌های استانبول1. کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)2. کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)3. کاخ بیلربیی (Beylerbeyi Palace)4. کاخ کوچوکسو (Kucuksu Palace)5. کاخ چراغان (Çırağan Palace)6. قصر ایهلامور (Ihlamur Kasrı)7. کوشک مالتا (Malta Köşkü)8. قصر آینالیکاواک (Aynalıkavak Kasrı)9. قصر مسلک (Maslak Kasrı)پل‌های استانبول1. پل بسفر(Bosphorus Bridge)2. پل گالاتا (Galata Bridge)جاهای تاریخی استانبول 1. برج گالاتا (Galata Tower)2. قلعه یدیکوله (Yedikule Fortress)3. ابلیسک تئودوسیوس (Obelisk of Theodosius)4. قلعه یوروس (Yoros Castle)5. آب‌انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)6. قلعه آناتولی (Anatolian Fortress) 7. قلعه روملی (Rumeli Castle)فضای شهری استانبول1. میدان تکسیم و خیابان استقلال (Taksim Square & Istiklal Street)2. منطقه اسکودار و برج دختر (Üsküdar And Maiden’s tower)3. تپه پیر لوتی (Pierre Loti Hill)4. میدان هیپودروم یا میدان سلطان احمدجاهای کمتردیده‌شده استانبول1. ساحل ایستینیه (İstinye Sahili)2. ساحل امیرگان (Emirgan Coast)3. ساحل تارابیا (Tarabya Sahili)4. ساحل کیلیوس (Kilyos Beach)5. پارک امیرگان (İBB Emirgan Grove)6. جنگل بلگراد (Belgrade Forest)7. پارک جنگلی آتاتورک (Ataturk Urban Forest)خرید تور استانبول

بهترین جاهای دیدنی استانبول کجاست؟

اگر قرار باشد تعدادی از جاهای دیدنی استانبول را به‌عنوان معروف‌ترین جاذبه‌هایش نام ببریم، باید به مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، کاخ دولما باغچه، پل بسفر، پل گالاتا، برج گالاتا، آب‌انبار باسیلیکا، قلعه آناتولی، میدان تکسیم، تپه پیر لوتی و کاخ چراغان اشاره کنیم. در ادامه به‌صورت مفصل آن‌ها را توضیح می‌دهیم و جاذبه‌های ناشناخته استانبول را هم معرفی می‌کنیم. اگر قرار است سفر چندروزه به استانبول داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را کامل بخوانید و جاذبه‌های مد نظرتان را انتخاب کنید تا هنگام سفر، بین تعداد زیاد جاذبه‌ها سردرگم نشوید. 

مساجد استانبول

فداکاری، غرور و هنر در معماری مساجد استانبول موج می‌زند. بیش از 3000 مسجد در بزرگترین شهر ترکیه وجود دارد؛ از بناهای بزرگ در زمین‌های وسیع گرفته تا ساختمان‌های چوبی ساده در نزدیکی خیابان شهر. برخی از آن‌ها در ابتدا به‌عنوان کلیساهای بیزانسی ساخته شده بودند که قدمتشان به قرن چهارم پس‌از میلاد می‌رسد. سپس تغییر کردند و به مسجد تبدیل شدند. البته مساجد جدید، همچنان به‌طور منظم در سطح شهر استانبول ساخته می‌شوند. مساجد استانبول، چه آن‌هایی که مربوط به تاریخ معاصر هستند و چه آن‌هایی که به تاریخ کهن مربوط می‌شوند، تنوع فوق‌العاده‌ای دارند. در برخی از مساجد، گنبدهای سربه‌فلک‌کشیده دیده می‌شود که با کاشی‌های طرح‌دار و خوش‌نویسی‌شده تزیین شده‌اند؛ درحالی‌که برخی دیگر، شیک، مینیمال و مدرن هستند.

1. مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia)

مسجد ایا صوفیه مسلماً دیدنی‌ترین نمونه معماری بیزانسی است. این مسجد یک کلیسای جامع در دوران بیزانس بوده که سپس به یک مسجد تبدیل شده و امروزه به‌عنوان یک موزه و یکی از بزرگ‌ترین مراکز دیدنی استانبول، شناخته می‌شود. موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری موجود در سراسر این مسجد باشکوه، به‌طرز شگفت‌انگیزی جلب‌توجه می‌کند.

ایا صوفیه یکی از بی‌نظیرترین آثار معماری است که تابه‌حال دیده‌اید و به‌عنوان مظهر معماری بیزانسی در نظر گرفته می‌شود. این سازه عظیم، عناصر متعددی دارد که جالب‌توجه است. در لحظه ورود به مسجد، با مجموعه عظیمی از موزاییک‌ها و ستون‌های مرمری روبه‌رو می‌شوید. ازآنجایی‌که در طول سال‌ها به‌دلیل بی‌توجهی و مراقبت نکردن از این مسجد، خرابی‌هایی به بار آمده، کارهای مرمتی به‌طور مداوم در ایا صوفیه انجام می‌شود. بااین‌حال، این مسجد شلوغ‌ترین جاذبه ترکیه است.

  • ساعت بازدید از مسجد ایا صوفیه: 1 اکتبر تا 15 آوریل بین 9 صبح تا 5 عصر و از 15 آوریل تا 1 اکتبر بین ساعت 9 صبح تا 7 عصر 
  • قیمت بلیط مسجد ایا صوفیه: رایگان
  • آدرس مسجد ایا صوفیه: محله سلطان احمد، میدان ایا صوفیه

 

موقعیت مسجد ایا صوفیه

hagia-sophia.jpg
مسجد ایا صوفیه، از جاهای دیدنی استانبول

2. مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque)

مسجد عظیم و زیبای سلطان احمد درست روبه‌روی ایا صوفیه قرار دارد. این مسجد بی‌نظیر به فضای داخلی آبی‌رنگش معروف است و با نام مسجد آبی هم شناخته می‌شود. این مسجد، جزو زیباترین ساختمان‌های استانبول است که با معماری چشمگیر داخلش، بازدیدکنندگان بسیاری را به آنجا می‌کشاند. این مسجد، توسط سلطان احمد در سال 1616 برای نمایش قدرت عثمانی ساخته شد و نام مستعار غیررسمی خود را از این واقعیت گرفته است که بیش از 20 هزار کاشی آبی، فضای داخلی آن را تزیین می‌کند و طرح‌های خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. بیش از 200 پنجره شیشه‌ای رنگی در آن وجود دارد و محرابش از سنگ مرمر تراشیده شده است.

نمای بیرونی مسجد سلطان احمد، مجموعه‌ای از گنبدها و 6 مناره سربه‌فلک‌کشیده است و یک حیاط بزرگ دارد که چشم‌اندازی از عظمت مسجد را به شما نشان می‌دهد. این مسجد هنوز هم برای عبادت استفاده می‌شود و یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول است. معمولاً این مسجد در تورهای کوتاه‌مدت، مثل تور استانبول 4 شب و 5 روز از قلم نمیفتد و مسافران از آن بازدید می‌کنند. به همین دلیل، اغلب شاهد صف‌های طولانی گردشگران در مقابل این مسجد خواهید بود.

  • ساعت بازدید از مسجد سلطان احمد: 9 صبح تا 7 عصر (هنگام 6 نوبت نماز، مسجد برای بازدید تعطیل است.)
  • قیمت بلیط مسجد سلطان احمد: رایگان
  • آدرس مسجد سلطان احمد: منطقه اروپایی فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی، پلاک ۷۰

موقعیت مسجد سلطان احمد

Sultan Ahmed Mosque.jpg
مسجد سلطان احمد، از دیدنی های استانبول

موزه‌‌های استانبول 

استانبول را می‌توان از نظر تاریخ، فرهنگ و هنر، یکی از بهترین شهرهای جهان دانست. استانبول میزبان بیش از 80 موزه ازجمله موزه‌های باستان‌شناسی، موزه‌های تاریخی، موزه‌های مدرن و هنرهای زیبا و همچنین موزه موضوعی است. چه به‌دنبال موزه‌های شگفت‌انگیز در یک کاخ، کلیسا، مسجد و جاهای تاریخی باشید، چه به‌دنبال موزه‌های هنرهای کلاسیک، هنرهای معاصر، هنرهای زیبا و مدرن، عکاسی یا نمایشگاه‌های موقت و دائمی، در استانبول به آنچه در جست‌وجویش هستید، خواهید رسید. در ادامه، دو مورد از مهم‌ترین و پر بازدید‌ترین موزه های استانبول را معرفی خواهیم کرد.

1. موزه کورا (Chora Museum)

موزه کورا یا چورا که به موزه کارییه هم معروف است، در محله ادیرنکاپی استانبول واقع شده است. این کلیسا، به‌عنوان یکی از زیباترین کلیساهای بیزانسی قرن شانزدهم که در سال 1948 به یک مسجد و در نهایت به موزه تبدیل شد، شناخته می‌‌شود. فضای داخلی ساختمان با موزاییک‌های زیبایی پوشانده شده است که زندگی حضرت مسیح و حضرت مریم را به تصویر می‌کشد. این موزاییک‌ها را می‌توان مانند یک رمان گرافیکی دنبال کرد. برای بسیاری، اهمیت موزه چورا به‌اندازه مسجد ایاصوفیه است. موزه کورا، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از موزه کارییه در فصل تابستان (آوریل تا اکتبر): از ساعت 9 صبح تا 7 عصر
  • ساعت بازدید از موزه کارییه در فصل زمستان (نوامبر تا مارس): از ساعت 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط موزه کارییه: 65 لیر
  • آدرس موزه کارییه: منطقه فاتح، درویش علی، مسجد کارییه

 موقعیت موزه کارییه

chora museum.jpg
موزه کارییه، از دیدنی های استانبول

2. موزه باستان‌شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)

موزه باستان‌شناسی استانبول یک مجموعه موزه باورنکردنی متشکل از 3 ساختمان است که مجموعه‌های باستان‌شناسی با بیش از 1 میلیون اثر را در خود جای داده است. این موزه، شامل مجموعه‌ای از اقلام است که قدمتشان به هزاران سال قبل و زمان بین‌النهرین باستان، مصر قبل از اسلام و شبه‌جزیره عربستان می‌رسد. این موزه، یافته‌های باستان‌شناسی امپراتوری عثمانی را هم به نمایش می‌گذارد. امروزه، موزه باستان‌شناسی استانبول از برجسته‌ترین مراکز دیدنی استانبول است.

  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول: 9 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط موزه باستان‌شناسی استانبول: بزرگ‌سالان 340 لیر، کودکان زیر 12 سال رایگان
  • آدرس موزه باستان‌شناسی استانبول: انتهای خیابان علمدار، ضلع جنوبی پارک گلهان

موقعیت موزه باستان‌شناسی استانبول

medium_istanbul_archaeology.jpg
 موزه باستان‌شناسی استانبول، از جاهای دیدنی استانبول ترکیه

موزه اسباب‌بازی استانبول (Istanbul Toy Museum)

موزه اسباب‌بازی استانبول توسط شاعر و نویسنده ترک، سونای آکین تأسیس شده است و مکانی بی‌نظیر و جذاب برای کودکان و بزرگ‌سالان به‌ شمار می‌آید. مجموعه خصوصی اسباب‌بازی‌های این هنرمند که از حراج‌ها و عتیقه‌فروشی‌های سراسر جهان جمع‌آوری شده است، اکنون در یک عمارت چوبی قدیمی در یک خیابان فرعی، درست در نزدیکی خیابان بغداد، به نمایش گذاشته شده است.

در این موزه، هزاران اسباب‌بازی که قدمت برخی از آن‌ها به دهه 1700 برمی‌گردد، توسط یک طراح صحنه برای نمایش عموم، چیده شده است. درمجموع، بازدید از این موزه، تجربه جالبی برای کودکان عصر دیجیتال است که بدانند پدران یا مادربزرگ‌هایشان در گذشته با چه نوع اسباب‌بازی‌هایی سرگرم می‌شدند. موزه اسباب‌بازی استانبول از بهترین جاذبه های گردشگری استانبول برای کودکان است.

  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول: 10 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط موزه باستان‌شناسی استانبول: 350 لیر
  • آدرس موزه اسباب‌بازی استانبول: گوزتپه، خیابان زکی زارن، پلاک 12

موقعیت موزه اسباب‌بازی استانبول

lastsecond.ir-attraction of istanbul .webp
موزه اسباب‌بازی، از جاهای دیدنی استانبول ترکیه

کاخ‌‌های استانبول

از قرن پانزدهم تا نوزدهم، سلاطین عثمانی قلعه‌ها و کاخ‌های متعددی در استانبول ساختند. درحالی‌که برخی سلاطین در شهرهای دیگر زندگی می‌کردند، بیشتر این کاخ‌های زیبا در پایتخت امپراتوری، یعنی استانبول، واقع شده‌اند. برخی از این کاخ‌ها، اقامتگاه اولیه و برخی خانه‌های تابستانی بودند. اگر به تجمل سلطنتی و تاریخ علاقه دارید، به این کاخ‌های باشکوه سری بزنید که از جاهای دیدنی استانبول ترکیه به شمار می‌آیند.

1. کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)

شش سال پس‌‌از فتح استانبول در سال 1453، سلطان محمد دوم، کاخ توپکاپی را در محل آکروپلیس دوره بیزانس بنا کرد. کاخ توپکاپی، اولین کاخ میان همه کاخ‌های عثمانی به شمار می‌آید که به‌دلیل سبک معماری متفاوت در مقایسه با سبک‌های برجسته غربی و شرقی آن دوران، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. کاخ توپکاپی، چهار حیاط اصلی دارد. این کاخ امروزه به‌عنوان یک موزه و از جاهای دیدنی استانبول ترکیه شناخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از کاخ توپکاپی: اواسط آوریل تا اکتبر از 9 صبح تا 6:45 عصر، اواسط نوامبر تا آوریل از 9 صبح تا 4:45 عصر
  • قیمت بلیط کاخ توپکاپی: بزرگ‌سالان 750 لیر، کودکان زیر 12 سال رایگان
  • آدرس کاخ توپکاپی: منطقه سلطان احمد

موقعیت کاخ توپکاپی

topkapi palace.jpg
کاخ توپکاپی، از بهترین جاهای دیدنی استانبول ترکیه

2. کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)

کاخ دولما باغچه پس از توپکاپی، محل اصلی عملیات عثمانی‌ها بود. این بنا در امتداد تنگه بسفر ساخته شد و یکی دیگر از سازه‌های خیره‌کننده امپراتوری عثمانی است که امروزه به‌عنوان یک جاذبه توریستی مهم استانبول محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین مجموعه لوسترهای کریستالی بوهمی و باکارا در جهان در این کاخ قرار دارد. کاخ دولما باغچه، آخرین اقامتگاه عثمانی‌ها در ترکیه بوده و بزرگ‌ترین کاخ این کشور است. بیش از 14 تن طلا در سقف این کاخ استفاده شده و لوستر کریستال بوهمیایی خیره‌کننده‌ای که در سالن تشریفات آویزان شده است، بزرگ‌ترین لوستر بوهمیایی در جهان است. کاخ دولما باغچه، یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول به شمار می‌آید.

  • ساعت بازدید از کاخ دولما باغچه: همه‌روزه؛ به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط کاخ دولما باغچه: 650 لیر
  • آدرس کاخ دولما باغچه: ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دولما باغچه

موقعیت کاخ دولما باغچه

lastsecond.ir-dolmabahce palace.jpg
کاخ دولما باغچه، یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول ترکیه

3. کاخ بیلربیی (Beylerbeyi Palace)

کاخ بیلربیی یک اقامتگاه تابستانی امپراتوری عثمانی متعلق به قرن نوزدهم است که در منطقه اوسکودار استانبول ترکیه واقع شده و اکنون به یکی از جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است. این عمارت باشکوه که با استفاده از سنگ مرمر سفید به‌سبک معماری امپراتوری دوم ساخته شده است، 24 اتاق و 6 تالار دارد که یکی از آن‌ها، تالار پذیرایی با حوض و فواره عظیم مرمری است. برخی از دیگر ویژگی‌های چشمگیر کاخ، یک پلکان مرکزی پرپیچ‌وخم، حمام و چندین آلاچیق است. بازدیدکنندگان می‌توانند در کافه‌باغ موجود در محوطه، غذای خود را میل کنند. این کاخ از مهم‌ترین مراکز دیدنی استانبول است.

  • ساعت بازدید از کاخ بیلربیی: سه‌شنبه تا یکشنبه 9 صبح تا 5 عصر، دوشنبه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط کاخ بیلربیی: 200 لیر
  • آدرس کاخ بیلربیی: منطقه اوسکودار، محله بیلربیی

موقعیت کاخ بیلربیی 

lastsecond.ir-beylerbey palace.jpg
کاخ بیلربیی، از جاهای دیدنی استانبول ترکیه

4. کاخ کوچوکسو (Kucuksu Palace)

کاخ کوچوکسو یک خانه تابستانی است که به موزه تبدیل شده و در منطقه بیکوز استانبول واقع شده است. این کاخ که به‌دلیل معماری و آثار باستانی‌اش مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است، در زمان سلطنت سلطان عبدالمجید ساخته شده و سلاطین عثمانی برای اقامت کوتاه‌مدت، از آن استفاده می‌کردند. این کاخ به‌سبک باروک جدید ساخته شده و دو طبقه اصلی و یک زیرزمین دارد. اطراف سازه باغی است که از چهار طرف با نرده‌های چدنی و از هر طرف با یک دروازه احاطه شده است. طبقات اصلی چیدمان، یک خانه سنتی ترکی را نشان می‌دهد؛ زیرا هرکدام چهار اتاق در اطراف یک راهروی مرکزی دارند. این کاخ یکی از مکان‌ های دیدنی استانبول محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از کاخ کوچوکسو: سه‌شنبه تا یکشنبه 9 صبح تا 4.5 عصر
  • قیمت بلیط باغ کاخ کوچوکسو: 20 لیر
  • آدرس کاخ کوچوکسو: قسمت آسیایی، منطقه بیکوز، خیابان کوچوکسو

موقعیت کاخ کوچوکسو

lastsecond.ir-kucuksu palace.jpg
کاخ کوچوکسو، از جاهای دیدنی استانبول ترکیه

5. کاخ چراغان (Çırağan Palace)

ساخت کاخ چراغان در قرن نوزدهم آغاز شد. این بنا در دوره‌ای ساخته شده است که سلطان‌های عثمانی به‌جای زندگی در خانه والدینشان، به‌صورت مستقل زندگی می‌کردند. سلطان عبدالعزیز این کاخ را ساخت و چند سال بعد از آن درگذشت. کاخ چراغان، تنها کاخ زیبای استانبول است که به‌صورت هتل درآمده و می‌توانید در آن اقامت کنید. سوئیت سلطان در این کاخ با عنوان یکی از «۱۵ سوئیت گران‌ترین هتل جهان»، رتبه ۱۴ را به خود اختصاص داده است و هتل چراغان پالاس را به لوکس‌ترین اقامتگاه در استانبول تبدیل کرده است. این مکان توسط هتل‌های کمپینسکی اداره می‌شود. کاخ چراغان همچنین به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول ترکیه شناخته می‌شود. اگر قصد بازدید از این کاخ را دارید، فقط می‌توانید ساختمان بیرونی آن را ببینید؛ مگر اینکه با اقامت در هتل آن، بتوانید به داخلش راه پیدا کنید.

  • ساعت بازدید از کاخ چراغان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط کاخ چراغان: فقط می‌توان از نمای بیرونی آن بازدید کرد.
  • آدرس کاخ چراغان: منطقه اورتاکوی و بشیکتاش، در کنار ساحل تنگه بسفر 

موقعیت کاخ چراغان 

lastsecond.ir-Çırağan Palace.jpg
هتل چراغان پالاس، از مراکز دیدنی استانبول

6. قصر ایهلامور (Ihlamur Kasrı)

نیکاگوس بالیان، معمار مشهور امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان عبدالمجید، این کاخ تابستانی را در منطقه بشیکتاش به‌عنوان استراحتگاه امپراتوری در اواسط دهه 1850 ساخت. اینجا جایی است که سلطان، اغلب از مهمانانش پذیرایی می‌کرد. قصر ایهلامور که در میان درختان قرار گرفته، دو ساختمان اصلی دارد. این دو ساختمان شامل کوشک Merasim (مخصوص مراسم) و کوشک Maiyet (مخصوص دربار سلطان) هستند و از سال 1987 به یک موزه تبدیل شدند. قصر ایهلامور، اکنون یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است.

  • ساعت بازدید از کاخ ایهلامور: هر روز از ساعت 9.5 صبح تا 5.5 عصر
  • قیمت بلیط کاخ ایهلامور: 60 لیر
  • آدرس کاخ ایهلامور: محله بشیکتاش، خیابان ایهلامور

 

 موقعیت قصر ایهلامور

lastsecond.ir-ihlamur-kasri.jpg
قصر ایهلامور، از دیدنی های استانبول

7. کوشک مالتا (Malta Köşkü)

مالتا کوشکو که در پارک ییلدیز در منطقه بشیکتاش قرار دارد، در اواسط قرن نوزدهم، توسط سلطان عبدالعزیز ساخته شد و در ابتدا، سلطان و بانوان دربار، به‌عنوان یک عمارت برای استراحت از آن استفاده می‌کردند. این کاخ در دوره بعدی عثمانی، به‌عنوان مکانی که شاهزادگان جوان برای تبعید به آنجا فرستاده می‌‍‌شدند، نقشی شوم داشت. در دوره جمهوری، از این عمارت که تزیینات سقف و مجسمه‌های مرمری زیبایی دارد، کمتر استفاده می‌شد. این کاخ در اواخر دهه 1970 بازسازی شد و امروزه به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی استانبول شناخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از کوشک مالتا: از ساعت 9 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط کوشک مالتا: رایگان
  • آدرس کوشک مالتا: بشیکتاش، اورتاکوی، خیابان چراغان، پارک ییلدیز

موقعیت کوشک مالتا

lastsecond.ir-malta-kusku.jpg
قصر مالتا، از جاهای کمتردیده‌شده استانبول

8. قصر آینالیکاواک (Aynalıkavak Kasrı)

این مجموعه‌کاخ که در محله هاسکوی در شاخ طلایی استانبول قرار دارد، بین قرن‌های 17 و 19 در منطقه‌ای ساخته شد که زمانی جنگل و سپس مرکز کشتی‌سازی بود. زمانی که قصر آینالیکاواک و سایر خانه‌های تابستانی ساخته شدند، به کاخ‌های کشتی‌سازی معروف شدند. این کاخ، شامل اتاق دیوان و سالن تماشاگران، به‌علاوه موزه و مرکز آلات موسیقی سنتی ترکیه است.

  • ساعت بازدید از قصر آینالیکاواک: 9 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط قصر آینالیکاواک: 50 لیر
  • آدرس قصر آینالیکاواک: ناحیه اروپایی بی اوغلو، محله هاسکوی

 

موقعیت قصر آینالیکاواک

lastsecond.ir-aynalikavak-sarayi-2.jpg
قصر آینالیکاواک، از مناطق دیدنی استانبول

9. قصر مسلک (Maslak Kasrı)

قصر مسلک که قدمتش به دوران سلطنت سلطان عبدالعزیز می‌رسد، مجموعه‌ای از غرفه‌های روباز، بارگاه‌ها و عمارت‌هاست. این مجموعه در سال 1986 به‌عنوان موزه افتتاح شد و نقطه مرتفع آن قصر همایون (غرفه امپراتوری) است که اتاق خواب و محل کار سلطان عبدالحمید دوم را به نمایش می‌گذارد. اکنون این قصر، یکی از مراکز دیدنی استانبول به شمار می‌آید.

  • ساعت بازدید از قصر مسلک: از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر 
  • قیمت بلیط قصر مسلک: 90 لیر
  • آدرس قصر مسلک: ناحیه آسیایی ساری‌یر، ناحیه مسلک، خیابان بیوکدره، محله داریوشفاکا

موقعیت قصر مسلک

lastseond.ir-Maslak-Kasri.jpg
قصر مسلک، از جاهای دیدنی استانبول

پل‌های استانبول

به‌دلیل موقعیت شهر استانبول و حضور رودخانه در شهر، می‌توانید پل‌های بسیار زیبایی را مشاهده کنید که هرکدام داستان و تاریخ خاص خود را در این کشور دارند. برخی از این پل‌ها، مکانی توریستی هستند و برخی فقط مکانی برای عبور و مرور. بااین‌حال، پل‌‌های استانبول نقش مهمی در این شهر ایفا می‌کنند.

لیست معروف‌ترین پل‌های استانبول

1. پل بسفر(Bosphorus Bridge)

شهر استانبول در دو قاره یعنی آسیا و اروپا قرار دارد و پل بسفر، قسمت اروپایی استانبول را به قسمت آسیایی متصل می‌کند. این پل، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استانبول است. قدمت پل بسفر که با نام «پل شهدای 15 ژوئیه» نیز شناخته می‌شود، به 50 سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین و زیباترین پل‌های جهان به شمار می‌رود.

  • ساعت بازدید از پل بسفر: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل بسفر: رایگان
  • آدرس پل بسفر: بخش آسیایی اسکودار، محله کوزگونچوک

موقعیت پل بسفر

c26afcbc-8379-458a-8e19-e07d6ae3255f-840x560.jpg
نمایی از پل بسفر

2. پل گالاتا (Galata Bridge)

آیا می‌خواهید یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین پل‌های جهان را در استانبول ببینید؟ پل گالاتا، یکی از پل‌های معروف استانبول است که روی آن می‌توانید صف طولانی و منظم ماهیگیران را تماشا کنید. پل گالاتا در استانبول امروزی، به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول شناخته می‌شود. این پل در تاریخ و ادبیات ترکیه هم بسیار مشهور است. اگر در فصل زمستان و با توری مثل تور استانبول دی به این شهر سفر می‌کنید، هنگام بازدید از این جاذبه، لباس گرم را فراموش نکنید؛ چون ممکن است ساعت‌ها محو تماشای مناظر و ماهیگیران شوید یا برای صرف یک غذای لذیذ به رستوران‌های پل سری بزنید.

  • ساعت بازدید از پل گالاتا: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل گالاتا: رایگان
  • آدرس پل گالاتا: محله اروپایی بی اوغلو، پل گالاتا

موقعیت پل گالاتا

lastsecond.ir-Galata-Bridge.jpg
پل گالاتا، از جاهای دیدنی استانبول ترکیه

جاهای تاریخی استانبول

استانبول پایتخت امپراتوری روم شرقی و امپراتوری عثمانی، بیش از 2 هزار سال است که در مرکز رویدادهای مهم سیاسی بوده است. شبه‌جزیره تاریخی که توسط آب‌های بسفر احاطه شده است، مجموعه‌ای از بناهای چشمگیر تاریخی را در خود جای داده که شکوه و جلال به این شهر می‌بخشد. با قدم زدن در محله‌های تاریخی استانبول، توجهتان به آثار باستانی خیره‌کننده‌ای جلب می‌شود که بسیاری از آن‌ها در آثار یونسکو ثبت شده‌اند. در سفرهای طولانی‌تر مثل سفر با تور استانبول 7 شب و 8 روز، زمان مناسب برای پیاده‌روی در این محله‌ها و عکاسی از این آثار را خواهید داشت.

 1. برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا با کلاهک مخروطی و استوانه‌ای‌شکلش به‌عنوان بخشی از مستعمره جنوا در سال 1348 میلادی ساخته شد. این برج در محله کاراکوی قرار دارد. برج گالاتا برای قرن‌ها بلندترین سازه استانبول به شمار می‌آمد و هنوز هم چشم‌انداز خوبی به شهر دارد. پاداش انتظار در صف‌های طولانی بازدید از این برج و بالا رفتن از آسانسور اغلب شلوغ آن، منظره پانورامای 360 درجه‌ای از این شبه‌جزیره تاریخی است. این برج یکی از جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود که تقریباً هر گردشگری در سفر به استانبول از آن بازدید می‌کند.

  • ساعت بازدید از برج گالاتا: 9 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط برج گالاتا: 650 لیر 
  • آدرس برج گالاتا: ناحیه اروپایی بی اوغلو، محله برکت‌زاده

موقعیت برج گالاتا

lastsecond.ir-galata-tower.jpg
برج گالاتا، از مراکز دیدنی استانبول

2. قلعه یدیکوله (Yedikule Fortress)

قلعه یدیکوله که به آن قلعه هفت‌برج و سیاه‌چال هفت‌برج هم می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های استانبول است. این قلعه، در جنوب‌غربی منطقه سلطان احمد واقع شده است و به‌دلیل تاریخ وحشتناک و مناظر خارق‌العاده‌اش، در بین گردشگران بسیار محبوب است. در ابتدا، دیوارها و چهار برج این قلعه به‌ترتیب توسط تئودوسیوس اول و تئودوسیوس دوم در طول سلطنت بیزانس به‌عنوان دروازه طلایی ساخته شدند. سه برج دیگر این بنای تاریخی در قرن پانزدهم، زمانی که مهمت امپراتوری قسطنطنیه را به دست گرفت، ساخته شد. امروزه این بنا، یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید. 

  • ساعت بازدید از قلعه یدیکوله: 9 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط قلعه یدیکوله: 100 لیر
  • آدرس قلعه یدیکوله: منطقه فاتح

موقعیت قلعه یدیکوله

lastsecond.ir-yedikule-fortress.webp
قلعه یدیکوله، از جاهای دیدنی استانبول

3. ابلیسک تئودوسیوس (Obelisk of Theodosius)

ابلیسک تئودوسیوس یک ابلیسک مصر باستان است که در استانبول واقع شده است. این سازه توسط امپراتور روم تئودوسیوس در قرن چهارم پس از میلاد، برای بزرگداشت پیروزی در بین‌النهرین ساخته شد. این ستون از گرانیت قرمز است و در هر طرف ابلیسک، یک ستون مرکزی از کتیبه‌هایی وجود دارد که نبردی از قرن 15 قبل از میلاد را به تصویر می‌کشد. این کتیبه‌ها، پیروزی توتموس سوم بر میتانی را در حدود 1450 قبل از میلاد بازگو می‌کند و یکی از مکان های دیدنی استانبول به شمار می‌آید.

  • ساعت بازدید از ابلیسک تئودوسیوس: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ابلیسک تئودوسیوس: رایگان
  • آدرس ابلیسک تئودوسیوس: محله فاتح، میدان سلطان احمد

 

 موقعیت ابلیسک تئودوسیوس

lastsecond.ir-Obelisk of Theodosius.jpg
ابلیسک تئودوسیوس، بنای تاریخی استانبول

4. قلعه یوروس (Yoros Castle)

قلعه یوروس، یک قلعه ویران‌شده از حکومت بیزانس است که در شمال تپه جاشوا در استانبول قرار دارد. این قلعه که به نام قلعه جنوا نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین قلعه‌های شهر است. یوروس به‌دلیل ارزش تاریخی و زیبایی منظره‌ای که ارائه می‌دهد، هرساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. فقط تماشای نمای بیرونی قلعه، برای عموم به‌صورت رایگان آزاد است. 

  • ساعت بازدید از قلعه یوروس: 24 ساعته
  • قیمت بلیط قلعه یوروس: رایگان
  • آدرس قلعه یوروس: بیکوز، محله آنادولو کاوائی، خیابان تونا، پلاک 5

موقعیت قلعه یوروس

lastsecond.ir-yoros-castle.jpg
قلعه یوروس، از جاهای دیدنی استانبول

5. آب‌انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

آب‌انبار باسیلیکا، بزرگ‌ترین آب‌انبار در شهر استانبول است که زیر کلیسای Stoa ساخته شده است. این آب‌انبار صدها ستون تزیین‌شده دارد. امروزه فقط چند متر آب در این آب‌انبار وجود دارد که در بالای آن سکوهایی برای گردش مردم ساخته شده است. این آب‌انبار که در سال 532 توسط ژوستینیان ساخته شده، بزرگ‌ترین آب‌انبار باقی‌مانده در شهر است. این بنا برای تأمین آب کاخ بزرگ و مجموعه اطرافش ساخته شده بود و می‌توانست 80 هزار متر مکعب آب را در خود جای دهد. این آب‌انبار پس از چندین بازسازی، در سال 1987 به روی عموم باز شد و به‌سرعت به یکی از جاذبه‌های اصلی استانبول تبدیل شد.

  • ساعت بازدید از آب‌انبار باسیلیکا: در تابستان از ساعت 9 صبح تا 6.5 عصر و در زمستان از ساعت 9 صبح تا 5.5 عصر
  • قیمت بلیط آب‌انبار باسیلیکا: 450 لیر
  • آدرس آب‌انبار باسیلیکا: منطقه فاتح، محله سلطان احمد، محله علمدار، خیابان یرباتان

موقعیت آب‌انبار باسیلیکا

lastsecond.ir-istanbul-basilica.jpg
آب‌انبار باسیلیکا، یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول

6. قلعه آناتولی (Anatolian Fortress) 

مجموعه قلعه آناتولی (آنادولو) در سمت آسیایی بسفر استانبول ترکیه قرار دارد و شامل یک قلعه قرون‌وسطایی و یک موزه در فضای باز است. این بنا که یک قلعه نگهبانی ساخته‌شده از آجر و سنگ‌های بلوک مربعی است، به نام گوزلچه حصار یا قلعه زیبا هم شناخته می‌شود. قلعه آناتولی، قدیمی‌ترین بنای ترکی استانبول است و قدمتش به قرن چهاردهم برمی‌گردد. اگرچه قلعه آناتولی یک موزه است؛ اما می‌توان از دیوارهای بیرونی آن هم بازدید کرد. عمارت‌های قدیمی و همچنین خانه‌های ساحلی در میان بقایای قلعه وجود دارد.

  • ساعت بازدید از قلعه آناتولی: 9 صبح تا 5.5 عصر
  • قیمت بلیط قلعه آناتولی: 130 لیر
  • آدرس قلعه آناتولی: منطقه بیکوز، خیابان کورفز

موقعیت قلعه آناتولی

lastsecond.ir-anatolian fortress.jpg
قلعه آناتولی، از جاهای دیدنی استانبول

7. قلعه روملی (Rumeli Castle)

موزه دژ (حصار) شامل قلعه‌های روملی، یدیکوله و آنادولو است. در میان همه، قلعه روملی به‌وضوح برجسته‌‌تر است. این قلعه توسط مهمت فاتح در سال 1452 میلادی، قبل از فتح استانبول به‌منظور جلوگیری از حملات و منع کمک‌رسانی از شمال بسفر، در مدت کوتاه چهارماهه ساخته شد. این بنای تاریخی در باریک‌ترین قسمت تنگه بسفر واقع شده است و در مقابل قلعه آناتولی قرار دارد. امروزه قلعه روملی، یکی از جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از قلعه روملی: 9 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط قلعه روملی: 130 لیر
  • آدرس قلعه روملی: منطقه ساری‌یر، خیابان یحیی کمال

موقعیت قلعه روملی

lastsecond.ir-the-castle-at-rumeli-rumeli.jpg
قلعه روملی، از مناطق دیدنی استانبول

فضای شهری استانبول

شهر استانبول به‌غیر از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی‌اش، معروف‌ترین محله‌‌ها، میدان‌ها و خیابان‌های دیدنی را در خود جای داده است که گردشگران را ساعت‌ها مشغول می‌کنند. در این میان، برخی از این اماکن، طرف‌داران بیشتری دارند و خودشان به‌تنهایی یک جاذبه محسوب می‌شوند.

محبوب‌ترین محله‌های استانبول

1. میدان تکسیم و خیابان استقلال (Taksim Square & Istiklal Street)

اگر درباره زندگی روزمره در این شهر باستانی کنجکاوید، می‌توانید در لیست مکان های دیدنی استانبول، میدان تکسیم و خیابان استقلال را هم اضافه کنید. اگرچه اکنون این میدان، جذابیت پیشین خود را از دست داده است؛ اما به‌لطف وجود بنای یادبود جمهوری، هنوز هم شایسته بازدید است. به همین ترتیب، خیابان استقلال به‌لطف مکان‌هایی مانند Salt Beyoğlu و مرکز فرهنگ و هنر Borusan، هنوز زندگی فرهنگی شهر را به نمایش می‌گذارد. در امتداد این خیابان توریستی، ساختمان‌های دیدنی مانند آپارتمان Mısır، پاساژ الهامرا و دبیرستان گالاتاسرای یکی پس از دیگری قرار دارند. همچنین، بسیاری از مراکز خرید، کافه‌ها و رستوران‌ها نیز در خیابان استقلال متمرکز شده‌اند. 

موقعیت میدان تکسیم

موقعیت خیابان استقلال

lastsecond.ir-taksim-square-istanbul.jpg
میدان تکسیم، از مکان های دیدنی استانبول
lastsecond.ir-istiklal-street-turkey.jpg
خیابان استقلال، از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول ترکیه

2. منطقه اسکودار و برج دختر (Üsküdar And Maiden’s tower)

منطقه اسکودار در سمت آسیایی استانبول در کنار بسفر واقع شده است. برج مایدن یا برج دختر در این منطقه قرار دارد و یکی از زیباترین نمادهای استانبول محسوب می‌شود. این بنا که در دوره روم برای پشتیبانی از دفاع شهر ساخته شده، در طول تاریخ خود موضوع داستان‌های بسیاری بوده است. برج مایدن، اکنون به بازدیدکنندگانش این فرصت را می‌دهد که از طریق رستورانش بتوانند تجربه جدیدی را از سفر به استانبول به دست آورند.

  • ساعت بازدید از برج دختر: 9:15 صبح تا 7 عصر (درحال‌حاضر تعطیل است.)
  • قیمت بلیط برج دختر: 400 لیر
  • آدرس برج دختر: منطقه آسیایی اسکودار، محله سالاجاک، برج دختر

موقعیت برج دختر

lastsecond.ir-maidens tower.webp
برج دختر، یکی از دیدنی های استانبول

3. تپه پیر لوتی (Pierre Loti Hill)

تپه پیر لوتی که به‌عنوان بهترین مکان برای تماشای منظره زیبای شاخ طلایی استانبول شناخته می‌شود، به نام نویسنده فرانسوی عاشق استانبول نام‌گذاری شده است. به‌طور دقیق‌تر، نام مستعار جولین والود که از گذراندن وقت در این تپه لذت می‌برد، در طول سال‌ها به نام این محل تبدیل شده است. هنگامی که از تپه بالا می‌روید، می‌‍‌توانید قبل از نشستن در یک کافه برای نوشیدن چای، از بناهای تاریخی لژ درویشی کاشگری و چولاک حسن دیدن کنید. این منطقه یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید.

  • ساعت بازدید از تپه پیر لوتی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط تپه پیر لوتی: رایگان
  • آدرس تپه پیر لوتی: ایوپ سلطان، خیابان ادریس کوشکو

 

موقعیت تپه پیر لوتی

lastsecond.ir-pierre-loti-view.jpg
مناظر باشکوه از بالای تپه پیر لوتی

4. میدان هیپودروم یا میدان سلطان احمد

هیپودروم قسطنطنیه که اکنون به‌عنوان میدان سلطان احمد شناخته می‌شود، در زمان امپراتوری روم باستان، یک میدان عمومی بود که در آن مسابقات ارابه‌سواری و اسب‌دوانی برگزار می‌شد. هیپودروم قسطنطنیه همچنین محل برگزاری بازی‌های گلادیاتوری، مراسم رسمی، جشن‌ها، اعتراضات، شکنجه محکومان و... بود. هیپودروم در دوره‌های امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی کاربری خود را حفظ کرده بود. اینجا در ابتدا، یک میدان کوچک بود و بعد از اینکه کنستانتین اول این شهر را به‌عنوان پایتخت امپراتوری بیزانس اعلام کرد و قسطنطنیه نامید، آن را بازسازی کرد و گسترش داد. سپس آن را به کاخ بزرگ قسطنطنیه که امروز در زیر مسجد آبی قرار دارد، متصل کرد. امروزه پایه‌های کاخ بزرگ قسطنطنیه را می‌توان در موزه موزاییک‌های کاخ بزرگ مشاهده کرد. اکنون هیپودروم به‌عنوان میدان زیبایی در منطقه سلطان احمد، از جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از میدان هیپودروم: 24 ساعته
  • قیمت بلیط میدان هیپودوروم: رایگان
  • آدرس میدان هیپودوروم: منطقه سلطان احمد

موقعیت میدان هیپودوروم

lastsecond.ir-attraction of istanbul 3.webp
میدان سلطان احمد
lastsecond.ir-attraction of istanbul.webp
تصویری از گذشته میدان سلطان احمد یا هیپودوروم

جاهای کمتردیده‌شده استانبول

در فاصله 20 تا 60 کیلومتری از مرکز شهر استانبول، سواحل بی‌نظیری وجود دارد. مسافران این شهر برای استفاده از تفریحات آبی استانبول و همچنین لذت بردن از دریا می‌توانند به این سواحل بروند و از طبیعت بی‌نظیرشان لذت ببرند. استانبول از نظر وجود پارک‌ها و فضاهای سبز فراوان، شهرت خاصی ندارد؛ زیرا این کلان‌شهر، پر از ساختمان‌هاست. بااین‌حال، چند منطقه سرسبز توانسته‌اند از هجوم ساختمان‌سازها در امان بمانند. این پارک‌ها، مکان‌هایی هستند که مردم می‌توانند حداقل برای مدتی از روال زندگی شهری خود فرار کنند. در ادامه، چند مورد از جاهای کمتردیده‌شده استانبول را معرفی می‌کنیم.

1. ساحل ایستینیه (İstinye Sahili)

کمی بالاتر از پارک امیرگان، ساحل ایستینیه دیده می‌شود؛ ساحلی که در شمال‌غربی تنگه بسفر واقع شده و به کافه و رستورا‌ن‌های دریایی که در اطرافش قرار دارد، معروف است. ساحل ایستینیه فاصله کمی با پارک ایستینیه دارد. پارک ایستینیه شامل مرکز خرید ایستینیه می‌شود که مرکز خرید بزرگ 4 طبقه با بیش از 290 فروشگاه است. فاصله ساحل ایستینیه تا متروی تکسیم، حدود 40 دقیقه است.

  • آدرس ساحل ایستینیه: منطقه ساری‌یر، خیابان ایستینیه

 موقعیت دقیق ساحل ایستینیه در استانبول

ساحل ایستینیه
نمایی از ساحل ایستینیه، از جاهای دیدنی استانبول

2. ساحل امیرگان (Emirgan Coast)

امیرگان یکی از محله‌های توریستی استانبول است که کمتر به آن توجه شده است. یکی از مناطق دیدنی استانبول در امیرگان، ساحل امیرگان است. ساحلی که اطرافش پر از کافه و رستوران است و نمای فوق‌العاده‌ای روبه تنگه بسفر به‌ویژه پل بسفروس دارد. خلوت بودن این ساحل در مقایسه با دیگر سواحل استانبول، یکی از نقاط قوت آن است. با وجود اینکه ساحل امیرگان در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته، هم دسترسی مناسب دارد و هم از امکانات توریستی خوبی بهره‌مند است. بااین‌حال، بازدیدکننده‌های زیادی ندارد و از همین رو یکی از مناطق محبوب برای سپری کردن اوقات فراغت در استانبول است.

  • آدرس ساحل امیرگان: منطقه ساری‌یر
  • فاصله از تکسیم: 45 دقیقه

 موقعیت دقیق ساحل امیرگان در استانبول

ساحل امیرگان
ساحل امیرگان، از دیدنی های استانبول 
ساحل امیرگان استانبول
ساحل امیرگان در استانبول

3. ساحل تارابیا (Tarabya Sahili)

پیش‌تر گفتیم که ساحل امیرگان آن‌طور که باید و شاید در میان گردشگران شناخته شده نیست و در مقایسه با دیگر سواحل استانبول خلوت‌تر است؛ اما اگر بخواهیم ساحلی را به شما معرفی کنیم که از امیرگان خلوت‌تر باشد، ساحل تارابیاست. در اطراف تارابیا، مانند سواحل امیرگان و ایستینیه، رستوران‌های دریایی خوبی دیده می‌شود که دسترسی خوب و فاصله نیم‌ساعته با متروی تکسیم، ارزش بازدید از این سواحل را بالاتر می‌برد. اگر به ساحل تارابیا رفتید، بدانید بهترین کاری که می‌توانید در این مکان انجام دهید، پیاده‌روی در امتداد ساحل و لذت بردن از مناظر اطراف است.

  • آدرس ساحل تارابیا: منطقه ساری‌یر
  • فاصله از تکسیم: 34 دقیقه

 موقعیت دقیق ساحل تارابیا در استانبول

ساحل تارابیا
ساحل تارابیا، از جاذبه های گردشگری استانبول 
ساحل تارابیا ترکیه استانبول
ساحل تارابیا در استانبول

4. ساحل کیلیوس (Kilyos Beach)

فاصله هرکدام از سواحلی که تاکنون معرفی کرده‌ایم، تا متروی تکسیم، به‌عنوان مبدأ گردشگری، بین 30 تا 40 دقیقه متغیر بود؛ ولی این وضعیت برای ساحل کیلیوس کمی متفاوت است. برای رسیدن به این جای دیدنی، دست‌کم به 90 دقیقه رانندگی نیاز است. ساحل کیلیوس در کنار دریای سیاه واقع شده است و علاوه‌بر این که از نظر وسعت بسیار بزرگ‌تر از سایر سواحل این لیست است، امکانات گردشگری بیشتری هم دارد.

  • آدرس ساحل کیلیوس: منطقه ساری‌یر
  • فاصله از تکسیم: 90 دقیقه

موقعیت ساحل کیلیوس

ساحل کیلیوس
ساحل کیلیوس در استانبول
ساحل کیلیوس
ساحل کیلیوس، از جاهای دیدنی استانبول 

5. پارک امیرگان (İBB Emirgan Grove)

در مقایسه با سایر جاذبه‌های این لیست، پارک امیرگان به‌عنوان یکی از پارک های جنگلی استانبول میان گردشگران شناخته‌شده‌تر است. گل‌آرایی‌های محوطه‌های این پارک، بسیار زیبا و رنگارنگ است؛ به‌طوری که توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. علاوه‌بر آن، این مکان روزگاری خلوتگاه خصوصی اسماعیل پاشا، خدیو مصر بوده و پس از آن، سلطان مراد چهارم به‌عنوان یک پیشکش، این مکان را به یک سردار ایرانی به نام امیر گونه خان (امیرگان) هدیه داد.

پارک امیرگان در نزدیکی موزه ساکیپ سابانجی، یکی از بهترین موزه‌های استانبول، واقع شده و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از این موزه هم دیدن کنید. برای رسیدن به پارک امیرگان، از ایستگاه متروی تکسیم حدود 34 دقیقه مسیر را با ماشین باید طی کنید.

  • آدرس پارک امیرگان: منطقه ساری‌یر، محله رشید پاشا، خیابان امیرگان
  • فاصله از تکسیم: 34 دقیقه

 موقعیت دقیق پارک امیرگان در استانبول 

پارک امیرگان
پارک امیرگان، از دیدنی های استانبول

6. جنگل بلگراد (Belgrade Forest)

نام بلگراد در وهله اول، یادآور پایتخت کشور صربستان است؛ اما واقعیت این است که جنگل‌ بلگراد، به‌غیر از یک رویداد تاریخی که در قرن 16 رخ داد، ارتباطی با صربستان ندارد و در اطراف شهر استانبول واقع شده است. به‌طور دقیق‌تر، جنگل بلگراد 29.7 کیلومتر خارج از استانبول است و حدود یک ساعت با ماشین از مبدأ ایستگاه متروی تکسیم فاصله دارد. بازدید از این جنگل‌ که از مهم‌ترین پارک‌های جنگلی و مناطق دیدنی استانبول محسوب می‌شود، به‌دلیل تنوع گیاهان و جانورانش توصیه می‌شود. به‌غیر از طبیعت بکر و تاریخچه جالب این جنگل، رودهای جنگل‌ بلگراد به‌عنوان اصلی‌ترین منبع آب شرب استانبول نیز محسوب می‌‎شوند.

  • آدرس جنگل بلگراد: منطقه ساری‌یر، محله کمر
  • فاصله از تکسیم: حدود 1 ساعت

 موقعیت دقیق جنگل بلگراد 

جنگل بلگراد
جنگل بلگراد، از جاذبه های گردشگری استانبول
جنگل بلگراد استانبول
جنگل بلگراد، از مکان های دیدنی استانبول

7. پارک جنگلی آتاتورک (Ataturk Urban Forest)

پارک جنگلی آتاتورک یا آتاتورک کنت ارومانی، یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول است که در مقایسه با جنگل بلگراد وسعت بسیار کمتری دارد؛ اما در عوض دسترسی به آن آسان‌تر است و با حدود 37 دقیقه رانندگی از مبدأ متروی تکسیم، می‌توان به این پارک جنگلی رسید. پارک جنگلی آتاتورک در نزدیکی منطقه ساری‌یر، شمالی‌ترین منطقه استانبول، واقع شده است. آنچه پارک جنگلی آتاتورک را به یکی از مکان های دیدنی استانبول تبدیل می‌کند، امکانات رفاهی متعددی است که در این پارک دیده می‌شود؛ از زمین‌های ورزشی و محوطه بازی کودکان گرفته تا کافی‌شاپ و بخش مخصوصی که برای برگزاری جشن و فستیوال‌ها ایجاد شده است. همچنین، پارک جنگلی آتاتورک بخش‌های زراعی و کشتزار هم دارد که سبب می‌شود این مکان به یکی از چندمنظوره‌ترین پارک‌های جنگلی استانبول تبدیل شود.

  • آدرس پارک جنگلی آتاتورک: منطقه ساری‌یر، باغچه‌کوی، محله کمر
  • فاصله از تکسیم: 37 دقیقه

موقعیت دقیق جنگل آتاتورک در استانبول

پارک جنگلی آتاتورک
پارک جنگلی آتاتورک، از مناطق دیدنی استانبول

خرید تور استانبول

همان‌طور که می‌دانید، بهترین و آسان‌ترین راه سفر به شهر زیبای استانبول، رزرو پکیج خدمات از طریق تور است. خرید تور استانبول لست‌سکند، علاوه‌بر اینکه امکان مقایسه قیمت انواع تورها، تاریخ‌های برگزاری، هتل‌ها و خدمات را به شما می‌دهد، ساده‌ترین روش رزرو را نیز در اختیارتان می‌گذارد تا بتوانید تور مد نظرتان را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید. همچنین اگر نمی‌خواهید کل مبلغ تور را به‌صورت یکجا پرداخت کنید، تور اقساطی استانبول می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد؛ زیرا به شما کمک می‌کنند هزینه‌های تور را به‌صورت چند قسط پرداخت کنید.

سخن آخر

استانبول را بیشتر با مراکز خرید و مساجدی مثل ایا صوفیه و مسجد آبی می‌شناسند، اما جاهای دیدنی استانبول شامل جاذبه‌های فراوانی می‌شود و در این شهر می‌توانید شاهد برخی از سواحل و پارک‌های جنگلی بسیار زیبایی باشید که میان گردشگران خیلی شناخته‌شده‌ نیستند. در این مطلب، سعی کردیم فهرستی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول و همچنین جاهای کمتردیده‌شده استانبول را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر قصد سفر به این شهر را دارید، آسان‌تر و سریع‌تر برای دیدنی های استانبول برنامه‌ریزی کنید. اگر تاکنون به استانبول سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی و کمترشناخته‌شده استانبول را برای بازدید پیشنهاد می‌کنید؟

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!